Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten- Gronings gasroulette

plop

Het Staatstoezicht op de Mijnen fluit voor de zoveelste keer minister Wiebes hard terug. “De versterking duurt langer dan acceptabel is.” Het is maar de vraag of een productieverlaging het risico op aardbevingen tijdig zal verlagen.

Maar ook het huidige risico en een eventueel verlaagd risico zijn beide nog steeds onacceptabel voor bewoners.

Het rapport van het SodM hangt aan elkaar van mooie modellen die er deftig uitzien in kleurengrafiekjes, maar het onderliggende bewijs is flinterdun. Daarmee wordt de conclusie dat er maar 1900 huizen verstevigd moeten worden subjectief. Die precisie staat in schril contrast met de zinnen: “Na afloop van de winning blijft de kans op aardbevingen - óók zwaardere - en schade nog enige tijd bestaan, maar wordt steeds kleiner. Hoe lang dit precies duurt weet niemand.” 

Al was het maar omdat het Groningse gasveld uniek is, en daarom een gebrek bestaat aan ervaring met gelijkwaardige situaties. Waar de ene aardbeving met een drie op de schaal van Richter in Brabant of Limburg met een sisser afloopt, leidt een aardbeving in Groningen tot zware onherstelbare schades. 

Rimpels in de vijver
Een simpel experimentje toont de crux al aan. Men neme een baksteen en laat die van een meter hoogte vallen. De beschikbare energie is de massa maal de hoogte maal de gravitatie. Super simpel. Als de baksteen op grasveld landt, beweegt de bodem ernaast nauwelijks. Herhaal het nu in een vijver en je ziet met dezelfde baksteen keurige cirkels ontstaan. 

Een voortschrijdend golffront, zoals Christiaan Huygens in 1690 al publiceerde. Golven die soms hoger zijn dan de baksteen. Dat geeft enorme bewegingen, snelheden en acceleraties. Volgens Isaac Newton is de versnelling maal de massa gelijk aan de kracht. De peak ground accelerations bij Groningse bevingen zijn veel hoger dan onder de rivieren, de slopende krachten dus ook.

Ingenieur Meijborg kwam in 1963 al met de waarschuwing dat de bodem van Groningen een meter zou dalen. Eerst werd hij verketterd en niet geloofd, daarna namen de bestuurders aan dat de daling rustgevend zou zijn, net zoals wegzakken in een bankstel. Eind 2016 volgde pas bouwregels rond aardbeving bestendig bouwen. Die in 2017 noodgedwongen werden herzien. 

Tijdens de bouw rekening houden met aardbevingen is nauwelijks duurder, achteraf toucheert een verstevingingsoperatie de herbouwwaarde. De schade ontstond niet alleen door de gaswinning, maar door een halve eeuw stug doorbouwen zonder de juiste maatregelen te nemen. Grote delen van de schade waren te voorkomen met tijdige regelgeving en minimale investeringen.

De vorige keer dat het Staatstoezicht op de Mijnen de noodklok luidde, was vier jaar geleden. Helaas is toen een technische opmerking in de politieke arena uit haar verband gerukt en een eigen leven gaan leiden. Het enige wat misschien enige uitstel of afstel geeft bij aardbevingen is een lagere gaswinning. Die opmerking werd opgevat als een advies om louter de gaswinning terug te brengen.

Maar er staat tussen de regels veel meer. Bijvoorbeeld dat er geen financieel en technisch haalbare methodes zijn om de aardbevingen te stoppen. De verwachting is dat het in Groningen nog lang zal beven, en al het Groningse vastgoed daarop moet worden aangepast. Het Staatstoezicht herhaalt in de basis haar boodschap uit 2014, waar minister Kamp beloofde 8000 woningen te versterken. 

Een decennium van tegenbewijs
Nu doet minister Wiebes alsof de gaskraan een beetje dichtdraaien gelijk minder en kleinere aardbevingen oplevert. Alsof er een zorgvuldig aangetoond verhoudingsgewijs verband is zonder enige vertraging. De winning is sinds de jaren vijftig, de aardbevingen sinds de jaren tachtig. De jaren negentig lieten een stevige productiedaling zien, samen met een serieuze stijging in bevingen. Deze theorie druist in tegen een decennium van tegenbewijs.

De verticale gatenkaas in de Groningse bodem is niet volledig te sluiten en de Groningse gasbel loopt langzaam horizontaal leeg door voortgezette winning in Duitsland en op zee. Er is helemaal niet de mate van controle die wordt gesuggereerd. Bovendien is controle het verder leeglopen van de gasbel op geen enkele manier gelijk aan bewezen controle op aardbevingen.

Er wordt hier gedaan alsof er een draaiknop bestaat waarin deze ellende zorgvuldig te sturen is, tot een beheersbaar en acceptabel niveau, maar dat bewijs ligt er helemaal niet. Die draaiknop is er niet en het mechanisme achter de knop ook niet. Dankzij dit toneelspel blijft de hand op de knip. Wiebes en Shell vechtend over straat, maar daar koopt de boer niets voor.

De staat heeft een halve eeuw negentig procent van de baten verbrast. Dat gaat om honderden miljarden. Nu wordt moeilijk gedaan of er een miljardje meer of minder moet worden uitgegeven om woningen daar te repareren, herbouwen of veilig te maken. De Hollandse polders hebben serieuze dijken, maar Groningers hoeven geen solide dak boven hun hoofd.

Wiebes doet alsof hij streng is tegen Shell en Texaco, maar deze drie hebben alleen maar nieuwe afspraken gemaakt hoe de buit te verdelen. Ze zijn al hoofdelijk aansprakelijk voor de schade. Wiebes hoopt door zo veel mogelijk uitstel, zo lang mogelijk niet te hoeven betalen. Hoopt dat de grond tot rust komt, zodat het geld definitief vrijkomt.

Terwijl Wiebes hoopt, moeten de Groningers bidden.

Reaguursels

Inloggen

"Ondanks het sneller dichtdraaien van de gaskraan in Groningen moeten er toch nog 1500 huizen versterkt worden in het aardbevingsgebied. Deze huizen zijn niet veilig genoeg, stelt de Mijnraad in een advies aan minister Wiebes.

Nog eens 5700 huizen lopen een verhoogd risico, maar voldoen wel aan "de strikte veiligheidsnorm". Daar moet de eigenaar kunnen kiezen voor versterking of sloop.

Dat geldt ook voor 2200 bewoners en eigenaren die eerder toezeggingen kregen of bij wie verwachtingen zijn gewekt. "Hoe concreter de verwachting of toezegging, hoe meer de keuze aan de bewoners is. Ook als hun huis eigenlijk veilig genoeg is."" nos.nl/artikel/2239473-mijnraad-1500-... Niet alleen schrijft de Mijnraad dat de meeste huizen versterkt moeten worden omdat niet zeker genoeg is dat de woningen veilig zijn. De veiligheidsgarantie valt daar niet te stellen.

De Mijnraad gaat nog een stap verder, dat het jarenlange gesol moet stoppen, en dat woningen die in het ene plan versterkt moeten worden, niet in een volgend plan er weeruit gehaald kunnen worden. Op naar een betrouwbare overheid, waar daadwerkelijk bouwvakkers betaald worden voor veilige huizen, in plaats van kantoortijgers betaald krijgen voor het rondschuiven van papier.

Feynman | 02-07-18 | 11:33

Er ligt nog steeds een fortuin onder de grond in Groningen. Dat gaat er uiteindelijk gewoon tot op de laatste m3 uit. Arme Groningers.

Aveecee | 02-07-18 | 08:50

Het is heel simpel.......
De BV NeDDRland zuigt de bodem onder de provincie Gronigen leeg. Er onstaat daardoor veel schade. De betroffen Groningers eissen terrecht de aangebrachte schade vergoed te zien. Dikke pech Den Haag gaat jullie gewoon met een kluitje het riet in sturen en de Groningers zijn het kind van de rekening.
Commisie hier, stuurgroepje daar, vertragen, uitstellen, nieuwe rapporten en inzichten. Dit alles om de herstelbetalingen niet / nooit te hoeven doen.
Arme Groningers.......

Dutch_Viscount | 02-07-18 | 08:37

Men zegt wel de beste stuurlui,staan aan wal.
Dat stel je dan vast,als je sommige commentaren leest.
Ik woon midden in het aarbeving gebied,woning,wordt 9 jaar oud.
2 keer beving schade gehad,woning,met heipalen,gebouwd op kleef.dus in de bodem,niet tot de vaste grond
Nu krijg ik de niet voorziene gevolg schade,door de bodem verzakking,o.a een glazen serre 6x5,komt onder spanning,lekkage,en wat nog meer komt,sluiten van de deur al een paar keer bijgesteld.
Moet ik weer naar het centrum van bij geloof,die zeer moeilijk doet.
ik ben van 43,dus alles meegemaakt,met de gaswinning,,de druk in het begin was zo hoog,ik zou zeggen,je kon er een raket mee in de lucht schieten,
Nu staan er compressoren op,en als ze stoppen,worden die dan ook stop gezet?
Ja het gaat om geld,en dan worden er alle mogelijke uitvluchten bedacht,om onder de schade uit te komen.
Ja de luxe hobby,s,moeten in stand gehouden worden,we zijn de hele wereld aan het ondersteunen,geen centje pijn,helemaal van de pot gerukt.
moeiteloos,kort geleden weer 20 miljoen geschonken,aan iets.
Het zal mij benieuwen hoe het met mijn serre afloopt.

soledad | 02-07-18 | 00:04 | 1

@soledad:
" Het zal mij benieuwen hoe het met mijn serre afloopt"
Ik zal het u vertellen......u blijft met de schade zitten.
Den Haag staat achter U, maar wel zover zodat U die niet meer ziet.
Zie mijn bijdrage hierboven.

Dutch_Viscount | 02-07-18 | 08:42

Hoi hilversum jaaren geleeden droomde ik dat het zo heet was dat heel hilversum verstikte door De rook ik denk das woensdag want Dan haal ik mijn wiet in hilversum ik denk niet dat gas masker werkt wanneer er geen zuurstof is in De lucht dan aan baarn in 2012 droomde ik dat een overstrooming heel midden nederland De zee in veegde het water kwam van duitseland De stormen die kunnen gebeuren door deze hitte was meer dan voldoende ik hoop op onweer van ongekende porporties boven nederland in plaats van boven duitseland want hier kunnen we het gebruiken maar als het daar gebeurt zijn wij het afvoerputje

MYHMTENDING | 01-07-18 | 23:19

Om een baksteen door De groningse ruit te kletteren bij De optimisten :hoi groningen Wat jullie mischien niet snappen jullie liggen nu bijna onder zee nivo als De gasbel zich via scheuren naarboven kruipt zijn jullie dood groningen pleurt Dan in dat gat naarbeneede geblazen door gas exsplosie Dan loopt het zee water of europa regenwater in dat gat als jullie co2 opslag lekt hangt die gifwolk dicht bij De grond als een giftige mist dus als het provincie het groningse meertje wil heeten met giftige mist is het voor De politiek van levens belang dat jullie families ook dood gaan anders moeten hun schadevergoeding betaalen:

MYHMTENDING | 01-07-18 | 23:07

Een Canadese vriend van me vertelde hoe hij regelmatig 1000 dollar op zijn bankrekening geschreven krijgt als inwoner van een provincie met hoge oliebaten. Kunnen we niet een referendum houden onder Groningers met de vraag of zij de gaswinning niet ook toestaan als zij persoonlijk een deel van de opbrengst krijgen? In combinatie met uitgebreide maatregelen tegen en ter
compensatie van aardbevingsschade natuurlijk. Ik denk dat 90% van de Groningers opeens toch niet zo bang meer is.

stampertje85 | 01-07-18 | 12:54

Iedereen die wilt, uitkopen. Tegen 80% van de woning waarde (excl grond waarde). Verstrek eeen renteloze lening aan hen die bevingsbestendig wilt nieuwbouwen op dezelfde locatie. En blijf gewoon gas winnen om het te kunnen betalen. Iedereen blij.
Kan Den Haag meteen dat "verduurzaamings" projectje pushen.

En als je niet wilt, is dat je eigen keus.

boerk | 01-07-18 | 10:54 | 1

En als je niet wilt, is dat je eigen keus.

Kortom, als men binnenkort een schadelijke activiteit in de buurt van jouw huis begint wat de waarde van jouw huis tot vrijwel nul reduceert, accepteer je ook 80% van de waarde (exclusief de grond) of anders is het je eigen keus?
Geloof je jezelf echt?

miff | 01-07-18 | 11:21

Zoals vaak weer een prima stuk Feynman.

Wat ik me afvraag, waarom blijft het toch zo stil vanuit de PVV en het FvD over deze klimaatswaanzin? Je zou denken: prachtige kans om van het 'one issue'-imago af te komen, + een onderwerp waarvan ik heb bemerkt dat het nog aan heel veel mensen voorbij gaat - de daadwerkelijke kosten waarvoor we straks met z'n allen moeten opdraaien.
Waarom hoor ik Wilders en Baudet hierover niet?

EefjeWentelteefje | 01-07-18 | 10:49 | 2

Lieve Eef de Wentelteef ,het wijde probleem is te ingewikkeld voor eenvoudige en meervoudige juristen , sociologen , economen. Er is zelfs een professor transitie die vanwege zijn aanstelling heilig geloofd ( of grenzeloos oplicht ) in gas uit Nederland.

15121937 | 01-07-18 | 10:58

En o ja Eef in die kringen zitten geen mensen type de heer Feynman, vandaar. Komen er op de a.s. verkiezingslijsten van deze 2 partijen geen doorgewinterde beta's als wiskundigen en ingenieurs dan blijft alles hetzelfde met enkele rimpelingen.

15121937 | 01-07-18 | 11:01

Onder aan de streep: we hebben de afgelopen jaar ruim 250 miljard binnen geharkt met gaswinning uit Groningen. Nu heeft Groningen een probleem. De omvang ervan, geen idee eigenlijk. Inderdaad roulette, Niemand weet het precies. Als er morgen 20 doden vallen bij een aardbeving, is er niets dat we (met enige zekerheid) kunnen doen om dat een week later te voorkomen. Dat maakt het een lastig dilemma. 1 voordeel, de bodem van de put is in zicht. Dus uiteindelijk ook geen dilemma meer. En verder: We zijn niet het eerste land waar fosiele brandstoffen voor wat spanningen zorgen, er zijn volledige landen door verwoest, dit is onze eigen polder variant.

GMarty | 01-07-18 | 10:26 | 2

Iedereen die wilt, uitkopen. Tegen 80% van de woning waarde (excl grond waarde). Verstrek eeen renteloze lening aan hen die bevingsbestendig wilt nieuwbouwen op dezelfde locatie. En blijf gewoon gas winnen om het te kunnen betalen. Iedereen blij.
Kan Den Haag meteen dat "verduurzaamings" projectje pushen.

boerk | 01-07-18 | 10:52

Een ander bijkomend probleempje is dat de "verdiende" 250 miljard verkwanselt is.....

Dutch_Viscount | 02-07-18 | 08:47

Er is geen aantoonbaar bewijs voor continuïteit in de bewoningsgeschiedenis van het noorden van Nederland.
En voor de rest; op zoek naar beter bewoonbare leefgebieden.
Let's go migrate!

D-Fens_1963 | 01-07-18 | 10:06 | 1

En aub niet zeuren over de grammar.

D-Fens_1963 | 01-07-18 | 10:09

Ben al aan het hamsteren van gasaanstekers voor de barre tijden

komtdatschot | 01-07-18 | 09:47

Grote delen van de schade waren te voorkomen met tijdige regelgeving en minimale investeringen. Hetzelfde met het gebruik van asbest. Tienjaar eerder in omliggende landen verboden en hier driftig dóór gebruikt en de gedupeerden maar met de hoge bergingskosten laten zitten. Dat is hier de overheid.

Hein7261 | 01-07-18 | 09:29 | 2

Jup, maar dan erken je als iverheid het gevaar.
Net als defentie met kankerverwekkende verf.
Net als de immigratie beleid waar niemand wil toegeven.
Of de EU, niemand gaat er tegen in want dant moeten ze toegeven.
Bestuurder hebben voornamelijk tunnelvisie.
Bestuurder gaan naar een gesteld doel, links om of rechts om (zie Rutte).

boerk | 01-07-18 | 10:58

Oja, en evaluatie doe je achteraf!

boerk | 01-07-18 | 10:58

Groningen is een voorbeeld van slecht bestuur en politiek gekonkel en egoïsme. Goed omschreven door Feynman. Ik heb dan ook een erg slecht gevoel bij de nieuwe klimaatwet en het versnelt uitvoeren van allerlei maatregelen.

BozePaarseMan | 01-07-18 | 09:22 | 1

Groningen en klimaatwet. Er is geen verband, gas is schoon. Pas wetgeving dan toe op luchtvaart en scheepvaart. Maar he, belangen belangen...

boerk | 01-07-18 | 11:00

Het is vreselijk te zien wat er allemaal gebeurt; de idioten hebben een klimaatakkoord bereikt, jawel. Maar de schoonste energiebron die er is, en verreweg de goedkoopste, is kernenergie. GEEN CO2, en met de pebble kweekreactoren geen langdurig stralen afval meer, minime hoeveelheden af al, geen melt down meer en als bijvangst H2, waterstof als energiebron om onze auto,s op te laten rijden, ipv vieze electrische auto’s die hun stroom uit kolencentrales krijgen.
En na kernenergie is aardgas de schoonste energiebron, zowel in CO2 uitstoot, als in andere restproducten; fijnstof, CO, zwafel en stikstofverbindingen, miniem allemaal.
Maar die idioten van Rutte en vrienden, kameraad Samsom en die gore viespeuken van Groen Links, Femke, Yesse en Volkert, die willen windmolens, zonnecellen en warmtepompen.
Kijk eens naar Frankrijk, idioten, zou ik zeggen.
Maar ze zijn ziende doof en horende blind, het vermaledijde schorriemorrie. REVOLUTIE, NU!

Eenhoorn7 | 01-07-18 | 09:06 | 5

Frankrijk heeft toch ook voor een 7? tal nieuwe kernreactoren gekozen? Ik dacht de nieuwste zwaarwater reactoren?

NL en Belgie kiezen niet voor nieuwe, want niet veilig, maar rekken wel de levensduur van die meuk wel op tot in het oneindige (is dat niet erger).
Ons elektrisch net is ook zwaar verouderd. Daar draaien nog oude pc's uit het jaar nul, backup systemen die met ductape aan elkaar hangen, en geen reserve onderdelen meer te krijgen. Goed moment voor een energie transitie.

In Europoort staat een kolencentrale alleen te draaien voor het VK iets met emissie rechten.

boerk | 01-07-18 | 11:07

"fossiele brandstof verbruikt wordt bij het winnen en vervoeren van uranium..."
Borselle krijgt uranium over het spoor (elektrisch!).

boerk | 01-07-18 | 11:09

Idioot! Een kilo uranium heeft het warmteequivalent van 2,2 miljoen liter benzine. Winning, vervoer geeft minimale vervuiling Maar jij hebt daar geen weet van, helaas. Weet hè dat een kilo uranium ongeveer €40,00 kost? Nee hè, dombo

Eenhoorn7 | 01-07-18 | 21:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Ook de Deltawerken zijn aan groot onderhoud toe..
Maar eerst iedereen uitkleden met warmtepompen, daarna iedereen betalen , want Nederland loopt onder door de zeespiegel.
Wie zit achter die warmtepompen, wie maakt ze, legt ze aan.
Nogmaals kernenergie schijnt te lang te duren, voor we dat hebben, universiteiten zijn bezig met van alles en nog wat , maar alleen komt dat naar voren, door wie en wat en waarom.

gato | 01-07-18 | 08:25

Tja, ondanks alle verstandige adviezen van deskundigen heeft Nederland zich gedragen als iemand van adel die zijn familiefortuin uitgaf en niet bedacht dat aan alles een eind komt. We hebben er onze sociale zekerheid en (ik noem maar wat) de Deltawerken aan te danken, maar net als die adellijke figuur zijn we blijven uitgeven en mogen we de komende 20 jaar in de schuldsanering. Ik denk dat het ook een manoeuvre is om los te komen van gas uit Rusland (goed idee) en sowieso ons minder afhankelijk maken van fossiele brandstoffen uit dictaturen uit het Midden Oosten (idem).

Donkersloot | 01-07-18 | 08:02

Maar door dit alles wordt iedereen de schuldsanering ingedreven met hun waterpomp.
Ik noem even Tesla, de uitvinder van wisselstroom.
Gisteren zag ik er zijn 4 mogelijkheden om warmte op te wekken , een ervan is Tesla.
Je zet allemaal windmolens op de Noordzee, met een soort eiland om die wisselstroom om tezetten, dat was iets wat er toen einde eeuw, tegen tesla was. die had geen oplossing, daarvoor.
Nu kan dit dus heel eenvoudig, eilandje, wisselstroom, wordt gestuurd naar vaste land, leidingen hebben we al , kost bijna niks.
Nu kan een ingeneur het beter uitleggen dan ik, huisvrouw, maar google maar eens, dan hebben we heel die warmtepompen niet nodig, kunnen andere landen voorzien van stroom en wij hebben geen 30.000 nodig om onze elektriciteit , dus waterpompen, leidingen etc te installeren.
Tesla werd wel eens de grootste uitvinder van de eeuw genoemd, maar iedereen denkt nu aan de auto.

gato | 01-07-18 | 08:00 | 3

Leuk dat je ‘m noemt, de uitvinder van de aardbevingsmachine. Een soort Wiebes on Steroïds. Geld verdienen mét, ik herháál, mét aardbevingen. Verder zeer toffe peer, die wél kundig was. Ik zeg Wardencliff Tower herbouwen.

koperbij | 01-07-18 | 09:06

Dat ging over waterstof en een bedrijfje uit Groningen, genaamd Hesla.

BozePaarseMan | 01-07-18 | 09:10

Kapotgemaakt door Edison

Bokito ergo sum | 01-07-18 | 09:12

Gaswinning gaat natuurlijk gewoon door en wordt aan het buitenland verkocht want de rest van Nedeerland moet extra gaan betalen, Groningers hebben nooit de baten gehad slechts de lasten. Las dat ze ook weer met de vliegtax bezig zijn, is maar een paar euro maar de redenatie is zo exemplarisch, komt neer op het is er niet en ze willen het gedrag veranderen. Verklaar dan de torenhoge belasting op arbeid eens, is dat er om werken te ontmoedigen

Bokito ergo sum | 01-07-18 | 07:44

Nieuw hoofdstuk de Groningse opstand.

franck7020 | 01-07-18 | 07:05

Noorwegen, hun oliebaten NIET in linkse sociaal communisme verbrand maar in renderende Staats-investeringsfondsen bewaard. Een deel belastingverlaging aan de burger. Noorwegen heeft een fiscaal echt boekjaar en teveel in kas op het einde krijgt de belastingbetalers gewoon geld terug naar rato van inleg.
Verder daarmede alternatieve energiebronnen ontwikkeld, in aanvang budgetairneutraal, nu rendabel want wij zijn de importeurs van HUN stroom geworden.
Ons geld is OP... en zijn verzeilt in een staatsschulden-nep-economie.... verstand komt met de jaren en in het door en door politieke linkse Nederland dus NOOIT!
Zwitserland moet ALLES importeren, hebben bindende referenda, LUISTEREN politici naar hun volk, en voeren uit wat de uitkomsten zijn, welke heeft geleid tot de hoogste welvaart ongeveer ter wereld. Combinatie common sense en daarom JUIST niet in het linkse ondmocratische communistische NSDAP “Europa” project zijn gestapt, en dat niemals zullen doen ook. ZE hadden al in de jaren 60 in Groningen alleen bouwvergunningen mogen verstrekken die de verstevigingen al in architektuur hadden toegepast, standaard alles op plaatfunderingen hadden moeten zetten, welke toen (en nu) slechts een kleine meerprijs was geweest, en had van de baten fantastisch gecompenseerd kunnen worden naar Noors model, geluisterd hadden naar Zwitsers model, buitenlanders had behandeld naar Australisch model...... i.p.v. massa-gasexporten naar Italie voor een dubbeltje per kuub??? Afbraakprijzen aan de buitenlanders “gegund”?
En linkse politiek nog STEEDS buitenlanders belangrijker vinden dan Nederlandse Nederlanders?
Zijn jullie ALTIJD zo GEK in den Haag........... or what?

Katoentje | 01-07-18 | 07:01 | 3

Volgens mij een geweldig verhaal.
Heb vandaag helaas concentratieproblemen.

HoerieHarry | 01-07-18 | 07:27

@Katoentje-Helemaal gelijk, maar vergeet niet dat Noorwegen een enorm geologisch voordeel heeft omdat ze 10% van de olie voorraad bezitten en qua groene energie met waterkracht centrales ook weer in de roos schieten. Vrijwel de gehele west kant kan men voorzien van waterkracht energie en daar komt nog bij dat het land relatief dun bevolkt is.

Datgingniegoed | 01-07-18 | 07:38

Nederland had ooit een grotere claim op de Noordzee, een groot deel van de olie en gas zat daar in de punt die Nederland eind jaren 40 heeft opgegeven. Dat stuk zee is gegaan naar het VK en inderdaad Noorwegen.

Waarom is dat gebeurd? Geen idee, linkjes of uitleg welkom!

O2Neutraal | 01-07-18 | 11:21

Dat hele gedoe is afleiding van waar het echt om draait. en we trappen er zo makkelijk in allemaal! youtu.be/KVvAKgW-xl8

INH.30CL | 01-07-18 | 03:17

Die aardbevingen leggen pijnlijk bloot dat onze overheid al decennia lang klem zit tussen de lobby en het algemeen belang van de staat.
Wie hier zoekt naar een snelle oplosing moet met Shell praten. Doortappen dat gas en die mensen krijgen van de belasting al die oude en komende kosten wel vergoed.

Jammer dat we nooit zoals de Noren een gasfonds voor Nederland hebben opgezet. Dat had al deze schade, problemen in het onderwijs, kritische pijnpunten in de zorg en het bedrijfsleven op kunnen lossen.

GizzleMolby | 01-07-18 | 03:16 | 2

GizzleMolby | 01-07-18 | 03:16

Er is wel een gasfonds opgezet maar zo kleinschalig dat je inderdaad wel mag spreken van een gemiste kans.

Bennie Boos | 01-07-18 | 03:31

"The Dutch Disease" heet dat toch?

sko | 01-07-18 | 12:53

Wat niemand schijnt te beseffen is dat de krachten die de Groningse bodem naar beneden trekken, evenwel de poreuze en zachte gronden van omliggende provincies ook vertikaal en zijwaarts meetrekken. Tot aan de randstad toe. Dat is simpele natuurkunde en een ontegenzeggelijke waarheid.

SaintNick | 01-07-18 | 03:13

Je mag het niet bedenken maar als er iemand komt te overlijden in navolging van een aardbeving kan Rutte dit niet meer weglachen

Rest In Privacy | 01-07-18 | 01:52 | 2

Hou toch op. Jaren lang stonden hele straten te koop in Groningen. Woningen die geen hond wilde. Waar dus ook nooit enige vorm van onderhoud aan gepleegd is. En nu met die mini bevinkjes die nouwelijks voelbaar zijn moet er ineens honderden miljoenen in opkoop en verstevigingen geïnvesteerd worden.

Trumme | 01-07-18 | 02:10

+1 voor Trumme | 01-07-18 | 02:10

Nacho_Vidal | 01-07-18 | 02:35

Corrupte mokkels. Laag hangen.
Truste!

Ongeblustekalk | 01-07-18 | 01:33

Het Groningse gas zit in poreus gesteente (gashoudende laag) van ca. 100 a 300m dikte op een diepte van 2600 t/m 3200m, dit onder een druk van ca. 200-350 bar (vergelijkbaar autoband 2 bar, vrachtwagenband 10 bar en zuurstoffles voor las doeleinden ca. 150 bar). De ondergrondse gasdruk in het poreuze gesteente is dus enorm.

Door de gaswinning loopt de druk sterk terug naar 70 tot soms wel 30 bar. Zelfs een kalf kan uitrekenen dat het poreuze gesteente dan inzakt, technici weten dit allang. De aardbevingen en bodemdalingen zijn niets anders dan het inzakken van het poreuze gesteente wegens te weinig natuurlijke tegendruk.

De NAM heeft verzuimd om het gas zo te winnen dat er voldoende tegendruk in de gasvelden bleef staan. Het is vergelijkbaar met het leeglaten lopen van een luchtband met een enorm vehikel er bovenop (Gronings landschap). Het gas had ook gewonnen kunnen worden door het gas met b.v. stikstof op 200-350 bar naar boven te drijven zodat de druk in het gasveld constant blijft, echter dit kon om kostentechnische redenen niet, want graai-uilskuikens. Zei ik pVDa..?

Feitelijk is er maar een oplossing: de druk moet terug in de gasvelden, en wel heel rap.

Veluwse-Eikel | 01-07-18 | 01:21 | 8

HoerieHarry | 01-07-18 | 01:32
Je lacht erom, maar is nogal erg voor de hand liggend met die socialisten hier hoertje.

Ongeblustekalk | 01-07-18 | 01:44

Ongeblustekalk | 01-07-18 | 01:44
Hoertje?
Ja ik lach erom. En alles wat ik doe bepaal ikzelf. Best wel lekker!

HoerieHarry | 01-07-18 | 01:58

CO2 erin met 200 bar dan snijd het mes aan 2 kanten.

Trumme | 01-07-18 | 02:13
▼ 5 antwoorden verborgen

Mooi man dat gas. Je zet godverdomme dat fornuis aan en branden met die zooi.

Kan je niet realiseren met iets anders. Heeeuj

Nacho_Vidal | 01-07-18 | 01:15 | 1

Inductie werkt beter Nacho. Je kunt daarmee ook chocola verwarmen tot een huidvriendelijke temperatuur en het dan over bepaalde lichaamsdelen laten lopen.

Dat heeft weer andere voordelen... Rocco zou het wel weten!

mrXL | 01-07-18 | 10:34

De plasticsoep uit de oceanen, een lastig ding, maar is zonder twijfel commercieel te vissen, hopen vissers die zich daar op zouden kunnen storten om uit te voeren, met behulp van het denkvermogen van het neusje van de zalm van engineers, scheikundigen, natuurkundigen en einsteinbriljantisie hier op GeenStijl moet het mogelijk zijn om met die plastic soep en een simpel systeem om co2 uit de lucht te halen, met ook de zo verfoeide NOx stoffen, dat scheikundig briljant om te zetten tot een onder hoge druk onschuldige vloeibare brei te mengen en de lege velden in te pompen, hogedrukpompen in groningen geen probleem, zitten gespecialiseerde bedrijven zat, gewoon de aardgas blijven pompen want bevingen gaat nog wel een tijdje door ondanks de wensgedachten van de politici, geld genoeg van de opbrengsten om de NOx co3 plastic soep de lege bellen in te pompen, ergo; reductie CO2 , NOxc en plastic soep, kan ik gewoon met m'n gasketel blijven douchen, en is de 95% CO2 reductie in no time gehaald, dus

GuruOuwehuru | 01-07-18 | 01:12 | 3

Wat een verhaal!

Nacho_Vidal | 01-07-18 | 01:16

De valse lucht die jij aan het pompen bent, wie compenseert dat dan?
Ratelderatel.

Ongeblustekalk | 01-07-18 | 01:19

@GuruOuwehuru,
50 jaar volle porrie gas productie, Hoeveel van die eeeh... vloeibare brei wil je pompen?

Datgingniegoed | 01-07-18 | 01:24

De noordelijke rand van Groningen is al volledig gecompenseerd, zoek dat maar eens uit stelletje nep journalisten.

Ongeblustekalk | 01-07-18 | 00:38

Men neme een betonnen bak gevuld met water+ een anti fries en graaf het geheel in tot net boven het maaiveld. Hier in plaatst men een drijfende fundering en bouwt hierop een hout skeletbouw (nul op de meter) huis. Hatza! ... lig je ook altijd waterpas.

Datgingniegoed | 01-07-18 | 00:32 | 2

Een anti fries..
Een Groninger met een hekel aan de buren?

koeberg | 01-07-18 | 01:27

@Koeberg,
Sorry vries

Datgingniegoed | 01-07-18 | 01:45

Larie heeft met zijn inteelt familie wel jarenlang geprofiteerd van her Groningse gas.

paulisimo | 01-07-18 | 00:30

Maar gewaardeerde Feynman, ieder heeft wel een soort diepkijk op iets in de dingen maar is U de Peter de Vries 2.0.. Overal iets over te zeggen.. mmmm.. kweeie.

larie | 01-07-18 | 00:29

jcvjcvjcjcv of whatever, heb jij op de huishoudschool gezeten? jij totale randdebiel! Verdiep je eens lamlul, met je palen onder woningen. Ja in jouw pauperparadijs in de moslim driehoek.

paulisimo | 01-07-18 | 00:28 | 2

Lekker bezig Pauli!
Trouwens niks mis met de huishoudschool. Zou voor veel meiskes goed zijn heden ten dage.

HoerieHarry | 01-07-18 | 01:06

1) Leer mijn nick te kopiëren ipv fout te spellen
2) Ik heb niks over palen gezegd
3) Die huishoudschool zou wel een goed idee zijn geweest voor je.

jcvjcvjcvjcv | 01-07-18 | 12:45

In aanvulling op Feynman zijn er nu al vervelende grondwater en kanaaleffecten te constateren omdat met name het binnengebied zakt en de zeereep minder. Hierdoor wijzigt de natuurlijke/van oudsher aangelegde afwatering van richting. De afgelopen 10-20 jaar is het daarom tijdens langdurige regen op een aantal plekken al niet goed gegaan met die droge voeten. En het gaat niet beter worden met dat nazakken.
De Blauwe Stad gaat nog eens heel groot worden.

Winter_is_coming | 01-07-18 | 00:28 | 1

Oude klei is meer ingeklonken dan nieuwe klei. Voor Groningen sinds de inpolderingen vanaf de Middeleeuwen. Hier komt de bodemdaling door de gaswinning bovenop.

hmariavanempel | 01-07-18 | 01:53

De calculerende groninger moet eens ophouden met zeiken. Give the dog a bone. Dat we van het gas afmoeten is poilitiek, Putin heeft zat en leidingen om naar hier te transporteren zijn er al maar Putin is slecht.. zucht.

larie | 01-07-18 | 00:18

@Feynman: wat ik ook zo idioot vind is dat de wat critischer SodM (richting gaswinning) valt onder .......
“SodM is de onafhankelijk toezichthouder op de delfstoffen- en energiewinning in Nederland.” Onafhankelijk, maar valt onder Minister van Economische Zaken en Klimaat. Mag je één keer raden wie(bes) dat is!
Vestzak, broekzak...

Guust Kadaver | 01-07-18 | 00:11

Kale Gerrit had beter zwakzinnige Gerrit kunnen heten.

paulisimo | 30-06-18 | 23:49

Manohmanohman.... Wat een ongelofelijke wanvertoning is dit toch . Al acht jaar lang laten we ons volk in de steek en laten we gelukzoekers binnen. Als het dan allemaal zo moeilijk wordt om die mensen van een veilige huisvesting te voorzien, koop ze dan uit en bouw op die plek het tweede schiphol.

Datgingniegoed | 30-06-18 | 23:47 | 6

@ongeblustekalk,
LOL, Ik heb geen kroontje nodig of een FvD om te weten waar ik sta. Waarom ben ik idioot dan?

Datgingniegoed | 01-07-18 | 01:16

Datgingniegoed | 01-07-18 | 01:16
Waarom heb je een kroontje dan? Corrupt zijn is hier normaal, dus mag je toegeven, is geen schande, net als een half geschoren baardje.

Ongeblustekalk | 01-07-18 | 01:24

Flikker toch op met het volk in Groningen in de steek laten. Ik kwam er bij familie en hele straten stonden er 12 jaar geleden te koop. Leegloop gebied geen hond wil er wonen. En nu moeten we opeens massaal van het gas af en voor miljarden renoveren in die streek. En de rest van Nederland voor 20 K euro’s aan de warmte pomp terwijl er nog voor 150 miljard aan gas in de grond zit. Wie gaat dat compenseren ?

Trumme | 01-07-18 | 02:19
▼ 3 antwoorden verborgen

In ons land heerst een collectieve waanzin, zie de dwingende aanwezigheid van Diederikje in de klimaatmaffia raad. Alles wat hij aanraakt veranderd in stront. Wiebes idem dito, in een normaal land is iemand met zijn uiterlijk en bekwaamheden ambtenaar in een kleine gemeente. Veel van de reacties op het verzakken van de Groningse bodem zijn lachwekkend, bijna alle woningen in Groningen en Friesland staan op het vaste (zand en klei). Er was nooit een noodzaak om te heien. Als je begint te fucken met dat vaste begint de ellende. Snap dat eens, jullie randdebielen uit die verdoemde randstad.

paulisimo | 30-06-18 | 23:45 | 1

En vergeet de gevaarlijke Doukle Terpstra niet van de installatie branche die ieder gezien 20 ruggen uit z’n inkomen trekt.

Trumme | 01-07-18 | 02:21

Ff een correctie @Feynman: NAM is overheid, Shell & ExxonMobil (Esso) geen Texaco.
Verder wederom sterk, leesbaar, feitelijk stuk. Blijf doorgaan!

Guust Kadaver | 30-06-18 | 23:41 | 2

FF een correctie @ Guust Kadaver: er iets niets van de overheid bij van de NAM. De NAM is voor ieder 50 procent van de door u genoemde Shell en Esso.

JanvandeBiertent | 01-07-18 | 05:46

Als Wiebels morgen van het Groningerveld een tax haven maakt zijn overmorgen alle villa's in de Blauwe Stad het tienvoudige waard. Binnen vijf jaar vijf golfbanen en 1 racecircuit dat de naam van een bekende inwijkeling draagt : Max Verstappen. Niemand hoor je nog zeuren over een paar scheurtjes.

hmariavanempel | 30-06-18 | 23:24 | 6

Hoeveel mannen heb je gehad?

HoerieHarry | 30-06-18 | 23:56

Als je mijn nick googlet weet je dat ik onbevlekt ben gebleven nadat in december 1585 in 1 nacht een heel Spaans leger over mij heen is gegaan.

hmariavanempel | 01-07-18 | 00:20

HoerieHarry | 30-06-18 | 23:56
Mevrouw van Empel is nog nooit genomen door een man. Aftreksels misschien.

Ongeblustekalk | 01-07-18 | 00:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Tot Rutte himself om 4 uur s'nachts onder zijn matras in een hoekje van de slaapkamer ligt. Moet je voor de lol met die grachtenpanden doen.

Alsulinkskijkt | 30-06-18 | 23:21 | 2

Grachtenpanden in het Benoordenhout?
Koekoek!

Berbaar | 30-06-18 | 23:26

En gewoon zuurstof erin pompen, tot de juiste verhouding, en dat dan aansteken?

Baron Clappique | 30-06-18 | 23:18 | 1

CO2 erin!

Trumme | 01-07-18 | 02:23

Ze mogen lekker de rambam krijgen. Net zoals joris dat bij mij wilde doen. Maar ik ben niet weggejorist en opgerot-able. Ik ben als een vieze slijmerige kakkerlak die altijd zijn weg terug vind naar GeenStijl.

Potatochips. | 30-06-18 | 23:14

Maarreh..... los van al het technische en waarschijnlijk deugdelijk onderbouwde commentaar hierboven, als je het artikel goed leest, lijkt het wel...., het lijkt wel.......
(verbijsterd voor zich uitkijkend)
Alsof politici niet te vertrouwen zijn?

J-van-de-Bontekoe | 30-06-18 | 23:05

Even tussendoor. We moeten voorzichtig doen met water. (oude hobby van ons dikke prinsje) We spoelen nog wel steeds de plee een paar keer per dag door met drinkwater, maar voor de rest moeten we zuinig aan doen hoor, anders gaan we weer allemaal deaud.

beau van rtl | 30-06-18 | 22:18 | 3

beau van rtl | 30-06-18 | 22:18
Nog even en het tonnetje en de fles worden geherintroduceerd.

toetssteen | 30-06-18 | 22:28

Welnee. Water zat in Nederland.

HoerieHarry | 30-06-18 | 22:52

Ze mogen de rambam krijgen. Ik gebruik zoveel water als ik wil. Voor de vluchtelingen was ook genoeg. Dat werd zelfs op het spoor gesmeten.

Potatochips. | 30-06-18 | 23:20

Fascinerend, dat rustgevende wegzakken in een bankstel. Het beschrijft precies wat er in een VVD-hoofd gebeurt: eerst een aardbevinkje, dan de gedachte en dan de voorstelling van Groningen: oeff, meer dan 1 meter lager!!! Maar dan lonkt het bankstel weer en het rustgevende wegzakken, waarmee elke steekhoudende gedachte effectief onder de dikke kont wordt gesmoord. Wil er in NL een revolutie uitbreken, dan dienen eerst alle rustgevende bankstellen in de ban te worden gedaan en verbrand op torenhoge paasvuren en nieuwjaarsvuren. Zolang echter de VVD-ers kunnen blijven wegzakken in hun pluche, zolang zullen aardbevingen worden gebagatelliseerd door Wiebes, Rutte en hun Shell vriendjes op hun rustgevende bankstellen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 30-06-18 | 22:18 | 7

Een revolutie vereist in het algemeen wel een sterke maag. Pas als je de bankzitter mee de stapel op sleurt gaat er pas daadwerkelijk iets wezenlijks veranderen. Keep om dreaming als je denkt dat dat eerder is.

Buerman | 30-06-18 | 23:19

jcvjcvjcvjcv | 30-06-18 | 22:49
Gaswinning veroorzaakt schade. Slecht onderhoud of slechte fundering veroorzaakt schade. Waarschijnlijk heeft het huis dat niet op palen is gebouwd, het prettiger dan het bouwsel dat alle grond om zich heen ziet wegzakken. In veengebieden werd vroeger op takkenbossen gebouwd, als dreef het huis op een drijvend eilandje: geen centje last. Maar dit terzijde. De ene schade en de andere schade, zijn die te onderscheiden? Zo ja, dan is degene die zijn huis liet verklojojen aansprakelijk. Zo, nee, dan dient de overheid met op het rustgevende bankstel: Shell+Exxon, de schade ruimhartig te vergoeden.

Eeuwig..Op..Vakantie | 30-06-18 | 23:24

Eeuwig.. Op.. Vakantie | 30-06-18 | 23:24
Dat is nou precies het probleem; het is niet zomaar te onderscheiden. Of althans; niet voor zover ik weet.

Ik ken overigens een geval; rijtjeshuis, 2e van 7 ofzo; bij allebei de buren werden de scheuren beoordeeld als "aardbevingsschade", bij het huis er tussenin niet...

//in m'n vorige reactie bedoelde ik uiteraard "panden" ipv "paden".

jcvjcvjcvjcv | 01-07-18 | 02:01
▼ 4 antwoorden verborgen

Nog even een citaatje van Samsom van een paar jaar terug toen hij op bezoek was in Delfzijl: "Als de Groningers de door hen gevraagde compensatie voor de aardbevingsschade krijgen moeten ze niet langer gaan ageren tegen de komst van de geplande mega-windmolens". Oftewel, je bent 40 jaar wingewest en wordt al het verdiende geld in de rest van het land besteed. Daarna ontstaat schade die met veel hangen en wurgen vergoed wordt. En nu wordt de leefomgeving bedreigd door windmolens met tiphoogte van meer dan 200 meter, een soort van "War of the worlds". Die Samsom is óf knettergek óf de Groningers mogen van hem in de stront zakken...

eerstneukendanpraten | 30-06-18 | 22:18 | 3

Echt. Waar haalt die het godvergeten lef vandaan om dat te zeggen. Brrrr. Engnek.

zwartzondersuiker | 30-06-18 | 23:07

Hou toch op. Groningen leeft van de uitkeringen en al die dieprode Stalin-communisten daat hebben maar wat graag dat peperdure sociale stelsel in de lucht gehouden.

2voor12 | 30-06-18 | 23:38

Zijn het niet juist de Groningers die continu (ultra-)links blijven stemmen?
"Get what you deserve..."

EefjeWentelteefje | 01-07-18 | 10:46

Als dat gasveld onder bijvoorbeeld Amsterdam had gezeten was men zeker tien jaar terug al gestopt met oppompen.

eerstneukendanpraten | 30-06-18 | 22:10 | 1

Geen zorgen pratendeneuker,dat bolwerk aldaar gaat heel snel wegzakken de komende jaren met die kaakklem aan het bewind.

wiedergutmachsnikkel | 01-07-18 | 00:58

CO2 afvang en opslag is onzin, dit gaat nooit werken. Veel verder dan een proef projectje is dit nooit gekomen en zal het ook nooit komen. Effectiever is de aanleg van nieuwe snelgroeiende bossen, bossen te kappen, hout te versnipperen en vervolgens te begraven...

ZwarteDag | 30-06-18 | 22:09 | 2

Hout is te gebruiken als biobrandstof. De in het hout opgeslagen CO2 komt dan weer vrij. Het betreft CO2 die eerder aan de lucht is ontrokken. Per saldo is de CO2 uitstoot dan dus nul. Daarmee is hout ook een duurzame energiebron. De CO2-kringloop is gesloten. Het totale proces is CO2-neutraal. Begraven is dus een idioot plan. De opgeslagen CO2 zal bovendien bij begraven niet blijvend kunnen worden vasthouden, behoudens onder extreem hoge druk.

Buerman | 30-06-18 | 22:29

Bij biomassa wordt altijd vergeten dat men begint een locatie af te breken die CO2 afving. Die negatieve bijdrage zit dan niet in de rekensom. www.daskapital.nl/5151322/minister-ga...

Feynman | 30-06-18 | 22:57

Zuid-Limburg is ondergraven met mijngangen en mergelgroeven. In de jaren-60 werden de staatsmijnen abrupt gesloten en daarna stortte de zuidelijke helft van de provincie in armoe. Immigranten werden aan hun lot overgelaten, mensen met longvlieskanker, COPD of door de machines afgerukte ledematen kwamen nergens meer aan de bak omdat er gewoon geen werk was. Het ABP, Defensie en CBS werden er naartoe gebracht maar dit bood alleen werk aan het voormalige kantoorpersoneel en de banen werden creatief verdeeld, nu, ruim 50 jaar later, is het zuiden nog steeds aan armoedige zooi met armoe, laaggeschoolde mensen, obesitas, legio gezondheidsklachten en last but nog least verzakte huizen en zelfs en verzakt winkelcentrum.
Wat ik zeggen wil: Groningen moet niet denken dat ze iets hoeft te verwachten van de overheid. You’re on your own.

Bakkeleures | 30-06-18 | 21:54 | 2

Eerst Limburg in armoede nu na honderden miljarden euries gas onder de Groningers weg te hebben gezogen de bewoners laten stikken en heel Nederland opzadelen met warmtewisselaars wat de bevolking per huishouden zo'n 10 tot 20 duizend euro gaat kosten .
Laten we bij de volgende verkiezingen ons niet met klimaat smoesjes het riet in laten sturen weg met die smerige roversbende

likdoorn | 30-06-18 | 22:15

Ze moeten de NAM helemaal leegtrekken. Fok die shit. Het is niet alsof Shell netjes belasting afdraagt ofzo.

JWZ_JMK | 30-06-18 | 21:54

In de jaren 70 en 80 kon een kind zien op welke schandalige wijze goede sier werd gemaakt met de aardgasopbrengsten. Wie het werken zat was liet zich afkeuren en genoot tot sint juttemis van riante WAO uitkering. Onder de goedkeurende blikken van Den Uyl, van Agt en Lubbers stroomden zo 1 miljoen mensen in die regeling. Sinterklaas bestond toen nog en ook de inmiddels werkloos geworden Turken en Marokkanen waanden zich in een paradijs op aarde. De bel is nu bijna leeg en nu moeten er nieuwe baten worden gevonden.

donkeyman | 30-06-18 | 21:49 | 1

Juist. En dat heeft een hoop verwende alles eisende mensen opgeleverd, waarvan een deel nu ook de zorg leegtrekt.

laagvliegert | 01-07-18 | 00:21

Shell Canada pompt inmiddels CO.2 in (half) lege olievelden www.mromagazine.com/2012/07/16/shell-... Het NH.4 in het Groningerveld met een huidige waarde van € 77 miljard is een veelvoud waard voor alle betrokken partijen - Staat, NAM en de lokalen - als Shell er in slaagt zonder al te hoge kosten het NH.4 te winnen door er CO.2 in te stoppen.

hmariavanempel | 30-06-18 | 21:48 | 8

@japannert
Ik heb nieuws voor je check :Lord Christopher Monckton , Dat onderzoek is al lang en breed gedaan. Begrijp mij niet verkeerd een energie transitie is een goed ding maar ik geloof dat we de verkeerde richting in slaan.

Datgingniegoed | 01-07-18 | 00:52

@jappanert,
Ooit wel eens gekeken hoeveel CH4 hydraat er zich als een sluip moordenaar onder het opervak bevind? Bij de minst geringste druk / temperatuur verandering komt dit dodelijke gas vrij. Vind ik persoonlijk veel enger en kan je beter delfen en als brandstof gebruiken.

Datgingniegoed | 01-07-18 | 00:58

@jappanert,
IPPON

Datgingniegoed | 01-07-18 | 01:04
▼ 5 antwoorden verborgen

Hou de delta nat. @@

newray | 30-06-18 | 21:43

Hoe is die leus ook alweer? Er is niks boven Groningen?

Is dit nog nieuws? | 30-06-18 | 21:42 | 1

Jawel De Noordpool.

HoerieHarry | 30-06-18 | 21:43

Wat mensen volgens mij bang maakt, is het pappen en nathouden door de regering. Ze durven geen besluiten te nemen en bewijzen steeds weer dat ze geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn. Na de initiële paniekfase draaien ze nu aan regelaars en knoppen in de hoop op een wonder. Hun grootste zorg is hoe je die Groningers stil krijgt zonder dat de schatkist en de aandeelhouders eronder lijden. De enig werkende oplossing is om de Haagse ratten in Loppersum neer te planten en de vrijgekomen luxe bestuurderspaleisjes aan de Groningers toe te wijzen. En wel een beetje snel, voordat er qatkauwers intrekken. Is dit land stuk of is het stuk? Nee, echt stuk is het nog niet. De fundering is nog goed. Maar die Haagse boktorren knagen wel gestaag aan de steunbalken.

Nivelleermarionet | 30-06-18 | 21:38 | 2

De regering heeft een besluit genomen. Samen met Shell en Exxon op de schatkist gaan zitten en hopen dat de storm overwaait. Hopen dat de aardbevingen afnemen en er daarna niet meer verstevigt moet worden. Aangezien deze drie partijen niet hoeven te betalen voor de risico’s die Groningers ongewild lopen, is dat pure winst.

Feynman | 30-06-18 | 21:44

@Feynman
Ik geloof inderdaad dat de regering hoopt op wat jullie rond 1944 een “Fizzle” noemden toen jullie de Gadget bouwden. En ik zal maar niet vragen wie de rekening van dit debâcle gaat betalen. Graag allen tezamen nog een klein beetje verder krom gaan staan.

Nivelleermarionet | 30-06-18 | 21:50

FTM: Aan de schadeafhandeling door de NAM is in totaal bijna 1,7 miljard uitgegeven. Daarvan heeft de staat – en dus: de belastingbetaler – circa 1,1 miljard betaald; Shell en Exxon elk slechts circa 310 miljoen.

Dat geld komt niet ten goede aan schadevergoedingen, maar hoofdzakelijk aan door de NAM ingeschakelde schade-experts.

Einde van de Domheid | 30-06-18 | 21:35 | 1

De staat heeft daarna experts ingeschakeld die om bovenstaande redenen nog vier keer zo gemotiveerd waren om geen cent uit te keren.

Feynman | 30-06-18 | 21:38

Heb ooit een vriendinnetje in Groningen gehad. Toen ze "oh wat lekker" zei in het Gronings ben ik gevlucht.

Trouwens vind ik het wel serieus lullig voor de mensen die het betreft. Het gesol heeft nu wel lang genoeg geduurd. Compenseer die mensen gewoon. Hoe moeilijk kan het zijn.

HoerieHarry | 30-06-18 | 21:29 | 4

"Oh wat lekker" in het Gronings is gewoon "Oh wat lekker".

kriebeltjes | 30-06-18 | 22:18

@hoerie: Daar zijn die gag ballen toch voor uitgevonden?

A.I. van Dee | 01-07-18 | 01:58

kriebeltjes | 30-06-18 | 22:18
Harry kreeg te horen: ow wat bennie een prutser

miko | 01-07-18 | 04:44
▼ 1 antwoord verborgen

link werkt niet.

Canninefaatje | 30-06-18 | 21:42

Wat een onsamenhangend stuk zeg.

Spanko | 30-06-18 | 21:25 | 1

Het enige onsamenhangende is onze bodem.

PresidenteDeConjovia | 30-06-18 | 21:34

Supercolumn, Feynman, zoals altijd. Sinds 1986 waren er al meer dan duizend bevingen in de provincie Groningen, www.rtvnoord.nl/aardbevingen. Met alle schade van dien.

Ook prachtig zoals je alles uitpluist wat er fout is gegaan. Een kabinet-Wilders 1 (2, 3, 4) zou dit jaren geleden al hebben opgelost. Zo simpel is het. Maar nu wachten de gedupeerde Groningers al jarenlang op het geld waar ze recht op hebben en steeds maar niet krijgen.

hoogstetijd | 30-06-18 | 21:25

Bekijk het niet alleen van boven, maar ook eens in dwarsdoorsnede. Dan zie he poreuze aardlagen waar het gas bovenin verzameld onder niet gasdoorlatende lagen. Alleen dit is gas. Als je grote drukverschillen maakt tussen het ene veld en het andere, krijg je transport tussen beide resevoirs via de poreuze laag. www.biobasedpress.eu/nl/2014/06/energ... Dat is een langzaam proces. Beetje vergelijkbaar hoe water toch een beetje zuurstof opneemt maar ook weer spontaan afgeeft. Die evenwichtsprocessen gaan gewoon in de bodem door.

Feynman | 30-06-18 | 21:36

Ik geloof je meteen, toch vind ik dit argument te ver gezocht. Het beschreven effect is te klein om op korte termijn effectief te zijn, dit is een lange termijn effect. En on the long run, we’re all dead...

ZwarteDag | 30-06-18 | 22:06

Feynman | 30-06-18 | 21:36
Er is simpelweg no way dat die theorie stand houdt. De reserves zijn miljoenen jaren stabiel gebleven binnen het containment waarin zij opgesloten zijn geraakt. En dat onder druk van honderden bar. De drukverlaging door onttrekkingen zal nimmer resulteren in doorbreking van het containment vanuit andere reservoirs.

Buerman | 30-06-18 | 22:48

Turbo aan en leegtrekken maar. Hebben we direct voorlopig geen last meer van die gemeentes die Groningen nu gebruiken als excuus om aardgas af te schaffen.

VeelTeSteil | 30-06-18 | 21:23

De eerste beving was 2e Kerstdag 1986,om 07.47 en 51 seconden in Assen aan de uiterste rand van het gebied waar de bodem daalt. 25 jaar na de start van de winning.
Je heeft geen groot genie te zijn om te voorspellen dat het nog 25 jaar door gaat, ook al stop je nu helemaal. Het maakt dus geen moer uit. Verstevig die huizen. En maak het veld leeg, en stop met koppeling aan 'Het' Klimaat, want gas is zoals Rozendaal vandaag in de Telegraaf mag schrijven veruit de 'schoonste' van de fossiele brandstoffen en hard nodig als je die maffe klimaatnonsens doelstellingen wilt halen, die overigens nergens om gaan en helemaal niks, 0,00000000000000001 gr in 2100 gaan uitmaken als er al al een koppeling tussen CO2 en temperatuur is .

Canninefaatje | 30-06-18 | 21:23 | 2

Grondverzakkingen waren er al eerder. Boeren werden afgekocht.

Einde van de Domheid | 30-06-18 | 21:24

@Einde van de Domheid | 30-06-18 | 21:24 ja dat klopt , ik heb het over bevingen.

Canninefaatje | 30-06-18 | 21:43

Feynman, pompen Duisters uit dezelfde bel gas op?
Dat staat er!

Einde van de Domheid | 30-06-18 | 21:22 | 6

Jouw tweede link komt eerst met een botte ontkenning, om in alle alinea’s erna een gezamenlijke gasbel te beschrijven.

Feynman | 30-06-18 | 21:31

#Feynman klopt. Laurens Jan Brinkhorst kopt: 'Geen verbinding' en verder in het artikel 'behalve in het gezamenlijk deel onder de Eemshaven'. Behoorlijk zwak van GROENLINKS en DvhN om hier genoegen mee te nemen!

Einde van de Domheid | 30-06-18 | 21:38

Nee, maar het is wel een issue waar beide landen nog wel een nadere deal zullen moeten sluiten, aangezien Duitsland er niet aan gebonden hoeft te zijn dat NL eenzijdig de productie tzt zal staken,

"Onder de Common Area in het Eems Dollard gebied bevindt zich een uitloper van het Groningenveld. Concessiehouders voor de gaswinning in het betwiste gebied zijn voor Nederland de NAM (Shell Nederland en Esso) en voor West-Duitsland Brigitta (Deutsche Shell en Esso). In 1966 hebben NAM en Brigitta (onder goedkeuring van hun overheden) een Overeenkomst van Samenwerking en een Bedrijfsvoeringsovereenkomst gesloten, waarin bepaald is hoe de omvang van de gasvoorraad onder de Common Area zal worden berekend en wie het gas omhoog zal halen. Omdat de NAM al het aardgas uit het Groningenveld onder Nederland omhooghaalt, had Brigitta er vrede mee dat de NAM ook tegelijkertijd het gas ophaalde waar West-Duitsland voor de helft recht op had. Kortom: de NAM treedt op als operator in de Common Area."

Buerman | 30-06-18 | 22:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Je link werkt niet. De link hieronder van einde van de Domheid heeft wat Duitse productielocaties die een Nederlands veld Deen. Op zee wordt genoeg gewonnen. Als reactie op Zwarte Dag staat hoe via poreus gesteente velden op afstand op de lange termijn toch met elkaar communiceren.

Feynman | 30-06-18 | 21:41

Goed artikel, maar vind het allemaal toch een vrij ridicuul schouwspel. We nemen en veroorzaken dagelijks risico's die vele malen groter zijn dan de gaswinning in Groningen. Alleen al in het verkeer komen honderden mensen om, een flink aantal mensen komt per ongeluk of expres onder de trein of komt om bij een vliegtuigongeluk. Huizen en gezinnen gaan in de hens door kortsluiting, kaarsen of brandbare vloerbedekking.

En hoewel we alles binnen redelijkheid doen om dat te verminderen, hoor je zelfs de grootste autohatende GL-adepten dat niet serieus aandragen als een reden om al het verkeer tot stapvoets te reduceren of elk niet-noodzakelijk vervoer stil te leggen, alle brandbare spullen en open vuur te verbieden of over te stappen van wisselstroom op het veiliger gelijkstroom.

Totaal aantal burgerdoden en ernstig gewonden door Groningse gaswinning in 50+ jaar: nul.

Wees vooral genereus en koop die Groningers desnoods collectief uit. Geef ze de optie naar andere delen van Nederland te verhuizen als ze banger zijn om te komen bij een beving dan neergemaaid te worden door een vrachtwagen wanneer ze een weg oversteken. Maar laat niet dit soort neurotische massapsychose en mediahypes het beleid bepalen.

Hoewel ik nooit fan ben geweest, gezien mijn libertarische neigingen, van het "algemeen belang" argument (en het is ook geen algemeen belang maar een meerderheidsbelang): in tijden van oorlog steken we ook de dijken door om de vijand tegen te houden, ook al staat jouw huisje in een polder. Als ergens een weg moet worden verbreed of aangelegd, of een ziekenhuis of i.d. gebouwd, kun jij ook een deel van je voortuin of je hele huis kwijtraken, in ruil voor compensatie.

Erg triest en gaat mij al wat te ver. Maar als de meeste mensen dat wel prima vinden, wat is er dan mis met het gewoonweg uitkopen van Groningers, hun huizen verstevigen (of slopen en herbouwen) en verhuren aan mensen die wel een risico bereid zijn te lopen dat veel kleiner is dan je dagelijks mee te maken hebt?

Wol | 30-06-18 | 21:18 | 4

Feynman | 30-06-18 | 21:51
Snap het niet geloof ik. Een risico van bijna niets, vermenigvuldigd met tien, blijft verwaarloosbaar klein. Nul risico is ook nul vrijheid (even scherp gesteld). Dat je voorzorgen treft begrijp ik, maar een totaalverbod, nee dat past niet bij een vrij land.

Wol | 30-06-18 | 22:13

Een dijk die eens in de honderd jaar overstroomd is lager en goedkoper dan een dijk die eens in de duizenden jaar overstroomd. Enzovoorts.

Een dijk rond akkers die bij falen 1 dode veroorzaakt is lager dan een dijk rond een dorp die bij falen duizend doden veroorzaakt. Enzovoorts.

Binnen risico management geldt dat de kans dat iets misgaat wordt vermenigvuldigd met de maximale ramp. Binnen dijkkring 14 wonen zo veel mensen dat die bij het simpelste falen al een massamoord pleegt. Dat levert een extreem deltaplan en dijken.

Ik streef niet naar nul risico. Maar als je in 1963 het risico ziet, in 1986 serieuze aardbevingen hebt, dan hoor dan al je huizen te verstervingen. Niet pas als de pleuris uitbreekt. Nu zijn in 2014 beloftes gedaan is er in 2016 een norm vastgesteld en wordt in 2018 weer het risico zonder oplossing bij de boeren gelegd.

Bij een vrij land past niet dat ik mijn bedrijfsrisiic’s Gratis kan afwikkelen op de buren uit kostenoverwegingen.

Feynman | 30-06-18 | 22:55

Feynman | 30-06-18 | 22:55
Waar beweer ik dat de overheid of de NAM of Shell hun risico's mogen afwentelen zonder compensatie? Ik zeg dat nul risico gewoon niet reëel is en dat dus ook de NAM risico mag veroorzaken voor een ander, net als wij allen dat dagelijks doen en accepteren op ander gebied.

Dat je dan wel de boel moet verstevigen en compenseren bij schade, plus wellicht bij voorbaat extra in het gebied investeren of mensen die er wonen een maandelijkse toelage als compensatie voor de "stress" geven staat daar los van?

Wol | 01-07-18 | 15:16
▼ 1 antwoord verborgen

Texaco? Dacht dat Esso/Exxon partner was in de NAM.
Of heb ik een nieuwe deal gemist?

Ooit was er sprake van om CO2 op te slaan in de 'lege' gasvelden.
Dat kan technisch niet? Of is te duur? Of...?

Zueco | 30-06-18 | 21:15 | 5

Bij verbranding van aardgas (of steenkool) komt niet alleen CO2 vrij, er zit ook veel stikstof in de afvalgassen, tenzij je de verbranding doet met pure zuurstof, maar dat kost ook weer veel energie om te maken. CO2 uit de buitenlucht halen kost ook veel energie en is dus duur. Er zijn maar heel weinig industriële processen waarbij pure CO2 vrijkomt, en de industrie heeft ook pure CO2 nodig, dus zonde om dat in de grond te stoppen. Daar komt nog bij dat het onder zeer hoge druk de grond in gepompt moet worden, omdat er een paar km aarde op leunt, en waarschijnlijk eerst vloeibaar maken om een noemenswaardige hoeveelheid door een nauwe boorpijp te krijgen. Alles bij elkaar kon het terug stoppen van de CO2 wel eens meer energie kosten dan we de afgelopen decennia uit het aardgas gehaald hebben. Het aardgas in de grond laten zitten was dus goedkoper geweest en had energie gescheeld. Daarnaast is het maar de vraag hoe lang die CO2 in de grond blijft zitten. Door de gaswinning is de bodem minder stabiel geworden, vandaar ook die aardbevingen. CO2 zou onder hoge druk ook kunnen reageren met de bodem, bijvoorbeeld oplossen in grondwater, waardoor de druk er helemaal niet door toeneemt, sterker nog, er zou meer kalk kunnen oplossen in het zuurdere grondwater waardoor de boel alleen maar erger wordt.

Het hele CO2 opslaan verhaal is FAKE. Maar energie centrales hebben wel _ECHTE_ subsiedie ontvangen om op hun terrein ruimte te reserveren voor de bouw van een CO2 afvang installatie, ook als die er helemaal nooit zou komen.

W_F | 30-06-18 | 21:51

W_F | 30-06-18 | 21:51
Maar dan wel bronwater met bubbeltjes uit Groningen?

miko | 01-07-18 | 00:22

CO2 opslag onder de grond is dikke waanzin en geld verbranden voor 0 effect. Nooit aan beginnen want het is ook erg onveilig! CO2 is onderdeel van de levenscyclus, elk oprganisme produceert CO2, of heeft het juist nodig als bouwstof voor de zuurstofproductie. Dankzij klimaat hoaxers denken hele volksstammen dat het een gevaarlijk broeikasgas is. Fake nieuws!
Daarom maakte ze bijvoorbeeld personenauto's met een dieselmotor, zuinig met brandstof en dus weinig CO2, maar die extreem veel NOx produceren dat een 265 x krachtiger broeikasgas is als CO2 en ook nog giftig.
Je kunt CO2 laten opslaan door plantjes en plankton.
Die maken er zuurstof en leuke dingen van zoals nieuwe aardolie.
Nogmaals, alle levende organisme produceren CO2, ademen zuurstof in en CO2 uit!
Als je heel veel fossiele brandstoffen verbrandt stimuleer je planten groei.
Als je CO2 wegstopt ontstaat een zuurstof tekort.

Flappie2006 | 01-07-18 | 20:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Groningers moeten zich afscheiden van Nederland. Komt nooit meet goed.

Mark_D_NL | 30-06-18 | 21:09 | 3

Groningen afscheiden, Amsterdam afzinken, die Friezen natuurlijk (duh), Limburg en Brabant moeten maar oprotten naar Belgie. Blijft langzamerhand niet veel over Mark. Ghehehe.

Basil Fawlty | 30-06-18 | 21:23

Zeeland mag ook wel naar Belgie.

HoerieHarry | 30-06-18 | 21:39

Antillen zelfstandig, Almere daaraan toevoegen, duvuntur naar Turkije....

Is dit nog nieuws? | 30-06-18 | 21:41

Toezichthouders schreeuwen moord en brand, burgers voelen zich door de politiek niet gehoord en achteraf heeft niemand van de verantwoordelijken het gewusst. Een groeiend aantal dossiers lijkt op dit scenario af te stevenen. Schrikbarend.

Kale Gerrit | 30-06-18 | 21:09

Natuurlijk kan Groningen niet meer gered worden de grond is daar als een gatenkaas
En al die bevingen die door instortenden vroegere gas holtes ontstaan zijn niet meer te stoooen Den Haag en de NAM weten dat en het repareren van woningen is dan ook water-geld naar de waddenzee dragen

zoefff3 | 30-06-18 | 21:09

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken