Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Bot Jetten sloopt burgemeestersbenoeming

go go rob

We hebben echt de afgelopen dagen als redactie de koppen goed bij elkaar gestoken en wij zijn #TeamJetten.

Want vandaag moet Rob Jetten naar een archaïsche weeffout van ons stelsel (de Eerste Kamer) om een andere archaïsche weeffout (de benoemde burgemeester) uit ons stelsel te halen. Als meer dan tweederde van de senatoren voor het schrappen van benoemde burgemeesters uit de grondwet stemt, kunnen we allemaal onze burgemeester gaan kiezen en worden we een beetje minder een bananenrepubliek. Dus hup Rob Jetten. Nou zeggen we er wel meteen bij dat we Rob nog steeds niet vergeven hebben met hoeveel plezier hij een dolk in de rug van het referendum stak en dat het afschaffen van de benoemde burgemeester extreem mager wisselgeld is voor een partij die is opgericht om ons stelsel democratischer te maken, maar hee. Als je tegenstanders worden aangevoerd benoemde burgemeesters die voor benoemde burgemeesters zijn, dan ben je onze man. Dus we fluisteren het zachtjes. 

Hup Rob.

LIVESTREAM.
INSTANT UPDATE: Nog even half uur geduld aub. De robot wordt zo opgestart.
UPDATE 22u47: Dat was 'm dan. Jetten krijgt steun van de coalitiepartijen voor zijn voorstel voor het schrappen van de benoeming uit de grondwet, maar dat betekent nog niet dat we een gekozen burgemeester gaan krijgen. De coalitiepartijen dienen namelijk een motie in waarin de Eerste Kamer zegt dat iedereen super voorzichtig moet gaan doen en wij kennen echte democraten die daar niet blij mee zijn. Oppositietuig (waaronder de PvdA(!)) dient motie in om nog langer na te denken. We denken al 170 jaar hierover na. Nou. Volgende week stemming.

Social

Reaguursels

Inloggen

Symboolpolitiek van d66 een goedmakertje voor de afgeschoten referenda.

ratelaar | 14-11-18 | 07:45

Een "onpartijdige en verbindende figuur", zoals Marga Waanders, die NVU en Kick-Out Zwarte Piet wilde verbinden...

MAD1950 | 14-11-18 | 01:06

Dit succesje krijgt Jetten gewoon cadeau. Alles voor het behoud van het kartel. Zij kunnen niet zonder sterk d66

A la snackbar | 13-11-18 | 22:56 | 1

Welk succesje? Dat er een grondwetswijziging kan komen?
Er moet nog een wet komen die dit gaat implementeren en jij mag raden wat Robot en Ollongren gaan doen.... juist! Die gaan ze helemaal niet opstellen, laat staan indienen...

Bon-sens | 13-11-18 | 23:41

Ik ben in principe voor elk wetsvoorstel zolang dit die idioten van D'66 maar in de wielen rijdt. Overigens maken ze het paard van de schillenboer burgemeester, zeer interessant maar gaat u verder (...)

Tiktak Theo | 13-11-18 | 22:25

Op dit moment levert de PvdAllochtonen (amper 6% bij de laatste verkiezingen) 33% van de burgemeesters, en juist die partij zorgt er wel voor dat Turken en Marokkanen het voor het zeggen krijgen. Heel Europa mag z'n burgemeester kiezen, behalve Betuttelland. Laten we daar maar eens gauw een eind aan maken.

wapster | 13-11-18 | 21:07

Ja , Inderdaad extreem laag wisselgeld.
Een grote NUL is het. Op gemeentelijk niveau maakt ons bloksnorretje het nog niet zoveel uit maar wil de Nederlandse Grondwet wel binden aan de EU .
Heeft hiervoor ook het Nederlandse volk de mond gesnoerd door mee te helpen het referendum om zeep te helpen.
Is aanhanger van de “Milieu kerk” en het 4e Reich.
Hier heb ik helemaal niets mee.
Dan mag hij nu eens wat positiefs bijdragen aan de samenleving maar dit is in de geschiedenis vaker gebeurd. Zo ken ik iemand en die bouwde snelwegen.

Datgingniegoed | 13-11-18 | 19:55

Dat irrelevant gezever is in de Eerste kamer nog erger dan de Tweede.
Voortdurend elkaar dan wel partijgenoten veren in de reet steken.
Ik haak af.

Abject | 13-11-18 | 19:00

In het 'oude' Nederland was een gekozen burgemeester wel een fijn idee geweest, maar in de huidige situatie met steden met meer dan 50% zandbak import gaat je gekozen burgemeester straks doodleuk de sharia invoeren. Rob Jette moet dat weten. Rob Jette is van D666. D666 heeft niets met democratie. Burgerinspraak moet zoveel mogelijk vermeden worden, tenzij van de groepen die wij graag willen laten domineren: linkse baardhipsters met meer vrije tijd dan mannelijke hormonen en haatbaarden met een Erdogan-ole-ole agenda.
Nee, ik ben niet meer onverdeeld voor een gekozen burgemeester. Ik heb er geen vertrouwen meer in.

Datsun_Cherry | 13-11-18 | 17:30 | 2

1 miljoen moslims tegenover 16 miljoen anders denkenden.This is the moment we have been waiting for.Don' t wait another 10 years.Dan staat op belediging van profeet Mohammed 100 zweepslagen.De islam is een geloof van vrede.Kijk naar Pakistan en dat katholieke meisje.Ik denk dat die moslima's gewoon jaloers waren op haar schoonheid en wilde op deze manier van haar af.En dan willen Pakistaanse moslims met een IQ van boven 120 en een universitaire opleiding dit meisje stenigen als de rechter dit mogelijk maakt?How sick can you get?Then religion really fucks your mind!

Jan59 | 13-11-18 | 17:47

Je hebt ook nog een gemeenteraad. En het rijk kan besluiten vernietigen van gemeentes en provincies.

Shoarmamasutra | 13-11-18 | 20:25
-weggejorist-
piccalili | 13-11-18 | 16:14

De archaïsche weeffout van het stelsel zit ‘m niet (alleen) bij de burgemeesters, maar in de onvolledige scheiding der machten. Wij kiezen een wetgevende macht (tweede kamer) die met dát mandaat de uitvoerende macht samenstelt. Dat is de elementaire weeffout. (En er zijn nog wel meer in de hele samenstelling en verkiezing van de wetgevende macht, maar dat zijn in deze discussie bijzaken).

Wat je zou moeten willen is een democratisch mandaat voor de uitvoerende macht (lees: premier en kabinet, en dus voor lagere overheden commissaris van de koning en gedeputeerden, burgemeester en wethouders), los van het democratisch mandaat voor de wetgevende macht die de uitvoerende macht moet controleren, die los van elkaar worden verkozen bij separate verkiezingen.

Met alleen een gekozen burgemeester ben je er niet. Want wat is de status van burgemeester dan en welke bestuurstrechtelijke macht en plicht geef je die verkozen functie dan? Tot hoever strekt dat mandaat en wat is dan verschil met een benoeming?
Alleen een verkozen burgemeester instellen is symboolpolitiek.

Als het gaat om het “partijkartel” te breken, dan lost het ook niets op. Het partijkartel breek je door de macht en de grip van partijen op het systeem te breken. En dat lukt niet zonder de evenredige vertegenwoordiging af te schaffen en terug te keren naar een districtenstelsel. Daar zitten ook evident veel nadelen aan, maar het grote voordeel is dat de macht en mannetjesmakerij niet bij een ongekozen partitocratische elite ligt. En natuurlijk gaat een partij zelf over de eigen interne structuur en en kandidaatstelling, maar met een districtenstelsel en de verplichting dat een kandidaat ook in dat district domicilie moet hebben, wordt “de kloof” wel een beetje gedicht.

Lang verhaal kort: Dus nee... ik ben niet #TeamJetten. Fuck him.

Stormageddon | 13-11-18 | 15:55

Koning W.A:" Als ik naar de hemel ga moet ik dan ook zo' n Maoistisch pakje dragen ?Iedereen hetzelfde?Wat zal ik de troon missen.En dan zit Jezus op de troon?En profeet Mohammed op het toilet naast hem?Because he' s all the time shitting himself because not 72 horny virgins are after him but 72 angry jews ?En al die priesters die heilig op aarde zijn verklaard door de Paus.Dan tegen God:Er stond in de bijbel geef de keizer wat de keizer toekomt.Daarom zijn we nu bijna 1 miljard rijk.En die James Brown in the corner singing " take it to the limit one more time.Give it some soul.Where are my 72 virgins?Horny bastard."Zelfs Barabas moest lachen.

Jan59 | 13-11-18 | 15:43 | 1

Not Bob Marley and the Wailers but koning W.A and the Wankers( kabinet).

Jan59 | 13-11-18 | 17:37

Als iets van D66 komt ben ik tegen. En dan die burgemeesters. Die grappenmaker van D66 ging destijds met de bus door het land om propaganda te maken voor de gekozen burgemeester. Volgens mij was dat de Graaf. Het plan werd afgeschoten en we gingen verder met de benoemde burgemeester. En wie werd er toen burgemeester: de Graaf. Dan ga ik over mijn nek van het gebrek aan principes van D66.

Rest In Privacy | 13-11-18 | 15:28 | 1

Zo is het. Als Jetten en D’66 dit niet lukt lopen ze een blauwtje op en komt de coalitie verder onder druk. Prima toch.

Trumme | 13-11-18 | 16:32

Ach, de baas van de Raad van State de 'gekozen' Tom de Graaf was zelf ooit gekozen.. eh.. benoemd.. eh burgemeester van Nijmegen. Die zal vriendje Jetten wel helpen. Trouwens, heeft Alex P. de witteboordencr.. al een burgemeestersbaantje? Is toch ook van d666. Die kan toch ook wel ergens worden gekoze.. benoem...

dathoujetoch | 13-11-18 | 15:00

Vind het inmiddels niet meer zo'n fijn plan, krijg je straks een Turkse of Marokkaanse burgemeester die geacht wordt zijn kiezersvolk terug te betalen.
Zoals ze bv in Rotterdamse hebben meegemaakt met de stadsdeelburgemeester van Turkse pvda huize, of de contracten even over konden gaan aan de aan hem gelieerde ondernemers etc.
Kortom niet doen, loopt inmiddels al teveel 3e wereld rond en de groenslinkers vertrouw ik eerlijk gezegd ook niet meer.

bwanabanjo | 13-11-18 | 14:52 | 3

Zoals je zelf al aangeeft, dat hebben we nu al, dus beter toch maar naar een gekozen bm, dan heeft het volk het maken van foute keuzes in ieder geval aan zichzelf te wijten.

jemagookniksmeer | 13-11-18 | 15:21

Je kunt heel simpel het Nofornprincipe invullen voor overheidsfuncties vanaf level X. Sterker nog, ik vind dat noodzakelijk als we tenminste deze pluriforme samenleving willen doen slagen. We moeten niet hebben dat nieuwkomers dit land in de richting van dezelfde afvoerput drukken als dat hun landen van herkomst zijn, is ook niet in hun eigen belang dus willen we Nederland Nederlands houden, dan zullen we dus geboren Nederlanders met enkele paspoorten en enkele nationaliteiten in dat soort functies moeten hebben en houden. Een soort "rentmeesterschap", als het ware.

Graaisnaaiert | 13-11-18 | 16:08

Goed punt. Er zijn zo tig gemeenten te bedenken die dan een Burgermeester van Marrokaanse Turkse of Antilliaanse afkomst krijgen en dan is cliëntisme en vriendjes politiek verzekerd.

Trumme | 13-11-18 | 16:36

En dan te bedenken dat hij regelmatig in zijn 'stopcontact' wordt gejettekettet....

Sliptong | 13-11-18 | 14:49 | 3

Wat maakt het uit wat hij (of wie) doet in z’n privé leven. Zo lang dit geen invloed heeft op z’n publieke functie. Maakt het toch geen hol (no pun intended) uit waar hij wat laat pluggen?

Mellita, domi adsum. | 13-11-18 | 16:29

Weet jij het. Misschien is hij wel de verbindende factor, de stekker. Ofzo

Shoarmamasutra | 13-11-18 | 20:28

Zolang het maar groen is.

Sliptong | 13-11-18 | 21:04

Ik wil een gekozen Chef de Mission. Pieter van de Hoogenband is het geworden namelijk.

Rest In Privacy | 13-11-18 | 14:36 | 3

Helemaal mee eens, Pieter de Naomi bepotelaar moet kaalgeschoren op een boerenkar door het Eindhovense getrokken worden met zijn weke bek. Bah wat een engnek.

bwanabanjo | 13-11-18 | 14:45

Wat is er mis met PvdH? Lijkt me een topsporter pur sang met een erelijst waar een paard de hik van krijgt.

Graaisnaaiert | 13-11-18 | 15:38

Alles er in de politiek eens wat meer mensen met het karakter en doorzettingsvermogen van PvdH zouden rondlopen, zou het niet zo'n zootje zijn in Nederland.

Gravin v Kippenbouth | 13-11-18 | 15:53

Tering. Is dat kind nou nog steeds bezig?

bft | 13-11-18 | 14:35

De grap is natuurlijk dat als het tandem vvd/cda weer niks gunt aan d66, zij wederom met lege handen staat en bijzonder weinig reden heeft om in dit kabinet te blijven zitten. Dan gaan ze gewoon de pvdallochtonen achterna: 4 jaar lang Rutte aan een meerderheid geholpen.

wapster | 13-11-18 | 14:34

Bovendien; waar maken we ons nog (d)ruk om?! Het eens zo mooie Nederland is al zwaar naar de kleaute en het is wachten op de 'witte exodus' (bwvs) Zolang we niet zichtbaar met 100.000 en op het Malieveld staan te roeptoeteren gaat extreem links verder met het vernietigen van het vrije westen. Wanneer gaan we?!

Wil1971 | 13-11-18 | 14:29 | 2

Nou pak je koffers maar

wapster | 13-11-18 | 14:35

*zich bij Wapster aansluiten doet en Argentinië voorstellen doet*

Sliptong | 13-11-18 | 14:51

Men wil voorkomen dat er een meer rechts geluid uit de monden van een gekozen burgemeester zal gaan klinken. Dat mag natuurlijk niet want dat zou het begin van het einde kunnen zijn van de linkse kartelvorming. De NPO staat ook al op omvallen en waar moeten dan anders de Ahmed's, Femke's en Fleur's hun roodgekleurde ei kwijt om dit land verder te kunnen afbreken en om te vormen tot....

Wil1971 | 13-11-18 | 14:20 | 9

NPO 3 is naar RTL 4 verhuisd mocht je het nog niet door hebben gehad...

Sliptong | 13-11-18 | 14:51

Ja, hoor 2500 burgemeesters? In 2017 waren er 342 . En nu 2500! J Jan59, de lichting59 was niet erg sterk in rekenen, of reaguren, of... ach.. jan doe maar slaapje.

dathoujetoch | 13-11-18 | 14:55
▼ 6 antwoorden verborgen

Heb trouwens wel het idee dat dit ontzettend geregisseerd is, categorie "give a dog a bone". Zal me ook niets verbazen als dit erdoor komt als wisselgeld voor de opgeblazen referendumwet en natuurlijk om Jetten meteen een flinke slinger naar boven te geven, categorie: zie je wel, hij krijgt dingen voor elkaar. Natuurlijk zal er eerst een selectieprocedure komen waaruit voorgeselecteerd gaat worden, dus of het nou kandidaat A, B of C wordt, ze hebben allemaal al een "keurmerk" dus is het lood om oud ijzer.
Het enige middel waar de beruchte 120 van de 150 zetels last van hadden was het raadplegend referendum, moesten ze veel te veel uitleggen en met de billen bloot en dat wilden de boven ons gestelden nou net niet. Dus dan maar een paar afgekloven botjes om den plebeeers zoet te houden.

Graaisnaaiert | 13-11-18 | 14:18

Wat een stelletje ouwe lijken daar in de eerste kamert!

nee_toch? | 13-11-18 | 14:12

Ik snap er geen ballepiet van.
En maar klagen dat de bevolking niet in staat is om in het stemhokje een juiste keuze te maken.
Wel willen de reaguurders een gekozen burgemeester omdat dan de bevolking plots wel de juiste keuze zal maken.

botbot | 13-11-18 | 14:09 | 2

Maar dat is dan wel HUN keuze. En niet het brandhout uit den Haag.

Franciscus Borchwerf | 13-11-18 | 14:29

Er wordt hier vaker gewezen op inconsistentie wat betreft de wensen van GS, haar reaguurders en rechts in het algemeen. Maar dan worden er praktisch altijd appels met peren vergeleken. Ik vraag me af of dat door lui denken komt of dat het om te trollen is.

Sans Comique | 13-11-18 | 15:08

De jongereenbeweging van het CDA roert ook zijn gristelijke mondje.
www.hpdetijd.nl/2018-11-13/cdja-maant...
Zij zien de grondwetswijziging helemaal niet zitten.
Dat belooft nog wat binnen de coalitie.

leo de pejo | 13-11-18 | 14:00

Vanochtend weer een leuke discussie op Radio 1. De vereniging van benoemde burgemeesters was uiteraard tegen de gekozen burgemeester. Maar wat mij nog het meest verbaast was het argument dat een burgemeester apolitiek moet zijn en boven de partijen moet staan, en dat dat blijkbaar alleen geborgd kan worden met benoemde burgemeesters. Waarbij de genomineerden voor 100% bestaan uit (ex-)politici, en waar bij de benoeming de partij van de kandidaat een belangrijke - zeg maar gerust doorslaggevende - rol speelt. Dan gooien ze het uiteraard op zorgvuldige selectie... dan heb ik 1 woord: Femke. Die is ook gewoon benoemd ondanks het feit dat velen bedenkingen hadden - naast haar volstrekt gebrek aan bestuurlijke ervaring - aan haar vermogen om boven de partijen te staan.

Burgemeestersbenoemingen zijn *altijd* politiek. En dan heb ik liever een transparant en democratisch proces dan deze achterkamertjes.

Muxje | 13-11-18 | 13:58 | 2

Maar Femke heeft wel de toneelschool gedaan.Daar heeft koning W.A veel ontzag voor.Dus dat is wel meer dan een ton per jaar waard.Je zag hoe lief ze deed tegen prinses Mabel in de aidsparade.En Adyen doet de betalingen inzake dat aidsfonds?

Jan59 | 13-11-18 | 14:07

Mabel is gewoon het zichtbare stukje wondrot dat uit het moreel zieke koninklijke lichaam sijpelt. Niet meer, niet minder. En dat uit de woorden van een tot voor kort overtuigd monarchist...

Graaisnaaiert | 13-11-18 | 14:21

Laat me raden, in maart mogen er weer rondjes ingekleurd worden zeker?
Rob toch lekker een eind op met dat graf-D'66

Mastermattie | 13-11-18 | 13:58

Go Rob, alle ooit benoemde D66-burgemeesters staan vierkant achter je. Bliep!

Bert Konterman | 13-11-18 | 13:56 | 1

En omdat we zo' n democratisch land zijn zitten we nog in de EU?Oke,Balkenende en Rutte moesten hiervoor wel het referendum negeren.Maar ze konden niet anders want ze werden door Bilderberg onder druk gezet?Bilderberg:"We can make or break you."Koning W.A:"You better believe it.My family has hundred of years of experience."De AEX schiet alweer omhoog.Prinses Mabel van 200 miljoen naar 400 miljoen euro?You have little faith.Volgend jaar mogen we weer stemmen.

Jan59 | 13-11-18 | 14:02

Wat doet zo'n burgemeester eigenlijk?

dyslexieman | 13-11-18 | 13:52 | 6

ChatBot | 13-11-18 | 14:02 De job lees ik hier is iets met veiligheid. Dan zou je bijvoorbeeld ook heel goed een politieman in kunnen zetten. Een stuk goedkoper,

dyslexieman | 13-11-18 | 14:08

@dyslexieman | 13-11-18 | 14:08
In dat geval zou ik gaan voor een BOA handhaver of een werkeloze beveiliger.

ChatBot | 13-11-18 | 14:11

ChatBot | 13-11-18 | 14:11 Vrijwilliger met behoud van uitkering. Bak geld bespaart, gezeik opgelost!

dyslexieman | 13-11-18 | 14:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat gehuil altijd over de politiek. Het is echt héél simpel. Je kiest voor christen democratisch, sociaal democratisch, liberalisme (links of rechts), en sinds kort voor groen, nationaal socialisme of fascisme. Veel meer smaken zijn er niet.

Kies dan toch gewoon. En niet janken als je verliest.

De Koreaanse Slet | 13-11-18 | 13:50 | 8

@timmey | 13-11-18 | 14:08:
.
Als u al twijfelt of de NVU een fascistoide partij is zegt mij dat voldoende over uw politieke geaardheid en/of hersencapaciteiten. Je kunt vinden dat DKS af en toe een beetje doordraaft - en dat vind ik ook - maar dit is echt pure domheid die u hier etaleert. Kortom, u is af.

Graaisnaaiert | 13-11-18 | 14:29

@graaisnaaiert: en wanneer heeft u voor de tweede kamer voor het laatst op de NVU kunnen stemmen dan? Daarbuiten, er is een behoorlijk verschil tussen nationaal socialisme en facisme . Als je dat geeneens weet ben je puur dom. En u bent dus af.

The2Amendment | 13-11-18 | 18:19

@grasnaaiert.. ik heb me nooit echt verdiept in de NVU ken het van horen zeggen.. je kan nergens op ze stemmen tenminste ze stonden niet op de tweede kamerlijst.. en blijkbaar woon ik ook niet in hun gemeente.. dus daarmee wekken ze nooit mijn interesse. Het oogt des te dommer om dan te gaan zeggen of het wel of niet een fascisten partij is of niet. Aangezien dat te pas en onpas wordt gezegt vandaag de dag. Ik weet van de fvd dat ze het niet zijn omdat ik me heb verdiept in het programma en bij een bijeenkomst heb gezeten.

timmey | 13-11-18 | 22:24
▼ 5 antwoorden verborgen

Ben benieuwd wie de kieslijsten mag samenstellen met uitsluitend D66 leden erop.

ChatBot | 13-11-18 | 13:49

Bliep Bliep

azijnseikerT | 13-11-18 | 13:49

Laat maar.

pianist | 13-11-18 | 13:48

Een sprekende trekpop die de Griekse beginselen is toegedaan, het moet niet gekker worden...

eerstneukendanpraten | 13-11-18 | 13:43

Dus de Bilderberggroep bepaald tot nu toe indirekt wie er burgemeester,wethouder,CvdK,baas van DNB,CBS,CPB,COA,leden van de Raad van State,rechters Hoge Raad ,NPO etc. wordt maar nu mag het klootjesvolk dit zelf kiezen?Binnenkort dan ook bindend referenda?Laten we er een echte democratie van maken.Zie je die smoelen van die rijken en het koningshuis al voor je.Als Jetten dit met de steun van de koning voor mekaar kan krijgen.Dan petje af.Wat zal die koning W.A schrikken als hij in de hemel komt en gelijk is aan iedereen.

Jan59 | 13-11-18 | 13:42

Zo dom!
Hebben ze weer er een mixvoorstel van gemaakt: "burgemeester ÉN commissaris van de Koning".

had er nou 2 voorstellen van gemaakt en was begonnen met de burgemeester. Nu schaar je de Volksleider gelijk aan de Boodschapper van de Koning.

Ik kruis m'n vingers...

Rest In Privacy | 13-11-18 | 13:42

Voor de Bühne, hij speelt gewoon toneel, hij weet dat hij in de 1e kamer kansloos is. De baantjes carrousel voor zijn vriendjes is hem veel te lief.

Mijn klomp breekt | 13-11-18 | 13:37 | 1

Vergeet aankomende verkiezingen niet.

Muuke | 13-11-18 | 16:56

gekozen burgemeester of niet
het interesseert mij geen biet
D66 is in ieder geval wel tegen zwarte piet
dat ontgaat mij zeker niet
waarom hen dan wel een podium bieden geenstijl?
hopelijk halen zij snel voorgoed bakzeil
ben je als partij tegen zwarte piet
dan ben je lucht en besta je voor mij niet

ja-nee-misschien | 13-11-18 | 13:31 | 5

vond wel aardig gedichtje en daarnaast ben ik ook niet voor gekozen burgemeester hoewel....

ja-nee-misschien | 13-11-18 | 14:09

Ik ben voor de meest geschikte kandidaat, of hij/zij nou gekozen of benoemd wordt. Klein bier.

Graaisnaaiert | 13-11-18 | 14:27

@de Koreaanse slet.
Dat is niet het punt. Het gaat niet meer om "wat kinderen willen."

Deze mensen willen zwarte piet weg. Is dat gebeurt dan volgt er weer wat anders. Straatnamen. Beelden, Gouden Koets. Grachten panden, baantjes die verzonnen worden. etc etc etc. Voor deze mensen zal er ALTIJD ALTIJD wat te zeiken blijven. Vegetarisch eten verplicht. Iedereen een verblijfsvergunning.
Op een gegeven moment moet er een lijn worden getrokken en ik zeg dat Nederland dat hier doet.
Het is ondertussen een principe zaak geworden waarbij Nederland verplicht wordt iets te doen, omdat mensen zich "gekwetst" worden.
OOOOH ze zijn "gekwetst"!!!!!!! Zo fakking erg.
GTFO.

www.youtube.com/watch?v=trgw0QoAZQ8

fifi23 | 13-11-18 | 14:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Kapitale misser die Jetten!

Einde van de Domheid | 13-11-18 | 13:28

Dit wordt de schaamlap waarmee D66 wil gaan verhullen dat ze demofobe referendumkillers zijn.

ZoekEenVrijeNick | 13-11-18 | 13:28 | 5

kunstliefhebber | 13-11-18 | 13:50

Dat is de reden helemaal niet. Het raadgevend referendumwetje bleek een fiasco. Om het simpel te zeggen het was niet bedoelt als breekijzer voor de minderheid maar om een meerderheid een ruime controle en advies functie te houden.

De organisatoren van het Oekraïne referendum hebben zelf gezegd dat het een fiasco was en dat het ze niet ging om Oekraïne. Het is dus misbruikt. En de VVD is de partij die het de nek omdraaide niet D66. D66 moest toegeven dat het misbruikt was en daarom gaven ze mee.

De Koreaanse Slet | 13-11-18 | 13:54

@DKS | 13-11-18 | 13:54

De twee referenda die zijn gehouden onder de wet voor het raadgevend referendum waren een groot succes, met veel maatschappelijke discussie en met een duidelijke uitslag. De enige leugens die ik toen gehoord heb kwamen van de kant van de regering (Oekraine-verdrag zou 'slechts' een simpel handelsverdragje zijn, wat niet zo bleek te zijn) of hield de regering doelbewust informatie achter (negatief rapport over de wet op de inlichtingen en veiligheidsdiensten). Dit heeft echter niet voorkomen dat de bevolking in meerderheid beide keren een duidelijk 'nee' heeft laten horen.

Verder hield het feit dat het 'slechts' een raadgevend referendum was natuurlijk niet in dat men de uitslag per definitie naast zich neer hoefde te leggen. Men had er ook voor kunnen kiezen om de wens van de bevolking te honoreren, wat wel zo democratisch is, dunkt me. Het naast zich neerleggen van de uitslag was dus een duidelijke keuze (ook van D66).

kunstliefhebber | 13-11-18 | 14:13

De Koreaanse Slet | 13-11-18 | 13:54
Doe es niet zo onnozel. Er zijn hele goede redenen op te noemen om Oekraïne buiten de EU te laten. Lees je eens in zou ik zeggen, men je niet alles in je luie vlerken douwen.

Sans Comique | 13-11-18 | 15:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Er zitten ook wat archaische weeffouten in de EU. Laten we daarover eens om de tafel gaan zitten!

Einde van de Domheid | 13-11-18 | 13:27 | 1

Begin eens met ze benoemen. Eens hoor. Er is veel ruimte voor verbetering. Maar vertel.

De Koreaanse Slet | 13-11-18 | 13:28

We kunnen dan stemmen op burgemeester A (pvda) , burgemeester B (D66) of burgemeester C (vvd), alle drie voorgedragen door de gemeenteraad uwer gemeente.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 13-11-18 | 13:25 | 8

De Koreaanse Slet | 13-11-18 | 13:29
Zo gaat het nu ja, maar hoe denk jij dat het met de gekozen gaat?
3 kandidaten die gesolliciteerd hebben worden geselecteerd door (linkse) gemeenteraad en daaruit mag de burger er eentje kiezen.
En wordt niet de persoon gekozen die de gemeenteraad graag had gezien, wordt er een 2e stemronde gehouden (nieuwe sollicitatieprocedure, zie 020).

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 13-11-18 | 14:16

De Koreaanse Slet | 13-11-18 | 13:37
DE PVV heeft wel geschikte kandidaten, alleen die passen niet in het linkse straatbeeld der maatschappij, of terwijl in het straatje van willem en maxi.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 13-11-18 | 14:17

LoesjeP | 13-11-18 | 13:39 , misschien nog Wouter B. er bij, dan wordt de keus iets ruimer.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 13-11-18 | 14:18
▼ 5 antwoorden verborgen

Roflol...'de robot wordt zo opgestart'. Episch!

Amsterdamsko | 13-11-18 | 13:25

Wisselgeld waar je kan geloven, doe ik niet. AD66 is de meest ongeloofwaardige partij die er is, bij de SGP PVV of FvD weet je tenminste wat je aan ze hebt

Bokito ergo sum | 13-11-18 | 13:24

Stop met het ontmenselijken van Jetten! #GrijzeLevensDoenErToe

Rest In Privacy | 13-11-18 | 13:22

De Robot slaat nog geen deuk in een pakje boter, ik geef hem geen schijn van kans. De senatoren zitten niet te wachten op de mening van een mechanische praatpop.

Gravin v Kippenbouth | 13-11-18 | 13:22 | 5

En dan mag een gekozen PVV burgemeester islamitische vluchtelingen weigeren om in z ' n gemeente op te nemen?En het bouwen van moskeeen verbieden?Eventueel laten slopen?Er mag geen hoofddoekje worden gedragen.En alles wat de EU ons opdraagt wordt deze PVV burgemeester de prullebak in gegooid.En jullie geloven nog in de gekozen burgemeester?Waar moet Den Haag dan al die oud politici naar toesturen?De bijstand?Dan is niemand in de Kamer meer te vertrouwen en de loyaliteit voor de gevestigde orde is ook weg.Zie je de koning al op koningsdag naar die stad met die PVV burgemeester gaan.En die PvdA burgemeester is nu ook niet blij want al die vluchtelingen die naar die stad moesten met die PVV burgemeester krijgt hij/zij nu op z' n bord.Dat betekent dat deze burgemeester de belastingen drastisch moet laten stijgen.Oke daar heeft hij nu ook schijt aan.Maar toch zet het die socialist nog verder in het verdomhoekje.

Jan59 | 13-11-18 | 13:31

Jan59 | 13-11-18 | 13:31

Weinig kennis over wat een burgermeester doet, kan en mag zie ik. En een PVV burgermeester? Als we een districtenstelsel hadden dan hadden al die paupers niet in de kamer gezeten. PVV, FvD, Dierenpoes en 50+. Maar helaas.

De Koreaanse Slet | 13-11-18 | 13:35

De Koreaanse Slet | 13-11-18 | 13:35
Als.. als.. als.. Ik heb me ook eens een slimpie laten uitleggen dat als we een kiesdrempel hadden net zoals in Duitsland de PVV niet in de kamer zou zitten. Dat moet dan wel een verdomd hoge kiesdrempel zijn want de PVV is de tweede partij in aantal kamerzetels. Dan zouden alle 150 kamerzetels bezet worden door VVD'ers.

Mijn GS nick magnie | 13-11-18 | 13:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik wil best een gekozen burgemeester. Maar ik heb geen zin om ook daarvoor nog weer helemaal naar een stemburo te gaan om op een prehistorisch stuk dode boom een kruisje in te beitelen. Dus thuis via digiD ofzo.

Leptob | 13-11-18 | 13:22 | 2

Veelzeggend dit.

De Koreaanse Slet | 13-11-18 | 13:23

Dit geldt voor heel veel mensen waaronder ikzelf. Een burgemeester heeft amper invloed op mijn leven of op het dagelijks leven van een stad dus waarom zou ik daar op moeten stemmen?

Ardbeg | 13-11-18 | 13:26

De gemeentes zijn door (verplichte) fusies en overnames inmiddels al zo 'gemiddeld' dat als bevolking een burgemeester kiezen om de identiteit van je dorp of gemeente te beschermen in meeste gevallen al een gepasseerd station is.

D66 kennende zal het een raadgevende benoeming worden, welke na 3 PVV burgemeesters weer wordt afgeschaft wegens onwerkbaar en burgemeester heeft toch niets te vertellen dus maakt toch niet uit.

der Schmutz | 13-11-18 | 13:21

Kunnen we jetten niet voorzien van een snelle ssd en 32 gb ram? Dan start ie wat sneller op.

The2Amendment | 13-11-18 | 13:21 | 2

+veul

Gravin v Kippenbouth | 13-11-18 | 13:23

Hij is al een Sukkelende Slome Dufkop. Op 25 maart is ie vanzelf 32 jaar een Raar Akelig Mannetje.

Fanshitter | 13-11-18 | 13:31

Zo'n burgemeester is toch de voorzitter van de vergadering, die taak moet je niet onderschatten. Zucht... we moeten oppassen dat mensen niet verkiezingsmoe worden, doe mij maar de gekozen premier ipv zo'n grotendeels ceremoniele functie als een burgemeester. Als het aan FvD, PVV en D66 ligt hebben we straks ieder kwartaal wel een verkiezing of referendum. Ik kies niet voor niets volksvertegenwoordigers die namens mij al die keuzes mogen maken.

Ardbeg | 13-11-18 | 13:21

Geloof er niks van, ook deze NPC is een tegenstander van democratie, zoals alle mechanische mensdingen.

Jan Passant mk2 | 13-11-18 | 13:19 | 1

Jetten is een EU bot.

lacucaracha | 13-11-18 | 13:22

Ik weet het eerlijk gezegd nog niet.
Gezien de demografische ontwikkelingen op langere termijn kunnen we zomaar een bindend stemadvies van Denk verwachten met alle gevolgen van dien.

Of een of andere RTL clown die toevalig even populair is.

Niet echt een ontwikkeling waar ik op zou zitten te wachten.
Ik neig er naar dat mijn voorkeur gaat naar een benoemde burgemeester.
Of desnoods 2 / 3 kandidaten voorgedragen door de gemeenteraad waar wel over gestemd kan worden.

Maya de Blij | 13-11-18 | 13:19 | 2

Maar dan niet 2 / 3 kandidaten van dezelfde partij...

Lupuslupus | 13-11-18 | 13:21
-weggejorist-
Leffe Blonde | 13-11-18 | 17:42

Leuk, zo'n gekozen burgemeester, maar ik zou liever (ook) andere ambten onder democratische controle plaatsen, zoals dat van rechters en OvJ's.

Hetze Haatstra | 13-11-18 | 13:18 | 5

De huidige burgemeester staat al onder democratische controle. Als hij/zij er niets van bakt, kan de gemeenteraad hem/haar voordragen voor ontslag (door een motie van wantrouwen), of verlenging van zijn/haar contract weigeren. Dat benoeming en ontslag formeel (en niet mer dan dat) bij de minister van BiZa liggen maakt daarbij weinig uit.

Synecdoche | 13-11-18 | 13:54

synecdoche: tot zover de theorie

Jan Passant mk2 | 13-11-18 | 13:57

Synecdoche | 13-11-18 | 13:54 |
Deze draad gaat over de gekozen burgemeester en dus over directe democratie; niet het indirecte geneuzel waarmee een handvol partijen nu al decennialang probeert de macht bij de bevolking vandaan te houden.

Hetze Haatstra | 13-11-18 | 14:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Als het er door komt wordt het toch een getrapte benoemingsprocedure.

Statler en Waldorf | 13-11-18 | 13:13

Laat maar die robo Jet. Volg de ontwikkelingen in Israël. Kan niet alles te gelijk.

DerkArie-ut-de-Achte | 13-11-18 | 13:13 | 1

Heeft u een goed werkende livelink of twitterfeed? Ik krijg alleen maar wazige sites met heel veel reclames en pop-ups.

Graaisnaaiert | 13-11-18 | 13:29

Sinds de afschaffing van het referendum neem ik demofoben 66 niet eer serieus.

Franciscus Borchwerf | 13-11-18 | 13:10

Als het doorgaat, kun je in de toekomst waarschijnlijk "kiezen: voor een stuk of 3 leden van de regentenpartijen. Echt democratische verkiezingen zullen het nooit worden, dat zal de "elite" nooit toestaan.

jeweetwelwie1966 | 13-11-18 | 13:10 | 1

Zoals die arme burgers van Utrecht destijds mochten kiezen tussen Ralph Pans en Aleid Wolfsen. Beiden PvdA.

Gajus | 13-11-18 | 13:19

De adder onder het gras zal nog naar bovenkomen. D’66 is n.l. niet voor directe invloed van de burger. De verkiezingen van de burgermeester zullen indirect blijven. Of grootste
partij in de gemeente levert de burgermeester of gemeenteraad gaat de burgermeester kiezen. Één van de twee maar zeker geen directe openbare verkiezing want burgers zijn n.l. niet in staat zelfstandige keuzes te maken.... volgens D’66.....

Blonde Nel | 13-11-18 | 13:09 | 4

De Koreaanse Slet | 13-11-18 | 13:22
Laat jezelf nakijken gek. Het collectief van de burgers is meer dan intelligent genoeg. Met den onderbuik en het gezonde boerenverstand maak je prima beslissingen mee.

Vanilla | 13-11-18 | 13:28

Vanilla | 13-11-18 | 13:28

Nee dat is het niet. Echt niet.

De Koreaanse Slet | 13-11-18 | 13:31

Vanilla | 13-11-18 | 13:28
Klets toch niet de burgers zijn oerstom als ik de reaguurders mag geloven.
Ze zien kans om op de VVD, GL, D66, PvdA en SP te stemmen.

botbot | 13-11-18 | 13:35
▼ 1 antwoord verborgen

Met de huidige bevolkingssamenstelling in de grote steden betekent een gekozen burgemeester een moslimburgemeester. Weet niet of ik dat wel wil.

J0risjenny | 13-11-18 | 13:09 | 3

Dus je hebt liever Krikke of Halsema dan Aboutaleb? Schiet mij maar lek...

Gajus | 13-11-18 | 13:14

Goed punt.

lacucaracha | 13-11-18 | 13:18

Zoals kalief Sadiq Aman Khan. Maakte van Londen toch in recordtijd een postermodel van de post-globalistische multiKulturele heilstaat.
www.youtube.com/watch?v=ARehGgpGL1c

Jan Passant mk2 | 13-11-18 | 14:05

Dalek Jette zegt direct na zijn reboot:
“Doctor.... Ex........ ter..... minate?”.

Nivelleermarionet | 13-11-18 | 13:08

Op naar 0 zetels. Met Jetten aan het roer denkt D66 het Jesse Klaver-effect te sorteren, maar dat gaat niet gebeuren. Dit is al jaren een wens van D66, totdat er zoals in Engeland een voormalige mascotte van een betaalde 2e of 3e divisieclub voor de gekozen burgemeesterspost gaat. Met als one-liner, iedereen gratis bier. De beste man werd verkozen. Mooie kroonjuwelen hoor D66. Zal wel weer net zo snel ten grave gedragen worden als het andere kroonjuweel, het referendum. Succes Robje, ik hoop dat je een goed gesprek hebt gehad met de fractie!

pibasso | 13-11-18 | 13:08

Moet het wel zo zijn dat de burgers direkt zelf kunnen kiezen, anders blijft alles bij het oude, als je dit aan de raad overlaat.

Zwizalletju | 13-11-18 | 13:07 | 1

Dat zou inderdaad de enig juiste oplossing zijn.

Lupuslupus | 13-11-18 | 13:23

Dus de vraag die heden aan de orde is, is: "Gaan de toekomstige ongekozen burgemeesters zichzelf van een baantje beroven?"

Rest In Privacy | 13-11-18 | 13:07

Één zwaluw maakt nog geen zomer...

Wijze uit het Oosten | 13-11-18 | 13:06 | 1

En één Jetten maakt nog geen partijleider.

bisbisbis | 13-11-18 | 13:07

Laat die livestream maar. Ik ga mijn tijd niet verdoen met een nep democratenpartij die het liefst de macht zo snel mogelijk wil overhevelen naar een zooitje ongekozen leiders/de EU.

First Contact | 13-11-18 | 13:04

Vooruit dan maar. Hup Rob!

Rest In Privacy | 13-11-18 | 13:02

nou, Geenstijl, dat is een hele ommezwaai. #RoboJetten van #d666

zeiksmurf | 13-11-18 | 13:02

Dan kan ik naast Kolonel ook aan de slag als burgemeester.
Lachen!

Kaas de Vies | 13-11-18 | 13:02

Noem mij 1 voorbeeld waarbij de benoeming van een door de gemeenteraad voorgedragen kandidaat niet is doorgegaan en ik ben om. Één voorbeeld.

two ball cane | 13-11-18 | 13:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl