Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederland Betuttelstan. De Rookvrije Wijk

Nu ook peuk weg van Openbare Weg

Daar gaan we dan met de laatste slag om de sigaret! Nadat het roken in de kroeg (toch het lekkerste roken) is verboden was het natuurlijk allemaal wel best terminaal, dat hele roken, maar nu gaat het gebeuren: roken in de openbare ruimte gaat er aan. In Roffa (vroeger bekend van Van Nelle) beginnen ze er alvast mee, want daar worden de straten rond het Erasmus Medisch Centrum en het aanpalende gymnasium volledig schoongeveegd van rok0rs. Dat is het plan althans. Nouja, het scheelt de samenleving wel een hoop druk op de ziekenhuizen, een rookvrij Nederland. Van de andere kant kost het ook wel weer loeiveel aan pensioenen als al die rokers niet voortijdig door de schoorsteen gaan. Geniet ervan nu het nog kan en Liberté Toujours - binnenkort mag het niet meer in Betuttelstan. 

Reaguursels

Inloggen

Leuk idee. Maar wie gaat dit handhaven? Of wordt het net zoiets als de stiltecoupe in de trein?

ECLP | 05-08-18 | 09:12 | 1

Correctie: volgens het artikel is het alleen een moreel beroep. Dus steek rustig een sigaret op, niemand gaat je beboeten.

ECLP | 05-08-18 | 09:35

Roken doen wij dan niet, maar ik heb net het houthok gevuld met 3 kuub haardhout voor de komende winter.
We zijn nu op vakantie, temperaturen boven de 40 graden, ik zie er nu al weer naar uit om de houtkachel lekker op te stoken.

Majoor Pikindewind | 04-08-18 | 04:15

Jezus! Er mag nergens meer binnengerookt worden! Een keer is die nazi- haat jegens rokers wel voldoende en genoeg toch? Of gaan we lekker door met bordjes in parken met " Fur rauchcher verboten" en voeren we een verplicht embleem in om te dragen zodat we een nicotinegebruiker makkelijker kunnen identiceren.... en afvoeren. Als anti-rookfascisten eerst ff hun eigen fijnstofproductie en bijdragen aan longkanker in kaart gaan brengen... mafklappers!

Nederlanddraaitdoor | 04-08-18 | 02:30

Roken doen ze maar thuis boven de frietpan terwijl ze met de hond op de bank naar het darten liggen te kijken. Dat rookverbod gaat hun levens echt niet drastisch verlengen hoor. Wees maar niet bang!

hustler01 | 03-08-18 | 22:16 | 1

Mooi, die binnenrokers in de achterstandswijken.

van Oeffelen | 04-08-18 | 10:49

Rokers, droeftoeters.

Redrooster75 | 03-08-18 | 21:57

ln plaats van een klein beetje tabakslucht straks overal heel veel zure lucht. Welkom in Links Nederland!

Cor Netto | 03-08-18 | 20:28 | 1
-weggejorist-
Von Knarrenstein | 03-08-18 | 20:59

Een antirook fascist is en blijft een fascist, na het roken komt er wel weer wat anders om een ander af te dwingen. Haters blijven haters, spuitje...

BadPatNL | 03-08-18 | 18:26 | 1

Hé, ik zit op Joop! Andersdenkenden zijn allemaal fascisten, allemaal!

Von Knarrenstein | 03-08-18 | 21:03

Wat raar. Vroeger op de lagere school zat de leraar in de klas zware shag te roken. Waarschijnlijk om ons te leren dat dat sociaal acceptabel was.

Rest In Privacy | 03-08-18 | 17:48

Winden laten, ook zo iets. Doe ik graag naast iemand die staat te roken.

Koonkluk Huis | 03-08-18 | 16:38

Maat van mij heeft een aangeboren longaandoening, functioneert prima. Echter bij passerende rokers of oude brommers is de arme knul meteen een half uur benauwd. Lekker verbieden dus die rommel vooral rond ziekenhuizen, scholen etc. Is gewoon een verslaving en dient geen enkel doel.

zeertegendradig | 03-08-18 | 16:13 | 1

erg vervelend voor die maat van je, maar het gaat hier niet om het roken rond ziekenhuizen want daar ben ik als roker ook tegen, maar het verbieden van het nuttige van legaal verkochte producten, als het dan zo slecht is waarom verbieden ze de verkoop dan gewoon niet ... nee want dan lopen ze al die accijns mis, maar roken op straat verbieden kan juridisch gewoon niet.

Mvoorend | 03-08-18 | 18:16

Lijkt mij juridisch erg moeilijk om dit voor elkaar te krijgen. Openbare ruimte in de buitenlucht, je berokkent mensen geen lichamelijk nadeel. Ik zou zeggen niet aan beginnen, plaats liever bij elk bushokje, lantaarn paal en andere openbare bezittingen asbakjes zo dat wij rokers onze peuken niet op straat hoeven te gooien. Doe eens wat terug voor al die extra belastingcenten, in de vorm van accijnzen, welke rokers betalen.

Toetsiemonster | 03-08-18 | 15:30 | 1

Jullie rokers pleuren die peuken ook op straat naast de asbak. Zo sociaal ben je dus niet met je kankerverwekkende verslaving.

Franciscus Borchwerf | 04-08-18 | 01:03

Onzinnig idee. Want wie gaat het handhaven ? Het lukt de politie om appende automobilisten te bekeuren; illegaal vuurwerk aan te pakken; toeterende turken te bekeuren vanwege onnodig toeteren. Kortom: het is nepnieuws. Maar wel leuk voor de buhne.

loser | 03-08-18 | 15:02

Van Oef gaat paffend het traf in, als een sigaar na de maaltijd al niet meer mag dan hoeft het niet meer. Ze zoeken het maar uit.

van Oeffelen | 03-08-18 | 15:01

dit is echt een goed voorbeeld van discriminatie .... wat is de volgende stap .... alle rokers verplichten een insigne te dragen om te laten zien dat wij rokers zijn?!?

Mvoorend | 03-08-18 | 14:40 | 3

Een gele ster.Die is bij iedereen bekend.

flesje | 03-08-18 | 14:49

Na de rokers komen de dikke mensen aan de beurt. Dan de mensen met honden en katten, daarna de dunne mensen en de kleine mensen. Enzovoort enzovoort. In 2050 wordt in Nederland dan het verbod op het laten van scheten ingevoerd. Uitademen na een knoflookrijke maaltijd mag vanaf 2049 alleen nog met bepaalde filters.

van Oeffelen | 03-08-18 | 15:04

Dikke mensen moeten gewoon afvallen, dan doen we nergens meer moeilijk over.

Rest In Privacy | 03-08-18 | 19:28

Weer het zoveelste onzinnige idee waarvan er vele zijn in Nederland. Navelpulkers die elke contact met de werkelijkheid verloren zijn bedenken ineens iets. Dit gebeurd vaak bij dit type medemens, alleen kijken ze vaak niet langer dan hun neus is. Hetzelfde plan was er bij scholen. De leerlingen mochten niet meer op het schoolplein roken. resultaat, de leerlingen liepen een stukje van het plein af om daar van een fijn sigaretje te genieten. Plan geslaagd, resultaat weer nul komma nul. Dergelijke zwakzinnige maatregelen is Nederland echt koploper in. Nooit eens verder kijken dan het idee zelf. Iedere Nederlander met een redelijk IQ kan voorspellen wat er gaat gebeuren, maar het type navelpulker, waar er te veel van in de arbeidsmarkt zijn opgenomen, ontbreekt het volkomen aan inzicht met als resultaat een Nederland met de meest idiote betuttel-regeltjes.

Ruikbaard | 03-08-18 | 14:37 | 3

Het resultaat is dat de niet-rokende leerlingen, dus geen last meer hebben van de rokende leerlingen, zo moeilijk is die toch niet?

BroodjefrikometMaggi | 03-08-18 | 15:06

Dat was dus niet de oplossing. resultaat dat iedereen die door de poort naar het plein wilden in een enorme wolk terecht kwam. Dus nogmaals, resultaat nul komma nul.

Ruikbaard | 03-08-18 | 15:24

Er is wel zeker resultaat geboekt, maar niet het gewenste resultaat, dat ben ik met u eens.
Voorheen hadden leerlingen direct last van sigarettenrook als ze door de deur naar het schoolplein stapten.
Nu enkel bij het opkomen/verlaten van het schoolplein. Als het schoolplein wat minder groot is, ruik je inderdaad alsnog de smerige sigarettenrook.

BroodjefrikometMaggi | 03-08-18 | 15:31

waarom zou je de lucht van junks moeten inademen...

Satria | 03-08-18 | 14:31 | 2

Autojunks?

Hetze Haatstra | 03-08-18 | 14:34

Satria | 03-08-18 | 14:31 | Junks " verslaafden " krijgen in Nederland alles maar dan ook alles gratis. Methadon "chemische heroine" medischezorg zonder de premie te betalen, huisvestiging,ik kan 'n hele lijst opnoemen. Dan de maatschappelijke schade die zij toebrengen aan de maatschappij..... stelen, inbreken, berovingen e.c.t.
Nee dat sigaretje dat moet keihard aangepakt worden, het is om je te bezeiken.
P.S ik rook niet !

PopeyeKamper | 03-08-18 | 15:21

Dat zat er van het begin af aan in. Kneusjes die eenmaal aan de macht geroken hebben, laten niet meer los. En ze komen u achterna tot in uw eigen huis. Let op maar op mijn woorden. En nee, ik rook niet.

Francisca | 03-08-18 | 14:26

Ik zou het zo heerlijk vinden om een oude Geenstijl razzia op te zetten tegen subsidieslurpende beunhazen als Clean Air Nederland e.d.. Gewoon ouderwets weer schandaal op schandaal stapelen tot die gratisgeld jongens er mee ophouden.

LaCroix | 03-08-18 | 14:24 | 1

Tja maar ophouden doen ze niet. Als er geen rokers meer zijn om te betuttelen gaan ze los op een patatje mayo of een redbulletje.

Trumme | 03-08-18 | 14:28

Het enige minpuntje aan roken is: Het stinkt naar rotte dood en terroriseert niet-rokers.

Musset | 03-08-18 | 14:14 | 2

Dat zijn er al 2, vergeet ook de miljarden sigarettenpeuken niet op de grond.

BroodjefrikometMaggi | 03-08-18 | 15:08

Jullie zouden beiden mijn oma kunnen zijn...

Kcirce | 03-08-18 | 21:42

Door dit soort geneuzel heb ik juist zin om weer een sigaret op te steken en de rook lekker in de bek van zo'n zeikerd te blazen. Ik ben al jaren gestopt.

balustrade | 03-08-18 | 13:58 | 2

Rokers zijn inderdaad asociaal, was dat je punt?

BroodjefrikometMaggi | 03-08-18 | 15:08

Rokers zijn niet a-socialer dan zeikerds die overal een punt van maken en menen hun norm aan iedereen op te mogen leggen.

Linkse allergie | 03-08-18 | 16:44

Het overgrote deel van de fijnstof komt van zee. Ik stel voor dat we de Noordzee gaan inpolderen.

Stormageddon | 03-08-18 | 13:42

Wat me ook zo stoort aan dit gelul, afgezien van het feit dat het evident het gevolg is van een totalitaire geesteshouding, is dat het totale onzin is. Wat maakt het uit als er een paar mensen in de open lucht een sigaret aansteken in de omgeving van een school of een ziekenhuis? Helemaal geen ene moer, het is nog geen druppel op een gloeiende plaat, nog geen zandkorreltje in de woestijn, de invloed van die paar sigaretten. Het slaat werkelijk helemaal nergens op, pure symboolpolitiek van een stelletje afschuwelijke drammers.
En let op: zodra dit er door is, wordt de volgende stap roken overal in de openbare ruimte verbieden. Dat is de vuile salamitactiek waar dit soort activisten mee te werk gaat. Eerst verbieden in restaurants etc, dan op terrasjes, dan bij scholen, dan overal op straat etc, en tenslotte in uw eigen huis. Zo rollen die hufters.
Kees Bruin (niet-roker, libertariër)

KeesBruin | 03-08-18 | 13:19 | 1

Natuurlijk, maar de houding tegenover rokers heeft onder druk van o.a.de gezondheidsextremistjes van CAN allang een hoog treiterniveau bereikt, zoals die morbide plaatjes op die pakjes sigaretten, of de tekst "Roken is dodelijk" wat ongelooflijk onwaar is.

Wolkbreuk | 03-08-18 | 13:43

Een dag in Amsterdam staat gelijk aan 10 sigaretten roken, zal in Rotterdam niet anders zijn. Zo makkelijk en hypocriet een straat rookvrij maken, grootvervuilers 1% minder laten vervuilen zal 1000x meer effect hebben dan door soort Stasi praktijken

faqalto | 03-08-18 | 13:18

Denkt u er wel aan dat straks oa uw longen uit uw lichaam gestolen, sorry, verwijderd gaan worden, u zult begrijpen dat wanneer die helemaal zwart blijken te zijn, de overheid dat echt niet zal kunnen waarderen, die missen dan vanwege onverkoopbaar, een aanzienlijk inkomen, er volgt dan een onderzoek en gegarandeerd een boete, die boete zal beslist niet kinderachtig zijn.
Deze voor de overheid gederfde inkomsten zullen vanzelfsprekend worden verhaald op de nabestaanden.
Houdt u daar wel rekening mee met uw egoïstische en onverantwoordelijke geniet gedrag?
Een gewaarschuwd mens telt voor twee zullen we maar zeggen.

Voor meer info, lees de kleurenbrochure ‘Hoe verantwoord om te gaan met rijkseigendommen’ uitg SIRE, zie ook d66 Pia Dijkstra (Tweede Kamerlid)

PS Goed nieuws, Nikki Lauda heeft zojuist nieuwe longen gekocht, niet goedkoop, maar, grapte de sympathieke coureur voordat hij naar de operatiezaal werd gereden in zijn formule-1 wagen, ik kan het wel betalen (geschat vermogen 43 miljoen dollar)
Bedankt sukkels !

BosrandDirk | 03-08-18 | 13:08 | 3

Sympathiek? Valt best mee. Wel petje voor em af hoe hij zijn neergestorte vliegtuig begeleidde/onderzocht.

WayneGretzky*99* | 03-08-18 | 13:18

Bedankt voor de waarschuwing. Leuk doorgedacht. Ik hoop dat er een overgangsregeling wordt opgenomen in dat plan.

bodemloos | 03-08-18 | 13:20

alleen longen van babies zijn nog zuiver en onaangetast, ook rook je niet en kom je nooit in de buurt van rokers maar woon je in een grote stad heb je bijna dezelfde kans op kanker dan rokers, dit komt door al de andere vervuilers en rokers dragen erg weinig bij aan dit probleem, pak eerst de vliegtuigen, auto's, vrachtwagens en de industrie aan voor je de anti-rokers NSB gaat steunen

Mvoorend | 04-08-18 | 12:08

Je kon er op wachten dat dit soort hysterische maatregelen, die in de VS al lang genomen zijn, ook hier te landen zouden worden doorgevoerd. Clean Air Nederland is een hele enge club van totalitaire hufters, een ongelofelijk stelletje drammers die hun machtsgeilheid uitleven op de rokers.
In menig mens schuilt een totalitair personage en nergens zijn die zo dik gezaaid als in de antirookbeweging, het is de vleesgeworden intolerantie.
Kees Bruin, niet roker.

KeesBruin | 03-08-18 | 13:07

Heel goed, zo'n rookvrije zone om de burger tegen zichzelf te beschermen. Nu we het toch over beschermen van burgers hebben, is de Al-Tawheed moskee al dichtgegooid?

Linkse allergie | 03-08-18 | 13:03 | 1

Nee, maar ook daar mag binnenkort niet meer worden gerookt.

Rest In Privacy | 03-08-18 | 13:14

Bedankt allen. Een onverwacht presentje. En weer het zoveelste bewijs dat men irl te laf is om een roker te stimuleren om te stoppen. Maar al dat gejank over stinken en viesbah helpt nu wel om even te lezen. Ik begin echt nooit meer, troep.

Mensdier | 03-08-18 | 13:00

Tja. Dit soort ontwikkelingen krijg je nu eenmaal in een pre communistische heilstaat. By the way: wie gaat dit handhaven? Waarschijnlijk heeft de roverheid hier wel tijd voor om dit te handhaven.

matrixbluepill | 03-08-18 | 13:00

Roken stinkt. Slecht voor de levensverwachting en geeft overlast en moet dus verboden worden. Marokkanen stinken. Zijn slecht voor de levensverwachting en geven overlast. Vraag ik me af of deze tegel voor de eerste of de tweede stelling gejorist gaat worden?

De musso linie | 03-08-18 | 12:53 | 2

Italianen stinken naar knoflook en goedkope Lambrusco.

Rest In Privacy | 03-08-18 | 13:17

Vaffanculo Kuifje. *doet extra knoflook in de pastasaus en schenkt een lekker glas Lambrusco in *

ristretto | 03-08-18 | 14:02

Van asbest kregen minder mensen kanker, en asbest was een mooi brandwerend materiaal dat eerst nog vele levens gered heeft.

Feynman | 03-08-18 | 12:53 | 1

Van aardbevingen in Groningen is helemaal niemand doodgegaan.

Rest In Privacy | 03-08-18 | 13:18

Of een totaalverbod of de mensen onderling zelf laten beslissen hoe we ermee omgaan. Niet van die halfzachte slappe polderbesluiten.

BozePaarseMan | 03-08-18 | 12:49

Ik rook al jaren niet meer maar dit soort berichten doen mijn handen jeuken om er weer een op te steken. Uitgerekend in Rotter-fucking-dam met zijn Botlek, zijn fijnstof en zijn andere vervuilende elementen lijkt roken op straat me niet het grootste gezondheidsprobleem.

Hetze Haatstra | 03-08-18 | 12:49 | 6

[email protected] ‘Het allerergste’ - klinkt bijna als een religieus standpunt. Heeft die antirookmagier uiteindelijk toch zijn zin.

Hetze Haatstra | 03-08-18 | 13:33

Denk dat mensen toch raar op zouden kijken wanneer heel Nederland massaal stopt met roken en er nog steeds mensen met bosjes tegelijk neervallen van de longkenker, dan komt het zeker door het eten van vlees of zo?

sarcastro | 03-08-18 | 13:39
▼ 3 antwoorden verborgen

De reacties van rokers haal je er ook altijd zo uit. Gelijk op de man spelen en de discussie afkappen met *huilmodus* "Maar auto's en vliegtuigen dan?" of *vingerwijsmodus* "Drink jij dan? Sporten? Bla bla bla". Een normale discussie is niet mogelijk, omdat rokers erg extreem zijn in hun gedachtengoed. Mooie is dat ze dondersgoed weten hoe slecht die zooi voor ze is, maar verslaving is. Probeer nog eens te stoppen joh, scheelt een hoop centjes, lucht en frustratie...

BroodjefrikometMaggi | 03-08-18 | 12:46 | 10

Aan die rookcultuur gaat weinig verloren, Bodemloos.

Rest In Privacy | 03-08-18 | 13:15

En jouw reactie is er typisch eentje van iemand die niet weet waar hij het over heeft.

EefjeWentelteefje | 03-08-18 | 13:22

Meer de reactie van iemand die als student een bijbaantje had op de longpoli van een groot ziekenhuis. Och, wat waren ze zielig, die zieke rokers. Allemaal slachtoffers van de overheid. Of zoiets....

Rest In Privacy | 03-08-18 | 19:31
▼ 7 antwoorden verborgen

Roken blijft een interessante discussie waarbij de hoofdschuldige op een gekke manier steeds buiten schot blijft. Sterker nog is de hoofdschuldige langs de zijlijn druk bezig met het hardste roepen over alle kwalijke gevolgen en de overlast die roken met zich meebrengt. Het hilarische is dan dat diezelfde hoofdschuldige (lees: overheid) dit alles mogelijk heeft gemaakt, er gruwelijk veel geld aan verdient en het derhalve in stand houdt. Er worden wat betuttelende maatregelen genomen om iedereen koest te houden, maar uiteindelijk probeert men het verdienmodel in stand te houden. De vinger wijzen naar de producenten is daarbij belachelijk te noemen, want welke producent zal nu niet proberen zijn product maximaal te willen verkopen?! Bij een pak hagelslag of een happy meal wordt het consumenten gedrag al uitermate beïnvloed, dus zo is het ook bij tabak. Conclusie moge zijn dat de overheid zelf actie moet nemen en moet gaan verbieden ipv betuttelende maatregelen of buurtinitatieven steunen. Tot de tijd dat het verboden is, is er maar 1 hoofdschuldige!

EEGlivesagain | 03-08-18 | 12:37 | 3

Roken is net als Putin een zondebok hoef je verder nergens over na te denken.

Sjonie01 | 03-08-18 | 13:04

Ha gelukkig, iemand die het dóór heeft. De overheid als drugsdealer, jawel.

Het grappige is dat toen ik dat eindelijk eens goed tot mij liet doordringen, het mij dus ook gelukt is om te stoppen.
Zo (r)overheid, dat scheelt jullie een goede € 175,= aan accijns. Per maand.
Lekker pûh.

EefjeWentelteefje | 03-08-18 | 13:25

@Sjonie01: Gezien je reactie ben je al niet zo’n denker.

EEGlivesagain | 03-08-18 | 14:16

Roken in de publieke ruimte verbieden? Ja. Doe maar thuis of in de rookruimte.
Scooters ook verbieden in de randstad a.u.b. Ik zie niets anders dan mocro's die te lui zijn om te fietsen op die dingen. En natuurlijk dikzakken die door zo'n dik nog dikker worden.

Vrouwtje_haram | 03-08-18 | 12:29 | 1

Als 'mocro's' gaan fietsen, kan ik elk jaar paar nieuwe fietsen kopen.

Hondt | 03-08-18 | 12:41

Uitstekend plan, gelijk in het hele land invoeren. En prijs pakje sigaretten naar €90,00.

priks | 03-08-18 | 12:28 | 8

Goed idee priks! Dan komt de buurman die accijns bij jou uit je portemonnee halen, of desnoods loop je even mee naar de pinautomaat?

BadPatNL | 03-08-18 | 18:32

BadPatNL | 03-08-18 | 18:32
Want?

priks | 03-08-18 | 19:10

@ priks | 03-08-18 | 19:10

Wanneer je dat zelf niet in jan vullen ben je nog te dom om op een normale manier te kunnen schouten.

BadPatNL | 04-08-18 | 13:08
▼ 5 antwoorden verborgen

Ha, ha, en hoe gaan ze dat handhaven? Zit de politie net op te wachten.
Nederland wordt een griezelig land vol zeikerds!

Billy24 | 03-08-18 | 12:26 | 1

Nederland IS een griezelig land vol zeikerds!

BadPatNL | 03-08-18 | 18:35

Een goed begin! Roken in de openbare ruimte kan gewoon niet. Hoewel de reacties op Geenstijl niet veel blijk geven van sympathie. Inmiddels is duidelijk wat de schade is die roken aanricht. Natuurlijk mag je zelf weten of je slechte dingen met je lichaam doet, hoewel het vanuit het kostenperspectief niet toe te juichen is dat de "hardwerkende Nederlander" (wat iedereen hier denkt te zijn) opdraait voor het onverantwoordelijke (rook)gedrag van de ander.
Echter, roken maakt ook de ander ziek! In de afgelopen jaren is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken wat de effecten zijn van mee roken. Schadelijke stoffen blijven ook hangen in kleren ... Helaas worden om hun weerstand tegen dit plan te onderbouwen allerlei niet wetenschappelijke claims gedaan en allerlei onzinnige vergelijkingen uit de kast getrokken ("Weet je wat ook slecht is?", "Mijn opa werd 100 en rookte als een ketter.").

Je hebt het recht jezelf kapot te maken, maar om het simpel te stellen; heb je ook het recht om andermans kinderen kapot te maken. Zo simpel is het? De eerste reaguurder die dat recht meent te claimen nodig ik graag een keer uit de polikliniek kindergeneeskunde om het effect te aanschouwen van het roken. Dat zijn weliswaar geen kinderen met longkanker, maar wel kinderen die astmatische en allergische klachten ontwikkelen t.g.v. meeroken. Over late effecten (grotere kans op COPD en andere longziekten daargelaten).

Bassie12345 | 03-08-18 | 12:13 | 7

Prima tegel! Los van de gezondheidsklachten van het meeroken staat roken ronduit asociaal, worden sigarettenpeuken overal maar neergegooid en stinkt het verschrikkelijk. Ja, ook ik ken de verhalen van "de sociale roker" die vraagt of er gerookt mag worden en netjes zijn sigarettenpeuken opruimt, maar die heb ik nog nooit gezien of gehoord, behalve op de interwebz.

BroodjefrikometMaggi | 03-08-18 | 12:29

Van leven ga je dood!
Is u dominee van beroep?

Ars Vivendi | 03-08-18 | 12:29

Die hardwerkende Nederlanders kunnen ook het gat opvullen wat er mis wordt gelopen op accijns. Verder zoals sjonie 01 ook al één beetje aangeeft. In de file staan( met je raampje open) is ook bijzonder slecht voor je dankzij alle fijnstof. Nu heb ik geen auto nodig om naar het werk te komen. En aangezien het aantoonbaar slecht is moet iedereen dus maar stoppen met auto rijden. Volgens jouw logica dan. Ik ben het op sommige punten helemaal met je eens. Maar buiten in de lucht niet mogen roken. Terwijl er brommertjes langs jakkeren, een vrachtwagen staat te lossen (draait de motor ook vaak) is natuurlijk een beetje onzin. Dan moet je een "schoon luchtgebied" opzetten en daar echt helemaal niks schadelijks toelaten. Ook geen vliegtuigen op paar km hoogte. En zelfs dan lukt het niet om alle vervuiling tegen te gaan.

DeWereldIsKapotDood_ | 03-08-18 | 12:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Roken is eigenlijk best wel kut. Iedereen kan wel hard schreeuwen dat dit betutteling is, simpel feit is dat roken extreem schadelijk is voor de gezondheid. Wanneer je geheel objectief kijk naar wat roken is: vanuit een verslavingsprikkel je longen volzuigen met zeer giftige rook, teneinde je shot nicotine binnen te krijgen, om dit vanuit je verslaving een uur later te herhalen, en te herhalen, en te herhalen.

Ik vind het best wel goed dat we dit gaan verbieden. sigaretten mogen van mij per direct verboden worden, te verslavend, te ongezond. Niet meer van deze tijd.

paradoxical | 03-08-18 | 12:07 | 8

@paradoxical
Jij moest toch eens een (geschiedenis)boekje lezen.
Kunnen we rustig verder babbelen over telkens terugkerend
historisch oorzaak-gevolg. Met je verbod. Maar goed, je bent blij met de ontwikkelingen. Jij blij. Blije eikel.

chicago river | 03-08-18 | 12:58

Dit zou trouwens wel helemaal hipsterwaardig zijn. Je eigen biologisch gekweekte shag van oud-nederlandse rassen tabaksplant, zgn vergeten groente. Uiteraard ook helemaal vrij van toevoegingen die waarschijnlijk mede verantwoordelijk zijn voor de kankerpotentie van reguliere tabak/sigaretten.
Als je al iets wil verbieden, begin daar dan maar mee. Haal al die rotzooi uit onze sigaretten, de additieven, de suikers, alle chemische bende. Daar worden we ziek van en er is heel simpel iets aan te doen. veel simpeler dan zieke lui van de een op de andere dag proberen te laten afkicken in ieder geval.

elfenstein | 03-08-18 | 12:59

Ik begrijp best wel dat je als roker op je tenen getrapt bent. Misschien is een totaalverbod inderdaad wat overdreven. Gewoon een totaalverbod in de openbare ruimte, wat iemand thuis doet kan mij eigenlijk geen reet interesseren. En natuurlijk een pak shag / peuken 20 euro, dat is een mooie prijs om jeugd te ontmoedigen.

Dat verbod gaat er vanzelf komen trouwens.

paradoxical | 03-08-18 | 13:32
▼ 5 antwoorden verborgen

Overlast. Ik ervaar als burger enorm veel overlast van social media op mobiele devices. Helaas is dat erg populair onder het meest asociale deel van onze bevolking. Van luidruchtige schreeuwerts die overal staan te bellen of te pas en te onpas even filmpje met geluid moeten afdraaien tot het in gevaar brengen van medeburgers door aandacht te richten op device in plaats van op de rij- of looprichting. Laat ik de scheeuwigere content en beleefde zelfimportantie, in principe een exponent van dezelfde asociale egocentrische mentaliteit, maar even buiten beschouwing. Immers, deze aanslagen op de samenleving kun je nog negeren.
.
Tijd voor een verbod op devices en social media in de openbare ruimte. Het had best gekund maar helaas blijft men zich als een beest gedragen. Dan maar een verbod.

Parel van het Zuiden | 03-08-18 | 12:07

Ook lees ik nergens hoe groot dat 'gebied' rondom bepaalde openbare plaatsen' zoals Erasmus MC muss sein.
Die artsen en zusters voortaan dan maar met trillende handjes aan je gemeen moeilijk geplaatste longembolie en je aderverstoppingen precisiewerk laten leveren, hmm?

chicago river | 03-08-18 | 12:04

Bij het EMC en de hogerscholen ernaast? Dat is toch daar waar de Maastunnel uitkomt en overgaat in de 's Gravendijkwal. TING. 's Gravendijkwal ken ik nog wel.
www.nrc.nl/nieuws/2013/09/05/dit-zijn...
Dus allemaal dikke prima, maar zou het echt schelen en dan uitgerekend op dat punt?

Barbarous_Relic | 03-08-18 | 12:03

Onder druk van de moraliserende media en de moraliserende zeikerds in de sociale media is Nederland een betuttelend zeiklandje geworden....

Wolkbreuk | 03-08-18 | 12:02

net als bij vegetariërs, religie en huwelijken: de ergste zijn de de ex-en en stoppers.
Gaat nergens meer over zolangzamerhand.

zeiksmurf | 03-08-18 | 11:59

Rookverbod 'gebied' begint o.a. bij Erasmus MC.
Niet lullen maar poetsen was never zo groot; bleef het bij dit soort Olympische Hersenspelen maar gewoon in de kroeg.

Zie die honderden artsen, verpleegkundigen en overig personeel daar net bij metro Dijkzigt om het hoekie aan hun saffie trekken. Weer heen en terug 5 min. extra van je pauze af.

Ook wat, het woord 'rookpauze'. Soms, en gek genoeg steeds vaker, ga je echt denken dat vroeger alles beter was. Gek tot over de rand dit, Aboutaleb, linkse morele slavendrijvert die je dr bent.

chicago river | 03-08-18 | 11:59 | 1

Rookpauzes enkel en alleen met de reguliere pauzes, dat hoeven werkgevers ook niet te bekostigen. Als jij die 5 minuten buiten het werkgebied het waard vind, bekostig het dan ook zelf maar.
Rokers nemen veel en vaker pauze dan niet-rokers, dat mag ook weleens aangekaart worden!

BroodjefrikometMaggi | 03-08-18 | 15:53

Dit heeft slechts met één ding te maken: macht!! Fijn anderen de les lezen en de wet voorschrijven. Alles, werkelijk alles wordt daarvoor uit de kast gehaald en het domme volk slikt het ook nog. Juicht het zelfs toe en heeft niet eens in de gaten dat de vrijheid die we hier eens hadden - en door duizenden met het allerkostbaarste dat ze hadden: hun leven, is betaald - stukje bij beetje wordt afgebroken. Steeds sneller.

Lupuslupus | 03-08-18 | 11:58 | 3

Aldus een gefrustreerde roker, die zelf te weinig discipline heeft om te stoppen. Kuch kuch.

Rest In Privacy | 03-08-18 | 12:14

Typisch het commentaar van een nitwit. Ik rook niet eens lamlul.

Lupuslupus | 03-08-18 | 13:02

Weet je zeker dat je niet rookt? Je bent wel vaker in de war.

Rest In Privacy | 03-08-18 | 13:22

Ach ja, dan hoor ik op radio 1 zo.n mannetje van den Brink, die als hobbyist in het bestuur zit van het "college"voor de hogere school in Rotterdam ( een baantje wat dus helemaal niks voorstelt ) ons arrogant vertellen ( 3x het zelfde trouwens) dat het zo slecht is voor het ziekenhuis en de ingang van zijn school. Dat zal dan wel maar blijft er nog wel een stukje vrijheid over ?
Als dit soort figuren ons al willen betuttelen, moeten we ons maar ingraven.
v.d.Brink is een lul optima forma.

outdoor | 03-08-18 | 11:56 | 1

Maar hij heeft natuurlijk wel gelijk.

Rest In Privacy | 03-08-18 | 11:59

Roken is iets voor arme mensen. En arme mensen zijn slecht, anders waren ze niet arm.

Rest In Privacy | 03-08-18 | 11:56 | 7

@Kuifje-in-Afrika | 03-08-18 | 12:01 Rokers zorgen er ook voor dat je pensioen betaalbaar blijft. voor de duidelijkheid: Ik ben geen roker.

zeiksmurf | 03-08-18 | 12:05

Roken is slecht, maar teveel "kuifje-in-Afrika is nog slechter !!

outdoor | 03-08-18 | 12:18

Kuifje gaat binnenkort achter een decoder.

Rest In Privacy | 03-08-18 | 12:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Ach ja, de Hollanders en reaguurders vinden het gewoon prachtig die neo-communistische PvdA/GroenLinkse Maakbare Samenleving, behalve de Maakbare Multiculturele Samenleving natuurlijk.

Over 10-20 jaar (zo niet eerder) begint men natuurlijk met zeuren over een gebrek aan privacy en vrijheid, maar dan is het te laat. Dan staat Nederland helemaal vol met camera's, flitsers, trajectcontroles, RFID chips in kentekens en fietsen, een cashless financieel systeem die iedere transactie volgt, en wordt je 24/7 gevolgd aan de hand van de locaties van mobiele telefoon of PINpas chips.

En de domme reaguurders en Nederlanders vinden zo'n door ambtenaren gemicromanagde Maakbare Samenleving prachtig, net als toen men in de jaren '80 en '90 werd gebrainwasht over de zegeningen van de Multiculturele Samenleving, de EUSSR en de Euro!

Xirdalan | 03-08-18 | 11:55 | 2

Haha daarom sluiten alle gevangenissen want het word 1 grote gevangenis.

Sjonie01 | 03-08-18 | 12:07

Vertel dan ff waar jouw wiegie heeft gestaan dan pikkie?!!

WayneGretzky*99* | 03-08-18 | 12:39

De sociale Linksmens heeft grote leiders met prachtige socialistische besturen voortgebracht.
Denk bv. aan Stalin, Hitler, Pol Pot, Mao, Kim il Jung enz.
Maar opvallend is dat het altijd dictaturen zijn.
Kleine elitaire groepjes Linksmensen die met geweld gaan bepalen wat de rest moet doen... dus precies wat je hier ook ziet gebeuren.

moitambien | 03-08-18 | 11:54

Werd tijd. Roken hoort, net als religie, achter je eigen voordeur.

PresidenteDeConjovia | 03-08-18 | 11:53 | 8

En vuurwerk ook achter je eigen voordeur. Dit land is het zat!

Die_Meinung | 03-08-18 | 12:06

Lui die alles wat hun niet zint willen verbieden horen achter de voordeur. Van een gesticht voor zwakbegaafde would-be dictatortjes.

elfenstein | 03-08-18 | 12:47

Achter je voordeur is zelfbeschikking ook bepaald niet gegarandeerd, er zijn genoeg gevallen waarin je in je eigen huis ook niet meer mag roken, vooral in de VS dan, maar dat waait wel over naar hier.

sarcastro | 03-08-18 | 13:28
▼ 5 antwoorden verborgen

Bejaarden met rollators irriteren mij ook, rijen duren langer, staan altijd in de weg.
Honden ook verbieden, kom toch nog overal poep op straat tegen en dan meteen alle katten maar afmaken. Oh, en die fastfoodketen zijn ook een ramp voor de volksgezondheid. Allemaal het land uit.
En drank.... oh nee, daar mag ik het van u niet over hebben, das nie slecht he, u drinkt veel?
Auto’s das ook zo.... oh nee, uw auto kunt u niet missen natuurlijk.
Koffie, frisdrank, vlees, gebak... ach zo kunnen we wel doorgaan toch?
Maar eerst het roken stoppen, dan kiezen we het volgende kwaad wat bestreden moet worden.
Ik rook niet (meer) trouwens.

J-van-de-Bontekoe | 03-08-18 | 11:53 | 2

Aan de vingerwijzingen wist ik al direct dat dit brouwsel uit een (ex-) schoorsteen moest komen.

BroodjefrikometMaggi | 03-08-18 | 16:01

Aan de vingerwijzingen wist ik al direct dat dit brouwsel uit een (ex-) schoorsteen moest komen.

BroodjefrikometMaggi | 03-08-18 | 16:01

Ik zit met smart te wachten op de eerste betuttelvrije zone. Maar in Nl kunnen we dat wel vergeten denk ik. Het wordt erger en erger en de Gemiddelde Nederlander vindt het geweldig!

jemagookniksmeer | 03-08-18 | 11:52

In dit land hebben de sukkels en de idioten het blijkbaar voor het zeggen.
Een stinkbrommer is toch tig keer vervuilender dan een peuk.
Die honderd duizenden brommers en scooters vervuilen dit land meer dan alle rokers bij elkaar.
1 auto = 50 brommers volgens de kenners.
Of komt het omdat die bereden worden door zogenaamde minderheden.

pejoar | 03-08-18 | 11:49 | 2

Scooters is heel veel ultra fijnstof: direkt van longen in bloed.

ger1306 | 03-08-18 | 12:10

Maar ook daar zijn al plannen tegenin, vorig jaar kreeg ik bericht dat mijn (oldtimer)bromfietsen uitzondering kunnen krijgen op de aankomende milieuzones in de naastgelegen stad.
De 4takt uitvoeringen zijn volgens deze zelfde brief sowieso uitgesloten en mogen (na herkeuring) gewoon de milieuzones betreden.

arabes_eut_domus | 03-08-18 | 13:06

Je zou er bijna weer van gaan roken,............. doe is lesgeven, doe dan!

bwanabanjo | 03-08-18 | 11:47 | 1

Dan moet je wel opletten bij het lesgeven....

BroodjefrikometMaggi | 03-08-18 | 12:14

What's next ? Een uitlaatgasvrije wijk ?

cat22 | 03-08-18 | 11:46

Er zijn naar verhouding minder mensen die na het roken van een sigarette een ongeluk veroorzaken dan na het drinken van alcohol.

DeviousDick³ | 03-08-18 | 11:46 | 2

12 % van de ongelukken wordt veroorzaakt door drinkers. Kun je nagaan hoe gevaarlijk het is om zonder drank achter het stuur te gaan zitten.

kwark001 | 03-08-18 | 11:48

Als je zo lam als een balletje achter het stuur zit maak je wel meer kans om de klap te overleven. Of je dat ook wil ligt een beetje aan wie of wat je geraakt hebt....

elfenstein | 03-08-18 | 12:44

Krijgen we misschien ook moslimvrije straten?

telelezer | 03-08-18 | 11:46

Roken op de openbare weg verbieden? Prima, ga ik toch niet meer naar die kut stad, net zo min als ik niet meer naar al die groenlinks bolwerken ga waar geen diesels de stad meer in mogen. Veel plezier in je "maakbare samenlevings Utopias", Gelukkig zijn er nog genoeg plaatsen op de wereld waar men nog niet dit soort cosmetische nep maatregelen voor zwaar overbevolkte stadsgebieden hoeft te nemen om er een beetje leefbare omgeving van te maken.

zwellevertje | 03-08-18 | 11:45

Feit is natuurlijk wel dat je ergens aan doodgaat. Maar of je nou alles kunt verbieden waar je aan dood kunt gaan?

Mr.Crowley | 03-08-18 | 11:43

Waar moet dat heen met onze VRIJHEID als je je niet eens voor de trein mag storten als je daar zin in hebt.

HogeNood | 03-08-18 | 11:43 | 2

Wacht even totdat er geen machinisten meer in zitten.

cat22 | 03-08-18 | 11:49

Als je jezelf zo nodig uit de samenleving wil jorissen, prima, maar val daar een ander niet mee lastig? Mijn sympathie gaat uit naar alle machinisten die zo'n mongol ervoor hebben gehad. Dat beeld krijg je niet snel meer weg lijkt me zo en het zal wel altijd hét schrikbeeld van ze blijven.
Neem gewoon een gigantische overdosis van een of andere drugs. Heb je zelf een mooie reis en je valt er behalve diegene die je lijk ontdekt verder niemand lastig mee. En laat in godsnaam een note achter. Hoeven ze niet te speculeren, scheelt verwerkingstijd.

elfenstein | 03-08-18 | 12:35

Dat je zoiets überhaupt durft voor te stellen in een land waar “men” huizen mag afpakken en stelselmatig hele woonwijken kan terroriseren met criminaliteit, intimidatie en agressie.
.
Ziek.

Parel van het Zuiden | 03-08-18 | 11:42 | 1

Ugh!

ger1306 | 03-08-18 | 11:48

parkeerterreinen, gestotterd

mickey99999 | 03-08-18 | 11:40

Fijn voor de mensen die onder de rook van Rotterdam wonen.

Mr_Natural | 03-08-18 | 11:39

Ik rook zelf niet maar waar is het einde van deze bemoeizucht. Waarom ook geen verbod op alle dranken en voedingswaren waar toegevoegde suikers en andere niet te definiëren E-nummers in zitten. Maar hey, daar wordt ook heel erg goed aan verdient. Zo dadelijk zijn we alle melk koeien kwijt. Ook benzine, diesel en gas in de ban. Wie gaat dat dan betalen. Juist de hardwerkende burger met een modaal inkomen. De rijken worden alleen maar rijker en rijden heerlijk met hun dure elektrische auto door de binnensteden waar het voor hen goed toeven is. Parkeerplaatsen te over. Wel duur maar dat boeit hen nu juist niets.
Welkom, in La Hollanda. Ali Baba Rutten en zijn 150 rovers zorgen er voor. Makkelijker kunnen we het u niet maken.

De Evangelist | 03-08-18 | 11:39

Prima plan, opbokken met je gore stinkpeuk. En niet gaan liggen janken als je op je sterfbed ligt je longen uit te kotsen.

sluwesjaak | 03-08-18 | 11:38 | 2

Doodsreutelstan?

ger1306 | 03-08-18 | 11:49

Pff stakker

sarcastro | 03-08-18 | 13:23

Hoe moet dat nu met de je-weet-wel hangjeugd? Die roken als ketters en ik weet zeker dat zij dispensatie gaan krijgen om escalatie te voorkomen.

Die ene oude man die niet zonder zijn peukje kan, die zal zeker-te-weten keihard aangepakt worden.

Jan Passant mk2 | 03-08-18 | 11:38 | 1

"zeker-te-weten" moet dat niet zijn "zeker weten"?

HogeNood | 03-08-18 | 11:46

Ik zeg maar zo: "Een tevreden roker is geen onruststoker."

K. Letskoek | 03-08-18 | 11:38 | 2

Oh god, kunnen we die slogan niet eens afschaffen, is echt niks waard.

sarcastro | 03-08-18 | 13:22

Kletskoek

BosrandDirk | 03-08-18 | 16:07

Het roken zelf moet ieder voor zich weten. Maar overal alle troep op de grond gooien kan niet zwaar genoeg worden gestraft (en dan met een goede pakkans). Op straat, bij tramhaltes, parkkerterreinen, in speeltuinen, overal liggen peuken, verpakkingen van sigaretten en tabak, luciferdoosjes en aanstekers.
Omdat dat weggooien niet goed te bestrijden is, wil men dan maar het roken zelf (op straat) verbieden. Het zijn de rokers zelf die dit uitlokken.

mickey99999 | 03-08-18 | 11:37 | 1

Ligt ook overal troep van verpakkingen van snoep, koekjes, chips, blikjes, snackbar. Liggen ook overal hondendrollen. Is een andere discussie dan het roken zelf verbieden.

Die_Meinung | 03-08-18 | 11:42

Scheelt weer bermbrandjes.

googlelovesyou | 03-08-18 | 11:36

De meeste lezen niet goed, het gaat erom dat ingangen van die instellingen beschermd worden. Rokers die voor ingangen van ziekenhuizen worden geweerd is prima, is zo smerig om daar door een gordijn van rook te moeten lopen. Heb zelf 25 jaar gerookt, maar moet nu toch echt niet meer zo moeten zijn dat je anderen lastig valt met jouw verslaving.

vaderlander | 03-08-18 | 11:36 | 7

elfenstein | 03-08-18 | 12:03 |
In mijn egoïsme even geen rekening gehouden daarmee. Op mijn oude afdeling hadden ze een hokje met afzuigsysteem, je kon er als niet-roker een halve meter vanaf staan en nergens last van hebben, de techniek is ruim aanwezig.
Persoonlijk ben ik opgegroeid met een fanatiek anti-roken vader, het is normaal om even buiten te gaan staan (en je shit in een prullenbak te gooien). Verder maakte hij er geen punt van hoor, gewoon elkaar niet pesten was de insteek.

Kouwe Kees | 03-08-18 | 12:14

Ik ben geen anti roker, ik zeg alleen dat je niet langer anderen moet lastig vallen met jouw verslaving. En dat doe je dus als je voor de ingang van een ziekenhuis met tientallen tegelijk staat te roken.

vaderlander | 03-08-18 | 12:14

Ja vaderlander, dat zeg ik toch ook?
Die erehaag van rooknotabelen bij de ingang had er niet hoeven zijn als die lui gewoon op hun eigen afdeling in "het hok" terecht hadden gekund. Maar die optie is dus allang een gepasseerd station en dat vind ik niet fraai, antirooknazisme tegen doodzieke mensen die juist het meest toezijn aan het comfortabele en rustgevende peukie. Juist door het idealiseren, het drammerige makkelijke scoren met het idee dat je in een ziekenhuis toch niet meer kan roken in de 21e eeuw pak je de zwaksten in de samenleving: zieken. En da's best wel ziek als je er goed over nadenkt.

elfenstein | 03-08-18 | 12:26
▼ 4 antwoorden verborgen

Kan iemand mij uitleggen, zonder allemaal onzin als auto's of drank erbij te betrekken, waarom roken in het openbaar juist toegestaan moet worden.

Roken is ongezond, het stinkt en duur. Twee van de drie van de niet-roker last van zonder er ook maar iets aan te kunnen doen.

Moet je op de bus wachten, ruik je 20 minuten langzaam je longen verrotten en je stinkt ook nog eens.

waarom zouden anderen last moeten hebben van iets wat jij doet?

Nogmaals, betrek het op het roken. Kom niet met asielzoekers aan of uitkeringtrekkers, daar gaat het niet over, het gaat over roken. Geef een argumentatie waarom het juist goed is dat niet-rokers maar moeten wennen aan de stank en gezondheidsklachten.

Kening Redbad | 03-08-18 | 11:36 | 12

Kening Redbad | 03-08-18 | 11:36
"waarom zouden anderen last moeten hebben van iets wat jij doet?"

Kijk, dat vraag ik me als oude chagrijn nou ook steeds af: Waarom moeten die klotekinderen 's zomers altijd tot 2200 uur herrie maken? Waarom heeft die mevrouw zo'n tyfuslading stinkende parfum opgedaan? Waarom heeft die eikel niet even de WC-borstel gebruikt na het schijten? Waarom rijdt die lul 80 waar ie maar 30 mag? Waarom staat die vrouw toe dat haar hond mij bespringt? Waarom moet die muziek nou weer zo hard? Waarom kakelen die wijven altijd zo? Kan die nou niet heel even wacht met het draaien van die stinkende joint? En zo kan ik nog wel even doorgaan, ik ben een getergd mens.

sarcastro | 03-08-18 | 13:18

DIt laat wel het gemiddelde niveau van begrijpend lezen zien onder de reaguurders.

Ik schrijf tweemaal dat mijn reaguursel over roken gaat, maar toch gaan 7 van de 10 comments over allemaal andere dingen die ook zo kut zijn.

Je kunt toch niet met alle die andere onzin aankomen en er maar over zeuren. Je weet helemaal niet hoe ik over al die dingen denk, misschien woon ik in een dorp en moet ik voor mijn werk naar het Erasmus MC. Misschien woon ik wel in Amsterdam en fietst ik overal naartoe.

Je kunt pas met oplossing komen als je praat over het onderwerp waar het over gaat, je gaat niet 10 andere dingen erbij pakken die allemaal andere oplossingen hebben.

Dus nogmaals, waarom moeten mensen accepteren dat rokers overal, waar het is toegestaan, mogen roken?

Roken is geen eerste levensbehoefte, roken geeft geen voordelen aan de niet-rokers en de roker maakt zelf de keuze om te roken (en waar hij rookt).

Kening Redbad | 03-08-18 | 16:02

@ Als het verband jou ontgaat Kening Redbad heb je echt een bord voor je kop, over begrijpend lezen gesproken...

sarcastro | 03-08-18 | 21:47
▼ 9 antwoorden verborgen

Als het alleen bij verboden voor roken blijft: Prima. Helaas kennen we onze vrijheidshatende pappenheimers genoeg, om te weten dat het daar niet bij blijft.

WernerT | 03-08-18 | 11:35

"Deze drie instellingen hebben samen besloten dat zij roken voor hun ingangen willen verbieden"
Dit klinkt alleszins redelijk. Toch?
"zou dit in de praktijk betekenen dat er in het hele gebied niet meer mag worden gerookt."
Nou nou, dit is dan gelijk wel weer heel enthousiast.
"Bij de hoofdingang van het Erasmus MC staat nu nog een veelgebruikt rookhok"
Oh? Dus die overlast voor de ingang van het ziekenhuis valt eigenlijk wel mee omdat rokers veelal naar het bestaande rookhok gaan?
"Dat [rookhok] zou met het rookverbod moeten verdwijnen of verplaatst moeten worden."
Juist. Zoek een stok, verbied elke kans op werkbare compromissen en ga dan lekker los om je punt totalitair door te drukken.

Die_Meinung | 03-08-18 | 11:35 | 4

toetssteen | 03-08-18 | 12:30
Ik deel die ervaring niet, ik zie iedereen altijd netjes in zo'n stinkhok staan

sarcastro | 03-08-18 | 13:04

Ik deel die ervaring ook niet. Zie het wel op plekken waar er geen rookhok in de buurt staat. Buiten dat kun je altijd nog bekeuren als men niet in het rookhok paft (er is een alternatief). Deze maatregelen vind ik gewoon treiteren.

Die_Meinung | 03-08-18 | 13:28

Ik deel die ervaring wel. Sterker nog, vaak staat de deur naar het rookhok wagenwijd open, zodat je alsnog mag "meegenieten". In het uitgaanscircuit zelfs volbloed rokers gehoord over het stinken in die hokken.

BroodjefrikometMaggi | 03-08-18 | 16:51
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb een pest hekel aan sigaretten rook, maar verbieden van roken in een hele wijk? Dat is echt absurd! Sigaretten zullen langzaam uitsterven, dat vapor shit gaat het nieuwe roken worden. Wel zijn in mijn ogen veel rokers asocialen k*t figuren die overal maar hun peuken neergooien. Voor de rest, moet iedereen het allemaal zelf weten.

Indoneesje | 03-08-18 | 11:35 | 3

Ik gooi mijn peuken altijd netjes bij ander zwerfvuil. Valt bijna niet op tussen de veel grotere verpakkingen die vieze vetkleppen, naar alcohol stinkende grootinnemers en ongewassen hipsters overal achterlaten.
.
Wat nu?

Parel van het Zuiden | 03-08-18 | 11:55

Vapen gaat er uiteindelijk ook aan, het gaat niet om de gezondheid van mensen, het gaat om het onderdrukken van mensen.

sarcastro | 03-08-18 | 13:03

@Parel van het Zuiden: Want hullie doen het ook hè

BroodjefrikometMaggi | 03-08-18 | 16:53

NeeDDRland betuttelland...
Handhaaf gewoon eens op vervuilen.

Wijze uit het Oosten | 03-08-18 | 11:35

Dus ook die 100en uitgeprocedeerde zonnebloempitten dan?, als je die ene wegwerppeuk aanklaagt?

ozonone | 03-08-18 | 11:34

Roken is vies en mensen die roken zijn smerig. De eerste keer dat ik zoende met een meisje dat rookte, had ik het gevoel dat ik mijn tong in een asbak stak. Bah!

Rest In Privacy | 03-08-18 | 11:32 | 10

Ugh, hockeymeisjes. Witte wijn zuipende, naar zweet stinkende korpskutten die nog niet fatsoenlijk hebben leren batsen omdat de gemiddelde korpsbal er niks van bakt.
Ieder z'n zeug, he?

elfenstein | 03-08-18 | 12:41

Je bent in de war met rugby, Effenstein. Ik heb het over meisjes als Naomi, Ellen en Fatima.

Rest In Privacy | 03-08-18 | 13:12

Kuifje-in-Afrika | 03-08-18 | 13:12 |
Kuifje-in-Incognito-modus lol
FAP

Kouwe Kees | 03-08-18 | 13:34
▼ 7 antwoorden verborgen

Inperkingen in de openbare ruimte.... wen er maar vast aan, valt de sharia over 10 jaar best mee. Wat een land

hagelkruis | 03-08-18 | 11:30

Ik ben fel anti-roken, maar dit gaat toch echt te ver. Mensen moeten het recht hebben zelf-destructief te zijn, zeker met de huidige bevolkingsomvang.

Brou Is Back | 03-08-18 | 11:29 | 5

@Sjonie Klopt, dat is het eten e.d. Niet perse roken. Roken is slecht maar wat mensen naar binnen werken is vaak nog veel slechter. Maar daar praeten we maar niet over...
--
Zie de flessen cola en al het kant en klaar voedsel over de toonbank vliegen. Ijskasten vol lang houdbaar voedsel. En mensen blijven maar goedkoop vlees vreten. Goedkoop vlees is de kanker maker nummer 1... Maar dat houden we nog even stil... voor de zielige boertjes.

Mark_D_NL | 03-08-18 | 11:50

Brou Is Back | 03-08-18 | 11:48
Ik denk zelf dat er toch wel wat meer aan de hand is dan roken als ik kijk na de latere generaties.

Sjonie01 | 03-08-18 | 11:52

Mark_D_NL | 03-08-18 | 11:50
Ja de ouwe Ingrediënten zijn tegenwoordig ook allemaal vervangen met goedkope vervangers die niet zo gezond zijn.

Sjonie01 | 03-08-18 | 11:55
▼ 2 antwoorden verborgen

"Liberte Toujours" ---> Gauloises

suikerbiet | 03-08-18 | 11:27

Het is dat ie nog steeds klem zit, maar anders had Theo van Gogh zich omgedraaid in zijn graf.

skoftig | 03-08-18 | 11:25 | 1

Theo was een visionair, die had de gedragscode tv presentators gelezen en op zijn geheel eigen wijze geinterpreteerd. Oftewel: Kettingrokend in beeld verschijnen, zo veel en zo vaak moggelijk, gewoon om te jennen. Om die hele policor deugkliek die er natuurlijk toen ook al zat te fucken. Hij was wel de laatste helaas, daarna heeft er nooit meer iemand het lef gehad om dat in z'n eigen show te doen. Vrijheid van zelfbeschikking en vrijheid van beeldmaken sterft als er niemand meer is om de vrijheid op te eisen. Theo, ouwe rotzak, je wordt nog steeds gemist.

elfenstein | 03-08-18 | 11:50

De nadruk wordt nogal gelegd op rondslingerende peuken. Eigenlijk ben ik het er wel mee eens dat je ook dat afval niet overal dient neer te pleuren. Ik rook zelf maar wel altijd bij een asbak. En koffie. Of bier.

Leptob | 03-08-18 | 11:25 | 6

@Kouwe Kees | 03-08-18 | 11:43
Valt wel mee met dat zure wereldbeeld; ik vind het zo af en toe gewoon leuk om nodeloos kwetsend te zijn (dit is tenslotte GeenStijl) en de reacties daarop te zien...

Brou Is Back | 03-08-18 | 11:51

kwark001 | 03-08-18 | 11:28 |
Jointjes ook, is alleen maar papier en rijst plus wat gedroogde groente. Rot binnen een week weg. Allemaal aan de blowerij, red het milieu!

elfenstein | 03-08-18 | 11:53

Brou Is Back | 03-08-18 | 11:51 |
Fair enough :) dan heb ik mooi gehapt.

Kouwe Kees | 03-08-18 | 11:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Roken, nouja, zoals het nu geregeld is, ik ga wel een stoel verderop zitten.

Maar peuk op straat gooien = 500 euro boete. Kan dat geregeld worden?

Knufter | 03-08-18 | 11:24 | 4

Standrechtelijk executeren lijkt me veel humaner dan een langzame dood inderdaad.

keestelpro | 03-08-18 | 11:29

Ja, en diezelfde boete ook voor het op straat laten schijten van een hond. Roken en hondenbezit gaan ook meestal samen omdat beide gedragingen uitingen zijn van een lagere sociale klasse, dus vaak kan er dan een dubbele boete worden uitgedeeld. Wel zo kostenefficiënt!

Brou Is Back | 03-08-18 | 11:35

Toen Mao in China de doodstraf invoerde voor opiumgebruikers, kickten de meeste verslaafden in razend tempo af.

Rest In Privacy | 03-08-18 | 11:37
▼ 1 antwoord verborgen

Vlees verbieden heeft meer effect. Maar weten die bestuurders veel.

Mark_D_NL | 03-08-18 | 11:24 | 1

Wat een onzin. Omdat de vegetarische lobby niet echt werkte is men maar gaan rondbazuinen dat vlees slecht zou zijn.

Bytemaster | 03-08-18 | 12:01

Iedereen die rookt zou moeten weten, en belangrijker, beseffen hoe er over je lijk wordt gegaan. Lekker veel accijns opbrengen, niet oud worden vinden de pensioenfondsen lekker en dadelijk lever je nog wat boetegeld links en rechts in. Verbieden gaan ze het om precies die redenen ook niet doen. Het wordt uiteraard eerst duurder. Veel duurder. Maar wel geleidelijk, want een fikse prijsstijging zorgt voor een té grote groep uitstromers, en die mogen ook nog eens niet al te jong uitstromen. Wat denk je dat er voor industrie op kankerbestrijding drijft? Gewoon weer gevalletje follow the munnies. Fok roken.

NiCeY | 03-08-18 | 11:23

En dat nog wel in kRotterdam... het open riool van verNederland en juist daar moeilijk doen over peuken... wahahhahah

WayneGretzky*99* | 03-08-18 | 11:22 | 1

Vergeet 050 niet. Robert van de Graaf. Onthoud die naam.

knutsel_ | 03-08-18 | 11:25

Het ergste aan de anti-rook maatregelen vind ik die walgelijke foto's (en teksten) op de verpakking. Ik geef er echt geen donder om als iemand bij mij op het terras een gezellige sigaar of sigaret op steekt maar als er dan zo'n horror foto voor je neus ligt is voor mij de sfeer verpest. Al die ziektes hangen namelijk iedereen boven het hoofd, ook niet rokers. Stel je voor dat er alleen nog auto's verkocht mogen worden waar levensgrote afbeeldingen van ongelukken op staan. Of een lekkere fles wijn met daarop foto's van terminale zieken.
De mensen die achter deze campagne zitten mogen van mij door de stront zakken.

keestelpro | 03-08-18 | 11:22 | 7

Ik vind die foto's op sigarettenpakjes wel goed rukmateriaal, maar ik ben ook niet helemaal goed.

skoftig | 03-08-18 | 12:21

Sjonie01 | 03-08-18 | 11:48
Ik geloof dat het menselijk lichaam tot op zekere hoogte aangestuurd kan worden door de geest om ziektes te veroorzaken en te genezen, wanneer je dan als roker constant ziet 'roken veroorzaakt kanker' wordt het volgens mij ook gewoon een self-fullfilling prophecy. Als je van het roken geen kanker krijgt, krijg je het wel van de verpakkingen.

sarcastro | 03-08-18 | 12:57

daarom ga ik ook nooit meer naar terrasjes waar niet gerookt mag worden., dan kan ik thuis beter ontspannen en veeeeel goedkoper.

Rene046 | 03-08-18 | 13:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik heb zelf 15 jaar gepaft en heb geen enkele moeite met hen die het doen.
Laten we alsjeblieft de focus op belangrijkere zaken richten i.p.v. mensen steeds meer beperken in wat zij in het openbaar mogen. Van alle meuk die je binnen krijgt is tabaksrook wel het minste met al die industrie, auto's en schepen in de regio.
Ik kan mij ook niet voorstellen hoe je de openbare weg rookvrij wilt houden en dit handhaven. Het roken wordt al minder, en als ouder leg je je kind(eren) uit dat het slecht is en waarom (ook wat het je wel niet kost).
Maar als men echt van tabak af wil, een algeheel (verkoop)verbod misschien? Oh wacht, dan loopt de staat accijns mis. Gaat niet om gezondheid maar knaken.

Super Grover | 03-08-18 | 11:21 | 3

Ik heb mijn laatste pakje shag nog. Drum halfzwaar 50 gram. FL. 3.75.

Jos Tiebent | 03-08-18 | 12:35

@Jos Tiebent..... dat was rond 1985?

Fatwabuster | 03-08-18 | 12:49

Ik denk iets later. Ben in '83 begonnen en toen kostte een pakje shag 2,45 hfl.

knutsel_ | 03-08-18 | 13:07

Als iedereen gestopt is met roken, waar haalt de overheid dan die miljoenen/miljarden accijns vandaan die er nu nog binnenkomt?

Argwanus | 03-08-18 | 11:20 | 4

Ah joh, die vinden wel weer een nieuwe belasting uit of verhogen de bestaande. Maak je daar maar geen zorgen om!

K. Letskoek | 03-08-18 | 11:35

wat dacht je van O2 tax.

Rene046 | 03-08-18 | 13:10

sorry O .. zuurstof

Rene046 | 03-08-18 | 13:11
▼ 1 antwoord verborgen

Beetje hypocriet. Je mag je wel de typhus zuipen maar niet op straat roken. Hoeveel doden vallen er onder niet rokers die op straat langs een roker lopen? Wel echt Godwindiaans. Een minderheid aanpakken, dus de meerderheid is voor. Wanneer krijgt iedereen een elektroschocker om, die je een schok geeft wanneer je iets doet dan de roverheid niet bevalt? Roken, bzzz, drinken bzzz, slecht praten over Rutte bzzzz etc

Zatkniss | 03-08-18 | 11:19 | 2

Rustig... Vergeet uw medicatie niet!

DebraCadabra | 03-08-18 | 11:24

Als ze echt tegen het roken waren dan zou de overheid de verkoop van tabakswaren wel stoppen.

Dezenaamhier | 03-08-18 | 12:41

Dat geld wordt toch welgevorderd middels uitgeademde CO2 tax. Ook komt er accijns per 10 liter zuurstof.
De vervuiler betaald!
Ps. Mossels zijn vrijgesteld wegens vrijheid van haatideologie.

Cobalt bomb | 03-08-18 | 11:19 | 3

Gewoon lekker allemaal stoppen met werken en produceren.

WayneGretzky*99* | 03-08-18 | 11:25

WayneGretzky*99* | 03-08-18 | 11:25
Ik weet het ook allemaal niet meer.

Cobalt bomb | 03-08-18 | 11:54

je krijgt met de tijd meer problemen van het werken dan van het roken gaan ze werken ook verbieden?
.
maar goed nu nog drank verbieden, en varkensvlees en we komen in de buurt.

Rene046 | 03-08-18 | 13:09

Waarom niet gewoon direct met scherp schieten als iemand een sigaret aan heeft gestoken? Dat softe gedoe altijd.

skoftig | 03-08-18 | 11:19

Juist ziekenhuispatiënten (EN artsen, althans de oldschool) roken heel veel

Hemmenaar7 | 03-08-18 | 11:18 | 1

"Juist ziekenhuispatiënten roken heel veel"
Misschien is er een verband?

priks | 03-08-18 | 12:34

Tja maar wel accijns op tabak steeds blijven verhogen. Onwijs hypocriet

Bakje Friet | 03-08-18 | 11:17 | 1

Je bent tenslotte in verNederland.

WayneGretzky*99* | 03-08-18 | 11:25

Het is blijkbaar mogelijk om een rokers the verbannen van de openbare weg, maar het is een totale onmogelijkheid om iets aan een terroristische haathut te doen...

Willen de politici, bestuurders, ambtenaren en dit even goed in de oren knopen: dit is waarom men steeds meer een aversie tegen jullie heeft.

quantumcollider | 03-08-18 | 11:17 | 1

Helemaal mee eens.

Lupuslupus | 03-08-18 | 11:53

Toen de klagers het roken verboden, heb ik gezwegen. Ik was immers geen roker.
Toen de vegetariërs het eten van vlees verboden, heb ik gezwegen. Ik kon mijn gehaktbal wel missen.
Toen de geheelonthouders het drinken van alcohol verboden, heb ik gezwegen. Ik dronk toch niet zo veel.
Toen ze uiteindelijk de suikers ook verboden en mijn Fanta afpakten en de maatschappij alleen nog water en biologische groenten te eten heeft (ik gok rond 2035), wensten we dat we bij het roken al weerstand hadden geboden.

Bertie Wooster | 03-08-18 | 11:17 | 3

En toen je poot eraf rotte van de suiker, je darmkanker kreeg van te veel vlees, je zoveel alcohol aan het drinken was dat heel je rem kapotgezopen was en daarbij nog eens nog maar nét adem kon halen door het roken wenstte je dat we er eerder bij hadden kunnen en moeten zijn.
Kijk: die werkt natuurlijk wél 2 kanten op.

NiCeY | 03-08-18 | 11:29

Zo heeft iedereen wel wat NiCeY, misschien rook, drink en snoep je niet, maar voor hetzelfde geldt beweeg je te weinig en zit je teveel, of laat je je regelmatig onbeschermd uitwonen door een zooi kerels, drink je te weinig water of slik je teveel pijnstillers. Een land waar de overheid zich met al dat soort dingen gaat bemoeien wil niemand in wonen.

sarcastro | 03-08-18 | 12:50

Ik zit ook zéker niet te wachten op controle op alles wat ik doe of zou moeten laten, maar er zou iets van een heel goed, simpel te begrijpen voor iedereen, systeem moeten komen wat mensen in een duidelijke uitleg alert maakt op risico' s. Zoals het nu gaat, is er gewoon té weinig bewustzijn van wat er nou in welke mate slecht voor iemand kan zijn. Het is voor velen een te groot grijs het zal wel gebied.

NiCeY | 03-08-18 | 13:02

Roken wordt gewoon langzaam uitgeroeid. Geen probleem mee

du Roi Soleil | 03-08-18 | 11:17 | 1

Ik wel. Vooral dat langzaam. Schaf het af of sta het toe.
Dit is gewoon getreiter.

keestelpro | 03-08-18 | 11:24

Op naar een geniet-vrij land.

keestelpro | 03-08-18 | 11:17 | 5

Genieten zie ik als mensenrecht. Als levensdoel. En het woord 'asociaal' is daarbij een geuzennaam. Als je het etymologisch bekijkt is een asociale iemand die schijt heeft aan Karl Marx. Fuck socialisme!

keestelpro | 03-08-18 | 11:27

Roken is geen genieten. Een Sigaar op zijn tijd, ja, dat kan genieten zij. Maar die kut sigaretten. Echt geen genieten. Heb zelf gerookt, ben 100x gestopt en 100x gestart. Maar ben er nu al een tijd vanaf, gelukkig maar. Het leven is echt veel beter en gezonder zonder die peuken.
--
Iedereen doet maar wat hij wilt, maar het roken, het teveel vlees eten, teveel zuipen e.d is bewezen kut, dus waarom negeren?

Mark_D_NL | 03-08-18 | 11:29

@Mark_D_NL Dit betekent dat we nog langer van jouw vrolijke tegels mogen genieten. Joepie!

knutsel_ | 03-08-18 | 11:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Mooi. Een totaal verbod op kankerstokjes is zo gek nog niet.

Der Hauspaus | 03-08-18 | 11:15 | 2

Fascist

J-van-de-Bontekoe | 03-08-18 | 11:39

@Der Hauspaus, niet gaan liggen janken dan als de overheid met vergelijkbare retoriek jouw 'dingetje' afpakt.

sarcastro | 03-08-18 | 12:43

*steekt peuk en middelvinger op*

knutsel_ | 03-08-18 | 11:15 | 2
-weggejorist-
newray | 03-08-18 | 11:16

Precies, ik ga niet stoppen met iets waar ik goed in ben.

Annie MG 42 | 03-08-18 | 11:24

ziek zijn verbieden.

newray | 03-08-18 | 11:14

Onmogelijk. Wil de eerste agent wel eens zien die mij een bekeuring geeft.

kwark001 | 03-08-18 | 11:14 | 1

Exact. Voor een peuk op de grond wordt niet bekeurd; en de mocro’s die voor Rotterdam Centraal hasj en coke aanbieden worden ook niet aangesproken. Ik vermoed dat de meeste handhavers zelf ook gebruiken/roken.

martyNY | 03-08-18 | 11:20

What's next? Alcohol drinken verbieden? Zonnen verbieden?

VeridisQuo | 03-08-18 | 11:14 | 2

Dat denk ik wel. Drank zal ook verdwijnen.
Maar dat maak ik, als rokert, niet meer mee.

Carmelita | 03-08-18 | 11:32

Er zijn al veel gebieden met een alcoholverbod.

2voor12 | 03-08-18 | 11:32

Dit lijkt me toch juridisch drijfzand..... of de opmaat tot totaal verbod van bbq's, benzine auto's en de industrie

trottle | 03-08-18 | 11:13 | 1

Groenlinkse utopie; mensheid wegvagen. Want wij zijn heel slecht voor moeder aarde

omineuze omnipotent | 03-08-18 | 11:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken