Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dossier MH17 keert zich tegen regering Rutte II

kruisvlagvertoonmh17.jpg Goed. We gaan de huidige stand van zaken rond de gecombineerde KLM- en Malaysian Airlines vlucht MH17 nog eens nalopen & analyseren. De Nederlandse regering was op 14 juli - 3 dagen voor de aanslag op MH17 - door Kiev op de hoogte gebracht van het feit dat het luchtruim boven het oosten van Oekraïne onveilig was: diezelfde dag nog was er een Antonov van het Oekraïense leger neergehaald. Met die informatie werd NIETS gedaan. Andere landen hadden die intel ook en handelden daar wél naar, zo wisten we al op 23 juli: onder andere British Airways en Air France vlogen met een boog om het opstandige oorlogsgebied heen. Rutte heeft dus de schijn van nalatigheid ernstig tegen zich. Dat gevoel wakkerde hij zelf aan door Kamervragen van CDA/D66 al na een ongehoord snelle drie dagen te beantwoorden. Dat was donderdagavond, ná de deadline van de dodebomen, en vlak nadat de MinPres live op TV was om karmapunten te scoren tijdens het #JeSuisCharlie saamhorigheidsgeneuzel op de Dam. Dat riekt naar cynisme, en die geur kleeft aan Rutte. Een dag later, tijdens de wekelijkse persco, maakte de MinPres ongemakkelijke en lichtgeraakte indruk. De video van de persco wordt meestal dezelfde dag integraal op het YT-account van de MinPres gezet, maarrr: dat gebeurde dit keer niet. We hebben daarom een paar dagen aangedrongen, en vanmorgen werd de video eindelijk opgehoest. (Vanaf 10 minuut 40 gaat het over MH17.) Reageert Rutte geprikkeld op de vragen, terwijl de persleider probeert om de persco zo snel mogelijk af te ronden (op 17'35). Er zijn een paar dingen mis met de antwoorden van Rutte tijdens deze persconferentie: De NAVO deelde meer informatie dan Kiev Ten tweede is er het feit dat Generaal Philip M. Breedlove, de allerhoogste eindbaas der Europese NAVO-activiteiten, op 30 juni - dus ruim 2 weken vóór MH17 - in een openbare persconferentie verklaarde dat er vliegtuigen boven het oosten van Oekraïne waarschijnlijk met raketten uit de lucht waren geschoten, en dat er tekenen waren dat de Russen bezig waren met trainingen/oefeningen met groot materiaal, waaronder luchtafweergeschut, aan de Russische zijde van de grens met Oekraïne. Maar ook dat opgedane trainingskennis vervolgens aan de westkant van de Russische grens - in Oekraïne dus - werd toegepast: oostoekheeftsamsvanderrussen.png Jup, daar staat duidelijk 'anti-aircraft capability'. En jup, daar staat dat die 'capabilities' in Oost-Oekraïne werden aangewend. Door de Russen, of door de rebellen, dat staat er niet bij. Maar gebruikt werden ze. Breedlove geeft wel toe dat de NAVO op dat moment nog geen bewijs heeft waarop te zien is dat de Russen hun zware (anti-aircraft) materiaal fysiek de grens over rijden, maar waarschuwt wel expliciet voor de mogelijkheid: traineninwestrusland.png En tenslotte zegt hij dat NAVO geen MANPADS (draagbaar geleidewapen met matig bereik, een soort Euroshopper luchtdoelraket) gespot heeft, maar dat er wel met 'vehicle-born capability' werd getraind aan de Russische zijde van de grens: manpadsoekoefeningen.png Met MANPADS haal je alleen laagvliegers neer, maar met op voertuigen gemonteerde raketinstallaties (zoals Patriots, of een BUK) kun je tot grote hoogte schade aanrichten. Dat risico bestond dus, en dat risico was bekend. Toch ging Nederland blind af op wat Kiev zei, namelijk dat het luchtruim boven de tien kilometer hoogte wél veilig was. Dat strookt niet met de intel waar de hoogste NAVO-baas in Europa openlijk over sprak. Had Nederland maar naar hem geluisterd, dan hadden 298 mensen nu nog geleefd. (Het volledige transscript van de persco van 30 juni waaruit bovenstaande screenshots zijn genomen, is hierrr te lezen.) Was MH17 een levend schild? De tegenstelling tussen wat Kiev op 14 juli zei en wat Generaal Breedlove op 30 juni al wist, roept tevens een interessante vraag op: Wat als Kiev bewust de risico's bóven 10 kilometer hoogte verzweeg, bijvoorbeeld om onschuldige airliners zoals MH17 als levend schild voor hun eigen (militaire) toestellen te kunnen gebruiken? Waarom ging Nederland klakkeloos op Kiev af? Rutte kan roepen dat de verantwoordelijkheid voor het open houden of sluiten van het luchtruim bij Kiev ligt tot hij een ons weegt. Feit blijft dat Nederland ook zélf had kunnen nadenken, of los van de bezweringen van Kiev had kunnen besluiten om luchtvaartmaatschappijen te adviseren andere routes te kiezen. Better safe than sorry - maar nu is het te laat en hebben we alleen nog 'de kennis van nu'. Kwoten we tot slot een stukje van militair historicus Christ Klep, die de situatie vanmorgen glashelder samenvatte in de Azijnbode: "Sinds enkele dagen is het puzzelstukje van kleur verschoten. Van groen naar rood. Van een voor de betrokken Nederlandse autoriteiten redelijk ongevaarlijk detail naar een potentieel heet hangijzer. Tot nu toe kon de overheid deze vraag betrekkelijk eenvoudig pareren: er waren gewoon geen gegevens voorhanden die het acuut staken van de vluchten boven Oost-Oekraïne noodzaakten. Maar toch. Blijkbaar had iemand in de ambtelijke keten dus wél de alarmbel kunnen luiden. Natuurlijk, dit is kennis achteraf. Maar hoe dan ook: een niet onbelangrijk stukje van de verantwoordelijkheidsvraag ligt nu 'officieel' bij Nederland." 23 verantwoordelijkheidsvragen Behalve de verantwoordelijkheidsvraag, liggen er ook nog 23 nieuwe MH17-vragen van het CDA en D66 op de bureaux van Hennis, Koenders & Opstelten. Die liggen daar inmiddels sinds vrijdag - al meer dan drie dagen, dus de beantwoording duurt langer dan vorige keer. Misschien wacht Rutte totdat een aardbeving des doods in Groningen de natie afleidt van de antwoorden. Want vraag 15 luidt als volgt: 15. Wat heeft het kabinet gedaan nadat NAVO-generaal Breedlove op 30 juni 2014 waarschuwde voor trainingen op de grens tussen Oost-Oekraine en Rusland met zeer geavanceerde luchtdoel raketsystemen? We zijn zeer benieuwd naar je onderste steen, MinPres. En we zijn doorgaans tot laat genoeg wakker om je middernachtelijke mailtjes te lezen.

Reaguursels

Inloggen

Alsof Rutte persoonlijk naar de maleisische piloot had moeten lopen om hem te vertellen waar wel en niet te gaan...

mennie | 13-01-15 | 22:44

MH17 ramp veroorzaakt door grove nalatigheid van de Nederlandse regering, er werd geen expliciete aanwijzing aan de luchtvaartmaatschappijen gegeven om het luchtruim van Oekraine te mijden.

robert e | 13-01-15 | 20:12

kw_nl2 | 13-01-15 | 10:17

Wat Rusland doet aan verwarring zaaien met MH-17 verschilt wezenlijk niet zoveel met wat de VS dezen met IR-655.
Met dat verschil dat bij MH17 de "onderste steen" boven moet komen en er zelfs gegooid wordt met boycots, terwijl het bij IR655 niet veel verder kwam dan "Foutje... bedankt!" en zelfs de verantwoordelijken (de bemanning van een Amerikaanse Kruiser) nooit gestraft zijn en officieel zelfs nooit schuld bekend is door de VS.

Opfrisser:
MH17 : 298 doden waarschijnlijk neergeschoten door separatisten die het toestel mogelijk aanzagen voor een militair toestel, iets wat iedereen belachelijk vind omdat het verschil duidelijk is.

IR655 : 290 doden (waaronder 66 kinderen) Neergeschoten door Amerikaanse kruiser USS Vincennes die, ondanks alle geavanceerde apparatuur aan boord, kennelijk "dacht" dat het om een militair toestel ging. En iedereen ging er vanuit dat het een ongelukkig foutje was. Geen VN, geen protesten, geen onderzoek. Case closed.

Zoek de verschillen...

Flatulent | 13-01-15 | 12:57

Lichtstadfan | 13-01-15 | 12:24
De luchtvaartmaatschappijen baseren hun beslissingen op informatie die voorhanden is. Als die informatie alleen voorhanden is bij de regering, maar niet wordt gedeeld, dan is op dat moment de regering wel degelijk verantwoordelijk.

Als jij een kind van 4 jaar een drukke snelweg alleen laat oversteken dan kun je de verantwoordelijkheid ook niet neerleggen bij de automobilist die het kind op de motorkap krijgt, zo simpel is het.

Er was binnen een paar dagen na de ramp al bekend dat geheime diensten wel degelijk wisten dat de separatisten over afweer beschikten met een groter bereik dan 10 KM, maar dat die informatie niet gedeeld is met (alle) luchtvaartmaatschappijen.

Vergeet niet dat geheime diensten over het algemeen alleen met de regering communiceren en het dus de taak van de regering is (en ook de verantwoordelijkheid) om die informatie te delen of in te grijpen.
Overigens wist ook Kiev allang dat de separatisten over BUK rakketten beschikten. Dat hebben ze zelf al bewezen door binnen 5 minuten na de ramp al te roepen dat het door een BUK van de separatisten was gebeurd. Aangezien ik aanneem dat ze niet even in 5 minuten een grondig onderzoek hebben kunnen doen, was men kennelijk op de hoogte dat er BUK's in dat gebied stonden en heeft men er bewust voor gekozen om het luchtruim open te laten. Waarschijnlijk om zo geen inkomsten mis te lopen.

Wat de luchtvaartmaatschappijen betreft kun je de vraag stellen of ze, als ze wél over alle informatie hadden beschikt, nog steeds die route genomen zouden hebben.

En natuurlijk kun je blijven stellen dat degene die op de knop gedrukt heeft verantwoordelijk is, maar degene die cruciale informatie heeft achtergehouden en er daarmee voor gezorgd heeft dat dat vliegtuig daar op dat moment was, is net zo verantwoordelijk.

Flatulent | 13-01-15 | 12:46

Uiteindelijk is de vliegende maatschappij verantwoordelijk. Maar dat ontslaat regeringen niet van hun verantwoordelijkheid om hen informatie/advies te verschaffen omtrent de veiligheid van bepaalde vliegroutes. Helaas voor Rutte keert deze tranentrekkende kiezers-trekker zich uiteindelijk tegen hem en waren de krokodillentranen van zijn maatje Timmerfrans voor niets.

Lichtstadfan | 13-01-15 | 12:24

@tweetybird ook al kraam je duizend keer onzin uit, dan is het nog geen waarheid geworden. De luchtverkeersleiding van Oekraïne was en is verantwoordelijk voor gebruik van het luchtruim in Oekraïne en via Eurocontrol kunnen maatschappijen zich op de hoogte stellen. Zo eenvoudig is het. Nederland is verantwoordelijk voor het Nederlandse luchtruim.
Weet u wat dom is? Niet even googelen om te bekijken of iets waar zou kunnen zijn of dat het onderdeel is van operatie beschadigen.

dooie rakker | 13-01-15 | 11:27

Rutte Obersturmbahnführer elitebescherming.

rechtsdwalendeautist | 13-01-15 | 11:12

rowe | 13-01-15 | 09:43
MSM is een term van een land waar meer dan een miljard mensen wonen. Wij zitten hier met een paar miljoen op een stukje klei. Als je in klei gaat graven kom je in de modder te staan, daar kom je geen stap mee verder.
Maar er is genoeg alternatieve media, zoals Vice News (Russian Roulette serie), Ukraine@war blog, CORRECT!V, bellingcat.
Het spijt mij als jij daar niet de gewenste valse vlaggen of conspiraties kunt vinden.

mennie | 13-01-15 | 11:09

Als de Nederlandse overheid alles en iedereen moet gaan waarschuwen als "bekend" is dat "ergens" gevaar dreigt, dan moeten er fors wat ambtenaren bij.

jeandubois | 13-01-15 | 10:59

Ok, die laatste vraag en antwoord is de doodsteek.
Hij ontkent niet de informatie.
Hij betwist de validiteit ervan.
Als jij een verantwoordelijk orgaan bent en kennis hebt van informatie die enigszins betwist kan worden.
Dan zou je hierop minstens een waarschuwings-signaal kunnen afgeven aan betrokken instanties.
Vóór die laatste vraag had ik begrip voor de positie en uitleg.
Maar die laatste vraag deed de das om.
Hier hangt onze MP.
Hij heeft het onzekere voor het zekere gekozen.
Met andere woorden werd er gedacht: Ach , het zal wel los lopen.

wHiTeHaT | 13-01-15 | 10:19

@rowe
Juist als je verdiept in de crap die Rusland uitkraamt kom je erachter dat ze om de haverklap hun verhaal aanpassen. Halve waarheden vertellen, complot theorieën telkens aanpassen.

Ik verdiep me al een tijd in MH17, heb er avonden aan besteed met leeswerk, uitzoek werk. Er is gelukkig al heel veel burger journalistiek gedaan. Een 100% dader is nog niet aan te wijzen. Maar het is meer dan duidelijk dat Rusland er alles aan is geleden zoveel mogelijk twijfel en argwaan te zaaien.

Voor de rest ga ik maar er niet op in, je vertoont ernstige vormen van een conspiracy troll...

kw_nl2 | 13-01-15 | 10:17

mennie | 13-01-15 | 09:24

Wie zegt dat jouw gelijk ook de waarheid is? Velen baseren hun mening op wat ze in de Teleslaap en consorten lezen... heb je ook weleens gedacht dat zaken toch iets complexer liggen om daar vervolgens eens wat dieper onderzoek naar te verrichten? Je komt dan al gauw tot de ontdekking dat "niet alles is wat je denkt dat het is".

Overheden/leiders(?) hebben altijd andere/meerdere belangen gehad en zij schuwen daarbij niets. Als je eerst meer informatie van meerdere (niet alleen msm) bronnen tot je neemt dan zal je zien wat hier bedoelt wordt.

Check eens wiens belang het "nationaal belang" is en graaf eens wat dieper, tien tegen een dat het jouw mening zal veranderen.

rowe | 13-01-15 | 09:43

Ik zie een hoop gekkies hier over false flag enzo, Rusland speelt daar mooi op in door vlaggetjes op te steken met alternatieve theorieën, Oekrainse BUK, Su-25 van links, MiG-29 van rechts.
Maar zo komen we met zijn allen geen stap dichter bij de waarheid.
Ook niet door het werk van Geenstijl. Want Geenstijl blijft liever thuis, die maken hun handen niet vuil.
Drijft zoals altijd mensen uit elkaar, maar is dat in dit geval wel zo handig, nu het in het nationaal belang is en niet over het pesten van 1 benzinedief of bumperklever gaat?

mennie | 13-01-15 | 09:24

Idem aan Parijs etc. een false flag om zo van lieverlee een reden te hebben om Rusland/Oekraïne binnen te vallen. "Het volk vraagt erom" zullen ze zeggen. Deze methodiek wordt al tientallen jaren gebruikt; Parijs, Londen, Madrid, 9/11, Cuba, Irak, Libië, operatie Himmler, etc. etc. Overheden creëren een reden om zo met steun van het volk, haar doel te bereiken.

Angst zaaien middels de msm is een van de sterke punten die ze gebruiken. Als mensen bang worden dan gaan ze (emotioneel) reageren en zelf (?) vragen om ingrijpen, regels, toezicht... deze tactiek wordt veel meer gebruikt dan dat de gemiddelde burger denkt!

Daarnaast kunnen regels en toezicht (met bijbehorende kostbare toezichthouders = baantjes voor politici)zonder slag of stoot doorgevoerd worden omdat de burger zélf hierom vraagt.

Google maar eens als je durft.... new world order, False flag, Rothschild (ps. Charlie Hebdo is zeer kort geleden overgenomen door een van de Rothschilds te weten Édouard baron de Rothschild, succes!

En voor de overige lezers, slaap zacht!

rowe | 13-01-15 | 09:15

Ik weet niet of zo'n advies van/aan Nederland ook echt mee word genomen in het plannen van de vlucht.
Als het alleen in de Telegraaf staat kan ik me voorstellen dat een Maleisische piloot daar niet zo veel mee doet.
Zou daar dan een NOTAM van uit moeten komen? Of zou het vluchtplan dan geweigerd moeten worden?
Als er verder geen controle over is dan is het enige dat hem tegen zou kunnen houden de verkeersleider in Kiev.

Ik denk dat dit iets is voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid om hier iets over te zeggen en verbeterpunten aan te brengen, niet voor de ministers.

mennie | 13-01-15 | 08:54

Rutte/Putin. Allebei democratisch gekozen dictators en media manipulators. Rutte regeert als een monopolist in een porseleinenkast. Feitelijk komt Putin er nog open voor uit wat hij wilt. Rutte spint en draait en lacht en manipuleert zodat het 180 graden anders lijkt dan wat hij doet en wil. Ik weet niet wat erger is.

Dima Beeline | 13-01-15 | 08:50

Een soort Eyes wide shut, de elite die zich alles denkt te kunnen veroorloven. En verdomd, het lukt ze nog ook. Het schuiven van miljarden het land uit naar de EU is daar onderdeel van. Een angstig en arm volk is goed voor de volgzaamheid. meer onrust door het kalifaat? Werkt allemaal in het voordeel mee. En om die reden zal je van de overheid en justitie ook geen stelling genomen zien worden. Omdat deze onrust de aandacht afleidt van de misstanden die steeds transparanter worden en omdat men de onzin niet langer meer gelooft. False flag operaties kunnen dat herstellen en dat gebeurt ook. In de USA framed men voortdurend zaken om een beeld te schetsen, met Saddam als beste voorbeeld. En men komt er mee weg, met MH370, met MH17, met alles wat bedoelt is om de publieke opinie te beinvloeden of om andere landen een hak te kunnen zetten , zoals nu Rusland. Met een extra probleem, de EU speelt ook een eigen spel, en ook daarin worden we meegezogen. Alles kost geld, mensenlevens, offers die men graag brengt om het welzijn van de rijken veilig te stellen. Temeer omdat de rijken zelf weinig tot geen offers hoeven te brengen. Dat is genoeg om het systeem zo te laten bestaan. Sterker nog, te verdedigen tegen elke vorm van inbreuk. Kudtwereld.

Betweetert | 13-01-15 | 08:47

Hebben jullie wel eens van 'codeshare' gehoord?
KLM deelde enkel een vluchtnummer met Malaysian Airlines. Niets meer dan dat...
Rutte heeft geen kont te zeggen over routes van buitenlandse maatschappijen, buiten Nederland.

Piet_Snot | 13-01-15 | 08:42

Zolang de cultuur is dat men liever alles onder de pet houdt, dan dat er koppen rollen en dat men verantwoordelijkheid NEEMT, zal de waarheid NIMMER boven water komen. Want als alles notoir ontkent word, is bewijzen lastig, omdat je dan alle punten van bedrog moet zien te bewijzen. En vaak komt men weg met gebrek aan bewijzen. De rechtstaat is zo ingericht dat overheden de dans steeds ontspringen en onder die paraplu, gesteund door amici die dezelfde belangen behartigen (namelijk die van zichzelf), zullen rookgordijnen opgetrokken blijven worden. Want met slecht zicht is de waarheid lastig te zien. En de waarheid is er een die u als burger niet kan verdragen. Want in dit spel is de burger slechts een marionet en mag nimmer de gang van zaken in de weg staan. Deze belangen wegen voor sommige vele malen zwaarder dan mensenlevens en ook zwaarder dan het verdriet van nabestaanden. Geld en macht komen voor alles. Justitie schikt zich hier aan, onder druk van de top. DIt systeem is door en door corrupt. je kan als burger de waarheid willen weten, maar eigenlijk weet u ook wel dat dit nimmer gaat gebeuren. Hogere machten bepalen het spel, niet u.

Betweetert | 13-01-15 | 08:33

Hoe gaat het eigenlijk met de carrière van Hans van Baalen? Het was zijn immers zijn gebalde vuist die er voor gezorgd heeft dat de Krim nu niet meer bij Oekraïne hoort. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hem dat niet in dank afnemen.
Tiberius | 12-01-15 | 23:04

@Tiberius. Hansje en die Belgische praalhans Verhofstadt weten heel goed dat radiostilte de beste methode is om hun idioterie van een half jaar geleden te doen vergeten.Gelukkig voor hen zijn er genoeg bliksemafleiders op dit moment.En de meute ? Ach die vergeten snel.Net zo goed als je niets meer hoort over en van Jan-Kees-we-krijgen-ons-geld-terug-De Jager.

daytripper | 13-01-15 | 08:11

Het is de taak van de Maleisische luchtvaartautoriteiten en de Maleisische maatschappij om zich te informeren omtrent de veiligheidssituatie van de route waarlangs een Maleisisch toestel vliegt. Hier heeft Nederland geen enkele taak. Pas als het Maleisische toestel in het Nederlandse luchtruim vliegt, is de Nederlandse luchtverkeersleiding medeverantwoordelijk. Zo eenvoudig ligt het. Dit is een simpele en flauwe actie "beschadiging Rutte", die er bij het PVV-publiek alhier in gaat als God's woord in een ouderling. Je mag vinden van Rutte wat je wil, maar hier is hij niet verantwoordelijk en heeft hij geen enkele taak.

bdn01 | 13-01-15 | 07:48

PS: Weet iemand waar de MH17 de verkeerde transpondercode 0143 kreeg opgedragen? Dat is voor o.a."Unique Purpose Activities". Het regeringsvliegtuig met Rutte erin kan bijvoorbeeld zo'n code opgedragen krijgen, niet een reguliere lijnvucht van een luchtvaartmaatschappij. Maar dit terzijde, het is allemaal al erg genoeg.

ben kokhals | 13-01-15 | 07:36

@LuckyGirl | 13-01-15 | 06:57 "Ik persoonlijk vind een marge van 0.7 km op een lijntoestel, géén straaljager, een overtuigende reden om te annuleren."
.
Mee ees. En één vraag werd er niet gesteld: Als Kiev alles bepaalt in het luchtrum daar, en preces weet wat verlig en niet veilig is, waarom werd Nederland dan uitgenodigd oor een briefing vlak voor de ramp? Was de Safety Analysis & Research Department van de EASA (European Aviation Safety Agency) ook bij die bijeenkomst dan? Zo nee, waarom hebben "we" dan een EASA?

ben kokhals | 13-01-15 | 07:27

Je zal gvd dierbaren kwijt zijn geraakt door deze aanslag. Het is al erg genoeg dat het gebeurd is, maar er nu achter komen dat het te niet nodig was geweest. Het lijkt me verschrikkelijk.
Ik begrijp nu ondertussen de krokodillentranen van Timmerfrans en Rutte net na de aanslag. Het was niet het verdriet, maar het was schuldgevoel.

New Quacka | 13-01-15 | 07:20

Tsja, aan de Russische kant van de Russische grens moeten ze wel alert zijn sinds de staatgreep in Oekraine door de VS/EU, want aan de andere kant staat de NAVO te trappelen en Kiev te bobardere dat het een lust is. Kiev had zelfs een aantal buk-baterijen opgesteld. Stangelove heeft het wijselijk maaar niet over over de NAVO oefeningen Trident en Breeze in- en rond Oekraïne in die dagen. Ook met raketten en wat niet al. Breeze werd zelfs verlengd van 13 naar 17 juli.
Waarom heeft de NAVO dan niet opgedragen het luchtruim te sluiten (ivm de NAVO oefningen), of EASA's Safety Analysis & Research Department. Die hebben wél het luchtruim boven de (toen alweer Russische) Krim dichtgegooid omdat ze het niet aan Rusland willen overdragen.
Wat doen "we" eigenlijk in Oekraïne?

ben kokhals | 13-01-15 | 07:13

Supermarktijs gaat dit niet meer lezen maar zuur en filosofisch als ik ben:
Los van (internationaal) recht en juridisch aantoonbare aansprakelijkheid (vooral omdat internationaal recht een titel is van een grotendeels blanco wetboek en aansprakelijkheid hooguit een gevoel van rechtsorde geeft ná een gebeurtenis als deze): Maakt de kennis van verhoogt risico je automatisch moreel verantwoordelijk, als mens, te doen wat je kán doen: tenminste de passagiers informeren voordat ze instappen?
Dan ligt de afweging daar waar die hoort.
Ik persoonlijk vind een marge van 0.7 km op een lijntoestel, géén straaljager, een overtuigende reden om te annuleren.

LuckyGirl | 13-01-15 | 06:57

Toch grappig.
Nederland is niet verantwoordelijk voor die route, maar moet wel het onderzoek doen omdat er veel Nederlanders in dat vliegtuig zaten.

Alsof als er een touringcar vol Nederlanders ergens in Spanje in een ravijn stort, er ook de Nederlandse recherche heen gaat om onderzoek over te nemen van de Spanjaarden.
Zie je het al voor je?

Nee, toen er punten te verdienen waren door de emotie uit te melken stonden deze helden van ons kabinet voorop.
Maar nu de waarheid boven tafel komt weten ze niet hoe snel ze die hete aardappel weer door moeten schuiven.

happen naar de baas | 13-01-15 | 06:40

Het is misschien zielig voor KLM maar zouden we niet gewoon KLM links moeten laten liggen omdat ze simpel weg onze veiligheid niet kunnen waarborgen? Al dan niet mede door een incompetente regering, die het belangrijker vind dat salafisten zich bij ons thuis voelen?

kut_bijt_lul | 13-01-15 | 06:22

MANPADS Man Portable Air Defence Systems... Niet perse Euro shopper materiaal...

ratelaar | 13-01-15 | 06:16

Code sharing is een zeg maar een logistieke samenwerking tussen vliegmaatschappijen om een hoge(re) stoelbezetting te krijgen. Veel economischer dat een club vliegt met pax van beide maatschappijen, dan allebei te vliegen met geringe bezetting.

Voor zover mij bekend, berust de verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van een vlucht bij de mij. die de vlucht fysiek uitvoert.

Het valt mij op dat er nu pas wordt gesproken over MH17/KLM. Voor de hele aansprakelijkheid misère die nog moet losbarsten, zou het voor de hand liggend zijn geweest als Malaysian Air, KLM er met de haren zou hebben bijgesleept. Daarvan heb ik niets gehoord of gelezen. In veel later stadium kwamen er wat geluiden uit Maleisië waarom NL leading was/is bij de onderzoeken omdat het toch een Maleisisch vliegtuig betrof. Die geluiden zijn voor zover ik weet, geheel verstomd.

Het luchtruim boven een land is autonoom gebied van dat betrokken land. De autoriteiten van dat land verklaren het luchtruim open of gesloten en voor welke vlieghoogten het geldt.

Separatisten willen Oost Oekraïne aansluiten bij Rusland. Dat is nog steeds niet manifest. Formeel ligt het zeggenschap over het totale luchtruim van Oekraïne dus nog steeds bij de regering in Kiev. Respecteren dat een of andere separatisten leider het luchtruim boven Oost Oekraïne claimt, betekent dus impliciet erkenning van dat separatisten regiem en de afscheiding waarvoor ze nog steeds vechten. Geen status quo dus. Boeven zijn het allemaal m.i.

In de week voorafgaande aan het neerhalen van de MH17, daarop houd ik het nog maar even, zijn er boven de hele Oekraïne nog 800 vluchten uitgevoerd door 70 maatschappijen.

Je hoort nu niks meer over het geregistreerde telefoongesprek tussen een rebellenleider die min of meer de volgende woorden sprak: ze hebben een passagierstoestel neergehaald er liggen hier overal lijken. Er was kennelijk een "vergissing" begaan.

Vast staat dat de sepaatisten zelf niet over het BUK luchtdoel systeem beschikten. Waarom zou Oekraïne het hebben gebruikt, de rebellen hebben immers geen luchtmacht? Bovendien is dit een systeem tegen doelen op grote hoogte.
Complot theorieën volgen altijd na rampen, zeker als er vele vragen (nog) onbeantwoord zijn of blijven. De suggestie dat MH17 zou zijn misbruikt als "human shield" lijkt mij meer berusten op fictie dan op feiten, anders gezegd, lijkt mij pure nonsens.

Het moet nog blijken of Rutte nalatig is geweest bij het beantwoorden van Kamer vragen.
Dat lijkt mij toch wat anders dan aansprakelijkheid voor de ramp als MP.
Dat hij uiterst voorzichtig moet manoeuvreren lijkt mij evident, uit respect voor de nabestaanden (op dat punt ging Timmermans uiteindelijk hard op de bek), m.b.t. de schuldvraag en de te verwachten enorme schadeclaims en veel meer. Hoe vaak is niet geprobeerd hem en anderen te laten zeggen dat MH17 was neergeschoten i.p.v. verongelukt? Hoe aannemelijk dit ook lijkt, het onomstotelijke bewijs voor neerschieten, is nog niet geleverd. Ook evident is dat de info die met de TK wordt gedeeld, direct op straat ligt. Dat kan, hangende het onderzoek, dat uitsluitsel moet geven over veel prangende vragen, veel belangen ernstig frustreren.

Dat NL leading was/is in de onderzoeken, had/heeft alles te maken met het enorme aantal Nlse slachtoffers en de expertise die bij eerdere grote vliegrampen is opgedaan en staat m.i. los van de eindverantwoordelijkheid voor die vlucht.

Ik lees dat velen er niet op kunnen wachten dat dit Rutte zijn Waterloo wordt. Enfin, we zien wel.

Mag ik tot slot van deze opnieuw lange reactie, geheel off topic, het volgende meegeven?

Ik hoorde vanavond Maarten van Rossem, lijstduwer van de PvdA een eerlijk kort en bondig antwoord geven op de volgende vraag:
Is Karremans verantwoordelijk voor het drama in Srebrenica?
Nee, zei hij, dat was de regering. Niemand durfde zijn vingers te branden aan de verdediging van die onverdedigbare enclave.
De verantwoordelijke minister van Defensie op dat moment was PvdAer Relus ter Beek die zijn gedram om internationaal gezag te verwerven, tegen alle adviezen van deskundigen in, beloond zag en de (deels dienstplichtige) zond. Werd het dan zijn Waterloo? Nee, want voordat de regering Kok aftrad had hij zijn vertrek als CdK in Drenthe al op zak. Het werd geheel ten onrechte het Waterloo van zijn opvolger, VVDer Joris Voorhoeve.

Werd de fatale blunder van PvdAer Frans Timmermans over dat zuurstofkapje zijn verdiende Waterloo? Nee, die had zijn vluchtweg naar Brussel al veilig gesteld om daar Brusselse kermis, EUfemisme voor kaviaar en foie gras te vreten in het Europese circus.

Nadat Bert Koenders, zijn Judas aandeel in het opblazen van Balkenende IV, als PvdA minister van O.S. had verricht, vertrok hij als een dief in de nacht naar de VN. Daar had hij zich met tientallen miljoenen Nlse takspoet een baantje verschaft en belandde na enig omzwerven in Mali. Bange Bertje eiste wel bescherming door Nlse elite militairen, door helden van het kaliber Marco Kroon. Bange Bertje terug uit Afrika, Kroon dus ook, inmiddels bevordert tot majoor.
Werden de zeer discutabele manier waarop Bertje K. richting VN sloop en het voorafgaande Judas werk zijn Waterloo?
Nee, BK is inmiddels onder de pannen als PvdA minister van BuZa. For the time being, denk ik dan maar, want aan de einder zal er gerust wel weer een of andere beschutte lucratieve werkplaats voor hem lonken.

Interessant weetje: Bert en Frans kunnen elkaar niet luchten of zien, clash of ego's en zo. Frans was nog amper in Brussel geland of Bert landde in Den Haag, niet per UN privé jet dit keer zoals in Mali.

h.a.k. blok | 13-01-15 | 04:43

Sinds wanneer is de Nederlandse overheid verantwoordelijk voor het verstrekken van veiligheidsinformatie over de Oekraine aan een Maleisisch bedrijf?

Han Fortmann | 13-01-15 | 04:11

De schuld ligt uiteraard bij diegenen die de BUK raket heeft afgevuurd, c.q. daarvoor het akkoord heeft gegeven. Laat dat voorop staan.

Maar. De Nederlandse overheid, en dus de regering, en dus Rutte, heeft kennelijk gefaald bij het tijdig en adequaat informeren van de betrokken luchtvaartmaatschappij(en).

Natuurlijk is het zo dat de overheid een luchtvaartmaatschappij slechte ten dele kan 'bevelen' om te doen wat zij -de overheid- wil dat er gebeurt, maar als dezelfde overheid op tijd, en afdoende, de maatschappij(en) had geïnformeerd over de toegenomen dreiging, dan had(den) deze maatschappij(en) w.s. -net als andere 'buitenlandse' maatschappijen- de route aangepast, en het luchtruim boven Oekraïne gemeden.

Die onderste steen is voor Rutte inmiddels een flinke molensteen aan het worden.

Embla | 13-01-15 | 03:41

@ tweetybird | 13-01-15 | 02:02

Rutte is niet verantwoordelijk voor zaken waar hij gewoon niet over gaat. Malaysian is een Maleisische maatschappij, de vliegtuigen vliegen onder de Maleisische vlag, naar Maleisisch recht, met een Maleisische captain. Als de nabestaanden iets willen claimen moeten ze daar zijn. Het staat een Maleisische captain geheel vrij naar eigen inzicht daar te vliegen waar het hem goed dunkt, binnen de kaders van de Maleisische wet en volgens aanwijzing van de Maleisische autoriteiten. Daar gaan we hier in NL helemaal niet over. De Maleisische luchtvaartautoriteiten hebben de taak Maleisische toestellen te informeren over veiligheidszaken.Slechts als een Maleisisch toestel zich in het Nederlandse luchtruim begeeft hebben wij er iets over te zeggen en hebben wij er een zekere verantwoordelijkheid voor. Als het boven Oekraïne vliegt is het volledig buiten de Nederlandse jurisdictie.
Ik kan me Rutte goed voorstellen dat hij zich niet in dit wespennest van verantwoordelijkheden en claims wil begeven en zijn mond gewoon dicht houdt. Verder vind ik Rutte ook een slappe z#k, maar hier valt hem niets te verwijten. Eigenlijk vind ik dat we al teveel verantwoordelijkheden naar ons toe trekken door het onderzoek naar de crash van hieruit te co-ordineren. Die taak had bij de Maleiers moeten liggen. Verder staat dit verhaal helemaal los van de morele verontwaardiging dat de Russen bijna driehonderd mensen hebben laten afschieten, waarvan het merendeel Nederlanders. Hier ligt een taak voor onze regering om dat deel van het probleem tot een oplossing te brengen.

bdn01 | 13-01-15 | 02:22

Wat geloofd hij toch in die 10km grens. Waarom niet 11 of 12? Gewoon niet boven oorlogsgebied vliegen natuurlijk!

Cidiood | 13-01-15 | 02:04

bdn01 | 13-01-15 | 01:41

U praat poep en vergelijkt peren met appels. U doet net of rutte niet op de hoogte was. Dat was hij wel en het was zijn taak om in te lichten. Iets wat hij bewust achterwege gelaten heeft. U zit hier om speciaal kabinet rutte uit de wind te houden. Dat blijkt uit akles . Goedpraten wat niet goed te praten valt met stomme vergelijkingen die werkelink nergens op slaan. Ga nu maar gauw u geld ophalen bij rutte.

tweetybird | 13-01-15 | 02:02

@ denoorman | 12-01-15 | 22:55

je regelt een busreis via het reisbureau. Reisbureau boekt een goed bekend staand autobusbedrijf voor je. Chauffeur is dronken en er gebeurt een vreselijk ongeluk. Is nu het reisbureau verantwoordelijk? Nee dus! Hier moet je codeshare mee vergelijken. KLM boekt passagiers op Malaysia, omdat ze de route A'dam - KL aan Malaysian hebben uitbesteed. KLM handelt hier als reisbureau. KLM gaat er daarbij gewoon van uit dat Malaysian, als gereputeerde IATA luchtvaartmaatschappij, de zaakjes voor elkaar heeft. Gaat er toch wat fout, dan is Malaysian uiteindelijk verantwoordelijk, en misschien de Maleisische luchtvaartautoriteiten, maar zeker niet KLM of de Nederlandse regering. Die worden echt niet bij de vluchtplannen van Malaysian betrokken.

bdn01 | 13-01-15 | 01:41

Ja, en!?
Politici zijn toch allemaal boeven. Dus daar verbaast over zijn is onbenullig.

Rest In Privacy | 13-01-15 | 01:34

Als je een scheet wil laten moet je al een vergunning hebben om alle gevaren uit te sluiten. Er is wetgeving in de maak die kappers en kapsters voorschrijft verplicht rubberen zolen te dragen vanwege mogelijk uitglij gevaar in de kapsalon en op een bouwplaats is een helmpje verplicht voor als er een betonwand omstort.... Aan alle kanten worden we kinderachtig betutteld en gepamperd met wetgeving "omdat dat beter is voor ons allen"...... Maar niet nu! Nee.... het ambtelijk processen van zoveel info van Kiev en de NAVO neemt weken memoreren, vergaderen en verifieren in beslag. Natuurlijk, de MinPres is verantwoordelijk maar ik denk dat er een paar ambtenaren behoorlijk slapeloze nachten hebben gehad en dat spindoctors en damagecontrollers overuren hebben gemaakt.
Eén van hun oplossingen was een stoet van honderden rouwauto's en een huilende MinBu. Deze laatste liet vervolgens alles uit zijn handen vallen voor een vet baantje in Brussel......
Hij voelde de bui al wel aankomen denk ik.
Maar enfin..... dat wordt een intern parlementair enquettetje en men gaat over tot de orde van de dag.

Thorolf | 13-01-15 | 01:30

Jullie kunnen lullen wat jullie willen maar als bv Kiev onze regering informeert over zulke gevaren/risico's dan is het wel degelijk de (mede)verantwoordelijkheid van de regering, het gaat verdomme om mensenlevens..

MartinLeuterKingsize | 13-01-15 | 01:03

@Lord Flashheart | 12-01-15 | 22:25
Er is nog een mogelijkheid, ook het signaal van de transpondercode van een 777 kan gestoord worden: www.spiegel.de/politik/deutschland/flu...

#enpassant | 13-01-15 | 00:58

@Supermatthijs | 12-01-15 | 21:10
Als je de vingers in je oren steekt, terwijl je in een asbak kijkt en er in blaast en daarna lalalala roept, begrijp ik dat je tot die conclusie komt.

SmegmaSmeer | 13-01-15 | 00:56

Ik zat zelluf nog even te denken, KLM en Malaysian Airways wisten zelf toch ook dat er toen een militaire Antonov vliegtuig van grote hoogte was neergeschoten? En ze wisten zelluf toch ook dat het daar een broeierig oorlogsgebied was? En toch vliegen ze erover heen? Dus alleen als de regering het zegt vliegen ze er niet overheen. Ernstig is dit, de vliegmaatschappijen denken zelf dus niet na. Vliegen is dus niet veilig!

Ik reaguur al 5 jaar | 13-01-15 | 00:55

Fatwabuster | 12-01-15 | 22:54
Maar waarom niet die ene vraag na het ophemelen van de 'Rot-op' opmerking van Aboutaleb, die 'onder uit z'n tenen kwam: 'Wat maakt deze opmerking anders dan die van Wilders?'

(Behind)Doors | 13-01-15 | 00:38

Nou Markje, je bent eindverantwoordelijk. Dus neem je verantwoordelijkheid.
Tot morgen bij koning Willy he.

Piet van den Hoek | 13-01-15 | 00:13

Ruim één week voor het neerhalen van MH17, brachten de seperatisten de waarschuwing naar buiten, dat het afgelopen moest zijn met luchtaanvallen door vliegtuigen van Kiev.
ZIJ waarschuwden dat alles wat nog boven het seperatisten gebied zou vliegen, NEERGESCHOTEN zou worden, daarna deden zijn dit dus ook met de Antonov.
Kiev was allang geen eigenaar meer van het luchtruim boven seperatisten gebied.
Hoe kun je dan afgaan op goedkeurende geluiden uit Kiev.
Den Haagse politiek faalde maar de grootste falende partij is de militaire inlichtingendienst, ze zullen het nooit bekennen.
Gelukkig kunnen we komende verkiezingen onze stem laten horen.

gebrokenvleugel | 13-01-15 | 00:12

Rutte draait een keer of tien dezelfde riedel af.
De journalisten geloven er duidelijk niks van, maar zijn nog veel te netjes voor deze kletsfiguur, die geen enkel gezag of geloofwaardigheid meer heeft.

Schmalz | 13-01-15 | 00:05

Xirdalan | 12-01-15 | 21:39
Fatwabuster | 12-01-15 | 22:14

Wat u beiden zegt komt overeen met mijn gedachten. Mensen die eerst lelijk deden over Rusland doen nu lelijk over de KLM dan wel Maleisië. Deze mensen laten zich leiden door wat ze kant en klaar voorgeschoteld krijgen door de nieuwszenders, in plaats van ietsje dieper na te denken. Zij zien wat feiten over het hoofd. Onder andere dat Maleisië mee wilde doen met het onderzoek maar volledig buiten beschouwing is gelaten door Nederland en Oekraïne. De VS werden wel op de hoogte gebracht van de inhoud van het rapport. In Oekraïne vindt een humanitaire ramp plaats waar met geen woord over gerept wordt. Die burgers kunnen al sinds afgelopen zomer geen cash meer opnemen bij de banken. De hele goudvoorraad is onder leiding van een Amerikaanse bankier naar de VS verscheept. Geen land heeft meer belang bij het installeren van een Westers regime dan de VS. Europa heeft er geen belang bij, de inwoners van Oekraïne nog minder. Dit zijn gewoon wat bekende feitjes die heel gemakkelijk terug te vinden zijn, maar als je dit vertelt, gaan sommige mensen meteen los, want dit zouden complottheorieën zijn. Niet een reactie in de trant van dat zij andere gedachten hebben, maar mega fel worden en de boodschapper persoonlijk als idioot wegzetten. Ik kan daar aan de ene kant wel om lachen, aan de andere kant vind ik het dan weer eng dat er blijkbaar zoveel mensen rücksichtslos genoegen nemen met de nieuwsberichten uit de staatsmedia. En bij de hele felle reacties vraag ik me af of dit mensen zijn die belang hebben bij het in stand houden van de aan ons gepresenteerde leugens.

Schaaldier | 12-01-15 | 23:52

dooie rakker | 12-01-15 | 23:17

Hoe vaak moet ik het nog zeggen .Rutte was drie dagen ervoor geinformeerd door de oekraine dat de situatie wel eens kon zijn verandert.En dat die wel gevaar kon opleveren. Rutte heeft het in de vvd vergeet la gestopt en daarmee russisch roulette gespeeld. Gaat u nu niet meer de domme spelen. Het lijkt wel of vvd'ers massaal gestuurd zijn om rutte uit de wind te houden. Het valt gewoon op.

tweetybird | 12-01-15 | 23:37

dooie rakker | 12-01-15 | 23:17

Bent u nu zo dom of doet u net alsof. Maar ja dooie rakker. U nick zegt alles al.

tweetybird | 12-01-15 | 23:34

Het was een taak van de overheid om de Nederlandse bevolking te beschermen !! daar falen ze in op ieder punt , zij weten precies wat er op jouw bank rekening staat , zij weten precies wat jij doet in je leven , zelfs als je 3 km te hard rijdt , en het belangrijkste de veiligheid van de burger daar missen ze alle grip op !! hou mijn hart vast als er hier ergens een aanslag wordt gepleegd , reken niet op de sukkels van Den Haag want deze zijn direct het land ontvlucht , bescherm je zelf en wees behoedzaam , uiteindelijk komt het allemaal op je zelf terecht !!

Jetstream | 12-01-15 | 23:22

Oekraïne gaat over de veiligheid van het luchtruim boven Oekraïne, zij zijn ook lid van Eurocontrol welke de luchtvaart maatschappijen informeren. Op basis daarvan kiezen ze een route. Sommige maatschappijen kozen voor een omweg uit veiligheidsoverwegingen. Nederland gaat daar dus niet over. Bovendien wist iedereen van de onveiligheid, stond in de kranten en was in het nieuws. Dit is dus lijkenpikkerij om Rutte te beschadigen. Beschamend.

dooie rakker | 12-01-15 | 23:17

@denoorman
Please, geeft de paus de schuld ofzo... Teveel eer voor deze bureaucraten. Kiev stond al weken letterlijk in vuur en vlam toen deze droeftoetsers in beeld kwamen.

kw_nl2 | 12-01-15 | 23:13

Rapid Trident!

eikelstorm | 12-01-15 | 23:10

MH17/KLM..... het was een gecombineerde vlucht
Fatwabuster | 12-01-15 | 21:06

Hou toch op over deze zogenaamde gecombineerde vlucht.
Ja, beide bedrijven nemen elkaars passagiers en mogelijk vracht over om op die manier een zo efficiënt mogelijke stoelbezetting te kunnen genereren.
Het onderdeel vluchtplan/route ligt echt niet bij KLM maar bij Malaysia.
Blijft natuurlijk de vraag waarom onze overheid de toen geldende risico's niet heeft omgezet in een dringend dan wel dwingend vliegverbod boven het gebied. Dit, omdat KLM wel degelijk ook gewoon over dat gebied bleef vliegen.

loze stijl | 12-01-15 | 23:09

Hans van Baalen en Guy Verhofstadt hebben een behoorlijke bijdrage geleverd aan het conflict en veel olie op het vuur gegooid. Als als als... Als ze dat niet hadden gedaan was het misschien niet zo uit de hand gelopen en waren er niet zoveel onschuldige slachtoffers gevallen denk ik wel eens....

denoorman | 12-01-15 | 23:06

Hoe gaat het eigenlijk met de carrière van Hans van Baalen? Het was zijn immers zijn gebalde vuist die er voor gezorgd heeft dat de Krim nu niet meer bij Oekraïne hoort. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hem dat niet in dank afnemen.

Tiberius | 12-01-15 | 23:04

eerstneukendanpraten | 12-01-15 | 22:53

Ja want het is geen islam maar radicale islam en dat schijnt iets heel anders te zijn als islam.Let vooral op het woord radicale.Vreemde is dat zowel radicale als gematigde islam niet bestaat. Volgens moslims zelf is maar 1 islam.Weer een foutje dus van de wegkijkers. Die denken door er radicale voor te zetten het geen islam meer betreft.

tweetybird | 12-01-15 | 23:03

Als ik een ticket koop bij de KLM verwacht ik, dat als de KLM een andere maatschappij inschakelt dat ik vervoerd wordt in een deugdelijk toestel wat goed onderhouden is en dat er een veilige route wordt genomen. Van een regering verwacht ik dat als ook maar de minste aanwijzingen hebben dat een bepaald gebied gevaarlijk zou kunnen zijn dat ze verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van haar burgers. Dat is toch niet zo gek. Maar Blijkbaar wel voor Rutte en Co!?

denoorman | 12-01-15 | 23:03

En dan nu over naar het hoogtepunt van de avond... Eva. ja ja ja

denoorman | 12-01-15 | 22:57

En het ergste is nog die schijnheilige kuthouding van dit kabinet met een drama en het hele land trekt het zich aan en dan de krokodillentranen.Te walgelijk voor woorden. Ja die timmerfrans heeft er mooi zijn baan in de EU aan te danken. Zeg masr de 1 zijn dood is xe ander zijn brood.Zwijnen zijn het. Politieke zwijnen die enkel maar om pluche geven.Zelfs een mensenleven is ze niks waard. Pluche gaat ten alle tijden voor.De krokodillen tranen waren groot.

tweetybird | 12-01-15 | 22:56

@Lewis | 12-01-15 | 22:50
O, toch 'dwaze' laten staan. Ik bedoelde 'onwelgevallige'.

Lewis | 12-01-15 | 22:55

@bdn01
Bedankt voor de uitleg over codeshare... Je bent een Rutte!

denoorman | 12-01-15 | 22:55

Maar goed, ik ga me maar eens opmaken om te kijken hoe Jinek niemand minder dan Didi Samsom weer probeert om op het schild te hijsen..... Kortom:
.
PVDA porno!

Fatwabuster | 12-01-15 | 22:54

@Mike Oxlong | 12-01-15 | 22:03
Ehm, Joris/Van Rossem... uitgerekend in deze week de heer Oxlong en Viking 69 wegjorissen vanwege een dwaze tegel? Ik móét het vragen, sorry.

Lewis | 12-01-15 | 22:54

@Exilium
De nederlandse overheid hoeft buitenlandse maatschappijen niet te verbieden over de Ukraine te vliegen. De regering moet wel haar verantwoordelijkheid nemen als ze informatie en aanwijzingen hebben dat het in dat gebied gevaarlijk is. Dan neem je je verantwoordelijkheid en verschuil je je niet achter Kiev en formele verantwoordelijkheid van anderen. Ze hadden aanwijzingen en informatie en deden niets. Fijn zo'n regering die zorgt voor de veiligheid van haar burgers. Bah bah bah

denoorman | 12-01-15 | 22:53

OT

Nu op RTL4, de aanslagen in Parijs hebben niets met de ware islam te maken, echt niet!

eerstneukendanpraten | 12-01-15 | 22:53

Even over het begrip codeshare: Delta vliegt in de USA onder codeshare met o.a. KLM van Atlanta naar Detroit. Vliegtuig stort neer door gebrekkig onderhoud. Is KLM nu medeverantwoordelijk? Nee dus! Codeshare is niets anders dan een commerciële overeenkomst op bepaalde routes waardoor boekingen gemakkelijker en voor de luchtvaartmaatschappij profijtelijker geregeld kunnen worden.

bdn01 | 12-01-15 | 22:51

@Supermatthijs | 12-01-15 | 21:46
Dus als de Nederlandse regering weet de passagiers van een vliegtuig gevaar lopen, kunnen ze het lekker laten wegvliegen als dat vliegtuig uit een ander land komt? (En zelfs al zit het vol met Nederlanders?) Tuurlijk joh.

Lewis | 12-01-15 | 22:50

jwesters | 12-01-15 | 22:39

Ja ja. Nee u heeft helemaal gelijk. U heeft ook op het journaal gezien van aanslagen. Zeg maar er is info dat dat hier op een bepaald station gebeurt. Maar stoppen dat onder de pet. Laat u vader nou net met dat station gaan.Dan bent u niet blij als er niet gewaarschuwd was omdat het niet zeker was dat het ook zou gebeuren.Zeg maar terreur islam roulette.Er was drie dagen ervoor gewaarschuwd dat zaken verandert waren en het niet meer zo zeker was dat het veilig was. Wat moet ik u daar nog aan uitleggen.Nederland heeft door het in een la te duwen en het niet te melden russisch roulette gespeeld.Iedereen wist het maar niemand wist de nieuwe bevindingen. Dat kon ook niet want die lagen in de VVD vergeet la.

tweetybird | 12-01-15 | 22:50

Juridisch gezien zal de nederlanse regering zich wel vrij weten te pleiten maar moreel niet. Ik gun de nabestaanden een schadevergoeding, als de regering dit spelletje speelt om onder de schadevergoeding uit te komen vind ik het belachelijk. Ook als nederland schadevergoedingzou moeten betalen, dan betaal ik daar wel "graag" belasting voor.

denoorman | 12-01-15 | 22:49

-weggejorist-

Mikeytwo | 12-01-15 | 22:48

@tweetybird | 12-01-15 | 22:37

Als dat al zo zou zijn gegaan, wat ik betwijfel, hebben ze dat toch niet bewust gedaan met in het achterhoofd dat zoiets als nu kon gebeuren ? Feit blijft dat veel andere landen de route ook nog gewoon namen, zelfs Aeroflot van de russen zelf. Zoals iemand hier al zei. En met die onderste steen sprak Rutte echt over iets anders. Duim op trouwens voor Joris en GeenStijl op zich dat een behoorlijk kritische houding tegenover dit stukje gewoon blijft staan. Dat waardeer ik nou zo aan reaguren hier.

Supermatthijs | 12-01-15 | 22:45

Peilingen weerhouden dit kabinet ervan op te stappen.
Die De Hond en andere 'peilers' van de samenleving moeten buiten verkiezingstijd gewoon een muilkorf hebben.
Ze hebben met die cijfertjes meer invloed dan hun IQ toelaat.

Jackanders | 12-01-15 | 22:45

De Nederlandse overheid kan buitenlandse maatschappijen niet verbieden om over grondgebied te vliegen van een land waar het geen zeggenschap over heeft. En MA vloog op een hoogte die door Oekraïne als veilig werd aangeduid. Ik ben meer benieuwd naar de veiligheidsanalyses die het noodlijdende Air France/KLM (omvliegen is te duur?) en MA hebben gemaakt voor het betreffende gebied.

En wie had het vóór de ramp voor mogelijk gehouden dat een of andere malloot (naar alle waarschijnlijkheid) een BUK-raket afvuurt op een vliegtuig dat op meer dan 10 Km hoogte vliegt en binnen enkele minuten het luchtruim zou verlaten ZONDER eerst een fatsoenlijke identificatie van dat vliegtuig uit te voeren?

Exilium | 12-01-15 | 22:44

We hadden het kunben weten toen timmerfrans vreemde dingen begon te verklaren zoals met een zuurstofmasker. Toen begon het gedrasi sl. En ik heb altijd al gedacht dat dit kabinet zaken toen al onder de pet hield. Nou dst blijkt wel. Ik verwacht dat er uiteindelijk nog meer rare dingen boven komen.Het moment was ook wel zeer vreemd te noemen. De wereld gericht op parijs en zie de manier weer van dit kabinet.Hopen dat het over het hoofd gezien werd.Zo hebven ze dat de lastste tijd met meer zaken geprobeerd. Het buitenschot houden van zaken omdat de aandacht gericht is op andere zaken.

tweetybird | 12-01-15 | 22:43

Wat is de verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid voor een vliegtuig onder Maleisische vlag? Juist ja, precies nul komma nul. Claims moeten naar Malaysian Airlines en de Maleisische luchtvaartautoriteiten. Succes!

bdn01 | 12-01-15 | 22:43

Ik ben toch wel benieuwd naar de vliegbewegingen van de het regeringstoestel en de Gulfstream van de Luchtmacht gedurende die periode. Vlogen deze toestellen ook over dit gebied of werd de andere route genomen?

Dikke Worst | 12-01-15 | 22:42

Iedereen die het nieuws een beetje volgt wist van het neerhalen van al die toestellen in oost-Oekraine, het zijn de luchtvaartmaatschappijen die de risico inschatting maken. De kortste route blijven vliegen is slechts een commercieel belang, klaar. Verder heeft NL helemaal nul, komma nul te maken met een Maleisische luchtvaartmaatschappij en is ook niet verantwoordelijk voor de routes die MH vliegt. Verder is de codeshare met KLM slechts een set commerciële afspraken tussen KLM en MH (zo zijn er duizenden van deze afspraken in deze industrie).

faz | 12-01-15 | 22:42

In elke geval is Timmerfrans de lachende derde... En hebben "Wij" een hoge positie op het EU front

Dit land ,en zijn gluiperige inwoners gaat mij steeds meer tegenstaan

Loebas | 12-01-15 | 22:42

Ik heb met veel plezier gekeken naar de Fransen gisteren, daar geloven ze nog in solidariteit en broederschap en daar zullen ze zeker ook de verantwoordelijkheid nemen voor hun burgers als ze aanwijzingen en informatie hebben en dat is zoals het hoort. Niet het gedraai en weglopen van Rutte en van onze regering.

denoorman | 12-01-15 | 22:42

Rutte heeft met de onderste steen zijn eigen glazen ingegooid.

Morris Stockwood | 12-01-15 | 22:41

Weg met Rutte twee!

tepelkloofterrorist | 12-01-15 | 22:41

@Tweety Bird.

Die informatie had elke burger in het vrije westen. Alle informatie was gewoon op het 8 uur journaal te zien notabene. Een officieel bericht had op geen enkele manier een verschil gemaakt betreffende een Maleisisch vliegtuig

Wat is daar nu zo moeilijk aan te snappen

jwesters | 12-01-15 | 22:39

-weggejorist-

denoorman | 12-01-15 | 22:39

Rhynchocyon | 12-01-15 | 22:35
-
British Airways vloog al weken(!) om vanwege de situatie op de Krim.

bisbisbis | 12-01-15 | 22:39

@bdn01
Je bent een Rutte. Je verschuilt je ook achter wat formele prietpraat. Als de regering de informatie heeft en risico's kan voorkomen dan MOET je als regering je verantwoordelijk nemen. Als een medemens van mij onder een auto dreigt te lopen, dan waarschuw ik hem toch ook. De nabestaanden zullen blij zijn met het afschuiven van de verantwoordelijkheid op basis van wat regeltjes. Als geen verantwoordelijkheid neemt dan ben je een Rutte..

denoorman | 12-01-15 | 22:39

Supermatthijs | 12-01-15 | 22:31

U wil het niet begrijpen. Ze hebben werkelijk russisch roulette gespeeld door het in een la te duwen. Onder het mom het zal wel niet zo'n vaart lopen. Helaas voor 289 mensen mis gegokt. Dan ook nog eens een krokodillen tranen toneel stuk opvoeren om mooi weer te spelen over de rug van nabestaande en zie dit kabinet in optima format. Pluche gaat zelfs voor mensenlevens.Dat mag nu wel duidelijk zijn.En dat noemt rutte nu de onderste steen komt boven.

tweetybird | 12-01-15 | 22:37

Ach, de vieze Bijlmerzaak leidde ook niet tot een kabinetsval.
Wanneer gaat het MH17 dossier zoekraken in dat vergeten laatje van een afgedankt bureau op zolder waarin verder alleen maar fotorolletjes en bonnetjes en volgeschreven ansichtkaarten van prins Bernhard liggen?

dedeurs | 12-01-15 | 22:37

Gek dat hier op GS wordt geroepen om meer overheidsbemoeienis met commerciële bedrijven. British Airways vloog al maanden om maar niet op last van de Britse regering. Dat was een eigen beslissing. Dat had Malaysia Airlines dus ook kunnen doen.

Rhynchocyon | 12-01-15 | 22:35

Dus de verantwoordelijkheid ligt in ieder geval niet bij Rutte. Zo begrijp ik het in ieder geval.
Supermatthijs | 12-01-15 | 21:10

Als de verantwoordelijkheid niet bij Rutte ligt, kan hij zich daar heel gemakkelijk vanaf maken door te verklaren dat het geen aangelegenheid is van de Nederlandse regering, maar van de vliegmaatschappijen/luchtverkeersleiding in Kiev of wie dan ook. Dat hij dat niet doet (of kan doen), houdt m.i. in dat hij/het kabinet in elk geval medeverantwoordelijk zijn.

FrankVeer | 12-01-15 | 22:35

-weggejorist-

jwesters | 12-01-15 | 22:35

De verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid betreffende de lucht veiligheid in Oekraïne is nihil. Laat staan voor een Maleisisch vliegtuig.

Daarnaast was er geen enkele reden om er niet over heen te vliegen. Welke luchtvaartmaatschappij had dan vanaf het neerhalen van dat vliegtuig een andere route genomen? Zelfs aeroflot, DE Russische luchtvaartmaatschappij vloog er gewoon over .

jwesters | 12-01-15 | 22:34

@tweetybird | 12-01-15 | 22:24
Laat u niet opfokken door deze professionele trol. Deze persoon beleeft een sardonisch genoegen aan het tegen de haren in strijken van mensen en zeer waarschijnlijk ook dieren. Om de aap kan ik nog wel eens lachen, niet om deze rioolbewoner.

VerenigingVanDieven | 12-01-15 | 22:34

witchmaster | 12-01-15 | 22:23

Klopt helemaal. Die club is ook ziekelijk verrot

The_Challenger | 12-01-15 | 22:33

Ooit_huisregelneef | 12-01-15 | 22:14

Ook u praat poep. De regering was op de hoigte gesteld. Of het nou een maleisische maatschappij was of niet doet er niet toe. Ze wisten het en besloten het in een la te duwen. Daarmee zijn ze medeschuldig.Probeer nu weer niet te baggataliseren en weg te kijken.Om u geweldige kabinet in het pluche te houden.Pleur op.Dit gaat wel over 289 mensen die nu dood zijn. Iets wat niet had gehoeven.Baggataliseren is dus niet op zijn plaats. Nu mag ook werkelijk de onderste steen boven komen. Een steen die rutte nu snel richting china wil begraven.

tweetybird | 12-01-15 | 22:32

MH17 vloog onder codeshare met KLM. Echter , MH17 is en blijft een Maleisisch vliegtuig, onder Maleisische vlag met een Maleisische captain en onder Maleisische verantwoordelijkheid. Maleisischer kun je het niet krijgen. Het ontgaat me geheel wat Rutte ( overigens een enorme laml#l) hier mee te maken heeft. We moeten die Maleiers aanspreken op het in gevaar brengen van Nederlandse staatsburgers. Malaysian Airlines is zo goed als failliet. Van die kip is het dus slecht veren plukken. Daarom is het leuk geprobeerd om de Nedelamdse overheid verantwoordelijk te houden. Als dat lukt kunnen de nabestaanden een mooie vergoeding tegemoet zien.

bdn01 | 12-01-15 | 22:32

@tweetybird | 12-01-15 | 22:24

Mijn insteek van 21.54 was geen aanval naar de nabestaanden hoor maar eerder naar van Rossem. Met een beetje handig debatteren kan je de schuld ook zo op een ander schuiven. Dit was natuurlijk geen voorop gezet plan van Rutte of van wie dan ook maar een noodlottig ongeval waar verder in mijn ogen niemand schuld aan heeft behalve de daders. De mannen die door Poetin de beschikking kregen over dit soort wapens.

Supermatthijs | 12-01-15 | 22:31

the muppet show | 12-01-15 | 21:30
Er zijn vele theorieën die de ronde doen, één daarvan is gebaseerd op het vermoeden en de blijkbaar bekende taktiek dat de Ukrainse luchtmacht de transponders van hun gevechtsvliegtuigen uitzetten en 'boven' lijnvluchten meeliften tot vlak bij de plaats waar ze wilden bombarderen. Vervolgens doken ze omlaag en 'bombs away'. Als een onervaren BUK-bemanning dan op een target richt die zich sneller uit de voeten kan maken dan een groot sloom verkeersvliegtuig dan heb je alle ingrediënten voor zo'n ramp.
Ik vond deze versie in juli al het meest waarschijnlijk en nu nog steeds eigenlijk.

Lord Flashheart | 12-01-15 | 22:25

Slimkees | 12-01-15 | 21:09
Precies. En de maatschappijen nemen hun beslissing op basis van de info die ze van overheden krijgen. Dus ligt de verantwoordelijkheid toch bij de overheid als ze info achterhouden.

Chiefmate | 12-01-15 | 22:25

@ baasatlas 22.18

u beseft dat u hiermee NIET Rutte in z'n hemd zet, maar de jolige draak steekt met lieden
die werkelijk nog bij hun moeder wonen
of een "vriendje" hebben ?

Berthe | 12-01-15 | 22:25

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:54

En hiermee benoem ik u echt tot een zeer walgelijk eng iemand. Wat een achterlijke bent u. Ik denk dat u maar voorlopig geen nabestasnde moet tegenkomen. Ik denkdat ze u lynchen.En ik kan ze werkelojk geen ongelijk geven. WALG

tweetybird | 12-01-15 | 22:24

@tweetybird | 12-01-15 | 22:21

Dat mag maar ik stel me ook nu weer buitengewoon redelijk op. Dat je dat als irritant ziet is wel een beetje jammer.

Supermatthijs | 12-01-15 | 22:24

@The_Challenger | 12-01-15 | 22:18
Ik als PVVer ben er ook geen liefhebber er van , maar een besluitvorming wordt door een meerderheid gedaan in de kamer , mee gevangen is mee gehangen .
en kijk nu eens wie er voorop loopt !!!!! het is niet de PvdA maar de VVDer rutte och deze hele regering incl de verkopers van nv.nederland zijn de grootste huichelaars

witchmaster | 12-01-15 | 22:23

En jaaaaah hoooorrrrr: het was even wachten, maar daaarrr is hij dan: de blame game!
-
Stel ogenblikkelijk een parlementaire enquête in ( heeft er iemand al mannen in witte pakken gesignaleerd?) zodat Nederland overeen jaar of acht schadeclaims vanuit Maleisië mag betalen.

bisbisbis | 12-01-15 | 22:22

Even los van de schuldvraag waarover hier al meerdere dagen wordt gediscusseerd. Wat is het primaire of secundaire motief hier om Rutte of zijn kabinet pootje te lichten? Letselschadeadvocaten begrijp ik nog; die willen (terecht) geld zien van AirFrance-KLM en/of Malasia Airlines omdat zij een onverantwoordelijk groot risico hebben genomen door over deze kortere maar gevaarlijke route te vliegen.
Maar de regering of Rutte? Wie kan mij uitleggen wat we daar nou mee winnen? Het lijkt me zo vergezocht.

DiBaco | 12-01-15 | 22:22

welke rol heeft Eurocontrol in dit geheel? voorafgaande aan een vlucht dient de piloot of de maatschappij een vliegplan in (nl.wikipedia.org/wiki/Vliegplan ), en alle verdere verkeersleiding (nl.wikipedia.org/wiki/Luchtverkeerslei... ) aan vliegtuigen gebeurt centraal per regio ,en piloten mogen verzoeken om andere koers etc.. en dat ik precies wat is gebeurd als ik het me goed herinner.. remember de missende spaanstalige verkeersleider in Kiev (UKR) (ejbron.wordpress.com/2014/07/18/werd-...).. dus de vragen aan MinPres zouden ook daar gesteld moeten worden

KoosVUT | 12-01-15 | 22:22

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:17

Nee Nee houdt u nou eens op met die onzin.U wordt irritant als ik het zeggen mag.

tweetybird | 12-01-15 | 22:21

Berkemef | 12-01-15 | 21:14

Er is ook nog zoiets als een morele verantwoordelijkheid naar je burgers toen. Scoren met krokodillentranen hoort daar niet bij.Hoe je het wentvof keert dit is de zoveelste blunder van dit pluche kutkabinet.

tweetybird | 12-01-15 | 22:19

Rutte weet dat het stinkt en dat de regering geen verantwoordelijkheid heeft genomen. Linksom of rechtsom gaat hij zich toch uitpraten. Geen greintje verantwoordelijkheid. Hij pleit zichzelf en het kabinet wel vrij, want ja.. ze moeten blijven zitten in het landsbelang..

denoorman | 12-01-15 | 22:19

De allesomvattende vraag is natuurlijk: Gaat deze toekomstige ex-Minpres zelfstandig wonen, terug bij zijn moeder of bij een "vriendje".

boasatlas | 12-01-15 | 22:18

@Xirdalan | 12-01-15 | 21:39
Ik kan het niet meer boven water toveren maar het was volgens mij op Liveleak dat een filmpjes stond dat een vrouwelijke separatist zich beklaagd tegenover een reporter dat Oekraïense straaljagers civiele vliegtuigen als schild gebruiken. Dat filmpjes was van voor 17 juli.

WieIsDeChef | 12-01-15 | 22:18

met deze kerel is toch niet te lullen , ik heb daar al lang de moed voor op gegeven

witchmaster | 12-01-15 | 22:18

witchmaster | 12-01-15 | 22:07

Deze geschiedenis kende ik al maar superkoekiemonster is alleen maar geïnteresseerd in de PVDA. Je weet wel. dat anti-semitisch, anti-kapitalistisch, groot-moefti van Jeruzalem erende en voor 1 groot Europa zijnde clubje dat ooit geleid werd door Joop den Uyl die zijn swastikastempels verkreeg in het vooroorlogse Neurenberg.

The_Challenger | 12-01-15 | 22:18

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:17

Nee nou doet u het weer. Wegkijken.Het probleem verleggen.Dit had voorkomen kunnen worden. De daders die de buk afgevuurd hebven komen mischien wel aan de beurt. We weten nu in elk geval wie de waarschuwingen bewust genegeert hebben. Laten we daar eerst maar mee beginnen.U wilt weer dit kabinet uit de wind houden nachet zoveelste schandaal. Daar moet u eens mee ophouden wegkijkert.

tweetybird | 12-01-15 | 22:16

Supermatthijs, of jij nu wel of niet een punt hebt doet niet ter zake, de Nederlandse Overheid was 3 dagen voor de ramp op de hoogte gesteld van het gevaar van het vliegen over de Oekraïne en had dus moeten handelen en de informatie door moeten spelen aan de KLM.... punt!!
.
Komt bij dat Omzigt de vragen 3 maal (vanaf 24 oktober) heeft gesteld en er kwam geen of een half antwoord.... en de helft van de vragen zijn nog niet beantwoord begreep ik..... als je als regering een rookgordijn legt dan heb je wat te verbergen en dat blijkt nu dus ook.
.
De onderste steen over de schuldvraag (wie heeft op de knop gedrukt) is hiermee niet beantwoord maar die steen die er naast lag (Nederlandse overheid nalatig) is dus gevonden.
.
Volgens mij werkt het zo in de politiek dat je verantwoording moet afleggen in 2e Kamer en dat zal dan wel snel gebeuren..... en dan is het aan de 2e Kamer om het vertrouwen al dan niet op te zeggen, of de VVD/PVDA trekken zelf de stekker er uit.... kan ook nog

Fatwabuster | 12-01-15 | 22:14

Supermatthijs heeft gelijk. Het was een Maleisisch toestel, geen Nederlands toestel. De verantwoordelijkheid ligt dus voor precies 0% bij het Kabinet-Rutte, hoe fanatiek bepaalde juristen en bepaalde media ook proberen het begrip "codeshare" niet te begrijpen en bewust verkeerd uit te leggen aan het publiek.

Ooit_huisregelneef | 12-01-15 | 22:14

@Xirdalan | 12-01-15 | 21:39
De Oekraïners zijn onze vrienden. Gelieve niet hardop over de hypothese 'de Oekraïners zitten er tot over hun oren in' te spreken. Volgens onze Amerikaanse vrienden waren het de Russen. En wie zijn wij om dat tegen te spreken.

Wat ik me trouwens wel afvraag is, zou Mark Rutte inmiddels ook weten hoe de vork werkelijk in de steel zit, of laten de Amerikanen hem gewoon in het ongewisse?

Want van één ding ben ik wel overtuigd, en dat is dat zowel de Amerikanen en de Oekraïners als ook de Russen alledrie drommels goed weten hoe de vork werkelijk in de steel zit. Alleen heeft geen van drieën er waarschijnlijk belang bij dat die onderste steen van Mark boven ooit komt.

VanBukkem | 12-01-15 | 22:13

Huilefrans met zijn amateurtoneel de kans gegrepen om voor zichzelf een mooi baantje te regelen. Met een gigantische media show, tientallen begrafenisauto's enz enz in een perfekt geregisseerde televisie spektakel voor het transport van de nabestaanden zou voldoende moeten zijn om de nederlandse bevolking zand in de ogen te strooien. Helaas. Ze hadden aanwijzingen dat het gevaarlijk kon zijn, de informatie was niet gevalideerd, maar ze wisten wel dat het gevaarlijk kon zijn en ja formeel gaat Kiev over het luchtruim. Maar dat ontslaat hun niet van de verantwoordelijkheid.. Schandalig

denoorman | 12-01-15 | 22:13

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:10

Doe nou niet of u dom bent. De verantwoording ligt gewoon bij het kabinet die had horen te informeren. Klaar.Zij besloten het in een la te douwen en hebben daarmee bewust levens op het spel gezet.U kunt dat ook niet ontkennen want er zijn 289 mensen dood.Door het in een la duwen van dat advies.

tweetybird | 12-01-15 | 22:13

Goed speurwerk jongens.

okplanb | 12-01-15 | 22:12

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:54

Nee, dat is dom lullen in de ruimte. FN is niet de grootste partij in het Franse parlement. Ook AirFranceKLM en MAW valt niet veel te verwijten. Het kabinet daarentegen kan je dood door schuld verwijten. Maar ja, de PVDA regeert mee dus is het kabinet volgens jou per definitie onschuldig.

The_Challenger | 12-01-15 | 22:12

Al die valse zorgvuldigheid duurt mij te lang, gewoon naar buiten brengen wat je hebt. Niet doen alsof er ooit een rechtszaak van zal komen, dat gelooft niemand.

Handsomeboy | 12-01-15 | 22:11

KLM, Singapore Airlines, areoflot, Lufthansa vlogen allemaal via dit traject. De Duitse overheid ook maar aanklagen

Verder dienen mensen echt es het begrip codeshare te snappen. Dat heeft overigens ook totaal geen nut want Maleisië heeft evenveel verantwoordelijk als Singapore en Duitsland en dus ook Nederland

jwesters | 12-01-15 | 22:10

Dit topic is online gegaan om 20:59. Wedden dat de MP binnen 5 minuten op de hoogte is gesteld dat het 'Je suis Charlie' rookgordijn is uitgewerkt?

De onvoorstelbare botheid en arrogantie waarmee deze regering de gebeurtenissen in Parijs misbruikt heeft om te pogen zich van dit dossier te ontdoen grenst aan het onvoorstelbare.

Ik weet dat deze comments gespeld worden op het ministerie van AZ. Jongens, deze stront houden jullie niet tegen.

alexbl | 12-01-15 | 22:09

In normale omstandigheden zou het wenselijk en logisch zijn als het kabinet zou opstappen. De vraag is nu wat dit, gezien de onrust in Europa, voor ons als volk zou hebben. Zou het zonder regering er voor ons het komende halfjaar beter op worden in deze omstandigheden dan met regering, al is het een dubieuze?

Schaaldier | 12-01-15 | 22:09

Slimkees | 12-01-15 | 21:09

Pure onzin. Op het moment dat burgers gevasr lopen behoort een luchtvaart maatschapij ten alle tijden geinformeerd te worden. En een veiligheids advies is op zijn plaats.De veiligheid van de burgers gaat ten alle tijden voor.U praat dus onzin.Op het moment dat het gevaarlijk is in een land komt er ook altijd een rrisadvies.Dus waarvoor was dat nu niet het geval.

tweetybird | 12-01-15 | 22:09

Het relaas gaat mank. Er mag toch een verplichting verwacht worden van ´volksvertegenwoordigers´ dat zij maatschappijen ter eigen beoordeling informeren? Hij impliceert met deze woorden, dat hij anders is voorgelicht dan ons omringende landen en ook dat slaat nergens op.

netniet | 12-01-15 | 22:08

@The_Challenger | 12-01-15 | 21:59

NSDAP? ken uw geschiedenis u vergeet de VVD erbij te vermelden , de VVD is immers een afsplitsing van de NSDAP. de VVD die samen met het CDA de ALLERLANGSTE regerings- verantwoording heeft gehad en overal met de PvdA heeft meegelopen .

witchmaster | 12-01-15 | 22:07

De illegale coupplegers-kliek in Kiev heeft het nu zelfs voor elkaar gekregen bij Interpol om oud-president Victor Janoekovitsj op de internationale lijst met gezochte personen te laten zetten.
www.nrc.nl/nieuws/2015/01/12/880105/

Tiberius | 12-01-15 | 22:07

Het beste kabinet sinds de tweede wereldoorlog en ze blijven zitten ondanks faal na faal en ondanks dat 80% van de mensen dit kabinet niet ziet zitten gaan ze stug door. Voor ons, in het landsbelang. Ze doen het in het landsbelang!! Hoera hoera hoera. Wat zijn we blij met dit kabinet.

denoorman | 12-01-15 | 22:07

MH17 had natuurlijk nooit boven dat gebied mogen vliegen, om de simpele reden dat het daar oorlog was en er luchtafweergeschut werd gebruikt met een bereik van 25 km hoogte. Dat is dus een de basisfout. De vraag is wie de Zwarte Piet krijgt. Naar mijn voorgevoel zal de Zwarte Piet onder het tafelkleed worden geschoven.

Rest In Privacy | 12-01-15 | 22:06

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:08

Jij kan wel meer niet volgen en komt dan steevast met domme reacties.Maar ja dat is dan ook weer n8ks nieuws onder de zon.

tweetybird | 12-01-15 | 22:05

Boeien!
Deze kutregering komt overal mee weg. Zelfs als zou blijken dat Ivo de Clown MH17 hoogstpersoonlijk met een Stinger uit de lucht heeft gehaald, heeft dat geen enkele consequentie voor het Haagse tuig.

McPhart | 12-01-15 | 22:04

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:01

Omdat door het bewust negeren van de waarschuwingen we nu met 289 onschuldigen doden zitten. Sukkel.Daarom dus

tweetybird | 12-01-15 | 22:04

Als je als luchtvaartmaatschappy hoort dat 9750 meter de grens is, en je gokt er dan op dat 10km en een beethe reuze safe is...

De luchtvaartmaatschappijen zijn primair verantwoordelijk voor de route. Maar omvliegen is peperduur en dus dachten ze er zo wel mee weg te komen. 10km > 9750 dus prima.

Maar als die raket net wat hoger komt dan in de folder, ben je toch gewoon het haasje. Een auto die voor 210 km/u in de folder staat kan bij meewind mogelijk ook wel 220 km/u halen, dat werk.

xspalm | 12-01-15 | 22:04

Het werd onderhand eens tijd dat deze poppenkast van Jan Klaassen a.k.a. Rutte en Katrijn a.k.a. Timmermans ophoudt. Al vanaf dag 1 was het voor iedereen, die net wat meer zelf nadacht dan wat er in de nieuwsberichten werd verteld, duidelijk dat er van alles niet klopte aan de versie van onze regering.

Schaaldier | 12-01-15 | 22:03

-weggejorist-

Mike Oxlong | 12-01-15 | 22:03

Ik zie de miljarden van de hardwerkende burgers al naar de Ukraine gaan, als ze daar maar zeggen dat nederland niets te verwijten is. 298 onnodige slachtoffers en onze regering verschuilt zich achter het feit dat de formele verantwoordelijkheid bij Kiev ligt. Behalve alle verdriet gaat dit de hardwerkende burger ook weer miljarden kosten omdat Mark Rutte op onze kosten de verantwoordelijkheid gaat afkopen. De mooie baantjes van Timmermans en Dijsselbloem in Brussel hebben ons al miljarden gekost. Dus dit kan er nog wel bij. Wat een druiloor..

denoorman | 12-01-15 | 22:02

ZZP-er | 12-01-15 | 21:23

Je weet wel. Die zit samen met zijn NSDAP... ehhh... PVDA in de regering. Was dit Rutte I dan had ook hij om zijn aftreden geëist. Leer mij een linkse opportunist kennen.

The_Challenger | 12-01-15 | 21:59

Wat er ook gebeurd is, doordat Timmerlapzwans zijn handtekening heeft gezet onder een verdrag met Kiev gaan zij volgens het officiële verhaal toch geen blaaf treffen. Daarom komen er geen antwoorden op Kamervragen. Die komen er alleen als anderen iets te verwijten. Dat maakt de stilte ook zo'n duidelijk antwoord op zich.

Ares | 12-01-15 | 21:58

Goed stuk. Helaas is het hilarisch. Hilarisch zonder ook maar enigszins afbreuk te doen aan het stuk. Het is hilarisch omdat het meer dan ijdele hoop is dat de politici in kwestie het landsbelang en dat van de rouwenden zouden laten prevaleren boven hun eigen pluchè.
.
.
Vroeger was het zo dat er eerst meer dan één dode moest zijn gevallen wanneer er stoplichten op een gevaarlijke kruising werden geplaatst. Die tijd is voorbij.
.
.
De situatie waar we nu in zitten is dat bij de gratie van het ego men denkt dat het zittende kabinet het enige en het enige juiste is. En daar moet a.l.l.e.s. voor wijken.
.
.
Men is zo van het padje geraakt dat ZELFS zoveel doden een bijzaak zijn geworden voor het behoud van ego en kabinet.
.
.
Vooropgesteld dat er geen beter alternatief is voor Rutte II, is er ook geen slechter alternatief voor Rutte II. Zelfs Geert Wilders cum suis niet.
.
.Alleen dát is nu net hetgeen dat je niet duidelijk kunt maken aan de desbetreffende regenten. Om de doodeenvoudige reden dat men gehinderd wordt door hun eigen ego zonder dat ook maar één moment zelf in de gaten te hebben.

Rollins | 12-01-15 | 21:58

-weggejorist-

VerenigingVanDieven | 12-01-15 | 21:58

Vooral de laatste minuut van de persconcferentie is belangrijk. Rutte zegt dat er tegenstrijdige informatie was die door de veiligheidsdiensten niet geverifieerd kon worden. Met andere woorden er was een risico en dat risico was bekend, maar het risico was niet 100% bevestigd. In zo'n situatie moet de nederlandse overheid toch het zekere voor het onzekere nemen en actie ondernemen. Je verschuilen achter de formele verantwoordelijkheid van Kiev is erg laf. Bedankt Mark. Loop maar weg voor je verantwoordelijkheid. Je bent een Rutte.

denoorman | 12-01-15 | 21:57

Alsof wij zelf de raket hebben afgeschoten? Wat een onzin! Elke dag weer in de panelen schreeuwen van Big Brother is aanwezig en we leven in een totalitaire belastingstaat zonder zelfbeschikking. Maar nu schiet vadertje staat weer te kort? We hadden beschermd moeten worden tegen de grote boze wereld? Wat een hypocrisie. De schuldigen zijn degenen die de raket afschoten, net zoals de stereotype tasjesdief die jullie zo graag willen lynchen de schuldige is als die een onzorgvuldige en naïeve oma berooft.

Meneer Meeuw | 12-01-15 | 21:56

Maar, hoe zit dat met die schijnheilige KLM, had die dit niet hoger moeten opnemen. Het was tenslotte een codeshare vlucht.

Glas Koning | 12-01-15 | 21:56

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:08

Iets zegt mij dat je dit heel goed had begrepen als het nog kabinet Rutte I was geweest.
Sterker nog, je had vooraan gestaan om hem en het kabinet weg te sturen.
Je bent een echte rasopportunist.

The_Challenger | 12-01-15 | 21:54

En ik wil nu niet mijn hand overspelen maar als het dus eigenlijk de fransen waren die de vlucht door lieten gaan want het grootste aandeel in KLM via AirFrance. Is dan niet eigenlijk Marine Le Pen de meest verantwoordelijke als leidster van de grootste partij in Frankrijk ? Pfff, dat is redeneren voor gevorderden. Ik ga een biertje pakken.

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:54

De duidelijke nalatigheid en vooral de doorzichtige kinderlijke pogingen dit onder de tafel te vegen en de verantwoording op hun nieuwe vriendje Oekraïne af te schuiven, maken de verantwoordelijke ministers mede verdacht aan dood door schuld. Degene die de MH17 daadwerkelijk heeft afgeschoten zal gedacht hebben een vijandelijk militair vliegtuig uit de lucht te hebben geschoten maar Rutte en zijn trawanten hielden vliegtuigen die door mijnvelden vlogen op zijn minst niet tegen, ondanks hun intelligence die vele malen verder gaat dan de duidelijke berichten die al in de media voor het oprapen lagen.

Nestorix | 12-01-15 | 21:54

Helemaal snappen doe ik die besluitvorming niet als ik in Bloomberg lees: "Still, 200 to 300 of the daily flights using the route had diverted elsewhere in recent months, leaving about 100 still operating, involving about 60 different carriers over a week, FlightRadar24 said. An image from 4 hours 40 minutes after the crash showed the entire region clear of aircraft".
Kortom, een ruime meerderheid van de vluchten vond al maanden niet meer plaats boven deze regio. Maar circa 60 luchtvaartmaatschappijen gebruikten de route nog wel.

Simon_GS | 12-01-15 | 21:52

Iedereen in de Nederlandse regering is laf, met die nep VVDer voorop! Emigreer nu het nog kan.

Glas Koning | 12-01-15 | 21:51

Een ding staat als een paal boven water , hier gaat het om een familie vrienden kennissen die hun dierbare hebben verloren.
Je kan hier niet zomaar mee weg komen ook dit rariteiten kabinet , als de gegevens duidelijk zijn zoals van de navo dan heeft deze president een enorm GROOT probleem ,immers de nabestaande kunnen ook nog harder aan de bel trekken en geloof me maar ZIJ doen dat .
Tussen haakje.s het is niet wie de knop in drukt ,MAAR WIE HET BEVEL ER VOOR GEEFT!!!!!!!!!!

witchmaster | 12-01-15 | 21:49

@Lewis | 12-01-15 | 21:44

Maar ik heb wel een punt met die andere landen. Of niet soms ?

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:48

De belangrijkste verantwoordelijkheid blijft natuurlijk rusten op de schouders van Malaysia Airlines die willens en wetens voor deze gevaarlijke route heeft gekozen en zo de levens van de passagiers en de bemanning nodeloos in gevaar bracht terwijl dit risico eenvoudig voorkomen had kunnen worden.

Die persconferentie van Rutte is inderdaad niet zo best, Rutte kijkt steeds naar z'n papiertjes en Paul Jansen werkt hem duidelijk op de zenuwen vanaf ca. 12 minuten. Het zouden ook nog de naweeën van donderdagavond kunnen zijn, want toen maakte Rutte ook een nogal nerveuze indruk op de Dam. Het begint hem allemaal boven het hoofd te groeien.

Wat wel nieuws is, is dat Rutte op 11:55 zegt dat Oekraïne in de briefing met de Nederlandse diplomaat op 14 juli het neerschieten van de Antonov op 6,5 km hoogte besprak als "een voorbeeld van de agressie zoals Oekraïne die ervaart vanuit Rusland".

Outsider-Inside | 12-01-15 | 21:47

@Lewis | 12-01-15 | 21:43

Wellicht als het een KLM vliegtuig was al lijken me dan ook eigenlijk de fransen als eerste verantwoordelijk. KLM is grotendeels frans immers.

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:46

@Supermatthijs | 12-01-15 | 21:35
Wat knap dat jij precies weet wat de regering wel en niet wist.
De vragen hoeven niet meer beantwoord te worden hoor, mail Supermatthijs maar even.

Lewis | 12-01-15 | 21:44

@Supermatthijs | 12-01-15 | 21:12
Kom op. Natuurlijk moet een regering ingrijpen als mensen gevaar lopen, zoals al door anderen is gezegd. En Rutte is dan eindverantwoordelijke, zo werkt dat.

Lewis | 12-01-15 | 21:43

Het is enerzijds goed dat er nu een debat is over deze kwestie, dat dit nooit meer kan gebeuren.

Tegelijkertijd moeten we beseffen dat er al sinds het begin van de burgerluchtvaart altijd al vliegtuigen boven oorlogsgebied hebben gevlogen. Dat ging eigenlijk al die decennia lang vrijwel altijd goed. Ook MH17 was niet het eerste burgervliegtuig dat over de Oekraïne vloog, in die ruim 2 weken na dat bericht.
Wat niet betekent dat er geen koppen hoeven te rollen.
Achteraf kunnen we concluderen dat dit een keer moest gebeuren.

Maar wat mij betreft treft de oorlogshitsers meer blaam dan degenen die achteraf de risico's verkeerd hebben ingeschat. En dan doel ik naast de partijen in Oekraïne zelf toch vooral ook op de EU die daar de boel flink op heeft zitten stoken. Met name Timmerfrans en het duo Verhofstadt en van Baalen.
Helemaal 100% zekerheid heb je nooit, maar ik weet vrij zeker dat als de EU de staatsgreep in Oekraïne niet had gesteund, deze veel rustiger was verlopen.
Niet alleen veel beter voor de mensen daar, maar vooral ook voor ons; nu hebben we ruzie hebben met een wereldmacht die beter bewapend is dan onze NAVO, en haar wapens uitleent aan de separatisten.

Dandruff | 12-01-15 | 21:42

"Dat klinkt op het eerste gehoor alsof Rutte daarmee vrijgepleit wordt."
Inderdaad. Op het tweede gehoor trouwens ook.

fredflange | 12-01-15 | 21:39

Moriarty | 12-01-15 | 21:27
Ja, dat moet haast wel, want hij geeft ook geen antwoorden.
Dank!

ZZP-er | 12-01-15 | 21:39

Wat was de rol van Kamiel Eurlings, wilde hij winst pakken door een goedkopere route te vliegen? En waarom is 'Camiel Eurlings door zakenmensen verkozen tot ‘Beste Bestuurder van 2014'?

Astroturfer | 12-01-15 | 21:39

"Was MH17 een levend schild?"

Ja, dat is iets wat ik (piloot) al de hele tijd heb beweerd. (check mijn ouwe tegels maar!)

Natuurlijk is diegene die op de "launch" knop gedrukt heeft de hoofddader, maar dat neemt niet weg dat er aan de kant van de Oekraïense regering, de NATO staten en de VS niet een hele hoop cynisme en hypocrisie schuilt.

MH17 was erg handig om te gebruiken als levende schild om zodoende de separatisten te bestoken, en de ramp met MH17 kwam als gefundenes Fressen om Putin in een hoek te drijven en om sancties tegen Rusland te initiëren.

En de Westerse mainstream media? Die doen hetzelfde als nu met Je Suis Charlie: goedkoop op emoties inspelen i.p.v. feiten ("onderste steen" anyone?) op tafel te brengen.

Xirdalan | 12-01-15 | 21:39

Voor iemand die de onderste steen boven gaat krijgen zijn dit toch wel heel veel formalismen en retorische trucs.

AlanTuring | 12-01-15 | 21:37

Gauw dit rampenkabinet laten vallen, Mark.
En òp naar je volgende vet betaalde baan.
Je hebt het verdiend.
En ben je gelijk van je verantwoordelijkheid af.

Dostranamus | 12-01-15 | 21:36

En nog even ter aanvulling. Er waren nog plenty landen die over Oekraïne vlogen. Ook de schuld van Rutte ? Kom op nou toch. Mijn oma zei het altijd al... Achteraf kijk je een koe zijn kont.

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:35

Als Nederland geen bananenmonarchie zou zijn, dan betekende dit gewoon nieuwe verkiezingen.

VanBukkem | 12-01-15 | 21:35

Het is allemaal zo simpel,tja dan gebeuren ongelukken in de pauze...
Camiel Euro.... KLM/Frenske was koffie aan het drinken met elite-child-hoertjes...
www.youtube.com/watch?v=Y8at2Yb7wrY

grindbak | 12-01-15 | 21:33

ja en dan valt het kabinet om deze reden en leert men er niets van en daardoor gebeurd er over 3 jaar weer het zelfde alleen dan met andere verantwoordelijken!

Henk P | 12-01-15 | 21:32

De onderste steen komt toch niet boven. Als het al boven komt dan misschien over een jaar of tien/twintig.

Heeft de vliegtuigmaatschappij geen verantwoordelijkheid om informatie in te winnen?

Daarnaast wordt er heden ten dage nog steeds geen informatie uitgewisseld tussen vliegtuigmaatschappijen en bijvoorbeeld de MIVD, althans in Nederland.

ProAsfalt | 12-01-15 | 21:32

Het tapijt begint nu wel heel erg op te bollen in het Torentje.
Morgen mogen de leugenaars na het kerstreces weer aan de slag, ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat ze met definitief reces gaan.

Dhr. de Wit | 12-01-15 | 21:31

Feit blijft dat je op 11km hoogte geen burger vliegtuigen uit de lucht hoort te schieten. Dat blijft de verantwoordelijkheid van degene die op de knop gedrukt heeft.

the muppet show | 12-01-15 | 21:30

Eerst even degenen pakken die op het "Огонь ракета" knopje hebben gedrukt. Daarna ken je altijd nog je haat richten op de Nederlandse overheid.

GateKeeperNL | 12-01-15 | 21:30

@Viking69 | 12-01-15 | 21:11
Zoals Rita Verdonk, de moordenaar met bloed aan haar handen, als minister van Vreemdelingenzaken en Integratie verantwoordelijk werd gehouden voor de brandveiligheid van Justitiële inrichtingen bedoel je?

Oeleflaffel | 12-01-15 | 21:30

Mark; de onderste steen wordt een molensteen om je nek.

Plukkiehaar | 12-01-15 | 21:29

Prima hoor deze uitzoekactie maar wat hebben we aan een gevallen kabinet? Juist: niets. Niets. Krijgen we weer wekenlang onzindebatjes. Op elke zender Kereltje Peggold en andere amateuristische beroepspolitici. En daarna? Weer een nieuw dramatisch kabinet.

de Voorzittert | 12-01-15 | 21:28

1) de Fransen en Engelsen vlogen er al maanden niet over. Nog voordat het er onrustig was. Ze wilden niet meer over Krim vliegen
2) het militaire vliegtuig was door wapentuig neergehaald dat niet tot 10km kon komen. Deze oorlogsactie werd in alle nieuwsmedia vermeld en het wapentuig was algemeen bekend. Toen is meteen de verplichte vlieghoogte naar 10km gegaan.
3) een passagiersvliegtuig neerhalen is iets wat statistisch haast compleet onwaarschijnlijk was. Behalve als je dronken geschifte Russen hebt blijkt nu
4) het was een MALEISISCH toestel dat boven OEKRAÏNE vloog. Is NL dan ook verantwoordelijk voor de inzittenden van die air asia vlucht als die een code share met KLM had met Nederlanders aan boord? Dat is immers wat Van Rossem beweert

jwesters | 12-01-15 | 21:27

@ZZP-er | 12-01-15 | 21:23
Omdat het een troll is.
Als het hem te moeilijk wordt, gaat hij weer naar een ander topic.

Moriarty | 12-01-15 | 21:27

Maar als andere vliegtuigmaatschappijen die informatie hebben wordt deze dan niet gedeeld?

No Life | 12-01-15 | 21:27

Lijkt mij handiger dat de procedures en kennis deling van de inlichtingendiensten mbt veilige vliegroutes onder de loep worden genomen, en aan de hand van de feiten gekeken word hoe het beter kan...
Kap nou is met dat nutteloze gezaag, het gaat uiteindelijk om een verbetering van de veiligheid in de luchtvaart..

Malcom-M | 12-01-15 | 21:25

De regering geeft regelmatig reisadviesen voor gevaarlijke landen. Hadden ze hier ook moeten doen.

merallas | 12-01-15 | 21:24

@No Life | 12-01-15 | 21:21

Op basis van veiligheidsrapporten die van de overheid komen, sommige luchtvaartmaatschappijen hebben een eigen dienst die info verzamelt maar de meesten zijn afhankelijk van de overheid (ik weet niet hoe die club heet)

Fatwabuster | 12-01-15 | 21:23

Dat zag ik meteen al aan zijn lichaamstaal.
In de eerste paar weken van zijn regeerperiode werd hij ook al een paar keer ontmaskerd als pertinent leugenaar.
Zijn meest gevleugelde uitspraken:"stapje voor stapje" en
"tot de bodem uitzoeken". Tot vervelens toe altijd deze uitspraken. Veel geluid en weinig productie.
Hij zit er nog steeds en we moeten het er mee doen.

Peshmelba | 12-01-15 | 21:23

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:17
En als je dus weet dat dat kan gebeuren dan moet je als overheid actie nemen. Dat doen ze ook als een land onveilig is, dan wordt er een negatief reisadvies gegeven. Hier had dus een negatief vliegadvies moeten komen.
Ps: waarom zit jij Rutte toch steeds zo te verdedigen?

ZZP-er | 12-01-15 | 21:23

Maak er 24 van, ik ben ook niet gewaarschuwd dat het vanochtend onverwacht glad was in de badkamer.

dugo | 12-01-15 | 21:23

Best komisch dat een premier kan ontkennen dat er enig risico is om te vliegen op 10km nadat bekend is dat een vliegtuig is neergehaald met wapens welke een bereik hebben ddat groter dan 10km is, ware het niet dat het 300 levens heeft gekost en daardoor diep triest is.

jerrycan | 12-01-15 | 21:22

@No Life | 12-01-15 | 21:21

Nee dat doet Rutte in zijn vrije tijd.

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:22

@Supermatthijs Als een vliegtuig start op Schiphol, gaat NL luchtvaart over de vliegroute, niet Maleisie

Naorijn | 12-01-15 | 21:22

Wie zonder zonde is werpe de onderste steen boven.

kloopindeslootjijook | 12-01-15 | 21:21

Vliegroutes, worden die niet door verkeersleiders beheerd?

No Life | 12-01-15 | 21:21

Als er gehandeld is op basis van gegevens en toezeggingen die achteraf niet helemaal af en toe soms niet blijken te kloppen wordt het allengs schimmiger wie je moet aanwijzen. Betrouwbaarheid info etc. Los daarvan heeft er wel iemand de verkeerde opdracht gegeven daar op de knop 'launch' te drukken. Of hoe dat in het Russisch mag heten.

kloopindeslootjijook | 12-01-15 | 21:20

Aha, nu snap ik die onderste steen. Daaronder ligt die kei waarmee hij tijdens de steniging het - in overdrachtelijke zin - nekschot krijgt, na invoering van de Sharia in Nederland. Helder.

Piet Karbiet | 12-01-15 | 21:20

@supermatthijs:
.
Oké: dat gebalk van die schijnheilige proleet Timmerfranz en zijn latere gejok over zuurstofkapjes op slachtoffers.... typerend voor een PvdAproleet.

pluizigkroeshaar | 12-01-15 | 21:19

@Berkemef | 12-01-15 | 21:14

Laten we ons liever druk maken over de mafkezen die de raket afvuurden. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de seperatisten van Poetin.

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:17

Vragen worden met hele en halve leugens afgedaan, Omtzigt gaat nog wat tekeer op Twitter, en dan gaat het kabinet, gesteund door de laaggetalenteerde baantjesjagers die ze in de Tweede Kamer hebben geplant, gewoon weer verder naar de volgende fuck up.

très cool | 12-01-15 | 21:16

@Supermatthijs | 12-01-15 | 21:10

Bij de Nederlandse overheid.... en er is informatie blijkbaar niet gedeeld richting vliegtuigmaatschappijen, zie de data in de tekst van Van Rossem..... dat is behoorlijk nalatig van de overheid lijkt mij

Fatwabuster | 12-01-15 | 21:15

Maar mijn bescheiden doch dringende mening heeft dit kabinet juridische geen enkele verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid voor de MH17 ligt bij Malaysia Airlines en bij Maleisië. Er waren zoals boven beschreven andere maatschappijen die wel een andere rpute vlogen. Verder is Oekraïne verantwoordelijk, daar zij hun luchtruim beheren. Oekraïne had aangegeven dat boven de 8 km het veilig zou zijn om te vliegen, later werd dat plafond opgerekt tot 10km MH17 vloog daar net boven. Nope, Rutte is niet niet verantwoordelijk hoe graag mensen dat ook willen.

Berkemef | 12-01-15 | 21:14

Ik vraag me dan wel af wat het voordeel zou zijn deze informatie te verzwijgen, geld / politiek / brandstofverbruik / radar capaciteit / anders ?
misschien toch "geld" en hebben ze een vriendje
bij de KLM WEL gewaarschuwd maar heeft deze
dit vanwege hem moverende redenen niet verder bij de KLM doorgegeven en staan ze nu voor het blok om deze connectie te openbaren
of toch maar onder het tapijt te vegen

Berthe | 12-01-15 | 21:14

@Fatwabuster | 12-01-15 | 21:08
Dus de verantwoordelijkheid ligt in ieder geval niet bij Rutte. Zo begrijp ik het in ieder geval.
Supermatthijs | 12-01-15 | 21:10

Het kabinet heeft die verantwoordelijkheid, met de minister president als hoofd en eindverantwoordelijke.

højre vær så venlig | 12-01-15 | 21:13

@hØjre vær så venlig | 12-01-15 | 21:10

Die verantwoordelijkheid ligt bij de vliegtuig maatschappij. Niet bij de minister president. Ook geen fan van lachebekje hoor maar dit is niet eerlijk. Zullen we gewoon de Pvda de schuld geven ? Zoals altijd hier.

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:12

-weggejorist en opgerot-

Viking69 | 12-01-15 | 21:11

@Fatwabuster | 12-01-15 | 21:08

Dus de verantwoordelijkheid ligt in ieder geval niet bij Rutte. Zo begrijp ik het in ieder geval.

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:10

Sinds wanneer gaan wij over de route van een vliegtuig van Maleisie ?
Supermatthijs | 12-01-15 | 21:01

Sinds de Nederlandse regering de verantwoordelijkheid heeft om voor haar burgers te zorgen, desnoods met een vliegverbod over landen, naar landen, met vliegtuigmaatschappijen, noem het maar

højre vær så venlig | 12-01-15 | 21:10

@Supermatthijs | 12-01-15 | 21:08

De Nederlandse overheid gaat over de veiligheid van de vliegtuigen die onder (deels) de Nederlandse vlag vliegen.... het antwoord is dus JA

Fatwabuster | 12-01-15 | 21:09

Hoe graag ik dit kabinet ook zie vallen: een vliegroute is de business van de luchtvaartmaatschappij.

Slimkees | 12-01-15 | 21:09

Rutte molenaar!

postmodernismisdead | 12-01-15 | 21:08

@Fatwabuster | 12-01-15 | 21:06

Dus is het nu Rutte zijn schuld ? Sorry dat kan ik niet helemaal volgen.

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:08

-weggejorist-

Spotje | 12-01-15 | 21:06

@Supermatthijs | 12-01-15 | 21:01

MH17/KLM..... het was een gecombineerde vlucht

Fatwabuster | 12-01-15 | 21:06

Als dit niet einde kabinet betekend dan heb ik het laatste greintje vertrouwen in de democratie definitief verloren.....

Fatwabuster | 12-01-15 | 21:05

En geen enkel linkje naar Joost Niemöller, welke hier hele lappen over geschreven heeft?
Nou niet gillen dat hij dat alleen maar deed om z'n boek te promoten, dat boek is juist gebaseerd op al die schrijfsels.

Mastermattie | 12-01-15 | 21:05

Ja, om vraag 15 draait het natuurlijk allemaal. Prima als de regering blijft beweren dat maatregelen niet nodig waren, maar onderbouw dat dan svp eens deugdelijk.

Lewis | 12-01-15 | 21:03

Sinds wanneer gaan wij over de route van een vliegtuig van Maleisie ?

Supermatthijs | 12-01-15 | 21:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl