Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ook Eus Akyol zegt: 'Kiezer = domme kantklosser'

Ja OK we happen wel weer. Want 1 dag voor het Sleepwetreferendum moet de Deventer schrijfturk zich toch weer even bij vriend Rutte aansluiten om te zeggen dat de Gewone Kiezer te dom is voor Moeilijke Onderwerpen en dus beter kan gaan kantklossen.

Dat Erdo-gen zit kennelijk toch diep bij Turken, qua graag willen dat de Homo Concensus Normalus de bek houdt en buigt voor de machthebber. Al is het bij Akyol vooral een bekend mediaprobleem. Met een seizoenskaart voor het peperkoeken programma DWDD en een column in een grote karakterloze krant is het al snel gedaan met dwarse meningen en een onbevangen kritische blik. Da's slecht voor je inkomsten in deugmedialand. Verheven en arrogant doen, dat past echter weer wél, dus lezen we vandaag weer de episch onware stelling dat referenda ongeschikt zijn voor Ingewikkelde Onderwerpen. Nog los van het vele empirische bewijs van het tegenovergestelde (democratieën functioneren beter in landen mét referenda), kennelijk is het de heer Eus ontgaan hoeveel discussie en debat er over de Wiv is geweest in de afgelopen weken - óók dat is referendumwinst. En tenslotte: als zoveel maatschappelijke clubs, van BoF tot Amnesty en van advocaten tot studenten, kritiek hebben op (delen van) de wet, waarom zouden wij burgers ons daar niet in moeten, mogen, of kunnen verdiepen? Want dan heeft De Polletiek kennelijk steken laten vallen. Je zou bijna hopen dat kritische whatsappjes van Akyol over Erdogan straks via het sleepnet in Turkse handen vallen. Dan hoeven we deze kortzichtigheid tenminste niet meer te lezen. Gefeliciteerd, Eus. Je bent Bert Wagendorp geworden: een arrogante lul in een vergeeld wielrenpakje die nooit rimpels in de vijver maakt omdat hij rustig wil vissen naar zijn eigen brood.

Reaguursels

Inloggen

Dat de kiezer laag ingeschat wordt is geen verrassing, maar ik zou zo'n Rutte nog weleens foutloos een mooi kleinburgelijk kleedje willen zien klossen. Lukt hem niet, wedden? Democratie lukt ze (meeste politici) trouwens ook niet al te best.

ZSU-23-4 | 21-03-18 | 13:38

Als islamitische puntje bij nederlands paaltje komt is het huisje in
Turkije niet gek ver weg. zeg nou zelf, Eus.

Ernst Oosters8389 | 20-03-18 | 19:02

Heerlijk, Indische cake bij de koffie!

Veluwse-Eikel | 20-03-18 | 16:30

Eus, volgens een deel der bevolking mag je je spaarcentjes voor je turkse huisje nu wel verzilveren.
Dat je met regelmaat aanschuift bij de langstzittende en onbekwame NOS-stagaire sportzaakjes, Tom Egberts, vooruit dat wordt je wel gegund.
Nu is het mooi geweest, geef dit bericht maar door aan de rest van je trotse volk dat hier de boel belazert.
Godverdomme.

Hensmunter69 | 20-03-18 | 15:37

Eus een echte kneus, als een Turkse pizza welke te snel uit de oven is gehaald.

Goedverdoemme | 20-03-18 | 15:33

Dacht even dat er schijtturk stond ipv schrijfturk overigens was dat niet zo vreemd geweest

likdoorn | 20-03-18 | 13:27

Ik ga altijd (!) stemmen,
niet omdat ik verwacht dat "ze" naar mij luisteren,
maar omdat mijn stem in de statistieken komt.
Daar kijken "ze" wel degelijk naar.

Kanarie_Geil | 20-03-18 | 12:47

ach als keesvee het nog niet eens snapt hoe kunnen we het (kn)Eus dan kwalijk nemen!

macdushi | 20-03-18 | 12:35

Eus, dat jij te dom bent is niet mijn probleem.

Earl_of_Doncaster | 20-03-18 | 12:34

Eus, haar van Wierdo Duck, Akwasi (van de hit: Schoon Schip rarararara), het hele stotter legioen zoals daar zijn: Erben Wennemars, Mark Marie Huijbrechts, Paul de Leeuw, Miss Montreal etc. o.a. en verder wat onbekende Zwarten en wat onbekende allochtonen dat is het volk wat voor +-2000 Euri mag aanschuiven bij Pruikmans van Nieuwkerk in DWDD van de VARA!!!

kippevlees | 20-03-18 | 12:23

Gelukkig zitten beide broddelwerkjes achter een betaalmuur. Dat hebben de heren Akyol en Wagendorp goed geregeld: de rest van de wereld afschermen van hun domme geblaat.
De ironie daarvan in het licht van het referendumonderwerp zal ze waarschijnlijk wel ontgaan.

Stormageddon | 20-03-18 | 12:17

Denkt Eus dat de parlementariërs die over deze wet (of überhaupt over een wet) stemmen die dán wel begrijpen of doorgronden. De D'66 fractie stemt gewoon wat Alexander wil bijvoorbeeld. Dat heet daar fractiediscipline. Daarbij geeft Alexander ruiterlijk toe dat hij de de hele wet of verdrag niet gelezen heeft. Ik denk dat vele malen slechter is dan dat er burgers zijn die over iets stemmen waarvan Eus denkt dat ze er geen verstand van hebben

batvoca2 | 20-03-18 | 12:09

Ik heb stadgenoot Eus meerdere keren horen spreken en ook wel eens een praatje met hem gemaakt toen ie nog wat minder op de televee was. Echt een topgozer, en niet te beroerd om een kritische noot te plaatsen bij immi- en integratie. Spijtig om te zien dat ie vaak met meel in de mond praat bij de staatszenders. Er zit natuurlijk wel wat in hetgeen hij zegt, lang niet iedereen informeert zich op een goede manier voor een referendum. Moet het recht om zich uit te spreken daarom ontnomen worden van zij die dat wel kunnen/doen? Dat lijkt me niet.

Nebukadnezar.II | 20-03-18 | 11:41

"Complexe materie wordt misbruikt in een groter politiek steekspel".

Zeer interessante uitspraak als je in je achterhoofd houdt dat het woord "complex" nogal eens misnruikt wordt.

nikolaos | 20-03-18 | 11:37

Sommige kiezers zijn niet slim genoeg voor referenda. Van Rossum blijkt al niet slim genoeg om een column in een krant begrijpend te lezen.
Ieder zo zn beperking he.

Ballenman | 20-03-18 | 11:35 | 2

Akyol heeft het over ern handelsverdragje met Oekraïne; het was wel meer dan alleen een handelsverdragje. Dus ik denk dat de interpretatie van van Rossem wel klopt

nikolaos | 20-03-18 | 11:42

Moet je op Twitter zeggen. Dan heb je gelijk op z'n Joops een blokkade aan je broek.

Chow | 20-03-18 | 13:22

Hoezo kantklossen iets onbenulligs? Er is geen film die intelligenter en radicaler met vooroordelen afrekent dan ‘La Dentellière’ (De Kantkloster). Betekende de doorbraak van Isabelle Huppert. Domme miskleun van (historicus) Rutte doet denken aan zijn onbekendheid indertijd met de Hollandse Schouwburg als verzamelplaats van joden voor hun afvoer naar Westerbork.

Bieslander | 20-03-18 | 11:28

De doorsnee kiezer te dom ? Misschien....
Maar het de internetreaguurder corrigeert ten allen tijde !
Dat is slimmer dan alle politici bij elkaar, en daar zit de kracht, niet bij die politici, daar zit alleen de macht !
Voorbeeld; een politicus wil ons iets vertellen / wijsmaken...
Over het hart ? Duizenden cardiologen lopen er rond waardoor die altijd gecorrigeerd wordt door de een dan wel de ander !
Over ICT.... Duizenden gespecialiceerde ICT-ers trekken aan de bel !
Over bruggenbouw etc... Duizenden architecten lopen er rond...
En ga zo maar door....
Politici kunnen en mogen nog maar één ding, en dat is de waarheid spreken, zo niet opkrassen, en dat geldt ook voor de media !!!
In feite zijn ze totaal en allemaal niet genoeg allround om nog echt hun zegje te mogen doen !
En daar voegt echt een "studie" politicologie niets aan toe.
Niet wereldwijze mensen zijn het !
Maar hun gedrag is van een dermate arrogantie dat ze zich zelf bij het Nederlandse publiek totaal buiten de massa plaatsen.
Dom, dom, dom....
Het volk in zijn totaliteit is door het Internet slimmer dan ze allemaal bij elkaar !
Weten het derhalve dus beter !
Laat ze zich daar mee eens van bewust worden !

A333aan | 20-03-18 | 11:26

Eus is een kneus

Jan Gordelroos | 20-03-18 | 11:09

Zeldzaam dom stuk.
Meneer komt er zelf niet uit. Dat kan, als je niet al te slim bent, geeft niks. Ook dan kun je best nog stukjes schrijven in het AD.
Maar dat is dan het "ultieme bewijs" dat je mensen niet moet opzadelen met te complexe vraagstukken. Dat is een bewijs a la Gloria Wekker: een enkele eigen ervaring opblazan tot een algemeen geldende waarheid.
Nee meneer Akyol, je bewijst alleen dat de sleepwet-materie jou boven de pet gaat. Niet stemmen dus, he.

Schmalz | 20-03-18 | 10:55

Jammer genoeg zijn het de politici die aantoonbaar niet in staat worden gesteld om hun werk te doen.
De reden is niet een gebrek aan intelligentie, maar een weeffout in ons politieke bestel: de partijdiscipline.
Nu de politicus bewezen incapabel is, zou juist deze moeten worden afgeserveerd, in plaats van de kiezer.
Of natuurlijk het systeem zodanig veranderen dat een welwillend politicus in staat is zijn werk te doen.

jemagookniksmeer | 20-03-18 | 10:54

Waarom vinden al die refererendum critici het doorgronden van partijprogramma's zoveel makkelijker dan de strekking van een wetsvoorstel? Of zijn te belazerd om dit vaker dan 1 x per 4 jaar te doen?

Gen. Maximus | 20-03-18 | 10:53

Het domste argument tegen referenda is dat mensen er te dom voor zijn. Onwetendheid is juist de beste reden om ze wel te houden.

Bieslander | 20-03-18 | 10:52

Gelukkig is iedere gekozen politicus op alle fronten geschikt om over moeilijke onderwerpen de juiste mening te hebben.
Maar hoe kan het dan dat de ene policus TEGEN is (Kees V-oude stijl), terwijl de andere politicus (Kees V-nieuwe stijl) VOOR is?
Is de ene politicus dan niet geschikt om zijn zeer overwogen mening te hebben, en de andere wel?
En mogen we dan een lijstje van de wel geschikte politici, dat stemt de volgende keer wat verstandiger.

Nuchternederland | 20-03-18 | 10:36 | 1

Sommige politici (lees: de hele D66-fractie) mogen helemaal geen mening hebben, maar moeten stemmen wat hen bevolen wordt door de grote leider die zelf niet eens de moeite neemt om zich in de materie in te lezen. Zonder last of ruggespraak zou het moeten zijn, maar in de praktijk is het met een hele hoop last en met heel veel ruggespraak.

Schoorsteenveger | 20-03-18 | 11:15

De kiezers zijn volgens de meeste partijen te dom om aan een referendum mee te doen, als het echter verkiezingstijd is dan ......

JI-HAAT | 20-03-18 | 10:32

Als we dat gestolen geld nou zouden afpakken van Sarkozy, en we geven het aan Erdogan op voorwaarde dat hij doorgeeft dat hij tegen de Sleepwet is, zou Eus dan een wees.geen.kees doen?

The2Amendment | 20-03-18 | 10:26

Las ergens dat 90%van de volwassen kantklossers zich gelukkig voelen.
Klopt ook ongeveer wel want 90% stempt ook op de kartelmaffia te den haag en brussel.
Waarom ze zich nou zo gelukkig voelen weet ik ook niet.
Weet ook niet in welk deel van holland ze wonen.
Weet ook niet wat voor medicijnen ze slikken omdat ze zichzelf zo gelukkig voelen.
Wat ik wel denk te weten is dat hun kinderen en kleinkinderen hun nog vaak zullen vervloeken wanneer hun weer volwassen zijn.

komtdatschot | 20-03-18 | 10:25

Democratie is niet de ideale bestuursvorm. De boel dus maar aan de Rutte's en de Erdogannen overlaten is daar het afschuwelijke resultaat van.

Daarom morgen toch maar kiezen voor de laatst geplaatse lokalio op de lijst van droeftoeters (die in ieder geval geen lid zijn van VVD PvdA extreemGroenlinks CDA en D66). Wanneer België jarenlang zonder Guy Verhofstads kan functioneren zonder in te storten, dan kan mijn dorp dat zeker!

En een "NEEN" tegen de sleepwet van dit zich een "elite" denkend tuig, omdat hun afkeer tegen de burger gevaarlijk groeit en groeit.

Jan Passant mk2 | 20-03-18 | 10:13 | 2

Niet ideaal, maar weet u een betere?
En voor wat betreft deze Turk: gewend aan "de iman denkt voor ons".
Het protestantisme leerde mensen voor zichzelf na te denken. Dat maakte Amerika groot en maakt dat 'protestantse' landen steeds hoog staan in de welbevindingslijstjes.

marjen | 20-03-18 | 10:27

Marjen, democratie is veruit de minst slechte bestuursvorm. Een dagje veroordeeld worden om het EU "parlement" in actie te zien is daar een levendig bewijs van.

Jan Passant mk2 | 20-03-18 | 10:51

Als ik Rutte, Ollongren, etc. hoor spreken over de WiV dan bekruipt mij het gevoel dat de politicie die over de invoering van de wet beslissen zeker niet aantonen dat ze voldoende kennis hebben om hierover een besluit te kunnen nemen. Pechtold neemt beslissingen over verdragen die hij niet eens gelezen heeft.

watazooi | 20-03-18 | 10:11

Je suis kantklosser.

Memek | 20-03-18 | 10:10 | 1

En creatief met kurk was van Jan Ederveen.

gato | 20-03-18 | 10:16

Ja (Kn)Eus, jij snapt het pas. Kijk eens naar die holle blikken en onnozele comments van de heren en dames politici. Zitten uitsluitend op die plek door jarenlang likken binnen allerlei politieke partijtjes met hooguit een paar duizend leden. Die ‘talenten’ snappen het pas echt (Kn)Eus, net als jij. Gelukkig dat er dat soort genieën zijn om voor mij te denken. Dat kan ik zelf niet namelijk. Denk jij dan. Als Orakel uit Deventer.

HaatbaardKnipper | 20-03-18 | 10:10

Kantklossen gaat het helemaal worden in 2018. Misschien breien ook wel, punniken, borduren, macramé. En niet te vergeten: creatief met kurk!
Dat is wat degenen die zich boven ons gesteld hebben met ons voorhadden en nog steeds met ons voorhebben. Wij dienen te figureren in een Biedermeier decor, braaf en welopgevoed door het lezen van stichtelijke werkjes als die van Betje Wolf en Aagje Deken.
Internet maakt ons te vrij en te blij, te brutaal en te onderzoekend, dat past niet in dit beeld. We zitten te dicht op de huid van de boven ons gestelden, we zien en ruiken wanneer hen het angstzweet uitbreekt, en dat zint hen niet.
Alleen wat 'behapbaar en acceptabel' is mag ons worden voorgelegd, zo is de regel, een die ook volmondig door meneer de Turk wordt onderschreven, en voor het overige dienen wij blind gehouden te worden, oogkleppen te dragen en gemuilkorfd te worden. Het 'groter politiek steekspel' moet volledig onzichtbaar blijven.
Dat is wat wij allen geleerd hebben maar niet mochten leren, dat er achter een 'behapbaar en acceptabel' handelsverdragje een 'complex politiek steekspel' schuilging. Dat is ook wat wij nu weer zien, maar eigenlijk niet mogen zien, dat achter een 'behapbaar en acceptabel' wetje dat ons moet beschermen tegen aanslagen een 'complex politiek steekspel' schuilgaat dat om veel méér gaat dan simpelweg ons beschermen tegen een aanslag.
Als onze wereld 'behapbaar en acceptabel' is, Eus, dan is er iets goed mis met ons.

Schoorsteenveger | 20-03-18 | 10:09 | 2

Haha! Ik ben piepjong, maar opgevoed in een plattelandsdorp en kan borduren, naaien, breien etc. En heb op school Het leven van mejuffrouw Sara Burgerhart gelezen. Maar ik ben toch tegen de sleepwet. Nu ben ik wel wat raar ;)

einStina | 20-03-18 | 10:40

einStina | 20-03-18 | 10:40 |
Ik heb niks tegen huisvlijt, hou me ten goede, maar ik heb wel iets tegen lieden die ons vertellen dat we het bij huisvlijt moeten laten en braaf binnen moeten blijven terwijl buiten de deur de meest complexe politieke steekspelen worden uitgevochten.

Schoorsteenveger | 20-03-18 | 11:11

Een ieder die zichzelf ongekwalificeerd vindt kan bij een referendum gewoon het standpunt van de regering overnemen.

hallootje kadootje | 20-03-18 | 10:08 | 2

Zeker. Maar eigenlijk zijn zo autoritair als de neten en vinden ze dat jij niet de vrijheid mag hebben om er wel van af te wijken. Dat is de echte agenda.

Gen. Maximus | 20-03-18 | 10:56

Dat is inderdaad de enige logische conclusie die hieruit getrokken kan worden.

hallootje kadootje | 20-03-18 | 11:55

Goed stuk met een waarheid als een koe: heulen met de islam komt iedereen ooit duur te staan.

HaatbaardKnipper | 20-03-18 | 10:16

"De populisten spinnen garen bij de moeizame integratie van de nieuwkomers en hun afstammelingen. "
Oorzaak en gevolg door elkaar gehaald. Het is niet zo dat Wilders en Baudet er waren, en maar zaten te denken en te denken, hoe kunnen we nou ergens garen bij spinnen. Eureka, de mislukte integrateie, laten we dat gaan benoemen!
Nattuurlijk niet, de PVV en FVD zijn juist tot stand gekomen vanwege de problemen met de integratie, waarbij de Nederlander gediscrimineert wordt en tot rascist benoemd wordt. Dat pikken veel Nederlanders niet, et voila, PVV en FVD groeien.
Wel weer typisch links om dat niet juist te benoemen.

Nuchternederland | 20-03-18 | 10:43

Goed stuk! Als dit besef nu ook eens echt mainstream wordt, en de linkse partijen er naar gaan handelen, is er nog hoop.

Kicksalot | 20-03-18 | 12:25

Ben er eigenlijk wel voor om het census-kiesrecht weer in te voeren. Uiteraard kleven daar best wel nadelen aan maar het grote voordeel is dat links zal worden gedecimeerd want de meesten die behoren tot de parasiterende "basket of deplorables" stemmen rabiaat links. En dan zijn we ook voor altijd van het probleem Sylvana Simons af...

eerstneukendanpraten | 20-03-18 | 10:05 | 4

@ DrumPiet

De PVV is een imploderende basket of deplorables, kijk meer eens naar de kandidaat-raadsleden die onlangs werden gepresenteerd.

mad love is coming | 20-03-18 | 10:15

Enkel Nederlanders (dus met 1 paspoort zijnde het Nederlands paspoort) zouden in Nederland mogen stemmen en deel mogen uitmaken van de politiek.

HaatbaardKnipper | 20-03-18 | 10:19

Dubbelpaspoortiers nergens in semi-overheidsfuncties. NIet bij het rijk, niet bij de hermandad en al helemaal niet in de politiek. Wil je iets te vertellen hebben over ons land, laat dan maar eerst even zien dat je nederland als vaderland, bakermat en thuishaven beschouwd. Een backup nationaliteit hebben vor het geval je het verkloot en dan weg kan naar je 2e land (of 1e, ligt eraan hoe je het bekijkt maar de meeste turken en marokkanen zien nederland echt nog wel als 2e keus) is geen optie, landverraden was nog nooit zo makkelijk.

elfenstein | 20-03-18 | 10:40
▼ 1 antwoord verborgen

Ik denk dat we al die guppenkoppen maar eens de moeder moeten kantklossen

Toiletflush | 20-03-18 | 10:03

Offline, Sarkozy eindelijk opgepakt voor het aannemen van heel veel geld van Gadaffi.
Toen de oorlog begon, was Frankrijk trouwens de eerste die al het goud gejat heeft.

gato | 20-03-18 | 10:02 | 1

Karma is een salope.

Desmoulins | 20-03-18 | 10:08

Als ik als hoogopgeleide, politiek zeer geïnteresseerde kaaskop niet slim genoeg zou zijn voor een referendum, waarom wordt een net gearriveerde statushouder of een achter de voordeur opgesloten moeke wel in staat geacht een weloverwogen keuze te maken voor een politieke partij bij de verkiezingen?

J. Jarig | 20-03-18 | 10:01 | 2

Precies, die moeke stemt precies wat de islamofacistische imam in de moskee heeft bevolen. Vroeger was dat meestal de PvdA maar nu zijn NIDA en DENK de lievelingen van de aanbidders van Mo de massamoordenaar.

eerstneukendanpraten | 20-03-18 | 10:11

Ho ho dat van massamoordenaar is niet bewezen. Pedofiel daarentegen.....

The2Amendment | 20-03-18 | 10:35

De mensen moeten maar eens wakker worden in dit land, types als Akyol zijn de vooruitgeschoven "nette" verkenners in/voor een totalitair stratego-spel, welke goed-linkse PvdA-er had 5 jaar geleden kunnen denken dat die partij een fantastisch fundament voor de DENK-nazi's binnengetrojaand had, het kantelpunt is bijna bereikt.

hagelkruis | 20-03-18 | 10:01

Typisch het probleem van columnisten: eigen problemen en tekortkomingen projecteren op anderen alsof iedereen dezelfde beperkingen heeft.

Sqbar | 20-03-18 | 10:00

Nou vind ik dat die Eus een leuke TV serie heeft gemaakt maar dat wil nog niet zeggen dat ik een crimineel die het tot knuffel Turk heeft geschopt serieus moet nemen en ik zit er zeker niet op te wachten om door hem erop gewezen te worden dat "we" te stom zijn om ergens over te kunnen oordelen, hup terug in je hok en bek houden jij.

zwellevertje | 20-03-18 | 10:00 | 2

Hear hear!

Desmoulins | 20-03-18 | 10:08

Of rot anders op naar je geitjes in je analfabeten dorp in oost Turkeye, Eus.

HaatbaardKnipper | 20-03-18 | 10:27

Het gezamelijk IQ van een grote hoeveelheid mensen is hoger als dat van een een paar. Dus wat wij met z'n allen denken is veel betere mening dan die van een paar enkelingen met tunnelvisie.

Hiesjes | 20-03-18 | 09:54 | 2

klopt geen reedt van maar wel leuk bedacht.

jemagookniksmeer | 20-03-18 | 10:49

Klopt dus wel, het gemiddelde is iets anders.

Lohengrin | 20-03-18 | 11:15

Weet iemand waar ik dat empirisch bewijs voor 'democratieën werken beter met referenda' kan vinden?

Had hierover namelijk een paar maanden terug een discussie met iemand die beweerde dat het dan onwerkbaar zou worden voor politici en dat de democratie zou stagneren. Ik wil hem graag nog even ziejewellen.

barryvantiggele | 20-03-18 | 09:53 | 2

Google maar eens wat op referenda of kiessysteem in zwitserland

F#ckingAwesome | 20-03-18 | 09:55

Dank hoor, maar ik dacht even dat ze met empirisch bewijs ook daadwerkelijke onderzoeken bedoelden. Voorbeelden van landen waar het wel werkt zijn er uiteraard genoeg.

barryvantiggele | 20-03-18 | 10:11

Eus Akyol is een lekker ding die zich met pijn en moeite omhoog heeft gevochten en gelikt in politiek correcte kringen. Nu heeft hij een goed rijk en fijn leven. Dan slaat de arrogantie toe en heb je geen affiniteit meer met Henk en Ingrid.

frisenfruitig | 20-03-18 | 09:52 | 1

Vind je het gek. Moet je voor de lol kijken wat voor randdebielen reageren op z'n stukjes.

Chow | 20-03-18 | 13:19

@Van Rossem
Echt vissen doe je sowieso niet in een vijver.
Maar ach, weet jij veel.

D-Fens_1963 | 20-03-18 | 09:51 | 1

Meer dan jij van begrijpend lezen snapt?

Guido | 20-03-18 | 10:11

Mooi om te zien hoe tegenstanders toch constant en eigenlijk alleen blijven terug vallen op het argument dat referenda te complex zijn voor de kiezer. Zwitserland heeft een soortgelijk systeem waar de burger kan en mag stemmen over meerdere onderwerpen via een referendum. Is Zwitserland een derde wereldland met inwoners met een IQ onder het gemiddelde? Tja, de boodschap is eigenlijk de kiezer is gewoonweg te dom en te stom. Juist vanwege mensen zoals Eus Akyol ben ik voor referenda en zal ik tegen de sleepwet stemmen. Als dit jou argument is, dan ben je gewoon een domme achterlijke Turk.

Indoneesje | 20-03-18 | 09:49

jip en ehhh

rein9576 | 20-03-18 | 09:45

VeelTeSteil
Natuurlijk ligt Deventer in Turkije.
Je kunt toch wel een beetje vooruitkijken?

bolletje kaas. | 20-03-18 | 09:44

Ik heb 't stukkie maar eens gelezen. Het gaat als volgt:
- meneer Eus, wij komen een camera in uw wc ophangen om mee te kijken hoe u zit te schijten
- maar dat wil ik niet
- u bent niet geinformeerd genoeg om over het nut en de gevaren te oordelen

Meneer Eus, het is vrij simpel: ik wil niet afgeluisterd worden. Er zijn geen andere argumenten. Er is geen diepere laag logica, geen verder betoog nodig. Ik wil gewoon niet afgeluisterd worden.

Daar is werkelijk niets ingewikkelds aan. Het feit dat meneer Eus dat niet ziet plaatst hem in de groep Nederlanders met een gemiddeld IQ, wat helaas niet al te effectief is om gewoon helder te kunnen denken.

Hufterst | 20-03-18 | 09:44 | 2

Hufterst | 20-03-18 | 09:44 | reageer
Zou dat stukje van o.a. die meneer uit Amsterdam over IQ en afkomst dan toch waar zijn?

F. Jacobse | 20-03-18 | 09:49

De enige actie die een Nederturk begrijpt van de diepere machinaties van de democratie is die van de zetelroof.

bisbisbis | 20-03-18 | 09:50

Eus Akyol? Nooit van die vent gehoord. Maar voor GeenStijl is hij blijkbaar Lekker Belangrijk.

MAD1950 | 20-03-18 | 09:42

Wat onze politici en tevens deze ex-crimineelcolumnist weigeren te begrijpen is dat ze in functie zijn om deze zogenaamd complexe materie dan in begrijpelijke taal voor het klootjesvolk over te brengen zodat eenieder in onze democratie zijn eigen afweging kan maken waarna meeste stemmen gelden.
Liever maken ze het nog complexer om dan vervolgens te beweren dat het klootjesvolk hier onmogelijk over kan oordelen en nadenken.
Heb ik het niet eens over dat het ze ontgaat dat een aanzienlijk deel van het klootjesvolk het beter begrijpt en zich er meer in verdiept dan de verhevenen zelf.
En de opinie van een ex-crimineel ? tja ..... wat vindt Holleeder er dan eigenlijk van , en Volkert, en Peterrrr

Moresnetunited | 20-03-18 | 09:41 | 4

Denk dat je juist zit ja. Onze vertegenwoordigers gedragen zich als regenten in plaats van dienend vertegenwoordigers. Als kamerlig zit je daar om complexiteit terug te brengen tot redelijk heldere keuzes, die je vervolgens maakt vanuit de gedeelde waarden (niet het belang, fucking clientelisme moet dead) van je achterban. En mijn stelling is dat dat laatste ook prima door de kiezer zelf gedaan kan worden, op bindende wijze via directe inspraak, mits je je richt op die rol: het begrijpen en tot principiële keuzes reduceren van complexe problematiek.

F#ckingAwesome | 20-03-18 | 09:52

Een voorbeeldje van hoe ik denk dat het moet: oekraineverdrag.

Als kamerlid is dit mijn rol: begrijpen waarom er zoiets als een oekranieverdrag op tafelligt. Incluis de niet zo openbare informatie daaromheen, en incluis de lastig af te wegen korte versus lange termijnimplicaties. Ik doe dat totdat ik denk dat ik het enigszins snap. Op dat moment kan ik een aantal principiële vragen stellen aan mijn kiezers, om ze directe inspraak te geven. Bijvoorbeeld:
- De oekraine heeft problemen met corruptie in bedrijfsleven en overheid, maar het land dicht op de EU brengen is denk ik ook een belangrijke factor in het bewaren van de stabiliteit van europa. Ik ben geneigd om deze reden tot instemming met het verdrag doorslaggevend te laten zijn, en dus in te stemmen.
A. Eens
B. Oneens
C. Snap er geen reet van
D. Eens, maar niet doorslaggevend wat mij betreft

Dus ik zet dit polletje even uit via mijn faceboek of wat dan oo, en kijk wat er uit komt. Zo nodig (D) of (C), leg ik nog eens wat voor.

Waarom kan dit niet gewoon? Abonneer je als kiezer gewoon op de feed van een stel kamerleden, of op groepen daarvan die tijdeijk samenwerken m.b.t. bepaalde onderwerpen (aub geen partijen, die instituten lijken nogal verrot en moeten ook gewoon deaud by disruption wat mij betreft).

F#ckingAwesome | 20-03-18 | 10:05

@ Menage
Jip en Janneke zijn jouw woorden. "Complexe" materie terugbrengen naar heldere keuzes zoals F#ckingAwesome zegt en de relevante details duiden. Maar dat lijkt teveel moeite of niet gewenst.
Alsof een natuurkundeleraar tegen zijn leerlingen zegt : ik snap het want ik heb ervoor doorgeleerd maar voor jullie gaat het boven je pet dus leg ik het maar helemaal niet uit. Ik schat wel in wie van jullie een voldoende krijgt en wie een onvoldoende".

Moresnetunited | 20-03-18 | 10:28
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens iedere rechter word je geacht de wet te kennen.

Volgens deze Turk kan het Nederlandse recht dus geschrapt worden. Elke dag blijkt immers dat zelfs de wegenverkeerswet te complex is voor den NederlanderT.

Teleo | 20-03-18 | 09:39

Het is toch wel wonderlijk dat je in één stukkie eerst weet te melden dat de correctieve mogelijkheden van een democratische samenleving danig worden onderschat, om vervolgens de meest effectieve vorm van dat correctieve vermogen (het referendum) tot onzinnig te verklaren. Innerlijke consistentie is kennelijk geen criterium meer voor de hedendaagse columnist.

Reynaerde | 20-03-18 | 09:37

een mening over de bestuurlijke effectiviteit van een raadplegend referendum is niet hetzelfde als een mening over de sleepwet.

Einde van de Domheid | 20-03-18 | 09:36

Mensen die destijds tegen de EU grondwet stemden, deden dat, omdat ze aan zagen komen dat Brussel zich als een federale 4e macht zou gaan gedragen. Ze hebben gelijk gekregen. Uiteindelijk zijn het allemaal mensen onder mekaar en niets menselijks is ook politici niet vreemd.
Burgers voelen aan wat de gevolgen voor henzelf zullen zijn, ook al is de wettekst nog zo gecompliceerd.

marjen | 20-03-18 | 09:34 | 1

.. niet vreemd = vreemd.

marjen | 20-03-18 | 09:41

De Turkse variant op kantklossen is tapijt knopen. Turken staan ook niet bekend om een bovengemiddelde intelligentie. Dit geldt zeker voor Eus Akyol. Dus in plaats van een artikel te schrijven over deze ingewikkelde materie, had ie beter een tapijtje kunnen gaan knopen.

Jeroen65 | 20-03-18 | 09:33 | 1

Lol.

Lupuslupus | 20-03-18 | 10:28

Begin geen discussie over intelligentie want dan heb je de kat in de gordijnen, maar de rechtgeaarde kantklossers voor schut zetten, dan kan altijd.
En macrameeën en broodpopen bakken is dat ook minderwaardig!
Zo ja dan stop ik er meteen mee.
VVD = van het pad af.

Memek | 20-03-18 | 09:32 | 1

We zien hoe de overheid steeds mee taken naar zich toetrekt en hoe mensen steeds maar vragen om een oplossende overheid. Zo bemoeit de overheid zich nu ook met depressies en eenzaamheid. Je zou verwachten dat een liberale partij hier de rem op zet; maar nee hoor, ook de VVD loopt voorop met 'de overheid gaat het voor u regelen'.
En hoe meer de overheid regelt, hoe meer deze over u moet weten en hoe duurder die overheid wordt; Totdat de econome inzakt vanwege een topzwaar bestuur. En de totale controle een feit is.

marjen | 20-03-18 | 09:40

Beetje flauw stuk. Ik denk dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders inderdaad niet exact weten wat die wet inhoudt. Je moet wel echt zin hebben om je daar tot in de detail in te verdiepen.

Ronman2k | 20-03-18 | 09:32 | 9

De wet houdt in dat men elk woord van mij mag afluisteren. Dat wil ik niet. Leg mij nou eens uit wat ik niet snap?

Hufterst | 20-03-18 | 09:45

Menage,

Joh!

*roll eyes*

Teleo | 20-03-18 | 09:50

Zodra een wet mijn privacy aantast, zodra een ondemocratisch tot stand gekomen kabinet alles van mij wil weten en ik niks van hun doen en laten mag zien, tsja dan is het toch duidelijk? Ik hoef die hele wet niet eens te gaan lezen om te weten wat de strekking is, wat erachter zit is ook we duidelijk en wie erachterzitten is al helemaal niet best. Dus wordt dat een helle harde NEE. Gewoon omdat dat volgens mij nodig is om the powers that be duidelijk te maken dat ze verkeerd bezig zijn. Het feit dat ze zelf al van die mogelijkheid af willen spreekt in deze boekdelen, nóg een reden om te zeggen:
Ook al ben je slechts oppervlakkig op de hoogte, dan is dat al genoeg om te kunnen beslissen of je wel of niet achter een privacyroofwet staat.

elfenstein | 20-03-18 | 09:52
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik ben eigenlijk voor een kleine wijziging in de wet: net als bij orgaandonatie mag je un-opten: kruisje bij
[ ] ik mag wel afgetapt worden
[ ] ik mag niet afgetapt worden

dan mogen al die idiote Nederlanders die te dom zijn om te poepen lekker zichzelf laten aftappen en laten ze nette mensen met rust.

Hufterst | 20-03-18 | 09:31

Gewoon alleen tegen sleepwet stemmen, de gemeenteraad niet stemmen.

gato | 20-03-18 | 09:31 | 4

Ga dan weg

Menage00 | 20-03-18 | 09:44

Gelul, kán ik een keertje stemmen op een cool wijf in de raad én m'n afkeuring laten blijken over een of andere ddr-wet, mag dat weer niet van eppo's als u.
Schapengedrag, niks doen is geen optie, dan komt de wolf je vanzelf halen als de andere schapen op zijn. Nope, Annabel for President! Gisteren nog een aantal debatten bekeken samen met dinnetje en zelfs zij, ongeinteresseerd in de politiek verder, kon niet anders dan zeggen dat tante Bel als enige in het rijtje wél heldere taal, sterke argumenten en inhoudelijke punten bracht daar waar de rest van die gluipers niks te melden hadden behalve ingestudeerde oneliners en domme adhhominems naar diezelfde tante Bel. FvD krijgt er denk ik 2 stemmen bij morgen ipv 1. En da's hoe dan ook winst voor de democratie, hoe meer stemmen hoe duidelijker de uitkomst. Niet stemmen is het overlaten aan de wolven wanneer het jouw beurt is om te worden verslonden. Het enige middel wat je nog hebt naast je neer leggen is de ultieme capitulatie, slaap lekker gato....

elfenstein | 20-03-18 | 09:47

Sufferd, Gato mag niet eens op een gemeenteraad stemmen. Verdiep je godverdomme eens in de materie Drumpiet!

ristretto | 20-03-18 | 09:58
▼ 1 antwoord verborgen

Voor mij is niet per seehet sleepkarakter, maar vooral dat delen met andere landen een absolute nee. Het mag niet zo zijn dat we de controle verliezen over wie er naar ons gedrag kijkt en er een oordeel aanverbondt buiten ons weten. Je hebt als mens toch op zijn minst het recht te weten wie er meekijkt, en op zijn minst een democratische controle over die meekijkers te kunnen uitoefenen.

Wat me op bezwaar twee brengt, want van die democratische controle is hier ook niets meer over. Niet vanwege het referendum, want dat kune je nauwelijks een controlemiddel noemen, maar omdat de overheid haar gang rustig gaat zonder onze vertegenwoordigers in te lichten. DIe toezichtscommissie is gewoon een jaknikkersforum, en de rechter gaat er echt in realiteit niet vooraf aan te pas komen, net als dat dat nu vaak al niet gebeurt.

F#ckingAwesome | 20-03-18 | 09:30

Ach mevrouw, gaat u toch kantklossen. #Rechtse praatjes
Jij bent een fascist. #Linkse praatjes
Mijn fraude is mijn zaak. #Democraten

atheïstisch stemvee | 20-03-18 | 09:30

Stemmen kut

Omebert | 20-03-18 | 09:30

De oproep om stemmen te gaan tellen. Het aanjagen van het referendum en de discussie daarover. Het blootleggen van hypocrisie.

Wat is er nou eigenlijk zo moeilijk aan? Waarom kunnen azijnbode, nrc, npo enz dit allemaal niet? Waarom wel expeditie Robinson en Neuken in je blootje of hoe heten die programma's maar niet waar het allemaal om gaat? Als ik John de Mol was wist ik 't wel: naast succesvolle business is een beetje maatschappelijke betrokkenheid ook niet weg. Sommige van die Amerikaanse miljardairs begrijpen dat tenminste. Je moet Soros meegeven dat hij in elk geval iets probeert naar eigen inzichten, of je 'm nou mag of niet. Enfin, ik denk dat dat allemaal ook de reden is dat ik geen John de Mol ben. Te druk met relevante dingen.

Hufterst | 20-03-18 | 09:29 | 2

Lijkt me een goed idee dat de Mol zich alleen met zijn prutprogammas bezig houdt.

gato | 20-03-18 | 09:33

Ik wil nog steeds een programma "De Boot" 50 moslims. 50 niet-moslims. 100 dagen op zee.

Hufterst | 20-03-18 | 09:37

Eus voetbalt bij de lokale V.V. Ijsselstreek. Daar komt hij zelf in het veld ook niet verder dan een gefrustreerd: "Ik schop je doormidden". Dingen zijn al snel te moeilijk voor Eus... Maar voor een Turk schrijft ie wel goed Nederlands en daarom houdt de NPO van hem.

Joebert | 20-03-18 | 09:29

Ach het is maar een afstammeling van een gastarbeider.

Mark_D_NL | 20-03-18 | 09:29 | 2

Mark_D_NL | 20-03-18 | 09:29 | reageer
Jij waarschijnlijk ook.

DrumPiet | 20-03-18 | 09:33

Mark_D_NL | 20-03-18 | 09:29

Hoe zeker is het dat hij gewerkt heeft?
Hebt u daar documentatie van?

F. Jacobse | 20-03-18 | 10:10

Ik geloof heilig in het gezonde verstand van de hard werkende/buffelende onder- en middenklasse in hun strijd voor het dagelijks bestaan om te kunnen vreten en het betalen van de rekeningen en tegen ambtelijke en politieke betweters.

frisenfruitig | 20-03-18 | 09:28 | 1

Klopt, maar gezond verstand is weinig toepasbaar op erg complexe problemen. Die moet je dan eerst vereenvoudigen. En helaas is dat waar het fout gaat. Ik geloof dus ook heilig in gezond verstand van de massa, maar helaas kun je daar dus geen land mee besturen, maar enkel de meer voor de hand liggen keuzes mee maken (en ja, daar zijn er wellicht veel meer van dan we denken, dus er mag best wel wat direct stemrecht naar de kiezer wat mij betreft, als het maar om heldere keuzes gaat. Zoals in elk onderzoek gaat het voor 99% om de vraagstelling. Ik snap dan ook niet waarom we gevraagd worden voor of tegen een wet te stemmen wanneer we veel beter gevraagd kunnen worden naar onze prioriteiten, zodat die netjes in een wet verwerkt kunnen worden door onze vertegenwoordigers.

F#ckingAwesome | 20-03-18 | 09:42

'De NOS berichtte al eerder dat veertig procent van de Nederlanders niet weet dat de nieuwe wet regelt dat inlichtingendiensten op grotere schaal mogen aftappen in het kader van onderzoek. Nog minder ondervraagden kenden de overige details.'
.
Nou Ozcan, dat lijkt me juist een uitstekende reden om dit aan het licht te brengen middels een discussie via pak em beet een referendum.
Of het NOS had hier eerder veel kritischer op moeten zijn en zijn taak als controle van de macht en het volk informeren eens een keer serieus nemen.

Harry Turtle | 20-03-18 | 09:26

De gemiddelde kiezer *is* ook gewoon dommer dan de luit die er op TV over lullen. Wees nou gewoon eerlijk, het is niet voor niets dat alle politiek tegenwoordig tot repetitieve soundbites gereduceerd wordt, GS incluis.

F#ckingAwesome | 20-03-18 | 09:26 | 4

Eens, maar raadgevend referendum is een te zwak middel daarvoor. De politiek kan het gewoon negeren en (komt die domheidweer) een paar weken voor de volgende verkiezingen wat rellende turken organiseren zodat de consequenties voor het zetelaantal van de regerende partij beperkt blijven.

F#ckingAwesome | 20-03-18 | 09:33

Helemaal gelijk, Awesome!
De reaguursels zijn een bewijs voor je stelling; Als een roeptoeter meningen op internet slingeren waaruit blijkt dat men de essentie van de sleepwetproblemen niet begrijpt.

propper1000 | 20-03-18 | 09:35

De burger wordt ook "Dom gehouden" doordat de politiek constant leugens en onwaarheden met betrekking tot de wet verspreid. Hierdoor wordt het inderdaad voor veel mensen lastig een oordeel te vormen, zeker als de ene helft continu leugens verteld en doemscenario's ophoest die nergens op gebaseerd zijn.
De burger wordt continu bang gemaakt dat als men tegen stemt, de hel zal losbarsten omdat er dan geen wet is (niet waar, dan geldt de oude wet nog)
Ook wordt men bang gemaakt dat er veel informatie verborgen blijft omdat men niet "op de kabel mag": Onzin, alleen mag men nu alleen gericht op de kabel, niet "ongericht".
Daarnaast is er veel niet wettelijk geregeld, maar in "bijsluiters" welke zonder een wetswijziging kunnen worden aangepast. Krijg je dan een iedioot als Rutte aan de macht kunnen bij een volgende regeerperiode de zaken compleet anders gaan liggen en een Nederland wijde tap worden toegestaan. Onder het motto van "Hoe eet je een Olifant (In kleine hapjes)" probeert men de WIV in kleine stukjes erdoor te duwen, maar uiteindelijk zullen alle kleine hapjes wel tot een opgepeuzelde Olifant (afgeluisterd Nederland) kunnen/gaan leiden.

InAnumPerRegimine | 20-03-18 | 12:52
▼ 1 antwoord verborgen

Ik begrijp het concept, dat is genoeg. Dat is genoeg om de uiterste consequenties te bedenken.
Het concept achter de koran begrijp ik ook, haar consequenties voor ongelovigen begrijp ik daardoor.

Zoltan | 20-03-18 | 09:26

Allochtoon als verdienmodel , je word met je diploma geboren en alle deuren zwaaien voor je open . Je komt op tv en je mening doet er automatisch toe , Matthijs en Jeroentje worden je matties , de NPO en MSM gooien met geld .
Is ie ook nog islamiet dan vinden we hem zielig en gaat ie voor de bonus !
Hosanna hosanna , het is een allochtoon !

Castor12 | 20-03-18 | 09:25 | 1

Jep. Hij golft lekker mee op de door NEDERLANDERS opgewoelde baren. Zou ik ook doen, als half aangepaste turk.
Eet het vlees van de ongelovigen, en doodt hen waar u kunt!. Zoiets, in de koran.

BenPakdee | 20-03-18 | 10:34

De argumenten van de tegenstanders zijn voor meneer "niet echt geloofwaardig", want ze hebben "nogal een cynisch mensbeeld"......
Dus, of je argument hout snijdt of niet hangt af van je levensinstelling? Als je je mensbeeld verandert, dan verandert daarmee het waarheidsgehalte van de argumenten die je in een discussie aanhaalt?
Mijn hemel, als er iets een cynisch mensbeeld is, dan is het dat van meneer de Turk zelve: "Dat hele gedoe rond dit referendum is kortom het ultieme bewijs dat je mensen niet moet opzadelen met té complexe vraagstukken."
En wie, o wie gaat er a priori bepalen of iets al dan niet "te complex" is, of iets voor het klootjesvolk behapbaar is? En, nog belangrijker, wie stelt vast of degenen die beslissen over zoiets als die sleepwet te goeder trouw zijn, en of voor degenen die namens on in de Kamer hun stem uitbrengen, dit doen zonder last of ruggespraak en met kennis van zaken?
Het leven is een stortvloed van te complexe zaken, meneer de Turk, dat weet elke dictator. En het vereenvoudigen, stroomlijnen, vervormen, vervalsen en opschonen van dat leven, daar bouw je je macht mee op.
Ik leef liever in een wereld die me confronteert met complexe vraagstukken, dan in een wereld waarin mij verteld wordt dat ik vooral niet na moet denken.

Schoorsteenveger | 20-03-18 | 09:25

Zullen we verkiezingen in zijn algemeenheid maar afschaffen dan? Allemaal veel te ingewikkelde materie...

Flipside | 20-03-18 | 09:24 | 2

Dat vinden de plucheklevers dan weer niet leuk.

TheseDays00 | 20-03-18 | 09:32

Waarom? Kiezen is niet moeilijk, de keuze definiëren is moeilijk. Het referendum gaat kapot omdat het verkeerd is ingezet. We moeten het inzetten om keuzes te voeden, niet om ze te maken. Daarvoor hebben we vertegenwoordigers.

F#ckingAwesome | 20-03-18 | 09:48

Daarom zal Erdogan op termijn verkiezingen ook afschaffen; turken zijn er te dom voor....

Mazoeza | 20-03-18 | 09:24

Referenda zouden eigelijk over internationale zaken moeten gaan aangezien de Nederlandse democratie genoeg handvaten heeft die de burger kan gebruiken, hoe anders is dat op internationaal niveau.

We gaan nu eenmaal naar een globalistische wereld of we dat nou leuk vinden of niet. De populariteit van referendabel zal dan waarschijnlijk ook toenemen.

Sceptische_autist | 20-03-18 | 09:22 | 3

Ik snap jouw logica niet dat en een of / of stelling zou zijn.

peterdh | 20-03-18 | 09:29

Vertel eens, wat voor handvaten heeft die burger dan in de periode tussen 2 verkiezingen? Hoe kan de burger laten blijken dat een coalitie, wetsvoorstel of zelfs maar welk poppetje burgemeester wordt in jouw stad hem niet bevalt?
Zelfs bij verkiezingen heeft de burger maar 1x kans om een kruisje te zetten bij 1 naam, 1 poppetje, 1 partij en dan is het maar afwachten of die wens meegenomen wordt in de coalitievorming en of kartelpartijen niet zijn wens negeren en lekker om bepaaltde partijen of standpunten heenformeren.
Referenda zouden juist over alle mogelijke zaken moeten gaan, nationaal, regionaal en internationaal. Da's goed voor de bewustwording van de burger, hij zal zich meer verdiepen in politiek en dus ook beter weten hoe hij erin staat, zowel op lokaal als op internationaal niveau. En dat is pure winst voor de democratie, hoe dan ook.

elfenstein | 20-03-18 | 09:30

Internationaal recht is strikt vrijwillig. Op dat speelveld telt alleen het kanon.
Het is een leuk instrument voor de Yanks. Ad hoc in- of opzij te zetten naar believen.

Och, veel mensen hebben er een leuke boterham van en zitten in een warm kantoor. Dat is ook fijn.

Teleo | 20-03-18 | 09:32

Ja Eus, we gaan alle smeuïge details delen met onze bondgenoten. Da's fijn, dan heb je geen klik-turken meer nodig. Je wordt gewoon meteen als je Turkije probeert binnen te komen gearresteerd, want ooit kritiek op Erdo.

Wat dat betreft: Heeft Rutte al met zijn grote vriend (en backup baantjes bezorger, voor als het niets wordt in de EU) Jeroen van der Veer gesproken? Want 2 paspoorten is dan wel leuk, zodat je zowel Saudi Arabië als de VS in komt (alletwee wel handig als olieboer), maar dat werkt dus straks niet meer...

Speciaal voor die "ja maar doemscenarios in de toekomst, ik geloof nooit dat dat gaat gebeuren", denk even na over de minder frisse regimes waar je nu al mee te maken hebt, en waar je misschien wel eens komt...

TheEgg | 20-03-18 | 09:20

Eus Akyol houdt nou eenmaal van een sterke leider.

Not_again | 20-03-18 | 09:17

Die laatste zin is geniaal Van Rossem.

DrumPiet | 20-03-18 | 09:17 | 1

Sommigen hier in de lokale art galerie vinden schilderijen van geestelijk gehandicapten ook geniaal.
Alles op z'n eigen niveau Piet ;-)

D-Fens_1963 | 20-03-18 | 09:58

Nieuw Nederlands product : gekantklostte troep van allochtonen. concureren met Sjina. .. "gaat subsidie aanvragen bij de EU".

newray | 20-03-18 | 09:17

Deze zelfverklaarde 'bats' is gewoon door zijn moeder iets te vaak en iets te hard met zijn achterhoofd terug in de wieg gesmeten. Dan is permanente hersenschade weinig verrassend.

OverdaanDerOnderheid | 20-03-18 | 09:16 | 1

Hahahahahaha!

BenPakdee | 20-03-18 | 10:30

Het mooiste zou zijn als morgen iedereen blanco/ongeldig stemt, en verder alleen maar tegen de sleepwet.

Botte Hork | 20-03-18 | 09:16 | 1

Dat ga ik dus doen. Wel stemmen maar blanco. Ook zou ik het liefst promotie willen maken voor de blanco stem door op de verkiezingsadvertentieborden reclameposters te plakken voor de blanco stem: stem ze weg! Maak de politiek weer klein en dienstbaar.

keestelpro | 20-03-18 | 09:34

Gelukkig heeft ie ook geen verstand van voetbal... wel lekker,ergens voor betaald krijgen waar je geen verstand van hebt !

Jimmy Mc Clure | 20-03-18 | 09:15

En wat "de kiezer" voor alles zo heerlijk onwetend houd, waardoor ieder simpel vraagstuk bijzonder ingewikkeld word, is de overheid zelf. Die ervoor kiest om zo veel mogelijk zand te strooien in de oogjes van het kiesvee, zodat ze triomfantelijk kunnen kraaien "zie je wel! Te complex voor het gepeupel".

Het geven van halve informatie, cherrypicking, liegen, draaien, dreigen met oorlogen en spionage van "De Russen" en meer van dat soort ontwijkende tactieken en op de moraal gerichte prietpraat. Ze doen het alleen maar om verwarring te stichten. De verantwoordelijkheid voor een fatsoenlijke informatie campagne ligt bij de overheid zélf. Maar ze draaien het moeiteloos om. De burger weet niet alles over de Wiv en kán ook niet alles weten. Mag dat zelfs niet. En dan noemen ze dat "te complex". Ga lavash bakken man.

Dutchbeaurouge | 20-03-18 | 09:15 | 1

Het is helemaal niet complex. Hooguit gecompliceerd. Maar ik verwacht van onze gekozen politici ook eigenlijk niet dat ze het verschil snappen.

OverdaanDerOnderheid | 20-03-18 | 09:19

Ik ga nooit meer stemmen. Want politiek is het grote probleem van Nederland.

keestelpro | 20-03-18 | 09:15 | 2

Wereldwijd is dat het grote probleem. En hoe minder mensen stemmen hoe groter de macht wordt van degene die het voor het zeggen hebben.

overVecht | 20-03-18 | 09:16

Ooit overwoog ik om de politiek in te gaan. Maar daarmee zou de politiek weer 1 ziel gewonnen hebben. Wat de politiek nodig heeft is inkrimping. automatisering. Het kan allemaal veel eenvoudiger. De huidige politiek en ambtenarij is een kolossaal en geldverslindend gedrocht.

keestelpro | 20-03-18 | 09:24

Maar bij een voetbalpraatprogramma! moeten we wel naar zijn mening luisteren. Fok toch op.

Normpje | 20-03-18 | 09:14

Ik heb speciaal mijn stempas opgehaald om ‘tegen’ te kunnen stemmen. Gemeenteraadsverkiezing stem ik niet want woon over een week niet meer in Amersfoort op papier. Maar mbt het rederendum mag geen stem verloren gaan. Rij ik graag even voor naar mijn voormalige woonplaats.

overVecht | 20-03-18 | 09:14

Een Turk, uit Deventer. Dan zou ik niet happen.

kapotte_stofzuiger | 20-03-18 | 09:11 | 5

"… die nooit rimpels in de vijver maakt omdat hij rustig wil vissen naar zijn eigen brood."
Schitterend verwoord!

Zult-eter | 20-03-18 | 10:14

En hij is nog wel besneden!

BenPakdee | 20-03-18 | 10:26

Nouja: Je bedoelt dat 13 in een dozijn coming to Holland boekje van hem vol met spel en taalfouten?

BenPakdee | 20-03-18 | 10:27
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken