Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rip Julie. NL blijkt niet het enige achterlijke land

"Ze zouden zijn pieteke moeten afsnijden"

Aldus het Belgische volk in een collectieve roep om de doodstraf dan wel ontpenissing voor de moordenaar van Julie Van Espen. Julie (23) was op de fiets op weg naar vriendinnen in Antwerpen, maar daar kwam ze nooit aan en haar lichaam werd later gevonden in het Albertkanaal. Dader is Steve B., die de moord heeft bekend maar desondanks niet meer dan 'verdachte' is. Voor 't gemak noemen we hem dader. Je hoeft in ieder geval niet veel moeite te doen om 'm te vinden, want Google vult het zelf wel aan: Antwerpenaar Steve Bakelmans, alias Steve Baki op Facebook. Steve (39) is knettergek, zoals iedereen wel kan opmaken uit zijn hallucinante berichtjes die hij aan de blauwe locomotief heeft gekoppeld. Hij werd al twee keer eerder veroordeeld voor verkrachting. In 2004 verkrachtte hij ene Monique, die voor hem juist wat bammetjes was gaan smeren omdat hij een domme schooier is. In 2017 werd hij veroordeeld voor de verkrachting van zijn ex-vriendin en voor die actie kreeg hij VIER JAAR CEL. Twee jaar later is Julie dood en leg dat met je mooie blauwe ogen maar eens uit aan de nabestaanden. Bakelmans ging namelijk in beroep en hij hoefde niet onmiddellijk te worden aangehouden: "Volgens het hof van beroep in Antwerpen werd die zaak nog niet behandeld omwille van een gebrek aan personeel." O ja, eerder mocht Steve zich al bij de rechter melden voor diefstallen, inbraken, heling, bedreiging, pogingen tot inbraak, vluchten voor de politie en meer van dat soort doffe ellende. De vader van Steve heeft vaak genoeg gewaarschuwd. "Die jongen is ziek. En levensgevaarlijk. Ik heb het gerecht vaak gewaarschuwd: doe iets, of hij begaat vroeg of laat een moord." Niet Julie, maar Steve had op de bodem van dat kanaal moeten liggen.

And yet here we are, een ontredderd volkje frietvreters, een complete koekwaus in de cel en een onschuldig meisje dood. Herkenbaar? Michael Panhuis, ja. De parallellen zijn schrikbarend. Ook Anne Faber werd in de bloei van haar leven van de fiets getrokken door een maniakale veelpleger van wie ze de sleutel van z'n cel allang een keer in het declaratieboekje van Sophie in 't Veld hadden moeten verstoppen. Vermoord, ministers die het niet begrijpen, experts die naar oplossingen zoeken, het complete volk in vertwijfeling en mensen die ineens massaal roepen om MaAtReGeLeN. "Julie was op de verkeerde plaats op het verkeerde moment", zegt iemand. Ja wat nou, verkeerde plaats en verkeerd moment? Ze fietste rond 19.00 uur langs het Albertkanaal in Antwerpen. Is dat het verkeerde moment, de verkeerde plaats? Niet Julie was op het verkeerde moment op de verkeerde plaats, Steve Bakelmans was op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Het lukt onze geciviliseerde volkjes maar niet de fluwelen handschoenen waarmee we geestelijk gestoorde idioten aanpakken een keertje uit te trekken en door de plee te spoelen. Nee, alles is erop gericht om 'ze' zo snel mogelijk terug de maatschappij in te bonjouren. Want anders kosten ze ook maar geld en nemen ze ook maar ruimte in op de klinieken en in de gevangenissen. Het is werkelijk te achterlijk voor woorden. 

Wat hebben we nou eenmaal geleerd van Anne Faber? Helemaal niks. Een gebroken vader bij Pauw, ja, dat was indrukwekkend. Maar Altrecht is nog steeds een pleurisbende, zo mocht GeenStijl zelf ondervinden, die laffe onderzoekjes naar individuele gevallen verbloemen hier en daar een incident maar niet het structurele probleem, de rechterlijke macht gaat echt niet ineens andere straffen opleggen en het belangrijkste en meest verontrustende: verantwoordelijke mensen zitten zo diep met hun hoofd in de reet van hun eigen carrière, dat het ze óf niets meer boeit, óf ze tuffen gewoon iedereen in het gezicht. Zo'n behandeldirecteur van Panhuis, Erik Masthoff, die fout op fout stapelt, promotie krijgt en nu bestuurder is van de kliniek. Om gék van te worden.

Rip Julie, rip Anne, het is helaas wachten op de volgende ramp.

Reaguursels

Inloggen

De Antwerpenaar Steve Bakelman, moordenaar van Julie Van Espen, is van zijn 4e tot zijn 10e jaar regelmatig verkracht door zijn opa.
De vader van Steve Bakelman doet nu Huilie Huilie in de media.
Máár waar was deze vader tijdens die verkrachtingsperiode?

Ella | 08-05-19 | 06:55 | 1

Veluwse-Eikel | 07-05-19 | 22:27
Alle facetten om het profiel van een (aanstaande) seriedader mee op te stellen zijn van belang. Ook middelengebruik. Dit zijn zelfs gegevens waar geen ingewikkeld onderzoek mee is gemoeid.

Veluwse-Eikel | 07-05-19 | 22:08
Dat artikel in de Kijk stelt de ethische vraag of je adhv MRI's een potentiële misdadiger alvast* knijp kunt zetten - neen dus.
Helaas zal deze categorie eerst zo'n beestachtige daad moeten vertonen - dus een of meerdere slachtoffers maken - gepakt en berecht worden.

De gereedschappen om recidiverisico in te schatten zijn er. Daar gaat het ook over in het boek 'Anne'.
Het gaat erom dat tenminste die rapporten serieus genomen worden door de rechterlijke macht - daar wil het nog al eens aan schorten.
Het is sowieso zaak dat Justitie zich beter laat bedienen door experts.
Met, zoals ik het zie, in de toekomst ook MRI-scans. Die zijn namelijk minder gevoelig voor interpretatie zoals van gedrag (dat ook makkelijker kan geveinsd).

* In m'n werk bij de kinderopvang heb ik enkele kinderen met ODD meegemaakt. Die vertonen constant grensoverschrijdend gedrag. Vooral fysiek. Ze hebben zelf een idioot hoge pijngrens en erkennen die van anderen niet.
Onvoorstelbaar wat je ziet gebeuren op een schoolplein - ze zijn dan ook niet te handhaven, gaan na tests dit en dat naar speciale scholen.

Zal ik alvast een naam noemen die naar schatting binnen nu en 7 jaar al auditie bij Opsporing Verzocht heeft gedaan? Of linea recta voor de rechter?
Shiravi - niets ontziende powerball.
Tsja, en dit besef dan? Mag je dus niet aankomen.

Wel aan veroordeelden met aantoonbaar horror-cv.
Want dat scheelt nodeloos nóg meer slachtoffers.

Kudtkip | 08-05-19 | 00:09
-weggejorist-
Rene046 | 08-05-19 | 00:05 | 1

Wat zo'n geval betreft geef ik (bij uitzondering) toch iets meer de voorkeur aan de justitie van een land als Saoedi-Arabië waar ze wel "raad" zouden weten met dit stuk onkruid...

Walliewal | 07-05-19 | 23:31

“Niet te voorkomen”
Quote: ‘In Nederland mag de situatie dan iets minder slecht zijn dan in België, toch is het zo dat vreselijke moorden (met trillende stem en geveinsde snik) zoals die op Anne en Julie ook in de toekomst blijven voorkomen, simpelweg omdat er op de wereld zieke mensen wereld rondlopen’. Bron: emeritus hoogleraar strafrecht dhr. Theo de Roos.

Nog zo eentje met z’n linkse deug-kop in z’n reet… doodmoe wordt je van dit soort geraaskal en het oeverloos blijven weerleggen van deze fop-wetenschapper met zijn kul uitspraken in het AD.

Niet te voorkomen zegt hij dus…
En: ook in de toekomst blijft dit gebeuren.

Zeker als men niet leert van blunders. In mijn simpele optiek hadden beiden sujetten achter slot en grendel moeten zitten, om de eenvoudige reden dat ze al reeds een historie van geweldsdelicten hadden t.o. vrouwen, plus veroordeling. Echter, ze liepen vrij rond op accreditatie van de Overheid.

Theo Roos, het was te voorkomen geweest, als u tig maal op uw muil gaat over dezelfde dikke steen, dan gooit u die steen toch aan de kant..? Ok, ik begrijp het, het is slechts de ‘ander’ die het leven laat. Helder. Flikker die titel maar in de prullenbak, en u er achteraan.

Veluwse-Eikel | 07-05-19 | 22:08

De linkse groepen in west-Europa zien criminelen nog altijd als patiënt en/of hulpproject. Risico's inschatten, denken over goed en kwaad, dat komt nooit naar voren in de linkse denkbeelden.

Nu ben ik van mening dat een behandeling zeker een optie moet zijn in ons systeem. Maar er moet meer worden gesproken over een harde grens van daden. Als je die grens oversteekt ben je geen mens meer zoals de gemiddelde burger. Dan ben je iets anders en mag je niet meer tussen anderen komen die geen kwaad doen. Elke keer als er weer bakken met geld wordt gestoken in de beesten die TBS-klinieken hebben, is dat een walgelijke schoffering van elk mens dat zich al schuldig gaat voelen als hij/zij een kauwgompje op de straat uitspuugt. Goed en kwaad zijn geen abstracte begrippen, er zijn goede en kwade mensen. De kwade mensen moeten eruit worden gefilterd en elk mens op aarde moet weten wie die mensen zijn.

Nederland80 | 07-05-19 | 21:43

Nederland is gek. Belgie is gek. Mijn moederland is Zweden. Daar ben ik trots op vanwege het mooie landschap, de wetenschap op hoog nivo. Maar aan de andere kant schaam ik me ook voor het land van mijn moeder, want ze zijn daar net zo gek als in Nederland en Belgie. Misschien is heel noordwest europa wel gek.

ballenkraker | 07-05-19 | 19:34 | 1

Zweden kamt met een te vrouwelijk beleid om het maar zo te noemen.. te lief te bemoederend.. voor de rest een prachtland waar (nog echte zweden wonen) weinig criminaliteit is..

timmey | 07-05-19 | 22:10

En over een paar weken stemmen die Belgjes weer met z'n allen gewoon op al die slappe linkse partijen die dit beleid al decennia lang promoten.

Themistocles | 07-05-19 | 18:22

Heb altijd StuBru op staan en daar gaat het al de hele dag over die halve gare. Ze hebben nu hun eigen 'Michiel Panhuisje' maar ik heb het idee dat in België wél, in tegenstelling tot in NL, koppen gaarn rollen waar het gaat om verantwoordelijkheid, tot aan de Minister van Justitie toe. Wij pikken hier teveel.

De waard zijn gast | 07-05-19 | 18:11 | 3

Is dat ook de tendens wat u hoort u op de radio, dat er koppen gaan rollen? Verschilt wat u hoort bij StuBru ook met de houding van Nederland?
Ben benieuwd..

letopuwzaak | 07-05-19 | 18:36

Wensdenken. In België zijn er nog minder ruggengraten in omloop dan in Nederland.

Mazzelstof | 07-05-19 | 19:24

Stel een commissie in het leven die onderzoekt of de doodstraf rendabel is voor dit soort personen svp, verander vervolgens t wetboek van strafrecht en leg dat soort straffen verplicht op. Dan zullen er vast hier en daar onschuldigen worden gegeseld maar nu is dat ook zo voor slachtoffers, verschil is dat het dan gebeurt bij iemand die genoeg niet spoort dat het een netto resultaat oplevert dat veel positiever is.

Michiel85 | 07-05-19 | 17:31 | 4

@Die nare vent | 07-05-19 | 18:03: Wat ik dan weer niet kan begrijpen is dat het kennelijk niet geoorloofd is zo nu en dan een onschuldige ter dood te veroordelen, terwijl het neveneffect van het huidige TBS-beleid -vele onschuldige slachtoffers- min of meer wel geaccepteerd wordt. Het ene type menselijke fout is uit den boze, een ander type mag dan wel weer, terwijl de consequenties precies hetzelfde zijn. De redenering van Michiel85 is niet geheel onlogisch.

Pianoman | 07-05-19 | 19:45

@pianoman:

Zoek maar eens op “drogreden”... Als iets fout is maakt het het alternatief nog niet goed. Het ter dood brengen van onschuldigen is altijd fout. Er is geen enkel argument wat dat zou rechtvaardigen.

Die nare vent | 07-05-19 | 19:56

@Die nare vent | 07-05-19 | 19:56: Grotendeels mee eens. Er valt echter wel iets te kiezen, tussen twee 'fouten' zoals je wilt: of je kiest voor de vrijheid van moordenaars met als gevolg vele onschuldige slachtoffers, of je kiest voor het opsluiten of doden van moordenaars met het risico dat je vermeende daders ten onrechte opsluit of doodt. Ergens bevindt zich een optimum, maar de balans is nu zoek.

Pianoman | 07-05-19 | 20:52
▼ 1 antwoord verborgen

We kunnen kleppen tot we een ons wegen. Kunnen kwaad worden. Whatever. Het aftellen voor de volgende is al lang weer begonnen. Noem een getal.

Mazzelstof | 07-05-19 | 17:26

Laat ik helder zijn, als er iemand ooit een poot uitsteekt naar een familielid van mij zoals steve hier schijnt te hebben gedaan, vermoord ik hem/haar op de gruwelijkst denkbare wijze. En dat zou de familie van Julie nou juist ook moeten doen. Probleem opgelost en hopelijk de volgende die het in z'n hoofd haalt afgeschrikt voor het leven.

Michiel85 | 07-05-19 | 17:23 | 3

Oog om oog Tand om Tand, kan het 'n ieder aanbevelen.
Take care.

PopeyeKamper | 07-05-19 | 17:49

Lijkt mij normaal en terecht. En wordt ook aanbevolen door de gemeente Overloon. Neem de tijd. Verwerf noodzakelijke medische kennis. Voer delen van persoon aan hemzelf.

Mazzelstof | 07-05-19 | 19:31

Precies. Oog om oog...

Bobdesloper | 07-05-19 | 21:38

Laten we wel wezen, zo'n figuur als deze Steve of Panhuis zijn inderdaad patienten en in zekere zin zielig. Maar ze zijn tevens gevaarlijk. Daarom mijn voorstel: neem een leeg Wadden Eiland, of spuit ergens ver uit de kust een eiland op, en maak daar een kliniek voor ongeneselijke gevaarlijke gesteszieken. Dat mag best een fijne plek zijn, met veel vrijheid binnen de kliniek, voorzieningen, wat vermaak, mogelijkheid tot werken in een werkplaats, tuinieren.
Dan is de samenleving veilig en hebben dit soort mensen een humaan leven. En laat het ook nog eens een stuk goedkoper zijn dan dat leger an behandelaars wat over de rug van gevaarlijke gekken en slachtoffers als Anne Faber geld loopt binnen te harken.

vansuyle.com | 07-05-19 | 17:13 | 4

Dit getuigt naar mijn idee van een te ver doorgeschoten christelijke moraal. Waarom geven we deze mensen een beter leven dan 90% van de rest van de mensheid?
Veel mensen doen, vanuit dezelfde christelijke moraal, veel te moeilijk over de doodstraf. Doodstraf is natuurlijk geen straf en zou ook niet als zodanig moeten worden uitgevoerd of gemotiveerd (het is hoogstens een straf voor de nabestaanden). Het is een goedkoop en effectief middel waarbij recidive niet voorkomt. Dan kunnen onze vrouwen weer veilig over straat en kunnen de TBS-klinieken dicht.

Pianoman | 07-05-19 | 21:09

Doodstraf vind ik overdreven. In NL kennen we nog steeds levenslang. De kans dat een onterecht veroordeelde dan nog vrij komt is aanwezig. Dood gaat dat lastiger.

De waard zijn gast | 07-05-19 | 21:43
▼ 1 antwoord verborgen

carrot | 07-05-19 | 16:42
Een volledig veilige samenleving zal nooit bestaan, dat is de enige vaste factor.
Wat wel kan bestaan, is van figuren die toch al verplicht DNA moeten afstaan ook een MRI te laten maken.
In het bijzonder van zeden- en moorddelinquenten.
In combinatie met eventueel onderzoek in het Pieter Baan Centrum valt hiermee veel efficiënter recidiverisico op te tekenen.

En daardoor te bestendigen dat zo iemand simpelweg geen enkele nieuwe kans krijgt om te handelen volgens het verknipte brein dat ie herbergt.
Dit hele pleit is dus gericht op het voorkomen van nog meer slachtoffers door bewezen beesten.

Slachtoffers zoals Anne, Julie en helaas nog meer meiden en jongens van wie we de naam niet vernemen of onthouden.

Kudtkip | 07-05-19 | 17:02 | 2

Zonder deskundig personeel is het water naar de zee brengen.
Take care.

PopeyeKamper | 07-05-19 | 17:53

En waar was hun ‘enkelband’ tijdens hun (proef)verlof..?

Veluwse-Eikel | 07-05-19 | 22:16

Was hij ook een modelgevangene waardoor hij niet tot 2021 vastzat? Of was het echt alleen gebrek aan middelen om hem vast te zetten?

Willem_Oltmans | 07-05-19 | 16:32 | 5

Vreemd. De misdaadcijfers zijn toch onderhevig aan forse daling, aldus de “statestieken”?

zijvanhiernaast | 07-05-19 | 17:17

Ja Waard, dat is natuurlijk ook zo. Dit geval valt uiteraard buiten het creatief boekhouden en goochelen met misdaadcijfers. Feit blijft dat er blijkbaar weinig personele ruimte bij de rechtbanken is, ook bij onze buren, om zaken adequaat te behandelen.

zijvanhiernaast | 07-05-19 | 23:17
▼ 2 antwoorden verborgen

carrot | 07-05-19 | 16:01
Geen welkome reply, om eerlijk te zijn.
Sharia verwijst naar bruutheden gestoeld op religieuze leest waarvan de religie (nodeloos te zeggen, maar toch: de islam) mij en het westen gestolen kan worden.

Bovendien zouden in dit wetsvoorstel seriedaders van nut kunnen zijn om toekomstige lieden met zulke breinweeffouten te detecteren.
Ja hé, en er daarop volgend natuurlijk passend op te handelen: isoleren uit de samenleving.
Opbergen, opsluiten. Of, indien de wet dat terug in werking stelt: doodstraf.
Maar nimmer volgens de sharia - daar moet je gewoon niet selectief mee willen 'shoppen".

Kudtkip | 07-05-19 | 16:10 | 4

@carrot | 07-05-19 | 16:42:
Van veel mensen? Dat sommigen mensen niet helemaal sporen was mij ook al eens opgevallen, maar het aantal mensen dat de neiging om een ander te verkrachten en vermoorden niet kan onderdrukken zal toch hopelijk miniscuul klein zijn, zeker als je het op een hele bevolking bekijkt.

miff | 07-05-19 | 16:54

Je hebt gelijk. In Saoedi-Arabië kunnen ze elke vrijdag zien wat er gebeurt met psychopaten. Maar toch worden er daar nog steeds kinderen en huishoudsters verkracht.

Fantabulosa | 07-05-19 | 18:47

@Fantabulosa | 07-05-19 | 18:47: Alleen streng straffen is niet voldoende. Een samenleving waarbij mensen alleen iets laten omdat ze bang zijn om gestraft te worden, en onvoldoende intrinsiek gemotiveerd zijn (om goede dingen te doen en kwade dingen te laten), is niet een samenleving waar ik in zou willen leven.
Maar streng straffen helpt wel. Als je in Saoedi-Arabië bent, dan zul je heel weinig mensen zonder (afgehakte) hand zien. Verkopers bij een marktkraampje met gouden horloges kunnen rustig even weg om een broodje te halen, zonder dat hun kraampje daarna leeg is.

Pianoman | 07-05-19 | 21:24
▼ 1 antwoord verborgen

Ah, weer eentje met een productiefout. Disassembleren en de gehele productielijn sluiten, beter bekend als 'een bijbelse straf'.

LiniaalRectaal | 07-05-19 | 16:05 | 4

@DeBelastingbetaler | 07-05-19 | 16:53:
Lucia de B., de Puttense moordzaak, de paskamermoord, Ina post, Hendrik W, de schiedammer parkmoord.... allemaal zaken waar de rechter er volkomen van overtuigd was de dader te veroordeeld te hebben. Wat nou als deze mensen ter dood waren gebracht. Hoe ga je die mensen dan weer tot leven wekken als de fout (in een hoop gevallen door tunnelvisie, onwil of gewoon vervalsen van bewijsmateriaal) aan het licht komt?

miff | 07-05-19 | 17:00

@miff | 07-05-19 | 17:00: In geen van de door jouw genoemde zaken ging het om geweldadige, voor verkrachting veroordeelde veelplegers. Het maakt nogal een verschil, een 'normale' niet criminele burger die mogelijk een moord gepleegd heeft, die moeilijk te bewijzen is, of een bewezen psychopaat en veroordeeld crimineel die heel veel misdaden begaan heeft. Is niet hetzelfde hè!

ChupaChupa | 07-05-19 | 18:27

@miff | 07-05-19 | 17:00: Dan hebben we naast de 678 ongewenste verkeersdoden (in 2018) nog 1 a 2 ongewenste doden per jaar. Als je de "false positives" (mensen zijn onschuldig, maar worden toch schuldig bevonden) omlaag wilt brengen, gaan de "false negatives" (mensen zijn schuldig, maar worden toch onschuldig bevonden) omhoog. Kies maar. Je keuze heeft altijd een prijs. Er gaan altijd mensen ten onrechte dood.

Pianoman | 07-05-19 | 21:35
▼ 1 antwoord verborgen

drs. Levi Samsonov | 07-05-19 | 14:24 en hetgingperongeluk | 07-05-19 | 15:24
Vroeg ik me mede af.
Steve B. lijkt in afwachting van het hoger beroep vrij te zijn gelaten.
Die Belgische minister Koen Geens verwijst naar een te trage verwerking van het hoger beroep, omdat er te weinig personeel zou zijn hiervoor.

Hoe dat juridisch in elkaar steekt, en of dit debet was aan de vrije wandel van veroordeelde (let wel, hij was geen verdachte meer), geen idee.
Hoe dan ook is hier geblunderd Categorie A.

Met als in en intriest gevolg dode jonge dame Julie van Espen - RIP.
Het is bijna gênant om haar dierbaren sterkte te wensen, ik voel alleen maar mede machteloosheid.

Kudtkip | 07-05-19 | 16:01

In België bestaat de doodstraf nog; hij wordt alleen nooit uitgevoerd omdat de crimineel standaard gratie krijgt. Wat nu, als ZM Philip dat nu eens een keertje niet doet? Ik zie de paniek al voor me. De guillotine, want die werd daar gebruikt, moet worden opgepoetst, het mes geslepen, vaseline op de glijbanen en zoals het de ware Belg betaamt, moet hij eerst een keer proefdraaien. Misschien kunnen ze in Nederland een proefpersoon in verbruikleen krijgen. Ik weet nog wel een gegadigde: U ook?

oliebolletje123 | 07-05-19 | 15:56 | 1

Dat hadden ze met Dutroux al moeten doen. Deze Steve ziet er over 30 jaar ook uit als Dutroux nu dus dat is een geruststelling.

Trumme | 07-05-19 | 16:52

Opvallend is dat de bekende strafrechtadvocaten die regelmatig in het nieuws zijn nu niet bepaald een vriendelijke uitstraling hebben. Oppassen dus !

carrot | 07-05-19 | 15:53

Dacht even dat het foto van Bert Brussen was.

knutsel_ | 07-05-19 | 15:47

Waar deze Belgische minister, Koen Geens (hell, wat een naam) van Justitie mee de mist ingaat, is dat hij omwille van een lopend proces zegt geen uitspraken over deze zaak te mogen doen, maar wel op het eind van het interview fijntjes toevoegt:
"... maar het is geen seriedader heb ik de indruk".

Een zeer abjecte uitspraak, gezien dader Steve B. onmiskenbaar serieel heeft verkracht. De term seriedader gaat voor hem, de minister hè, nog niet op, omdat deze dader nog niet serieel heeft gemoord.
Serieel misdadiger is men als minstens 2 afzonderlijke strafbare feiten van dezelfde aard heeft gepleegd.

In dit opzicht zijn de daden van Steve B. en Panhuis regelrecht verwant. Ook qua oplopende mate van gruwelijkheid - moord en laten verdwijnen lichaam slachtoffer.
De parallel met foute hantering door belaste instanties, de deskundigen die deze figuren moeten straffen en op welke manier dan ook moeten begeleiden, is ook evident - en ten hemel schreiend zo woest makend.

Edoch, ik wil hierbij pleiten voor enkele straffe wetsherzieningen.
Hopelijk leest een wakkere club uit de TK mee, zodat ze op de agenda komen.

Ten eerste overigens acht ik het boek 'Anne' verplichte kost voor niet alleen iedereen in de TK, iedereen bij Justitie, maar ook als basisboek bij maatschappijleer op iedere school.
www.bol.com/nl/f/anne/920000010866682...
In het bijzonder vanwege het nawoord van Wim Faber, startend op pagina 258.
Hierin komen wezenlijke overwegingen en aanbevelingen voor sterkere strafmaten binnen het meest humane gegeven naar voren - zeer knap opgetekend, maar bovenal een beroep doend op ieders gevoel van rechtvaardigheid in haar puurst toelaatbare vorm van vergelding.

Het kwam door een artikel vorige week in de Kijk, genaamd "Killers op hun retour" dat ik het volgende idee voor wetsaanpassing kreeg. Het artikel (op basis van de statistieken) stelt weliswaar dat het aantal seriemoordenaars afneemt, maar dat is goeddeels toe te schrijven aan betere opsporingstechnieken.

De misdadiger wordt sneller gepakt aleer hij (meestal een hij) meer slachtoffers kan maken - de eerste slachtoffers van deze beesten ten spijt.
Al deze seriedaders vertonen 2 parallelle patronen:
* Kudtjeugd, en de meesten beginnen op de leeftijd tussen 20 en 25 jaar.
* Hersenafwijking tov gezonde, niet psychopatische, moordende mensen.

Dit 2e, benoemt het ventraal stratium, het beloningscentrum in de hersenen. Dit is bij deze figuren veel actiever. Daardoor zijn ze veel meer gericht op korte termijn denken en handelen.
Hier tegenover staat dat MRI-scans minder activiteit vertonen in de frontale kwab - het deel dat emoties en herinneringen verwerkt.
Hierdoor is het verklaarbaar dat deze types biofysisch technisch een gebrek aan geweten vertonen - zij zijn niet in staat hun eigen sensio, en nog minder dat van een ander te (er)kennen.

Welnu, mijn idee is dat je bij iedere zedendelinquent niet alleen DNA moet afnemen, maar ook verplicht een MRI-scan moet laten maken.
Dit verschaft sowieso beter wetenschappelijk inzicht, waar vervolgens ook betere bewijslast voor recidiverisico's mee te leveren is.

Kom niet aan met privacy dit en dat, want de enige privacy die op het spel staat is die van onschuldige slachtoffers.
Tot zo ver.

Kudtkip | 07-05-19 | 15:46 | 2
-weggejorist-
carrot | 07-05-19 | 16:01

Er is nog een opmerkelijke overeenkomst: inname van drugs. Drugs lossen het natuurlijke geestelijke beschermingsveld van een mens op, gebruikers worden ‘open en ontvankelijk’ voor niet eigen invloeden: veel horrormisdrijven zijn gepleegd onder invloed van drugs (statement).

Nu u weer, Kk.

Veluwse-Eikel | 07-05-19 | 22:27

Strafrechtadvocaten dienen het belang van hun client en niet die van de samenleving. Rechtsbijstand van een advocaat is gratis waar het slachtoffer dus zelf aan heeft meebetaald. Kan het nog gekker ? De advocaat zal wel zeggen dat er onvoldoende bewijs is. Misschien iets voor een advocaten-game app op Smartphone.

carrot | 07-05-19 | 14:43 | 3

Strafrechtadvocaten dienen het belang van zichzelf en hebben klandizie nodig, als hen aanspreekt op Deug zullen zij je verwijzen naar de wet, die anders bedoeld heeft, maar hun nu beter uitkomt, want anders broodroof.....

hetgingperongeluk | 07-05-19 | 15:24

Het wordt tijd dat in Nederland (en dus ook in België), de nabestaanden exorbitante geldbedragen gaan eisen van de verantwoordelijken in het systeem. Pas als de huidige gang van zaken duurder wordt dan veranderen naar een rechtvaardiger opzet, zal er iets veranderen.

Kale-Meester | 07-05-19 | 14:35 | 1

Dàt is denk ik een zeer goed en uitvoerbaar idee. Geld is ook nog het enige argument dat telt, want mensenlevens doen dat duidelijk niet.

Mazzelstof | 07-05-19 | 17:07

Weet iemand hoe dit juridisch werkt? Ik zou denken dat wanneer een gepleegd feit zeer ernstig is (moord, verkrachting, gewelddadige beroving etc.) je na een veroordeling - ook al ga je in beroep - wordt vastgezet tot de beroepszaak is afgerond.
Ik bedoel: hij was veroordeeld (!!!) tot 4 jaar cel... daarmee ben je dus geen gewone verdachte meer. Bovendien was de voorgeschiedenis van deze man dusdanig doorspekt met geweld en misdaad, dat het risico van vrijlating voor de samenleving nogal groot lijkt.

drs. Levi Samsonov | 07-05-19 | 14:24 | 3

Begrijp ik ook niet. In 2017 vier jaar cel opgelegd en in 2019 alweer buiten. Ik heb geleerd dat 2017 + 4 = 2021 is en niet 2019. Doe ik iets fout? Hoe dan ook wachten op de volgende onschuldige dode en daaropvolgende ophef.

EmilioEsteves | 07-05-19 | 14:41

@EmilioEsteves | 07-05-19 | 14:41: als je nu nog geloofd in 4 jaar is 4 jaar heb je echt onder een steen geleefd. Het is zelfs zo in België dat je een derde maar hoeft uit te zitten als je geen eerder strafblad hebt. In Spanje hoeven straffen beneden de 3 jaar helemaal niet uitgezeten te worden. Kijk naar Ronaldo en Messi.

Trumme | 07-05-19 | 16:58

Ondertussen heeft diezelfde linkse slappe hap er geen moeite mee om succesvolle mannen publiekelijk te lynchen vanwege een metootje met vrouwen die verblind door macht en rijkdom tevergeefs dachten wel even horizontaal carrière te maken.

Wim141 | 07-05-19 | 14:20 | 1

Van die actreutels die het niet helemaal snappen, ja.

Fantabulosa | 07-05-19 | 18:53

Het is toch onderhand te triest voor woorden aan het worden? Ik krijg hier zulke agressieve gedachten van richting overheid en dergelijke. Het is te schandalig voor woorden. Hoe gaan ze dit uitleggen aan nabestaanden? En met voor zwak, dom verhaal worden die mensen weer het bos ingestuurd? Mensen die dit soort verschrikkelijke dingen doen hebben geen recht zich te verdedigen of recht op een eerlijke recht zaak, dat recht heb je afgestoten toen je iemand verkrachtte, of weet ik veel wat voor prooi je op het oog had om er weet ik veel wat voor gore streken mee te uit halen, deze mensen mogen meteen een nekschot krijgen. Hup opruimen die handel en het zou me niet verbazen als familie van het slachtoffer met liefde en plezier mee werkt aan dit soort straffen.

Count_Bassie | 07-05-19 | 14:19 | 1

Ik zou zeggen: laat een touw achter in z’n cel… na ’n paar dagen kunnen ze ‘m netjes weghalen en een keurig dossier opmaken. Zelfs de linkse lafbekken op hoge posten hebben dit bedrijfsongelukje (kuch) te accepteren…

Veluwse-Eikel | 07-05-19 | 22:40

Ik zie hier mijn dochter met een vriendinnetje spelen... Ik moet er niet aan denken. Als de rechterlijke macht het niet kan. Dan heb ik wél een oplossing.

upbeat | 07-05-19 | 14:06

Julie is dood vanwege het slappe beleid van de door een groot deel van het volk verkozen politieke partijen.
Iedereen die op linkse en middenpartijen heeft gestemd is medeverantwoordelijk voor deze moord en waarschijnlijk verkrachting.
Zo is het. Fatsoenlijke, redelijke en verstandige mensen ruimen dit soort gedrochten zoals deze Steve Bakelmans op.

Superkwatta | 07-05-19 | 13:59 | 1

België heeft al deze ellende al gehad met Dutroux en er is dus blijkbaar niets van geleerd.

Trumme | 07-05-19 | 17:00

Hij heeft enkel nog geen mensen in de tram om gebracht.
Voor de rest bijna hetzelfde als Gokmen Tanis.
Gestoord, verward, psychopaat en niemand had dit van hem verwacht.

De-Glijdende-Rechter | 07-05-19 | 13:59

Prachtig geschreven, Mosterd. Vrouwen zijn BIJ UITSTEK de dupe van het vrij rondlopen van dit soort zieke geesten, en daarom zal ik ook echt nooit begrijpen waarom het juist van die psychologie-/sociologievrouwtjes zijn die gewoon niet kunnen inzien dat sommige mensen de redding volledig voorbij zijn; dat de maatschappij een verkrachting kei en keihard moet straffen, laat staan de tweede, laat staan, goddomme, de fatale derde. Dan ben je als vrouw toch voor de meest medogenloze straffen, misschien zelfs wel de doodstraf??

Maar nee, de ruggengraten van dit soort karakterloze zielen (m/v) zijn versleten tussen de tandwielen van behandelmodellen, checklisten, rapporten, commissievergaderingen... Tot in het oneindige door, totdat ze alleen nog maar oog hebben voor de papiermachine waar ze zelf onderdeel van zijn geworden, vervangbaar door wie dan ook (karakter doet er toch niet toe), bang voor het leven en zijn compexiteiten en blindgemaakt voor de bron van het ontzag dat ware, welgevormde persoonlijkheden hun inboezemen, de waarde van hun eigen leven uit het oog verloren hebbende en daarmee ook dat van anderen.

Ze zijn tegen harde straffen, tegen de doodstraf, omdat ze zèlf bang zijn voor de dood en verbloemen hun diepe angst lafjes met “principes”, terwijl ze zelf totaal principeloos leven en al lang geen verschil meer zien tussen een dierenleven en een echt veerkrachtig mensenleven, waarvan het vooruitzicht bij Julie uit de ogen straalt.

En je weet gewoon dat er ook in België geen koppen gaan rollen :'(! Julia, requiescas in pace.

DeterioraSequor | 07-05-19 | 13:54

Ik ga geen Belgen grappen maken.
Ook de Belgische overheid is niet in staat deze roofdieren uit de samenleving te trekken.
Resultaat een onschuldig slachtoffer.

Jacktheflipper | 07-05-19 | 13:38

De overeenkomsten met moordenaar Panhuis zijn griezelig groot. Er wordt niets geleerd laat staan gedaan aan verkrachters en moordenaars die eigenlijk achter slot en grendel moeten zitten vóór die tijd. Ik dacht ook meteen aan de nabestaanden van Anne Faber..

Silvio488 | 07-05-19 | 13:31

Alweer een autochtoon. ;)

rachid82 | 07-05-19 | 13:24 | 2

Vanavond weer OV... allemaal allochtonen.

Dirty-Harry44 | 07-05-19 | 13:47

@rachid: Ik word pislink om zo'n stompzinnige opmerking, grappig bedoeld of niet. Allochtonen zijn zwaar oververtegenwoordigd in de misdaadcijfers en dan met name een specifieke groep. Als er vlak na elkaar 2 vrouwen vermoord worden door 2 psychopatische individuen, dan valt dat op geen enkele manier met elkaar te vergelijken.

Wat denk je met je opmerking te bereiken?

ChupaChupa | 07-05-19 | 18:43

Daar hebben ze in Boxtel wel een oplossing voor. Als Julie gewoon een goede hond had aangeschaft was er niks gebeurd

Captain Pervert | 07-05-19 | 13:07

Het lijkt mij niet onredelijk of ongepast, Steve B. en Michael P. samen in één cel van enkele vierkante meters te zetten en er de eerste 25 jaar niet meer naar om te kijken. Af en toe wat water en brood (niet figuurlijk bedoeld) uiteraard.
-

Bernhard de II | 07-05-19 | 12:57 | 4

Gokmen Tanis erbij zetten en je bent klaar.

De-Glijdende-Rechter | 07-05-19 | 14:00
▼ 1 antwoord verborgen

Hier worden mensenrechten en rechtsprincipes zwaar opgerekt voor mentale misbaksels die het recht er op allang verspeeld hebben. Met slachtoffers en nabestaanden die er de rekening voor gepresenteerd krijgen. Ik snap allang niet meer waarom de rechtspraak plus alle deuginstanties, zo drammend en in weerwil van de dagelijkse realiteit, dit soort recidivisten (met een waslijst aan (ernstige) delicten structureel het voordeel van de twijfel blijft bieden. Hoe kun je blijven roepen dat we in zo'n fatsoenlijke rechtstaat leven als je als burger het reëel gevaar loopt het slachtoffer te worden van dit soort strondthopen ?

Grijskijkert | 07-05-19 | 12:51 | 2

Conclusie is desbetreffend dat 75% van alle universitaire studies naar/rond die sociale hap nutteloos zijn.

grindbak | 07-05-19 | 12:59

Wij zijn en blijven een fatsoenlijke rechtstaat, wij moeten accepteren dat dit soort spulleboel er is, wij moeten zorgen dat ons systeem een goede opbergplek heeft, met Gatekeepers die begrijpen dat sommige mensen kapotstuk zijn tussen de oren, tevens zorgen dat Keyholders nooit uit eigenbelang opereren.... als je de ballen hebt om de deur te openen, moet je wel zelf bereid zijn om de stront te vreten....

hetgingperongeluk | 07-05-19 | 13:05

Verschrikkelijk.

Remi 1 | 07-05-19 | 12:48

Ik ben maar een domme pummel uit de polder maar zou het de moeite waard zijn om het geld, dat onze rechtstaat kwijt raakt aan die grappenmaker Holleeder, voortaan te besteden aan opsporen en opsluiten van dit soort trawanten? Als je Holleeder gewoon vrij had gelaten, hadden zijn zakenpartners hem allang de onderkant van het gras laten zien, was er tijd over voor de echte slechteriken....

hetgingperongeluk | 07-05-19 | 12:42 | 1

Weinig doms aan mijn waarde. Boerenverstand is een betere omschrijving en daar mankeert bij u niets aan.

Jemoesteensweten | 07-05-19 | 12:51

Misselijk makend.

En justitie is hier mede schuld aan.
Ze hadden hem op een presenteerblaadje, en laten hem los.
Alle waarschuwingen negerend, en blind voor de werkelijkheid.

Het leven is zwaar | 07-05-19 | 12:37

niet alleen micheal p. ook gokmen t en bart van u hadden gewoon vast moeten zitten. van u meldde zichzelf bij de gevangenis, maar ja, hij had niet het juiste formulier ingevuld.

kantje_boord | 07-05-19 | 12:37

Deze mosterd na de maaltijd, verwoord vele malen netter dan ik de frustratie die voel bij elk slachtoffer van dit voorkoombaar geweld.

Het is geen kwestie van niet kunnen, maar een kwestie van niet willen door al die deskundigen en rechtsgeleerden.

Zij willen niet, punt!

Statler en Waldorf | 07-05-19 | 12:37 | 2

Ze zijn bang om aangeklaagt te worden, en hun baantje te verliezen.
Laffe honden, de boven ons gestelde.

Het leven is zwaar | 07-05-19 | 12:40

@Het leven is zwaar | 07-05-19 | 12:40: aangeklaagd gestelden...

daytripper | 07-05-19 | 12:58

Vaststaat dat degenen die vanuit een gepretendeerde "deskundigheid" , opgeleid in antisociale omgevingen zoals de UvA waar daderzorg belangrijk is en veiligheid en slachtoffers bijzaken zijn, gehoord worden door "deskundige" rechters die een "deskundig" oordeel vellen op basis van die vermeende "deskundige" rapportages.
En jonge vrouwen en eenzame ouderen, zoals laatst weer, zijn daardoor na verkrachting levenslang beschadigd of worden vermoord.
Dit systeem MOET veranderen

langzullenweleven | 07-05-19 | 12:36

Tot ongeveer 150 jaar geleden heerste het gezonde verstand in onze maatschappij.
Wat de "geleerden" tegenwoordig " inhumaan" en " barbarij" noemen. En daar zit het volk nu mee opgescheept. Men wist toentertijd , dat er helaas maar 1 oplossing is : opruimen die zieke geesten.
Tegenwoordig moeten onschuldige dochters geofferd worden in naam van de o zo geleerde (rechts)wetenschap.

daytripper | 07-05-19 | 12:36
-weggejorist-
ZiekePieter | 07-05-19 | 12:34 | 3

Ik ben voorstander van vierendelen, maar bij deze gast zou ik graag een ezel toevoegen. Deze ezel krijgt als eerste een tik op z'n reet om vervolgens zijn scrotum mee te trekken. De 4 paardjes krijgen 10 minuten later een tik op de reet.

Willy Keutel | 07-05-19 | 12:33 | 1

Zou u uw vreemde fantasie zelf kunnen uitvoeren? De meesten die dit soort dingen roepen vallen flauw als ze eens een behoorlijke vleeswond zien is mijn ervaring.

Roadblock | 07-05-19 | 12:54

België...
België..

Is er leven op Pluto,kun je dansen op de maan?
Is er een plaats tussen de sterren waar ik heen kan gaan...

Is dit nog nieuws? | 07-05-19 | 12:33

Zo duidelijk een gevolg van de post-modernistisch tijd waarin we ons bevinden.
Sinds de jaren 70/80 door linksig gedachtengoed de geestelijke gezondheidszorg 'mensenlijker' is gemaakt. Instellingen sluiten en psychiatrisch patiënten weer de straat op, want 'inclusiever en eerlijker' in deze gefeminiseerde maatschappij. Het niet meer consequent durven aanpakken van situaties waarin de maatschappij toch echt beschermd moet worden. Vul maar in hoe dat komt...

Not_again | 07-05-19 | 12:31 | 1

En vergeet niet de 'Europese rechten van de mens' waarin, als ik mij niet vergis, is vastgelegd dat iedereen uitzicht moet hebben op invrijheidstelling, omdat een lange gevangenisstraf anders inhumaan zou zijn. Leg dat maar eens uit aan de ouders en vrienden van mensen die vermoord zijn door dit soort mongolen die vroegtijdig zijn vrijgelaten.

FrankVeer | 07-05-19 | 12:48

Mijn inschatting is dat de overheid dit net zo lang door laat gaan totdat we zelf om de sharia gaan vragen. Ledematen amputeren of kop er af.

Leffe Blonde | 07-05-19 | 12:29

Gaat het hier gewoon om een interne competitie tussen Belgische rechters, of proberen de Belgen Nederlandse rechters naar de kroon te steken in de wedstrijd wie de bloederigste poets bakt?

obominotie | 07-05-19 | 12:26 | 2

Mocht het je nog nooit opgevallen zijn: als er in Nederland een nieuwe (onnozele) wet wordt uitgevonden, voeren ze hem een jaar later in België ook in.
En ik weet niet hoe oud je bent, maar anders moet je je maar eens inlezen over Marc Dutroux. Toen ging er bij de Belgische justitie en politie ook al van alles mis en is ook de reden dat ze de Rijkswacht niet meer hebben in België. Dat is nu opgesplitst in een federale en een lokale politie. De reorganisatie had alles met Marc Dutroux (en de fouten/laksheid van de Belgische politie en justitie te maken te maken). Nee hoor, de Belgische rechterlijke macht is net zo gestoord als de Nederlandse..

Bijtendehond | 07-05-19 | 12:41

@Bijtendehond | 07-05-19 | 12:41: Ann en Julie ... O ironie. De slachtoffertjes van Dutroux. Nu random victims, ouder maar afgeslacht.

Centauri3 | 07-05-19 | 14:02

Bewezen zedendelinquenten zijn mijns inziens onvoorwaardelijk en ongeneeslijk ziek. Iemand met twee verkrachtingen (en wie weet hoeveel pogingen tot) achter z'n naam dient NOOIT meer vrij rond te lopen. En als men dan toch het risico wenst te nemen, om welke stuitende reden dan ook, zal op z'n minst chemische castratie toegepast moeten worden.

de directeur | 07-05-19 | 12:22

Uit mijn hart gegrepen dit stuk Mosterd.
Ik deel hetzelfde gevoel. De overheid EN de politiek heeft schijt aan de burger.

Roadblock | 07-05-19 | 12:18

Als ik de vader van dit stuk menselijk afval was geweest had ik dit probleem al permanent opgelost na de eerste verkrachting. Justitie waarschuwen is alleen effectief als er geld te halen valt, in alle andere gevallen geven zij echt zero f#cks.

Solar666 | 07-05-19 | 12:16 | 2

Degenen die het zeggen doen het nooit.
Degenen die het doen zeggen het nooit.

Roadblock | 07-05-19 | 12:20

Zo ook met een vriend van mij. Was gestopt met heroïne maar de methadonuitgifte kon alleen ver weg en alleen maar binnen een hele korte tijd afgehaald worden. Gevolg, als 1 trein uitvalt of iets mis gaat, voor de mensen die verder weg wonen krijgen ze dus geen methadon. Gevolg daarvan, cliënt misdraagt zich want pure wanhoop. Groter gevolg: krijgt helemaal geen hulp meer. Is terug gevallen. Steelt nu voor drugs. Weten ze. Helpen m niet opnieuw. Mag zich over 4 maanden nog eens aan melden om het nog eens te proberen. Wordt nu min of meer bewust crimineel gehouden. Heb al 1 x crisis dienst voor hem gebeld na zorgwekkende toestand dus ze zijn her en der wel op de hoogte van de situatie en dat hij wel echt hulp nodig heeft. Doe dan gewoon iets meer uitgifte punten, of verwijs door naar andere hulp of nou ja in ieder geval niet dít willens en wetens in de criminaliteit duwen en houden.

Ohja | 07-05-19 | 12:14 | 3

Overigens is deze dan verder niet gewelddadig of gevaarlijk, gelukkig.

Ohja | 07-05-19 | 12:15

Je stopt als overheid die vriend van jou in een kot met zachte wanden en laat hem cold turkey gaan. De volgende keer terug en als hij nog zo idioot is om het een derde keer te verkloten wel dan nog een keer.

Lt-Kol Kilgore | 07-05-19 | 12:51

@Lt-Kol Kilgore | 07-05-19 | 12:51: Desnoods. Alles beter dan laten doormodderen.

Ohja | 07-05-19 | 12:55

An, Eefje, Julie en Mélissa, 4 slachtoffertjes van Marc Dutroux die niet na kunnen vertellen wat hij met hen heeft uitgespookt. Ook de Belgen hebben niets geleerd.

MickeyGouda | 07-05-19 | 12:08 | 13

@MickeyGouda | 07-05-19 | 13:00:Mickey, dat leven van die ouders is mss enkel een kwestie van overleven. Waarvoor dan, vanwege nog andere kinderen?
Dat heb ik ook met ´het meisje van Nulde´. Heb eens het verslag gelezen van de kraamzorg die er kwam na de geboorte van het jongere zusje.

CalamityJane | 07-05-19 | 13:30

... Dus er liggen nog twee namen op een TBS moordenaar te wachten. Het lijkt bijna wel een rituele aangelegenheid. #Doodscultus

Centauri3 | 07-05-19 | 14:07

Ik zou in ieder geval niet met je kinderen naar een show van Rasti Rostelli gaan.

LiniaalRectaal | 07-05-19 | 15:57
▼ 10 antwoorden verborgen

België is een derde wereld land op veel gebieden, dus om deze nu te vergelijken met Nederland is als het vergelijken van appels en peren. Nederland heeft D'66 rechters e.d. die bijvoorbeeld veel ellende veroorzaken.

halfvolle glas | 07-05-19 | 12:05 | 4

Ik kom sinds 2002 dagelijks in Belgie en ik waardeer Nederland sindsdien elke dag een stukje meer. Het verkeer en (het ontbreken van) de infrastructuur. De inefficientie van alles, de overheid die alles probeert te reguleren maar zelf totaal vastgelopen is. Alleen als je een sociaal geval bent, is het er wel goed toeven, dat dan weer wel. En benzine is er momenteel een stuk goedkoper dan in Nederland.

jasvanbus | 07-05-19 | 12:12

@TedAnusprik | 07-05-19 | 12:22: Bij ons zitten er wat meer putten in de baan, maar we hebben wel 3 rijstroken, breed genoeg om goed op door te vlammen. In Nederland zijn er dat maar 2.

Lt-Kol Kilgore | 07-05-19 | 12:53
▼ 1 antwoord verborgen

Voor een immorele en foute organisatie is die Erik Masthoff de ideale man op de juiste plek: hij liegt dat het gedrukt staat (heeft hij al bewezen) en hij heeft er persoonlijk belang bij net te doen of alles fantastisch is geregeld nu. Ook al is dat niet het geval. Het is heel duidelijk dat de organisatie absoluut niet de intentie heeft het probleem op te lossen. Het enige dat ze willen is de boel verbloemen met een leugnaar. Fout fout fout!!! En de minister? Die kijkt er naar en zag dat het goed was. Ook een immorele incompetente l*l die plaats moet maken voor iemand die wel wil aanpakken, die wel problemen wil oplossen en die de samenleving wel veiliger wil maken. Iemand die wel een geweten heeft. We worden werkeleijk geregeerd door erg foute immorele 'mensen'. Hoe komen we er ooit vanaf??? Hoe gaan we ervoor zorgen dat onze meiden weer veilig over straat kunnen?? Op de politiek hoeven we niet te rekenen. Op het bestuur en de leiding van de psychische gezondheidszorg ook niet. mensen op de werkvloer moeten opstaan, dit niet langer pikken. Opstaan tegen foute leiding. Staken. Allemaal tegelijk. Name en shame en flikker de rotte appels eruit. Het is heel erg hard nodig. Wie zwijgtend toekijkt hoe fouten worden gemaakt is medeplichtig.

Rheia | 07-05-19 | 12:05

Hulpverlener: “In het belang van mijn client....”

Nimby_007 | 07-05-19 | 12:04 | 2

Daar gaat ook iets fout. Hij of zij moet denken in het belang van de samenleving.

Rheia | 07-05-19 | 12:09

@Rheia | 07-05-19 | 12:09: Beide. Het belang van de cliënt en de samenleving zouden hetzelfde moeten zijn. Een cliënt heeft er geen belang bij om te vroeg losgelaten te worden. De samenleving al helemaal niet.

Ohja | 07-05-19 | 12:18

Het is inderdaad een centenkwestie. Sluit een idioot zoals Bakelmans op voor de rest van zijn leven of die Panhuis en ze kosten 700 Euro per dag. Dat is veel geld en dus wil je daar als zuinige overheid best wel wat collateral damage voor overhebben.
Daarentegen: Flikker een waxinelichtjeshouder naar een gouden koets waar onze monarchen met hun dikke krent inzitten en moeite nog geld worden gespaard om de vandaal voor de rest van zijn leven te achtervolgen en te vervolgen.

Zapata10 | 07-05-19 | 12:01 | 6

Ik maak er geen geheim van, dat ik in dit soort gevallen een voorstander ben, van een wat permanentere oplossing, die de staat ook alleen het geld voor een touw en een luik kost.
2e keer in de fout, einde oefening.

Roadblock | 07-05-19 | 12:24

@Stormageddon | 07-05-19 | 12:14: Het is wel degelijk een centenkwestie. Die hele batterij aan hulpverleners, klinieken, management lagen, psychiaters creeert een prachtige banen carrousel. Dan krijg je iets wat zichzelf graag in stand houdt. Gaat natuurlijk ook ten koste van de gemeenschap maar bezuingen op goedbetaalde baantjes daar doet onze overheid niet aan. Wel op gevangenissen want veel meer als directeur zit er daar niet in. Dat is ook de reden van het fake news van Nederland wordt steeds veiliger.
Een kogel en een kist van bordkarton klinkt wel leuk maar geeft geen bewijs dat criminaliteit daarom zou dalen. En je hebt nu eenmaal te maken met internationaal recht. Nee gewoon een keurige gevangenis met sober beleid waar ze moeten werken voor het levensonderhoud zou een boel schelen. We hebben het tenslotte niet alleen over geestelijk gestoorden maar ook over de normale criminelen die met een taakstraf er vanaf komen. En dat zijn er nogal wat.
Niemand gelooft meer in de intrensieke goedheid van de mens. De geschiedenis boeken lezen of een half uurtje buiten kijken vertelt heel wat anders. Maar jezelf in stand houden door zinloze behandelingen tot in het oneindige te herhalen daar geloven sommige lieden wel in. Business as usual. Iedere moorddadige gek is een verdienmodel.

Zapata10 | 07-05-19 | 13:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Toch kudo’s voor de Vlaamse politie dat ze hem zo snel te pakken hebben.

Alco-de-Holist | 07-05-19 | 11:59 | 3

Als een crimineel zo dom is... wel ja, dan pakken ze hem snel. En dat die meid mooi, jong en stinkend rijk was hielp ook een handje want connecties.

De_Veelvraat | 07-05-19 | 12:03

@MickeyGouda | 07-05-19 | 12:10: En als dat dan al zo is, had-ie er nog steeds met zijn poten (en de rest?) vanaf moeten blijven.

Bijtendehond | 07-05-19 | 12:45

Heel triest, maar wederom het bewijs dat veruit de meeste zedendelicten worden gepleegd door de zieke witte buurman en niet dat handjevol asielzoekers waar iedereen zo doodsbang voor is.
Iedereen die voor de tweede keer de fout in gaat permanent opsluiten, het houdt een keer op. Ik betaal daar graag aan mee, in plaats van dat deze gestoorden op straat lopen bij mijn kinderen

Anarcist | 07-05-19 | 11:58 | 20

@Locusta | 07-05-19 | 12:46:
Dank, ik zocht er al naar bij het CBS, maar het was goed verstopt.
Heldere cijfers, volledige debunk van @Anarcist’s bewering.

Stormageddon | 07-05-19 | 13:09

als een asielzoeker moordt, dan is het een verwarde man...…..

gringo-brd | 07-05-19 | 13:10
▼ 17 antwoorden verborgen

Vluchtgevaar is volgens een verklaring van de Belgische "justitie" het enige criterium wat bepaalt of je in voorarrest gehouden wordt of niet. Het misdrijf, de wijze waarop, de aard en de kans op recidive tellen dus niet mee. Dit gekoppeld aan een niet efficiënt werkend strafrechtsysteem maakt dus dat deze hond ondanks een veroordeling nog geen dag gezeten heeft en nu dus een vrouw in de bloei van haar leven heeft kunnen ombrengen.
Dit is niet uit te leggen en is onverteerbaar.

bwanabanjo | 07-05-19 | 11:57 | 4

Hierdoor ontstaan revoluties. Mensen die helemaal klaar zijn met een falende of onderdrukkende overheid. We hebben nu genoeg redenen om de hooivorken te slijpen.....

Blonde Nel | 07-05-19 | 12:07

Gelukkig zit meesterbrein en top crimineel Frank Masmeijer wel in voorarrest. Geeft toch een veilig gevoel.

maartsen | 07-05-19 | 12:36
▼ 1 antwoord verborgen

In Overloon zouden ze zeggen: had ze maar een hond moeten meenemen op straat.

Rheia | 07-05-19 | 11:56 | 2

was ook mijn gedachten. inkoppertje.

horsteknots | 07-05-19 | 12:04

noem hem Blondie

gringo-brd | 07-05-19 | 13:11

Triest. Ik denk dat dit in meer landen gebeurd. Ik zie hier alle oplossingen voorbij komen, zoals de guillotine. Ik hoorde laatst iemand op tv zeggen dat op zich TBS goed werkt. Cijfermatig zal dit ongetwijfeld zijn, maar jouw dierbare zal maar net het slachtoffer van de "minderheid" zijn. Ik ben geen psychiater en niet betrokken bij het strafrecht. Het lijkt mij echter dringend gewenst dat alle beroepsgroepen in de GGZ, alle rechters en advocaten (spelen die ook geen discutabele rol?) eens bij elkaar te zetten om afspraken te maken en vooral ook de verantwoordelijkheid te bepalen. En breng het onder bij de overheid, zodat de minister altijd eindverantwoordelijk is.

Mannes | 07-05-19 | 11:55 | 3

Die cijfers die TBS ondersteunen zijn waardeloos. Want hoe kan je ricidive meten in een klimaat als in NL waar in 66% van de gevallen geen aangifte wordt gedaan en van de overige 33% misdaden slechts 1,8% (!!) wordt opgelost.

Beefbus | 07-05-19 | 12:03

'Ik denk dat dit in meer landen gebeurD.' > 'Ik denk dat dit in meer landen gebeurT.'

HogeNood | 07-05-19 | 12:15

Dit meisje dood door zo'n onbetekenende lamlul... Wat een verspilling, wat een nachtmerrie.

Pierre Lebon | 07-05-19 | 11:55 | 1

Ja maar hij heeft ook recht op een tweede, derde, vierde, vijfde en zesde kans hoor!

Solar666 | 07-05-19 | 12:19

Verander in ieder geval de wet dat je als vrouw gewoon middelen ter zelfverdediging bij je mag hebben.

TheBigKirth | 07-05-19 | 11:55 | 4

pepperspray kun je gewoon kopen in Duitsland, dan maar een boete krijgen is beter om verkracht te worden. Vrouw aangehouden met illegaal wapenbezit en gebruik daarvan tegen een hitsig zielig slachtoffer.... zoiets

gringo-brd | 07-05-19 | 13:13

@horsteknots | 07-05-19 | 12:06: Heb het gewoon , in Spanje te koop, net als pistolen etc, gewon je paspoort laten zien en je krijgt het.
Doe in Nederland, als ik daar ben altijd een mesje en klein busje haarlak in mijn zak.

gato | 07-05-19 | 15:08
▼ 1 antwoord verborgen

Het zou mij niks verbazen als het 8n België nog zottee blijkt te gaan dan in Nederland. In België heb je zowel een rijkswacht als een gewone politie, die mekaar traditiegetrouw het licht niet in de ogen gunnen. En, dan zitten ze daar ook nog eens met een onoverbrugbare taalbarrière.
Nee, volgens mij is het daar een dikke teringzooi bij politie en justitie.

VanBukkem | 07-05-19 | 11:54 | 6

hoe zat het ook weer met de bende van Nijvel , waarin de Rijkswacht vlg hardnekkige geruchten betrokken zou zijn ????

gringo-brd | 07-05-19 | 13:15

Zoals ik het begrepen heb, hadden An en Eefje en/of Julie en Melissa gered kunnen worden, ware het niet dat de rijkswacht en de gewone politie mekaar het licht in de ogen niet gunden. Hee, de rijkswacht stond bij Mark Dutroux in de woonkamer voor het een of ander, terwijl/niet wetende dat twee van die meisjes op dat moment gewoon bij hem in de kelder zaten. Maar dat wist de gewone politie dan weer, dat Marc Dutroux wellicht wat met de verdwijning van die meisjes te maken had.
Vandaar ook die stille mars toen: Vanwege het totaal falen van het Belgische opsporingsapoaraat.

VanBukkem | 07-05-19 | 13:19

@gringo_brd
Tja. De bende van Nijvel. Waarschijnlijk waren dat gewoon een paar Gladio-artiesten en was het doel van die overvallen enkel om België op stelten te zetten opdat die Belgen een rechtse regering zouden kiezen. Maar het blijft speculeren.
Het is niet de bedoeling dat die onderste steen ooit boven komt. Net zoals die andere 9nderste steen, van Mark R.

VanBukkem | 07-05-19 | 13:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Het grote probleem is, dat die eikels in toga aan niemand verantwoording moeten afleggen. Zelf de minister van Justitie moet omwille van scheiding der machten zijn muil houden. Wel het wordt dringend tijd dat justitie wordt omgevormd en het is heel eenvoudig. Hoofd Rechter per arrondisement verkiesbaar maken mandaat van 5 jaar (dat ze niet te veel schade kunnen aanrichten) . Er zal dan wel passend opgetreden worden anders lucratief jobke kwijt en laat die oper rechter zijn Arrondisement dan maar proper en functionerend houden.

Lt-Kol Kilgore | 07-05-19 | 11:50

Doodstraf voor deze criminelen. Liefst binnen het jaar waarop ze misdaad hebben gepleegd.

Thoth | 07-05-19 | 11:50 | 1

U bedoeld natuurlijk binnen 24 uur na de misdaad (of nog beter ter plaatse)

Dutch_Viscount | 07-05-19 | 12:00

"Niet Julie, maar Steve had op de bodem van dat kanaal moeten liggen.".

Ja, samen met degenen die ervoor verantwoordelijk zijn dat zulk ziek tuig vrij rond loopt. Jammer dat de verantwoordelijken nooit geraakt worden door hun eigen ernstig verwijtbare 'nalatigheid'.

Rheia | 07-05-19 | 11:48

Je zou bijna gaan denken dat het Europees beleid is om een degelijke koekwaus op de bevolking los te laten.

dorstig! | 07-05-19 | 11:46 | 2

Heb je wel eens gezien hoe gestoord Europese politici zijn? Ik bedoel... Junker is permanent dronken en de baas van de EU. Hoe dan? Als het daar al fout gaat, kun je evrwachten dat de rest er ook geen boodschap aan heeft om verantwoordelijkheid te nemen voor de veiligheid en leefbaarheid samenleving. De moraal onder Europese politoci is verrot. Kijk maar eens hoe rot Rutte is. De ene leugen na de andere en die l*l zit er nog steeds. Hoe dan??

Rheia | 07-05-19 | 11:54

Denk dat in veel voormalige oostbloklanden de psychiatrische klinieken wagenwijd open zijn gezet eventueel met een busreisje naar het westen.

Wekkertje | 07-05-19 | 12:41

Recidiverende verkrachters moeten chemisch gecastreerd worden.

pibasso | 07-05-19 | 11:45 | 5

Niets van gewoon castreren en vervolgens levenslang colloceren.

Lt-Kol Kilgore | 07-05-19 | 11:51

Hoeft niet per se chemisch. Mag ook in een kom met piranha’s.

Prinsemarij | 07-05-19 | 11:52

Eens!

Rheia | 07-05-19 | 11:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Er is een tegrote industrie die geld verdient aan dit soort engerds. Die hebben er geen baat bij om een oplossing te hebben. Die blijven liever symptomen bestrijden. Doodstraf is strijdig met onze samenleving. Maar ik sta open voor chemische of daadwerkelijke kastratie van bewezen zeden delinquenten. Zeden misdrijven gecombineerd met TBS zou eigenlijk standaard moeten resulteren in een ingreep die drang/lust mitigeert. En niet wensdenken dat een dergelijk persoon veilig kan deelnemen aan onze samenleving. Weer een prachtige intelligente meid uit ons midden gerukt omdat het ons niet lukt om “de beesten” aangelijndte houden. Droevig. Het zal je prachtige dochter maar zijn. Mijn gedachte gaan uit naar de nabestaanden.

Blubberbazooka | 07-05-19 | 11:45 | 1

Dat ben ik niet met je eens. Nu kost'ie 100 Euro per dag, daar naast krijgt hij veel opbeurende gesprekken in b.v. Den Dolder. Dat, terwijl hij levenslang heeft gekregen. Als je'm afmaakt, dan scheelt dat de belastingbetaler vele tonnen en organen kunnen gebruikt worden voor de mensen die een transplantatie nodig hebben. De 2e-optie lijkt mij veel beter...

Thoth | 07-05-19 | 13:06

De gevangenissen in Belgie zijn in ieder geval geen Centerparcs filiaal zoals in Nederland.

sprietatoom | 07-05-19 | 11:44 | 1

Klopt, maar is er verbetering op komst. Overigens ga je nooit (zou veranderen) de cel in bij een effectieve straf van minder dan 3 jaar. Enkelbandje en klaar!

De_Veelvraat | 07-05-19 | 11:58

De verkeerde persoon op de verkeerde plaats. Jullie duiden op de incapabele leeghoofden die de trias politica vormen in de lage landen.
Zachte heelmeesters maken stinken de wonden.

BrutusBosch | 07-05-19 | 11:43 | 3

Het suggereert ook dat de slachtoffers het zelf uitgelokt hebben door naar buiten te gaan. Dat ze niet nadenken over hun eigen woorden.

Deflatiemonster | 07-05-19 | 11:47

@Deflatiemonster | 07-05-19 | 11:47: Je moet overal oppassen. Situational awareness. Heel belangrijk. Ze woonde wel in een van de duurste straten van de Antwerpse rand. Naïviteit over de wereld, mogelijks. Ik zou alvast daar, als man, nooit gaan fietsen. Het is gewoon gangland.

De_Veelvraat | 07-05-19 | 12:01

Al vaker gezegd: laat zo'n gast eerst maar eens twee weken kamperen met de 14-jarige dochter van de persoon die hem vrij gaat laten en als dat goed gaat zien we verder. De maatschappij is geen experimenteertuin voor behandelaars.

Wekkertje | 07-05-19 | 11:42 | 7

@JTKDM | 07-05-19 | 11:59: Klopt: maar je beoordeelt een "case" toch net even anders als je het voorstel van wekkertje volgt.

Maytheforcebewithyou | 07-05-19 | 12:40
▼ 4 antwoorden verborgen

Ze moeten niet alleen dat figuur zijn pieteke afsnijden, maar ook het pieteke van de rechter die die klootzak in de natuur heeft losgelaten. En dan ben ik nog vrij mild.

Lt-Kol Kilgore | 07-05-19 | 11:42 | 4

@pibasso | 07-05-19 | 11:56: Eerlijk gezegd mogen ze van mij de guiliotine terug in de wax zetten. een volkstribunaal zal dan wel recht spreken over de leden van rechterlijke, wetgevende en uitvoerende macht.

Lt-Kol Kilgore | 07-05-19 | 12:27

@Lt-Kol Kilgore | 07-05-19 | 12:27:
Ze gingen ze hier vroeger op tot 1870.
Ben ik trouwens een voorstander van bij onverbeterlijke gevallen.
Bij 2e moord-einde oefening.

Roadblock | 07-05-19 | 12:50

Ze moeten m in stukjes snijden en na elk stukje laten genezen, dit documenteren tot er alleen een hoofd over is en dat dan in een isoleercel gooien en die voor de rest tot zn dood die film afspelen, nonstop.

Michiel85 | 07-05-19 | 17:26
▼ 1 antwoord verborgen

Ben eigenlijk benieuwd of er in België ook onderlinge ruzies zijn over wie hier de verantwoordelijkheid claimt. Dat geeft nl. ook in dat land een gegarandeerde Masthof-promotie.

Prinsemarij | 07-05-19 | 11:41 | 1

Wat maakt het uit, de verantwoordelijken komen er met een waarschuwing van af. Er zijn nauwelijks consequenties voor dit soort grove fouten, laat staan ontslag.

JackStick | 07-05-19 | 11:59

België, Nederland... heel Europa hetzelfde. Ons lot ligt in handen van de Franskes en in 't Veldjes. Onze jeugd stemt daar vol adoratie op. Bizar.

Peter777 | 07-05-19 | 11:41 | 1

Moslims worden dat ook door indoctrinatie, zo ook EU fans. Waarom dacht je dan dat de leerplicht bestaat?

Michiel85 | 07-05-19 | 17:28

Aan de ene kant richten we een rubbertegelmaatschappij in waarin we ons enorme moeite getroosten om bepaalde risico's te minimaliseren, aan de andere kant laten we dit soort roofdieren vrij rondlopen.

JTKDM | 07-05-19 | 11:40

zo'n stuk strond moet gewoon aan de wil des volks bloot gesteld worden, wat dat dan ook mag zijn. Oh en alle verantwoordelijken dat dit soort lui niet zijn opgesloten, moet zelf een straf krijgen. gewoon ff tijdje brommen, leren ze misschien eens van dat pappen en nathouden niet werkt maar er soms gewoon een harde hand nodig is. Dan niet de harde hand tegen burgers met een ongevallige mening oid, maar tegen dit soort psychopaten en ander onguur Tuig. Make the Netherlands Safe Again!

ikworstelengadouchen | 07-05-19 | 11:40 | 4

Door wie dan? Onze politiek? Die zijn nog erger dan dit heerschap.

Peter777 | 07-05-19 | 11:42

@Peter777 | 07-05-19 | 11:42: ja die dus helemaal niet nee, die verkopen hun ziel aan de hoogste bieder, eerder een type trump, vaderlands lievende democratische patriot, die geen geld van anderen nodig heeft.

ikworstelengadouchen | 07-05-19 | 11:45

@Ikworstel: koop een kroontje,

Maytheforcebewithyou | 07-05-19 | 12:36
▼ 1 antwoord verborgen

dit is alweer zon geval - zum kotzen - justitie neemt zijn verantwoordelijkheid niet alsof die levensgevaarlijke lieden ooit genezen het is net zoals met pedofielen - hang ze gewoon op - op sluit ze op - maar laat ze niet vrij rondlopen deze fucking monsters - vader van 4 dochters ... je durft je kind nergens meer heen te laten gaan ....

lasttango2016 | 07-05-19 | 11:40 | 1

niet erg klimaatneutraal? 4 dochters,

geen koning | 07-05-19 | 20:02

Het is allemaal niet te bevatten. Net als in het geval Anne Faber met die Michael P, loopt Julie van Espen een gevaarlijke psychopaat tegen het lijf en eindigt dood in een kanaal.

En net als Anne is Julie een leuk, aantrekkelijk meisje dat nog geen vlieg kwaad zal doen en nog haar hele leven voor zich had. Niet dat het OK is om lelijke meisjes te vermoorden, hoor, maar ergens denk je toch: die psychopaten lijken een voorkeur te hebben voor een bepaald type meisjes: meisjes die ze nooit kunnen/konden krijgen, waardoor ze zich afgewezen en gefrustreerd zijn gaan voelen? Allemaal speculatie mijnerzijds, ik weet het, maar je probeert het te begrijpen. Maar je kunt het niet begrijpen.

Dr_Johnson | 07-05-19 | 11:39 | 2

Het enige wat we hoeven te begrijpen is dat al die softe geitenwollen sokken psycho-babbelaars totaal ongeschikt zijn om dit soort mentaal uitgeflipte keiharde (potentiële )moordenaars te behandelen.

Die sandaal-liefhebbers moet je dus ook niet behandeltrajecten laten bepalen of regels uit laten voeren. Niet geschikt, gaat hem niet worden, en zo zijn daders tot zielig slachtoffer gemaakt.
Detentie is de enige oplossing waarmee je de maatschappij daadwerkelijk beschermt op de lange termijn.

TeeJee | 07-05-19 | 11:42

@TeeJee | 07-05-19 | 11:42: second that. vroeger werden zulke figuren voor hun leven weggestopt in een gesticht.

ikworstelengadouchen | 07-05-19 | 11:56

Ik begrijp straffen voor een periode van enkele jaren niet, want ook al is de hoogte van zo'n straf redelijk en terecht, wat gebeurt er precies als de strafperiode erop zit? In zo'n beetje alle gevallen komt zo'n persoon op vrije voeten. Gewoon op vrije voeten! Want de straf zit erop. Zonder enige begeleiding of extra controle, zonder elektronische enkelband, niets, gewoon volledig vrij. Dat is toch ongelofelijk? Hoeveel Annes en Julies hebben we nog nodig om in te zien dat sommige mensen gewoon NOOIT meer op een normale wijze onderdeel mogen en kunnen worden van de samenleving. Niet dat ze eeuwig in de cel hoeven te blijven zitten, maar er moet toch een middenweg zijn tussen volledig geïsoleerd aan de ene kant, en volledig op vrije voeten aan de andere kant. Of is het zo dat sommige, rechtse, mensen dit allang begrijpen, en inzien dat ze niet op vrije voeten mogen komen, maar dat zij op een of andere manier niet verantwoordelijk zijn voor enige invloed bij de besluitvorming van dit soort zaken, omdat de verlinksing van de samenleving met zich meebrengt dat er altijd maar weer uitgegaan wordt van de goedheid van de mens? Net zoals dat GS artikel van laatst, met die vrouw van het Zuiderbad die de oorzaak voor onruststokers gaf aan het onduidelijk achten van de zwembad-regels. Nee gevaarlijke, en waarschijnlijk ook weer links stemmende persoon, met grote kans op vegetarisme, mensen die zich niet kunnen gedragen moet je keihard aanpakken. Deze vrouw bedoelt het natuurlijk goed, maar de zachte aanpak is niet geschikt om veilige situaties te garanderen als er gevaarlijke, ongeciviliseerde mensen bij betrokken zijn. Linksheid lijkt dus continu het probleem te zijn, ook bij dit soort zaken. Het eeuwige optimisme, en het eeuwige uitgaan van de goedheid van de mens, puur omdat je jezelf als norm neemt bij je beeldvorming van de mens in het algemeen.

JackStick | 07-05-19 | 11:39

Walgelijk dat er mensen zijn die blijven doen alsof die psychopaten "beter" kunnen worden en daarmee mensenlevens op het spel blijven zetten.
Accepteer dat er mensen zijn die kapot zijn die niks anders dan ellende kunnen brengen en dat de samenleving beschermt moet worden tegen dat soort mensen.
Spuit ze de rest van hun leven plat of voer de doodstraf weer in maar laten we niet gaan doen alsof ieder mens maar lief kan en wil samenleven.

Barkruk2 | 07-05-19 | 11:38 | 2

Chemisch castreren is al een simpel effectief middel om verkrachters aan te pakken.

BozePaarseMan | 07-05-19 | 11:40

De goedbetaalde ‘hulpverleners’nemen na in vrijheidstelling/genezen dader maar eens een halfjaar in huis.
Wanneer dan de kat,hond,en de rest van het gezin niet verkracht of erger,is er misschien een redelijke voorwaarde tot terugkeer in maatschappij mogelijk.
Persoonlijk denk ik dat niet veel van dit soort daders ooit zal vrijkomen.

De Profundus | 07-05-19 | 13:29

België is bestuurlijk nog kudter dan Nederland. Kijk maar naar de jihadisten uit Molenbeek.

Mahatma | 07-05-19 | 11:38

Tsja politie en OM moet europawijd uitgekleed worden om de schapen zo warm te maken voor een EU politie en een EU OM.
Het ligt er dik bovenop

IkWilOokWatZeggen | 07-05-19 | 11:37 | 2

Interessant!

HogeNood | 07-05-19 | 12:04
-weggejorist-
A333aan | 07-05-19 | 12:49

Bij de veroordeling voor een tweede (overigens brute) verkrachting, vier jaar krijgen... Daar gaat het natuurlijk al zo vreselijk mis.

Lood om oud ijzer | 07-05-19 | 11:36

Ik denk dat als de ouders zo waarschuwen voor hun zoon. En als hij al heel wat op zijn kerfstok heeft. En dat dit dan gebeurt. Misschien moet je iemand van de politiek of van de GGZ ofzo vervolgen. Opdat ze een volgende keer meteen gaan behandelen en vastzetten. Kost duur maar kost geen (of minder) levens. Ik denk dat in Panhuis zijn geval en in dit Belgische geval niet alleen de persoon zelf gefaald heeft. Het totale ontbreken van verantwoordelijkheidsgevoel bij behandelaars en politiek maak ik me erg zorgen over.

sjef-van-iekel | 07-05-19 | 11:35 | 1

'Kost DUUR maar kost geen (of minder) levens. > 'Kost VEEL maar kost geen (of minder) levens.''

HogeNood | 07-05-19 | 12:07

De graaf weet als geen ander wat het is om gevangen te zitten. De graaf zat weliswaar onschuldig vast en alleen op water en vies brood. De huidige tijd kent dit soort straf totaal niet, alles is gericht op het geven van 2e, 3e, 4e en oneindige kansen. Je rijdt een opa en oma en 3 kinderen van het fiestpad af morsdood en je krijgt een taakstrafje van 200 uurtjes schoffelen. Ja dat zet zoden aan de dijk.

Deze Bakelmans en ook Panhuis hadden allang op water en brood (vies) moeten zitten en de kans om vrij te komen op nihil moeten staan. Dat is nog humaan in vergelijking met de Chinezen. Die zetten zo'n iemand de volgende morgen om 6 uur tegen een muur en pompen wat lood erin.

Graaf Monte Cristo | 07-05-19 | 11:34 | 3

Precies! En dan uiteindelijk weer een mooi debat hebben voor de de bühne, waar 100 maal de vraag gesteld wordt, waarom deze man vrij rond liep?

born2killn00bs | 07-05-19 | 11:36

In India zou die al gelyncht zijn door omstanders, waarschijnlijk al na de eerste verkrachting

small_town_dude | 07-05-19 | 11:37

@small_town_dude | 07-05-19 | 11:37: nee! In India mag je met een mannetje of dertig een vrouw verkrachten, mits je een beetje geld hebt. De vrouw is dan schuldig, de mannen het slachtoffer. Omstanders bestaan niet in India; die zijn allen bezig een koe van de weg te duwen.

geen koning | 07-05-19 | 19:57

Ik ben het niet eens met die laatste zin, we hebben hier niet te maken met een ramp maar met moedwillig beleid.

Dit is een zorgvuldig en langdurig gecultiveerd klimaat van slachtofferschap in plaats van straffen. Meer dan veertig jaar wordt hier naartoe gewerkt en alle lagen van de advocatuur en rechtstaat is er mee doordrenkt. Anne, Julie, er komt nog een hele reeks namen achter voordat er over 20 jaar de boel weer op de rit hebben.

Szymon | 07-05-19 | 11:34

Vrouwen zijn nog steeds 'gebruikswaar 'voor mannen en vaak een wegwerpartikel. Nieamnd die zich druk maakt om dat akelige getal van 96% mannen in gevangenissen, vooral mannen zelf niet. Het mag toch duidelijk zijn dat het mannelijk deel der bevolking verzuimt aan zelfreflectie te doen. Nee, vrouwen zijn niet brandschoon maar de cijfers spreken voor zich. Ik herinner mij dat in een bepaald gedeelte van de wereld vrouwen ooit samen afgesproken hadden om de mannelijke kinders te doden na de geboorte. Tegen de mannen van de samenleving zeiden zij dat zij te agressief waren, dat zij 'geen lucht 'meer kregen en dat zij weigerden agressiviteit te baren. Wij importeren agressiviteit en de ruimte voor vrouwen wordt steeds kleiner hier

pigadaki | 07-05-19 | 11:32 | 9

@Bucket of Shit and P | 07-05-19 | 12:10: Mannen plegen vaker geweldsmisdrijven dan vrouwen dat is an sich wel correct. De slachtoffers van die geweldsmisdrijven zijn in de meeste gevallen (tromgeroffel).......... mannen.

IkWilOokWatZeggen | 07-05-19 | 12:52

@Bucket of Shit and P | 07-05-19 | 12:10: Dit vind ik hier dan wel een bijzondere reactie. Als bepaalde afkomsten oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit zegt dat iets over die afkomst. Wordt er een ander kenmerk gekozen - nml 1 waar jij zelf tot behoort, dan ligt het niet aan de groep maar aan andere zaken. Bijzonder. Ik denk dat oververtegenwoordiging altijd iets zegt over mensen die iets meer doen. Overigens zijn er inmiddels al blijf van mijn lijf huizen voor mannen (en terecht) en denk ik zeker niet dat iedere agent je uit zal lachen - wél dat mannen eerder moeite hebben om hulp te zoeken omdat ze dat zelf zo voelen. Dat laatste zal inderdaad meewegen in de cijfers. Maar meewegen. Niet een volledige 96% recht lullen. De tactieken van mannen en vrouwen verschillen. Dat wil niet zeggen dat vrouwen allemaal lieverdjes zijn, maar ik denk wel dat die minder snel voor vuist erop (globaal genomen) kiezen en eerder voor andere methoden. Er zullen vast ook gebieden zijn waarin vrouwen de overgrote meerderheid vormen. Als je vastgezet zou worden voor roddelen sowieso.

Ohja | 07-05-19 | 12:53

De vrouwen die ervoor kiezen om met zulke gewelddadige mannen te paren zijn natuurlijk compleet onschuldig...

LiniaalRectaal | 07-05-19 | 15:44
▼ 6 antwoorden verborgen

Geen andere verlossing dan de guillotine. De kinderen van de gewone man zijn het slachtoffer en er gebeurd .... niets. Het wachten is op het moment dat de kinderen van Linkse Gekkies wat overkomt. Je zult zien .. dán kan er rap geschakeld worden naar "opruimen".

Du-u-u-h | 07-05-19 | 11:32

Ware. woorden. :/

Rico Tampeloerus | 07-05-19 | 11:31

Mijn vraag aan de politiek: Verdienen dit soort mensen normaliter ook tweede of een derde kans?

Als ik rechter zou zijn, dan zou ik mij kapot schamen als je zo iemand weer terug de maatschappij in wilt hebben. Ik blijf erbij: Sommige mensen zijn niet te helpen en/of te genezen!

born2killn00bs | 07-05-19 | 11:30 | 1

in ieder geval (chemisch) castreren na de eerste keer in zulke gevallen.

small_town_dude | 07-05-19 | 11:39

Hoe zeg je D666 Clusterfuck in het Vlaams

Tobi | 07-05-19 | 11:28 | 2

D666 Clusterfuck !!

deja_view | 07-05-19 | 11:40

De SP.A is zo'n partij. Een soort PvdA+D66. Terwijl de vlaamse pvda juist een soort SP is...

small_town_dude | 07-05-19 | 11:41

Het wordt tijd dat er verantwoordelijkheid wordt neergelegd bij diegene die ... verantwoordelijk zijn. Heel simpel en effectief. Een rechter maakt een besluit, zijn verantwoordelijkheid. Een bestuurder faalt, zijn verantwoordelijkheid dus opbokken. Zo werkt het in het dagelijkse leven ook.

BozePaarseMan | 07-05-19 | 11:28

Het zal vanzelf een keer ophouden, het pappen en nathouden. Nog een paar moorden, een paar aanslagen, en de vlam slaat ook in NL en Belgie in de pan. En over 10 jaar vragen we ons af waar het fout ging., de verantwoordelijken zijn dan al met de zuiderzon vertrokken.

paradoxical | 07-05-19 | 11:27 | 3

Nee, echt niet. Zolang er op kartelpartijen gestemd wordt zal dit blijven en de burger krijgt echt geen gelegenheid om een revolutie ofzo te ontketenen.

BozePaarseMan | 07-05-19 | 11:30

@BozePaarseMan | 07-05-19 | 11:30: Als je ziet met hoeveel middelen eenvoudige busblokkeeerders worden vervolgd, dan is overduidelijk dat de overheid alles zal doen om een revolutie te voorkomen.

Bovendien lijkt het ook niet echt in de Nederlander te zitten om gezamenlijk een vuist te maken.

Bvdb | 07-05-19 | 11:32

@Bvdb | 07-05-19 | 11:32: nee zeker niet, wij hebben in tegenstelling tot bijv. moslims weinig binding meer met elkaar.

BozePaarseMan | 07-05-19 | 11:38

Gewoon alle vrijheden van TBS afschaffen en opnieuw gesloten inrichtingen optuigen. Niet meer werken naar een terugkeer in de maatschappij maar gewoon wegstoppen.

Dirk III | 07-05-19 | 11:27

Hebben jullie die film “law abiding citizen” wel eens gezien? Waar de verantwoordelijkheid van het gerecht terug wordt verhaalt op de faalhazen die het systeem kapot maken.

HaatAth3ist | 07-05-19 | 11:25 | 1

Of zoiets als Paul Kersey. De overheid doet niets, dan wijzelf maar.

Graaf Monte Cristo | 07-05-19 | 11:38

Alweer die zinloze roep om bescherming. Op welk moment in de tijd is er ooit sprake geweest van burgerbescherming? Vrouwenmoordenaars genieten juist extra bescherming en privileges tegen represailles van het plebs.

Nivelleermarionet | 07-05-19 | 11:24

Wij zijn allen kinderen van de 70's. Jan Mulder staat niet alleen.

Hollende_Kleurling | 07-05-19 | 11:24 | 2

Jan Mulder staat heel erg hoog en eenzaam op de deugpyramide.

Beefbus | 07-05-19 | 11:53

Die Mulder is net zo'n zelfingenomen betweter als die P.R. de Vries en nog zowat mislukkelingen.

langzullenweleven | 07-05-19 | 12:31

Godverdomme, mijn bloed begint te koken. Het is nu in B, maar dit kan vandaag of morgen net zo gemakkelijk weer in NL gebeuren. Het zou je kind maar gebeuren!!!

Frietje_Oorlog | 07-05-19 | 11:23

En hoeveel van dit soort gevallen lopen er dus vrij rond? Of is dit een incident? Net als bij ons over de grens?

Deflatiemonster | 07-05-19 | 11:22 | 1

Durf er niet aan te denken hoeveel het er zijn.
Met de open grenzen kunnen zij zich ook makkelijker verplaatsen(zie jos brech)
Of topic,noot meer iets over in de media!!

maasdonk | 07-05-19 | 11:31

Och och wat zijn we toch rijk in het Westen. Door gebrek aan middelen lopen verkrachters en moordenaars vrij rond. En toch gaat het lampje niet branden dat we onze middelen totaal verkeerd inzetten.

Vreselijk triest dit.

Bvdb | 07-05-19 | 11:22

Ex Tbs'er zeker? Het begint allemaal doodnormaal te worden dit soort topic('s).

born2killn00bs | 07-05-19 | 11:21

Samen opsluiten met Frank Maschmeijer. De westerse rechtssystemen hebben geen antwoord op dit soort monsters. Na WO2 is het strafrecht herschreven door lieden die slachtoffer waren van de NAZI's. Ze daarom straffen mag geen vergelding zijn. Prima maar dan nooit meer buiten. Dan is er toch een puntje wat de Moslimiers beter aanpakken.

Zatkniss | 07-05-19 | 11:21 | 1

Wat heeft Frank hiermee te maken? Die man heeft niemand vermoord !!!

Graaf Monte Cristo | 07-05-19 | 11:39

Als zelfs de vader van een persoon aan justitie aangeeft dat ze de zoon moeten vastzetten moet je dat uiterst serieus nemen. Geen enkele ouder zal zoiets lichtzinnig zeggen. Doe je daar niets mee, ben je een enorme prutser en mag je samen met de dader mee de cel in wat mij betreft. Als medeschuldige

deministerpresident | 07-05-19 | 11:21

De Westerse wereld moet heel snel het justitiele apparaat inclusief het gevangeniswezen keihard gaan herinrichten. Er zullen drastische maatregelen moeten komen wil dit niet een keer uit de hand gaan lopen en mensen massaal voor eigen rechter gaan spelen. Het word tijd dat verkrachters, terroristen, pedofielen en uiterst geweldadige idioten voor langere tijd of liever voor altijd buiten de samenleving worden gehouden. Bescherming van de samenleving, maatschappij en zeker de slachtoffers moet altijd boven het belang van de dader staan. En deal met landen zoals Rusland waar TBS'ers hun straf mogen uitzitten, ver weg van de samenleving is een zeer realistische oplossing die prima binnen de wet en regelgeving kan vallen.

Indoneesje | 07-05-19 | 11:20

Om een ongeneeslijke psychopaat te herkennen is geen psychologisch onderzoek nodig, de misdaad op zich zegt wat dat betreft genoeg.
Daarom iedere dader van een buitensporig gewelds- of zedendelict levenslang opsluiten, bij gebrek aan die andere mogelijkheid.

Superior Bastard | 07-05-19 | 11:19 | 2

Precies dit. Sommige daden zijn gewoon een gruwelijk bewijs van wat voor vlees je bij zo iemand in de kuip hebt. Slechte mensen bestaan, en iemands natuur kun je niet veranderen.

Hunkje | 07-05-19 | 11:23

Een van de weinige keren dat ik het met je eens ben!

Beefbus | 07-05-19 | 11:51

Volgens Jan Mulder is het gedrag van Steve B. het gevolg van een verschrikkelijk bestaan. Of geldt begrip voor daders alleen wanneer ze een kleurtje hebben?

kom hoe heet ie | 07-05-19 | 11:19

Het probleem is dat als ze alle verwarde mannen preventief gaan opsluiten, de moskeeën schrikbarend leeg zijn. En dat moeten we niet willen met zijn allen.

NaughtiusMaximus | 07-05-19 | 11:17

Amen.
Het houdt niet op, niet vanzelf.
Wanneer... ach laat maar.

ParaPiet | 07-05-19 | 11:17

Laat er geen volgende komen, want dan breekt de pleuris uit.

Mr.Crowley | 07-05-19 | 11:16 | 2

De pleuris in Nederland?
Nee joh, dat gebeurt nooit meer.

ParaPiet | 07-05-19 | 11:18

Denk je dat echt? Als men in Nederland daadwerkelijk op zou staan bij onrecht zouden de vele voorbeelden uit het (zelfs recente) verleden voldoende motivatie moeten opleveren. Nederlanders zijn zwak en er ontbreekt cohesie.

Hunkje | 07-05-19 | 11:29

Laatst of de TV over de zaak Anne Faber: de TBS-ers waar het goed mee gaat hoor je nooit!

eerstneukendanpraten | 07-05-19 | 11:13 | 12

@ditotje | 07-05-19 | 11:44:
Wat dat je van het systeem dat "strafrecht" heet? Bij moord gewoon 10 harde jaren het gevang in en bij recidive levenslang.

ChatBot | 07-05-19 | 11:50

@ChatBot/Superior Bastard | 07-05-19 | 11:50:
Ook een goede oplossing maar ik denk dat levenslang niet overeen komt met het europese strafrecht.
Ik bedoel dat de eu levenslang niet accepteert als een strafmaat tegenwoordig.
Maar mijn zegen hebben jullie.

ditotje | 07-05-19 | 11:58

eerstneukendanpraten, bent U soms Erik Masthoff???

langzullenweleven | 07-05-19 | 12:32
▼ 9 antwoorden verborgen

Eén verkrachting, strafje. Tweede verkrachting... wachtend op justitie vrijgelaten. Een ongeleid projectiel loslaten op de samenleving. En weer is een jonge meid uit dit leven weggerukt. Diep en diep triest.

goedverstaander | 07-05-19 | 11:13 | 2

Ik opteer het 3-strikes-and-you're-out systeem: 3x een misdrijf is de 3e keer meteen levenslang achter de bouten. Dan is je systeem in de bovenkamer wel zo FUBAR dat je uit de maatschappij genomen moet worden. Doodmaken hoeft niet eens, gewoon een groot kamp en ze daar in droppen. Flink wat pillen erin zodat ze rustig blijven maar vooral en bovenal niet de maatschappij in sturen.

Bakkeleures | 07-05-19 | 11:29

@Bakkeleures | 07-05-19 | 11:29: 2 strikes vind ik in dit geval eigenlijk beter. Voor sex-offenders lijkt dat een relatief efficiënte oplossing. Bij strike 3 is percusief sublimeren van de dader de enige oplossing.

Not_again | 07-05-19 | 12:26

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken