Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CBS: 'Nederlander koopt massaal oudere auto's'

Hee. Dat hadden we niet afgesproken met Ed Nijpels.

22 procent van de verkochte auto's, oftewel 1,9 miljoen stuks, is 15 jaar of ouder en dat heet in CBS-termen "youngtimers" (met de 'y' van 'yeukwoord'). En daar kopen we er volgens de carburateurcalculators steeds meer van: in 2008 waren het er nog 900.000 en echte kenners weten: in wiskundige terminologie noemen we dat 'een verdubbeling'. CBS-cijfertjes hierrr en grafieken daarrr, maar wij kijken liever naar PK's & koppelcurves. De statistici geven namelijk maar een gedeeltelijke verklaring voor de stijging (namelijk: gunstige zakelijke bijtelling) en wij hebben d'r nog eentje: youngtimers zien er dankzij zuinig & zorgzaam gebruik nog keurig uit en hangen vol met minimaal gewenste luxe als airco, cruise control & alles elektrisch. Voor navigatie en andere extra's gebruik je gewoon je telefoon. Maar die dikke blauwe BMW E39 in de video hierboven (2001, BMW's epische 4.4 liter V8 met 286 pk) die helemaal ramvol lekkere extra's zit, kost ook maar 16.000 piek. Voor de helft heb je eveneens al een stijlloze stijlvolle 735i met boemveel opties. Of gewoon iets normalers van 2004 of ouder. (Niet tegen Ed Nijpels zeggen.)

Hee er was ooit een Stijlloos Roze Periode

Schweet

Hoi!

Die auto is een Volvo P1800 en die mevrouw heet Marilyn Cole. Geen dank.

Reaguursels

Inloggen

Je kan ook gewoon een auto nieuw kopen en er dan 20 jaar in blijven rijden. Heb ik 20 jaar geleden gedaan en bevalt prima.

Han CNX | 08-02-19 | 19:43 | 1

Je kunt ook een auto van twee jaar kopen en dan 18 jaar erin rijden

Hadena | 08-02-19 | 21:51

Honda CRV, automaat uit 2004. Top car met inmiddels 185k op de tellert.

LinkeToni | 08-02-19 | 19:36

Nu een Chevrolet elCamino uit 1968 op LPG, hiervoor een Chevrolet Suburban uit 1971 op LPG, en daarvoor een Chevrolet Camaro uit 1967 op benzine en LPG.
Super makkelijk te onderhouden, erg sterk en degelijk, allemaal met airco en electrische ramen, luxe er zelf in gezet en allemaal weer voor 50% meer verkocht.
Zit nu naar een Pontiac Firebird uit 67 of 68 te kijken of misschien een Buick Riviera uit '65.
Wegenbelasting? Wat is dat?

HeEnalu | 08-02-19 | 17:28

Polo 1996, prima auto, kan nog makkelijk 10 jaar mee...

Bill le Koek | 08-02-19 | 16:35

Ik rij een T4 1997 benzine, campertje van gemaakt 1750kg, 21 euro wegenbelasting per maand. ook voor gewoon gebruik naar het werk.

hetoog | 08-02-19 | 12:08

Huh? Youngtimer was toch auto van 30 jaar oud en 25% wegenbelasting? Die slooppremies waren inderdaad vooral leuk voor de industrie. Daarvoor zag je nog echt vaak leuke, karaktervolle autootjes rijden (die nu een fortuin waard zijn).

Diotima | 08-02-19 | 10:54 | 3

Youngtimer is een 15 jaar oude auto die je als ondernemer rijdt (vanuit je bedrijf). Je kan alle kosten opvoeren in je zaak, kan alle BTW terugvragen en hiervoor hoef je alleen maar je auto op je zaak te zetten en bijtelling te doen. Alleen... bij een youngtimer gaat de bijtelling over de dagwaarde ipv de nieuwwaarde. Dus als jij die redelijke BMW 5 serie op je zaak zet, kan je met een dagwaarde van 4000,- en een bijtelling van een paar 10tjes per maand bijzonder goedkoop rijden....

ikpislauwbier | 08-02-19 | 11:49

Dat zijn auto,s die nog geen 40 jaar zijn maar onder een overgangsregeling vallen tot ze 40 jaar worden. Dit zijn de de auto van 1986 tot 1979 Auto,s betalen €125 euro voor een heel jaar wegenbelasting op voorwaarde dat ze Dec Jan en Feb niet rijden. Vanaf 40 jaar zijn ze helemaal belastingvrij. De regeling loopt tot 2027

ardeverb | 09-02-19 | 21:10

Tesla maakt prachtige auto’s, een lust voor het oog.
Stel dat de Tesla op een Trabant had geleken?

Bolder | 08-02-19 | 10:48 | 1

Dan had je een hipster-ev gehad. Zou lopen als een trein. In Amsterdam.

kloopindeslootjijook | 08-02-19 | 13:34

Volvo S80 bj.2000 330.000 LPG G3. Is geen scheet waard maar rijdt lekker in alle rust en luxe. Nog een jaartje of 2 en dan een v70 van een jaar of 12.

Marcel66664746 | 08-02-19 | 10:05 | 2

Lekker 1,9 miljoen mensen die auto hatende partijen gaan weg stemmen ! Op naar de 5 miljoen yountimers.

geenhakbar | 08-02-19 | 10:27

S-60, 2 ton gelopen, 2003, helemaal niks mis mee, wilde hem toevallig vanmorgen inruilen, wat denk je , € 1.000,- misschien wel 1.250,- kon ik er voor krijgen, rij lekker door.

Uw Verzekeringsadvis | 08-02-19 | 14:39

2.5 met turbo hier, iets opgekieteld, verder geheel origineel. Je moet ze eens zien kijken als je een gloednieuwe Audi van EUR 70.000 met instapmotor helemaal zoek rijdt :-)

Smurfke Turbo | 08-02-19 | 09:33 | 1

Zo van, kijk dat Smurfke eens gassen als een frusto zonder poen?!

Dr.Tatta.Macamba | 08-02-19 | 16:37

Wat een autopuristen hier! Allemaal trots op hun heilige koe en anti iphonisering van voitures. Ik slinger iedere ochtend in het GroenLinkse centrum van Utrecht mijn 2006 A3 2.0 TDI met 5 ton op de klok aan: de eerste 5 minuten lijkt het alsof Sinterklaas aankomt met de stoomboot en staart heel bakfiets Utrecht mij dood, maar daarna gaat ie als een raket :-). Hoop de miljoen te halen.

De Pilsvogel | 08-02-19 | 08:52 | 2

We wachten op ex Spyker en Saab baas Victor Muller dat die de TRABANT weer nieuw leven in gaat blazen heerlijk mengsmering met heerlijke blauwe oliedampen wat wil een mens nog meer binnensteden zijn toch uitgestorven sinds Groenlinks-PSP-CPN in grote steden de macht heeft gegrepen rook die groeneheksen uit?

T.Fortgens3041 | 08-02-19 | 08:58

Aha, u is Mo uit kanalen eiland met een haram Nick.

Dr.Tatta.Macamba | 08-02-19 | 16:36

Oude auto`s zijn niet slecht voor het milieu ,om het feit dat ze al gemaakt zijn . en die energie is 150.000 km rijden,maar er zal wel een lobby zitten te ouwehoeren om dat rijden in youngtimers aan te pakken wegens hun wens nieuwe te verkopen, en daar trapt de pers en de ministers graag in

pedro300 | 08-02-19 | 08:46 | 2

En GeenStijl ook. Doodzwijgen die hap en dat zeg ik namens mijn 3 mooie 6-cylinder oldtimers

snap-u-m-snap-ik-m | 08-02-19 | 08:50

Zoals in Duitsland met die inruilactie waarbij je 2 mille kreeg.

Diotima | 08-02-19 | 10:35

Ik blijf gewoon rooie Diesel dr in gooien.
Int buitenland doen ze niet zo moeilijk.

Lieveschat | 08-02-19 | 08:39

Nou een youngtimer oprijden is pak weg 150.000 km bespaart per nieuwe gemaakte.Want zoveel energie kost het maken.Wordt tijd dat auto`s en kosten niet meer aftrekbaar zijn net als de burger dat ook moet betalen van schoon geld.Dan wordt er beter nagedacht

pedro300 | 08-02-19 | 08:32

Dat krijg je als je 700.000.000 subsidie naar elite auto’s laat vloeien en jan met de pet keihard pakt met zijn benzine auto die 1 op 20 rijdt.

ikdenkwat | 08-02-19 | 07:57 | 2

Dat krijg je als je 22% bijtelling rekent over de aanschafwaarde inklusief 21% btw én jaarlijks een stukje van diezelfde btw terugvordert. Een nieuwe X5 is daardoor onbetaalbaar: 22% over stel 120k = ruim 26000 bijtelling.. per jaar.

glaaf | 08-02-19 | 08:14

Fake news! Die 700 miljoen is in werkelijkheid maar een fractie van dit bedrag. Bovendien kan iedereen gebruik maken van deze mogelijkheid en niet alleen de elite.

Unleashed | 08-02-19 | 13:24

Milieu- en geldbewuste kennissen van mij hebben een elektrische auto. Om de haverklap is er iets mee. Maar veel stilstaan is ook goed voor het milieu.

batvoca2 | 08-02-19 | 07:50 | 1

Bullshit.

Dr.Tatta.Macamba | 08-02-19 | 16:32

Na jarenlang zevendehands (thanks BPM) wagens te hebben gereden, die uiteindelijk de eigenaar blijken te bezitten, lekker een klein Koreaantje aan het leasen. Zolang ik geen geld te verbranden heb is een auto voor mij gewoon een stukje gereedschap en ik zit er 95 procent van de tijd alleen in. Heerlijk nieuw rijden en verder geen gedoe. Als iemand toffe wagens kan waarderen dan ben ik het, maar ik ga er niet voor krom liggen. En voor de mede taal-nazii, het is te laat voor correcte interpunctie.

Sidney_May | 08-02-19 | 01:27

Wij hebben 6 oudere auto's, mijn vrouw en ik. Hybride en elektrische auto's zijn nonsens totdat er auto's op waterstof of door thorium opgewekte elektriciteit rijden. En zo zit de vork in de steel.

Willem_Oltmans | 08-02-19 | 01:08

Ooit een audi gehad met 5 cilinders. Onverwoestbaar, meer dan 500.000 km mee gereden en was nog zuinig ook. Nu koop je een nieuwe auto, piepklein motortje erin met veel vermogen en veel elektronika. Je loopt leeg op de garagerekeningen met dat nieuwe spul, de meest vreemde dingen gaan stuk. Zo'n kolenstroom auto, brrrr aangedreven stofzuiger.

revolte | 08-02-19 | 01:03 | 2

Nou de 3 cilinder psa motor schijnt weinig problemen te geven.maar een dikke motor is wel wat anders

pedro300 | 08-02-19 | 08:34

Nou, toegegeven.,een EV is qua constructie eenvoudiger, misschien. Het is wachten op de standaard onderdelen die je op een carrosserie zet. Het zou best kunnen dat een hoop garagebedrjven kunnen sluiten.

kloopindeslootjijook | 08-02-19 | 13:37

Natuurlijk een bar slecht idee om dit topic op te voeren. De zakelijke youngtimer heeft nog nooit zo veel belangstelling gehad als nu.
Ik lees overigens nergens over de Porsche 996 en over de Mercedes SL uit de 90er jaren. Ideale youngtimers.

Romeintje2 | 08-02-19 | 00:41

vroeger was alles beter ook de autos

zoefff3 | 08-02-19 | 00:33

Rijd met veel plezier een BMW E36 323i, beetje getuned naar 190pk, en daarmee zo'n 95% van de auto's hier de baas i.v.m. het licht-gemotoriseerde en relatief oude wagenpark. Betaal 120 euro wegenbelasting per jaar en betaal 0,88 euro per liter benzine. Roest/zout/sneeuw? Daar doen we niet aan. Zakelijke aftrek autokosten: daar doen ze helaas ook niet aan (tenzij je b.v. koerier bent). Rara, waar woon ik (in de EU)?

EduardoGS | 08-02-19 | 00:18 | 4

rijd is op gladde wegen of door dikke plas op de snelweg ben je nergens met achterwiel aandrijving

pedro300 | 08-02-19 | 08:36

Albanië.

Han CNX | 08-02-19 | 19:46
▼ 1 antwoord verborgen

Hoeveel % van de fijnstof in een stad als Amsterdam of Utrecht komt eigenlijk uit oude dieseltjes en bestelwagens en hoeveel uit bijvoorbeeld moderne benzine motoren (die ook fijnstof produceren, meer nog dan moderne diesels, maar dat wil GL niet horen).
Zijn daar cijfers over? Ze doen nu net als of die oude diesels alle luchtvervuiling veroorzaken. Maar dat kan nooit kloppen. .
En als dat oude-diesel-aandeel maar heel klein is, is het dan nog fair dat die oude (want blijkbaar per definitie vieze diesels) de stad niet meer in mogen?
Hallo, Groen Links?

kloopindeslootjijook | 08-02-19 | 00:09

3 stuks Volvo 340 variomatic gereden. Vooruit net zo snel als achteruut en niet kapot te krijgen. Spuuglelijk, maar wat een genot om in te rijden. Tegenwoordig helaas onbetaalbaar om aannte schaffen en de vrouw wil er niet in gezien worden...

Air van Boven Dorens | 08-02-19 | 00:06 | 1

Onbetaalbaar? Zo'n ding koop je voor een appel en een ei. Het is (terecht) de minst geliefde Volvo

Tom Aatje | 08-02-19 | 07:23

Een nieuwe auto kopen: dan heb je te veel geld. En dan ben je ook wel een beetje een sukkel om zo de staatskas te spekken om het BPM-systeem in stand te houden.
Conclusie van dit bericht: Nederlanders een uitgeperst volkje. Maar dat wisten we al.

Vrouwtje_haram | 07-02-19 | 23:38

een golf, mercedes combi en landcruiser bij elkaar 60 jaar oud en 1200000 op de teller, onderhoud, brandstof volledig aftrekbaar, 100% mobiliteitsgarantie voor de maandlasten van een nieuwe meisjesauto. heerlijk zakelijk genot

bouwvarken | 07-02-19 | 23:24 | 1

Nu nog een oplossing voor mensen die het allemaal zelf moeten betalen.

kloopindeslootjijook | 08-02-19 | 00:21

Wow, de P1800. Mooi hoor.

BozePaarseMan | 07-02-19 | 22:50

Ja gek hé. Terwijl een elektrische auto maar twee keer zoveel als een nieuwe benzineauto kost. En een mooe Tesla nog geen 120.000 Euro. Wie kan dat nou niet betalen?

Patatter | 07-02-19 | 22:19

Ieder zijn ding zeg maar

deechteprins | 07-02-19 | 21:51

Nos een paar maanden. Dan is mijn Audi A6 3.0 TDI uit juli 2004 ook 15 jaar oud.
Dan zou het ook moeten kunnen, Oh nee wacht. Er zitten Bulgaarse platen op die auto..

Haberdoebas | 07-02-19 | 21:51

75 jaar geleden waren er veel (leger)groene auto's? Maar waar kwamen die roze vandaan?

Hadena | 07-02-19 | 21:51 | 1

VS.

Diotima | 08-02-19 | 10:33

Van de week een nagelnieuwe tweedehands Mazda 6 gekocht. Heerlijke auto.

de visser | 07-02-19 | 21:46

jammer dat m'n moeke mijn plastic BX opgemaakt heeft. Heerlijk in onderuitgezakt gereden.

Hadena | 07-02-19 | 21:44 | 5

een kennis heeft 2 x een bx 14 over de miljoen km gereden en op lpg ook nog ,nooit een motor reparatie nodig geweest

pedro300 | 08-02-19 | 08:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Huidige auto valt spoedig uit de 15% bijtelling, mag dan over een trouwe ouwe auto 25% bij gaan tellen. Voor zakelijk 50.000 / jaar is de youngtimer helaas niet optimaal... Reed in de jaren 90 een Amazon, toen nog een youngtimer, en had er veel schik aan. Ben bang dat ik voorlopig € 125 netto bijtelling EXTRA ga betalen voor mijn 5000 privé km .

H. Drievuldigheid | 07-02-19 | 21:41

jarenlang een maserati ghibli 2 uit 93 gereden. een kanon, motor bleef heel, op tijd olie erin. probleem was de electronica, gemaakt door een italiaan met een puntmuts met zonnetjes en maantjes erop. nadat alles gebypassed was geen issues meer, alleen zuipen dat ding dat dan weer wel.

helmholtz | 07-02-19 | 21:34 | 2

Ook echt als Daily driver gebruikt? Mijn hemel, wat een project moet dat sowieso geweest zijn, zo,n ding op de weg houden. Respect, en wat een prachtige auto!

kotelet | 07-02-19 | 21:49

Heb ik ook gehad! Wat een drama auto, ik had de 2.0 Italiaanse uitvoering met 306 pk. Je moest echter minimaal 10 minuten warm rijden, oftewel onder de 3000 toeren blijven. En in dat toerengebied reed iedere Astra je nog zoek...
Bovendien was de zithouding slecht.
Genoeg geklaagd, was wel een mooie auto, in Bordeaux rood. Jaartje gehad, was genoeg.
Opvolger was de 3200 GT Boomerang, belachelijk snel, wel dik 2 jaar gehouden.

Nuchternederland | 07-02-19 | 23:07

Wij (mijn vrouw en ik) kochten altijd een nieuwe auto. na een paar jaar gebruik weer inleveren voor een nieuwe. Altijd Volkswagen. Natuurlijk volledig onderhouden door de garage waar de aankoop gedaan werd. Ging best wel vaak wat onderdelen kapot of moest vervangen worden... Weer ingeruild voor de zoveelste keer. Dit keer een polo. Splinter nieuw voor de deur. De volgende dag onder de diepe krassen over de gehele auto. Niet om aan te zien...... Iets met jaloersheid?? Daarna stapte ik over op oude volvo's die me veel beter bevielen en we hielden heel veel geld over.... Met een 240 station veel naar Schotland en Ierland met porta boot op het dak en 2 buitenboord motors achterin en veel meer spullen want het zijn kleine vrachtwagens. Op zalm en forel vissen op maagdelijke meren...... Avonturen om nooit te vergeten.. Nu delen we met onze dochter een volvo V70 classic met de echte volvo motor......... Kosten delen..... Nooit meer nieuw...!

dijkbewaker | 07-02-19 | 21:28 | 2

Heb ook zo'n mooie sterke Volvo V70 (2001) bevalt uitmuntend; enorme laadruimte; rijdt 1 op 12; bijna geen reparaties, en Volvo's gaan makkelijk veel meer dan 300.000 km mee. Het nadeel is dat de (benz) belasting E 75 per maand kost. De smerige overheid vult hun zakken gretig. Was vorige maand in Ierland (met de auto). Benz. kost daar E 1,29 maar hier E 1,69, en wij naief kiesvolkje slikken die schandelijke wegenbelasting en torenhoge benz. accijnzen gewoon maar, en blijven op de oplichters partijen stemmen.

telelezer | 07-02-19 | 22:52

@telelezer | 07-02-19 | 22:52. Heb een V70 2.3 T5 250 pk 2001. 4.5 ton op de teller. Onlangs zonder enige reparatie door de APK. Verbruik 1/12 snelweg. 1/8 stad. Ok, niet zuinig maar nog steeds een snelle, veilige en comfortabele auto met veel ruimte. Zolang de onderhoudskosten laag blijven doe ik hem niet weg. Op naar de 5 ton.

Pakeha | 09-02-19 | 00:02

Hier een Starlet uit '94 met dik 2 ton op de teller. Als het aan mij ligt kan ie nog wel 25 jaar mee.

Antitheus2 | 07-02-19 | 21:27 | 2

Met gemak, onverwoestbaar. Enig puntje is de V-snaar, maar dat hebt u waarschijnlijk al wel gemerkt.

kotelet | 07-02-19 | 21:46

pfft 2 ton, je gaat de 3 ton gemakkelijk halen. Heb zelf ook een Starlet, wel iets nieuwer uit '97 en dik over de 3 ton.

HipsterBrood | 07-02-19 | 23:13

Mijn eerste bak. Een Citroen Visa. :-)
Afijn. Tweedehands is duurzaam.

Lafayette | 07-02-19 | 20:55

Heb een BMW X5 3.0 D uit 2002 met sportpakket en bomvol opties, zelf uit Duitsland gehaald. Een top auto met 220.000 kilometer op de teller voor maar € 8.000,-- incl. invoerkosten. Als dat niet duurzaam rijden is dan weet ik het ook niet meer.

Julius Pace Car | 07-02-19 | 20:53 | 2

Jep, die X5 en worden al aardig betaalbaar en leuk voor de eindgebruiker, denk dat m'n volgende een opgedirkte benzine bak gaat worden.

rammelbakje1 | 07-02-19 | 20:56

Met of zonder roetfilter? Je wordt met dit soort auto's compleet leeggezogen via de wegenbelasting. Ik heb om die reden m'n roetfilterloze 530D uit 2002 na vele trouwe jaren verkocht met bijna een half miljoen op de klok (gebruikte geen druppel olie, topblok die M57 motor).

Crusher | 07-02-19 | 23:04

Heb n aziaat uit 2003. Vierdeurs 1.5 avtomat, vijf jaar geleden gekocht voor 1250e. Paar keer b lager vervangen, een keer stukje remleiding verder nooit iets. Olie wordt zelfs amper gekleurd.
Denken ze echt dat ik zo n nieuwe minigrasmaaier ga kopen met tienduizenden euros BPM

Shoarmamasutra | 07-02-19 | 20:49

Volvo P1800 es , jaja heel fijn, helaas de stal is al redelijk vol met de ÿoungtimers" . Maar ja wel een feit dat meerdere gasten voor 15+ jaargang van de wagen gaan. 2004 of eerder toen waren de autos ook heel fijn met ook zeer dikke motoren. En die wil ik hebben. Geen elektriek!!

AMX pri | 07-02-19 | 20:48

Rijd een Mercedes 190e 1.8 uit 1990 Heeft 402 duizend op de teller. Voor een benzineauto aardig wat. Start altijd. Doe onderhoud wel veel zelf. Hoef geen nieuwe, zonde van het geld. Ik vind oude auto,s gewoon veel leuker.

ardeverb | 07-02-19 | 20:46

2001 bmw 320i , onderhoud zelf, zelf een laptop met ge-chineesde-dealersoftware.. ding komt alleen maar bij een garage voor de apk. Trekt de kar prima ( mogen die truttenschudders niet ) , en is -van mij- niet van de bank. Gaat ie te duur kapot.. Haal wel weer een andere voor een dikke rug..

rammelbakje1 | 07-02-19 | 20:38 | 1

Nu het model langzaam 'Turkenbak af' begint te raken, begin ik ze weer te waarderen. Vooral de 'eerste' van deze serie met die -nog niet zwarte- achterlichten en dat golfje onder de voorlampen. Prachtig!

kotelet | 07-02-19 | 21:02

Dat is een P1800 es. Voor mij de mooiste auto ooit. Mjam

Runderknak | 07-02-19 | 20:33

Hallo.. rijd al 26 jaar volvo en 20 jaar van het type 850 T5 en type R... nou ik zou je dit vertellen dit is 1 van de laatste echte volvo's daarna word t alleen maar minder doordat ford volvo overnam destijds en de kwailiteit minder werd tot vandaag de dag.... nu is volvo in handen van chinezenrijd nu een R met 455 dkm op de teller een 5 cil turbo met een chip erin met 300pk en dit is pas genieten en echt autorijden... wilde ik even kwijt

Crump | 07-02-19 | 20:29 | 3

Ook ooit ( 15 jaar geleden) een ex-politie T5 gehad, was inderdaad een goede auto. Maar wat hadden die agenten dat interieur uitgeleefd, onvoorstelbaar. Kon de helft gaan vervangen.

Nuchternederland | 07-02-19 | 20:31

Degene van de Volvo rijders die het hardste roepen dat een bepaald model Volvo de laatste echte Volvo is, zijn vaak de grootste knakenrijders. Groetjes van een S80 rijder

Tom Aatje | 07-02-19 | 20:37

@Tom Aatje | 07-02-19 | 20:37:
Hier een v50 rijder, met een mooie Ford 2.0TD PSA-motor onder de kap. Sterke motor, inmiddels 285.000 op de klok en rijdt als een trein! De laatste échte Volvo is nog niet gemaakt.

Binkoo | 08-02-19 | 02:16

Ik heb alleen maar oude auto's, mijn nieuwste is een 2004 met >300 CO2 en mijn oudste is uit 1975 met > 300 CO2.
Ik ben desondanks heel goed voor het milieu, aangezien ik maar in 1 auto tegelijk rijdt, en ook alleen maar in de weekenden en bij uitzondering. Voor de rest neem ik de lease-diesel van mevrouw Nuchter wel. En zoals u ondertussen weet , stoot een diesel maar de helft uit aan CO2 vergeleken met een benzine auto.
Ik deug dus echt.

Nuchternederland | 07-02-19 | 20:28

Volvo 245G(eenstij)L ‘81

ristretto | 07-02-19 | 20:22 | 1

A man of culture

Runderknak | 07-02-19 | 20:31

Ik had een MG ZT-T 190 V6 en tankte Euro95 á € 1,12 per liter in België, maar die tijden zijn helaas voorbij.

NeedIsaymore? | 07-02-19 | 20:20 | 3

Ik heb de laatste MG ooit overwogen, de V8 met die grote grille. Echter niet te vinden in LHD...

Nuchternederland | 07-02-19 | 20:29

@Nuchternederland | 07-02-19 | 20:29: De MG ZT. Oftewel: een Rover 75 met een Mustang motor erin. Hoe was het om zoiets te bezitten? Benieuwd naar uw ervaringen!! :)

kotelet | 07-02-19 | 20:47

Zoo jammmer dat MG dood is ( neen... Chinese MGs zijn niet Brits dus doen niet mee) Heb hier zelf een TF in de garage staan. Helaas met wat motortechinische aandachtspuntjes maar die los ik de komende maanden zelf wel op. Onderdelen zijn goed betaalbaar en bespaar door zelf doen op arbeidsloon. Om de winter rijdend door te komen zocht ik een klein barrel voor niet veel geld en liep tegen een Fiat Punto HGT Abarth aan met 170.000 op de klok en nam die mee voor €2000 inclusief kakelverse APK en vers gemonteerde distributie Tot op heden bevalt dat meer dan goed. 130+ pk op 1050 kg en strak €100/kwartaal aan belasting. Tegen alle verwachting in gaat dat dingetje af als een kanon en mede dankzij 17" rubber en een Novitec verenset stuurt ie als een skelter. Nadelen zijn er ook.. Geen cruisecontrol en hij drinkt harder dan de baas. Tot op heden was het hoogste verbruik 1:8.75 en laagste verbruik 1:10.8. Ik schrijf dat hoofdzakelijk toe aan de voor dit blok te korte versnellingsbakverhoudingen en het gebrek aan een 6e versnelling. Dat hoge verbruik haalde ik overigens in Duitsland op de A-31 waar ik (legaal) langdurig tegen de 210 km/iuur op de klok zag.

loze stijl | 08-02-19 | 01:29

De 540 uit het filmpje ook ooit nog gehad, zat inderdaad bomvol luxe, met telefoon vanuit de middenconsole. Kon onze toen 2 jarige dochter leuk mee "bellen".
Laatste achterdempers eraf voor het betere geluid, en gaan. Als een trompet.

Nuchternederland | 07-02-19 | 20:17

Oude dikke bakken zijn kwalitatief goed gebouwd. Moet natuurlijk wel weten wat je koopt, maar dan kost dik rijden je alleen iets meer belasting en benzine. Sommige auto's kosten je enkel banden en af en toe een beurtje.
Lekker in verwarmde leren stoelen met surround systeem, climate controle, cruisecontrol. Die opgefokte 3 cilinders pak ik wel als ik oud ben en blind.

ET007 | 07-02-19 | 20:10
-weggejorist-
derdijk | 07-02-19 | 20:06 | 2

Tijdje geleden een Suzuki SV 650 S gekocht voor 2000 euro met minder dan 19.000 op de klok. Plaatje. Laatste model zonder kat, ABS en met carburateurs.

Wekkertje | 07-02-19 | 19:58 | 5

Zelf heb ik een Renault omdat ik monteur ben.
Ach laat ook maar.

ik_word_gek_in_NL | 07-02-19 | 20:18

@ik_word_gek_in_NL | 07-02-19 | 20:18:
Weet je ook wat de reden is dat je geen Clio met TCe 120 meer kan bestellen in NL. En wat zijn je ervaringen met duurzaamheid van de TCE 90 en 120 blokken.

TCe 120 met handbak sleurt het wagentje lekker voort, ook de ESP doet zijn werk voortreffelijk weet ik helaas uit ervaring ;-)

CarelJan7937 | 07-02-19 | 20:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Mileumaffia heeft autofabrikanten en/of importeurs volledig in de tang.
Vorig jaar een Renault Clio gekocht met TCe 120 blok en 6-bak.

Clio met dit blok kan je momenteel niet meer bestellen in NL. Alleen de laffe 3-cylinder (TCe 90) is nog leverbaar in NL

Is vervoer, maar mist toch wel het lekkere vermogen dat autorijden leuk maakt.
Om over het geluid nog maar te zwijgen, 3-cylinder blokken klinken altijd alsof ze kapot zijn..

CarelJan7937 | 07-02-19 | 19:55 | 6

@Wekkertje | 07-02-19 | 20:00: uhm, snap het wel hoor. En zuinig ... Maar weet je: comfort, super muziek en dan nog lekker over de duitse autobahn zweven met meer dan 200 km/u. Lekker je kont verwarmd en constante temperatuur, sferige verlichting, xenon, naja ........ meningen verschillen maar kijk eens naar wat een aygo gebruikt kost en een dikke bak. Doe mij maar die goedkopere dikke bak.

ET007 | 07-02-19 | 20:19

@ET007 | 07-02-19 | 20:19: en mijn vriendin ook. Mijn vriendin voelt zich veiliger in een dikkere bak met overal airbags, dan in een klein koreaantje of japanertje. En zeker als je harder kunt remmen met betere remsystemen en ophanging en abs of even gas kunt bijgeven met die extra power. Al trekt de aygo goed. Maar ja .... anders

ET007 | 07-02-19 | 20:23

nou dan koop je die toch in ander EU land,geen probleem

pedro300 | 08-02-19 | 08:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat komt omdat Rutte eerst zegt 'koop die auto!'
En als je dan je zuinig lopende modale auto met milieuklep hebt gekocht ben je even later zo maar ineens milieucrimineel. Fiscaal wordt je stuk gemaakt en je zuurverdiende auto waardeloos.
En dat terwijl de baas voor 147 euro bijtelling in een 503 pk elektrische sportauto rijdt. Van jouw belastinggeld.

oplichter | 07-02-19 | 19:50 | 2

Rutte rijdt ook in een Saab 900. Fijne wagen, Ik heb er thuis ook een. Hij rijdt 1 op 8, dus best zuinig nog... En je heb er al een voor 900 Euro. (en elk jaar 500 euro onderhoud, maar ja, dan mag je jezelf wel een liefhebber noemen, en dat is ook wat waard.)

tipo | 07-02-19 | 19:55

Ik rijd in een oude SRV wagen van Spijkstaal. Geen uitstoot, nooit last van files. Alleen maar voordelen, zo’n oude auto.

El Rico Grande | 07-02-19 | 19:40 | 2

LoL!

kotelet | 07-02-19 | 19:44

En je kunt gewoon tafeltennissen in de file.

kloopindeslootjijook | 08-02-19 | 00:14

Nogal wiedes om als particulier meer dan 60.000 gulden stuk te slaan op een nieuwe saaie Golf zonder opties, wanneer je er meer dan 4 BMW 5-series van kunt kopen met betere uitrusting en minder nanny systemen aan boord.

TP 1984 | 07-02-19 | 19:40 | 1

Slechts €27000. Dat is te weinig, aldus Jetten die daarover congressen heeft gevolgd in Auckland, Sidney, Los Angeles, Bratislava, Melbourne, St. Petersburg, Parijs, Kyoto, Madrid, Kaapstad, Trondheim, Mineapolis, Berlijn, Kiruna, New Delhi, Rio de Janeiro, Caïro, Buenos Airos en Utrecht. De laatste plaats bezocht hij met auto met chauffeur.

El Rico Grande | 07-02-19 | 20:03

Hoho. V70 2002 2.4 en daar komt die, LPG-G3. Kom maar op met je accu bak!

Mr_Pikibelly | 07-02-19 | 19:36

Die 735i van 16 jaar oud met maar 158k op de teller? hahahaha geloof je het zelf.

sluwesjaak | 07-02-19 | 19:30 | 2

Dat is het eerst wat ik ook dacht en heb al niet verder meer gekeken.

DerkArie-ut-de-Achte | 07-02-19 | 19:42

Met een goed onderhouden 6 pitter maakt die kilometerstand niks uit. Mij neef rijdt 150km per dag in een 528i uit 2000. 380dkm nu. En pas weer apk gekeurd. En hij zit als een grootvorst in de full options.

SerTheFun | 07-02-19 | 19:54

Als milieu belangrijk voor je is kun je volgens mij beter een SAAB rijden dan een Tesla, de SAAB fabriek produceert een véél lagere CO2 uitstoot dan die Tesla fabrieken.

Stennislav Heibel | 07-02-19 | 19:19 | 7

is dat nog een beetje te onderhouden allemaal?

kloopindeslootjijook | 08-02-19 | 00:15

Rijd al jaren SAAB. Eerst een 9-3 NG diesel die ik in 2015 heb ingeruild met 425K op de teller. Nu nog steeds een 9-3 Sport Sedan Diesel automaat gepimpt tot 190pk en 400Nm trekkracht. Rijdt 1:17 gemiddeld en alle onderdelen zijn voor de komende 100 jaar nog te verkijgen dankzij gm. Dat ding weegt 1500 kg en iedere maand wel 130 euries aftikken voor bezit. Maar ja, wat als deze "op" is? Hopen op een wederopstanding van Saab ipv NEVS met benzine en diesel

Bicyclerepairman | 08-02-19 | 09:54

@kloopindeslootjijook
de onderdelenfabriek SAAB Automobile Parts AB was nooit onderdeel van het faillissement van het automerk en maakt tot op de dag van vandaag onder de naam Orio AB nog 74.000 verschillende originele onderdelen. Zelf sleutelen aan je SAAB is ook nog goed te doen, kortom een ideale 'lifer'....

Stennislav Heibel | 08-02-19 | 12:31
▼ 4 antwoorden verborgen

CBS zit er bovenop en het ziet het nog niet: de echte oorzaak is natuurlijk de vergrijzing. Kijk maar eens om u heen in de file: oude barrels worden gereden door oude mensen.

Joris Beltsin | 07-02-19 | 19:18 | 4

@Bamberger Reiter | 07-02-19 | 19:45:
Import is te verwaarlozen en het gaat vooral om natuurlijke veroudering van het wagenpark, aldus CBS. Bedenk verder ook dat de helft van alle nieuwe auto's aan leasemaatschappijen wordt verkocht en dus niet door ouderen worden gereden. Het bijtellingsargument lijkt mij in ieder geval kul omdat het niet economisch is en bovendien fiscaal nadelig omdat er niets meer valt af te schrijven. Ik heb dan ook nog nooit een bedrijf heb gezien dat auto's op de balans heeft van 15 jaar of ouder.

Joris Beltsin | 07-02-19 | 20:18

Nou is het een wonder ouderen die rijden in eigen auto ,de werknemers met de grootste bek krijgen auto van de baas . en waar wordt het wegennet van onderhouden ,niet van aftrekposten

pedro300 | 08-02-19 | 08:49

@Bamberger Reiter | 07-02-19 | 19:45: nou beste man dit is gewoon een lobby om oude auto`s aan te pakken ,want consumptie moet flink draaien ,net als op andere gebieden of het goed is of niet ,zuinigheid en vlijt dat zijn oude begrippen ,maar nu is het graaien en schrijven

pedro300 | 08-02-19 | 09:11
▼ 1 antwoord verborgen

Eh, nee. Dat is geen P1800. De 'P' is voorbehouden aan de sedan versies (bekend van de originele Saint TV serie). Het is een 1800ES.

Pierre Tombal | 07-02-19 | 19:14 | 2

Schneewitchensarg

Nuchternederland | 07-02-19 | 20:19

Allemaal mensen die de afgelopen jaren hun oude koekblikje aan de praat wisten te houden tot het moment dat hun al lang bestelde Tesla afgeleverd wordt. Ik zou ook geen nieuwe diesel kopen die je straks aan de straatstenen niet kwijt kan als er een paar euro/L belastingen op diesel zit.

W_F | 07-02-19 | 19:13

Een reden zou al zijn: hoe nieuwer hoe LELIJKER!!!

Wienerschnitzel mit | 07-02-19 | 19:10 | 2

De Lada 1200 is bijvoorbeeld een van de mooiste auto’s ooit geproduceerd.

El Rico Grande | 07-02-19 | 19:50

@El Rico Grande | 07-02-19 | 19:50: was een fiat model kan dus niet lelijk zijn,met het italo design

pedro300 | 08-02-19 | 09:15

In december verkochten Tesla (Model S en X) en Jaguar (I-Pace) samen ruim 4800 elektrowaggies (nieuwprijs gemiddeld een ton, maar toen nog vrijwel gratis in de lease). In januari waren dat er samen nog maar...38 stuks. De portemonnee is wat telt. Youngtimers zijn zakelijk ook interessant (bijtelling na 15 jaar op basis van dagwaarde), dus binnenkort grijpt Den Haag weer in. Net als eerder bij de ecodieseltjes, daarna de hybride Foutlanders en nu weer de Tesla-tax.

Spiderman1 | 07-02-19 | 19:09 | 1

30000 zakelijke youngtimers op 1.5 mln 15 jaar en oudere auto's.
Dat is 2%. maar ongetwijfeld voldoende reden voor de roverheid (lees VVD en kornuiten) om de burger verder te plukken.

Nuchternederland | 07-02-19 | 20:21

Wacht maar af, als de hype op diesel voorbij is, dan komen de benziners er aan omdat ze meer als tweemaal zoveel CO2 produceren.(in Duitsland protesteren al vele longartsen tegen deze diesel onzin met de natte vinger grens van 40Mg van NO2 en München heeft als stad nu zelf meetstations ingericht die oh wonder veeeel lagere concentratie meten als die van de regering). Je moet en zal een elektrische auto kopen al gaat de hele economie naar ze moer. Kijk hoever je elektrisch komt in de winter met kachel, ruitenwisser en licht aan.

jan huppeldepup | 07-02-19 | 19:09 | 4

Het meest frappante was dat metingen in een grote Duitse stad tijdens een marathon toen al het verkeer in het centrum verboden was geen lagere fijnstof waarden aangaven.

Wekkertje | 07-02-19 | 20:07

De direct inspuiters zijn het begin van de ellende ,in diesel en ook de benzine want die produceren het gevaarlijkste fijnstof. de zwarte rook van de diesel en benzine auto uit het verleden bleef vlak bij de weg ,en kon ook nog in sloten opgevangen worden waar het verwijderd kon worden.doen ze ook met rubber en remstof

pedro300 | 08-02-19 | 09:18
▼ 1 antwoord verborgen

Ik lach me suf met die achterlijke VVD tokies . het stimuleren van oude auto's logies als je bpm verhoogt ipv verlaagt

Haat-links | 07-02-19 | 19:08 | 1

zuinigheid moet beloond worden dat is veel beter voor het milieu

pedro300 | 08-02-19 | 09:19

Suggereren jullie nu dat de Geenstijl redactieleden niet allemaal in roze Flodder Chevrolets rijden?

Blasfemie | 07-02-19 | 19:06 | 1

Als ie hier in de straat te parkeren was had ik hem gehad. Zeker weten.

Shoarmamasutra | 07-02-19 | 20:40

Er zijn dus nog genoeg verzetsstrijders .
Liefhebbers van echte auto's genoeg .

Modi | 07-02-19 | 19:02

Misschien willen mensen een auto die je zelf rijdt, nog naar benzine stinkt en een geluid maakt alsof er een motor in zit. Zo´n auto om op te pimpen met een Remus uitlaat, Maxflow luchtfilter, andere licht units, de nodige toeters en bellen aan de binnenkant. En vlak voor de APK weer alles terugzetten, ik heb het zien gebeuren bij een bevriende garagehouder. APK, geen steekproef, huppetee de boel er weer op. Waar je zin in hebt, maar soms zou ik ook wel weer eens een auto willen hebben die niet voor elke scheet een lampje laat knipperen of zonder boordcomputer die alles beter weet..

bergsbeklimmer | 07-02-19 | 18:59 | 2

de politie weet daar wel raad mee als ie opvalt met wat lawaai of anderzins

pedro300 | 08-02-19 | 09:31

BPM afschaffen, maakt de auto's onnodig duur. Nieuwe is 'schoner' dus afschaffen die BPM.

roosvrij | 07-02-19 | 18:58 | 5

@De Profundus | 07-02-19 | 19:30: ja maar,de buren.

De Profundus | 07-02-19 | 19:31

@Modi | 07-02-19 | 19:05:
Inruilwaarde gaat wel heel hard naar beneden na 5-6 jaar. Beter weer wat nieuws nemen als de financiering na 60 maanden afbetaald is.

CarelJan7937 | 07-02-19 | 19:31

@CarelJan7937 | 07-02-19 | 19:31: die inruilwaarde is gewoon een bedenksel van de handel ,het zou oeten gaan om de kwaliteit en km stand alleen ,fabrikanten lullen met heu nieuwe modellen ,dit 20 % beter als de vorige ,nou dan was het een barrel die vorige mensen geloven het graag ,omdat een auto met 250.000 km op de teller gewoon wat slapper is en wat meer rammeltjes

pedro300 | 08-02-19 | 09:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Volgens vele Nederlanders gaat de omschakeling naar electrische auto s te snel. Sterker nog> velen denken nog steeds dat de opwarming een leugen is.
Volgens de scholieren gaat het niet snel genoeg.
Naar mijn opinie haalt het geen ruk uit> de opwarming gaat toch wel door, want een miljoenen mensen kunnen nooit goedmaken wat miljarden elke dag verpesten.
Er zal geen oerwoud minder in de fik gaan, miljarden mensen zijn en blijven afhankelijk van fossiele brandstoffen om te koken/verwarmen en vervoer.
Die groep zal juist alleen maar toenemen.

snapal | 07-02-19 | 18:52 | 11

@ZZP-er | 07-02-19 | 19:03:
Twee graden opwarming redden we gelukkig niet maar voor die 2000 euries lastenverzwaring daalt de temperatuur één promille van één procent, vlak dat niet uit!!
Zoals gezegd, goed voorbeeld......

botbot | 07-02-19 | 19:28
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik rijd al 8 jaar in een mercedes C200 CDI combi. Instapmodel uit 1999, maar de basis dingen als toerenteller en airco zitten er gewoon in. Perfecte auto die op de weg ligt als een tank. Ik woon in het buitengebied waar je lange afstanden moet rijden, geen openbaar vervoer, er zijn hier meer mensen die met oude BMW's en C-Klasses rijden. Vrij zuinig want satansdiesel, maar ik ben me niet van plan gek te laten maken door eikeltjespyamadragers en andere proleten.
Ik ben vrij simpel: wil je electrisch rijden, moet je dat vooral doen. Wil je klein en compact, ga je gang, maar ik wil graag een slagschip dus laat me lekker mijn gang gaan.

Datsun_Cherry | 07-02-19 | 18:49 | 2

Grote afstanden. U woont bij het Baikalmeer?

Langshetrandje | 07-02-19 | 18:57

nou blijf thuis als het glad is of watersporen in het wegdek met die achterwiel aangedreven tank

pedro300 | 08-02-19 | 09:20

Echte titel is, Nederlander heeft geen geld voor nieuwe auto.

lacucaracha | 07-02-19 | 18:49 | 5

Wie het makkelijk kan betalen koopt bijna altijd nieuw. U hebt het door, we verarmen.

Mijn klomp breekt | 07-02-19 | 19:07

@ja,diedus! | 07-02-19 | 18:52: Ik sta niet voor de halve wereld te werken, maar elke dag dat ik naar mijn werk ga neem ik wel 2 marokkanen, 1 turk, 3 siriëers (die tandarts zouden zijn )1.5 eritreeër en een halve nederlander mee op de achterbank omdat ze het verrekken om te werken.

brie-de-penis | 07-02-19 | 19:10

klopt, Vlgs. mij heeft intussen de gemiddelde NLer sowieso niet meer dan 20/50 euro cash bij zich. Het gaat allemaal zo "goed' zgn. geloof er geen flikker van,

Wienerschnitzel mit | 07-02-19 | 19:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Auto's: pffff, word er moe van sinds ik een positieve recensie over de Fiat Multipla moest schrijven. Sindsdien is het nooit meer goed gekomen.

McMarx | 07-02-19 | 18:47

Onlangs uit tactische overweging mijn zeer zuinige Renault Twingo (2e auto) op benzine ingeruild voor een Renault Laguna, 2 ltr benzine;170 pk. Dit alles omdat wij met onze Diesel dadelijk overal als een melaatse de steden uit worden gejaagd. Tzt kunnen we deze mooie Diesel dan vervangen voor zelfde type maar dan op benzine alleen daar kunnen we de sleurhut niet over de Alpen trekken. Vandaar dus een Laguna, iets minder zuinig maar schitterende reis-en vakantie auto.

dubbelq | 07-02-19 | 18:46 | 4

@kotelet | 07-02-19 | 18:52: Laguna phase 3. Gekocht bij een VSR Dealer. Nieuw door hen verkocht en in onderhoud. Dat deze 1 op 8 rijdt, heb ik thuis nog maar niet verteld.

dubbelq | 07-02-19 | 18:58

Mijn Laguna station is tenminste lekker groot en met zuinig rijden haalt ie wel 1:13. Ook veel comfort aan boord.

fjordman | 07-02-19 | 22:30
▼ 1 antwoord verborgen

Voordat je een auto (Tweedehands) koopt.

Altijd eerst Scotty Kilmer raadplegen op youtube.

De beste, veruit allerbeste auto ooit gemaakt: Toyota Celica.

Nacho_Vidal | 07-02-19 | 18:45 | 3

Scotty Kilmer, die vent denkt dat ie alles weet, maar kraamt ondertussen geregeld complete onzin uit :/

prutser83 | 07-02-19 | 19:05

Ik vind van niet

Nacho_Vidal | 07-02-19 | 19:06

die statistieken zijn bullshit ,mercedes en bmw staan er veel slechter op ,en wel omdat de ADAC de pechgevallen aan de autobahn registreert ,en aangezien(onwijs) hard rijden de nr 1 pech veroorzaakt is dat logisch .

pedro300 | 08-02-19 | 09:24

Goed voor het milieu, die circulaire economie. Waarom iets wat nog perfekt werkt weggooien en iets nieuws kopen, scheelt heel veel CO2 als je het niet opnieuw hoeft te maken.

sko | 07-02-19 | 18:42

Mensen houden steeds minder geld over door stagnerende salarissen maar wel exploderende belastingen. En je moet in dit land toch wel een auto hebben omdat het OV een totale ramp is.
Dus ga je steeds goedkoper, dus ouder, rijden.

2voor12 | 07-02-19 | 18:41 | 1

Dat dus,tering naar nering zetten.
Hopeloos,geld rolt nog steeds de verkeerde kant op Rutte.

De Profundus | 07-02-19 | 19:28

Nederland is gewoon een terreurstaat qua belasting:

Stel koopt zakelijk een niet electrische nieuwe auto en doet zuinig en doet 15 jaar met de auto. Je betaalt dan aan bijtelling: 15 x 22% = 330% . Bij een IB van 50% betaal je dus 165% belasting. Belachelijk. In de aanschafprijs zit ook al ca30% belasting.

Feitelijk is een youngtimer ook al zwaar belast met 35% van de dagwaarde. Echter lijkt dan goedkoop in relatie tot bijtelling nieuwe auto.

Nederland is belastingterreur. Op dit forum weten ze wel welke hobby’s van de overheid er mee bekostigd worden.

Tee Of Cup | 07-02-19 | 18:41 | 1

Nou, ga maar los, Golf uit '98 hier, 1.9 TDi, 430.000 op de klok en hij loopt door. Geen petje.

GKJP | 07-02-19 | 18:40 | 1

Hier een Volvo v50 uit 2005, 2.0 Turbodiesel. 285.000 op de klok, rij bijna 40.000 per jaar, en gaat als een trein. Als hij over een jaar of 2 richting de 4 ton gaat koop ik weer een nieuwe tweedehands van een jaar of 12 oud, lekker goedkoop en zuinig!

Binkoo | 08-02-19 | 01:58

De brandstof zal veel meer belast gaan worden, overheden trekken namelijk aan de touwtjes, dus de lachende partij is al bekend.

JI-HAAT | 07-02-19 | 18:40 | 3

Maar de gewone nederlander moet toch wat. En even minimaal 35k neertellen voor een elektrisch hondenhok waar je net aan met zijn tweeën in kan en met een droevige actieradius van 300 kilomter (150 in geval verwarming of airco aan moet).
Dus dan maar weer een oude brandstofkar van 5 mille, meer kan bruintje niet trekken

2voor12 | 07-02-19 | 19:00

Als de brandstof nog duurder wordt wordt het voortaan de moeite om vanuit amsterdam naar belgië of duitsland te rijden. Ik heb het geluk dicht bij de belgische grens te wonen (benzine, Shag en boodschappen zonder suiker), en daar komen al steeds meer (het waren er al veel) nederlanders om toch effe die paar euro te pakken.

brie-de-penis | 07-02-19 | 19:15

@brie-de-penis | 07-02-19 | 19:15: Haal nu al regelmatig 280 liter uit Belgie. Als straks E10 verplicht wordt gaat dat E5 98 worden. Scheelt 30 cent de liter.

ardeverb | 07-02-19 | 20:59

2001, BMW's 4.4 liter V8 met 286 pk? En daar sta je dan mee in file? Nee, dan liever een echte oude auto. Dan val je niet zo op...

youtu.be/zUrOSYEt4XY

Zwezerik | 07-02-19 | 18:37

Youngtimers zullen na het volgende regeerakkoord wel verboden worden. Zo gaat dat bij een succesvolle werkende Nederlander die met de naïeve wegkijkbril op stemt.

de Voorzittert | 07-02-19 | 18:35 | 2

Vrees het ook. Wordt weer een puinhoop dan. Net als oude diesels nu, niet te slijten. Ja, 30% onder de waarde van wat het vorig jaar was..

nattegleufhoed | 07-02-19 | 18:41

Dat duurt geen 6 maanden meer dat verbod.

Trumme | 07-02-19 | 18:44

Ik kachel wel verder in mijn Opeltje Vectra uit 2003....... kan me ook niet meer veroorloven naast mijn oude Suzuki Alto. :-)

Oepsie1234 | 07-02-19 | 18:33 | 2

Makt het uit, je weet wat je hebt, en zoalng het je goed van A naar B rijd... lekker belangrijk wat een ander vind. Je hoeft er ook niks op af te betalen, scheelt een hoop.

Wienerschnitzel mit | 07-02-19 | 19:16

Fuck wat mis ik.mijn vectratje uit 92
Je moest opletten niet geflitst te worden als je optrok bij t stoplicht. Zonder sportstand zat ik aan de overkant al standaard op 60.

Shoarmamasutra | 07-02-19 | 20:43

Heel interessant in de lease.... bijtelling gaat over de dagwaarde....

GerardThom | 07-02-19 | 18:30

Met all die heffingen en belastingen en bijtelling etc. etc. is Nederland straks het 'Cuba van Europa' qua auto's op de weg.

EnNouJijWeer | 07-02-19 | 18:30

Hey, al weer een tweede hands BMW gepromoot, sluikreklamuhh? Is mevrouw Heineken haar coupé al kwijt?

merel veld | 07-02-19 | 18:28

Auto's worden steeds kleiner en onbenulliger ( of je moet je scheel betalen ) , vol met meuk waar je geen reet aan hebt maar waar je wel voor betaalt en wat het met de APK allemaal moet doen. Zwaar overpowerde naaimachinemotorjes van 1,3 liter die 5 a 6000 toeren moeten draaien wil je er enigszins in vooruit komen en zuipen dat die krengen doen op de snelweg, niet normaal. En als er iets is moet je naar de merkdealer om op een laptopje te kunnen zien wat er mis is en dat is dan de 1e 300 euro. Gestoord, doe ik niet aan mee. Ben gekke Henkie niet.

Graaisnaaiert | 07-02-19 | 18:27 | 5

Al die moderne rommel zit alleen maar vol troep die je vooral niet nodig hebt.

Wienerschnitzel mit | 07-02-19 | 19:17

Je hebt er duidelijk geen verstand van. Moderne benzineblokken hebben juist en enorm koppel bij weinig toeren (< 2000). 3-cylinders en atmosferische blokken wel mijden als de pest.

120 PK / 205Nm is zo'n beetje de ondergrens die je aan moet houden om lekker te kunnen rijden in een B-segmenter.

CarelJan7937 | 07-02-19 | 19:22

@CarelJan7937 | 07-02-19 | 19:22:
Een 1000cc drie cilinder heeft juist lekker koppel in verhouding tot cilinder inhoud. Kon mijn Aygo'tje rijden als een diesel.
4 uur lang 130 kmh over de Duitse autobahn verbruik 1:21,5 !

Wekkertje | 07-02-19 | 20:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Een oprechte vraag van een enthousiaste youngtimer rijder: waarom is die regeling ooit bedacht? Ik kom niet verder dan de aannemer met zijn klusbus, maar is dit ook zo?
En daarnaast: mag dit artikel weer offline. Ben doodsbenauwd dat het feest snel voorbij is namelijk.

Dr_Prepper | 07-02-19 | 18:26 | 2

'voor' omhoog gooien doet.

Dr_Prepper | 07-02-19 | 18:27

Daar kun je op wachten inderdaad... Zal heus snel afgelopen zijn.

Ommezwaai | 07-02-19 | 21:03

Nou gaat niet lang duren voordat de fascisten van links hier een stokje voor gaan steken. Want linkse mensen we're wat goed voor je is.

ZwarteRiek | 07-02-19 | 18:25

Mercedes C-klasse 180CDI BlueEfficiency. Loopt 1 op 25 met minimale wegenbelasting. Hoe minder de staat van je kan roven hoe beter en gewoon een fijne bak, al moet je geen haast hebben.

De Libertariër | 07-02-19 | 18:24

Ik rijd ook al jaren Youngtimers. Zolang je bijtelling betaalt over de nieuwwaarde van een auto jonger dan 15 jaar blijf ik in een minimaal 15 jaar oude auto rijden. Het zou veel logischer zijn als je ongeacht de leeftijd bijtelling betaalt over de dagwaarde. Ik denk dat een hoop mensen dan kiezen voor een iets minder oude auto, welke vaak zuiniger is en dus op zich beter zou zijn voor het milieu.

Ibu | 07-02-19 | 18:21 | 2

Ik rijd al jaren een youngtimer. Zij is 23 en ik 48. Veel opties en weinig kilometers (zegt ze).

Kan niet aan de laadpaal!

frank4444 | 07-02-19 | 18:24

@frank4444 | 07-02-19 | 18:24:
Al jaren hebben en nog maar weinig kilometers, dan rij je niet veel. Je bent er zuinig op?

rokertje | 07-02-19 | 19:31

Wie heeft die oude Jaguar gewonnen bij de GeenStijl wedstrijd? Niks meer van gehoord. Just asking.

aamert | 07-02-19 | 18:20 | 2

ikke

botbot | 07-02-19 | 18:39

Gewoon 15 jaar of oudere auto verbieden voor werkenden. Moet je eenszien hoe dat het fileprobleem ook meteen oplost . 15+ jaar oude auto's alleen toestaan aan asielzoekers. We zouden ons sowieso moeten schamen dat we ze naast die nieuwe Miele's geen nieuwe auto's ter beschikking stellen...

B0bBer | 07-02-19 | 18:20 | 2

Nieuwelingen moet je een nieuwe Tesla geven zodat islamiten niet de kans krijgen om ook nog eens ons milieu te verpesten.

botbot | 07-02-19 | 18:35

Alle werkenden moeten dan maar hun baan opzeggen omdat ze niet meer naar het werk kunnen komen? Wie gaat er dan voor de uitkeringen werken?

brie-de-penis | 07-02-19 | 19:18

Ik heb een 760Li uit 1998. Kan ik ergens subsidie vangen voor een elektrische bak?

Peter_la_Selie | 07-02-19 | 18:17 | 1

Denk niet dat je dat krijgt, ik zou hem aan een museum verkopen, de 760 bestond in 1998 nog niet, dus je heb wat bijzonders.

Fantasie waarschijnlijk.

Diepstrotje | 07-02-19 | 21:29

Als in 2030 alles electrisch moet zijn, zal je wel gek zijn om nu nog een nieuwe fossiele auto te kopen.
Want ruim voor die tijd raak je hem aan de straatstenen niet meer kwijt.
Lekker alles opraggen is de beste keus.

snapal | 07-02-19 | 18:16 | 1

Exact, en helemaal duurzaam. Bij een nieuwe auto is de grootste kostenpost de afschrijving. Bij een oude auto is de grootste kostenpost reparaties, iets dat je door goed zoeken naar de kwalitatief wat beter gebouwde modellen met een relatief lage km-stand. Duurzaam gedrag dat niet bestraft of ontmoedigt mag worden.

Flappie2006 | 07-02-19 | 19:28

Jongens, geef eens wat voorbeelden van mooie youngtimers...
Wel geschikt voor dagelijks gebruik. Meer recent uitgebrachte alternatieven mag ook, natuurlijk.

kaasfondue | 07-02-19 | 18:15 | 15

Mazda 3 uit 2004 - 2006. Prima kar. Onverwoestbaar.

Lochos | 07-02-19 | 20:27

@Joffri | 07-02-19 | 18:56: Ik heb er één uit 2001. Heerlijke waggels uit de tijd dat BMW meer aandacht besteedde aan de bouwkwaliteit dan aan electronische snufjes waar je geen zak aan hebt.

Lets Kuttekrap | 07-02-19 | 21:01
▼ 12 antwoorden verborgen

Als zzp-er koop ik ook altijd auto's van minimaal 15 jaar oud. Alle kosten op de zaak en een bijtelling van 35% x 800 eypo. Eigenlijk vreemd dat het nog steeds zo geregeld is, maar voorlopig maak ik er dankbaar gebruik van. Er zit wel een omslagpunt aan te komen: de auto rijdt volgens het bijgeleverde boekje vol trots 1 op 9, maar dat was bij netjes rijden en in 2001. Ik rijd vooral korte stukken, waarvan toch zeker drie keer per week naar de onbemande pomp. Een betrekkelijk nieuwe auto doet 1 op 20. Wel allemaal modellen Truttemuts waar ik wel bij klanten mee kan aankomen maar volle caféterrassen toch zou mijden.

Kalekruin | 07-02-19 | 18:12 | 3

Voor de volledigheid ook je btw correctie in de calculatie meenemen.

Pimp my Voortuin | 07-02-19 | 18:15

Idem. Zweedse zeecontainer met alles erop en eraan.

Kromme Tenen | 07-02-19 | 18:20

Dan doe je het mooi verkeerd als ZZP-er. Praat eens met je locale auto dealer.
Er zijn heel andere constructies waarbij je nul procent bijtelling hebt maar
alleen een BTW gedeelte prive moet afdragen.

Wekkertje | 07-02-19 | 20:16

Ik snap ook niet dat al die beginnende ZZP'ers gelijk de nieuwste VW/Merc busjes wil hebben nu het zo goed gaat ( wat maar tijdelijk is )
Voor een habbekrats kan men ook een gebruikte kopen. Zorg eerst maar dat je geld verdient, in plaats van een dikke lening of dikke leasecontract aan te gaan.
Als het economisch slechter gaat, gaan die gasten als eerste onderuit!
Lease is trouwens sowieso niks, je kan beter zelf de bus privé zelf betalen en de kosten declareren.

Kamikazepiloot | 07-02-19 | 18:11 | 5

@kotelet | 07-02-19 | 18:18: Ja leuk die turbosjezers met glimmende gechipte TDI, totdat ze failliet gaan en andere bedrijfjes er bij in schieten ivm niet betaalde rekeningen.

oo4load | 07-02-19 | 18:51

@oo4load | 07-02-19 | 18:51: de meeste leasemaatschappijen zijn in handen van de grote banken. En verder is het ongefundeerd gezeur.

kotelet | 07-02-19 | 19:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik ben over.
Als we niet over stappen op zo'n auto met een stekker is iedereen die dit leest over 100 jaar dood.

ditotje | 07-02-19 | 18:10 | 2

Sowieso.

schijtzat | 07-02-19 | 18:10

Ik nog eerder

NecroSister | 08-02-19 | 04:08

Stopcontact er op schroeven en lekker bij een laadpaal parkeren. Bij problemen, claimen dat uw telefoon aan het opladen was.

padbuffel | 07-02-19 | 18:10

Hier ook wel fan van de old en youngtimers: ooit een opel kadett van 34 jaar, een mercedes van 30 en nu een mercedes van 2004 en een citroen visa van plus 30.

schijtzat | 07-02-19 | 18:08 | 3

Haha, een Visa!!! Wat een leuke karretjes blijven dat toch...... Heeft die van u ook nog zo,n 'schotel' voor de richtingaanwijzers e.d?

kotelet | 07-02-19 | 18:14

@Wienerschnitzel mit | 07-02-19 | 19:19: haha, klopt!

kotelet | 07-02-19 | 19:29

Ik heb een 640i, maar die is nog maar 2 jaar oud. En, wegens klimaatverandering, cabriolet, mag dat ook?

skoftig | 07-02-19 | 18:07 | 1

Als je nog geen kinderen hebt, er geen rollbar op zit en je flink onstuimig rijd is er ernstige kans op CO2 reductie.

Een motor is wellicht ook een goed idee.

Joffri | 08-02-19 | 15:32

Vergeet de 1,5% btw correctie (bijtelling) over de nieuwwaarde niet. Ieder jaar.

Pimp my Voortuin | 07-02-19 | 18:07 | 1

Dat is alleen als je een privé-auto zakelijk gaat gebruiken en alle kosten zakelijk boekt. 35% bijtelling over de dagwaarde is als je de auto zakelijk zet en (af en toe) ook privé gebruikt.

Rutan | 07-02-19 | 18:20

Communisme 2.0 ! De staat maakt uit wat u eet, waar u zich in vervoert en waar u naar kijkt en luistert.

bqbq | 07-02-19 | 18:07 | 1

en hoe u probeert uw huis te verwarmen.

Pimp my Voortuin | 07-02-19 | 18:09

Heerlijk toch? alle luxe genoeg optier er op en aan en knallen maar. kijk voor de gein eens wat een Chevrolet C3/4/5 deze dagen kosten. in grote getallen naar Nederland gehaald. markt is verzadigd dus de prijzen kelderen. Voor >10K heb je een 5.7L V8 zondags cruiser op het oprit staan. In het geval van een Corvette C3 zelfs met de looks die menig ferarri doen verbleken.

pale-blue-dot | 07-02-19 | 18:07 | 1

Ja, zo,n Corvette heb je voor 10K op de oprit staan..... Om vervolgens leeg te lopen op wegenbelasting, onderhoud en brandstof. Maar als u het zich kunt veroorloven, geniet er lekker van.

kotelet | 07-02-19 | 18:10

Ik rijd een Lancia Delta van 2009. Met zo,n criminele (maar wel oerdegelijke) lekkere dikke JTD Diesel. De boodschappen haal ik zoveel mogelijk in DLD. Hopelijk ben ik binnen 10 jaar binnen: dan verkoop ik de tent en vertrek ik lekker naar Spanje.

kotelet | 07-02-19 | 18:05 | 6

@sjef-van-iekel | 07-02-19 | 18:49: Tis echt geluk hebben. Ik heb hier echter een multifunctioneel uitleesapparaat van eBay waarmee je ook zaken kan resetten op de boardcomputer. Dat scheelt echt enorm!

kotelet | 07-02-19 | 19:32

De oudere JTD's zijn de beste dingen die ooit uit Italie gekomen zijn op pizza na.

Vanilla | 07-02-19 | 19:40

@kotelet | 07-02-19 | 19:32: ik had teveel (niet motor gerelateerde) reparaties in het verschiet en doe het autorijden tegenwoordig op zijn Frans. Salut.

sjef-van-iekel | 07-02-19 | 20:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Huh? We zijn met zn allen 1.5% rijker. Snap het niet.

Zoltan | 07-02-19 | 18:04 | 1

Heel veel mensen merken het niet. Dus kan je nagaan waar dat blijft hangen.

kloopindeslootjijook | 08-02-19 | 00:32

Mooi toch zoon auto van de zaak waar geen bijtelling over betaald hoefd te worden

Leeke040 | 07-02-19 | 18:03

Op een dag weet je het. Je wordt youngtimer!
*Saab 2005 starten doet*

Mammeloe | 07-02-19 | 18:03

Men koopt dus een vehikel van een paar duizend, spaarcenten. God zegene de greep want voor je het weet wordt er weer iets doorgevoerd waardoor je keihard op je foute keuzes wordt afgestraft.

Dr. Blechtrummel | 07-02-19 | 18:03

Die BMW uit het verhaal heeft bv als optie een..... geïntegreerde koelbox!! Kom daar maar eens om in een Toyota Aygo.

ole guapa | 07-02-19 | 18:02 | 2

Met airco is het een koelbox.

rokertje | 07-02-19 | 19:24

De Wayco coolbox in mijn Aygo deed het prima

Wekkertje | 07-02-19 | 20:24

Grafiekje laat wel mooi de opkomst van de grafkleuren (zwart, wit, grijs) zien. Jammer dat mensen tegenwoordig geen leuk kleurtje meer durven kiezen op hun auto. Altijd maar weer dat metallic anthraciet grijs "want dat is waardevaster". Durf gvd eens een keer een auto te kopen in een kleur die JIJ mooi vind. Durf ik te wedden dat ie daarna nog sneller verkoopt ook, want niet saai grijs.

Gregovic | 07-02-19 | 18:01 | 1

Hear hear! Leve de spirit van de seventies!

kaasfondue | 07-02-19 | 18:58

Kun je dus op wachten, dat tijdens het spel, de regels worden veranderd waar je bij staat.

bqbq | 07-02-19 | 17:59 | 1

Yep, asbestplaten, de hypotheekrenteaftrek, mijn auto's van 25 jaar oud die nu eerst 40 moeten worden, van het gas af met een jaren 60 huis. Nee, de overheid daar kun je zelf echt een planning op maken!

Vanilla | 07-02-19 | 19:39

Een fractie van die 1,8 miljoen auto's wordt ook maar daadwerkelijk gebruikt als auto van de zaak, het gros is gewoon in het bezit van een particulier die hier nog niet eens van gehoord heeft. In de jaren 90 werden de auto's steeds beter, sommigen zeggen zelfs dat in die jaren de beste auto's gemaakt werden, en ze blijven dus gewoon langer rijden.
Beetje dom om hier aandacht aan te besteden, zo heeft men weer een stok om mensen hun voordeeltje af te nemen met als reden "het klimaat" natuurlijk.

LonelyWanker | 07-02-19 | 17:59 | 6

@bqbq | 07-02-19 | 18:02: oei! Een wekkerradio? Wel de stekker eruit trekken als je de kamer verlaat hè, denk aan het milieu!

quazi | 07-02-19 | 18:14

Heel erg lang met je auto doen is duurzaam en extreem goed voor het klimaat.!
Beetje dom om auto's die nog prima rijden en weinig roesten al te vernietigen nog voordat ze echt versleten zijn. Lang leve de youngtimer.
N.B. door bizar overheidsbeleid is in Nederland een brede industrie voor klassieke auto's weggevaagd omdat enkele bijdehante burgers met oude diesels bleven doorrijden. Vanwege die paar centenschrapers zijn idiote regels bedacht, zoals in de winter niet met je klassieker rijden, geen LPG installatie zonder de volle wegenbelasting etc.. Compleet doorgeslagen overheidsmaatregelen zogenaamd voor de het milieu maar voornamelijk om het ontlopen van wegenbelasting te voorkomen. Verder is de burger zo verarmd dat een nieuwe auto voor velen onbereikbaar is. Nu weer een oude auto onbereikbaar maken is de volgende voorspelbare stap om de particulier uit zijn gouwe oude te pesten en de ondernemer die zich in oude stijl vervoerde verder uit te kleden.
Middels taxatie verplichtingen wordt elk voordeel weer helemaal dicht getimmerd op kosten van de youngtimer bezitter.
Het gaat weer enkel om de centen! De autobezitter blijft hoe dan ook de eeuwige melkkoe.

Flappie2006 | 07-02-19 | 19:22

Ze zouden eens moeten onderzoeken waarom mensen met "youngtimers" blijven rijden. Ik kan geen nieuwe betalen en met die uit de klauwen gierende immer hoger wordende lastenverzwaringen zal dat punt ook wel nooit komen.

Vanilla | 07-02-19 | 19:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Nou ik rij in een Chevrolet caprice wagon.Hij moet 3 maanden per jaar in de schuur.Maar zodra het maart is gaat het slopertje weg en we starten de v8 weer en hoppa bijdragen aan de co2 uitstoot.Lekker man.En wat die youngtimers betreft ze hebben gelijk.Tis toch niet normaal meer in nederland?

flesje | 07-02-19 | 17:58 | 4

Volvo 850 tr5 turbo... Een groene dat dan weer wel.

rokertje | 07-02-19 | 19:23

@rokertje | 07-02-19 | 19:23:

Bmw 760i, 6 liter 12 cilinder uit 2004.Deze gebruik ik zo vaak mogelijk als bijdrage aan de CO2 vraag.

IkwilJinekwel | 07-02-19 | 19:43

flesje | 07-02-19 | 17:58 | 3 | reageer
Waarschijnlijk behoor je tot de laatste generatie die daar in kan rijden.
Geniet er nog maar even van.

kloopindeslootjijook | 08-02-19 | 00:33
▼ 1 antwoord verborgen

900.000 ipv 900.00 bedoel je denk ik?

Rutan | 07-02-19 | 17:57 | 1

Check, tnx

Van Rossem | 07-02-19 | 18:01

Ed raket is knettergek en een vuile hypocriet. De burger laat zich niet de oren wassen door een salon socialist. We hebben geen geld voor dure elekrische auto’s naast toren hoge energie rekeningen of tienduizenden euri voor energie besparende maatregelen!

ILF2 | 07-02-19 | 17:57

Een stijlloze roze ES is leuk, maar ik prefereer mijn reaude E

Tobi | 07-02-19 | 17:56 | 1

Ooit een Simca 1100 gehad in origineel strawberry pink. Nooit een tweede van gezien.

Wekkertje | 07-02-19 | 20:21

Rutte: Ik zou fossiele brandstofrijders liefst zelf in elkaar slaan.

zoufri | 07-02-19 | 17:55 | 4

@Glasgow Argus | 07-02-19 | 17:57: Volgens mij vind ie dat lekker.

flesje | 07-02-19 | 17:59

Fossiele brandstofrijders zijn met meer, dus kom maar op.

NeedIsaymore? | 07-02-19 | 18:10

@Glasgow Argus | 07-02-19 | 17:57: Bah,waarom moet ik hier nu weer om lachen.

ger1306 | 08-02-19 | 10:37
▼ 1 antwoord verborgen

Nou Zik, kom er maar in pik.
Weer zo een te kekke Vulva ;-\)

Ruimedenker | 07-02-19 | 17:53

Dit is de wet van het omgekeerde effect van beleid.

Langshetrandje | 07-02-19 | 17:51 | 1

Wat u schrijft is juist.

Marvin_NL | 07-02-19 | 18:10

In Duitsland.....
Huh?

Ruimedenker | 07-02-19 | 17:51

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken