Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Lachen. Meneer legt Lubachoïde lachmeneertjes uit

"...This arrogant lazy snark is notjust  a feature of late night comedians routine, it is by design. The spectacle, the prerecorded laughter that signals it is time to scoff, the condescension... These all manufacture the illusion that the viewer is part of an enlightened class, and understands something that others just can't..." Zomaar even een snippet het bovenstaande filmpje waarin de hedendaagse trend van sassy "late night hosts" die geestig, sarcastisch en uiterst progressief commentaar leveren op de conservatieve reactie worden ontleed. Misschien niet overal even relevant en misschien een beetje overdreven, maar het is toch leuk om eens even stil te staan bij de ideologische onderstromen van het intelligentsiacabaret. Portee van het betoog: late night comedy slaat het publieke debat dood door alles buiten een zeer strikte progressieve orthodoxie tot ridicuul te reduceren. Hoi Arjen Lubach! Gaat ie lekker daar?

Reaguursels

Inloggen

Dit is censuur in spe, van de ergste soort.
Het gaat er vanuit dat "het volk" te dom is om zelf satire te kunnen relativeren.
Dat gaat me prima af, denk u wel. Ik heb uw voorselectie niet nodig.
.
Deze censuur poging komt alleen maar omdat de regering cricicasters
*met een valide punt* de mond willen snoeren.
Zet m op, Arjan!

hotmint | 29-09-17 | 11:32 | 2

PS Voorbeeld van een valide punt:
Ja, Trump is *daadwerkelijk* een gevaarlijke idioot voo de Americka en de wereld.
Dat kan wat mij betreft niet vaag genoeg gezegd worden.

hotmint | 29-09-17 | 11:36

(Xcuus voor de typos)

hotmint | 29-09-17 | 11:37

Hoe grappig zijn b.v de hersenscheten van Arnon Grunberg in de Volkskrant, de man is zo overtuigt van zijn politiek correcte voortreffelijkheid dat hij kennelijk streeft naar een soort heiligverklaring, een exemplarische 'deugduider' waar je in dit land over struikeld.

fred upstairs | 29-09-17 | 08:14

Trump belachelijk maken is godsonmogelijk.
De man is belachelijk.

Bret24286011 | 29-09-17 | 06:25

Tja, progressieven domineren de comedie, rechts talk-radio.
Waarschijnlijk omdat hier in de VS de vaak absurde opvatting van conservatieven zich uitstekend lenen om belachelijk te maken en conservatieven zichzelf voornamelijk motiveren met haat en angst.

Natuurlijk bestaat er naast boos-rechts ook boos-links, maar die club van SJW is verwaarloosbaar klein en dus commercieel niet erg aantrekkelijk.
Vroeger had je hier in de VS nog een substantieel conservatief subsegment van sobere fiscaal-conservatieven, maar daar is niets meer van over, zodat enkel de ongegeneerde graaiers en de sociaal-conservatieven overblijven. En daar mee spotten is een schot voor open doel.

Lagging | 29-09-17 | 01:27 | 1

Klopt, ze hoeven veel dingen niet eens belachelijk te maken.
Alt right is echt te gek voor woorden, neem alleen de 50 ( of waren het er 60 ) gefaalde pogingen om Obamacare te slopen.
En de tweets van Trump zijn so wie so om je rot te lachen.
Bijvoorbeeld zijn tweet dat hij meer heeft bereikt dan alle voorgaande presidenten, dan kun je toch alleen maar zoals Jimmy Kimmel deed opmerken : "Inderdaad er staan nu meer kernwapens op de USA gericht dan ooit te voren"
En dat is dus gewoon een waarheid als een koe.
Om dan te beweren dat deze komieken de USA slopen is totaal van de pot gerukt.

Bret24286011 | 29-09-17 | 05:49

Dit heeft niets maar dan ook niets te maken met Lubach, dit heeft alles te maken met VS MSM die geen middel onbenut laat om hun propaganda te spuien.
'Snark' is ook iets waar Geenstijl goed in is, heel de dag semi-lollige topics schrijven, semi-satire omdat gewoon de waarheid schrijven net iets te eng is en eigenlijk niet mag in dit land. Verpak en verhul alles in geintjes en satire, anders worden de machthebbers boos.
Ik wil de kost niet geven aan onnozele Hollanders die via Comedy Central en andere pulp genoemde late-night comedy quatsch volgen en zich superieur wanen t.o.v. al die 'rednecks' die voor 'die domme mongool Trump' stemden. Ik hoor het hier vaak genoeg, van al die wannebe intellectuelen die hun wereldbeeld rotsvast in gietijzer gieten aan de hand van het kwartiertje Radio 3 dat ze luisteren op weg naar hun werk. Onnozelheid en onwetendheid, de meesters van de ongeïnformeerde en ongevraagde opinie. Het vergt inspanning en tijd om kennis te vergaren, late night comedy is voor onnozelaars die te lui zijn om een artikel van AD.nl te lezen, laat staan een echt boek.

DearMud | 28-09-17 | 23:13 | 1

Om Wim Kan maar eens te citeren "Trump is een hele bekwame man"

Bret24286011 | 29-09-17 | 05:51

Ik vind Lubach tot op heden echt nog niet zo goed, en hij kijkt iets te veel naar zijn Amerikaanse collega's denk ik. Alleen die stickeractie vond ik wel leuk bedacht. Maar zoals hij Zondag j.l. maar bleef doordrammen (incl. lachmachine, echt wel) over hoe de troonrede werd uitgesproken door de Koning vond ik maar laag bij de grond. Hij kan zich i.t.t. Trump immers niet verdedigen en/of reageren met een tweet. Volgens hoort zo'n rede duidelijk te worden uitgesproken, dus voor iedereen te volgen. Wil hij soms dat de rede voortaan door Van Nieuwkerk wordt uitgesproken?

Al met pensioen | 28-09-17 | 22:05

Geen spelt tussen te krijgen.

BastaardSuiker | 28-09-17 | 21:27

En dus gaan ze 'm dan maar afzeiken?
Mature...

Tapu | 28-09-17 | 20:58

Beetje makkelijk om Lubach met deze Amerikaanse faalhazen te vergelijken. Hij is niet altijd even grappig, maar hij is zeker niet zo schijnheilig en subversief als John Oliver cum suis.

His Lordship | 28-09-17 | 19:11

8 jaar al de tv niet aan en ook niet zulke extreme, narratief pushende rommel gekeken. De gebruikte conceptualisatie is een ideologische dus geheel niet in mijn straatje

LifeCatcher | 28-09-17 | 18:39 | 1

Deze programma;s worden nauwelijks op Nederlandse TV uitgezonden. Meeste mensen kijken dit gewoon online.

suqmadic | 28-09-17 | 20:50

De democratie in de V.S. wordt al jaren kapotgemaakt door conservatieven (en democraten) die in de zak van het grote geld zitten. En die dat belang verdedigen door (o.a) de gemiddelde kiezer ("homo's nemen het land over") bang te maken, door "spin" van feiten/halve waarheden en geen compromissen te willen sluiten. Zie FOX news en hoe ze (bijv.) "Obamacare" (ACA) om zeep proberen te helpen.
Dit heeft geleid tot Donald Trump als president. Een luie, narcistische, racistische en incompetente leugenaar die niets positiefs voor elkaar krijgt. En een groot gevaar voor wereldvrede (zie Noord-Korea, die geen wereldoorlog waard is), democratie en vrijheid van meningsuiting. Want als het nieuws negatief is over DT is het "fakenews" en mensen die hun mening geven, moeten ontslagen worden. Kijk ook maar naar Erdogan of de uitvinders van het woord "Lügenpresse".
In zo'n geval is humor een effectief wapen. Dictatoriale figuren hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat ze geen gevoel voor humor hebben. De humor van de talkshows is gebaseerd op feiten want anders had Trump ze al lang een proces aan de broek gedaan. (En nog een manier waarop hij tegenstanders monddood wil maken.)
Dit zeer dubieuze filmpje is totale "spin" en huillie-huillie gedoe van de bovenste plank waarbij natuurlijk weer graag de slachtoffer-rol (hoe durven ze "ons" "inbread Neanderthals" te noemen) wordt aangenomen.
Waar GS vroeger tegen alle "heilige huisjes" (van alle politieke kleuren) schopte en hypocrisie, politieke correctheid en leugenachtigheid aan de kaak stelde, lijkt het nu alsof er bij GS wél een heilig huisje is ontstaan. Namelijk die van "alt-right". Een bastion van (vaak) niet al te slimme mensen die angstig, boos en gefrustreerd zijn. Echt heel jammer.

NoblesseOblige | 28-09-17 | 17:37 | 7

NoblesseOblige, so true so true.

Met je laatste alinea sla je de spijker op zijn kop en verwoord je wat ik ook al een tijdje voel. Sinds het Oekraïnereferendum en de komst van FvD in de Tweede Kamer is Geenstijl aanzienlijk naar rechts opgeschoven. Er wordt bij herhaling geschopt om het schoppen, niet om daadwerkelijk iets aan de kaak te stellen.
Waar in de comments vroeger nog wel eens wat intelligents stond, voel ik steeds minder neiging om überhaupt te reageren op het ongeïnformeerde geblaat en de onderbuikgevoelens van menig reaguurder.
Het heeft er steeds meer schijn van dat er Geenstijl een lost cause is. Gefinancierd door Alt-right-malloten en libertariërs die denken dat belasting betalen en overheid een achterhaald idee is. Mensen die denken dat wegen en zichzelf herstellen, politici allemaal graaiers zijn en ondernemen het hoogste goed.

checkjefeiten | 28-09-17 | 20:22

suqmadic | 28-09-17 | 18:51
nee inderdaad, dat zal wel niet.

Cobalt bomb | 29-09-17 | 02:24

Wat NoblesseOblige zegt, ja. Chapeau. De laatste keer dat ik hier zoiets zei, kreeg ik trouwens een ban.

Fantabulosa | 29-09-17 | 13:19
▼ 4 antwoorden verborgen

ze pakken iedereen aan, ook obama of clinton, maar als je je zo stupide aanstelt als trump dan komt ie wat vaker aan de beurt.... en anders kijk je toch naar breitbart

Satria | 28-09-17 | 17:24

Beetje saai verhaal, Lubach is hilarisch en heeft best vaak een goed punt. Niks mis met het benoemen van domheid in de samenleving.

ZureKoek | 28-09-17 | 17:14 | 2

Denk dat het punt van dit verhaal duidelijk was toch?
Lubach doet een speciale versie voor ons..

ik heb gelachen om een aflevering, en toen ging het ineens over mh17..
Valt heel weinig te lachen denk ik dan??

Ik dacht ook gelijk wat een vieze manier om mensen met propaganda te bestoken als ze voor comedy komen..

Sure komedie is een belangerijke uitlaat klep, echter wanneer een groot deel van de bevolking aan het lachen wordt gemaakt met onderwerpen die heel actueel en belangerijk zijn is dat gewoon een psyop.

Diegenen die affiniteit met het onderwerp hebben zullen er slecht om lachen, met name als je weet dat het gros die minder affiniteit hebben juist de doelgroep van deze troep zijn.

Er is dus een actueel en belangerijk onderwerp voor velen, wellicht zullen zij de massa proberen te attenderen op het belang van de situatie, maar nadat de staats comediant het onderwerp voor de massa met een lachertje heeft afgedaan zijn zij intellectueel afwezig, enige serieuze discussie zal de kop in geboord worden door de grappen te herhalen.

Heel belangerijk idd dat de bevolking schaterlachend agenda punten wegwuift right!

Het heeft ook met het image van de comediant te maken idd, die linkse rakkers die ik ken bingen Lubach, lekker lachen over hoe alles om je heen wordt gesloopt op de bank met je uitkering..

Hele kwalijke ontwikkeling, vroeger was dit wellicht leuk, ik denk dat het format veranderd is, waardoor men associaties met het verleden oprakelt, en dat heeft toen *blijkbaar* (nu constaterende) ook geen echte impact gehad op de uitkering...

Jisketfetisering van de harde realiteit, beetje zoals in een zinkende ferry zitten luisteren naar het bandje wat de kapitein heeft ingesproken voor hij snel van boord ging.. "Blijft u allemaal rustig in uw kamertje zitten terwijl het schip zinkt, ik kan dan makkelijker van boord".

Deprimerend en beschamend!

Zure koek, ik hoop dat dit filmpje je doet nadenken over Lubach zijn functie omschrijving voor je hier reclame maakt!

Kijk anders even de mh17 episode en probeer je te verplaatsen in een familie van een slachtoffer, nog steeds grappig??

Misselijke praktijk, geef mensen anders eerst de tijd een serieuze mening te vormen voor ze de wind uit de zeilen te nemen met goedkope staatsrommel over jouw en mijn rug, van onze centen.

Lionfromzion | 28-09-17 | 19:19

@Lionfromzion Jezus man, ben je dronken ofzo? Wat een onsamenhangend verhaal zeg. Je komt op mij paranoide over. Je bent doodsbang dat iedereen MH17 wegwuift omdat Lubach daar een stukje over had? Je onderschat echt het relativerend vermogen van mensen, als comedie je doet lachen over IS of MH17 is dat prima, dat helpt het relativeren. Tuurlijk neem je het daarna net zo serieus, het is het lachen om pijn dat het helpt te verwerken. Wat een lulkoek zeg.

suqmadic | 28-09-17 | 20:56

Nou, sinds Lubach zijn tirade tegen salafisten mag hij wat mij betreft nog wel 10x ranten over de bioindustrie. Of hij is niet zo heel erg links, of hij verbergt het goed.
Far out, peace man.

Captain Pervert | 28-09-17 | 16:35 | 3

Lubach is gewoon autonoom. Net als de heren/dames van De Snijtafel. Je kunt het met ze eens of oneens zijn, maar op vooroordelen of moralistisch links kromdenken heb ik ze nog niet kunnen betrappen.

kapoerewiet | 28-09-17 | 16:49

Timing is everything!
Als mh17 een hot issue is de komende week, wordt het op zondag gereduceerd tot domme lolletjes.. Wil je dan op maandag inhoudelijk discussieren dan gaat dat niet want dan moet er gegrapt en gegrold worden, terwijl wij lachen wordt het onder het tapijt geveegd, en dan is het weer zondag...

Welk gedeelte van confirmation bias etc etc was je niet duidelijk aan het filmpje? De taktiek wordt uitgelegd en je ziet nog steeds de invloed van die bagger niet op je eigen tegel

Lionfromzion | 28-09-17 | 19:28

ik bedoelde dus: autonoom?? Laat me niet lachen, het gaat in deze deels om het format (altijd gelijk), maar met name om de TIMING.

Je kunt het hele jaar kutgrappen over mh17 maken, maar je doet het op het moment dat er politiek gefaald wordt..

De rest van het jaar zou je aan je ballen worden opgehangen voor die mh17 grappen, maar omdat het die week actueel gaat zijn, en omdat Lubach het presenteert, kan en moet het ineens?

Die actualiteit is dan ineens niet meer zo actueel of er wordt over gegrapt die week..

Er zijn een miljoen grappige onderwerpen, maar je kiest elke zondag iets dat iets te maken heeft met een politieke actualiteit en basht dat kapot, volledig autonoom op de staatsomroep??

Come on really? En dan nog op zo'n manier dat zowel links als Captain Pervert zich allemaal aangesproken en gesterkt voelen in hun tegenstrijdige visies??

Je bent vrij om in toeval te geloven, maar om nou een kerk op te richten is misschien wat idioot niet waar?

In NK wordt ook heus wel eens gelachen, tijdens het gras eten in het park bijv, toch denk ik dat ze daar meewarig aan terugdenken als ze naar Zuid zijn gevlucht..

Je eigen ondergang is alleen komisch als je het ten koste van jezelf doet voor je familie om hun pijn te verzachten als je weet dat je niet meer te redden bent!

Expres lachend je dood tegemoet rennen, terwijl je opties op redding hebt zal weinig van je familie leden bekoren denk ik dan...?

Lionfromzion | 28-09-17 | 19:42

Wat een gelul. De late shows gaan tegen de overheid. Dankzij de late shows is er aandacht voor TTIP bijvoorbeeld. En misschien dat dan wel geod voor een aantal rechtsten maar laat er dan een eerlijke discussie over gevoerd worden. Hetzelfde geldt voor zaken als obamacare.
En als je rechts bent dan kun je hart ophalen bij Fox. Maar Fox en humor gaan niet samen.

Wilhem3 | 28-09-17 | 16:31 | 1

Nou, als je hun uitspraken gewoon hoort en verwerkt met gezond verstand, lach je je helemaal wezenloos om Fox.
Het enige probleem is dat Fox zichzelf niet als comedyzender ziet, terwijl de rest van de intelligente wereld dat wel doet.

little C | 28-09-17 | 18:59

Ik vond the Colbert report nog wel grappig. Maar the late schow is niet meer om aan te zien met dat eindeloze gezeik over Trump.

Rest In Privacy | 28-09-17 | 16:01

Dit is deels waar. Stephen Colbert heeft het bij mij vorige week definitief verbruid met zijn aarslikkerij bij Hillary Clinton. Maar daar staat dan weer een Jimmy Kimmel tegenover met zijn aanval tegen wil en dank op de plannen van de Republikeinen op de gezondheidszorg.

Aan de andere kant: als de Republikeinen ook maar een greintje relativeringsvermogen hadden gehad, laat staan gevoel voor humor, dan hadden Roger Stone c.s. nooit Donald Trump op het podium kunnen hijsen. In plaats daarvan benoemen ze de ene religek na de andere conservatieve nitwitmiljardair. De onvrede in het politieke midden, zie trouwens ook Bernard Sanders, is reëel en terecht. Die gaat onder het huidige politieke gesternte echt niet minder worden. En dan zijn al die zelfingenomen bijdehandjes alleen maar olie op een nu nog sluimerend vuur.

En rechtse humor? Het schijnt te bestaan, maar er schiet me zo gauw geen concreet voorbeeld te binnen. Zo'n Arjen Lubach is me veel te neutraal: die neemt gewoon alles en iedereen in de zeik. Links of rechts, het schijnt 'm allemaal geen flikker uit te maken, de laffe schijtlul.

Hetkanverkeren | 28-09-17 | 15:59 | 2

Arjen Lubach is als een marionet, voor als je het nog niet door had.

Cobalt bomb | 28-09-17 | 18:23

@Cobalt bomb Een marionet van wie?

suqmadic | 28-09-17 | 18:53

Raar filmpje. Dan kijk je toch niet? De meerderheid van de Amerikanen kijkt er niet naar. Maker van dit filmpje doet net alsof het Amerikaanse publiek wordt gedwongen naar de talkshows te kijken. De realiteit is dat de meesten het niet zien, en zeker niet dagelijks, maar naar netflix, hbo, hulu of whatever kijken.
De enige die ik nog regelmatig bekijk is Bill Maher. Die was 20 jaar geleden al briljant met “Politically Incorrect” en “Real Time” is ook vaak erg leuk, maar het hangt wel erg van de gasten af...

Stormageddon | 28-09-17 | 15:59 | 2

Bill Maher zit ook in de linkerhoek de laatste tijd. Ik ben gestopt naar hem te kijken toen hij Hillary Clinton begon te steunen, nadat de campagne van Roemerfan Bernie Sanders op niks uitdraaide.

Jostifiel | 28-09-17 | 21:21

Maher noemt zichzlef libertarian. Is hij ook wel, op zijn manier. Tegen god en gebod en zeker tegen de religious right van de GOP. En hij verzet zich al jaren tegen de gekte van de identity politics en andere postmoderne rariteiten.
En Inderdaad alles behalve Trump, ook al was het niet van harte. Om dat nu tegen hem te gebruiken... hij heeft ook altijd conservatieve pundits in zijn panel die hun zegje mogen doen. Levert soms toch mooie TV op.

Stormageddon | 29-09-17 | 01:12

Moeilijke taal zeg dat Engels!

Jacometti | 28-09-17 | 15:55

Iemand noemde hem al eerder, maar Trevor Noah van the Daily Show is wat mij betreft illustratief voor het bovenstaande. Overtuigd van zijn eigen grote gelijk debiteert hij het ene na het andere linkse cliché.

MickeyGouda | 28-09-17 | 15:43

ach gossie, de pepé's onder ons kruipen weer eens in de slachtofferrol. "Boehoehoe die linkschmensen proberen ons alleen maar belachelijk te maken boehoehoe". Met een Baudet kan je gewoon een normaal intelligent gesprek aangaan. Of je het wel of niet met hem eens bent, maar die idioten in de VS (en veel gelijkgestemden hier onder de reaguurders) maken toch echt vooral zichzelf belachelijk. Al die tekstschrijvers daar liggen in een scheur achterover. Kost geen enkele moeite meer om een goede grap te schrijven. Oow en voor de selectief verontwaardigden weer er worden ook genoeg grappen gemaakt over boomknuffelaars, hippies, glutenvrije soccermoms en antivaxxers. Die zijn net zo idioot.

Quantum Suicide | 28-09-17 | 15:40 | 2

Wat een kletspraat, een goede grap maken is niet geheel zonder moeite (enige intelligentie vereist). Dat de tekstschrijvers achterover liggen is omdat ze bakken geld krijgen voor mediocre shit!

Cobalt bomb | 28-09-17 | 18:21

Volgens mij wordt er een "cultureel" dilemma aangekaart, kan je met pepe's gaan strooien en andere termen maar dat kun je beter aan die lui overlaten dan want die zijn semi-grappig..

Indoctrinatie op zo'n goedkope manier is weinig grappig, er wordt in die zin ook niet echt gerefereerd aan gehuil over de inhoud van de grappen, zoals je zegt zullen er weinig mensen zijn aldaar die de verkiezingen gewonnen hebben EN dan dit gaan zitten kijken..

Het gaat om de goedkope strijd van de verliezers die dit blijkbaar als een goede tijdsbesteding zien om, terwijl er genoeg werk aan de winkel is, de zwakkeren te hersenspoelen tot 2020.

Je bent vrij om dat een valide strategie te vinden, er zijn ook mensen die denken; de verkiezingen zijn geweest, we gaan proberen er wat van te maken..

Maar dat is niet aan de orde, het is de bedoeling zoveel mogelijk geesten te vergiftigen en alles van binnenuit te slopen, alleen omdat je nu even niet mag sturen.. Als straks alles kapot is heeft links dan gewonnen? Je bent nog steeds een burger van het land dat je probeert te slopen, maar zaag lekker lachend verder aan je eigen stoelpoten!

Lionfromzion | 28-09-17 | 20:18

Sinds Trump president is en Jon Steward weg is, kijk ik niet meer naar de saaie daily show. Saai, niets zeggend en herhalend.

loser | 28-09-17 | 15:31

Er was hoop met Jim jeffries maar die is ook politiek correct geworden sinds zijn carrière in de usa jammer

P-unit | 28-09-17 | 15:24 | 1

hoop tot na de 1e paar minuten.. De man hecht veel waarde aan geld om bier te kopen.. Zo'n doorzichtig offensief ook, ineens worden er allemaal lolbroeken opgetrommeld met een voorgekauwde mening en dat is nu dan de definitie van humor geworden

Lionfromzion | 28-09-17 | 20:22

De preesentatoren van de late nightshows zijn vooral goed in timing. De teksten, daarvoor hebben ze batterijen van slechtbetaalde tekstschrijvers, mensen die per grap betaald worden.
De bureauredactie gaat vervolgens aan de slag met de volgorde van scenes. Zij zijn verantwoordelijk voor de ideologische richting. De komediant van dienst kan je in de meeste gevallen de achterkant van een pak hagelslag laten voorlezen.
Maar de redacties zijn in dienst van een netwerk. Een zestal megabedrijven is eigenaar van vrijwel de hele media in de VS. Disney, Viacom, TimeWarner, CBS, GE en NewsCorp. In totaal zijn er iets van 230 mensen die daarmee de sluisdeuren van de informatievoorziening naar 300 miljoen Amerikanen bedienen.
De Amerikaanse Lubachoiden zijn niets meer dan their masters’ voices. De hofnar is ook niet bedoeld om de Koning te beschadigen, maar om de macht te bestendigen door te acteren dat er iets van kritiek mogelijk is.

Glasgow Argus | 28-09-17 | 15:16 | 1

pcies niets meer dan timing, ik denk dat als je de agenda's van Lubach en de komende debatten naast elkaar legt eea duidelijker wordt, al is eea hier liefst zo ad-hoc mogelijk natuurlijk, dus zondag even snel zorgen dat de komende week gladjes en grinnikend verloopt bij de koffie machine

Lionfromzion | 28-09-17 | 20:26

Portee van het betoog is gelijk aan het 'conspiracy theorist'-stempels op andersdenkenden plakken met als doel mensen te diskwalificeren voor het debat en anderen er van te weerhouden hen te volgen. As simple as that. De CIA heeft het ooit zelf in het leven geroepen. Je hoeft overigens niet veel leeswerk te verrichten om te concluderen dat de CIA (in deze de verzamelnaam voor alle westerse inlichtingendiensten) zich al decennia lang bezighoudt met het manipuleren (en erger) van media wereldwijd. Late night anchors die bepaald gedachtegoed even grondig ridiculiseren zijn dan kat in 't bakkie.

Sr. Pescador | 28-09-17 | 15:16

"Brood en spelen" is niks nieuws. De Romeinen wisten dit eeuwen geleden al.

Die late night shows zijn niks anders als semi-intellectueel vermaak voor de narcistische deugmensch: brainwashing en propaganda gecamoufleerd met grapjes.

Xirdalan | 28-09-17 | 15:15 | 1

Echt niveau hebben ze niet, wat een trage bagger.

Cobalt bomb | 28-09-17 | 18:17

Bekend. Linkse mensen houden niet van het debat omdat hun ideologie stinkt. Daarom maken zij hun politieke tegenstander liever belachelijk. Of uitgebannen. Of dood.

Hahaha kan lollig werken. Beter, wanneer je demense traint dat geluid te maken als Pavlov reactie op jouw vijand. Nog beter: wanneer zij woedend worden wanneer "hahahaha" geen vlucht veroorzaakt en dan opschalen.

Socialisten zijn sterk in media-manipulatie. Dat zij de media in handen hebben helpt daarbij ook wel.
Een beroemd socialistisch communicatie-deskundige sprak ooit eens: "blijf leugens herhalen, dan worden zij vanzelf de waarheid".

"U bent een fascist" blijft nog wel hun sterkste tekst.

Jan Passant mk2 | 28-09-17 | 15:09 | 5

kapoerewiet: mogelijk. In tegenstelling tot "links" is "rechts" geen ideologie. Met dus weinig gegadigden voor de politiek of de showbizz. Dat kan je zien aan politieke opportunisten als Rutte die zich straffeloos als "rechts" kunnen presenteren.
Bovendien lijkt het mij wat moeilijk om als rechtse sollicitant voorbij de portier van het media-park te komen.

Jan Passant mk2 | 28-09-17 | 15:28

‘U bent een buitengewoon minderwaardig mens'

P-unit | 28-09-17 | 15:40

;)

Jan Passant mk2 | 28-09-17 | 16:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Prachtig filmpje. Dit kan het Nederlandse medialandschap ook goed gebruiken, zo'n spiegeltje. Al is het zwart/wit denken in de VS wel buitensporig. Dat was al en is sinds Trump nog veel erger.

wingload | 28-09-17 | 15:08

smell the coffee. Onze hele maatschappij hangt toch aan elkaar als een farce?

Koning één oog | 28-09-17 | 15:01

Die talkshows, late night craps en daily shit, waren jaren terug met Obama, alleen maar positieve en leuke dingen over hem aan het stampen door de buis...

En nu moet alles kapot, stuk en geridiculiseerd en met de vingertjes gewezen, want Trump.

Creaguurder | 28-09-17 | 14:58 | 1

Geldt niet alleen voor late shows.
Obama won ongeveer 35 seconden na zijn verkiezing al de "nobelprijs voor de vrede", die daarmee haar waarde verloor.
Niemand die daar zo wat twijfels bij had; geen politici, geen columnisten, journalisten, niemand.
Affijn, Obama's beleid bleek mede verantwoordelijk voor de snelle opmars van isis in Syrië en later Irak. Een goede reden om zo'n vredesprijs in te leveren zou ik denken; maar helaas. En wederom geen politicus, columnist of journalist die daar een vraagje over stelde.

Dandruff | 28-09-17 | 15:27

Iemand die meteen al begint over een lachband heeft het sowieso niet begrepen. Elke late night show heeft publiek. Weliswaar geïnstrueerd publiek, maar publiek nonetheless. En zo is ook op zijn andere argumenten wel wat op te merken. Het probleem ligt bij de nieuwsmedia, niet bij de grappen achteraf. Onderzoeksjournalistiek is uitgefaseerd en feiten zijn onbelangrijk geworden. Dát is de schuld van waarom een seks/racisme/economisch/juridisch schandaal Trump al niet meer kan pakken. En corruptie van de politiek is punt 2 wat de Amerikanen ook hebben laten gebeuren. Maar veel succes verder met het beschuldigen van late night talkshow hosts.

Martinspire | 28-09-17 | 14:57 | 5

Ghehehe geen lach band, er zit een echt publiek hahahaha
Dude(tte) we zullen jouw realiteit maar ongeschonden laten voordat alles wat je kent sinds je TV kijkt straks ineens fake blijkt te zijn.

man man the big bang theory heeft ook geen lachband hoor

Lionfromzion | 28-09-17 | 20:33

Het is geen Amerikanse jaren '90-flut-tv-serie. Het is een beetje het concept van Monty Python' Flying Circus; Je laat wat zien en wat toeschouwers mogen vervolgens om lachen ja of nee.

Jostifiel | 28-09-17 | 21:08

@p-unit en @lionfromzion er zit echt geen lachband op. Kijk de bewijzen maar eens van mensen die daadwerkelijk zo'n uitzending hebben bijgewoond. Zelf al meerdere malen tvprogramma's bijgewoond en zo nep is dat allemaal niet. Ja het decor is nep, maar de lach is echt. Ze worden wel opgepompt en opgewarmd om wat harder te klappen en wat makkelijker te lachen, maar daar is weinig raars aan. Verder gaan jullie totaal niet in op de rest dus dan zit je gewoon dubbel fout.

Martinspire | 29-09-17 | 02:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Rechtse satirische grappen zijn leuker dan linkse. Doordat onmogelijk generaliserende dingen zeggen ten koste van iemand nou eenmaal werkt als een absurde overdrijving van metaforisch geweld. En dat is lachen.
Ook Richard Pryor en zelfs Eddie Murphy waren daar het leukst mee. Bill Cosby niet.
Heb ik overigens niet zelf bedacht. Freek de Jonge kwam hier ooit mee, ergens in een interview, toen die nog, in de tweede helft van de veertiende eeuw, linkse lieden liet lachen.
Die Amerikaanse komieken van nu lijken wel allemaal volgens Democratisch protocol te werken. En daar is niks aan. Trump is een hork. Goeie vondst man.

LibertasSimplex | 28-09-17 | 14:53

Er zit best wel een kern van waarheid in die video. Is het toeval dat al die 'grapjassen' op de mainstream media networks zitten in de VS, of bij de VPRO (de 'intellectuele' omroep) van Nederland?

Al die 'grapjassen' zorgen voor 'geloofwaardigheid' van de mainstream media, terwijl ze bewust nooit tot de werkelijke kern van de belangrijke thema's doordringen, want het moet allemaal 'lekker luchtig' blijven.

Xirdalan | 28-09-17 | 14:51 | 2

ik denk dat het allemaal wat verder gaat, echter als je op maandag ochtend geen tijd had om het nieuws te kijken, dan zijn die grappen en grollen je enige parate kennis bij de koffie tap, als er voldoende drones met slechts die kennis op zak naast de tap staan veranderd die grap misschien wel in een lokaal feitje wat zich verder propageert.

Komen de echte feiten boven tafel wegen deze minder zwaar, een deel van het rouw proces is al voltooid, we hebben er al om kunnen lachen.
Het is onderdeel van de realiteit geworden van een groep mensen met wie je dus niet meer kunt discussieren, alleen lachen..

Hahaha hoe lang moet jij nog door? Ik heb geluk ik mag vervroegd met pensioen HAHAHAHA en degene die wel 4 jaar langer moet werken zegt of niks (not funny), of krijgt de vraag ook voor zijn kiezen en als hij dan boos zegt ik moet gvd nog 4 jaar is het enige antwoord BUWHAHAHAHA ik zal aan je denken als ik langs de spaanse kust rijdt met mijn nieuwe motorhome.

Het is op veel manieren grappig uit te buiten maar niemand weet precies waarom zij lachen om hun eigen ellende en die van hun naasten, maar de tranen vloeiden rijkelijk!

Lionfromzion | 28-09-17 | 21:05

Als je aan de 'geloofwaardigheid' van de MSM twijfelt kijk dan eens naar Infowars van Alex Jones, gegarandeerd dat je broek ervan af zakt.

Bret24286011 | 29-09-17 | 06:04

Bah, Amerikaanse late-night shows hebben al hun charmes verloren na de verkiezing van Trump. Keek met enige regelmaat naar de Daily Show op Comedy Central. Voor Trumps verkiezing waren de items nog redelijk gevarieerd, maar sinds Trump president is, is het bagger. Alles draait om Trump. Zelfs als Trump een luide ruft liet op tv zouden ze het nog tot in de puntjes uitplozen.
Nee, geef mij maar Graham Norton. Tenminste nog een late-night show zonder politieke onzin.

doomdesire1993 | 28-09-17 | 14:50

The Daily show met Trevor Noah gaat ook nergens meer over. Zwarte mensen zijn okay en witte Trump stemmers moeten dead.

Apollo | 28-09-17 | 14:48 | 2

Ja zo flauw en voorspelbaar allemaal, echt hard afgezakt tot een abominabel niveau.

Harry Turtle | 28-09-17 | 14:55

Stereotype witte UK posh accent kutneger is het die een specifieke doelgroep moet bekoren en ze daarna blijft doorboren met dezelfde shit.

Oehh het is zo zwaar om zwart te zijn, maak geen verkeerde opmerking want dan ga ik onder luid gejoel op mijn zwarte trommel slaan hoe anders we zijn en speciaal en kultuur MAAR ondanks al die perks moeten jullie heel snel je bek houden want dat zijn onze perks, perks die het leven blijkbaar ondragelijk maken in een "witte wereld" waardoor we recht hebben op nog meer perks.

De initiele perks zijn cool en stoer maar hebben geen negatieve gevolgen, de dingen die fout gaan gaan fout omdat er onvoldoende secundaire perks zijn en die zijn ooit met pasen verstopt op een plek waar negers niet mogen zoeken, door blanke (joden)

Lionfromzion | 28-09-17 | 21:17

Helemaal waar, kijk de Tegenlicht aflevering met Bohmermann maar.
.
Of ik heb die hele aflevering verkeerd begrepen en hij zette met sublieme satire een modern progressief typetje neer met zijn 'ik beoordeel iedereen als individu en het AfD zijn allemaal nazi's' mantra.

Harry Turtle | 28-09-17 | 14:46

Is het nu nieuws dat dit soort dingen onderdeel zijn van een format? Is het nu een openbaring dat documentaires een gekleurd beeld geven, spelshows doorgestoken kaart zijn en het NOS journaal pro-Amerikaans is? Wat is hier nou nieuw aan?

De_Rokjesman | 28-09-17 | 14:40 | 2

Vraag ik me ook af, al die shows hebben 100 tekstschrijvers (en aan de toon niet hele goede, of ze schrijven op niveau van de gemiddelde kijker) en de jolige presentator schrijft echt niet mee. Dit soort onzin loopt duidelijk aan de leiband. Het is tenslotte TV.

Cobalt bomb | 28-09-17 | 18:14

true maar zoals je een leugen moet blijven herhalen, zullen we dat ook met de waarheid moeten doen.

Denk ik dan, mechanisme zal werken ongeacht de content, volume en nummers daar draait het om

Lionfromzion | 28-09-17 | 21:20

Ach de maker van dit filmpje zou 14 eeuwen geleden goed hebben gelegen bij een opkomende relifascistje.
Je vooral druk maken om hofnarren,dichters en muzikanten. Het liefst opsluiten of nog beter af laten maken.
Alsof deze komedianten wat in de melk te brokkelen hebben.
Als de soort makers van dit filmpje hun zin zouden krijgen in dit land zou Geen stijl de eerste zijn die er aan gaat in dit land.
Goed gedaan Zentgraaf.

miko | 28-09-17 | 14:39 | 1

Het gaat hier dan ook om een oude kolonie en niet "dit land"

Lionfromzion | 28-09-17 | 21:21

Een keertje is grappig, de 2e keer mwoah en daarna wordt het zielig. Avond aan avond hetzelfde flauwe geneuzel, politiek correct gejengel, flauwe stemmetjes, hou toch op. Je zult er je poen maar mee verdienen...

Graaisnaaiert | 28-09-17 | 14:38

Wat is dit voor raar alluhoedjes-illuminatie-filmpje en waarom moet dit soort onzin op Geenstijl staan?

lsimon | 28-09-17 | 14:38 | 1

Omdat het interessant is om de "vijand" te observeren, zo gedragen zij zich namelijk; vijandig tegen de nieuwe bevelhebber, vijandig tegen hun medemens, omdat ze een keertje verloren hebben zijn ze bereid om alles af te breken opdat ze aan het einde van de rit kunnen zeggen: zie je al die tijd gelijk gehad, alles is kapot en dat heeft niets met self forfilling prophecies te maken, of het feit dat de ene helft van het land de andere helft ondermijnd..

Mocht Trump nu volgend jaar Mexicanen en mosselmannen in de oven gooien, lijkt het me een goed idee om wat tegengas te geven, je eigen land om zeep helpen omdat je een keertje verloren hebt en Trevor daar actief aan meewerkt getuigt van een zeer infantiele mindset..

Beetje type "je mag alleen in de zandbak als je mijn beste vriend bent, en dan met mamma komen janken als ik besluit dat je alleen in de zandbak mag met voortanden..

Lionfromzion | 28-09-17 | 21:30

Tja, je stemt eerst een volkomen losgeslagen mongool het Witte Huis in en dan ga je dus blijkbaar als Republikeinse trekpop een huilverhaal ophangen over de 'liberal bias' van de gemiddelde late night show die elke avond het materiaal gewoon voor het oprapen heeft. In Nederland vind ik dat belerende kleinkunsttoontje een stuk irritanter. Is trouwens ooit ook briljant afgezeken door Kreatief met Kurk en hun Cabaret Brevet: youtu.be/dhMiQbaW0Iw

Ad Hominem | 28-09-17 | 14:36 | 2

Het is moeilijker om géén grappen over Trump te maken dan wel, de man is een grote karikatuur.

Ardbeg | 28-09-17 | 14:45

Ja funny, hij is ook gewoon president.
Als we hun het lekker op hun manier laten proberen, waarom ga je geen majesteit schennis plegen hier in NL en kijken hoe dat afloopt..
Enkeltje thailand miss beetje taggen in bangkok ook spannend.

Een land valt of staat bij sociale cohesie, ik zou juichen voor diegenen die dat op alle mogelijke manieren om zeep willen helpen, als ik jou was dan, ik heb het niet zo op die 3e wereld resultaten..

Je kunt die trump supporters op alle manieren zwart proberen te maken maar ze trekken naar elkaar toe en willen verbetering, de rest splitst zich af en willen alleen maar afbreken wat nog bestaat bij gods gratie, samen issues tackelen neuhhh gewoon alle ideeen afschieten zonder ze te proberen/lezen en alles en iedereen in hokjes plaatsen onder het mom van gelijkheid...

De hokjes fabrikanten draaien overuren!

je zag dat vroeger op school ook, een meerderheid vormt een groep onder groepsdruk, en dan komen de alternatieven: ze beweren dat iedereen hetzelfde is en materialistisch etc etc, zij zijn individuelen!!

En dan lopen ze allemaal in precies dezelfde outfits en hebben ze een hokje om zichzelf heen getimmerd, in dat hokje zijn ze allemaal zo uniek en dagelijks worden tussenwandjes geplaatst..

Iedereen buiten dat hokje ziet gewoon een dikke eenheidsworst met vage kapsels en gare kleding..

Ja wij droegen nikes en een aussie, luisterden dezelfde muziek, en van buiten zag dat er ook uit als eenheidsworst, echter hebben wij nooit beweert dat we een clan van individuele denkers waren...

Inmiddels heeft iedereen een baan, vrijwel niemand draagt nog nikes of plaatst zichzelf in kinder groepjes, echter die individuele sneeuwvlokjes dragen nog steeds allemaal dezelfde kleding, zelfde gebler, een miljoen extra hokjes, en werken dat doen die andere mensen maar!

Btw die Nikes staan heel hip met je super unieke zwarte joggingpak met scheuren zeggen ze dan onder elkaar..

Kwam tijdje terug nog een lutser tegen van de mavo, via via, had geen goed woord voor me over, ons gedrag 25 jaar geleden was zo stuitend!
Pakt vervolgens een grote zak pep en snuift nog wat zweet zijn natte shirt in..

"En wat heb jij gedaan na de middelbare?"
"blowen en speed snuiven en kraken!"
"wow cool, en heb je een baan?"
"Neuhh werken is niks voor mij"

En dan de verplichte "En jij dan?"
"Nou ik ben de ICT in gegaan, ik verdien lekker, volgende week ff op vakantie met het vrouwtje, beetje voor huizen kijken enzo"
"..... Ik moet er weer van door *snuift nog wat*"

Om de volgende dag zijn vriendjes nogmaals te verzekeren dat ik toch echt niet deug, dat ik pizza trakteer is ook maar kontlikken of express want wie eet er nu pizza als je pep snuift?
Pizza zowiezo, moord doodslag, ik zei het jullie nog!
Iemand een vega burger? Ik trakteer!

Ook al herriner ik je niet eens van school en heb ik je nooit gepest, twijfel ik nu zeer of ik je niet tot zelfmoord had moeten drijven, ik denk dat na de initiele schok zelfs je familie blij zou zijn om je de afgelopen 20 jaar niet te mogen hebben kennen.

Je had gewoon zelfmoord moeten plegen toen je jong en impulsief was, nu moet je familie toekijken hoe je jezelf schizofreen dood snuift, of wordt afgeknald als je psychotisch actie komt voeren bij domino's pizza voor je kk noten burgers

Lionfromzion | 28-09-17 | 22:08

Ik kijk sinds een jaar of vijftien niet meer naar dit soort Late Night Shows, precies vanwege dit. De laffe, flauwe grappen, waarbij het etablissement volledig wordt ontzien en de sterkere schouders die echte risico's dragen belachelijk worden gemaakt.
En altijd zo verpakt dat het lijkt alsof de grappenmaker zijn nek uitsteekt.
Laf is stom en saai. En het maakt niet uit of je lafheid verpakt als heldenmoed, het blijft smaken naar lafheid.

ZegMaar | 28-09-17 | 14:34 | 5

@Ardbeg | 28-09-17 | 14:37 Ja, maar het is altijd een makkelijk doel. Zo'n grappenmaker zal nooit eens iets zeggen wat je nog niet gehoord hebt. Het is altijd een spin van een of andere risicoloze mening.
@Gatij, uiteraard. Ik had m'n tegel even moeten controleren op spellchecker-dingetjes. Excuses.

ZegMaar | 28-09-17 | 16:40

gatij | 28-09-17 | 14:4
Hahhahaha, nee etablissement.

miko | 28-09-17 | 16:51

Het wordt een probleem als grapjassen autoriteit denken te mogen ontlenen aan hun grapjes. Van 't Hek is wat dat betreft exemplarisch, Bucklerbier kon volgens meneer niet meer en in z'n laatste optreden werd zijn publiek op grachtengordel retoriek getracteerd m.b.t de vluchtelingen ellende, de man is sleets in z'n optreden geworden en gaat de zoveelste policore clown uithangen.

fred upstairs | 28-09-17 | 17:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Beetje overdreven kapot analyserend dit filmpje.
De meeste van deze talkshow host namen ook Obama eerdere presidenten in de zeik.
Het enige wat echt een afgang voor hen allemaal is dat is dat ze dachten de autoriteit te hebben om Donald Trump middels een soort van selffulfilling prophecy uit het witte huis te kunnen houden. Niet dus!
Wat dat betreft is er maar 1 talkshowhost die het al jaren terug juist zag:
Ophrah Winfrey.

keestelpro | 28-09-17 | 14:34

Te verwachte filmpje. De hofnar was al in de Middeleeuwen bedoeld om de koning een beetje te vermaken en in toom te houden / spiegel voor te houden. Als dat te dichtbij kwam, ging zijn kop eraf.
Smalle marges, links, elitair of niet; dit soort shows (inclusief Lubach) zijn een noodzakelijke luis in de pels. Logisch dus dat de macht probeert terug te slaan.

Des-Colada | 28-09-17 | 14:34

Iets is grappig of niet. Heeft niets met politiek te maken.

frank123 | 28-09-17 | 14:33

Schitterende omdraaiing van feiten heur.
Ik mis trouwens Jim Jefferies, die 'by far' de beste host is op dit moment (en de beste grappen maakt).

Call on the attacker | 28-09-17 | 14:30

Lubach +1. Vreemd alu hoedjes filmpje.

Rest In Privacy | 28-09-17 | 14:26 | 1

RLH -1 dat je het niet begrijpt of wil zien zegt niet zoveel over het filmpje..

maar voel je vrij om te lachen om lubach het is programma is er speciaal voor jou immers, ik betaal gewoon wat extra btw zodat jij kunt lachen, gewoon omdat jij ook geluk verdiend in het leven!

Deze gratis analyze kost jou niets maar dat bepaald dan ook gelijk het niveau, immers als iets gratis is kan het nooit wat zijn, vraag maar aan GS die draaien op gratis software..

kut site

Lionfromzion | 28-09-17 | 22:21

Probleem is dat er amper grappige conservatieve comedians zijn. De meeste conservatieve tv-programma's zijn toch vooral saai en zuur en alles behalve grappig. In Nederland komen de conservatieve programma's ook niet van de grond terwijl de meerderheid van Nederland conservatief is. Er kijkt geen hond naar terwijl het net zo makkelijk is om een conservatieve latenight show te maken als een progressieve. Genoeg grappen te bedenken over vegetariërs, bakfietsen, misplaatste morele superioriteit en ongelovige betweters.

Ardbeg | 28-09-17 | 14:26 | 3

Denk dat het al begint met "dat het niet gemaakt kan worden". Powned was toch vrij grappig zo nu en dan, maar probeer op dit moment maar een omroep te vinden die een Lubach achtig programma wil maken dat links op de hak neemt of de zwakke punten van links op grappige wijze voor het voetlicht brengt. Zou wel leuk zijn het ene moment te horen over Femke in haar vervuilende Mercedes en het volgende moment over Jesse en zijn in Bangladesh gemaakte onderbroeken.

Watching the Wheels | 28-09-17 | 14:33

Powned... WNL... maar probeer maar eens een host te vinden. Lubach z'n progressieve voorgangers lukten het ook niet. En niemand zit te wachten op een jolige Jan Dijkgraaf, Jan Roos of Annabel Nanninga waar het chagrijn keer op keer vanaf spat. Ik kan er maar één bedenken en dat is Hans Teeuwen, reken maar dat je daar veel kijkers mee trekt en dat er genoeg omroepen zijn die dat willen hosten.

Ardbeg | 28-09-17 | 14:44

Er zijn ook amper grappige progressieve comedians, en toch kan je je TV niet aanzetten zonder doodgegooid te worden met die onleuke meuk.

Merkelfapper | 28-09-17 | 14:50

Oh Johnny Carson, you are sorely missed.

De Vrijlansier | 28-09-17 | 14:25

Arjen Lubach zei er zelf ook iets over https://youtu.be/yeuJEu2MtQ0?t=441

Watching the Wheels | 28-09-17 | 14:24

En nu even in fatsoenlijk Nederlands:

Pfff, eerst Lubach de hemel in prijzen en oproepen iets met de sleepwet te doen en hem nu afzeiken.

Tapu | 28-09-17 | 14:24 | 4

Maar (tot nu toe) wel minder goed dan vorig seizoen.

BurgerSpionageNummer | 28-09-17 | 14:28

Inderdaad, de oude vorm is nog niet terug.

Ardbeg | 28-09-17 | 14:30

Ardbeg | 28-09-17 | 14:27
Quit it with the sarcasm!

Cobalt bomb | 28-09-17 | 18:04
▼ 1 antwoord verborgen

Pfff, eerst Lubach de hemel in prijzen op roepen iets met de sleepwet te doen en hem nu afzeiken.

Tapu | 28-09-17 | 14:22 | 1

Heeft ie daar al wat mee gedaan dan, nee?

Bozepanda | 28-09-17 | 14:53

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken