Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Klaas Dijkhoff krijgt stekker-Kia met strik

De Olie B. Bommel van de bitterballenpartij stapt in een elektrische auto van de Picanto-maker.

Op zijn eigen socials geen woord, maar de Kia-dealer in Valkenswaard deelt met veel enthousiasme de uitreiking van een nagelnieuwe Kia e-Niro aan vvd-coryfee Klaas Dijkhoff, "blij en trots" dat de "politicus van het jaar" zich heeft laten belobbyen door kiest voor een elektrische auto van de Koreaanse autobouwer. Klaas lacht als laatste, want deze stekkerbak kent maar vier procent bijtelling, dus uiteindelijk betaalt de belastingbetaler voor Klaas zijn kilometers. Mede daarom is het qua dikke sales-cijfers nu al de nieuwe Metsubsidie Outlander, ook al zo'n auto waar de belastingbetaler miljarden op bij moest leggen zodat gehaaide centenkakkers als Klaas bijna gratis konden karren. Of heeft Dijkhoff deze auto alleen maar gekregen gekocht om coalitiecollega Pieter Omtzigt te stangen? Die probeert namelijk een nieuw miljarden-debacle op stekkersubsidie te voorkomen, want de vvd-ambtenaren van Wiebes' afdeling rekenen met verkeerde cijfers en op basis daarvan kan Klaas nu spotgoedkoop rijden op andermans kosten. Broekzak, vvd-zak.

Reaguursels

Inloggen

Wat een dom gelul. Bij koop is er helemaal niks bijtelling.

Kameroudste | 17-01-19 | 12:56

@Van Rossem: bijtelling is alleen van toepassing bij mensen die een auto van de zaak rijden. Klaas rijdt deze auto privé. Dus dit verhaal heeft niets met bijtelling te maken.

Boeddha18 | 16-01-19 | 23:07

@Van Rossem , je verhaal klopt niet. Een privé persoon heeft niets met bijtelling te maken. Dit geldt alleen voor mensen die een auto van de zaak rijden

Boeddha18 | 16-01-19 | 23:04

Waarom staat er geen "Stijlloze Promotie" onder dit stuk?

Er zullen vast reaguurders op een idee gebracht zijn voor een all-electric leasebak onder de 50K.

StuggeRob | 16-01-19 | 20:45

Tientallen zwaar mishandelde, onbetaalde kinderhandjes helpen je graag om in deze "miljauvriendelijke" auto te kunnen rijden. Veel plezier ermee!

Thijsz | 16-01-19 | 17:20

Kia's zijn helemaal niet duurzaam. Roestbakken zijn het. Dat wist Klaas dus niet. Die gaat voor die mooie (val)strik natuurlijk.

suscrofa | 16-01-19 | 17:13

Het is ook niet snel goed natuurlijk. Rij je niet elektrisch, krijg je commentaar. Rij je wel elektrisch, weer niet goed.

Captainheinkel | 16-01-19 | 16:45

Waarom is een automobiel toch zo'n statussymbooldingetje?

mozaard | 16-01-19 | 15:59 | 1

De leaseauto is een statusdingetje. De straat ziet er een stuk jaren-90-er uit als jan modaal ineens zelf 30k moet ophoesten om een volvo voor de deur te hebben..

OMEGA-ThundeR | 16-01-19 | 16:46
-weggejorist-
Amelia_Band | 16-01-19 | 15:00
-weggejorist-
MelissaQuintero4 | 16-01-19 | 14:07

Het linkse standpunt hier op GS met betrekking tot elektrische auto's en 4 % bijtelling is bijna lachwekkend te noemen. Jammer want dat was en ben ik niet gewend van GS.
De overheid beidt de mogelijkheid, om elektrische auto's te stimuleren, dergelijke auto's zakelijk te rijden tegen 4 % bijtelling. Hier zit geen enkele vorm van subsidie bij of iets dergelijks maar is alleen bedoeld als stimulering wat nog goed gewerkt heeft ook in 2018.
Dat de gevolgen zijn dat mensen die de mogelijkheden hiervoor hebben snel een tesla of jaguar hebben gekocht of geleased in 2018 is logisch en was te voorzien. Dat dit zuur is voor mensen die zich dit niet kunnen veroorloven is spijtig voor hen maar is niet iets wat te wijten is aan degene die dat wel kunnen.

Daarnaast als ondernemer heb je zelf de auto al betaald dus als je dan kunt besparen op de extra inkomstenbelasting die de bijtelling is lijkt mij dit niet meer dan logisch en getuigen van goed ondernemerschap.

Kom op zeg iedereen probeert zo min mogelijk belasting te betalen maar als er dan een groep is die daarin slaagt bij de bijtelling door een mogelijkheid die is geboden door de overheid gaan een heleboel mensen ineens huili huili doen.... Get over it en zoek zelf naar manieren om, binnen de regels die er zijn, minder belasting te betalen als je het zo onrechtvaardig vindt.

tosachef | 16-01-19 | 13:45 | 1

hm.. binnen de regels.. ja dat maakt het nogal lastig. Máár ik vlieg nog immer onder de rader (ja, wegblijven jij nsb-lezer!).

OMEGA-ThundeR | 16-01-19 | 16:47

Ik hoop natuurlijk wel dat klaasje ophef als verwarming in die spannende meest door ons betaalde electrice car een houtkachel heeft gekregen. Want aan kleine ophef hebben ze niks. Ze zien liever chaos. Dat leid zo lekker af.

tweetybird | 16-01-19 | 12:56

Over energtransitie gesproken.. waarom krijgt dat meldpunt van de SP over je gestegen energie rekening geen aandacht in de media?

Middensteun | 16-01-19 | 12:44

Krijgt?

swassannuf | 16-01-19 | 11:56

Wat. Een. Knorrenmobiel.

NACademicus | 16-01-19 | 11:55

Allemaal opgedirkte scootmobiels. Geen innovatie.

Cobalt bomb | 16-01-19 | 11:54

Zou die handje contantje 6k hebben gekregen van Robot Jetten?

born2killn00bs | 16-01-19 | 11:43

Dit is het officiele einde van de VVD als partij die opkomt voor autobezitters, want laten we eerlijk zijn, een elektrische auto is geen auto.

De Ana(a)list | 16-01-19 | 11:36 | 1

En degene die erin rijdt geen echte bestuurder.

suscrofa | 16-01-19 | 17:14

De Picanto is een hybride auto, daar kun je ook op benzine in rijden, wat de meeste lease rijders dus doen. Nooit aan de stekker leggen maar wel de subsidie opstrijken. Schaf de lage bijtelling voor hybride auto's af!

Osdorpertje | 16-01-19 | 11:35 | 2

Lees het artikel eens goed en informeer je over subsidies alvorens domheid aan Internet voor eeuwig toe te vertrouwen.

Zou je wel willen we | 16-01-19 | 11:57

De Picanto is helemaal niet hybride, is gewoon een benzineauto.

nobele wilde | 16-01-19 | 18:42

Nijman blijf bij je leest, dit is gewoon gefrustreerd broddelwerk.

Harry Turtle | 16-01-19 | 11:15

Heeft Lego de e-Niro al nagemaakt? Kan nooit meer zijn dan een AAA batterij, wat lego blokjes en 4 wielen....

ZwarteDag | 16-01-19 | 11:09

Beste KIA man, Dijkhof kiest net als al die anderen niet voor uw auto, hij kiest voor het geld. Slimme zet van KIA, dat dan weer wel.

BozePaarseMan | 16-01-19 | 11:05

Ik krijg de mijne in maart, reaguurders bedankt!

TheBigKirth | 16-01-19 | 10:55 | 1

hij is je gegund! en sinds wanneer is belasting vermijden/ontduiken/greep in de staatskas, not done op geen stijl, stelletje moraalridders. Met jullie rookpluim.

kokkie klaphaak | 16-01-19 | 12:37

Ik zou echt niet weten hoe ik met een voiture met electrische motor van mijn woonplaats in 1 keer naar mijn residence in omgeving van Le Castelet zou moeten rijden. Nu gaat dat erg makkelijk: ik gooi mijn 70liter tank van mijn HDI diesel vol en 12 uur later stop ik de sleutel in mijn huisje aan de Cote d Azure.

Het enige dat electrisch is aan mijn diesel, zijn de ramen. En, dat vind ik zattes.

Heppie-even-voor-mij | 16-01-19 | 10:54 | 3

Ik denk dat u de hoeveelheid electrische systemen in uw voertuig met verbrandingsmotor ernstig onderschat.

GOEM | 16-01-19 | 12:41

ik heb het ff voor je bekeken: 15 uurtjes inclusief 5 gratis laadstops van 2,5 uur bij elkaar. Die 100 euro Diesel van je heb ik dan ook al omgezet in entrecote frites en een dozijn oesters.

kokkie klaphaak | 16-01-19 | 12:41

@kokkie.. ahum, uw verhaal lijkt mij sterk, maar, ik laat me graag even bijlichten. Legt u mij maar even uit met welk een voertuig dat volgens u mogelijk zou zijn

Heppie-even-voor-mij | 16-01-19 | 20:45

Dit verhaal klopt niet. Kamerleden krijgen geen leaseauto. Hoogstens wordt een enkeling, zoals de voorzitter, fractievoorzitters en Wilders door een chauffeur gereden. Geen auto van de zaak betekent geen bijtellin, ook geen lagere. Zo simpel is het.

Daarnaast kun je een boompje opzetten of minder bijtelling (=belasting) een subsidie is.

TheFirstYelle | 16-01-19 | 10:42

Als jje bankstel van 3000 euro niet besluit te kopen, bespaar je geen 3000. Je geeft het simpelweg minder uit.

Ook met de auto's zo, met 4% ipv 22 betaal je minder tax. het is niet zo dat je het bespaard.
Je kan als leaserijder ook een Suzuki alto leasen bwv,

Tsaaah | 16-01-19 | 10:42 | 3

wat

Draak uit Brabant | 16-01-19 | 11:01

Vreemde redenering. Een Suzuki alto is toch niet vergelijkbaar met die grotere stofzuiger die Klaas nu koopt?

Joris Beltsin | 16-01-19 | 11:13

Je drukt op legale wijze je belasting , anderen moeten daarom meer betalen omdat jij zgn voor groen gaat wat bovendien nog eens helemaal niet waar is over de hele looptijd en produktie van die dingen.

Zwizalletju | 16-01-19 | 11:53

De argumenten voor zijn telkens dezelfde; lekker goedkoop en rijd ondanks de nadelen als actieradius toch prima. Op zich zeg je dan: klinkt heel oke toch? Vooral dat lekker goedkoop speelt heerlijk in op des mensens hebberigheid. Die worst laat bijna niemand hangen. Dat je dan vervolgens een financiële afhankelijkheid van de overheid hebt, ach. Maar eigenlijk is dat helemaal geen wenselijke ontwikkeling, mits je tenminste van persoonlijke vrijheid houd. En velen ruilen hun (keuze)vrijheid maar wat graag in voor kortstondig financieel voordeel. Gooi een paar grijpstuivers in de lucht en het gepeupel stort zich er woest op. Want die paar jaar voordeel van nu, zijn over een paar jaar weg. De verlokking van nu, is de vloek van de toekomst. Maar mensen denken dat dat allemaal wel mee zal vallen. Dat doet het niet. Zodra er minder auto's op de weg gaan komen, en dat gáát gebeuren, dan worden de rijdende vehikels gewoon navenant duurder in gebruik. Er mag niet mínder geld in de staatskas komen. Dus over een jaar of wat rijd je én in een auto die je eigenlijk niet wilt, én betaal je er net zoveel voor, én heeft de staat haar zin; iedereen die het kán betalen zit in een staatstrabant met stekker, iedereen die het niet kan betalen heeft geen auto meer. De volgende stap is verplicht delen van je voertuig. En dan zullen mensen zeggen; wat is er toch gebeurt, hoe heeft dit zover kunnen komen? Tsja. Hebberigheid. Ikke ikke ikke. Want het milieu schiet er geen bal mee op. Nada. Het heeft geen meetbaar mondiaal effect. Misschien dat er straks juichend vertelt word dat er 1 of andere kudtstad 'schonere' lucht heeft. Prachtig hoor. Maar het mondiale klimaat zal er nog niet eens jeuk van aan haar kleine teen krijgen. Het lijkt me dus allemaal vrij basaal en plat wat je ziet en leest over stekkerauto's. Het gaat gewoon om de knaken. En daarvoor leveren mensen domweg hun vrijheid in.

Dutchbeaurouge | 16-01-19 | 10:15 | 6

Dutchbeaurouge | 16-01-19 | 11:38
Daarom voor de vergelijking ook 'no pun intended'. Kan me niet voorstellen dat een Netflix-docu gelijkwaardig is aan het manifest. Het is een messcherpe maar ook lezenswaardige analyse vandaar m'n aanbeveling. Kaczinksy was wel gek maar ook geniaal (nog in de oorspronkelijke betekenis en niet wat reaguurders elkaar soms toedichten).

Joris Beltsin | 16-01-19 | 12:12

Joris Beltsin | 16-01-19 | 12:12

Non taken. Klinkt interessant, ik ga het zometeen eens rustig lezen. En inderdaad, genialiteit en 'gekte' liggen dicht bij elkaar.

Dutchbeaurouge | 16-01-19 | 12:47

top verhaal

petomaan | 16-01-19 | 18:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Waarom geen Hollandsche Tesla-waar uit Brabant?

Pimp my Voortuin | 16-01-19 | 10:13 | 3

Om dat Kiaas de gewone man weer terug wil proberen te winnen voor de vvd.

Watching the Wheels | 16-01-19 | 10:18

Daarom loopt hij ook de hele tijd opgeschoren op van die gympies. Kijk Kiaas eens gewoon doen.

Watching the Wheels | 16-01-19 | 10:21

Omdat ... ongeschoren ... sorry, ga maar eens aan de koffie en weer aan het werk.

Watching the Wheels | 16-01-19 | 10:23

Klaas is vast wel slim genoeg om deze wagen gewoon privé te kopen en zijn kilometers bij het VVD-partijbureau te declareren. Dus niks bijtelling.

18konijn | 16-01-19 | 10:13
-weggejorist-
Henk de Vries2074 | 16-01-19 | 10:12 | 1

Kiaas Dijkhoff

Watching the Wheels | 16-01-19 | 10:06

Even serieus ... is Wijnand Duyvendak echt autoverkoper bij Kia geworden?

Watching the Wheels | 16-01-19 | 10:05 | 3

Een beetje autoverkoper zet zijn voeten op tien voor twee, wiebelt wat met zijn knieën en schopt tegen de band met de vraag, 'en' ?

Oprisp | 16-01-19 | 10:12

Hij is goed op weg dan, alleen Kiaas staat er tussen. Daarom staat die roze pijl er natuurlijk.

Watching the Wheels | 16-01-19 | 10:17

Kopers zijn vervelende lui die een proefrit willen en de vrouw achterlaten in de showroom. Die u vervolgens moet trakteren en onderhouden op kosten van de zaak.

Oprisp | 16-01-19 | 10:28

Komt er nog een bericht over die zogenaamd geweldige gele hesjes die met 20 man een truck aan het overvallen waren en achteraf gingen huilen dat 1 van de 20 werd doodgereden?

Hark_van_Rommel | 16-01-19 | 10:04 | 1

Bedoelt u dat deze 20 , pardon 19, personen met gele hesjes zogenaamd geweldig waren of vind u in beginsel alle gele hesjes zogenaamd geweldig?
Gezien uw schrijfstijl wilt u graag gekozen worden door Team Berber en cs.?

Promedio | 16-01-19 | 11:07

Zou deze gift ook gemeld worden gelijk het penthouse/ pied a terre ?

dorstig! | 16-01-19 | 10:04

Hij heeft groot gelijk, ik heb er ook 1 gekocht en rijd er met plezier in.

i-Wonder | 16-01-19 | 10:03

[reactie hoorde hieronder][

Muxje | 16-01-19 | 10:02

Typische huidige VVD rat. Met hulp van milieupraatjes zorgen voor een goedkope auto voor types van je eigen soort.
Mensen die net een klasse A kunnen betalen en die jarenlang belastingvoordeel hadden want weinig CO2 uitstoot moeten al enkele jaren het volle pond betalen. Hun vaste kosten zijn daarmee hoger dan die van Rattus Dijkhoffius die met zijn vette Kia meer CO2 produceert want de huidige electriciteit wordt nog steeds via verbranding opgewekt. Deze types verdienen de tyfus en de electrische (bestuurders)stoel. Volksvernaaiers, de vette oliebollen die altijd weer in ons landje komen bovendrijven dankzij de ranzige hofdienaren die de belangen van de bovenonsgestelden behartigen.

ecologiste | 16-01-19 | 10:01 | 3

ecologiste: oh? Reken eens voor hoe een EV meer CO2 produceert per kilometer dan een benzine auto.. Mag je kolen nemen als grondstof voor electriciteitsproductie.

Epistulae_Morales | 16-01-19 | 10:14

Wat een oncontroleerbare agressie, ecologiste.

Langshetrandje | 16-01-19 | 10:16

@ Epistulae_Morales De cijfers voor co2 emissies europa laten zien dat 78% wordtgebruikt voor energie. Dus ruim 3/4. Om electriciteit te kunnen produceren moet er veel niet-duurzame energie geproduceerd worden.Voor EU is dat ca.83% (17% duurzaam) en voor NL is dat 94% ( 6% duurzaam). Dus we worden voor de gek gehouden door dat CO2tje van Rutte en Dijkhof, waar Lubbers mee begonnen was. Bovendien verlies je bij productie van electriciteit met niet-duurzame energie veel meer energie dan bij verbranding van CO2. Kortom dit circus is gewoon een verkoopsmoes om de innovatie van de duurzame energiesector mee op te krikken. Wil je echt iets doen aan die emissies dan zul je moeten stoppen met aan de lopende band kinderen baren.

ecologiste | 16-01-19 | 13:04

Hopelijk krijgt hij er een kleine aanrijding mee. Onder een electrische auto hangt ergens tussen de 300 en 500 kg. batterijen die bestaan uit talloze aaneengeschakelde cellen. Bij een aanrijding ontstaat bij dit soort batterijen al heel snel een interne kortsluiting die na korte tijd (5 minuten) tot langere tijd (2 weken) de auto in brand doet vliegen.

oliebolletje123 | 16-01-19 | 09:55 | 5

"Benzine schijnt ook licht ontvlambaar te zijn heb ik me ooit eens laten vertellen"
Harry Turtle | 16-01-19 | 09:57
Sommige keukentrapjes kunnen enorm fikken.

piloot47 | 16-01-19 | 10:07

Benzine is gelukkig ongevaarlijk en ook helemaal niet kankerverwekkend als je het opsnuift bij de pomp...

Epistulae_Morales | 16-01-19 | 10:15

Moralis
Vond je dit 5 jaar geleden ook al toen je je auto voltankte? Dan had je dit toen moeten aankaarten! Nu ben je een naprater.

CalamityJane | 16-01-19 | 11:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Op dit moment waar de energieopslag nog in de kinderschoentjes zit,zeg ik niet doen.
Is enkel voor kleine ritjes want als u met vakantie gaat zoals in de bergen dan bent u stok ongelukkig.

rein9576 | 16-01-19 | 09:55 | 3

bijna 500 kilometer actieradius (WLTP) is erg netjes. Los van het feit dat ik het een lelijk hoog hok vind, is dit een uitstekende 'aanbieding'. De goedkoopste auto in zijn soort met de hoogste elektrische actieradius.

pibasso | 16-01-19 | 10:02

Voor vakantie geldt: vliegen en een huurauto.

Langshetrandje | 16-01-19 | 10:17

200 kilometer is toch echt 130 km meer dan wat de gemiddelde Nederlander dagelijks rijdt. En 200 km is een soort ondergrens bereik bij huidige EVs
Het is waar dat als je heel veel op vakantie gaat je moet plannen en een snellaadnetwerk tot je beschikking moet hebben. En landen als Rusland, Kazachstan en Afrika zijn echt niet te doen met een EV.
Maar iets zegt me dat dat niet een groot probleem is omdat het gewoon niet je dagelijks gebruik is.

Epistulae_Morales | 16-01-19 | 10:20

Misschien een beetje een domme vraag. Heeft een kamerlid dan een auto van de zaak? Zo nee, dan lijkt me dat bijtellingsargument een beetje nodeloos kwetsend en ongefundeerd.

Joris Beltsin | 16-01-19 | 09:52 | 6

oris Beltsin | 16-01-19 | 10:15 |
Die pakt hier gewoon een fikse publiciteitskorting uit de zak van KIA en rijdt die auto gewoon privé.

Langshetrandje | 16-01-19 | 10:18

Een fractievoorzitter (en kamerlid for that matter) ontvangt reiskostenvergoeding en een vast bedrag voor reiskosten buiten die vergoeding. Maar het punt dat niet gemaakt wordt, maar wel valide is, is dit: Dijkhoff koopt dus schijnbaar een auto die ex-bpm een whopping 15K duurder is dan het hybride model INCLUSIEF bpm, gaat geen mrb betalen én heeft het vorig jaar zelf mogelijk gemaakt dat deze perverse subsidie nog even wordt doorgetrokken. Ik kan je garanderen dat de nieuwprijs van deze auto zónder de BPM-vrijstelling géén 60K was geweest, maar gewoon 42K. Aangezien het overgrote deel van de Nederlandse electriciteit komt uit kolen is de milieuwinst op E-rijden verwaarloosbaar, waardoor de lachende derde de fabrikant is. Een auto die technisch vrijwel gelijk is tegen een prijs aanbieden die 15K hoger is, dat is een winstmarge die tot 10 jaar geleden ongekend was in de autobranche. En vervolgens soupeert Klaas met z’n SUV wél ruimte op op de snelweg, maar hoeft geen mrb te betalen, normaliter voor een voertuig met dit gewicht iets van 80e per maand, afhankelijk van waar je woont. Zie je niet dat je aan alle kanten genaaid wordt?

Mr Dixit | 16-01-19 | 10:46

Mr Dixit | 16-01-19 | 10:46
Had wel het gevoel maar ik begrijp nu ook beter hoe. Jammer dat de GS-redactie het werkelijke probleem niet heeft weten te 'nailen' zoals u dat hier doet.

Joris Beltsin | 16-01-19 | 10:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Weet je welk elektrisch vervoer middel wel op echte subsidie (geen belastingkorting) rijdt?

Harry Turtle | 16-01-19 | 09:52 | 4

Straks ga je nog vertellen dat je er een gratis chauffeur bij krijgt.

Wim Venijn | 16-01-19 | 10:07

Step?

piloot47 | 16-01-19 | 10:08

Van die gehandicaptenkarretjes waar je alle obese Suikerziektefeestende vrouwen in ziet rondrijden?

Langshetrandje | 16-01-19 | 10:12
▼ 1 antwoord verborgen

Maakt je ook lekker geloofwaardig als je vorige week nog je middelvinger op staat te steken naar het klimaatakkoord.

jip_86 | 16-01-19 | 09:51

Ik ken die vent op die foto ergens van.

Historicuck_Han | 16-01-19 | 09:47 | 1

Hij lijkt op die vent van GL die al die benzinepompen en Makro's in de fik stak, Rara hoe heet hij ook alweer? Wijnand Duyvendak! Fijn dat hij werk gevonden heeft ...

Watching the Wheels | 16-01-19 | 09:52

Een verlaagde bijtelling betekent niet automatisch dat de burger daarvoor moet betalen want Klaas kan ook besluiten om in zijn huidige auto te blijven rijden, dat levert de overheid namelijk nog minder op dan dat Klaas overstapt op deze KIA.

MonsantoSucks | 16-01-19 | 09:46 | 2

En wat als zijn huidige auto nu in de hoge bijtelling valt? Levert dat 'namelijk' minder op voor de overheid? Even afgezien nog van accijns en wegebelasting. Nog niet helemaal wakker MS.

HaatbaardKnipper | 16-01-19 | 09:52

Klaas kon gewoon een privé auto hebben want wie wil er nou bijtelling betalen?

MonsantoSucks | 16-01-19 | 09:58

Zolang niemand van onze roverheid kan vertellen wat er met al die accu's gaat gebeuren in die elektrische bakken, wat denk ik milieutechnisch DE vraag moet zijn, geloof ik helemaal niets van wat dit kabinet beweert. Of gaan al die accu's ineens een miljoenmiljard jaar mee.

Indebaaszijntijd | 16-01-19 | 09:42 | 12

@Superkwatta: Eerlijk gezegd weet ik niet wat er nu gebeurt met accupakketten uit oude Tesla's, maar ze hebben jaren geleden al gezegd dat die accu's een 2e leven kunnen krijgen als huisaccu. Dat ze nu nog niet zo gebruikt worden komt wellicht vooral dat er nog niet zo veel 2e hands voorraad is: het handjevol afgeschreven Tesla's komt vooral uit ongelukken e.d. Technisch kan het gewoon, maar de logisitek is nog niet zover. En met een 2e hands pakket wordt de prijs van zo'n huisaccu misschien opeens wel interessant.

Muxje | 16-01-19 | 10:14

Herbruik, regenereren. Tesla batterijen zijn in de VS erg gewild door mensen die off grid wonen en nu gebruik maken van lood batterijen.
Lithium in die batterijen is herbruikbaar, de kathode slijt, lithium (grondstof) niet.
Dit wordt nog een zeer belangrijke industrie in de toekomst..
Wat milieutechnisch de vraag in de eerste plaats moet zijn is hoe we zo snel mogelijk van die gore olie afkomen en ook het bijbehorende gezeik zoals oorlog en terrorisme

Epistulae_Morales | 16-01-19 | 10:27
▼ 9 antwoorden verborgen

Wie in zo'n lelijke grafauto durft te rijden is niet serieus te nemen. Bijtelling, kosten, cadeau, wat maakt het uit? Voor geen goud in zo'n lelijk ding.

Toos Doos | 16-01-19 | 09:42

Eindelijk een betaalbare auto voor mensen die nu met het OV reizen. Maar de files worden zo wel langer. Is daar over nagedacht?

Pislinq | 16-01-19 | 09:41 | 3

Maar het OV wordt zo minder vol. Het is namelijk overal te druk.

Muxje | 16-01-19 | 09:43

Nee. Niemand denkt daar over na. Althans. Er wordt wel druk over Ge-Twitterd en daardoor is er wat #ophef.

Nacho_Vidal | 16-01-19 | 09:44

Treinreizigers rijden al gesubsidieerd en electrisch. Vooral blijven doen. We moeten sowieso af van het idee dat iedereen maar een auto moet kunnen kopen.

Epistulae_Morales | 16-01-19 | 10:30

Als ik een vrouw zou zijn dan zou ik een gortdroge kut krijgen van mannen die zo enorm interessant zouden praten over hun nieuwe auto.

Opschepperig praten over wat voor auto en type ze rijden. En dat terwijl ik een auto-liefhebber ben.

Weet je. Als je in een nieuwe lease-auto rijdt maar nog niet weet hoe je een band moet oppompen ben je gewoon een nerd en een loser.

Niemand boeit welke Volvo of Tesla je hebt of waar je naar uit kan kijken ivm aflopen lease-contract. Die auto is niet van jou bovendien.

Als je rijdt in een nieuwe auto (die niet van jou is) heb je gewoon geen passie en ben je in mijn ogen een burgerlijke lul.

Nacho_Vidal | 16-01-19 | 09:41 | 5

Dus jij rijdt in een wrak om je niet-burgelijke imago te benadrukken. Als dat voor je werkt, vooral zo doorgaan!

ChatBot | 16-01-19 | 10:09

Wat die leasebakken betreft, volledig mee eens Nacho. Maar waarom zou je niet trots op je auto mogen zijn. Ik ben ook auto gek en fokking trots op mijn auto (heb er hard voor gewerkt). Steek er niemand de ogen mee uit, maar vertel er als erover gevraagd wordt graag over. Sommige auto’s zijn babe magnets, echter dat type babe is in mijn geval niet mijn type. Ieder zijn passie.

Nalek | 16-01-19 | 10:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Je wordt 4% berooft ipv de volle mep. Diefstal blijft het. Idiote bijtelling.

Wim Venijn | 16-01-19 | 09:39 | 3

Eens WIm!

pibasso | 16-01-19 | 09:41

Bijtelling is op zich niet onterecht: het is gewoon loon in natura. Maar net als elke andere heffing in Nederland is deze wel veel te hoog. Het is gewoon de zoveelste melkkoe.

Muxje | 16-01-19 | 09:49

Muxje, tuurlijk is dat zo. Echter is de NL'se overheid de enige die het op deze wijze benadert. Als je je personeel gratis cup-a-soup wilt verstrekken ziet de fiscus dit ook als maaltijdvoorziening (ook verkapt loon), dus taxen die hap. Wij hebben een overheid die verslaafd is aan geld van de burger, terwijl de burger geen enkele verslaving meer mag (roken, drinken, vet eten enzovoort). Ik ben voor een kleine overheid, maar de realiteit is dat ie steeds groter wordt.

pibasso | 16-01-19 | 10:08

Nederland 2019. Het land waar tokkies zich druk maken over een korting op achterlijk hoge belastingtarieven op een f*cking KIA, maar wel huursubsidie genieten.

Epistulae_Morales | 16-01-19 | 09:39 | 3

Huursubsidie, ook zoiets absurds. Net zoals HRA. Ook afschaffen.
De vadsige overheid, daar kan ook heel wat vet afgesneden worden in Nederlandje. En dan kunnen de extreem hoge belastingen naar beneden.

Superkwatta | 16-01-19 | 09:50

We kunnen ook stoppen met geld over de milieubalk te gooien die geen enkel effect heeft op het milieu. Dat is *nog* nuttiger.

Huursubsidie en HRA afschaffen, is op zich ook een strak plan. Maar dat moet met beleid gebeuren, geleidelijk. Dus dat merk je pas over 15 tot 20 jaar. Als je die dingen morgen afschaft voor iedereen, is half Nederland dakloos.

Als we morgen stoppen met deze achterlijke milieupolitiek, die geen enkel nut heeft voor het milieu, dan is er (nog) niet zoveel aan de hand, maar we hebben wel per direct extra inkomsten (de belastingen zijn namelijk al verhoogt om deze ellende te betalen), of de belastingen kunnen per direct weer omlaag (maar een overheid die belastingen verlaagt moet ik nog tegenkomen)

peterdh | 16-01-19 | 10:03

Hulde, had het niet mooier kunnen verwoorden! Doet me goed dat er hier nog een paar mensen rondlopen die wat verder denken dan "hunnie zijn allemaal zakkenvullers"

Hunter S. Thompson | 16-01-19 | 10:08

Best leuke wagens. Denk zelf aan electrisch scootertje, echt handig ik hoe nooit zo gering de lente misschieen

Bokito ergo sum | 16-01-19 | 09:39 | 1

Niet zo ver

Bokito ergo sum | 16-01-19 | 09:40

Subsidie voor de rijken, net als de stadstheaters, de zonnepanelen, de windmolens. Hoe kleiner de middenklasse, hoe barbaarser het land.

dr Rechts | 16-01-19 | 09:37 | 4

Wat nou "rijken". Weet je dat je al met een investering van slechts €10.000 je oude huis heel goed kan isoleren?

Muxje | 16-01-19 | 09:42

E M: bron? Of lul je maar wat?

HaatbaardKnipper | 16-01-19 | 09:44

En muxje, nijneen beetje een gemiddeld huis, hoe lang duurt het voor je die 10000 euro hebt terugverdiend in de vorm van minder gasverbruik?

Superkwatta | 16-01-19 | 09:48
▼ 1 antwoord verborgen

Zolang er nog geen elektrische ootoo is die geluid maakt als een 1918 gebouwde petrolium vergasser, blijf ik dieselen ...

Het Licht | 16-01-19 | 09:37

De wachttijd voor een dergelijke KIA is al opgelopen tot bijna een jaar. Heeft Klaas netjes op tijd zijn bestelling gedaan, of heeft KIA hem als vaandeldrager vooraan in de wachtrij gezet?

pibasso | 16-01-19 | 09:35 | 2

Een jaar wachten op een KIA. Sorry, maar dan heb je echt een kut leven.

Nacho_Vidal | 16-01-19 | 09:42

NAcho, precies, zou bijna liever mijn rechter bal missen dan 1 jaar wachten op een KIA

pibasso | 16-01-19 | 10:14

Hoewel ik tegen dat lage bijtellingstarief voor elektrische auto's ben vind ik het principieel onjuist om geld dat je als burger niet hoeft af te dragen een kostenpost voor de overheid te noemen.
Iemand die in het 40% inkomstenbelastingtarief zit is ook geen subsidietrekker omdat hij geen 52% aftikt.

Bytemaster | 16-01-19 | 09:33 | 9

Bytemaster | 16-01-19 | 09:54
Volgens mij snap jij het niet. Jij wilt graag dat de overheid betaalt maar dat doet de overheid toch ook door te salderen met je belastingafdracht. Voorbeeld: jij bent subsidie-ontvanger en je betaalt de verschuldigde 52% belastingen. Omgekeerd betaalt de overheid je een week later een subsidiebedrag dat overeenkomt met 12%. Dan heb je toch dezelfde situatie als dat het met de belastingaanslag verrekend wordt?

Joris Beltsin | 16-01-19 | 10:02

Precies

TheFirstYelle | 16-01-19 | 10:38

Precies

TheFirstYelle | 16-01-19 | 10:38
▼ 6 antwoorden verborgen

Als dit goed bevalt... dan gaat Klaas een mini kernreactor bestellen voor in zijn woonhuis in Breda.

Een mini-reactor werkt hetzelfde als een warmtepomp... maar dan zonder stroom en 100% milieuvriendelijk - tevens kun je hiermee je auto vullen en ook dat van je buurman, maar dat hoeft niet gratis.

sociaal_econoom | 16-01-19 | 09:32

Hadden we liever gezien dat de beste man een fiets had gekocht of een hele dikke BMW of Mercedes of andere proletenbak? Vind dit nou echt helemaal prima dat ie gewoon een middenklasser rijdt en niks geks of poenerigs....

Behangdelul | 16-01-19 | 09:30 | 3

Nee hoor, ik ben het compleet eens met de fiets.

peterdh | 16-01-19 | 09:32

Hij had wel een electrische fiets gemogen dan

peetjoh | 16-01-19 | 09:35

Mits met gelijke bijtelling mag iedereen in een Kia rijden die dat wil. Of in een BMW of Mercedes.

HaatbaardKnipper | 16-01-19 | 09:48

Serieus GS, kap eens met die bijtelling onzin en "de belasting betaler betaalt". Bijtelling is zo ongeveer de grootste diefstal die er bestaat. In geen enkel land binnen betaal je zo veel belasting over een auto van de zaak als in NL. Ook in klaas zijn geval betaalt hij nog steeds belasting over de auto, alleen minder. Hij levert dus gewoon geld op en de belastingbetaler betaalt helemaal niets. Dat het triest is dat een ev minder bijtelling betaalt dan een diesel/benzine auto is weer een ander verhaal.

Hunter S. Thompson | 16-01-19 | 09:29 | 4

Precies, het belastinggeld moet ergens geïnd worden door de spilzieke overheid en als het niet bij Klaas en zijn bev kan, dan moeten elders de belastingen omhoog. En niet per se bij Klaas. Dus de bevoordeling van Klaas is de benadeling van de ander.

Superkwatta | 16-01-19 | 09:45

Zo beredeneert sponsort het overgrote deel van de autorijders het islamterrorisme met netto 12 ct per kilometer..

Epistulae_Morales | 16-01-19 | 09:46

@Epistulae_Morales

Indirect wel, of het 12ct per km is weet ik niet. Maar als wij in de begroting zetten:

- We gaan toyota's leveren aan IS
- We gaan minder geld ontvangen door minder bijtelling
- We gaan *dus* meer belasting innen op andere vlakken om de bijtelling te compenseren (bv 6 naar 9%)

Dan sponsoren wij door middel van de niet door Klaas Dijkhoff betaalde 20k aan bijtelling, 20k aan extra belastingen op andere gebieden. Als we dat geld uitgeven aan toyota's voor IS. Dan sponsoren wij 20k / aantal km's dat Klaasje rijdt.

peterdh | 16-01-19 | 09:57
▼ 1 antwoord verborgen

Doet ie goed onze Klaas.
Een lelijk hok dat dan weer wel.

Berbaar | 16-01-19 | 09:29 | 1

Een lelijk hoog hok. Ik heb mij voorgenomen om nooit een dergelijke hoog hok van een auto aan te schaffen. Babyboom-bling

pibasso | 16-01-19 | 09:44

Een KIA ? Bende dan simpel ofnie ?

van Oeffelen | 16-01-19 | 09:29

Klasse Klaas! Eerst kansloos het nieuwe klimaatbeleid afkeuren. Dan kassa een Kia incasseren, want kosten worden vergoed uit het huidige klimaatbeleid.

T2000 | 16-01-19 | 09:29 | 2

Hoezo kun je niet tegen iets zijn waar je indirect wel voordeel van geniet. Dit hele stukje gaat over subsidies ( onterecht weliswaar en zeker voorbarig) en de klagers zijn de grootste subsidieharken

Epistulae_Morales | 16-01-19 | 10:34

@Epistulae_Morales
Dijkhoff is tegen het klimaatakkoord want de burger betaalt. Vervolgens schaft hij een auto aan waarvoor de burger betaalt. De volgorde is het probleem, want compleet hypocriet.

T2000 | 16-01-19 | 11:05

Zo'n strik op de voorruit is wel slecht voor de luchtweerstand...

bloothommel | 16-01-19 | 09:27

@Analia von Solmsch 09:17: Als ik €100 van jou steel maar niet van Pietje Puk, dan is dat geen "subsidie"aan Pietje.

Muxje | 16-01-19 | 09:27

Minder belasting betalen is nog steeds belasting betalen en dus geen gratis geld. Daar belasting in de kern diefstal dus alles wat ervoor zorgt dat op welke manier dan ook de belastingdruk wordt verlaagd is toe te juichen.
De NL overheid heeft geen inkomstenprobleem maar een uitgavenprobleem.

Lucifer | 16-01-19 | 09:27

Afgelopen weekend stond Klaas al op de cover van de Televaag in een Mao-shirt en nu dit Mao-jasje. Het gaat niet goed met Klaas, ik vrees voor de rode ziekte.

JohnJames_001 | 16-01-19 | 09:26

Heb net een Volvo XC60 uit 2014 gekocht met weinig kilometers en een zuining maar sterk 2.0 liter dieseltje in een lage lonenland buiten de EU voor weinig.

Sla met verbazing de NL politiek gaande betreffende de overstap naar electrische auto's. Als iedereen een laadpaal voor zijn deur heeft, een electriciteit verslindende warmtepomp en de electrische kacheltjes aan geet zetten om 18:00 gaat het stroomnet plat tenzij de capaciteit ervan tijdig wordt uitgebreid, wat de electriciteitsprijs straks tot ongekende hoogten gaat laten stijgen. Het is niet voor niets dat Shell belangstelling heeft voor Eneco.

ChatBot | 16-01-19 | 09:26 | 5

@Sprinkhaan: Hangt bij Volvo van het bouwjaar af. Niet alleen roest maar ook elektronica, versnellingsbak, ophanging, etc. Veel lui kopen de grotere modellen tweedehands als werkpaard en kijken erg goed naar dat soort zaken, en dat zie je in de prijs terug. Een oudere XC70 uit een bepaald jaar kan €10k kosten, een jaartje jonger en ze zijn opeens het dubbele.

Muxje | 16-01-19 | 09:37

Onzin. Dat “stroomnet gaat plat” tokkie argument is ‘vergeten’ dat het stroomnet meegroeit met de vraag. Daar betaal je nu je leveringskosten voor.
Ja het gaat plat als MORGEN iedereen een EV heeft. Maar dat gaat nog tientallen jaren duren

Epistulae_Morales | 16-01-19 | 09:52

@Epistulae_Morales | 16-01-19 | 09:52
Neemt niet weg dat je over pakweg 20 jaar een veelvoud aan electriciteitskosten betaald en dat die stijging zo ongeveer nu al gaat beginnen, zwitsal-Einstein.

ChatBot | 16-01-19 | 10:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe weten we zo zeker dat Klaas deze auto als auto van de zaak rijdt? Ergo, of de bijtellingsregeling hierop van toepassing is? Heeft Klaas een Bitterballen BV'tje? Of is een auto onderdeel van zijn arbeidsvoorwaarden als fractieveurzitter? Indien beiden niet van toepassing is het gewoon particulier betaalde auto volgens mij. Wel BPM- en MRB-vrij, dus nog steeds veel fiscale cadeautjes, maar toch...

soggert | 16-01-19 | 09:26

corruptie?
iemand?

rifraf | 16-01-19 | 09:25 | 1

Dan is de krant halen wel heel dom. Dus NEE

Epistulae_Morales | 16-01-19 | 10:36

Doordat Nederland nauwelijks auto`s produceert, vangt de staat nauwelijks loonbelasting of vennootschapsbelasting over de productie.

Feynman | 16-01-19 | 09:24 | 2

Dat was ook een belangrijk argument om EVs te bevorderen. Dat zijn nieuwe producenten en productielocaties die minder traditioneel aan oude auto-industrie zijn gebonden.
Tesla heeft dan ook een fabriek in Tilburg staan voor assemblage en meerdere landen azen op meer productie.

Epistulae_Morales | 16-01-19 | 09:55

In Born worden anders best wat auto’s in elkaar geschroefd.

Superkwatta | 16-01-19 | 12:36

Ach kom mensen, zo duur is zo'n auto helemaal niet. Bij mij in de straat rijden regelmatig hele jonge jongens in mercedessen of audi's of bmw's.

Sans Comique | 16-01-19 | 09:24

KIA uit Korea--> ben er niet kapot van.
In het begin lopen ze goed... maar na 40.000 kilometer krijg je bijgeluiden en storing in de elektronica en valt een van de accu's af en toe uit.
Hebben jullie daar geen last van?

sociaal_econoom | 16-01-19 | 09:21 | 5

Ik heb last van Kaalheid.

Nacho_Vidal | 16-01-19 | 09:35

Ja wel. Maar dat merk noemen ze dks. Weet niet of die op accu's draait. Maar is geen aanrader.

tweetybird | 16-01-19 | 10:26

@SE 7 jaar garantie dus wat is het probleem?

Ben Hetzat | 16-01-19 | 15:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Dikke BMW!... oh... wait..

Oeloeboeloe | 16-01-19 | 09:20

Ik neem toch aan dat hij over de waarde van het ding schenkbelasting moet betalen?

J. Jarig | 16-01-19 | 09:20 | 2

En zijn BMW moet inleveren.

gato | 16-01-19 | 09:23

Politici vinden altijd dat ze verdienen wat ze krijgen. Met dat argument kan hij zijn holmaatjes van de belasting vast wel verleiden om hem met enige coulance te behandelen.

Nivelleermarionet | 16-01-19 | 09:28

Het woord tiefus lul komt opborrelen. Geen idee waar vandaan.

Bezorgde vader | 16-01-19 | 09:20

Ik heb er afgelopen weekend een proefrit in gemaakt en was aangenaam verrast; wil je een dino-verbranders met dezelfde trekkracht dan ben je al gauw een veelvoud kwijt.
Ik wacht nog wel even op de Tesla 3 alvorens een beslissing te maken, maar het blijft leuk speelgoed. En inderdaad, het kost de belastingbetaler niks.

Drs.Bruutil | 16-01-19 | 09:18 | 11

Hoogspanningsleidingen kankerverwekkend? Als ze met Chroomverf behandeld zijn misschien. Electriciteit is niet kankerverwekkend.. zou ook wel heel wreed zijn dat het mechanisme achter je eigen spiercontrole kankerverwekkend zou zijn.. of de draden in je huis, die weliswaar maar 230 V ( 1000x minder volt voeren dan hoogspanning), maar wel meer dan 100.000 x meer effect op je lichaam hebben door de kortere afstand.
Als electriciteit kankerverwekkend zou zijn.. dan zou de mensheid nooit ontstaan zijn..,

Epistulae_Morales | 16-01-19 | 10:50

@Epistulae_Morales. Kunt u zich nog herinneren dat we zelfs de telefoons niet meer aan ons oor moesten houden? Ik ben er helemaal niet gerust op.

kommabijmebinnen | 16-01-19 | 11:48

Epistulae_Morales | 16-01-19 | 10:50
Radiostraling. Meer algemeen Electro magnetische straling is wat bedoeld wordt met hoogspanningsleidingen. Maar dat weet je zelf ook best.

Cobalt bomb | 16-01-19 | 11:53
▼ 8 antwoorden verborgen

Overigens ben je op financieel gebied niet het scherpste mes in de bestekla als je denkt dat minder bijtelling andere belastingbetalers geld kost.

Superior Bastard | 16-01-19 | 09:18 | 13

Epistulae_Morales | 16-01-19 | 10:39
U als superrijke is totaal niet interessant voor de belastingdienst. Die paar grijpstuivers die ze van zo'n gnoever extra kunnen pakken maakt ze de pis niet lauw.

Cobalt bomb | 16-01-19 | 11:49

@ epistula
Denk nou eens een keer rustig na en stop met dat emotionele hysterische gereaguur.

Superkwatta | 16-01-19 | 12:34

Epistulae_Morales | 16-01-19 | 10:00, is het wel eens bij je opgekomen dat een groot deel van de werkende bevolking nooit in zijn leven een nieuwe auto kan kopen. Laat staan een twee keer zo dure electrische . Lekker in je bubbel blijven zitten maar maak hem aub geluiddicht.

Ben Hetzat | 16-01-19 | 15:46
▼ 10 antwoorden verborgen

Met die strik op de voorruit zal het niet zo'n vaart lopen.

kwark001 | 16-01-19 | 09:18

Klaas heeft zoveel over voor het milieu. Hij cijfert zichzelf helemaal weg zie je. Hij cijfert en passant ook zijn bijtelling weg, maar daar kan hij niks aan doen, dat is nou eenmaal de wet. Dat heeft NIETS te maken met de beslissing om deze auto te rijden. Alles is voor het milieu mensen. Geloof hem nou. Hij doet zo zn best om leuk te zijn. Geinige gympen enzo. Beetje pommade in zn baard.

Dutchbeaurouge | 16-01-19 | 09:17

Klaas is toch gewoon een loonslaaf? Dus fiscaal voordeel heeft hij niet.

The Guru | 16-01-19 | 09:17 | 4

Ooit van bijtelling gehoord?

Superkwatta | 16-01-19 | 09:35

Leaseconstructies zijn er ook voor mensen in loondienst.

Superkwatta | 16-01-19 | 09:36

Nee, klaas is geen ambtenaar maar een gekozen volksvertegenwoordiger. Kan van de ene dag op de andere naar huis gestuurd worden, maar heeft dan wel recht op wachtgeld. Ik weet niet wat beter is ...

Synecdoche | 16-01-19 | 13:11
▼ 1 antwoord verborgen

Maar dan heb je wel een lelijke auto.

Heisessie | 16-01-19 | 09:16 | 1

En ook nog eens elektrisch....

Afrikanerhart | 16-01-19 | 09:24

Top geregeld Klaas. Mooie auto!

Superior Bastard | 16-01-19 | 09:16 | 1

Er zit nog een beetje kontkorst in uw mondhoeken, zou als ik u was mijzelf even gaan fatsoeneren. Valt wel erg op dat u een reetkruiper bent als u er zo bij blijft lopen.

Dr.Tatta.Macamba | 17-01-19 | 08:11

Zucht, ook voor de zoveelste keer... belasting, aftrek of mindere bijtelling betekent niet dat 'de belastingbetaler' er kosten aan heeft. Snap het nou eens een keer. Subsidies kosten de belastingbetaler geld. EN megalomane idiote overheidsprojecten kosten de belastingbetaler geld. En stapels waanzinnige consultants op elk ministerie kosten de belastingbetaler geld.
Maar korting op belasting niet. Die gedachte vervuild al tig jaar de hra discussie en wordt ook hier nu weer volkomen onterecht ingezet.
Het zegt puur iets over de hoeveelheid geld die de overheid te verdelen heeft. Als je dat 'de belastingbetaler betaalt' noemt, dan kun je ook wel zeggen dat het niet kopen van bier de belastingbetaler geld kost (want minder btw). Kul dus.

Glennfiddich | 16-01-19 | 09:15 | 13

@Glennfiddich | 16-01-19 | 09:54
Ik betaal helemaal niet mee aan niemands electrische auto, ik betaal als benzine rijder wel mee aan de korting die electrische rijders krijgen. Als je dat niet snapt kun je beter niet theatraal verzuchten dat 'anderen het niet snappen'.
En dan betaal ik zelfs graag mee aan de goede zaak, echter milieureligiegekte is alles behalve een goede zaak.

jos verstoppen | 16-01-19 | 11:30

Muxje | 16-01-19 | 09:30 |
Die hra willen ze kwijt omdat het ervoor zorgt dat de huizenprijzen kunstmatig hoger zijn dan zou moeten. En daarnaast is het een ordinaire belastingmaatregel want zonder hra betaal je gewoon meer belasting. En we weten allemaal dat veel te veel ambtnaren vooral bezig zijn met het veiligstellen van de cashflow van de overheid.

@jos verstoppen | 16-01-19 | 11:30
Beetje flauw als anderen wel proberen hun standpunt uit te leggen dat jij alleen maar iets zucht over 'als je dat niet snapt dan...' zonder verdere onderbouwing.

Dus kom maar op. Hoe betaal jij als bezinerijder mee aan dat Klaas wat minder loonbelasting betaalt?

Glennfiddich | 16-01-19 | 11:51

@ glenfiddich
Ik gun iedereen het beste, daar heeft het niets mee te maken. Alleen electrische wagen fiscaal bevoordelen is niet evenwichtig, noch fair. Wat mij betreft wordt de overheid gehalveerd en de totale belastingdruk ook. Die is asociaal hoog in dit land.
@ epistulae
Ik heb geen huursubsidie, weer een foutieve aanname, niet zo snugger van je. Ik profiteer wel van HRA, ook een absurd verschijnsel wat afgeschaft zou moeten worden.

Superkwatta | 16-01-19 | 12:32
▼ 10 antwoorden verborgen

"Olie B. Bommel van de bitterballenpartij", mooier kan je het niet omschrijven.

kapotte_stofzuiger | 16-01-19 | 09:14 | 1

20 maart smaken ze hopelijk echt bitter.

Pelforth | 16-01-19 | 09:24

Zucht. Voor de zoveelste keer. Het is niet dat Klaas te weinig voor zijn stekkerauto betaalt, de rest van de automobilisten betaalt (veel) te veel.

Muxje | 16-01-19 | 09:11 | 9

E pis tulae. Dat hoefde u niet te vertellen hoor. Dat vermoeden hadden wij al dat u graag neerkijkt op de armoedige. Zou wel een hek ook kopen op dat gigantiese huis van u. Anders krijgen we straks die zielige verhalen van u dat u berooft bent door een armoedige die niet te vreten heeft.Echte elite het blijven tokkies. En graaiers.

tweetybird | 16-01-19 | 10:41

Dit is juist wat overheid wil. Kift tussen autobezitter, wijzen en roepen oneerlijk!.
Ollongren / D66 sokpop Lubach heeft bedje voor rekening rijden al gelegd. 5 jaar terug wast 90% tegen, maar nu, omdat de buurman in zijn EV minder hard genaaid wordt dan de boze burger zelf is het opeens prima in het kader van eerlijkheid. En het werkt, zelfs geenstijl redacteuren zijn te dom om het te begrijpen en borrelpraten rustig mee over 'tesla subsidies' en 'wij moeten betalen'. Triest..

der Schmutz | 16-01-19 | 10:45

@tweetybird | 16-01-19 | 10:41
Ik ben overigens wel voor immigratie. liever de kans op een paar gelukszoekers die willen werken dan de zekerheid van zeikerds die de kansen die ze gratis kregen weggoooieb. Uitruilen zou nog mooier zijn

Epistulae_Morales | 16-01-19 | 10:54
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken