Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

WTF. Amnestie dreigt voor daders neerhalen MH17

Welja, nóg een filmpje. Omdat je de woorden van een minister het beste tegen hem kan gebruiken, door hem ze zelf uit te laten spreken. Want Koenders stond de pot weer te belazeren in de plenaire MH17-bijeenkomst vanmorgen. Leggen we uit, in drie minuten, in de video hierboven. Omdat Onderste Steen. Omdat Nederland recht heeft op openheid & eerlijkheid over MH17. En omdat het lang uitgesponnen politieke schimmen- en schaduwspel ertoe leidt dat we nu geconfronteerd worden met een staakt het vuren-akkoord van Poetin & Poroshenko waarin een wet is opgenomen die "vervolging en bestraffing verbiedt van personen in verband met de gebeurtenissen die plaatsvonden in bepaalde rayons van de regio's Donetsk en Loehansk." Dat betekent: Amnestie dreigt voor alle oorlogsmisdadigers in het oosten van Oekraïne. Als dat waar is - en dat wordt op dit moment uitgezocht - heeft Nederland tweehonderd mensen geofferd om Wereldoorlog III te voorkomen. AIDS-wetenschappers, PC-redacteuren, senatoren, militairen, leraren en tientallen mooie meiden aan boord van MH17: als Poetin zijn zin krijgt, gaat hun dood nooit gewroken worden via het internationaal oorlogsrecht. Hoe klein de kier naar vervolging ook was, de deur helemaal dicht smijten kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. MinPres Mark, word nou eindelijk eens WOEDEND, man.
UPDATE: "In het akkoord dat Rusland en Oekraïne op 5 september 2014 sloten stond de amnestie-afspraak ook al." (Via TPO, update 16:01) Als dit zo is, hebben Timmerfrans en Koenders duchtig zitten slapen.
BRIEF: Een deel van de verenigde nabestaanden eist opheldering.
Update: ANP-persalarm: Daders MH-17 vallen niet onder amnestie, aldus Oekraiense president Petro Porosjenko. Hij heeft het premier Mark Rutte gegarandeerd.

Reaguursels

Inloggen

You win some, you lose some..

yamahaha | 12-02-15 | 16:06

We hebben een regering van lafbekken. Niks nieuws. Wel jammer.

broervangruttepier | 12-02-15 | 16:07

Dat was dus de prijs die betaald moest worden voor de functie van TimmerFrans in Strasbourg...

Corrie-Corky | 12-02-15 | 16:07

Niet alleen Poetin maar blijkbaar heeft Poroshenko in dit geval ook heel wat te verbergen.

sinar2 | 12-02-15 | 16:08

Dit komt voor het kabinet wel heel goed uit, want nu hoeft die onderste steen niet meer naar boven te komen, want het heeft dan toch geen zin.
Doorgraven GeenStijl, doorgraven!!!

kapitein_iglo | 12-02-15 | 16:08

Flapdrol Bertje, de buikspreekpop van Rutte en Timmerfrans...

Brulboei_61SB | 12-02-15 | 16:08

Deal. Als we hier een oorlog mee kunnen afwenden, prima.
En de mij bekende nabestaanden zijn het hier volmondig mee eens. En deze uitkomst was vanaf het eerste begin duidelijk.

Lex Trumbauer | 12-02-15 | 16:09

Rutte: HAHAHA

Dutch_Holland | 12-02-15 | 16:09

Vraag me af wie deze voorwaarde heeft afgedwongen, Poetin of Poroshenko?

Borakh | 12-02-15 | 16:09

De daders van MH17 zijn door de Russen al lang ergens onder de zoden gestopt. De hoofddader is Putin zelf, de kans dat die ooit berecht wordt is toch nihil.

WaarDeWindWaait | 12-02-15 | 16:09

.. en u bent hierdoor verrast??

marcoplarco | 12-02-15 | 16:10

Amnestie is logisch. Degenen die op het knopje hebben gedrukt zijn niet de daders, maar gewoon soldaten die in een oorlog zitten en dachten dat ze een militair transportvliegtuig in het vizier hadden. De daders zijn de mensen die besloten hadden dat het wel een goed plan was om een lijnvlucht over een oorlogsgebied te laten vliegen waar al meerdere vliegtuigen waren neergehaalt in de voorgaande dagen. De daders zijn de mensen die dachten aan geld en commercieel gewin.

XaleX_2 | 12-02-15 | 16:11

Het berechten van die lui heeft mijne inziens minder waarde als vrede voor dir floebers in Oekraïne. Je krijgt niemand terug en er worden dagelijks meer mensen gedood. Hup Rutte terug in je hok en ga nog maar een wetje verzinnen om de Nederlanders uit te kleden of beter nog tief op

Zatkniss | 12-02-15 | 16:11

Het is voor Frankrijk en Duitsland helemaaaal niet moeilijk om Nederlandse belangen weg te geven, da's wel duidelijk. Weten we ook weer waar we staan in de pik-orde

marcoplarco | 12-02-15 | 16:11

En dit is vandaag besloten???? Yeah right, dit offer steunen ze wel heel erg snel.

Frie60 | 12-02-15 | 16:12

Denk niet dat we MinPres Rutte, Opa Ivo, Bertje Koenders of wie dan ook woedend gaan zien. Sterker: ik kan me niet aan de ranzige gedachten ontdoen dat er érgens in het Torentje een hele lichte slaak van opluchting te merken is. Dat de druk voor die Onderste Steen wat is afgenomen.

NulKommaNul | 12-02-15 | 16:12

Alsof Nederland ook maar iets te zeggen heeft over akkoorden opgezet door Poroshenko en Poetin. Wat had je nou verwacht, even serieus? Het is daar OORLOG..

Nozer | 12-02-15 | 16:12

Ongelofelijk maar misschien bewaarheid.Maar dat die steen nooit zou boven komen wisten de meesten van ons toch.Schurken met veel bloed aan hun handjes.

Pempy Boludo | 12-02-15 | 16:12

Paar dooie Nederlanders, who cares? Naast Nederlanders dan.

Sano | 12-02-15 | 16:13

Dat Engels van Koenders valt ook nogal tegen trouwens. Hij mag wel eens een weekje naar de nonnen om zijn uitspraak wat bij te spijkeren.

Outsider-Inside | 12-02-15 | 16:14

@kapitein_iglo | 12-02-15 | 16:08
Rutte en co moeten geweten hebben dat internationale amnestie tot de mogelijkheden behoorde, en dat ze dus geen beloftes konden doen over onderste stenen.

De firma List & Bedrog is nog steeds aan de macht.

rara | 12-02-15 | 16:14

Vind de 'WTF' in de titel getuigen van een stuitende naïviteit, gelukkig zijn de meeste reacties hier wat realistischer.

Nozer | 12-02-15 | 16:14

Rutte heeft het accoord gelezen en was er vanmidag nog dolenthousiast over.
www.telegraaf.nl/binnenland/23675903/_...

En dan moet serieus een Twittermeisje onze premier met de neus op de feiten drukken? Wat een land.

tipo | 12-02-15 | 16:15

Ik heb er niet zo veel verstand van, maar volgens mij is ofwel de nederlandse regering verantwoordelijk omdat bekend was dat het oorlogsgebied was en er vliegtuigen neergehaald konden worden. In welk geval de rebellen weinig te verwijten was want zij mochten er vanuit gaan dat er geen burgervluchten meer plaats vonden. Ofwel dat was niet bekend in welk geval de rebellen verantwoordelijk zijn omdat ze op vliegtuigen schoten zonder ze eerst duidelijk te identificeren. Maar beide schuldig kan volgens mij niet. Dus GS, maak een keuze op wie je boos wilt zijn en hou je daar aan.

RexMundi | 12-02-15 | 16:15

Duh... Ik riep het daags na het neerhalen al: Er is maar één les te trekken uit deze affaire en dat is dat wanneer u met een paarhonderd man uit de lucht wordt geschoten, uw overheid niets zal doen om uw leed te verzachten.

Maar vergeet u toch vooral niet om braaf te gaan stemmen, de volgende ronde. De kinderen van de boven-u-gestelden rekenen op uw inbreng.

stoethaspel | 12-02-15 | 16:15

XaleX_2 | 12-02-15 | 16:11

Aan geld en commercieel gewin. Zoals alle zorggraaiers en kaderleden die zichzelf elk jaar een nog hogere bonus toe vergaderen onder het mom van leed van andere mensen? Het neo-liberalisme moet gevoed worden in Europa en Poetin begrijpt dit als geen ander. Baltische staten is zijn het volgende doelwit van Poetin, Europa doet toch niets want die is zichzelf vol aan het vreten over de ellende van de kleine man.

Corrie-Corky | 12-02-15 | 16:15

@Borakh | 12-02-15 | 16:09
Misschien wel allebei.

rara | 12-02-15 | 16:15

Alsof het straffen van die dronken sergeant die het verkeerde vliegtuig neerhaalde iets op gaat lossen.

Het was een dramatische uitkomst van een hele rij domme beslissingen: Europa en Rusland die het allemaal hebben laten escaleren, Rusland die wapens stuurde, Oekraïense regering die het oosten provoceerde, DAAR VLIEGEN...
Probeer dat te accepteren en staar je niet blind op het veroordelen van een of andere Sergei

fail | 12-02-15 | 16:16

Zojuist is op de radio gemeld dat Kiev niet meer wil meewerken aan het uitzoeken van de schuldvraag.

Schaaldier | 12-02-15 | 16:16

ProAsfalt voorspelt dat als dat erin staat het er ook in blijft staan.
Je denkt toch niet dat de Strijdende Partijen, Oekraïne, Russia door zullen gaan alleen omdat Koninkrijk der Nederlanden tegen de amnestie is?
Nope.

Er is dan slechts één mogelijkheid: Rambo erop af sturen.
Als je in de smiezen hebt wie dat heeft geflikt dan stuur je onopvallende commando's erop af en gijzelen die personen.
Per busje overbrengen naar Koninkrijk der Nederlanden en die personen in Nederland berechten.
Ik neem aan dat de Nederlandse Regering hier - in het geheim - mee bezig is.

ProAsfalt | 12-02-15 | 16:16

Het niet vervolgen vanwege oorlogsmisdaden geldt niet alleen voor rebellen maar in niet mindere mate voor bepaalde west Oekrainse troepen die wat slecht kunnen richten met raketten en nogal eens burgers raken. Dus om dat nou volledig in Putin's schoenen te schuiven.
En dan nog, is er een iemand buiten Rutte die nu echt geloofd dat er ook maar 1 dader gepakt wordt, laat staan dat er keihard bewijs geleverd kan worden voor vervolging. Ik meen dat de meest belangrijke persoon in deze kwestie al kapotgeschoten is zelfs.

Dima Beeline | 12-02-15 | 16:17

Godverdomme lafbekken

80 | 12-02-15 | 16:17

Dom stuk. Kunnen ze helemaal niet. Als nabestaanden naar het internationale gerechtshof gaan vervolgen die echt wel. Zie ook de processen rond indië en Sebrenica

RoBD=Skullfucker | 12-02-15 | 16:18

Wordt kotsmisselijk van die uitzuigers in de regering, stuk voor stuk een verschrikkelijk stuk vreten.
Die alleen maar op 1 ding uit zijn hun toekomst beschermen.
Landverraders ten top.

DanBilzerian | 12-02-15 | 16:18

@rara | 12-02-15 | 16:14
ik ben benieuwd hoeveel belang het onderzoek nog krijgt

kapitein_iglo | 12-02-15 | 16:18

In een akkoord tussen 3 landen kan je zoiets niet bepalen maar als de EU ook akkoord gaat met deze deal dan gaan wij er niet meer over.

Simon_GS | 12-02-15 | 16:18

We have won #van Baalen..........

Schijngestalte | 12-02-15 | 16:18

Testosteronloze vergadertijgers. Het bestuur van dit land is een lachertje.

Dizzydent | 12-02-15 | 16:19

Wat Koenders ook wil of Rutte for that matter, de Russen heb toch schijt aan NL. Punt. En onze politiek wil perse voor alle monden koken, wat dus niet kan. Maar men ruilt liever wat mensenlevens voor een paar maanden langer in het torentje hoor, vergis je niet. Het is macht, dan macro economisch geld, dan Brussel, en dan komt "het volk" want die mogen namelijk betalen voor al die mooie spelletjes. Altijd met geld, soms met ene handvol levens. Zo rollen ze.

Beaulefermier | 12-02-15 | 16:20

als Poetin zijn zin krijgt, gaat hun dood nooit gewroken worden via het internationaal oorlogsrecht.
Mag ik zo vrij zijn dit geleuter te noemen. Wie zegt dat Poetin zijn zin krijgt? Het is heel goed mogelijk dat deze deal lijkt op de teksten in het verdrag (onze misvormde grondwet) van Lissabon waarin ook vrijwaringen van toepassing zijn. Geldt dit dan ook voor Van Baalen en Timmerfrans die, hun talen prevelend, niet vervolgbaar zijn? Denk aan de VS en het Int.Strafhof Den Haag. Ik wil Poetin niet op voorhand verdedigen maar de basis van het probleem blijft nog steeds dat KLM (via Malaysian) bewust over Oekraïne vloog en dat Kiev bewust enkel voor geldelijk gewin de vluchten niet omleidde. De doofpot lijkt compleet. Deksel er op en strik er om.

gnor | 12-02-15 | 16:20

Zou het dan toch nog spannend worden? ik ging er eigenlijk al van uit dat mijn kleindochter bebourkaad en besneden door het leven zou gaan. Misschien toch nog maar even die cursus Russisch achter de hand houden.

vaas klaak | 12-02-15 | 16:21

Jan Marijnissen had volkomen gelijk...
FLAPDROL!

Ommezwaai | 12-02-15 | 16:21

Degenen die de trekker over hebben gehaald zijn niet de echte daders. Die hebben niet expres een passagiersvliegtuig uit de lucht geschoten. Degenen die de vliegtuigen daar hebben laten vliegen zijn de echte daders.

WieIsDeChef | 12-02-15 | 16:22

Ondertussen hoopt op een Nederlandse lente. Meer dan die alleen die eerste zonnestraaltjes in April.

vaas klaak | 12-02-15 | 16:23

En hee, laten we vooral nog een paar duizend Oekrainers kapoetpot laten knallen. We gaven er geen fuck om voor MH17 dus waarom nu wel. Laten we als Nederland even fijn vrede torpederen want 200 Nederlanders zijn belangrijker dan 5000 Oekrainers.

Dima Beeline | 12-02-15 | 16:23

Nazi's uit Kiev ruilen een stuk land tegen vervolging van het neerhalen van MH17 en het vermoorden van 4500 menschen (onschuldige burgers / etnische Russen).

Niets meer. niets minder.

Onze man in Mockba | 12-02-15 | 16:23

Gewoon als de Israeli's weleens gedaan hebben, zodra je weet wie het zijn kidnappen en hier berechten.

Trouwens: IMF gaat €35 Miljard steun geven aan de Oekraïne (ze weten niet hoe snel ze met geld moeten gaan strooien). Een flink deel daarvan is ook afkomstig uit de EU (guess who). Betalen we door de Oekraïniers over te halen met geld gewoon voor dit amnestie.

TheseDays00 | 12-02-15 | 16:23

@Ommezwaai | 12-02-15 | 16:21
Jan heeft nog altijd gelijk gehad.

Boris die Sauertopf | 12-02-15 | 16:23

Filmpje begint met "5 feb 2014". Moet dat niet 2015 zijn?

Kapucijnes | 12-02-15 | 16:24

Als wij geen partij zijn dan kunnen we ze gewoon pakken..... toch ?
Oja shit...wij hebben Mark...baksteen... laat ook maar...

Roger-Rabbit | 12-02-15 | 16:24

"MinPres Mark, word nou eindelijk eens WOEDEND, man."
Ja… vast. Die engnek wordt pas woedend als z'n moeder z'n was niet doet. 200 doden levert bij Mark niets meer dan een geniepig nerveus lachje op. We hebben nu onderhand om de dag een debat of andersoort "babbeltje", en hoewel ze steeds beter worden in het verkopen van een eenduidige leugen, élke dag komt er weer wat nieuws naar voren waaruit blijkt dat ze de boel belazeren waar je bij staat. Letterlijk.
_
Wat krijg je toch een ontzettende schurft aan je plasser als je die leipo's weer hoort. Geen woord aan waarheid komt er uit bij die smiechten.

kanon0503 | 12-02-15 | 16:24

Rutte, hier heb je je onderste steen.http://www.bnr.nl/nieuws/oekraine/268412-1409/amnestie-voor-rebellen-bemoeilijkt-strafonderzoek-mh17

Schaaldier | 12-02-15 | 16:24

Overigens als die bepaling er niet in stond waren ze ook nooit vervolgd ... wat de regering ook verder beweerd.

Simon_GS | 12-02-15 | 16:24

gnor | 12-02-15 | 16:20
Loop jij niet een beetje te ver voor de muziek uit?
Wie heeft dat bedongen?
Poetin of Poroshenko, dat weet jij helemaal niet.

Klier van Bartholin | 12-02-15 | 16:25

Nou, als amnestie oorlog kan voorkomen, gelijk doen zou ik zeggen. Wie zit er nu buiten, wapenhandelaren, banken, olie industrie en militair industrieel complex op oorlog te wachten?

drollewupper | 12-02-15 | 16:26

Boeiend...dus een bestand dat een paar duizend mensen kan redden moet doorgaan om de schuldigen van 200 doden te pakken.
Laten we alsjeblieft in Nederland eens leren wat of wie we zijn. Een klein landje met een hele grote haven, en verder totaal marginaal in de wereldpolitiek.

Eindbaaz | 12-02-15 | 16:26

Als het waar zou zijn dat het een ongelukje was dan zouden wij en belangrijker nabestaanden dit nog begrijpen. Echter was het een duidelijk een uiting van agressie van Rusland richting Europa. Niks we dachten dat. Gewoon we wisten het en we wisten ookbdat we er mee weg konden komen. Rutte mag nu ontslag indienen en samen met de betrokken ministers oprutten.

Veel Vaak | 12-02-15 | 16:26

Nu er dan onschendbaarheid zou zijn, laten we eens iets geks doen. De torengesprekken en de cockpit voice recorder laten HOREN (nee, niet een stukje uitgetikte tekst). Ik denk dat we daar zo onderhand toch wel eens recht op hebben.

Pimp my Voortuin | 12-02-15 | 16:26

Vraagje...van wie kwam die eis?

winterkoning | 12-02-15 | 16:27

Ik heb Rutte toch wel eens vaker horen liegen? Over geen cent meer naar Griekenland..., over 1000 euro..., over belastingverlaging...

wapster | 12-02-15 | 16:28

Vraagje...van wie kwam die eis?
winterkoning | 12-02-15 | 16:27
Nog niet bekend.

Klier van Bartholin | 12-02-15 | 16:28

Boeiend...dus een bestand dat een paar duizend mensen kan redden moet doorgaan om de schuldigen van 200 doden te pakken.
Laten we alsjeblieft in Nederland eens leren wat of wie we zijn. Een klein landje met een hele grote haven, en verder totaal marginaal in de wereldpolitiek.

Eindbaaz | 12-02-15 | 16:28

Leuk als nabestaanden ook, als je door je eigen regering en wereldpolitiek zo in de steek wordt gelaten. En allemaal omdat die Russen zo graag die Oekraïense klei willen hebben, achterlijk.

HaatAth3ist | 12-02-15 | 16:28

In wat GS als bullterriër flikt in deze materie past slechts grote bewondering.
"Go for the throat...".

R.B.Scott | 12-02-15 | 16:28

Als Rutte slim is, dan stelt hij vandaag nog Duitsland, Frankrijk, Rusland en Oekraine in staat van beschuldiging voor het neerhalen van MH17. De amnestiewet is namelijk nig niet van kracht. Dus nu kun je iedereen nog in staats van beschuldiging stellen.

tipo | 12-02-15 | 16:29

@winterkoning
Als je bedoelt, wie wil er niet meer meewerken aan de schuldvraag San is het antwoord Kiev.

www.bnr.nl/nieuws/oekraine/268412-1409...

Schaaldier | 12-02-15 | 16:29

-weggejorist-

Schaaldier | 12-02-15 | 16:29

Tja, als ze dachten te schieten op een militair doel dan hebben ze juridisch ook niets fout gedaan. In een gewapend conflict mag je burgerslachtoffers maken als je mikt op militaire doelen. Weet oa de VS alles van.

"Following the Second World War, a series of treaties governing the laws of war were adopted starting in 1949. These Geneva Conventions would come into force, in no small part, because of a general reaction against the practices of the Second World War. Although the Fourth Geneva Convention attempted to erect some legal defenses for civilians in time of war, the bulk of the Fourth Convention devoted to explicating civilian rights in occupied territories, and no explicit attention is paid to the problems of bombardment and the hazardous effects in the combat-zone.

In 1977, Protocol I was adopted as an amendment to the Geneva Conventions, prohibiting the deliberate or indiscriminate attack of civilians and civilian objects in the war-zone and the attacking force must take precautions and steps to spare the lives of civilians and civilian objects as possible. Countries that are currently not signatories to Protocol I are the United States, Israel, Iran, Pakistan, India, and Turkey.

The Rome Statute defines that "intentionally directing attacks against the civilian population" to be illegal, but only came into effect on July 1, 2002 and has not been ratified by every country."

Ratatosk | 12-02-15 | 16:30

@wapster
Zou mij eerder verbazen als hij eens de waarheid sprak.

Roger-Rabbit | 12-02-15 | 16:30

Een gewetenloos iemand als Koenders, die helemaal niets geeft om de honderden doden, zal het achterhouden van de volledige waarheid ongetwijfeld ook niet als liegen zien.

Morgenhout | 12-02-15 | 16:30

Hat kan Rutte allemaal gene ene moer schelen
s12.postimg.org/j7mu5vm59/Rutte_berech...

Piet van den Hoek | 12-02-15 | 16:31

Tussen wie is dat contract getekend?
Heeft NL getekend?
Indien nee, dan gewoon doorgaan met onderzoek en berechting.
Indien ja (door lidmaatschap van EU) dan heeft iig Australie en Malaysia niet getekend.

Number3 | 12-02-15 | 16:31

het kan Rutte allemaal gene ene moer schelen
s12.postimg.org/j7mu5vm59/Rutte_berech...

Piet van den Hoek | 12-02-15 | 16:32

"In het akkoord dat Rusland en Oekraïne op 5 september 2014 sloten stond de amnestie-afspraak ook al."
Niets mee te maken… dat akkoord is tussen Rusland en Oekraïne. Daar heeft de rest van de wereld niets mee te maken, helemaal omdat de doden uit dat vliegtuig niet eens uit Rusland komen. Om te kotsen.

kanon0503 | 12-02-15 | 16:32

Rusland was volgens mij niet de ondertekenaar van de geheime overeenkomst die controle mogelijk moest maken over de bevindingen van het onderzoek. Ukraine had een veto, niet Rusland. Het is dus vele malen logischer dat deze amnestie iets is in het belang van Ukraine.Als men toen zou weten dat allen der ondertekenaars onschuldig zou zijn, waarom dan zo'n krampachtige geheimhoudingsovereenkomst aangaan?

Pimp my Voortuin | 12-02-15 | 16:33

Number3 | 12-02-15 | 16:31
Het probleem van het niet uitleveren blijft dan bestaan.

Klier van Bartholin | 12-02-15 | 16:33

We kunnen ook vandaag uit de EU stappen. Dan zijn we geen ondertekenaar.

tipo | 12-02-15 | 16:33

Zal wel een voorwaarde zijn, die Putin bedongen heeft om de vrede te bewaren. Het is een van de redenen van de sancties. Alles heeft een ,prijskaartje, deze ook.

Archy Bunker | 12-02-15 | 16:34

XaleX_2 | 12-02-15 | 16:11

onzin; de echte daders zijn die megalomane mannen met een klein pikkie (maar die een grote joris willen); ze denken dit te bereiken door een oorlog te beginnen en daarvoor andere mannen, vrouwen en kinderen op te offeren;

ik mag leien dat het pikkie van Putin er vroegtijdig af mag vallen of verschrompelen tot erwt.

peter1953 | 12-02-15 | 16:35

En schop die stagiair er eens uit die steeds GS-roze ondertitels plaatst zodat ze beroerd te lezen zijn. Enneh... "DEMO MODE"???

Kameroudste | 12-02-15 | 16:36

En waar is de EUSSR nou met het vrede en veiligheid voor alle burgers ??

Blijkbaar zijn de Nederlanders alleen goed om geld af te geven.
De EUSSR wil zich overal mee bemoeien, maar als je ze nodig hebt is het ineens Nederland, en geen Europese zaak.

Weer een goede reden om uit de EU te stappen.

Winston1 | 12-02-15 | 16:36

Rutte binnenkort in een afsluitende verklaring:
"Uit een totaal en zwaarwegend respect voor de nabestaanden is besloten de eventuele schuldigen niet te straffen. Dat zij moeten leven met de gedachte een kleine 300 mensen te hebben vermoord is een zwaardere straf dan iedere vrijheidsstraf. Deze mensen hebben levenslang. Zij zijn ook nabestaanden. Ik wil het hier graag bij laten."

De waard zijn gast | 12-02-15 | 16:38

Dan heeft Poetin ook amnestie gekregen.

ProAsfalt | 12-02-15 | 16:39

sukkels over de daders blablabla.
ze gaan weer bij de nl regering beginnen met achter diegene die dat hebben gedaan aan te gaan weer.
terwijl dat vliegtuig er nooit had mogen vliegen.
natuurlijk doen ze `t zo.
om redelijk te zijn moeten ze naar zichzelf kijken wat er is fout gegaan.
iedereen kon `t weten die `t nieuws keek.
en anderen maatschappijen gingen al daarom niet meer die route.
tijd om naar jezelf te kijken k.tregering.
anders mogen ze van mij weer vallen.

iets | 12-02-15 | 16:39

peter1953 | 12-02-15 | 16:35
Rusland is niet de agressor in dit conflict, Poetin verdedigt zijn achtertuin en de overwegend Russisch georiënteerde bevolking in het oosten. We mogen dan wel in het Westen wonen, dat wil niet zeggen dat we aan de goede kant staan. De foute boeven met expansiedrift zitten aan de kant van het Westen helaas en ze spelen over onze ruggen geopolitieke spelletjes.

XaleX_2 | 12-02-15 | 16:39

Amnesty is an admission of guilt.

Baronwater | 12-02-15 | 16:40

@Onze man in Mockba | 12-02-15 | 16:23
De Eeuwige Fascist uit Moskva stort z'n buurlanden weer in de ellende, niets meer en niets minder. Rusland was ongeveer één decennium te pruimen als bijna normaal land (jaren '90), toen ze financieel aan de grond zaten en je de imperialistische Russische adem niet hoefde ruiken in het GOS.

Heeft Putler trouwens al Wiedergutmachung overgemaakt voor de miljoenen 'koelakken' die door het Kremlin zijn vermoord? Oh nee, schuld en schaamte is iets wat die karpatenkop niet kent. Hij is net een moslim, he?

Zware Guy | 12-02-15 | 16:40

Number3 | 12-02-15 | 16:31

Lijkt me zeer onlogisch als Maleisië getekend zou hebben. Die mochten van Nederland en Oekraïne al vanaf dag 1 niet meewerken aan het onderzoek.

Schaaldier | 12-02-15 | 16:41

Wat heeft bertje koenders, deze derde keus kneus, uberhaupt van doen met deze discussie? Hij liep toen ergens anders de kantjes er van af.

|skander | 12-02-15 | 16:42

-weggejorist-

|skander | 12-02-15 | 16:43

Het is steeds pijnlijker duidelijk dat Nederland niks meer voorstelt.. De rest van Europa ook niet trouwens.. Behalve de Duitsers, die hebben eindelijk de hegemonie waar ze al dik een eeuw naar hunkeren. Ironisch genoeg nu zonder de aanstichter te zijn. Maar wel over lijken dus.

Ach ja, er zijn ondertussen vast wel weer meer dan 200 toekomstige Nederlanders ingevlogen.

JohnnyLion | 12-02-15 | 16:43

Pluché is te warm, Kop moet zijn amnestie dreigt voor falende bestuurders in MH17 zaak....

MichaelG. | 12-02-15 | 16:44

peter1953 | 12-02-15 | 16:35
Wat een geluk dat jij niet een van die MH 17 passagiers was, probeer jouw stelling maar eens aand de nabestaanden uit te leggen.

Baronwater | 12-02-15 | 16:44

Ach,de onderste steen was altijd al een steen des aanstoots,. Die steen is immers het bewijsstuk dat Rutte een knoeier is.Iemand die frustratie's kanaliseert en tot in lengte van jaren betwijfeld wordt,net als het gezag ten tijde van Srebrenica .Maar getroost,Obama is een even grote knoeier wegens te veel uitstel in het mollen van IS en de uit de hand lopende kosten om Oekraïne en straks Griekenland,voor het westen overeind te houden.De "jaren 30" van deze eeuw zijn dus nog lang niet voorbij. Vrede voor onze tijd ? De knoeiers hier verschillen niet van Neville Chamberlain.Maar hopen op een Churchill.

Dolphi | 12-02-15 | 16:45

@De waard zijn gast | 12-02-15 | 16:38
WTF… dat klonk zó als iets wat die gluiperd zou zeggen dat spontaan de haren in m'n nek overeind gingen staan!

kanon0503 | 12-02-15 | 16:46

Damn, Onze overheid mede schuldig aan massa moord. En ik ben medeplichtig wegens belasting betalert :/

Methylfenidaat | 12-02-15 | 16:46

Het feit alleen al dat die eis in het verdrag staat betekent dat iemand precies weet wie de daders zijn. Misselijk word ik er van dat dit soort koehandel mogelijk is.

marcoplarco | 12-02-15 | 16:46

XaleX_2 | 12-02-15 | 16:39
Sorry Peter dit was voor Xalex bedoeld.

peter1953 | 12-02-15 | 16:35
Wat een geluk dat jij niet een van die MH 17 passagiers was, probeer jouw stelling maar eens aan
de nabestaanden uit te leggen.

Baronwater | 12-02-15 | 16:49

@kapitein_iglo | 12-02-15 | 16:18
Dat onderzoek komt naast de Srebrenica-fotorolletjes te liggen.

rara | 12-02-15 | 16:49

Zo zo dus Igor Komoloisky gaat hier mee weg komen... Het helpt dus toch om een zoon van de VPOTUS een flutbaantje aan te bieden en ongetwijfeld met zijn coke neusje in een paar comprommiterende poses op de pheateau te hebben staan.

Geopolitiek. Het is nog nooit zo vuil geweest.

trip666 | 12-02-15 | 16:49

"No, the amnesty law hasn't been passed and it excluded MH17"

Niets aan de hand dus.

mr. coffee | 12-02-15 | 16:50

Deze hele toestand begint steeds meer op een absurdistisch toneelstuk van Harold Pinter te lijken waarin het alleen nog maar draait om het rechtbreien van de gemaakte fouten na de MH17 ramp door de regering.

Wat Rutte meteen had moeten doen op 18 juli (zoals ik hier toen ook gepost heb in de wetenschap dat men toch wel meeleest) is zelf naar Oekraïne (en eventueel Moskou) te gaan met een paar vliegtuigen met bergers, body bags, beveiliging en 20 camera teams van de complete wereldpers en gewoon in de publiciteit in Oekraïne op het vliegveld voor het oog van de hele wereldpers afdwingen dat er een staakt het vuren kwam zodat Nederland de lichamen zorgvuldig en snel kon bergen. En ook een publiek beroep doen op Poetin om dit af te dwingen bij de rebellen. Dat had Poetin toen niet kunnen weigeren. Maar wat doet Meneer, die gaat doodleuk op een terrasje in de zon zitten. Toen zag je al dat hij geen leider is en dat nemen de Nederlanders hem nog het meest kwalijk, hij had meer voor zijn eigen onderdanen moeten opkomen. Dat was fout 1. De aanpak in het begin was al fout en sindsdien loopt Rutte eigenlijk continu achter de feiten aan.

Maar toen werd het nog erger, door de grote stress en de aanzwellende woede in het land gaat Rutte improviseren en komt ineens na een paar dagen wegduiken met z'n ferme "onderste steen" uitspraken en trekt het onderzoek naar Nederland toe. Toen sloeg hij weer door de andere kant op. Bij een Maleisisch vliegtuig dat in Oekraïne neerstort ligt het niet voor de hand o.b.v. ICAO dat NL het onderzoek doet, zoals het Kabinet zelf ook concludeert in Document 34 van de WOB-stukken, link hier: www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/c...

Het komt Oekraïne op dat moment heel goed uit om Nederland het onderzoek te laten doen, zo wordt Nederland ook in het hele politieke Oekraïense moeras getrokken. Dat had Rutte blijkbaar niet helemaal door. Dat was fout 2. Nu is het een mission impossible om dat onderzoek tot een goed einde te brengen, dat was voorzienbaar.

En nu is er de discussie over wat de Nederlandse regering precies wist VOOR 17 juli en daar wordt dan ook nog eens zeer geheimzinnig over gedaan, met allerlei gedraai en zwartgemaakte documenten in plaats van gewoon open kaart te spelen waardoor er bij veel mensen nu de indruk ontstaat dat ze iets te verbergen hebben, dat is fout 3.

Het enige wat ze goed kunnen is met emotie-management bezig zijn, al meteen heeft men het in die WOB stukken over herdenkingen, monumenten etc. Maar waar het aan ontbrak is adequaat crisis-management in de eerste dagen na de ramp en verkeerde inschattingen van de situatie. Dat is de belangrijkste oorzaak van de huidige puinhoop en men moet zich nu in steeds belachelijkere bochten wringen om daar nog een enigszins goed verhaal van te maken.

Outsider-Inside | 12-02-15 | 16:51

De onderste steen heeft nu dus een naam, "amnestie" hmmm..

djiezuskrijst2 | 12-02-15 | 16:53

Baronwater | 12-02-15 | 16:49
Het is geen stelling, maar een feit en de geschiedenis tot op heden aan toe.

XaleX_2 | 12-02-15 | 16:54

@De waard zijn gast | 12-02-15 | 16:38
u is textschrijver voor Rutte himself? Dit zou exact zijn woorden kunnen zijn!!

kapitein_iglo | 12-02-15 | 16:54

Fantastisch. Misschien moeten we ze ook een verblijfsvergunning en uitkering geven, deze helden.

panadol | 12-02-15 | 16:55

Liegen is een vak !

Uw Verzekeringsadvis | 12-02-15 | 16:57

Om je belastingparadijs instand te houden, eist Corporate EU dat je indien nodig bereidt bent je eigen bevolking te offeren.
Aardgas Groningen en nu MH17.

gebrokenvleugel | 12-02-15 | 16:57

et pis loopT me lauw langs den enkels ...

Centauri3 | 12-02-15 | 17:01

De intense naiviteit van onze regering en volksvertegenwoordigers...de daders hebben waarschijnlijk het einde van de dag dat MH17 neerkwam niet meer gezien. Of het een ongeluk was of opzet, zij die het weten zouden het politici moeilijk kunnen maken dus ik vrees dat deze steen niet meer bovenkomt.

devil13 | 12-02-15 | 17:04

Ik denk dat het hele kabinet Rutte niet zo blij is met Geenstijl. Het is zo lastig als je steeds gedwongen wordt tot nadenken en zorgvuldigheid. De ruimte om te rommelen, te sjoemelen, te liegen en te bedriegen, wordt wel erg klein gemaakt met al die video's.
Het toont ook aan dat Tweede Kamerleden een niet zo wakker volkje vormen, met slechts enkele uitzonderingen.

Fijnstoffer | 12-02-15 | 17:06

Fa. Bribe & Blackmail in full motion.

*Commander...! we have been #Dutched*

Centauri3 | 12-02-15 | 17:10

Als keizerin Merkel de plooien aan de rand van Europa glad strijkt hebben Rutte en Koenders niets in te brengen... gelukkig.

Maaiveld | 12-02-15 | 17:12

Het tuig zit niet in Donetsk/Kiev/Moskou maar in Den Haag.

Madrox | 12-02-15 | 17:13

Laatst was er een bericht over een ex-kampbewaker van meer dan 90 jaar, die vervolgd gaat worden voor misdaden van meer dan 70 jaar geleden.
Hij had persoonlijke bagage gesorteerd van kampbewoners of zo iets, wat inderdaad een zware misdaad is ....
Als die man geen amnestie krijgt, hoewel hij er al een straf van 3 jaar voor had uitgezeten, wat staat de daders van de MH17-misdaad dan nog te wachten in de eeuwigheid der dagen? Zeker geen amnestie (of toch?).

bruin kikkertje | 12-02-15 | 17:14

bij welke stand van de incompetentie-graadmeter kan een kabinet eigenlijk naar huis gestuurd worden?
Moet ie echt op 0 staan?

charissa | 12-02-15 | 17:15

@TheseDays00 | 12-02-15 | 16:23
Best ironisch dat je als ouder van een neergeschoten kind geld via belasting en IMF straks voor wederopbouwski zit neer te leggen voor die moordenaars.

ca12nag3 | 12-02-15 | 17:16

De strijd in de Oekraine was vanaf het begin al geopolitiek. Dat onze regering het onderzoek naar zich toe getrokken heeft was een naïeve zet die de Russen en VS maar wat graag bevestigden. Laat ze maar onderzoeken wat ze willen. Ondertussen spelen wij verder. Waarom was dit vanaf moment 1 geen EU onderzoek? Daar hebben we dat hele apparaat toch voor? Je kan je toch ook niet voorstellen dat Texas alleen een onderzoek uitvoert op een aanslag op Amerikanen omdat het vliegtuig vooral Texanen betrof? Een grote broek aantrekken is leuk voor de buhne maar levert daarna alleen maar schaamte op. Hoe een land klein kan zijn in grote dingen. Er wordt niemand veroordeeld. De daders zitten niet op het Binnenhof, zij zijn naïef en bezig met een rekentoets. Het internationale rekenspel is boven hun pet gegrepen.

rarity | 12-02-15 | 17:16

Ik geloof allang niet meer dat we ooit nog de waarheid horen over mh17. Zelfs niet als geenstijl blijft poeren en rtl nieuws blijft wobben. Nog minder geloof ik dat dit akkoord een oorlog daar tegen houd. Putin koopt alleen wat repatriërings tijd zo, met iemand die zo volstrekt eigenzinnig en onvoorspelbaar is houdt een akkoord geen stand. De Oekraïne vertrouw ik ook voor geen cent gezien van uit de overheid daar nu ook niet bepaald is meegewerkt na de mh17.

saidnowomanever | 12-02-15 | 17:19

charissa | 12-02-15 | 17:15
Nee op 100 en dat bedoel jij eigenlijk.

Klier van Bartholin | 12-02-15 | 17:21

Wat Putin echt vindt van Nederland.
pbs.twimg.com/media/Bf4MwB2CYAEBvAJ.pn...

ca12nag3 | 12-02-15 | 17:21

ik zie kereltje Pechtold al handenwringend in de coulissen staan, trappelend van ongeduld om het stokje over te nemen.

Eppo | 12-02-15 | 17:26

Weet Opstelten het al?

Koonkluk Huis | 12-02-15 | 17:28

Het begint best eng te worden. Het wordt weer tijd dat het kabinet klapt. Mag het alsjeblieft voordat de nieuwe zorgwet ingediend wordt net als met dat rekeningrijden van Tineke Netelenbos. Toen viel op de valreep nog het kabinet Kok II en een of andere onbekende Pim was een boek Acht jaar Paars aan het schrijven.

Ik reaguur al 5 jaar | 12-02-15 | 17:36

How The West Was Won And Where It Got Us. Nice!

Uncle Tupelo | 12-02-15 | 17:36

Wow, ik dacht dat ik de enige zou zijn met deze niet-onderbuik mening, maar dat valt mee.
Het neerhalen van MH17 was, helaas, helaas, een ongelukje, en geen vooropgezet plan.
M.a.w. de personen, die de lanceer knop in drukten, zouden dat liever niet gedaan hebben, zo lijkt het zeer waarschijnlijk. (Want de "officiele" conclusie laar nog even op zich wachten, grmpf).
Dat deze , voor NL grote tragedie, als onderhandelingswaar ingezet word, vind ik zowaar niet stuitend en logisch. Als het de Russen maar een pad geeft om in te binden, op te zouten, en en-passant helpt op WO 3 te voorkomen.
.
Het is wat het is, helaas.

hotmint | 12-02-15 | 17:36

Rutte gaat vanavond iets zeggen. Is eerst nog even langs zijn moeder geweest die hem heeft afgeraden om die Spongebobstropdas te dragen. Hij moet eerst zijn serieuze gezicht op zetten en dan vervolgens spelen dat ie heel boos is dat de MH17 daders ontkomen als onderdeel van het politieke spel.En dat ie niet zal rusten voordat... hij op een Haagsch terrasje een cappuccinootje heeft gehad.

Keukela | 12-02-15 | 17:37

Die doden krijg je er toch nooit voor terug, en na 10.000 gesneuvelden (en 6000 ingesloten soldaten) is het welletjes geweest, elkaar afslachten doen ze maar in achterlijke gebieden waarvan de religie en cultuur in deze eeuw toch niet thuis hoort..
Ik blijf bij mijn inschatting dat het allemaal gebeurt is omdat de rebellen niet beschikte over de ondersteunende apparatuur, zodat IFF beperkt mogelijk was, en men om het eigen hachje te redden de BUK heeft afgeschoten, in de veronderstelling dat het wederom een Oekraïens gevechtstoestel was. Geen kwade opzet, en zodoende dus geen misdaad, maar een ongeluk, vergelijkbaar aan een afzwaaier.
De partijen die de MH-17 vlucht hebben toegestaan om over dat gebied te vliegen zijn de enige die achter de tralies thuis horen, focus de woede daar maar op. Dat is tenminste nog een haalbare kaart ook.

Abject | 12-02-15 | 17:43

Geef ze maar amnestie maar dan verwacht ik wel dat onze roverheid deze zaak op zijn israelisch gaat oplossen. Gewoon de verantwoordelijken een voor een liquideren. Wat willen die Russen daaraan doen dan? Maar onze roverheid zijn weekdieren, je betaalt je scheel aan alles en als puntje bij paaltje komt laten ze je nog barsten ook. Mensen wordt het niet eens tijd voor een ouderwetse bijltjesdag??

sjipsknippert | 12-02-15 | 17:46

Dat is tenminste nog een haalbare kaart ook.
Abject | 12-02-15 | 17:43
No change.

Klier van Bartholin | 12-02-15 | 17:48

@Klier van Bartholin | 12-02-15 | 16:25
gnor | 12-02-15 | 16:20 Loop jij niet een beetje te ver voor de muziek uit?Wie heeft dat bedongen?Poetin of Poroshenko, dat weet jij helemaal niet.
=Dat geef ik nou juist aan dat dit niet bekend is. Ik geef enkel aan dat dit lijkt op eerdere verdragen/afspraken. Ik ga er van uit dat Poetin juist niets wil toegeven; formeel is hij geen directe partij maar wel Kiev's Poro en de separatisten. Poetin is net zoveel partij in Oost-Oekraïne, als de VS en de EU in Kiev c.a.
Denk in een voorbeeld ook eens aan de waarheidscommissie in Zuid-Afrika en amnestie voor mensen van de AWB.
Om een oorlog te beëindigen moet je soms bepaalde besluiten nemen. In dit geval kan dat tegen Nederland werken
Mijn persoonlijke visie is dat juridisch gezien de huidige deal in Minsk de afspraken m.b.t. het JIT doorkruist waardoor Nederland schaakmat staat. Dit los van de beweringen uit Frankrijk dat MH17 zou zijn uitgesloten van enige regeling.

gnor | 12-02-15 | 17:53

Hoe is het eigenlijk met Rutte? Ik zie hem nog maar weinig de laatste tijd. Zo'n beetje de meest onzichtbare MP van de afgelopen 100 jaar. Kan zelfs JP "auw, mijn teen is ontstoken" Balkenende niet tegenop.

Mr Dixit | 12-02-15 | 17:56

Als je toch moet kiezen tussen het beëindigen van een oorlog, of het blijven najagen van 3 onbetekenende poppetjes, waarvan je overigens nooit zult weten of ze echt wel schuldig zijn, lijkt mij de keuze makkelijk.

BekiekUtMoar | 12-02-15 | 18:00

RTL nieuws zegt doodleuk dat de daders de mensen zijn die op het knopje drukten. Ze kunnen dan wel lekker WOBben, maar ze blijven wel naïef en politiek correct met hun verslaggeving en hun conclusies.

XaleX_2 | 12-02-15 | 18:03

Als vóór 18 maart maar duidelijk wordt dat de Nederlandse overheid onjuist gehandeld heeft, en ze indirect toch gestraft worden doordat t ze stemmen kwijtraken uit t hele land...en Wilders er meer krijgt

CrapoTheGreat | 12-02-15 | 18:03

Denk dat het westen meer baat heeft bij amnestie
Hoezo Poetin gelijk weer?
Geen stijl klinkt al als veroordeling van jullie
Is allemaal vies s

tobbie | 12-02-15 | 18:04

Denk dat het westen meer baat heeft bij amnestie
Hoezo Poetin gelijk weer?
Geen stijl klinkt al als veroordeling van jullie
Is allemaal vies spel

tobbie | 12-02-15 | 18:04

Wat wil je met weer zo´n arrogante, narcistisch-opportunistische mooiprater voor zichzelf. Timmermans de tweede zou je zeggen.
18 maart afrekendag voor de hele kliek in Den Haag.

Knoekibebo | 12-02-15 | 18:15

Ik ben benieuwd of deze MH17 discussie resistent is voor het *kuch* beste kabinet sinds de 2e wereldoorlog.

Ik blijf het politieke toneelstuk nog steeds spiegelen met het reilen en zeilen van een oude windows 95 pc die door de jaren heen is opgekalefaterd naar windows vista + de bijbehorende hardware, maar nog steeds blijft vast lopen.
Net als overheden jaar in jaar uit nieuwe wetten maken met de nieuwste en duurste speeltjes waar eigenlijk geen geld voor is.
Zo ploetert ook de ICT voort in het ontwikkelen van nieuwe gebruikers interfaces en protocollen.

We zitten nu in de transitiefase om te kiezen om nog 5 jaar verder te gaan als windows 7 met zware computerkast of om alles naar de cloud te gooien waar MH17 figuurlijk al uit is vernietigt, maar waar we wel zelfs straks vanaf de koelkast en weet ik wat voor kleine devices de cloud mee kunnen benaderen.

Zodra alles in de cloud zit, zonder verzet (reaguuren is geen verzet) is het totalitaire regime een feit.

Dat is, als jij en ik hier nog steeds blijven reaguuren totdat we vroeg of laat van ons bed worden gelicht door de knokploeg van Opa Ivo.

(De US pompt al enige tijd volle gas, alle data die ze maar van internet kan vangen in haar nieuwe datacenters om zo voor iedereen alvast een keurig profieltje bij de hand te hebben in geval van goed gedrag, maar vooral bij slecht gedrag is de echte achterliggende gedachte)

Als de bevolking in opstand komt om de gevestigde orde wereldwijd van de stoel te wippen, pas dan kunnen we een cloud bouwen die garandeert dat er geen vrijheidsbeperkende en spionerende maatregelen vanuit de US, Brussel, etc. ingebakken worden in al onze devices en is de Cloud straks net zo vrij als hoe we de aller eerste jaren van het internet hebben ervaren, maar dan blijvend!

Dan pinkt ook Nikola Tesla een traantje weg, net als Pim, Mandela en Kennedy, maar dan eindelijk eens uit vreugde ipv. schaamte.

Ik geef het nog 5 jaar om alle onderste stenen naar boven te halen welke voor velen al eeuwen moedwillig verborgen zijn gehouden. Waaruit door religieuzenhaat zelfs het IS is geboren, de oversteek bij Calais vandaag de dag tot 3e wereldgebied is verworven.
Religie anno 2015 nog steeds niet is omgedoopt tot wereldwijd sociaal geaccepteerd fopverhaal om de gemoederen bezig te houden.

En dat allemaal ter wille van geld, geld, geld, leugens, eigen gewin en egoïsme.

Veel waarheden zitten verstopt in onze eigen koninklijke familie geschiedenis (Maxima, Argentinië en haar Duitse bolwerk, IG farben en weet ik wat er nog meer in deze alweer bijna 70 jaar oude doofpot schuil gaat aan hedendaagse ellende.

De monopoly van de banken alsook de financiele houdgreep waarin zij alle landen in heeft geslingerd alsook de armoede van de overgrote meerderheid van de wereldbevolking, de macht en vroegere monopoly van General Electric, onze eigen Shell en nog heel veel schandalen meer.

MH17 is nu nog net als die witte roggel welke op de glanzende schoen van de overheid zit. Nu kunnen we er nog een emmer stront tegenaan gooien waardoor het zichtbaar blijft en niet uit is te poetsen, dan dat alles wederom met een paar krabbeltjes van tafel wordt geveegd.
En waarin U, net als ik straks de mond van wordt gesnoerd.

TP 1984 | 12-02-15 | 18:15

Verhofstadt en Van Baalen hebben de daders toch al aangewezen? En de EU komt het goed uit? En de baantjes zijn al verdeeld? Fuck die nabestaanden en alle beloftes! Eigen (volk) politici eerst.

Tikkie Terug | 12-02-15 | 18:34

@Abject | 12-02-15 | 17:43

Ja ik deel jouw inschatting.

Kijk maar eens naar deze uitstekende MH17 reconstructie van Der Spiegel en dan met name "Frage 5" (Warum?).

Als je ziet hoeveel civiele vliegtuigen er op 17 juli nog over het gebied vlogen en er uitgerekend maar 1 BUK raket is afgeschoten die dag dan vraag je je wel af waarom juist wel op MH17 en niet op al die andere vliegtuigen is geschoten.

Feit blijft natuurlijk dat MH17 daar absoluut nooit had mogen vliegen, dat is de hoofdoorzaak van deze ramp, laten we dat vooral niet vergeten.

www.spiegel.de/panorama/gesellschaft/m...

Outsider-Inside | 12-02-15 | 18:36

@Klier van Bartholin | 12-02-15 | 17:48

Hoezo geen wisselgeld? Wat heeft dat met voetballen te maken?

Pieter V | 12-02-15 | 18:52

Outsider-Inside | 12-02-15 | 18:36
Der Spiegel heeft zich ontwikkeld tot het meest anti-Russische medium dat je in West-Europa kunt vinden. In iets mindere mate geldt dit ook voor de andere twee zogenaamde Duitse kwaliteitsmedia: FAZ en Die Zeit.
Dus dat ga ik niet eens lezen.
In dit verband is de Duitse bestseller van Ulfkotte "Gekaufte Journalisten" aan te bevelen (Ulfkotte werkte meer dan twintig jaar als journalist voor die zogenaamde kwaliteitsmedia). En trouwens de slogan 'Lügenpresse' van de Pegida-demonstranten komt ook niet zomaar uit de lucht vallen.

WirMachenMusik | 12-02-15 | 18:56

Zware Guy | 12-02-15 | 16:40
Lame, een slap verhaaltje zelfs..... je kan veel beter.

Onze man in Mockba | 12-02-15 | 18:57

Nederland is altijd goed om te betalen voor het Europese ideaal en om de lieve vrede te bewaren. Dit keer met een paar honderd mensenlevens. Buiten Nederland is het niet eens nieuws.

Zoetwaterpanharing | 12-02-15 | 18:58

Het beste kabinet van Nederland sinds de tweede wereld oorlog is het lulletje van de klas. Die 200 Hollandse lijken in de Oekraïense velden deze zomer waren "colleteral damage".

Jammer voor dat kleine landje aan de Noordzee. Voor Hollande en Merkel is het geneuzel in de marge. Fransen hebben überhaupt geen interesse in Hollanders en de positie van Putin hoeft in dit spel niet verduidelijkt te worden. Het is een opoffering voor het grotere geheel, en het opofferen van anderen is nu eenmaal makkelijk.

Waarschijnlijk is er wat geruild tussen de Duitsers en de Fransen en is plotseling Frau Merkel wat flexibeler geworden met betreft Griekenland. Dus naast het leed van 200 doden hebben we straks ook een rekening van een paar miljard.

Dat doen ze goed in Den Haag, heel goed. De neerwaartse spiraal is ingezet, op naar de achteruitgang.

Prof_Bukmaar | 12-02-15 | 18:59

@WirMachenMusik | 12-02-15 | 18:56

Ik ben ook geen fan van Der Spiegel. Maar kijk maar eens goed naar die reconstructie (Hoofdstuk 5), en dan met name naar het stukje waar de BUK de lucht ingaat en je 2 vliegtuigen ziet, dat is nou niet bepaald een anti-Russische interpretatie.

Outsider-Inside | 12-02-15 | 19:03

Rutte zal onderhand wel moe zijn, hij heeft nog steeds niet gerust.

BAH ik schaam me soms om nederlander te zijn! Onze indrukwekkende geschiedenis word weggegooid door een stelletje laffe ambtenaren.

Laikamule | 12-02-15 | 19:14

@Outsider-Inside ga eens deod lul.

Laikamule | 12-02-15 | 19:15


Dit is zó respectloos voor de nabestaanden.
Dat ze daar in het Haagse mogen stikken in hun eigen leugens!

Schietmijmaarlek | 12-02-15 | 19:17

Ach, hou toch op. Het enige "bewijs" dat bestaat is wat via-via van horen zeggen welke afvuurinrichting er misschien wellicht bij betrokken zou zijn en welke bemanning daarbij de trekker overgehaald zou hebben. D'r komen hier dagelijks vliegtuigen over mijn huis die misschien 2 tot 3 kilometer hoog vliegen en daar kan ik al meestal niet van onderscheiden wat voor vliegtuigen het zijn en van welke maatschappij ze zijn - laat staan de Superman krachten die jullie aan die bemanning toeschrijven om dat van een vliegtuig op 10 kilometer hoogte en ruim 30 kilometer verderop wel te kunnen. Er is helemaal geen dader, er zijn uitsluitend mensen die doelbewust het risico namen dat er een verkeersvliegtuig neergehaald zou gaan worden en daarvan is er geen een zonder schuld.

Pierre Tombal | 12-02-15 | 19:25

Wat voor karakter moet je hebben om als minister of staatssecretaris bewust lidte blijven van deze clib van charlatans en leigenaars. Ik zou allang zijn opgestapt.
Timmermans heeft dat lef tenminste nog gehad ... o wacht, baantjescaroussel.

Leffe Blonde | 12-02-15 | 20:26

Treurig zooitje:(

Chris1977 | 12-02-15 | 20:31

Wanneer gaan er hier eens wat wijven met de tieten bloot om dit onrecht eens en voor altijd de wereld uit te helpen !!

Handsomeboy | 12-02-15 | 21:17

"Markx Rutte de groote leugenaar" !!!!!! Lijkt mij dat ik meer dan genoeg gezegd heb.

habramar | 12-02-15 | 21:17

AIDS-wetenschappers, PC-redacteuren, senatoren, militairen, leraren en tientallen mooie meiden: En Willem.

Lichtpuntje020 | 12-02-15 | 21:49

Poetin is onschuldig tot het tegendeel bewezen is .
Ik zou weleens willen weten wat Edward Snowden te melden had .

iopeth | 12-02-15 | 21:52

Op 3 Juli 1988 hebben de Amerikanen een Iraans passagiersvliegtuig "per ongeluk" uit de lucht geschoten. (Iran Air Flight 655). Zijn de daders ooit gestraft? Shit happens en als je een supermacht bent, dan is wat er gebeurd is geen misdaad, ongeacht wat het is.

mrplado | 12-02-15 | 21:53

Den haag weet dat we het pikken.

3Xniks | 12-02-15 | 22:21

Weet iemand wat het kortste ministerschap ooit is geweest in de geschiedenis van ons land? Zouden we dit record kunnen breken?

a1a2a3 | 12-02-15 | 23:11

Ik vind het voor een eerst een duidelijke schuld on Putin, want waarom heb je anders amnestie nodig? Het waren toch allemaal arme ruskie oma's daar die van door die boze neonazie oekraieners doodgemoord werden?

verder maakt het weinig verschil of dacht je nu echt dan Rutte wel eens even de schuldige aan het doden van 250+ nl'ers aan ging pakken? moehaha

nikkipikki | 12-02-15 | 23:31

Wel ja ,er is een harde garantie zegt Rutte,een garantie van....Poroschenko.Spuit 11 geeft vuur,terwijl er even 50 tanks en afweerraketten met bemanning uit Rusland overkomen.Stel je voor ,50 hypermoderne tanks,reken maar, die dit land niet eens meer heeft.

Dolphi | 13-02-15 | 00:47

GS ga zo door! Hulde!

alusion | 13-02-15 | 01:03

Elke ademstoot van Blèrtje K. is een ernstige vorm van luchtvervuiling. Slechts een paar p.p.m. daarvan is al bedreigend voor de (geestelijke) volks-gezondheid.

Zelfs de meest giftige slang is resistent voor zijn eigen gif;
Zelfs dodelijke ziekten verspreidende ratten zijn resistent voor de dodelijke bacteriën die zij verspreiden;
Zelfs de bangste wezel eist geen bescherming van een contingent Nlse commando's, kaliber Marco Kroon, voordat hij maar één voet aan de grond durft te zetten in Mali;
Zelfs de grootste leugenaar m/v is nog nooit in zijn/haar laatste leugen gestikt;
Alleen bedriegers geloven zichzelf omdat zij aan bedrog hun miserabele bestaan ontlenen.
Voor zover een paar nuchtere constateringen.
Nu een paar vragen.

Als hoogmoed ten val komt, zoals het gezegde luidt; als eerlijk het langst duurt, zoals het gezegde luidt;
als boontje om zijn loontje komt zoals het gezegde luidt;
al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel, zoals het gezegde luidt;

Hoe kan het dan zijn dat politici en bestuurders v/m van het zoveelste garnituur jaren lang wegkomen met hun incompetentie- bedrog en erger, maar altijd weer ergens opduiken in dik betaalde functies in het hen bescherming biedende (semi) publieke domein. Denk daarbij niet alleen aan politici maar ook aan "top" ambtenaren van het slag Tjibbe J., gladder dan een paling in een emmer snot. Zou de verklaring daarvoor kunnen zijn dat "de hele soort" niet deugt? Nee, zo ongenuanceerd cynisch wil ik niet zijn, hierin is enige nuancering op zijn plaats.
Daarom herhaal ik nog maar eens het volgende:
Excellenties die excelleren zijn een soort exoten onder politieke dames en heren. De soort is kennelijk wel heel waarheidsserum resistent. Net zo resistent als bepaalde soorten virussen voor antistoffen omdat die soorten zichzelf muteren. Zijn politici in het algemeen, linkse in het bijzonder, dan een soort mutanten? Wie zal het zeggen?!

Omdat ik er niet van houd om mijn totale walging van en minachting voor iemand in onwelvoeglijk taalgebruik op GS te plempen, laat ik het hier maar bij. Behoudens het volgende:

GS draag ik voor, voor de hoogste civiele onderscheiding in de orde der "leugen detector en doofpottendeksellichters".
Ga zo door GS. De BV NL heeft u nodig. Minstens zolang als politieke "transparantie" ons het zicht
op, zelfs maar een beetje waarheid, ontneemt.

h.a.k. blok | 13-02-15 | 07:42

Keuze:
A) Vredesbestand met amnestie, (hypothetisch) geen oorlog meer, einde aan dode burgers. Ca. 5000 levens gered, 1 miljoen vluchtelingen kunnen terug en weer een bestaan opbouwen. Mogelijk uitbreiding conflict naar Baltische staten voorkomen.
B) Geen bestand, duizenden burgerdoden, uitbreiding conflict naar Noordoost Europa, nog eens een paar miljoen vluchtelingen, grote kans op een nieuw 1812 voor Europa.

Waarbij de inzet die amnestie is voor MH17.

Waarbij, let wel, ons land te laf was om direct militairen in te zetten ter plekke. Loopt te zwijnen met het onderzoek en er niet over peinst om Putin om uitlevering te vragen. Waar politici liegen over wel/niet daar vliegen. Daar wil het, omwille van provinciale Statenverkiezingen nu opeens hardball spelen over de rug van miljoenen. Wat een absolute hypocrisie.

Dima Beeline | 13-02-15 | 08:27

Zeg eh, die beide zwarte dozen van de MH17 / KL4103, die in Irak-chemischewapens-leugenland de UK liggen te verstoffen.
Wanneer komt daar nog wat uit? Of past dat de EU niet?

Raider Twix | 13-02-15 | 09:39

@Ratatosk | 12-02-15 | 16:30
De VS maken nooit burgerslachtoffers. Iedereen die zich in een gebied bevind waar US forces opereren is een "illegal enemy combatant" volgens de Patriot Act en mag dus legaal voor z'n flikker worden geschoten.

JoranVanderdood | 13-02-15 | 10:15

Alsof ze zonder amnestieregeling wél ooit terecht zouden staan...

Woods | 13-02-15 | 10:26

Mooi dit: het neerschieten is veroorzaakt door nalatigheid van de Nederlandse diplomatie / regering en diezelfde groep spant zich nu in om de daders geen amnestie te laten krijgen? Ze zijn zelf de daders! Welke mongool laat vliegtuigen over oorlogsgebied vliegen waar meerdere hoogvliegers neergehaald werden, dagen eerder !?!?
Fuck Rutte met zijn schijnheilige uitgestreken smoelwerk, hij weet donders goed dat de fout hier ligt. Laat nou eens iemand HIER schoon schip maken, de verantwoordelijke achterhalen en godverdomme er uit trappen en vervolgen! Dat zou tenminste een signaal zijn naar dat diplomatentuig dat ze niet boven de bevolking staan maar ons vertegenwoordigen, en dat ze niet ongestraft met hun pet er naar mogen gooien.
Kutvolk.

Homer P. Simpson | 13-02-15 | 11:40

Het is niet ondenkbaar zoals sommigen hier stellen dat MH17 collateral damage was van separatisten die hun BUK verkeerd hadden ingesteld.
Toch is dat ook weer niet heel waarschijnlijk. Als ze flightradar app hadden gehad zouden ze al kunnen hebben zien dat ze op een burgerluchtvliegtuig hadden geschoten. En als je een BUK kan bedienen ("jaren training" wat een onzin zo'n ding heeft een handleiding daar kom je echt wel uit) dan kan je ook zelf bedenken dat je FlightRadar installeert anders ben je op zijn minst "criminally negligent".
Echter.
Means & Motive.
De rebellen hadden means maar geen enkel motief.
Wie ook means, namelijk BUKs in de directe omgeving van de launch site van de BUK die vermoedelijk MH17 eruit gehaald heeft en bovendien directe controle over het militair vliegveld van Dnepropetrovsk, en wie een ijzersterk motief had namelijk verdere escalatie van het conflict in de Donbass (voor die tijd al 10.000 dollar per separatist dead-or-alive uitloofde) was...
Igor Komoloisky.

trip666 | 13-02-15 | 15:01

Ondanks alle pogingen tot witwassen van het MH17-drama, blijft nog steeds overeind dat USA, NATO en EU er alles aan hebben gedaan om een oorlog met Rusland uit te lokken. Smeercampagnes, valse propaganda, misinformatie (ja ja Telegraaf)....alles hebben ze er tegenaan gegooid om Rusland te demoniseren. MH17 had het startschot moeten worden om de oorlog definitief te legitimeren en de grote massa er achter te krijgen. Helaas voor de elite is dit nog steeds niet gelukt.

The NerdHunter | 13-02-15 | 15:01

Nondeju, het is me gelukt om in te loggen. Pffff... Gelukkig, nu mag ik weer naar beneden scrollen. Eindelijk. Oh ja, als Poetin zijn zin krijgt? Wtf. Alsof die hier wat mee te maken had. Die wordt er gewoon aan genaaid net als de schapen die de propaganda voor zoete koek vreten en het waar mogelijk nog verder aandikken terwijl de corrupte poepietiek bloot danst rond het vuur met de Hoorns opgebonden, zwijgt en uw land onder uw luie reet uitverkoopt maar voor die tijd nog even veranderd in een totaal gecontroleerde politiestaat vol onbewapende zombies. wat de overdracht nog wat vergemakkelijkt en een betere prijs oplevert. gaap. What else is old

.11eurocentvanomeKOK | 13-02-15 | 22:56

REAGEER OOK