Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Horeca platterik Ayhan Sahin verbant definitief joden uit synagoge

Social

De joodse gemeenschap in Deventer werd vandaag gedwongen om te vertrekken uit hun synagoge, een rijksmonument uit 1892. Daarmee eindigde een lange joodse geschiedenis in de stad. En dat is ontzettend droevig; van de joodse gemeente in Deventer werd in de oorlog het grootste gedeelte van de inwoners gedeporteerd en in 1941 werd het interieur van de synagoge kort en klein geslagen door NSB’ers terwijl de politie toekeek. De gedecimeerde gemeente probeerde zich na de oorlog te herpakken maar anno 2018 diende opnieuw een verwoestend effect zich aan. Dit keer in de gedaante van de vraatzuchtige horecavetklep Ayhan Sahin, die op foute schoentjes uit alle macht zijn te korte beentjes probeert te compenseren met zijn all you can eat sushi poen. Het pand werd door de gereformeerde kerk met tegenzin verkocht aan Sahin die beloofde de joden (die de ruimte huurden), gewoon nog af toe de sleutel te geven, maar het toch een uiteindelijk een leuker idee vond om daar een foodhall te beginnen. Zelfs de gemeente vond dat plan na heel veel ophef uiteindelijk te gênant, maar dat weerhield Sahin en zijn compagnon er toch niet van om het laatste restje joodsheid uit Deventer te verbannen. Bij die beslissing leek fatsoen of enig gevoel voor geschiedenis en cultuur niet echt een rol te spelen; er moesten immers centjes verdiend worden! "Je kunt niet geloven dat een joodse gemeente anno 2018 uit een synagoge wordt gezet. Dat is niet normaal, maar het gebeurt”. Aldus de voorzitter van de joodse gemeenschap Tom Fürstenberg. De burgemeester kon niets doen, de gemeente kon niets doen, niemand kon iets doen. En zo werden vanochtend om 10 uur, door de laatste joden van Deventer, de Thora rollen weggedragen

UPDATE: Ook de buurman kwam afscheid nemen:

Social
Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Ik vraag mij af. Als dit andersom was gebeurd dus, jood verhuurt pand aan moslims, eist het terug, een jood slaat een turk, schopt alle moslims de deur uit en maakt er een sushi tent van! Ik weet zeker dat het 20:00uur-journaal met dit item er mee was begonnen.

Ik snap er niks van! | 31-07-18 | 14:12

Deze Deventer Joden kunnen toch ook gewoon met hun geld een eigen synagoge kopen? Waarom dit slachtofferschap? Waarom dat schaamteloos exploiteren van antisemitisme door deze Joden zelf, door antisemitisme te suggereren? En waarom laat GS zich voor de zoveelste keer voor dit karretje spannen? En wat is er mis met een all you can eat sushi vreetschuur? En waarom mag deze Turk niet gewoon met zijn eigendom doen wat hij wil?

de_landloper | 31-07-18 | 13:59 | 1

Wat lul jij nou man?! Die joodse gemeente is een stichting met zero euro’s in de kas. Of ben jij zo’n type die er vanuit gaat dat alle joden geld hebben? Vandaar dat je misschien meteen met antisemitisme gaat lopen gooien, terwijl niemand dat woord heeft genoemd... Waar de mond van vol is, zullen we maar zeggen.

TinyTinus | 31-07-18 | 18:01

Dus je huurt een pand, weet dat deze te koop staat, koopt het niet zelf, en gaat vervolgens huilen als de nieuwe eigenaar er andere plannen voor heeft..... Gevalletje eigen schuld dikke bult volgens mij

themac | 31-07-18 | 11:25 | 2

Precies. Lijkt weer eens een CIDI news feed op Geenstijl. Hypocriet om een blijkbaar eerlijke / redelijke ondernemer als schurk af te schilderen omdat hij een Turkse naam heeft. Gelukkig zijn er wel bronartikelen gelinked met de nodige nuance. Me dunkt dat die Joodse gemeenschap zelf wat steekjes heeft laten vallen betreft overeenkomsten over gebruik van het pand?

Dikr | 31-07-18 | 12:08

Dat dacht ik nou ook. Mis ik hier wat informatie?

Compleet rationeel bekeken gaat hier niets mis. Het cultuur-historisch besef geeft het zoveel lading terwijl die wellicht alleen de perceptie is van ons, niet van de verhuurder. Dat kun je hem eigenlijk niet kwalijk nemen. Je hoeft andermans historisch-besef niet te dragen als jouw verantwoordelijkheid.

Als iemand een moskee/kerk koopt kun je toch ook de huur opzeggen tenzij anders overeengekomen bij de koop? Het verschil is, een moskee bestuur kijkt wel uit aan wie ze verkopen.

Ik kan het niet helpen dat ik een verband trek tussen de oorsprong van de naam van deze horeca-ondernemer en een cultuur waar de islam de gangbare religie, cultuur en mogelijk ook rechterlijk systeem is.

Had bij de verkoop van een synagoge aan iemand met zo'n achter grond niet alle alarmbellen af moeten gaan? Zodra je daaraan denkt wordt religie een verdenking, maar is dat niet hoe de wereld werkt tegenwoordig?

Vindt maar eens een moskee-bestuur dat een moskee aan iemand van een andere religie wil verkopen.

Noltie | 31-07-18 | 12:34

Maar die mr sahin bestiert de gehele binnenstad van deventer met horeca? Ook niet echt een gezellige ontwikkeling.

gelachewoar | 31-07-18 | 09:47
-weggejorist-
KLK3 | 31-07-18 | 09:17 | 1

Het waren gewoon huurders en de eigenaar wilde verkopen. Waarom kochten ze het dan zelf niet ?

van Oeffelen | 31-07-18 | 08:24

In de synagoge van Tiel zit nu een moskee, het kan dus nog erger nl.wikipedia.org/wiki/Joods_monument_(...) Daar is de joodse gemeenschap verdwenen, want in Deventer maakten nog 40 mensen gebruik van de sjoel/snoge. Buiten is een monument met de tekst : "Hierachter in de synagoge kwamen de joodse mensen uit Tiel en omgeving bij elkaar. Velen van hen zijn weggevoerd naar vernietigingskampen. Niemand keerde terug. De joodse gemeenschap verdween uit Tiel"

IndoFortuyn | 31-07-18 | 07:58

Tja, je kan ervan zeggen/vinden wat je wil. Feit blijft dat het pand verkocht is. De nieuwe eigenaar heeft andere plannen en dat is gewoon legaal.

Die joodse gemeente had, in de hele eeuw dat ze er zaten, ook zélf dat pand kunnen kopen om dergelijke scenario's preventief uit te sluiten. Maar ja, net als bij zoveel 'afwachters' en 'zittenblijvers' is het huis dan ineens te klein als er op een gegeven moment dingen drastisch veranderen omdat een ánder de boel koopt dan wel het heft in handen neemt.

Jammer maar helaas, gewoon opbokken.

HypoPseudo | 31-07-18 | 07:13 | 2

Hebben 75 jaar de tijd gehad om te sparen. Maar ja, voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten hé.
Snap dat de religie van de eigenaar doet vermoeden dat het antisemitisme is, maar dat haal ik er nog niet uit.

Bakkeleures | 31-07-18 | 07:25

Dat klopt zakelijk gezien zeker. Toch.. in het kader van 'overname' waar niet iedereen nog in gelooft, is dit een wrange gang van zaken.

letopuwzaak | 31-07-18 | 07:56

Deventer en zijn politiek doen weer of ze van niets hebben geweten.

Umberto die trotzoni | 31-07-18 | 04:30

Deventer. Daar staat een Turks consulaat. En verder zal het er ongetwijfeld heel gezellig zijn in 2025...

LasVegasTheGuy | 31-07-18 | 03:51

niemand doet iets.......(uiteindelijk..)... history will repeat.. etc.
pak op je misjpoge en kom gewoon naar huis ... tot volgend jaar in Jerusalem.!!

grapjasz | 31-07-18 | 02:50

Schandalig weer een stukje minder multicultuur,,, tenminste van 1 kan dan.
maar dan in die stad ook geen Moskee a.u.b.

Rene046 | 31-07-18 | 02:36 | 1

Verschil is dat bepaalde mensen neit "minder, minder" roepen, maar daar actie in ondernemen. En dan kijken deugmensjes weg. Dit noemen wij een Halsemaatje. En voorwaar, het is gebeurd, het is burgeloeder van Amsterdam, alwaar dit soort prarktijken binnenkort ook plaats zullen vinden.

Sensemilla | 31-07-18 | 08:29

Het is natuurlijk een dingetje, een Turk (moslim) die Joden uit hun synagoge gooit. Als je eigenaar van het pand bent, om wat voor reden je dat pand gekocht hebt, dan kun je er mee doen wat je wil. Als je het wil verhuren voor een vriendenprijsje dan koop je het niet, dan hadden ze het zelf moeten kopen en niet achteraf piepen. Ik ben opgevoed met het idee dat Joden alle rechten van de wereld hebben na WO 2, zo erg zelf dat als ik hier in huis iets verbouw of in de tuin graaf dat ik altijd denk dat er Joden achter de muur zitten of onder de grond, dat het niet kan weet ik, maar de gedachte is er altijd. Natuurlijk is het verschrikkelijk wat de Joden hebben meegemaakt, maar dit is gewoon een zakelijk iets. Als het de gereformeerde kerk was dan had je er niemand over gehoord.

Rarevogel | 31-07-18 | 01:58 | 1

Als het moskee was geweest dan was het nu rellen.

dooschboener | 31-07-18 | 06:32

Mijn ouders hebben goede Duitsers gekend. Nog voor de oorlog begonnen was, hadden die goede Duitsers al voor het gevaar van Duitsland gewaarschuwd.
Die goede Duitsers zeiden niet dat je Hitlers Mein Kampf maar niet zo letterlijk moest nemen. Evenmin scholden ze op wie Duitsland kritiseerde, of uitten ze bedreigingen jegens zulke mensen.
Goede Duitsers beoordeelden Duitse gruweldaden niet als incidentele excessen. Zij veroordeelden daarentegen zulke gruweldaden als onvermijdelijk gevolg van de ideologie die Duitsland in zijn greep had gekregen. Zij waren niet van oordeel dat de nieuwe Duitse ideologie (afgezien van de excessen) voor het overige verder wel invoegbaar was in onze democratie.
Goede Duitsers zeiden niet dat zij tot in het diepst van hun hart geprovoceerd en gekwetst werden als Nederlanders bij hen navraag deden over Duitse gewelddadigheden. Zij stelden niet dat zij het ‘echte Duitsland’ waren, en dat Nederlanders de ogen maar moesten sluiten voor wat er verder in Duitsland omging.
Goede Duitsers namen het dan ook niemand kwalijk dat sceptische Nederlanders scherp op bleven letten wat voor plannen de niet-goede Duitsers aan het maken waren. Goede Duitsers hadden geen principiële bezwaren tegen huwelijken tussen Duitse vrouwen en Nederlandse mannen.
Goede Duitsers probeerden niet met overheidssubsidies projecten op te zetten om het Nederlandse volk op de hoogte te brengen van de goede kanten van Duitsland. Ze waren niet van oordeel dat Hollanders alleen zo bang waren voor Duitsland omdat ze er te weinig vanaf wisten: onbekend maakt onbemind.
Goede Duitsers ijverden er niet voor de Duitse wetgeving gedeeltelijk al vast maar in Nederland in te voeren om de spanningen in de wijken tussen Duitsers en Nederlanders onder controle te krijgen. Ze legden geen deftige verklaringen af dat het Duitse recht en het Nederlands recht toch al voor meer dan 95% identiek waren.
Goede Duitsers waren niet van oordeel dat hun landgenoten niet anders konden, vanwege de vele vernederingen die het Westen hen had aangedaan, en de onderdrukking die hen jarenlang van de zijde van de Westerse wereld ten deel was gevallen. Dat, met alle respect maar toch, om het zo te zeggen, de niet-Duitsers het aan zichzelf te danken hadden. Aan hun eigen arrogantie.
Die goede Duitsers zouden het zorgelijk gevonden hebben als in sommige wijken de openbare orde niet meer gehandhaafd werd door de Nederlandse politie naar Nederlands recht, maar door een ongecontroleerde militie van Duitse rijpe huisvaders.
Die goede Duitsers zouden niet kunnen begrijpen hoe het mogelijk was dat in sommige straten en pleinen van Nederland de openbare orde bepaald werd door individuele jonge Duitsers die in vechtsporten waren getraind op kosten van de Nederlandse overheid.
Goede Duitsers betoogden niet dat je om het nieuwe Duitsland en Mein Kampf te begrijpen en te mogen beoordelen, wel heel erg goed Duits moest kennen. Die probeerden niet journalisten en (hoog)leraren die vraagtekens bij aspecten van het nieuwe Duitsland zetten, de mond te snoeren, te belasteren en ongeloofwaardig te maken. Of erger.
Goede Duitsers drongen er niet op aan dat ter wille van de dialoog er speciale Polderhoofdkwartieren ingericht werden. Die vroegen niet om overheidsgeld om rondreizende buitenlandse gematigde Duitsers Nederlandse jongeren te laten toespreken.
Goede Duitsers lieten geen fotografie in een krant plaatsen van zichzelf, met een deel van het verzameld werk van Goebbels op schoot. Die brachten hun vakantie niet in Duitsland door. Die gingen niet op audiëntie in Brechtesgaden. Die namen niet deel aan jaarlijkse, rituele partijbijeenkomsten in Neurenberg.
Goede Duitsers drongen er niet op aan dat iedereen die met de goede kanten van het nieuwe Duitsland sympathiseerde, in volle vrijheid in een Duits uniform over de Nederlandse straten zou moeten kunnen lopen, compleet met goed herkenbare Duitse hoofdbedekking.
Goede Duitsers maakten geen processen aanhangig tegen Nederlanders die de Duitse leider, het hoogste goede voorbeeld voor alle Germanen, beledigd hadden, of verondersteld werden dat gedaan te hebben. Die dienden geen klachten in bij Discriminatiebureau’s tegen tekenaars, schrijvers en cabaretiers die iets negatiefs over de ideologie van het nieuwe Duitsland beweerd hadden.
Goede Duitsers vroegen er niet voortdurend aandacht voor dat niet alle Duitsers misdadigers waren. Goede Duitsers wezen er normaliter niet op dat de Duitse ideologie ook heus wel Duitse slachtoffers maakte: de Nederlanders moesten niet denken dat zij de enigen waren die van de wreedheden van de aanhangers van deze ideologie te lijden hadden.
Goede Duitsers plaatsten geen oproepen in de krant om met hen over de goede kanten van het nieuwe Duitsland te komen discussiëren. Die grepen niet elke gelegenheid aan om er op te wijzen dat de nieuwe Duitse heersersideologie toch ook een hele mooie spirituele kant had.

Tot slot twee raadseltje. Wie heeft er gezegd: ‘Doodt elke Jodenman die in uw handen valt’? En wie: ‘De Joden zijn uw ergste vijand’? Goede Duitsers vonden het niet afgezaagd en flauw om zulke vragen te stellen en te beantwoorden.

Mazoeza | 31-07-18 | 01:12 | 4

Moslims er met de haren bij slepen. De eigenaar mag doen met een pand wat hij wil maar nu het joden zijn, is iedereen verontwaardigd. Als het de pinkstergemeente was, had je niemand gehoord. Selectieve verontwaardiging, waren de Duitsers ook goed in.

Bakkeleures | 31-07-18 | 07:29

Heel veel +++++++ mag wel in de kranten

letopuwzaak | 31-07-18 | 07:52

Geschreven naar ik meen door wijlen Hans Jansen, arabist

Mazoeza | 31-07-18 | 09:06
▼ 1 antwoord verborgen

Voor wat ik begrepen heb is dit toch echt een zakelijke overeenkomst die slecht afloopt voor de Synagoge..nix meer dan dat. Hadden ze hun zaken maar beter moeten regelen. Ook hier geld simpelweg " lieve koekjes worden niet gebakken". Als het behouden had moeten worden, dan hadden ze dat anders moeten regelen.....

Nederlanddraaitdoor | 31-07-18 | 00:05 | 2

De zaken waren vast beter voor elkaar geweest als niet bijna de hele gemeente was uitgeroeid. Wat dat betreft heeft Nederland een ereschuld, Het minste wat men dus had kunnen doen was het pand aan de Joden schenken. Er wordt met belastinggeld gesmeten alsof het confetti is, ook naar moskeeën toe, dit zou voor de verandering aan een goed doel zijn besteed.

Maris v.d Hof5393 | 31-07-18 | 02:59

Tuurlijk, schenken aan de joden. Mafkees. Ik heb geen ereschuld aan joden hoor, erg wat gebeurd is maar ik heb er de hand niet in gehad. Maar een ruimte om je denkbeeldige opperwezen in te aanbidden had je in de tussentijd kunnen kopen, in plaats van wachten tot je het krijgt.

Bakkeleures | 31-07-18 | 07:30

Je mag natuurlijk niet generaliseren maar dat neemt niet weg dat je verontrustende signalen niet moet wegstoppen. De parlementaire onderzoekscommissie Van Tra signaleerde het al: de toenemende invloed van Turkse drugscriminaliteit, meer dan 20 jaar geleden. Turks drugsgeld wordt o.a. geïnvesteerd in de bovenwereld, sportverenigingen, politiek, bedrijven, islamitische clubjes en ontroerend goed, etc. Hier worden geen onschuldige ontwikkelingen gesignaleerd maar een overname van ons land door criminele (islamitische) benden. Tegen de ongelovige kafir is immers alles geoorloofd. Schaamteloos rijden ze allemaal dikke bmw's audi's en Mercedessen, niet van een simpele uitkeringsfraude. Alleen een meedogenloze "Elliot Ness" mentaliteit kan dit tot staan brengen. Kijk slechts de trilogie the Godfather en je ziet de parallellen.
www.trouw.nl/home/turkse-maffia-behee...
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

matrixbluepill | 30-07-18 | 23:15
-weggejorist-
morten | 30-07-18 | 22:44 | 3

De kanaries (Joden) in onze kolenmijn (Nederland) gaan er aan.
Dat is eerder gebeurd. Dat is een slechte zaak. Wij dienen onze kanaries te koesteren.
Wij moeten waakzaam zijn, de bedreigingen van onze kanaries eruit werken en onze kanaries herinstalleren.

kempenaer | 30-07-18 | 22:38

Verhuizen naar Volendam is een optie. Daar bestaat een grote verborgen Joodse gemeenschap die poen zat heeft voor een mooie Synagoge:
www.noordhollandsdagblad.nl/waterland...

janleuk | 30-07-18 | 22:34

Intens verdrietig? Ietsje meer Trump graag. Ik begrijp niet dat de Joodse gemeenschap niet naar de rechter gaat. Vecht het aan. Ik heb gelezen dat de verkopende partij indertijd, de kerk, in het contract liet opnemen dat de Joodse gemeenschap gebruik mocht blijven maken van het gebouw. Overigesn heeft die patjepeeër Sahin ook in Zutphen gedonder met zijn pandje, een hotel in aanbouw. Wij zullen hem daar zoveel mogelijk dwars zitten.

Poes Fiep | 30-07-18 | 22:33 | 1

Mooi en doe je best!

Maris v.d Hof5393 | 31-07-18 | 02:54

Dit gebouw met haar geschiedenis en stijl leent zich veel meer voor een synagoge dan voor een food-hall die werkelijk op elke plek gerealiseerd zou kunnen worden waar een synagoge dat in veel mindere mate kan. Zeer onsympathieke actie.

devil13 | 30-07-18 | 22:28

De enige manier om Monopoly te winnen is alles opkopen.

Nuchternederland | 30-07-18 | 22:24

Stijlloos, maar het lijkt er op dat deze eigenaar met zijn pand mag doen wat hij wil. Daar doet het trekken van de WO2-kaart vrij weinig aan af. Treurig, maar wil je doen met een pand wat je wil, dan moet je het kopen.

Ggroengras | 30-07-18 | 22:13 | 1

Ik snap dit ook niet goed.
Als Blok een natte scheet laat dan heeft half BN'end Nederland een handtekeningetje gezet en hard boe geroepen maar als er een stuk geschiedenis op de rand van verdwijnen staat dan is de familie Barend, familie Asscher, mw. Blok, familie Buch, dhr. Buwalda, mw. Groenteman to name a few niet thuis?!
Als je staat voor je Joodse afkomst had je, met dat grote Joodse netwerk binnen de media en politiek vast en zeker een actie op touw kunnen zetten.
Die Synagoge had volgens mij, vanuit het oogpunt van de geschiedenis, een goed cultureelcentrum/Synagoge/museum kunnen worden zoals die in Budapest.
.
Maar het is volgens mij lekkerder om achteraf de zwarte Piet te spelen. Om later te roepen dat 'we' als Nederlanders dit zo maar konden laten gebeuren, wat dat wel niet bewijst en dat 'we' 'ze' toen ook zo lieten vallen.

Johanvb | 30-07-18 | 22:56

Binnenkort ook mosselen eten in de moskee jonguh

Astimar Teutis | 30-07-18 | 22:05 | 1

Moskees moet je ombouwen tot varkensstal.

Musashi | 30-07-18 | 23:14

Een horeca voorziening in een kerk. Daarvoor zal toch het bestemmingsplan gewijzigd zijn. Iets zegt mij vuil spel van slinkse deventer politiek

metdedag | 30-07-18 | 21:53

Het antwoord is: follow the money. Aankopen van veel panden voor horeca is een zeer grote investering. Waar komt dat vandaan?

Rest In Privacy | 30-07-18 | 21:31

Djezus wat schrijnend. Dit wist ik niet, dat dit was gebeurd. Joden worden, geschiedenis gezien, weggepest, gedeporteerd, en weggedwongen. Schrijnend en schandelijk.
Ik had al een kutgevoel bij Deventer toen ik, zo'n ruim zes jaar geleden, een uiterst aantrekkelijke kerel zijnde, met een voornaam voorkomen, slenterde over de markt aldaar ter plaatse, met mijn negentien jaar jongere, zeer gelovige liefdesvriendin, die haar hoofddoek niet droeg, trots aan mijn arm.

Als blikken halal konden doden.

Was het nou nog wat geworden dan was het de moeite waard geweest. Maar dat zit er gewoon niet in, voor een reaguurder.

LibertasSimplex | 30-07-18 | 21:28

Het gaat Sahin niet om de foodhal, maar om het kalt stellen van buren die de ontwikkeling van zijn nachtclub in het naastgelegen Luxor pand tegenhouden. De man heeft bijna de gehele Brink al in zijn beheer.

janbuzzel | 30-07-18 | 21:09 | 2

Eindelijk iemand die wat verder leest.... nu komt er vast wat cultureels als wisselgeld naar de gemeente.

Adam_001 | 30-07-18 | 21:43

Tja en de Luxor in Deventer is al jaren de favo-club van criminelen van Turkse komaf.
De eigenaren van de ramen onder brug waren er vroeger al deel van het meubilair, netzo als drugsbazen en ander tuig.
Bijzonder dat de Gemeenteraad van Deventer die al zolang toelaat.
Je zou bijna gaan denken dat ze de gemeenteraad op hun loonlijst hebben staan...

†EVIL† | 30-07-18 | 22:10

Dit zou een heel andere zaak zijn als er geen Turk bij betrokken was. Verder zijn de Deventer bestuurders gewoon ernstig in gebreke gebleven.
Aan de andere kant: in Nederland zijn het voorbije decennium honderden kerken zonder boe of bah aan de markt verramsjt en geen haan die ernaar kraaide. Dat is Nederland voor je: nul cultuurbesef, nul trots, nul eigenwaarde. Hoofdzaak resortverkansies in Turkistan, ouwehoer-tv, slecht voetbal en groot inslaan bij de knakenbaksuper. Succes ermee.

De Vrijlansier | 30-07-18 | 21:07 | 1

hetis gewoon de VOC mentaliteit ,geld is god

pedro300 | 31-07-18 | 09:09

Nou nou ophef... Man is eigenaar van het pand, contract is afgelopen. Hij beslist of ie wil verlengen of niet en wat zijn ideeen met het pand zijn. Als ie slim was had ie het verkocht aan de gemeente voor dubbele prijs.

TilburgDeGekste | 30-07-18 | 20:56

Nederland kijkt op beslissende momenten graag een andere kant uit.

oliebolletje123 | 30-07-18 | 20:50

En terecht toch. Het moet maar eens afgelopen zijn met al die religie. We blijven toch ook niet 2000 jaar naar een plaat van Frans Bauer luisteren. Waarom dan wel steeds hetzelfde boek lezen.

Rest In Privacy | 30-07-18 | 20:33 | 2

Ja helemaal hetzelfde. We hebben met jou duidelijk met een zeer verlichte geest te maken. Ik neem aan dat je met dezelfde logica ook al je aristoteles, plato en Newton uit je huis flikkert?

arbanafal | 30-07-18 | 22:50

Newton niet anders stoot ik mijn hoofd steeds aan het plafond.

Rest In Privacy | 31-07-18 | 01:17

Turken zijn geen nieuwe NSB'ers, het zijn niet zelden de nieuwe rotmoffen. Ook de Gutmenschen zijn geen nieuwe NSB'ers. Gutmenschen zijn dezelfde oude NSB'ers, maar dan zonder herkenbaar uniform en in vrijetijdskleding en zonder de karakteristieke bloksnor.

Jan Passant mk2 | 30-07-18 | 20:31 | 2

Mooi gezegd. Wijze woorden.

kempenaer | 30-07-18 | 22:38

Met tranen in de ogen beaamd.

Maris v.d Hof5393 | 31-07-18 | 03:07
-weggejorist en opgerot-
Doc Damage | 30-07-18 | 20:30 | 1

Zoveel nuchtere reacties op dit lamento had ik niet verwacht. Mijn eerste gedachte was ook dat hier mijn omgeving tientallen kerken zonder boe of bah met de grond gelijk gemaakt werden en het interieur vaak gewoon aan horeca-interieur architecten verkocht werd.

WirMachenMusik | 30-07-18 | 20:30

Die Sahin zouden ze bij de fiscus nog eens goed moeten doorlichten. Altijd zielig doen dat hij overal tegengewerkt wordt, zegt mij dat hij tot het gaatje gaat. Vergunninkje hier, afspraak daar en ineens zou het niet meer mogen van de gemeente? Grote bullshit van zijn kant. Hij probeert het gewoon. Dat zal dan ook met zijn geldzaken zijn. Dus Belastinginspecteur, leef je uit.

Deflatiemonster | 30-07-18 | 20:27

Aan die t*ring Turk hangt ook nog een collaborateur, ene Lenferink.
En aan allen die menen dit voorval te moeten bagatelliseren en te verkleinen tot de "moderne tijd"; succes met jullie toekomst met de reet omhoog in de moskee.

Nelis SplitBloes | 30-07-18 | 20:22

Opvallend de anti joodse geluidjes op dit platform.
Ik heb iets gemist en dat zit me niet lekker.
Oh ja, de linksmensch kan de palestinajaeuk even van zich afkrabben.
Dommerds.

Hensmunter69 | 30-07-18 | 20:19

Tamelijk onfris van de gereformeerde kerkgemeente de synagoge weliswaar met "tegenzin" aan een islamiet te verkopen zonder eisen in het contract op te nemen. Zoiets zou wel eens een j.d.nstreek genoemd kunnen worden. Maar hier in het dorp zijn drie kerken verkocht en niemand die zich daarover bekommert. Want: geen geld geen kerk.

eh.dinges | 30-07-18 | 20:13 | 3

Wij hervormden hadden het vroeger altijd over gereformeerdenstreken...

Quichegerechtigde | 30-07-18 | 20:21

Iets met "hunnie hebben Jezus vermoord!" mompelen doet.

Sliptong | 30-07-18 | 20:31

gewoon een gereformeerde streek.ga je altijd de mist mee in.

pedro300 | 31-07-18 | 09:11

Sahin? Dat is toch een Turkse achternaam?

mozaard | 30-07-18 | 20:11 | 1

Şahin is een hele bekende Turkse achternaam.
Nuri Şahin is een 29-jarige voetballer uit Turkije, speelt sinds 2014 bij Borussia Dortmund

kzegje | 30-07-18 | 20:33

De joden kunnen zich aan een ding troosten, de geschiedenis herhaalt zich altijd. Zo ook hun diaspora's en babylonische ballingschapen. En verdrijving door gristelijk en islamietisch geweld helaas. Maar dat de geschiedenis zich constant herhaalt is een feit en een vertrouwd gegeven lijkt me zo.

Graaf_van_Hogendorp | 30-07-18 | 20:04
-weggejorist-
miko | 30-07-18 | 19:56 | 2

Maar als je zeker wilde weten dat het een synagoge zou blijven had je dat schriftelijk moeten vastleggen.
Fuck synagogen, +1.
Vrije markt, +1.

barryvantiggele | 30-07-18 | 19:44 | 2

Begrijpend lezen is blijkbaar moeilijk. Hint: koopcontract bevat een relevante passage.

arbanafal | 30-07-18 | 22:50

Wil je nou dat ik het koopcontract ga opzoeken? Geenstijl plaatst dat foodtentmeneer "beloofde" de sleutel te geven aan de joodse huurders, die nu moeten ophoepelen. Verder staat in de hyperlinkjes van het artikel (wat andere nieuwsberichten zijn) voor zover ik lees niks over het koopcontract. Of jij hebt gelijk en ik ben een sukkel: wijs me dan maar op de vindplaats van jouw info, of je verwijst me serieus naar het koopcontract wat nog al vergezocht is voor een reaguurder

barryvantiggele | 31-07-18 | 00:25

Als je het over Nederlandsch historisch cultuurgoed hebt, mag je dan overal de markt overheen laten denderen of moeten we af en toe onze driekleur nog wat inhoud laten behouden. Gaat toevallig over een synagoge nu. Soms behouden we ook oude bouwwerken om die reden.De Eiffeltoren staat er ook nog steeds, was ook niet de bedoeling. De Dom van Utrecht kan ook wel weg, Ridderzaal. Ook oude rommel. We maken er gewoon een soort Rotterdam van. Aan de andere kant, Soestdijk stond er ook wat minder fraai bij. Doen ze nu ook wat anders mee.

kloopindeslootjijook | 30-07-18 | 19:43 | 1

Stichting Boei zorgt er in elk geval voor dat oude gebouwen het straatbeeld blijven bepalen, zij het met een andere bestemming. Dus geen sloop van een monument/oud gebouw.
Ik zag op de foto dat in de synagoge een orgel staat. Blijkbaar werd een oude kerk verhuurd om als synagoge dienst te doen. Niet oorspronkelijk synagoge dus? En waarschijnlijk werd onderhoud voor de eigenaar te duur...

Quichegerechtigde | 30-07-18 | 20:25

Lang geleden was er nog wat variatie, hier en daar een tabak/spullen/muziek/boek-winkel. Kijk maar in centrum 020 e.d.
Nu hebben we alleen nog kledingwinkels en eettentjes en mint-thee terrasjes, al dan niet in de hipstervariant. Die shoppende partime werkende getrouwde wijvon hebben 4-5 dagen per week vakantie/weekend hun hele leven, dan moet je toch wat he.

kloopindeslootjijook | 30-07-18 | 19:32

Als een gewone burger de huur niet kan betalen wordt hij ook gewoon uit zijn woning gezet. Ik vind het niet meer dan normaal dat dit ook voor godshuizen gebeurt. Alsof religie een speciale plek in het economisch verkeer verdient, belachelijk. Als je met gebruikmaking van andermans middelen ervan wil genieten moet je er maar voor betalen. Bovendien is het nou niet zo dat opeens het Joodse geloof in Deventer is verboden, je kan het nog gewoon belijden, bijvoorbeeld thuis, achter de voordeur, waar alle religies zich eigenlijk horen te bevinden.

Defman | 30-07-18 | 19:31 | 2

Goed lezen. Het gaat niet om huurschuld

metdedag | 30-07-18 | 21:58

Best wel genant om te reageren terwijl je het probleem niet hebt begrepen.

devil13 | 31-07-18 | 08:25

Er zijn in dit land de laatste decennia duizenden en duizenden kerken gesloten en omgetoverd tot nachtclub, tennishal en vreetschuur maar als het een keer een synagoge betreft moet de WWII en "sielug" kaart weer eens getrokken worden bij gebrek aan andere argument. Beetje slap verhaal dit dus.

zwellevertje | 30-07-18 | 19:19 | 2

Dit dacht ik dus ook.
Religie wordt op alle fronten gewoon minder. Alleen door de extreme immigratie van Moslims is dat de enige reden dat die religie groeit. Want ondertussen ook heel wat moslims meegemaakt die van hun geloof (durfde) af te stappen.

LangeTijdGeleden | 30-07-18 | 19:54

Daar heb je groot gelijk an! De gereformeerden verhuurden waarschijnlijk hun kerk ook al aan de Joodse gemeenschap om te voorkomen dat de kerk een vreetschuur zou worden. Maar uiteindelijk konden ze dat toch niet tegenhouden....

Quichegerechtigde | 30-07-18 | 20:28

Gelukkig lees ik dat veel mensen dit artikel zien als spijkers op laag water zoeken. Goed dat er niet teveel rekening wordt gehouden met religieuze dwazen die natuurlijk zelf ook het gebouw hadden kunnen kopen.

hustler01 | 30-07-18 | 19:19

PS: De joden worden helemaal niet uit Deventer verbannen - slechts hun plaats van samenkomst (die ze toch al niet bezaten) krijgt een andere bestemming.

Er kunnen nog evenveel Joden in Deventer wonen als altijd.

Vitaly Chernobyl | 30-07-18 | 18:56 | 1

Mossadmeisje... Wat verwacht je? Die is opgegroeid in de slachtofferrol. Als je de joden gelooft rijden de treinen nog steeds en vallen er elke dag 6 gorzilioen doden in gaskamers.

Doc Damage | 30-07-18 | 20:26
-weggejorist-
Lagging | 30-07-18 | 18:48 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Zijn al die lieden die hiertegen niets ondernemen, maar wel verantwoordelijk zijn, nazaten van die NSB' ers ? of is het gewoon een nieuwe golf van schunnigheid in de politiek. Nazi's komen altijd in een vermomming. In Duitsland was dat het socialisme, hier zijn het de christenen die de zaak verpatsen aan een gore moslim.

Wim van Ingen | 30-07-18 | 18:45 | 2

Dus het komt eigenlijk door de Nazi's, dat daar nu een vreettent komt? Met varkensvlees misschien wel? Daar zal geen zegen op rusten dan.

kloopindeslootjijook | 30-07-18 | 19:46
-weggejorist-
pedro300 | 31-07-18 | 09:15

Exodus .. movement of JW people.. Extreem triest, maar toen dit decennia geleden al werd voorspeld door Fortuyn, Wilders en Janmaat is het met hoongelach ontvangen.

1nfidel | 30-07-18 | 18:44 | 2

ik ken wat moslims (1x Marokkaan, 1x Egyptenaar) die Bob Marley goed vinden. Ik snap er niets van, hij zingt toch movement of Jah people, of is het omdat hij een kleurtje had ? Afrika united of zoiets.

Man man man gekke wereld, ik begin er steeds minder van te begrijpen.

EA 827 | 30-07-18 | 19:21

Die vorige post was eigenlijk als antwoord @ medusa324 | 30-07-18 | 18:31

EA 827 | 30-07-18 | 19:24

‘Onze Thorarol wordt uit de sjoel van Deventer gedragen onder gezang. #exodus’
..
Aja, altijd mooi:
m.youtube.com/watch?v=XDM1bZz3gQk

medusa324 | 30-07-18 | 18:31

Gelukkig staat nú, in tegenstelling tot 80 jaar geleden, het Malieveld wél vol met woedende Nederlanders die dit niét pikken... o wacht...

Zenzeo | 30-07-18 | 18:30 | 1

Maar we hebben tegenwoordig ook partijen die het speciaal voor minderheden opnemen, zoals BIJ1 en DENK. Die zullen nu ongetwijfeld heel snel van zich laten horen.

Rest In Privacy | 30-07-18 | 18:58

Alleen de Islam en Atheïstme zijn veilig en wordt dmv allemaal subsidies gepromoot. Christendom en Jodendom moet wijken en je zult er op den duur zelfs voor vervolgd worden want discriminatie, racisme of wat anders. Staat overigens allemaal in de Bijbel voorspeld en je ziet het voor je ogen allemaal gebeuren.

bicycle | 30-07-18 | 18:19 | 8
-weggejorist-
John3.16 | 30-07-18 | 18:54
-weggejorist-
John3.16 | 30-07-18 | 18:58

Voorlopig mogen gelovigen onder het mom van geloofsuiting uitspraken doen die atheïsten niet mogen doen. Wettelijk.

kloopindeslootjijook | 30-07-18 | 19:36
▼ 5 antwoorden verborgen

Was van Aartsen maar burgemeester van Deventer.
Nederland kent geen helden.

rectormagnificus | 30-07-18 | 18:16
-weggejorist-
Doc Damage | 30-07-18 | 18:14 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

We kunnen wel heel dramatisch gaan doen met z'n alle, maar het is 2018, het is de hoogste tijd dat geloof een pijnlijke dood sterft. Pleur plat dat gebouw.

Shalalieshalala | 30-07-18 | 18:13

Kennelijk hebben "de joden" 10 jaar de tijd gehad om dit gebouw te kopen en het niet de moeite waard gevonden. Dan is nu zeiken net iets te laat.

JanVergoor | 30-07-18 | 18:10

Het zal me een worst wezen hoe lang dat pand te koop stond.
Ik vind het schokkend dat een of andere dwaze buurman even klappen komt uitdelen terwijl mensen aan het verhuizen zijn?
Normaal gesproken zal ik dit nooit zeggen, maar hoop nu dat er in het pand een moskee komt, waar hij 5 keer per dag de oproep tot gebed mag aanhoren, zijn auto nergens meer kwijt kan en misschien ook wel eens een klapje terug gaat krijgen als hij verhaal komt halen!!

Isan | 30-07-18 | 18:08 | 1
-weggejorist-
John3.16 | 30-07-18 | 18:43

De cost gaet voor de baet uyt.
Zo'n pand moet gewoon geld opleveren,anders is alleen de onderhoud al niet te betalen.Ik vraag me wel af voor hoeveel euries die kast van de hand is gedaan.

kzegje | 30-07-18 | 18:07 | 2

€650k, inclusief nog wat andere ruimtes.

Adam_001 | 30-07-18 | 18:15

En gewoon bij openbare inschrijving (nadat de gemeente is afgehaakt) dus iedereen kon kopen. Nu is het dus een NL vastgoedboer samen met een horecaboer geworden (die er pal naast een club wil starten maar dat niet mocht vanwege deze synagoge).

Adam_001 | 30-07-18 | 18:19

Nederland, mooi land. Voor je het weet koop je netjes een pand, krijg je ruzie met de vorige gebruikers (kan zomaar een groep mensen zonder enige realiteitszin zijn, die nog gelooft in 5000 jaar oude sprookjes uit het midden-Oosten) en krijg je een roze treiterblog op je dak. Al is dat laatste waarschijnlijk vooral een risico voor ondernemers met een migratieachtergrond.
Mensen, we hebben het hier over een enorm pand waar nog slechts 40 mensen gebruik van maakten. 40. Dát is de reden dat ze vertrekken, niet de beoogde nieuwe functie. Maar je kan natuurlijk ook geen objectief stukje verwachten van iemand die zichzelf "mossadmeisje" noemt. Religieuze propaganda, is GeenStijl dan echt zover gezonken?

GifKikkert | 30-07-18 | 18:01 | 5

En waarom zijn het er maar 40, GifKikkert? Omdat de Deventenaren zo goed voor hun 500 joodse medeburgers hebben gezorgd in ‘40-‘45?

medusa324 | 30-07-18 | 18:25

Deze comments van jullie laat precies het verval van de samenleving weer waar we de laatste zestig jaar oh zo last van hebben. Een deel van dit verval is ook de euthanasie wet, kunnen jullie met jullie metgezellen die niet innemen? Zeg maar een probleem dat zichzelf oplost

bicycle | 30-07-18 | 18:51
-weggejorist-
John3.16 | 30-07-18 | 18:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Oei, de treinen rijden weer begrijp ik? Wat een geneuzel. Imaginaire vriendjes kunnen overal wonen. Dus huur een hut en ga daar verder.

MagIkAlWeer | 30-07-18 | 17:55

Laten we wel zjin: de "bloeiende joodse gemeenschap" van zo'n veertig leden zat er sinds 2010. Dat is acht jaar. De jaren tussen het einde van WO-II en 2010 zijn ze ook goed doorgekomen.

Vitaly Chernobyl | 30-07-18 | 17:52

Ik heb in Delft als kind toneelvoorstellingen gespeeld in het Waagtheater, een oud gebouw waar vroeger heksen in gewogen zouden zijn.
Dat is nu ook een omhooggevallen vreettent geworden en dat vind ik best zonde.
Toch snap ik dat er op zo'n A-locatie geld verdiend moet worden en ik niets te claimen heb op grond van persoonlijke herinneringen.

LuckyGirl | 30-07-18 | 17:46 | 2

Huh omhooggevallen?!
Gewoon een eetcafé en een restaurant waar je 4 gangen eet voor 5 tientjes.
Als je niet verder komt dan de snackbar om de hoek misschien.

Berbaar | 30-07-18 | 18:02

Dat is ook waar. Toch hoeft niet alles zo vercommercialiseerd te worden.
Ik begrijp de gemeente niet. En ook de Joodse gemeenschap niet. Naïef en afwachtend.
Beide partijen hadden hier iets aan kunnen of moeten doen.
mooi, historisch beladen gebouwd. Moeten toch exposities in kunnen.
Of 6 dagen in de week een boeiend slavernijmuseum?
Schijnt hip te zijn - en was het niet Mozes die zijn volk uit slavernij liet vluchten?

Rommelende Onderbuik | 30-07-18 | 18:25

Wie verkoopt het gebouw dan?

Rommelende Onderbuik | 30-07-18 | 17:41

Dit is moedwillig stoken met een vleugje religie. Onzin artikel. Meneer is gewoon een ondernemer met veel horeca in Deventer. Pand gekocht en wil het ontwikkelen. Overigens is er geen vergunning gegeven dus er komt ook geen foodhall voorlopig.

laulo | 30-07-18 | 17:34 | 1

daar ben ik het wel mee eens op basis van de hier genoemde informatie ja.

Metaalenzo | 30-07-18 | 17:43

Oproep aan alle Deventenaren: laat die griezel lekker in zijn Foodhall ( de term alleen al) stikken. Dus mijden als de pest.

Felipe | 30-07-18 | 17:33 | 3

Het wordt geen foodhal.
Lez0n lutser!

Berbaar | 30-07-18 | 17:55

De bedoeling van de gemeente Deventer van het weigeren van een horecabestemming was het behouden van de joodse gemeente. Die zijn inmiddels met liefde ontvangen in Raalte (geen idee waar dat ligt trouwens). Die horecabestemming is dus slechts een kwestie van tijd. Kwestie van de uitbaters zorgvuldig met die historie om te laten gaan. Gegeven de pracht van de Levantische keuken en haar tradities, zou dat geen enkel probleem moeten zijn.

Rest In Privacy | 30-07-18 | 18:10

Die foodhal gaat er komen let maar op
Deze gemeenteraad en B&W hebben geen ballen
Voor de vorm wordt er even tegen gestribbeld

Jacktheflipper | 30-07-18 | 19:55

Er zijn regels met betrekking tot Rijksmonumenten. Gaat Sahin die volgen?

Bijtendehond | 30-07-18 | 17:27 | 1

Tuurlijk niet, want Joods en dat is voor meneertje Sahin natuurlijk onrein

boerenvla | 30-07-18 | 17:32

De gereformeerde gemeente verkocht het pand. Zo zie je maar weer dat, welke geloofsgek dan ook ze zijn allemaal niet te vertrouwen. Zelfs eh ik moet zeggen vooral onderling is het moord en doodslag.

Rdock | 30-07-18 | 17:24 | 1

Mafkees... de gereformeerd gingen vanwege steeds kleiner wordende clubjes samet met 2 anderen en hadden het geld nodig voor een nieuwe gezamenlijke locatie. Van de €150 per dienst als synagoge kon de schouw niet roken.

Dan koop je het zelf of je gaat ergens anders naartoe.

Adam_001 | 30-07-18 | 17:30

De Nederlandsche cultuur, had zijn grondvest op een Christelijk- Joods-Humanistische grondslag.
Christenen zitten op het pluche geen check.
Joodsche kerken/trouwhuizen/restaurants check.
Humanisten zijn racisten check.
De witte mens zijn racisten check.
Zwarte Piet en Sint Nicolaas check.
Friezen wordt aan gewerkt check.
Wilders wordt aan gewerkt check.
Weg met Ons check.

Theo-Pim-Riv | 30-07-18 | 17:24 | 1

Die zogenaamde joods christelijke cultuur is ons ook opgedrongen. Net zoals de islam nu op de poorten van Europa beukt.

ErikdeViking | 30-07-18 | 17:26

Tja triest maar met 14 gelovigen kan je niet zo'n pand aanhouden en onderhouden.

Simon_GS | 30-07-18 | 17:24

Die heer is mij veel te glad
Het soort manager die alles verneukt wat op zijn weg komt

Jacktheflipper | 30-07-18 | 19:53

De Joden zijn te beschaafd om te kiezen voor de verbrande aarde tactiek.

henk vintage | 30-07-18 | 17:19 | 2

Heeft niets met beschaving te maken en alles met het feit dat ze een stuk slimmer zijn dan types zoals U.

Berbaar | 30-07-18 | 17:53

Zo knap van berbaar om iemands intelligentie te meten a.d.h.v. een reaguursel! Berbaar is ondernemer in assessments?
En 'U' hoeft niet met een hoofdletter, tenzij je denkt dat de reaguurder in kwestie de Here God is.

NeedIsaymore? | 30-07-18 | 18:08

Wat een onzin artikel. De vorige eigenaar wilde geld zien en verkocht. De nieuwe eigenaar is net als u. Hij gaat voor rendement. Dus opzeggen. De joodse gemeenschap noch de kerk, noch de reaguurders willen betalen dus... foodhal.

maarten1959 | 30-07-18 | 17:18 | 1

Wordt geen foodhal. Verder heeft u volkomen gelijk.

Vitaly Chernobyl | 30-07-18 | 17:48

Het is al eeuwenlang deze strategie. Kerken en synagoges worden moskee. Dat gaat er in Deventer ook heus van komen. Een jammerlijk voorbeeld:
De Synagoge van Den Haag is een voormalige synagoge aan de Wagenstraat nr. 101 in het Spuikwartier in Den Haag. Nadat het leegstaande gebouw in 1978 door Turkse moslims was bezet, werd het gebouw in 1981 onder de naam Mescidi Aksamoskee (ook wel Aksamoskee genoemd) als moskee in dienst genomen. (onder meer te vinden op Wikipedia)

squadra | 30-07-18 | 17:17

Wel gek dat gemeenten altijd wel bakken met geld over hebben om ‘arme’ gemeenschappen van een moskee te voorzien en dat dit dus voor joden en christenen niet mogelijk is.
.
De horeca ondernemers doen gewoon hun ding. In dit geval shit-tenten oprichten.

Parel van het Zuiden | 30-07-18 | 17:15 | 1
-weggejorist-
morten | 30-07-18 | 22:38

Voor 1940 woonden er in Deventer ruim 500 joden. Daarvan werden er ruim 400 vermoord in WOII. De gemeente Deventer had hier wel degelijk kunnen ingrijpen om het pand te behouden voor haar gedecimeerde joodse gemeenschap. Dat zij dit niet deed is vergelijkbaar met de jodenstreek van de gemeente Amsterdam om de uit de kampen teruggekeerde joden een naheffing te sturen voor de OZB in de jaren dat ze in het concentratiekamp hadden gezeten. Alles keurig volgens de letter van de wet, maar godsamme. Een beetje compassie was ook hier wel op zijn plaats geweest.

medusa324 | 30-07-18 | 17:15 | 2

Naar mijn mening bestond de OZB nog niet in de jaren veertig van de vorige eeuw.
Het zal dus straatbelasting of erfpacht zijn geweest. Maar ook dat was schandalig!

Janas | 30-07-18 | 17:39

Moslims en ellende. Onafscheidelijk.

Vagevuurder | 30-07-18 | 17:14

erg vooringenomen stukje. Het stond blijkbaar al tien jaar te koop. Een ondernemer koopt het, om erin te ondernemen. Niets mis mee. En waarom zou de verkoper 'met tegenzin' verkopen? Dan doe je het toch niet? De opmerking over korte beentjes ten slotte zegt meer over de auteur.

Biff Everwood | 30-07-18 | 17:14

Maar als het een moskee was geweest dan had iedereen hoogst waarschijnlijk wel wat kunnen doen.

miss error | 30-07-18 | 17:12

Een eigenaar bepaalt zelf wat ie met het pand doet, maar als er joden inzitten is het opeens heel erg erg?

gebakkenegel | 30-07-18 | 17:12

Dit soort schreeuwerige, tendentieuze vol met halve onwaarheden berichten zetten direct of indirect aan tot Jodenhaat en antisemitisme.
Geef de feiten correct weer en ja jammer dat deze synagoge gaat verdwijnen maar huiliehuilie met valse sentimenten werkt averechts.

KeesRoeiboot | 30-07-18 | 17:11 | 2

Goed verwoord.

DrumPiet | 30-07-18 | 17:17

Hey SJW, laat het de PoC maar niet weten dat u een boot heeft.

Manson666 | 30-07-18 | 17:25

Als de gemeente Deventer de verkiezingscampagne van een Turkse dictator kan faciliteren/financieren, dan kunnen ze ook de Joodse gemeenschap wel een financieel handje helpen. Het mooie aan het verhaal is wel dat dr Joodse mensen terecht kunnen in de juist geredde synagoge in de gemeente Raalte. Deze synagoge is door een publieksactie behouden gebleven. Zo kan het ook!

NeedIsaymore? | 30-07-18 | 17:10 | 1

Oooh dat is fijn nieuws, dankjewel.

kleurdoosje | 30-07-18 | 23:42

Ah, situatie is duidelijk. De toezegging dat het als synagoge gebruikt mocht worden is deel van het koopcontract.

Daarnaast is er geen vergunning dit monument om te bouwen tot foodhal.

Ik zou een #wijzijnhier-tje doen als ik de Joodse gemeenschap was. Gewoon net als die zweedse trut vorige week veel stampij maken. Fysiek intrekken in het pand en je niet laten verjagen.

Knufter | 30-07-18 | 17:09 | 2

Jij hebt door hoe het werkt. Brave sufferds delven altijd het onderspit, de grote bek krijgt zijn zin.
En alleen een stomme lul van de gereformeerde kerksoort accepteert een belofte in een zakelijke overeenkomst.

sockpuppet | 30-07-18 | 17:13

Goed plan.

LuckyGirl | 30-07-18 | 17:55

Dat het iemand met een naar de Islam ruikende naam is, die dit zaakje opkoopt, getuigt niet van goede smaak. Juist zo iemand zou het fatsoen moeten hebben, om dat niet te doen. Het lijkt teveel op een provocatie. Maar misschien is fijnbesnaardheid niet direct het handelsmerk van de Islam.

Janas | 30-07-18 | 17:08 | 1

Moslims en fatsoen??? Wat een intens domme opmerking.

Wachtmeester R | 30-07-18 | 18:28

Zijn het wel echte Joden? Een nederlaag lijden op de vastgoedmarkt is niet echt iets voor hen!

PresidenteDeConjovia | 30-07-18 | 17:08

Pfffff,
Iemand koopt, is eigenaar en bepaald dus ook wat er met pand gedaan wordt. Uiteraard binnen wettelijke kaders en eventueel bestemmingsplan / apv.

Geen topic waard.

Voor anders denkenden .....
#wearehere

MarcS | 30-07-18 | 17:07

Tja Nederland, zo komt de 5e colonne (Turkse mafia/Maroc-knechtjes) in dit weggegeven aan de macht, NU het onroerende deel... over 15 jaar het roerende levende restant.
Ze gebruiken daar heel slim de Oekraine/Karpaten-nekken voor etc. met dank aan van Baalen en Verhofstad en Timmerswans die de geschiedenis al niet begrepen op de lagere school. Wat een land.

hagelkruis | 30-07-18 | 17:06

Als er eeuwenoude kerken worden verkocht of gebruikt worden als music hall, kraait er ook geen haan na. Toedeloe, jammer maar helaas.

lady Di | 30-07-18 | 17:06 | 1

na=naar

lady Di | 30-07-18 | 17:14

Wat een ongelofelijk dom bericht, even wat feiten;

- 1892 gebouwd als synagoge
- 1941 interieur gesloopt, we weten wie daaraan schuldig was....
- 1951 gekocht door Christelijk Gereformeerde kerk die het tot 2009 gebruikt als kerk
- 2010 verhuurd als synagoge (voor €150 per dienst) en in de verkoop
- 2018 verkocht voor €650k door openbare inschrijving door een paar vastgoedboeren en/of Sahin (schimmige vastgoedwereld dus onduidelijk)

Dan wordt conform contract de huur opgezegd en komen er plannen voor een foodhal die de gemeente afkeurd. Nu gaan de vastgoedjongens wat nieuws bedenken voor HUN pand.

Adam_001 | 30-07-18 | 17:06 | 1

En die vastgoedboer is gewoon een NL’er, Carlus Lenferink.....

Eerste koper was de gemeente maar die is afgehaakt waarna Sahin, die ernaast een club wil beginnen maar dat niet kon vanwege de geluidsnorm tov dit pand!!!, nu zijn kans schoon zag.

Allemaal krokodillen tranen dus.....

Adam_001 | 30-07-18 | 17:12

En hier zit ‘m de fout: ‘Het pand werd door de gereformeerde kerk (met tegenzin?) verkocht aan Sahin (Turk, dus moslim) die beloofde de Joden...’

Haha, beloofde nog wel...

Goed, reik ze het mes waarmee ze je later in je rug gaan steken zelf aan zou ik zeggen. De Gemeente had nog dwars kunnen liggen of de helpende hand kunnen bieden, maar zoals echte Overheidsdienaars betaamd is het (subtiel) wegtreiteren van Joden altijd prioriteit. Wat zullen ze blij zijn daar op het Gemeentehuis in Deventer, nu hoeven ze niet zelf een deug-telefoontje naar Silberbauer te doen.

Veluwse-Eikel | 30-07-18 | 17:05 | 2

Wat zou die belofte geweest zijn? "Jullie mogen dit eens in de 2 weken huren voor een habbekrats, terwijl ik het de rest van de tijd gewoon leeg laat staan, tot het einde der tijden". Denk het niet. Het zal wel een belofte zijn geweest dat men het pand mocht blijven gebruiken totdat er een andere bestemming voor zou worden gevonden.

Muxje | 30-07-18 | 17:09

Iedereen weet dat herenaccorrden alleen bij heren werken en die bestaan sinds Heer Bommel niet meer. Iedereen die een beetje goed bij zijn harses is, legt zoiets contractueel vast.

sockpuppet | 30-07-18 | 17:15

Hadden ze zelf het pand moeten kopen in plaats van afhankelijk zijn van een verhuurder. Kennelijk ook weer niet zo belangrijk, al die geschiedenis. Ik kan me ook slecht voorstellen dat er geen andere pandjes to koop of te huur zijn. Als de gemeente nu echt zo betrokken is dan zou dat ook geen probleem moeten zijn. Het lijkt erop dat alle betrokken partijen allang blij zijn dat het zo afloopt, maar nog even voor de buhne een groot drama schoppen.

PolarWolf | 30-07-18 | 17:03

Tja, dan had je het niet moeten verkopen.

Oepsie1234 | 30-07-18 | 17:02

Dat een ondernemer een nu voormalige synagoge koopt en er zijn nering in wil vestigen, prima. Maar wat mij verbaast is dat het hier om een rijksmonument gaat. Van wat ik daar van weet is het al een probleem als je iets aan de indeling wilt gaan veranderen (monument status), laat staan dat je er een vreetschuur, sorry foodhall van wil maken. Rijdende rechter, mag dat?

EEnzame SchizofrEEN | 30-07-18 | 16:59 | 3

Interessante insteek.

Knufter | 30-07-18 | 17:06

Ja, dat mag. Je mag alleen niets aan aan de bouwkundige structuur doen. Geen muren doorbreken, geen architectonische versierselen verwijderen en niks aan de buitenkant veranderen. Verder mag er vrij veel. Je mag van binnen van alles toevoegen om er een bruikbare ruimte van te maken. Keukens, toiletten en dergelijke. Zolang het ook maar weggehaald kan worden zonder schade aan het oorspronkelijke gebouw.

Stormageddon | 30-07-18 | 17:23

Stormageddon, top antwoord!

Enige wat de gemeente dan nog kan inbrengen, is dat het plafond al na een week stijf staat van het vet wat je er never nooit meer uit krijgt.

EEnzame SchizofrEEN | 30-07-18 | 20:42

Ondertussen staat in het Duitse Kaufbeuren wethouder Martina Wischhöfer te janken omdat de bevolking in een referendum tegen de bouw van een moskee heeft gestemd. Het zijn rare tijden.

PrinsesStoepje | 30-07-18 | 16:59 | 1

Geen meelij mee, die bürgemeisterinn jankt enkel omdat haar onderdanen niet 'deugen'.
Goedzo onderdanen in Kaufbeuren, eindelijk in verzet?
So kan etwas gekaufbeuren!

kleurdoosje | 30-07-18 | 23:36

Als er een suffe betaald voetbalclub gered moet worden zijn gemeentes als de kippen erbij. Gaat het echt om erfgoed tja. Let op er komt een moskee in. Allemaal de schuld van GeenStijl.

franck7020 | 30-07-18 | 16:57

Met al die ongekozen Moslim burgemeesters in de grote steden gaat het een trend worden..

Alfa 75 | 30-07-18 | 16:57

Er worden zat kerken verkocht die een andere bestemming krijgen. Hier in Harlingen is een aantal jaar geleden een kerkgebouw nog verkocht en heeft het geen religieuze bestemming meer. Ook de synagoge in Harlingen heeft een andere bestemming gekregen.

Het is onderdeel van een proces van ontkerkelijking waarbij ook de Joodse gemeenschap in Nederland kleiner wordt. Dat de gemeente het pand niet koopt is goed, de overheid heeft zich niet te mengen in het beheren van religieuze gebouwen.

Het is wel wrang, gezien de historie.

Meeroever | 30-07-18 | 16:56

Turken zijn extreem nationalistisch en op hun gedragingen valt wel wat aan te merken, maar wat eten betreft zijn het copy cats. Italiaanse resto's die door Turken worden uitgebaat en nu is de sushi ook al gehalaliseerd. Ze schamen zich werkelijk nergens voor. Is het Turkse eten dan helemaal niet te kanen?, of maakt het een Turk niks uit hoe ie zijn geld binnen hengelt?.

Pelforth | 30-07-18 | 16:55 | 1

Chinezen hebben in Nederland Chinees-Indische restaurants, maar daarnaast worden veel snackbars, all-you-can-eat restaurants en sushi-restaurants door Chinezen beheerd. Wat is daar mis mee?

Meeroever | 30-07-18 | 16:58

Even over de berichtgeving van de staatsomroep: ‘Het pand wordt sinds 2010 door de Joodse gemeenschap gehuurd, maar is eigendom van de Christelijk Gereformeerde Kerk. Horecaondernemer Ayhan Sahin kocht het begin dit jaar en wil er een foodhal van maken. ‘
Wat een onsamenhangend verhaal...

Ars Vivendi | 30-07-18 | 16:54

Ben geen Jood ( ook geen turk )en heb geen geld kan helaas niet helpen.

Uw Verzekeringsadvis | 30-07-18 | 16:54

Goh, een geloofsgenoot van de handlangers van Hitler gooit joden uit een synagoge. Wat een verrassing

SicSeb | 30-07-18 | 16:54 | 2

Ik betwijfel dat de nieuwe eigenaar een nieuwe religie samengebracht uit heidense rituelen en nationaal socialisme wil introduceren.
Gebruik de volgende keer ook je 2e hersencel.

ErikdeViking | 30-07-18 | 17:08

ErikdeViking | 30-07-18 | 17:08
Oordeel niet te snel.
Kijk eens bij Google naar de groot moeftie van Jeruzalem en Hitler.
Wellicht begrijp je dan de reactie beter.

F. Jacobse | 30-07-18 | 18:27

Planeet aarde en problemen. Welkom bij een Nederlandse wieg. Neem ras of kleur, made, in Holland, they did it.

biltong | 30-07-18 | 16:53

soort van omgekeerd Oost-Jeruzalem.

Voor mij persoonlijk is dit geen smartlap; zou anders zijn als de wet werd overtreden.

Rest In Privacy | 30-07-18 | 16:51
-weggejorist-
echt_links | 30-07-18 | 16:50

Tsja, sneu verhaal, maar het pand stond kennelijk al meerdere jaren te koop. De joodse gemeenschap had eerder moeten ‘ toeslaan’ en geen huilie huilie doen nu. Nieuwe plek zoeken.

HaatbaardKnipper | 30-07-18 | 16:50 | 1

Het ging niet alleen om 1 pand, het ging om een geheel van panden. Die konden die 40 joden niet betalen. En die horeca-pik wel. Die maakt er onder meer goedkope vreetgelegenheden van.

EEnzame SchizofrEEN | 30-07-18 | 17:06

Een Turkse moslim die Joden verjaagt. Wie had dat ooit kunnen denken? En de gemeente gaf hem als ondernemer nog zoveel vrijheid en voordelen van twijfels, want als je goed doet, goed ontmoet en de ene wang en de andere enzo en dat we allemaal in vrede leven met elkaar onder de multikulti regenboog tenslotte. *snif* Nou ja zeg.

962ZyAd6nu82n79A | 30-07-18 | 16:48
-weggejorist-
Henk P | 30-07-18 | 16:48 | 1

Allemaal leuk en aardig maar als ik mijn huur niet meer kan betalen moet ik ook oprotten. Dat het geloof er weer met de haren bijgesleept wordt (pun intended) daar kan ik als niet-gelovige niet zoveel mee.

bevestiging | 30-07-18 | 16:46 | 3

Maar een Turkse Moslim die vier plannen klaar heeft liggen om de Synagoge hoe dan ook van de Joden te ontnemen, daarvan kun je toch moeilijk zeggen dat het een voorbeeld van geslaagde assimilatie is. Het toont het ontbreken van de Verlichting in de islamitische cultuur aan. Als straks alle Joden zijn weg gepest bent u, de Atheïst, aan de beurt.
Een intolerantie minderheid zal het op termijn winnen van een tolerante meerderheid. U bent gewaarschuwd.

Joostmochtnietsweten | 30-07-18 | 16:53

Dat is op zijn minst niet tactvol Joostmochtnietsweten en in het ergste geval misbruik gemaakt van de mogelijkheden. Mocht de Sharia in dit land dreigen te worden uitgeroepen dan zal ik me zeker roeren, maar als het tot dit soort zaken beperkt blijft moet ik helaas schouderophalend reageren

bevestiging | 30-07-18 | 17:03

Joostmochtnietsweten | 30-07-18 | 16:53

Dit is keiharde kapitalisme... heeft niets met geloof te maken. Die ondernemer (wat zijn afkomst ook is) heeft dat pand gekocht als investering. Als zo'n vreethok meer geld binnenbrengt dan huur zal een slimme ondernemer dit niet nalaten. De Joodse gemeenschap kan ook proberen het terug te kopen. Alles heeft zijn prijs. Voor een mooi bedragje doet hij hem wel van de hand.

koter | 30-07-18 | 17:05

Hoewel het natuurlijk meteen verdacht is dat een mohammedaan zoiets opheft ligt in dit geval gewoon de "schuld" bij deze joodse gemeenschap zelf. Ze hadden ook gewoon zelf het pand kunnen kopen. Maar dat was voor de 40 joden die er gebruik van maken blijkbaar wat te gortig. Tja dan sta je door eigen toedoen met lege handen. Maar beetje sneu is het wel.

WatZalIkErvanZeggen | 30-07-18 | 16:45 | 1

In de directe omgeving zijn er andere synagoges en de kans is groot dat ze zich zelf op zouden heffen als ze niet meer aan de dertien mannen konden komen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze er zo weinig gebruik van maakte.

miko | 31-07-18 | 02:38

Een tijdje terug was er nog zo'n islamilitanten kazerne die de huur niet betaald had en zelfs toen nog mochten blijven zitten tot er een koeweitseweldoener over de brug kwam. Ik denk dat daar geen plannen voor foodhallen zijn ingediend anders begrijp ik het niet.

Cobalt bomb | 30-07-18 | 16:45

Het verhaal wordt natuurlijk anders als de arabier wel en de jood geen aankoopsubsidie heeft gekregen. En wie was de eigenaar van het pand voordat WO II uitbrak? Waarom koopt en verkoopt de gereformeerde kerk een synagoge? In Amsterdam werd tijdens en na na de oorlog druk gehandeld in huizen van Joodse eigenaren. Is ook hier sprake van geroofd joods onroerend goed? Dit moet tot op de bodem worden uitgezocht.

Baron Clappique | 30-07-18 | 16:45 | 1

aankoopsubsidie, precies dat. Wat heeft dat pand de baasjes gekost? Hoeveel moet de gemeente in de private plannen pompen? vragen, vragen

Cobalt bomb | 30-07-18 | 16:47

Ik ben alles wat met religie, geloof, een kerk, een moskee, een synagoge, misbruik in het geloof, opdringen van het geloof, haat uit het geloof, ALLES WAT MAAR OOK MET HET GELOOF TE MAKEN HEEFT
kotsbeu....
tering, en ik zweette me al in de naad....
Maar ik meen het wel

Argwanus | 30-07-18 | 16:44

Draai het eens om. Ik koop een gebouw in pak ‘m beet Helmond waar een moskee in is gevestigd. Ik zeg de huur op en dien bij gemeente Helmond een vergunning in voor een Food Hall.
Wat zou er gebeuren en hoe snel zou ik een bekende Nederlander zijn die bovendien Geert z’n lijfwachten nodig heeft?

Trumme | 30-07-18 | 16:44 | 5

Precies kattenmepper.

Manson666 | 30-07-18 | 16:55

Je hebt gelijk, het is hoe dan ook fout. Joodse geschiedenis is hier Nederlandse geschiedenis en dient dus beschermd te worden.

Montesquieue | 30-07-18 | 18:27

Moet je het wel eerst kopen. Op het moment dat jij zo’n moskee koopt is het geen moskee meer dus het zal ze een zorg zijn wat je ermee doet. Er worden wel vaker moskeeen verkocht.

Ardbeg | 30-07-18 | 18:28
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Rest In Privacy | 30-07-18 | 16:43 | 1

Zoals je kunt verwachten met dit soort verhalen ligt het net iets genuanceerder dan uit het bovenstaand stuk is op te maken. De gemeente Deventer koopt (terecht) geen religieuze gebouwen op, maar ze hadden het wel degelijk als cultureel centrum kunnen kopen, waarna de Joodse gemeenschap van het gebouw gebruik had kunnen blijven maken. Het zure is dat de gemeente Deventer blijkbaar een dergelijke constructie heeft toegepast om een kerkgebouw te redden. Lijkt me eerder een gevalletje onwil:

"Toen de Christelijke gereformeerde kerk 8 jaar geleden het gebouw wilde verkopen, wou Beth Shoshanna alleen de sjoel kopen. De kerk wou het gebouw echter alleen verkopen als onderdeel van een omvangrijke vastgoed portefeuille. De Joodse gemeenschap heeft toen aangegeven niet over genoeg kapitaal, maar ook onvoldoende kennis en kunde te beschikken om dat te beheren. Eveneens was de Gemeente Deventer op dat moment niet bereid om naar gezamenlijke mogelijkheden te kijken om een algemeen doel van de synagoge te maken."

www.joods.nl/2018/07/joods-deventer-u...

barilplante | 30-07-18 | 16:43

Oké. Eventjes kijken. Het pand stond dus al tien jaar te koop. Meneer de ondernemer heeft vijf bestemmingsplannen ingediend. Deze voor een 'foodhall' is dus kennelijk goedgekeurd door de gemeente.

Ik vind het ook doodzonde. Maar zijn er dan echt geen rijke joden te vinden in binnen en buitenland die het op wilde kopen? Kon het echt niet als nationaal erfgoed beschermd worden? Waar bleef de crowdfunding actie?

Ik zal wel weer de volle laag krijgen maar in deze vind ik dat een stichting het had moeten kopen. Dat kan overigens ongetwijfeld nog (geld is immers geld en daar gaat het om) steedsn zal je nu meer moeten dokken.

Nee sorry. Ik er niets beters van maken.

De Koreaanse Slet | 30-07-18 | 16:43 | 4

De volle laag bijval.

HaatbaardKnipper | 30-07-18 | 16:58

Nou, even buiten het feit dat die 5 plannen niet klopt, de foodhal afgekeurd is.
Ben ik het met jou eens, dat dit erfgoed is.

MarcS | 30-07-18 | 17:13

Inderdaad historisch erfgoed, een stichting, een landelijke had het misschien kunnen overnemen. Maar het pand was onderdeel van een heel blok, dat in zijn geheel werd verkocht. Nu de vreetschuur er niet komt, kan het misschien opgeplitst verkocht worden? ...
De Sjofar werd geblazen bij vertrek

kleurdoosje | 30-07-18 | 22:56
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb ook al tijden een plan in de la liggen om van alle moskeeën Duitse thema-restaurants te maken met de naam “Schweinerei”. Maar ja, ik kan niet concurreren met die stichtingen die uit Qatar en Bahrein hun centjes krijgen. Maar goed... het plan is er.

Stormageddon | 30-07-18 | 16:42 | 3

Als er ergens een moskee te koop staat zou niets je tegen moeten houden. In Nederland althans. Iets met gelijke monniken.

En trouwens Paradiso dan dat was toch ook eerst een kerk en zo zijn er nog tig voorbeelden.

Dus mijn zeggen heb je lekker moskee opkomen en er een bier, sauerkraut en wurst zaal van maken. Noem het Mozart ofzo.

De Koreaanse Slet | 30-07-18 | 16:46

Mozart was Oostenrijker. Net als Hitler. Dan dus nog eerder “Beethoven”. Maar ik ga toch voor Schweinerei.

Stormageddon | 30-07-18 | 17:12

Als het ooit lukt, dan is je eerste klant: LuckyGirl.
Oink!

LuckyGirl | 30-07-18 | 17:40

We hadden hier een poppodium in een kerk, was geweldig, goede akoestiek, prachtige zaal, geweldige sfeer.
Helaas vond de gemeente een sfeerloos blok beton voor 5 x zoveel geld.

Mr_Natural | 30-07-18 | 16:41

Beste GS-redactie. Dit artikel is GS onwaardig en maakt jullie ongeloofwaardig om echte misstanden aan de kaak te stellen. Hier worden dezelfde laffe en hypocriete, huillie-huillie tactieken ingezet als die van de SJWs waar we hier altijd de mond van vol hebben.

Joris Beltsin | 30-07-18 | 16:41 | 1

Nou.... het is tenslotte kommertijd.

TmC | 30-07-18 | 16:48

Joden zijn al lang geen slachtoffers meer. Men is alleen nog maar bezig met daders. Zie je bij aanslagen ook.

zwarte_weduwe | 30-07-18 | 16:41

Waarbij nog even vergeten wordt te vermelden dat het vertrek niet zonder slag of stoot ging. Zie: www.destentor.nl/deventer/voorzanger-... . Misschien betreft het een nakomeling van een van de NSB'ers?

tatenhufje 86 | 30-07-18 | 16:40 | 1

ik denk dat het eerder iemand was die daar op andere gronden met die natte kaassoufle een meningsverschil had.

Cobalt bomb | 30-07-18 | 17:00

Verschrikkelijk, Deventer verworden tot een moslim enclave. De Ambtenaar keek ernaar en het was goed! Ziehier de hedendaagse mentaliteit van de Ambtenaar!

MINDER | 30-07-18 | 16:39

Foodhall... lekker goedkoop vreten voor die zuinige Hollanders. Snap het wel. Hollanders vreten toch alle shit, als het maar goedkoop is. Dus wat vreten ze daar.... Chloor kip uit Oekraïne zoveel als ze willen... heerlijk! En ze hebben ook vis... Tilapia uit China en natuurlijk Zalm, veel zalm uit Noorwegen. Ook zo lekker gezond. En je mag er gratis bier zuipen, veel bier. Wat een heerlijkheid.

Mark_D_NL | 30-07-18 | 16:38 | 1

ik heb toch het vermoeden dat het meer halal voedsel gaat worden of een grote Egyptsche all you can eat.. zaten we op te wachten. Je verruilt een stuk cultuur in voor een vreetschuur erbij.

all you can eat! en dat in een land dat steeds meer obesitas problemen krijgt en heeft

fikkieblijf! | 30-07-18 | 16:56

Hoe is het mogelijk dat een UITVERKOREN volk haar biezen moet pakken.

bodemloos | 30-07-18 | 16:38 | 3

Misschien waren ze nu wel uitverkoren om te verhuizen.

DrumPiet | 30-07-18 | 16:45

Wellicht omgekocht voor 30 zilverstukken.

Reebensteeltje | 30-07-18 | 16:50

DrumPiet | 30-07-18 | 16:45
Ja, dat verhuizen zit ze ook in 't bloed.

bodemloos | 30-07-18 | 16:59

Deze ondernemer heeft het idee om een of andere luxe vreetzaak naast de synagoge te maken. Maar kan dat niet vanwege de status van de synagoge. Dus koop hij de synagoge op om zijn waanideeen door te duwen. Af gezien van het dat het een mohamedaan is, laat dit triest hoofdstuk in de Deventerse geschiedenis duidelijk zien dat alles moet wijken voor de god van Nederland: geld en handel.

loser | 30-07-18 | 16:38 | 1

Juist ja, geld en handel, de afgoden.
Ik kan goed begrijpen dat het pijnlijk is voor de Joodse gemeente in Deventer, kennelijk zijn ze tegengewerkt door de voormalige burgemeester die alle voorstellen heeft bewust heeft dwarsgeboomd.
Ik heb het treurige gevoel met de winkelpanden en woonhuizen van mijn opa, waar in de oorlog onderduikers en opa hun diensten konden houden. Later zijn de panden verkocht, en nog eens verkocht aan een kadowinkel, die verkochten het aan een Islamitische slager, die de panden dichttimmerde en de boel zag er haveloos en verveloos uit, het was een schok om alles zo te zien. Nu is het een Islamitische kebabzaak, de stenen zijn donkergrijs geverfd, muren uitgebroken, een etalageraam verduisterd. Nee ik kan er niet vrolijk van worden, het is een teloorgang, de boel is verpauperd in korte tijd tot een bijna onherkenbare plek, de teine verbroken.

kleurdoosje | 30-07-18 | 22:41

Alle vormen van religie zou verboden moeten worden in het openbare leven, scheiding van kerk en staat & bidden doe je maar achter de voordeur.

WaltherP99 | 30-07-18 | 16:37 | 1

Scheiding van kerk en staat houdt in dat de overheid zich niet bemoeit wat verkondigd wordt in de kerk en de kerk houdt zich niet bezig met de staatsinrichting. Kortom je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt, achterhaalt politie-dienstwapen.

loser | 30-07-18 | 16:40

Horecaondernemer Ayhan Sahin, nuff said.

de uitbater | 30-07-18 | 16:37

Konden die joden niet hun jewgold gebruiken om de tent te kopen? Typisch weer.

Stormageddon | 30-07-18 | 16:37 | 1

Throw some shekles at the jew

WaltherP99 | 30-07-18 | 16:37

Turken vertonen wel consequent gedrag.

Pelforth | 30-07-18 | 16:36

Goed stuk trouwens van @Mossadmeisje/@Einstina. +1

Mark_D_NL | 30-07-18 | 16:35 | 3

als dit Einstina is gaat ze voor de tweede keer in een paar dagen tijd geweldig af.

DrumPiet | 30-07-18 | 16:47

@ Drumpiet
Waarom? Jij was van de week al vaker af als iemands vermicelli in de soep.

de uitbater | 30-07-18 | 16:54

@uitbater
Lees maar onder het Japin-artikel van afgelopen zaterdag.

DrumPiet | 30-07-18 | 17:01

Normaal gesproken, en dat geef ik eerlijk toe, heeft iemand met de naam Ayhan Sahin al meteen de schijn tegen, maar in dit geval... dat pand stond al 10 jaar te koop! Genoeg tijd om eens rond te bellen (Amsterdam, Jeruzalem, de US jewish community) om te kijken of er niet ergens een voordelig leninkje te krijgen was, dat misschien nog minder per maand kostte dan de huur, of desnoods dat de joodse organisatie de handel opkoopt en dan verhuurd aan de local geloofsgenoten.
Nee, als je 10 jaar lang het maar een beetje laat belopen, wat half-zachte geprekjes maar verder niets, dan moet je ook niet lopen klagen dat de nieuwe eigenaar er iets anders mee gaat doen.

EnNouJijWeer | 30-07-18 | 16:35

Als het een rijksmonument uit 1892 betreft, en je wilt niet dat er een vreetschuur van wordt gemaakt, moet je het beschermen en niet verpatsen.

Maar verpats je het aan "de vraatzuchtige horecavetklep Ayhan Sahin" (of laat je dat gebeuren), dan moet je geen krokodillentranen gaan huilen als die man er dus inderdaad een vreetschuur van maakt.

Dr_Johnson | 30-07-18 | 16:34 | 1

Exact en dat het een turk is heeft hier niets mee te maken. Gewoon een slim ondernemer.

Wiezewalakristalix | 30-07-18 | 17:08

Hartstikke zielig dat dat handje vol mensen daar niet meer 1x in de drie weken daar mogen samenkomen, maar blijkbaar is er dus geen vraag naar. Kerken worden ook omgebouwd tot restaurants en bierbrouwerijen, hoor je ook niemand over. Maar omdat het joodse oorsprong heeft, is het ineens wel een probleem? Het klinkt alsof die vent er een mooie foodhall van wilt maken en het gebouw + inhoud wilt respecteren. Misschien dat je er dan nog eens wat jongeren trekt en kunt interesseren in de achtergrond.

Sorry dat ik het zeg maar ik vind dit echt een waardeloos artikel en totaal onnodig om die ondernemer zo af te fikken. Het lijkt me een harde werker.

Kapucijnes | 30-07-18 | 16:34 | 7

Kapucijnes | 30-07-18 | 17:04
je bent ambtenaar? je hebt werken en werken maatje, en van hard werken is nog nooit iemand rijk geworden!

Cobalt bomb | 30-07-18 | 17:07

@Cobalt bomb
Hahaha jij bent er weer zo een die precies denkt te weten wie ik ben en wat ik doe. Dat gaan we hier niet bespreken, is niet echt relevant voor de discussie. "Rijk" is een relatief begrip, maar ik kan je zeggen dat je met hard werken een hoop kunt verdienen. Beetje slim nadenken en wat ambitie helpt ook.

Kapucijnes | 30-07-18 | 17:26

Kapucijnes | 30-07-18 | 17:26
pretendeer ik helemaal niet, je kan ook wel een lesbisch konijn zijn for that matter, ik neem gewoon een stelling.

Cobalt bomb | 30-07-18 | 17:43
▼ 4 antwoorden verborgen

Johannes 2, vers 14 tot en met 17:
'En Hij vond in den tempel, die ossen, en schapen, en duiven verkochten, en de wisselaars daar zittende.
En een gesel van touwtjes gemaakt hebbende, dreef Hij ze allen uit den tempel, ook de schapen en de ossen; en het geld der wisselaren stortte Hij uit, en keerde de tafelen om.
En Hij zeide tot degenen, die de duiven verkochten: Neemt deze dingen van hier weg; maakt niet het huis Mijns Vaders tot een huis van koophandel.'

Mr_Natural | 30-07-18 | 16:34

Duidelijk weer veel antisemieten hier. Zoals het goede Nederlanders betaamt... Als we de jood maar kunnen dwarsliggen. Toch? Want de NEderlander is jaloers op de jood. Walgelijk. De nieuwe NSB-ers? Kijk rustig eens naar de comments en zie wie dus ook zouden meehelpen om zo snel mogelijk alle joden op de treinen naar het Oosten te zetten.
--
Veel mensen zijn al geïslamiseerd in hun hoofd en worden geheel gemanipuleerd door de eu club e.d... jullie zijn letterlijk leeghoofdige slaafjes... Jullie begrijpen niet echt wie jullie vrienden zijn wanneer het er echt om gaat spannen.... Jammer joh..

Mark_D_NL | 30-07-18 | 16:34 | 13
-weggejorist-
Kapucijnes | 30-07-18 | 16:59
-weggejorist-
ErikdeViking | 30-07-18 | 17:00

@Mark_D_NL: Ik sta niet te juichen, ik geef slechts aan dat ik maar weinig begrip kan opbrengen voor de klagers, en dat ik die ondernemer ook niets verwijt. Bescherm wat je lief is, inderdaad. Laat de klagers dan de knip trekken. Mij is dit alles niet zo lief. Het pand zelf wel, ziet er mooi uit, en dan vind ik het ergens wel prima dat er in de toekomst ook goed gebruik van gemaakt gaat worden. Maar die gemeenschap? Heb ik niets mee, hoe treurig ik het ook vind voor hen. Niet uit haat of antisemitisme, maar vanuit desinteresse, en misschien een lichte afkeur van geloof in het algemeen. Als een ondernemer een zuipkeet in een voormalige kerk vestigt, of een moskee omtovert tot indoor kartbaan, dan zal ik daar ook geen traan om laten.

Dat is commercie, geen onzin. Willen we dit collectief beschermen, dan moeten we ook collectief toestaan dat de overheid geloofsgemeenschappen in bescherming neemt. Zonder aanziens des geloofs, dus ook zwartekousen, rare moslimsmaakjes, hindoetempels, en zieltogende katholieke gemeenschappen.

Muxje | 30-07-18 | 17:23
▼ 10 antwoorden verborgen

Het kerkbezoek neemt af behalve bij een klein clubje orthodoxe gereformeerden en uiteraard geldt dat minder voor de islam.
Dus zie je dat bv. vele Rooms katholieke kerken te koop staan, verkocht worden, een andere bestemming krijgen of zelfs worden afgebroken.

In Deventer is geen sprake van een Joodse gemeenschap die een synagoge kan of met steun wil kopen en onderhouden.

Ik zie het probleem niet zo behalve dat de gemeente Deventer wellicht ook mee had kunnen werken aan andere opties maar daarvoor ontbrak dus de politieke wil en vooral het geld.
Hoe zeer ik ook sympathie heb voor Israël en mijn joodse voorouders die ik heb en dus ook voor het joodse volk, ik kan me hier niet al te druk om maken.

KeesRoeiboot | 30-07-18 | 16:33

30 mensen die er eens in de 3 weken een dienst houden, tja. Als het nou actief iedere dag gebruikt werdt dan kan ik de ophef nog wel begrijpen, maar die 'joden' gebruikten het voor een toneelspel om de 3 weken.

Verder zou ik nooit een horecatent binnen stappen van een vent die de halve binnenstad opkoopt om er toko's in te pleuren. Dat zijn altijd mensen/pandjesbazen waarbij horeca (en kwaliteit) geen passie is, het gaat puur om de poen.

XaleX_2 | 30-07-18 | 16:33 | 3

Weet jij van elke tent waar je naar binnen gaat welke veelal witwassende ondernemer erachter zit? Ik niet nl. Mijn criterium is kijken hoe schoon het toilet is en hoe divers de vegetarische keuze alvorens ik besluit er iets te gaan eten.

Linkse allergie | 30-07-18 | 16:39

Als ik in Deventer zou wonen dan zou ik weten waar ik naar binnen stap ja.

XaleX_2 | 30-07-18 | 16:43

Nou, respect. Ik heb het opgegeven want de meeste restaurants hier wisselen vaker van eigenaar dan ik van ondergoed.

Linkse allergie | 30-07-18 | 16:47

Een Turk die wat belooft.... Vertrouw nooit een Turk en helemaal niet als ie iets belooft.

Heiner | 30-07-18 | 16:33 | 1

Geldt dat dan wel voor andere mensen?

Lompiedompie | 30-07-18 | 18:29

Goh, Deventer. Dit zou je toch eerder verwachten in Amsterdam, met zijn extreem-linkse gemeenteraad. Groot Wassink zal dit bericht met veel plezier lezen.

spanarchist | 30-07-18 | 16:31

MossadMeisje begon leuk, maar nu toch al een grote uitglijder..
Bezien het feit dat dit al 10jaar te koop stond, is de reactie van de Joodse gemeenschap een beetje lafjes te noemen.

eekeek | 30-07-18 | 16:30 | 2

Selectieve verontwaardiging, de gebraden haan uithangen, klagen inderdaad, het blijft een kunst.

Ivor Biggun | 30-07-18 | 16:34

Yep het stukkie lijkt nergens op als je je een beetje in de feiten verdiept.
Het hele stuk ademt een zeker boehoe want Joden uit.
Succes voor de horeca ondernemers, want 2 maar die andere had geen Turkse naam en sterkte in Raalte voor de geloofsgemeenschap.

Berbaar | 30-07-18 | 16:43

De reformeerde kerk, goed gelovigen, letterlijk. Softe, onnozele halzen. Hebben zij nog nooit gehoord van de: Takiyya: het is toegestaan tot liegen en/of veinzen naar ongelovigen.of anders gelovigen. En zie hier het resultaat. Verdiep je eens in de Islam en je weet voldoende.

De Evangelist | 30-07-18 | 16:28 | 1

Je doet je naam eer aan....

overVecht | 30-07-18 | 16:30

In Nijkerk en omstreken zijn diverse kerken een moskee geworden. Als je iets wilt dan moet je daar in investeren. Huren is geen investeren. En de beste man heeft ook nog eens mogelijkheden geboden.

Kortom. Het is typisch Joods wel om hier vervolgens over te gaan klagen. Had het pand gekocht of zoek naar een alternatief. Een mooi oud pand dat al 10+ jaar leegstaat trekt uiteindelijk een investeerder aan. Ongeacht achternaam of religie want dat is helemaal te makkelijk scoren.

Succes Sahin met je onderneming.

overVecht | 30-07-18 | 16:27 | 3

'Had het pand gekocht of zoek naar een alternatief'.
Onzinnige opmerking. De joodse gemeente wilde graag kopen, maar Sahin wilde dat niet. 'Om hem moverende redenen' zullen we maar zeggen.

xavier | 30-07-18 | 16:33
-weggejorist-
DrumPiet | 30-07-18 | 16:35

Xavier; pand stond al 10 jaar te koop vóórdat deze meneer zijn plannen ontpopte...

Lompiedompie | 30-07-18 | 18:27

de geschiedenis herhaald zich, 'wir haben ess nicht gewusst' met daarbij het 'wir schaffen dass' aan import dat er nu een halal vreetschuur van maakt.

moet je eens proberen om een Moskee aan een festival directeur met BBQ en varkens aan het spit volk te verkopen. dan kan alles uit de kast worden getrokken om het te voorkomen.

Het ontheiligen van een Synagoog kan niet bruter worden ingezet.
de kristall nacht is heden tendage het verwoesten van Joods erfgoed en het verjagen van de laatste Joden uit Europa.

Merkel! weet je zeker dat A. Hitler niet ergens toch in je familie voorkomt?

fikkieblijf! | 30-07-18 | 16:26 | 5

Is dat wel eens aan de orde geweest, de verkoop van een moskee? Een echte dan: niet een paar bidmatjes een loods maar een gebouw dat ook echt als moskee ontworpen is?

Als je Joods of ander erfgoed wil behouden, dan moet je de portemonnee trekken. Of je gemeente iets laten regelen.

Muxje | 30-07-18 | 16:34

Alsof alleen de joden uit Europa worden. Zij kunnen tenminste nog ergens naar toe. Niet joodse Europeanen niet, want laatst is er toch een wet aangenomen: Israël alleen voor Joden. Waar hebben we dat eerder gezien?
Met je Godwin, ... Stumper.

Ivor Biggun | 30-07-18 | 16:38

Ivor Biggun
waar we zoiets eerder gezien hebben?
In die 50 moslim landen er omheen bijvoorbeeld.

Bovendien is het niet "alleen voor joden" slecht geinformeerde mavo aap

Rest In Privacy | 30-07-18 | 18:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat krijg je als je je pand verkoopt aan de mocro mafia

Rest In Privacy | 30-07-18 | 16:25 | 3

Verdiep je eens in de feiten voordat je wat roept.

Joris Beltsin | 30-07-18 | 16:27

Ayhan Sahin is overduidelijk een Turkse naam. Wat heeft de Mocro mafia hiermee te maken?

koter | 30-07-18 | 17:22

Zeg dan gewoon niks..

Lompiedompie | 30-07-18 | 18:25

Respect, kent u dat woord?

TheseDays00 | 30-07-18 | 16:24 | 1

Inderdaad. Spijker, Kop. Totaal geen respect voor wat Nederland is (was?).. Niets. Met als excuse commercie. Fuck it.

Mark_D_NL | 30-07-18 | 16:49

Hey GS, Carlus Lenferink, compagnon.

Cobalt bomb | 30-07-18 | 16:24 | 2

Ja, maar veel te nederlands. Laten we die naam maar weglaten want anders is het geen nieuws.

Joris Beltsin | 30-07-18 | 16:28

Ja, misschien is die kerel wel veel spannender. Waar komt dat geld vandaan, wat zit er in de portfolio etc.

Cobalt bomb | 30-07-18 | 17:09

Pand is verkocht, niks raars can

Bokito ergo sum | 30-07-18 | 16:24 | 4

Mark D, jij ziet het goed.

WaltherP99 | 30-07-18 | 16:31

Klopt maar de gemeeente geeft op een pand een horecavergunning of niet.

Trumme | 30-07-18 | 16:32

Hoezo heeft de gemeente er een handje in?

Ardbeg | 30-07-18 | 16:33
▼ 1 antwoord verborgen

Het verhaal wordt zielig gemaakt door de gebeurtenissen van 75 jaar geleden er met de haren bij te slepen. Als je de feiten gewoon op een rij zet gebeurt hier niets illegaals of onredelijks.

Bytemaster | 30-07-18 | 16:23 | 2

Moraal?
Of bij u ook gedelete.

De Profundus | 30-07-18 | 16:32

Alleen de vergunning aanvraag is rond gekomen met hulp vd gemeente. En daar wringt de schoen.

Trumme | 30-07-18 | 16:33

Benieuwd of Sahin een gasloze foodhall gaat maken.

kapotte_stofzuiger | 30-07-18 | 16:22 | 2

U bent in vorm vandaag.

DrumPiet | 30-07-18 | 16:29

Dank

kapotte_stofzuiger | 30-07-18 | 22:03
-weggejorist-
RamondeM | 30-07-18 | 16:22 | 2

De eigenaar verkocht het. En daarmee is dit verhaal, hoe extreem pijnlijk ook, klaar.

Daarover gesproken. De eigenaar verkocht het met tegenzin. Hoe werkt dat? Als ik niet de juiste koper vind, gaat de koop niet door.

Dat is waar de discussie over zou moeten gaan. Nu is het zo duidelijk als maar zijn kan. Het pand heeft een nieuwe eigenaar. En die mag ermee doen wat hij wil, binnen de wet.

Heau even | 30-07-18 | 16:21 | 3

'Hoe werkt dat? Als ik niet de juiste koper vind, gaat de koop niet door. '
Hij had liever gehad dat de synagoge erin bleef zitten maar kon het hoge bod niet weigeren? Zoiets denk ik.

Ardbeg | 30-07-18 | 16:24

Je kan altijd een bod weigeren. Dat zijn keuzes. Er is altijd een keuze.

Heau even | 30-07-18 | 16:27

Je zet een huurder ook niet zomaar wettelijk uit een pand. Dan moet je met goede argumenten komen en de gemeente moet meewerken als het een horecazaak word. Daar is dus veel bij komen kijken.

Trumme | 30-07-18 | 16:36

Als ik eea zo lees is het in mijn ogen volledig terecht dat die ondernemer zijn foodhall mag gaan uitbaten... pand stond al lang te koop ( al die tijd geen religieuze initiatieven het pand te kopen) en nu huilie doen... die Sahin heeft zich zo te lezen beter voorbereid dan die groep muuraanbidders...

Lompiedompie | 30-07-18 | 16:21

Mossadmeisje trekt ten onrechte de slachtofferkaart, al verwacht je ook.niet anders van een dergelijke nick.
Als je de hele toedracht leest is het gewoon een kwestie eigen schuld en treft zelfs de doorgaans hypocriete gereformeerden geen blaam.

DrumPiet | 30-07-18 | 16:20

"Diversity is Strength!"

omanders | 30-07-18 | 16:20 | 1

Dat zie je hier maar weer!

Ramsesz | 30-07-18 | 16:23

Hier ga ik mijn vingers niet aan branden. Normaal gesproken heb ik sympathie voor ondernemende types en al helemaal als ze het spel legaal spelen. Voor zover ik het kan overzien, houden de horeca-ondernemers zich aan wet en recht. Niks aan de hand dus. Next!

Amsterdamsko | 30-07-18 | 16:20 | 3

Hahahahahaha.....
Horeca-ondernemers hebben meestal een import/export handel ernaast

kapotte_stofzuiger | 30-07-18 | 16:28

Ja, en? Wat is uw punt?

Amsterdamsko | 30-07-18 | 16:42

Heerlijk, dan ook nog antwoorden met "Wat is uw punt?"

kapotte_stofzuiger | 30-07-18 | 22:03

Mooi man, een ondernemer die onderneemt. Weg met de kerken, synagogen en moskeeën!

deministerpresident | 30-07-18 | 16:20

Sjah, 40-45 joden is ook wat weinig, een verdubbeling naar 88 zou beter zijn.
Zo, alle WW2 referenties zijn weer gemaakt.
*schuilt in een hoekje*

LuckyGirl | 30-07-18 | 16:19 | 1

Hahahaha

MarcS | 30-07-18 | 16:54

Over een paar jaar zit ook in het Anne Frank huis een halal snackbar.

Rest In Privacy | 30-07-18 | 16:19 | 4

Domste opmerking van de dag.

DrumPiet | 30-07-18 | 16:28

Tom de Graaf, ook hier?

Ivor Biggun | 30-07-18 | 16:43

We zullen zien hoe lang de eerste moslimstad van Nederland een Joods gedenkhuis wil handhaven.

Rest In Privacy | 30-07-18 | 16:50
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een gelul. Stukje marktwerking. Pand staat te koop, iemand koopt het. Dan lopen pijpzeiken dat Joden worden verbannen. Als ze het zo graag hadden willen gebruiken, hadden ze het moeten kopen. Toch geld zat. Ohjee wat zeg ik nu. Dat is uiteraard een grapje lieve Joodse mensen, maar dat begrijpen jullie vast wel.

eightfour | 30-07-18 | 16:18 | 2

Duidelijke niet verder gelezen dan het overschift. Het werd alleen verkocht in combinatie met een heel complex aan gebouwen, en derhalve dus niet haalbaar voor een kleine gemeenschap.

Zoon van Boer | 30-07-18 | 16:21

@Zoon van Boer: Ga dan je beklag doen bij de verkoper: die had het dan maar los moeten verkopen of (i.s.m. de gemeente, want vergunningen en zo) veel hardere eisen moeten stellen. En ook de gemeente heeft hier zitten snurken. Beetje jammer om die ondernemer aan te vallen.

Muxje | 30-07-18 | 16:31

Het was te koop. De joden, zelfs niet vanuit Israël, wilden er geld in steken. Dan is het voor de hoogste bieder. Een Arabier. Het is niet mijn schuld gelukkig.

Normpje | 30-07-18 | 16:18 | 1

Maar de nieuwe eigenaar wel even van achter tot voor doorspitten wat betreft boekhouding. En vergunningen. Minstens.

Normpje | 30-07-18 | 16:48

Lekker schieten vanuit de heup, dit artikel. Zoals we GeenStijl op zijn slechtst kennen. Die tent stond al jaren in de verkoop en er waren simpelweg te weinig Joden om de boel draaiende te houden.

Sander_Stinkscheet | 30-07-18 | 16:17 | 9

DrumPiet | 30-07-18 | 16:28 Ach so

Ramsesz | 30-07-18 | 16:29

Ja, ze zijn in wo2 nogal minder geworden.
Dus gek he, dat er maar een handjevol zijn.

MarcS | 30-07-18 | 16:53

En zo kent DP ook maar één smaak als het Israël/Joden betreft.

Lohengrin | 30-07-18 | 16:57
▼ 6 antwoorden verborgen

In de tweede wereldoorlog werden de Joden ook uitgezet... Oh wacht. De beste man heeft dit gebouw dat al 10 jaar te koop stond dus gewoon gekocht. Had de Joodse gemeenschap dus ook even een crowdfundje voor op kunnen zetten. Maar ja, blijft lastig voor joden om geld uit te geven ofzo? Nou, ik zie de politie wel aan mijn deur verschijnen he. Doei!

Godwint | 30-07-18 | 16:15

Pand stond al tien jaar te koop....

Schoorsteenveger | 30-07-18 | 16:15

Enige nuance Geenstijl: er vond tot slechts 1 dienst per 3 maanden plaats voor een handjevol mensen. Daarvoor betaalde de Joodse gemeenschap 75 euri's. De synagoge (die daarvoor gewoon een gereformeerde kerk was) heeft maar liefst 5 jaar te koop gestaan. Geen Joodse organisatie die zich er toen om heeft bekommerd. Daarnaast worden kerken overal verkocht omdat het financieel niet uit kan, waarom zou dit anders zijn?

Mickey77 | 30-07-18 | 16:15 | 2

Die synagoge was daarvoor gewoon een synagoge.

Lohengrin | 30-07-18 | 16:53

@Lohengrin klopt, maar daarna al heel lang niet meer.... de Joodse gemeenschap is te klein om de synagoge te kopen. Net als kerken die overal verdwijnen, zie ik dit niet als een andere situatie. Veel krokodillentranen en weinig begrip van de huurders voor de huidige eigenaren leidt natuurlijk tot een conflict.

Mickey77 | 31-07-18 | 10:20

Volgens mij, op basis van wat ik lees, doet die ondernemer toch niets illegaals mbt deze actie. Die wil gewoon geld verdienen. Soit. Dat mag in Nederland nietwaar. Dit soort vergelijkbare cases zijn er toch iedere dag. Het geloof of afkomst van de betrokkenen staat er los van.

Dutchbeaurouge | 30-07-18 | 16:15 | 1

dat de gemeente er er zelf geen geld in wil steken omdat het nieuwe plan hun geld oplevert al is het onder lichte dreigementen van de koper ok.
maar zeg niet "De burgemeester kon niets doen, de gemeente kon niets doen, niemand kon iets doen.
want nu zijn alle ogen op de gemeente gericht i.v.m. handhaving dat het een momenteel gebouw is.

Rene046 | 31-07-18 | 02:52

"1941 werd het interieur van de synagoge kort en klein geslagen door NSB’ers terwijl de politie toekeek"

Goh dat doet me aan een incidentje van laatst denken.

Joden zijn de nieuwe joden en moSSlims ....
Vul zelf maar in.
NSB'ers waren tenminste nog echte Nederlanders.

Rest In Privacy | 30-07-18 | 16:14 | 4

Ik moest heel stiekem toch even lachen om die laatste zin.

LuckyGirl | 30-07-18 | 16:24

LuckyGirl
Dat laatste zei Jan Roos over die aarsmaden van DENK

Rest In Privacy | 30-07-18 | 17:23

Ayatholla_Buttbanger:
Dat maakt het nog veel vermakelijker, dank.

LuckyGirl | 30-07-18 | 17:59
▼ 1 antwoord verborgen

Heel gek dit. Joden die vastgoed huren bij protestanten. Ik neem aan dat ze gewoon een huurcontract hadden dat niet werd verlengd.

Joris Beltsin | 30-07-18 | 16:14

Zaken zijn zaken. Geen medelijden mee omdat het nu en paar zielige joden zijn.
Benieuwd of het mossadmeisje ook voor een moskee op de barricaden zouzijn gegaan.

DrumPiet | 30-07-18 | 16:14 | 6
-weggejorist-
John3.16 | 30-07-18 | 18:48

Kut, nou ben ik het met DrumPiet | 30-07-18 | 16:24 eens. Het moet niet gekker worden.

TheEgg | 30-07-18 | 19:28

2voor12 | 30-07-18 | 16:18
Ereschuld? Om iets wat de Duitsers hebben gedaan? Ben je erelid van BIJ1 of zo/?
Gekkie.

miko | 30-07-18 | 20:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Niemand wilde iets doen want angst voor deze figuren. En dit is nou net de reden dat nederland een vervelend landje is geworden. Het hangt aan elkaar van technocratische middle managers die geen ballen hebben en alleen kijken naar het salaris en of ze wel lekker liggen bij de hoger alpha mannetjes en vrouwtjes in bestuurders land.
--
Een walgelijk verhaal, wat puur gebeurt omdat den agressieve noord afrikaan schijt heeft aan alles. En Nederlandse bestuurders zwakke slaven zijn. EU slaafjes in optima forma.
--
Nederland heeft verloren. Alweer. En het zal nog vaak gebeuren de komende tijd.

Mark_D_NL | 30-07-18 | 16:14 | 6

Pietje is weer dronken. Zoals iedere dag na 13.00 uur.

kempenaer | 30-07-18 | 22:43

Verder goed verhaal van markdnl.

kempenaer | 30-07-18 | 22:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Wie baas is bakt koek, en zo is het.

kneuterzak | 30-07-18 | 16:13 | 2

Geen jodenkoek, zo blijkt.

LuckyGirl | 30-07-18 | 16:26

@LuckyGirl

Ik moest lachen...

Ries13 | 30-07-18 | 16:50

Fiddlers without roof.

Mr_Natural | 30-07-18 | 16:11

Als ik moet kiezen tussen een gebedshuis voor 40 religekkies of een foodhal voor de hele stad dan ga ik toch voor de horeca. Genoeg andere plekken om te gaan bidden. Dit pandje hadden ze ook gehuurd en stond al jaren te koop. Dan loop je het risico dat het ooit ook daadwerkelijk verkocht wordt.

Ardbeg | 30-07-18 | 16:11 | 2

Ik lees hierboven dat het pand een rijksmonument is. Dat betekent dat je er aan de buitenkant niets aan mag veranderen. Geen aanbouw, geen terras, geen reclame, geen uithangbord. Toch heel benieuwd wat hier voor prettige afspraken over gemaakt zijn.
Voor het overige geldt inderdaad dat als de joodse gemeente zelf niet de middelen heeft om dit pand te kopen en onderhouden, ze geen aanspraak kan maken op een historisch gebruiksrecht. Jammer maar waar.

Synecdoche | 30-07-18 | 18:08

Vreetschuren voor wegkijkende proleten zijn er genoeg. De Joden hadden daar moeten mogen blijven zitten, veel waardevoller dan een Turk met een zoveelste opgekalefaterde shoarmatent.

kempenaer | 30-07-18 | 22:47

"Horecaondernemer" Ayhan Sahin. 1 X raden waarom hij uitgerekend dit pand moest hebben om er een halal eettent van te maken.

Ramsesz | 30-07-18 | 16:09 | 4

Ik denk vanwege de ligging en de goede bereikbaarheid van het pand.

Rest In Privacy | 30-07-18 | 16:15

Denk het ook /s. Het pand stond te koop, dus je kunt er verder weinig van zeggen. De Joodse gemeenschap had het zelf ook kunnen kopen. Toch had ik de #ophef wel eens willen zien wanneer het een moskeegebouw betrof die door een jood in een bagelzaak werd veranderd. Hoe dan ook, gazafitties in de polder zijn kudt, hoe klein ook.

Ramsesz | 30-07-18 | 16:18

Een lintje,want zo trots als rifaap met zeven lullen.
Zal hem flink wat aanzien geven onder dat tuig.
En het heeft niets met islam te maken.
Kan de belastingaangifte van deze tent eens goed tegen het licht gehouden worden?Of is dat ook al haram.

De Profundus | 30-07-18 | 16:37
▼ 1 antwoord verborgen

Geen enkele kerk is heilig. Ook de Joodse niet.
Als je daar je relifeestje wil vieren moet je zelf je pandje kopen.
Doe je dat niet dan ben je overgeleverd aan de genade van de eigenaar.
We leven hier godverdoeme in een vrij land ja.

two ball cane | 30-07-18 | 16:09 | 2

De gemeente koopt principieel geen religieuze gebouwen. Een loffelijk streven. Ondersteunt de gemeente Deventer verder op geen enkele wijze Turks religieuze organisaties? Het antwoord is dan waarschijnlijk een stuk "genuanceerder". Joden kunnen geen vuist meer maken omdat ze met te weinig zijn. Deventer komt op mij over als een behoorlijk uitgebreid Erdogan filiaal. Er hebben vaker Nederlanders geconstateerd dat ze "formeel helaas geen joden konden helpen". Ze zouden zo graag willen, maar de regels hè, de regels..... Het wegdragen van Thora rollen staat voor mij symbool voor het afroepen van rampspoed. Laffe NSB'ers.

alivandewegenwacht | 30-07-18 | 16:18

De Joden zijn als de kanaries in de kolenmijn.
De islam en haar leden zijn iets anders in de kolenmijn.

kempenaer | 30-07-18 | 22:35

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland