Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Alarm! Verbod op houtstook in de makings

Eerst op play klikken en dan tien uur later verder lezen

Jim Croce over de speakertjes en The Best Of-video van Sjinkie Knegt verplicht kijken terwijl je op een matje voor het vuurtje ligt want er komt géén landelijk verbod op houtstook. Dat is Haags voor 'er komt een landelijk verbod op houtstook'. Alleen weten ze nu nog niet wanneer en hoe ze het gaan regelen zonder electoraal gestraft te worden - daarom trekt Stientje nu de 'overlastgevers lokaal aanpakken'-joker zodat ze straks Amsterdam kan gebruiken als proefballon om vervolgens met deze brisante War on Houtkachels de rest van het land kapot te slopen. Protip: eikenhout als laatste want dat gloeit lekker lang door, maar dat had u vast al wel gelezen in de NRC.

Reaguursels

Inloggen

In de Randstad en steden verbieden omdat er te veel gestookt wordt door veel te veel mensen. Hoe hoger de belasting op energie hoe meer houtstook. Je breek ergens een deur uit en stoken maar , gratis. Maar de politiek weet wat er gaande is en neemt maatregelen. Verbod dus.

Cocorico | 16-01-19 | 12:04

Houtstoken en vuurtjes is op het platteland nog erger dan in de stad (warmte van stad draagt lucht rook weg) en komt ook in de buitengebied ,op platteland zakt rookt naar onder wegens afkoeling.In meeste gevallen na 200 meter.daarom zit je altijd in de stank en ontwikkeld bronchitis enz .

pedro300 | 16-01-19 | 08:49 | 2

Houd toch op! Dat zijn mensen die niet kunnen stoken en alles wat brandt in de haard flikkeren. Stook met de goede houtsoorten en heet genoeg, dan blijft er niets over. Op die manier maak ik mijn bbq en haard brandschoon. De uitdrukking brandschoon komt niet uit de lucht vallen.

upbeat | 16-01-19 | 09:48

Hou op zeg.. ik woon ook op het platteland en heb niet eens buren.
En zoals upbeat al zegt: degenen die overlast veroorzaken kunnen niet stoken.
En wanneer toch verbod: wie gaat dat controleren? Of heeft oom agent daar dan plotseling wél tijd voor? Of houtkachel verkoop verbieden? Zo'n ding bouw je dan gewoon zelf.

Hunebedbouwer | 16-01-19 | 11:24

Hoeveel km dieselen was Scheveningen dan wel niet?

McSnor | 16-01-19 | 08:42

Mag je in Nederland ook op mazout stoken?

geile pater | 16-01-19 | 01:51

bij ons op Scheveningen kijken wij niet op van een vuurtje en een beetje rook.

hetoog | 15-01-19 | 22:03 | 2
-weggejorist-
pibasso | 15-01-19 | 22:16

Hahaha, helden zijn jullie!

pibasso | 15-01-19 | 22:16

Tja, als 2 uur stoken gelijk staat aan 1000km dieselen dan is het vanuit dat oogpunt natuurlijk wrang dat mijn buurman elke avond mag stoken terwijl ik gestraft moet worden voor het dieselen. Wat hij op één avond uitstoot, daar doe ik zowat een maand over. Dus vanuit die context.

Maar ik ben echt kotsbeu van al het milieugezeik. En zeker de snelheid waarin alles "verbeterd" moet worden en de doelen die we "ons" opleggen. En dan aan de ene kant de CO2 willen reduceren door bijvoorbeeld duurzame energie, aan de andere kant EV's en benzineauto's stimuleren wat weer leidt tot meer CO2. Maar wat verwacht je ook met die incapabele politici waarmee wij opgescheept zitten. Er zijn geen idealen meer, of langer termijn denken. Het enkele wat telt zijn de volgende verkiezingen die ze willen winnen door populisme. En ja, zelfs daarbij beschuldigen ze elkaar weer bij populisme.

Angerfish | 15-01-19 | 21:38 | 2

Ik zeg: houtkachel mag, voor iedereen, mits schoorsteen niet verder komt dan huiskamer. Wil je uitstoten in de lucht die je buurman inademt: dan een filter.

geenjagergeenneeger | 15-01-19 | 22:22

@geenjagergeenneeger: Dan wil ik ook dat je je afzuigkap in je woonkamer uit laat komen! Net als de afzuiging van WC en badkamer, want als jij een keer zit te schijten mag dat niet in mijn lucht terecht komen. En verkoop BBQ, want daar zit ik ook niet op te wachten.

RiKoMaWi | 16-01-19 | 13:05

Ik woon in een fijne VVD-wijk. Daar doen ze niet zo moeilijk.

Papa Jones | 15-01-19 | 20:04 | 1

Dat zal wel snel een FvD, GL, PVV of 50+ wijk worden dan.

O2Neutraal | 16-01-19 | 08:53

Maar als we niet meer mogen stoken, moeten we dan een alternatief voor de roetpiet gaan vinden?

kanookmorgen | 15-01-19 | 19:59 | 2

Ja joh, maak het nog ingewikkelder.

Peter777 | 15-01-19 | 20:17

dan wordt het een finse piet die zwarte vegen heeft.... opgelopen bij het omkatten van die gejatte RS6 en bij de explosie van de plofkraak

ikpislauwbier | 15-01-19 | 21:28

Woon vrijstaand. Ga stoken voor 10.

HaatbaardKnipper | 15-01-19 | 19:48

Als ze een manier verzinnen dat ze belasting kunnen heffen op stookhout, dan mag het wel. Nu is het vaak een onderling ruilen van diensten. Bijv, Jij kapt die boom, dan mag je het hout houden. Dus geen belasting, dat is wat politici het ergst vinden.

Puntjes-maker | 15-01-19 | 19:39 | 2

U heeft een punt. Ruilhandel, dat lijkt mij best een leuk streven voor 19, dank voor de tip

Canis.bonus.es | 15-01-19 | 19:52

@Puntjes-maker... Dat klinkt als zwart werk en zwart geld, lastig icm met die kolen

ikpislauwbier | 15-01-19 | 21:29

Het gaat toch om fijnstof en zo?
Dat moet je houtstook niet verbieden, maar de fijnstofuitstoot.
Dat is heel wat anders.
Dus dan moet je filters gaan verzinnen.
Maar ja, dan zijn er wel meer dingen met fijnstofuitstoot,
BBQ, cruiseschepen, fabrieken, dat werk.

kloopindeslootjijook | 15-01-19 | 19:24 | 3

En het vliegverkeer, maar dat valt buiten het klimaatakkoord, want te moeilijk.

Schmalz | 15-01-19 | 21:11

Veel en ver vliegen is vooral een hobby van de grachtengordel, vandaar.

NPOlitiekgekleurd | 15-01-19 | 22:57

co2 uit houtkachels en meer gassen zijn niet in de kringloop zoals graag beweerd word ,want waar neemt het aantal bomen toe ,met dezelfde snelheid dat het opgestookt wordt.

pedro300 | 16-01-19 | 08:43

En wie gaat dat controleren? Nog meer regeltjes, nog meer ambtenaren.
Ik gooi er nog een blokje op.

Eppo | 15-01-19 | 19:21 | 3

Knisper knisper

Papa Jones | 15-01-19 | 20:02

Controle is niet zo moeilijk, gewoon de neus de lucht in.

BozePaarseMan | 15-01-19 | 20:23

Als je buurman eraf wil moet ie gewoon een lachgas patroon in stuk kachelhout verstoppen ,kan je lachen met je blokje

pedro300 | 16-01-19 | 08:50

Poepen op straat. Dat een ander er last van heeft doet ie zelf, moet ie er maar niet in trappen.

Rijden met drank op. Dat een ander daar aan sterft maakt me niet uit, moet ie maar uitkijken op straat.

Afval in de sloot. Dat deden we vroeger ook. Dus.

Houtkachel lekker stoken. Dat een ander zo stom is om astma of COPD te ontwikkelen is zijn eigen schuld.

Martin007 | 15-01-19 | 19:16 | 2

Poepen op straat? Waarom?

schijtzat | 15-01-19 | 19:42

gewoon omdat het kan

ikpislauwbier | 15-01-19 | 21:30

Sorry, maar in dit geval terecht. Mogen ze van mij morgen invoeren, dat verbod.

captainobvious | 15-01-19 | 19:10 | 3

Weet je welke bloksnor ook van alles 'verboden' verklaarde?

HaatbaardKnipper | 15-01-19 | 19:45

U vindt Noord Korea ook fantastisch?

MoonBeebe | 15-01-19 | 19:56

Weet u wie er ook een heleboel hout verstookten?

GekkeHenkieNiet | 15-01-19 | 21:20

Het is een wonder dat de mensheid tot 2019 is gekomen na twee miljoen jaar hout stoken...

Rest In Privacy | 15-01-19 | 19:05 | 2

@Miep,
Hout bij gebrek aan pinguïns...(even een eind omlaag scrollen)

Canis.bonus.es | 15-01-19 | 19:59

Geef het nog 50 jaar en de mensheid is wel afgelopen.... iig in Nederland is het menszijn dan wel over

ikpislauwbier | 15-01-19 | 21:31

In het volgepakte en volgeramde Nederland heeft iedereen last van iedereen. Irritaties en rancunes bepalen het sfeerbeeld. Iedere maand een nieuw verbod.

van Oeffelen | 15-01-19 | 18:47 | 2

Precies dat. Iedereen heeft last van iedereen. Kappen nou. Zoek de ruimte op en bouw een huis

pibasso | 15-01-19 | 22:18

Precies dat. Iedereen heeft last van iedereen. Kappen nou. Zoek de ruimte op en bouw een huis

pibasso | 15-01-19 | 22:18

Vroeger op school was er iets met bomen, bergen en grens. Waar het groeide. Ik denk niet dat de mensen in het Noorden hout importeren omdat het beter voor de schoorsteen is. Gewoon wat meer vegen. Al dat ge lu l over wat beter. En een open haard is wat anders als verwarmen met hout, wordt altijd wel in een ademzuch vergeleken. Al het hout brand in de kachel, maar het moet schoon, wil zeggen natuurlijk hout zonder behandelingen, en droog zijn. Dan is er geen rook en/of schadelijke uitstoot.

Knarf9999 | 15-01-19 | 18:42

D66 pakt het vliegtuig, ondertussen stinkauto's verbieden.
Houtkacheltjes verbieden op termijn maar zware industrie kan lekker doorstoken.
De gewone burger kan de pot op, en wordt met maatregelen opgescheept die geeneens een deukje in een pakje boter maakt.
Wat een enorme farce.

Wim Venijn | 15-01-19 | 18:32

Ja, haahaha, laten we open vuur weer terug in huis halen. En dan vooral de boel lekker dicht houden.

D-Fens_1963 | 15-01-19 | 18:31 | 3

Kent u het verschil tussen een open haard en een gesloten rendementskachel? Ik gok van niet.

JJMS | 15-01-19 | 18:43

Euuuhm, een gesloten rendementskachel heeft een afsluitbare vuurhaard?

D-Fens_1963 | 15-01-19 | 19:22

Da's net als een gesloten inrichting, D-fens, daar blijven de pyromanen ook binnen.

elfenstein | 15-01-19 | 19:25

Wat een kut land is Nederland geworden: Max 2 keer vlees per week, regels voor houtkachel, regels voor alcohol, regels voor roken, maximale belasting, discrimineren van witte autochtone Nederlanders, sencuur op de media, enz enz enz.
Wat een vreselijk kut land

Eddy67 | 15-01-19 | 18:21 | 2

Nederland is altijd al een kutland geweest, toch zeker qua vochtigheid.

D-Fens_1963 | 15-01-19 | 18:34

it is me wot! Het is gewoon verschrikkkkkeeeelijk allemaal

Michael03 | 15-01-19 | 21:40

Eerst een vliegverbod voor D66-leden. Dan zien we verder.

Schmalz | 15-01-19 | 18:14 | 1

Een bestaansverbod voor d 66 leden zet nog meer zoden aan de dijk.

HaatbaardKnipper | 15-01-19 | 19:46

Gaat gezellig hier bij GS, denk dat ik de hete heks maar eens aansteek.

GKJP | 15-01-19 | 18:13

Ze doen maar. Veel succes met handhaven. Ik blijf stoken wat ik wil.

borrelnoot | 15-01-19 | 18:07 | 5

@ telelezer. Kostte het abonnement op collaborateurskrant Telegraaf fl 7,50 destijds? Interesting.

Martin007 | 15-01-19 | 19:18

JJMS
Nog meer burenruzies! Het wordt leuker en leuker!

Rest In Privacy | 15-01-19 | 19:49

@telelezer
Zo, met inflatie blijft er de 10 eurocent van Kok over.
Dat klinkt interessant! Waar kan ik me aanmelden??

Bon-sens | 15-01-19 | 19:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoewel ik ook graag een open haard of houtkachel zou hebben snap ik de frustratie van veel buren wel. Als de schoorsteen op een kutplek zit meurt je hele huis er naar, zeker als ze dan ook nog (natte) troep verstoken.
Maar er zal wel weer met een kanon op een mug geschoten worden, om het 'klimaat te redden' (en inkomstenderving tegen te gaan..)

noerg | 15-01-19 | 18:00 | 2

Vooral het laatste, want de kutburger interessert ze in principe geen hol, zijn centen wel.

miff | 15-01-19 | 18:02

Dan moeten die buren maar gaan verhuizen. Naar een Vinex wijk in Roosendaal bijvoorbeeld.

HaatbaardKnipper | 15-01-19 | 19:50

Mensen weten over het algemeen niet hoe ze moeten stoken. Dat deurtje moet dìcht! Zelfde geldt voor de eventuele ventilatiegleuven en ook de pijp kan op een gegeven moment nagenoeg gesloten worden. Daar valt met gas niet tegenop te stoken. Aan onwetendheid gaat de wereld naar de kloten.

JJMS | 15-01-19 | 17:59 | 4

@Joris

Voor dat proces lijkt me de temperatuur te laag. Af en toe zuurstof toevoegen en regelmatig de schoorsteen vegen lijkt me dan voldoende.

JJMS | 15-01-19 | 18:56

JJMS
De wereld gaat aan vlijt ten onder!
Max Dendermonde.

Rest In Privacy | 15-01-19 | 19:51

@JJMS: Inderdaad! Zodra de kachel goed aan is, de zuurstoftoevoer en pijp smoren. Dan blijft de warmte binnen en ben je dus echt aan het verwarmen en brand het hout volledig maar langzaam op. Laat je alles open staan, dan ben je je hout wel aan het opstoken, maar je verliest ook heel veel warmte via de pijp.

RiKoMaWi | 16-01-19 | 13:13
▼ 1 antwoord verborgen

In de UK is het al zover, er komt een verbod op hougestookte fornuizen etcetera wegens fijnstof en andere meuk die onvermijdelijk uit de schoorsteen komt.
En nee kachelstokers:
ook met droog hout, driedubbele naverbranders en filters braakt een kachel een hoop troep uit.

Analia von Solmsch | 15-01-19 | 17:57 | 5

@Analia: weet je wat ook een hoop troep uitbraakt? Auto's.
Als je in de regio 070 woont zie je dat aan de smurrie op je ramen, je tuinmeubilair, je was (en, als ik @proasfalt was - aan de kat).

paridae | 15-01-19 | 18:13

Kinderen, daar komt ook zat zut uit.. zijn die al genoemd?

Canis.bonus.es | 15-01-19 | 18:21

Maar cruiseschepen mogen gewoon de haven in... en twee takt brommertje mogen gewoon brommen... en oldtimers kachelen gewoon door bij iedere bruiloft... Bovendien stookt heel Afrika zich de tering, maar dan niet alleen droog hout, gewoon al het vuilnis dat men vind dient als brandstof.
Wist je dat een genocide heel goed is voor het milieu!

Joostmochtnietsweten | 15-01-19 | 18:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Na het hout stoken volgt als vanzelf de barbeque, en daarna buitenkoken en daarna de keukenluchtjes met een afzuiger naar buiten blazen, en daarna... Ik zou haast zeggen: stem ze weg.

Rest In Privacy | 15-01-19 | 17:49 | 3

Nee joh, Nederland stemt 19 maart weer vrolijk massaal op de partijen die het milieuakkoord er desnoods met geweld doorheen willen drukken om op 21 maart te gaan lopen koeren dat ze financiel uitgekleed worden door de overheid. Nederlanders zijn en blijven dom volk.

miff | 15-01-19 | 18:06

Behalve voor Moslims want traditie/cultuur

boerk | 15-01-19 | 18:10

@miff |
20 maart

telelezer | 15-01-19 | 18:29

ik heb nog steeds het record kampvuurtje stoken . 39 heipalen.

newray | 15-01-19 | 17:48

Van mijn buitenhaard blijven ze af. Ik stook ovengedroogd hout, start de fik op Zwitserse wijze (dank aan GS) en dan dik genieten met een glaasje er bij.
P.S. @proasfalt kap met stoken ja?

paridae | 15-01-19 | 17:41 | 6

@ProAsfalt "kattencentrum Pieterburen" ? Wat een koddige gedachtesprong van je. Ik denk dan aan schattige zeehondenpups, niet aan je - blijkbaar geliefde - vogelkillers.

paridae | 15-01-19 | 18:09

"geliefde - vogelkillers."
@ paridae
liever kattenstront inde tuin dan ratten en muizen

telelezer | 15-01-19 | 18:32

@telelezer Kan tot op zekere hoogte je begrijpen. Mijn vraag: gooi jij eetbare resten in je tuin?

paridae | 15-01-19 | 18:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Kut hout stoken. Bij mij in de buurt zitten enorm veel gepensioneerden die de hele dag hout wegstokrn. Windstil, mist of andere factoren waarbij je eigenlijk niet moet stoken maakt ze geen zak hout. Door deze stookmentaliteit stinkt het in mijn huis en vooral de slaapkamer naar houtrook. Lijkt mij niet gezond

dk-- | 15-01-19 | 17:41 | 6

""En ondertussen vliegen er 10 vliegtuigen per uur over onze wijk.""
@ Bon-sens
Zeker ook de schuld van al die gepensioneerden die elk weekend gaan vliegen?

telelezer | 15-01-19 | 18:35

@telelezer
Nee, niet alleen: denk ook aan al die tokkies die all inclusive naar Erdogan gaan.
En weekendtrips naar Zuid-Europa doen die pensionados niet met de auto.

Bon-sens | 15-01-19 | 19:00

Lijkt me een saaie rukbuurt. Ga verhuizen.

HaatbaardKnipper | 15-01-19 | 19:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik vind het niet normaal dat wanneer je kat buiten zijn/haar ronde doet en terug komt dat je kat helemaal de tyfus meurt naar houtkachel.

ProAsfalt | 15-01-19 | 17:39 | 12

In het woord huisdier zit opgesloten dat een kat/hond zich in de woning bevindt en niet dat hij de openbare ruimte en andermans bezit voorziet van zijn darm- en blaasinhoud.

F. Jacobse | 15-01-19 | 18:26

Uw kat die zo stinkt is bij iemand binnen geweest, mogelijk in een ouderwetse man-cave
-Poesjes altijd welkom-

Canis.bonus.es | 15-01-19 | 18:29

"Ook maar verbieden die katten?"
@ Ed Bever
Liever kattenstront in de tuin dan tientallen muizen en ratten

telelezer | 15-01-19 | 18:38
▼ 9 antwoorden verborgen

ja, dit willen ze dus . haardvuur doe je maar op je tv.

newray | 15-01-19 | 17:38 | 1

De hit op ieder feest in de 90's, tv in de open haard pleuren en de haardvuur vhs d'r in . Na een zeker uur werd die vervangen door andere hete beelden.

elfenstein | 15-01-19 | 19:28

Fijnstof is voor Darwinawarders.
Het is geen recht om ouder dan 65 te worden.

Cobalt bomb | 15-01-19 | 17:35

Nou ja, doen we het toch voorzichtiger dan China. Daar worden hele dorpen die op hout stoken afgebroken en de mensen dakloos op straat gezet. De paar doden die daardoor staan niet in verhouding met het aantal onschuldige doden door fijnstof aldaar. Wel lekker pragmatisch. Terwijl die houtkachel bij ons een soort luxe is. Of het moet zijn om de aseksuële vrouw wat heter te krijgen op het schapenvelletje. Zo'n beetje het enige excuus want volgens weer de minister van migratie en voortplaning krijgen Nederlanders te weinig kinderen. Ban de cv's.

Premier Trutte | 15-01-19 | 17:34 | 2

We kunnen natuurlijk ook een grote schouw nemen waar een groen-linkse migrant voor energie fietst op een hometrainer. Alle vliegen in 1 klap. Luxe, gezellig, nuttig, groen, gezond, sociaal... en leuk om te zien dat ze er iets voor terug doen. En de zweetlucht kan de

Premier Trutte | 15-01-19 | 17:39

Schoorsteen uit.

Premier Trutte | 15-01-19 | 17:39

Denk je als socialist de beschaving onder het mom van milieu bescherming eindelijk op de knieën te hebben vind de een of andere rechtse klootzak de katalysator uit.
Ben je jaren zwoegen later, middels een mooi leugenverhaal over CO2 en fossiele brandstoffen, er weer bijna gaan die rechtse klootzakken allemaal een duurzame houtkachel kopen.
Voor je het weet herinnert zich de een of andere rechtse klootzak ook nog dat zijn opa in den oorlog zijn auto met hout stookte, kun je weer helemaal opnieuw beginnen.
Het leven is niet gemakkelijk voor een op het instorten van de beschaving beluste Marxist.

Ravian | 15-01-19 | 17:32 | 1

Hij is leuk.

Rohin | 15-01-19 | 18:32

Ga ik wel over op het verbranden van blauwe enveloppen.

frickY | 15-01-19 | 17:30

Ja hoppa alle neuzen moeten richting de warmtepomp en richting de zonnepanelen en daarna gaat gewoon alsnog de energiebelasting per jaar hoger maar draait de nieuwe geldbron met schulden aan de particulier als een tierelier.. moeten we ( Den Haag) nu niet gaan vertragen als eenieder aan de houtkachel gaat.. dus, u wilt niet electric rijden dan gaan de benzineaccijns en de wegebelasting onbetaalbaar worden dan moet je wel daar een lening voor gaan nemen en wil u niet minder vlees eten dan gaat er gewoon extra BTW komen en wil u niet aan de warmtepomp dan gaat de gaskraan van eneco afgesloten worden wegens wanbetaling...
Nu was de houtkachel zo goed als uitgestorven bij intrede van de gas en c.v. warmte.. nu zijn houtkachels hot!
Laat ik nu enkele jaren terug een houtkachel hebben gekocht met een keurmerk dat in Duitsland en Engeland al staat voor hoog rendement en minder vervuiling! Blijkbaar een voorziene blik.. ik ga me niet in de schulden steken voor een ondeugdelijke warmtepomp of zonnepanelen die geld erbij gaan kosten over enkele jaren.. laat wel een kuub hout aanrukken of een mud kolen! Want die kan ook in mijn kachel..

fikkieblijf! | 15-01-19 | 17:29

Lokaal aanpakken = wel verbod in vervuilde volkswijken, niet in onze lommerrijke villawijken.

Muxje | 15-01-19 | 17:29 | 4

Lijkt me logisch want in volkswijken zorgt het voor overlast, op het platteland of in wijken waar de huizen wat verder van elkaar af staan niet.

Berbaar | 15-01-19 | 17:35

De klimaatgekte levert inderdaad een denivellering op waar de VVD in hun natste dromen nog niet over fantaseerden.

raskol | 15-01-19 | 18:30

Waarom gaat men in een volkswijk wonen terwijl er zulke mooie lommerrijke villawijken zijn..... Dacht... laat ik ook eens gemeen zijn!

Rest In Privacy | 15-01-19 | 20:00
▼ 1 antwoord verborgen

Ach dat zal wel loslopen.
Het waait hier altijd, alle buren hebben ook open haarden en nog nooit een klacht gehoord.
Het vuurtje knappert inmiddels fijn :)

Berbaar | 15-01-19 | 17:28 | 2

nou, in mijn wijk zijn de open haarden en houtkachels weer aangesloten aan de nog aanwezige schoorstenen, de huizen zijn van de jaren 60 toen had eenieder hier nog een gashaard of een openhaard.. ze zijn weer terug! maar je moet hier in de avond niet buiten een frisse neus gaan lopen... ongezond!

fikkieblijf! | 15-01-19 | 17:32

@fikkieblijf! | 15-01-19 | 17:32
Daarom lokaal aanpakken.
In mijn straat wonen geloof ik 16 huizen en die staan allemaal een stuk van elkaar af, nooit een centje overlast.
In drukbevolkte wijken waar de mensen bovenop elkaar wonen is hout stoken inderdaad waarschijnlijk een minder goed idee.

Berbaar | 15-01-19 | 17:47

Ik stook de hele winter hout. Mooi, droog Duits eiken- of beuken. Als ik het huis op gas alleen moet verwarmen stook ik me een ongeluk. Nu net 3 kuub hout, wat relatief weinig is.

Maar we wonen landelijk. En dat betekent dat de helikopters uit Gilze-Rijen dit gebied als laagvlieg gebied gebruiken. Zit je keurig volgens de regels te leven, netjes met iedereen rekening houdend, bij perioden denderen er meerdere malen per dag (en avond) Apaches en Chinooks over. De ruiten trillen in de sponningen. Straaljagers en oefenvliegtuigen cirkelen soms urenlang. De helikopters denderen over de Maas, soms maar enkele meters hoog. Honderden ganzen en andere watervogels in paniek verjagend. Het is vlakbij de Biesbosch.

Maar mijn kachel is de duivel. Ik word zo kotsmisselijk van dit land met haar kudtregeltjes en selectieve burgerpesterij.

Dutchbeaurouge | 15-01-19 | 17:27 | 3

Als u landelijk woont veroorzaakt u ook geen overlast en gezondheidsrisico's voor de omgeving. Hout verstoken is wel problematisch in dicht bebouwde woonwijken.

therealbraindump | 15-01-19 | 17:30

Toverwoord is DROOG hout, hier in de buurt zit een l*lhannes die nat hout stookt, die intense stankoverlast reikt heel ver.

Uw Verzekeringsadvis | 15-01-19 | 17:35

"Zit je keurig volgens de regels te leven"
Volgens mij komp U uit Rotturdam.

ik_word_gek_in_NL | 15-01-19 | 18:30

Overlast aanpakken?! Zijn ze nou helemaal gek geworden? Wie wil er nou dat overlast wordt aangepakt? Schande!

Ggroengras | 15-01-19 | 17:26

Doodgaan en crematoria verbieden, dat zet zoden aan de dijk.

Willem_Oltmans | 15-01-19 | 17:25 | 1

Om te blussen moet je dan weer doden aan de zijk zetten.

Premier Trutte | 15-01-19 | 17:51

Nou, ik ben ook zo'n hater van mensen die lekker hout stoken en vooral de buren en de buurt er mee lastig vallen.

Volgende keer de tuinslang in de schoorsteen hangen en kijken hoe grappig ze dat vinden!

MeneerGuggenheimer | 15-01-19 | 17:24 | 5

Briljant idee!

GekkeHenkieNiet | 15-01-19 | 17:57

Van MeneerGuggenheimer dat is.

GekkeHenkieNiet | 15-01-19 | 17:58

@ Care, ik woon in Laren waar de euro's tegen de plinten klotsen dus zal wel meevallen.

MeneerGuggenheimer | 15-01-19 | 19:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Rijdende rechter als ik geen hout meer mag stoken eis ik dat er een hoge muur komt zodat het fijnstof uit het Ruhrgebied mijn stulpje niet meer kan bereiken.

botbot | 15-01-19 | 17:22 | 1

And Germany is going to pay for it!

De Koreaanse Slet | 15-01-19 | 17:24

Jammer, ze ruiken zo lekker die houtkachels en open haarden.. heerlijk.

vmk | 15-01-19 | 17:21 | 1

Een ding is zeker, hier gaat er een blokje hout extra op.

Care | 15-01-19 | 17:30

Als dit de tendens is dan ga ik zo meteen de openhaard én de beide houtkachel aandoen. Wat een betutteling. Authentieke en zelfdenkende mensen zullen emigreren naar Oost-Europa en door de worstenmachine vermalen en wurm gebeukte loonslaven blijven in Nederland om de staatschuld te financieren.

Willem_Oltmans | 15-01-19 | 17:21 | 2

wurm=murw?

Ed Bever | 15-01-19 | 18:00

@Ed B: nee wurm als door de gehaktmolen gedraaid.

GekkeHenkieNiet | 15-01-19 | 18:27

Ik zie nu al hele vrachtwagenladingen met tweedehands kachels uit Duitsland de grens overkomen.
Tegen de tijd dat men dat in Den Haag door heeft bedenkt men daar dat ze dat eerder gezien hebben: toen al die oude diesels, die ze in Duitsland kwijt wilden, hier als oldtimer verkocht werden.

Majoor Pikindewind | 15-01-19 | 17:50

Niet lang gelden fietste ik in een provinciestad door een villawijk op weg naar de Jumbo waar de F16 straaljagers gretig overvlogen om Russen te onderscheppen en rook de heerlijke houtlucht van de VVD-ers in hun huizen met veel zonepanelen op het dak.

Rest In Privacy | 15-01-19 | 17:18 | 3

Mooie zin, kijk nu al uit naar het boek!

Beefbus | 15-01-19 | 17:21

Inderdaad, de nieuwe regeltjes gelden alleen voor nukubu's..

Wijze uit het Oosten | 15-01-19 | 17:28

Het zal niet lang meer duren eer ik unpfupfu tegenkom op mij tocht in deze dure buurt.

Rest In Privacy | 15-01-19 | 18:09

Maar wel de pelletkachel subsidiëren in de naam van biobrandstof dat mag natuurlijk wel als het label groen er maar aan hangt.
Koekoek!

JelloBiafra | 15-01-19 | 17:18

Als de energierekening bestaat uit 2/3 belasting en BTW dan stimuleer je niet echt om zuinig om te gaan met energie . 180 ,- per maand is ongeveer 120,- belasting en vaste kosten. Dus blijft er zo’n 60;- p.m over om op te besparen. Dat is 15,- per week. Gaat u in de kou en donker zitten voor een maximale besparing op uw rekening van gemiddeld 7,50 per week ? Minimale belasting en zo weinig mogelijk opgevoerde vastrecht. Dan is het voor de burger financieel wel de moeite om te besparen en zuinig te zijn op energie, maar dat kost de overheid geld. Zie hier het dilemma .

ja,diedus! | 15-01-19 | 17:16 | 1

De calculerende burger en de overheid weet van niets.

JohnWalker | 15-01-19 | 18:24

"En in tijden van crisis willen we toch graag goedkoop stoken.”
Klinkt al bijna als een misdaad.

Schoorsteenveger | 15-01-19 | 17:16

En het erge is dat er nog een hoop begrip voor dit soort "magnietisverboden" regeltjes zijn ook, NL wordt steeds meer het aangeharkte postzegellandje wat leuk is om eens te bezoeken maar zeker niet om er te wonen, vooral leuk om van een afstandje te volgen.
*gooit nog een blok hout in den snorrende allesbrander*

zwellevertje | 15-01-19 | 17:16

Ik las pas geleden dat de walvisvaarders die 200 jaar geleden in het Zuidpoolgebied zaten bij gebrek aan brandhout de in grote getale beschikbare pinguïns gebruikte als brandstof in de ovens om traan te stoken uit de vers gevangen walvissen. Nu is mijn vraag is er al iets bekend over wat deze alternatieve manier van stoken kost en is het in tegenstelling tot hout nog wel legaal straks. Zo ja dan rap van het gas af en aan de duurzame circulaire pinguïn zou ik zeggen .

Texacoballletje | 15-01-19 | 17:14 | 3

Zal tegen vallen, er zijn bijna geen kloosters meer.

hier openen | 15-01-19 | 17:16

Er lopen er genoeg in 020-west.

ja,diedus! | 15-01-19 | 17:18

Rond Westeinde Den Haag ook. Heb gehoord ook in Leidschendam Noord (waar sjeik Afwas ook zijn uitkering krijgt).

paridae | 15-01-19 | 18:02

Ik stook geen hout maar bruinkool , doet de buren denken aan een stoomlocomotief van heel lang geleden , mij verlinken ze niet .

Jetstream | 15-01-19 | 17:13 | 1

LOL!!

Der alte Fritz | 15-01-19 | 17:21

Oplossing is simpel; gewoon lekker doen waar je zin in hebt, dat doet de zittende macht ook. Oftewel koop een hakbijl, zet die kachel neer en stook zelfs als het warm is, en waar krijgt u dat hout dan? Sja, uit de bossen natuurlijk.
'Ho ho, Care, je mag toch zeker niet zo maar hout kappen? Dat is verboten!'.
Sja, naar mijn mening mag je ook niet een compleet volk uitknijpen en langzaam maar erg zeker 'omvolken' door het wegstampen van cultuur, en aangezien dat schijnbaar gewoon moet kunnen is een burger die wat hout kapt helemaal niet zo erg.
Kom op mensen, zo moeilijk is het niet, gewoon 'nee' zeggen en uw poot stijf houden, en anders heeft u tenminste alvast een hakbijl klaar staan ipv de hooivork.
Genoeg is genoeg, er is geen ruimte meer voor onderhandelingen.

Care | 15-01-19 | 17:12 | 1

Past u wel op? U heeft zo 240 uur taakstraf aan uw broek... burgerlijke ongehoorzaamheid enzo...

Canis.bonus.es | 15-01-19 | 19:07

Geld dit ook voor allochtonen? De turken hier, flikkeren alles in de allesbrander en zijn van mei tot nov. in hun eigen land. Gaan ze straks in de moskeet ook het millieu uitleggen? en die 2 gehaktballen per week?

bqbq | 15-01-19 | 17:10 | 1

Nee, halal geslachte schapen stoten geen Co2 uit. Nooit gedaan ook.
Wist u dat niet?

Dick Luyenlomp | 15-01-19 | 17:13

Geen houtstook meer dan maar rubber tegels stoken.

JelloBiafra | 15-01-19 | 17:10

Geen vlees meer eten
Geen gas meer stoken
Geen hout meer stoken
Marakesh pact
Hogere BTW
Hogere lokale lasten
Lagere hypotheekrente aftrek
Hogere huren
Verplicht aan de warmtepomp
Extra afluistermogelijkheden AIVD
Referendum afgeschaft

De kabinetten Rutte zijn een zegen voor de burgers.

El Rico Grande | 15-01-19 | 17:09 | 3

Ja, onbegrijpelijk dat men dat nog steeds niet door heeft, door rutte & co continue genaaid te worden.

bqbq | 15-01-19 | 17:12

@bqbq,
Wat ik onbegrijpelijk vind is dat mensen nog steeds niet snappen dat ze hier geen vrije keuze over hebben en dat ze geloven dat mensen 'echt' hebben gestemd op de VVD.
Ergens is het hilarisch en anderzijds is het heel erg beangstigend, men wil dus schijnbaar liever geloven in magie dan dat ze toegeven bij de neus te zijn genomen door Hans Kazàn.

Care | 15-01-19 | 17:14

En nog een paar:
Open grenzen en onderhoudsplicht voor gelukszoekers
Hogere ziektekostenpremies
Verzekeringspremies omhoog
BPM omhoog
Hogere bijdrage aan EU en VN
Heeft deze D66/VVD/CU/CDA nog iets met de burger te stellen?

JohnWalker | 15-01-19 | 18:34

Gewoon kappen met dat belachelijke verstoken van hout en andere rotzooi in houtkachels en allesbranders in woonwijken. Ieder mens heeft in een beschaafd land gewoon recht op schone lucht. Roken in het openbaar wordt overal verboden, bedrijven moeten aan allerlei milieuvergunningen voldoen en het verstoken van hout wordt nog steeds getolereerd, gewoon absurd.

therealbraindump | 15-01-19 | 17:08 | 7

Gaat u alstublieft in californië zeuren waar ze elk jaar die bossen inn de fik steken.

pa_niek | 15-01-19 | 17:39

Heb je al berekend wat de invloed is van een houtkachel. Of vertel je maar wat onzin?

Yalimba | 15-01-19 | 17:41

Stel je niet aan, heb je al een elektrische auto, een warmtepomp, zonnepanelen? Niet? Foei. Ik wel, dus ik denk genoeg aan het milieu en dan wil je mij mijn houtkacheltje ontzeggen? Azijnpisser.

Ed Bever | 15-01-19 | 18:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Logische maatregel van een brandhoutkabinet.

Mr_Natural | 15-01-19 | 17:08 | 1

Ik dacht eigenlijk dat ik naar een uitzending voor politieke partijen van een van de regeringspartijen zat te kijken.

Mr_Natural | 15-01-19 | 17:29

Vanmiddag hier in St Moritz nog heerlijk geskied. Zodadelijk aan het knappend haardvuur een Lord of the Isles en een Hoyo de Monterey Le Hoyo de San Juan.

van Oeffelen | 15-01-19 | 17:07 | 2

Wow, welverdiend, geniet ervan.

JohnWalker | 15-01-19 | 17:26

Dat is een hele mond vol.

GekkeHenkieNiet | 15-01-19 | 17:50

"‘Niet iedereen is zich er voldoende van bewust dat ..." de overheden moeten dus ALWEER het domme gepeupel onderrichten opdat ze zichzelf en hun buren geen pijn doen. Dat betekent propaganda en hoax-statistieken die nog erger stinken en dan een smeulende pallet.

GormSuil | 15-01-19 | 17:05

"Verbod op houtstook". Vanzelfsprekend. Je zal je straks eens weten te ontrekken aan de waan en kosten van de dag door onafhankelijk te zijn.

Mark van Leeuwen | 15-01-19 | 17:04

Komt dat filmpje van onze regering? Ik denk 't wel, want 'tien uur' op een paar blokjes hout, zulk een open haard wil ik wel hebben. Blijkt echter dat het 10 uur herhalio's zijn van een halve minuut. Wéér blij gemaakt met een dooie mus.

pa_niek | 15-01-19 | 17:04

Zonder vuur had de mens niet eens bestaan.

Bon-sens | 15-01-19 | 17:03

Liever gisteren dan vandaag met die stink krengen. Doet het kabinet toch nog iets goeds.
Ik vind het niet normaal dat je compleet wordt vergast door die dingen de hele dag door maar een vrachtwagen met 600!pk helemaal niet meer ruikt.
Ik kan dat niet uitleggen.

ProAsfalt | 15-01-19 | 17:01 | 7

Marjan, dan lekker die pijp er af halen en in je huis heerlijk genieten van die houtrook.

Ben Hetzat | 15-01-19 | 18:29

Ben,
argumentum ad absurdum.

marjen | 15-01-19 | 20:52

Wacht maar tot die vrachtwagen gaat regeneren windbuil. Ben je inmiddels al aan het werk?

Vanilla | 16-01-19 | 08:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is mij zo onderhand wel duidelijk, indien u niet uit uzelf op FvD stemt dan jagen de politici met allerlei achterlijke regels u wel in de armen van Baudet.

Titje | 15-01-19 | 17:00 | 3

#StemZeWeg of #RookZeUit ?

Rest In Privacy | 15-01-19 | 17:03

Hahahah, hij denkt dat de Nederlandse burger ook echt mag beslissen wie er over hen regeert, wat schattig.
Wat als ik u vertel dat dit helemaal niet het geval is? Het hele land kan op de partij voor de dieren stemmen en als de zittende macht vervolgens 'nah' zegt dan gaat het spelletje dus niet door.

Care | 15-01-19 | 17:07

Dat hadden we al door ja.

GekkeHenkieNiet | 15-01-19 | 17:49

Nou lekker, gooi een blok hout in de haard, is mijn beeldscherm stuk.

kwark001 | 15-01-19 | 16:57

Dat verbod gaat er komen. De helft van de berichten op m'n whatsapp buurtpreventie groep is gejammer over stank en rook van houtkachels. Van die wijvon die schrijven dat het heel erg ongezond is allemaal. Zelfs in de kinderkamers. Die app-en binnenkort niet meer maar bellen gewoon even met de gemeente.

Joris Beltsin | 15-01-19 | 16:57 | 1

Zolang Stientje er zelf een heeft zal dat wel meevallen.

meneer der meneren | 15-01-19 | 17:20

Ik wensch de heren/dames handhavers veel sterkte bij het handhaven van de door de boven hun gestelden en ander ambtenarentuig bedachte regeltjes.

postmodernismisdead | 15-01-19 | 16:55

Jetten, vliegvakanties. 'nuff said.

raskol | 15-01-19 | 16:51

Tsja, voor een paar duizend Euro lekker warm in huis, of voor 70.000 Euro zitten kleumen, ze zien de bui natuurlijk al hangen.
Het is niet de bedoeling dat U aan het met veel moeite door de socialisten voor U geregelde faillissement gaat ontsnappen.

Ravian | 15-01-19 | 16:50 | 4

En stel, dat het bedrijfsleven ook zou gaan betalen, aan wie denk je dan dat die hogere kosten zullen worden doorberekend?

Majoor Pikindewind | 15-01-19 | 18:02

Ja hoor, en dat gaan de aandeelhouders dan betalen, of zouden ze dat dan toch aan hun klanten doorberekenen?
Punt is dat we zonder die hele linkse CO2 onzin dit hele probleem niet gehad hadden.

Ravian | 15-01-19 | 18:12

In veel gevallen zal een kleine aanpassing die binnen 5 jaar is terugverdiend mogelijk zijn zonder dat het voor een prijsverhoging hoeft te zorgen. Gaat de burger iig minder kosten.

quazi | 15-01-19 | 20:17
▼ 1 antwoord verborgen

Gewoon lekker terug naar de 18e eeuw. U staat met muts of pet in de hand als de regent voorbij rijdt. Daarna gaat u naar uw eenvoudige hutje alwaar de warmtepomp de temp op 17 graden houdt. U zet zich aan de smakloze vegane hap, echter wel voedzaam want u moet werken voor de Elite. Van tijd ziet u Jetten naar verre oorden vliegen omdat hij en de andere boven u gestelden weten wat goed is.

Zatkniss | 15-01-19 | 16:49 | 1

Las vandaag dat we in de toekomst 60 jaar moeten gaan werken. Dat lukt nooit met een vegetarische hap. Lukt enkel de elite die geniet van ons biefstuk.

JohnWalker | 15-01-19 | 17:31

Probleem met houtkachels is dat het grootste gros geen idee heeft wat voor hout er in te kieperen. Gezaagde spoorbielzen, geverfd hout, nat hout, alles flikkeren ze er in "want het is toch een allesbrander???".
Voor dat volk is wat strakke wetgeving helaas noodzakelijk.

2voor12 | 15-01-19 | 16:48 | 1

Strakke wetgeving werkt bij dergelijk volk niet, een totaalverbod en draconische boetes wel.

therealbraindump | 15-01-19 | 17:10

"Zo wordt aangeraden alleen droog en ongeverfd hout te verbranden, en alleen als het waait. " Joh!

"Van Veldhoven wil ook een ‘stookalert’ opzetten, waarmee kacheleigenaren kunnen worden gewaarschuwd voor weersomstandigheden waarbij de open haard beter uit kan blijven "
Echt. Stop de debilisering van deze maatschappij!

Rest In Privacy | 15-01-19 | 16:47 | 2

Gaan die asociale stoker wel naar luisteren. Niet dus. De hele omgeving vergassen, dat zullen ze, dag en nacht.

ProAsfalt | 15-01-19 | 17:04

Bedenk een hashtag op Twitter en vraag subsidie aan
En scheer met Gillette

Rest In Privacy | 15-01-19 | 17:14

Rutte`s oplossing: De Houtkachel tax.

wiener mit pommes | 15-01-19 | 16:46 | 6

Ja, ik geloof dat ProAsfalt een mening heeft. Gelukkig produceert verkeer geen fijnstof.

quazi | 15-01-19 | 17:36

Pro asfalt: ik verstook ieder jaar 10 kuub hout en 1600 kuub aardgas. Ik blijf dit doen om U te gedenken.

Degrelle | 15-01-19 | 18:14

Quazi

Pro heeft geen mening, Pro heeft last van de voor hem of haar gebruikelijke oprisping van verbale diarree.

Gaat bijna altijd gepaard met ernstige herhalio

Dr.Tatta.Macamba | 15-01-19 | 19:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Houtkachels... nadat den mensch quasi stopte met jagen en verzamelen omdat hij dier en plant gedomesticeerd had, miste hij nog het vuur van vroeger. Toen vond hij de open haard uit. De open haard, het luxe-dingetje van de rijken en middenklasse, net als het ligbad, de jacuzzi en wat al dies meer zij.
Door het domesticeren werd den mensch talrijker en talrijker. Hij wist zelfs mest op grote schaal te domesticeren. Inmiddels zijn er al bijna 8 miljard. De bovenonsgestelden zijn nu bezig hun ondergeschikten te domesticeren. Dat is reeds aardig gelukt. Alleen enkele wilde exemplaren die o.a. GS bevolken zijn nogal recalcitrant. Uiteindelijk zullen deze ook onderworpen worden, net als de opstandige gele hestjes in Frankrijk en de volksbewegingen voor de vrijheid van het volk PVV, FVD in NL en AfD in D, Indignados in Spanje, elders in Europa, zoals de boze Grieken niet te vergeten. De laatste verzetshaarden. Ze zullen slim worden ingepakt door Rutte cs met zijn multinationale ondernemingen die van ons consumenten willen maken.

ecologiste | 15-01-19 | 16:46 | 2

Een goede rendementskachel is niet per definitie voor de rijken. Op een paar blokken, goed gedroogd eikenhout kan ik mijn hele woonkamer een hele avond verwarmen.

JJMS | 15-01-19 | 16:50

Hier ook een A+ kachel met 80%+ rendement en 20mg/M3 fijnstof. Absurd als ik nu de dupe word van wanbranders. Maar ja, NL hè.

quazi | 15-01-19 | 17:35

Mijn houtkachel scheelt mij 800 kuub aardgas per jaar. Ik draag dus mooi mijn steentje bij aan het akkoord.

WillemWordtWakker | 15-01-19 | 16:44 | 7

@ProAsfalt | 15-01-19 | 17:06
Schattig dat je van mening bent dat de stoker de hele buurt vergast maar vervolgens niets zegt van vliegtuigen, auto's, scooters, van mij part vuurwerk, zo een beetje de hele wereldwijde industrie, etc etc.
Nee nee, het ligt natuurlijk aan die vervloekte houtkachels!

Care | 15-01-19 | 17:17

Nee nee, het ligt natuurlijk aan die vervloekte houtkachels!
Care | 15-01-19 | 17:17
Dat klopt als een bus. Om één houtkachel te evenaren heb je een heel wagenpark nodig.

ProAsfalt | 15-01-19 | 17:36

Het gaat in dit topic over houtkachels stoken.
Als mensen weten hóe je een kachel moet stoken (met schoon en droog hout en niet met allerhande afval) is er niet zo veel aan de hand wat betreft stankoverlast.
Alles ruikt naar kraakpand maar allah.

GekkeHenkieNiet | 15-01-19 | 17:45
▼ 4 antwoorden verborgen

Aanmaakblokjes ook verboden? Hoe maak ik dan m'n houtskoolbbq aan? Oeps, houtskool is ...

pa_niek | 15-01-19 | 16:42

Je kan zoveel verbieden. Het gaat ook on de effectieve opsporing van overtredingen. Hoeveel duizend bijzondere opsporingsambtenaren gaan daarvoor aangesteld worden?

Glasgow Argus | 15-01-19 | 16:41 | 7

@ProAsfalt | 15-01-19 | 17:08
'Flink aanpakken met dat gestink'.
Ik wacht liever tot we de grote verbruikers hebben aangepakt zoals, bijvoorbeeld maar niet uitsluitend, China, Afrika, India, Amerika, van mij part Rusland.
Heel Nederland kan lekker gaan stoken of kan er compleet mee stoppen en er zal, met name door de voorgenoemde landen, helemaal niets veranderen.
U zoekt het probleem in de verkeerde hoek, of in dit geval het verkeerde land.

Care | 15-01-19 | 17:19

@care, die Chinese fabriek loost zijn rook niet van augustus t/m april in mijn ventilatieroosters. Mijn buurman echter.....

Ben Hetzat | 15-01-19 | 18:22

Glasgow, je zult zien dat daar budget genoeg voor wordt vrijgemaakt. Maar de poeder-dealende mocro's met hun AMG's die in een paar honderd meter verder wonen (iedereen weet er van, de herrie en snelheid waarmee deze doorgesnoven gasten diep in de nacht door de wijk rijden), ja die durven we dan weer niet aan te pakken.

spinselsinjehoofd | 15-01-19 | 18:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat vereist wel een fors aantal extra BOA's om al die bosbranden op de bon te slingeren.

obominotie | 15-01-19 | 16:40 | 4

@ProAsfalt | 15-01-19 | 17:09
U bent waanzinnig schattig met uw naïeve houding.

Care | 15-01-19 | 17:20

ProAsfalt is van de soort die denkt dat eendjes voeren de echte natuur is.

spinselsinjehoofd | 15-01-19 | 18:46

17:09

Het plaatje is weer vastgelopen, herhalio!

Dr.Tatta.Macamba | 15-01-19 | 19:05
▼ 1 antwoord verborgen

Wat later bekend zou worden als the quest for fire kwam zo tot een teleurstellend einde. Een anti-climax van rillende mensen die blauwbekkend en klappertandend naar het kastje zaten te kijken. Waarop een knapperend houtvuurtje was te zien en te horen.

suscrofa | 15-01-19 | 16:40

Hey fuck you too Stientje! Al die figuren willen hun eigen kleine stempeltje op het aanstaande 'klimaatakkoord', ter meerdere glorie van zichzelf. Opzouten en ga eens wat echte problemen aanpakken, zoals het fileprobleem. Dat zorgt pas voor onnodige uitstoot. Stripfiguur.

JJMS | 15-01-19 | 16:40 | 6

@ProAsfalt

Uw nick verklaard uw opvallende coulance ten aanzien van file's.

JJMS | 15-01-19 | 17:55

Eo8389, U heeft gelijk. Nu nog verklaren waarom de gemiddelde groenlinkser vier koters op de wereld zet

Degrelle | 15-01-19 | 18:06

@ProAsfalt | 15-01-19 | 17:11
"Dus pak de houtkachels aan al is het maar dat die dingen uren, uren, uren achtereen stinken en een file na een uurtje al weg is"

Houtkachels, de goede soort, stinken maar een minuut of 10 a 15. Je bent wederom in de war met openhaarden. Ja, die stinken inderdaad wel constant.

Johnweer | 15-01-19 | 18:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Nieuwste klimaatslogan:
Geen elektra, geen hout, geen kolen en geen gas
dan wordt de wereld weer zoals ie was.

Schadenfreude | 15-01-19 | 16:39

Humm, ik geef toch liever een slinger aan mijn La Cruz 140. Binnenkort er weer es wat in mikken.

Geil Kippetje | 15-01-19 | 16:39

Dus de Woodstock generatie van weleer blokkeert nu alle pret voor nieuwe generaties?

Kane | 15-01-19 | 16:39 | 5

De vrijgevochtenen van nu zijn de taalarme sneeuwvlokjes van morgen.

Ernst Oosters8389 | 15-01-19 | 17:23

Nee hoor, het nazaat van dat volk. Zal wel door het drugsgebruik van die generatie komen, en de gevolgen daarvan op de hersenontwikkeling van hun kroost

Dr.Tatta.Macamba | 15-01-19 | 19:02

Kane
Jetten als Woodstock generatie. Nee, het zijn de verafgode voortbrengsels van die generatie of zelfs daar de kinderen weer van. Die van MIJN kind zal het beter krijgen papa´s en mama´s.

Rest In Privacy | 15-01-19 | 20:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Stay Strong Sjinkie!

plug&play | 15-01-19 | 16:38 | 1

Arme Sjinkie. Deze maatregelen komen voor hem net iets te laat.

keestelpro | 15-01-19 | 16:47

NRC, de grootse milieuvervuilers, lucht- en scheepvaart, vallen buiten het klimaatakkoord van Parijs. Bericht daar eens over.

JohnWalker | 15-01-19 | 16:38 | 1

Inderdaad. Waarom toch wordt dat angstvallig verzwegen door Vandermeersch & co?

Degrelle | 15-01-19 | 18:02

Ik heb er ook zo 1.
Die werkt op blauwe brieven.

Kaas de Vies | 15-01-19 | 16:35

Ik dacht dat het verbranden van deze biomassa als duurzaam werd aangemerkt.

Feynman | 15-01-19 | 16:35 | 6

Diezelfde fout wordt wel meer in klimaatstudies gemaakt. De CH4-emissie van veeteelt wordt 100% toegerekend zonder correctie voor het feit dat planten die niet als veevoer worden opgegeten uiteindelijk ook wegrotten en net zo goed methaangas produceren. Zo ook bij toerekening stikstofoxiden.

Joris Beltsin | 15-01-19 | 17:12

@ProAsfalt | 15-01-19 | 17:12
Ja daarom hoor je die Aziaten ook zoveel klagen, ze klagen immers niet over smog maar over die verdomde houtkachels die de hele buurt verneuken.
Lang leve iedere vorm van vervoer maar brr, brandend hout, gadver, dat moet je toch niet willen hebben!
Snel, zet nog een centrale neer en een industrieterreintje of twintig, die ruiken naar bloemetjes.

Care | 15-01-19 | 17:23

Nee Feynman, dat is het niet. Ik fik er per winter 3m3 beuken doorheen. Ik stook veel en effectief, dat weet ik van vrienden die ook stoken. De bomen groeien minder snel dan wij bij elkaar verstoken. MAAR WAT MOET JE. Aardgas magnie, stookolie magnie, beiden raken bovendien een keer op. Bruinkool doenwenie want DAT STINKT PAS (Hornbach stop met de verkoop svp om hetons niet moeilijker te maken dan nodig is). Wat een tering zooi, ik wil mijn huis gewoon warm hebben. Wat is daar in hemelsnaam mis mee?

spinselsinjehoofd | 15-01-19 | 18:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Een kachel die voldoet aan de strengste scandinavische eisen in huis, Het ding moet opgestookt worden en dan gloeit het uren lang na en verspreid een aangename warmte. Er wordt enkel proper hout in verstookt geen palletbrol nee echte bomen die ook nog echt gekliefd worden om het hout zo klein mogelijk te maken zodat het brandt als de hel. Denken jullie groene klootzakken nu echt dat ik een blok minder in dat ding ga mikken laat staan het ga laten weghalen ?

Lt-Kol Kilgore | 15-01-19 | 16:34 | 7

Ja en?

GekkeHenkieNiet | 15-01-19 | 18:19

GekkeHenkieWel

De eventuele stank van dat kacheltje kan nooit boven de meur van uw gezeur uitstijgen. Dropt u uw mening maar in zo’n kacheltje, kunnen de buren hem af fakkelen.

Dr.Tatta.Macamba | 15-01-19 | 18:59

Scherp!

GekkeHenkieNiet | 15-01-19 | 19:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Dus een overheid die aan de ene kant subsidie geeft op pelletkachels gaat aan de andere kant hout stoken verbieden ?
Ik denk niet dat dit proefballonnetje het gaat halen..

Wijze uit het Oosten | 15-01-19 | 16:34 | 1

Dat is niets vergeleken bij een overheid die aan de ene kant terroristen bewapent en aan de andere kant terroristen arresteert. Welkom in Nederland.

obominotie | 15-01-19 | 16:44

Is dit 1 van de 600 maatregelen uit het Klimaatakkoord, waarvan ik gisteren heb begrepen van de nar van de VVD, dat dit helemaal geen akkoord is?

Fatwabuster | 15-01-19 | 16:34 | 4

@ProAsfalt | 15-01-19 | 17:13
Waarom niet weg met asfalt?

Care | 15-01-19 | 17:24

@Care | 15-01-19 | 17:24
Asfalt stinkt niet alleen heel even bij het asfalteren maar daar krijg je een mooie strakke weg voor terug zodat de forens op een fatsoenlijke manier kan forensen.

ProAsfalt | 15-01-19 | 17:33

Tijd voor de pilletjes Pro, je gaat weer raaskallen.

Straks zitten we hier weer opgescheept met gezeur over die manke van de pvda, slavenarbeid, en moestuintjes.

Dr.Tatta.Macamba | 15-01-19 | 18:53
▼ 1 antwoord verborgen

Terwijl ten oosten van Nederland in tal van huizen hout verbrand wordt! Dat zijn miljoenen huishoudens!
In Nederland gebeurt dat op veel kleinere schaal en dan hebben we hier steeds de zeewinden die alles wegblazen.
Het lijkt wel of Nederland een proeftuin moet zijn.

marjen | 15-01-19 | 16:34 | 2

U begint het te snappen; ze taxeren het relatief minimalistische verbruik van een tamelijk kleine hoeveelheid mensen ipv te kijken naar de enorme vervuiling die (bij wijze van) Duitsland produceert.
Dat is net zo dom als obesitas aanpakken door het magere jongetje nog minder eten te geven, in de hoop dat de dikke kinderen twee klassen verder ineens ook minder gaan eten, ondanks dat het idee van 'minder eten' nog helemaal niet is besproken daar.

Care | 15-01-19 | 17:26

Die Duitsers stellen tenminste nog hele strenge eisen aan de installatie. Met een praxis potje hoef je daar niet aan te komen. Ook het onderhoud wordt nauwgezet gecheckt. Soort van apk voor houtkachels zeg maar.

Ben Hetzat | 15-01-19 | 17:56

In de Amercentrale in Geertruidenberg gaan iedere week 2 binnenvaartschepen met houtsnippers de lucht in. Telt niet mee voor de uitstoot itt. bruinkolen. En Jan met de korte achternaam mag geen openhaard meer stoken.

Trumme | 15-01-19 | 16:33 | 5

Er is een verschil: die centrale stinkt niet door de strenge milieu/ filtereisen maar voor houtgestook in de particuliere sector wordt geen strobreed in de weg gelegd. Het lijkt net op bepaalde dagen dat de hele stad in de fik staat en dat anno 2019 met schone aardgas.

ProAsfalt | 15-01-19 | 17:15

@ProAsfalt 15-01-19 | 17:15
'Er is een verschil: die centrale stinkt niet door de strenge milieu/ filtereisen
Hahahah, een centrale stinkt niet zegt hij dan, hilarisch.

Care | 15-01-19 | 17:27

PA 17:15

U heeft een moeilijk zwaar leven, dat kan niet anders. Als je toch brandend hout vind stinken, de horror.

Dr.Tatta.Macamba | 15-01-19 | 18:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Oftewel: de Gemeente kan straks via plaatselijke verordeningen opleggen dat je geen open haard meer mag stoken. "Fijnstof"....... het moet niet achterlijker worden.

kotelet | 15-01-19 | 16:33 | 3

Wat mij betreft gisteren nog met dat vreselijke gestink.

ProAsfalt | 15-01-19 | 17:15

Wat gaan we met Rotstof doen dan trouwens?

lovekila | 15-01-19 | 18:38

kotelet | 15-01-19 | 16:33 | Ik denk niet dat het gemeentebestuur in mijn gemeente ooit zo gek zal gaan worden, maar mochten ze op het gemeentehuis besluiten dat ik geen hout meer in de fik mag steken, dan weet ik nog wel een gebouw dat (als alternatief) de fik in gaat.

Wladimir 1928 | 15-01-19 | 20:35

Alles wordt verboten! Straks ook nog een verbod op lucifers en aanstekers zodat er nooit meer autobranden kunnen ontstaan. Of brandende overheidsgebouwen.

keestelpro | 15-01-19 | 16:30 | 1

Binnen 10 uur al gereageerd. Enfin, waar kun je dat hout ergens kopen? Het is in die 10 uur nog niet veranderd, laat staan opgebrand. Goei spul.

gekwetst | 15-01-19 | 17:23

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl