Feynman en/of Feiten: Leugens van het leenstelstel

PvdA-minister Jet Bussemaker had in KvdB ernstige moeite zich bij de feiten te houden. Als mevrouw al de moeite nam een feit correct te citeren, werd het gemarineerd in een wolk van gedraai, gespin en pure misleiding. Intellectuelen worden in deze discussie gedwongen hun tijd te verdoen met het scheppen van een eerlijk beeld van de situatie. Aan argumenten en visie komt niemand meer toe. De indruk wordt gewekt dat de studiefinanciering geruild wordt tegen beter onderwijs. Hoewel globaal wordt verteld waar het mes in gaat, is er geen enkele harde belofte hoe het onderwijs verbeterd wordt, laat staan hoe een dergelijke verbetering gemeten of geborgd zal worden.
Simpele voorstellen, zoals een maximaal aantal kinderen in een schoolklas, zijn onbespreekbaar. Vergelijkbaar zou je op universiteiten afspraken kunnen maken over de professor / student verhouding, welke vakken door promovendi gegeven kunnen worden en hoeveel uur persoonlijke begeleiding een student tijdens het afstuderen krijgt. Miljarden worden gespendeerd, maar harde afspraken wat er op de werkvloer minimaal geleverd moet worden, zijn er niet.
Studenten erger dan criminelen
Het wordt als een gunst genoemd dat studenten 35 jaar mogen doen over het aflossen van de studieschuld. Volgens mij is de huidige gunst dat na 15 jaar het restant van je studieschuld wordt kwijtgescholden. Je mag dus nu meer rente ophoesten en langer gaan betalen. Iemand die met een stapel postorderkredieten, huurachterstanden & onbetaalde rekeningen of een failliet bedrijf de schuldsanering in gaat is na 3 jaar verlost van zijn verleden, een crimineel hoeft zelfs helemaal niet mee te betalen aan zijn vorming. Alleen de student betaalt.
Het gegoochel met de rente en aflossingen is naar het model van Dirk Scheringa. Jet Bussemaker schermt openlijk met een rente van 0,6% als haar beleid ter discussie staat. De laatste rentestand van DUO is 0,81%, de hoogste die momenteel aan oud-studenten daadwerkelijk in rekening gebracht wordt, is zelfs 2,39%. Als je als minister een lening pusht met een looptijd van 35 jaar zou het wel zo eerlijk zijn om aan te geven dat een variabele rente ergens tijdens de looptijd kan exploderen.
De kenniskloof tussen arm en rijk
Jet Bussemaker noemde in KvdB dat de toegang voor kinderen van armlastige ouders de toegang tot het onderwijs niet ontzegd wordt. Een zucht later zegt ze zelf al dat dergelijke kinderen het minst lenen. Geld voor de studie komt voor die kinderen niet bij de ouders vandaan én niet van de staat. Sommige zullen met serieuze bijbanen rondkomen terwijl ze hun studie tot het minimaal verplichte reduceren, anderen zullen afhaken. De educatieve tweedeling in de maatschappij wordt behouden.
Ze durven zelfs op te schrijven dat een student nu slechts een klein gedeelte zelf mee zou betalen. Ook onzin. De staat betaalt gemiddeld 6500, de student betaalt 1906 collegegeld, 1008 aan boeken, en dan komen er nog zaken als een laptop en dergelijke bovenop. Een derde direct zelf contant moeten aftikken, noem ik niet een klein gedeelte meebetalen. Punt 19 van het studievoorschot gaat over het tijdig informeren van (aankomende) studenten. Echter, scholieren die net voor een tussenjaar gekozen hebben, zijn nu te laat om zich alsnog aan te melden. Zij hebben met het kiezen van een tussenjaar nooit geweten dat ze daarmee feitelijk afstand deden van hun basisbeurs over hun gehele studie.
Geen beloning meer voor behaalde papiertjes
Nu krijgt een student nog een bonus in de vorm van een kwijtgescholden prestatiebeurs, als de studie tijdig voltooid wordt. In het nieuwe stelsel wordt de studie afmaken niet meer beloond. Erger nog, we blijven nog steeds achter met studenten die jarenlang mogen lenen zonder een enkel studiepunt te halen. Het recht op financiering zou beperkt moeten worden door het aantal behaalde studiepunten.
Moralistisch wordt geroepen dat studenten niet moeten zeuren, omdat ze later meer verdienen. Geldt die gedachtegang niet ook voor de staat zelf, aangezien studenten straks twee tot drie keer zoveel belasting gaan betalen? Er is ook de rare fiscale situatie dat je studiekosten alleen tijdens de studie van de inkomstenbelasting van je bijbaantje mag aftrekken, maar na je studie alle studieschuld moet aflossen met netto geld.
Noem het leenstelsel wat het is: belastingheffing
Eigenlijk wordt er met het sociale leenstelsel weer een nieuwe belasting ingevoerd. Alumnibelasting. Deze manier van onderwijs financieren is nodeloos bureaucratisch en ingewikkeld. Per student bijhouden hoeveel euro verstrekt is, om daarna 35 jaar lang te kijken hoeveel euro verdiend is, en hoeveel eurocent afgedragen moet worden. Ook mensen die nooit gestudeerd hebben, genieten van artsen, docenten en ingenieurs die een fors deel van hun leven geofferd hebben om zich een vak eigen te maken. Stop met rondpompen van geld en schuif het sociale leenstelsel gewoon terug de inkomstenbelasting in.
Reaguursels
InloggenMijn vriendin is Amerikaans en zit ook met zo'n gruwlijke studieschuld met rentes rond de 8,5%. Ik ben fel tegen dit plan en het zal onze economie doen stagneren. Alles wordt naar de klote geholpen in dit land. Werkelijk alles. Kan dit nog steeds niet geloven. Wat regeerd er een stel dombos daar. Niet normaal.
Feiten:
A) de meeste "studies" in Née!derland zijn helemaal geen studies. Het zijn lessen in hoe je lijm aan je reet krijgt en kunt blijven zitten/hangen/niksnutten tot je een papiertje krijgt. Daarop staat "geslaagd", net als het bonnetje bij de pinbetaling.
B)Iedere keer dat de Jonge Heer omhoogkomt en u de neiging krijgt op een gleuf te springen zegt u tegen uzelf Feynman "dat kost 50 euro per maand twintig jaar lang" En als u dan toch springt hoeven wij niet bij te dragen aan uw geneugten/onkunde.
C) Zelf mijn studies betaald en bij elkaar verdiend met veel zweet en idd kutwerk en zeer efficient met mijn tijd omgaan. (Ja, zelfs koters gemaakt in die tijd!) Boegbeeld van Groenslinks Bram van Ojik deed hetzelfde. Het kan dus echt hoor en ik ben er niet slechter van geworden.
D) In de tijd dat we van een vakkenvul-salaris moesten rondkomen met kids en studie had ik geen tijd om te mekkeren over een leenstelsel - er bestond helemaal geen stufi. Nee, ik ben nog geen 100 en nog niet dement.
E) Voor al onze kids van de geboorte af aan enkele tientjes per maand opzij gelegd. Niet roken, niet zuipen, niet naar Salou of andere ongein om poen weg te gooien. Gevolg: al onze kids een tertiaire opleiding zonder studieschuld.
Alle gemekker over leenstelsel zijn dus volkomen poep. Allemaal naar Pyongyang om daar te gaan studeren op kosten van die staat!
Oh ja, de Duitsers bouwen ook nog even een hele nieuwe campus voor hun universiteit van ca. 2 milijard Euri. En dat met GRATIS onderwijs.
www.studereninaken.nl/128/de-nieuwe-campus.ht...
En waarom wordt er gezeurd over kosten zorgverzekering? Daar is toch zorgtoeslag voor?
@gutgutgut | 01-06-14 | 01:54
Studieschuld is geen BKR notering, dus geen belemmering voor een hypotheekaanvraag.
Bij <em>belastbaar</em> inkomen onder ca 20k (ca 40k met partner)is het 15 jaar 0,00 euro betalen.
Zodra de schuld wel BKR wordt genoteerd, of er een vermogenstoets wordt ingevoerd voor terugbetalen is het een ander verhaal.
www.studereninaken.nl/
Het is maar dat die kaaskoppen in Den Haag weten, dat de wereld veel groter is dan de Randstad. Ik ben blij dat ik in de buurt van Aken woon. Gratis studeren, goedkopere kamers, toponderwijs (veel in Engels), internationaal netwerk. Ik zou zeggen beste eindexamenscholieren, tel Uw knopen en maak de goede keuzes.
Ik wist niet dat deze site tegenwoordig werd bevolkt met slachtoffer volk, net Marokkanen. Hullie hebben het gedaan, de Overheid is gemeen en heeft het slecht met ons voor. Godallemachtig, in de jaren 70/80 bestond het leenstelsel ook. En ja, ik heb 15 jaar geloof ik 38 hele guldens p. mnd. terug moeten betalen. Nou, ik kan je vertellen, het heeft me bijna aan de bedelstaf gebracht. Feyman, ga je huiswerk maken en kom met de feiten en een serieus verhaal.
het zure is dat het regime wel het geld voor de oude situatie gewoon door blijft innen zodat dit gewoon de zoveelste platte belastingverhoging is.
Maar ja, 70% blijft voor de regimepartijen VVD=PvdA=D66=CDA=GL=CU=SGP stemmen zodat dit toch echt is wat wij met zijn allen graag willen.
Gamlakuk is van mening dat alleen de markt kan bepalen hoeveel een en ander waard is: Zet daarom Nederland met al zijn zegeningen, problemen en andere Marokkanen in de etalage en kijk eens wie er een goede prijs voor wil betalen.....
Wellicht ziet een buitenlands pensioenfonds er nog brood in, maar gamlakuk geeft geen cent meer voor de hele handel.
En voetballen kunnen ze in België ook al beter......
@maaktnieuit | 01-06-14 | 13:44
Het punt is dat er in Nederland niemand van minder dan het bijstandsniveau zou moeten hoeven rondkomen. Van studenten verwachten we dat wel. Dat is raar.
RedBill | 31-05-14 | 22:53
Ja en?
Niks mis mee,dat leenstelsel.
Er wordt tot nu toe veel te veel "gestudeerd" (lees doorgeleerd).
Voortaan zullen toekomstige studenten hopelijk wel twee keer nadenken voor ze een pretsstudie aanvangen.
Veel effectiever......
Ik heb nog niet gehoord welke bank of pensioenfonds bereid zal zijn om massaal langlopende studieleningen te gaan verstrekken. Vooral omdat studenten zelf geen onderpand hebben en ouders vaak zelf al schulden hebben. Zoals een onder water staande hypotheek. Dat maakt dergelijke leningen bijzonder risicovol voor geldschieters. Oh wacht, ik weet het al. De Nederlandse Staat gaat de leningen verstrekken. Even in mijn geschiedenisboek kijken. Iets met "lijfeigenen".
@RedBill | 01-06-14 | 13:23
Kijk u heeft het er toch ook goed van af kunnen brengen? Waarom wilt u wel zorg dragen voor incompetente studenten die zelf geen kloot in zichzelf investeren. U zegt dat u erbij heeft moeten werken om 'schade' te beperken, maar een studie doe je voor jezelf. Het is een investering in jezelf. Het is zeker gaan schade aan jezelf brengen.
Ik ben een beetje biased want mijn werkgever heeft mijn studie deels betaald, maar ookal had ik zelf deze kosten op moeten hoesten had ik het alsnog gedaan. Men vergeet de waarde van dat papiertje iets te gemakkelijk. Ziektekostenverzekering kan zo'n beetje volledig verrekend worden met de toeslag (aannemend dat je gezond bent). Kamerhuur is idd duur, ik betaalde 350 per maand.. maar levensonderhoud direct toe te rekenen aan studiekosten vind ik te grof.
Deze aanpassingen zullen er hopelijk voor zorgen dat de toekomstige generatie bewuster omgaat met geld en meer nadenkt over hun studiekeuze. Het is toch van de zotte dat je studies hebt zoals 'vrijetijdsmanagement' of andere lolbroek opleidingen waar je geen kloot aan hebt.
EN nogmaals... die 50 euro per maand zodra je begint met full time werken is niks vergeleken met de potentie die je uit je diploma kan halen.
maaktnieuit | 31-05-14 | 22:27
dat is het sprookje dat dan verteld wordt. maar al die eerstegraads leraren of huisartsen verdienen na 10 of 15 jaar echt niet wat jij je voorstelt.
Was het niet zo dat wij als samenleving jongeren van een opleiding voorzien zodat zij de rest van hun leven een relevante bijdrage kunnen leveren.
Als ik het goed begrijp gaan we vanaf nu jongeren vanaf het prille begin van hun leven in de schulden steken. Ze betalen hun eigen opleiding, hun eigen zorg, hun eigen pensioen, betalen voor wonen voor vervoer voor de stront die ze doortrekken en voor het afval dat ze produceren...
Wat ik me dan afvraag: Als we voor alles wat we gebruiken en voor iedere faciliteit betalen... Wat gebeurt er dan godverdomme met die gigantische berg belasting die we betalen?? Want alles wat ik doe of gebruik betaal ik fucking appart!!!
Regelt de overheid voor de helft van mijn inkomen bescherming door defensie?? Nee die zijn bijna wegbezuinigd... Bescherming door politie?? Niet echt... Komen niet eens als ik ze nodig heb...
Zorg? Betaal ik zelf... Wegen?? Betaal ik viervoudig... (BPM, BTW, MRB, Accijnzen en BTW over accijns) Mijn verzorging wanneer ik oud ben?? Nee ga ik volledig zelf betalen want ik verdien teveel... Wordt er voor me gezorgd wanneer ik failiet ga?? Nee... Dus als ik het goed begrijp ga ik ongeveer 45 jaar de helft van wat ik verdien inleveren en betaal ik daarnaast voor alles wat ik gebruik ook nog de hoofdprijs...!!?? Krijg ik zo nu en dan een onverwachte socialistische veeg uit de pan in de vorm van een rijkentax, loert brussel naar mn pensioenpot en gaan mijn kinderen helemaal nooit niks krijgen enkel betalen... Noem me een smerige rechtste populist maar ik heb toch het idee dat er teveel van mijn geld naar luie uitkeringsflikkers, brussel, windmolens, assielzoekers en fucking hopeloos Africa gaat...
We worden anaal uitgewoond en vinden het blijkbaar lekker...
@maaktnieuit | 01-06-14 | 10:01
Beste vriend, ik heb tijdens mijn studie volop erbij gewerkt, wat nodig was om de schade enigszins te beperken. Ik heb 1 jaar studievertraging opgelopen destijds (10 jaar geleden), wat wellicht niet nodig was geweest, dat was de reden dat ik met een (relatief kleine) schuld van 5000 euro uit mijn studie kwam. Ik woonde op een goedkope kamer (208 euro huur per maand). Mijn inkomen uit mijn bijbaan was ongeveer 350 euro per maand. Had is over alle jaren van mijn studie een schuld opgebouwd was ik op de arbeidsmarkt terecht gekomen met een schuld van ruim 20.000 euro, terwijl dat dan een situatie was geweest waar al het mogelijke was gedaan om de schuld zo laag mogelijk te houden.
Situatie nu:
- Verplichte ziektekostenverzekering vele malen duurder dan toen.
- Kamerhuur veel hoger
- Kosten voor een eventuele vervolgstudie (Universiteit na HBO) vele malen hoger.
M.a.w. een student bedenkt zich wel twee keer voordat ie het maximale uit zijn studie haalt. Gevolg: lager gemiddeld opleidingsniveau in NL.
Begrijp me niet verkeerd: er zijn studenten met een verkeerde mentaliteit met hun opleiding bezig zijn en wellicht denken die als ze veel meer schuld opbouwen wel 10x na voor ze op die wijze geld verbranden, maar het negatieve bij-effect dat er mensen zijn die met enorme schulden blijven zitten (zeker als de arbeidsmarkt zo slecht is als nu) is onontkoombaar. Die mensen staan niet met 1-0 achter, maar met 10-0.
Die hele operatie moet als ik het goed begrepen heb 800 miljoen opleveren. 500 miljoen daarvan wordt alvast weer in de bodemloze put die Afrika heet gestort.
@Pierre Tombal | 01-06-14 | 11:46
Hebben de geniën in 070 dan ook geregeld dat je een hypotheek kan krijgen met de studie schuld.
Afgezien van het feit dat lenen met rente natuurlijk een hele belangrijke nagel aan de doodskist van ons monetair stelsel of beter gezegd "life as we know it" is, is een ander op laten draaien voor de kosten natuurlijk ook van de zotte. Nietsvermoedende hard werkende mensen wordt zonder pardon het spreekwoordelijke mes op de keel gezet... Hoewel... spreekwoordelijk... als je weigert te betalen wordt er gewoon geweld toegepast door de overheid. Dat de normen zo ver verschoven zijn dat dreigen met geweld de hele samenleving momenteel draaiende houdt (ga maar eens na, het is overal van toepassing), is natuurlijk in en en in triest. Het vraag om een totaal andere manier van denken... en natuurlijk ook een totaal andere manier van tegen het onderwijs aan kijken. Om te beginnen de gedachte dat je vindt dat je meer moet verdienen als je gestudeerd hebt. Meer verdienen is , meer recht op de grondstoffen van de aarde.... omdat je wat slimmer bent dan een ander? En nu hou ik op voordat ik echt boos word!
Wat een commentaren weer. Werkenden die betalen voor studenten. Een gemiddeld gezin in de Bijstand ontvangt netto in de orde 1.900 per maand en die gaan van hun leven nooit een cent belasting betalen. Hoeveel krijgt een student nou? Als je ouders bovenmodaal verdienen krijg je als uitwonend student uitsluitend een basisbeurs ter hoogte van 246 per maand. Wat een aderlating zeg. En dan, hoeveel belasting betalen die arme arbeiders eigenlijk? Tot aan modaal is dat niet meer dan 7,2% - nog geen 200 per maand voor degene die precies modaal verdient. Een afgestudeerde student die voor 40.000 per jaar ergens kan beginnen - waartoe geen enkele garantie bestaat - betaalt al 442 belasting per maand en betaalt daarmee dus al iedere maand een maand studiefinanciering terug via de inkomstenbelasting.</p>
<p><br>
Dus waarom mag een student de maatschappij niks kosten? Hij kost een fractie van een werkloze en wanneer hij als resultaat van zijn studie een bovenmodaal inkomen kan krijgen verdient hij zichzelf binnen de kortste keren terug - ook zonder daarbij met een schuld opgezadeld te worden die hem voor problemen kan plaatsen wanneer hij een huis wil kopen. @gebrokenvleugel verwoordt het hier nog het beste: eerst werden de bejaarden uitgekleed en nu zijn de studenten die het daar gezien hun stemgedrag volledig mee eens waren aan de beurt. Wie zullen de volgende zijn waarvan zeer sociaal wordt besloten dat die best wel meer kunnen betalen?
stophetleenstelsel.petities.nl/
NL is de proeftuin van de EU, ihkv hoe maken we in een welvarend land zo snel mogelijk de middenklasse kapot zonder dat er een opstand uitbreekt. Deze stap verbaast mij derhalve niets.
@Feynman: Hear, Hear! Mijn complimenten! Volledig mee eens.
Waarom niet de afgestudeerden alsnog met terugwerkende kracht mee te laten betalen? En dan niet d.m.v. een formule over hun studiejaren, maar gekoppeld aan de hoogte van het huidige inkomen + aantal studie jaren.
En dan te denken dat D66 zeer populair is onder studenten. draaikontenpartij. Hoe kan je de jonge generatie (die toch al de lul is met allerlei regelingen) dit aandoen. Liever 500 miljoen naar z.g. armenlanden dan naar je eigen kinderen. Onvoorstelbaar
"Ook mensen die nooit gestudeerd hebben, genieten van artsen, docenten en ingenieurs die een fors deel van hun leven geofferd hebben om zich een vak eigen te maken".
Wat een gelul.
Toen die mensen studeerden moesten de mensen die niet studeerden werken en de studie van die studerenden betalen.
Overigens ben ik wel van plan om nog een studie te volgen. Dat ik deze zelf moet gaan betalen vind ik wel jammer maar het is mij zeker dubbel en dwars waard.
@jemagookniksmeer 31-05-14 | 22:33
Levensonderhoud is een taak van je ouders, indien die dat niet kunnen betalen bestaan er genoeg faciliteiten om geld te krijgen. (Bijstand / Toeslag Ziektekosten). Daarnaast hebben mensen die niet studeren ook te maken met woonlasten, eten & kleding.
@RedBill | 31-05-14 | 22:53
Ja ik heb gestudeerd, ja ik woon op kamers. Dat ik uitwonend ben zie ik niet als studiekosten maar als zelfstandig zijn. Studiebelasting per EC punt is een dikke grap, zelf heb ik zeer weinig tijd gespendeerd aan het voltooien van het theoretische deel van mijn opleiding (Accountancy, dat is zeker geen simpele kutopleiding)
Wellicht ben ik wel iets te kort door de bocht geweest met de studiekosten, maar laat deze hooguit op 14k komen (het dubbele van mijn veronderstelling!! Rekening houdend met collegeld en boeken en overige schoolactiviteiten), dan betaal je 50 euro per maand? Nogmaals dat is echt een druppel op een gloeiende plaat in vergelijking tot het startersalaris. Verdomme er zijn genoeg studenten die meer uitgeven aan hun Iphone abonnement. Leer toch eens zelfstandig te zijn ipv aan de ondeindige melkende tiet van de overheid te zuigen, loser.
-weggejorist-
Ach ja, Gamlakuk weet nog goed dat een jaar of 10 geleden de top van 62% in de Inkomstenbelasting naar 52% moest.
ziektekosten en ziekenfonds waren toen niet écht duur.
Maar na deze belastingverlaging moest men verplicht een ziektekostenverzekering nemen van 1200 per jaar en een solidariteitsheffing betalen van 7% die in 2014 over de eerste 45.000 gaat.
Inmiddels betaalt Gamlakuk aan verplichte belasting en solidariteitsheffing nu veel meer dan 62% en dat over een inkomen dat stukken lager ligt dan waarvoor ooit dat toptarief gold. Gamlakuk vraagt zich af of die 62% niet gewoon kan terugkomen....
Het enige wat ik echt errug zou vinden is als slimme kinderen van ouders met relatief weinig geld niet meer gaan studeren. Zo was het vroeger ooit ook en dan kunnen we net zo goed het kiesrecht voor vrouwen afschaffen of als je te weinig verdient. Immers, zo was het vroeger ook.
Ik kan me wel voorstellen waarom de staat zich wil terugtrekken uit het scheppen van intellect,de financiering dus overhevelt naar de banken.De noodzaak van intellect is immers wel aangetoond door de enorme huidige schuldenproblematiek en de staat/belasting-betaler hoeft dan niet meer te motiveren en te stimuleren. De uitwassen zullen echter niet uitblijven: "graaien" dus, tenslotte zeker als het om pensioen gaat. Een gezegde zal overeind blijven : Hoe groter geest, hoe groter beest.De laatste noemt zich graag "specialist",de student is zijn voorloper.De vraag is echter: Hoe velen benijden dit soort.
@necrosis | 01-06-14 | 09:29
Sterker nog ik ben al met pensioen.
Ach, we sparen voor de studie van de kids. Zet iedere maand E100,- opzij en je komt er wel.
necrosis | 01-06-14 | 09:26 : mooi plan, maar hoe krijgen we mensen met verstand op de kieslijsten ?
@BBmetR | 01-06-14 | 09:25
Zo te lezen kan je dus bijna met pensioen....
*gne*
Bedacht door degenen die twaalf jaar over hun nooit terugbetaalde pretstudie mochten doen. Hypocrisie ten top
@ongelovigehond | 01-06-14 | 09:19
Daarom pleit ik ervoor om mensen met verstand op ministerposten te zetten, in plaats van partijkandidaten die geen reedT verstand van de, hun toegewezen, ministerpost hebben.
Maar nadat het volk schijnbaar gekozen heeft voor een geschiedenisleraar als MinPres, verbaas ik me nergens meer over.
Overigens had Verdonk MinPres moeten worden, ze kreeg meer voorkeurstemmen dan kasthomo Rutte en heeft een uitgebreid CV.
En ondertussen zeiken mensen mij af omdat ik PVV (Fleur) stem.....
Bij mijn tweede belasting aangifte (in 1968) gaf ik als aftrekpost weer de terugbetaling van mijn renteloos voorschot (zo werd dat toen genoemd) op.
Een vriendelijke belastingman vertelde mij op het belastingbureau, alwaar hij mij had uitgenodigd te verschijnen, dat die regeling net was afgeschaft in de jaren dat ik in dienst moest.
Hier wordt dus door Feynman een terugkeer naar de jaren 1960 voorgesteld.
Voor mij een weer een teken dat het toen nog in orde was met Nederland.
necrosis | 01-06-14 | 09:14 : als het schip aan alle kanten lekt, maakt het ook niet meer uit wie er op de brug staat. En als zou je, puur symbolisch, willen kiezen op een partij met mensen van verstand, dan blijkt dat die er niet is.
@No Mames | 01-06-14 | 08:56
Je betaald?
Serieus?
@Wayde | 01-06-14 | 09:06
En jij gelooft dat?
Mensen blijven gewoon stemmen op de gangbare partijen, ook al kost de benzine 10 per liter, een pakje sigaretten 50 en gaat de belasting omhoog naar 80%.
Volgens de huidige peilingen zal D'666 de grootste worden, CDA zal redelijk stabiel blijven en PvdA krijgt zwaar op de kloten.
Het wordt hoog tijd dat de regering wordt gevormd door mensen met verstand, niet een stel debielen met een (al dan niet) afgemaakte pretstudie!
No Mames | 01-06-14 | 08:56
Als alleen je studie succes bepalend is voor je carrière dan moet je voor de rest van je leven in NL blijven.
Er zijn 2 NL groepen:
-Ik ben volgend en blijf in Nederland wonen, voorspelbaar en risicoloos, want altijd een -beetje- inkomen.
-Ik ga weg daar ik dynamisch ben, mijn eigen toekomst bepaal, meer netto inkomen wil hebben, mijn studie wil effectueren en meer sociale affiliatie wil.
En als ik de reacties lees , zijn het mensen die op de verkeerde partijen hebben gestemd!
Gooi je principe's overboord, nu gaat jullie geld naar Brussel, let maar op mij woorden.
Ik ken maar weinig studenten die serieus aan het studeren zijn de meeste rollen van het ene feestje in het andere feestje hebben altijd duizend excuses om iets niet te hoeven te doen maar studeren ho maar.
Als ze eindelijk dan het toch hebben gehaald, na heel veel extra tijd, eisen ze op hoge toon een vet betaalde baan. Vroeg of laat gaan ze die krijgen en worden gaan vervolgens vertellen hoe het moet en worden jouw en mijn baas. Nul levens ervaring, jaren op kosten van de staat gestudeerd (belasting geld) en vervolgens een beetje de baas lopen spelen.
Laat ze eerst maar eens serieus studeren en een opleiding in de tijd die er voor staat afronden.
Ach als het leenstelsel er komt, dat gaat dat de partijen veel stemmen kosten, heel veel!!
duitse herder | 01-06-14 | 06:17
In het buitenland zitten ze ook niet op je te wachten als je een ruk studie gevolgd hebt.
je betaald er minder belasting, maar daarentegen is er niet de ruimte zoals in Nederland om debielen aan het werk te houden.
Per dag(!) krijg ik minimaal 2 mails binnen betreffende techniek gerelateerde projecten (ondergetekende is een allround techneut), ondertussen zitten er een miljoen werkloos thuis, waar ik een modaal salaris aan belasting voor betaal per maand. (overigens ben ik goed voorzien, en verdom ik het principieel om voor een engineers bureau of andere kruiskrabbende linkedin scannende gestudeerde kudt mongeaul aan de gang te gaan. Kappen dus met die mails)
Studenten, het is de grootste fiasco ooit in dit land.
Gelukkig nok ik af binnen een maand of 3, uit Europa. Fijn de economie van een andere stimuleren, een ander welke minder afroomt van mijn eigen oude dag.
En maar jammeren er is geen werk, maar omscholen ho maar.
"Ook mensen die nooit gestudeerd hebben, genieten van artsen, docenten en ingenieurs die een fors deel van hun leven geofferd hebben om zich een vak eigen te maken."
Was het maar waar dat dit het type was wat voornamelijk studeert. Jammerlijk is dit maar een kleine groep onder de studenten.
Minder studenten is prima, vakmensen zijn we nodig in deze socialistische maatschappij.
Eigenlijk zou de overheid ook moeten bepalen welke richting je gaat studeren of in ieder geval een keuze of 3.
Ik betaal me helemaal verrot aan deze socialistische kudt maatschappij, rond de 4500 of hoger afhankelijk van overhuren, euro belasting per maand, ik bezit verder niets ook geen huis, ben er zelden, en trek nergens een voordeel o.i.d. geen kinderen geen vrouw.
Ondertussen komt er meer en meer volk van opleidingen welke we simpelweg niet nodig zijn. Elke groot project wordt gebouwd door Polen, Portugezen en dergelijken. En dit is niet alleen omdat deze goedkoper zijn, er zijn geen technische Hollanders, ook niet op het niveau waar ik me begeef, tot een verkregen status onvervangbaar "keyperson" op site aan toe.
Als al die nietsnutten van Hollanders zo graag een sociale beleving willen, waar iedereen voor je zorgt op elk vlak, behalve jijzelf, dan wordt het tijd dat de toelating aan opleiding afgestemd wordt op wat die sociale beleving nodig is. En wordt het dus tijd dat studenten geforceerd gaan studeren in bepaalde richtingen, ook op lagere niveaus.
Een sociale beleving gedragen door de massa, dient gestuurd te worden.
-weggejorist-
Heb na mijn studie 2 jaar in Nederland gewerkt, waar ik tot de conclusie kwam dat ik de komende 5 jaar netto krap 100 euro meer verdiende (alle voordeeltjes meegerekend voor beide) dan mijn beste maat die in het magazijn werkt en wat overuurtjes kan maken. Daarbij 50uur in de week draaiend en alle stress van dien. Toen had ik het terugbetalen van mijn studie niet eens meegerekend. Ik heb het geluk gehad een baan in Singapore te vinden waar ik met 26 jaartjes jong een flinke bak meer over hou (lokaal contract, dus niet eens zo een expat dinges). Ik betaal lachend 7% belasting en reken af wat ik nodig heb en niet meer dan dat. Ik vraag me af wat de motivatie gaat zijn voor mensen om te excelleren, behalve een baan in het buitenland en daarmee dus kennis exporteren. Met pijn in mijn hart kijk ik toe hoe de poltitiek in europa Djenga speelt met de samenleving (je weet wel, dat zenuwslopende spelletje waarbij je om de beurt een steen uit een stabiele toren trekt, totdat deze omvalt)
@K1100 | 01-06-14 | 03:06
Laat het drukken op nsb-knopjes maar aan mij over, tenslotte heb ik een afgeronde 'Master' in moderatiekunde.
*gnehehe*
Levenslange staatsinmenging. Communisme 2.0
Bijna 6.000 Ingenieurs, IT-ers en Medisch Personeel maken deel uit van de naar verwachting 11.000 bezoekers.
Zij zijn speciaal benaderd om met hun CV op de beurs te solliciteren bij bedrijven, ziekenhuizen en overheden uit landen als Zweden, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Canada en Zwitserland.
managersonline.nl/nieuws/13195/recorda...
Het is juist de Bèta groep waar Nederland om zit te springen. En die gaan weg.
Met name hoogopgeleiden bereid tot emigratie.
Hoger opgeleiden overwegen vaker te emigreren dan lager opgeleiden.
Bij WOers ligt dit percentage op 44 procent en bij HBOers op 36 procent, wat staat voor ongeveer 43.000 WOers en 141.000 HBOers.
www.hi-re.nl/2013/02/01/emigratie-baan...
En gaan dus vooral na hun studie het land uit... onvindbaar voor de boekhouding.
Als vanouds een bakkie leut klaar zet voor de ochtendploeg.
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
K1100 | 01-06-14 | 04:21
Het is daar goed toeven, kan ik als bezoeker zeggen.
Een tuin met een halve dierentuin in het midden van het terrein. Mat mini-kangaroes, peking-eenden en pauwen, die er vrij rondlopen. Maar daar hebben de bewoners niet zo'n oog voor. Een kennis van me was volledig geobsedeerd om met aaneengeknoopte lakens te ontsnappen, terwijl de voordeur open stond.
En volgens mij is @LibertasSimplex ook rijp voor:
www.ggz-delfland.nl/overige-informatie...
@Jan Dribbel | 01-06-14 | 04:07
Gekken heb je altijd. Over vroeger en Delft. Ik heb daar twaalf jaar gewoond en in het centrum was er een jonge vrouw, geestelijk gehandicapt, die het afvalwater van de visbank dronk. Zelden zoiets smerigs gezien. Nooit iets over in de krant gelezen.
K1100 | 01-06-14 | 03:50
Zo 's nachts lees je de vreemdse berichten.
Nog niet zo lang geleden was er iemand die berichte dat hij met een een soldeerbout daders van wat dan ook, anaal zou verminken. Maar ja, vroeger schreven dit soort lieden een brief naar de plaatselijke courant.
@LibertasSimplex | 01-06-14 | 03:56
Dat doe je goed dan. Om deze tijd zijn er nog maar een paar aanwezigen. En morgen krijg je te doen met Joris. Misschien moet je wat eerder reageren. En wat nuchterder.
-weggejorist-
-weggejorist-
@LibertasSimplex | 01-06-14 | 02:43
Er gaat wat dood hier inderdaad, jammer.
@Jan Dribbel | 01-06-14 | 03:47
'Een voorganger van simplex.'
Volgens mij heb je hem gevonden. Die gast zal zich straks wel zijn ogen uit zijn kop schamen. Man man man wat heeft die gozer gebruikt.
Dandruff | 01-06-14 | 02:46
De server was er even uit.
Simpel, ongetwijfeld.
In Delft-centrum loopt een mannetje rond, na jarenlang coke snuiven is hij door ernstige hersenbeschadiging volkomen knettergek geworden.
Hij probeert iedere voorbijganger zijn straat uit te werken. Zin repertoire bestaat uit: Kankerop uit mijn kankerbuurt. Het is geen mocro, maar hij vindt zichzelf de grootste intelectueel, die ooit bestaan heeft. Plus, de grootste schrijver, enz.
Een voorganger van simplex.
-weggejorist-
-weggejorist-
@Dandruff | 01-06-14 | 03:02
Och ja sommigen houden van Feynman en / OF feiten. *kots de arrogantie al*
Anderen houden van oplossingen. Benoemen is zooooooooooo 2002. Het zeikerige gedrag van benoemen loopt me inmiddels pontificaal mijn anus uit. Ik wil graag oplossingen. Maar goed, dat gaat kennelijk niet gebeuren. Dus geef ik het maar op.
@LibertasSimplex | 01-06-14 | 03:00
Het is dat ik hier al zo lang kom. Anders had ik allang op het NSB knopje gedrukt.
Gratis advies: drink een paar glazen water, neem een handje paracetamolletjes en ga naar je nest.
Is beter voor jou en iedereen hier.
@Simpel,
Morgen heeft Joris al je reacties hierboven vereerd met een reisje naar de prullenbak.
Als je tegen die tijd wèl in staat bent tot een volwassen reactie kun je het dan nog eens proberen.
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
@Jan Dribbel,
Een paar jaar geleden zag ik op de BBC iets over excessief alcohol- en drugsgebruik in GB.
Echt schokkend; mensen, soms nog kinderen die totaal de weg kwijt waren.
In de broek gepist, T-shirt vol kots en stinkend naar stront.
Sommigen in coma, anderen compleet verdwaasd.
En één was zelfs zo ver weg dat hij bijna net zo onredelijk liep te foeteren als Simplex hierboven.
Heel schokkend.
Dat je denkt; dat zal je kind maar zijn.
Wat ik trouwens ook een van de ergste en meest karakteristiek instelling van politici vind; Jet Bussemaker is daarvan een treffend voorbeeld, is de ongelofelijke en bijna misdadige arrogantie die leidt tot uitspraken dat men weet wat er over dertig jaar gaande is in ons land.
Zie haar uitspraak daaromtrent bij Knevel en Van den Brink. (Deze heren lieten dat nota bene zonder meer passeren en deelden zich in deze dus een brevet van onvermogen uit, maar dat is weer een ander treurig verhaal!)
De gigantische zelfoverschatting die hieruit spreekt is voor mij zo ongeveer misselijkmakend. Hoe durf je zo zeker te zijn van de resultaten van jouw wetgeving over dertig jaar. Megagotspe. Dit soort schertsfiguren dient onmiddellijk van hun post ontheven worden wegens geestelijke onbekwaamheid.
Salut! Evocatus
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
Het heet "sociaal leenstelsel". Wat een gotspe! Wat weer een top-eufemisme, slaat het woord "hervormen" met vele lengten.
Maar natuurlijk moet Jet Bussemaker als representante van het roofdierkapitalisme er toe bijdragen dat men al jong leert dat "lenen" de normale gang van zaken is als je iets wilt verkrijgen. De enige die er uiteindelijk wel bij varen zijn de allerrijksten die geen werkelijke productieve arbeid verrichten en de banken die weer geld uit niets kunnen scheppen. Met al hun aanhang natuurlijk.
Uiteindelijk zullen we weer terug gaan naar een "feodaal (leen)stelsel" waar men slechts "credits" o.i.d. dergelijks "verdienen", waar men in wezen niet bij kan, omdat anderen die "credits" ten eigen bate kunnen manipuleren.
E.e.a. schiet al aardig op als we Servan-Schreiber met "Pourquoi les riches ont gagné" (Voor wie kennis van het Frans ontbeert, omdat indertijd de derde vreemde taal uit het middelbaar onderwijs werd verbannen, vertaal de titel zelf maar via Google)
Maar op enig moment zal de wal het schip keren. Tienduizenden mensen en nog velen meer, zullen zich niet laten kisten (ook letterlijk want voor de Staat/De Overheid ben je niet meer dan kannonenvlees) en dan komt er weer een geweldsgolf van wat-heb-ik-jou-daar, dat leert de geschiedenis ons.
Voorst ben ik van mening dat het Ministerie van Onderwijs op termijn opgeheven moet worden opdat de beslissingsbevoegdheid komt te liggen bij diegenen die het werk op moeten knappen, nl bij de docenten van alle onderwijsvormen. Dat is een lange weg van vele 10tallen jaren, vrees ik, maar dat behoort te gebeuren.
Salut! Evocatus
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
LibertasSimplex | 01-06-14 | 00:59
Bent U een trol of een tokkie.
Waarschijnlijk beide.
Fred Bastiat | 31-05-14 | 22:30
We mogen best eens kritisch door het gamma aan studies heengaan,
maar dat is een andere discussie dan de financiering van essentiële opleidingen zoals natuurkunde, scheikunde, wiskunde.
-weggejorist-
Rodekool@
Zet de laatste 3 letters voor de eerste 4 en laat de n weg.....
Libertas simplex,
Niet geneukt vanavond, zeker?
Nog nooit geneukt, zeker?
Hoe simpel moeten we het maken. Men investeert liever in doelloze projecten dan in de Nederlandse jeugd. Trek je plan.
Trouwens mooi van de staat om te speculeren met de goed betaalde banen van de afgestudeerden. Geven ze er ook een baangarantie bij? Nee dus.
maaktnieuit | 31-05-14 | 22:27
"Een studie kost in totaal zo'n 7000 euro. Los je dit in 30 jaar af (rekening houdend met een rente % van 1,5%) kost dat je 291 euro per jaar, oftewel 24 euro per maand. Dat weegt heus wel op hoor tegen een startersalaris van +/- 1900 wat keihard stijgt afhankelijk van de vaardigheden van de persoon."
Dit is een absurde onderschatting van de kosten. Volgens het Nibud kost uitwonend studeren 1110 euro per maand. Ga je voor een masters dan duurt het programma 60 maanden, dit kost 66600 euro. Dat kost zonder rente 2220 euro per jaar, 185 euro per maand, BKR, dertig jaar lang. Van het netto inkomen. Zeker niet verwaarloosbaar. Een hypotheek wordt lastig -> extra kosten voor huren en geen voordeel hypotheekrente aftrek voor onze hoogopgeleiden.
LibertasSimplex heeft zijn toetsenbord kennelijk ondergekotst en achterover van zijn stoel in een roes gevallen. Sterkte ermee morgenvroeg.
keizeradmiraal4 | 01-06-14 | 01:41
Een revolutie kan altijd geweldloos plaatsvinden. Ik noem bijvoorbeeld burgerlijke ongehoorzaamheid, wat een grote invloed kan hebben op het functioneren van de staat. Landelijke stakingen idem dito. Daar hoef je de straat niet voor op. Je blijft gewoon thuis. Als ik op de baricades zeg, bedoel ik dat in overdrachtelijke zin.
S
Graaf van Egmont | 01-06-14 | 01:26
Helaas wordt de sociale media ook in de gaten gehouden door vadertje staat en dan om het minste en geringste een gebiedsverbod aankondigen. Een bijkomend nadeel is dat er altijd debielen zijn die een dergelijke "opstand" aanzien als een fijn moment om hun agressie te botvieren op de middenstand. Zie als voorbeeld de gezellige 1040uur staking.
LibertasSimplex | 01-06-14 | 01:34
Geef maar toe Libertas, je hebt je nacht niet hè?
-weggejorist-
TeeJee | 01-06-14 | 01:05
TeeJee gozer ga nou niet moeilijk doen. Ik heb het net opgezocht! en ja,... jij heb gelijk.
Cheers
-weggejorist-
Las een tijdje terug iets over iemand die al 8 jaar over zijn HBO studie deed en inmiddels al 132.492,-- aan studieschuld had opgebouwd. www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/08/...
Ik vraag me af of hij nog steeds studeert en zijn schuld nog verder is opgelopen of dat het hem toch gelukt is om af te studeren.
-weggejorist-
Als ouwe lul verbaast het me dat de studenten heden ten dage niet meer in opstand komen. Belangrijke revoluties in het verleden werden altijd door de studentenbeweging geentameerd. Ze waren goed georganiseerd en gingen desnoods de barricades op, waarna het gemene volk wel volgde. Met de huidige social media moet dit tegenwoordig toch een peulenschil zijn. Maar het blijft stil. Ze hebben kennelijk geloof in het Nederlandse stelsel en een groot vertrouwen in de ontwikkeling van de EU.
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
@ bad ass justice
Juist vanwege de eenvoud is het zo'n goed besparingsidee. Onderwijs is een van de grootste begrotingsposten en alleen daarom al tikt een besparing gelijk lekker aan. Dat de studentjes nu wat harder moeten werken en hun eigen broek moeten ophouden draagt in bijzondere mate bij aan het educatieve aspect. Ik zie niet in waarom je gezonde intelligente jongelui van staatswege zou moeten pamperen.
Overigens is "langetermijndenken" meestal een alibi om de zaak maar op zijn beloop te laten. Waarom een goed idee niet snel invoeren? "On the long run we're all dead" (Keynes)
@Meeroever | 01-06-14 | 01:03
Een kropje biologische sla kost niet heel veel minder
@cees2025 | 01-06-14 | 01:03
En nog steeds moet je alles wat er boven zit terug betalen.
Uw eerste tegel klopt niet, en u leest blijkbaar niet. Ik zou mijn studiegeld terug eisen, als ik u was.
@baanaru 23:39: Las laatst in de NRC nog over studenten van iets na uw tijd, de fameuze jaren 70. Gemiddelde studieduur aan een technische universiteit: 9.5 jaar. Ruim de tijd voor feesten en tussendoordingetjes, en dat werd dan ook volop gedaan. Niet dat we nu terug moeten naar die tijden, maar de boel is sindsdien wel erg versobert. En nooit met het oog op verbeteren van het onderwijs. Toen ik nog studeerde was het maximum 6 jaar, en toen werd doorgevoerd dat in principe alle studies in vier jaar moesten kunnen worden afgerond. De TU zat daar nogal in haar maag, veel studies daar kunnen nauwelijks in 4 jaar gedaan worden. Maar gelukkig waren er wel wat uitzonderingen gemaakt. Voor medische studies, en... voor fucking godsdienstonderwijs.
@TeeJee | 01-06-14 | 00:03
jij hebt recht op 1 jaar uitloop. Indien je iets mankeert en DUO vind dat ook, 2 jaar uitloop. 4 jaar + 1 uitloop jaar.
@necrosis | 01-06-14 | 01:01
Iedere dag + snacks + kebab + ander ongezond eten. Is toch prijzig.
@Meeroever | 01-06-14 | 00:46
De prijs van een kratje 'opdrinkbier' schijnt enorm mee te vallen.....
-weggejorist-
Dat je dit ala minister durft te verzinnen als minister zeg. Zo'n extra belasting kan elke mongool wel verzinnen. We betalen die minister toch om oplossingen voor problemen en optimalisaties te bedenken? Lange termijn denken graag.
@baanaru | 01-06-14 | 00:43
Eens. Ben eigenlijk nu wel benieuwd welk land dat dan is. Als ik zo vrij mag zijn?
@baanaru | 01-06-14 | 00:36
Prima hoor, maar dat kunnen maar een paar betalen. Zuipen kost geld. Nogal veel.
@necrosis | 01-06-14 | 00:37
Oeps, vergeef me de fouten. Ik let niet altijd evenveel op op wat ik type. Het klinkt allebei goed, vandaar :)
baanaru | 31-05-14 | 23:39
Zelden zo eens geweest met een comment.
Men zal moeten leren dat er niet zoiets bestaat als gratis geld.
Rodekool@
Ook waar ik nu woon in het buitenland wordt er met geld gesmeten,alleen raakt het de burger veel minder dan in NL,maar politici is het grootste schorem waar ook ter wereld.
ik zie hier ook NL 2 kamerleden op bezoek komen,meestal als het koud is in NL.Waarom ze hier voor "werkbezoek" moeten komen is mij geheel onduidelijk.Met Skype kan toch ook alles afgehandeld worden?Maar met hun dikke witte reet in de zo'n liggen en zich laten fêteren is alles wat ze doen en lekker bussiness class terugvliegen,dat daardoor mensen met een betaald ticket uit de plane gezet worden omdat zij naar NL moeten zal hun een zorg zijn.
@Rodekool | 01-06-14 | 00:26
Ik zou 'dezelfde' vervangen voor 'het zelfde'.
Taaltechnisch ben je geen haar beter dan een hamburgerflipper....
Ik kwam na jaren weer in NL op bezoek,mijn vliegtuig kwam rond 10.30 in de morgen aan,ik had de trein van 11.30 van Schiphol naar Rotterdam.De trein zat vol met jongelui van rond de 20a 24 jaar, ze zaten of lagen op de banken onderuit gezakt.Ik vroeg waar ze naar toe gingen,Delft TH, ik vroeg wat ze gingen doen,college lopen werd mij geantwoord, in mijn domheid vroeg ik waarom die niet om 0800 uur begonnen.Ze keken mij aan of dat ik een oneerbaar voorstel had gedaan.Ze hadden de afgelopen nacht een feest gehad en waren
Helemaal los gegaan en vertelde ze trots dat ze vrienden hadden die helemaal niet naar college gingen omdat ze hun roes nog moesten uitslapen.Ik vroeg hen ook of ze binnen hun tijd afstudeerde,dat scheen helemaal een domme vraag te zijn,ik werd hartelijk uitgelachen.
Er waren erbij die maar voor 1 uurtje gingen,want ja er was vanavond weer een feest en moesten nog een power nap doen.Ik was met stomheid geslagen.
Ook leuk van de D66 en Groenlinks dit. Altijd maar lullen over kennis economie en wij staan aan de kant van de studenten blah blah blah, en dan zo'n mes in de rug..
Tis dat niemand het door lijkt te hebben wat hier is gebeurd...
Ik spaar op dit moment 100 euro per maand voor beide kinderen die we hebben. We hopen zo ca. 20.000 euro per kind te hebben zodra ze gaan studeren. Helaas hebben niet alle mensen de mogelijkheid om 200 euro per maand te missen. Oja, daarnaast moet ik ook nog mijn tophypotheek aflossen, daar zet ik ook nog 250 euro per maand voor opzij naar een spaarrekening omdat ik de banken niet vertrouw met hun kutfondsen. Als economen zich nog afvragen waarom er geen consumptie is in Nederland, zie hierboven. Alles voor mijn kinderen, ik geef geen reet om geld en vind de camping ook prima.
@baanaru | 01-06-14 | 00:17
Volgens mij heeft u een goede keuze gemaakt om te vertrekken naar het buitenland. Ergens waar wel normaal met het gemeentegeld wordt omgegaan...
@bdn01 | 01-06-14 | 00:20
Daar is-ie weer. Precies dezelfde comment als gisteren.
@bdn01 | 01-06-14 | 00:20
'De staat' is juist degene die pretstudies beloond, vraag maar aan Sharon Dijksma.....
Er wordt veel te veel gestudeerd. Slechts een kleine minderheid is de academische titel echt waard. Daarom is het een goed idee een flinke drempel op te werpen om te gaan studeren. Dan begin je tenminste niet aan een flutstudie waar je later nooit werk mee krijgt en die de belastingbetaler alleen maar geld heeft gekost.
Afgestudeerden met een deugdelijke achtergrond vinden heus wel een goedbetaalde baan en dan is die EUR 35000 of daaromtrent zo weer terugbetaald. Bovendien, iemand van een klein beetje niveau moet sowieso in staat worden geacht om met een bijbaantje dat geld even bij elkaar te verdienen. Dan hoef je helemaal niets telenen. Ondergetekende heeft ook nooit stufie gehad en heeft ook nooit zijn handje bij de ouders opgehouden. Wel iets gestudeerd waar ik nu gewoon goed voor betaald wordt. Stap er straks op mijn 60-ste uit, helemaal betaald van eigen geld. We moeten in dit land eens ophouden voor alles wat we willen de staat te laten betalen. Houd je eigen broek eens op studentjes, daar wordt je hard van!
@BekiekUtMoar | 31-05-14 | 23:38
Krijgen studenten korting?
Ik betaal ruim 120 per maand en daar moet ik nog 360 eigen bijdrage aan optellen.
Wanneer wordt dit waardeloze kabinet naar huis gestuurd?
rodekooll@
Inderdaad merken we hier niets van ,wel die klojo,s zie ontwikkelings werk doen,die idioten hebben er 500 miljoen bijgehad, en ja 35 jaar.Wat ben ik blij dat ik al 24 jaar uit Nederland weg ben, het wordt met de dag gekker.Sparen en dan iets kopen was vroeger normaal
En terecht,nu is het NU hebben en dan zien we wel.,wat een mentaliteit,ik wordt er beroerd van.
Ik stel het tegenovergestelde voor. Iedereen mag 5 jaar genieten van het HBO bijvoorbeeld. Bij een HBO studie van bijvoorbeeld 4 jaar zijn ieder jaar 60 punten te verdienen. Voor ieder behaald punt binnen dat jaar, krijgt een student 30 tot 60 euro. Afhankelijk van bijvoorbeeld de woonsituatie.
Behaal je pas in het tweede jaar een punt uit het eerste jaar, dan krijg je slechts de helft, dus 15 tot 30 euro. In het derde jaar krijg je niks meer.
Je kunt een maandelijks voorschot krijgen, dat wordt dan later verrekend met de behaalde punten. Je kunt ook extra lenen, dat betaal je gewoon terug met rente.
Je krijgt dus zo een extra jaar, doe je 5 jaar over de 4 jarige studie, krijg je in het laatste jaar de helft per punt. Wissel je van studie en rond je die binnen de 5 jaar af, dan krijg je dat laatste jaar dus nog het volledige bedrag per punt.
Kap je met je studie, dan so be it, je betaalt dan enkel het extra geleende bedrag terug, verder niks. Je hebt immers punten behaald en aantoonbaar wat geleerd.
Je kunt als overheid bepaalde studies zo ook extra belonen, door meer geld per punt te verstrekken. Belangrijke en ingewikkelde studies krijgen zo een streepje voor. Terwijl "pretstudies" financieel minder aantrekkelijk worden.
Daarnaast is er met zo'n systeem een duidelijke drive om spoedig af te studeren en je punten te behalen.
Koppel dit aan meer inspraak voor studenten in het onderwijs, meer openheid en kleinschaliger onderwijs en Nederland wordt pas echter BETER.
@CoffeePatch | 31-05-14 | 23:12
Even ter vergelijking: Libië (ten tijde van die 'gekke' Kolonel) kende geen staatsschuld, en onderwijs en medische zorg waren gratis en van goed niveau.
@cees2025 | 31-05-14 | 23:56
Bullshit.
Je krijgt (kreeg?) de eerste 4 jaar als een gift, mits je je het binnen 10 jaar haalt. Alles wat je daarboven zit moet je keihard terug dokken.
Wat het in de praktijk betekend:
Student A heeft ouders met een bovengemiddeld inkomen. Zij betalen zijn studie, huisvesting en geven hem daarboven op nog eens een maandelijkse bijlage. Student A komt er, net als vele andere studenten, achter dat hij niet de juiste studie gekozen heeft. Hij veranderd van studie, maakt die af en begint aan de rest van zijn leven. Nouja.. Mss eerst nog even een jaartje een sabbatical..
Student B heeft ouders met een modaal inkomen. Zijn ouders kunnen hem maar deels onderhouden, zijn geliefde studie is niet dichtbij, thuis wonen is geen optie. Omdat hij niet te veel wil lenen gaat hij naast zijn studie werken. Hij kan zich hierdoor niet volledig om zijn studie concentreren, vooral vanwege een verplichte stage van een half jaar, die niet volledig gecompenseerd wordt. Zijn studie loopt hierdoor minstens een jaar vertraging op, gelukkig heeft hij meteen de juiste studie gekozen. Student B zijn nog vele jaren na zijn studie zijn schuld moeten af betalen.
Het soort studie maakt in dit geval niet uit. Echter was als student B gekozen heeft voor een studie waar hij niet veel verdiend? Wat als hij zijn verdere loopbaan slijt als leraar? Of in de zorg? Als agent?
En wat kun je zeggen over de enorme bureaucratie achter dit verhaal? Duizenden, tienduizenden, honderdduizenden mensen zullen vele jaren iedere maand tientjes moeten afboeken... Computersystemen, programmeurs, banken, veiligheidslekken, wanbetaling, rente, een hele organisatie. En waarom?
Omdat we het onderwijs er beter mee maken?
Wil je het onderwijs beter en goedkoper maken? Introduceer dan weer kleinschalig onderwijs. Kleine instituten waarvan de directeur weet wat de docenten uitspoken, die zich makkelijk kunnen aanpassen, en waar kwaliteit voorop staat.
I.p.v. de grote gedrochten, met meneer de megalomane directeur/manager die voornamelijk een baantjeshopper blijkt, megalomane projecten start als het bouwen van dure nieuwe gebouwen, overbodige fusies, filialen in het buitenland, ontwikkelingssamenwerking dingetjes, en meer van dat soort blabla waarmee Nederland geen steek vooruit komt.
@baanaru | 31-05-14 | 23:39
Jammer dat u en ik niets merken van het geld dat hierbij vrijkomt. Bovendien zal er waarschijnlijk weinig veranderen aan het werkgedrag van de studenten aangezien je er nu 35 jaar over mag doen om je studieschuld af te betalen...
@feyman studieschuld wordt kwijtgescholden als je binnen 10 jaar je diploma haalt (noem ik niet "tijdig"). Iedereen heeft recht op 1 uitloop per studie (2 jaar indien je iets mankeert wat DUO erkent)
Hmmm, misschien toch maar in Canada gaan studeren.
Het fiat-currency/leenstelsel moet koste wat het kost overeind gehouden worden, nu dus over de ruggen van de studenten.
Op sites als ZeroHedge is men al langer tot die conclusie gekomen: www.zerohedge.com/news/2014-02-18/stud...
www.zerohedge.com/news/2014-04-22/floo...
www.zerohedge.com/news/2014-05-27/us-g...
cestca | 31-05-14 | 23:31
Ik ben er ook geen voorstander van, maar advies is, studeer iets in de techniek, gecombineerd met management skills en economie, dan is er echt wel iets te vinden in het bedrijfsleven.
Dat is ook waar de overheid de focus op zou moeten leggen, studies die het bedrijfsleven en het land als geheel vooruit helpen, en laat die studies gratis zijn.
Wil iemand alsnog activiteiten begeleider gaan studeren, of reis consultant, dan kan ik me voorstellen dat zoiets niet gratis is.
Wil je daarentegen de politiek in, dan volstaat kunstgeschiedenis of dramatiek wel, maar helaas zijn die baantjes beperkt.
Wel raar,dat tranen met tuiten huilen omdat nu de verantwoordelijkheid bij de student gelegd wordt,go wat zielig.Ben zelf 65, toen ik van de lagere school kwam werd mij niet gevraagd wat ik graag wilde worden,ik werd naar de ambachtsschool gestuurd en velen met mij.Ook daar werd niets gevraagd,er werd je gewoon verteld dat je timmerman,metselaar of loodgieter werd.En niet veranderen van studie na een jaar,er tegen
aan,en al helemaal geen commentaar.Met je vijftiende gaan werken,en bijleren deed je maar in de avond uren en moest dit zelf betalen.Niets geen subsidie of studie financiering.
Feesten en zuipen, waar de huidige studenten recht op denken te hebben bestond al helemaal niet,ff een jaartje er tussen uit had niemand van gehoord.Ik wordt beroerd van die studenten die vinden dat ze overal recht op hebben,zijn ze helemaal belazerd.
Flutstudies doen,als het ff tegenzit maar een andere studie kiezen,want daar hebben ze recht op,vinden ze.Plichten tegenover de maatschappij om je studie zo snel mogelijk af te maken is onbekend.Maar nu is de crises gearriveerd en die zal alleen maar erger worden.
Kijk maar naar al die werkelozen die er iedere dag bijkomen en misschien is deze crises ergens goed voor,misschien zal de mentaliteit van die nietsnutten gaan veranderen,het zal wel moeten veranderen want werkgevers zijn het zat om mensen aan te nemen die een " leuke" baan zoeken, een heel goed salaris willen,32 uur werken en veel vakantie willen hebben.Na jaren van parasiteren op mensen die om 6 uur in de ochtend naar hun werk
moeten is er nu een ander systeem ingevoerd,hèhè,zou eens tijd worden,ben benieuwd of er dan ook zoveel gefeest en gezopen wordt,maar dat zal wel niet omdat ze het nu zelf moeten betalen,eindelijk!!
Ik neem aan dat zodra studenten geen stufi meer krijgen, maar zelf moeten lenen voor hun studie, ze ook niet meer hun eigen ziektekostenpremie hoeven op te hoesten, want ze hebben geen inkomen. Scheelt dan weer 80 euro elke maand.
Mensen ik moet iets bekennen, ik was een waardeloze student.
Ik had de maximale studiebeurs en ik heb lang gestudeerd omdat de aantrekkingskracht van het vrije leven en de daarbij behorende alcohol sterker was dan mijn wil om te leren.
Ik had een gigantische studieschuld toen ik begon met werken.
Een twee-kamer-appartementje met mijn vriendin, boodschappen doen bij de Aldi, ik zoop Best-bier van 10 gulden per krat van de Bas van der Heijden, ik kocht mijn kleren bij de goedkopeklerenwinkel en ik had geen auto.
Binnen 2 jaar was mijn studieschuld weg.
Dus waar hebben we het in godsnaam over.
Ik vind het nu met terugwerkende kracht belachelijk dat studenten mogen stemmen.
Een student weet niks van politiek, kijkt alleen maar naar zijn eigen beurs en stemt dan Groenliegt of PvdA omdat ze denken dat ze daarmee bij het goedvolk horen en dat het goed is voor hun portemonnee.
Ook daarom: censuskiesrecht, eerst belasting betalen en dan pas mee mogen stemmen waar dat geld aan besteed wordt.
En dat is dan niet aan de gemiddeld 4 zuipavonden van de vlotte jongeren die onze billen gaan wassen maar aan iets waar werkend Nederland belang bij heeft.
Dat achterlijke leenstelsel raakt mij gelukkig niet. Toch ben ik pissig dat de VVD zich wederom laat kennen.
1 hbo en mbo'ers zijn geen studenten maar scholieren. In de meeste steden heb je een hbo en mbo. Ga lekker fietsen.
2 thuiswonende beurs is een kado, uitwonende een tegemoetkoming aan de woonlasten, doorgaans red je het er niet mee.
3 mensen die iets van hun leven willen maken mogen lenen. Mensen die verzaken krijgen een Wajong of bijstand die hoger is dan de stufi.
4 de idioot die bedacht heeft dat studenten met arme ouders neer krijgen dan studenten met "rijke" ouders moet een gesticht in. Niet alle "rijke" ouders betalen mee.
Maar degenen die het raakt mogen toch nog niet stemmen. Dus een bezuiniging die je geen stemmen kost.
@gutgutgut | 31-05-14 | 22:11
Ik zag vanmiddag een groepje TU Delft afgestudeerde die niet in staat waren een stereo installatie aan te sluiten. Echt waar, ik heb mijn WTF momentje voor dit weekend er op zitten. Als je het mij vraagt is de crisis pas het begin van alle ellende die we nog mogen verwachten.
@bakoenin | 31-05-14 | 23:21
Een baan vinden is alleen niet zo makkelijk in deze tijd of wel? Ik zeg niet dat het niet te doen is maar er zijn genoeg landen waar ze het juist makkelijker maken om een studie te gaan doen.
Feit is gewoon dat het wel mensen afschrikt om überhaupt een studie te gaan volgen. Ik mag inderdaad wel hopen dat ik 25k makkelijk af kan lossen anders doe ik toch iets fout.
Maar het gros van de studenten doet toch een studie waar een baan vinden toch aardig wat moeilijker is, zoals bijvoorbeeld journalistiek. Zeg er wel direct bij dat ze zulke studies ook beter direct af kunnen schaffen. Maar de overheid wil dat je doorleert maar ze maken het er niet makkelijker op om het te doen.
En bijna elke student die ik ken stemt ook nog op D66, ze vragen er ook wel een beetje om natuurlijk
Alleen al het verplaatsen van de renteberekening naar een duurdere staatslening, een geniale sociale rattenstreek 25% meer rente!
Wat en dom volkje, slaven van de multinational zulle jullie worden.
En de naam "sociaal" leenstelsel, geniaal.
@Ik was in Haren | 31-05-14 | 22:04
Nederland....... wasda?
cestca | 31-05-14 | 23:06
Alsjeblieft zeg, 25K los je in 5 jaar af, en al helemaal als je partner ook nog eens een graad heeft.
Sorry hoor, maar voor iemand met een goede opleiding en een goede baan is dat peanuts.
De gemiddelde leasebak kost 2x zoveel.
Ter illustratie, ondergetekende is een motorfreak en wou eindelijk wel eens die Harley hebben op latere leeftijd.
Niet zomaar een Harley maar een unieke, met dat echte geluid.
Die tik ik gewoon af.
Ja, en dan moet ik een jaartje rustig aan doen, en ja dan ga ik een jaar niet op vakantie.
Big deal, maar hij is wel betaald.
Dit is niet om patserig te doen, maar zorgen maken om 25 K als je goed opgeleid bent?
Mwah.
Overigens rij ik ter compensatie dan wel in een auto van 750 Euro waarin ik opgevouwen zit, en die te erg is om mee te geven aan het grof vuil.
Waarom zitten er tijdens het interview op tv met zo'n druif als Bussemaker nu niet eens wat scherpere mensen tegenover haar die door al dat gebral, gelieg, geomheendraai, kortom: gelul heen prikken?
Wat een volksverlakkerij zeg. Weer een briljant plan bedacht waar zo enorm veel gaten in te prikken vallen.
Dit land met al zijn mogelijkheden loopt strax op alle wetenschappelijke gebieden enorm achter op de rest. En de boeren blijven maar gesteund worden. Alsof landbouw zaligmakend is.
Heel de vaderlandse kenniseconomie naar de kloten door Haags wanbeleid.
Zoveelste episode van hoe de politiek haar eigen land om zeep helpt. Het Volk staat er bij, kijkt en zwijgt...
gebrokenvleugel | 31-05-14 | 23:00
De jongeren zijn ook aan de beurt gekomen bij de pensioenen:
"Jongeren zullen als gevolg van deze wet (Wettelijke verlaging pensioenopbouw in 2015) ongeveer 15% minder pensioen opbouwen dan de gepensioneerden van nu, zelfs als zij langer blijven doorwerken". www.abp.nl/over-abp/nieuws/2014/verlag...
.
Een kabinet dat in 2014 6 miljard meer uitgeeft dan in 2013 en de mond vol heeft over bezuinigen is al volstrekt ongeloofwaardig. De invoering van het leenstelsel is schandalig en niet anders dan een van de vele lastenverhogingen ten behoeve van de dekking voor die 6 miljard.
gebrokenvleugel | 31-05-14 | 23:00
Juist, ze komen allemaal aan de beurt, maar nog steeds stemt ruim de helft op partijen die dit mogelijk maken.
En het lompen proletariaat blijft thuis, want die hebben geen enkele andere interesse dan mee dansen met Linda, of Utopia, of zitten te brullen omdat 11 poppetjes winnen met 1-0 van Ghana.
Het lijkt me tamelijk nuttig dat er in ruime mate nog meer gesneden gaat worden, om in ieder geval de grijze massa van de consumerende kleinburger eens wakker te schudden.
Dus, afschaffen kinderbijslag, afschaffen huursubsidie, geen zorg toeslag meer, en sociale uitkeringen beperken tot een jaar.
Misschien dat dan eindelijk die chips koppen wakker worden.
De christelijke leer van de erfschuld, met basse stem verkondigd vanaf de kansel, hield het gepeupel in bedwang. Maar het geloof is weggevallen en daarmee het idee van de erfschuld. Maar niet getreurd, er waren alternatieven. Staatsschuld en hypotheekschuld. En nu dus de studieschuld. Zo houd je mensen afhankelijk. De god van het geld regeert de schuldigen.
@maaktnieuit | 31-05-14 | 22:27
Volgens mijn berekening zit ik aan het eind van mijn studie op een schuld van maar liefst 15.000, dat is alleen nog maar een bachelor. Nog een goede 10.000,- erbij (mijn hudige studie valt nog onder het oude stelsel namelijk) erbij voor een eventuele master. Ik leen namelijk maximaal want met een bijbaan red je dat niet. Oh en om het nog duidelijker te maken ik drink ook geen alcohol dus daar gaat mijn geld niet aan op, en nog kom ik moeilijk rond.
Gelukkig hebben ze (schijnbaar) afgezien van het afschaffen van de ov-studentenkaart. Als dat er ook nog bij was gekomen had ik op kamers gemoeten, wat natuurlijk de prijzen flink omhoog had geschroefd.
En dat is voor een student die dus onder dat nieuwe stelsel valt nog vele malen duurder, want mijn bachelor valt in ieder geval nog onder het oude stelsel.
Studie afmaken en wegwezen uit dit kloteland.
@rode peper | 31-05-14 | 22:56
Ik weet niet of dat helemaal te vergelijken is met de huidige tijd. Ontwikkelingen tegenwoordig gaan niet meer om "Einzelgängers", maar om groepsprocessen.
Of, we geven wel een volledige beurs aan studies die we kunnen gebruiken, en alle rechtenstudenten en andere nonsens studies moeten terug betalen.
En dan doen we één keer in de tien jaar ook die studies vrij, zodat we genoeg advocaten en juristen houden........ en daar hang je dan een bovengrens aan qua leeftijd van de student.
Je hoeft geen complottheoreticus te zijn om te beseffen dat dit de zoveelste nagel in de doodskist van de middenklasse is.
De toekomstige middenklasse, in dit geval. De studenten van nu, die zich geen kwalitatief goed onderwijs kunnen permitteren zonder zich levenslang in de schulden te steken.
Gevolg: een verpauperde onderlaag van mensen zonder diploma, voor wie onderwijs niet weggelegd is - niet vanwege gebrek aan intellect, maar vanwege onvoldoende kredietwaardigheid. Ergo: totale afhankelijkheid van de overheid. Vrijheid en menselijke waardigheid: nihil.
Daar bovenop een grote groep afgestudeerden, die het oppervlakkig bezien beter heeft: een diploma en uitzicht op goed werk, maar die hun leven lang slaven van bankiers en overheden zullen blijven. Werken om je schulden af te betalen. Vrijheid en menselijke waardigheid: nog steeds nihil.
Dan de dunne toplaag van gefortuneerden voor wie geld geen rol speelt, en die de beste opleidingen voor het uitkiezen hebben. de toekomstige belastinginners en leenheren van de tweede groep.
Een mooi toekomstbeeld voor Nederland en de wereld. De weinigen die geen slaaf zijn, zijn de slavendrijvers.
GroenLinks: "Nu betalen mensen met lage inkomens via de belasting mee aan de studiebeurs van mensen die later dankzij die studie een hoger inkomen krijgen. Dat is onnodig en oneerlijk". groenlinks.nl/standpunten/studiefinan...
Maar mensen die dankzij die studie een hoger inkomen krijgen betalen veel meer belasting waardoor mensen met lage inkomens huurtoeslag, zorgtoeslag etc. kunnen ontvangen.
Als bejaarde lach ik nu de ballen uit de broek, eerst heel sociaal iedereen tegen de hoge pensioenen opzetten, om deze daarna feilloos te rippen en nu zijn de jongeren aan de beurt.
Wat zijn we een ongelooflijk dom en apatisch volkje geworden.
@rode peper | 31-05-14 | 22:43
@Jeff Hawke | 31-05-14 | 22:38,
Kijk eens naar het aantal Nobelprijzen in het verleden voor Nederlanders in het verleden en nú (in de eerste 12 jaar van de nobelprijs 4 jaren compleet gepakt en 5 winnaars...)
Oeloeboeloe | 31-05-14 | 22:08
Ik denk het wel, alhoewel zoiets volledig indruist tegen de Lissabon doctrine, namelijk de insteek van Schumpeters proces van creatieve destructie.
Maar er is nog een andere Lissabon doctrine, en dat is het volledig afschaffen van alles wat de staat doet.
Immers, pas dan kunnen we op loonkosten concurreren tegen de opkomende landen.
Althans dat maakt men zichzelf wijs.
Dat maak industrie nooit meer terug komt, en dat de technologische ontwikkelingen uiteindelijk het einde van de maak industrie zullen betekenen dat is de heren en dames politici nog niet duidelijk.
Tevens vergeet men dat de export voor 80% binnen Europa plaats vind.
Het is slechts een ideologie, om de staat op alle vlakken terug te dringen ( apart is dan wel weer dan de kosten niet dalen) maar in dit geval schieten ze door, en snijd men zichzelf in de vingers.
Natuurlijk vind er devaluatie plaats van opleidingen als iedereen een graad heeft, maar uiteindelijk benut je dan het potentieel van je bevolking het beste.
Er zit geen toekomst meer in 1 Euro jobs, en concurrentie kan je alleen nog maar aangaan door exploitatie van kern competenties.
Bij bedrijven, en bij mensen.
Hiermee is de volgende stap gezet om die concurrentie slag te verliezen.
Domme domme boekhouders.
Crak-ho | 31-05-14 | 22:43
Eerlijk en dit kabinet gaan niet samen, ook al roepen ze te pas en te onpas over dat zus & zo "eerlijker" moet.
@maaktnieuit | 31-05-14 | 22:27
Heb jij zelf ooit gestudeerd? Als je niet in een universiteits- of HBO stad woont en de reisafstand naar jouw studielocatie te groot is om dagelijks minstens 2 keer af te leggen, ben je genoodzaakt om op kamers te gaan. Als je dan vervolgens uit een modaal milieu komt en je ouders hebben niet alleen met jou, maar ook met twee andere studerende kinderen te maken, is het voor hen niet te doen om bij te springen in jouw levensonderhoud.
Aangezien er per studiepunt uit wordt gegaan van een studiebelasting van 40 uur x 42 studiepunten, is de belasting ongeveer vergelijkbaar met een fulltime baan van een ambtenaar. In principe heb je dus niet heel veel tijd om er een baantje naast te nemen als je niet teveel studievertraging op wilt lopen. Stel dat we dan een levensonderhoud nemen voor een student van 600 euro per maand (dat is werkelijk nog heel erg gunstig, reële getallen gaan meer richting de 750 euro per maand, afhankelijk van waar je een kamer huurt) en daarnaast nog je studiekosten, dan heb je na 4 jaar studeren niet een schuld van 7.000 euro, maar van 7.000 + 12 x 600 x 4 = 35.800 euro.
de universiteit gewoon afschaffen, is toch maar een reliek uit het verleden. dit is de 21e eeuw, we kunnen ondertussen wel zonder bul.
Toen die kleine van mij vorig jaar ter wereld heb ik meteen een spaarrekening voor haar geopend. Als ze 18 wordt staat daar voldoende op zodat ze kan studeren. Die studiebeurs geloofde ik al lang niet meer in.
Maar hoeveel belasting ga ik nu minder betalen?
Ik neem aan dat als studenten zelf hun studie gaan betalen, ik er niet meer voor hoef te betalen. Dus hoeveel levert het mij nou op? Of is dit geld alweer door de roofzuchtige overheid ingepikt om verdeeld te worden over allerlei kansloze onzin waar we echt niks aan hebben, in tegenstelling tot hoog-opgeleiden waar Nederland wel wat aan heeft?
Hierdoor stem ik ... Ehhhh... Feynman!
Afbetaling van lening 100% aftrekbaar maken van belasting. 100% eerlijk.
Ben blij dat ik het niet gezien heb, bij het lezen over hoe het gegaan is, dat wijf kan ik toch al schieten.
@Jeff Hawke | 31-05-14 | 22:38,
nee hij was eerder uitblinker binnen de regel. Hoeveel grote wetenscbappers ken je die het hebben gedaan met een stufi en hoeveel die allemaal hebben moeten ploeteren?
Spijker, kop, raak.
Niet ten nadele van onze Feynman, maar dat was met een intellectuele vlieggewicht van een Bussemaker ook niet zo moeilijk. Die kan nog niet eens foutloos een dictee voorlezen, weet ik uit ervaring.
.
Wanneer bent u eigenlijk verkiesbaar, beste Feynman? Want over de huidige berg uitvreters die die verdomde Haagse kaasstolp nu bevolken heb ik al meermaals moeten zeggen dat zij onze problemen niet gaan oplossen, zelf al zouden ze begrijpen dat deze ueberhaupt bestaan.
De komende situatie vind ik bijzonder eng.
Door middel van de startkwalificatieplicht iedereen die nog geen 27 is, verplichten een studie te laten doen. Het geld hiervoor moet je lenen.
De Nederlandse staat verplicht jongen mensen dus om voor (max.) 35 jaar lang een lening bij diezelfde staat te nemen.
Zien we niet in hoe verschrikkelijke enge dingen hiermee gedaan kunnen worden?
Zelf ben ik geen student meer, maar ik snap niet dat het Maliveld niet helemaal vol staat. Ik zou er heengaan om hen te steunen.
Viel mij inderdaad al op de timing voor deze onderhandelingen mooi na de verkiezingen viel. Hebben de onderwijspartijen D66 en GroenLinks mooi geregeld.
@rode peper | 31-05-14 | 22:34
Einstein was natuurlijk wel een uitzondering...
Aan de andere kant je handtekening zetten met bijbehorende consequenties is ook wat waard.....
Prima dat de studiebeurs is afgeschaft, niet iedereen moet maar studeren, de meeste mensen zijn nuttiger als ze gewoon, ehmmm, echt werken ipv een derde van hun leven aan het leren zijn, en dan ook nog iets nutteloos...
En echt talent komt wel bovendrijven, zelfs als je voor je dagelijks brood een kutbaantje hebt als raamambtenaar voor het patentbureau.
Feynman for president!
Een studie kost in totaal zo'n 7000 euro.
maaktnieuit | 31-05-14 | 22:27
Hoef je in je studietijd niet te wonen en te eten, geen kleren te kopen, geen ziektekostenverzekering te betalen etc?
Ik had dit niet beter kunnen verwoorden.. wel slechter.
Een heel helder stuk dat precies de spijker op zijn kop slaat en precies laat zien hoe Bussemaker met slechte feiten elke serieuze discussie in de weg staat.
Het stuk laat ook goed zien hoe snel we als land afglijden en de VS achterna gaan. Nu dus ook op het gebied van onderwijs.
De VS zie ik als een derde wereldland in heel veel facetten.
Een grote groep mensen leeft er onder de armoedegrens.
Studeren kan als je rijk bent of zo goed bent dat je een staats-subsidie krijgt.
Gezondheidszorg is duur en de verzekeraar bepaalt. (hey klinkt bekend in de oren?)
We hollen als land zo hard achteruit dat ik het bijna niet bij kan houden.
Zo was het vroeger vanzelfsprekend dat je oma in het bejaardentehuis of het verzorgingstehuis ging opzoeken.
Dat bestaat over 1 a 2 jaar niet meer.
Ging je studeren dan wist je waar je financieel aan toe was en zat je niet aan een lening vast waardoor je tot je 40ste bij je ouders moet wonen want je krijgt er geen hypotheek mee.
Wat een armoede in dit ooit zo mooie Nederland.
Bedankt faalbazen van de politiek. Jullie hebben echt in sneltreinvaart dit land naar de klote geholpen.
Ben benieuwd of Didi vandaag wat nieuwe sloopopdrachten meekrijgt bij de BB clubdag.
gutgutgut | 31-05-14 | 22:11
Meeste hoogopgeleiden worden klaargestoomd om diensten te gaan verrichten aan andere hoogopgeleiden. Uiteindelijk zal dat een extreem schamel fundament geven aan de economie. We hebben namelijk geen bal aan mensen die HBO Rechten studeren, of al die duizenden sporteconomen, gezondheidswetenschappers of journalisten. Dan heb ik liever dat ze een echt vak leren op een technische school waarmee echte producten kunnen worden gemaakt. We kunnen uiteindelijk namelijk niet alleen maar diensten aan elkaar verrichten.
"Het grootste probleem van Nederland is de private schuldenlast."
De oplossing van het beste kabinet sinds de tweede wereldoorlog: De mensen dwingen nog meer en nog vroeger schulden te maken.
Als het onderwijs betreft moet er geld bezuinigd worden. Wanneer het internationale betrekkingen betreft kan het geld niet op. Dan maar de Nederlandse economie kapotbezuinigen, want we moeten er wel bij horen hoor!
Maar volgens Jet wordt iedereen er beter van, en als Jet het zegt...
Bij de laatste verkiezingen was zichtbaar dat de stemmer volstrekt vertrouwen had in D66.
Succes ermee.
Een studie kost in totaal zo'n 7000 euro. Los je dit in 30 jaar af (rekening houdend met een rente % van 1,5%) kost dat je 291 euro per jaar, oftewel 24 euro per maand. Dat weegt heus wel op hoor tegen een startersalaris van +/- 1900 wat keihard stijgt afhankelijk van de vaardigheden van de persoon.
Ik wilde dat keenstelsel nog wel een kans geven: kun je het collegegeld nog wel van de basisbeurs betalen?
Maar dan weet ik nog wel wat zaken te verzinnen om dat te compenseren: temponormen er uit (je betaalt toch zelf), maximum studieduur afschaffen, leeftijdsgrenzen afschaffen...
Maar voorlopig lijkt het vooral een soort "laten we het van de studenten halen"
So what?
Nederland verdiend al jaren bakken met geld aan afgestudeerden omdat het hoge belastingtarief hier zo laag is, en afgestudeerden al heel snel in dat tarief vallen. Aan mensen die zo dom zijn valt nog veel meer te verdienen, zullen ze in Den Haag denken. En ze denken dat al helemaal omdat de student op andere terreinen ook al heeft laten zien volslagen achterlijk te zijn. Zoals het stemmem op D66 en GL.
En gezien de feeststudies die ze doen is de kenniseconomie al bij voorbaat mislukt.
Ze kunnen natuurlijk wel naar het buitenland vertrekken na de studie.
@gutgutgut | 31-05-14 | 22:11
Als dat goedopgeleide laagopgeleiden zijn wel. Het stempeltje hoogopgeleid plakken ze op het HBO weetnikskunde, maar een goed timmerman noemen ze dan weer laagopgeleid.
De verdieping van je school maakt niet uit, als je er maar echt iets leert.
goh een minister die liegt. je verwacht het niet.
Geen Stufi-borrels meer.
Politiek, waar de waarheid als nodeloos kwetsend wordt ervaren...
Wat onze economie nodig heeft zijn meer schuldslaven.
Het is gewoon belasting als je dit nog 35 jaar aan je broek hebt en geld wat je niet in de economie of een eigen huis kan stoppen.
Uiteindelijk is het een lastenverhoging. Het deel van de de Nederlanders dat studeert eindigt straks met een forse schuld aan de staat. Snap niet dat er zo weinig oppositie tegen dit onzalige plan is.
Huurders betalen nu ook een huurdersbelasting, alleen wordt dat natuurlijk anders benoemd.
En de "sociale" PvdA blijft zich maar afvragen waarom de kiezers massaal afhaken.
Fred Bastiat | 31-05-14 | 22:06
Met laagopgeleiden kun je immers internationaal ook goed concurreren.
Ik was in Haren | 31-05-14 | 22:04
Voor een keer ben ik het met je eens.
Behalve dan dat straks, dan kan nu al weg.
Die 500 Miljoen dat naar studenten had kunnen gaan, gaat nu naar Afrika.
Snij eerst maar eens in al die kansarme, contra-productieve opleidingen. Nederland is ziek van al die communicatie/leugenmanagers.
Ik denk dat het leenstelsel er toch niet gaat komen.
In de VS gaat het ook lekker met de student loans. Begint daar een serieus probleem voor de economie te worden.
Wellicht is het ook niet handig als 80% van een land zogenaamd 'hoogopgeleid' is.
Nederland snijdt zichzelf dubbel in de vingers. Voor laaggeschoolde arbeid zijn we te duur en van hooggeschoolde mensen hebben we er straks te weinig. Alles wordt uit het buitenland gehaald straks.
REAGEER OOK