Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BRIEF: Armenen zeer teleurgesteld in MinPres Rutte

armeensekindertjes.jpgVrijdagmiddag moetlees voor iedereen die meer historisch besef heeft dan de MinPres. En dat is nogal snel. De Armeense Kerk Nederland heeft een keurige edoch naar diplomatieke begrippen snoeiharde brief geschreven aan Mark Rutte, die uit naam van de hele Nederlandse bevolking de Armeense Genocide ontkent, en onbeschoft weigerde om vorige week bij de herdenking daarvan aanwezig te zijn. Hieronder integraal de brief, die we exclusief mochten publiceren. (NOOT: Toegevoegde linkjes zijn aangebracht door GeenStijl!) Het is dat we overtuigd atheïst zijn (sorry Armeniërs), maar anders zouden we zeggen: Amen.


Excellentie, Geachte heer Rutte,
Een aantal weken geleden nodigden wij u uit om deel te nemen aan de honderdjarige herdenking van de Armeense Genocide op 24 april 2015. Tot onze grote teleurstelling en verbazing liet u ons weten dat u daar niet bij aanwezig zou zijn. Nog veel teleurstellender was dat u schreef dat wij u uitgenodigd hadden om "de kwestie van de Armeense Genocide" te herdenken, wat natuurlijk niet waar is.

Bij uw afwijzing van onze uitnodiging ontbreekt helaas een toelichting. Vorige week stelde u echter dat het kabinet "geen partij wil kiezen" wat betreft de Armeense Genocide. Daarbij ziet u twee belangrijke dingen over het hoofd. Ten eerste is het herdenken van slachtoffers van genocide niet hetzelfde als "partij kiezen" voor wie dan ook. Het is slechts steun betuigen aan de nabestaanden van die slachtoffers en het laten zien dat het kabinet de preventie en bestraffing van volkerenmoord serieus neemt. Het feit dat de Turkse staat de Armeense Genocide al lange tijd met enig succes politiseert, betekent niet dat u daarin mee moet gaan. Ten tweede geldt dat voor zover al sprake kan zijn van partij kiezen, Nederland reeds in 2004 duidelijk partij heeft gekozen. Met aanname van de ondubbelzinnige motie Rouvoet in dat jaar heeft het Nederlandse parlement de Armeense Genocide erkend.

Een andere reden dat uw kabinet in eufemistische bewoordingen blijft spreken over de Armeense Genocide, is naar eigen zeggen dat het niet aan het kabinet zou zijn om de gebeurtenissen van 1915 juridisch te duiden. Op dit punt kunnen wij u geruststellen: het kabinet hoeft geen juridisch onderzoek te doen naar de kwalificatie van de gebeurtenissen van 1915, maar slechts de Armeense Genocide te noemen wat het is. De bedenker van de term genocide, Raphael Lemkin, had uitdrukkelijk de Armeense Genocide voor ogen toen hij die term bedacht. Wij verwijzen naar het voor u als historicus ongetwijfeld fascinerende interview dat Lemkin in 1949 aan de Amerikaanse zender CBS gaf, waar hij onder andere zei: "Ik raakte geïnteresseerd in genocide omdat het zo vaak plaatsvond. Eerst tegen de Armeniërs, en na de Armeniërs kwam Hitler in actie." In dit licht bezien, getuigt het standpunt van uw kabinet van weinig historisch besef.

Niet geloofwaardig en weinig overtuigend
Het feit dat het Ottomaanse Rijk in 1915 doelbewust en op systematische wijze de Armeense bevolking van Anatolië heeft uitgemoord is erkend door de Verenigde Naties en het Europees Parlement en wordt ook door steeds meer overheden erkend. Duitsland, een land met niet alleen een veel grotere bevolking van Turkse afkomst dan Nederland, maar ook een land met veel grotere handelsbelangen in Turkije, heeft het onlangs wél aangedurfd om het volkerenmoord (GENOCIDE) te noemen. Dat gold al langer voor Rusland en Frankrijk. De redenen van uw kabinet om dat niet te doen, zijn daarmee niet geloofwaardig en weinig overtuigend. Het is pijnlijk dat juist Nederland, waar zich de zetels van het Internationaal Strafhof en Joegoslavië-tribunaal bevinden, mensenrechten ondergeschikt acht aan economische belangen en de ontkenningspolitiek van de Turkse staat steunt.

Laat ik met een concreet voorbeeld illustreren waar die steun toe leidt. Na de onthulling van het Genocide monument vorig jaar, organiseerde de Turkse consul-generaal in Nederland een demonstratie in Almelo. Vanuit de Dinayet-moskeeën, die rechtstreeks onder het Turkse ministerie van godsdienstzaken vallen, werd gratis busvervoer naar Almelo beschikbaar gesteld om aan die demonstratie deel te nemen. Tijdens de demonstratie werd Ottomaanse legermuziek gespeeld en scandeerde de menigte leuzen als: "Karabach is het massagraf van de Armeen". Ondanks het feit dat hier Kamervragen over zijn gesteld door Pieter Omtzigt (CDA), heeft uw kabinet zich niet publiekelijk uitgesproken tegen deze massale uitging van haat jegens de Armeense gemeenschap. Wat zou uw reactie zijn als Holocaust-ontkenners met Duitse legermuziek in SS-uniformen een demonstratie zouden organiseren bij een Holocaustmonument? Waarschijnlijk een keiharde publieke veroordeling. Dat is pijnlijk voor de Armeense gemeenschap, evenals het feit dat leden van uw kabinet herdenkingen van de Holocaust en de genocide in Rwanda wel consequent bijwonen. Het kan niet zo zijn dat de pijn van een gemeenschap zwaarder weegt dan de pijn van de andere.

Turkse regering wil geen verzoening
Dit jaar organiseerde de Turkse studentenvereniging Anatolia met hulp van de Turkse regering op de avond van de herdenking van de Genocide een lezing die bedoeld was om de Genocide te ontkennen. Hieruit, en uit de demonstratie in Almelo, trekken wij de conclusie dat de huidige Turkse regering geen enkele aanstalten maakt tot de verzoening en waarheidsvinding waar u toe oproept. Overigens zien we dat een aantal groeperingen van Turkse origine in Nederland hiertoe wel bereid is.

We nodigen u graag uit om alsnog een bezoek te brengen aan het Genocidemonument en aan onze gemeenschap in Almelo. De Armeense gemeenschap in Nederland, waaronder zich veel nabestaanden van de slachtoffers van de Armeense Genocide bevinden, zou het bijzonder op prijs stellen indien u op deze wijze uw solidariteit met haar zou betuigen.

Met vriendelijke groet,

Armeense Kerk Nederland

P.S. Nogmaals hieronder de tekst die gebruikt is namens u: Op 15 april heeft u de minister-president uitgenodigd voor de 100-jarige herdenking van de kwestie van de Armeense genocide in Almelo op 24 april. Ik laat u hierbij weten dat hij morgen niet bij deze herdenking aanwezig zal zijn.

Reaguursels

Inloggen

Wat een dieptrieste MP heeft dit Land.
Beweegt zich als een paling in een emmer snot. Voor iedereen komt er een keer een einde aan zijn/haar leven. Maar probeer jezelf voor te stellen dat je door een genocide plegend volk wordt afgeslacht en dat je leven voor Rutte later in de herdenking niet meer waard is dan slechts een kwestie in het verleden.

Geld (cijfertjes in een computer), macht, pluche, aanzien en dhimmitude ten top. We zitten technologisch gezien in een steeds versnellend tijdperk. De menselijke geest is echter in totale staat van ontbinding.

Nauw Gaatje | 05-05-15 | 00:08

Rutte is een lafaard. Dat ik ooit op die zak hooi heb gestemd kan alleen in een vlaag van totale verstandsverbijstering zijn gebeurd.
Weg met Rutte!

P. Pantoffel | 02-05-15 | 20:37

Triest figuur die Rutte en eigenlijk ontkent hij nu al indirect de Geen-Ocide (in het woord zit al de rituele ontkenning van de volksslachting) die zijn eveneens christelijk volk straks over 70 jaar misschien wel ten deel valt door ISIS-groepen hier, die dan in Nederland de dienst uitmaken.
Verder valt het mij wel op dat je nu rond 5 mei veel over de holocaust hoort maar er geen jood is die een vergelijking maakt met de Armeense genocide of de genocide in Rwanda. Vooral die laatste genocide met Hutu's en Tutsi's is een bewijs dat het mooie "Nie Wieder" ideaal eigenlijk gebakken lucht is en dat je als volk een land en leger nodig hebt, zoals Israel, waarbij Palestijnen verdreven zijn, die ook niet financieel gecompenseerd zijn en geen recht op terugkeer hebben en nu bij Damascus in het kamp Yarmouk worden afgeslacht door ISIS. Daar heb ik ook nog geen joodse reactie op gehoord en volgens mij was de premier of president van Israel niet in Jerevan op 24 april, misschien onder het motto "leed van eigen volk eerst" of misschien hebben ze aan hun eigen leed hun handen al vol en kunnen ze er even niet meer bij hebben. Of het interesseert ze domweg geen flikker.
Ik krijg nu een beetje naar gevoel bij 5 mei door de afwezigheid van Rutte op 24 april in Jerevan, waar volgens mij ook hoge Israelische vertegenwoordigers schitterden door afwezigheid evenals blonde Greet.

IndoFortuyn | 02-05-15 | 20:05

Rutte is een idioot!

turken zetten echt walgelijke reacties hier. fascistische bloed stroomt in jullie.

Nederlanders, Armenen zijn geen allochtonen, ze zijn onderdeel van Nederland.
Kijk naar onze cultuur, kunst, wijsheid dan weten jullie wie wij zijn.
Kijk naar turkse cultuur, kunst, wijsheid en vergeet zeker niet naar hun moordpartijen in hun hele geschiedenis te kijken.
Één woord zegt al genoeg over hen: BARBAREN

Rutte is een mongooltje. Ik neem hem niet eens serieus.
Want ik geloof in Nederland die betere leider zal hebben dan deze leugenaar.

turken die steeds hier en daar reacties onder De Armeense Genocide zetten, laten ze keer en keer zien wat voor walgelijke opvoeding zij gehad hebben.
Opvoeding met haat en leugens, net als islam zelf.

Sasna | 02-05-15 | 17:32

Armeense fraude in optimale staat. Ik lach alleen nog maar over zoveel onzin in a4tje. Superieuren worden voor minder versleten dus dat doet het altijd goed bij mensen die hun info bij huilebalken ipv wetenschappers halen.

Kaan78 | 02-05-15 | 16:53

Hulde voor zoveel beschaving in deze brief. Mijn verontschuldigingen aan het armeense volk voor onze laffe premier, die ondanks dat ik niet op hem gestemd heb toch deze funktie heeft.

KayakFun | 02-05-15 | 13:09

Er waren 1,5 miljoen redenen om wel te gaan.

Waarom gaan wel elk jaar wel naar de herdenking van die 6 miljoen slachtoffers? Is dat omdat we ons daar schuldiger over voelen, aangezien dat deels in ons eigen land plaats vond? Of omdat we daar indirect (of soms zelfs direct) medeverantwoordelijk voor waren?

Toon Alloch | 02-05-15 | 13:00

Dit is de stem voor de slachtoffers van de genocide.
(Eat that.)
youtu.be/oeDBI1oB8v4
"Was het bloed van je handen af."

Genex | 02-05-15 | 09:59

-weggejorist-

zen Turck | 02-05-15 | 09:29

Interessant stuk van Rossum, maar ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat het u helemaal niet te doen is om voor de Armeense zaak op te komen, maar dat het er u voornamelijk om gaat de Turken, in een negatief daglicht te plaatsen.

Ruta Del Bakalao | 02-05-15 | 09:09

Mooie brief, maar 9 dagen van tevoren een uitnodiging sturen was een beetje laat natuurlijk. En ook stom, deze herdenking hadden ze al 100 jaar (mag ik dat zeggen) geleden kunnen zien aankomen.

subsidistan | 02-05-15 | 08:16

-weggejorist-

restman | 02-05-15 | 03:56

Van geschiedenis en tolerantie heeft Rutte geen kaas gegeten, laat staan dat hij het begrijpt ...

restman | 02-05-15 | 03:55

Ik schaam me werkelijk kapot. Ik zag Rutte op tv polderen over deze in zijn woorden "kwestie" en ik wist niet waar ik het zoeken moest. Mijn laatste restje vaderlandsliefde smolt als sneeuw voor de zon. Dit is niet mijn minister-president, deze regering vertegenwoordigt mij als persoon nooit meer. Ik woon in het systeem, heb een Nederlands paspoort, maar heb mijn laatste beetje trots verloren. Ik ben vanaf nu een wereldburger, of liever nog een beschaafde anarchist met puur geografische banden met mijn woonplaats. Deze uitspraken ontstijgen partijpolitiek en verkondigt het standpunt als natie. Mijn natie, geboren en getogen. Dit is een natie waar ik niet langer bij wil horen. In dertig jaar is dit land volkomen door het putje geduwd. Arrogant als het aankomt om op luide toon de wereld de les te lezen, en hypocriet als het er werkelijk op aan komt om een standpunt in te nemen. Dezelfde kuthouding die 90% van onze joden het leven heeft gekost in WWII. Ik ben echt woedend. Ik voel me door mijn eigen land in de steek gelaten. Dit is alsof je volksvertegenwoordiging evolutie zou ontkennen. Ik laat mij niet meer vertegenwoordigen door die lui. Ik ben mijn eigen persoon en ga dit persoonlijk duidelijk maken aan de Armeense gemeenschap in Nederland.

nietvaneergister | 02-05-15 | 01:38

Rutte vindt ook een SS-style demo van holocaustontkenners prima. Waarom zou je je druk maken om zoiets. Kost een hoop moeite en voor je het weet ga je op allerlei tenen staan. Nee, waait wel weer over.

De Geus | 02-05-15 | 00:19

Zeer goed opgestelde brief, die helaas door onze ondermaatse Minister President volledig genegeerd gaat worden. Het stuk m.b.t. de heer Lemkin was een toevoeging die ik nog had gemist in de eerdere -- overigens uitstekende -- uiteenzettingen over de "Armeense kwestie" door Geenstijl. Dat wat de Armenen aangedaan is in 1915 aan de basis lag van het ontstaan van het woord Genocide, maakt het wat mij betreft echt af voor wat betreft hoe krankjorum de situatie is.

Het is verschrikkelijk jammer dat President Obama zijn persoonlijke belofte die hij gemaakt had aan de Armeense Amerikanen om de Genocide als zodanig te benoemen, opnieuw gebroken heeft. Dit was eigenlijk het ideale tijdstip, gezien de eerdere uitspraken van de Paus en het feit dat het een 100 jarig jublieum is. Ik denk dat als hij dit gedaan had bruinneus Rutte hem zeker gevolgd was. Overigens, een kwestie die een groep zo aan het hart ligt gebruikken on stemmen te winnen om er daarna niets mee te doen, wat een laaghartigheid.

Ik vermoed dat er onder de Armeense nazaten nog een hele hoop verdriet schuil gaat. En dan nog niet eens over de gebeurtenis zelf, maar hoe ermee omgegaan is. Ik geloof niet dat de mensen er onmenselijk onder lijden, maar hoe langer deze farce voort blijft duren hoe meer van de oudere garde -- waar deze kwestie waarschijnlijk wat meer losmaakt -- komt te overlijden. Dat deze mensen berooft worden van een kans dit van zich af te hebben kunnnen zetten stemt mij treurig.

Swijntje | 02-05-15 | 00:10

Ruud Hazes8197 | 01-05-15 | 23:27
Is dat de fout van Rutte of van het NL onderwijs dat werd gedomineerd door de PvdA?

Ci Ty33 | 01-05-15 | 23:46

Rutte en historisch besef. Wist tot voor kort niet wat de Hollandsche Schouwburg is.

Ruud Hazes8197 | 01-05-15 | 23:27

Heel NL volk kots geheel Den Haag uit 11 dagen nodig gehad voor de BBB affaire en zijn precies op het punt gekomen dat al bestond dus niks Nada het is alleen maar bla bla bla en elke dag het zelfde gel*l Nederland kots ze allemaal uit !! ik ken zelf vele Armenen en zijn een hard werkende groep met goede opleidingen en goede banen en Rutte moet zich kapot schamen dat hij zijn gezicht niet heeft laten zien !! deze erkend liever op kleuter school dat ze niet bang hoeven te zijn dat ze weg moeten " u weet wel " kots .

Jetstream | 01-05-15 | 23:26

Rutte denkt en ziet maar een ding het pluche! De man is een grote teleurstelling gebleken en heeft voor mijn land niets betekend!

Lexus01 | 01-05-15 | 22:57

De woorden van Jennis waren letterlijk de woorden die een Turkse consul eerder die dag in een interview met CNN had gesproken. Wat zij zei is letterlijk het standpunt van de Turkse regering. Het is dus een grove leugen dat ze geen partij willen kiezen als ze het standpunt van de daders één op één overnemen staan ze aan de kant van de daders. Je zou haast hopen dat het is om de Turkse kiezer te paaien maar dat is helaas niet zo want er is er toch geen Turk die overweegt om op de VVD te stemmen. Ik vrees dat het de tentakels van de engerd Erdogan zijn die hier blijkbaar meer te zeggen heeft dan 16 miljoen kiezers.
En dan te bedenken dat die Jennis aangenomen is en betaald wordt om ons te verdedigen. Ik heb er geen vertrouwen in.

down | 01-05-15 | 22:50

Karmasutrant | 01-05-15 | 20:57
Heb een aantal van die Turkse (propaganda) filmpjes bekeken. Die Armeniërs hebben kennelijk nog wat appels te schillen met de Koerden. En dat is toch de grootste 'Turkse' groep in ons land. En dan nog die terroristische aanslagen een paar decennia geleden in West-Europa, en de troebelen in Nagorno-Karabach. ,De regering heeft groot gelijk niet in dat wespennest te gaan roeren.

Ci Ty33 | 01-05-15 | 22:36

Rutte kan een slimme vent zijn, maar respect van het volk heeft hij nog steeds niet gehad en nog steeds niet verdiend. Rutte, ga snel je excuses aanbieden aan de Armeniers. Anders wordt het nooit meer wat met jou.

ljcoster | 01-05-15 | 22:06

ben kokhals | 01-05-15 | 21:50

So, wat is je punt. Laten de Turken maar eens morgen een eigen staat uitroepen in Utrecht en willekeurige dorpen in Nederland aanvallen, wat zou er dan gebeuren denk je met de hard werkende Turken?? Die Armeniers hebben gegokt op de Fransen, de Russen en VERLOREN. Ik kan die zogenaamde Armeense Genocide missen als kiespijn, ik zou het ook nooit erkenen, nogmaals opzouten, Nederland heeft er niets mee te maken. Vecht het maar uit in de rechtzaal tegen de Turken, dan heb je tenminste nog een rechtsgeldige basis.

videos.factcheckarmenia.com/video/ctc-...

Karmasutrant | 01-05-15 | 22:03

@Karmasutrant | 01-05-15 | 20:57 "Alweer een Armeense huilie huilie wij willen geld, wij willen land verhaal. Wij hebben geen van beide. Opzouten met die onzin en snel…"
.
Er staat niks in die brief over geld. Hoewel Turkse ontkenning van de Armeense genocide natuurlijk ook een Turks eigenbelang dient, zoals Kristina Rus uiteenzet. Armeniërs waren harde werkers en succesvolle ondernemers, en de gestolen rijkdom en bezittingen vormden voor veel Turken de basis voor hun toekomstige welvaart. Daarnaast is het huidige Turkije van oorsprong de bakermat van de inheemse Armeense (en Westerse) beschaving, niet van de uitheemse (Oosterse) Turken. Erkenning van de Armeense genocide zou dan kunnen leiden tot (territoriale)aanspraken en herstelbetalingen, zo vreest men mogelijk in Ankara, over huilie huilie gesporoken. Dan wordt het niks met dat 'Grand Turkey' van Erdogan.

ben kokhals | 01-05-15 | 21:50

Zeer goed geschreven. Geen speld tussen te krijgen. Rutte schaam je diep.

Dirk III | 01-05-15 | 21:43

Rutte? Da's toch die schijn-heilige die alles ontkent?

De waard zijn gast | 01-05-15 | 21:09

Alweer een Armeense huilie huilie wij willen geld, wij willen land verhaal. Wij hebben geen van beide. Opzouten met die onzin en snel, fuck de Turken en Fuck de opdringerige Armenen!. Rutte gaat lekker heen waar hij wil zeikerds.

PS:Jullie hebben kennelijk ook bloed aan de handen!! Getuige deze documentaire van onze Turkse snorremans vrienden. Dus ga maar lekker tegen de Turken aan lopen zeiken!

videos.factcheckarmenia.com/video/arme...

Karmasutrant | 01-05-15 | 20:57

"Zo snel mogelijk weg ermee"
"Kut MinPres Rutte"
"OpRutte"
"Rutte is een homo"

Het is altijd zo mooi om te zien dat iedereen, niet alleen op GS maar ook op social media als Facebook, tegen Rutte is en het gehele clubje van dieven en Zo-Rond-Als-Een-Ton Elias genaamd de VVD, maar als het op het stemmen aankomt de VVD ALTIJD boven aan staat net zoals afgelopen keer in maart.

Achja, ik heb de hoop al lang opgegeven dus dat scheelt weer.

Stormtrüper | 01-05-15 | 20:35

@MRF2739 | 01-05-15 | 19:53 Maar het reikt dus verder. Nu worden we ook nog gedwongen de Armeense genocide te ontkennen."
.
Goede punten. Heel aannemelijk.

ben kokhals | 01-05-15 | 20:33

@IndoFortuyn | 01-05-15 | 18:52 "Zand erover en zand over de as van dit soort wereldgeschiedenisdetails."

Wat veel mensen niet wisten. Hitler was vol lof over de Armeense genocide door de Turken in 1915. Jaren later gebruikte Hitler deze Armeense genocide als zijn voorbeeld voor de welbekende Holocaust op de Joden, Polen, zigeneurs, etc.

Wat Rutte als historicus en premier doet is pure geschiedsvervalsing door de Armeense genocide als een "kwestie" te bestempelen, alsof het iets onbenulligs betrof!

MRF2739 | 01-05-15 | 20:28

Zo! Die kan Rutte in zijn zak steken. Jammer dat hij hem heeft dichtgenaaid.

Rest In Privacy | 01-05-15 | 20:10

Verwacht van Ladyboy Rutte maar helemaal niks.
Nederland is ook vies geweest t.a.v. Indonesia. Dat was ook een genocide.

Piet van den Hoek | 01-05-15 | 20:00

Riefenstahl Rutte...

Chicken George | 01-05-15 | 19:59

Het hele zaakje stinkt!

Dankzij de weigering van NL om de Armeense genocide krampachtig te ontkennen, gebeurt nu juist datgene waar de staat eigenlijk bang voor is en komt nu langzaam de onderste steen boven inzake Demmink, Turkije en Baybasin....

Het getuigenverhoor van onderzoeker Klaas Langendoen m.b.t. zijn onderzoek naar Joris Demmink i.v.m. de zaak Baybasin.

https://www.youtube.com/watch?v=79cqT_qJSbo

MRF2739 | 01-05-15 | 19:57

Ik denk dat Erdogan ons land flink in de tang heeft:

"Langendoen kan niet anders concluderen dan dat het klopt dat Turkse overheid, top Justitie Nederland chanteerde. Chantage kwam erop neer dat Baybasin moest worden veroordeeld, anders zou Turkije brisante informatie over #Demmink publiceren."

Maar het reikt dus verder. Nu worden we ook nog gedwongen de Armeense genocide te ontkennen. Een genocide waar zelfs Adolf Hitler rode oortjes van kreeg en dit later als voorbeeld gebruikte voor zijn Holocaust. Het is een schande wat hier in Nederland gebeurt!
Zie ook mijn epistels hierboven.

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/03/twitcourt_demmink_getuigenverh_1.html

MRF2739 | 01-05-15 | 19:53

Ci Ty33:

"Langendoen kan niet anders concluderen dan dat het klopt dat Turkse overheid, top Justitie Nederland chanteerde. Chantage kwam erop neer dat Baybasin moest worden veroordeeld, anders zou Turkije brisante informatie over #Demmink publiceren."

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/03/twitcourt_demmink_getuigenverh_1.html

MRF2739 | 01-05-15 | 19:48

Nederland glijdt niet eens meer langzaam af...... Wat laten we het toch gruwelijk uit onze handen vallen....

BlowingBubbles | 01-05-15 | 19:40

Wat een geweldig geschreven brief! #chapeau

@rijole : je hebt gelijk! 👊

A-Safari | 01-05-15 | 19:39

@Lewis | 01-05-15 | 17:14
Amen is gewoon de aanvoegende wijs bij zijn in het latijn. Te vertalen als "Het zij zo". Mag latijn zijn status aan de RK kerk te danken hebben, het gebruik is niet aan de gelovigen voorbehouden.

Maar of je nu amen zegt of niet: jullie beamen het wel.

frank87 | 01-05-15 | 19:36

Rutte ontkend de Armeense genocide en zit daarmee in de zelfde categorie revisionisten als Jean Marie le Pen. Alleen bij Rutte komt het voort uit lafheid en bij le Pen uit seniliteit.

Floeps12345 | 01-05-15 | 19:31

Rutte = Zielepoot. Sorry maar meer kan ik er niet van maken.

jasser | 01-05-15 | 19:18

Het rechtssysteem in Nederland is stuk.
Het belastingsysteem in Nederland wankelt.
De regering blijkt incapabel in belangrijke kwesties en heeft verborgen agenda die rechtstreeks indruisen tegen de belangen van grote groepen Nederlanders.
Nu de economie volgens mensen met kennis ervan zou aantrekken is het tijd voor vervanging van deze Regering en vervanging van 75% van de Tweede Kamer.
Het land dient geregeerd te worden met visie en met de belangen van NEDERLAND en NEDERLANDERS voorop.
Het word tijd om Nederland terug te veroveren. Het word tijd voor een forse opschudding.

Helder Groentje | 01-05-15 | 19:17

@Ommezwaai | 01-05-15 | 17:55 "Zo, dat was mijn epistel..."
.
Maar wél een goed epistel.

ben kokhals | 01-05-15 | 19:17

@IndoFortuyn | 01-05-15 | 18:52 "Zand erover en zand over de as van dit soort wereldgeschiedenisdetails."
.
Wie de geschiedenis niet kent is gedoemd ze te herhalen. Zeker wie de geschiedenis niet wil kennen, of het botweg ontkent.

ben kokhals | 01-05-15 | 19:09

Mark - de kruiper - Rutte: geen Armeense Genocide-ontkenning in mijn naam.
Ik zou me kapot schamen als ik een dergelijk ethisch failliet zou moeten verdedigen.
Bah Mark, heel erg bah!
Bah!

Aristotalloss | 01-05-15 | 19:08

Dus recapitulerend is Rutte niet tegen opleving van het Nazisme (afwijzing VN-resolutie "combating the glorification of Nazism"), niet tegen islamisering (motie Halsema Pechtold), vindt Genocide op anderhalfmiljoen inheemse christenen een "kwestie", spreekt de bondgenoten (VS en Israël) niet aan over hun steun aan ISIS dat christenen uitroeit, en wil wél met staatsgreep=Nazis aan tafel zitten maar niet met hunn potentiële slachtoffers ("separatisten"). Dat belooft wat. Dit toont ook maar weer eens aan hoe het diepe morele verval om zich heen heeft gegrepen onder het politiek correcte gajes, waar Rutte zo onderhand een verpersoonlijking van lijkt te zijn.

ben kokhals | 01-05-15 | 19:04

Maar deze MP moet wel onze aanwezigheid profileren , dat deze banale missvrucht een andere visie er op heeft en helaas niet de visie van velen Nederlanders is al gebleken met de onderste steen die nu is geworden de steen des aanstoots .
Ondertussen klaagt men zoals gewoonlijk op het w.w.w ,waar vroeger de burger voor de deur stond om het aftekeuren is dit nu zo makkelijk geworden dat deze proleten ons virkant uitlachen en waarom ??? om dit nu kan er is geen beweging meer die het voortouw neemt anders was deze marionetten vereniging die zich zelfs ons kabinet noemt allang verdwenen C.Q weg gejaagd soms ja somns verlang ik terug naar die oude tijden

witchmaster | 01-05-15 | 18:59

Op sommige momenten schaam ik me ervoor een Nederlander te zijn, dit is zo'n moment...
-
*je suis Armeniër*

Air van Boven Dorens | 01-05-15 | 18:56

Kunnen we niet eens ophouden met de kwestie van de holocaust en de qwestie van de Aramese genocide en de questie van de Armeense genocide en de kwestie van de Rwandese genocide? Rutte kan toch niet al die kwesties aflopen. Hij heeft het ook druk. Zand erover en zand over de as van dit soort wereldgeschiedenisdetails. Vervelend natuurlijk al die 2e en 3e generatietrauma's, maar daar heeft Rutte toch geen last van? Hangen er trouwens nog gejatte joodse schilderijen in Nederlandse musea?
Terugkijken van Rukke naar Bloedbroeders kan hier, als hij tijd heeft in z'n drukke bestaan:
www.npo.nl/bloedbroeders/26-04-2015/VA... en daaronder

IndoFortuyn | 01-05-15 | 18:52

G-klasse
Je vergeet te vermelden dat het meeste voedsel in die hotels en restaurants verrijkt is met de beroemde poepbacterie .

blauwe zander | 01-05-15 | 18:51

Gezeik over die Armenen en Turken, donderstraal op.

carramba | 01-05-15 | 18:46

@Armenen:
Als NL'er biedt ik mijn oprecht excuses voor deze 'premier'.

Ahasveros | 01-05-15 | 18:41

Mooie brief, geen speld tussen te krijgen. Wat treurig dat de regering het zo laat afweten.

disney star | 01-05-15 | 18:40

@bArAbAts | 01-05-15 | 16:38 "Ik vind de uitleg van meneer ook behoorlijk respectloos, hij wil zijn visie opdringen aan de lezer…"

Zijn "visie"em "respectloos"? Behalve dat het een keurige brief is, in even keurig Nederlands, is de genocide een FEIT. Dat vonden de Turken ook. De Turkije-historicus Meline Anuman over de na-oorlogse processen in verband met de Armeense genocide: "We hebben het over de periode 1919-1921, toen er in Turkije 63 rechtszaken waren met betrekking tot deportatie en massamoord op Armeniërs". Hoewel het begrip 'genocide' pas in 1948 werd geïntroduceerd, benadrukt zij dat die rechtszaken, de aanklachten en veroordelingen, duidelijk getuigen van de rechtmatigheid van het gebruik van de term. Genocide behelst een massamoord die door de staat is georganiseerd. Welnu, "in de aankacht uit de belangrijkste rechtszaak, bestaande uit 41 officiële documenten, ligt de nadruk op het feit dat deze misdaad vanaf het begin was gepland door de partij en de regering van de Jonge Turken". Meline Anuman herinnert eraan dat zowel Ismail Enver Pasha, Enver Pasha als Jemal Pasha, de leiders van Turkije tjdens de genocide, bij verstek de doodstraf kregen opgelegd (1919).
fortruss.blogspot.com/2015/04/the-otto...
Ook werd dr. Nazim (Nâzım Bey) ter dood veroordeeld, één van de organisatoren van de Armeense genocide. Hij had nog voorafgaand aan de Genocide gezegd: "it is absolutely necessary to eliminate the Armenian people in its entirety (…) it is necessary that not even one single Armenian survive this annihilation".
U noemt dit feit www.genocide-museum.am/eng/children/07... een "visie" zoals Rutte deze doelgerichte barbaarse genocide op anderhalfmiljoen mensen een "kwestie" noemt. Ga u heel diep schamen.

ben kokhals | 01-05-15 | 18:35

dirkieeee | 01-05-15 | 18:20
Sinds 911 weiger ik om een islamitisch land te bezoeken. Laat staan met een tokkie turkse vliegmaatschappij naar een resort in Turkije als sardines in een blik te worden getransporteerd. Om dan jezelf te laten vergiftigen met graties voedsel en drank? Nee, bedankt, niet voor mij.

G-Klasse | 01-05-15 | 18:33

Met een genocide van 500 miljoen Europeanen op de agenda, is het ook niet handig om op dit moment genocide te koppelen aan het geloof van de vrede...

wiener mit pommes | 01-05-15 | 18:32

G*dT onze premier wist ook niet waar de "Hollandsche Schouwburg"voor stond!
Ging zijn doctoraal niet over Haarlemse Patriotten ten tijde van de Franse Revolutie?
Voor turken blijft het een "kwestie"omdat de mensen niet fabrieksmatig zijn afgemaakt...
Gelukkig kan de Minister President wel mooi piano spelen;-)

kapitein oosterlng | 01-05-15 | 18:32

Tjsa wat wil Rutte ook met een Turkse holmaat: Erdogan.

MacMiep.nl | 01-05-15 | 18:30

Echt zelfs met geld toe prakkiseer ik er niet over om naar een islamitische land op vakantie te gaan , als ik behoefte heb om moslims te zien dan ga ik op een mooie dag wel even naar de Dappermarkt. Daar waan ik mezelf gewoon in zo een eng moslimland.

blauwe zander | 01-05-15 | 18:30

dirkieeee | 01-05-15 | 18:20
Ja en? Loop je te dreigen?

paridae | 01-05-15 | 18:29

Vrije Nator|01-05-15|17:39
Ook ik zou er aan deelnemen ik ben tenslotte niet voor niks 20 maanden lang opgeleid met verplichtte militaire diensttijd om Nederland te verdedigen.

blauwe zander | 01-05-15 | 18:23

Mijn racistische geenstijl vrienden.. Pas op met jullie reacties... Want 80% van jullie gaat deze zoner,lekker goedkoop op voakancie naar Turkije..

Dus... Uitkijken!...

dirkieeee | 01-05-15 | 18:20

Het beste kabinet sinds de 2e wereldoorlog. De onderste steen boven. iedereen 1000 euro na de bezuinigingen. Het beste kabinet sinds de 2e wereldoorlog. De onderste steen boven. iedereen 1000 euro na de bezuinigingen.Het beste kabinet sinds de 2e wereldoorlog. De onderste steen boven. iedereen 1000 euro na de bezuinigingen. Het beste kabinet sinds de 2e wereldoorlog. De onderste steen boven. iedereen 1000 euro na de bezuinigingen.Het beste kabinet sinds de 2e wereldoorlog. De onderste steen boven. iedereen 1000 euro na de bezuinigingen. Het beste kabinet sinds de 2e wereldoorlog. De onderste steen boven. iedereen 1000 euro na de bezuinigingen.Het beste kabinet sinds de 2e wereldoorlog. De onderste steen boven. iedereen 1000 euro na de bezuinigingen. Het beste kabinet sinds de 2e wereldoorlog. De onderste steen boven. iedereen 1000 euro na de bezuinigingen.
.
Rutte, je bent een psychopatische leugenaar en je bent dit land niet waard. Kruip maar weer terug in Erdogans hol, vuile typhus huichelaar. Met je freak kabinet...

Acar_ketimun | 01-05-15 | 18:19

Die Ruttuh, die moet eens van bil, actief of passief, want die is echt niet meer van deze wereld.

PowerTransistor | 01-05-15 | 18:13

Na de genocide de moord op de geschiedenis. Rutte is zelfs niet neutraal en laat de Armeniërs zakken. Afijn, #nietmijnrutte, en dat is oprecht gemeend. Ik schaam me voor zo'n MP, maar het parlement lijkt begrip voor zijn opstelling te hebben.

Islamofiel | 01-05-15 | 18:12

@Ommezwaai | 01-05-15 | 17:55
In de vorm van democratie kunnen we daar nog jaren op wachten. Ben bang dat alleen een oorlog dit land nog kan hervormen.

First Contact | 01-05-15 | 18:03

de Duitse regering en generaals stemden stilzwijgend toe met de genocide gepleegd door de Turken (de jonge Turken onder gezag van de Pasha clan). Het VK, Frankrijk en het toen nog neutrale VS spraken hun zorgen uit over de dreigende genocide. zelfs Duitse opiniemakers spraken angst uit over de verplaatsing van de Armeniërs, maar ook Christenen en Grieken.

Rutte je hebt dus nog minder ruggengraat als de Duitse generaals in WOI, die hadden enig moreel besef en waren bewust dat hun Turkse partners niet over het zelfde morele kompas beschikten en spraken de Pasha 's erop aan.

Progresievelng | 01-05-15 | 17:58

Het is natuurlijk allemaal de schuld van Demmink, toch?

faz | 01-05-15 | 17:57

Werkelijk tenenkrommend deze club in Den Haag, al decennia lang verkoopt men onze cultuur en geschiedenis aan de eerste de beste flapdrol.
Michiel de Ruyter zou zich in zijn graf omdraaien.
.
Debacles zoals voormalig Joegoslavië, Indonesië, de Ambon kwestie en de nasleep, slavernij en Zwarte Piet, MH17, instroom van kanslozen, illegalen enzovoort, enzovoort.
Wer-ke-lijk helemaal niets kan tot een goed einde gebracht worden onder het "gezag" van deze rotte mispels.
Wanneer leert men nu eens "nee" te zeggen en keihard op tafel te slaan, i.p.v. dat achterlijke, softe gekloot van de dames en heren.
Zo, dat was mijn epistel.. En nu VrijMiBo!

Ommezwaai | 01-05-15 | 17:55

De genocide werd tijdens en na de Eerste Wereldoorlog in twee fases uitgevoerd: het grootschalig doden van de weerbare mannelijke bevolking door middel van massamoord en onderwerping van het leger van dienstplichtigen tot dwangarbeid, gevolgd door de deportatie van vrouwen, kinderen, ouderen en zieken die op dodenmarsen moesten tot de Syrische woestijn. De gedeporteerden werden verstoken van voedsel en water en onderworpen aan diefstal, verkrachting en moord.[4][5][6] Ook andere inheemse en christelijke etnische groepen werden op dezelfde wijze gericht uitgeroeid door de Ottomaanse regering. Zo spreekt men ook van de Assyrische genocide en de Griekse genocide.[7][8]

-

http://nl.wikipedia.org/wiki/Armeense_genocide

Lupuslupus | 01-05-15 | 17:54

De kiezer beslist, het is niet anders.

larie | 01-05-15 | 17:54

@Ci Ty33 | 01-05-15 | 17:48
Dus erkennen staat gelijk aan geld geven? Wat voor malle wereld leef jij in?

Vrije Nator | 01-05-15 | 17:50

Jan Boule | 01-05-15 | 17:40
Ik begrijp uw redenering , en daar zou ik best wel in mee willen gaan, als er niet al die andere volken in ons land waren die ook erkenning van leed wensen, en dan ook nog veel geld zoals die slavernij lui. En daarom ben ik het i.c. eens met het regeringsbeleid.

Ci Ty33 | 01-05-15 | 17:48

Die rutte is echt een ezel die zich keer op keer stoot aan dezelfde onderste steen.
De prijs/kwaliteitsverhouding is volledig zoek.

pennestront | 01-05-15 | 17:45

Mijn dochter van 8 heeft meer historisch besef en ruggegraat dan Rutte.

IQmin100 | 01-05-15 | 17:45

@postmodernismisdead | 01-05-15 | 17:42
Vertaal het ook even in het turks, anders kunnen ze het niet lezen.

Slipsnifter | 01-05-15 | 17:44

MRF2739 | 01-05-15 | 17:19
Geschiedenis is geen wiskunde. Dus: er zijn diverse mogelijkheden. En n.m.m. heeft het erbij slepen van sexparties meer te maken met de preoccupatie van MRF2739 dan met relevante feiten.

Ci Ty33 | 01-05-15 | 17:43

-weggejorist-

postmodernismisdead | 01-05-15 | 17:42

Dit soort dingen zijn allang duidelijk, het belastinggeld dat we betalen wordt op alle mogelijke manieren aangewend om ons het leven zuur te maken.

Slipsnifter | 01-05-15 | 17:41

Ty33 17:13
Rutte heeft meerdere malen verkondigd minister president van àlle Nederlanders" te willen. Of àlle Nederlanders daar verguld mee zijn is een tweede.Er wonen naar schatting -het CBS heeft geen exacte cijfers- 14 à 18 duizend Armeniërs in Nederland. Dit impliceert dat hij dus ook minister president van de Nederlandse Armeniërs is.Uit dien hoofde had hij acte de présence moeten en kunnen geven. Maar zaken als onwillige uitgeprocedeerden hebben zijn prioriteit want zijn politieke hachje. Bovendien indien hetgeen MRF2739 stelt juist is, dan is er sprake van een beerput die zijn weerga niet kent

Jan Boule | 01-05-15 | 17:40

@blauwe zander | 01-05-15 | 17:25
Hopelijk is er dan ook een roze factie die strijdt voor eerlijkheid en openheid. Men zegt al heel snel wat, maar je weet nooit wie het in zich heeft om actief lid van het verzet te worden. Die malle Michiel de Kater zou zomaar een verzetsheld kunnen worden. Persoonlijk zou ik me bij Kaas of necrosis aansluiten, maar dat even terzijde.
.
Ik ben serieus aan het overdenken om een demonstratie tegen dit kabinet op te zetten. Maar ben nog in de planningsfase.

Vrije Nator | 01-05-15 | 17:39

Keurig ingetogen brief die Rutte zin voor zin een rake schop in zijn kleine balletjes geeft.
Diep triest dat er ook nog mensen zijn die menen dat hij het goed deed de uitnodiging af te slaan: "handel is handel" (met Turkije). Moreel verwerpelijk gedrag Rutte.

paridae | 01-05-15 | 17:35

@Lupuslupus | 01-05-15 | 17:23
Goed van jou dat je erbij was.
Lewis Lewinsky | 01-05-15 | 17:29
=====
Ik had destijds ergens gelezen dat Geert er heen zou gaan dus ik vroeg wanneer dat was en 1 dag van tevoren kreeg ik plaats en tijd door van de PVV/Overijssel. En ja, ik ben ook blij dat ik gegaan ben en toch een klein persoonlijk statement heb kunnen maken.

Lupuslupus | 01-05-15 | 17:33

Juist door niet te gaan kiest Rutte ook partij.

ja,diedus! | 01-05-15 | 17:31

fredflange | 01-05-15 | 17:28

Dat hoop ik wel als we daar nog een keer de baas willen worden.

Veldmaarschalk Sorry | 01-05-15 | 17:31

Juist door niet

ja,diedus! | 01-05-15 | 17:30

@Muggenmepper 17:19
.
Naïef dekt de lading niet helemaal. Wat voor een goeds valt immers te verwachten van een criminele organisatie die zonder dwangmiddelen geen enkel bestaansrecht heeft?
.
Dat 99, 9 procent van alle handelingen die een staat verricht in uw nadeel zijn, zou toch ook te denken moeten geven.

De Libertariër | 01-05-15 | 17:29

@Lupuslupus | 01-05-15 | 17:23
Goed van jou dat je erbij was.

Lewis Lewinsky | 01-05-15 | 17:29

Zouden Nederlandse expats in bijvoorbeeld Canada en Australië ook zo veeleisend zijn ten opzichte van de premiers daar, over zaken waar die landen part noch deel aan hebben?

fredflange | 01-05-15 | 17:28

@Postumus:

Het waren de Ottomanen, de moslims, die niet alleen de Armeniers richting de eeuwige jachtvelden stuurden, maar ook de Arameeers, Grieken, etc.; allen die vlgs de islam gedood moesten worden omdat ze de pech hadden niet id onzin van Muhammed te geloven.

MRF2739 | 01-05-15 | 17:27

Nog maar heel even en de Arabische Lente breekt ook uit op Nederlandse
bodem. Heerlijke multicultureel oorlogje spelen tussen de Hollandse windmolens .Hoeven wij niet meer naar de ellende op de TV te kijken,maar gewoon door het raam van onze huiskamer.

blauwe zander | 01-05-15 | 17:25

@schoneslapert | 01-05-15 | 17:20
En welk deel precies van het woord *kwestie* is een erkenning van de bloedige massamoord door de Turken op de Armenen?

Lewis Lewinsky | 01-05-15 | 17:25

Een kleine pleister op de wonde:

Geert Wilders was wèl bij de onthulling van het monument m.b.t. de Armeense genocide op het terrein van de Armeense kerk in Almelo op 24 april 2014.
Dat staat niet expliciet in het artikel van onderstaande link maar ik was er zelf bij.

Wat de Turken met hun oorlogsmuziek - genoemd in de brief - betreft: dat was angstaanjagend! Nog nóóit zoiets meegemaakt!

http://www.tubantia.nl/regio/almelo/politie-in-almelo-paraat-bij-onthulling-monument-armeense-genocide-1.4327864

Lupuslupus | 01-05-15 | 17:23

Prima dat Rutte zich niet in een woordenspelletje laat vangen, zolang hij maar niet meegaat in een ontkenning van de bloedige massamoord. Het gaat om de feiten, niet om het etiket.

schoneslapert | 01-05-15 | 17:20

""Armeniërs beseffen dus niet dat ze in het nu leven en naar de toekomst moeten kijken.
Die neem ik niet serieus. Zijn nog halve turken ook..

Jim Lovell | 01-05-15 | 16:54 ""

Helaas lees ik veel van dit soort domme opmerkingen. Ik raad u aan en vele anderen om de geschiedenis boeken in te duiken. Want geloof me, je kunt erg veel leren van de geschiedenis.

Weet 1 ding mensen, de Armenen, Turken, Grieken, Assyriërs leefden lange tijd vredig met elkaar. Maar toch kwam er een moment dat de ene groep de andere groeperingen begon te haten.

En zo kwam het dat de Grieken werden gedeporteerd evenals de Assyriërs. En later kwamen de Armenen aan de beurt die helaas koelbloedig werden uitgemoord.

Bedenk goed dat 1 van deze groepering een bepaald geloof uitdroeg die wij vandaag de dag zien vermeerderen in Europa.

De andere groepen waren voornamelijk christelijk.

Ik zeg Lees de geschiedenis en LEER OPDAT WE NIET IN HERHALING VALLEN.

Postumus | 01-05-15 | 17:20

Ci Ty33 | 01-05-15 | 17:1

Wat kraam jij een hoop bullshit uit.

Wat jij misschien nog niet weet... Hitler gebruikte de Armeense genocide als het voorbeeld om de Polen en Joden uit te roeien. Wie dus de Armeense genocide ontkent, ontkent in feite dus de Joodse genocide.

Waarom Rutte de Armeense genocide niet erkent terwijl rest vd wereld wel, heeft met andere zaken te maken die het daglicht niet kunnen verdragen. Zie boven mijn epistels.

MRF2739 | 01-05-15 | 17:19

Zeg neef ,waarom heb je die vent nog steeds niet onder controle . Iedere week staat hij bij jou voordeur te kwijlen en orders te ontvangen, doe er wat aan en laat je gezag gelden want anders moeten we straks weer vluchten en ik heb daar echt geen zin meer in. Alhoewel de goudvoorraad aardig is bijgevuld, dus de voedselbank is niet nodig bij onze nieuwe bestemming en ik neem aan dat je de huisvesting al geregeld heb. Op onze familiedagen zeg ik altijd " Laat het maar aan Willem over , deze jonge zal het nog ver schoppen , vastgoedboer zijn zit in zijn bloed". Vroeger was hij wel een beetje dom, maar ja zijn vrouw he, zij heeft het karakter van een vurige pampa merrie.

von Amsberg | 01-05-15 | 17:19

@De Libertariër | 01-05-15 | 16:53:
In tegenstelling tot u verwacht ik nog wel enige heil van de staat. Hoe hopeloos naïef hè?

Muggenmepper | 01-05-15 | 17:19

toevallig of niet over Erdogan? Vandaag een artikel over Erdogan en betrokkenheid Turkse regering id drugshandel

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23992287/__Liquidatie_reikt_tot_Erdogan__.html

MRF2739 | 01-05-15 | 17:16

Ga nu niet de premier zo uitschelden stelletje tokkies. Beetje respect graag. Misschien dat Geenstijl en de reaguurders dan nog serieuzer genomen gaan worden (nee viespeuk niet op die manier).

nerugaer | 01-05-15 | 17:15

O, en Van Rossem, zeg toch gerust 'amen' op zo'n mooie brief als je het er mee eens bent. Je moest eens weten wat ik hier allemaal bevestig van jullie ongelovige honden. ;-)

Lewis | 01-05-15 | 17:14

Keurige brief waarin Rutte vakkundig wordt gesloopt. De nepliberaal.

Fijnstoffer | 01-05-15 | 17:14

Als lichte cynicys vraag ik me al een tijdje af of er wellicht ook financiele consequenties zijn verbonden aan een officiele wijziging/erkenning van kwestie naar genocide? Iets met compensatiebetalingen? iemand?

Rutte is overigens een totale lul, maar dat is de kwestie niet in deze.

cucaracha | 01-05-15 | 17:13

Het is niet de taak van onze regering zich te bemoeien met de interne situatie van een ander land , en al helemaal niet als het gaat over zaken van 100 jaar geleden. En ik heb de indruk dat sommige mensen die al dan niet gedode Armenen misbruiken om hun eigen en andermans anti-VVD gevoelens te voeden. Zeker als we er rekening mee houden dat de vroegere verjaringstermijnen van enkele decennia zijn opgerekt tot in de eeuwigheid, zou iedere erkenning van onrecht in het verleden weleens kunnen leiden tot allerlei schadeclaims, zoals de klantjes van Liesbeth Z. in Indonesië. We doen tegenwoordig helaas mee met allerlei VN en EU interventies in onoverzichtelijke buitenlanden, en het lijkt me niet de bedoeling dat de Armeense kwestie mede een voorbeeld-vehikel wordt voor toekomstige schuldbekennings- en dus betalingsverzoeken van geldwolven in die interventielanden.

Ci Ty33 | 01-05-15 | 17:13

Rutte als historicus heeft net zoveel historisch besef als een ui. Geloven jullie dat? Rutte is dom maar nog niet zo achterlijk als velen willen doen geloven. Waarom hij de Armeense Genocide niet erkent heeft te maken dat Nederland wordt gechanteerd door de Turken ivm zaak Demmink en Baybasin. En dat is zorgwekkend!

Hitler heeft de Armeense holocaust gebruikt als voorbeeld om de Polen en Joden te vernietigen. Dit kwam ook naar voren in zijn Salzburg speech van 1939 vlak voor de inval in Polen en het begin vd Joodse holocaust.

Hitler's Salzburg speech van 1939:
Hier het L-3 document van zijn speech :

Unsere Stärke ist unsere Schnelligkeit und unsere Brutalität. Dschingis Khan hat Millionen Frauen und Kinder in den Tod gejagt, bewußt und fröhlichen Herzens. Die Geschichte sieht in ihm nur den großen Staatengründer. Was die schwache westeuropäische Zivilisation über mich behauptet, ist gleichgültig. Ich habe den Befehl gegeben – und ich lasse jeden füsilieren, der auch nur ein Wort der Kritik äußert – daß das Kriegsziel nicht im Erreichen von bestimmten Linien, sondern in der physischen Vernichtung des Gegners besteht. So habe ich, einstweilen nur im Osten, meine Totenkopfverbände bereitgestellt mit dem Befehl, unbarmherzig und mitleidslos Mann, Weib und Kind polnischer Abstammung und Sprache in den Tod zu schicken. Nur so gewinnen wir den Lebensraum, den wir brauchen. Wer redet heute noch von der Vernichtung der Armenier?

Laten we ook niet vergeten dat de nazis innige banden onderhielden met de muslims.

Dit is wat Hitler o.a. zei: The only religion I respect is the Islam. The only prophet I admire is the prophet Muhammad. Aldus Hitler.

Rutte c.s. gaan vuistdiep bukken voor de Turken ivm zaak Demmink-Baybasin. De Turken dreigen met openbaren vd geheime escapedes van Demmink in Turkije. Turkije leeft al geruime tijd in onmin met de Koerdische PKK. Een van deze Koerden, dhr. H. Baybasin, wilde de relatie openbaren tussen de Turkse overheid en de internationale drugshandel.
Van Demmink, een topambtenaar van Justitie, bestonden er vermoedens dat hij sexparty’s organiseerde en zich vergreep aan minderjarige knaapjes in Turkije. Hij kwam hierdoor in het vizier van de Turkse veiligheids-en inlichtingendiensten, want topambtenaar, pedofilie en dus chantabel. Dus de Turkse veiligheids-en inlichtingendiensten, doen waar veiligheidsdiensten voor betaald worden: inlichtingen verzamelen en spionage.
Ik vermoed dat de Turkse veiligheids-en inlichtingendiensten zoveel inlichtingen en bewijsstukken over Demmink hadden dat deze goed gebruikt kon worden voor chantage doeleinden of langdurige veroordelingen in Turkije. Daarmee maakte Nederland ook geen goede sier.
Baybasin die toen nog in Londen woonde, werd onder valse voorwendselen naar Nederland gelokt. Bij de grens werd hij aangehouden wegens drugshandel en terroristische activiteiten. Dit was natuurlijk een leugen en nergens op gebaseerd. Desondanks werd hij hiervoor in Nederland veroordeeld en gedeporteerd naar Turkije waar hij tot levenslang werd veroordeeld. Baybasin werd dus koudgesteld.
Als dank hiervoor werd Nederland beloond door Demmink niet te laten vervolgen door de Turken en het niet publiceren van bewijsstukken. Nederland heeft hiervoor een hoge prijs betaald over de ruggen van Koerden en slachtoffers van pedosexuelen.

Turkije heeft niets te verliezen. Ze hebben Baybasin die niets meer kan aanrichten, wel heeft Nederland het een en ander te verliezen. Nederland moet Turkije niet al te boos maken anders zou dictator Erdogan alsnog komen met het openbaren van bewijsstukken over Demmink en misschien zijn netwerken. Dat wilt onze Rutte niet, want misschien wordt wel een zeer groot netwerk geopenbaard van nog meer hooggeplaatste ambtenaren, politici en rechters die hun handen niet kunnen thuishouden van kinderen.

Daarom verbaast het me ook dat Rutte, notabene een historicus, de genocide van de Armeniers, de Arameers ontkent en dit afdoet als een ‘kwestie’, terwijl een groot deel vd wereld wel bewust is van deze wandaden.

MRF2739 | 01-05-15 | 17:13

Pffff...Rutte...een nat laf homo watje...naar mijn beperkte mening althans.

carel5014 | 01-05-15 | 17:13

Mooie brief. Wel onvoorstelbaar schrijnend dat dit over onze premier, over onze regering gaat. Ik schaam me rot.

Lewis | 01-05-15 | 17:13

Verwarrend artikel als je in de haast de titel hebt gelezen....
BRIEF: Armen zeer teleurgesteld in MinPres Rutte.. gheghe

arretje | 01-05-15 | 17:12

Rutte, de grijze wolf in shaun the sheep verpakking!

voedselbankier | 01-05-15 | 17:12

Voor de Armeense genocide is het alleen de dader die na een eeuw nog in de ontkenningsfase zit. Voor de genocide van Assyriërs en Pontische Grieken hoeft Turkije de genocide alleen te ontkennen tegen Zweden. Over de verovering van Constantinopel of behandeling van Koerden maar niet te beginnen.

Als je alles optelt komt je op drie miljoen doden. Ben bunu bilmiyordum

Feynman | 01-05-15 | 17:09

Rutte maakt deel uit van de Armeense Raad..
History repeats itself!

RickH | 01-05-15 | 17:09

Op zin twitteraccount beveelt Pieter Omtzigt dit topic aan.

fuckje | 01-05-15 | 17:05

Rutte wordt door fascist Erdogan gechanteerd ivm zaak Demmink en Baybasin! Daarom moet Rutte zich koest houden omdat anders de Turken wel eens meer uit de school gaan klappen over Demmink en zijn hooggeplaatste vriendjes die hun handen niet thuis kunnen houden van jonge knaapjes!

MRF2739 | 01-05-15 | 17:05

Wat weet Erdogan over Rutte wat wij niet weten ??

Wijze uit het Oosten | 01-05-15 | 17:04

Rutte is besmet met het pvda-virus.Huichelem met en kruipen voor de islam zoals Timmerfranz ook deed.

sjuulke | 01-05-15 | 17:03

Zou die Rutte zijn tentamen Armeense genocide pas na zes keer overdoen pas gehaald hebben.....?

arretje | 01-05-15 | 17:02

Kabinet Rütte . Binnenkort alle NL keyboards voorzien van Ü in het kader van mülticül.

Maanrag | 01-05-15 | 16:57

Onze regering zit helaas vol met platte, hersenloze SBS6-sukkels. We komen er in het algemeen internationaal wel mee weg, simpelweg vanwege het feit dat een incompetente regering in Nederland niet zoveel gewicht in de schaal legt, wereldwijd. Maar in specifieke zaken als deze is het meer dan beschamend. De incompetentie ten top, gekoppeld aan een niet eerder vertoond cynisme door een Nederlands kabinet. Ik schaam me diep voor deze walgelijke prutsers.

Is er dan niemand in het kabinet met een greintje integriteit? Plasterk, de wetenschapper? Waar ben jij?

smoelwerk | 01-05-15 | 16:57

Rutte wil gewoon het schijnheilig vriendje van Erdogan zijn.

Sayer | 01-05-15 | 16:56

Als 'overtuigd atheïst'mag je best 'Amen' zeggen hoor. Wel op zijn Amerikaans uitspreken dan.
Rukke is een zak van de eerste orde.
Ik heb oprecht medelijden met de mensen die op de VVD hebben gestemd. Of is het eigenlijk een verhuld leedvermaak (?).
A-men.

Rest In Privacy | 01-05-15 | 16:55

Nette en duidelijke brief van de Armenen: hulde. Nu nog net zoiets duidelijks van NL om hierop te antwoorden.

TheseDays00 | 01-05-15 | 16:55

Na de 1000 euro, MH17 onderste stenen, bed,bad en brood en nu dit weer blijkt wel dat we hier met een Clown aan het bewind zitten die werkelijk totaal geen besef heeft wat zijn baan en verantwoordelijkheden ten aanzien van het volk inhouden behalve al lachend door Den Haag te zwalken.
Niet dat de rest op het pluche het wel weet, verre van dat. Nou Rutte, het is zo langzamerhand geen lachwekkende zaak meer met de Staat der Nederlanden.
Als de hordes het land binnentrekken staat hij ze al lachend met 1000 Euro (fake 50 Euro biljetten uit Groningen, dat wel natuurlijk want belazeren doet hij iedereen) in de hand al op te wachten.
Rutte? Ga toch gewoon weg man!

Wout Strooizout | 01-05-15 | 16:54

Rutte is een vuile leugenaar, ik schaam me als Nederlander voor dat stuk tuig. Zo snel mogelijk weg ermee.

hatschjoe | 01-05-15 | 16:54

Armeniërs beseffen dus niet dat ze in het nu leven en naar de toekomst moeten kijken.
Die neem ik niet serieus. Zijn nog halve turken ook..

Jim Lovell | 01-05-15 | 16:54

@Muggenmepper 16:37
.
Ik volg u niet. Bedoelt u te zeggen dat u een positieve associatie heeft met het woord staatsman?? Dat zal toch zeker niet?
.

De Libertariër | 01-05-15 | 16:53

Hoe ver rijkt de arm van Erdogan, waarschijnlijk tot in het torentje of hebben we last van mollen in ons kabinet ?

Maanrag | 01-05-15 | 16:53

@panadol | 01-05-15 | 16:34
En dat heet: politiek.

Rest In Privacy | 01-05-15 | 16:53

Voor wat het waard is wil ik nog even zeggen dat Mark Rutte NIET mijn president is. Deze nare man vertegenwoordigt mij in het geheel niet. Mijn excuses richting de Armeense gemeenschap voor dit waardeloze excuus voor een MP.

panadol | 01-05-15 | 16:50

" The grotesque fact remains that the one parliament that should be debating the question—the Turkish parliament—is forbidden by its own law to do so.
While this remains the case, we shall do it for them..."
www.slate.com/articles/news_and_politi...
Op Rutte na dan.

Dibe | 01-05-15 | 16:49

Ramen!

koeberg | 01-05-15 | 16:47

En alle Turkmenschen die geloven in Erdogan .............. Ga toch dobberen op de Middellandse zee.

Cor Zakov | 01-05-15 | 16:47

Heeft iemand al onderzocht wie er nog wel tevreden is over Rutte?

rara | 01-05-15 | 16:46

Hoe erg die Armeense kwestie ook is geweest.
Wat heeft onze MP er mee te maken...

da wizard | 01-05-15 | 16:46

"Mark Rutte was een bijzonder luie en domme student.
Als hij tijdens zijn studie 'Geschiedenis' wel echt gestudeerd had, wist hij van de officiele erkenningen betreffende de Armeense Genocide.
Conclusie: Mark Rutte heeft het economisch besef van een amoebe!"

wtf gast dus hij heeft geschiedenis gestudeerd.... en dat zou volgens jou leiden tot ECONOMISCH besef!?!?!?!?!?

jij mag ook wel eens terug naar school.... blijkbaar geen geschiedenislessen volgens want daar leer jij iets wat niemand daar leert! ;-)

bArAbAts | 01-05-15 | 16:45

Mark is een lafaard. Type nsb-er zeg maar!!!

Cor Zakov | 01-05-15 | 16:44

Rutte is een slappe zak.

Eurotokkie | 01-05-15 | 16:43

Wat mij betreft mag Rutte ook een etmaal samen met de Afrikaanse dobbernegers lekker gaan dobberen in de Middellandse Zee.

eerstneukendanpraten | 01-05-15 | 16:43

Beste Armeense kerk. Ik wil mijn excuses aanbieden dat u niet serieus wordt genomen door een deel van onze regering. Ik schaam mij diep voor de laffe houding van premier Rutte in dit geval. De Armenen, Joden en Rwandezen verdienen respect en een herdenking voor het grote onrecht wat hen is aangedaan. Op dat het nooit meer gebeurt. Gods zegen.

nerugaer | 01-05-15 | 16:43

Rutte is een opportunist, dus als hij denkt dat hij meer aan Turken kan verdienen dan bukt hij daar dieper voor dan voor Armeniers waar hij toch geen stemmen kan halen.

Suerte Piet | 01-05-15 | 16:42

Maar waarom doet Rutte dit, denk ik dan? Volgens mij is genocide erkennen bijna commercieel risicoloos, gezien het feit dat de andere landen dit ook 'gewoon' erkennen en Turkije nou ook weer niet zo veel macht heeft om heel Europa plus Rusland te laten linksliggen?

Of zou er ergens in Ruttes straat een enge Turk wonen die elke avond zwijgend bij zijn voordeur staat?

RigouReus | 01-05-15 | 16:42

Bij wie zit Rutte in de tang?
Dit is een niet te vergeven no show

Islamofiel | 01-05-15 | 16:42

De eerste Turkse regering na het Ottomaanse rijk heeft de hoofdschuldigen van de Genocide overigens ter dood veroordeeld, maar deze 3 generaals waren inmiddels gevlucht naar Duitsland. Armeniërs die in Berlijn de hoofddaders vermoorden werden vrijgesproken door Duitse rechters vanwege hun recht op wraak voor oorlogsmisdaden.

Progresievelng | 01-05-15 | 16:41

Laten we het op 4 mei in het vervolg ook maar hebben over "de kwestie van de holocaust" en op 5 mei over "de kwestie van de bevrijding".

taxhond | 01-05-15 | 16:41

En dan te bedenken dat Erdogan steeds meer op Adolf Hitler begint te lijken.

nederland is een onderdanig wijf, dat bij de minste dreiging meteen met de benen wijd op de rug liggen gaat, en achteraf nog een Stockholm-syndroom oploopt ook.

Tijd voor de kolonels, weg met de democratie!

Abject | 01-05-15 | 16:39

Jup, liever bukken voor Erdogan en zijn aartsconservatieve Turks-imperialisten dan ballen tonen helaas.

Ommie de HaatMoker | 01-05-15 | 16:39

Een brief schrijven aan Mark Rutte. Zinloze bezigheid. Onze premier is een VVD-er en daardoor meteen gewetenloos. Let alleen maar op zijn eigen centen.

Tukker69 | 01-05-15 | 16:38

ik vind het een zeurbrief, ten 1e hoeft Rutte nergens heen... hij mag altijd zelf bepalen wat en met wie hij iets doet!
.
Ik vind de uitleg van meneer ook behoorlijk respectloos, hij wil zijn visie opdringen aan de lezer....
.
trouwens.... is het niet veel slimmer om Dhr Erdogan hierover aan te spreken.... oftewel ga eens strijden waar het ook zin heeft!! IN TURKIJE!

bArAbAts | 01-05-15 | 16:38

@Libertariër:
Staatsman en Rutte samen in 1 zin, dat doet pijn aan de ogen.

Muggenmepper | 01-05-15 | 16:37

Ik bedoel natuurlijk: geschiedkundig besef van een amoebe.

rijk | 01-05-15 | 16:37

Rutte heeft geleerd zeep te verkopen, niet om lijnen uit te zetten en een visie te hebben. de PvdA krijgt daardoor alle ruimte om op elk dossier haar zin door te drammen. Albayrak en andere dubbelpaspoortigen binnen de PVdA bepalen dus dat het geen genocide was wat de Turken pleegden. de Armeniërs zijn geheel vrijwillig naar de Derzor woestijn gegaan.

welk oorlogsslachtoffer wereldwijd kan nu nog enig vertrouwen hebben in het Internationale Strafhof in den haag. is het niet beter dit te verhuizen naar Duitsland ?

waarom heeft Nederland überhaupt Patriots gestationeerd bij onze Turkse "vrienden"

Progresievelng | 01-05-15 | 16:35

Mark Rutte was een bijzonder luie en domme student.
Als hij tijdens zijn studie 'Geschiedenis' wel echt gestudeerd had, wist hij van de officiele erkenningen betreffende de Armeense Genocide.
Conclusie: Mark Rutte heeft het economisch besef van een amoebe!

rijk | 01-05-15 | 16:35

Rutte doet niets in mijn naam, rutte spreekt niet namens mij, dus dat hij zou spreken uit naam van het Nederlandsche volk is een foute aanname, waardoor datgene wat rutte uitspreekt bij voorbaat niet waar is!

NB-Stb | 01-05-15 | 16:34

Door te zeggen niet te willen kiezen heeft Rutte al gekozen natuurlijk. Waar je geen partij kiest tussen Ottomaanse slachters en miljoenen geslachte Armenen is vrij duidelijk wat je positie is.
.
Een waardig staatsman die Rutte.

De Libertariër | 01-05-15 | 16:34

@R. E. Calcitrant | 01-05-15 | 16:27
Recep Rutte.

Lewis Lewinsky | 01-05-15 | 16:34

Goed stuk. Rutte ontkent met liefde een genocide of twee om zijn vriendschap met Erdogan warm te houden. Deze man is volstrekt gewetenloos en zonder scrupules. Waarschijnlijk verdrinkt hij in zijn vrije tijd pasgeboren kittens.

panadol | 01-05-15 | 16:34

Een zeer nette en toch duidelijke brief van de Armenen, alle lof daarvoor.
De aanvoerder van het leugenachtigste kabinet sinds de Tweede Wereldoorlog zou zich de ogen uit zijn hoofd moeten schamen.
298 mensen in 2014 of anderhalf miljoen in 1915, het is Mark om het even. Zal hij over een paar dagen de holocaust ook nog even downplayen?

bart1234 | 01-05-15 | 16:33

storagemaster | 01-05-15 | 16:29

Zoeken op ArmeensCHe : 3198 resultaten

klön | 01-05-15 | 16:33

Moeten ze morgen maar eens olie en gas vinden daarginder, dan kruipt ie er naar toe, die dwaas!

josef kuijpers1852 | 01-05-15 | 16:32

Rutte zou zijn ogen uit zijn kop moeten schamen, vrees dat het bord voor zijn kop te groot is. Keurige brief trouwens.

2863 | 01-05-15 | 16:32

Nederlanders zijn gewoon lafbekken, zie ook Srebrenica en "de onderste steen boven" MH17 waar men het niet aandurfde om het crashgebied te beschermen nadat de Oekraïense regering (onze 'vrienden' in Kiev) nota bene zelf een groot grondoffensief waren begonnen enkele uren naar het neerhalen van MH17.

Dat is de Nederlandse *kuch* "VOC mentaliteit:" lafjes met de wind meewaaien en doen alsof hun neus bloedt.

Xirdalan | 01-05-15 | 16:31

@vansuyle.com | 01-05-15 | 16:27
En laat nog eens staan: om 198 dode landgenoten. Van wie er mogelijk nog lichaamsdelen, of zelfs hele exemplaren, in een Oekraïns veld liggen te rotten.

Is Nota Beide Bene historicus.

Driewerf Hoezee | 01-05-15 | 16:30

T'is lastig afzeggen bij die jongens en vergeten doen ze het nooit. (Ik geef ze overigens groot gelijk). Maar dat Rutte vertegenwoordiger is van een zeer typisch Nederlands kabinet als het op hypocrisie aankomt is helaas geen verassing. Het motto is: handelsbetrekkingen zijn belangrijker dan oude lijken / de waarheid / principes / gelijkwaardige behandeling, etc.

Dikr | 01-05-15 | 16:29

even uit mij eigen naam Rutte spreekt niet voor mij onherroepelijk niet deze genocide moet en zal erkend dienen te worden de Turken zullen dit moeten toegeven dat ze dit toen gedaan hebben . Rutte schaam je diep heel diep je praat of spreekt niet voor de NL bevolking bah vies goor walgelijk mannetje ben je .

rukkieduck | 01-05-15 | 16:29

Onze Teflon MP lacht alles weg. Genocide, Bed, Bad, Brood, MH17. Een klein iets kan hij echter wel tot groot leed maken wanneer het betrekking heeft op zijn partij of hemzelf. Enerzijds alles weglachen en anderzijds details buitenproportioneel uitvergroten tbv zichzelf zijn exact de kenmerken van een psychopaat. #funnybecauseitstrue

Rollins | 01-05-15 | 16:29

Er zal wel druk op mark uitgeoefend worden.
*Wijst naar plotseling vrijlating van Nederlandse journalist in Turkije*

GateKeeperNL | 01-05-15 | 16:29

Rutte is een typisch voorbeeld van de laffe Hollander,
die wegkeek toen hier alle Joden werden vergast, die Srebrenica mogelijk maakte, die zich in alle bochten wringt
om maar niet de schuldige aan te wijzen van MH17 wegens een
laffe en zieke koopmansgeest.Want de toorn van de Turken
zou toch zo maar geld kunnen gaan kosten.

Rijole | 01-05-15 | 16:28

Mark Erdogan dus. Niks nieuws...

R. E. Calcitrant | 01-05-15 | 16:27

@Driewerf Hoezee | 01-05-15 | 16:25
Rutte geeft geen zak om 17 miljoen levende Nederlanders, laat staan om 1,5 miljoen dode Armeniers. De enige om wie Mark Rutte geeft is om Mark Rutte.

vansuyle.com | 01-05-15 | 16:27

Allochtonen die een helder en fatsoenlijk betoog per brief kunnen versturen. Als we er daar *meer* van hadden gehad dan zagen die werkloosheidscijfers er wellicht anders uit.

Godsammekraken | 01-05-15 | 16:27

Rutte... 't is niks en 't wordt niks... Schaamteloze pluchejunk. Niets meer, niets minder. Maar ja, wij, inwoners van Nederland, doen er niets aan. Hier geen volle pleinen, luid protest of vergelijkbare akties.. We staan erbij en..

Tom Hagen | 01-05-15 | 16:26

Ik vind die hele Rutte een walgelijke vent en niet waardig om zelfs maar overheen te pissen. Ik kots van hem.

God Zelf | 01-05-15 | 16:26

100 jaar Armeense genocide zou best een bezoekje waard zijn, MinPres! Niet om Turkije voor het hoofd te stoten, die moeten lekker zelf weten wat ze ermee doen. Maar gewoon, omdat anderhalfmiljoen.

Driewerf Hoezee | 01-05-15 | 16:25

Is toch ziek... Ziek dat dit kabinet zogenaamde diplomatie boven geschiedenis plaatst. Net als bij de MH17-gesprekken bijvoorbeeld, wat nu de geschiedenis ingaat als nationale schandfaal.

Driewerf Hoezee | 01-05-15 | 16:24

En Rutte heeft notabene zelf geschiedenis gestudeerd maar dat was blijkbaar een door de turkse staat betaalde versie.

sinar2 | 01-05-15 | 16:24

Als Nederlandse burger wil ik graag mijn excuses aanbieden voor het ruggengraatloze beleid van dit kut kabinet.

sickstyle | 01-05-15 | 16:23

Teleurgesteld in Rutte? Trek ff een nummertje....

Godsammekraken | 01-05-15 | 16:23

Troost U met de gedachte dat niet alleen het Armeense volk is zeer teleurgesteld in Rutte. Wij als autochtone Nederlanders zijn ook al jaren diep teleurgesteld in deze draaikont, en ondervinden dagelijks de schade van zijn onberekenbaar optreden.

miff | 01-05-15 | 16:23

Het zou je eigenlijk moeten verbazen maar dat doet het gewoon niet,wat in mijn ogen een nog ergere zaak is.

maluku twist | 01-05-15 | 16:23

Goede brief! Hulde, Armenen!
*Rutte, rot op*

Lewis Lewinsky | 01-05-15 | 16:22

Rutte zal dit wel weglachen, net als met alles. Of anders wegmoffelen, zoals de mh17-documenten.

Muggenmepper | 01-05-15 | 16:20

Rutte, rest nu echt nog maar 1 ding: Aftreden.

Creaguurdert | 01-05-15 | 16:19

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken