Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Overheid doodsbang voor GeenStijlland

Ons roze Utopia volgeplempt met WINDMOLENS

omg, daar gaan onze plannen

In 2008 al las u op GeenStijl over GeenStijlland, een utopische meritocratische heilstaat (met F1-circuit) in de Noordzee, waar rassen welkom waren (en religies niet), waar iedereen een toffe baan met vlaktaks had, en waar naaktrecreatie alsook buitenseks werd aangemoedigd. Met overal espresso-apparaten voor (gratis) koffie en een gigantisch paintball-bos voor de fun. Met selectie aan de poort, want open grenzen is funest voor iedere vrije en vrolijke natiestaat.

Tien jaar later dromen wij nog steeds van het Beter Nederland, maar het ontbreekt ons vooralsnog aan hele grote baggerschepen, kippwagens en 8.100.000 m³ zand. Bovendien houden wij best wel van een Noordzee-vissie op ons bord, en dat hele GeenStijlland is ons geen fittie met met die best wel potige vissermannen waard. 

Nu blijkt dus dat het hele GeenStijlland er nooit gaat komen, want het roofstaatje aan het Noordzeetje heeft het allemaal al ingepikt, om er mega-windparken te bouwen. Beroepsvissers boos, want daar goes the neighbourhood alsook de boterham, om over al die tienduizenden doodvermoorde zeevogels, bruinvissen en grienden maar niet te spreken. Deze drie tweets, mensen. Als iemand bij het knopje van de noodklok kan, dan graag. Red de Noordzeevisserij!

Social
Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Hoeveel wind kan je "afvangen" voordat hij wordt geluwd? Geen wind, geen regen!

der Übermeister | 21-12-18 | 20:01 | 1

kappen nou. windsnelheid pikt weer op na een paar 100meter. hoge en lagedrukgebieden zijn de motor hier.

Droppot_dk | 21-12-18 | 23:02

Beton houdt warmte vast. Gebouwen en wegen zorgen voor opwarming. Fiets maar eens de stad uit op een koude dag.
Er moeten minder mensen komen en er moet minder gebouwd worden. MInder economische groei.
Probleem is dat hebberigheid de enige drijfveer van onmens Mark Rutte cs is.

oplichter | 21-12-18 | 14:07 | 1

Zonder de rest van de vv(d)-fractie onder leiding van Vaas Dijkhoff is Prutte niets. Stem niet op het kartel en ze zullen wel moeten bijdraaien in hun aliberale demofobe avonturen.

O2Neutraal | 21-12-18 | 14:53

Wat al deze onzin voor de portemonnee van de Nederlander gaat betekenen wordt volgens de staatsmedia na de verkiezingen bekend gemaakt.

linus | 21-12-18 | 12:21

De EU heeft een ultiem instrument gevonden om een soort communistische heilstaat te realiseren: het klimaat! Door duizenden miljarden te spenderen aan het klimaat, zijn we straks allemaal even arm. De lage inkomens zullen gecompenseerd worden in de uitgaven en de hoge inkomens gaan flink meer meebetalen. Zodra er bijna geen (netto) inkomensverschillen meer zijn, is oorlog met een buurland uitgesloten. Zodra je nauwelijks meer perspectieven of ambities hebt, hoef je je allochtone buurman ook nergens meer de schuld van te geven. Iedereen dezelfde elektrische auto, iedereen dezelfde woonlasten want hypotheekrente aftrek zal met een jaar of 5 ook helemaal afgeschaft zijn. De klimaatgekte heeft een duidelijk doel want rationeel bekeken slaat het helemaal nergens op. Het gaat hier om een nieuwe wereldorde.

ILF2 | 21-12-18 | 10:57 | 1

Dit is juist een goede ontwikkeling voor GeenStijlland! Over een paar jaar de windmolens afbreken en een groot deel van GeenStijlland is alvast onderheid.

Antigoog | 21-12-18 | 10:49

Wat als het klimaat zo van slag is, dat het voor een lange tijd nauwelijks waait en de zon amper nog schijnt?

kweethetooknietbeter | 21-12-18 | 10:45 | 1

Ik weet echt niet wat ik hier op moet zeggen. Behalve dat dit de meest geniale vraag allertijden is.

Von Knarrenstein | 21-12-18 | 10:54

Haha jaa allemaal oprotten naar je eigen reaguurdersland. Waar huizen alleen zolders hebben, en vrouwen af en toe mbv een zieligheidssubsidie ingevlogen worden. Behalve Ebru, die gaat waarschijnlijk vrijwillig mee. Waar standbeelden van Pim en Theo bezoekers verwelkomen. Waar elke dag alles roze is, zodat de gaypride mee kan verhuizen. Wat een idee!

Balgesjaakt | 21-12-18 | 10:42

Oceanen, land en atmosfeer wisselen voortdurend CO2 uit, dus de extra belasting van het systeem door menselijke activiteiten is uiterst klein. Zelfs een kleine verstoring van het evenwicht tussen oceaan en atmosfeer zou een veel ernstiger stijging veroorzaken dan wat de mens ooit kan produceren

djeco | 21-12-18 | 10:01 | 1

200.000.000.000 euro, geld van de burgers, voor een 'opwarmings'-afname van 0,0007 graden. I rest my case.

MurkRatte | 21-12-18 | 10:23

Deze regering kan beter vandaag dan morgen vallen. Anders zitten we decennia lang vast aan een peperdure, foeilelijke en volstrekt onnodige energietransitie die werkelijk nul komma nul impact heeft op het klimaat. Hoe geschift kan je zijn?

Zeddegeizot | 21-12-18 | 09:32 | 2

Inderdaad de uitstoot door de mens is te weinig om verschil te maken.

djeco | 21-12-18 | 10:03

djeco | 21-12-18 | 10:03
De mens heeft zeker invloed. De vraag is echter, waarom we perse van het gas moeten en aan die warmtepomp van vv(d)-er Ed Nijpels en zijn vrindjes. En uiteraard, mogen er vragen gesteld worden, bij alle taxen die men weer over de burgerij (en niet de industrie), meent uit te 'moeten' storten.

O2Neutraal | 21-12-18 | 14:56

Kabeltje meer of minder ligt niemand wakker van. Alle zeeën liggen er immers al tjokvol mee: www.cablemap.info/ (waarschuwing: terrorismegevoelige info)

mozaard | 21-12-18 | 08:15

en waar moet schiphol-eiland nou komen?

zeiksmurf | 21-12-18 | 08:10

Ook al tientallen jaren bekend: Voor het milieu maakt men graag het milieu kapot.
Zolang het maar geld oplevert.

bergsbeklimmer | 21-12-18 | 07:57

Kwijldraad | 21-12-18 | 06:59 |... thoriumreactor ...

Dank je wel voor deze informatie.
Dit gaan we doen... Thoriumreactor.
Windmolens, zonnepanelen, warmtepompen--> een hoop gepruts, veel geld, veel gebreken en veel ergernis.
Iedereen is aan het prutsen en het kost veel moeite om dit aan elkaar te koppelen.

Drie Thoriumreactoren en de zaak is voorgoed opgelost.
Schone en krachtige energie - waarbij we kunnen stoppen met aardgas - windmolens, zonnepanelen en warmtepompen.

Waarom moeilijk doen en iedereen op kosten jagen - terwijl dit de oplossing is.

sociaal_econoom | 21-12-18 | 07:43 | 2

Omdat er dan niets te verdienen valt...

Ad Hominem Tu Quoque | 21-12-18 | 08:17

Maar voor de burgers een opluchting, geen hoge kosten, Nijpils en Samson wegwezen, doei.

gato | 21-12-18 | 08:24

Enige dat ik hier even niet begrijp is dat we het zielig vinden dat er dieren dood gaan door die windmolens, maar dat we tegelijkertijd moeten opkomen voor de vissers omdat zij dan geen vissen meer kunnen doden?

Ik ben tegen de windmolens en tegen de vissers.

me | 21-12-18 | 07:30

Wat zitten we toch te haspelen met windmolens, zonnepanelen en warmtepompen.
Twee of drie krachtige, duurzame kerncentrales--> en heel Nederland heeft schoon en goedkope stroom.
We hebben geen aardgas meer nodig omdat we voldoende stroom hebben.

Nu zitten we overal kleinschalig te klooien - kost een hoop moeite en geld.
Via warmtepompen en hoge windmolens plegen we een aanslag op bodem en het landschap.
Terwijl het goedkoper en duurzamer kan... drie kerncentrales en iedereen heeft voldoende energie.

sociaal_econoom | 21-12-18 | 05:56 | 4

en waar laten we het kernafval? in een apenland?

zeiksmurf | 21-12-18 | 08:11

We kunnen het bewaren in de schuilkelders van die megalomane gebouwen van de EU. Prima te beveiligen en over een paar jaar verliezen ze toch hun huidige functie:D

Sidney_May | 21-12-18 | 09:23

Zeiksmurf, Thorium reactoren ruimen juist afval op. Surf maar eens of Baotao Gifmeer. Onstaan door de winning van Neodymium, wat essentieel is voor de windmolens. En thoriumreactor ‘verbrand’ het radioactieve restproduct.

Ray Skak | 21-12-18 | 09:53
▼ 1 antwoord verborgen

Ik dacht eigenlijk dat de NLse beroepsvisserij voor de Afrikaanse west- en oostkust de zee leegviste met die varende visverwerkingsfabrieken? Die paar vissersscheepjes die hier nog voor de kust komen, zijn toch van de VVV Arnemuiden en de cokehandel op Urk?

F. von Zeikhoven | 21-12-18 | 05:07

Wereldwijd zitten er miljoenmiljard mensen op van die sportschoolfietsjesdienergensnaartoegaan... Gemiste kans.

NecroSister | 21-12-18 | 04:26

Een email één maal afdrukken op papier is VEEL milieuvriendelijker dan die email jarenlang (eeuwig!) op servers houden en ook tig keer laten backuppen...

Dat weten al die domme naïeve mensen niet.

SaintNick | 21-12-18 | 02:52 | 1

Jammergenoeg werkt het zo niet. E-mails die uitgeprint worden, worden ook bewaard....
Wat zou werken is dat aks je een e-mail print, deze ook vernietigd wordt.. automatisch. Vanaf dan wordt er nl niet meer geprint. Is onderzocht.

Epistulae_Morales | 21-12-18 | 08:47

Al die foto's en filmpjes die elke dag op servers erbij komen. Dat kost ook best energie.

kloopindeslootjijook | 21-12-18 | 01:09

Nog een paar jaar en ik ga naar het land van Duterte. Compleet kansloze situatie hier. O ja, al vliegen al die vogels tegen die windmolens, ze hadden toch wel doodgegaan door alle luchtvervuiling. Die molens komen er, die warmtepompen, die energietoeslagen etc.. Waarom? Omdat het in die hoofdjes zit en hoe meer goede tegenargumenten worden aangedragen en hoe meer ze beseffen dat ze ongelijk en het fout gezien hebben, hoe meer ze ervan overtuigd zijn dat het er allemaal moet komen. Want het zit in die hoofdjes. En daarom moeten alle verantwoordelijken t.z.t. zwaar gestraft worden. Inderdaad, Duterte.

Peter777 | 21-12-18 | 01:08 | 3

Yep, een soort Venezuela-syndroom. Knettergek, die klimaatreli's. Een hele zooi zeeleven uitroeien en het biotoop voor altijd verneucken, macht nichts. Die never nooit rendabel wordende klotemolens moeten en zullen er komen. Ongelofelijk, wat een kutland is dit geworden, zeg.

Kinkfactor | 21-12-18 | 02:27

Duterte is niet echt een fijne kerel. Maar goed, wij hebben de aliberale demofobe kantklosser Prutte hier, dus ik begrijp dat u denkt dat het niet veel slechter kan.

O2Neutraal | 21-12-18 | 14:58

youtu.be/SbZ0Eor8FoM
artikel Klimaatwet waarom je een gaskachel niet zomaar kan vervangen

Flappie2006 | 21-12-18 | 16:40

We komen er steeds meer achter dat de dure windmolenparken een verkeerde investering is.
Ze leveren te weinig rendement... net als ons aardgas is dit straks verleden tijd.
Over tien jaar zul je zien dat veel windmolens niet meer draaien.
In Duitsland zie je dit nu al.... ze staan stil en worden afgebroken.

sociaal_econoom | 21-12-18 | 00:40 | 1

In Dld worden er voor elke afgebroken molen echter wel 3 a 4 nieuwe en grotere neergezet...

Epistulae_Morales | 21-12-18 | 08:52

Onzinnig topic. Het interesseert niemand iets of er een Utopia GS eiland wordt opgespoten of er een luchthaven in zee komt. We kijken niet verder dan een dag vooruit van visie is iets voor de opticien.

Willem_Oltmans | 21-12-18 | 00:38

Je vraagt je inderdaad af waarom voor exact die locatie is gekozen. Wat is de officiële verklaring waarom die offshore plek het meest geschikt zou zijn?

JackStick | 21-12-18 | 00:30 | 1

Wel eens een omwonenden procedure meegemaakt?

Epistulae_Morales | 21-12-18 | 08:53

Het is eigenlijk heel simpel. Totdat er een goedkope en betrouwbare techniek is om windenergie op te slaan heeft het weinig of geen zin om windmolenparken te bouwen.
Het kan wel onderdeel zijn/worden van een energiemix, maar niet rechtstreeks voor het net. Windmolens staan gemiddeld 2 van de 3 dagen stil. Dus je moet wat anders doen met die energie als het wel waait. Waterstof maken, bijvoorbeeld. En dat kun je dan gebruiken voor energiecentrales, of waterstofauto’s.
www.davdata.nl/honderdduizendmolens.ht...

Die energy train van ECN is ook mooi, maar lijkt me ook heel erg duur. (Hoewel... in vergelijking met de 1000 miljard die het totale klimaatakkoord moet kosten is het natuurlijk pinda’s.)
www.ecn.nl/nl/nieuws/item/energy-trai...

Stormageddon | 20-12-18 | 23:25 | 2

Windenergie wordt ook onderdeel van een mix. Voor 100% windenergie is in Nederland, inclusief Noordzee, nl geen ruimte. 30-40% is maximaal, en dat is al enorm veel.

Epistulae_Morales | 21-12-18 | 08:49

@Epistulae_Morales | 21-12-18 | 08:49
Je mist het belangrijkste onderdeel: NIET rechtstreeks voor het net. Want: onbetrouwbaar.

Stormageddon | 21-12-18 | 13:26

Toptegel van GS. Proficiat.

ecologiste | 20-12-18 | 23:07 | 2

Ja het wordt wel het dingetje van 2019 dat milieu accoord. Leuk dat er verkiezingen aankomen. Eens kijken hoe het Rutte Jesse en Jetten vergaat.

Trumme | 20-12-18 | 23:23

@Trumme Zojuist toevallig nog net wat nieuwsberichtjes van rondom de vorige verkiezingen teruggelezen. Reken er maar op dat er bij de komende verkiezingen een hetze op touw gezet zal worden, meer uitgesproken nog dan de vorige keer. Denk aan Amerikaanse toestanden.

mozaard | 21-12-18 | 08:54

Hahaha, dit gaat de geschiedenis in als de tulpenmanie on Steroids.
Alsof de natuur ook maar één mothefucking damn geeft over hoeveel we uitstoten in dit kleine, economisch ingerichte landje.

Het pijnpunt ligt in opkomende industrieën als China en India, welke nog nauwelijks van een roetfilter gehoord hebben. Maar daar mogen we niks over zeggen omdat we dan "koloniaal bezig zijn".

kotelet | 20-12-18 | 23:05 | 1

Het is wel een mooie leverage voor een ecotax. Maar kan alleen in EU verband dus dat gaat en em niet worden.

Epistulae_Morales | 21-12-18 | 08:52

China is het enige land dat de meest doeltreffende klimaatmaatregel heeft genomen. Eenkindpolitiek en vanaf 2015 een tweekindpolitiek. Gereguleerde anticonceptie zorgt voor veel meer CO2 reductie dan al die GroenLinks maatregelen bij elkaar. Helaas is politieke bevolkingsbeheersing een taboe in veel Westerse landen, want democtratie en zelfbeschikking..

Nappa | 20-12-18 | 22:56 | 4
-weggejorist-
kloopindeslootjijook | 21-12-18 | 01:04

Als je wel eens in China bent geweest zie je in 1 oogopslag dat die 1 kindpolitiek geen bal uitmaakte.... de eerste 100 meter zie je overal mensenmassa’s. Daarna kun je niets meer zien door de smog.

Epistulae_Morales | 21-12-18 | 08:55

1,3 miljard mensen of 2,5 miljard maakt geen bal uit?
Laat je nakijken. 1,2 miljard minder monden te voeden. 1,2 miljard minder mensen die energie nodig hebben. Wat dat betekent kunnen we nu en de komende decennia aanschouwen in India en Afrika.
(“Maakt geen bal uit”... zucht... knettergek.)

Stormageddon | 21-12-18 | 13:31
▼ 1 antwoord verborgen

Overheid is bang voor Catalonie morgen, en dat wij hiet ook voor onzelf gaan opkomen!

Go Catalonia!!!

Bali Lovert | 20-12-18 | 22:50

Nou ja, wij hebben nog een beetje kust. Arme belgen.

Alquest | 20-12-18 | 22:30

Flikker de Sahara vol met zonnepanelen en de hele wereld heeft stroom. Meer werkgelegenheid in Afrika en geen migratie meer nodig. Win win toch?

Rest In Privacy | 20-12-18 | 22:28 | 8

Om de wereldwijde energiebehoefte met zonnepanelen af te dekken zijn er ca. 400 miljard nodig. Wel regelmatig afstoffen svp.

jacobh-59 | 20-12-18 | 23:54

Het kan altijd meer, dat klopt.

Rest In Privacy | 21-12-18 | 00:43

Elk land zou verantwoordelijk moeten zijn voor zijn eigen verbruik - en winning. Niks niet winnen in Afrika! Zou fraai zijn als dat andersom het geval zou zijn.

mozaard | 21-12-18 | 08:57
▼ 5 antwoorden verborgen

Gewoon een mega grote kap over dat windmolenpark, vliegen er geen vogels meer in. Graag gedaan ;P

Middensteun | 20-12-18 | 22:26 | 1

Welcome. Love you.

Peter777 | 21-12-18 | 00:58

GL de grootste in uw gemeente? Dan krijgt u de windmolens. Dat lijkt mij niet meer dan fair.

BozePaarseMan | 20-12-18 | 22:24 | 2

Gewoon een grote windmolen op dat torentje op het binnenhof. Don quichot zit er al.

tweetybird | 20-12-18 | 22:47

Hoge torens vangen veel w... Oh wacht die is te flauw...

NecroSister | 21-12-18 | 04:19

Fuck off met de beroepsvissers die jarenlang met illegale methoden de Noordzee hebben leeggevist. Dit soort argumenten zijn kansloos. Die kabel wordt ingegraven, daarna gewoon weer normale zeebodem. En die documentaire was kansloos eenzijdig. Ja we verkloten de wereld, maar wellicht zijn windmolens en zonne-energie een onderdeel van het pad??? Alsof ze van de bronstijd naar Internet willen in 1 stap.

-=PyP=- | 20-12-18 | 22:23

Zeker gesponsord door de Russen

Robertmarcel | 20-12-18 | 22:23

Op het gevaar af dat ik nu zak voor de rorschachtest: wat heeft die vrouwenfiguur die het GS-eiland moet voorstellen nu precies in haar handen?

MickeyGouda | 20-12-18 | 22:14 | 5

@Noltie

Oeps, dat klinkt verrassend logisch. Dank.

@Kuifje

Rond dit tijdstip kan het daarboven wel eens verrassend leeg voelen. ;)

MickeyGouda | 20-12-18 | 22:41

kettingzaag. geen dank.

DerkArie-ut-de-Achte | 20-12-18 | 22:41

Een Gibson Flying V...

NecroSister | 21-12-18 | 04:16
▼ 2 antwoorden verborgen

De windturbines zullen veel meer klimaatverandering veroorzaken in NL dan de klimaat "herstel" die de CO2 reductie oplevert. Windturbines oogsten de wind die nodig is om ons klimaat te maken. Bovendien verstoren ze het corioles effect dat door rotatie van de aarde wordt veroorzaakt.

watazooi | 20-12-18 | 22:00 | 1

CO2 neemt toe, NADAT het warmer is geworden. CO2 is niet de oorzaak, maar een gevolg. Meer CO2 leidt tot meer plantengroei, die de extra CO2 weer opvreet. Djeez, hoe moeilijk is het ?

vanhetvarken | 20-12-18 | 22:07

Kerncentrales... hup! aan de slag

Pierre Lebon | 20-12-18 | 21:48 | 4

Al die beesten die doodgaan, door kernenergie in de toekomst, hoe ,moet dat dan, die kunnen we toch beter NU afslachten met Samurai-molens.

vanhetvarken | 20-12-18 | 22:09

Kern afval wordt al 60 jaar veilig opgeslagen zou dat nu opeens veranderen als wij een nieuwe centrale bouwen?

Trumme | 20-12-18 | 23:29

Er vallen meer dodelijke slachtoffers door keukentrapjes dan door kernafval. Echt veel meer.

jacobh-59 | 20-12-18 | 23:56
▼ 1 antwoord verborgen

Pleur de zee vol windmolens en nog alle stroom uit het buitenland opkopen want tja geld teveel ofzo

Blauwe Wafel | 20-12-18 | 21:39

Wat een gelul.. 10 meter diep geulen in de Noordzee... nou nou poe poe.. de fucking noordzeebodem is zo beweeglijk dat die geulen binnen een paar maanden dicht zijn door het vele zand dat zich daar verplaatst. Iedere duiker weet dat.. iedere visser weet dat..
Voor de simpeltons die meeblaten zonder feitenkennis.. als je een kuil graaft in de branding op het strand.. hoe lang duurt het dan voordat ie vol zand staat?

Wel even blijven nadenken voordat je goedkope stemmingmakerij gewoon loopt na blèren. Staat sdom en is niet bevordelijk om serieus genomen ( en dus gehoord) te worden

Epistulae_Morales | 20-12-18 | 21:37 | 5

Die boomkorsvissers ook altijd...

Rest In Privacy | 21-12-18 | 00:44

Epistulae_Morales. Gewoon heel lelijk, die geulen. Esthetisch onverantwoord. Wegwezen hier, linkse hond.

Peter777 | 21-12-18 | 00:58

En daarbij... volgens El Goor gaat de zeespiegel met 70 meter stijgen. Dan staan al die windmolens wel mooi onder water. Heeft ook nog niemand bij stil gestaan.

Stormageddon | 21-12-18 | 01:32
▼ 2 antwoorden verborgen

En ik wens de reactie een fijne verhuizing naar ietsergens toe! Maar dat is een grapje. Iets met windmolens enzo.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 20-12-18 | 21:26

Ach, ik zie ook grote voordelen. Als straks die hele anti-co2-ellende een grote mislukking blijkt kan de vissersvloot van Enschede aanmeren bij die grote dukdalf op de voormalige Dam en vis vangen zoveel de ruimen kunnen bergen.

Hetze Haatstra | 20-12-18 | 21:24

Deugen heeft een prijs .

Ghibli | 20-12-18 | 21:22

70000 dode vogels per jaar door nederlandse windmolens.

Ko Ranzig | 20-12-18 | 21:22

Kijk dan naar Denemarken met hun windmolenparken, daar verdienen ze nu al dik aan. (ja ja die zijn ook gesubsideerd)
Ze produceren nu al voor de export.
Kan Nederland ook doen, voor mijn part zetten ze de hele Noordzee er mee vol, veel beter dan op het land.
Groot denken doet de kosten dalen.

snapal | 20-12-18 | 21:21 | 10

Epistulae_Morales | 20-12-18 | 21:47
Je begrijpt het niet. Jouw verhaal heeft niets met mijn 2 genoemde nadelen te maken. Wind- en ook zonde energie leveren geen blindstroom en hebben ook geen inertie. En dat zijn dingen die heel belangrijk zijn voor een stabiel netwerk (spanning en frequentie). Je hebt grote centrales nodig voor die stabiliteit met draaiende generatoren en dat zijn kerncentrales of gascentrales. Maximaal 50% kan je met wind en zon stabiel doen.

Gele Beer | 20-12-18 | 22:06

@Stormageddon | 20-12-18 | 21:56
Goh, ik heb altijd geleerd dat dat volgens de wet van Ohm gewoon wel kan.. klopt die wet volgens jou niet meer?
Denk je soms dat een windmolen ongeregeld op het netwerk zit? Heb je wel eens zon ding van binnen gezien?
Zon ding is altijd te regelen naar de vraag, indien de vraag kleiner is dan de productie. Maar dat geldt overigens voor ELKE energiecentrale/ turbine.
Of denk je soms dat een gas/kolencentrale een onbeperkt vermogen heeft zolang je hem maar verder opstookt?

Epistulae_Morales | 20-12-18 | 22:16

@Epistulae_Morales | 20-12-18 | 22:16.
1 woord: windstilte.
Als het niet waait kun je bijschakelen wat je wilt, als het niet waait draait een windmolen niet. Maar er is wel continu vraag. Zo simpel is het.

Stormageddon | 20-12-18 | 22:46
▼ 7 antwoorden verborgen

Over een 1000 jaar komen er aliens op de aarde en kijken zo een beetje rond. En zien dan al die windmolens. Kijken mekaar verbaast aan en zeggen. Die mensen moeten toch best achterlijk geweest zijn. Want wie denkt in godsnaam dat je die planeet met wieken door het heelal kan laten reizen.Want iets anders valt er volgens mij niet mee te doen.Denk dat ze aardig gelijk hebben tegen die tijd.

tweetybird | 20-12-18 | 21:16

Gs publiek ziet overal muizenissen, vreselijk.
Ik voorspel dat windmolens goedkopere energie gaan produceren dan elke fossiele energiecentrale en dat ZONDER subsidie.
Maar subsidie moet nu (nog) eventjes om de boel op gang te helpen. De ontwikkelingskosten zijn hoog, maar later gaan we daar de vruchten van plukken.

snapal | 20-12-18 | 21:10 | 11

@Epistulae_Morales | 20-12-18 | 22:24
De bouwkosten zijn navenant hoger en nemen logaritmisch toe met de hoogte, niet lineair.
En we hebben het niet alleen over de hoogte van de molen, maar ook de afstand uit de kust. Elke zeemijl verder betekent hogere kosten voor bouw en onderhoud. (In euro’s maar ook in energie. Schepen varen op stookolie. Of wil jij ze met zeilschepen transporteren en bouwen? Good luck with that.)
Tweede tegenargument is dat grotere molens vaker stilstaan, omdat ze niet kunnen draaien bij lagere windsnelheden. Hoe zwaarder de molen, des te meer energie er nodig is omdat dat kreng überhaupt in beweging te krijgen.
En dan nog kun je NOOIT betrouwbaar leveren naar de vraag. Bestaat niet. On-Fucking-mogelijk.
Verder alles wat @Gele Beer zegt.

Stormageddon | 20-12-18 | 22:40

Een windmolen bevat staal. Het maken van staal uit ijzererts kost energie. Een beetje rekenaar kan vrij simpel het sommetje maken hoeveel energie het kost om het staal voor een windmolen te produceren. En dus ook hoeveel maanden een windmolen daarvoor moet draaien. Als het waait.

jacobh-59 | 21-12-18 | 00:10

Dat kan je wel voorspellen, maar reken je dan ook even uit hoe lang het duurt om het staal voor een windmolen tijdens een windstille periode te produceren? En hoe denk je dat de beschaving zich ontwikkelt als er niet voldoende energie beschikbaar is?

Vaartje | 21-12-18 | 07:06
▼ 8 antwoorden verborgen


Denkend aan Holland

zie ik breede rivieren

traag door oneindig

laagland gaan,

rijen ondenkbaar

hoge windmolens

als hooge pluimen

aan den einder staan;

Mark_D_NL | 20-12-18 | 21:07 | 2

Bravo Mark ! Pracht gedicht.

Eendragtmaaktmagt | 20-12-18 | 21:16

Die geen stroom produceren
Bij stil hangende windvaan.

jacobh-59 | 21-12-18 | 00:26

Nee we zetten die fuck molens op het vaste land neer, das lekker! Op zee gaan de vissen dood op het land de mensen! Helemaal stoppen met die klote molens. Ondanks alle andere berichten draaien ze nog steeds op subsidie en vooral op onze energie tax!

Rdock | 20-12-18 | 20:58

Windmolens zijn matig rendabel voor het milieu en fenomenaal rendabel voor de investeerders in windparken. Follow the money, als wind geen bron van winst was dan draaiden er nog steeds alleen ouderwetse houten windmolens van het type Kinderdijk.

Nivelleermarionet | 20-12-18 | 20:54 | 3

Links lullen recht vullen in dan vooral een sociale aangelegenheid.

Tha Analyzer | 20-12-18 | 21:01

Denk ook dat ze om hem rendabel te maken er weer een molensteen inzetten om het graan te malen. Voor stroom is het niet zo rendabel. Al willen ze je dat wel laten denken. Maar het is pure onzin.Als je het goed bekijkt is zelfs de stroom er niet groene stroom van te noemen. Het is landschap vervuiling. In je tuin is het irritant en het zet geen zoden aan de dijk. Ja enkel als leuk speeltje voor de hoge heren.Symbool politiek. Kijk eens wij denken aan het millieu. En dat is het wel zo'n beetje.

tweetybird | 20-12-18 | 21:02

En wat is het verschil tussen de rendabiliteit van een windpark en een normale gascentrale / kolencentrale? Denk je dat die nieuwe centrale in de Eemshaven gebouwd is aks hobbyprojectje of omdat ie fucking veel geld oplevert?

Epistulae_Morales | 20-12-18 | 21:58

De kettingzaag wordt de nieuwe Kaagbaan toch?

Einde van de Domheid | 20-12-18 | 20:53 | 1

Wat heeft onze Minister van BuZa hier mee te maken?

Rest In Privacy | 20-12-18 | 20:55

Waren het niet de beroepsvissers die al jarenlang massaal met electroshocks vissen vingen? (Op basis van een 'probeer het eens' documentje.)

Einde van de Domheid | 20-12-18 | 20:52 | 2

Yep en die vis komt bij jou op het bod. Die windmolen doet het hetzelfde alleen die verwoest een veul groter stuk van de zee waar geen vis meer terugkomt en ook niet op jou bord dondert en waar die vissers gevist hebben komt de vis wel weer terug en hersteld de natuur zich. En dat is wel een heel verschil. Vroeger werd het met sleepnetten gedaan die de bodem omploegde en nu blijft de bodem intakt en is de schade veel kleiner maar liggen brussel en de frambozen weer dwars.Fijn joh zo'n EU steelclub.

tweetybird | 20-12-18 | 21:07

Onzin.. die vissers zijn link omdat je in de buurt van die masten niet kan of mag vissen. Hetzelfde geldt voor booreilanden. En waar herstelt de visstand zich nu juist enorm? Daar waar die vissers de bodem niet mollen: bij booreilanden en dus straks ook bij windparken

Epistulae_Morales | 20-12-18 | 22:00

Deze aarde is stuk. Musk zegt niet voor niets dat er 70%kans is dat ie naar Mars gaat.
Tijdens en na een regenbui nog een slak of een regenwurm gezien de laatste tijd? Ik niet en ik let echt wel op dingen.

watergeus | 20-12-18 | 20:50 | 2

Mijn tuin zit vol enge kruipdingen die beginnen te kronkelen als ik een gat graaf. Slakken verschijnen en verdwijnen periodiek, ze zijn er vaker niet dan wel. De aarde als geheel is niet stuk, al wordt daar wel hard aan gewerkt.

Nivelleermarionet | 20-12-18 | 20:56

Welnee... de aarde is helemaal niet stuk. De mensheid is stuk.

En het stikt hier van de wormen en slakken. Ik had dit jaar geen 1 zonnebloem in de tuin, want alle 50 voorzichtig opgekweekte zaailingen waren binnen een week opgevreten door de slakken.
Het enige dat dit jaar minder was (gelukkig), waren de rupsen. Daardoor heb ik nu de vriezer vol boerenkool, anders was die oogst ook opgevreten.

Stormageddon | 20-12-18 | 21:20

Helaas heeft mijnheer de ex- milieu activist wel helemaal gelijk.

Wienerschnitzel mit | 20-12-18 | 20:48 | 1

Op een dag vallen er meer dode vogels in het verkeer, dus waar hebben we het over. Alles is relatief. Afgezien daarvan heeft groene energie altijd een prijs. Er is altijd wel wat op aan te merken. Je kan op elke zeeslak zout leggen.

Swoop | 20-12-18 | 20:52

Ik heb er zelf geen verstand van, maar een maat die het wel heeft zegt dat een waterkrachtcentrale op de rivieren hetzelfde zouden opleveren.

Bokito ergo sum | 20-12-18 | 20:42 | 4

Met het trage water in Nederland niet, te weinig hoogteverschil in ons vlakke landje.

Pilleslikker3001 | 20-12-18 | 21:03

En waar laat je dat stuwmeer dat ontstaat.?

Epistulae_Morales | 20-12-18 | 22:02

@Epistulae_Morales | 20-12-18 | 22:02
Limburg. Twee vliegen in 1 klap.

Stormageddon | 20-12-18 | 22:11
▼ 1 antwoord verborgen

Komende zaterdag "scheert" asteroide 2003 SD220 lamgs de aarde.
Soms, zoals nu met dat gefaal met die windmolens, zou je willen dat de menschheid zo'n ding op haar cocosnoot kreeg...

Gajus | 20-12-18 | 20:40 | 2

Nou, liever niet. Dan gaat het misschien erg koud worden, en ik ben net gewend aan de warme zon.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 20:42

Hoezo gefaal met windmolens?

Swoop | 20-12-18 | 20:53

Snap er geen fuck van, ook al zou de opwarming van de aarde geen rol spelen, dan nog kan een windmolenpark interessant en rendabel zijn. Zeker als er mega windmolens op zee geplaatst worden.
Baas in eigen en de olie raakt toch wel een keer op.
Remember>een uur windmolenenergie levert nu stroom voor 1 huishouden 1 jaar lang.
Wakker worden mensen.

snapal | 20-12-18 | 20:38 | 11

@Tha Analyzer | 20-12-18 | 22:19
Dat was zijn gedachte, dat je met antennes de electriciteit door de geioniseerde atmosferische laag kon transporteren en opvangen. In theorie zou dat mogelijk moeten zijn, maar ja... hoe zet je daar een elektriciteitsmeter tussen? Niet... Dus geen enkel bedrijf gaat die technologie ontwikkelen, want er is geen droog brood mee te verdienen. Daarom trok Westinghouse letterlijk en figuurlijk de stekker eruit.

Stormageddon | 20-12-18 | 22:29

@Maartenalsoptwitter | 21-12-18 | 08:20
Als olie duurder dan wind wordt, per Joule, is het ‘op’

Epistulae_Morales | 21-12-18 | 09:00
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik snap dat dus niet. Klimaathysterie overal, maar wat is de oplossing? Windmolens! Windmolens op zee. Windmolens op land. Windmolens op daken. Windmolens overal. Maar wat betekenen deze maatregelen, en dan vooral op zee, voor de natuur wat men tracht te beschermen?

Tha Analyzer | 20-12-18 | 20:37 | 1

The Analyzer.
Een paar grote windmolenparken op zee kunnen makkelijk alle windmolens op land vervangen.
Dode vogels zijn dan de enige gevolgen voor de natuur, dat is nog wel een dingetje.
Voor de vissen zouden het paaiplaatsen kunnen worden, De Noordzee is zelf niks meer of minder een woestijn.

snapal | 20-12-18 | 20:54

Stel je voor, je buurman 24 uur per dag, 7 dagen per week aan het boren in de muur. Dat zijn windmolens op zee.

vanBarchum | 20-12-18 | 20:31 | 4

Wanneer die buurman in een boerderij verderop dat doet is het toch geen probleem?

Dr. Blechtrummel | 20-12-18 | 20:40

Water verplaatst geluid nogal anders dan lucht.

vanBarchum | 20-12-18 | 20:45

vanBarchum | 20-12-18 | 20:45
Snappum, weet het.

Dr. Blechtrummel | 20-12-18 | 21:02
▼ 1 antwoord verborgen

Een 10m diepe trench met een T1200 trencher is gelul. Die gaat tot maximaal 3m en.m.wikipedia.org/wiki/T1200_Trenchi... dus het plaatje is denk ik een zandduin gezien op een fishfinder. En zandduinen tot 20m hoog zijn er zat in de Noordzee.

Nu ben ik betrokken geweest bij de bouw van een aantal windparken op zee en wat ik me altijd afvraag is wat nu de netto opbrengst is van zo’n park als je alle energie die het kost aan bouw en onderhoud van het park eraf haalt. Niet heel veel denk ik. Verder zeg ik maar niet veel hoe ik erover denk, ik verdien er verder prima aan.

Peillood | 20-12-18 | 20:30 | 3

Peilloos!

BlowingBubbles | 20-12-18 | 20:31

Neutraal, denk. Het levert gedurende de economische levensduur van de molen ongeveer op wat het aan energie gekost heeft voor productie en onderhoud. Misschien een heel klein netto plusje, maar dat rechtvaardigt dan de financiele investering niet voor een onzekere, niet continu draaiende en onbetrouwbare hoeveelheid producerende eenheid.
Maar inderdaad, er wordt door veel partijen heel veel verdiend aan deze dwaze Windhandel.

Stormageddon | 20-12-18 | 21:05

rendement van die dingen is pijnlijk. Zelfs negatief als je alle schade aan natuur en menselijk lichaam ook nog eens mee weegt. Maar linkse gelovigen willen niets horen van schone kern energie. Dus het moet lekker inefficiënt

Joostmochtnietsweten | 21-12-18 | 00:07

Godgloeiedendgodver..... Geen GeenStijlland? *naar de fles grijpt*

BlowingBubbles | 20-12-18 | 20:29

DJ zwaar onder druk. Er is altijd een sterke rebound op de VS beurzen, maar -3% is veel hoor.

Eierbal-is-fijn | 20-12-18 | 20:28 | 3

Trump!

Rest In Privacy | 20-12-18 | 20:43

FED!

Eierbal-is-fijn | 20-12-18 | 20:47

Toen de beurs crescendo ging, claimde Trump het succes. Dus nu de beurs wegzakt, is het ook de schuld van The Donald.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 20:58

Geenstijlland. Het zou fantastisch zijn. Sins vandaag een ban op nu.jij.... nou wel.ik dus! Want zomaar wat conservatieve reacties geven zonder te schelden vanwege Trump. De nieuwe godwin.

Waar kan ik crowdfunden ?

Tha Analyzer | 20-12-18 | 20:26 | 4

Nu pas? Ik had die ban al te pakken toen Hyves nog bestond.
Gelukkig maar.

Abject | 20-12-18 | 20:41

Een ban heb je daar zo te pakken.. Ik noemde een jongen, die een weerloos meisje op de grond aan het kopschoppen was, een rat.

Wasbakplasser | 20-12-18 | 20:53

En ik probeerde ze juist te wijzen op diversiteit.

Tha Analyzer | 20-12-18 | 20:54
▼ 1 antwoord verborgen

Zo de wind waait, waait mijn rokje. En wie wind zaait, zal storm oogsten. Iedereen bang voor GS.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 20:26

En wat doet de chef van het neocommunistisch kalifaat? Die koopt een villa onder de rook van de meest discutabele kerncentrale van Europa. Zijn toekomstige tesla rijdt louter op extragroene maar wel nucleaire energie en de beste man vindt het helemaal fantiestas.

Langshetrandje | 20-12-18 | 20:25 | 4

Wie anders gaat er verhuizen van den Haag naar fokkin Roosendaal? Ben wel benieuwd naar het oppervlakte en inhoud en de energiescore van zijn nieuwe hutje. Begint op Al Gore te lijken.

Langshetrandje | 20-12-18 | 20:50

Roosendaal is een Mocro-stadje. Wat heeft Jesse daar in vredesnaam te zoeken? Oh, wacht...

Rest In Privacy | 20-12-18 | 20:57

Jesse snapt er allemaal geen ene klap van. Gaat hem zwaar boven de pet. Daarom zit-ie steeds zo dom te lachen.

jacobh-59 | 21-12-18 | 00:17
▼ 1 antwoord verborgen

De windstromen op grote schaal permanent veranderen zal onvoorspelbare gevolgen hebben voor het klimaat.

oplichter | 20-12-18 | 20:23 | 6

Misschien valt de wind wel helemaal weg door de klimaatverandering. Heeft iemand daar al naar gekeken?

jacobh-59 | 21-12-18 | 00:15

@jacobh-59 | 21-12-18 | 00:15
Zolang de aarde draait en een atmosfeer heeft, en zolang de zon schijnt zal er wind zijn. Omdat de wind wordt veroorzaakt door die twee. De aarde draait sneller dan de schil lucht eromheen. Dat is al wind. De zon warmt het oppervlak aan de evenaar meer dan aan de polen, de lucht aan de evenaar stijgt snel, veroorzaakt drukverschillen en wordt aangevuld uit koelere breedtegraden. Dat is ook wind. Hoe het klimaat ook verandert, wind zal er altijd zijn.
www.youtube.com/watch?v=sorFIOMttFk
(Orbit is uitstekende docuserie, staat wel in z’n geheel op youtube)

Stormageddon | 21-12-18 | 01:12
▼ 3 antwoorden verborgen

En dat allemaal voor pak hem beet 1.79% van de totale energiebehoefte.
Over behoefte gesproken, potje kakken past er best tussen.

skoftig | 20-12-18 | 20:22

Komt geen ruk van terecht, iets te veel lopen ze met hun hoofd in de roze wolken van deugdzaamheid en rare milieu doelen. Al die molens voor CO2 reductie terwijl verre weg de grootste CO2 vervuilers(zware industrie, e centrales) met rust gelaten worden. Symbool politiek en niet anders.

DerkArie-ut-de-Achte | 20-12-18 | 20:22

Ook een idee.
Piezoelectric devices for ocean energy
link.springer.com/article/10.1007/s40...

Nanostructured polymer-based piezoelectric and triboelectric materials and devices for energy harvesting applications
iopscience.iop.org/article/10.1088/136...

Amper bewegende delen, amper onderhoud, kan je grote riffen mee aanleggen waar flora&fauna gelijk scheepswrakken weer een habitat van maken kan.

Abject | 20-12-18 | 20:21 | 3

Abject.
Juist, precies mijn mening,
Tegenstanders hebben last van koudwatervrees.

snapal | 20-12-18 | 20:31

@snapal

Aye, al vrees ik dat het meer aan belangenverstrengeling ligt. Ongeacht de partij lopen er aardig wat lobbyvriendjes rond.

Abject | 20-12-18 | 20:45

Abject.
Tja, nu is het nog de olie-industrie die de meeste lobbymannetjes heeft. (nr 1 is de wapenindustrie)

snapal | 20-12-18 | 21:01

Dat zegt alles wel zo'n beetje.

schoon-schip-maken | 20-12-18 | 20:20

Kunnen we die windmolens niet gewoon ondersteboven in de zee hangen, zodat ze door de zeestroming aangedreven worden ipv door de wind? Hebben die vogels er geen last meer van, en voor die vissen maakt het toch niet uit want die eindigen sowieso wel in de pan.

VanBukkem | 20-12-18 | 20:18 | 5

In theorie een leuk idee, maar de weerstand en kracht van water is veel groter dan van lucht, als je de windmolen in de zeestroming zou hangen dan knappen de wieken als lucifershoutjes af.

Stormageddon | 20-12-18 | 20:39

@Stormageddon
Alleen maar beter toch, dat de zeestroming krachtiger is. Dan maken we die wieken toch gewoon wat kleiner.

VanBukkem | 20-12-18 | 20:52

@VanBukkem | 20-12-18 | 20:52
Zou je denken, maar zo simpel is het niet. Er is 10 jaar geleden een proef geweest in de Hudson bij New York en die krengen waren meer kapot dan operationeel. Ze konden ze propellers niet sterk genoeg krijgen.
Geen idee wat de status nu is, maar makkelijk is het niet.
www.verdantpower.com/riteproject

Stormageddon | 20-12-18 | 21:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Kern energie en daar geen bevolking omheen. Dus het aantal mensen per land reduceren dmv geboortebeperking (dat mag sowieso wel een keertje). Dan een land/ gebied uitkiezen waar kerncentrale moet komen. En niet op breuklijnen (zie japan).

timmey | 20-12-18 | 20:15 | 1

Bij een gedegen extreem-linkse groene opvoeding hoort een anti-kernenergiemening, waarom weet niemand meer, maar dat is gewoon zo, daar hoef je helemaal niet over na te denken.

skoftig | 20-12-18 | 20:19

Linksdenkend Nederland draait in zijn geheel tot de macht tien door.

Datkanjenietmenen | 20-12-18 | 20:14

Bij windkracht 3 of minder leveren windmolens weinig tot niets op. In Vlissingen bv is dat al 30% van de tijd (KNMI data). Op zee waait het hopelijk iets meer, anders wordt het hier erg koud en donker.
We hebben op termijn 30'000 tot 40'000 grote WM's (8 MW per WM) nodig, kosten 20 miljoen p/s. Totaal dus 600-800 miljard euri. Jesse K rekent dan uit wat dat per gezin (4 pp) per maand mag kosten. Wel alle nullen meenenen graag.

jacobh-59 | 20-12-18 | 20:09 | 8

Dan nog kun je nooit betrouwbaar produceren voor de vraag.
Het waait ook wel eens niet. En wel vaker dan dat.

Stormageddon | 20-12-18 | 22:50

@stormageddon:
Dus ‘je kunt *nooit* produceren voor de vraag’ omdat ‘het soms niet waait’
Tegen die ‘logica’ kan niemand op.... te dom om te poepen

Epistulae_Morales | 21-12-18 | 10:33

@Epistulae_Morales | 21-12-18 | 10:33
Vraag is er constant. De levering van windturbines niet. Want gemiddeld leveren windturbines 60% van de tijd NIET. En toch is er vraag: Constant.
Hoe ga jij dat doen, bolleboos?

Stormageddon | 21-12-18 | 13:36
▼ 5 antwoorden verborgen

Gelukkig gaan er geen vogels dood als windmolens op het land staan.
Dat worden dan wel meer kleinere windmolens, maar zo n vogel vliegt daar dan makkelijk overheen..

snapal | 20-12-18 | 20:09

Elke keer als je dacht "gekker dan dit wordt het niet", toppen ze het de volgende dag weer. Waar halen ze die waanzin toch vandaan? Wordt tijd dat er wat hersens gaan regeren, gebitten genoeg gezien nu.

Muuke | 20-12-18 | 20:06 | 1

volgens mij is het rekensommetje heel simpel. Windenergie is big business, en dan gaan er vanzelf partijen geld mee willen verdienen.

Epistulae_Morales | 20-12-18 | 22:35

Tot ziens, en bedankt voor de vis.

Hemmenaar7 | 20-12-18 | 20:04 | 1

Kweekvijvertje opbouwen en genetisch manipuleren die handel..

Wie denkt die haring wel niet dat ie is,,!!

neonreclame | 20-12-18 | 20:08

Ik kan me als kind nog goed de jaarlijkse vakanties in Zeeland herinneren. Lekker op een luchtbed midden de Zee op en een uur later peddelde je weer richting het strand. Oh zo anders werd dat nadat de Westerschelde kering gereed kwam. De stroming was dusdanig veranderd dat het niet verantwoord was om met een luchtbed de zee op te gaan. Ik kan me goed voorstellen dat linksom, dan wel rechtsom dit de nodige effecten gaat geven waar niet over is nagedacht.

Atlantis-95 | 20-12-18 | 20:04

als windmolenpark er ligt scheelt dat wel een hoop kosten voor gsland.

newray | 20-12-18 | 20:02 | 2

hebben we al airco.

newray | 20-12-18 | 21:05

't leuke is dat je die windmolens ook aan kan zetten.

newray | 20-12-18 | 21:35

Dit terminaal zieke landje gaat het klimaat redden... Echt waar!
Kom bijna spontaan klaar van al dat deugen.

Desmoulins | 20-12-18 | 20:00

Ach.. binnekort klapt de economische bubbel en dan gaan al deze megalomane waanideeën de vriezer weer in.

Ton8695 | 20-12-18 | 19:58 | 2

Laten we het hopen.

Muuke | 20-12-18 | 20:08

Meestal wordt dan de olie ook duurder.... tenminste.. dat was de laatste keer zo.. dan wordt het juist interessanter qua investering....

Epistulae_Morales | 21-12-18 | 10:35

Wie A zegt moet ook B zeggen> windmolens horen op zee, we moeten en zullen meer groene stroom krijgen en mega windmolens zijn rendabel.
Jammer voor die vogels, jammer voor die vissers, alhoewel dat nog te bezien valt, misschien wordt het wel juist een broedplaats voor de vissen.
In Denenmarken heb je ook grote windmolenparken, er is volgens mij nog geen visje minder gevangen daar.

snapal | 20-12-18 | 19:57 | 2

Windmolens horen nergens in de natuur, land noch zee.

Muuke | 20-12-18 | 20:09

Muuke.
Als je zo lult, moet alles ondergronds.

snapal | 20-12-18 | 20:13

Ooit, dat weet ik bijna zeker, zulle Rutte, Klaver, Jette, Nijpels en al die andere maffia voor een parlementaire enquête commissie moeten verschijnen voor het miljardenleed dat ze ons op dit moment aandoen.
Miljarden worden verbrand, dieren en ecosystemen overhoop gehaald. En dat alles voor totaal niet, nada, noppes.
Klimaathysterie en geopolitieke gekkigheid met de russen.
Totaal geschift, die lui.

Dick Luyenlomp | 20-12-18 | 19:56 | 5

Tijd om die good ol guillotine uit het vet te trekken.

Halul gebakken | 20-12-18 | 20:04

Het allerengste is dat ze het zelf niet zien. Als de aap die zegt, "Ik red je uit het water, opdat je niet verdrinkt", terwijl hij de vis op het droge legt. Mensen met een godcomplex. Dat hebben we in de geschiedenis vaker gezien en dat liep meestal niet zo mooi af.

Ton8695 | 20-12-18 | 20:05

Zullen ze niet.
Tegen de tijd dat de zaak rond is zijn ze er al niet meer.
En als iedereen nu gewoon eens wel gaat stemmen gaat er wellicht ooit eens iets veranderen.
Anders kunnen we er eeuwig over door blijven zeiken.
Het voordeel van de elite is organisatie.

oplichter | 20-12-18 | 20:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Beroepsvissers... Ze mogen in dit geval wel gelijk hebben, maar hun echte probleem is dat ze door die windmolens minder snel de wateren kunnen leegvissen. Zogenaamd opkomen voor de natuur en dieren? Wie heeft de wereldwijde visstand met 50% doen afnemen?

Nappa | 20-12-18 | 19:56 | 5

Volgens mij zitten die vissers redelijk klem in visqouta en andere regulering.
Ik mag graag een lekker stuk vis eten. Het is gezond en lekker, goed voor je hart en andere voordelen.
Ik eet alleen geen paling, hoewel ik het heerlijk vind. Paling is een van de weinige vissen die we niet kunnen kweken (glasaal groot kweken wel, maar die wordt uit het wild gevangen) en de paling is daardoor echt met uitsterven bedreigd.

Dick Luyenlomp | 20-12-18 | 20:05

Eens met nappa. Ik ben zelf sportvisser, ik vang om het vangen en niet om te eten hoewel het op zn tijd moet kunnen. Beroepsvissers kunnen verdomd snel een water leegvissen als ze willen. Ja er zijn quota maar er zijn ook gebieden waar het niet goed geregeld is.. Te hoge quota/geen limiet, vissen vol kuit vangen in de paaitijd etc etc. Dus uit de mond van een beroepsvisser kan het wat raar klinken dat ze t goed voorhebben met natuur.. uitzondering daargelaten. Het is niet alleen schuld van beroeps.. er zijn ook nog andere factoren die de visstand bepalen natuurlijk, maar feit is dat die windmolens etc zijn niet gezond voor dieren.

timmey | 20-12-18 | 20:21

Overigens is het beroeps natuurlijk een vraag aanbod kwestie.. veel vis wordt ook tot andere producten verwerkt. Minder mensen op de wereld zou ook beter zijn voor de visstand.

timmey | 20-12-18 | 20:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Die molens worden toch door Nederlandse baggeraars + aannemers gebouwd mogen we hopen. Het beroeren van de zeebodem behoeft niet per sé slecht te zijn voor de visstand. Nuchter blijven aub.; het geld rolt, de economie bloeit en verwacht niet veel dat de investering zich ooit terug betaalt, laat staan renderend wordt. De kans dat een schip zich zal gaan verkreukelen rondom zo'n paal wordt groter en groter.

Eeuwig..Op..Vakantie | 20-12-18 | 19:56

We moeten ook van windmolens en zonnecellen af. Alles wat nodig is, is dromen en het met elkaar eens zijn: onder het rhythmisch omhoog gooien van hoepels en/of knotsen, terwijl de Driekusbloem rondom in bloei staat en de Rinse appelstroop van hand tot hand gaat.

skoftig | 20-12-18 | 19:51 | 2

We hadden niet naar de slang moeten luisteren.

oplichter | 20-12-18 | 20:11

We luisterden? Zij luisterde naar de slang en wij keken naar tieten en gingen er zoals gewoonlijk in mee

lovekila | 21-12-18 | 07:45

Ha, voel een analogie met Camping Zeeburg opkomen. Iedere zomer compleet vol geboekt met backpackers en boomercampers. Eigenaar maakt plannen voor extra eilandjes in het brakke IJ-water pal voor de deur. De Gemeentecomputer says No. Al 15 jaar. Tot er opeens identieke eilandjes verschijnen, zoals in eerdere plannen ontworpen door de camping. Maar dan nu voor kikkers en ringslangen. Betaald door de EU en de Provincie. Kosten een paar meloen. Effect op het milieu is nul.

Mammeloe | 20-12-18 | 19:51

Daar hebben ze lekker CO2-reducerend over nagedacht. Zware CO2-uitstotende dieselschepen moeten nu 12 zeemijlen omvaren, waar ze anders rechtdoor hadden kunnen varen. En er varen er nogal wat dagelijks richting Duitsland, Denemarken en Scandinavië en terug. www.marinetraffic.com Zo'n windmolenpark laat al dan snel een negatief reducerend CO2-rendement factor 1000 zien. Straks VVD.. er mogen alleen nog maar zeilschepen varen op onze Noordzee. De rest doet niet mee.

klowiepowie | 20-12-18 | 19:47 | 3

Het gaat ook niet om daadwerkelijke milieu-/klimaatwinst, het gaat erom dat er we een CO2-model hebben waar voldoende aan wordt verdiend en wat cijfermatig aan de eisen voor onze 42500 km2 voldoet. Uweettog. Modellen en tabellen, dat is onze tegenwoordige werkelijkheid. Wij draaien geen afvoerpijp dicht waarvan niet op papier vaststaat dat die ook daadwerkelijk "in afgesloten toestand dient te verkeren", willekeurig welke bagger eruitkomt. Welkom in Ambtenarije.

Graaisnaaiert | 20-12-18 | 20:02

Misschien wil Duitsland onze haven Rotterdam wel minder aantrekkelijk maken onder het mom van CO2-uitstoot.

klowiepowie | 20-12-18 | 20:12

Zoals moslims vrouwen verkrachten onder het mom van je had geen hoofddoekje, wordt Nederland lastiggevallen door Duitse windmolenparken. Want wat worden ze sereen gevonden *proest*.

klowiepowie | 20-12-18 | 20:35

Wiekenpedia:
.. de winning van grondstoffen zoals koper en ijzer gaat samen met milieuschade en mensenrechtenschendingen.... Er is sprake van kinderarbeid en watervervuiling
Man man man

RickTheDick | 20-12-18 | 19:47

Je wordt de deugwereld in gebonjourd of je nu wilt of niet, veel te dure en op termijn onrendabele energie, ten koste van vogels en vis. Maak geen kût uit, binnenkort eten we allemaal soja tofu crap of soylent green.

Halul gebakken | 20-12-18 | 19:47 | 1

was vanmiddag nog in de Soylent-Green bar: doe maar iets Marokkaans vroeg ik.

skoftig | 20-12-18 | 19:49

Godsamme, mijn laatste strohalm, het laatste lichtpuntje op de grauwe horizon, de roze droom die me nog deed opstaan elke ochtend. Weggeblazen door windbuilen. Wat moet ik nu?

Ramsesz | 20-12-18 | 19:46

Nog meer ventilatoren, ik snap het wel. Door de klimaat verandering zou het veel harder gaan stormen. En om dat voor elkaar te krijgen worden er dus windmachines bijgebouwd. Chapeau!

Cobalt bomb | 20-12-18 | 19:46

Het is te laat. Ze hebben hun geheime wapen Edje Nijpels lang en breed ingezet. En wij? Wij kijken naar onze navels en laten het allemaal gebeuren. GS schrijft er wel een stukje over.

Knoopsgat | 20-12-18 | 19:45

En wanneer ze afgeschreven zijn worden ze verscheept naar Bangladesh om daar te worden gestript door kinderhandjes.

Mark_D_NL | 20-12-18 | 19:41

Zet die windmolens maar bij de coalitie stemmers in de tuin.

van stampij | 20-12-18 | 19:40 | 1

Prima plan, én ze moeten mee verhuizen.

Muuke | 20-12-18 | 20:14

Voor GeenStijlLand kunnen we toch een gedeelte van Suriname kopen (4 keer groter dan Nederland en maar 500.000 inwoners)? Heel Suriname in een klap rijk en wij kunnen mooi opnieuw beginnen.

Patje2011 | 20-12-18 | 19:40 | 7

Ik doe mee.

oplichter | 20-12-18 | 20:13

Ik heb daar ook wel zin an. Bijkomend voordeel is dat in Suriname zover ik weet de racisme nog niet is uitgebroken.

keestelpro | 20-12-18 | 20:23

Maar gaan jullie dan ook weg?

Epistulae_Morales | 21-12-18 | 10:38
▼ 4 antwoorden verborgen

Heel fijn dat ze lekker nimby op zee gaan, maar dan zag ik toch wel liever gebruik van getijden&golfslag-energie. Veel betrouwbaarder, kan veel onderhoud-armer, en zolang de maan en zon bestaan uitermate constant.

Dan ook mooi over naar de elektrische CV, want alles beter dan de warmtepomp, met wie weet wat voor schade achteraf. Bodemvervuiling door de antivries, radioactieve nucleotiden uit de bodem die accumuleren in de installatie, een verstoring van de dieper geleden grondflora en de gevolgen daarvan voor de oppervlakte-flora&fauna.

Abject | 20-12-18 | 19:40 | 2

radioactieve nucleotiden? uit de bodem? wat je eigenlijk bedoeld en.wikipedia.org/wiki/Radionuclide
ik houd het op autocorrect (zet het uit).

Cobalt bomb | 20-12-18 | 19:44

Was het maar autocorrect, zit soms gewoon te slapen.

Abject | 20-12-18 | 20:24

We praten over chrome6 verf maar de verf die zo'n windmolen tegen de elementen moet beschermen is mogelijk nog giftiger...!

Johan_Voorhaar | 20-12-18 | 19:37

Kerncentrales tot we iets beters hebben bedacht. Deze energie is niet betrouwbaar, dieren gaan dood, natuur wordt vernield, het ziet er lelijk uit en oudheden die op de bodem liggen gaan verloren.

Patje2011 | 20-12-18 | 19:36 | 1

Ho, ho, ho, kernenergie is eng hè, vergeet dat niet. De gevoelens van de linksmens zijn belangrijker dan de feiten. Daarnaast moest dat geld een beetje rondgepompt worden en moet iedereen bang gehouden worden, stel je voor dat het plebs doorkrijgt dat 9/10 van de politici van echt helemaal niks verstand hebben.

HaatAth3ist | 20-12-18 | 20:54

En het antwoord is zo makkelijk: kernenergie.
Geen windmolens, geen ruimte vretende zonnenpanelenparken, geen CO2, geen aardgas. Gewoon overstappen op kernenergie. En per direct voldoe je aan de strengste milieu-eisen die de milieu-maffia heeft bedacht.

2voor12 | 20-12-18 | 19:36 | 2

KernFUSIEenergie, ook geen radioactief afval wat miljoenen jaren achterblijft.

SanderEvers | 20-12-18 | 19:58

Dat afval wordt ons heus wel vergeven door onze nazaten, al zegt de linkschmensch van niet.. "Onze kleinkinderen opzadelen met... bla, bla". De ongebreidelde import van tapijtjespubliek uit den vreemde zal ons echter nimmer nooit vergeven gaan worden. Wel voldoen aan klimaatdoelen, maar ondertussen je land van binnenuit naar de kloten helpen....

Ommezwaai | 20-12-18 | 21:24

Geenstijlland, een van de weinige plannen vanuit GeenStijl die niet werden gerealiseerd. Als straks heel Afrika naar Nederland is verhuisd maken we van dat continent wel één groot reaguurdië.

keestelpro | 20-12-18 | 19:36 | 2

Yeah, Let's Make Africa Great (again?)

Tobi | 20-12-18 | 20:35

Yeah. Drain the Sahara! Ehmm ik bedoel Irrigeer de Sahara!

keestelpro | 20-12-18 | 21:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken