Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BREEK - Catalaanse President: "Referendum heeft recht op onafhankelijke Republiek gewonnen"

In een serie van vijf tweets vat de Catalaanse president Carles Puigdemont‏ zijn aan de Catalanen gerichtte televisie-toespraak samen . Dit laat zich vertalen door Google-translate ruwweg vertalen als:

"Ik bedank u, dat u de wereld in de beleefdheid van een vreedzame bevolking  die zich tegen onderdrukking heeft verzet, onderwezen heeft. De Spaanse staat heeft vandaag een beschamende pagina in de geschiedenis van zijn relatie met Catalonië geschreven, en dat is helaas niet de eerste keer. De Catalaanse situatie als gevolg van onverschilligheid, onderdrukking en vijandigheid is niet langer een interne affaire. Catalonië heeft vandaag een referendum gewonnen. Wij hebben recht op vrijheid om in vrijheid en vrede te leven, buiten een staat die dit belemmerd. Op deze dag van hoop en lijden hebben de burgers van Catalonië een onafhankelijke staat gewonnen, in de vorm van een Republiek."

Nou, daar laten we die Spaanse kragen maar even een nachtje over slapen. En dan zien we u morgen weer. Net als Timmerfrans, want die spreekt toch alle talen? Er komt vooralsnog weinig uit.

Hoi


Reaguursels

Inloggen

Zouden bij ons nu dus de Friezen voor onafhankelijkheid willen stemmen. Of in het VK de Schotten.

TB2318 | 02-10-17 | 16:11

Valt mij op dat veel geenstijl en joop reageerders het helemaal eens zijn en het een democratisch stem noemen

Catalaanse politici zijn populisten, nationalisten en goedkope volksmenners ze zijn links maar niet solidair met de zwakken want ze willen het geld in de provincie houden. trouwens die politici gaan er van uit dat ze in de EU blijven en de Euro mogen voeren. dat lijkt mij niet zomaar geregeld. veel grote bedrijven zullen uit deze provincie verdwijnen en hun heil elders of in Spanje of EU zoeken

jaap932057795966 | 02-10-17 | 13:59 | 1

Ook landen die niet bij de eurozone horen kunnen de euro voeren. Zoals Kosovo en Montenegro. En andere landen gebruiken de dollar. Hong Kong baseert haar dollar op de Amerikaanse dollar (print er eentje voor elke dollar die ze in haar currency board binnenkrijgt). En ja, straks is het argument dat wij niet solidair zijn met de Grieken als we een eigen land willen. Vrolijk graven we ons eigen graf door de Catalanen met "de regels" en "solidariteit" om de oren te slaan.

Wol | 02-10-17 | 22:22

Valt mij op dat veel geenstijl en joop reageerders het helemaal eens zijn en het een democratisch stem noemen

Catalaanse politici zijn populisten, nationalisten en goedkope volksmenners ze zijn links maar niet solidair met de zwakken want ze willen het geld in de provincie houden. trouwens die politici gaan er van uit dat ze in de EU blijven en de Euro mogen voeren. dat lijkt mij niet zomaar geregeld. veel grote bedrijven zullen uit deze provincie verdwijnen en hun heil elders of in Spanje of EU zoeken

jaap932057795966 | 02-10-17 | 13:59

.... een staat die dit belemmerD Spartacus?

whetherthouwouldbe | 02-10-17 | 12:38

Nou maar afwachten tot de EU clowns Verhofstadt en van Baalen afreizen Barcelona. Of stoken die alleen oorlog tegen Rusland?

Mr Ker | 02-10-17 | 11:30

Barcelona heeft last van een te grote hoeveelheid toeristen. Ik vind dit wel een heel omslachtige manier om dat aantal te verminderen, maar het zal op korte termijn zeker werken...

Min. v. Communicatie | 02-10-17 | 11:25

Het mag duidelijk zijn wat Europa en zijn bestuurders betekenen voor zijn Europese burgers. Guy Verhofstadt heeft openlijk in de bek van de Catalanen gescheten.
Maar dit kan net zo goed de volgende keer uw Nederlands mondje zijn.
Stop het monster, stop de EU!

Kennethhagers | 02-10-17 | 11:04
-weggejorist-
ThePeet | 02-10-17 | 10:56
-weggejorist-
Mark_D_NL | 02-10-17 | 10:51

In Brussel zijn ze ook wakker geworden.
...
Vice-president Europees Parlement: ‘Referendum in Catalonië was nationalistische propaganda, een coup’
www.dagelijksestandaard.nl/2017/10/vic...

komtdatschot | 02-10-17 | 10:37 | 3

dit is exact wat de waarheid is. blijkbaar kan de gemiddelde europeaan niet begrijpen wat een staatsgreep is.

MaximusAurelius | 02-10-17 | 11:10

Nou in dit landje is er op 6-5-2002 ook een staatsgreep gepleegd door de toekomstige premier van nederland af te schieten.
In Catalonië ging het om vreedzame burgers die hun stem wilde laten horen middels een referendum.

komtdatschot | 02-10-17 | 11:36

MaximusAurelius | 02-10-17 | 11:10
Bijna de helft van de bevolking komt opdagen voor een verkiezing en kiest bijna unaniem voor onafhankelijkheid. Ja hoor, dit is echt vergelijkbaar met een staatsgreep van een groep militairen of politici... Er zijn verkiezingen, zoals de Europese, waarvoor minder volk komt opdagen en toch noemt vrijwel niemand de uitslag ongeldig of een "staatsgreep"...

Wol | 02-10-17 | 22:24

Er zijn wel meer regio's die er anders over denken. Wat dacht je van Sudtirol? Hoort zeker niet bij Italie. Sudtirol is nicht Italien! Check het volkslied eens op ggle. Is na de oorlog aan Italie kado gedaan om vreemde redenen. En dan hebben we nog niet eens over het gedrocht EU.

bassieenadriaan | 02-10-17 | 10:17 | 2

Beieren in Duitsland is ook een netto netto betaler maar ja dan komt de stem van rechts en druist het in tegen rechtsstaat en zijn het voor links waarschijnlijk facsisten. nu een achterbakse partij onder de vlag van links een zgn democratisch coup heeft gepleegd dan is het op eens goed.

jaap932057795966 | 02-10-17 | 14:02

Beieren in Duitsland is ook een netto netto betaler maar ja dan komt de stem van rechts en druist het in tegen rechtsstaat en zijn het voor links waarschijnlijk facsisten. nu een achterbakse partij onder de vlag van links een zgn democratisch coup heeft gepleegd dan is het op eens goed.

jaap932057795966 | 02-10-17 | 14:03

Wat een vertoning weer. Huilen als Madrid de democratische stem van het catalaanse volk onder het tapijt wil vegen, maar zelf niets ongelegen laten om op ondemocratische wijze die 90% voor eigen gewin te gebruiken. Die 90% kan helemaal niet. In de peilingen voorafgaand aan de verkiezingen was het 50-50. Mede door het optreden van Madrid zal dit percentage zeker zijn gestegen, maar dan is het veel meer een anti-stem ipv een pro-onafhankelijkheidsstem. Kortom, deze uitslag en met name hoe deze vervolgens wordt misbruikt, heeft helemaal niets met democratie te maken.

wattan!! | 02-10-17 | 10:16 | 4

natuurlijk ga je niet stemmen in iets wat niet eens een referendum genoemd kan worden.. cataluna wordt niet onderdrukt, cataluna heeft meer vrijheden en financiële steun dan een hoop andere regio's in Spanje. een 'coup d'etat' waar het volk wordt misbruikt is een zeer schadelijke gebeurtenis voor elk land gebaseerd op democratische principes. de stemming zou nooit plaats hebben gevonden als de mossos d'esquadra hadden gedaan wat de catalaanse rechters hadden bevolen; het niet openen van 'stemlokalen'.

MaximusAurelius | 02-10-17 | 11:13

89% van de opgekomen 42% van de kiesgerechtigden. Dit alles zonder kieslijsten,onafhankelijke waarnemers ( bij het tellen enz). Dus een bogus-referendum. In de prullebak ermee!

Eendragtmaaktmagt | 02-10-17 | 11:31

MaximusAurelius | 02-10-17 | 11:13
Als straks Nederland onafhankelijk wil worden en het mag niet, kan de EU dan ook zeggen: jullie hebben vrijheden en mogen je eigen taal spreken, krijgt wellicht nog een eurootje terug van wat je betaalt, dus je wordt niet onderdrukt en hebt geen recht op onafhankelijkheid? Artikel 50 is zo gewijzigd naar "De EU is ondeelbaar" en Rutte of zelfs een eurofiele meerderheid van Nederland in een referendum is vast dom of corrupt genoeg om ervoor te tekenen...

Wol | 02-10-17 | 22:19
▼ 1 antwoord verborgen

De toekomst van de eu:
Een grootstaat van regio’s ipv van landen.

Kanarie_Geil | 02-10-17 | 09:42 | 1

De EU heeft geen toekomst.

Mark_D_NL | 02-10-17 | 10:55

De tandeloze Guy Verhofstadt voorzitter van Alde in het tandeloze EP wil zich niet met interne zaken van Spanje bemoeien zoals hij in Oekraïne wel deed. Hyprocriet. En ondertussen een verwijt maken naar het autonome Catalaanse Parlement over het referendum waardoor hij indirect Madrid steunt. Hi. ha, hondenlul zouden supporters moeten roepen. De EU toont weer eens dat de (B)toegevoegde waarde niet te beschrijven valt.

gnor | 02-10-17 | 09:38 | 1

De hoofdreden is dat ze schrik hebben dat de NVA / Vlaams Belang hier garen bij gaat spinnen. Van zodra het over onafhankelijkheid gaat in een andere Europese staat beginnen ze in Belgie, over Nazi`s, Hoge kosten en Nationalisme is slecht te lullen. Dit om de bevolking genoeg angst in te boezemen dat ze geen verkeerde dingen gaan denken.

Lt-Kol Kilgore | 02-10-17 | 10:57

Zo, 90 procent pro, dat is nogal helder. Maar ook is dus 42 procent van de kiezers thuisgebleven; ofwel geen interesse, ofwel bang voor de Guàrdia Civíl, ofwel tegen het referendum, ofwel tegen onafhankelijkheid.
Het blijft me trouwens verbazen dat ook in deze kwestie nationalisme weer vaak wordt voorgesteld als iets negatiefs. Wat is er mis met economisch en cultureel nationalisme, zoals bijvoorbeeld Steve Bannon in de VS voorstaat? Wat is er mis met het beste willen voor je volk?

De Vrijlansier | 02-10-17 | 09:20 | 5

Ze willen eenheidsworst. Gehoorzamen afhankelijke zombies die juncker, Verhofstadt en Timmermans aanbidden.Deze grijze muizen ,die naar alle waarschijnlijkheid op school gepest werden, komen er misschien nog mee weg ook.

xiuxiu | 02-10-17 | 10:17

Nee beste Vrijlansier:42% is slechts opgekomen( maar welke onafhankelijke club controleert dat?) en daarvan heeft 90% voor onafhankelijkheid gestemd. Geen meerderheid van de kiesgerechtigden derhalve en ook niet rechtsgeldig uitgebracht. Een waardeloos en ongeldig referendum.

Eendragtmaaktmagt | 02-10-17 | 10:28

Eendragtmaaktmagt | 02-10-17 | 10:28
Volgens die redenatie is menig regering ook niet legitiem omdat ze bij lange na niet door de meerderheid verkozen is. Zeker in Nederland, waar het ook nog een coalitie is waar men niet voor gekozen heeft... Maar het zal geen net referendum geweest zijn op deze manier nee. Al lijkt het me erg stug dat als 100% was komen opdagen en alles netjes georganiseerd die 90% ineens een minderheid zou zijn geweest... Zeker nu niet meer als ze het nog eens zouden overdoen.

Wol | 02-10-17 | 22:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien wordt Catalynya wel een tweede Monaco, moet iedereen veel betalen om er te wonen, maar krijg je wel minder belasting, Ha, ik woon er , voor niks.Paar mooie havens, geld stroomt binnen door al die miljomairs. Zoiets droomde ik vannacht .

gato | 02-10-17 | 09:17

Op francofiele wijze heeft de centrale regering van "Spanje" met geweld een wijze van vrije meningsuiting van de bevolking geprobeerd te onderdrukken.
Hogere nationalistische en europese belangen blijken belangrijker. Dit gedrag is eerder vertoond. Alle middelen zijn geoorloofd om het zgn "goede" doel van de elites te bereiken. Iedereen heeft het recht zich op democratische wijze te uiten.
Catalonië erin. De dictators in Madrid en Brussel eruit.

Goedzo | 02-10-17 | 09:16

Op francofiele wijze heeft de centrale regering van "Spanje" met geweld een wijze van vrije meningsuiting van de bevolking geprobeerd te onderdrukken.
Hogere nationalistische en europese belangen blijken belangrijker. Dit gedrag is eerder vertoond. Alle middelen zijn geoorloofd om het zgn "goede" doel van de elites te bereiken. Iedereen heeft het recht zich op democratische wijze te uiten.
Catalonië erin. De dictators in Madrid en Brussel eruit.

Goedzo | 02-10-17 | 09:15

Verhofstadt is ontstemd. Ik zag hem ook niet op een platformpje staan met zijn billenmaatje van de vvd om Never, ever give up! te roepen. Maar de EU heeft natuurlijk niet zoveel met referenda, tenzij het gaat over meer EU.

Slachter | 02-10-17 | 08:56

Hm, dit gaat goed fout zo. Hoe kan het toch dat de Britten een beschaafd referendum kunnen organiseren over Schotland waar men ook grotendeels gewoon Engels spreekt en al eeuwen geen onafhankelijk land meer had, waarbij die hebben gekozen binnen Groot Brittannië te blijven? En over Brexit, waarbij ze verstandig kozen om uit het EU kartel te treden? Maar de Spanjaarden kunnen alleen maar keihard op een mensenmassa inmeppen die nog geen 10% van hun totale bevolking vormt, om te voorkomen dat een piepklein stukje Spanje waar een ander volk met een andere taal woont onafhankelijk wordt.

Ze hebben al een wereldrijk waar de zon nooit onder ging onafhankelijk zien worden, en daar zat volgens mij geen referendum bij. Heel Latijns Amerika hebben ze verloren en voor zover ik weet heeft vrijheidsstrijder Bolivar niet de lokale Spaanstalige, laat staan Indiaanse bevolking daarbij geraadpleegd met een stembus... En nu gaan ze hysterisch doen om een stukje costa dat ironisch genoeg niet eens van huis uit Spaans spreekt?

Het kan best zijn dat Puigdemont minder nobele motieven heeft, maar een gang naar de rechtbank voor zijn eventuele corruptie kan nog steeds, ook in een onafhankelijk Catalonië. Het referendum is niet netjes volgens internationale standaarden verlopen mag je wel aannemen. En thuisblijvers kunnen roepen dat ze bij een legaal referendum tegen hadden gestemd, maar je kunt ook zeggen dat ze uit solidariteit met hun mede-Catalanen die in elkaar werden gerost ook tegen afscheiding hadden kunnen gaan stemmen. Bij veel verkiezingen in veel landen komt niet eens zo'n hoog percentage mensen opdagen. Als iets van de helft van de bevolking opkomt, en bijna unaniem voorstemt, kun je ofwel uitgaan van grootschalige stemfraude, of als de uitslag wel enigszins betrouwbaar is, bijna onmogelijk beweren dat de helft die niet op kwam dagen allemaal alleen maar tegen zouden hebben gestemd.

Wat kan de Spaanse overheid nu doen? Ze kan gewoon beschaafd blijven, deëscaleren, onafhankelijkheid van Catalonië niet erkennen maar tegelijk ook geen gewapend geweld gebruiken om het te verhinderen. Ze kan de wegen naar Catalonië deels afsluiten en de belasting- en goederentoevoer stoppen, op water, voedsel en medicijnen na. Ze kan onderhandelen met Catalonië over het wijzigen van de Grondwet en een nieuw, ordentelijk, legaal referendum toestaan. Haar excuses aanbieden voor het buitensporige geweld dat ze al toepaste voordat er überhaupt een uitslag op tafel lag (anders maakt ze in zo'n referendum geen schijn van kans).

Maar ik vrees dat het wel de gebruikelijk fascistische methode wordt, onder het excuus "in de Grondwet staat ondeelbaar" en "de rest van Spanje die niet in Catalonië woont is met meer" met massale arrestatie van het hele parlement, en dan wellicht een volksopstand en\of burgeroorlog. Ik hoop maar van niet. Wat heeft Spanje met onafhankelijk worden van volkeren die zich niet Spaans voelen nu eigenlijk te verliezen, behalve wat rest van de beschaving die ze na Franco hebben opgebouwd? Gaat het ze echt alleen maar om een paar centen en een gevoel van nationale trots? Het soort trots als die Nederland had op het bezit van haar kolonieën. Heel charmant...

Wol | 02-10-17 | 08:45 | 3

Herstel: nog geen 10% van hun territorium vormt. Iets van 6% zelfs maar. En een bevolking van 15% van hun totaal. Heb de exacte getallen elders op GS zien langskomen.

Wol | 02-10-17 | 08:53

@Wol
Ik vrees met u dat e.e.a. niet goed afloopt. De starre houding van zowel Rajoy als Puigdemont staan enige toenadering vrijwel niet toe. Ik denk dat als er een goede oplossing komt inzake de financiële afwikkeling er best een oplossing zou kunnen komen. Daar zit meteen het grote probleem. Hoe komt Catalonië aan het geld? Geen natuurlijke bodemschatten, grote schuld van de regio, lage notering bij de rating bureaus. Wie gaat ze het geld lenen?

Caras | 02-10-17 | 08:56

Er is twee jaar geleden dmv catalaanse verkiezingen al gestemd. Daar is toen uitgekomen 52% tegen onafhankelijkheid. Iedere wist dat dit nep was.

Nogmaarwank | 02-10-17 | 16:43

Puidgemont heeft bereikt dat cataluna zijn autonomie volledig kwijt raakt en dat hij zelf voor woensdag in de bak zit. Madrid maakt de dienst uit.

beau van rtl | 02-10-17 | 08:43 | 4

Blijf lekker zwelgen in je eigen gelijk. We zullen zien wat er van de week gaat gebeuren en dat heeft wat mij betreft niets te maken met laarsjes. Beetje kinderachtige onbeschofte reactie.

beau van rtl | 02-10-17 | 08:51

beau van rtl | 02-10-17 | 08:51
Hoe zie jij dat "Madrid maakt de dienst uit" dan gebeuren? Met het uitdelen van snoep aan Catalaanse kindertjes? En ja, briljant plan om ook nog dat beetje autonomie af te pakken, heb je helemaal een recept voor de volgende ETA-beweging...

Wol | 02-10-17 | 08:54

Nog even beau, ik gaf antwoord op je vraag, dat ik hier al acht jaar woon. Dat komt omdat mijn kleinkinderen geboren en getogen zijn in Catalunya en ik niks wil missen van die schatjes.

gato | 02-10-17 | 09:19
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een misselijkmakend figuur is dat toch. "Ik wil me niet mengen met een interne aangelegenheid" .. HAHAHA, HOEZO dan op de Maidan kloothommel? Echt een zieke vrucht die ze voor de geboorte hadden mogen verwijderen wat mij betreft.

leftwing_nl | 02-10-17 | 09:03

Die Verhofstadt is inderdaad niet erg kritisch op zichzelf. Weg met die man ...

Watching the Wheels | 02-10-17 | 09:07

Say "WHAT" one more goddamn time..
Tothom sap que Déu posa el Príncep d'un País com a cap dels seus súbdits, per protegir-los i preservar-los contra la mala fortuna, el desordre i la violència, com un pastor preserva les seves ovelles; i que Déu no va pas crear els súbdits per al Príncep ni per ser-li submisos o servir-lo com esclaus i per obeir-lo en tot el que mana, sigui diví o no, sigui just o injust.

Si ans al contrari no fa això, i en lloc de protegir els seus súbdits, els oprimeix, els sobrecarrega de taxes, i els pren les seves antigues llibertats, privilegis i costums, i els mana i abusa com esclaus, no se l'ha de considerar com Príncep, sinó com un tirà.

hallevvezool | 02-10-17 | 08:35

@Caras | 02-10-17 | 07:49

Nee hoor, u keurt helemaal niets af. Daarom hanteert u ook labels als “extreem rechts” en bent u paneel na paneel aan het vullen met zulks. Demoniseren en ontmenselijken.
.
Maar goed, u was natuurlijk al af. Smeerkezen zoals u houden we dus op meer dan een armlengte. Niet echt hoor, in het echte leven mag u met dat soort taal best ietsje dichterbij komen. Een armlengte zou afdoen aan de gewenste stootkracht bij zo’n interactie.
.
The enemy within...

Parel van het Zuiden | 02-10-17 | 08:30 | 3

@Parel,
Schelden is altijd een non argument. De echte Nederlander, zoals u er natuurlijk ook een bent, weet alles beter en kan geweldig oordelen over een situatie in een ander land. De partij van Puigdemont is ultra nationalistisch (bij mijn weten nog steeds extreem rechts en regeert samen met een kleine anti-systeem partij.

Caras | 02-10-17 | 08:40

@Parel
Oh ja, begrijp ik nu ook dat u me bedreigt met geweld in uw laatste zin?
Vreemd voor iemand die geweld afkeurt!

Caras | 02-10-17 | 08:58

Caras | 02-10-17 | 08:40
Volgens mij is Rajoy hier de ultranationalist die de boel kort en klein slaat als er een afscheiding dreigt. U draait de boel geheel ten onrechte om.

Rest In Privacy | 02-10-17 | 09:38

De EU blijkt weer eens louter een marionet van de nationale staten, de samenraapsels die abusievelijk natiestaten worden genoemd, maar in werkelijkheid meerdere naties omvatten.

De Spanjaard bestaat niet, zoals ook de Nederlander niet bestaat.

JTKDM | 02-10-17 | 08:24

Top, het volk heeft gesproken. Republiek Catalonië, hoofdstad Barcelona en 7.523 miljoen inwoners.
Is nu al mijn favoriete vakantieland. Deze vrijheid is letterlijk met bloed, zweet en tranen bevochten.

Verzet | 02-10-17 | 08:21

Ook wel een beetje het probleem dat Madrid over zich heeft afgeroepen.
Als nee-stemmer ga je de rubberen-kogels niet trotseren.
Als principieel democraat, verandert door gewelddadig optreden je nee-voorkeur waarschijnlijk in een ja.
Maar heeft Brussel nu al gereageerd?
Ik kan me wel voorstellen dat ze blij zijn met een nieuwe netto-betaler als lid, nu London binnenkort ophoudt met storten.

Rommelende Onderbuik | 02-10-17 | 08:06

Daar zit geen woord Spaans bij.

DolfWeerwolf | 02-10-17 | 07:44

Mocht de Spaanse regering in zijn maag zitten met de uitslag van dit referendum en even kwijt zijn hoe nu verder te gaan, dan helpt een telefoontje naar Den Haag wellicht.
Daar zit iemand die de uitslag van een -nota bene legaal- referendum lachend heeft weggehoond en desondanks gewoon weer is herkozen.

jemagookniksmeer | 02-10-17 | 07:39

Ik kan deze ochtend alleen maar de hoop uitspreken dat al die reaguurdertjes die het Spaanse geweld vergoeilijken ergens in de komende tien jaar zelf tegen wat wapenstokken aanlopen.
.
Zelden in de geschiedenis van Geenstijl hebben we zo’n samenkomst van geweldsvergoeilijkers en fascistenlikkers mogen aanschouwen. En dat zegt wat hoor....
.
Weer een groep om op meer dan een armlengte afstand te houden in alles wat je in het leven doet.
.
Bah, bah. Wat is Europa, wat is Nederland ver afgegleden...

Parel van het Zuiden | 02-10-17 | 07:36 | 3

Ik keur het geweld ook ten zeerste af, maar wat mij verbaasd is de steun hier van een aantal reaguurders voor een extreem rechtse politicus als puigdemont.

Caras | 02-10-17 | 07:49

Extreem rechts? Wikipedia: "CDC is een Catalaansgezinde partij, in het begin ietwat links van het politieke centrum die geleidelijk naar het centrum geëvolueerd is."

Panelli | 02-10-17 | 08:17

caras
het gaat hier toch echt om een linkse partij, maar jouw vergissing is niet vreemd want het gaat hier natuurlijk om een nationalistische actie van een populistische groep die inspeelt op onderbuikgevoelens en van de daken schreeuw dat ze geen netto netto betaler voor de overige spaanse provincies willen zijn.
deze partij gaat tegen de spaanse rechtsstaat in volgens uitspraak van rechter.
Maar ja links en de jopers.nl en EU haters jubelen opeens naar een populist!

jaap932057795966 | 02-10-17 | 14:10

Het afscheiden is al begonnen in 1830 toen de zuidelijke Nederlanden werden opgestookt door de Walen en door een derderangs opera werd de lont in het kruidvat ontstoken en werd de scheiding met Nederland een feit. Ook dit ging niet zonder slag of stoot.

ThePeet | 02-10-17 | 07:35

38% stemt SI, 4% NO en 58% heeft zich aan de wet gehouden en niet deelgenomen aan het illegale referendum. Voorzichtige conclusie: 62% stemt NO.
Geweldig mandaat heeft de extreem rechtse nationalist Puigdemont.

Caras | 02-10-17 | 07:23 | 3

ja, deze trollen-memes kennen we nu al wel. Misschien waren er onder de thuisblijvers ook mensen die niet durfden en toch voor onafhankelijkheid waren. Misschien.

Pimp my Voortuin | 02-10-17 | 07:30

Want er gaat natuurlijk helemaal geen intimiderend / afschrikkend effect uit van het lustig inslaan op burgers die een kruisje op een papiertje willen zetten.
.
Is het mandaat om zo op te treden eigenlijk gepeild?

Parel van het Zuiden | 02-10-17 | 07:40

Dat heet "Hollandse rekenkunde", maar dan omgekeerd: https: //nl.wikipedia.org/wiki/Hollandse_rekenkunde

Wol | 02-10-17 | 08:10

Sjjeezus, hebben die Spanjaarden dan niets opgestoken van Rutte? Geef het gepeupel een referendum, dan zijn ze even zoet. Je weet in je achterhoofd toch al dat je niets gaat doen met de uitslag.

MickeyGouda | 02-10-17 | 07:18 | 1

Ach, ja... Dan ga je eerst eens even heel goed nadenken over hoe je recht kan doen aan de ja-stem...
Dat verwondert mij ook wel.
Laat ze lekker stemmen, joh. Verklaar de uitslag ongeldig. Laat de Catalanen eerst maar eens er voor zorgen dat je iets met de uitslag moet.
Nu escaleert de boel alleen maar.

Rommelende Onderbuik | 02-10-17 | 08:10

Waar waren de gebruikelijke, buitenlandse waarnemers?. Dit referendum was een farce en daarom kan de uitslag gevoeglijk naar de prullenbak.

Sendis | 02-10-17 | 07:07

Timmerfrans in Letland met een pleister op zijn grote muil. Wat een gospe.

de Voorzittert | 02-10-17 | 06:52

De Spaanse president moet even bij Rutte te rade gaan, die heeft vast tips hoe je met een inlegvelletje zo'n referendum naast je neerlegt en overgaat tot de orde van de dag.

accijnstoerist | 02-10-17 | 06:37

De Spaanse regering heeft zo ongeveer het allerstomste gedaan wat ze konden doen:
1. Verbieden
2. Dreigen
3.Boycotten
4. Geweld gebruiken.

En dat terwijl de meerderheid waarschijnlijk tegen afscheiding zou hebben gestemd wanneer Madrid niet zo schandalig de democratie te grabbel had gegooid.
Had die mensen gewoon hun stem laten uitbrengen, daarna kun je altijd nog praten.

mallekater | 02-10-17 | 06:22 | 2

Ze lijken na dik 4 eeuwen nog steeds niets geleerd te hebben van de afscheiding van Nederland. Te hoge belastingdruk en een cultuur erdoorheen willen rammen waar de Cataloniërs niet op zitten te wachten. Lijkt me prima. Niemand wilt geregeerd worden door het huis van Castilië.

Jostifiel | 02-10-17 | 08:20

+ mallekater
Peiling zeggen niet veel maar als ik die had moeten geloven dan had de meerderheid tegen afscheiding gestemd.

HipsterBrood | 02-10-17 | 08:49

Tolerantie van afgescheidingshysterie in Europa leidt voorspelbaar en onomkeerbaar binnen een jaartje of dertig tot het Kalifaat van Sheffield, de Turkse Republiek Kreuzberg en de Islamitische Aquitaine.

bisbisbis | 02-10-17 | 04:55 | 1

Mooi. Kunnen we alle fundi's daar dumpen, die kleine regio's isoleren en als ze over 30 jaar intern volledig zijn opgebrand door hun eigen haat mogen ze zich vrijwillig weer aansluiten. Maar tot die tijd geen vrij verkeer van personen...

Wol | 02-10-17 | 08:12

Ik kom net thuis van m'n werk, en lees op nu.nl (laatste update 1.57 h) dat...
- de opkomst 42,3 procent is...
- 90 procent "ja" heeft gezegd voor onafhankelijkheid van Spanje...
- 7,8 procent stemde tegen...
- 2 procent stemde blanco, en 0,9 procent van de stemmen was ongeldig...
Een meerderheid van de Catalanen is niet gaan stemmen, wat was daarvan de oorzaak? Het zou kunnen zijn dat de overgrote meerderheid van de mensen die tegen Catalaanse onafhankelijkheid zijn dit referendum heeft geboycot, vanwege het onwettige karakter. Ik geef ze geen ongelijk, want stemmen is niet slechts je mening geven, maar ook een erkenning van gezag en autoriteit. Om die reden stemmen extremisten (bijv. salafisten, anarchisten) dus niet, omdat ze het democratische gezag van een land niet erkennen. Spanje is geen dictatuur, noch een bananenrepubliek, dus heeft men zich aan de spelregels te houden. Want stel u voor dat de moslims in Amsterdam-West een referendum willen organiseren, om Amsterdam-West onafhankelijk van Nederland te maken, om er zodoende de sharia in te kunnen voeren. En stel voor dat u daar woont, een ongelovige... Wat zou u doen? Zou u daadwerkelijk naar de stembus gaan, en braaf uw stem bij een dergelijk referendum uitbrengen? Of zou u thuisblijven, om zodoende uw ongenoegen kenbaar te maken? Zou u juichen als de ME met geweld stembussen in de Westermoskee in beslag neemt? En wat zouden jullie doen, geachte redactie van GS? Zouden jullie je net zo hard maken voor de "democratische rechten" van deze nieuwe volksbeweging? Zouden jullie de EU belachelijk maken omdat ze geen steun willen uitspreken voor de afscheidingsbeweging in Amsterdam-West?
Ik gun de Catalanen hun onafhankelijkheid, werkelijk. Maar op deze wijze gaat het niet.

Rhenium | 02-10-17 | 02:51 | 14

Er komt ook altijd maar ongeveer 1/3 deel van de Nederlandse bevolking stemmen bij de Provinciale staten. Dus die 2/3 deel van NL is dus ook tegen al die partijen die verkozen zijn in de Provinciale staten?
Die lulkoek van jou dat de "meerderheid die niet zijn gaan stemmen" dan maar per direct tegen zouden hebben gestemd gaat niet op. Tenzij jij nu in al een onderzoeksrapport klaar hebt liggen waarom die mensen niet zijn gegaan dan wil ik daar graag een bron van zien. Bovendien als je een bewuste keuze maakt om niet te stemmen (vrije kiesrecht), dan kies je er zelf voor om je erbij neer te leggen bij elke uitkomst. Had je je luie reet maar naar de stembus moeten slepen.
En die lulkoek vergelijking van jou van Catalonië met Amsterdam => zie commentaar van anderen

HipsterBrood | 02-10-17 | 08:29

Okee, dan hebben we het niet over moslims in Amsterdam-West, maar over een aantal boeren in Flevoland, die samen een aaneengesloten stuk land hebben ter grootte van de halve provincie. Ze wonen op hun land, en organiseren een referendum om zich onafhankelijk van Nederland te maken, want ze voelen zich echte Flevolanders, en geen Nederlanders. Wat gaan we doen? We laten dit toe, erkennen de rechtsgeldigheid? Ik denk van niet... En inwoners in dat gebied die tegen zijn, gaan waarschijnlijk niet stemmen, want ze beschouwen het als een niet rechtsgeldig gebeuren. Door te stemmen erken je het gezag en de autoriteit.
Stel je voor dat de Spaanse grondwet zou voorzien in het uittreden van autonome regio's uit de Spaanse eenheidsstaat, hoe zou dat op een goede en eerlijke manier kunnen plaatsvinden? Bijvoorbeeld als volgt: In het regioparlement moet eerst een tweederde meerderheid voor een referendum zijn. Als het referendum dan wordt gehouden, moet de opkomst minstens 75 procent zijn, en moet dan minstens tweederde van de stemmen voor afscheiding zijn. Als aan deze voorwaarden is voldaan, is de zaak rond, en kan de afscheidingsprocedure in gang gezet worden. Het is een nogal belangrijke beslissing, die uitsluitend met gekwalificeerde meerderheden rechtsgeldig zou mogen zijn.

Rhenium | 02-10-17 | 11:43

@Rhenium | 02-10-17 | 11:43
Niet stemmen in een referendum is dus het aller- aller- aller- (ad infinitum) domste wat je kunt doen. Juist als je tegen bent. Ik zou zelfs zeggen: vooral als je tegen bent moet je stemmen. Anders lopen de voorstemmers met de uitslag weg. Je zag het bij het Oekraïne referendum, tegenstanders van het referendum, regenstanders van Jan Roos, Baudet, Nijman en GeenStijl, de Joopoïden en Livestropoppen, die allemaal een eigen motivatie hadden om voor het Oekraine verdrag te zijn, maar vooral tegen de initiatiefnemers van het referendum gokten erop (en verloren) dat de kiesdrempel niet gehaald zou worden en de uitslag daarmee ongeldig. Het is het beste argument tegen kiesdrempels bij referenda, en voor stemmen bij referenda sowieso.

Dat soort strategische en pseudo-tactische overwegingen belemmeren nu juist het antwoord op de vraag die je bij referendum gesteld wordt. Er wordt maar 1 vraag gesteld. Je geeft daarmee geen mandaat aan wie dan ook om maar met die stem te doen wat ze willen. Jou wordt gevraagd naar 1 simpel antwoord: ben je voor of tegen de stelling. Je motivatie doet er niet toe, je overwegingen niet, je politieke voorkeur niet, je levensovertuiging niet, je werk niet, je inkomen niet. Doet er allemaal geen flikker toe. Is heel belangrijk om dat te snappen, want beroepspolitici, marketeers, spindoctors, journalisten, agitators van allerlei pluimage zullen dat wel willen weten, en zullen hun verhaal spinnen rond die aannames en ideeën die ze er zelf omheen verzinnen. Je zag het aan het gedraaikont en geneuzel van Rutte rond Oekraïne en Balkenende rond Lissabon. Ze wilden “recht doen aan de uitslag” (ammehoela, ze zochten een manier om hun eigen zin door te drukken met een smoesje over de zelfverzonnen motivatie van de stemmers).
Politici (de meeste) zijn daarom als de dood voor referenda en doen er alles aan om de legitimiteit ervan te ondermijnen en de uitslag “te interpreteren”. Er is niks te interpreteren aan “ja” of “nee”, en toch doen ze het allemaal. Vrijwel altijd.
Als stemmer, burger, heb je maar 1 mandaat bij een referendum. Jouw stem. Alleen de jouwe. Je kiest niemand die voor jou gaat stemmen, die voor jou besluiten gaat nemen, die in jouw naam verdragen sluit en wetten schrijft. Een stem bij referendum is een wezenlijk andere keuze dan eentje bij parlementaire verkiezingen.
Je kunt besluiten om niet te stemmen. Omdat je het niet weet, omdat het je niet interesseert, of omdat je principieel tegen referenda bent. Maar dan kies je ervoor dat andere boerenlullen voor jou gaan besluiten. Paradoxaal genoeg: Juist als je principieel tegen referenda bent, moet je vooral wel gaan stemmen in referenda. De reden is ontzettend vanzelfsprekend als je er even langer over nadenkt. Niet uitgebrachte stemmen tellen niet voor de uitkomst. Als je tegen referenda bent en je gaat ook niet stemmen bij een referendum dan maakt het dus ook geen reet uit of je tegen referenda bent. Het is geen argument en een nutteloos standpunt. Een referendum wordt vrijwel altijd gehouden om een verandering te forceren. Wil je die verandering sowieso niet, en al helemaal niet per volksraadpleging, dan moet je dus juist stemmen.

Jouw voorgestelde regeltjes van 75% dit en dat, blabla komen vrijwel rechtstreeks uit het brein van een beroepspoliticus die panisch is voor de stem van het volk en drempels en barrières op wil werpen om de legitimiteit van volksraadplegingen aan banden wil leggen. Het idee van het volksraadpleging is nu juist dat je de besluitvorming niet aan beroepspolitici wilt overlaten. Het initiatief voor referenda zou dan ook idealiter niet bij politici moeten liggen, maar bottom-up bij de burger (zoals het in Zwitserland is geregeld). Het gaat om besluiten die iedereen aangaan en juist niet de inzet van politiek handjeklap moeten zijn. Zaken die veel te belangrijk zijn om aan politici over te laten, zaken die de autonomie van individuen betreft. Een referendum is het uitschakelen van de willekeur van politieke elites en de ultieme emancipatie van het individu. Wat jij voorstelt is referenda zelf tot willekeurig instrument van beroepspolitici maken. En dan... in dat geval, hebben de tegenstanders van referenda een punt: dan en slechts dan wordt het een instrument van demagogen en populisten. Juist door die “checks and balances” van kiesdrempels en opkomstpercentages en parlementaire goedkeuring.

Stormageddon | 02-10-17 | 14:29
▼ 11 antwoorden verborgen

Binnenkort met een Europees leger, deze Spaanse fascisten ook op Nederlandse bodem. Juridisch raamwerk is er al, EVRM art. 2 lid 2c; enkel de politiemacht ontbreekt nog.

#enpassant | 02-10-17 | 02:29 | 1

En nu moeten we niet wachten, deed Hennis ook niet, met leger naar de klote helpen , want die wist al lang dat er een Europees leger komt, Dit moeten we koste wat kost voorkomen.Moet nu nr1 voor de bevolking worden, Geen Europees leger.

gato | 02-10-17 | 08:58

In zijn toespraak bedankte Rajoy de EU leiders voor hun steun, in de achterkamertjes van EU is dus steun uitgesproken, niet in nieuws gezien

gebrokenvleugel | 02-10-17 | 01:37 | 1

De EU heeft het heel druk, in Oekraine staat EU-reserve-president Saakashvili klaar om de grote redder Poroshenko te vervangen. En de EU wil nu vast ook Internationale erkenning van de Krim als onderdeel van Rusland, want dat was een ook referendum. /sarc

bambi1970 | 02-10-17 | 02:14

Uiteraard is hier ook een glansrol voor de EU weggelegd. Zij mogen het geld dat nodig is om Spanje en Catalonië van hun onhoudbaar geworden schulden te verlossen en de prijs van weggevallen synergie compenseren met ons belastinggeld.

Abject | 02-10-17 | 01:26 | 1

Volgens mij hebben ze borige week al het geld van Catalonie al ingepikt.
Dus wie gaat de ambtenaren nu uit betalen.

gato | 02-10-17 | 08:43

Madrid 2. 0 Catalanen krijgen waar ze om gevraagd hebben! proost 🍻

niv01 | 02-10-17 | 01:24 | 1

Qua PR is het 0-2.
Zwarte uniformen die als zombies inslaan op een doorsnee bevolking, dat doet het goed bij de Franco aanhangers maar buiten Spanje denkt men er anders over.

Jan Dribbel | 02-10-17 | 01:42

Ik begrijp beide standpunten.
Van Madrid en van Barcelona.
De melkkoe wil af van de melker.
Hetzelfde in België.
Maar waar houdt het op. Catalonië wil in de EU blijven.
Dan worden ze, de Catallanen, straks door de EU uitgemolken en mogen ze betalen voor de rest van Spanje. Wat ze nu ook al doen.
Dan moeten ze een eigen leger opstarten, landmacht, marine, luchtmacht.
En dat is weer onbetaalbaar en moeten de Catalanen samenwerken met de rest van Spanje.

Jan Dribbel | 02-10-17 | 01:24 | 11

Stormageddon | 02-10-17 | 04:26
Eigenlijk ben je ook anarchist. ;-)

miko | 02-10-17 | 05:12

Lees: Thierry Baudet - Aanval op de Natiestaat.
Zeer de moeite waard en het beantwoord tal van vragen en onwetendheden die ik hier lees.

Joostmochtnietsweten | 02-10-17 | 06:45

Die gaan niet samenwerken met Spanje,
Dat heb ik me dus voor het referendum al afgevraagd, en wat dan, geen leger etc.

gato | 02-10-17 | 08:45
▼ 8 antwoorden verborgen

@Watching the Wheels | 02-10-17 | 01:16
Dank, gij oplettende.

bij gelegenheid | 02-10-17 | 01:20 | 3

Zag ineens dat er al een pagina was na een Google search naar de resultaten, ze zetten echt even door. Op die Wikipedia-pagina ook een link naar CNN edition.cnn.com/2017/10/01/europe/cata... dus ze leggen hun kant van het verhaal nauwkeurig vast, onbegrijpelijk dat Madrid geweld is gaan gebruiken, dat lijkt echt onverstandig. Goede nacht allen, moet morgen vroeg op. Later!

Watching the Wheels | 02-10-17 | 01:32

Waarom zou het niet onafhankelijk mogen worden? Het lijkt groter dan Luxemburg.

Watching the Wheels | 02-10-17 | 01:36

@Watching the Wheels
Trusten én dank wederom voor uw niet aflatende inbreng op dit onderwerp.

bij gelegenheid | 02-10-17 | 01:48

Breeking : 90 % stemt voor onafhankelijkheid; opkomst 42 % ; meer dan 2.26 miljoen stemmers.

Baron Clappique | 02-10-17 | 01:08 | 5

@Watching the Wheels | 02-10-17 | 01:16
This article documents a current event. Information may change rapidly as the event progresses, and initial news reports may be unreliable.

Met andere woorden. Wikipedia is natuurlijk totaal geen betrouwbare bron.

Chow | 02-10-17 | 04:00

@Chow | 02-10-17 | 04:00
Elke wijziging wordt gelogd, zie "history" tab.

Watching the Wheels | 02-10-17 | 09:09
▼ 2 antwoorden verborgen

EU rope?

Watching the Wheels | 02-10-17 | 01:07 | 1

Hennep, miljeukEUr, importheffing gerelateerde? Vragen te over.
(omdat; best wel veul touw voor nodig)

bij gelegenheid | 02-10-17 | 01:26

Als je dit soort onzin toe gaat staan is het hek inderdaad van de dam. Sudetenland heim ins Reich? Noord-Italië stapt uit Italië? Beieren onafhankelijk? Friesland onafhankelijk? Amsterdam maakt zich los van het Koninkrijk? Stadsdeel Amsterdam Zuidoost zoekt aansluiting bij Suriname? De Schilderswijk verklaart zich onafhankelijk en voert de sharia in? Volgens de logica van dit referendum moet het allemaal kunnen. Gewoon een illegaal referendum organiseren. De waanzin ten top.

thijs4419 | 02-10-17 | 01:01 | 10

we zouden de grenzen van 1914 kunnen herstellen,

adjudant | 02-10-17 | 03:53

Als Nederlander zijnde hebben julie enkel ervaring met een korte bezetting in de periode 40-45. Vlaanderen wordt al eeuwen lang bezet en uitgezogen. Catalonie, Schotland, Sud-Tirol, Baskenland, Noord-Ierland en zelf Bretagne in Frankrijk worden overheersd en al dan niet leeggezogen door die overheerser. Geloof me, je zou ook niet pikken dat je taal niet gerespecteerd wordt. Dat je groei beperkt wordt omdat je de putten van een ander moet vullen.
Dus dat de catalanen het spelletje nu maar eens hard gaan spelen.

Lt-Kol Kilgore | 02-10-17 | 06:22

Nou, ze waren hier al minstens 5 jaar mee bezig, om onafhankelijk te worden, misschien al wel langer, alleen stond dat nergens, maar wel in de Spaanse-Catalaanse kranten.

gato | 02-10-17 | 09:02
▼ 7 antwoorden verborgen

Felicitats a Catalunya

Tobi | 02-10-17 | 00:56

Bij dergelijke manifestaties van fascistisch machtsvertoon zul je de AFA niet vooraan zien staan.

de honden blaffen... | 02-10-17 | 00:47

Een illegaal referendum waarin alleen de voorstemmers gestemd hebben. Van nul en generlei waarde.

thijs4419 | 02-10-17 | 00:42 | 7

Hetvolkspreekt! | 02-10-17 | 02:41Je ziet het wel heel zwaar. Hoezo Wilders negeren? MOET men met hem samenwerken? Begrijp me goed,ik denk dat men hem serieus moet nemen maar zolang men om hem heen kan door een democratisch mandaat kun je er niks aan doen,datis nu eenmaal het systeem waar je zelf aan meedoet.

miko | 02-10-17 | 02:57

de opkomst toch hoger dan in Nederland, uitslag nog duidelijker als in Nederland, alle referenda,s zijn nul/ generlei waarde,

adjudant | 02-10-17 | 03:57

Dus zoiets als wij toen de EU ingerommeld zijn.

gato | 02-10-17 | 09:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Dus, morgen gaat het voorstel voor het uitroepen van de Catalaanse onafhankelijkheid naar het parlement, dat lijkt een formaliteit en dan? Grensbewaking? Stopzetting betalingen aan Madrid? Eigen munt? Hoe gaat dat me de energie- en waterhuishouding? De militaire kazernes? Dataverkeer? En wie zal de staat Catalonie erkennen? Trump? Poetin? Kim Jong Un? De Ayatollah's? Islamitische schurkenstaten? Dit gaat hele grote internationale gevolgen hebben en ik vraag me af of de Catalanen daar rekening mee hebben gehouden.
En dan heb ik het nog niet over de Spaanse reactie, want een algehele bezetting van Catalonie is niet denkbeeldig. En hoe gaat de EU daar mee om?
Waardeloze situatie dit, en de hardliners aan beide kanten hebben de kans op een normale, diplomatieke oplossing naar mijn mening met de gebeurtenissen van de afgelopen weken afgeschoten.

Graaisnaaiert | 02-10-17 | 00:41 | 4

To begin with - Taiwan, Abkhazia, Transnistria...
In short future - Scotland, Flanders, Padania, California...

wezen | 02-10-17 | 01:01

Stopzetting betalingen aan Madrid is waar ik als eerste aan dacht
boycotten landelijke verkiezingen vanaf nu lijkt me ook wel passend

Tobi | 02-10-17 | 01:02

Daar heb je gelijk in, daar is nooit over gepraat. Ben blij dat mijn geld uit nederland komt, maar kan ik nog wel met de Euro betalen, Vragen, vragen , vragen.

gato | 02-10-17 | 09:07
▼ 1 antwoord verborgen

wat een farce. illegaal doordrammen en nu braaf op het podium staan.gaat zeker gebeuren. sweet dreams

checkmate123 | 02-10-17 | 00:41

En wat zijn de exit polls daar overigens? Lees overal dat men pro weggaan (zoals verwacht) is maar nergens percentages.

Basil Fawlty | 02-10-17 | 00:34 | 3

Biljetten slecht uit te vouwen en te lezen vanwege bloedvlekken door de topactie van franquist Ragoj.

Rest In Privacy | 02-10-17 | 00:38

@Langshetrandje
Cynische ghegheghe, "Bit siticky"

Basil Fawlty | 02-10-17 | 00:40

Als je vandaag al niet cynisch wordt. Ben volgens velen uit mijn omgeving goed rechts naar vandaag ben compleet pro de kennelijk linkse zwijnen uit catalunya terwijl de linkse eu toppwetjes door nieteen hard signaal af te geven zich presenteren als aanhangers van rechts. Cynisch maar bovendien verwarrend en daarboven extreem gevaarlijk want puur opportunisme viert hoogtijd. Ik ga zo nog eens kijken naar de state of the union speech van Juncker van paar dagen geleden kijken.

Rest In Privacy | 02-10-17 | 00:57

Dit zou wel eens net zo memorabel kunnen worden als de val van de muur..... Laten we het hopen.

T. Rammel(l)an(d)t | 02-10-17 | 00:28 | 1

Exact. Hopelijk gaat het stormen.

HaatbaardKnipper | 02-10-17 | 00:48

Hoe laat is de toespraak van de dikke van de VVD en die belgische NSB-er met slecht gebit op een lein in Barcelone om de demoloving Catalanen een hart onder de riem te steken?

Oh wacht geen gasleiding, ah ok. Dan kijken we gewoon de andere kant op.

En ja NL zo gaat het als je niet stemt wat je moet stemmen van Brussel, mooie doorkijk naar de EU politie en leger. Binnenkort in een stemlokaal bij u in de buurt!

Kladderadatsch | 02-10-17 | 00:24 | 2

Het is een grofschandaal .. wij hebben onze eigen Hitler .. Rutte de ladverrader .. inlegvelletje om je reet aan af te vegen, PVV-stem negeren .. corrupte bende van landverraders met Pechtold als ultieme Judas.

Hetvolkspreekt! | 02-10-17 | 02:46

Brussel heeft geen opdracht aan de Spanjaarden gegeven,juist de monarchieën hebben de grootste problemen met democratische grondrechten, ook de kolonisatoren zitten nog steeds gevangen in het verleden,
een land dat wetten niet toets aan de grondwet is geen democratie, een land dat een koning nodig heeft leeft in het verleden, nationale belangen moeten wijken voor het algemeen belang van Europa,

adjudant | 02-10-17 | 04:18

Na dit overheids geweld tegen volstrekt onschuldige mensen en de onderdrukking van een democratisch proces vandaag, staat de Nederlandsche koninklijke familie en de Haagse regeringsploeg, op 4 mei weer met uitgestreken smoel en krokodillentranen in de ogen, met kennelijke, volle overtuiging, met gebalde vuisten, 'dit nooit meer' tussen de opeen geklemde kaken te fluisteren tegen een monument.

*lloyd* | 02-10-17 | 00:19 | 1

Hopelijk gaat de damschreeuwer voor "allah akbar" dit jaar.

Rest In Privacy | 02-10-17 | 00:23

De EU, de bek vol over fascisten, altijd vooraan om landen die niet democratisch genoeg zijn te veroordelen... maar ondertussen heult ze met de geest van Franco.

Lafayette | 02-10-17 | 00:19

Ahora está esperando pacientemente la ruptura emocional de Frenske.

El gendre!

schoon-schip-maken | 02-10-17 | 00:18 | 1

Quién esta esperando eso?

Rest In Privacy | 02-10-17 | 11:13

Laten we ook weer eens een leuk referendum regelen. Was er niet iets hier?

hendrikjandetuinman | 02-10-17 | 00:16

Morgen die VVD/EU-downie weer bij WNL om ons te vertellen dat dit referendum illegaal was. Of komt good old Zimmerschwanz aanschuiven bij Twan Hoax (aka "der Spinner").

ad melkert | 02-10-17 | 00:15

Fuck die Spanjaarden en laat ze in hun Hutspot gaar koken!

# 3 october

Teleo | 02-10-17 | 00:12 | 2

Laat wel de haring met rust.
# 4 oktober

Rest In Privacy | 02-10-17 | 00:26

Niets daarvan! De haring gaat eran. Corenwyn erbij....

Teleo | 02-10-17 | 00:47

Zoiets laat je even nadenken over ons wingewest Groningen.

mozaard | 02-10-17 | 00:11 | 5

@maxi1000
Dat zijn toch twee vrijstaande villa's in oost-Groningen.

Muggenmepper | 02-10-17 | 00:41

Yep, met uitzicht op voormalig Commie-HQ Финстерволде

PresidenteDeConjovia | 02-10-17 | 04:28

@maxi1000

Net alsof die gasbel zich door heel Groningen uitstrekt. Maar de boeren onder wiens gebied dat gas daadwerkelijk ligt, die waren inderdaad heel rijk geworden.
Of in andere woorden: als je dat geld niet wil delen met de rest van Nederland, waarom zou het dan wel gedeeld moeten worden met de rest van Groningen?
Het echte probleem is uiteraard dat dat geld verjubeld is. We hadden een staatsfonds kunnen hebben ala Noorwegen, maar nee, de PvdA moest zeteltjes winnen he...

Opslag Medium | 02-10-17 | 10:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Hosa!!! Maar eh die canekonis zijn hartstikke pro eu

Pedro el Negro | 02-10-17 | 00:08 | 1

Canelonis

Pedro el Negro | 02-10-17 | 00:26

Voor mijn part zinken de ferry's waar de hoerenzonen van de guardia civil slapen vannacht af in de haven van Barcelona, dat hebben ze vandaag wel verdiend.

Vreetkonijn | 02-10-17 | 00:06

Madrid had de Catalanen gewoon hun eigen referendum moeten laten houden. En vervolgens met hen in gesprek gaan in hun wens om meer zelfstandigheid. Meer niet. Dan waren de meeste Catalanen wel tevreden geweest. En was onafhankelijkheid geen noodzaak voor hen. Maar door het agressieve optreden van Madrid is dt scenario realistischer dan ooit.

Road to serfdom | 02-10-17 | 00:02 | 1

Juist. Net zoals in het VK met de Welsh Assembly en het Scottish Parliament.
Dat werkt.

Freddie Stobart | 02-10-17 | 00:14

Wie volgt???

de honden blaffen... | 02-10-17 | 00:02

Toch vraag ik me af in hoeverre er nu daadwerkelijk iets bewerkstelligd kan worden. Als Friesland morgen in een referendum besluit om onafhankelijk te worden dan is het niet alsof ze dat dan opeens daadwerkelijk zijn. Ik denk dat de EU het ook niet gaat erkennen uit angst voor de gevolgen. Wellicht wil Catalonië geen onderdeel uitmaken van de EU. Wellicht volgt er vervolgens een referendum in Vlaanderen en Wallonië. Ordnung muss sein, aldus Timmerfranz.

bastab | 01-10-17 | 23:58 | 4

De EU zit natuurlijk een beetje klem in dit verhaal. Het is geen geheim dat Juncker een onafhankelijk Schotland toejuicht en hij is niet de enige in zijn kringen. Hij heeft zelfs ondanks zwaar protest een gesprek gehad met de Schotse premier Nicola Sturgeon toen deze in Brussel was en Cameron niet meer welkom was. Om Rajoy niet helemaal voor joker te zetten heeft Tusk toen afgezien van een ontmoeting. Vergeet ook niet dat de grootste reden dat er nog geen nieuw referendum over onafhankelijkheid is Schotland is geweest is dat Rajoy al heeft aangegeven dat een onafhankelijk Schotland nooit tot de EU kan toetreden, een veto dus.

krem | 02-10-17 | 00:14

Basil Fawlty

In NRW spreekt iedereen Duits, hebben de zelfde geschiedenis, de Catalanen hebben een eigen taal/cultuur en zijn nooit gevraagd onderdeel uit te maken van het koningsrijk Spanje,

adjudant | 02-10-17 | 04:09

"In NRW spreekt iedereen Duits"

lol, ja, allemaal en accentloos.

PresidenteDeConjovia | 02-10-17 | 04:26
▼ 1 antwoord verborgen

Puigdemont kan zijn arrestatie tegemoet zien.

Bigi Bana Boy | 01-10-17 | 23:56 | 2

Zal tijd worden..

Eendragtmaaktmagt | 02-10-17 | 00:10

Hoe durf je met de wapenspreuk van de Republiek, vrijgemaakt van de toenmalige Coninck van Hispangien, als nick, zoiets te roepen, Eendragtmaaktmagt?

PresidenteDeConjovia | 02-10-17 | 04:25

Timmerfrans, een waar fenomeen. Naast het spreken van alle talen kan hij dus ook zwijgen in alle talen. Wat een waardeloze hypocriete zak hooi.

gemeentereiniging | 01-10-17 | 23:55 | 3

Timmerfrans zal ongetwijfeld nadat hij een traan wegpinkend een docu heeft gezien in een Brusselse bioscoop naar huis worden gereden door zijn chauffie. Ontwetend van Catalonie want geen van zijn slaafjes heeft het lef gehad om hem te informeren.

Basil Fawlty | 02-10-17 | 00:01

Timmerfrans huilt alleen wanneer het geld oplevert. De grootste bandiet van Nederland sinds tijden.

Bill Cosby | 02-10-17 | 00:15

GS haalt Timmermans alleen aan om hem later daar nog eens op te kunnen terugpakken : en terecht. Verdere referentie aan hem is nodeloos. We moeten hem net als zijn Brusselse broeders en zusters zien voor wat ze zijn: lastige kanttekeningen in de opmars naar gerechtigheid.

VP732 | 02-10-17 | 02:21

'El nostre segon objectiu més important és crear un Nexit'

Kudzak | 01-10-17 | 23:54 | 2

Si!

Een vrije paling | 01-10-17 | 23:56

Kan wel breedsprakerig hierover willen uitweiden,
Point taken. Cat-it.

bij gelegenheid | 02-10-17 | 01:00

De Google-translate die ik krijg is:

Ik F. Timmerfranz bedank wereld dat u beleefdheid bevolking drukking heeft verzet, onderwezen is. Spaanse staat beschamende pagina van Catalonië geschreven, is helaas de eerste keer. Catalaanse van onverschilligheid, onderdrukking interne affaire. Catalonië referendum wonnen. Wij recht vrijheid in vrijheid vrede te leven, buiten belemmerd. Hoop en lijden de burgers Catalonië een onafhankelijke gewonnen, vorm Republiek."

Viezepoes | 01-10-17 | 23:52

Goh, verrassende uitslag. Had ik niet gedacht.

Road to serfdom | 01-10-17 | 23:51

Als Spanje de doodstraf nog had dan kwam heel Catalonië terecht op de wurgstoel! Ik begrijp hun standpunt nu ik alle politiegeweld heb gezien!

Kris | 01-10-17 | 23:51

OT, Zeau, Joris weg en de twitterfeed Redactiepraat loopt meteen 9 maanden achter. Gaat lekker, Pritt!

F. von Zeikhoven | 01-10-17 | 23:50 | 1

Eens, neuken?

Parsons | 01-10-17 | 23:57

Ik zie een probleem.

Parsons | 01-10-17 | 23:49 | 2

Da's niks voor jou.

Watching the Wheels | 02-10-17 | 00:57

Meestal zou je ze gewoon allemaal doen....

Min. v. Communicatie | 02-10-17 | 10:35

Wordt Spaans/Catalaanse burgeroorlog 2.0 en de EU heeft niks geleerd van het uiteenvallen van Joegoslavië...

F. von Zeikhoven | 01-10-17 | 23:48 | 1

Wel interessant. Jaren nadat Joegoslavie uiteenviel en een burgeroorlog uitbrak vertelde een hoge ex-CIA pief het volgende ooit, gehoord op BBC Worldservice radio diep in de nacht toen ik niet kon slapen, ergens begin 2000: "We didn't know what was going on. We didn't see this coming. We spend billions upon billikons in the CIA but we failed. Totally." Oeps.

Basil Fawlty | 01-10-17 | 23:57

800 plus gewonden waaronder veel zeventig plussers.
Afgrijselijk.

Lilia2 | 01-10-17 | 23:48 | 1

Die zeventig plussers weten waarom ze gingen stemmen. Maar goed. Volgens enkelen hier gingen alleen hipsters stemmen toch?

Rest In Privacy | 02-10-17 | 00:02

Volgende aktie van centraal Spaans gezag: arresteren Catalaanse regering...

F. von Zeikhoven | 01-10-17 | 23:46 | 2

Yups, zou me verbazen als die vannacht al niet van hun bedje worden gelicht, als ze al niet ondergedoken zitten.

Graaisnaaiert | 02-10-17 | 00:17

Ja vooral blijven wrijven in de vlek...

krem | 02-10-17 | 00:17

Timmerfrans is de grootste engnek van allemaal.

gerrieslagboom | 01-10-17 | 23:46

Fuck Eu

Ars Vivendi | 01-10-17 | 23:44

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl