achtergrond

Geenstijl

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

Politie massaal op de been voor "verdachte situatie" bij De Uithof in Utrecht

DSI ook aanwezig

Een "verdachte situatie" in Utrecht waar de politie massaal is uitgerukt naar universiteitscampus op De Uithof (Utrecht Science Park). "Het gebied rondom de Botanische Tuinen is afgezet," zo meldt RTV Utrecht_. "Er staan auto's van de brandweer en politie. Ook de Dienst Speciale Interventies (DSI), een speciale eenheid van de politie en Defensie, is aanwezig_." Momenteel worden er volgens de verslaggever ter plaatse gebouwen van de universiteit ontruimd, mogelijk gaat het om het Victor J. Koningsbergergebouw, maar vooralsnog is er nog niet veel bekend. 
Update 16:37 - Een verslaggever van DUIC meldt dat er een gewapende man in het gebouw zou zijn en dat er onderhandelaars zouden zijn opgeroepen.
Update 17:35 - Nog geen verdere info van de politie maar volgens RTV Utrecht spreekt de politie niet van "een ontruiming in de zin van een alarm, BHV'ers en mensen die hun spullen achter moeten laten."
Update 17:50 - Volgens RTL Nieuws rijden de bussen en trams van en naar de universiteit weer, eerder waren ze tijdelijk stilgelegd.
Update 17:53 - De auto's van de DSI reden rond 17.30 uur dichter naar het gebouw toe, zo meldt DUIC.
Update 17:55 - Politie deelt zojuist iets meer informatie, maar dat is vooral ter bevestiging (tweet hieronder): "In verband hiermee (De verdachte situatie, red.) sluiten de panden van de Universiteit Utrecht in gebied Princetonlaan-Budapestlaan-Leuvenlaan-Sorbonnelaan eerder. Mensen die binnen zijn, wordt gevraagd de panden rustig te verlaten. Het OV rijdt weer. De politie is aanwezig om situatie in de gaten te houden."
Update 18:24 - Op de website van de Universiteit Utrecht staat dat de volgende gebouwen vroegtijdig (17:30) zijn gesloten: het Koningsbergergebouw, het Minnaertgebouw, het Buys Ballotgebouw, het Caroline Bleekergebouw en het Ornsteinlaboratorium.
Update 18:37 - Volgens de verslaggever ter plaatse van RTV Utrecht "worden linten weggehaald en lijkt de Dienst Speciale Interventies (DSI) te vertrekken. De politie zegt nog wel aanwezig te blijven om de situatie in de gaten te houden." Politie laat de regionale zender ondertussen ook weten bekend te zijn met het gerucht van een gewapende man, maar het niet te kunnen bevestigen.
Update 19:05 - Nog altijd geen woord van de politie. Buschauffeur Marc vindt het allemaal maar spannend.
Update 19:08 - Politie: De situatie is onder controle. Aanleiding voor opschaling waren meldingen van man met vuurwapen. Hij is niet aangetroffen en uit onderzoek zijn geen concrete signalen van dreiging gekomen. Daarom is afgeschaald en monitoren we de situatie.
Update 21:25 - Politie bevestigt nu 2 meldingen van een gewapend persoon, geen verdachte aangetroffen. 'We monitoren de situatie rond de universiteitsgebouwen en doen verder onderzoek naar de meldingen'

Wisselende reacties nieuwe AH-commercial met Jeroen van Koningsbrugge

Het wordt nog druk bij de Dirk

Dit is m dan. De nieuwe reclamespot van de Appie. Topvrouw Ilse (Randy Fokke) mag nog even opdraven, en kan daarna wellicht wieberen voor supermarktmanager Daan (Van Koningsbrugge), die volgens Tina Telraam van de T. 300.000 euro krijgt voor dit vakkenvullen. We houden ons hart vast voor de kerstcommercial...

OPMERKELIJK! Nieuwe collega De Correspondent noemde 7 oktober 'remarkable achievement'

Verfrissend perspectief

Hartverwarmend nieuws over de mensenvrienden van De Correspondent, baken van feitelijkheid en journalistieke zuiverheid over Gaza, in deze woelige tijden van polarisatie. Ze hebben een nieuwe collega! Ene Achmed Abu Artema gaat werken voor de club van Rutger Bregman en Rob Wijnberg, waardoor hij vanuit Gaza naar Nederland kon worden gevlogen. "De Correspondent heeft bij de IND een aanvraag ingediend om Palestijnse journalisten naar Nederland te kunnen halen." Achmed is geen kleine journalistieke jongen, zo schreef hij op 11 oktober 2023 voor het gerenommeerde electronicintifada.net een analyse over de aanval van vier dagen eerder. "On Saturday, the Palestinian attack started at 6:30 am, taking everyone by surprise, not least the Israeli government and military. This was a remarkable achievement, and one that has delivered a severe blow to Israel’s projected image as a top tier military and intelligence state."

Remarkable, oftewel: opmerkelijk. Dat kun je wel zeggen inderdaad, en wij zijn blij dat dit perspectief nu eindelijk ook te lezen is bij De Correspondent, want die verhalen van de 'correspondent gezelligheid' die een keer naar de kroeg is geweest gaan op den duur ook vervelen.

D66 wil ontzettend graag voor de Democratie zorgen

ANP FOTO: v.l.n.r. Mevrouw van ijzersterke teksten (D66), Rob Jetten (Democraat), Fleur Gräper-van Koolwijk (66)

Oeps! Het verkiezingsprogramma van D66 is gepresenteerd en dat betekent dat we met aandacht en zorg bekijken wat die partij nou precies wil uitspoken met ons aller Democratie. Daar heeft D66 vanaf 1966 over nagedacht waardoor we weten dat ze daar nog weleens van mening veranderen. Dus als we het program lezen doen we dat terwijl we ons hartje vasthouden. D66 wil de Democratie nu eindelijk eens goed wassen, koesteren en verzorgen door bijvoorbeeld: migratiebeleid lekker door EU-bureaucraten te laten maken, meer toezicht op sociale media in te voeren, Democratisering binnen partijen in de wet vast te leggen (PVV verbieden), burger- en jongerenfora te organiseren waar alleen D66-Democaten op afkomen en dan hebben we nog het D66'ste D66-plan van allemaal: de Tweede Kamer uitbreiden naar 250 zetels. Meer politici, nóg meer. Ja daar heeft de Democratie wat aan, goed bedacht D66. Als we het zo lezen weten we één ding zeker en dat is dat de Democratie bij D66 niet in veilige handen is, ze mogen best van de Democratie houden, erover praten, die aaien en zelfs kort vasthouden en knuffelen, maar laat D66 nooit alleen met de Democratie, Dat Kan Níét, dus zet er altijd een ouder of voogd bij.

Helaas niet 66 keer 'democratie' - gemiste: kans

ZoekZoek. Totale aso's plunderen rekening hospice, slaan ruim 100.000 euro stuk op oa merkkleding

Mogen wij even overgeven

Dit soort mensen zou je dus een spoedig einde icm gebrekkige palliatieve zorg gunnen, of op z'n minst alleen nog maar kleding van Jack&Jones voor de rest van hun miserabele leventjes. Twee onbegrepen maar ongetwijfeld lieve jongens ontvreemden de pinpas van een hospice in Ermelo en slaan vervolgens lachend voor meer dan een ton stuk op poenerige proletenmode. Prada, Dior, het hele patserpakket. Afijn de politie zoekt beide heren en moeilijk kan dat niet zijn want ze zijn vol met de bakkes in beeld en paraderen bovendien in protserige troep door het straatbeeld. Wie biedt?

Deze eikels dus

Kras op Glazen Plafond: meer vrouwen in commissariaat en bestuur dan vorig jaar

FOTO: Willekeurig voorbeeld van vrouwelijk bestuur

Vrouwenemancipatie geslaagd? Nee, nog niet helemaal natuurlijk, zover is het pas als de genderneutrale toiletten weer worden verwijderd, maar in ieder geval zijn er dit jaar weer stappen met zevemijlsmuiltjes gezet door vrouwen richting de absolute top van topbedrijven: er werden 37 vrouwelijke bestuurders en commissarissen benoemd, dat is 38% van het totaal aantal nieuwbenoemde bestuurders en commissarissen (er traden wel 28 af). Vorig jaar was dat 33% maar in 2023 nog 42%, zo is te lezen in de Female Board Index. Toch geeft het aan dat het beeld dat vrouwen alleen het huishouden goed kunnen besturen bestieren al zeker wel een paar jaar hopeloos achterhaald is. Als we even niet denken aan de vrouwelijke leiders die er toevallig net een potje van maken of zelfs 'mannengedrag' vertonen dan begint het te dagen dat het helemaal niet zoveel verschil maakt of er nu een man of een vrouw bestuurt, zolang die man of vrouw maar zoiets als bestuurlijke kwaliteiten bezit. Moeten we nog wel kort memoreren dat mannen eigenlijk juist veel slechter zijn dan vrouwen, zo is al eerder door ons bepaald, en dat geldt niet alleen voor besturen maar voor ja toch eigenlijk wel alles.

Lijkenpikkers lichten mensen op met nepbeelden uitvaart vermoorde Lisa

Lager dan laag

Dat men van links tot rechts aan de haal ging met de dood van het 17-jarige meisje Lisa, was te verwachten. Een moord die zoveel impact heeft op de samenleving roept nu eenmaal een woede op die zich richt op hetgeen het meest gehaat en gevreesd wordt. Gevaarlijke mannen en gevaarlijke asielzoekers. Maar daarover is een schitterend gesprek verschenen, dus aan die tweedeling hoeven we verder geen woorden vuil te maken. Waar hier wel woorden aan vuil moeten worden gemaakt is ander vuil dat zich met deze zaak bezighoudt: internetoplichters die de dood van Lisa gebruiken om met uitvaartfoto's en nepbeelden mensen naar frauduleuze buitenlandse websites te lokken via berichten op Facebook, zo schrijft het AD. "De beelden die gebruikt worden, komen bijvoorbeeld van pagina’s van uitvaartondernemers. Ook worden beelden van eerdere uitvaarten gekoppeld aan Lisa. Zoals foto’s van een huilende moeder in een deuropening, of ‘verdrietige vriendinnen’ van Lisa. Ze hebben geen enkel verband met de gewelddadige dood en de uitvaart van Lisa, die afgelopen vrijdag in besloten kring plaatsvond, en waarvan geen beelden zijn." Puur tuig.

PostNL loopt subsidiekanjer 15 miljoen mis

Mag ook niks meer

Verdrietig nieuws voor iedereen die een bedrijf heeft in Nederland. Als je zomaar 15 miljoen subsidie wilt, dan mag dat dus helemaal niet van de rechter. PostNL, bekend van het kwijtraken van uw post die trouwens ook steeds duurder wordt om te versturen, heeft een rechtszaak tegen de Staat verloren. Straks heeft PostNL helemaal geen geld meer om aan belangrijke dingen uit te geven zoals 20.000 euro aan het bekende duo Frank & Rogier. Wat een schande!
HELE UITSPRAAK: Daar
UPDATE: PostNL zegt fuk joe, dan brengen wij geen post meer

Trump houdt AI-diner met Zuckerberg, Altman, Gates, Cook, Pichai & Co. Musk en Huang afwezig

Heerlijke televisie gegarandeerd als de ring gekust wordt, en sowieso zeldzaam dat de titanen in dezelfde kamer zitten

Zuck en Gates aan het woord

Ze zaten er allemaal, de kapteinen van Meta, OpenAI, Apple, Google, Microsoft, IBM, AMD en Oracle. Nvidia's CEO Jensen Huang was er (net als op Trumps inauguratie) niet, waarover de Wall Street Journal schrijft dat hij "has been successful in pleading his interests with the president, notably winning permission to sell Nvidia AI chips in China. People familiar with Huang’s thinking said he prefers to interface with the White House in one-on-one settings where the president has enough time to focus on substantive issues." Ook afwezig: Elon, wat talloze redenen kan hebben die ongetwijfeld allemaal een beetje waar zijn. Apple's Tim Cook nam vorige maand nog een speciaal gegraveerde 24-karaats goudstaaf mee, maar die ontbrak dit keer. Het diner was een over en weer van lofzang op de innovatie door de bedrijven en het geweldige beleid van Trump, en toezeggingen van investeringen in Amerika. Zuckerberg en Cook zeggen komende drie jaar zo'n $600 miljard te investeren. Meer losse fragmenten na de breek.

De hele opening!

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.