Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Volkskrant: Leef Duurzaam. Boek een cruise

MilieuCentraal WOEST op klimaatontkenners Volkskrant

lol

Vervelend wakker worden voor de tuinbroeken van MilieuCentraal. Heb je net keihard gewerkt om de nieuwe duurzaamheidscampagne rond te krijgen, in nauwe samenwerking met een GroenLinks-vrindje op de Volkskrant-redactie. Met allemaal leuke illustraties enzo (met het MilieuCentraal-cirkeltje kunstig in de tekeningetjes verwerkt) dat ook de wat dommere mensen het snappen. Dat de mensen korter moeten douchen, vaker de fiets moeten pakken, vaker moeten carpoolen, 40 dagen geen kaas moeten eten, nog maar 3 gehaktballen pj, en alleen nog maar seksen met het licht uit, om zo de CO2 naar beneden te krijgen. Flikkeren die Persgroep-sales kloodtzakken van The Daily Vliegvakantie er een dikke advertentie voor EFFING CRUISEVAKANTIES onder. [email protected]#$%^&!!! Alles voor niets geweest. Kun je net zo goed je houtkachel stoken met kletsnatte pinguïns. Blokje kaas, iemand?

Volkskrant, vorig jaar...

uche uche

Reaguursels

Inloggen

Wat zijn vanapparaten?

zwenkwieltje | 13-02-19 | 02:31

Nou dan ben ik goed bezig denk ik, tegenwoordig ga ik op de fiets naar het werk, ik was eens per week op 30 graden, zit altijd in het donker en heb een dubbele trui aan (de verwarming staat hier altijd op 10, bij hoge uitzondering 17). In plaats van mailtjes over verhoging van de energie kosten krijg ik telefoon om te kijken of ik nog wel leef.
Verder loop ik altijd naar de winkel met een karretje en een linnen tas en breng ik meteen mijn opgespaarde plastic en papier weg. Koken is ook overrated vind ik, meestal maak ik eens per week een stamppot.

Kan ik al die punten nu ook ergens inwisselen?

sufkut | 12-02-19 | 18:22

Wij hebben hier vier auto's , daarvan laat ik er meestal drie voor het huis staan, als ik naar één van onze andere vijf huizen rij. Dus volgens mij ben ik goed bezig.
www.bedrock.nl/heb-je-een-auto-dit-ho...

Heer Hugo de Waard | 12-02-19 | 17:59 | 1

lol

Kim-Jung-Un | 13-02-19 | 10:09

Als je werkelijk om het klimaat geeft, als je werkelijk iets wil doen, pleeg dan zelfmoord!

NjetNiet | 12-02-19 | 15:05

Die percentages veranderbereidheid uit de 1e alinea zijn lager dan het aandeel stemmen dat D66/gl/pvd/PvdA gezamenlijk behaalden. En dat voor zulke kleine offers. Hoe kan dat nou?

Gen. Maximus | 12-02-19 | 15:01

Ja maar van de advertentie-inkomsten van bio boerderij "Het trekkende paard", reformwinkel " De Geitenwollensok" of boekenwinkel " Het Groene Schrift " kan de Volkskrant natuurlijk niet leven.

Nonik Neem | 12-02-19 | 14:19

Ik doe al mijn boodschappen op de fiets. Al vele, vele jaren.

Eigenlijk doe ik zowat alles dat met van A naar B gaan te maken heeft, op de fiets. Al vele jaren.

Ik douche sowieso nooit langer dan vijf minuten. Al zo'n 50 jaar.

Ik doe al mijn was (behalve het beddengoed) op 30 graden. Al jaren.

Ik doe altijd het licht uit in ruimtes waar ik niet ben of hoef te zijn. Al jaren.

Bij mij thuis liggen alle stekkers eruit van apparaten die niet gebruikt worden. Altijd. Al jaren.

Ik vlieg nooit. Want bloedhekel aan alle vormen van openbaar vee-vervoer en vliegangst bovendien.

Ik ga nooit op cruise. Want al ben ik bejaard, dat wil nog niet zeggen dat ik me ook als zodanig moet gedragen.

Ik draai altijd overal de verwarming uit als ik naar bed ga, als de zon in mijn huis naar binnen schijnt, of als ik het huis uit ga. Al is dat laatste ook maar een uurtje. Altijd. Al jaren.

Ik rij hooguit drie- tot vierduizend kilometer per jaar in mijn (compacte, zeer zuinige) auto. Al jaren.

Maar bovenal: dat dagelijkse gedram & gezeik over duujjjzaamheid komt me de strot uit.
Al jaren.

Peter Emile | 12-02-19 | 13:53 | 1

Ik heb geen kinderen en ook niet van plan te krijgen, 1 miljoenmiljard kilo CO2 bespaard....

Zoon van Boer | 12-02-19 | 17:28

Je verwacht het niet hè, pinguïns in je kachel!?

joepiedepeopie | 12-02-19 | 13:46

De Klimaatkerk maakt de aflaten steeds goedkoper. Geen kaas lusten is kennelijk al genoeg voor zo'n zondige cruise.

frank87 | 12-02-19 | 13:30

Ik leg een klimaat drammer(ster) niets in de weg, als hij of zij, zijn, haar gedram, zelf in praktijk brengt, zonder enige vorm van subsidie. Dan pas ben je geloofwaardig!

vluchtelingallergie | 12-02-19 | 12:58

Niet meer dan 1 kind nemen scheelt misschien wel miljard kg CO2. Maar dat is natuurlijk taboe.

Nappa | 12-02-19 | 12:55 | 3

Ja maar ikke wil feel kiendergeld.

Jee-dee | 12-02-19 | 13:16

Voor iets wat een taboe is hoor ik dit erg vaak. Maar of in de plaats van dat kind nu een ander kind (al of niet per boot) of door een paar beesten wordt vervangen, de vervuiling blijft.

frank87 | 12-02-19 | 13:27

@frank87 | 12-02-19 | 13:27:
Toch is dit naar mijn mening taboe. Ik heb al heel wat kwade mensen gehad als je de vergelijking tussen kanker en de mensheid maakt.
"dat kun je niet zeggen, wat een onzin, blabla" maar niet in kunnen zien dat die vergelijking wel akelig goed lijkt te kloppen.

Antitheus2 | 12-02-19 | 17:09

Vergeet de ANWB niet! De Autokampioen staat elke maand vol met cruises en vliegreizen terwijl ze het hoogste woord hebben over CO2. Duurzaam noemen ze hun reizen. Bij hen varen de cruiseschepen en vliegen de vliegtuigen op lucht waarschijnlijk in plaats van op diesel en kerosine.

Man.man.man | 12-02-19 | 12:54

Als je het milieu wil helpen moet je direct stoppen met werken en geld verdien. Feitelijk is het zo dat aan elke euro die omgezet wprd de zelfde co2 waarde kleeft. Dus diegene die hardst verdiend vervuilt het meeste. En nu jullie weer...

Krokant_buikspek | 12-02-19 | 12:44 | 3

Absoluut waar. Los daarvan de hele co2 reductie discussie in NL dient allerlei doelen, maar niet de ***beinvloeding van*** het klimaat, let op dames, dat is wat anders dan het milieu.

Grootschalige reductie van co2 door de mens zal op wereldwijde schaal volgens UN rapporten minder dan 1% effect hebben op klimaatveranderingen.

litebyte | 12-02-19 | 12:52

Niet helemaal waar.... Ik noem maar eens iets .... de p pil. Daar kleeft uiteindelijk meer CO2 besparing aan dan dat het kost om ze te maken...

Zoon van Boer | 12-02-19 | 17:45

En op naar het volgende linkse stokpaardje: het basisinkomen voor iedereen zodat niemand meer hoeft te werken (nee, het is absoluut niet noodzakelijk, zelfs ongewenst, om te onderbouwen waar het geld vandaan moet komen)

Ibu | 12-02-19 | 20:01

Interessant hoe een zo'n belangrijke (geo politiek) deal tussen Duitsland en Rusland bewust door een groot deel van de EU-massamedia naar de achtergrond wordt gedrukt.

litebyte | 12-02-19 | 12:42

Humor: we betalen zo meteen dus wel mee aan deze gasleiding maar we mogen self geen gas gebruiken. We sponsoren dus duitsland zometeen die netjes rendement gaan makennop deze leiding....

Tee Of Cup | 12-02-19 | 12:44

Die getallen die erbij staan ook.......... hoe kun je dat nou in godsnaam weten.

Flikker toch op.

Kop Kaaz | 12-02-19 | 12:27

En wat levert 1 miljoen minder immigranten op?

kortebroek | 12-02-19 | 12:20 | 3

Als ze niet op een cruiseschip komen: Heel weinig.

Beste_Landgenoten | 12-02-19 | 12:35

Een stuk minder zweetlucht in de rij bij de lidl.

Krokant_buikspek | 12-02-19 | 12:45

Een enorme verbetering van het leefklimaat in onze steden.

Peter Emile | 12-02-19 | 14:24

Ramen dicht, lichtje aan, deur op slot als je met d66 naar Schiphol rijdt. Alle besparingen hebben totaal geen zin, het systeem maakt dat het altijd moet groeien. Elke besparing plus een beetje meer wordt elders omgezet in economische groei. Het systeem moet groeien, dat is inherent aan een leeneconomie met rente. De combinatie met globalisering is dodelijk, want daardoor kunnen prijzen niet stijgen waardoor de groei in absolute aantallen nog harder gaat dan voorheen.

Watching the Wheels | 12-02-19 | 11:51 | 1

Juist! Daarom moeten er ook altijd méér mensen bijkomen! Wat er nu gebeurt is symptoombestrijding.

Timide_Aso | 12-02-19 | 12:14

Gisterenavond ging het brandalarm weer af, volgens wetenschappers zijn er eind deze eeuw geen insecten meer, dus uw insectenburgers kunt u ook vergeten. Terwijl tot voor kort dat de new pink was; frituur een sprinkhaan stroomt er weer schoon water door de Zaan.
Laat me niet meer gek maken, adviezen Milieucentraal zijn gelijk een open deur intrappen.
Zag jaren geleden in Roskilde op een tent: "Eat shit 100 biljoen flies can't be wrong" misschien een ideetje voor het voedingscentrum en de schijf van 5?
En wat betreft die insecten, knappe jongen die de kakkerlakken weet uit te roeien, lopen er inmiddels ook genoeg van in Nederland, sommige zijn bijna niet van een mens te onderscheiden, bijna volledig aangepast.

bwanabanjo | 12-02-19 | 11:43

Ik mis het aantal Kg CO2 uitstoot wat het nemen van één extra kind teweeg brengt! Of durft babyboomkrant de Volkskrant dit niet te plaatsen?

de dorstige | 12-02-19 | 11:35

Dat Links zelf niet ziet hoe hypocriet die bende is.

Blanke_Vlaai | 12-02-19 | 11:30 | 1

Jawel. Maar het geeft je een reden om op te staan 's ochtends.
Hoeveel mensen vechten niet om het vechten...

mark1487 | 12-02-19 | 11:32

Hoeveel CO2 scheelt het als wij geen:
- Economische bootvluchtelingen uit zee oppikken, in asiel carrousel opnemen en met vliegtuig terugsturen?
- Als gemeente / provincie / rijkswaterstaat stop met het kappen van alle bomen langs provinciale wegen?
- Als staatsbosbeheer stopt met het etnisch zuiveren van naaldbomen in de bossen bij Schoorl? Smoes is biodiversiteit, maar eigenlijk is het subsidie voor snoeihout voor biomassa centrale.
- Als wij gewoon Duitse kolen stoken in plaats van Canadees hout?
- Als we veel minder regels en papieren hadden, waardoor minder controle en ambtenaren nodig, waardoor minder kantoren?
- Als Boudewijn Poelman stopte met die tering typhus loterij meuk te versturen?
- Als mekka van het deugen Amsterdam OOK afval gaat scheiden?
- Als alle ministers + stassen een Tesla namen, met zonnepanelen in de hofvijver?
- Als we geen quinoa zaad meer uit Zuid Amerika importeerden, maar gewoon zuurkool en boerenkool uit de polder gingen eten?
- Alle pakketjes uit China van Ali standaard met € 25 bezorgkosten zouden belasten?
- Producenten van consumenten elektronica verplicht 5 jaar garantie op werken + 10 jaar garantie op werkende software zouden moeten geven en verplicht repareren in plaats van vervangen?
- 100% BTW op alle meuk in action, prijsmepper, xenos enz.?

der Schmutz | 12-02-19 | 11:29 | 5

Voor die loterijmeuk kun je je afmelden. Krijg het al 10 jaar niet meer.

Watching the Wheels | 12-02-19 | 11:56

@Watching the Wheels | 12-02-19 | 11:55: Och, dat lukt ze nog ook, ze laten mensen met een uitkering het onderhoudswerk doen en verkopen nog steeds het hout.

Zoon van Boer | 12-02-19 | 17:49

@Watching the Wheels | 12-02-19 | 11:56: Dan was u een mens met veel geduld, want dat was altijd lastig... duurde vaak 10min of meer.

Zoon van Boer | 12-02-19 | 17:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Tien miljard blije toekomstige consumenten hebben alle recht om de aardbol leeg te zuigen. Zeggen ze er even niet bij. Onder leiding van de elite mogen activistische milieufreaks en overbevolkingsmigranten ons uit de weg rammen. De naoorlogse generaties wisten niet welke natuurvernietiging er achter de producten zat, en niemand vertelde het hen. Nu krijgen zij de schuld, en zijn wij ook fout omdat we in dat consumentenpatroon zijn opgevoed. Maar Young People hebben de toekomst, dus hup scholiertje: fijn plaats maken voor die tien anderen die jouw plek willen. Vreet insectenburgers, scholiertje, want dan blijft er ruimte over voor halalstakkergeiten op jouw grond . Trek zes truien aan, scholiertje: kan de elite fijn naar expatcarrièrelanden blijven vliegen.

Burgerleed | 12-02-19 | 11:28

Steeds weer mini stapjes richting het kalimaatfaat.
Kijk eens naar de lezing op youtube van de geoloog van de TU delft; er is weinig opmerkelijks aan de hand qua klimaat.

mark1487 | 12-02-19 | 11:27
-weggejorist-
Burgerleed | 12-02-19 | 11:19 | 2

Oh.... dus als die uitbarst onstaat er een koude periode! Da’s mooi, dan hoeven we ons dus geen zorgen te maken over global warming! (Deed ik al niet, want global warming is BS volgens professor Monckton)

RembrandtvanGogh | 12-02-19 | 11:54

Met pijn in mijn hart heb ik besloten om ook een bijdrage te leveren.
Ik ben naar het milieupark gereden en heb mijn voorraad Spa rood (8 liter) ingeleverd bij het chemisch afval.
In dit huis wordt vanaf nu alleen nog maar Spa blauw gedronken.

arbeid_loutert | 12-02-19 | 11:13 | 2

Bij de Appie hebben ze een bubbelmachientje te koop om kraanwater in Spa blauw om te toveren

telelezer | 12-02-19 | 11:25

Gisteren met de kinderen al hun flessen Cola ritueel begraven. Met de dop erop.

piloot47 | 12-02-19 | 11:26

En wat besparen we als we de krant niet meer drukken? Of alleen nog in grijstinten

boerenvla | 12-02-19 | 11:11 | 1

En dan twee tinten grijs, geen 50.

piloot47 | 12-02-19 | 11:27

Al dat gelul over het klimaat. Ik snak naar de Zwarte Piet-discussie.

gestoptmetroken | 12-02-19 | 11:09 | 2

In mei beginnen we weer.

meneer Q | 12-02-19 | 11:22

Van de week lag u dus in een grot. Was kort. Dat geef ik toe. Maar hij was er toch echt.

tweetybird | 12-02-19 | 12:08

500 miljoen condooms,
4 miljard anticoncepties en
12 miljard spiraaltjes sturen naar ontwikkelings-landen,
dát zet pas zoden aan den dijck.
Overbevolking, het allergrootste klimaat-probleem.

meneer Q | 12-02-19 | 11:06 | 3

Plus dat ze tot geboortebeperking gedwongen moeten worden omdat die overbevolking zo verstikkend mogelijk aanvoelt. Daartoe mogen ze niet naar ons ontsnappen. Ze moeten op de blaren zitten, en die moeten zo pijnlijk mogelijk zijn.

HogeNood | 12-02-19 | 11:20

Afrika is helemaal niet overbevolkt, sterker het is een van de dunst bevolkte continenten op aarde.

Beste_Landgenoten | 12-02-19 | 12:36

Wordt met de dag gekker daar in het klimafaat. De Duitsers willen ook meegaan doen met warme truiendag (had ik nog nooit van gehoord). Gelukkig niet hier in Zwitserland:
www.20min.ch/schweiz/news/story/Schlo...
Ik heb Nederland lief, maar de NL politiek is de weg kwijt. God zij dank woon ik er niet meer. NL stemmers wees verstandig in maart. Ga de moeite nemen om een stembiljet aan te vragen om FvD te stemmen.

Zatkniss | 12-02-19 | 11:05

"Klimaatontkenners".... zijn dat mensen die ontkennen dat er zoiets als een klimaat is?

moitambien | 12-02-19 | 11:04 | 2

Ja, net zoiets als zonontkenners, maanontkenners, waterontkenners en voetbalontkenners. Ik probeer mezelf zelfs regelmatig te ont-kennen door een blauwe pil te nemen..

piloot47 | 12-02-19 | 11:13

Het zal allemaal wel, maar goed, zolang niets aan het vliegen en aan de schepen wordt gedaan, doe ik ook niets. Ik zal mijn kids ook even voorleggen waar het om gaat, zodat ze bij de volgende staking precies kunnen aangeven waar onze regering iets aan moet gaan doen. En tot die tijd doe ik wat ik altijd doe en niets anders. En daarbij moeten de GL gekkies kijken of ze zichzelf kunnen oplossen op een bepaalde leeftijd, zeg 60, zodat ze niet nog meer bijdragen aan de milieuvervuiling. Niet dat dat wat uitmaakt, want in Afrika neuken ze als de konijnen.

PijlVader | 12-02-19 | 11:03

Mensen en ambtenaren die hard roepen dat ze zich zorgen maken om het klimaat - en dat we moeten stoppen met het gebruik van aardgas, olie en benzine.... die gaan het meest op vakantie en houden van een luxe cruise en wintersportvakantie.
Zie Rob Jetten... onze Kamerleden en de bestuurders van EU-Brussel.

De gewone mensen hebben geen geld voor vakantie en zijn blij dat ze hun gasrekening (nog) kunnen betalen.

sociaal_econoom | 12-02-19 | 11:03 | 1

Die gewone mensen slaan hun van generatie op generatie doorgegeven tentje op in het door zure regen aangetaste bos. Met wat geluk hebben ze dan net genoeg geld over om tussen de hoosbuien door in het plaatselijke pannenkoekenhuis lekker door te warmen.

Schoorsteenveger | 12-02-19 | 11:31

Geen 7 kinderen per vrouw in Afrika scheelt het hele klimaatprobleem.

witdusracist | 12-02-19 | 11:02 | 3

Nou, dan neemt die Afrikaanse man gewoon 4 vrouwen en maakt 5 kinderen per vrouw (ik verzin dit niet, zie de documentairereeks 'Sahara' van Bram Vermeulen). Klimaatprobleem opgelost.

piloot47 | 12-02-19 | 11:16

Het klimaat is populisme !

vmk | 12-02-19 | 11:00 | 1

En racisme.
En fascisme
En discriminatie.

piloot47 | 12-02-19 | 11:17

Jeanette en Stefan denken ook met u mee. Ze zijn al in Kenia geweest, Miami, Mexico, Groenland, Jordanië, Vietnam, China en Kirabati leek hun ook wel wat.
Binnenkort vertrekken ze naar India. Gaan ze zwemmen in de Ganges.
Of u even de thermostaat in de gaten wil houden en dat reizen ook.

www.ad.nl/wetenschap/hoe-klimaatveran...

Oprisp | 12-02-19 | 11:00 | 2

Die reis naar de Ganges zal dan wel hun laatste reis zijn....

piloot47 | 12-02-19 | 11:18

De hele wereld rond vliegen voor het klimaat. De ironie...

Tronald_dump | 12-02-19 | 11:19

Een klimaatagressor uit Afrika tegenhouden betekent een plaatsje in Afrika bezet houden waarop geen nieuwe Afrikaan gemaakt kan worden. Bovendien willen die agressors klimaatagressief op-en-neer naar Afrika vliegen als ze eenmaal hier mogen blijven.

HogeNood | 12-02-19 | 10:58

Dutchbeaurouge | 12-02-19 | 10:31

Ik heb je voortreffelijke reactie gedeeld via Facebook en Twitter.

vluchtelingallergie | 12-02-19 | 10:57

krijg ik toch weer reclame......

Novorapidjunk | 12-02-19 | 10:54

Nu ik ga dit allemaal doen, een uur later het licht aan, de tv afzetten bij reklame, onderbroeken met koud water wassen. Ben blij dat ze in china met tweemaal meer uitstoot aan co2 als de USA en waar hele bossen ( CO2 opslag) verdwenen zijn er over gaan praten om er wat aan te doen.
cdn1.spiegel.de/images/image-861960-86...

jan huppeldepup | 12-02-19 | 10:54

Ik schijt tegenwoordig al groene keutels van al dat geleuter.

Willy Keutel | 12-02-19 | 10:54 | 1

Nou, dan werkt het toch..

echt_links | 12-02-19 | 10:55

Ik heb vanochtend de stekker uit de koelkast getrokken, die gebruik ik toch niet als ik aan het werk ben. Jazeker, ook ik denk mee.

TheOneWhoKnocks | 12-02-19 | 10:52 | 2

Ik kijk altijd nog even of het lichtje nog brandt als de deur dicht is

grindbak | 12-02-19 | 10:59

@grindbak | 12-02-19 | 10:59: Ik lees altijd de krant bij de open koelkastdeur. Er zit een heel zuinig lampje in.

piloot47 | 12-02-19 | 11:01

Ik ben juist als een gek extra CO2 aan het produceren, zodat het extra snel opwarmt en ik zonder al te veel kosten van het gas af kan (paar straalkacheltjes, à 50 Euro/stuk bij de Gamma, voor die 3 koude dagen in de winter).

echt_links | 12-02-19 | 10:51

Als alle Volkskrant lezers nu eens 5 minuten lang stoppen met het uitademen van schadelijke CO2, dan gaat de uitstoot van C02 al direct op jaar basis met een paar ton naar beneden. Of zijn er niet zoveel Volkskrant lezers meer??

Indoneesje | 12-02-19 | 10:49

We moeten ons eens zorgen maken om asteroïden. Je kunt wel het milieu opknappen, maar als er dan over dik 70 jaar een dikke op de aarde knalt, en zeg Frankrijk wegvaagt (niet zo dik dus) dan heb je alles voor niks gedaan, en op het verkeerde paard gewed. Plus; dat gaat zeker een keer gebeuren. Kan morgen al.
Aphopis bijvoorbeeld, heeft na 2060 al een kans van 1 op 110,000 om op de aarde te klappen en kan een groot Europees land wegvagen. En ja, dat zijn kleine nummers. Maar dat is 0,0007 graden ook.... En dat is maar één voorbeeld. Lijkt me belangrijker dan CO2 reductie. Spendeer daar maar een paar miljard aan.
en.wikipedia.org/wiki/99942_Apophis

DeJemelscheet | 12-02-19 | 10:48 | 3

Doe gelijk alle lichten uit in de kamer om de asteroïden niet aan te lokken, bedank voor de waarschuwing.

jan huppeldepup | 12-02-19 | 10:57

Een goede uitbarsting van een vulkaan en alles was ook voor niks van het effect 0.007. Het enigste effect dat het dus heeft is dat ons 1000 miljard uit de zak geklopt is. Weet je wat je van dat bedrag voor ander moois had kunnen doen in Nederland.Wat wel echt nut heeft.

tweetybird | 12-02-19 | 11:01

@jan huppeldepup | 12-02-19 | 10:57: Gelukkig. Mijn kinderen zijn je dankbaar.

DeJemelscheet | 12-02-19 | 12:35

Het eerste wat ik zag wanneer ik bij opa en oma thuiskwam vroeger was een bordje aan de muur waarop stond "Alles mag, niets moet". Dus.... zij van de groenen kunnen een hoop eisen, maar ik bepaal zelf wel wat ik doe.

halfvolle glas | 12-02-19 | 10:46 | 3

Mijn moeder zei altijd: "Wat moet dat moet".

piloot47 | 12-02-19 | 11:03

Binnenkort hangt er een bordje oost west thuis niet best.

tweetybird | 12-02-19 | 11:19

Totdat de warmtepomp door je strot naar binnen wordt geduwd.

Blanke_Vlaai | 12-02-19 | 11:29

Zo klaar met dat milieugezeik. Ik heb vanmorgen lekker 25 minuten onder mijn niet-besparende regendouche gestaan, ik stap zo in mijn dikke diesel leasebak om een boodschap te doen, en volgende week vlieg ik heen en weer naar Zuid Amerika (zonder enige vliegschaamte) voor netto 4 daagjes werken. Wie fijn met een minimale ecologische footprint op hurken voor zijn plaggenhut wil zitten moet dat vooral doen, maar val mij er niet mee lastig. De mensheid is een vlekje op de tijdlijn van de aarde, gedoemd om (als de meeste soorten) uit te sterven. Of dat over 100, 1.000 of 10.000 jaar is zal mij mijn reet roesten.

Azijnist | 12-02-19 | 10:45

Veel van die besparingen ken ik nog uit mijn Zure Regenjeugd, mijn moeder had nog meer maar die tips maar die kwamen voort uit de Hongerwinter. Ze ging ook ieder jaar een week in retraite, je wil niet weten wat dat allemaal heeft bespaard.
Dus ik heb nog een enorm deugtegoed.

Mammeloe | 12-02-19 | 10:45 | 3

In de klimaatstatistieken zie je een enorme CO2-dip tussen 1944 en 1945.

piloot47 | 12-02-19 | 11:05

Same here. Ik werd van jongs af aan geleerd; lichten uit doen (is er hier een feest? Nee? Dan die feestverlichting uit!) de deuren en ramen dicht doen (ik stook de hele buurt warm zo!) de kraan dicht te draaien als ik mn handen was (laat de kraan niet niet lopen is zonde!) de deur van de ijskast zo kort mogelijk open te hebben (het is net als een oven maar dan andersom, de kou maken kost ook geld!) de was te doen na 9 uur 's avonds, ik zie gvd mn moeder nog de sperziebonen recht van het veld plukken omdat als je die zelf plukte ze dan goedkoper waren. Zuinig, zuinig, zuinig. En dan zie je zo'n Nijpels met zijn 3 CV ketels in zijn woonboerderij, zn drie onderkinnen bungelend onder die doorgezopen rode plofkop staan te verkondigen dat "we" zuinig moeten worden. Gvd de huichelende kloodtzak heeft geen idéé wat zuinig zijn is. Zijn idee van zuinig zijn is een huis met maar twee loeiende CV ketels ipv drie.

Dutchbeaurouge | 12-02-19 | 11:06

@Dutchbeaurouge | 12-02-19 | 11:06:
Het wordt hoog tijd voor een baantje voor u bij GS. ik lees uw reacties altijd met veel plezier en knik dan woest instemmend :)

Vanilla | 12-02-19 | 13:17

Dit bericht voor alle klimaat-idioten (eng.): 'Oh fuck off...'

random_roadkill | 12-02-19 | 10:41

CO2 is geen enkel probleem.

eikenloof | 12-02-19 | 10:40 | 3

CO2 weg ermee roept de jeugd. Ik zou zeggen stop met ademen.

Tronald_dump | 12-02-19 | 11:21

CO2 is voedsel voor planten. Planten zijn (direct of indirect) voedsel voor ons. Minder CO2 en een toenemende wereldbevolking..... dat gaat nog een probleem worden!

RembrandtvanGogh | 12-02-19 | 12:10

@RembrandtvanGogh | 12-02-19 | 12:10: absurd om te denken dat er een C02 tekort zou kunnen ontstaan. Aantal ppm's nemen alleen maar toe, leuk voor de plantjes maar ik ben geen plant.

Satria | 12-02-19 | 13:35

Was hypocrisie maar gewoon dodelijk, zoals asbest of chroom-6 dat op termijn is. Zou duurzaamheid nimmer im Frage zijn geweest.

Abject | 12-02-19 | 10:40

Misschien wel het bewijs dat klimaat en economie zich slecht tot elkaar verhouden.
In dat opzicht is Geenstijl niet zo erg belastend voor het milieu ......

Mannes | 12-02-19 | 10:39

Gadverdamme, wassen op dertig graden
En stinken en meuren die krengen trek het ondergoed wat eruit komt gerust aan.
Veeg met een door de bacteriën doordrenkte handdoek heerlijk uw gezicht af.

botbot | 12-02-19 | 10:39 | 4

Je hoeft volgens het artikel maar 1 dag op 30 graden te wassen. Dan was je de rest toch gewoon een dag later op 60 graden

Ibu | 12-02-19 | 19:49

@Langshetrandje,
speciaal opbergvak in de warmtepomp buiten

yooooh | 13-02-19 | 05:51
▼ 1 antwoord verborgen

Een dagje lokaal eten in plaats van ingevlogen foodies +100000, maar zie ik nooit terug in dit soort artikelen. Eet appels, geen bananen! Drink melk, geen Soja!

kroel | 12-02-19 | 10:38 | 1

quinoa uit Peru. Dat mag dan weer wél.

Langshetrandje | 12-02-19 | 10:46

Zo. Even een cruise Montreal New York geboekt. Dank GS, handig dat jullie een dependance van de afdeling reizen van de Volkskrant zijn. Een paar weken geleden ook heerlijk met Corendon naar Turkije geweest.

gestoptmetroken | 12-02-19 | 10:38 | 1

Over CO2 gesproken;
Met het vliegtuig van Schiphol naar het Corendon hoofdkantoor er vlakbij. Hoe erg wil je het maken...

mark1487 | 12-02-19 | 11:31

De meeste van de dingen die voorgesteld worden doe ik dus gewoon al Jaren.
De thermostaat komt bij ons in huis maar zelden boven de 19 graden, heb je het koud, doe maar een extra laagje aan.
Wassen op 30 graden, met de huidige wasmiddellen kan dat allemaal prima, en het is nog beter voor je kleding ook.
Douchen, 's morgens even het zweet er af wassen, laten we zeggen dat ik er 7 minuten over doe.
Lichten, onze jongste zoon heeft dat nog niet door, maar die begint alweer te zuchten zodra we aangeven dat hij het licht op zijn kamer weer eens aan heeft gelaten.
Apparaten die ik niet op dagelijkse basis gebruikt worden (dus tosti ijzer, friteuse etc) staan keurig in de kelderkast. Apparaten die (nagenoeg) dagelijks gebruikt worden zitten gewoon in het stopcontact.
Carpoolen, ja dat zou fijn zijn. Het is als gedetacheerde best lasting om iemand te vinden die uit de omgeving van mijn woonplaats komt, in de omgeving van mijn huidige opdrachtgever werkt en ook nog eens dezelfde werktijden heeft.

Weet je wat, als compensatie ga ik binnenkort wel gewoon elektrisch rijden. Dan doe ik ook mee aan de CO2 paniek-compensatie.
En ik geef heel eerlijk toe: Al deze dingen doe ik écht niet voor het milieu, maar wel voor mijn eigen knip. De politiek weet me al genoeg geld afhandig te maken, dus als ik op een zinnige manier geld kan besparen dan doe ik dat.

WatMoetJeNu | 12-02-19 | 10:35 | 3

Leuk dat je jullie zoon Lichten hebt genoemd.. echt trendy. En als een kind met zijn ogen rolt en begint te zuchten als de ouders hem corrigeren, dat is fokking respectloos. Ik raad aan dat je hem dan flink straft. Oh ja, en als je in telegramstijl schrijft; zorg dat de interpunctie goed is. Je tekst rammelt.

horsteknots | 12-02-19 | 10:50

Ik ben in de war.
Is Carpoolen nou je zoon?

mark1487 | 12-02-19 | 11:32

Het leukste van die linksgekkies is dat ze allemaal lopen te tweeten, insta dingesen and so on. Maar snap hieruit dat linskgekkies zoals je ze veel vind bij de vvd, cda, groenlinks e.d. het wel best vinden dat kinderen in Afrika mijnen in worden gestuurd om shit op te graven om al die leuke tech te blijven gebruiken om hun evangelie te verkondigen. Schijnheilige honden. Ego boven het leven van kinderen. Je zou ze allemaal tegen een muur moeten zetten en... eehh, eeh en dan met appels bekogelen.

Mark_D_NL | 12-02-19 | 10:34

Kan Geenstijl eens een keer geen topic maken over Islam,klimaat en politici en rechtspraak maar over de geneugten des levens?

steekmug | 12-02-19 | 10:34 | 6

@halfvolle glas | 12-02-19 | 10:36: been there definitively done that.

steekmug | 12-02-19 | 11:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Een dagje niet demonstreren op het malieveld...

Selassie | 12-02-19 | 10:33

Kan er niet een soort statiegeld regeling komen voor geboorten en doodgaan?

wimpies | 12-02-19 | 10:32

Afschaffen kinderbijslag levert de meeste CO2 besparing op.

A.Men | 12-02-19 | 10:32 | 2

Maar die voor de autochtoon verhogen.

Acidstain | 12-02-19 | 10:37

Weet je wie ook heel veel CO2 bespaarde?

Tronald_dump | 12-02-19 | 11:25

Het is natuurlijk compleet krankjorum dat in een stinkend rijk land als Nederland, létterlijk één van de rijkste landen op de hele wereld, mensen onderhand op eitjes moeten lopen als het om normaal, leefbaar energie verbruik gaat. Je huis op 21 graden verwarmen is onderhand een luxe waar je je schuldig om moet voelen. Lekker douchen, omdat je de hele dag gewerkt hebt, of gesport hebt of gewoon moe bent en daarom zin hebt om eens een kwartier onder een hete douche te gaan staan voordat je naar bed gaat. Mag niet. Schuld. En alsmaar dat gehamer op de particulier. Nooit lees ik iets over die giga spiegelpaleizen langs de snelwegen die dag en nacht als kerstbomen verlicht worden. De gigantische (en strontirritante) verlichte, knipperende reclameborden langs de wegen. De imbeciele verlichting van iedere vierkante meter openbare weg met tig elektriciteit slurpende lampen als het maar een spatje schemert. Voorbeelden genoeg. Maar dan zitten wij hier, in dit land waar het geld tegen de plinten omhoog klotst, waar er zo astronomisch veel geld beschikbaar is dat een paar gesjeesde politici, ex-politici en belangengroepen hebben kunnen, en dúrven besluiten, dat het een goed idee is om DUIZEND miljard uit te gaan geven aan iets waarvan zij zelf zeggen dat het geen nut zal gaan hebben. Maar slechts als voorbeeld moet dienen voor anderen. In de hoop dat die het ook gaan doen, zodat er wel een verschil gaat komen. Een gok met duizend miljard euro. Zo puissant rijk is Nederland dat men dat aan durft. En dan word je, ondanks dat het pakhuis van Dagobert Duck zo'n beetje in Nederland staat, verteld dat je niet te lang mag douchen. De verwarming lager moet zetten en maar een dikke trui aan moet doen. Dat je niet teveel op vakantie moet gaan. Dat je niet teveel, of liever helemaal geen, vlees moet eten. Terwijl er voor honderden miljoenen aan vlees aan ándere landen geleverd wordt. Daar mogen ze het wel vreten. Maar wij, de brave Nederlanders, zuinig en bescheiden, moeten gvd ook zuinig en bescheiden blijven. Al is het onder overheidsdwang. Want al die onvoorstelbare rijkdom, daar mag u niet van genieten. Genieten is sowieso gelijk aan heulen met de duivel. Afzien, daar is het leven voor bedoeld in Nederland. Werken tot je 67ste want hoewel, nogmaals, duizend miljard uitgeven voor wat halfslachtige maatregelen die niet gaan helpen geen probleem lijkt te zijn, is een (van mijn part) 50 miljard, teveel om in een stinkend rijk land iedereen gewoon lekker relaxt op zijn 62ste met pensioen te laten gaan. Gaan er ziekenhuizen failliet omdat er niet genoeg geld binnenkomt. En wordt je wijs gemaakt dat de basis verworvenheden van een rijke en goed ontwikkelde samenleving ineens slecht moeten zijn. Ik word echt kotsmisselijk van die zeikstralen met hun gezever over hoe lang je mag douchen, hoe heet, hoeveel water eruit mag komen, tot je bijna onder de vernevelaar van een plantenspuit je lijf nat probeert te krijgen in 2 en een halve minuut, hoe vaak ik de fukking WC mag doortrekken, hoe vaak ik vlees mag eten of domweg mag genieten van het feit dat ik niet in een vervallen plaggenhut in Burundi ter wereld ben gekomen.

Dutchbeaurouge | 12-02-19 | 10:31 | 16

Tronald_dump | 12-02-19 | 11:27
Nee.

Langshetrandje | 12-02-19 | 11:05
Ik betoogde gisteren nog ergens op een tegel dat als het dan werkelijk 1 voor 12 is met dat klimaat dat het dan logischer zou zijn om al dat geld te besteden aan nieuwe dijken, deltawerken en kustbeschermingen, toch gaan ze liever neuzelen over een warmtepompje ja of nee, een auto met een stekker ja of nee, of een stofzuiger die minder verbruikt. Er is helemaal geen paniek anders zouden de bulldozers wel bezig zijn aan de kust.

vluchtelingallergie | 12-02-19 | 11:23
Fijn, ik voel me vereerd.

Dutchbeaurouge | 12-02-19 | 11:31

In iedere straat, in iedere wachtkamer, op iedere hoek, in iedere flat deze tekst als pamflet.

CalamityJane | 12-02-19 | 12:26
▼ 13 antwoorden verborgen

"Wassen op 30 graden, de verwarming een graad lager zetten, niet langer dan 5 minuten douchen", ach, het zijn allemaal goedbedoelde nepoplossingen, want zo lang de bevolking blijft groeien, blijft ook de uitstoot groeien. Dus 5 minuten douchen eraf, maar 50 minuten douchen erbij.

JackStick | 12-02-19 | 10:31 | 1

Kijk dat zijn maar de kleine maatregelen. Je zou denken. Nou ik doe mee en het fijne is dat het beter is voor mijn portemenee. Huh ik doe dat maar het kost mij ook nog eens klauw met geld straks. Duurder gas door belasting. En noem maar op. Voor een effect uiteindelijk van bijna 0.0. Yep het zijn nep oplossingen.Die van ons burgers verlangt worden. Terwijl de industrie weinig tot niks bijdraagt. De roepers zelf er ook niks mee doen. De elite hun tweede energie verslindende zwembad plaatsen. Maar de gewone burger als proeftuin gebruikt wordt en voor die proeftuin zwaar mogen dokken. Voor een effect en resultaat dat je op een thermometer nog niet eens ziet. We zijn echt de gekke henkies voor dit kabinet en die clubjes die ze alles kunnen aanmeten. Zo denken ze.

tweetybird | 12-02-19 | 10:53

Onze zeehelden hebben heel wat dood en verderf op hun geweten maar gelukkig deden ze dat wel op windenergie, dat maakt het allemaal een stuk minder erg.

Mr_Natural | 12-02-19 | 10:30

Vorige week een folder van de pliessie: Lichten aanhouden als je er niet bent tegen diefstal. Hoe dan?!

Mammeloe | 12-02-19 | 10:29 | 2

Gewoon. Lichtje aan als u weggaat. Lichtje uit als u thuis bent. Zet u wel even de kachel wat hoger als u weggaat; anders komen de inbrekers binnen in een koud huis. En oh ja. Als u thuis bent, de kachel en graadje lager, hoor!

kweethetooknietbeter | 12-02-19 | 10:46

Zet een kaars voor je raam vannacht......

piloot47 | 12-02-19 | 10:48

Gaat deze post over CO2?
Onze zuiderburen de Belgen halen het grootste deel van hun elektriciteit uit kernenergie. Maar gaan alle kerncentrales sluiten voor 2025 en vervangen door gasgestookte centrales.
(let op in het peiljaar waar we mee rekenen stonden de kerncentrales in België al te draaien)

BraadWorstLul | 12-02-19 | 10:28 | 2

Als we geen ontwikkelingshulp zouden hebben gegeven in de afgelopen jaren.....
*Ongestelde vraag*

Is dit nog nieuws? | 12-02-19 | 10:27 | 1

Goed punt.

halfvolle glas | 12-02-19 | 10:42

Leuk tijdverdrijf, dat elkaar de maat nemen. Als je het niet meer zo druk hebt om je dagelijkse kostje bij elkaar te scharrelen heb je daar alle tijd voor. Ik vind het wel gezellig om de radio te laten schallen, ook als ik er niet naar luister. Wij laten trouwens ook wel eens een lampje aan voor de kat als we weg zijn.

JvanDeventer | 12-02-19 | 10:27

Als al die linkse huichelachtige hippies gewoon lekker deaudgaan. Dat zou pas schelen in CO2 uitstoot.

brawler | 12-02-19 | 10:27

Wat levert een dag met z'n allen niet werken op?
Die staat er niet tussen.

Bon-sens | 12-02-19 | 10:26

Ik gooi even een Duurzaam Duits Houtblokje in de Allesbrander, ga dan even lekker lang douchen en daarna eens even me in de VolksVervangingsKrant verdiepen.
Thuiswerkdag, goed veur het miljeuw........

pennestront | 12-02-19 | 10:25 | 1

Neem der dan ook een paar lekker gehaktballen bij...

Smakelijk.

Paaldanseres | 12-02-19 | 10:27

Alles opgeteld is 7 Miljoen gedeeld door 1 miljoen is dus per persoon 7 euro per jaar. Welke idiot bedenkt zulke overtrokken leugens. Ik zal het wel niet snappen denk ik.

jan huppeldepup | 12-02-19 | 10:23 | 2

Oh shit, is niet besparing euris maar co2

jan huppeldepup | 12-02-19 | 10:26
-weggejorist-
steekmug | 12-02-19 | 10:35

Het zijn de klimaat verpestte advertenties die de volkskrant overeind houden
want van de abonnementen kunnen ze niet meer ronddeugen.
De volkskrant heeft dus eigenlijk allang geen bestaansrecht meer
en bij opheffing zouden er mooi een aantal bomen per jaar gered kunnen worden,
win-win.

Halul gebakken | 12-02-19 | 10:23 | 1

En bomen nemen co2 op dus win -win en twee extra wins. De laatste win is ze vervelen ons niet meer met kul en de derde win is meer zuurstof.

tweetybird | 12-02-19 | 10:57

Dus een miljoen mensen moeten gaan carpoolen volgens de tekeningetjes. Houdt dus in dat er normaal 2 miljoen automobilisten per dag op weg naar het werk zijn?

Jos Tiebent | 12-02-19 | 10:23 | 1

‘Sommige’ mensen werken niet........

pennestront | 12-02-19 | 10:26
-weggejorist-
kom hoe heet ie | 12-02-19 | 10:22 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Hoeveel CO2 en luchtvervuiling zou het schelen als een krant alleen nog maar digitaal verschijnt? En hoeveel als de NPO gehalveerd wordt? Heeft iemand daar toevallig cijfers van?

kweethetooknietbeter | 12-02-19 | 10:20 | 1

Up en downloaden kost ook (veel) energie.

Langshetrandje | 12-02-19 | 10:49

Aantal insecten is zeer sterk verminderd. Lijkt me zoiets als zonder darmbacterien leven.

HogeNood | 12-02-19 | 10:19 | 7

Ja de olifant in de kast, bij de politiek. Niemand durft het voor ze op te nemen in de 2e kamer. De schuldigen (de pesticiden procenten) zijn enorme dit feir de hele tijd aan het downplayen, zoals de tabaks-industrie dat decennia heeft gedaan. Maar zonder insecten gaan we allemaal een stuk sneller dood als door de opwarming van de aarde.

Hiesjes | 12-02-19 | 11:09

@Mark_D_NL | 12-02-19 | 10:24: Bij onze oosterburen hebben tellingen uitgewezen dat al zo'n 3 kwart van de insecten verdwenen is. Neem aan dat het bij ons niet veel beter is gesteld, met dat kleine beetje groen tov. de landbouwgrond wat we nog hebben.

Hiesjes | 12-02-19 | 11:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik zie nooit Nederlandse moslims die op vakantie gaan in de reclames. Gaan ze alleen op reis naar Mekka of naar "huis"? Of zijn die reclames racistisch?

Patje2011 | 12-02-19 | 10:19 | 4

Er gingen er best veel naar Syrië, naar het vakantiekalifaat, helpen brood bakken en kinderneuzen snuiten.

piloot47 | 12-02-19 | 10:54

Die gaan wel op vakantie. Maar nemen de co2 uitstoters mee. Kijk maar eens op hun bus op het dak.

tweetybird | 12-02-19 | 11:10

Die gaan na een jaartje in hun kale huursubsidie huis lekker in hun all out koopwoning zitten met de vakantie. Iedere euro die ze hier besparen gaat linea rectum naar het thuisland om de bezittingen aldaar te versterken.

Hiesjes | 12-02-19 | 11:14
▼ 1 antwoord verborgen

als ik mijn badhanddoeken op 30° was beginnen ze heel snel te stinken na gebruik. Op 60° doe ik er veel langer mee.
verder is de mens een opportunistisch wezen zoals alle dieren, je krijgt in onze cultuur hooguit 5% mee met vrome woorden en adviezen.

Zyprexa20mg | 12-02-19 | 10:18 | 1

Op 30% graden wassen hou je een week vol, dan stinkt je wasmachine en alles wat er uit "schoon" uitkomt.

Hiesjes | 12-02-19 | 11:16

Een kindje minder maken dan gepland lijkt me nog het meest effectief.

watazooi | 12-02-19 | 10:18 | 4

in Afrika dan, hiero hebben we meer kinders nodig. Wie betaalt straks onze pensioenen?

pibasso | 12-02-19 | 10:27

economische groei. Net zoiets als een derde kind. Gaat op den duur een keer fout.

zeiksmurf | 12-02-19 | 10:33

Dit !

CalamityJane | 12-02-19 | 12:29
▼ 1 antwoord verborgen

Maar waar is die ophef dan precies?

fladder | 12-02-19 | 10:18

soms kun je inderdaad over de tafel liggen van het lachen om al die hypocrisie, als het niet zo om te janken was. VK heeft daar geen monopolie op.

zeiksmurf | 12-02-19 | 10:17

Wat ben ik toch ook alweer goed bezig hè! Zet iedere dag de verwarming 4 graden lager dan wat 'n normaal mens doet.
En van die ruim 700 euro die dat per jaar scheelt, gebruik ik eventueel voor 'n auto- of vliegvakantie.

Boris die Sauertopf | 12-02-19 | 10:17 | 2

Dus in feite is jouw vakantie "klimaatneutraal".

Schoorsteenveger | 12-02-19 | 10:53

Haha, bedankt, zo had ik het nog helemaal niet bekeken. Mijn eerste zin was uiteraard zo sarcastisch als de pest, blijkt het ook nog enigszins waar te zijn. Moet niet veel gekker worden.

Boris die Sauertopf | 13-02-19 | 11:40

Rode wijn dient men op kamertemperatuur te drinken, en daarmee wordt een temperatuur van een graad of 17, 18 bedoeld. Mijn thermostaat staat dan ook nooit hoger.

JTKDM | 12-02-19 | 10:17

1. Welke idioot wast met de wasmiddelen van tegenwoordig niet op 30 graden? Uitgezonderd beddengoed van tijd tot tijd.
2. Een te warm huis geeft je lichaam een te grote schok tussen binnen en buiten. 19 graden is prima. En een slimme thermostaat is zo in te stellen dat ie laag gaat wanneer je er niet bent. Wie doet dit nog niet? Gemakkelijker euro's besparen is er niet
3. Wie heeft daar tijd voor dan? Ga werken.
4. Welke absolute mongool laat licht aan in ruimtes waar hij niet is?
5. Eindelijk een dingetje waar mensen inderdaad op kunnen letten. Sluipverbruik is gemakkelijk te verminderen.
6. Tja. Wij gaan graag zo efficiënt mogelijk van A naar B als mensen. Daar horen carpoolen en het OV vaak niet bij. Maar ook dit is natuurlijk een dingetje an sich.

Echter gaat dit allemaal om ons persoonlijke leven. Kijk je naar de verdeling van uitstoot tussen privé en zakelijk, dan is de keuze waar de meeste impact te maken is vrij duidelijk. Niet in privé. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we niet enigszins verantwoordelijk met onze wereld om moeten gaan. Maar de quick wins, het low hanging fruit, is niet bij de mensen thuis.

Heau even | 12-02-19 | 10:15 | 2

Van punt 1. gaat je wasmachine ontzettend stinken. Sowieso die machines van tegenwoordig die extreem zuinig zijn met water veroorzaken dit probleem. Zodat je regelmatig 'n kookwas moet doen, met een (vrijwel) lege trommel.

Boris die Sauertopf | 12-02-19 | 10:22

@Boris die Sauertopf | 12-02-19 | 10:22: Ligt toch echt aan het type/merk/kwaliteit wasmiddel, al dan niet in combinatie met waterkwaliteit. Wel overigens met je eens dat het sowieso goed is af en toe een kookwas te draaien.

Heau even | 12-02-19 | 10:57

Stevige prijzen voor een een paar weken buikloop op zo'n sapmonellaschuit. Waarschijnlijk is de CO2 al ruimschoots gecompenseerd.

Beefbus | 12-02-19 | 10:15

Waarom? Er is niks aan de hand met het klimaat. Om met dat GL gekkie te spreken, is allemaal hysterie. En een voorwendsel om onze economie en middenklasse te slopen. Dus douche maar lekker niet, linkse gekkies. Jullie stinken toch al. En carpoolen doe je maar met je Syrische buurman. Oh nee, die werkt niet. Nou ja, zoek het maar uit. Sell crazy someplace else, we're all stocked up here.

TheOneWhoKnocks | 12-02-19 | 10:15

Dat gebruik van "een dagje" roept bij mij een waanzinnige agressie op.

TheBigKirth | 12-02-19 | 10:14 | 1

Dit. Het klinkt niet alleen walgelijk, het is ook zo overduidelijk sturend, het klinkt als iets dat zo'n moderne pedagoog zou aanraden om tegen je kind te zeggen.

Renkum0317 | 12-02-19 | 11:52

Wordt tijd dat Ed N. onder zo'n cruiseboot wordt doorgehaald. Wat een hekel heb ik aan die kwal.

vmk | 12-02-19 | 10:13

Wil je verandering stem je PVV/FvD.
Wil je meer van hetzelfde stem je kutkartel. Meer smaken zijn er niet.

JohnJames_001 | 12-02-19 | 10:13 | 3

Dat vat het probleem wel samen.

Jan Passant mk2 | 12-02-19 | 10:17

Ja daar is wat voor te zeggen, ik zal er nog eens een nachje over slapen.

jan huppeldepup | 12-02-19 | 10:37

Ik wacht nog even op het stemadvies van Berbaar.

piloot47 | 12-02-19 | 10:57

ja nu weten we het wel. Laat het los!

Backonthetrack | 12-02-19 | 10:12 | 2

Wat dacht jij. Dat ze na 4 jaar WOII het niet zat waren? En zouden zeggen "man ik ben er moe van laat die groenlinkse... ehhh nazi's maar alle joden uitmoorden? Beetje doorvechten. het gaat om macht, en dan ga je door tot het einde.

Mark_D_NL | 12-02-19 | 10:18

"gaat om macht, en dan ga je door tot het einde.
Mark_D_NL | 12-02-19 | 10:18 "
Zo mag ik het horen!

HogeNood | 12-02-19 | 10:44

Een week lang niet autorijden en dat levert in de waanbeelden van die klimaatgekkies echt pas wat op.

Maar ja, dan is de staat failliet. Dus daar hoor je ze niet over. Complete onzin dit. larie, luchtfietserij. Bedoeld om nog meer centen naar een graaiende overheid te krijgen.

RenHoek | 12-02-19 | 10:12 | 2

Juist! Dagje de auto laten staan, maar wel 10 koeriers aan de deur voor boodschappen en plastic meuk.

H. Caulfield | 12-02-19 | 10:32

@H. Caulfield | 12-02-19 | 10:32:
Plastic meuk uit China, aangevoerd door containerschepen.

Schoorsteenveger | 12-02-19 | 10:52

Wat levert een week geen volkskrant op aan CO2 besparingen...
Scheelt ook het kappen van wat bomen!

boerk | 12-02-19 | 10:12

"Een dag niet langer douchen dan 5 minuten." Fuck you, sneeuwvlokken: wij moesten ons vroeger buiten bij de regenton wassen, ongeacht weer en wind. Als luxe-bad mochten we dan in het weekend in de zinken teil waar we met z'n tienen het badwater deelden en ons moeder achteraf weer de zeeplaag van het water schepte om weer nieuwe zeep te maken. Stelletje weekmakers.

FrankVeer | 12-02-19 | 10:11 | 12

@piloot47 | 12-02-19 | 10:58: Die stond bij mijn oma en opa: kolenkachel in de achterkamer (eierbriketten, van die mooie geperste eivormen met een logo erin) en oliekachel stond in de voorkamer.

FrankVeer | 12-02-19 | 11:39

www.geenstijl.nl/5146243/volkskrant-l... Ik zat als kind eens dubbelgevouwen met zoveel lijf als mogelijk was in een emmer met warm waswater. In de keuken en in die keuken kwamen mensen binnen toen zonder kloppen. Toen ik daar zo zat (dubbelgevouwen dus, want koud) komt de verzekeringsman binnen.

CalamityJane | 12-02-19 | 12:34
▼ 9 antwoorden verborgen

Ik zie het al, ik gebruik veel te weinig cO2 in vergelijking van de rest van de Nederlanders. Tijd om mijn productie wat op te schroeven. *vliegvakantie boeken doet*

zeertegendradig | 12-02-19 | 10:10

Ik begin een CFK fabriek op eige kosten...

Bac | 12-02-19 | 10:09 | 1

Chicken Fried Kentucky?

Croxifoxio | 12-02-19 | 10:42

.. laat mij ook eens een dagje Duurzaam Deugen en niet ingaan op de advertentie van de Volkskrant. Zo'n drijvend mensenpakhuis lijkt mij helemaal niks.
Mag ik vandaag wel even langer onder de douche, met de kachel een graadje hoger en alle lampen aan. Nu dat nog niet ge(de)reguleerd wordt door een strenge klimaat-fascist met zijn/haar/hets grijpgrage klauwen aan mijn gaskraan en in mijn knip.
Hoewel dat laatste al bezig is, maar zonder onbeleefd gesleep met een guillotine is dat niet meer te voorkomen.

Jan Passant mk2 | 12-02-19 | 10:09

Dan maar geen kaasfondue, we slingeren de barbeque dan ook in de winter maar aan. Hebben we nog ergens een zak houtskool?

H. Drievuldigheid | 12-02-19 | 10:08

Ik ben klimaat en islam moe.

AntonJensen | 12-02-19 | 10:08

Zo mooi, dan kruipen we als biggen door de modder in onze niet betegelde tuinen. We hullen ons in ongewassen lompen, schijten op een emmer in onze schamele verlichte woningen. Vreten doodgemaakt gras en stenen warmgemaakt op de warmte van een led scherm.

En al die debielen zoals Jetten en Nijpels lachen zich verrot in hun met steenkolen gestookte huizen. Dom klootjesvolk.

RenHoek | 12-02-19 | 10:08

Hoeveel CO2 besparing levert een dagje niet neuken in Afrika op?

Mr_Natural | 12-02-19 | 10:07 | 3

5.000.000.000.000ton, als ze daarna naar de EU ‘vluchten’ : 500000000000000000000000000000000000ton

ZwarteDag | 12-02-19 | 10:15

Interessante vraag. Je moet hem wel durven stellen.

keestelpro | 12-02-19 | 10:20

Steun de tse tse vlieg. Red de malariamug. Staak de contributie aan de Verenigde Nazi's. Doe het voor het klimaat.

Jan Passant mk2 | 12-02-19 | 10:21

Zet een actie op en sluit alle centrales voor 48 uur gaskraan gaat ook dicht.

Roger-Rabbit | 12-02-19 | 10:06

De Dominee en de Koopman...

wezen | 12-02-19 | 10:06

Als iedereen nou eens een dag lang niet zou ademen... zou dat helpen?

CO2 is niet de thermostaatknop van de aarde, is het ook nooit geweest. Complete larie, bombarie en kletspraat. Een bazelend duo kraamt iets uit in Den Haag en meteen stoppen een heleboel idioten met nadenken en hobbelt er als een kudde schapen erachter aan.

RenHoek | 12-02-19 | 10:04 | 3

Een dag geen scheten laten levert pas op!

Schoorsteenveger | 12-02-19 | 10:49

@Schoorsteenveger | 12-02-19 | 10:49: verplicht met aansteker affakkelen: geen broeikasgassen de atmosfeer in, de kachel hoeft minder te branden, en grote LOL.

Hemmenaar7 | 12-02-19 | 11:41

Wat voor Co2-besparing levert een dagje *verkleinwoorden, kots* geen zure zeikkranten verspreiden op?

Knisperende_Tissue | 12-02-19 | 10:04 | 2

Een jaar geen kranten, hoeveel ontbossing zou dat schelen?

Mastermattie | 12-02-19 | 17:59

Linkse activisten schijnen niet te begrijpen dat al hun plannen daadwerkelijk onze hele manier van leven overhoop zullen zetten. En dan vooral HUN manier van leven want het zijn immers de 'arme linkse sloebers' van weleer die er nu flink op los leven en bij wie het geld niet op kan.

keestelpro | 12-02-19 | 10:03 | 3

Echte linkse activisten zetten hem vooral voor anderen overhoop. Zoals een Jetten, die vooral vliegvakanties duurder wil maken, maar niet zo veel dat zijn riante salaris dat niet kan compenseren. GL is equivalent met hypocrisie, en '66 doet tegenwoordig ook leuk mee.

TheEgg | 12-02-19 | 10:06

@TheEgg | 12-02-19 | 10:06:

Jetten links?? Moehahaha! Er is nauwelijks ECHT links bij u in NL. Leer nu toch eens dat links in NL feitelijk niets meer is dan een live style cq modeverschijnsel en politiek inhoudelijk geen ene godvergeten fuck voorstelt.

litebyte | 12-02-19 | 12:48

Lekker deugen hoor...

steekmug | 12-02-19 | 10:02 | 2

Lekker ondeugen: wat scheelt CFNM aan CO2?

Hemmenaar7 | 12-02-19 | 11:38

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken