Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – IS lachende derde

TIEF OP

Wat zou het mooi zijn als Erdogan, Assad en al-Baghdadi morgenochtend wakker worden als vrouw. Zouden ze nog naar buiten komen? Zouden ze een hoofddoek dragen? Zouden ze hun positie binnen de machocultuur behouden? Of keren ze terug naar het aanrecht?

Het liefst niet alleen als vrouw, maar ook als moeder. Zouden ze gemakkelijk over mensenlevens blijven denken, als ze zelf hebben gedragen, gebaard en opgevoed? Als ze gezien hebben hoe moeilijk het is om een mens te maken, hoe mooi een mens kan zijn?

Het zijn leiders die oorlog voeren of een stukje grond onder hun bewind valt, of onder dat van hun concullega. Voor de burger ter plaatse niet boeiend, wel vervelend. Waar Europa het podium was van twee wereldoorlogen, zitten de meeste strijdende partijen daarvan nu samen in de EU en NAVO. Duitsland en Italië zijn volledig gerehabiliteerd. 

Grenzen waar toen om gevochten werd, zijn nu uitgestorven natuurparken met vergeten landmijnen en instabiele munitie. Hoe langer oorlogen geleden zijn, hoe duidelijker het zinloze karakter. Het is alleen de huidige of komende oorlog die zogenaamd de uitzondering vormt. 

Waar Rusland, Oekraïne en vele andere Oostbloklanden de vorige ronde bondgenoten waren, staan ze nu tegenover elkaar. De meeste ellende daarvan zit niet in grensgebieden tussen machtsblokken, maar onderontwikkelde landen die ongewild een setje proxyoorlogen te gast hebben. Ondertussen wordt de strijd tegen fundamentalisme en terrorisme vergeten.


Top-down

Assad heeft nauwelijks terrein veroverd op IS, maar heeft zich vooral geconcentreerd op het kapotschieten en veroveren van Aleppo en andere strategische doelen. Het meeste IS gebied, waaronder Raqqa is veroverd door de SDF. Een multi-etnische en multireligieuze organisatie die een eigen staat nastreeft in Syrië, langs de hele Turkse grens.

Erdogan is een islamist, streeft de volledige islamisering van Turkije en haar omgeving na. Iets wat Boris van der Ham al weergaf in een documentaire hoe christenen en atheïsten in Turkije met geweld werden bestreden. Een beleid dat wordt uitgerold naar multicultureel Noord-Syrië, zelfs in de rustige Afrin-enclave, die nu vanuit Turkije wordt binnengevallen.

Erdogan is bezig aan zijn tweede missie in Syrië. Een vervolg op de eerste die moet voorkomen dat in Noord-Syrië een levensvatbare staat ontstaat, eentje waar wel ruimte is voor democratie, christendom en atheïsme. Het is een publiek geheim dat Europese Syriëgangers via Turkije reisden en wapens ruilen voor olie, daarom mocht SDF geen wig drijven tussen Turkije en IS.

De vraag is hoe diep Erdogan in IS zit, en waarom zijn Turkije nog in de NAVO zit en hele warme betrekkingen met de EU heeft. Na de Assyriërs, Armenen, Grieken en Koerden, is het nu de beurt aan Koerden en hun nieuwe vrienden. De vorige keer werd boven Noord-Irak een no-fly zone ingesteld om de genocide door Saddam te begrenzen. Nu deelt de VS luchtdoelraketten uit.

Iran blijkt ondanks zijn nieuwe deals met westerse landen in Syrië niet bezig te zijn met vrede of de emancipatie van vrouwen. Iran vond het een goed idee om met een drone de Joodse verdediging van de Golan-hoogte in kaart te brengen. Daarna vond Syrië het een goed idee om een Israëlische F16 neer te halen. Waarop Israël besloot doelen in Syrië te bombarderen

Lachende derde bij deze snelle escalatie is IS. Ontstaan in Syrië en Irak midden in een machtsvacuüm achtergelaten door de vorige burgeroorlog. Nog voordat IS verslagen is, pakt iedereen de eigen agenda er weer bij, starten oorlogen, en uit de as zal IS nogmaals herrijzen. Het zijn in ieder geval geen ezels, want die stoten zich niet twee keer aan dezelfde steen.

Bottom-up

Een militair die op patrouille in bergdorpen zwerft om andere islamitische terroristen uit te roken, speelt een ziekelijke versie van wie is de mol. Niet om geld, maar om levens. Tussen de regels van de verklaring van Marco Kroon door vallen twee dingen op. Ten eerste dat hij onvoldoende vertrouwen heeft in de organisatie om alle informatie direct met hun te delen. 

Iets wat niet verbazingwekkend is. Inlichtingendiensten hebben in hoog tempo mensen moeten aannemen die de Afghaanse taal machtig zijn, en daar kan een verkeerde tussen zitten. Maar ook in het algemeen kan een ambtenaar zich voorbijpraten, te koop zijn of verkeerde loyaliteit hebben. Derde risicocategorie is het digitale sleepnet van de VS, samen met hun eigen agenda.

Het tweede deel is zijn angst voor operationele onderbrekingen. De situatie in dit soort gebieden wisselt sneller dan conventionele oorlogen, waarbij duidelijke frontlinies en strijdende partijen zijn. Het is de overtreffende trap van een guerrilla-oorlog. Strijders die opgaan in de plaatselijke bevolking, aanvallen uitvoeren en daarna bijtanken in een ander continent.

Zijn relaas geeft inzicht in een bestuurscultuur van wantrouwen richting medewerkers en vertragingen na een (politiek gevoelig) incident. Meteen het einde van een gevaarlijke achtervolging. De missie wordt niet succesvol afgerond, de inlichtingen verouderen. Als de missie hervat wordt, ligt de hinderlaag al klaar en is het doelwit gevlogen.

Het kabinet heeft mensen opgetrommeld om te verklaren dat Marco Kroon gek geworden is. De boodschap is duidelijk: het eigen functioneren van ministeries staat nooit ter discussie, manschappen zijn er om voor de trein te gooien, het liefst met een snelle soundbite die in een kop van een krant past, in plaats van een onderbouwde reactie. 

Het bovenaanzicht van geopolitieke verhoudingen en het onderaanzicht vanuit de militair laten beide dezelfde vicieuze cirkel zien.

Social

Reaguursels

Inloggen

Alleen de vrouwen? Is dat niet geslachtsdiscriminatie? Kom op, zand erover, nu de ruzie over is mag IEDEREEN die bij IS aangesloten was terugkomen.

minnenman | 11-02-18 | 22:29

Het wordt tijd dat de hele wereld en vooral onze achterlijke Kabinet en de EU beseffen dat Erdogan, niet alleen een van de sponsoren is van ISIS, maar ook de facilitator van terreur in het M. Oosten. Hij is degene die de bekende lont in het kruitvat aansteekt. Het past allemaal in zijn strategie: het opzetten van een kalifaat vanaf de Noordzee tot ver diep in Azie voorbij Afghanistan en Pakistan. Hij ziet dit, in al zijn grootheidswanen, als zijn goddelijke missie. Hij wilt het Ottomaanse rijk in ere herstellen, desnoods door grootmachten als Rusland en de US tegen elkaar uit te spelen of een nucleaire conflict te forceren. Door zijn aanvallen op Syrisch grondgebied provoceert Erdogan de Russen (bondgenoten van Syrie) en onder de paraplu van de NAVO probeert hij de US bij deze strijd te betrekken. En onder het motto, "de vijand van jouw grootste vijand (Syrie) is je beste vriend", probeert hij Israel erbij te lappen (!). Als Turkije en Erdogan niet bij de ballen genomen wordt door de EU en NATO, maken we de kwestie van kwaad tot erger. Erdogan moet direct van het toneel verdwijnen en Turkije moet uit de NAVO, zodat Putin, vrij spel krijgt om Erdogan de les te leren.

RambalLO | 11-02-18 | 15:35

Mooi stukje wapengeschiedenis maar wat is nou weer een pipa?

D-Fens_1963 | 11-02-18 | 11:24
straatwoordenboek.nl/letter/P/pipa

Als zij niet integreren moeten wij het maar doen. Oveirgens werden vanaf de late middeleeuwen deze wapens gebruikt:

en.wikipedia.org/wiki/Arquebus

Een langboog had een veel hogere snelheid en accuratesse maar haakbussen waren voor boerenpummels net gerekruteerd makkelijker op te trainen. Je kon hele divisies boertjes en huurlingen in weken laten trainen om effectief gebruik te maken van de haakbus terwijl het jaren duurde voordat een boerenpummel een beetje getraind was met die boog.

Graaf_van_Hogendorp | 11-02-18 | 14:41

De Hussieten vonden de rijdende wagenburcht uit. Kwamen er in de verte ridders te paard aan, dan gauw met al die boerenkarren in de rondte en iedereen een lange staak. De ridders moesten wel van hun knollen af en werden daarna gespiest. Vijf kruistochten werden zo gewonnen door de Hussieten. Wat de ridders helemaal de mozeskriebels gaf, waren de gr/chr. strijdliederen van Hussietische zijde. Ze werden er totaal door gedemoraliseerd.

Eeuwig..Op..Vakantie | 11-02-18 | 15:42

Laat diegenen die nu afgeven op Kroon de volgende keer lekker zelf de kolen uit het vuur gaan halen. Eerst je leven moeten wagen en dan nog vervolgd worden door een paar natnekken. Ik zou zeggen zoek het uit!!!!!!

Mart6037 | 11-02-18 | 14:30

We zouden weer een krijgsraad moeten hebben. Die kan beter oorlogshandelingen beoordelen dan de burgerlijke rechter.
In oorlogstijd is het toch vaak 'hij dood of ik dood'. Specialisten in oorlog kunnen beter oordelen dan een gewone rechtbank met D'66 mevrouwen.

marjen | 11-02-18 | 14:18

Ja joh, waarom niet gewoon meteen een militair bewind a la Augusto Pinchet? Lekker makkelijk en wie te links is flikker je gewoon uit een vliegtuig.

Beste_Landgenoten | 11-02-18 | 14:26

@beste landgenoten,

Dat staat er toch niet?
Een krijgsraad die oorlogshandelingen beoordeelt is iets anders dan een militair bewind.

Dandruff | 11-02-18 | 15:02

Nou nou, die beste landgenoten kan doordraven, dat is niet te geloven. Scheer al dat 'rechtse' 'tuig' maar onder het fascisme.
Die BL is echt een type om een links ongefundeerd weblog te beginnen. Hoewel hij ook direct kan aanschuiven bij Grien Links; daar houden ze ook enorm van zulke stereo-typeringen.

marjen | 11-02-18 | 15:09

Kan me geheel vinden in de beschrijving van de politieke/militaire situatie in Islamistan. Wat Marco Kroon betreft: Ik meen dat geen mensen worden opgetrommeld om Kroon gek te verklaren. Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom advocaat Knoops, tenslotte niet de eerste de beste (alhoewel hij ook Ernest Louwes verdedigde en volhield dat de man onschuldig was in de Deventer moordzaak), beweert dat Kroon als hij vrijuit mocht spreken "heel gemakkelijk" kon uitleggen wat er precies gebeurd was in 2007.

Dat Kroon expres mist maakt rondom zijn verhaal is duidelijk. Waarom hij dat doet is intrigerender. Is het om toe te dekken dat defensie destijds geen enkele visie of controle had op de situatie in Uruzgan, of dat de special forces instructies kregen die tegen de officiele lezing van de missie ingingen?

Beste_Landgenoten | 11-02-18 | 14:05

Syrië en Irak in chaos: wie heeft er belang bij dat dit verandert? Rusland heeft hier een uitgelezen mogelijkheid om piloten te trainen in echte oorlogsomstandigheden, alsook de nieuwste drones + ander wapentuig. Idem dito de VS, maar de VS speelt het politiek en militair lang niet zo slim als RU. Syrië en Irak als een soort permanent Guernica om de nieuwste kruisraketten, slimme bommen, illegale rotzooi uit te testen: dat is de reden waarom er daar geen vrede komt.

Eeuwig..Op..Vakantie | 11-02-18 | 12:22

Na de ontrafeling van het communistische blok en het uiteenvallen van de Sovjet-Unie sprak men van het einde van de ideologieën. Zelden heb ik zo'n sofistische voorstelling van zaken gehoord. Ideologieën komen en gaan, maar ze gaan nooit weg. Er is altijd wel een ideologie. Ook nu wemelt het ervan. Men sprak van het einde van de Grote Verhalen, en vervolgens werd dat het nieuwe grote verhaal: de ideologie van het postmodernisme. En dat is weer een mode-term voor iets wat al heel oud was: het scepticisme. Nu hebben we dus het scepticisme als staatsverhaal, als raison d'état.

Van Duyvenbode | 11-02-18 | 12:21

De huidige postmoderne sjw-beweging is alles behalve sceptisch in de ware zin van het woord. Was het maar wel zo!?

CynicalBastard | 11-02-18 | 20:55

@Basil Fawlty | 11-02-18 | 01:40
"En dat gelul over de andere wang toekeren waar een CU en SGP dol op is. Yeah right.",
Had vroeger een wiskundeleraar die dat heel anders uitlegde. Het gaat niet over wangen, maar over de hand. De eerste keer gebruikt iemand de rug van zijn hand om bij zijn slachtoffer smadelijk vernederend de wang te beroeren. Keert het slachtoffer echter de andere wang toe, dan daagt hij de smader/vernederaar uit om met de open hand d.w.z. met open vizier toe te slaan. Het gaat er dus om ook hier scherp te zien wat er feitelijk gebeurt. Die wiskundeleraar legde het Bijbelcitaat dus helemaal niet lijdelijk uit, zo in de zin van 'krijg je een bak met bagger over je, vraag dan om 10 bakken van hetzelfde'. Nee, de eerste keer was geniepig & laaghartig, de tweede keer met de andere wang betekent een open en eerlijke strijd.

Eeuwig..Op..Vakantie | 11-02-18 | 11:58

Interessante benadering!

Basil Fawlty | 11-02-18 | 12:57

En wat is de basis van dat geweld aldaar? Herrie over wat een paar mensen ooit opgeschreven hebben. Wat anderen hebben bijeengebracht (en niet in hun kraam passende teksten weggelaten gelaten hebben) en vervolgens hebben gebombardeerd tot de enige echte waarheid, het oude testament.
Hoe is het mogelijk dat mensen elkaar de harsens inhakken omwille van wat er in een boek staat.

Louise-in-de-pels | 11-02-18 | 11:22

Het is redelijk naïef te denken dat Erdogan, Assad en al-Baghdadi als vrouw iets minder pervers, wreed en bloeddorstig zouden zijn. In de column staat al een reeks verwijzingen naar mohammedaanse sites waar "jihadsisters" zowel mannen als vrouwen naar het kalifaat lokken. Voornamelijk met mooie beloften over het verkrachten van kinderen, en zo wreed mogelijke executies van hun ouders; de twee hoogste vormen van spiritualiteit in de islam.
Ook YouTube staat vol filmpjes van schreeuwende moslimviswijzen die schreeuwen dat hun eigen peuters "martelaarschap" moeten verwerven door de kinderen van anderen om te brengen. Zeker op Memri.org zijn daar zat voorbeelden van te vinden.

Het probleem is niet isis maar de islam.
Er zijn op deze planeet honderden moorddadige moslimclubjes actief; al-qaida, al-nusra, hamas, fatah, taliban, janjaweed, hezb-ut-tahrir, hezbollah, boko haram, noem maar op. Als isis uitgeschakeld is dan neemt de volgende club moslimdildo's de jihad gewoon over.
En dat is dus wat je nu ziet; Iran en Turkije proberen het gat van isis op te vullen met hun eigen moslimmilities.

Al die moslimmoordenaarsclubjes zijn slechts de pusbulten van de onderliggende builenpest; de islam. Zolang dat niet duidelijk is komen we nergens.

Dandruff | 11-02-18 | 11:18

Toch knap om een verhaal tegelijk onsamenhangend en hoogdravend te maken. Feynman presteert het elke week.

Tourette | 11-02-18 | 10:55

Oorlog is geen keuze. Oorlog overkomt je gewoon. Gedreven door een noodlottige situatie die je geen andere keuze meer geeft dan je zelf met geweld te verdedigen, of aan te vallen, want dat is de betere verdediging.

Oepsie1234 | 11-02-18 | 10:33

Het loopt behoorlijk uit de hand in die regio... houd mijn hart vast (figuurlijk dan).

De waard zijn gast | 11-02-18 | 10:31

De Koerden pakten IS aan en met succes. Nu die strijd grotendeels over is laat de wereld hun stikken en mag Turkije ze uitmoorden en een deel van Syrië inpikken ter vergroting van het Ottomaanse rijk. Onder de noemer van olijftak bufferzone etcetera.
Fijn dat Nederland patriot raketten daar had om Turkije te helpen. Nederland wordt gegijzeld door Turkije want anders gaan de poorten voor de vluchtelingen naar Europa open. Binnenkort Turkije deal 2.3.
Meer, meer, méér!
*Zucht*
Gelukkig krijgen we binnenkort de sleepnetwet die dit soort dingen van het internet houdt. Kunnen we allemaal feyn(man) verder slapen.

Is dit nog nieuws? | 11-02-18 | 10:00

Probleem voor de Gutmensch is zij spelen niet volgens die maatstaven. Chivalry is dead. Ze spelen volgens barbaarse middeleeuwse maatstaven.
Basil Fawlty | 11-02-18 | 01:40 | reageer
Ridderlijkheid heeft alleen bestaan in literatuur en sprookjes. In werkelijkheid bleef middeleeuwse oorlogsvoering gewoon even gruwelijk als de tijden ervoor en erna.

Nu moet ik chivalry effe naunceren. De gemiddelde ridder toen was ook zonder genade maar men wilde wel met open vizier strijden. Dat werkte tot de veldslagen van Potiers, Crecy en Agincourt toen de Engelsen boeren inzetten die verdomd effectief met hun "longbow" de Franse chevaliers afslachtten. Schande! Maar zelfs de Engelse ridders vonden toen ook een beetje pauperig maar de winst telde. ;-))))

Basil Fawlty | 11-02-18 | 01:55
In de middeleeuwen waren 'men-at-arms' en ridders zo'n beetje de enigen die fulltime militair waren in grote delen van Europa. Er was geen centraal gezag meer en lokale heertjes zetten in feite hun prive legers op met geld afgetroggeld van boerenpummels (die overigens 95+% van de bevolking vormden).
Ondanks wat literatuur beweerden waren ridders net zoals de Japanse samoerai. Bewapende dudes die professioneel vochten voor hun beteren. En daarin door hun beteren werden onderhouden. De rest is romantiek en veel bestaat alleen in fictie.

Bij Agincourt vochten Franse ridders met hun vizieren naar beneden bij hun charge richting de Engelse linies, anders zouden ze een pijl in hun gezicht krijgen en dat is niet echt prettig. Overigens verschillen historici en beoefenaars van middeleeuwse strijdtechnieken en wapens van mening of een bodkin pijl daadwerkelijk Franse pantser kon penetreren in 1415. Het meest waarschijnlijke verhaal wat ik heb gelezen is dat bij de charge van de Franse ruiterij hun paarden (die grotendeels onbeschermd waren) het doelwit werden van de Engelse boogschutters, waarna de ridders te voet door de modder zich een weg naar de Engelse 'men-at-arms' moesten ploeteren die bovenop een heuvel zaten. Te lang verhaal om verder in te gaan maar uiteindelijk werden de Franse ridders overweldigd doordat ze niet meer in formatie vochten en vermoeid waren toen ze contact maakte met de Engelse infanterie. Ze waren overigens nog steeds bijzonder gevaarlijke tegenstanders voor de lichter bepantserde Engelsen (een getraind persoon uitgerust met goede kwaliteit pantser is een-op-een moeilijk te verslaan zonder pipa).

Waarom er zoveel Franse edellieden omkwamen bij Agincourt had meer te doen dat Hendrik V de gevangen genomen tegenstanders liet executeren toen hij dacht dat de Fransen alsnog zouden winnen en zijn infanterie linie zou breken. Anders zouden ze wel vrijgekocht worden (de ridders en adel die wat opleverde, boerenpummels waren uiteraard niets waard).

Overigens waren Engelse boogschutters in ieder geval zich beoefend in hun vak. Het vereist bijzonder veel training in zowel je lichaam als met het wapen zelf om er effectief mee te zijn (in films zie je dat zo'n beetje iedereen incl. vrouwen met speel gemak een oorlogsboog kan hanteren maar een zware oorlogsboog vereist veel training en kracht). Engelse boeren werden geacht het hele jaar door te trainen met het wapen. Een kruisboog en een pipa zijn uiteindelijk makkelijker om mee te trainen en uiteindelijk won de pipa van de boog en verdween dit wapen uit de geschiedenis.

Graaf_van_Hogendorp | 11-02-18 | 09:51

Mooi stukje wapengeschiedenis maar wat is nou weer een pipa?

D-Fens_1963 | 11-02-18 | 11:24

""Waar Rusland, Oekraïne en vele andere Oostbloklanden de vorige ronde bondgenoten waren, staan ze nu tegenover elkaar.""
@ Feynman: Bondgenoten? De Duitse bezetting van West-Eurpa duurde 3-4-5 jaar. De Russische bezetting van Oost -Europa duurde veertig ! jaar.
De Oekrainse vrijwilligers van Division Galicie worden als helden vereerd in hun vaderland. De plunderingen en verkrachtingen door het optrekkende Russische leger begonnen niet in Duitsland, maar begonnen al in Polen.

theo-is-dood | 11-02-18 | 09:49

Bezetting? Eerlijk veroverd op de Duitsers. Zo gaat dat na een oorlog.

Is dit nog nieuws? | 11-02-18 | 10:01

We komen te leven in een volledig gefragmenteerde wereld. De conflicten die elders in de wereld huishouden, zijn en worden nog steeds vrolijk geïmporteerd door de liberaal-oligarchische regimes van het Westen. Neem daarbij de zegeningen van de instant lange afstand communicatie via o.a. internet, en het plaatje is compleet. Vroeger waar al die conflicten in het M-O de ver van mijn bed show, nu al lang niet meer. Je weet niet meer wie je op je werk tegenover je hebt, of wie je buurman is. De gemeenschap is uit elkaar aan het vallen.
Het wordt een spookachtige wereld.

Van Duyvenbode | 11-02-18 | 09:03

1984
A brave new world
Soylent green
Bladerunner
Ghost in the shell
Total Recall
Minority Report
.
In gelijke delen in de blender laden. 30 minuten op volle toeren.
.
Voila, uw toekomstperspectief kunt u nu inschenken. Voor serveren opwarmen en een paddenstoel toevoegen als decoratie.

Parel van het Zuiden | 11-02-18 | 09:40

Gelukkig hebben we de olympische spelen. Die verbroedering promoot. Toch? Hup Holland! (Nederland)

Is dit nog nieuws? | 11-02-18 | 10:02

Eerder "Brave New World" dan al die andere romans. Al kijkend naar "Voice of Holland" en winkelend op internet gaan we ten onder aan de echte wereld die we niet meer zien.

Beste_Landgenoten | 11-02-18 | 14:16

Of IS de lachende derde zal zijn zoals Feynman betoogt valt nog maar te bezien, maar Soennitisch islamisme d.w.z. politieke islam zal wel degelijke de lachende derde zijn. De Arabische Lente in Syrië is verworden tot een regionaal geopolitiek conflict tussen Soennieten versus Sjiieten, Arabieren versus Perzen en NAVO versus Rusland. Iran streeft ernaar om een Sjiitische corridor te creëren richting de Middellandse Zee, terwijl Turkije juist richting het zuiden wil uitbreiden om te voorkomen dat de Koerden een eigen staat krijgen en fantaseert van een mogelijk (formeel) herstel van het Ottomaanse Rijk. Hoewel de NAVO niets te zoeken heeft in de regio, moet het toch reageren op de Russische militaire expansie in de regio.

Omdat de Sjiieten/Perzen (op dit moment) aan het langste eind trekken zal dit een tegenreactie oproepen bij de Soennieten/Arabieren en in het bijzonder bij de Wahabisten in Saudi-Arabië. Die zullen via de madrassas en Islamitische universiteiten het vuur opstoken om de strijdlust onder jonge Soennieten aan te wakkeren. Waardoor in het verleden Al Quada en IS zijn ontstaan. Dus IS zal militair misschien niet meer meetellen, maar Soennitisch islamisme is als een hydra waarbij iedere afgehakte kop weer wordt vervangen door een nieuwe.

Irnerius | 11-02-18 | 08:36

Speelt ook nog iets anders mee. De pijplijn van Qatar naar het westen via de Levant. Duitsertjes zijn momenteel aan het ageren tegen de Russen terwijl ze enorm veel gas van ze afnemen. Dat gaat op een gegeven moment natuurlijk fout. Daarom willen ze dolgraag een pijplijn met Arabieren die ook gas produceren.

En dat zou Mutti M.'s (en haar tata vazallen) zeer positieve houding tegenover de islam en moslim immigratie kunnen verklaren. Ze willen namelijk in de nabij toekomst niet meer afhankelijk zijn van de Rus en zien in de Arabier een betere partner.

Nu vermoed ik dat de Arabier helemaal geen betere partner zal zijn en de islam zal grote Europese steden ontwrichten. Maar helaas hebben onze beteren dit besloten. Met steun van het plebs overigens, die elke verkiezing weer op hun beteren stemmen.

Graaf_van_Hogendorp | 11-02-18 | 09:27

Tata. Dat is echt zo'n baby woordje. Goeee.. tata..... whieee...

Is dit nog nieuws? | 11-02-18 | 10:03

Is dit nog nieuws? | 11-02-18 | 10:03 |
Nee hoor, Tata is een negatieve uitdrukking om blanken mee aan te duiden.
Zoals bijvoorbeeld Koelie of Nigga.
Iemand die mij Tata noemt heeft een probleem.

Roadblock | 11-02-18 | 10:12

NOS: "In 2014 deden nog 8 migrantenpartijen mee aan de gemeenteraadsverkiezingen. In 2018 zijn dat er 22."

Volgens een of andere dwaas van de UvA zou dit verschijnsel anno 2018 afkomstig zijn door de PVV die in 2006 voor het eerst meedeed aan verkiezingen.
Zo doet er bijvoorbeeld een partij mee die zich Rotterdams Turks Belang noemt terwijl Turkije als buitenlandse staat niets van doen heeft met de Nederlandse havenstad Rotterdam laat staan met gemeenteraadsverkiezingen in Rotterdam.
In Almere is een politieke partij opgericht die zegt: "Wij Staan Voor Rijkdom in KLEUR" maar vertoont op hun website een videofragment dat doet denken aan het aloude Sjors en Sjimmie, maar dan zonder Sjors in hilarisch zwarte beelden.
Zie: wstav.nl/
Nog ff, dan wordt het kleine dichtbevolkte Nederland ontworteld doordat die 22 partijtjes aangevuld worden door allerhande niet-westerse Afghaanse, Syrische, Iraakse en al wat dies meer zij-islamitische partijtjes.

Welke gevestigde politieke partij dient een wetsvoorstel in om de kiesdrempel te verhogen zodat de Kieswet deze gekkigheid stopt?
nos.nl/artikel/2216178-aanbod-aan-mig...

drs.Nee | 11-02-18 | 07:08

Goed geschreven. Oorzaak is toch Echy hun dram godsdienst. Heb je commentaar op ritueel slachten je bent meteen anti moslim dus PVV-er. Het erge is dat we het al hebben over 3e eb 4e generatie. De integratie is totaal mislukt. Dit geldt zeker binnen PvdA🏒Nederlanders met migranten achtergrond die meedoen in de politiek worden weggezet door bv Denk als overlopers en verraders. Ik hou mijn hart vast of het goed blijft gaan in Nederland. Zie de strijd tussen koerden en turken deze strijd wordt gewoon voortgezet hier in Nederland.

franck7020 | 11-02-18 | 07:42

Een simpele manier om alvast wat kaf van het koren te scheiden: mensen die een dubbel paspoort voeren kunnen zich niet verkiesbaar stellen. Je kunt alleen het belang van de Nederlandse kiezer dienen als je je geheel hebt gecommitteerd aan dit land.

MickeyGouda | 11-02-18 | 08:27

Maar ras en etnische afkomst, daar gaan de gemeenteraadsverkiezingen toch over? Dat heb ik tenminste begrepen van een debat over die verkiezingen laatst op de publieke omroep.

MAD1950 | 11-02-18 | 11:11
▼ 1 antwoord verborgen

Oh, en tja, wat de rest betreft, echt, zo simpel is het niet. Turkije uit de NAVO kan Turkije bij Rusland of China worden, inclusief al de militaire techniek die ze van ons hebben via de ontelbare samenwerkingsverbanden, het hele Midden-Oosten als achtertuin, en een redelijk coöperatief Pakistan, om die ene ontbrekende hefboom van de plank te kopen, ja, de Bom.
Erdolfs aanschaf van de S400 SAM (400km) was een duidelijke waarschuwing.
Poetin zou niks liever zien dat hij Turkije als nuttige ezel de boel op scherp zetten kan, de invloed van de VS nog verder verdringen, en dan Turkije qua paria gelijk aan Assad de enige uitweg bieden, van blijvende Russische Militaire aanwezigheid. En energiebeleid.

Turkije is sowieso niet het probleem. Het is Erdogan, de AKP, en dat rancuneuze oorlogszuchtige nationalisme, wat internet volplemt met plaatjes van het herrezen Ottomaanse Rijk.

De NAVO zou eigenlijk eens een paar miljard mogen steken in het ondersteunen van de seculiere en staatsrechtelijke facties binnen Turkije.
En Europa sowieso. Dat land is lid van de Raad van Europa, en kan daar dus ook ter verantwoording geroepen worden als men democratisch in gebreken blijft. Mocht de EU ooit eens haar nek uit willen steken.

Soit, ik kan uren doorgaan, maar kom ook maar net uit de kroeg rollen in mijn Stanislav-Petrov carnavalskostuum en moet over acht uur weer aan het bier, dus ik laat jullie met deze ene bron die ik qua Midden-Oosten het meest verhelderend en feitelijk vindt is deze: www.al-monitor.com/pulse/home.html

Lees het regelmatig, krijg je geen spijt van.

Abject | 11-02-18 | 05:24

Hier ga ik toch echt even, ten overstaande van de andere twee actoren, een lans breken voor Assad, waar noch Al Bagdhdadi, noch Erdogan aanspraak op maken kan.

Basher heeft eigenlijk nooit macht gewenst, hij was arts, nonpolitiek, en toen stierf zijn pa en had hij geen keus anders dan het boegbeeld van de Alevitische/SECULIERE elite te blijven teneinde geen machtsvacuüm te creëren, met een de facto burgeroorlog als gevolg.
En ja, Moslimbroederschap, waar Egypte zich maar net van bevrijdt heeft, en Erdogan en Qatar "heimelijk" steunen, tezamen met allerhande facties binnen Arabische landen, het blijven feitelijk stammen, hebben die knuppel alsnog in het hoenderhok gegooid met Assad als enige die zijn volk als bindend icoon nog kan beschermen tegen een genocide die we sinds Rwanda niet meer gezien hebben, geeft hem geen keus anders dan te volharden waar de politieke en militaire Syrische facties die hij te vriend moet houden talloze grenzen overschrijden. Terwijl buurlanden en grootmachten aan alle kanten olie op het vuur gooien.
Echt. Als het aan Assad lag, was 'ie al lang en breed verhuist naar een obscuur dorpje in Schotland, alwaar men nog een oogarts gebruiken kan.

Probeer je het eens voor te stellen. Tegen heug en meug

Abject | 11-02-18 | 04:53

Van in het begin van die zogenaamde arabische lente sta ik achter de lokale siculiere dictator. Zij hadden immerses het lokale moslim plebs order controle. Hielden de grens dicht en zorgden voor enige vorm van stabiliteit. Nu is er alleen chaos en anarchie. We mogen van geluk spreken dat egypte nog niet is omgevallen.

Lt-Kol Kilgore | 11-02-18 | 07:12

Duitsland en Italië zijn volledig gerehabiliteerd? weet niet beter dat de Duitsers ook 73 jaar naar deze oorlog nog jaarlijks miljarden moet ophoesten..... Oostenrijk en Italië en vele andere staten hebben gemakshalve alle verantwoording de nazi,s kunnen opleggen, Merkel wil dat de huidige generatie jonge Duitsers net als zij zich schuldig moet voelen, huidige generatie laat zich niet meer knechten met uitspraken van Merkel en elite,

adjudant | 11-02-18 | 04:46

Duitsland valt nog steeds onder Amerika en Engeland.

gato | 11-02-18 | 08:38

het aloude erfelijk schuldgevoel, overdraagbaar tot het in het DNA zit. had Hitler ook niet zoiets.. om zijn oorlog te rechtvaardigen, en ook al die Islamitische brandhaarden ondertussen over de ganse wereld. Voortkomend uit schuld.
Het is dan mooi om het uit de kast te trekken iedere x als er een politiek verdedigt dient te worden die menig (Duitser) niet wenst, dit keer is het de import van oorlogsvluchtelingen uit het M.O. en Afrika. Dat vervolgens daar een 70% migratie door op gang wordt gebracht is bijzaak. schuldgevoel.. is discriminatie heden tendage dagelijkse werkelijkheid vanwege schuld? De slavernij ooit in de geschiedenis het westen ingekomen (in S.A. en Azie is er nog steeds sprake van slavernij) Schuld als rechtvaardiging.
Daar is de wereld mee begonnen, toen Eva ontstaan uit de rib van Adam de verboden appel plukte.. en daarna vrouwen erfelijk belast werden met een schuldgevoel van verbanning uit het paradijs.

mea culpa en Merkel heeft haar excuus..

fikkieblijf! | 11-02-18 | 09:14

Lieve lieve lieve Nelleke. Ik geef je een voorbeeld: er zitten honderd PvdA’ers bij elkaar en er wordt een stemming gehouden over de vraag: Wie wil alle IS vrouwen en kinderen naar Nederland halen? Alle honderd PvdA’ers steken hun hand omhoog. Iedereen is voor. En dan de tweede vraag: wie is er bereid om daarvoor honderd euro per maand te betalen (zeg maar in te leveren) ? En wat denk je? Niemand steekt zijn hand omhoog! Ik zeg je dit lieve Nelleke: sociaal zijn in Nederland betekend voornamelijk het uitgeven van andermans geld. En dan spreek ik hier nog niet eeens over het Veiligheidsrisico. Slaap lekker lieve Nelleke!

Rdock | 11-02-18 | 03:57

Ik weet wel wie ik achter mijn auto over de A4 sleep als mijn zoon door een van deze IS kinderen wordt opgeblazen...

24-07-69 | 11-02-18 | 06:41

Het leger van Syrië heeft juist veel terrein gewonnen (met behulp van de Russen) van ISIS.. daarnaast (en dat vermeld je gemakshalve niet Feynman) is het gebied van Aleppo en Idlib in handen van de door de VS, Turkije, Saoedi-Arabië, Qatar en in mindere mate GB en Frankrijk (geen toeval, dezelfde landen die Khadaffi hebben omver hebben geholpen met behulp aan islamisten) gesteunde, bewapende en gefaciliteerde Al-Qaida geaffilieerde jihadisten.. dat de Koerden allemaal lievertjes zijn is trouwens ook kletskoek, Arabieren en Assyrische christenen lijden onder de Koerden.. Doe je huiswerk beter.

Hissam | 11-02-18 | 02:00

@Wheels
Mijn beste, ik wist dat die opmerking eraan zat te komen (en dat is mooi voor de inhoudelijke discussie) maar nope. SA wil Saudi Aramco (thans staats oliebedrijf) naar de beurs brengen (waarschijnlijk de grootste IPO ooit) dus ze verkopen hun kroonjuwelen. Maw dat houdt in dat ze weten dat olie als letterlijke commodity niet eindig is maar ze willen nog effe snel cashen voordat alternatieve energiebronnen de boel overnemen. Want over een jaar of 10 a 15 is olie niet meer interessant en dan hebben ze een probleem dus wat doet die zogenaamde "progressieve" kroonprins? Verkoop de kroonjuwelen en cash in en bouw daarnaast een high tech stad die mogelijk de inkomsten van olie vervangt want hij weet als geen ander dat als hij dat niet doet dat dat het einde van de familie en macht is. Maw het gaat maar om 1 ding: Overleven van het koninklijk huis van Saud. Ik zou precies hetzelfde doen. C'est la vie.

Basil Fawlty | 11-02-18 | 03:41

@Wheels
Overigens toevoeging mijn beste. Het huis van Saud, zoals het zo mooi heet, is niks anders dan een stam en dan zijn we weer terug bij mijn 02:10 tegel ;-)))

Basil Fawlty | 11-02-18 | 03:51

@Wheels
Ik wil je niet afbranden (en dat is ook niet aan de orde) want ik zie je als gewaardeerd en slimme medereaguurder dus met alle respekt maar terwijl jij nog bezig bent over olie en gas, is de Saud familie al bezig met de volgende stap. Hoe ziet de wereld eruit na olie en gas? En dat is, hoe je ook over hun denkt, een zeer interessante discussie. Het zijn geen domme baasjes ondanks dat ze geen smaak smaak qua auto's, huizen en stijl hebben, Maar dat terzijde. ;-))))

Basil Fawlty | 11-02-18 | 04:01
▼ 5 antwoorden verborgen

D'r is niks gruwelijjker dan kindsoldaten. Volledig geindoctrineerd en hysterisch, Heb ik medelijden met die kinderen? Nope. Het zijn kleine fuckers en als ik op z'n 19e eeuws een duel met ze zou hebben? Well tough luck you little wanker. Ik knal je door je hoofd als het moet. Barbaars? Wellicht naar huidige westerse Gutmensch maatstaven. Probleem voor de Gutmensch is zij spelen niet volgens die maatstaven. Chivalry is dead. Ze spelen volgens barbaarse middeleeuwse maatstaven. Ze onthoofden, ze verbranden, schieten door het hoofd op de meest afgrijselijke wijzen. Het is niet dat ik het wil maar "Two can play that game." Verhaal is nml zij hebben nul medelijden met mij dus hoef ik dat ook niet met hun te hebben. En dat gelul over de andere wang toekeren waar een CU en SGP dol op is. Yeah right.

Basil Fawlty | 11-02-18 | 01:40

Nu moet ik chivalry effe naunceren. De gemiddelde ridder toen was ook zonder genade maar men wilde wel met open vizier strijden. Dat werkte tot de veldslagen van Potiers, Crecy en Agincourt toen de Engelsen boeren inzetten die verdomd effectief met hun "longbow" de Franse chevaliers afslachtten. Schande! Maar zelfs de Engelse ridders vonden toen ook een beetje pauperig maar de winst telde. ;-))))

Basil Fawlty | 11-02-18 | 01:55

@Basil Fawlty | 11-02-18 | 01:40
"En dat gelul over de andere wang toekeren waar een CU en SGP dol op is. Yeah right.",
Nou heb ik vandaag zin in kinnebakspek maar de slager is dicht op zondag.

steekmug | 11-02-18 | 06:20

'Human Rights watch' is net zo'n onbetrouwbare NGO als al die andere links-politieke oplichters.
Oorlogsmisdadigers zijn oorlogsmisdadigers.
En omdat wij weten, dat hulp bieden aan oorlogsmisdaden zelfs na 70 jaar nog wordt vervolgd en bestraft bij een klerk-administrateur bij Joodse vernietigingskampen, weten wij ook, dat de moeders / vrouwen van IS-oorlogsmisdadigers, net zo schuldig zijn 'as hell'.
Dus als die IS-vrouwen dan al naar Nederland moeten worden gehaald, dan direct opsluiten en berechten.
En dan kunnen die kinderen ter adoptie worden afgestaan, als we consequent zijn.
Maar hé, 'dat' bedoelt Human Rights Watch niet.
Die willen dat die moedertjes met hun kindjes gewoon los en vrij kunnen blijven rondlopen, alsof die mogen denken, 'jammer, deze keer is het kalifaat niet gelukt, maar wie weet lukt 't wel met terrorisme'.
Wat mij betreft; niét naar Nederland halen.
En gewoon laten in Syrië.
Worden die vrouwen daar onderdrukt en vervolgd, zoals ook de moffenwijven in Nederland (?), oké.
En hun kinderen dan (?), nou, hoezo, die kinderen kunnen goed meemaken, wat foute ouders doen.
Kinderen zijn geen veiligheids-retour-kaartje.
Dit dient vooral ter afschrikking van toekomstige IS-misbaksels in Nederland; ben je eenmaal afgereisd; dan kom je er nooit meer in; jij niet, je vrouw niet, je kinderen niet. Sorry Islamitisch leeghoofd, de Imam had je betere voorlichting moeten geven; of je had meer naar je papa of mama moeten luisteren.
Het is geen goed idee, om nekken van mensen af te snijden. Ook niet als je IS dient. Daar helpt zelfs dat linkse tuig van Human Rights Watch niet bij. You are out.

Der Paulie | 11-02-18 | 01:10

Inderdaad. Als ze terug komen door weke politici, dan dienen hun kinderen hen ontnomen te worden. Er zijn mensen om minder uit de ouderlijke macht gezet. En bovendien: De meeste landverraders hebben nóg een paspoort. Goede reis daarheen. En als je alleen een NL paspoort had toen je voor ISIS koos of voor je terroristische vriend, dan ben je nu stateloos, jammer dan. Foute keuzes hebben consequenties. Ook al denkt de PvdA daar anders over, ondanks hun ervaring met foute keuzes en giga zetelverlies.

eastender | 11-02-18 | 01:20

En oh ja, wie is die Azazel? Is die van het padje of zo? Vrouw en kinderen terughalen en later zeker de terroristenman omdat het zo zielig is? Die vrouwen zijn met het volle verstand het terroristenleven in gedoken en hebben aanstaand terroristjes geworpen. Ik gun deze vrouwen daarom een fantastisch leven in het beloofde land aldaar.

BozePaarseMan | 11-02-18 | 01:05

Dit zijn volgens mij vrouwen met een laag zelfbeeld die zich laten beinvloeden en betoveren door moslimeikeltjes.
Zielige jonge famkes. Heel treurig!

HoerieHarry | 11-02-18 | 01:20

Hoe gruwelijk Assad ook inderdaad is geweest en eigen burgers heeft omgebracht, ik acht Erdogan nog veel en veel gevaarlijker. Zeker nu hij genocide wil plegen op de Koerden terwijl de hele wereld wegkijkt. Koerden die tegen IS hebben gevochten worden nu afgeslacht. Onder Assad leefden in vredestijd mensen behoorlijk vrij met verschillende religies en een vrij modern leven in de grote steden.

Turkije is een zwaar islamitische religieuze staat aan het worden. Dus het rijtje van Feynman? Weet het nog zo net niet....

Jan, Leiden | 11-02-18 | 00:56

Welnee man, ze zijn allebei gestoord.
Machtswellustelingen van de ergste soort. Rotter en narcistischer zijn ze niet te vinden volgens mij.

HoerieHarry | 11-02-18 | 01:05

terroristen moet je elimineren ook al zijn het koerden, met propaganda maak je van de terroristen Koerdische hulptroepen,
Irak, Afghanistan,Syrië alles aanvalsoorlogen van de VS en criminele bondgenoten,

adjudant | 11-02-18 | 04:03

Assad is vergeleken met Erdogan en de Arafats van deze wereld een zeer erudiete leider.

Reaganmania | 11-02-18 | 00:38

Feynman, wat een wazig stuk... Dat het MO ten onder gaat (of al ten onder gegaan is) in de strijd tussen sjiieten en soennieten, dat is één, maar waar de neuk heeft Marco Kroon daar een rol in? Die zat in Afghanistan, tóch een paar landen verderop...

Dat Erdogan vooral géén gezeik aan zijn zuidgrens wil hebben, is wel duidelijk; net zoals de Israelis geen gezeik aan hun noordgrens willen hebben.

Dat álle dictators van (Noord-)Afrika tot aan de Europese grenzen geen strobreed zouden willen wijken, is ook duidelijk (oké; Saddam en Khadaffi is het niet gelukt); Assad zit nog stevig in het zadel - met behulp van de Russen.

Dat al die problemen een "overspill" naar Europa hebben, is ook helder; kijk naar de stromen "vluchtelingen" die onze kant op komen - en zullen blijven komen.

Maar ik zie nog steeds niet het verband met Kroon. Echt niet...

De Droit | 11-02-18 | 00:08

Kroon olie?
Aangaande Assad, lekker laten zitten.

Cobalt bomb | 11-02-18 | 01:56

We worden geleid door debielen. Economische belangen, financieel gewin, eigen positie, macht alles wordt in het werk gesteld om dit veilig te stellen. Ten koste van de gewone burger van Europa. Zij verkopen liever hun ziel voor dit alles dan zich principieel op te stellen. OM NIET TE WILLEN DEUGEN, als dit niet moet. Rechte rug, standpunt innemen, krachtig, daadkrachtig. Dit alles ontbreekt ben hen. Helaas, barre tijden gaan aanvangen. Met dank aan deze softe, zichzelf verklarende deugers. Overigens zonder idealen. Voor de buhne hebben zij dat natuurlijk wel. De Arroganders en de Jesse's van deze wereld.

De Evangelist | 11-02-18 | 00:07

De eerste alinea slaat werkelijk waar he-le-maal nergens op. Wat een onzin.

RenHoek | 10-02-18 | 23:57

"Wat zou het mooi zijn als Erdogan, Assad en al-Baghdadi morgenochtend wakker worden als vrouw". Wat mij betreft horen deze 3 mannen niet in een adem genoemd te worden. En wat je gedachten experiment betreft: Hennis wist niet hoe snel ze Erdogan moest steunen toen hij Syrië binnenviel. Ze had simpelweg niemand om haar heen die zijn Kalifaatsdromen voor haar kon relativeren. Voor de Alevitische, Aramese en Yezidische bevolking hebben Turken en IS een moordbewind gevoerd en de EU heeft daarvan weggekeken. Hennis dus ook. Daar sta je dan, wat als en hadden ze dan een hoofddoekje omgestrikt. Djeezzz. Het MO en vrouwen, het blijft een mysterie hè @Feynman?

eastender | 10-02-18 | 23:57

IS is vergane glorie. Het lijkt er meer op dat Murica en Russia een front tegenover elkaar hebben staan in Syrië. Met Iran en Israël als outsiders en Turkije als kers op de taart. Brandbare situatie.

Moeki de Meeuw | 10-02-18 | 23:56

Onderschat het kalifaat niet, helemaal in roerige tijden. Daar ligt juist de kracht. Iets met twee honden die vechten om een been...

BozePaarseMan | 11-02-18 | 00:55
-weggejorist en opgerot-
TokenBlack98 | 10-02-18 | 23:54

Het idee dat IS een tweede keer een Sawah zou overleven, gelijk aan die van 2007, is complete onzin. Ze zijn de woestijn ingedreven in drie delen zo tussen Deir-ez-zor en Palmyra, en het tweede deel tussen Irak en Syrie (compleet omsingeld door Koerden en Irakezen) en het derde in nineveh (compleet omsingeld door Irakezen).

Men gaat voor de kill, en dat gaat echt gebeuren. Drones vliegen 24/7 over het gebied en ze zullen ze vinden. Na arrestatie is er geen genade...
www.msn.com/nl-nl/video/kijken/is-ter...

RenHoek | 10-02-18 | 23:50

Er zijn nog delen van ISIS actief in Idlib, en in de woestijn van Homs...

TokenBlack98 | 10-02-18 | 23:55

Palmyra ligt in de provincie Homs... Idlib is overigens bijna compleet in handen van FSA en MaT. IS is daar volledig uit verdreven en al sinds lange tijd overigens.

RenHoek | 10-02-18 | 23:58

En de tegenstanders van IS worden beschuldigd van oorlogsmisdaden door HRW.
Zucht.

Jan Dribbel | 10-02-18 | 23:59

Zo is dat die Turken moeten uit de Navo maar er zijn zovele dubbele agenda dat dat niet zal gebeuren.
Wij hopen daarop vurig dat de grote mogendheden de vuurtjes op vele plaatsen zullen blijven opstoken.
Minder, minder....

hetwerktniet | 10-02-18 | 23:23

The world according to @Feynman.
No, thanks...

wezen | 10-02-18 | 23:22

Dan lees en reageer je niet, maar dat is heel erg moeilijk blijkbaar.

Acar_ketimun | 10-02-18 | 23:34

TL;DR, maak er a.u.b. gewoon een 'glass parkinglot' van.

sarcastro | 10-02-18 | 23:16

Het was alleen mogelijk weer maatjes met de Duitsers te worden, omdat zij hun totalitaire verovering's doctrine, het nationaal socialisme, afgezworen hebben.
in het midden oosten (en hier) hebben ze een andere totalitaire verovering's doctrine, de islam. Die gaan ze nooit vrijwillig afzweren. Ze gaan daar nooit beschaafde buren worden.

Rest In Privacy | 10-02-18 | 23:07

Adjudant heeft wel een heel vreemde kijk op de werkelijkheid. Links van links een dan nog wat linker misschien ?

GerMonster | 11-02-18 | 05:12

Lol Adjudant, de Duitsers hebben het nazisme nadrukkelijk afgezworen, zelfs grondwettelijk. De Duitse bevolking was nauwelijks slachtoffer te noemen. Ze deden fantastisch mee en profiteerden volop van de welvaart en vooruitgang die hitler opleverde. Verzet was al gebroken voor de oorlog en tijdens de oorlog minimaal.
Net zoals in Nederland niet iedereen in het verzet zat maar gewoon meewerkte.
De financiën voor de nazi’s kwamen uit de VS en rest van Europa maar het grootste deel van de Duitse adel en industriëlen. In ruil voor vette opdrachten. Mein kampf is onverminderd populair. De koppeling tussen populisten en mein kampf is ronduit verzonnen.

ristretto | 11-02-18 | 08:29

Laat ik het dan zo zeggen. De Duitsers zijn slim genoeg om zich te realiseren dat het nationaal socialisme uiteindelijk niet veel positiefs opgeleverd heeft. Ook al werd dat inzicht ingegeven door geallieerde bommenwerpers en Russische tanks.

Rest In Privacy | 11-02-18 | 11:52
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe Feyman het voor elkaar krijgt weet ik niet precies, maar ik heb verdorie al weer zin in gebraden kippenvleugetjes.

McMarx | 10-02-18 | 23:04

OT: Door GS 1984 gekocht. Net de appendix van 1984 gelezen, jeetje wat is het eng om te lezen en te realiseren dat dit gewoon gaande is met de linkse gutmensch doordrammers (D’66, GL, maar ook de situatie in Canada bijv). Zorgelijk en heftig. Ga nu de rest van het boek lezen. Doei!

MoltisantiBeer | 10-02-18 | 22:48

Bedankt, zal ik zeker doen!

MoltisantiBeer | 10-02-18 | 23:46

Typisch Volkskrant weer:

“De ontscheping is kortzichtige roman over naderende apocalyps“

Zal hem na 1984 lezen, en weet door de betiteling van de Volkskrant al dat die per definitie juist niet kortzichtig is.

MoltisantiBeer | 10-02-18 | 23:49

Een volgende Leestip: Soumission van Michel Houllebecq. Voorspelt de Franse onderwerping aan de islam op griezelige wijze.

ristretto | 11-02-18 | 08:33
▼ 1 antwoord verborgen

Eigenlijk weet elke ezel dat ingrijpen in een burgeroorlog nooit succesvol is.
Ten tweede kies je ervoor als meeloper te zijn.

rein9576 | 10-02-18 | 22:35

Een goede analyse Feynman. IS heeft al eerder kunnen groeien doordat anderen oorlogje aan het voeren waren. Het gaat weer dezelfde kant op. Als er shit is bloeit IS op.

BozePaarseMan | 10-02-18 | 22:33

Klopt. En het kalifaat is er in feite altijd al geweest sinds het nieuwe gezwel voor de mensheid zich begon te manifesteren. Op een gegeven moment was het wel vrij klein en ingeperkt, maar het is nooit echt weggeweest. Gezwellen moet je resoluut en totalitair aanpakken vanwege uitzaaings. Doe je dat niet, krijg je de huidige status in de waanzin wereld die religie heet.

Acar_ketimun | 10-02-18 | 22:47

Al Bagdadi is al een tijdje de Bernie Lomax van de US led coalition.

Al_Capsone | 10-02-18 | 22:48

IS heeft kunnen groeien omdat de VS Maliki aan de macht liet en het liet gebeuren dat er pogroms op Soennieten werden uitgevoerd. IS was lang 'niet meer ons probleem' aldus de VS.

RenHoek | 10-02-18 | 23:52

Wat in de vlammende hel is "writher" nu weer???

Acar_ketimun | 10-02-18 | 22:30

U maakt nog steeds de fout moslims als één groep neer te zetten,die religie is al honderden jaren verdeeld als het maar kan.

kzegje | 10-02-18 | 22:26

Acar_ketimun | 10-02-18 | 22:42
Ik heb ( alweer jaren geleden ) die hele religie eens goed bestudeert en kwam tot de conclusie dat de islam niet een religie is die de moslims bindt.In die religie is het aanbidden van Allah een puur individuele aangelegenheid.Ze vormen alleen een eenheid als hun god of profeet dusdanig wordt aangevallen.

kzegje | 10-02-18 | 22:57

kzegje | 10-02-18 | 22:57
Ik volg u, alleen maakt u een kleine, doch kapitale fout. Islam is niet alleen religie, maar een staatsinrichting, politiek, levenswijze en een controlemiddel voor een massa. Wel wordt het individualisme versterkt door het ontbreken van een centraal orgaan of vorm van gezag. Met alleen imams en wijzen, die ook vaak een andere mening en interpretatie er op nahouden alleen kom je er niet, dus dat klopt zeker. Maar ook staat er een groep moslims voor uw letterlijke of figuurlijke neus met de smaak "gemixt" die dan een groepsbelang vinden. Of een gezamelijke vijand. Het is gewoon een vrij lastig en niet eenzijdig te duiden verhaal. Daarnaast heb ik meer hoop op Verlichting bij een individuele moslim dan de groep als geheel. Dat laatste gaat nooit gebeuren, simpelweg omdat het hele systeem gebouwd is op de totale groep en de overlevering van die groep aan een god. Uniformiteit bestaat binnen die groep, maar is ook weer flinterdun en ontvlambaar. Dat is al genoeg om er niets mee te maken te willen hebben en waarom het geen (significante) plek op dit continent had moeten krijgen. Haakser op onze eigen cultuur kan de islam niet staan.

Acar_ketimun | 10-02-18 | 23:32

@kzegje: hopelijk gaat met je handen werken je beter af dan studeren want je hebt helemaal niets van de islam begrepen. Er is niets individueels aan de islam. Integendeel het is het toppunt van religieus collectivisme.

Gulliver | 11-02-18 | 05:10
▼ 4 antwoorden verborgen

Hulde Feynman, het schiet weer ouderwets alle kanten op. Absurdisme op papier. Leuk voor de zaterdagavond.

DrumPiet | 10-02-18 | 22:20

Feynman, je feiten kloppen niet, wat een bak onzin schrijf je hier. Voorop gesteld, Assad is een dictator eerste klasse maar een ander stabiel alternatief is er nu en in de nabije toekomst gewoon niet. Onder Assad waren en zijn de Christenen, Druzen, Soennieten en Sjiieten allemaal even veilig. Zolang je maar niet tegen het regime ingaat. Syrië was daarnaast een relatief welvarend, beschaafd land waar je kon studeren aan vooraanstaande universiteiten, een goede boterham kon verdienen en je dromen waar kon maken. Totdat wij, het "vrije westen" besloten dat er een regime change moest komen. En WIJ allerlei terroristische groeperingen gingen voorzien van wapens. Met als gevolg dat het hele land kapot stuk geschoten is. De F16 is daarnaast neergehaald nadat Israel ALWEER allerlei doelen in Syrie bestookte; Israel heeft sinds 2016 tientallen luchtaanvallen op Syrie uitgevoerd. Deze keer onder het voorwendsel dat er een "Iraanse drone" door hun luchtruim zou vliegen. Er wordt niet voor niets gekscherend gezegd dat Israel de luchtmacht is van IS. Dat Israel terroistische groeperingen actief heeft geholpen, zoals Al Quaida (Tahrir al-Sham), vergeet je voor het gemak even. En dat juist Iran meehelpt in de strijd tegen IS vergeet je ook even. Steek eerst even hand in eigen Westerse boezem voor je begint af te geven op de gruwelen die zich afspelen in Syrie. Wat het Westen in Syrie doet is een gevalletje Aliis si licet, tibi non licet.

Parmenidis | 10-02-18 | 22:20

Assad is ook geen heilige. Een seculiere sociaal-nationalistische marionet van Poetin die Rusland de mogelijkheid geeft ons te chanteren bij de aanvoer van fossiele brandstoffen uit de Oriënt. Maar goed, de SDF is ook geen heilige. Net zoals Al-Nusra heeft de YPG, die sterke banden heeft met de PKK (ik heb dat propagandafilmpje van TRTWorld op YouTube gezien, maar de argumenten zijn wel legitiem) zich hernoemd tot de SDF, dit omdat er onder andere ook niet-Koerden binnen de SDF zitten. De Amerikanen steunen dus in feite een rode terreurorganisatie op dit moment. En deze organisatie laat het niet bij Noord-Syrië blijven, want geopolitiek. Turkije heeft in het Koerdische zuidoosten van Turkije nog een arsenaal aan stuwdammen staan die kunnen worden gebruikt als drukmiddel wanneer landen verderop de stroom vervelend gaan doen. Koerdistan ziet dat niet zitten en wilt het liefst zelf die stuwdammen in beheer hebben. Dat kan niet en vandaar dat conflict waarin wij een stelletje anti-darwinistische Turkse nazi's moeten ondersteunen tegen Koerdische communisten, die overigens graag aan onze kant zou willen staan net zoals Georgië. Koerden kunnen echter ook te zijner tijd naar de Chinezen overstappen als broodheer en dan zijn we verder van huis.

Jostifiel | 10-02-18 | 22:55

Bij ieder scenario dat stabiliteit brengt in Syrië, is Assad nog steeds de machtsfactor van belang. Het westen heeft Assad nodig, wil de vluchtelingenstroom ingedamd worden en de Syriërs op korte termijn terugkeren naar hun vaderland.

Maar de VS wilden wraak voor de houding van Assad tijdens de Golfoorlog (Syrië was een portaal voor strijders die gingen strijden in Irak tegen de Amerikanen), en willen bloed zien. Assad heeft dat echter zeer goed opgelost door een opstand die tegen hem liep, vorm te geven. Dit zodat de VS geen enkel groepering kon steunen die of niet IS was, of niet al-Qaida.

Ben het eens met hierboven. Feynman praat onzin en weet niet waar hij het over heeft.

RenHoek | 10-02-18 | 23:55

@Parmenidis
"... het voorwendsel dat er een "Iraanse drone" door hun luchtruim zou vliegen."
Ja, door er zo'n draai aan te geven kun je natuurlijk altijd Israël neerzetten als degene die begon.
Je lijkt wel het achtuurjournaal van gisteravond, daar "vergaten" ze voor het gemak ook even te melden dat de aanvallen van Israël een reactie waren ipv een initiële actie.

Lambik1 | 11-02-18 | 12:21
▼ 3 antwoorden verborgen

"Iran blijkt ondanks zijn nieuwe deals met westerse landen in Syrië niet bezig te zijn met vrede of de emancipatie van vrouwen. Iran vond het een goed idee om met een drone de Joodse verdediging van de Golan-hoogte in kaart te brengen. Daarna vond Syrië het een goed idee om een Israëlische F16 neer te halen. Waarop Israël besloot doelen in Syrië te bombarderen"
Syrië vond het een goed idee om zijn eigen luchtruim te verdedigen tegen indringers. En dat drone verhaal stinkt van hier tot ginder. F16 vloog tussen Suknah en Palmyra.... tig duizend mijl van de Golan. Om een drone te achtervolgen?

Vergallistan | 10-02-18 | 22:20

ja klopt. ik ben 100% pro Israel, maar hier wordt inderdaad een te simpele voorstelling van zaken gegeven. wat jammer is, omdat dat de geloofwaardigheid van de rest van het verhaal onderuit haalt.
Hij had het ook kunnen laten bij het feit dat Israel niet onderuitgezakt toekijkt, hoe Iran en Hezbollah zich comfortabel ingraven aan de grens.

Rest In Privacy | 10-02-18 | 23:25

"Assad heeft nauwelijks terrein veroverd op IS, maar heeft zich vooral geconcentreerd op het kapotschieten en veroveren van Aleppo en andere strategische doelen. Het meeste IS gebied, waaronder Raqqa is veroverd door de SDF."
Beste Feynman... of je hebt compleet niet opgelet de afgelopen paar jaar of je leest de verkeerde sites. Assad heeft meer dan genoeg aan Isis gedaan! Khanasser, Quaryatain, Palmyra, Deir ez Zour om er maar een paar te noemen. Praktisch het hele zuiden is Isis vrij op Al Tanf na

Vergallistan | 10-02-18 | 22:14

Ik zag eens een documentaire over Syrie-gangers, Daarin waren alleen grootouders aan het woord, Razend waren ze, op hun dochters , dat ze ging moet ze zelf weten, maar dat ze mijn kleinkinderen heeft meegenomen, daar waren ze zo woedend over. En natuurlijk willen deze grootouders niets liever, dan hun kleinkinderen terug, maar ik weet niet in hoeverre die kinderen veranderd zijn in Isis-gangers, zal ook wel aan de leeftijd zitten.
Maar die dochters en schoonzoons zijn echt niet meer welkom voor ze.

gato | 11-02-18 | 08:57

"Maar die dochters en schoonzoons zijn echt niet meer welkom voor ze."

Zijn allemaal trucjes, meer niet. Stel, ik zeg STEL, dat de regering zou besluiten om alleen die kinderen (die geen invloed hadden op de keuze van hun ouders) terug te halen naar Nederland, ze bij hun grootouders hier onder te brengen, maar hun ouders in Syrië te laten, dan kun je al van een kilometer afstand aan zien komen wat de volgende stap zal zijn: kinderen hebben "recht" op hun ouders - als die in leven zijn - en een normaal gezinsleven, dus zullen de grootouders en de Gutmenschen ervoor gaan pleiten en eventueel rechtszaken voor gaan voeren, om toch ook weer die jihadgangers terug naar Nederland te krijgen.

Eén zo'n Marokkaanse grootvader zag ik een aantal weken geleden op tv al zoiets beweren als: "Nee, natuurlijk sta ik niet achter de daden van mijn dochter en als ze naar Nederland komt moet ze gestraft worden." Dat klinkt redelijk, maar hij en de rest die voor "terugkeer" pleit, weten natuurlijk ook wel dat het heel lastig is om te bewijzen dat hun zoon/dochter echte misdaden in Syrië heeft gepleegd - want de dochters beweren slechts het huishouden gedaan te hebben en voor de kindertjes gezorgd te hebben, en de zonen beweren dat ze slechts "humanitaire hulp" hebben verleend - want het is daar lastig onderzoek te verrichten. Het gevolg is geen of lage straffen.

Ik meen gelezen te hebben dat ze hier alleen maar beschuldigd kunnen worden van lidmaatschap van een terroristische organisatie. In de praktijk zal dat betekenen dat ze veroordeeld worden tot een gevangenisstraf die gelijk staat aan de tijd die ze in voorarrest hebben doorgebracht, en na afloop van de rechtszaak meteen kunnen wandelen. Dat zag je in het geval van die Laura H.

Nee, veel beter is het ze hun Nederlanderschap af te nemen: dan kunnen ze Nederland niet meer op legale wijze binnenkomen, geen aanspraken doen gelden op uitkeringen en voorzieningen, en bij ontdekking meteen uitgezet worden naar Marokko, het land van hun andere paspoort. Dat zou moeten gebeuren, want "Nederlanders" zijn het in geen duizend jaar.

Dr_Johnson | 11-02-18 | 11:19

"Lieftallige PVDA dame uit Hilversum ondersteund het idee om IS vrouwen en hun kroost te bevrijden uit hun onmenselijke gevangenschap en hun terug te halen naar Nederland "

Ik weet niet wie die lieftallige PvdA dame uit Hilversum is, maar zij - en er zijn tegenwoordig wel meer van dit soort stemmen te beluisteren - is/zijn niet compos mentis.

Wat m.i. wel wat duidelijker door de regering mag worden gesteld is dat er in Nederland geen plaats is voor die lui. En dat zou hard gemaakt moeten worden door al die lui hun Nederlanderschap af te nemen. Die lui hebben er bij volle bewustzijn voor gekozen om 3 of 4 of 5 jaar geleden af te reizen naar het kalifaat - en dan moest je nog best slim zijn om de veiligheidsdiensten en de politie te omzeilen die je tegen wilden houden - waarmee ze tegen Nederland en de Nederlandse/westerse normen en waarden hebben gekozen en vóór de duistere middeleeuwen. Daarom horen ze hier niet meer thuis. En die kinderen van ze? De Gutmenschen janken dat die niets aan de keus van hun ouders konden doen; nee, maar die kinderen zijn óf daar geboren (hetgeen ze statenloos maakt, géén Nederlander), óf zijn op jonge leeftijd daar naar toe meegenomen en daar opgegroeid, hetgeen ze "verSyriest" heeft gemaakt. Laat ze daar maar verder opgroeien en hun toekomst hebben (geldt wel voor meer kinderen daar), maar niet in Nederland.

In Nederland is geen plaats voor die smerige IS ratten. Ze horen hier niet, en als ze er toch in slagen "terug te keren" en na een Mickey Mouse straf weer volledig toegang krijgen tot gratis geld, gratis voorzieningen zoals gezondheidszorg en onderwijs, en allerlei toeslagen en subsidies - hetgeen ongetwijfeld gaat gebeuren - laat dan in ieder geval mijn kleine protest tot ze doordringen:

We won't tie a yellow ribbon round the ol' oak tree for you scumbags. Stay away!

Dr_Johnson | 10-02-18 | 22:13

Het bovenste is een zg kwoot, figuur, en staat daarom ook tussen aanhalingstekens. Dat heb ik gekoppiepeest (Nederlands genoeg voor je?) uit het artikel hierboven. Als je deel wilt nemen aan een discussie, doe dat dan ook enigszins voorbereid, nl door het artikel waar de hele thread - o sorry, hoor, ik bedoel "draad" - uit voortkomt, in ieder geval te lezen. En dat "rare" Engels op het laatst is niet raar; het staat voor een uitdrukking - voortkomend uit een popliedje uit de jaren 60 of 70 - die in de VS aangeeft dat iemand die lange tijd weg is geweest, weer met open armen wordt ontvangen. Ik zou de link van het liedje hier wel willen plaatsen, maar ik herinner me van een tijdje terug dat mijn comment dan niet geplaatst wordt. Maar je kunt het zo googelen (nou ja, ook al weer geen goed Nederlands woord)

Dr_Johnson | 10-02-18 | 22:51

In plaats van IS afval hier naar toe te halen, stel ik voor om mensen als die Pvda mevrouw naar IS gebied te deporteren. Ik denk dat we daar meer mee geholpen zijn.

Rest In Privacy | 10-02-18 | 23:30
▼ 1 antwoord verborgen

.. maar goed. Wat een mal idee dat doorsnee islamitische vrouwen en moeders vanwege hun geslacht en hun kinderen op zouden staan tegen de Boze Profeet. De dames krabben eerder je ogen uit om te bewijzen hoe vredig en fijn zij het vinden in hun islamitische openlucht-gevangenis.

Jan Passant mk2 | 10-02-18 | 22:12

Hm, die tweede zin blinkt ook niet echt uit van duidelijkheid....

Pedronegro | 10-02-18 | 22:07

Ik kan hier geen touw aan vastknopen. De eerste die verteld hoe het werkelijk zit mag het vertellen. Wat individu Kroon met het MO te maken heeft ontgaat me al helemaal. Warrig.

Pedronegro | 10-02-18 | 22:05

Misschien moeten we een crowdfund actie starten voor @nelleked , zodat ze persoonlijk kan afreizen naar Syrië en daar de geneugten van IS te ondergaan. Ik ben heel benieuwd of @nelleked daarna nog van mening is dat al die lieflijke bloempjes gauw naar Nederland gehaald moeten worden. Als ze nog leeft.

marcoplarco | 10-02-18 | 22:02

Ik wou al zeggen, een enkeltje is voldoende!

Mastermattie | 11-02-18 | 11:23

Islam is het kwaad der aarde,
zolang dit niet bij de wortels wordt uitgeroeid,
zal er nooit vrede of verdraagzaamheid zijn.

Plorkface | 10-02-18 | 21:56

Islam is niks mis mee,vraag maar aan de pvdarmoe.

gelukzoeker | 10-02-18 | 22:00

Ja laten we mensen gaan doodmaken zèg! Dat helpt? *vrede en verdraagzaamheid*

Jan-Joris-Jaap-Joop | 10-02-18 | 22:14

@Jan
Ik weet niet of je al aan de drank zit of net van de medicatie ronde afkomt, kan ook algehele domheid zijn, maar ik heb het over de islam wat uitgeroeid moet worden, je weet wel dat fijne geloof. Dat jij daar mensen van wil maken is jou probleem, begrijpend lezen kan gewoon niet iedereen.

Plorkface | 10-02-18 | 22:47

Je zou er moe van worden. Keer op keer wijzen op de waarden van de islamieten.
En wat dat doet met een samenleving.
Dus ja, word er moe van. Daarom duid ik verder niks. Je mag behoorlijk goed liberaal uit de hoek komen als islamiet wil ik je geen schuin oog geven. Die situatie is geschapen en niet door mij.

chicago river | 10-02-18 | 21:53

En die Haagse Hippies o.l.v. Rutte en PvdA/GL halen al die Lui weer hier heen naar binnen .
een ander mag er weer Zelf achterkomen wie en wat het zijn . Dan ziet je geen 1 Hippie mag Je het Zelf uitzoeken en met de teringzooi van Ze opgescheept zitten .

liegende lippen | 10-02-18 | 21:53

Assad en Erdogan zijn heel normale islamitische dictators/aanvoerders. Deze heren in een vrouw veranderen of ze wegbombarderen veroorzaakt dat andere normale islamitische mannen, zoals al-Baghdadi, nog meer bloedige burgeroorlogen moeten starten om te bepalen wie de volgende normale islamitische dictator mag zijn.

Zo werkt de islamitische democratie. Dat willen veranderen is geen goed plan, beter is het om te zorgen dat zulke praktijken hier in de Dorpsstraat Ons Dorp niet via de PvdA ingeburgerd worden. DENK ik.

Jan Passant mk2 | 10-02-18 | 21:49

En zo is het.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 10-02-18 | 22:08

precies. laat ze elkaar DAAR maar lekker afmaken. Met de nadruk op DAAR. Die cultuur kunnen we hier missen als kiespijn.
Kiespijn is een feestje vergeleken bij de ellende die die cultuur ons nog gaat brengen.
In plaats van over islamofobie te zwammen zouden mensen die denken dat we hier vreedzaam met de islam samen kunnen leven, gedwongen opgenomen moeten worden.

Rest In Privacy | 10-02-18 | 23:43

Haal ze terug. Pang pang! Heerlijk! Zou Penthouse Pechtold kechen. Keffen. Pardon zeggen.

LibertasSimplex | 10-02-18 | 21:46

".. niet alleen als vrouw, maar ook als moeder." President Poetin wordt binnenkort herkozen met massale steun vanuit Russisch Orthodoxe kring. Sinds de communistische revolutie van 1917 heeft de staat daar te kampen met een permanente bevolkingsafname, juist omdat de vrouw zich tijdens het communisme emancipeerde. Nu echter, wordt het ministerie van het gezin & gezinswaarden in Rusland geleid door een vrouw, die zelf 13 kinderen heeft gebaard. Kijk, zulke moeders ziet Poetin, de Russische staat & Russisch Orthodoxe kerk graag bij massa's komen, die hun kinderen opvoeden tot gehoorzame staatsburgers & orthodoxe gelovigen. Poetin creëert een soort Russische SGP met jongeren, die bereid zijn hun leven te geven voor Rusland. Wie maakt het mogelijk, dat Poetin's droom uitkomt? Antwoord: de Russische 'SGP'-moeders. Mutatis mutandis creëert Erdogan hetzelfde in Turkije met militante islammoeders (die ook vele kinderen baren) en zelfs in Israel is de Joodse orthodoxie in opmars via de moeders. Kom je nu in Italië, dan zijn het de stokoude moedertjes die nu nog Mussolini bewieroken. Moeders en nationalisme = twee handen op één buik.

Eeuwig..Op..Vakantie | 10-02-18 | 21:40

Weet je wie ook een moeder had?

Gulliver | 10-02-18 | 22:18

De moeders Rutte en Pechtold hebben hun handen blijkbaar ergens anders op gelegd. Bekijkt u even de leiders van Ierland, Schotland, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Noorwegen. Deze indoctrineren hun ingezetenen ('t is 2018) dat afhankelijkheid van de staat de hoogste vorm van vrijheid is. Verder geen vaste relaties, geen kinderen en zodra je niet meer van waarde bent (negatieve opbrengst) de euthansiespuit erin.
Deze leiders offeren de helft van de bevolking moeiteloos op het altaar voor hun eigen belangen. De rest van de bevolking staat er dan bij te juichen want voor vrede en eenheid moeten offers worden gebracht.

Arachne | 11-02-18 | 00:33

Dat Israel al een keer of 100 bombardementen in Syrie uitgevoerd heeft de afgelopen jaren, is zeker te onbelangrijk om op te merken?

Het werd hoog tijd dat Syrie eens een keer een Israelisch vliegtuig neerschoot. Ik vind het verrassend dat men dit nu plotseling een 'act of war' vindt, terwijl er de andere kant op al heel lang wordt geschoten.

Requiescat in pace | 10-02-18 | 21:40

@Eeuwig
Ik ben de laatste om te beweren dat hezbollah fris is
Maar weet wel dat ze niks meer hebben met Hamas. En als ik nu kijk naar Yemen, krijg ik een vieze smaak in de mond.

toetssteen | 11-02-18 | 01:13

die acties van israel zijn reacties, dat is het punt .val ze aan reageren ze

pedro300 | 11-02-18 | 09:10

Requiescat in pace | 10-02-18 | 21:40
Nederland bombardeert daar ook. Ook tijd dat er een Nederlands toestel wordt neergeschoten? Hmmm....???

Is dit nog nieuws? | 11-02-18 | 09:53
▼ 5 antwoorden verborgen

~~multireligieuze organisatie~~

Neen, het is een seculiere organisatie.

progressief | 10-02-18 | 21:38

Sinds we de taliban de macht willen geven in Afghanistan kunnen we, vooruitdenkend, beter alvast vriendjes met ISIS worden.
Ik wil een nieuwe realiteit, deze is stuk.

LuckyGirl | 10-02-18 | 21:29

Ik wil keiharde sex met een blonde snol met dikke tieten en een wespentaile. Gebeurt ook niet...

Acar_ketimun | 10-02-18 | 23:19

Nelleke Degenhart is duidelijk van lotje getikt
maar hey PvdA he, no surprise there

Tobi | 10-02-18 | 21:28

De Nelleke Degenhardt's veroorzaken de ondergang van dit land.
deze is volkomen gestoord.

Jan Dribbel | 10-02-18 | 23:33

Assad een hoofddoek? Zijn vrouw stond op de voorkant van Vogue Magazine in 2012 en Angelina Jolie en Brad Pitt waren hun vrienden.
Dat was wel de tijd dat we nog niet doorhadden dat het land in de weg lag voor onze pijpleidingen.
www.volkskrant.nl/buitenland/asma-ass...

Pimp my Voortuin | 10-02-18 | 21:27

@Pimp my Voortuin
Correct. En hij gaat 1 maal per jaar naar een willekeurige moskee. Beetje zoals een gelegenheids christen met kerst naar de kerk gaat.

toetssteen | 10-02-18 | 22:04

@toetssteen
Met kerst zat hij ook in de kerk

Roger-Rabbit | 10-02-18 | 22:59

Heeft Alexander al getweet dat ze graag aan onze poorten mogen rammelen?

Ommezwaai | 10-02-18 | 21:21

Poorten?

Langshetrandje | 10-02-18 | 21:25

Poorten zijn toch die dingen in muren?

LuckyGirl | 10-02-18 | 21:31

Doet 'ie nadat ze de kazen hebben gesmolten en over de kantelen geflikkerd hebben.

Acar_ketimun | 10-02-18 | 23:36

In sommige buurten lost men overlast met de buren anders op als in die van feynman, of gaat men pragmatischer te werk bij het afwegen van zero sum scenario's. Assad vroeg niet om een proxy oorlog, Khadaffi en Sadam evenmin, and where are they now?

Al_Capsone | 10-02-18 | 21:18

Assad is gewoon de beste keuze voor een stabieler Syrie, geef dat nou gewoon toe en laat hem die andere qudmoslims mooi opruimen.

zorba | 10-02-18 | 21:14

Nee, wij prefereren alleen de kutste moslims.
Weg met de Perzen.
Die zijn veels te intelligent.

LuckyGirl | 10-02-18 | 21:32

LuckyGirl | 10-02-18 | 21:32
Meiske meiske toch, tuttuttut *klopt bemoedigend op je vrouwenbolletje). De kutste moslims zijn voor Zweden, die zijn er gek op. *rent weg vanwege bewezen sexisminismisatieism* #NothingHappenedInSweden

Acar_ketimun | 10-02-18 | 23:14

Pas op hoor Zorba, het is nog altijd te vroeg om te zeggen dat Assad eigenlijk zo gek nog niet was. Daar maak je nog geen vrienden mee. Avantgarde is het aan de andere kant ook al niet meer, helaas.
LuckyGirl | 10-02-18 | 21:32
Kom jij uit Iran/Perzie? want daar komen ook heel mooie vrouwen vandaan ;)

Cobalt bomb | 11-02-18 | 01:54

Sorry?

Zoltan | 10-02-18 | 21:14

Jammer, de rol van de Amerikanen in Syrië blijft volledig onderbelicht.

joepiedepeopie | 10-02-18 | 21:13

Ha Israël plugt zelfs hier hun propaganda.

Balgesjaakt | 10-02-18 | 21:09

Niemand plugt hier.
Dit is GeenStijl.

LuckyGirl | 10-02-18 | 21:24

Ja, het is hier goddomme niet de radijoow hey! Met je buttplug op je stukrug, als een steekmug op een bultrug. Zo nu ben ik Rapper Sour Cucumber, fudge yeah!

Acar_ketimun | 10-02-18 | 23:16

Graaisnaaiert | 10-02-18 | 21:12
Doen ze niet. Doen ze nooit... Even makkelijk een hit and run, en zoef... nog sneller weg dan een marokkaan voor de kit.

Acar_ketimun | 10-02-18 | 23:17
▼ 1 antwoord verborgen

Ome Erdo heeft vorig jaar gezegd dat de Koerden niet over de Eufraat mochten. Maar als ze dat toch doen: www.volkskrant.nl/buitenland/koerdisc...
Wie krijgt er nog steun van de USA? Ankara, de YPG, en de zg. vrijheidsstrijders en wie nog meer? On speaking terms met Assad en Vlad. Tillerson krijgt het nog druk.

Oprisp | 10-02-18 | 21:03

"Het liefst niet alleen als vrouw, maar ook als moeder. Zouden ze gemakkelijk over mensenlevens blijven denken, als ze zelf hebben gedragen, gebaard en opgevoed?"

Best wel naïef Feynman en best ver weg van de feiten. Heb je wel eens moeders bekeken in Moeder Natuur, als je een keer je zolder uit durft te komen? Het is juist waarschijnlijker dat bovenstaand scenario, als het al wat uit zou maken, méér wreedheden, méér geweld en méér oorlogen ten gevolge zou hebben. Dit omdat de vrouwen en moederrol juist in de regel fanatieker is voor de eigen club, meer competitief in sociale status, de eigen kring en familie ten kost van anderen naar voren schuift, ja desnoods met geweld (van onderdanen). Dit is geen kritiek uiteraard: een logisch gevolg van prioriteiten stellen, van belangen.

Het hormoon oxytocin bijvoorbeeld speelt een grote rol bij bonding tussen soldaten, allerlei etnocentrische voorkeuren en opofferingsgezindheid voor de eigen club (met als extreem zelfdoding).

Nee, de conflicten komen vaak juist voort uit een te grote obsessie met de eigen club, eigen kids, status van eigen bloed enz. Teveel emotie hierover en te weinig ratio en visie op de grotere gemeenschap ver buiten eigen DNA of cultuur.

Nee men wordt niet plots aardiger of vredelievender buiten eigen kring als men zelf kinderen baart of opvoedt. Absoluut geen enkele spaan bewijs voor maar juist eerder het tegendeel. Nu heb je iets om voor te sterven of meer praktisch: anderen vragen dat te doen. Of er niks meer om te geven in je kinderbubbel. Misschien nog wel het ergste... terug in de baarmoeder, emotioneel, met je gezinnetje,...

GeenAccount | 10-02-18 | 20:58

Zaterdag avond. Dit soort onderwerpen mogen van mij even op pauze. Voor de volgende 300 jaar.

LifeCatcher | 10-02-18 | 20:57

'Inlichtingendiensten hebben in hoog tempo mensen moeten aannemen die de Afghaanse taal machtig zijn, en daar kan een verkeerde tussen zitten'
beste Feynman, de taliban zijn nooit een probleem geweest voor ons. Zelfs 9-11 kwam niet uit hun koker.
We hebben geen reedt in dat land te zoeken en niets te winnen.Net zo min als we dat in Mali hebben. Willen we zo nodig landen redden en er democratie brengen kun je half Africa en centraal en midden Azië aanvallen

miko | 10-02-18 | 20:56

Graaisnaaiert | 10-02-18 | 21:11
Ik zeg doen, dan kan ik eindelijk de door sommige gedroomde rol van blanke slavendrijver uit gaan voeren. En doe maar 2 huisslaven die lekker kunnen pijpen en koken alsook grote dikke tieten. Dan wil ik ze best wat herstelbetalingen geven, doe ik niet moeilijk over.

Acar_ketimun | 10-02-18 | 23:11

Opium.

gato | 11-02-18 | 09:07

Misschien kunnen we gewoon hier in NL beginnen om de democratiw terug te brengen met het introduceren van bindende referenda en gekozen burgemeesters. Ook doen we er verstandig aan de Brusselse dictatuur buiten de deur te zetten. Daarna moeten we ons pas druk gaan maken om andere shitholes!

Mastermattie | 11-02-18 | 11:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik denk dat Kroon een mol of verrader ontdekt heeft in die tijd in de staf van het leger daar. Een lokale vertaler of nog erger?

070 | 10-02-18 | 20:55

We moeten eens af van dat verdomde Pikmeerarrest. Laten de "leiders" en dramtenaren maar zelf eens de gevolgen van hun geblunder en onkunde voelen.

Ce ca! | 10-02-18 | 20:55

Goed gedaan van Sorgdrager en Donner, maar niet heus.

gato | 11-02-18 | 00:27

Ik weet trouwens niet zo goed wat ik van die Marco Kroon moet denken.
Dat begon met cokehandel in zn kroeg en nu dit weer 10 jaar later.
Raar verhaal.

HoerieHarry | 10-02-18 | 20:52

"Assad heeft nauwelijks terrein veroverd op IS, maar heeft zich vooral geconcentreerd op het kapotschieten en veroveren van Aleppo en andere strategische doelen"

Kaart van een jaar oud:
maps.southfront.org/military-situatio...

Kaart van gisteren:
maps.southfront.org/military-situatio...

De factcheckers van PjotrNukesNepnieuws beoordelen deze uitspraak dan ook als stierenpoep.

pjotr nicknaamtov | 10-02-18 | 20:48

Feynman, dus jij weet precies waarom meneer de Oorlogsheld zijn mond zo lang heeft gehouden, en kunt dat in breed geopolitiek perspectief plaatsen? Meneer de Oorlogsheld als het Grote Geweten of zo? Hij heeft al onderscheiding genoeg, daar hoef je echt niks meer bij te spelden.

Schoorsteenveger | 10-02-18 | 20:47

Goed stuk! Laat ze elkaar allemaal maar uitroken daar. Dan is de wereld weer een stukje beter.

reagluurder010 | 10-02-18 | 20:45

Zal het allemaal iets met geloof te maken hebben daar?
Nee, tuurlijk niet, hoe kan ik het denken.
Ik stel voor om die IS-vrouwen daar lekker te laten met hun kinderen.
Dan blijft het lekker de ver van ons bed show.

HoerieHarry | 10-02-18 | 20:42

overal waar usa/cia zich in roert word een shit hole country als het regime niet doet wat in hun belang is.

Sjonie01 | 10-02-18 | 23:03

Het was al een shithole voordat de CIA bestond, daar hebben ze de USA echt niet voor nodig. Wel als zondebok natuurlijk ...
Overigens zijn de Koerden een volk zonder land, zoek maar eens uit hoe dat zo gekomen is.

Flappie2006 | 11-02-18 | 03:25

No fecking way niet in mijn land optiefen en snel!

riesepies | 10-02-18 | 20:41

Oog om oog, tand om tand, maar niet in mijn land.
Ga terug naar eigen zand, despotisch migrant.

sarcastro | 10-02-18 | 23:21

Oog om oog, zand om zand

vanBarchum | 11-02-18 | 01:07

Oog om oog, zand om zand, welkom, welkom in mijn land...?

Is dit nog nieuws? | 11-02-18 | 09:50

Als er vandaag vrede zou zijn in de regio lopen er morgen milities om de onrust en war machine weer beetje op orde te brengen.

Wees blij dat het daar is en niet hier.

Denkhetnjet | 10-02-18 | 20:38

Grenzen bestaan niet voor terroristen en geopolitici. Heeft u niet zo goed opgelet de afgelopen 70 jaar?

Graaisnaaiert | 10-02-18 | 21:06

De kans is groter beroofd te worden door oostblokkers, verkracht te worden door een tbser op verlof. Ik denk zo’n factor 10.000 groter. Dus als je het niet erg vindt.. ga ik mn jodiumpillen oppoetsen.

Denkhetnjet | 10-02-18 | 21:26

"dat in Noord-Syrië een levensvatbare staat ontstaat, eentje waar wel ruimte is voor democratie, christendom en atheïsme. "
Ook bij de Koerden, moslims, is dit ijdele hoop.
Bij een moslim overheersing is dit nog nooit gebeurt en zal nooit gebeuren. Er wordt duidelijk in de koran gesteld dat moslims superieur zijn.
Op welk feit ze dit baseren is natuurlijk totaal onduidelijk. Alle feiten spreken dit tegen.

watergeus | 10-02-18 | 20:37

Op angst en geweld ?

ja,diedus! | 10-02-18 | 20:39

90% is moslim, maar de andere 10% zijn hoofzakelijk jezidi, daarna christenen en joden. Die worden onder hen gewoon gedoogd.

Jan, Leiden | 10-02-18 | 23:01

Op het feit dat het de hersentjes wel soepel spoelt.

Acar_ketimun | 10-02-18 | 23:08

Nuke'm all... zo simpel kan het zijn....

Iknowall | 10-02-18 | 20:35

Nuke the world. Maar begin bij jezelf. From your own tiny orbit just to make sure.

GeenAccount | 10-02-18 | 21:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken