Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

700 miljoen stekkersubsidie voor Klaas z'n Kia

Slimme keus met veel korting, Klaas!

Vorig jaar zijn er 25.000 elektrische auto’s verkocht. Die krijgen samen de komende 5 jaar 700 miljoen belastingsubsidie; gemiddeld bijna 30.000 euro per verkochte elektrische auto.

Daar zijn je antwoorden, fapfap! Gesteld naar aanleiding van rekenfalen waardoor de stekkersubsidies torenhoog uitvielen. En nee, technisch gezien is het geen subsidie maar belastingkorting - maar duur is het wel. Er werden in 2018 ruim 25.000 Electric Vehicles (EV) verkocht, waarvan de helft in het topsegment viel (Tesla's S & X, Jaguar I-pace; zie lijstje onderaan). Volgens staatssecretaris Menno Snel van Stekkersubsidies wordt 85% van die EV's zakelijk gereden, en dat is enorm gunstig in aanschaf en bijtelling omdat Vadertje Staat er hele fijne kortingen op geeft. Om precies te zijn dus ruim 700 miljoen euro voordeel over vijf jaar, voor peperdure luxeauto's die voor de meeste mensen onbereikbaar zijn.

Het is bovendien een behoorlijk (zelf)bedrog: elke ton CO2 die met elektrisch rijden bespaard wordt, kost 1700 euro taxpoet. Vragensteller Omtzigt weet daarbij echter op te merken dat je uitstootrechten momenteel voor 23 euro per ton kunt kopen, dus de overheid trekt zichzelf de belastingbetaler hier 74 keer het vel over de neus.

Rekenvoorbeeldje. De Kia e-Niro die Klaas Dijkhoff onlangs van een glunderende vriend in ontvangst nam (een auto van zo'n 45k), is vrijgesteld van BPM, kent maar 4% bijtelling en levert in vijf jaar leasetijd een belastingvoordeel van 23.000 euro op. Dat is de echte strik om zo'n stekker-Kia: de slimme leaserijder betaalt maar zeven tientjes per maand. Cadeautje van de overheid, terwijl je ouwe moer 300 piek per maand kwijt is voor de derdehands Suzuki Swift waar ze mee naar werk rijdt en haar boodschappen mee moet doen.

Alle antwoorden in deze .docx.

Peperdure auto's voeren de subsidielijst aan

Reaguursels

Inloggen

Tesla's zijn pauperbakken, iedere taxichauffeur in A'dam heeft er eentje....
Een slechter imago kan je jezelf niet bezorgen.
Ik snap nu wel wat beter waarom dat zo is, trouwens. Mo heeft 'm gewoon deels gekregen van mijn belastingknaken. Reden dat ik dus geen tesla kan kopen. Erin rijden bij Mo achterin lukt ook al niet bij de huidige tarieven dus dan maar weer gewoon met de oude schicht zelf de lucht volbeuken met plantenvoer. Ik doe het wel weer hoor, prima.

elfenstein | 30-01-19 | 08:10

En nu is helaas het geld op en is Leo de Leaserijder de sjaak.

Swoop | 30-01-19 | 07:54

Bedankt voor de antwoorden Geenstijl. Ga zo door aub.

Fapfap | 30-01-19 | 03:28

GS, doe eens niet belasting afschilderen als iets waar de overheid bij voorbaat recht op heeft. Minder belasting betalen voor een elektrische bak is geen subsidie maar een belastingkorting.

KlunsJohannus | 30-01-19 | 00:05

Nog steeds lees je nergens iets over geboortebeperking. Kinderen worden nog steeds ongelimiteerd gesubsidieerd.

Pislinq | 29-01-19 | 23:12

Gewoon meegraaien in de subsidiepot, dan is het minder erg.

Pislinq | 29-01-19 | 23:03

En toen de overheid en openbaar vervoer kort geleden rondreden met voertuigen waarop met grote letters te lezen stond dat ze reden op Schoon Aardgas.
En nu is aardgas opeens de flatulentie van de duivel zelf.

oplichter | 29-01-19 | 20:48 | 1

In Duitsland moeten ze van de kolen af en aan het gas (jah) en wij moeten van het gas af en stoken de hemwegcentrale gewoon nog een beetje hoger op om al die tesla's op te laden....
Het lijkt wel of er per land gekeken wordt hoe je ze het hardst kan raken met die klima-bull. de Belgen moeten ook juist aan het gas, hele overheidscampagne is er opgetuigd. Maar wij niet hoor, neeheee, gas is slecht, gas moet je niet willen, gas moet dood.

elfenstein | 30-01-19 | 08:14

En maar denken dat ze geen CO2 uitstoten, terwijl de gemiddelde kWh die in NL wordt opgewekt zo'n 500 gram CO2 de lucht in doet gaan. Betekent voor een gemiddelde EV auto zo'n 100 gram CO2 per km. Mooi man, dat elektrisch rijden in een Tesla of een Jaguar met minder belasting omdat je toch meer CO2 uitstoot dan een hybrid rijder. Fantastisch beleid en die Kwiebus weet het gewoon en doet het toch.

Peerkeoud | 29-01-19 | 20:38 | 1

We noemen dat politici, absurde mensen die miljarden belastinggeld verspillen voor een baantje op het pluche.

Pislinq | 29-01-19 | 23:05

De gemiddelde COPD patient zal toch echt liever een ‘gesubsidieerde’ electrische auto door z’n stad hebben rijden dan de 3e hands Suzuki van m’n ouwe moer en de 4e hands merc 200d van opa. Hep nix met CO2 te maken.

Daarover gesproken, nog een maatschappelijk onrecht. Die k*t Zeeuwen wonen allemaal bij het strand EN worden met die Deltawerken zwaar gesubsidieerd.

Een cadeautje van de overheid terwijl je oma in Limburg gewoon hetzelfde betaalt voor haar 3e hands woning waar ze slaapt en haar boodschappen in de koelkast zet.

Reutel reutel, drogreden drogreden.

Martin007 | 29-01-19 | 19:34 | 1

Als je tussen R'dam, Antwerpen en het Rurhgebied woont is een EV een lachertje, schiet je niks mee op. Industrie aanpakken. Maarja moeilijk enz.

cneaker | 29-01-19 | 19:51

Ik geloof al die Lobbyisten in Den Haag niet. Corrupt zooitje is het.
Al zouden we allemaal elektrisch gaan rijden, dan wordt tegen die tijd dit de nieuwe melkkoe van de Staat, want, hoe moeten ze anders de begroting sluitend krijgen?

observer59 | 29-01-19 | 17:42

Die top 10 is best leuk. Meer keuze is er ook nauwelijks.

observer59 | 29-01-19 | 17:39

Wel even in de gaten houden dat subsidie en "minder belasting" twee heel verschillende zaken zijn. Je krijgt NIETS je betaald minder. Dat is geen subsidie.

GerMonster | 29-01-19 | 15:40 | 4

Natuurlijk is het wel subsidie. Denk je dat ze anders met de fiets gingen?

hustler01 | 29-01-19 | 17:40

Subsidie is niet altijd gratis geld, ook 'minder duur' is een vorm van subsidie.

cneaker | 29-01-19 | 19:53

Subsidie is iets wat de overheid geld KOST, dit is iets van de overheid MINDER geld oplevert. Noem het belasting korting, of teruggave.

GerMonster | 30-01-19 | 00:39
▼ 1 antwoord verborgen

Even de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe elektrische auto berekend:
€ 58.837 en dit is dus excl. BPM want die hoeft niet betaald te worden. En last but not least.... de goedkoopste Elektrische auto zal nog steeds alleen gekocht (kunnen) worden door een mensen met veel poen. Als 3e of 4e auto ofzo want voor een kleine 25k krijg je slechts een klein autootje waar net 2 tassen met boodschappen in kunnen. Willen de machthebbers (politiek en alles wat daarachter schuilt gaat) echt dat we op grote schaal elektrisch gaan rijden? nou nee want dan waren de standaard Peugeots, VW's, Toyota's, Skoda's etc. ook echt wel in Elektrische uitvoering beschikbaar zijn voor ongeveer dezelfde prijs.

ja-nee-misschien | 29-01-19 | 14:15 | 3

Die autobedrijven gaan hier weer een slaatje uit slaan.

Watching the Wheels | 29-01-19 | 14:20

Een Nissan Leaf is ca. € 35.000 heeft een kleinere accu en ditto reikwijdte. Het hoeft allemaal niet zo duur. Tesla beweerde de 3 ook voor $35k in de mark te zetten die is ook nog het dubbele en volgens youtube rijden de performance modellen leuker dan de instapper.

voldemort | 29-01-19 | 14:55

Een Nissan Leaf is ca. € 35.000 heeft een kleinere accu en ditto reikwijdte. Het hoeft allemaal niet zo duur.
voldemort | 29-01-19 | 14:55

En dat noem je niet duur?

Rotterdammert1965 | 29-01-19 | 17:25

Kijk dit is natuurlijk weer een voorbeeld waarom de samenleving piept en kraakt. Ik kan deze berichten/regelingen, hoe verkeerd/oneerlijk/fout, het ook is, relativeren. Ik lig er niet wakker van, doe m'n werk, eet m'n maaltijden, kijk een film of voetbalwedstrijd en bij sneeuw ga ik met mijn kinderen in de sneeuw spelen etc.. Maar een grote groep kan dat niet en in sommige gevallen ook zeer begrijpelijk. Je zou maar wekelijks in de rij voor de kassa bij de Aldi staan en hopen dat er genoeg saldo op de bank staat en dan lees je dit.

Waarom dit soort belachelijke regelingen? zodat de onrust in de maatschappij alleen maar toeneemt en frustratie en woede vroeg of laat uitmond in serieuze ellende bijv. geweld?

Het gaat mij niet eens om die belastingcenten waar ook ik hard voor werk. Maar het gaat erom dat het onbegrijpelijk is dat de politiek, en dan vooral de progressieve/linkse/milieu drammers aangevuld met de VVD, het liefste jongetje van de klas willen zijn mbt (oa) het milieu/klimaat en juist door deze achterlijke regelingen alleen maar meer tegengas, frustratie en woede creëren.

Dus waarom dan geen reële regeling zodat EN(!) er een gezonde stimulans is om een elektrische auto te kopen of in ieder geval te overwegen EN(!) geen schandalig hoge bedragen zodat je een hele grote groep mensen op stang jaagt? En gelijke bedragen en niet hoe hoger het aankoop bedrag hoe meer geld je krijgt of minder aan belasting betaald.

ja-nee-misschien | 29-01-19 | 14:08 | 1

Nee joh, niet ineens te veel mensen een elektrische auto. Dat kan het elektriciteitsnet in de wijk helemaal niet aan. Komen we straks thuis, iedereen de auto aan de lader, zitten we met z'n allen in het donker en laad de auto niet op. Paniek.

Peerkeoud | 29-01-19 | 20:44

Het is toch schandalig. Ik sprak laatst iemand die zakelijk een Tesla van 60k koopt, de btw over het hele bedrag kan aftrekken want geen bpm, vervolgens over 50k 4% bijtelling betaalt en over 10k 22%. Dan laat hij na een paar maanden de opties aanzetten, btw wederom aftrekbaar. Hij betaalt geen wegenbelasting en rijdt qua stroomkosten alsof hij 1,8 liter/100km verstookt. Mijn vader rijdt in een klein busje dat hij ook privé gebruikt en heeft 22% bijtelling over €27.000 cataloguswaarde. Werkelijk te zot voor woorden. Gelukkig vaart het milieu er wel bij.

Slovis | 29-01-19 | 13:50 | 4

ja ik begrijp wat je zegt en idd te zot maar zoals je zegt het is goed voor het milieu, ik kijk al uit naar de Elfstedentocht binnen enkele jaren zal dat vast weer mogelijk zijn hierdoor

ja-nee-misschien | 29-01-19 | 14:10

Goed voorbeeld van waarom het handig is om op school op te letten bij rekenen.

koeberg | 29-01-19 | 14:10

Beter opletten en niet doen wat je ouwe heer zegt.

Pislinq | 29-01-19 | 23:08
▼ 1 antwoord verborgen

Vindt het volk allemaal goed want minimaal 70% gelooft in klimaatsverandering veroorzaakt door ons.
Het volk ging afgelopen zaterdag massaal de straat op in Brussel om klimaatmaatregelen te eisen ter waarde van e 1500 per persoon per jaar. Ze hebben het ervoor over kennelijk.

ProAsfalt | 29-01-19 | 13:41 | 7

Ik 'geloof' niet in klimaatsverandering door de mens: ik weet dat het zo is door de overvloed aan bewijs. Desondanks kan je deze maatregelen nog steeds absurd vinden. Klimaatdoelstellingen moeten in evenwicht zijn met milieudoelstellingen (niet hetzelfde namelijk!) en economische en sociale doelstellingen en draagvlak.
En laten we niet vergeten dat we al heel wat grote problemen hebben kunnen oplossen (SOx /NOx reductie, fijnstof, CFK's, pesticiden). Dan blijven de iets moeilijkere, kleinere kruimels liggen maar ook dit krijgen we uiteindelijk wel opgelost.

breakingbed | 29-01-19 | 14:19

@usb stok | 29-01-19 | 13:58
In een normale rechtstaat én wetenschap zou het moeten werken dat diegene die stelt daarvoor de bewijzen moet aandragen.
Sterker nog dit staat beschreven in art 150 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (geldt in geval van niet-digitaal procederen) : " De partij die zich beroept op rechtsgevolgen van door haar gestelde feiten of rechten, draagt de bewijslast van die feiten of rechten, tenzij uit enige bijzondere regel of uit de eisen van redelijkheid en billijkheid een andere verdeling van de bewijslast voortvloeit. "

Wat u doet is de zaak omdraaien waardoor mensen onterecht worden veroordeeld en in dit geval onterecht worden veroordeeld tot het klimafatisme.

Thiery Baudet maakt in 15 minuten korte metten met het klimafaat : www.youtube.com/watch?v=NxQSubDqlBE

ProAsfalt | 29-01-19 | 14:22

Waren CFK's echt een probleem of was dat een middel om de inkomsten van Dupont veilig te stellen?

voldemort | 29-01-19 | 14:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Elektrisch rijden is niks mis mee, in elk magazijn rijden al decennia elektrische palletwagens en heftrucks rond. Probleem is de accu's, dat wordt snel beter als men grafteen accu's op grote schaal kan maken.
www.wired.co.uk/article/graphene-batt...

Dan komt snel het volgende probleem, hoe passen we het elektriciteitsnetwerk aan, beetje accu 100KwH opladen in 5 minuten, staat gelijk met 1200 waterkokers van 1000watt tegelijk aanzetten.
Ga je met windmolens en zonnepanelen niet halen.

2_amazing | 29-01-19 | 13:15 | 4

@litebyte
Klopt tanken middels een thuisaccu zal nooit gratis worden.
Daarom willen ze je graag op waterstof laten gaan rijden. Totaal belachelijk want waterstof opwekken middels elektrolyse kost bijna 3x zoveel energie dan h2 kan opleveren.
Het gaat ze allemaal op € want als ze echt iet willen doen voor het milieu, is besparen het meest effectief, edoch zit er op een pak isolatiemateriaal nog steeds 21% btw.

2_amazing | 29-01-19 | 14:05

Leuk punt. Was in wezen al bekend. Met name als men cbs erbij pakt. Hier staat exact beschreven wie wat verbruikt.
Totaal energieverbruik: 3137 PJ ( opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dat... )
Wegverkeer: 423,7 PJ. (aardolie) + 1,9PJ ( aardgas) + 1,3PJ (elektriciteit) opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dat... )
Elektriciteit: 332 PJ ( opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dat... )
De wens van de klimafatisten is kennelijk dat het gehele wagenpark elektrisch moet zijn mét accu's. De conclusie uit het bovenstaande is, is dat er 2,27 keer zoveel elektriciteit nodig is plus het bijbehorende netwerk.

Ik heb weer werk gedaan hetgeen de (MSM) journalistiek heeft nagelaten, zoals gewoonlijk.

ProAsfalt | 29-01-19 | 14:06

@ProAsfalt | 29-01-19 | 14:06

Je kan een deel afvangen door het vervoer totaal anders in te richten. Bedrijven als Mercedes en Toyota stoppen daart nu al honderden miljoenen in om dit zo snel mogelijk door te kunnen voeren. Denk aan autonomous shared driving, waarbij het autobezit drastisch gaat veranderen. Dat is geen toekomstmuziek voor over 20 jaar.

Maar ook hier spelen allerlei belangen en tegenstrijdige partijen een rol. Los van de autobezit cultuur.

litebyte | 29-01-19 | 14:18
▼ 1 antwoord verborgen

lubach waar ben je?

Collateral Piet | 29-01-19 | 13:13 | 3

Heel uw land (ik woon er inmiddels al niet meer) hangt van subsidies aan elkaar. Van overheids- en EU subsidies aan bedrijven, van subisidies aan milieu oganisaties, van subsidies aan educatieve instellingen, van subsidies om een huis te kopen of te huren, van subsidies om een electrische auto te rijden etc etc etc.

Gaat u er maar van uit dat het overgrote deel aan alle subsidies ten goede komt aan al die gene die beleidsbepalend zijn in NL, oftwel namens de BV Nederland. De rest wordt gebruikt om alles wat daar onder hangt (het gepeupel... het electoraat) rustig te houden.

Volgende keer allemaal weet stemmen op de VVD anders verdwijnt de HRA MOEHAHAHAHA!

litebyte | 29-01-19 | 13:32

Hij zit weer terug in zijn cel en is in een kunstmatige slaap gebracht. Zijn producent, schaarmaatje en vrouw van Kafka Ollongren, zorgt ervoor dat zijn haarimplantaatjes op tijd water krijgen en leest hem dagelijks voor uit het schaduw programma van D666. Als hij straks voor het nieuwe seizoen weer uit zijn slaap wordt gehaald zit hij weer vol met verse en frisse ideeën om door middel van propaganda en desinformatie het gepeupel de juiste richting op te manipuleren.

Speel maar eens een programma van hem af en stel bij iedere bewering de kritische vraag: BRON en indien die er is, is die objectief, betrouwbaar en bewezen.
Antwoord: zelden.

der Schmutz | 29-01-19 | 13:45

@der Schmutz | 29-01-19 | 13:45

Ik snap dat Lubach lastig te begrijpen is voor velen hier in dit roze hol en dat zijn onderwerpen vaak wat gevoelig liggen. Lubach geeft in de meeste gevallen een bron... sterker nog daar zijn veel van zijn onderwerpen die hij aanhaalt omheen gebouwd. Het is wat anders als u het niet eens bent met die bronnen.

litebyte | 29-01-19 | 14:02

Ik weet zeker wat er in de toekomst gaat gebeuren. Zodra iedereen aan de elektrische auto zit, zonnepanelen op z'n dak, warmtepomp in z'n huis, dan gaat de belasting op elektrisch rijden, zonnepanelen en warmtepompen gigantisch omhoog. Waar moet de overheid anders zijn gemiste inkomsten aan accijnsen en BTW op brandstof, elektriciteit en wegenbelasting halen?

Hoedt u dus voor die stelletjes, en middelbaar en senior echtparen met hun stoere uitspraken, zo van: "Wij hebben gekozen voor groene energie". U struint Marktplaats maar af naar een goede houtkachel!

DitjaarkrijgikAOW | 29-01-19 | 13:13 | 3

Ja duh. Maar reken er maar op dat de belasting pp benzine nog altijd hoger zal zijn. Dus wanneer straks de EV-rijder de volle melk betaalt is een benzineauto alleen nog weggelegd voor de allerrijksten. En dat echtpaar dat nog een HR-ketel op gas heeft wordt hun huis uitgezet omdat ze de gemeentebelastingen niet meer kunnen betalen.

koeberg | 29-01-19 | 13:21

Volle melk moet volle mep zijn.

koeberg | 29-01-19 | 13:22

Ja oke, het lijkt er op dat je een punt hebt.

Ikbeneenzelfbouwer | 29-01-19 | 17:18

De samenvatting van deze waanzin staat keurig in het antwoord op vraag 12. Eerst even 2 toelichtingen op de term doelmatig: de algemene nl.wikipedia.org/wiki/Doelmatigheid en dan de overheid www.rijksbegroting.nl/beleidsevaluatie... Die laatste is het interessantst.

In de bedrijfseconomie is doelmatigheid bij voorkeur vooraf (ex ante) het uitgangspunt in een investeringsvoorstel. In de toepassing van de overheid betreft het veelal een toetsing achteraf (ex post) van staand beleid. Heel erg zwart-wit: overheidsbeleid is op die manier per definitie het paard achter de wagen spannen.

Het verklaart wel de toenemende belastingdruk op de modale Nederlandse burger. De politiek als 1 groot piramidespel: en u hoeft niet niet te raden wie er achteraan mag sluiten.

Hetkanverkeren | 29-01-19 | 13:09

Maak van Vadertje Staat maar Verradertje Staat. In vrijwel alle haarvaten.

hertogvanzottegem | 29-01-19 | 13:07

Klaas Dijkhoff wordt weer eens aangevallen om de nieuwe auto die hij privé gekocht heeft (hij heeft dus géén bijtelling).

koeberg | 29-01-19 | 13:05

Uhmmm hoe kunnen we deze onzin stoppen.

Die accu's zijn trouwens niet te recyclen en de grondstoffen worden door kinderen uit 3e wereldlanden uit de grond gehaald.

Bedankt Klaas de sukkel!

Badr Haary | 29-01-19 | 13:02 | 3

Ik hoor anders niemand die hetzelfde riedeltje afsteekt over accu's die in mobiele telefoons zitten of tablets bijvoorbeeld.. Zijn identiek, alleen kleiner. Is gewoon de hetze tegen de elektrische automobiel, waarschijnlijk gevoed door de oliemaatschappijen en de fiscus......

Ommezwaai | 29-01-19 | 14:26

Zijn prima te recyclen. Even inlezen voordat je sukkel roept.

Harry Turtle | 29-01-19 | 14:26

Harry Turtle
Ook dat ja... Afgedankte alkaline batterijen worden ook gewoon gerecycled. Of dacht Barre Harry dat deze ingezameld worden in o.a. super -en bouwmarkten om deze vervolgens op de vuilnisbelt te storten?

Ommezwaai | 29-01-19 | 14:29

Diesel en LPG rijders betalen veel minder accijns dan benzine rijders. Waarom wordt dat geen subsidie genoemd?

ED-209 | 29-01-19 | 13:01 | 3

Omdat die zich al scheel betalen aan houderschapsbelasting (MRB). Ok lpg G3 niet maar als lpg rijder betaal je weer wat extra onderhoud (waar vadertje staat dan weer niks aan heeft)

JiggyNL | 29-01-19 | 13:12

Omdat het dat ook niet is. Minder belasting betalen is niet hetzelfde als subsidie ontvangen. Het is gewoon minder hard genaaid worden.

der Schmutz | 29-01-19 | 13:24

Bij een EV betaal je je scheel aan afschrijving. De staat compenseert dat voorlopig nog met lagere belastingen. Het bezit van een EV gaat nog steeds gepaard met flink wat ongemakken: een buitenlandse reis bijvoorbeeld vraagt een goede voorbereiding zodat je niet strandt met een lege accu. Alleen met flinke fiscale stimulansen zijn mensen bereid de ongemakken voor lief te nemen.

ED-209 | 29-01-19 | 13:29

Mooi. Nou nog iets bedenken om die lease-EVs na looptijd in Nederland te houden.

koeberg | 29-01-19 | 13:00 | 1

0% btw bij verkoop naar 5 jaar aan particulier in NL.
Voor EV regeling van 5 naar 7 of 10 jaar trekken voor 1e eigenaar (niet lease maatschappij).
Beide zouden er voor zorgen waarde afschrijving op niveau komt dat grotere groep particulieren dit kan overwegen aan te schaffen. 50 a 60K inc. BTW voor een gebruikte Tesla van 5 jaar oud met ca. 100k op de teller is gewoon heel veel geld voor een auto met formaat Audi A5 en de afwerking van een Hyundai uit 1998.

der Schmutz | 29-01-19 | 13:38

Gewoon een aanhanger achter de Tesla met een diesel-aggregaat erop en een tank met 500 liter diesel. Actieradius 2000 km! De acceleratie gaat terug van 3,8 seconden naar 6 seconden tot honderd, da's dan weer wel tragisch.

bolletje kaas. | 29-01-19 | 12:59

Die opgebruikte accu's worden nog de grootste milieuramp aller tijden.

van Oeffelen | 29-01-19 | 12:55

Waarom zijn er nog geen auto die rijden op cilinders met perslucht.
kan je eventueel zelf mechanisch opwekken.
Anders na 100 km even cilinders wisselen bij een "pomp"

Obsi | 29-01-19 | 12:47 | 1

Ik wacht op de nieuwe Tesla turbo diesel.

Baron Clappique | 29-01-19 | 12:46 | 1

Las ergens dat er een Amerikaan bezig is om in een Tesla een v6 te hangen.

Mark_D_NL | 29-01-19 | 12:48

Klaas is een slimme man, ik geef hem 100% gelijk, ik doe het ook. Als je al jaaaaren de maat wordt genomen en tot achter de komma wordt belast als burger dan ben je gek als je het bijtellingsvoordeel laat liggen. Dat is letterlijk het enige belastingvoordeel dat je als burger nog kan pakken. Na jaren figuurlijk in de anus te zijn gepakt door Mark Rutte en zijn 80 rovers lijkt mij een voordeeltje nog best redelijk.

pibasso | 29-01-19 | 12:46

If you cannot beat them, join them (en doe onze planeet een pleziertje).

Sigmasailor | 29-01-19 | 12:46 | 1

de electrische auto is echt niet schoner dan een benzine auto, juist meer co2 uitstoot vind de planeet fijn.

Energya | 29-01-19 | 13:59

Wanneer stopt die massahysterie eens van die klimaathoax.
Onbewezen opwarming van de aarde.
Ondertussen slopen ze het milieu met het produceren van die stekkerautootjes vele malen erger. Maarja, het gaat om het reduceren van de co2 uitstoot, en daar mag de natuur voor gesloopt worden.

Wim Venijn | 29-01-19 | 12:43 | 4

Er worden al 20 jaar duizenden grote bomen gekapt in alle gemeenten. Is dat ook goed voor CO2?

ger1306 | 29-01-19 | 12:50

@ger1306 | 29-01-19 | 12:50
Nooit begrepen waarom in Nl een boom niet ouder mag worden dan 10 jaar.

ChatBot | 29-01-19 | 13:04

Waar zijn jouw bronnen dat de opwarming van de aarde niet bewezen is? Zou deze graag eens willen lezen.

usb stok | 29-01-19 | 13:36
▼ 1 antwoord verborgen

Het is gewoon verkoop subsidie. Het is heeeeel apart dat een overheid een commercieel bedrijf helpt met de verkopen op te krikken, hier klopt iets niet.. Graaf eens door.

Mark_D_NL | 29-01-19 | 12:42

Dus als ik nu eens een ton co2 koop, kan ik dan onbeperkt gassen zonder dat de roverheid me verder komt pesten ?

Lt-Kol Kilgore | 29-01-19 | 12:42 | 1

Ja, je mag je Golfje diesel helemaal op rijden.

Baron Clappique | 29-01-19 | 12:48

Waar blijft het voordeeltje voor mensen die helemaal geen auto hebben? (p.s. heb zelf wel een auto)

frank4444 | 29-01-19 | 12:41 | 2

Bek houden en aan de warmtepomp.

Baron Clappique | 29-01-19 | 12:42

Voor die groep, OV valt in het lage tarief, is de BTW van 6 naar 9% gegaan, dat is logisch toch....

osolemio | 29-01-19 | 12:57

"uitstootrechten momenteel voor 23 euro per ton kunt kopen" heb geen zin om uit te zoeken hoe dit zit, maar klinkt als een ouderwetse scharenslijp truc.

Bennie Boos | 29-01-19 | 12:40

Groene stroom bestaat niet.

Baron Clappique | 29-01-19 | 12:40

En den olie raakt niet op. We halen er wat vanaf en er komt weer wat bij. Is ook zo'n hoax dat " de olie raakt op" verhaal. Onzin.

Mark_D_NL | 29-01-19 | 12:36 | 3

Olie kan prima worden gerecyled met behulp van zonne-energie. Duurt even, maar dan heb je ook wat.

Baron Clappique | 29-01-19 | 12:44

Haha prachtig inkijkje weer in Mark's hersenpan

jawor36 | 29-01-19 | 13:32

De olie raakt wel op. Hoeveel de Arabiers ook uit de grond pompen, onze dagelijkse consumptie kan dit niet bijhouden.
Graag jouw bronnen dat dit onzin zou zijn?

usb stok | 29-01-19 | 13:38

Donderdag mag ik mijn lease-EV ophalen en lever ik mijn 14% (deze maand 25%) diesel in. Met de belastingdruk in Nederland ben je verplicht om belastingen te ontwijken.

koeberg | 29-01-19 | 12:34 | 3

Dit is net waar het stuk overgaat...

grom | 29-01-19 | 12:38

@grom Mooi. Dan is mijn bericht on-topic.

koeberg | 29-01-19 | 12:58

Gefeliciteerd. Kansen zien en pakken en plaats van Calimero gejammer. Zouden er meer moeten doen!

der Schmutz | 29-01-19 | 13:22

De eerste de beste vertegenwoordiger die met een stekkerauto aankomt koop ik niets van.

van stampij | 29-01-19 | 12:33 | 2

Tenzij het een houtkachel is, voor een mooi prijsje dan ?

Baron Clappique | 29-01-19 | 12:41

Oh jawel hoor. Als die vertegenwoordiger dankzij zijn stekkersubsidie zijn produkten 30% goedkoper aanbiedt koopt ook u. Net een mens.

Superior Bastard | 29-01-19 | 12:48

De allergrootste rekenfout is dat de elektrische auto co2 uitstoot zou verminderen. De uitstoot wordt verplaatst. Er is bij lange na niet voldoende duurzame stroom om ons wagenpark rijdend te houden en een liter brandsof die je direct in de auto gooit heeft 2 maal hoger rendement dan wanneer je er eerst stroom mee opwekt in een centrale.

watazooi | 29-01-19 | 12:27 | 3

Ja je elektrische auto vullen met energie uit verouderde Duitse bruinkool centrales, want hier willen we onze (modernste ter wereld) kolencentrales dicht gooien. We importeren al vuilnis uit het buitenland, omdat we ondertussen zo efficiënt afval scheiden dat er niet genoeg materiaal is om te verbranden. Dus dan kunnen velen huizen die afhankelijk zijn stadswarmte niet meer verwarmt worden.

Hiesjes | 29-01-19 | 12:35

Jamaar, jamaar een elektrisch auto heeft toch geen uitlaat.

Baron Clappique | 29-01-19 | 12:39

Jawel alleen is de uitlaat zo groot dat ze dat een centrale noemen en los van de auto laten werken

peetjoh | 29-01-19 | 18:43

Oei, en dit was alleen 2018 waar de subsidie kraan al behoorlijk dicht is gedraaid..
De echte elitesubsidie jaren liggen al achter ons:

2017€€€€€
2016.€€€€
2015.€€€
2014.€€
2013€€
Neem de verkopen van de Model S (Tesla) 1.195 verkochte exemplaren in 2013, 1.468 stuks in 2014, 1.891 in 2015 en 2.149 in 2016...
En dan krijgt iedere auto dus 5 jaar lang die subsidies!
We hebben het dus over miljarden en miljarden tax poet naar de rijken. Vervolgens gaan deze stekkerwagens met bosjes de grens over als ze 5 jaar en ouder zijn. Ik lach me rot om deze oplichterij en laat een dikke scheet vol CO2.

demdem | 29-01-19 | 12:26 | 2

Aanvulling: ik kom ruw maar conservatief berekend uit op een totale subsidie van 3,6 miljard €'s sinds 2011! Wat de fuk ja.

demdem | 29-01-19 | 13:32

En nog bedankt lol

Berbaar | 29-01-19 | 15:50

De subsidie op bepaalde auto's doet mij altijd wat denken aan de duivel die altijd op de grote hoop schijt. Neem lekker een elektrische auto als je meent dat er milieuvoordelen aan vast zitten, maar doe dat ook als je er geen subsidie op krijgt. Principes zijn mooi, maar zijn ze ook zo mooi als ze je geld kosten? Mooi weer spelen met het geld van de belastingbetaler, met dank aan de VVD.

El Rico Grande | 29-01-19 | 12:26

En vervolgens gaat een schrikbarend groot dee van die zwaar gesubsidieerde aankopen na hun leasetermijn naar het buitenland. Zo las ik een paar dagen terug deze post van iemand die sprak over 720 geëxporteerde Tesla’s afgelopen jaar. Dat is al 15% tov het aantal verkochte Tesla’s vorig jaar, maar dat was een topjaar door de taks die per 1 januari ging gelden.
Eigenlijk zijn die 700 de nasleep van de auto’s die drie a vier jaar geleden verkocht zijn en nu uit de lease vallen. Dus relatief bezien ligt dat aandeel wss nog wel hoger als je het afzet tegen de hoeveelheid verkochte Tesla’s in 2014.
www.linkedin.com/feed/update/urn:li:a...

JiggyNL | 29-01-19 | 12:26 | 1

Komt door het niet doordenken van overheid.
A) is er geen subsidie op gegeven, enkel belastingvoordeel in de vorm van lage bijtellingen en versneld afschrijven. Logisch anders krijg je een auto met formaat Audi A5 en afwerking van een Hyundai uit 1995 niet verkocht van 120K en 25% daarover niet verkocht.
B) na 5 jaar vervallen deze voordelen abrupt. Zelf zo bizar dat mocht je besluiten je 5 jaar oude Tesla op de balans te houden betaal je 7% over de eerste 50k nieuwwaarde en 25 over de rest, tegenover 4% om 22% voor een hagelnieuwe.
.
Als overheid had doorgedacht hadden ze bijvoorbeeld bepaald dat auto's na 5 jaar tegen 0% mochten worden doorverkocht aan particulieren of bijtellingsregels verlengen met x jaar voor 1e eigenaar. Dan had regeling veel langer doorgewerkt en particulieren ook voordeel gehad.

der Schmutz | 29-01-19 | 13:21

Geloof dat niemand in Den Haag enig idee heeft wat CO2 doet. Het is de voeding voor onze planten!! NASA ziet dat onze verhoogde CO2 waardes de aarde in rap tempo groener maken. www.nasa.gov/feature/goddard/2016/car.... Daarnaast we hebben over 400 deeltjes carbon op de miljoen deeltjes die onze atmosfeer kan bevatten. Dus een paar puntjes er bij gaan we niet merken. Wat we wel met zijn allen merken is dat we uit een ijstijd komen. En die opwarming is al veel langer bezig als we hier met zijn allen aannemen. Je kon vroeger naar Engeland lopen, over grote grasvelden met allerlei grote grazers en mammoets. Kijk eens hoeveel steden uit de oudheid worden gevonden in zee. Waarom is het water niveau al duizenden jaren aan het stijgen? Niet door ons. We zouden de planeet een stuk meer helpen de overbevissing en enorme chemische vervuiling aan te pakken.

Hiesjes | 29-01-19 | 12:24 | 8

@Hiesjes Leuke link van forbes, maar ga je eerst eens verdiepen in de Heartland Institute, dit zijn namelijk professionele klimaatontkenners. Vervolgens organiseren ze hun eigen conferentie waar ze gasten uitnodigen die hun belangen weergeven.

usb stok | 29-01-19 | 13:51

Het hele probleem is de arrogantie van mensen, ze denken nu zelfs dat ze het klimaat zouden kunnen veranderen

peetjoh | 29-01-19 | 18:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Belastingverhogingen blijven de allerbeste oplossingen voor uw klimaat.

van stampij | 29-01-19 | 12:24 | 2

Ja omdat de industrie veel te weinig belasting betaald, ten opzichte van de vervuiling en verwoesting die ze aanrichten.

Hiesjes | 29-01-19 | 12:26

Als de industrie meer gaat betalen, wordt dat vrolijk doorbelast.
Raad eens wie altijd de uiteindelijke betaler is...

Nuchternederland | 29-01-19 | 12:28

Ik zag onderaan Hyundai staan en dacht dat dat wel een soort nieuwe Multipla moest zijn maar het is eigenlijk best een vette bak.

overVecht | 29-01-19 | 12:19

Ik vraag mij dan altijd af hoe je zo’n wagen kan aanschaffen. Ik heb het geld er niet voor in ieder geval.

overVecht | 29-01-19 | 12:18 | 6

aagvliegert | 29-01-19 | 12:22
Waarom niet? U bent communist?

Superior Bastard | 29-01-19 | 12:41

Dus als je vind dat je anderen niet moet laten opdraaien voor minder kosten terwijl je zelf meer dan genoeg hebt neig je naar communisme? Dank voor deze eyeopener.

laagvliegert | 29-01-19 | 12:58

Stormageddon | 29-01-19 | 12:32
Die lui zijn juist zo rijk geworden door te letten op geld, niet door het over de balk te smijten.

sko | 29-01-19 | 13:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Elektrische auto's zijn zo [vorig jaar]. De toekomst is voor de opwindbare auto's en de hybride opwind-elektrische auto's (zelfde principe als bij de bekende opwindradio's).

kweethetooknietbeter | 29-01-19 | 12:16 | 3

De knijpkatauto. En spierpijn in je klauwen na 10 Km.

kwark001 | 29-01-19 | 12:17

Opwindend vooruitzicht

Glasgow Argus | 29-01-19 | 12:17

Fred Flintstone was zijn tijd heel ver vooruit.

Mr_Natural | 29-01-19 | 12:18

Ik las dit verhaal op Tweakers.

"Mijn Tesla X verbruikt nu al meer dan mijn auto net ervoor, een Audi Q7 met 3 liter V6 motor.

Ik doe nu met een 100D ca 350km wanneer ik volledig laad (ca 90kWh). Dat kost me aan 0,30 EUR ca 27 EUR. Met mijn Audi kan ik meer dan 800km op 1 tank, wat ca 90EUR is. Wat de meesten dan echter vergeten is het sluimverbruik van een Tesla. Elke nacht ben ik bijna 10km kwijt aan range, dus ca 3500km range per jaar enkel aan verbruik wanneer de auto stil staat. Aangekaard bij Tesla en volgens hen is dit normaal.

Als ik dan ook nog eens al de rest meeneem (aanschafprijs, fiscale aftrekbaarheid, ...), dan scheelt het bijna niets tussen een Audi Q7 en een Tesla Model X, en die eerste kan ik tenminste gebruiken als het vriest (ik moet mijn X een uur!! voorverwarmen met dit weer ander gaan deuren niet open of dicht, is normaal volgens Tesla, alle auto's hebben dit volgens hen)"

pejoar | 29-01-19 | 12:15 | 1

Als ik een Q7 zou kunnen rijden zou het sowieso niet in mijn hoofd opkomen om een Tesla te gaan rijden.

overVecht | 29-01-19 | 12:21

Ach natuurlijk, de ene joker roept 'het werkt niet', afschaffen die handel en de andere joker roept samen met weer die ene joker: laten we de regeling opnieuw invoeren. Lang leve het vertrouwen in de politiek.

HaatbaardKnipper | 29-01-19 | 12:10 | 1

dat ging over hybrides, niet over elektrische auto's.

0.02Euro | 29-01-19 | 12:46

De elektrische auto krijgt belastingkorting.
Belast deze auto de weg juist niet veel meer, door het veel hogere gewicht.
Slijten de banden niet veel sneller door het hogere gewicht.
Eist het meer middelen op dan de benzine auto?
Is die korting wegens zuinigheid dus wel gerechtvaardigd?

Magnusbeieren | 29-01-19 | 12:10 | 2

Der banden slijten vooral door het hoge koppel dat bij elk "toerental" beschikbaar is.

Bijtendehond | 29-01-19 | 12:24

Klopt, om de stroom van bruinkoolinstallaties maar niet mee te tellen, net als de fabricage van de batterijen en het opruimen daarvan na 10 jaar.
wat een hoax.

Nuchternederland | 29-01-19 | 12:27

Dat electriciteitsnet kan nu al de toevloed van zonnepanelen niet meer aan. De aanleg van “zonneparken” in bepaalde regios van het land (vnl in het noorden en oosten) wordt al tegengehouden.

En dat allemaal vanwege een onbewezen verband tussen een onbewezen opwarming van de aarde.

Of beter nog: alleen maar om een totalitair regiem te kunnen vestigen dat een volledige greep heeft op alle middelen.

Glasgow Argus | 29-01-19 | 12:10 | 4

Dat dus. Onbegrijpelijk dat zoveel mensen zonder na te denken over de gevolgen voor hun eigen leven achter deze onzin aan lopen. Maar ja, mensen steken zich ook zonder nadenken in de hypotheek strop.. Omdat stenen altijd meer waard worden, proest.

Mark_D_NL | 29-01-19 | 12:33

Wat is het nou? Is er te veel stroom uit zonneparken of rijden EV's alleen op bruinkool? De argumenten zijn niet geheel consequent in deze inmiddels dagelijkse kost wordende EV-rant.

0.02Euro | 29-01-19 | 12:48

Als alles om moet naar electriciteit, dan moet ik nu overal werkzaamheden zien om ons netwerk aan te passen om klaar te zijn over 15-20 jaar. Ik zie helemaal niks. En wanneer gebruiken we energie? Juist, als de zon niet schijnt en dan doen de panelen het niet, of iedereen aan de airco, waarmee je de buitenlucht weer opwarmt en niks bereikt. Dus particuliere opslag, maar dat betekent ontkoppeling van netwerk en overheid, dus minder controleerbaar om volgende belastingen te introduceren.

Ronnie uit Helmond | 29-01-19 | 13:58
▼ 1 antwoord verborgen

Elektrische auto's rijden niet vanzelf. Staatsgeheim.

Baron Clappique | 29-01-19 | 12:10 | 1

Jawel, want de gutmensch gelooft in de perpetuum mobile. Ze krijgen een stijve van Escher.

Ronnie uit Helmond | 29-01-19 | 13:59

Ga het woord subsidie eens googelen. Ongelofelijk wat een domheid.
Vadertje staat geeft geen korting op de aanschaf.
Minder bijtelling betalen is iets anders dan subsidie.
Investeringsaftrek is iets anders dan subsidie.
Auto moet nog steeds betaald worden en om af te trekken van winst moet je wel winst maken.
Iemand die een Model S of X van 120 a 150k koopt, koopt deze niet in plaats van brandstofauto van zelfde bedrag, dat is een buitengewoon simplistische aanname van Omzigt.
BPM is een onrechtvaardige belasting evenals 22 of 25% bijtelling. Automobilisten betalen 10x meer dan er aan uitgegeven wordt. Daartegen zou geageerd moeten worden.
.
Mensen die besluiten zakelijk te investeren in EV worden gewoon 5 jaar lang minder hard genaaid dan normaal. Als je daar jaloers op bent, ben je een hele sneue zielepoot. Don't hate the players, hate the game!

der Schmutz | 29-01-19 | 12:09 | 17

@Stormageddon | 29-01-19 | 13:15
klopt maar als je dan voor de zaak rijdt krijg je maar 0,19 cent belasting vrij. Jarenlang gedaan, staatjes bijhouden en indienen. Krijg je € 200 a 250 terug per maand, net genoeg voor de MRB. Ook een ranzige regeling. Dus dan maar een 'auto van de zaak' en als dat dan tegen eerst 14% en later 0% ging, legaal, dan zeg ik daar geen nee tegen.

der Schmutz | 29-01-19 | 13:31

Jammer jammer jammer. Dat niet iedereen ziet wat exorbitant wij worden getild door de overheid die haar huishoudboekje niet op ree heeft.
Dit is onhoudbaar, in principe volgens de regels van juist ondernemerschap en helder verstand is Nederland al jaren failliet.
Voor verdere uitleg zie der Schmutz | 29-01-19 | 12:09

Ghehehe | 29-01-19 | 13:56

der Schmutz heeft gewoon gelijk...
De werkenden sterven zo langzamerhand uit. Vele voordelen zijn ons als werkenden inmiddels ontnomen (denk aan pc privé, spaarloonregeling e.d.), simpelweg omdat de overheid bepaald wat u en ik mogen ontvangen per maand om een fatsoenlijk leven te kunnen leiden.
.
Ik rij al jaren een auto van de zaak, feitelijk als verkapte loonsverhoging in het leven geroepen, hoewel ik hem in het verleden zeer veelvuldig gebruikte voor zakenreizen. Nu is dat minder geworden, dus ga ik ook over op de volledig elektrische auto. Dikke vinger voor iedereen.

Ommezwaai | 29-01-19 | 14:19
▼ 14 antwoorden verborgen

Ik geloof wel in de elektrische auto; niet in het beleid van onze (r)overheid

Sjaak Faal | 29-01-19 | 12:06 | 1

Elektrisch aangedreven auto's zijn er al een jaar of 100. Die blijven wel. Het gaat om hoe die auto elektriciteit krijgt. Daar zit de crux. D

Mark_D_NL | 29-01-19 | 12:08

Ik heb de oplossing. Aanhangwagentje met accu's achter den automobiel, wasmachinemotor inbouwen en rijden maar.
(U begrijpt, ik heb er, net als de overheid, geen ballen verstand van.)

kwark001 | 29-01-19 | 12:06 | 1

Doe het dan gelijk goed en zet een diesel-aggegraat op de aanhanger.

Oeloeboeloe | 29-01-19 | 12:41

Ons lichtnet raakt nog eens overbelast met al die elektriciteit zuipende elektro auto's. Ik hoop dat men de capaciteit tegen 2030 op orde zal hebben anders balen we straks allemaal als een stekker.

keestelpro | 29-01-19 | 12:03 | 4

Wellicht binnenkort overstappen op gaslight.

keestelpro | 29-01-19 | 12:06

Mark: Als bij mij de koelkast aanspringt, gaat de PC uit.

kwark001 | 29-01-19 | 12:07

Gloeilampen mogen niet meer. Wel hybride warmtepompen. Gas verbranden ter plekke (in de ketel) is efficienter dan een gascentrale stoken en het als electriciteit transporteren om er vervolgens weer mee te verwarmen.

Ronnie uit Helmond | 29-01-19 | 14:06
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken