Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

EU: 'McDonald's verkoopt geen Big Macs'

Zin in een Big Mac nu

Fast food foetsie!

McDonald's is z'n Europese trademark op de Big Mac kwijt. Volgens het European Union Intellectual Property Office heeft de hamburgerboer, bekend van de Big Mac, niet voldoende duidelijk kunnen maken dat ze Big Macs verkopen. Terwijl McDonald's wereldwijd dus al decennialang Big Macs verkoopt, waar er miljarden van geserveerd zijn, doorgaans in combinatie met franse frietjes en een beker frisdrank. Maar niet volgens de EU. In een zaak, aangespannen door de Ierse keten 'Supermacs', die naar het vasteland wil maar door de burgerflippers van wijlen Ray Kroc wordt gedwarsboomd vanwege de verwarring die hun naam kan wekken, heeft McDonald's onvoldoende kunnen aantonen dat de hamburger waar ze hun wereldfaam grotendeels aan te danken hebben, door hen daadwerkelijk geserveerd wordt: "Having examined the material listed above in its entirety, the Cancellation Division finds that the evidence is insufficient (pdf) to establish genuine use of the trade mark." De advocaten van Ronald McDonald hadden wat brochures, print screens van McWebsites en doosjes van Big Macs meegenomen, maar de auteursrechter was niet overtuigd. Toedeloe, trademark! Hier het hele McWTF-verhaal. OK, nu kiezen: zijn ze echt zo dom bij de EU, is het doorgeslagen hyperbureaucratie, of is het Europees protectionisme tegen de Amerikaanse Imperialist om een Ierse burgerketen te beschermen? Snelkeuze gemaakt? Saus bij? Milkshake? OK dan mag u doorrijden naar raam 2!

Reaguursels

Inloggen

Is de groei van de omvang van Timmerfrans niet genoeg bewijs dat McD de Big Mac verkoopt?

Goofy Goofball | 23-01-19 | 00:10

Toen de Mac in Amsterdam opende (er was er al een in Zaandam) waren we er met de familie (ik en mijn broer nog als kleine kinderen) maar we kregen wel allebei een Big Mac. Die zaten toen nog in schuimplastic verpakkingen.

www.ad.nl/economie/50-weetjes-over-de...

EnNouJijWeer | 22-01-19 | 15:20 | 1

Schoot me ook net te binnen: in de 'begintijd' van het Internet in Nederland had de Mac ook wel van die kraskaarten-acties. Dan moest je een vraag beantwoorden en voor het antwoord de juiste ster of zo wegkrassen en dan had je zeker een prijs, kraste je meer dan 1 ster was het ongeldig. Toen had je crowd-sourced (toen heette dat nog niet zo) websites met alle antwoorden zodat je altijd het juiste antwoord had. Op een gegeven moment had de Mac dat door en zag je ze niet meer.

EnNouJijWeer | 22-01-19 | 15:29

Lijkt me een gevalletje rechter die wil aantonen dat hij werkelijk alles kan maken wat hij wil. Niemand maakt hem wat.

obominotie | 22-01-19 | 12:56 | 1

Nou nee, macdonalds zijn zelf laks geweest met het aanvoeren van bewijs. De rechter mag slechts uitgaan van geleverde stukken.
Dus bij het hoger beroep zijn ze wat secuurder en leveren ze alle bewijzen/stukken aan, en wordt alles weer recht gezt.

Ghard Leers | 22-01-19 | 15:30

Wanneer je als bedrijf aan belastingontwijking doet dan ben je wat mij betreft ook je claims die gemaakt zijn via instituten die mede onderhouden worden door de belastingbetaler kwijt. Wanneer je als bedrijf beroep doet op je merkenrecht dan betaal je daar ook volledig je belastingen over in de landen waar je dat wil doen gelden. Maar het is bij die bedrijven vaak wel de baten maar niet de lasten.

roevka | 22-01-19 | 09:37

Nu is de Europese consument aan zet. Ik zal in ieder geval NOOIT een BigMac elders halen dan bij MacDonalds. Wat een bullshit rechtspraak dit.

Sunabalk | 22-01-19 | 08:53 | 1

Mee eens, het verbaasd me al dat die keten "supermac" mag heten. Heel die naam is al een trieste poging om mee te varen op MacDonalds succes.

DasKrentje | 22-01-19 | 10:31

Volgens de procedure verkopen ze geen BigMac.. en als de procedure dat zegt, is het zo.

BozePaarseMan | 22-01-19 | 07:32 | 1

Dit gaat vast wel worden opgelost deze keer. Het kost alleen ons als kopjes koffie leveranciers telkens klauwen vol kopjes koffie.

O2Neutraal | 22-01-19 | 09:05
-weggejorist-
JeukendLid | 22-01-19 | 07:00

Geen idee of Mac Donalds dit verkoopt . Ik koop altijd een broodje hamburger met gebakken ui ringen bij de plaatselijke snackbar . En als het niveau bekijk van hun klantenbestand op bv filmpjes op Dumpert is dat terecht punt

ghetto-is-back | 22-01-19 | 00:25 | 1

De snackbar is vrijwel altijd beter dan de Mac; nog los van al dat zwerfvuil dat Mac-paupers kilometers rond een filiaal laten slingeren.

Goldfinger | 22-01-19 | 08:22

Open verdomme eens een filiaal in Dokkum!

Omebert | 21-01-19 | 23:16

Ik denk niet dat McD ook maar één Big Mac minder verkoopt als ze het handelsmerk op die burger kwijt zijn...

Jahowiseffe | 21-01-19 | 22:43

Die EU fanaten leven onder een stapel stenen van Rutte. Hebben nog nooit een BigMac gezien. Wereldvreemde figuren.

poisonivy | 21-01-19 | 22:41

Wel, Mac of Mc in een naam kan misschien wel geclaimd worden als geografische indicatie. En dan kom je oorspronkelijk uit in Schotland, en misschien ook wel Ierland, waar die naam prefix dus oorspronkelijk vandaan komt.

Zzzzooooffff | 21-01-19 | 22:37

Degenen die in de 70's zijn geboren--> behoren tot de patatgeneratie - mensen waar je gezellig tijdens het eten mee kunt babbelen.

Zo rond 2002 met de invoering van de euro... ontstaat in Europa de ''big mac generatie''.
Kenmerkend dat deze generatie tijdens hun big mac en cola--> druk bezig zijn met hun smartphone waarbij nauwelijks nog iets tegen elkaar wordt gezegd.

sociaal_econoom | 21-01-19 | 22:23 | 1

Ik ken er ook veel die in de fifties geboren zijn en hetzelfde doen.

Jahowiseffe | 21-01-19 | 22:27

De EUIPO is hier helemaal niet dom. Men wil gewoon dat McDonalds het gebruiks-bewijs aanlevert zoals bij wet vereist. Dat staat ook allemaal uitgebreid in die beslissings-brief zodat de advocaten van McDonalds, die ongelofelijk hebben zitten slapen, dat bewijs alsnog kunnen verzamelen en in de beroeps-procedure alsnog kunnen aandragen.

Zou wel een zooitje worden als de EUIPO trademarks zou toekennen op basis van "iedereen weet toch wel dat dit bedrijf dat trademark gebruikt".

Lagging | 21-01-19 | 22:22

Puur anti-Amerikaans gedrag van deze onfeilbare magistraten.
Wat is justitie nog...

Jahowiseffe | 21-01-19 | 22:22 | 1

Bijna goed: de Mac advocaten hebben de magisyraten op hun tenen gestaan door zich er makkelijk van af te maken.

frank87 | 22-01-19 | 08:45

ik zou graag de kans grijpen om even de te klagen over de "big Tasty".

mokummer | 21-01-19 | 22:17

De ophef was groter geweest als McDonald had moeten procederen tegen McTrump

echtpaul | 21-01-19 | 22:16

Ik zou zeggen dat de patenten bij Hamburg leggen. Hadden die Ieren en Amerikanen dat concept gejat en moeten er herstelbetalingen plaatsvinden?

bodemloos | 21-01-19 | 22:14

De Mc Donalds wilde ws niet doen wat de EU van ze vroeg, en dan gaat je kop er af.

Ton8695 | 21-01-19 | 22:12

Van Rossem had duidelijk zijn blue Monday.
Normaal had hij er fast foodsie van gemaakt. Het is hem vergeven.

Andersdenkend | 21-01-19 | 22:11

Ik weet dat een patatje uit rond de 30 stoffen bestaat, maar weet iemand of het klopt dat er siliconen in de hamburgers zitten?
Hoorde ooit dat als je een hamburger begraaft deze niet volledig opgaat in den aarde..

letopuwzaak | 21-01-19 | 22:07 | 4

Als een pannenkoek, aldus Finkers;)

letopuwzaak | 21-01-19 | 22:42

Fuck finkers , gatver

Kim-Jung-Un | 22-01-19 | 03:51

Dat ding bestaat voor een groot deel uit suiker. Suiker = conserve.

Knijthuis | 23-01-19 | 08:50
▼ 1 antwoord verborgen

Lieve nonkel frietuur, {elk uur één friet, grapje om Nonkel te pesten}

heeft u al gereageerd?
ik heb niet alle berichten gelezen want uw duiding is meer dan welkom

Meesteres Belgie | 21-01-19 | 22:01 | 1

Tip : CTRL+F

Kim-Jung-Un | 22-01-19 | 03:52

Ik gaat r vanavend nog een kopen. Kut EU...

B0bBer | 21-01-19 | 21:50

Ik kom/kwam zelden bij de Mac. Ik denk dat mijn laatste bezoek nu al weer van drie jaar geleden dateert, maar kan ook vier jaar zijn, weet ik niet meer. Daarvoor kwam ik misschien één of twee keer per jaar bij de Mac, soms ook wel een jaar niet.

Zo weinig eet/at ik dus bij de Mac. Misschien daarom wel dat ik het nooit vies vond of zo. Ik dacht altijd als ik mijn tanden in zo'n big mac of whopper - die is geloof ik van de Burger King - zette: godverdomme, dit is lekker! Want ja, veel vet, veel suiker, veel zout, van alles teveel. En als je het vaker eet, gaat het inderdaad tegenstaan, tenminste mij wel.

Een eyeopener was een jaar of tien geleden de docu "Supersize me" van.... ben zijn naam kwijt, een Amerikaan in ieder geval. Hij at een maand lang uitsluitend bij de Mac, en zou op het voorstel van een Mac-medewerker om zijn friet, cola, etc te "supersizen" tegen een kwartje extra oid, altijd "ja" zeggen. Nou, hij werd moddervet, en al zijn lichaamswaarden of hoe het heet (hij liet zich medisch monitoren) bereikten kritische waarden.

Dus nee, regelmatig eten bij de Mac of Burger King is niet aan te raden. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar zo'n 20, 30 jaar geleden werd er wel vaak gezegd: Nou, zullen we even een snelle, vette hap gaan doen in het allochtonen-restaurant? Want allochtonen, ja, die zag je toch wel vaak bij de Mac.

Dr_Johnson | 21-01-19 | 21:45 | 2

ouwe zeikerd , een paar keer per maand een big Mac kan prima , maar ook thuis gewoon je groenten eten ( en een stukje vlees .... )

Hurdy Gurdy Man | 21-01-19 | 21:52

Leuk ook, die veelvraten die McD hebben aangeklaagd omdat de porties te groot waren. Ook hier weer de zwakken die hun zwakheid op anderen afwentelen.

Jahowiseffe | 21-01-19 | 22:25

Wat is er mis met The Donald ?

vmk | 21-01-19 | 21:33

Schwanzburgers, only for rats.

zimmerschwanz | 21-01-19 | 21:30

HFKABM (Hamburger Formerly Known As Big Mac.)

DebraCadabra | 21-01-19 | 21:17

Die 2 zijn elkaar al een tijdje aan het fucken, Mc Donalds heeft blijkbaar Snackbox geregistreerd, een naam die door de Supermac al een tijd gebruikt werd.
Daarom hebben ze de Big Mac registratie aangevallen.

www.thejournal.ie/supermacs-mcdonalds...

marrretje | 21-01-19 | 21:01 | 2

marrretje | 21-01-19 | 21:01
Goede vondst, verklaart m.i. het hele verhaal. Lijkt een beetje op de iPhone rechtzaken - een groen telefoontje met afgeronde hoeken zou exclusief voor (Cr)Apple zijn.
Geeft een beter verhaal weer dan de link onder het "hele McWTF-verhaal".

the namster | 21-01-19 | 22:07

"Under EU rules, if a trademarked name isn’t used within five years, the owner of the domain loses it, according to McDonagh."
Dus nu wordt beweerd dat de Mac de naam Big Mac niet gebruikt heeft ?!
WTF ? Ik krijg steeds meer een hekel aan EU-logica.

loser | 22-01-19 | 09:37

Velcro is de volgende.
In sommige talen hebben ze geen eigen woord voor klittenband
Velcro gaat helemaal apeshit op haar "trademark"

Bekijk deze zoekresultaten: twitter.com/hashtag/dontsayvelcro?s=0...

Bijtendehond | 21-01-19 | 20:58

Whahahaha.. die was mooi. gelijk die advocaat van Supermacs huren en die sukkels van mdD de laan uit sturen. wat een giller. Natuurlijk blijft het eindresultaat niet overeind en ja er zijn best wel rare rechtsregels in procesland. Dat mag ook wel wat minder als het de waarheid in de weg staat, maar man wat is dit toch even leuk om te lezen... en dan hopen dat dit snel gefixed wordt want in een bananenrepubliek van onwetende debielen (nog meer dan anders) wil ik niet wonen.

InclinedtoLiberty | 21-01-19 | 20:57

Nee hoor, ze zijn echt dom. Iets van buiten leren en een diploma halen is een ding, zelf denken is echt wel iets anders.

PijlVader | 21-01-19 | 20:53

Ze zullen wel komen met de EUSSR-burger, TimmerFrans plof Chicken en de Juncker Gin shake.

BrutusBosch | 21-01-19 | 20:48 | 1

Dat drankje heet de Juncker Gin. Die shake krijg je vanzelf na jaren drinken. Daarvoor heb je rugklachten.

F. Jacobse | 21-01-19 | 21:51

Als ik McDonalds was geweest had ik meteen ALLE europeese vestigingen gesloten. En of de EU dan even voor al het ex-personeel kan zorgen.

SoepKip | 21-01-19 | 20:45 | 3

Zo! Iedereen arm! -- Dat gaat wat lastiger met een franchise.. lijkt me.

Claude_Vieaul | 21-01-19 | 20:58

Zouden wel gek zijn, binnen een jaar is dat gat gevuld.

marrretje | 21-01-19 | 21:06

Dat een SoepKip kapitalisme niet begrijpt, dat snap ik dan weer wel.
Kop eraf en dan schijnbaar vrolijk door de tuin gaan dansen!

McMarx | 21-01-19 | 21:46

Gewoon zelf een gehaktmolen aanschaffen. Kan je zelf bepalen welk vlees, en in welke verhouding, je in je hamburger wil.
Je vlees niet indrukken.. Echt McSnek en vele andere zaken laat je links liggen.
Om een echt goede burger te maken volg je de stappen uit het briljante boek Mission Street Food van Karen Leibowitz en Anthony Myint.
Eet smakelijk.

El Rico Grande | 21-01-19 | 20:45 | 4

Met de rijen die ik er zie staan denk ik dat de term overdreven is. Tenzij het slaat op het tempo waarop je het eet. Zo snel mogelijk achter de kiezen.

El Rico Grande | 21-01-19 | 20:58

El Rico Grande | 21-01-19 | 20:58 |

Daar heb je zeker een punt.

Soms is het in de rij staan voor iets een deel van een veelbelovende beleving.

Neem de eerst McDonalds in Moscow in 1990:
www.youtube.com/watch?v=amx-JHhtsHw

Ik was er in de lente van 1991 voor mijn eerste bezoek aan een McDobnalds aldaar en moest nog steeds in een pleinrondomlange rij staan.
Die big Mac was evenzo niet te vreten maar samen met al die Moskouvieten in de rij staan was wel een bijzondere ervaring.

McMarx | 21-01-19 | 21:28

Het boekje van Big Ferrand is ook niet onaardig.

Andorian | 21-01-19 | 22:03
▼ 1 antwoord verborgen

Alleen in de eu

killRoy1982 | 21-01-19 | 20:37

Ik vind het wel goed dat ze het SuperMac mogen noemen. Dat verkleint de kans dat ik het per ongeluk eet.
En deze reactie heb ik getypt op een superMac. Dat wel.

Premier Trutte | 21-01-19 | 20:35

Niks Big Mac.
Big Mama!
Voor al je roti.

kloopindeslootjijook | 21-01-19 | 20:30

Dames en heren, zijn we opeens alle E nummers vergeten die we dagelijks voorgeschoteld krijgen!

vuurwerker1 | 21-01-19 | 20:27 | 10

letopuwzaak | 21-01-19 | 22:03 |
Toxicologen hebben het niet over gif, maar over giftige hoeveelheden. In principe is alles giftig (zelfs water) als je er teveel van naar binnen krijgt. En dus niet giftig als je er weinig van binnenkrijgt.

Jahowiseffe | 21-01-19 | 22:41

@jahowiseffe. Dat is waar. Wanneer je het binnenkrijgt.
Het voedingsadvies houdt alleen geen rekening met combinaties en opbouw van al die 'lage gifconcentraties' als je dat vaker op een dag eet.
Ik ben geen anti E-nummer hoor maar iets wat in grote hoeveelheden schadelijk is om alleen al langs te lopen vermijd ik wel liever.
Ze ontdekken nu pas veel meer over opbouw van hoeveelheden en combinaties.

letopuwzaak | 21-01-19 | 22:46

Deze generatie wordt helemaal niet automatisch ouder dan de vorige.. juist niet.
En als dat zo is vaak door levensverlengende behandelingen die verbeterd zijn. Veel 50/60'ers hebben hart- en vaatziekten of kanker waar hun ouders de 90 hebben gehaald. (Ik zeg niet dat dit door enummers komt overigens!)

letopuwzaak | 21-01-19 | 22:49
▼ 7 antwoorden verborgen

Wanneer je op het succes van een ander groot wil worden, ben je niet goed snik!
3 partijen, 2 volslagen idioot! #teamgeleM

Henk P | 21-01-19 | 20:25

Liever Febo.. van vroeger uit de Ferdinand Bol

roy3573 | 21-01-19 | 20:22 | 2

Zat kattenvoer door de ragoût van de kroketten, maar lekker dat ze waren.

Ruud Hazes56616330 | 21-01-19 | 20:29

Toen ik student was en een blik kattenvoer opende... ik kreeg er soms best honger van.

El Rico Grande | 21-01-19 | 20:52

Noem het zoals je wilt. Big Mac of zoals Travolta zei Le Big Mac en le Royale with cheese, te vreten is het nergens in Europa behalve op de Balkan en heet het plješkavica. Totaal andere dimensie.

Ruud Hazes56616330 | 21-01-19 | 20:21 | 1

Met die rode paprikasaus en rauwe uien. Lang geleden.

Jan_van_Staatribune | 21-01-19 | 20:45

The Yes-men : Maak burgers van poep! (provocatieve presentatie)
www.youtube.com/watch?v=ZP_nNemsNT8
Post Consumer Waste Recycling Program (WTO)
Er zitten namelijk nog best veel voedingsstoffen in poep en daar kun je dan burgers voor de 3e wereld van maken!

kloopindeslootjijook | 21-01-19 | 20:21 | 1

Big Mac is niet big hier. In Amerika is hij veel groter. Op zijn tijd toch heerlijk maar ik heb liever een whopper of broodje shoarma

Bokito ergo sum | 21-01-19 | 20:20 | 1

Dat geeft meteen aan dat de Big Mac-index onzin is.

JTKDM | 21-01-19 | 20:35

In de frites van McD gaan 37 ingrediënten. Zevenendertig!
Van mij mogen ze dat hele gebeuren verbieden!

Petrus Poortwachter | 21-01-19 | 20:18 | 3

en als je eenmaal thuis bent is het nog koud ook :-) maar verbieden??? wat is er mis met vrijheid?

tata1981 | 21-01-19 | 20:21

Aan de andere kant.... Het frituurvet geneest kaalheid.
www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/nieu...
Maar inderdaad, de friet bij McDonalds is dermate smerig dat het met recht de naam “patat” niet zou mogen dragen.
#teampatat

Stormageddon | 21-01-19 | 20:23

@ tata1981
Zo'n auto heb ik ook gehad. Die heb ik er snel uitgedaan.

F. Jacobse | 21-01-19 | 21:44

Er is nog maar 1 toekomst voor McDoedel: Kweekvleesburgers.

kloopindeslootjijook | 21-01-19 | 20:18

Als een Big Mac van McDonalds je goedkeuring kan wegdragen, dan is er serieus iets mis met je als je een volwassene bent. Dat geldt ook voor de rest van de troep die ze aanbieden.
En nee, dit gaat niet over het feit dat je af en toe kleffe troep wilt eten maar meer om de keuze binnen de kleffe troep die aangeboden wordt.

McMarx | 21-01-19 | 20:15 | 1

Niks mis mee. Gewoon brood, sla ui en mayonaise, en 100% rundvlees: Door iedere voedselautoriteit in de wereld goedgekeurd. Allemaal gezeik, interessant doenerij en stemmingmakerij.

Jahowiseffe | 21-01-19 | 22:49

In het echt ziet het er nooit uit zoals het plaatje... laat ze daar wat aan doen.
youtu.be/hLd2hbX4sIU
(She doesn’t like the special sauce, Rick...)

Stormageddon | 21-01-19 | 20:14 | 2

Geinig

the namster | 21-01-19 | 20:52
-weggejorist-
JeukendLid | 22-01-19 | 07:32

BIg Mac.. doe mij maar echte Roti.

kloopindeslootjijook | 21-01-19 | 20:11 | 2

Lekker, Roti speciaal met lam..
*Watertanden doet..*

Wijze uit het Oosten | 21-01-19 | 20:22

Wijze uit het Oosten | 21-01-19 | 20:22
Weg al die gele M-en. Doe maar overal een grote Groen-Wit-Rode R!

kloopindeslootjijook | 21-01-19 | 20:28

Weten ze daar bij MeckDreck ook hoe het voelt om genaaid te worden, zoals ze zelf destijds bij de heren McDonalds hebben gedaan!

boerenvla | 21-01-19 | 20:10 | 2

Op zich wel een geinige film, "The founder".

knutsel_ | 21-01-19 | 20:13

Laat wel zien dat Ray Kroc het concept van de broertjes McDonald op een slinkse manier voor een habbekrats in handen kreeg.

Mijn GS nick magnie | 22-01-19 | 04:11

Welke mensen hebben het gerecht Big Mac (niet de naam) bedacht eigenlijk?
Iets zegt dat die mensen de credits niet krijgen, wel de aandeelhouders..

kloopindeslootjijook | 21-01-19 | 20:09

Dus het is niet dat er een Hamburger die Big Mac Schneider heet heeft geklaagd?

Mr_Natural | 21-01-19 | 20:09

Ja, dan hadden ze het concept van de groentenburger maar niet moeten aanpassen. Karma!

MickeyGouda | 21-01-19 | 20:07

Waar gaat dit over .. een naam die de mac al jaaaren voert? Kan het niet over de inhoud gaan? Zo Big is ie niet eens.. (maar goed das een mening) 2 burgers samen zijn 1 fatsoenlijke burger in de super. De EU kan zich beter bezig houden met toezicht op goed voedsel dan over naampjes te blaten.. maar goed de EU houd van bezigheidstherapie.

timmey | 21-01-19 | 20:03 | 1

Toezicht op goed voedsel??
Er bestaat allang een gigantische kermis aan wet- en regelgeving als het om voedsel gaat, dus uw wensen zijn allang (!!) vervuld.
Maar u wilt de McDonalds verbieden wellicht? Terwijl u daar, als u wilt, de hele dag bakken met sla kunt wegwerken; zo gezond is die firma.
Dat mensen kiezen voor vlees en patat, is niet de schuld van McDonalds.

marjen | 21-01-19 | 20:10

Deze uitspraak klopt gewoon. Het is erg onwenselijk dat mensen niet meer een bepaald gerecht zouden kunnen maken en verkopen, omdat toevallig een groot bedrijf dat ook al doet. Dit zijn basale ingrediënten, bereid en geserveerd in basale vorm. In de keuken moet iedereen gewoon vrij zijn om die bij elkaar te gooien en te verkopen, precies zoals McDonald's dat doet. Als er nou een creatief decoratief element in zat, dan zou dat element beschermd worden, maar dat is in een simpele dubbele hamburger natuurlijk niet het geval.

stampertje85 | 21-01-19 | 20:02 | 7

Dat is meer de monsanto aanpak. Zorgen dat andere mensen bepaalde planten niet meer in hun tuin/land kunnen zetten omdat ze de eigenschappen van dna claimen. Dus de natuur maakt iets, en monsanto claimt het.

kloopindeslootjijook | 21-01-19 | 20:13

@Stampertje85
Ben bang dat je niet gelijk hebt. Dat zal blijken wanneer McDonald's in beroep gaat en hun advocaten gewoon doen waarvoor ze betaald worden.

Jan_van_Staatribune | 21-01-19 | 20:34

Vertel dat maar eens tegen Coca Cola.

Acar_ketimun | 21-01-19 | 22:01
▼ 4 antwoorden verborgen

De Eu denkt dat je een land kan bouwen op sla en water.

Datkanjenietmenen | 21-01-19 | 19:59

Ik vind ook dat de naam Europese Unie vrijgegeven moet worden, dan kan iedereen z'n eigen EU'tje beginnen.

Mr_Natural | 21-01-19 | 19:59

Ik was vandaag in een Macdonald in Hoogvliet, tot mijn verbazing komt een vrouw binnen met een hond!
Daar ging mijn fastfood..

nonloso | 21-01-19 | 19:59 | 6

weggejorist

CalamityJane | 21-01-19 | 23:17
-weggejorist-
JeukendLid | 22-01-19 | 07:38
-weggejorist-
JeukendLid | 22-01-19 | 07:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Ach dat is straks met ttip of zijn opvolger verleden tijd, dan kunnen advocaten zonder rechter onderling een schadevergoeding afdwingen voor misgelopen winst en dan is supermac failliet. Klaar volgende

peterdh | 21-01-19 | 19:58

Als er niets anders is en ik heb hevige trek zal ik het kopen. Kwam er 30 jaar gelden wel eens vanwege kinderen. Vond het toen, zoet en klef en te duur.
In NYC met langdurige regen wel daar koffie gedronken en daarna veel bier uit een koelbox ;-)

bitterpete | 21-01-19 | 19:57 | 1

Dat is dan ook dè reden. Kinderen die net zolang zeuren tot je toch maar gaat.

knutsel_ | 21-01-19 | 20:02

Supermac als keten mag blijkbaar, dan mogen ze wat mij betreft ook een big mac maken. Zelfs een giga mac, als de McBurgerking bekend staat om de giga mac.

Al is het me ook niet helemaal duidelijk waar we moeilijk over doen..

Luckystriker | 21-01-19 | 19:57

De Eu haat M.D.: want daarop is de big mac index gebaseerd. de.wikipedia.org/wiki/Big-Mac-Index. En dan blijkt dat de door de Eu federalisten gewenste economische convergentie pas met St. Juttemis zal zijn gerealiseerd. En wat zien we in het overzicht op de Duitse WP? Dit verschil in koopkracht probeert men weg te poetsen door te doen alsof wij Nederlanders met bv Malta en Cyprus één land zouden zijn, nl de Eurozone.

CiTy3 | 21-01-19 | 19:56

Gewoon alle merknamen vrijgeven dan kan iedereen in een Ferrari rijden, nivelleren begint bij ontmerken.

Mr_Natural | 21-01-19 | 19:55

Berbaar | 21-01-19 | 19:42
Mag je gerust zeggen hoor. Het komt alleen erg dom en horkerig over (what's new) als je graag een multinational inclusief werkgelegenheid naar de verdommenis zou zien vanwege je eigen provinciale voorkeuren. Jij hoeft niet naar de Mac, niemand die je dwingt. Dus je aversie is op niets gebaseerd behalve je algemene afkeer voor Amerikanen, wat op zich ook weer dom en heikneuterig aandoet.

Hé, ik zie een patroon.

Sans Comique | 21-01-19 | 19:50 | 5

Doe voortaan eens reaguren onder het betreffende plempsel.
Dit is driewerf kudt!

Berbaar | 21-01-19 | 20:00

Berbaar | 21-01-19 | 20:00
Wat Babbel zegt (© Knabbel)

the namster | 21-01-19 | 20:21

Berbaar | 21-01-19 | 20:00
Doe jij eens geen reden geven om te reageren. Je comments zijn 4 x ruk. (altijd één stapje overbluffen, nooit in één keer al je jokers op tafel leggen)

Sans Comique | 22-01-19 | 12:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Dan hadden de advocaten van MD ook een betere bewijsvoering moeten leveren.

oh nee he | 21-01-19 | 19:50

Handelsoorlog 2.0
Zeg maar dag dag tegen de VS in de NAVO.
Dan kan de EU de zwarte uniformen afstoffen en hun militaire tak optuigen........ waarna we binnen 3 dagen voortaan Russisch spreken.

Oepsie1234 | 21-01-19 | 19:47 | 2

Overigens is een Big Mac nu niet echt reclame te noemen.

Oepsie1234 | 21-01-19 | 19:48

Ik zou eerder bang zijn voor Turkije. Als de VS weg trekt, smeken wij de Russen om ons tegen de Turken te beschermen. Want zelf zijn we sinds de Brexit niet meer in staat om onszelf als Europa te verdedigen. Ons meest effectieve militaire eenheid is de Zwitserse Marine.

Sans Comique | 21-01-19 | 19:53

Er gaat niets boven een onbestemde BigMac kloon in Tsjechië of in Rusland met in plaats van die liflafgurkjes een ontdooid Argentijnse plak vlees met daarbovenop een fikse dot zuurkool die is volgespoten met roodkleurige ketchup. Vooral die zuur-zoet combi is de trick die het doet. Overigens lijken de hamburgers van McD steeds genderneutraler te smaken; er zit geen stoot mannelijk gestier meer in.

Eeuwig..Op..Vakantie | 21-01-19 | 19:46

Wat is next? Luxaflex die geen Luxaflex meer verkoopt?

Sans Comique | 21-01-19 | 19:46

Nou dan moeten ze hem voortaan maar Big Donald noemen.
Maar absurd is het wel.

knutsel_ | 21-01-19 | 19:44 | 1

Big Donald bestaat al.

Sans Comique | 21-01-19 | 19:55

Een eerlijke Ierse vreettent wordt aangeklaagd door het Amerikaanse grootkapitaal, en men kiest partij voor de tweede? Zijn jullie helemaal gek geworden?

JTKDM | 21-01-19 | 19:44 | 1

Neen! "Wij" laten de rede prevaleren boven onderbuikgevoelens. Da's alles.
Alsof ú bij "Big Mac" direct aan een eerlijke Ierse burgerketen denkt. U en ik denken net als iedereen direct aan die bloedirritante clown.

Sans Comique | 21-01-19 | 19:58

Toch liever Burger King. Iets lekkerder danalsdan MCdo. En je aars raakt er niet van aan de dunne.

Geil Kippetje | 21-01-19 | 19:41 | 2

En BK heeft veel betere frietjes!

bocikam | 21-01-19 | 19:52

Ik heb bij Burgerking onlangs de meest waardeloze burger gekocht die ik ooit heb mogen aanschouwen. Het zal wel per filiaal verschillen, net als bij Mac. Hoe drukker, hoe verser.

Sans Comique | 21-01-19 | 20:00

Ik maak mijn Big Mac's zelf. Net als de mamma van Eddie Murphy

Hollende_Kleurling | 21-01-19 | 19:40 | 2

Met van die brokken ui en paprika die eruit steken en een doorweekte fabrieksboterham?

Sans Comique | 21-01-19 | 20:01

Ja die ja. Een echte 'Welfare Burger' haha!

Hollende_Kleurling | 21-01-19 | 20:03

Ik vind het gewoon niet te pruimen, mag dat ook?

Jackanders | 21-01-19 | 19:39 | 2

Ja, maar daar gaat het niet om. En op de een of andere manier moeten mensen die er liever niet komen dit altijd en overal te pas en te onpas melden. Het zijn net rokers die gestopt zijn. Pleur op.

mr. exp. | 21-01-19 | 19:43

Fuck Apple!

Hollende_Kleurling | 21-01-19 | 20:11

Mc Donald voer is niet te vreten maar de EU is helemaal van de pot gerukt. Zo snel mogelijk ontmantelen die waanzinnige fascistenbende die het hele continent in diepe ellende stort. Ruzie maken met de hele wereld. Op alle andere continenten achterlopen in economische ontwikkeling. islamiseren op top snelheid alles en iedereen censureren die kritiek heeft en democratiën tot dictaturen vervormen. Hoogste tijd om dat Brusselse Berlaymondgebouw te bestormen en die dronken Jan kleout en die bick pens Timmermanz drie maanden op de brink in 't blok te zetten.

Van Zessen Klaar. | 21-01-19 | 19:38

Zolang ze maar niet aan mijn Whopper komen.

priks | 21-01-19 | 19:36 | 1

Geen zorgen. De grens ligt vanaf 14 cm.

Geil Kippetje | 21-01-19 | 19:42

Ik ben geen jurist, maar dit is doelbewuste juridische haarkloverij waar de honden werkelijk geen brood van lusten. Waarschijnlijk om Trump en de Amerikaanse economie een oor aan te naaien. Die weer tegenmaatregelen zal gaan nemen, waardoor onze kwekers straks met tonnen groente en fruit blijven zitten. Laat dat kansloze ruzie zoeken met grootmachten maar aan die ongekozen zelfverrijkers in Brussel over.

kotelet | 21-01-19 | 19:36 | 1

Denk dat de Hollandse leveranciers er niet van wakker liggen want de levering van aardappelen, vlees en sla gaat gewoon door.

Dr. Blechtrummel | 21-01-19 | 19:45

Big Mac is van die toko, denk je het beter te kunnen verzin dan als mogelijke concurrent een nieuwe naam. Neem ook even mee dat de naamgever zompige zooi serveert.

Dr. Blechtrummel | 21-01-19 | 19:35

Als je kwaliteit wil verkopen wil je op geen enkele manier geassocieerd worden met McDonalds. Waarom je een zaak aanspant tegen de Amerikaanse vleeslapventers is mij een raadsel.

Zure prak | 21-01-19 | 19:35 | 2

Zal ik dat raadsel dan even voor je oplossen? 'Voor Supermac's, dat in 1978 werd opgericht, betekent de uitspraak dat de onderneming ook kan uitbreiden naar het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland.'

mr. exp. | 21-01-19 | 19:47

Dus Supermac´s verkoopt ook troep. Laat maar dan.

Zure prak | 21-01-19 | 19:57

Wist dat al lang. Zijn broodjes met lucht en wat vlees ertussen door. Eet er drie en tegen de tijd dat je thuis bent heb je weer honger. Ja omdat je lucht hebt zitten eten inplaats van voedsel.

tweetybird | 21-01-19 | 19:35 | 5

Een paar decennia geleden was het nog gewoon vet en zout, héérlijk op een koude winterdag.

CiTy3 | 21-01-19 | 19:58

Maar dát lijkt weet te veel op air max en gaat Nike weer over de rooie.

peterdh | 21-01-19 | 19:59

Al zijn de zolen van die gympen volgens mij goed gebakken smakelijker.

tweetybird | 21-01-19 | 20:06
▼ 2 antwoorden verborgen

In Spanje heb je geen milkshakes, dus wordt het gewoon saus, gauw klaar.

gato | 21-01-19 | 19:32

Broodje met twee plakjes runderham. Concurrentie! Laat maar komen.

Messerschmitt | 21-01-19 | 19:32

En ik maar denken dat Big Mac de echte naam van Bubba is.

Schadenfreude | 21-01-19 | 19:31

Het gaat hier om het alleenrecht om de naam BIG MAC (met hoofdletters dus) te voeren, niet om de naam Big Mac.

lijmbal | 21-01-19 | 19:31

En er is ook niemand die gelooft dat EU staat voor Europese Unie.

smdyasc | 21-01-19 | 19:30 | 1

U brengt mij op een idee: ik ga miljarden heffen als de europese Utopie! Kijken wie er intrapt.

McSplutter | 21-01-19 | 19:38

Timmerfrans & friends hebben Pulp Fiction gekeken:

youtu.be/6Pkq_eBHXJ4?t=64

Had McDo het maar 'le Big Mac' moeten noemen...

Graaf_van_Hogendorp | 21-01-19 | 19:30

Al dat dwarszitten en megaboetes voor Amerikaanse bedrijven klinkt wel leuk, maar onder aan de streep is het de Europese consument die deze boetes betaalt aan de EU.
Verkapte vormen van belastingen dus ten bate van het corrupte en decadante EU-beleid.

du Roi Soleil | 21-01-19 | 19:29

Onvoldoende willen onderbouwen. Lakse en luie advocaten. Pure .minachting van het hof. Terecht vonnis.

Yeohan | 21-01-19 | 19:28


Ze zijn echt zo dom.Wie dat nu nog niet doorheeft moet met zijn plasje naar de dokter.Als je economieën dwars gaat zitten snap je het niet.Nog meer werkloosheid tot gevolg.

van stampij | 21-01-19 | 19:28

Weer een mooi voorbeeld van de totale wereldvreemde idioterie van de EU.

Wekkertje | 21-01-19 | 19:27 | 2

Protectionisme doen ze aan als het ze uitkomt, zo word import van kleding uit India steevast geblokkeerd door Italianen. Maar ja, als onze politici iets kunnen doen om onze kippenboeren te beschermen tegen import uit Oekraïne terwijl het kon dan wordt je zwart gemaakt dat je populistisch en anti democratisch bent....

Zoon van Boer | 21-01-19 | 19:30

Onzin dit is gewoon een merkenrechtkwestie. Zou overal kunnen spelen. Heeft niet zoveel met de EU te maken.

Superior Bastard | 21-01-19 | 19:48

Och, krijgt de VS er eentje terug voor hun besluit dat Apple Inc niet in overtreding was toen ze muziek gingen verkopen tegen hun eigen afspraak in met Apple music. en het werd goedgekeurd.

Zoon van Boer | 21-01-19 | 19:26 | 1

Dat.

kaasfondue | 21-01-19 | 19:43

Weer een scheet van Trump, pfff

rein9576 | 21-01-19 | 19:24

Ik eet eens in de drie maanden een Big Mac of bij Burger King. Sindskort zit Five Guys in de stad. Smullen!

Ik kijk neer op mensen die neerkijken op mensen die fastfood eten. Elitair gelul.

Steek dat 3 gangen diner maar in je aars en hup, die dure fles wijn erbij.

On topic; onzin dat Mcdonalds in het ongelijk wordt gesteld.

Nacho_Vidal | 21-01-19 | 19:24 | 10

Ik krijg een big mac bij de Burger King :) Maar dan met Burger King dimensie :) Moet je eens vragen, bouw een big mac met je vleesjes en souce en salade :)

Zoon van Boer | 21-01-19 | 19:35

Die Mc Maestro is best lekker.

kapoerewiet | 21-01-19 | 20:34

Five Guys is ook erg goed te doen. Liever dat dan nog dan de Mc. Hans Worst op de Coolsingel voor het betere hotdog werk, pizza bij Andiamo... en soms een burger van Burgerclub of Hamburg, Ter Marsch.

Acar_ketimun | 21-01-19 | 21:54
▼ 7 antwoorden verborgen

Een merkenrecht-probleem dat overal kan spelen.
Heeft weinig met de EU te maken.

marjen | 21-01-19 | 19:24 | 1

Weten die mensen die graag tegen de EU willen ranten ook wel, hoop ik.

JTKDM | 21-01-19 | 19:40

Het is allemaal niet te vreten, staat zo stijf van de conserveringsmiddelen dat als je één Big Mac per week eet, je als je dood en begraven word, nog zeker een millennium onaangetast in je kist zal liggen...

random_roadkill | 21-01-19 | 19:23

Timmerfrans heeft alle BigMacs van Europa op. Puur om Trump te kutten.

Langshetrandje | 21-01-19 | 19:23

Ik kom zo weinig mogelijk in een MAC of ander soort vreetschuur in Nederland, waar volk komt wat zijn zooi, meer naast, dan in een prullenbak weet te gooien. Ben het in weinig andere landen, dan in Nederland tegengekomen. Te triest voor woorden.
Daarnaast vind ik het nog best prijzig voor hetgene wat je krijgt, want een burgertje ziet er nog steeds niet zo smakelijk uit als op de plaatjes.

Rob3997 | 21-01-19 | 19:22

er is dus blijkbaar één of meerdere personen binnen deze ongekozen organisatie met een mega salaris die/men met deze stelling komt

zou zo iemand ooit eens buiten komen?

we kunnen vast stellen dat deze persoon nooit een big Mac heeft gegeten {wat op zich begrijpelijk is, want je mist niets}

Meesteres Belgie | 21-01-19 | 19:22

Eigen hamburgers eerst! Europe First! #MEGA

Hollende_Kleurling | 21-01-19 | 19:21

Ik gok er op dat dat McDonald's te weinig betaald heeft aan de stichtingen/goede doelen van deze en gene bij de EU.

K. Letskoek | 21-01-19 | 19:19

Het is de schuld van GeenStijl

ik.zou.haar.doen | 21-01-19 | 19:19 | 1

.... Altijd.

Wijze uit het Oosten | 21-01-19 | 20:02

De wereld staat in de fik, half Afrika wil naar Europa. Er zijn dagelijks protesten in Europese landen tegen de verdere afbraak van sociale voorzieningen en belasting verhogingen. De Europese economie dreigt in een recessie te raken. En waar maakt de EU zich druk om, fucking Big Macs.

Indoneesje | 21-01-19 | 19:19 | 13

Superior Bastard | 21-01-19 | 19:24
Nee Pietje, je zit zoals we gewent zijn weer te kleppen. Als SuperMacs dit uit winstbejag niet aanhangig had gemaakt bij de EU, dan was er helemaal niets om je druk over te maken. MD en BvR hebben hier in eerste instantie dus helemaal niets mee doen.

the namster | 21-01-19 | 20:29

azijnseikerT | 21-01-19 | 20:05
Opvallend, als Knabbel er even niet is, dan neemt Drumlul direct de honeurs waar. Lijkt er op dat die drie een Whatapp groep hebben, als er eentje even niet kan gelijk doorgeven.

the namster | 21-01-19 | 20:35

Berbaar | 21-01-19 | 20:12
Yep, jouw specialiteit.

the namster | 21-01-19 | 20:37
▼ 10 antwoorden verborgen

Gewoon Mig Bac of zo gaan noemen. Ik stel voor om de Big Tasty dan voortaan gewoon Tasty te noemen, want die bleek onlangs een flink stuk kleiner dan voorheen.

gekwetst | 21-01-19 | 19:18

Zowel de EU alsook Mc Donalds mogen van mij verdwijnen!

BaldEagle | 21-01-19 | 19:17 | 9

Berbaar | 21-01-19 | 19:29

Ja da's waar, echte hamburgers vinden ze ook lekker.

Maar waarom beginnen ze dan steeds over die Mac...

Papa Jones | 21-01-19 | 19:33

@Papa
Zal iets met publiciteit en groeps gevoel/druk te maken hebben.
Echte hamburgers zijn veel, veel beter dan die meuk van de Mac.
Dat proeven kinderen en verstandige ouders gaan voor kwaliteit.

Berbaar | 21-01-19 | 19:39

Berbaar | 21-01-19 | 19:29
Klasse, je naait dus ook je familie als dat jouw uitkomt, typisch.

the namster | 21-01-19 | 20:41
▼ 6 antwoorden verborgen

Als je de augurk eraf haalt , is het dan ook nog een Big-mac , of is het dan een ander product?

Ghibli | 21-01-19 | 19:17 | 1

Dan is het een 'superleggera'

Wekkertje | 21-01-19 | 19:40

Iedereen die Pulp Fiction gezien heeft weet dit.

Taggart | 21-01-19 | 19:17 | 2

Dat was de quarter pounder...

guinnessdude | 21-01-19 | 21:00

Big Kahoona Burger, that Hawaian joint.

chicago river | 21-01-19 | 22:40

In het Europees parlement zijn ze wel wat anders gewoon . Buk en betaalt u maar .

likmegaties | 21-01-19 | 19:16

Mooi om die Amerikanen eens goed aan te pakken. Ik ga ook altijd naar de Burger King.

azijnseikerT | 21-01-19 | 19:16 | 2

@bert.s
In Helmond ja, daar noem je ook een plaats

Tobi | 21-01-19 | 19:57

Europa heeft er een nieuwe jihadist bij:
Ronald MC Donald.
"MC Akbarrrrr!!!"

Kamikazepiloot | 21-01-19 | 19:15

Heerlijk die Big Mac. Kom maar door.

Nanker Phelge | 21-01-19 | 19:15

Tussendoor een stukje sfeerbeleving voor jullie... Per ongeluk stond dwdd aan hier... Ik schakelde naar 2 en daar stond een negerin een ovenschotel klaar te maken.... Ik voelde een diepe rust in me komen...

kat-de-kat | 21-01-19 | 19:14 | 3

Wie kwam er in je?

Ggroengras | 21-01-19 | 19:17

Nou die Belgische broer van Goebbels zat weer te oreren en moet zeggen dat mn bloeddruk naar standje to the limit vliegt....

kat-de-kat | 21-01-19 | 19:24

Die Goebbels zonder ondertitels is inderdaad niet te volgen
mét overigens ook niet
Nee, dan Jeroom

Tobi | 21-01-19 | 19:56

Trumpje pesten.. eu losers.

Mark_D_NL | 21-01-19 | 19:14 | 1

hihi ! De eu losers wel te verstaan!

CalamityJane | 21-01-19 | 19:24

Wat een kut keeper hebben ze daar in Brussel niet normaal wat een kut keeper.

pajans | 21-01-19 | 19:14 | 1

Bwoeaaaah... Vi humor... me like..

kat-de-kat | 21-01-19 | 19:15

Paupervreten voor de meeste AFA's en KOZP's...

eerstneukendanpraten | 21-01-19 | 19:13 | 4

Twee afkortingen in 1 plempsel
dat gaat ook mijn petje te boven

Tobi | 21-01-19 | 19:54

IYI,intelligent yet idiot.

De Profundus | 21-01-19 | 21:21

Heb er nog eentje voor jullie genieën: LOL+LOL=HIHI

eerstneukendanpraten | 21-01-19 | 21:38
▼ 1 antwoord verborgen

Ik eet nog liever opwarmsaté van 49 cent.

Sliptong | 21-01-19 | 19:13 | 1

Lekker, uit de waterkoker

BLR | 21-01-19 | 20:14

Wat gebeurd er met de EU!? Niet eens de kleine hardwerkende zijn ongelijk geven maar de grote keten... Ik ben van slag

CB84 | 21-01-19 | 19:12

Mooi, naai die Yanks met hun smerige meuk maar eens goed.
Bah!

Berbaar | 21-01-19 | 19:12 | 9

Tobi | 21-01-19 | 19:53
Ajam of atjar?

Acar_ketimun | 21-01-19 | 21:47

Wat is er mis met het voedsel van McDonalds? Zit hetzelfde is als in het meeste restaurantvoedsel. Ook dar krijg je een stuk vlees, wat frites of gebakken aardappelen en een minimale hoeveelheid groenten (meestal uit blik). Bij de Mac is de opmaak anders en heb je geen bestel nodig. Ook de wachttijd is korte en de bediening is vriendelijker. Ook de prijs is lager dan in een “gewoon” restaurant.

Leffe Blonde | 21-01-19 | 22:04

Leffe Blonde | 21-01-19 | 22:04
Nu ja... als je zelf met voedsel werkt, beantwoordt dat al je vragen. MacDo is nèt eten... nèt. Randgeval, en daarom zelf leren de saus maken... goede broodjes zoeken... en zelf maken. Met je luie ass. Xoxo

Acar_ketimun | 21-01-19 | 22:14
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken