Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten - Gas

feynmanenoffeiten100.jpg We zijn nu al een jaar bezig met de aardbevingen in Groningen. Vorige week was er nog de nieuwswaardige flater dat iemand uit de partijtop van de VVD “per ongeluk” in een volle trein openlijk gaat bespreken wat de VVD in haar hoofd heeft. In plaats van schade te vergoeden en de panden aardbevingsbestendig maken, zijn we blijkbaar bezig met spelletjes zoals de media ontlopen, nieuw onderzoek (en dus vertraging) eisen en vooral de gasbaten zo hoog mogelijk houden. Nu nog een roep om onderzoek doen is laat, de eerste beving was al begin jaren negentig, een kwart eeuw na de eerste echte productie van het Groningse gas. Tijdens de eerste productie was de eerste beving al voorspeld op medio jaren tachtig. Het nieuwe onderzoek is vooral bezig de bodemdaling heel netjes in kaart te brengen en alle kleine aardbevingen, maar gaat ons nog steeds niet vertellen wat de maximaal mogelijke aardbeving is. Laat dat nu net de enige zinnige vraag zijn. Die informatie heeft immers een ouder, schooldirecteur of arts nodig om uit te zoeken of zijn pand er na de volgende beving nog staat. figuurAAardbevingen534.png Vorig jaar verbaasde mij deze figuur 2 uit het rapport van de Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) al enorm. (PDF, mirror) .Je ziet hier alle aardbevingen op het Groningse veld ingedeeld naar grootte, logaritmisch uitgezet. (Let op de vreemde stappen op de verticale as.) Een rechte lijn op een logaritmische grafiek betekent dat het aantal aardbevingen al twintig jaar lang zeer stabiel exponentieel groeit. Na de originele vondst daalde de productie van 90 miljard vaten per jaar naar 30. Een daling van twee derde. Deze productiedaling is niet terug te vinden in de ontwikkeling van aardbevingen. Later halveerde de productie in drie jaar van 42 naar 21. Ook geen effect. De discussie om de productie te verlagen wordt misbruikt om een besluit te vertragen. Deze lijnen doen nog geen enkele poging te stabiliseren. Af te vlakken. Dit geeft mij het idee dat de aardbevingen in Groningen alleen maar in aantal en in sterkte zullen toenemen. Daarna verwacht ik een plateau-fase waarin aardbevingen in aantal en sterkte stabiel zijn, om daarna pas tot rust te komen. Aan de grafiek te zien zijn we echter pas in de escalerende fase. figuurBeigenvoorspelling534.png Een andere verwachting die ik heb, ook vanuit deze grafiek, is dat iedere vijf jaar een nieuwe categorie aardbevingen start, net zoals het de afgelopen twintig jaar gedaan heeft. De maximale energie voor aardbevingen is onder het Groningse veld volgens de TUDelft, SodM en de NAM nog onbekend. De opmerking van het SodM dat uit andere velden geen zwaardere aardbevingen bekend zijn, geeft geen nieuwe informatie. Immers: Groningen is 1 van de eerste velden van deze grootte die internationaal gevonden is en geleegd wordt. Ook die andere velden zijn nog in vergelijkbare seismische ontwikkeling. Los daarvan is de Groningse bodemopbouw redelijk uniek, wat een dergelijke vergelijking in de weg staat. figuurCVerwachtingSodM534.png Een mooi inkijkje in de risicobeheersing door de Staatstoezicht op de Mijnen, de NAM en andere partijen geeft de bovenstaande grafiek. Dit is Figuur 6 uit hetzelfde rapport. Hier wordt louter op basis van de reeds gebeurde aardbevingen een voorspelling gedaan wat in de toekomst de maximaal mogelijke aardbevingskracht zal zijn. Deze idioterie heeft zichzelf al “verbeterd” van maximaal 3,1 op de schaal van Richter naar 3,9. Echter, wanneer je de data uit 2013 en 2014 verwerkt, schuif je steeds verder naar rechts. Die methode van de Gutenberg-Richter Law is echter ontwikkeld door te kijken naar aardbevingsgebieden die al honderden miljoenen jaren actief zijn: de natuurlijke beweging van tektonische platen. De schrijvers van deze methode hebben in 1944 nooit beweerd dat hun wet geldig kan zijn in de huidige Groningse gassituatie. De methode is simpelweg niet bedoeld voor een gebied wat seismisch actief wordt, hij is gemaakt op gebieden die sinds prehistorie al seismisch actief zijn. FiguurDproductienietboeiend534.png Als laatste tabel vier uit het rapport van het Staatstoezicht op de Mijnen. Even alleen het meest gunstige scenario genomen, waarin de maximaal beschikbare aardbeving in de Groningse Bodem 4,5 op de schaal van Richter is, en dat geeft alsnog bij de huidige productie een kans van 18% op een aardbeving groter dan 4 in de komende vier jaar. Bij de huidige productie, maar ook het halveren of decimeren van de productie geeft nog steeds reële kansen op dergelijke rampen. Let wel, het maximum van 4,5 is in mijn ogen, TUDelft, SodM, NAM en vele anderen nogal arbitrair. De reactie door de bodem is onbekend, evenals hoeveel energie beschikbaar is voor de maximaal mogelijke aardbeving. Zou je aannemen dat bijvoorbeeld 6 maximaal mogelijk is, dan heeft een aardbeving groter dan 5 bij iedere productie-omvang een kans van enkele procenten. Lagere productie stelt de ellende een beetje uit, maar lost het absoluut niet geheel op. Conclusie Ongeacht de productieomvang bestaat er een reële kans op een rampzalige aardbeving, een discussie over de stand van de gaskraan lijkt mij zinloos: het kalf is al verdronken. Ongeacht welke nieuwe onderzoeksresultaten dan ook, er komt nog een stevige reeks aardbevingen aan. Iedere vorm van reparatie die gericht is op het optisch wegwerken van scheuren in stucwerk is zinloos. Bij schimmelproblemen pak je ook eerst de vochtoorzaak aan en daarna pas de gevolgen. Er is nu een jaar van discussie geweest, waar eigenlijk alleen een nieuw bouwbesluit nu, vandaag, strikt noodzakelijk is. Daarin moet staan dat een school, ziekenhuis en woning in Groningen minimaal tegen een 6 op de schaal van Richter bestand moet zijn. Net zoals er een regel is dat de dakpannen pas bij windkracht elf eraf mogen waaien. Iedere andere maatregel, hoe moreel dan ook, is te laat om volledig zin te hebben.

Reaguursels

Inloggen

De vervuiler betaald, de veroorzaker vergoed, zomaar iets uit de wetgeving en dagelijkse standaard, behalve als het gewone mensen met een huis in Groningen betreft.
Die mag je in de maling nemen, met een kluitje in het riet sturen, een rad voor ogen draaien.
Wat is er van dit land geworden? gewoon onder toeziend oog van "eerlijk delen" PVDA

gebrokenvleugel | 25-01-15 | 17:19

Sliptong | 25-01-15 | 14:03
Richter pakt de diepte van de aardbeving niet mee. Dat is nogal ongunstig voor de situatie in Groningen waar enkele kilometers diepte de norm is. Tot en met 70 kilometer diepte heet in de literatuur al "ondiep", vanaf 300 kilometer diepte praat je over een diepe aardbeving.

Aangezien een aardbeving in Groningen honderd keer zo dichtbij is, komt de energie tienduizend keer harder binnen als je gewoon kijkt naar geleverde energie in de woning per oppervlakte eenheid. Dat scheelt gewoon volle punten op de schaal van Richter.

Aangezien het volledige rapport van het Staatstoezicht op de Mijnen nog in Richter is, evenals dat Richter de enige algemeen publiek bekende eenheid is, heb ik ervoor gekozen niet van deze eenheid af te willen wijken of ter discussie stellen in eerder aangeleverde korte tekst.

Feynman | 25-01-15 | 14:25

Beste Feynman, er is al een Eurocode voor aardbevingen. Hier wordt als ik het goed heb op dit moment een Nederlandse Nationale bijlage van gemaakt. Het Bouwbesluit 2012 hoeft niet aangepast te worden, alleen de Regeling Bouwbesluit 2012 hoeft aangepast te worden. Die somt namelijk de van toepassing zijnde eerstelijnsnormen op. Daarnaast nog even ovwr de methode Richter: ik weet dat ingenieurs bezig zijn met een ander type berekening omdat Richter ontoereikend is en niets zegt over het gedrag van energie door de Gronings bodem. Maar desalniettemin onderschrijf ik je stelling dat de aardbevingen alleen maar zullen toenemen en dat de Groningers daar flink de dupe van zullen zijn.

Sliptong | 25-01-15 | 14:03

@D.Ormin | 25-01-15 | 12:04
LOL

atheïstisch stemvee | 25-01-15 | 12:07

-weggejorist-

Rea Guur8323 | 25-01-15 | 12:06

-weggejorist-

D.Ormin | 25-01-15 | 12:04

Ik gleuf nait dat het te maken heeft met gas. Ook in Niedersachsen en Bremen komen bevingen voor, maar daar is geen NAM en kan er ook niet verantwoordelijk voor zijn.

uutgrunn2015 | 25-01-15 | 11:36

Feiten! Ik vrees dat over enkele decennia de provicie Grunn tot onbewoond 'Sperrgebiet' zal zijn verklaard. Het zal een aanblik geven, vergelijkbaar met het huidige
Chernobyl & Pripyat:
www.youtube.com/watch?v=IEmms6vn-p8

De verantwwordelijke huidige politici zijn dan dood of dement a la Dries van A. en de politici van dan 'haben es nicht gewusst'.
Waarvan akte!

D.Ormin | 25-01-15 | 11:32

En ondertussen wordt dat mooie, vruchtbare Groningse land verminkt en leeggezogen door onze bestuurselites. Zet een deel (vruchtbare landbouwgrond) onder water en bouw er vakantievilla's, wordt vast een succes.
Zuig de bodem leeg tot er geen gebouw meer overeind staat. Het enige waar Den Haag zich druk over lijkt te maken is tijd kopen; hoe houden we die morrende muppets zoet. Scheep die muppets af met wat herstelwerkzaamheden (aan gebouwen) en sneller internet (Kamp, Loppersum), onderwijl wordt slechts 1% van de baten geïnvesteerd in Groningen. Hoe is het toch mogelijk dat de regio krimpt.
Hoge heren (en dames), politici en bestuurders; ik spuug op u! U moest u schamen.
www.youtube.com/watch?v=72fgZd174YQ

atheïstisch stemvee | 25-01-15 | 10:58

@Roger Kaputnik:

Dank voor de reactie.
En inderdaad, ik maak weinig onderscheid tussen nationale, internationale en Europese pacten/politiek.
Net zoals ik weinig belangstelling heb voor verschillen tussen de vele soorten parasieten: de één is dodelijker en de ander verziekt je leven.
En ik hoor alleen maar over geld verdienen met geld.
Innovatie, visie, daadkracht, lef, allemaal termen die ik het meest associeer met zelfstandigheid.
Voor politici zijn dit woorden en zij zijn de dood voor alles waar deze woorden werkelijk voor staan.
De grootste uitvinding die de politiek heeft voortgebracht is de Thermo nucleaire bom.
Die werkt zó goed dat ie niet gebruikt wordt.

LuckyGirl | 25-01-15 | 10:55

@La Bailaora | 24-01-15 | 22:47
Mja helemaal gelijk. Het is onmogelijk om te denken dat wij met zijn allen zo'n grote ramp veroorzaakt hebben. We hebben het hoogstens verergerd.
Maar uiteindelijk is dat ook het hele probleem niet (ondanks dat daar wel de focus op komt te liggen). Het gaat om de maatregelen die we moeten nemen om het stijgende water binnen de perken te houden. Het gaat om de maatregelen die we moeten nemen om de strenge winters en warme zomers zo goed mogelijk door te komen. Het gaat helemaal niet om 'who did what'. Dat doet er ook niet meer toe. Wel is het noodzakelijk om niet verder mee te helpen en dus inderdaad zo min mogelijk uitstoot te maken. Niet verder verergeren. Met de huidige instelling komen we er niet en dat is imo ook nog wel een artikeltje waard.

Martinspire | 25-01-15 | 10:40

@Martinspire | 25-01-15 | 10:35
En om aan te vullen: het grote probleem is dat er voor de gasbaten geen nieuwe inkomstenbron is gevonden die de huidige opbrengsten van de gasbaten kan neutraliseren. Er is niets wat ook vele miljarden kan opbrengen per jaar wat erbij is gekomen zonder veel kosten aan te hebben.
Daarom is men overgegaan naar de vele bezuinigingen en het uitpersen van de automobilist dan wel middenklasse

Martinspire | 25-01-15 | 10:37

@Norman N. Warden | 24-01-15 | 22:48
Overschat het aantal niet. 211 miljard euro is veel, maar maakt je geen Dubai. Ik ben het met je eens dat er slecht mee om is gegaan, maar dat wil niet zeggen dat we er gigantisch rijk van gingen worden. Zeker met de huidige snelheid waarmee het gas uit de grond komt is het gewoon niet mogelijk om daar nog echt rijk van te worden als land.

Martinspire | 25-01-15 | 10:35

@GuusHetSchaapje | 25-01-15 | 02:09
Niet om het 1 of ander maar je moet jezelf kwalijk nemen dat je in een onstabiel, onveilig en totaal niet aardbevingsbestendig huis bent gaan wonen.

Martinspire | 25-01-15 | 10:33

@necrosis:
Ze trekken naar de plekken waar het geld en faciliteiten vooral zit: de randstad en de grote steden.
Heeft niks met geluk te maken en alles met politiek.
Ik bedoel dat wanneer elke provincie zijn eigen economie had, Groningen makkelijk zijn eigen huizenpark zou kunnen onderhouden en moderniseren.
Als de baten niet door Den Haag worden 'verdeeld' dan kost de huidige randstad ineens alleen maar geld:
bedrijven die trots zijn op hun 9 managementlagen en teveel obstakels voor zelfstandig ondernemerschap, import van onrendabelen en gemanipuleerde uitkeringsafhankelijkheid.
Dat financier je niet met de belastingen die een paar Amerikaanse bedrijven en Engelse bands opbrengen.
Dan zouden die mensen met een permanente status naar Groningen trekken.
En de mensen die in de huidige randstad blijven zouden doorkrijgen wat Nederland is aangedaan.
Waarvan betalen we die AZC's, hmmmm?
Overigens, asielzoekers bij deze discussie betrekken is oninteressant omdat het op geen enkele wijze leidt naar een oplossing.
Het past slechts in het rijtje van problemen die de politiek zelf veroorzaakt heeft.
Ik wil niet ruilen want ik ben niet jaloers.
In mijn vorige betoog zal je terug kunnen lezen dat jij en ik straks voor dezelfde, grensoverschrijdende problematiek staan en ik zie burgers liever schouder aan schouder dan tegenover elkaar.
Je zal dan vanzelf merken dat je waarschijnlijk meer overeenkomsten hebt met een willekeurige asielzoeker dan met je eigen volksvertegenwoordiging.
Daar zou ik me gelukkiger van gaan voelen.

LuckyGirl | 25-01-15 | 10:32

De beschikbare energie voor aardbevingen, kun je die niet uitrekenen als je weet welk volume gas op welke diepte is weggepompt, en dan de kinetische energie uitrekent die vrijkomt als je zo'n zelfde volume Groningen naar die diepte zou laten vallen? Daarna is er vast wel ergens een curve waar je dat totaal over kunt uitsmeren om te zien wat voor piek je kunt verwachten.

simpelman | 25-01-15 | 10:23

LuckyGirl | 25-01-15 | 09:34

Sorry, het was de NAVO die ons de verplichting oplegde tijdens de koude oorlog. Het instrument mag je raden, ik weet het :)

En waar jij aan refereert is de Dutch disease, de ziekte waarbij grondstofrijke landen voor hun economische door-ontwikkeling eigenlijk meer last blijken te hebben van hun voorrraden dan dat ze er profijt van trekken. De neiging bestaat om lui achterover de export-euro's en -dollars te zien binnenstromen, in plaats van economisch te innoveren en de internationale competitie aan te gaan. Als die ziekte chronisch wordt spreekt men ook wel van de resource curse: de vloek van de natuurlijke rijkdommen.

Nederland verkocht niet alleen aan Rusland, maar aan iedereen die het gas wilde hebben en tegen bodemprijzen, er was immers genoeg.

Nederland moet m.i. de export drastisch beperken.
Gelukkig is er nog veel schaliegas in Brabant, dus dat wordt de volgende melkkoe.

Roger Kaputnik | 25-01-15 | 10:10

@LuckyGirl | 25-01-15 | 09:34
Mocht het gas ooit opraken (dat gaat gebeuren) dan hebben we nog steeds de infrastructuur om het gas op te slaan cq door te pompen naar andere landen.
Putin hoeft daar geen cent voor uit te geven, het netwerk ligt er al.
Ik weet waar ik over praat, het toenmalige Occidental, het voormalige Placid (een oliemaatschappij) was qua reserves geen reed waard.
Die toko werd gekocht door een investeerder die brood zag ik het uitgebreide pijpleidingnetwerk in de Noordzee.
Pijpleidingen aanleggen op de zeebodem is duurder dan bestaande infrastructuur te kopen.

necrosis | 25-01-15 | 09:55

Ik heb begrepen dat er hele dorpen leegstaan in Groningen en Friesland, waarom kunnen ze daar niet heen?
necrosis | 24-01-15 | 23:35
terwijl alleen NO-Groningen, waar vrijwel geen hond woont, vrijwel niets staat van enige waarde,
bdn01 | 24-01-15 | 23:48
.
Blijkbaar niet gehinderd door enige kennis van het gebied....

B. Randnetel | 25-01-15 | 09:51

@Bluto Blutarsky | 25-01-15 | 09:30
Of; stoppen met gaswinning, stoppen met importeren van uitkeringstrekkers en stoppen met maakbaarheidsidealen te financieren uit Groningse bodem. Bewoners van binnensteden randstad uitkopen of er freefight-zones van maken?
*wapper wapper*

atheïstisch stemvee | 25-01-15 | 09:39

Anders zou groningen de randstad zijn.....
@LuckyGirl | 25-01-15 | 08:50

Wil je soms ruilen?
De meeste AZC's staan ver buiten de randstad, de mensen die echter permanent een verblijfsvergunning krijgen, trekken juist naar de randstad.
Dingen als 'shariadriehoeken' heb je niet in provincies buiten de randstad.
Do you feel lucky, girl?

necrosis | 25-01-15 | 09:34

@Roger Kaputnik:

En middels welk instrument kon de EEG ons de verplichting opleggen zoiets te doen.
Je toont met je betoog slechts aan dat nationale politici ons land en haar baten al in de uitverkoop hebben gezet nog vóórdat het gas de grond uit werd getrokken.
Daar komt bij dat ik weleens geluiden hoor over gasleveringen AAN Rusland.
Wat zoveel betekend als:
óf de Russen hebben niet veel gas in eigen bodem,
óf wij leveren ons gas zó goedkoop aan de Russen dat het duurder zou zijn gas zelf uit hun eigen grond te trekken.
De geschiedenis leert ook dat de Russen op hele andere manieren invloed uitoefenen, onder andere gefinancierd middels onze gasbel en hun dankbaarheid is als onze voorraad gas: klein en snel slinkende.
Als het gas hier op is zijn we ónze invloed op de Russen kwijt en begint er een koude oorlog.
Een hele koude oorlog en het staat me voor dat Russen veel beter functioneren in kou dan wij.
Knul.

LuckyGirl | 25-01-15 | 09:34

In de aardschokzones, simpel bewoners uitkopen en gebied bestempelen onbewoonbaar, natuurgebiedje van maken?

Bluto Blutarsky | 25-01-15 | 09:30

@Roffel | 25-01-15 | 09:02
Ja want naar burgers uit andere 'wingewesten' wordt wel altijd goed geluisterd. Vandaar het succes van bv. GeenStijl.
Ach, als men maar op de 'juiste' partij zou stemmen. Dan kwam alles goed.

PS. Dat juist de PvdA daar zo groot is/ was, heeft een geschiedenis. Liberaal rechts en de kerk hebben keer op keer laten zien er niet voor de bevolking te zijn. Nu dus ook uitverkocht door de PvdA.

atheïstisch stemvee | 25-01-15 | 09:13

Dus over krap dertig jaar wordt dit gebied geteistert door aardbevingen met een kracht van 15 op de schaal van richter ?

netniet | 25-01-15 | 09:02

Ik zit hier tussen de jihadisten en in Groningen hebben ze af en toe een trilling. Zo is de rotzooi evenredig verdeeld over het land.

sinar2 | 25-01-15 | 09:02

Haagse PVDA politici bivakkeren momenteel vrijwel permanent in het wingewest Groningen met koffers vol spiegeltjes en kralen. Ze proberen de schade bij de komende provinciale Statenverkiezingen te beperken. En het Groningse stemvee trapt er waarschijnlijk in want het merendeel der menschen is daar below MBO niveau. Na de verkiezingen gaat de Groningse PVDA voorman Moorlag de provincie volzetten met windmolens. Ook die willen de Groningers niet maar ze krijgen ze van de door hun verafgoodde en grootgehouden PVDA.
ZE VERDIENEN NIET BETER DAARO !!!

Roffel | 25-01-15 | 09:02

Astroturfer | 25-01-15 | 08:25

Nee knul, Nederland werd door de toenmalige EEG verplicht om goedkoop aardgas te leveren aan Italie omdat men bang was dat dat land het dan ging halen uit de toenmalige USSR waardoor die misschien teveel invloed zouden krijgen.

Eerst even verdiepen in de materie en dan pas brullen. Ga nu maar weer naar je PVV vriendjes.

Roger Kaputnik | 25-01-15 | 08:56

@INH.30CL | 25-01-15 | 03:11

Een te weinig gehoorde conclusie!
Geen populair geluid hier heb ik ondervonden maar ik zeg ook: ondertussen is het gebruik maken van je stemrecht, op welke partij je ook stemt, een handtekening zetten onder alle beslissingen die (niet) genomen worden.
En voor degenen die alleen nog maar in geld rekenen: Financiële crises horen bij het westerse model.
En zijn verdomd handig om impopulaire maatregelen uit te stellen of erdoor te drukken, een observatie die vooral op politici betrekking heeft.
De politiek heeft dus niets te winnen want zonder het 'argument' van crisis kunnen ze alleen nog terugvallen op de welvaart die het ons allen gebracht heeft: misplaatste trots creëren over wat een weldoorvoede generatie heeft bereikt door simpelweg de aarde leeg te zuigen en vervuiling achter te laten.
De morele vraagstukken die dit oplevert laten ze aan de politici over zodat die steeds weer een mandaat gegund worden.
En om genoeg te hebben moet je teveel nemen want om gevoelens van egoïsme en hebzucht te ontzenuwen geef je teveel weg.
De trotse generatie vind latere generaties maar ondankbaar voor alles wat ze niet zelf gehouden hebben,
gebruiken de welvaart als argument in iedere discussie en zegt dat latere generaties geen betere oplossing kunnen verzinnen.
De generatie waar ik het over heb zijn de babyboomers en ze geloven in geld, god en socialisme en gaan de gevolgen van hun parasiterende kortzichtigheid niet meemaken. Hun grootste vijand is de waarheid.
En alsjeblieft, een grens tussen oost en west, een grens tussen Noord-Europa en Zuid-Europa.
Kom niet bij mij aan met een grens tussen Groningen en de rest van Nederland want ook investeringen worden door de politiek bepaald.
Anders zou Groningen de randstad zijn en de huidige randstad zou heel wat minder terrasjes en kledingwinkels hebben.
Ik laat me niet opstoken tegen welk volk dan ook, zelfs niet de babyboomers, die hebben tenslotte slechts toevallig een bevoorrechte plek toebedeeld gekregen.
Ik verwijt hen alleen de lafheid en zweverigheid onder de zovelen van hen die slimmer zijn dan ik.
Want geld heeft niets opgelost en uiteindelijk eindigen we met pieken in vervuiling, ecologie en overbevolking.
Ik heb mijn vijanden herkend en laser-locked.
Zet je schrap voor de Big Dip en wees bereid in je val tenminste één verantwoordelijke politicus mee te nemen.
Opdat een volgende generatie wérkelijk trots op ons kan zijn en een kans krijgen op een New World Order die wél een mandaat van het volk verdient.
Godspeed good people.

LuckyGirl | 25-01-15 | 08:50

"de eerste beving was al begin jaren negentig,"
Dit vind ik altijd zo frappant. Ik kom oorspronkelijk uit dat gebied en kan je vertellen dat ik me nog 'schokken' kan herinneren uit eerste helft van de jaren 80.
Officieel had dit overigens *niets* met gaswinning te maken en waren het ook geen *echte* aardbevingen. Ach je had toen nog geen internet en slechts staatstelevisie. Je wist niet beter.

atheïstisch stemvee | 25-01-15 | 08:48

^ gashaarden-haarden

Astroturfer | 25-01-15 | 08:34

Alle gashaarden zijn door de PvdA vekwanselt, dus zij zijn de grote schuldigen. Ook de Groningers zelf zijn schuldig door masaal PvdA te stemmen. Als bijproduct zit de Randstad opgescheept met een Islam probleem. En nu gaan de Groningers huilen. Ik jank al 25 jaar.
* 11,5 verdienen ze *

Astroturfer | 25-01-15 | 08:26

Alle gashaarden zijn door de PvdA vekwanselt, dus zij zijn de grote schuldigen. Ook de Groningers zelf zijn schuldig door masaal PvdA te stemmen. Als bijproduct zit de Randstad opgescheept met een Islam probleem. En nu gaan de Groningers huilen. Ik jank al 25 jaar.
* 11,5 verdienen ze *

Astroturfer | 25-01-15 | 08:25

Doorpompen dus en die paar duizend groningers verplaatsen naar andere krimp regio's.

3Xniks | 25-01-15 | 07:50

-weggejorist-

istawa | 25-01-15 | 06:55

dat is ook een feit.

istawa | 25-01-15 | 06:55

hoe rechtser hoe sneu-er.

istawa | 25-01-15 | 06:54

h.a.k. blok | 25-01-15 | 03:57

Je lult veel, maar ontstellend dom.

Welke extra subsidies ? Kom eens met voorbeelden ? Het enige wat ik kan bedenken is een fooi van de Gasunie voor het spuuglelijke Groninger museum.

Blauwe stad ? Het gros is door de provincie en de desbetreffende gemeenten betaald, slechts 15 miljoen rijkssteun.En ja, gemeenten en provincies krijgen geld van de overheid maar dat krijgen de andere provincies en gemeenten ook.

En heel erg zielig voor kiwi's en Jappen, maar dat gebeurt daar en dit gebeurt in ons eigen land. Als je zo gaat redeneren, er is altijd wel iemand te vinden op deze wereld die het nog ietsjes slechter heeft.

Sinds 1960 is ruim 52 miljard euro, bijna een kwart van de totale aardgasbaten, aan de sociale zekerheid besteed. Op de tweede plaats komen openbaar bestuur en veiligheid. 15 procent van de gasinkomsten, zo'n 30 miljard euro is gebruikt voor investeringen in de infrastructuur, voornamelijk in het westen. Er lopen hier een paar rijkswegen, de A28 en de A7.

Sinds 1995 wordt van de aardgasbaten 40 procent gestoken in het Fonds Economische Structuurversterking. Dit fonds investeert in infrastructuur, onderwijs en innovatieve projecten (westen 88%, zuiden 9%, oosten 2%, noorden 1%).

1 % !!!!!!!

In 2011 is het FES opgeheven en vloeien alle aardgasbaten weer in de algemene middelen, en waar denk je dat dat het meest gebruikt gaat worden ? Juist ja.

Ik ben niet tegen delen, tenslotte zegt de mijnwet dat alle bodemschatten aan de Nederlandse Staat toebehoren, maar verdeel het dan wel eerlijk.

Het enige goede punt van je is dat de Groningers misschien te weinig met de vuist op tafel slaan.

Echter ben ik er van overtuigd dat, mocht er een ramp voltrekken in Groningen, dat de Nederlandse bevolking als 1 man achter Groningen gaat staan.

Roger Kaputnik | 25-01-15 | 06:30

h.a.k. blok | 25-01-15 | 03:57

Je nek komt niet op je nick, wees blij.
;-)

neutron | 25-01-15 | 04:01

Sorry, kreeg melding server error maar had inmiddels al een paar keer op de post knop gedrukt omdat die niet werkte. De overtollige exemplaren worden denk ik wel weggejorist. Fijne zondag.

h.a.k. blok | 25-01-15 | 03:57

-weggejorist-

h.a.k. blok | 25-01-15 | 03:51

-weggejorist-

h.a.k. blok | 25-01-15 | 03:50

-weggejorist-

h.a.k. blok | 25-01-15 | 03:50

Natuurlijk begrijp ik heel goed dat het beslist niet leuk is als je woning schade oploopt als gevolg van een aardbeving door gaswinning. Overigens als je ooit de verwoestingen door een echte aardbeving hebt gezien, dan beperkt het zich in NL meer tot lichte schade door aard trillingen. De schade die daardoor ontstaat wordt vergoed, goedschiks of kwaadschiks.

Ik ben veel in het Verre Oosten geweest en heb daar enorme verwoestingen gezien als gevolg van echte aardbevingen en bijv. vulkaan erupties die duizenden doden tot gevolg hadden. Kobe 1995, ik was er een week voor de enorme aardbeving. Duizenden doden, onvoorstelbare verwoesting. Zitten Japanners na zo'n enorme ramp massaal te klagen en gelijk richting overheid te kijken om hun problemen op te lossen? Geen sprake van. Ze ondergingen de ellende enigszins flegmatisch maar bleken ook weerbaar. Van enige vergoeding aan particulieren door de overheid was geen sprake. Veerkracht en onderlinge hulp, die waren er wel.

Nieuw Zeeland wordt ook regelmatig getroffen door zware aardbevingen. Herinnert u zich de beelden nog van de zelfredzaamheid en de onderlinge hulp die men elkaar bood? Wat deden die Kiwi's, ze toonden weerbaarheid en maakten er het beste van.
Twee summiere voorbeelden slechts waar wij "de wereld" van zouden kunnen leren.

Ik schaamde me kapot toen ik na Kobe, ook in 1995 berichten ontving van vrienden daar, die zich zorgen maakten over de waternood RAMP!! in NL. Het water stond heel hoog. Een oudere dame gleed van een dijk en verdronk, er brak geen dijk door, oudjes werden uit voorzorg elders geparkeerd en daar bezocht door de koningin. Ze hadden de dag van hun leven. Ik bedoel maar beeldvorming en media!

Ja, zult u zeggen, dat zijn natuurrampen. Dat klopt. Hier zijn "aardbevingen" het gevolg van menselijk handelen en geldklopperij. Klopt ook. Niettemin worden in gesprekken hierover, belangrijke zaken als de enorme economische boost die heel NL van de aardgaswinning heeft ondervonden, in gesprekken met "gedupeerden" (bewust) nooit meegenomen. Net zo min als het feit dat de inwoners van de noordelijke provincies al decennia extra profijt hebben van de aardgaswinning omdat ze veel minder betalen voor gas o.a. door veel lagere (of geen) transportkosten van het gas, dan de rest van NL. Hoe verder weg bij Groningen, des temeer u betaalt. De extra subsidies die richting noord NL stromen blijven doorgaans ook onvermeld. Wat deed het knalrode megalomane bolwerk daar met al dat extra geld? Een blauwe stad bouwen waar bijna geen hond wil of kan wonen, i.p.v. voorwaarden scheppend beleid te ontwikkelen dat structurele investeringen in werkgelegenheid bevordert. Ben je gek, goede landbouwgrond onder water zetten, dat wel natuurlijk. Kort door de bocht vindt u? Inderdaad kort door de bocht want de waarheid is veel erger. Het rode bolwerk moet kost wat het kost (letterlijk) overeind gehouden worden. Alles wordt daar langs de mens en maatschappij verneukende bolsjewistische meetlat gelegd en aan die parasitaire doctrine onderhevig gemaakt.

De bomen groeien allang niet meer tot in de hemel, het aardgas raakt op. "Verworven rechten" waren altijd al onbetaalbaar, nu wordt dat pas echt zicht- en voelbaar en NL stort zich in de dubbele stress. Tijd om weer aan te pakken mensen en de irreële eisen en verwachtingen wat bij te stellen. Kan je zelf mee beginnen of passief op de overheid zitten wachten, als je voor dat laatste kiest, dan wel stoppen met zeuren graag.

"Aardgas" schade aan je woning is niet om je te bescheuren maar net zo min reden om klaagzangen aan te heffen. De politiek georkestreerde charade zoals we die o.a. met welwillende medewerking van onze NPO kameraden gepresenteerd krijgen is bedrieglijk. Nee, leuk is het niet voor de getroffenen maar ik denk, hoop in ieder geval, dat de waarheid dichter ligt bij de spreekwoordelijke nuchterheid van Noorderlingen. Moet die schade natuurlijk wel fatsoenlijk qua geld en tijd van afhandeling worden geregeld. Natuurlijk ook daar hoog tijd om falende politici en bestuurders een ferme schop onder de kont te geven. Om ze "af te fakkelen" zogezegd.

h.a.k. blok | 25-01-15 | 03:50

@Doldwaas | 25-01-15 | 03:00
De regering(en) zijn/waren en blijven als jouw nick. Het grote geld en de baantjes na de politiek zijn en blijven belangrijker dan welke ideologie ook. En nog zijn er mensen die stemmen op dat klapvee, onbegrijpelijk.

INH.30CL | 25-01-15 | 03:11

Doldwaas | 25-01-15 | 03:00

Helegaar mee eens, maar mag ik ook een lans breken voor de Twentenaren?
Ja, ook zij zitten nu met de gebakken peren omdat de NAM (lees: NL-Shell-Esso)vervuild water pompt in lege Twentse gasvelden.
Met ook daar kans op bodemdalingen en sinkholes.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=208297

De NAM bepaalt uw bodemvastheid!

neutron | 25-01-15 | 03:11

@neutron | 25-01-15 | 02:41
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen toekomst..... afijn.

INH.30CL | 25-01-15 | 03:06

Last de overheid nu eens met gedegen structurele investeringen in Oost-Groningen komen. Het gas is het probleem nog niet eens. Dat de Groningers op een enorme goudmijn leven, er buiten wat uitkeringen niets op vooruit gegaan zijn, maar wel de lasten dragen. Dat is het probleem. Minimaal 5 procent naar structurele investeringen in de regio. Moet trouwens voor iedere winning van natuurlijke grondstoffen gelden. De Limburgers zijn ook verarmd achtergebleven na de sluiting van de mijnen.

Doldwaas | 25-01-15 | 03:00

INH.30CL | 25-01-15 | 02:12

Daar zou ik maar niet op vertrouwen.
De historie bewijst het tegendeel.

neutron | 25-01-15 | 02:41

Ff wat anders.... morgen gaan er wat.... aan het gas;-) 010 YNWA!

INH.30CL | 25-01-15 | 02:12

fuckje | 24-01-15 | 22:18
Inderdaad.
Net als het gegniffel om een aardbeving van (bijv) 2.8 op de schaal van Richter.
De gniffelaars zijn van harte welkom bij mij thuis om te ondervinden hoe het is als de grond onder je voeten heen en weer gaat en je nergens houvast hebt terwijl het dak aan alle kanten kraakt en piept.
Ze zullen wel blijven gniffelen, totdat er op een dag wel iemand het leven laat door een beving.
Dat onderlinge gezeik en gemekker is trouwens ook meteen de reden dat we in dit land als burgers nooit iets voor elkaar krijgen, totaal geen eenheid.

GuusHetSchaapje | 25-01-15 | 02:09

Aardbevingen staat voor winning en dus werk. Groningen zonder een gasbel is als destijds limburg zonder de mijnen. Een gapend gat, haha letterlijk dus.

analcharist | 25-01-15 | 02:06

Ach, door het gebruik van fossiele brandstof en de daaraan gerelateerde zeespiegelstijging zal Holland uiteindelijk het eerste verzuipen. Groningen redt zich wel...

Brimstich | 25-01-15 | 01:52

Goed stukje, behalve dan dat gaswinning niet in vaten (159 liter), maar in kubieke meters (1000 liter) wordt gemeten.

McPhart | 25-01-15 | 01:34

-weggejorist-

Jim Lovell | 25-01-15 | 01:05

@eerstneukendanpraten | 25-01-15 | 00:39
Dat stond ongetwijfeld niet op de joop, ik kan me niet voorstellen dat die subsidievreters openstaan voor goedkopere en betere alternatieven dan die verschrikkelijke windmolens die meer draaien op subsidie dan op wind.
Ik pleit voor Thorium centrales.
Kost weinig, levert veel energie en schopt 'links' recht onder de 'ballen'...

necrosis | 25-01-15 | 00:58

@Locusta | 25-01-15 | 00:02
Amateur

Jim Lovell | 25-01-15 | 00:46

Beter één scheur in je huis dan tien in je rug.

Rien7847 | 25-01-15 | 00:44

@eerstneukendanpraten | 25-01-15 | 00:37
Volgens mij gaat het meer over 'verneukt worden'.
Met de huidige regering in het zadel kunnen boze Groningers niet naar randstedelingen wijzen.
Wij betalen meer voor oa houderschapsbelasting en verzekering voor onze motorvoertuigen.
Wil je het probleem aanpakken, dan moet je met je hooivork richting Den Haag.
Mensen in de randstad hebben net zoveel met Rutte als de boze boeren uit Grunn.....

necrosis | 25-01-15 | 00:44

Ja, in Groningen hebben ze ruimte zat, onder de grond, voor opslag van kernafval

bodemloos | 25-01-15 | 00:43


necrosis | 25-01-15 | 00:20

Volgens Joop was kernenergie de toekomst.

eerstneukendanpraten | 25-01-15 | 00:39

Eindelijk een topic dat echt niet over neuqon gaat.

eerstneukendanpraten | 25-01-15 | 00:37

Directeuren en personeelsleden van ziekenhuizen en scholen gaan niet vertellen dat er scheuren zitten in de muren in de personeelskamer, in het rommelhok e.d.
Als ze dat wel doen, komt er niemand meer en kunnen ze de zaak sluiten.

Ben7943 | 25-01-15 | 00:34

Laat die stijgende zeespiegel d'r maar inzakken!
Twee vliegen zonder klap.

bodemloos | 25-01-15 | 00:33

@Locusta | 25-01-15 | 00:02
Dat laat ik liever over aan mensen die weten hoe het spelletje werkt zoals jij.

Succes.

Jim Lovell | 25-01-15 | 00:32

Goed en steekhoudend stuk!

jojo1956 | 25-01-15 | 00:21

@bakoenin | 25-01-15 | 00:14
Alleen VVD'ers?
Zullen we de 'erfgenamen' van wijlen den Uyl daar aan toevoegen?

necrosis | 25-01-15 | 00:20

In de toekomst donderen die, volgens de groengekkies onmisbare windmolens in Groningen dus ook allemaal om.
Niet dat ze veel produceren maar ja het wel geld wegsmijten.
Oh jee, dat was het toch al.

Pieter V | 25-01-15 | 00:19

@deechteprins | 25-01-15 | 00:11
Men houdt alleen rekening met de actualiteiten.
Met 'als, als, als' kan je immers niets.

necrosis | 25-01-15 | 00:14

Als er een doden gaan vallen, mogen we dan ook een volksgericht waarbij we openbaar alle betrokken VVDers opknopen in Groningen?
Er is niet veel aan verloren, en er is dik voor betaald tenslotte.

bakoenin | 25-01-15 | 00:14

Voor de Nederlandse regering is het jammer dat Groningen geen moslim enclave is.
Dan had de NL-regering kunnen zeggen: allah heeft het zo gewild.
En dan hadden de moslims geroepen: alloeha hakbar.
Maar helaas.

Jan Dribbel | 25-01-15 | 00:13

-weggejorist-

CaptainMars | 25-01-15 | 00:12


@necrosis | 25-01-15 | 00:05 dat is ook waar. Vroeger werd daar ook het nodige veen afgestoken. Is daar al rekening meegehouden?

deechteprins | 25-01-15 | 00:11

@namensmijnhond | 25-01-15 | 00:02
Stel dat de aardgasbel nooit werd ontdekt, wie garandeert mij dat er dan nooit aardbevingen plaats zouden vinden in het noorden van Nederland?

necrosis | 25-01-15 | 00:05

@Jim Lovell | 24-01-15 | 23:51
Je hebt het zelf gewild:
www.youtube.com/watch?v=DjdCl_CGfVg
Discaimer: met het aanklikken van bovenstaand linkje gaat u akkoord met het wegzakken van huizen in Groningen en het uitsterven van de Korenwolf.
*moehaha*

necrosis | 25-01-15 | 00:02

@Jim Lovell | 24-01-15 | 23:20

Als je een beetje oefent in het kussen en likken van de reten boven je dan voorzie ik een veelbelovende carrière voor je in de politiek. Het over de feiten heen praten en het op de man spelen beheers je al vrij aardig.

Succes.

Locusta | 25-01-15 | 00:02

De NAM is klassiek begonnen de Groninger te verneuken door te stellen dat zij het niet waren. Eerst omgekeerde bewijslast. Samen met daarin meevibrerende en wie weet graaiende politici maakt het verhaal dubbel triest. Je eigen mensen, je medelanders verkwanselen voor een paar euro. Voor mensen die hier praten over Groningers is de zin: opgeruimd staat netjes, wat moet je met die boeren heb ik een welgemeend advies. Steek je hoofd in een aardgasoven, stand 6 moet voldoende zijn en dank de Groninger dat hij het je mogelijk maakt voor een paar eurocent het tijdelijke voor het definitieve in te wisselen. Een paar eurocentjes maar. Toe dan!!!

namensmijnhond | 25-01-15 | 00:02

Typisch nederlands, er zal eerst een paar dooien moeten vallen, voordat ze een echt onderzoek instellen. En dan 15 jaar later gaan ze kijken naar oplossingen.

Apenland

Henk de Vries2074 | 24-01-15 | 23:57

@Jim Lovell | 24-01-15 | 23:51
Heb je soms liever zanger Rinus?

necrosis | 24-01-15 | 23:55

Ja eens. Volpoepen

deechteprins | 24-01-15 | 23:55

@deechteprins | 24-01-15 | 23:49
Je moet de gaten die je gemaakt hebt gewoon opvullen met iets anders dan aardgas.....

necrosis | 24-01-15 | 23:54

Best wel kutmuziek necro, draai maar wat.

Jim Lovell | 24-01-15 | 23:51

Grafiekjes even bekeken. Enige wat ik kan concluderen is dat het 20 jaar duurt voordat moeder aarde haar vloer instort. Na 30 jaar gaat het helemaal los. Kennelijk breken dan de stutten. dan openbaren zich ook de heftigere categorien, wat op zich logisch is want de hele boel dondert in

deechteprins | 24-01-15 | 23:49

@ Locusta | 24-01-15 | 23:14

En die 54 miljard zijn dan wel alle woningen in Groningen, terwijl alleen NO-Groningen, waar vrijwel geen hond woont, vrijwel niets staat van enige waarde, en alwaar vrijwel geen enkele activiteit bijdraagt aan het welzijn van onze economie, onderhavig is aan aardbevingen. Volgens mijn schatting, aan de hand van het aantal inwoners, kun je in dat gebied niet meer dan voor ongeveer 6 miljard stukslaan. Dat betekent elk gebouw volledig voor 100% tegen de vlakte. Laten we eens aannemen dat, hoog geschat, 10% van de bebouwing daar gerepareerd moet worden, tegen een veel te hoog tarief van een ton per geval, dan nog gaat het om een bedrag van hooguit 600 miljoen. Gewoon betalen en over tot de orde van de dag dus. Het is goedkoper om de bevolking daar te evacueren en de boel gewoon onder water te laten lopen. Het is waarschijnlijk zelfs goedkoper om alle inwoners uit die streek een villa aan de Cote d'Azur te geven met de mededeling dat we ze nooit meer terug willen zien.

bdn01 | 24-01-15 | 23:48

@Jim Lovell | 24-01-15 | 23:37
Volgens mij is het weer tijd voor een aardbeving veroorzakend muzakje mijnerzijds.
Eens even bladeren in mijn rolodex....
*gnehehe*

necrosis | 24-01-15 | 23:43

@necrosis | 24-01-15 | 23:35
Om problemen op te lossen is het verdomd handig om mensen mer rare namen te centreren in de randstad.

Jim Lovell | 24-01-15 | 23:37

@070 | 24-01-15 | 23:27
Asielzoekers willen sowieso wonen in de grote steden bij hun (voormalig) landgenoten zodat ze hun eigen taal en gewoontes kunnen blijven gebruiken dankzij slappe burgemeesters.
Ik heb begrepen dat er hele dorpen leegstaan in Groningen en Friesland, waarom kunnen ze daar niet heen?

necrosis | 24-01-15 | 23:35

@(Behind)Doors | 24-01-15 | 23:27
Verkeerde comment of verkeerde toetsaanslagen?
Ik kan er geen gas van maken.....

necrosis | 24-01-15 | 23:30

We vliegen dus straks de lucht in, onze huizen storten in elkaar, we worden overgenomen door de islam, en de euro ploft. Lekker allemaal.
O ja, ik hoorde dat asielzoekers niet meer in Groningen willen wonen.. te gevaarlijk.

070 | 24-01-15 | 23:27

necrosis | 24-01-15 | 23:19
Akk, kan ondertussen het onteigenen aanvangen

(Behind)Doors | 24-01-15 | 23:27

@dugo | 24-01-15 | 23:16
Wie zijn de aandeelhouders van NAM?

necrosis | 24-01-15 | 23:26

En wat is jouw verdienste om met je bleke communistische reet toevallig op een gasveld te zijn geboren?

(Behind)Doors | 24-01-15 | 23:21

@Locusta | 24-01-15 | 23:14
Meer van belang is dat het neuken met technocraten zoals jij niet lekker is.

Jim Lovell | 24-01-15 | 23:20

Als de grond nu met een magnitude van 5 of hoger gaat twerken, is heul nederland dan de pineudt?

Abu Koop Dan | 24-01-15 | 23:19

@(Behind)Doors | 24-01-15 | 23:11
En toch zou ik voorlopig de pompen stilleggen.
Met de huidige gasprijs gewoon 'goedkoop' importeren van Poetin, Engeland of Noorwegen.
En wanneer de gasprijs weer stijgt, extra duur exporteren naar Deegsliertië....

necrosis | 24-01-15 | 23:19

@croque monsieur | 24-01-15 | 23:09
Tsja, voorlopig (nog) vallen er meer doden en gewonden door de religie van de vrede dan aardbevingen in Groningen.

Botte Hork | 24-01-15 | 23:16

Ehm, dacht dat schade vergoeden een klus was van de NAM, niet het rijk. Houden zo, toch!?

dugo | 24-01-15 | 23:16

Totale waarde vastgoed in Groningen: 57mld, waarvan 42mld aan woningen.

statline.cbs.nl/Statweb/publication/?D...

De totale waarde van het aardgas dat nog onder de grond bevindt is een veelvoud van de gebouwen erboven, zelfs tegen de huidige lage prijs. De afgelopen jaren waren alleen de aardgasbaten (het 'winstdeel' van de Nederlandse staat) goed voor ruim 10mld euro per jaar.

Locusta | 24-01-15 | 23:14

Ik ben nog zo pessimistisch door en onder de indruk van het stuk van Hans Jansen van vanmorgen, dat ik me om weinig anders druk kan maken.

Lewis | 24-01-15 | 23:13

Om hoeveel woningen gaat het nou eigenlijk die rampgevoelig zijn? Onteigenen die hap, wat kost dat nou eigenlijk tov dat eindeloze geneuzel wat er al staat en nog te wachten?

(Behind)Doors | 24-01-15 | 23:11

@Botte Hork | 24-01-15 | 23:07
Neeeeee, niet @fuckje!

necrosis | 24-01-15 | 23:10

"Gaat u maar rustig slapen Groningers,de regering waakt". Wel in een tent hoor en op afstand van de hoogte maat van uw gevels.En de stad Groningen ? Denk maar zo: Ook de Duitsers hebben de bombardementen grotendeels overleefd.

Dolphi | 24-01-15 | 23:09

@Parsons | 24-01-15 | 22:58
Welnee, zullen we het hebben over het stilleggen van 'Slochteren' omdat de prijs van aardgas te laag ligt?
Kunnen we gelijk die deegslierten even laten zien dat we meer poen willen voor ons aardgas!

necrosis | 24-01-15 | 23:09

-weggejorist-

croque monsieur | 24-01-15 | 23:09

@Parsons | 24-01-15 | 22:58
Alles draait uiteindelijk om tieten. De column had wmb dus wel wat gepimpt mogen worden met tieten naast de grafieken. Groningse tieten in dit geval.
Want die raken we dus mogelijk kwijt dankzij de aardbevingen.

Botte Hork | 24-01-15 | 23:07

@Norman N. Warden | 24-01-15 | 22:48
Ben je vergeten hoeveel uitkeringen er richting Groningen zijn gegaan, de afgelopen 30 jaar?
Enne.... dat aardgas had heel wat meer opgebracht als we het (op last van de VS) niet zo goedkoop hadden geëxporteerd naar die deegslierten!

necrosis | 24-01-15 | 23:02

Ja, als je het zo opschrijft sla je de discussie dood, dat begrijpt een kind.

Feynman nu ook.

Parsons | 24-01-15 | 22:58

@miko | 24-01-15 | 22:19
Ben jij net zo dom als het niveau van je comment? Steuntrekkende provincie? Als de aardgasbaten alle naar een zelfstandig Groningen waren gegaan i.p.v. naar randstedelijke linkse hobbies dan hadden we gesproken van Dubai aan de Eems en hadden alle Groningers in Bentleys en Ferrari's kunnen rondrijden. Dat gas is ze onder de kont weggejat door de Haagse roverheid. En nee, ik ben geen Grunninger.

Norman N. Warden | 24-01-15 | 22:48

Ik lees in de conclusie: Het kalf is reeds verdronken.

Als het kalf reeds verdronken is kunnen we gewoon door gaan met de maximale productie draaien lijkt me. Maar dat zal je wel niet bedoelen.

hans123 | 24-01-15 | 22:48

@Heinzz | 24-01-15 | 22:39
Sterker nog, er komt ongetwijfeld een nieuwe ijstijd aan, wanneer die precies begint is onzeker, maar dat ie komt is wel zeker:
www.climate4you.com/images/VostokTemp0...

En ook dat zal domlinks wel weer ontkennen.

La Bailaora | 24-01-15 | 22:47

Wat is er met de opbrengsten van het Groningse gas gebeurd?

Het is besteed aan Linkse hobby's zoals Ontwikkelingssamenwerking, hele ambtenarenapparaat opzetten, klimaatgeneuzel en noem maar op.

Zoals in zoveel olie/gas producerende landen te zien is, zijn er slechts een klein aantal personen die ervan profiteert. De rest kan barsten of heeft er zelfs nadelige gevolgen ervan.

Het beste wat de Groningers kan overkomen en de rest van Koninkrijk der Nederlanden is dat het aardgasveld ontploft.

ProAsfalt | 24-01-15 | 22:39

#TegenBeterWetenIn | 24-01-15 | 22:21
Temperatuurtrends worden niet ontkend. Tussen ijstijden warmt de aarde op, gebeurt al miljoenen jaren. De aarde zit nu in een interglaciaal. We komen van heel koud. En ja, we worden warmer. Wat ontkend wordt is dat de huidige opwarming deze keer door de mens zou zijn veroorzaakt.
Dat bedoel je toch? Dom links?

Heinzz | 24-01-15 | 22:39

Voor demese die dit aangaat is het wel heel erg.

AbleArcher13 | 24-01-15 | 22:37

Blijft eeuwig zonde dat we de gasbaten niet hebben opgepot maar in plaats daarvan hebben aangewend om de islamisering en vertokkieïng van de samenleving te financieren... Die beving is wel 20 op schaal van Richter.

de Voorzittert | 24-01-15 | 22:36

Gaap.

AbleArcher13 | 24-01-15 | 22:35

Los van dit artikel: ontzettend blij dat Feynman soms op Geenstijl te vinden is.
 
Wat een bak verstand heeft die man. (man?)

bijscholing | 24-01-15 | 22:33

Wat de heer Feynman hier eigenlijk probeert te zeggen is dat die beving van 5.0 op de schaal van Richter er gewoon komt. Ofwel dat we nu nog maar aan het begin staan van nog veel meer ellende en rampspoed. En Henk Kamp weet het ook. Maar die kijkt gewoon naar de kalender en hoopt dat het zijn ambtstermijn wel zal duren. En geef hem eens ongelijk.

VanBukkem | 24-01-15 | 22:33

Mijn conclusie: minder gas oppompen heeft averechts effect......
Dus --> meer gas oppompen maar eens een jaar of 5 of 10 proberen
;-)

kees_de_bees | 24-01-15 | 22:30

@Helder Groentje | 24-01-15 | 22:22
Ik verwacht dat ze er in Brabant nooit en te nimmer last van zullen hebben.

miko | 24-01-15 | 22:29

Den Haag had een kans om op te komen voor eigen volk, het Groningse dus.
Gezien de wegmetons-geschiedenis is het beleid dus logisch. Ze smijten liever met miljarden om kanslozen toe te laten en Brussel tevreden te houden.

Fijnstoffer | 24-01-15 | 22:29

Gewoon met zijn allen verhuizen en de rekening naar den Haag en vrienden sturen.

duitse herder | 24-01-15 | 22:29

Damn, dat is een goed inzicht, over dat bouwbesluit, dat een gebouw minimaal 6 op de schaal van Richter aan moet kunnen.
 
Verder, echt super goed inzichtelijk gemaakt dat de bevingen steeds heviger worden EN dat er een enorme vertraging zit in het winnen van het gas en het ontstaan van bevingen.
 
Gewoon in 1 artikel de ernst van de zaak duidelijk gemaakt! En in mijn ogen ook de onomkeerbaarheid van deze ellende!

bijscholing | 24-01-15 | 22:27

ik zeg:....... Groningen, loszagen en rustig laten zakken/beven....

kees_de_bees | 24-01-15 | 22:27

Als het gas op is bellen jullie mij maar. Ik sta bekend als de gasbelt van Slochteren.

Botte Hork | 24-01-15 | 22:24

Magnitude alleen zegt weinig (is slechts maat voor energie die vrijkomt bij beving). Schade aan gebouwen hangt, naast karakteristieken van die gebouwen (beton, baksteen, staalbouw), af van het frequentiespectrum van de uitgezonden trillingen - niet alleen aan de bron maar meer nog aan de oppervlakte.

Caveman48 | 24-01-15 | 22:23

Als je verwacht dat het platitude van deze schokken nog bereikt moet worden zou 6 ook arbitrair genoemd kunnen worden.
Niemand die zeker weet dat het dit ook daadwerkelijk gaat worden.
Wel is te verwachten dat de rest van NL er ook flink last van gaat krijgen, 6 op de richterschaal is niet bepaald zachtjes.

Helder Groentje | 24-01-15 | 22:22

Toch interessant. Deze figuren liegen niet, net als de temperatuurtrends van de aarde. En toch ontkent dom rechts beide.

TegenBeterWetenIn | 24-01-15 | 22:21

Ach aan Groningen kan niet zoveel kapot toch? En het is weer werkgelegenheid in de van oudsher steuntrekkende provincie.

miko | 24-01-15 | 22:19

Iedereen die de gevolgen niet met eigen ogen heeft gezien begrijpt de ramp hier niet.

fuckje | 24-01-15 | 22:18

Maar dit heeft dus wel alles met Islam te maken. In plaats van VOC-style die zandbakken te annexeren en de olie af te pakken van die geitenneukers, verneukt onze regering de eigen beschaafde burgers. Meer 'weg met ons!' gaan we het niet krijgen.

Botte Hork | 24-01-15 | 22:17

Toelichting. Huizen (grosso modo) in het gebied aardbevingsbestendig maken is afbreken en nieuw bouwen.

roze_bril | 24-01-15 | 22:15

Serieuze business Feynman. Relax.

Plukkiehaar | 24-01-15 | 22:15

Ik sta er straks niet meer.. :-(

torentje_van_spiek | 24-01-15 | 22:14

LOL "panden aardbevingsbestendig maken" zeker nog nooit in Groningen geweest.

roze_bril | 24-01-15 | 22:11

VVD-ers die liegen. Je. Verwacht. Het. Niet.

Botte Hork | 24-01-15 | 22:10

Feynman, Van Rossem?
Haha nee jij bent het zeeeker niet Pinto!

wakkere_nederlander | 24-01-15 | 22:08

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl