Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Pentagon: "Oekraïens offensief heeft nog 25 dagen". Hoe ver gaan ze komen?

Het raam sluit [zo zeg je dat in het Nederlands]

Als UKR steun wil houden, haal deze sociopaat dan in GODSNAAM uit officiële rol

Social

Stafchef van de Amerikaanse strijdkrachten Generaal Mark Milley vijf dagen geleden tegen de BBC: "There's still a reasonable amount of time, probably about 30 to 45 days' worth of fighting weather left, so the Ukrainians aren't done. There's battles not done... they haven't finished the fighting part of what they're trying to accomplish." Kortom, nu nog zo'n 25 dagen voordat de modder je de aarde inzuigt, hoe groot je wielen ook zijn. 

Afgelopen twee weken boekte Oekraïne in tegenstelling tot de weken daarvoor weer een aantal succesjes - zij het bescheiden. Het meest significante succes was vorige de Oekraïense verovering van Robotyne (maps). Sindsdien heeft Rusland tegenaanvallen en pogingen tot herovering gelanceerd, maar tot nu toe, zo lijkt het, zonder succes. Ook lijkt het plaatje Andriivka Zuid van Bakhmut heroverd door Oekraïne, en verschijnen er onbevestigde berichten dat Klishchiivka (maps) heroverd is. 

Kortom, bescheiden succesjes die nog niet in de buurt komen van de herovering van sleutelstad Tokmak, laat staan een definitieve doorstoot naar het einddoel: de branding van de Zwarte Zee. En dat leidt tot tastbare spanning tussen Oekraïne en hoofdsponsor het Pentagon. Dat wist u al, maar gisteren schreef de Financial Times het opnieuw uitgebreid op: 

"Some US officials have complained privately to the media that Ukraine had failed during training to master modern operations that combine mechanised infantry, artillery and air defence and were too risk averse in their approach. Ukrainian officials, meanwhile, have pointed out that American forces have themselves never conducted operations on battlefields like Ukraine’s, without air superiority, against a military the size and calibre of Russia’s, and against some of its most advanced weaponry and military technologies. (...) After early unsustainable losses, Ukraine has pivoted back to a campaign of attrition. (...) Crucially, it will depend on Ukraine’s allies increasing production of ammunition and other equipment to sustain an attritional war."

Samengevat: wil het Westen Oekraïne inderdaad blijven steunen, dan moet het bereid zijn een meerjarenplan toe te zeggen. Alles inzetten op 1 seizoensoffensief heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. 

Bindende tip: als Oekraïne lang genoeg in de gratie van het Westerse publiek wil blijven, haal dan in GODSNAAM zo snel mogelijk die gefragmenteerde sociopaat Sarah Ashton-Cirillo UIT OFFICIËLE ROL als woordvoerder voor het Westerse publiek. Teksten als "Next week, the teeth of the Russian devils will gnash ever harder, and their rabid mouths will foam in uncontrollable frenzy. (...) Russia's war criminal propagandists will all be hunted down (...)," gepresenteerd in die overduidelijk geesteszieke, geaffecteerde stijl. Welke Oekraïense beslisboom accordeert die afstotelijke freakshow nou al maanden achtereen?

Reaguursels

Inloggen

Generaal Milley propageert een doctrine die is bedacht door de luchtmacht, terwijl de VS zelf geen vliegtuigen wensen te leveren. Op de achtergrond spelen hier directe belangen van minstens een biljoen dollar. Per jaar.

En Oekraïne maar beleefd blijven. Ze hebben geen andere keus.

Hetkanverkeren | 16-09-23 | 20:10

Het westen stimuleert met deze oorlog vooral de eigen economie door de defensieindustrie opdrachten te geven. Kan dus nog wel even doorgaan

Hadena | 16-09-23 | 19:58

Toch raken steeds meer russen overtuigd (volgens een hier wonende rus met volwassenen zoon in Rusland) dat Rusland kappt wordt gemaakt door het westen en dat ze dus moeten vechten (in Ukraine). Krom, maar helaas.

Hadena | 16-09-23 | 19:53 | 2

Ja joh. Misschien dat de Russen gewoon eerst even terug moeten naar het eigen land. Dan hoeft er niks kapot. Het toch verdomme onvoorstelbaar met die lui. Een oorlog beginnen, een half land plat gooien en dan het slachtoffer uithangen. Gadverdamme. De Nazis hadden nog tenminste het fatsoen ervoor uit te komen dat ze Lebensraum nodig hadden.

Beste_Landgenoten | 16-09-23 | 20:45

@Beste_Landgenoten | 16-09-23 | 20:45: Het is desinformatie, waarbij deze "Rus" zogezegd wordt ingezet als 'nuttige idioot'. Zonder steun van mensen, geen oorlog. Putler (Of, iedere andere dictator) is niet alleen.

Nederlandop1 | 16-09-23 | 21:29

Is geen sociopaat.
Hiet zie hje hoe het eruit ziet als alle haat jegens de buitenwereld in één persoon samenkomt. Hier aanschouw je een teil ressentiment, een ton gram, een reactief vat. De man, de vrouw, het hun, hoe het organisme ook aangesproken wil worden, reageert, is niet meer in staat om te ageren, om actief in het leven te staan, kracht, macht uit te stralen, blij te zijn met het leven, integendeel, hier heerst de rancune, hier heerst een wereldbeeld waarin het Kwaad bij voorbaat aanwezig is, aanwezig moet zijn om überhaupt nog iets van levenskracht te voelen, hier heerst woede. Met dit wezen is geen open gesprek mogelijk, over wat dan ook, hier heerst enkel wraakzucht,.
Wat we zien en horen is een zwart gat.

Schoorsteenveger | 16-09-23 | 19:51 | 1

Kan hier geen touw aan vastknopen.

halfvolle glas | 16-09-23 | 21:09

Rusland gebruikt het offensief als een manier om de Oekraïense leger weg te branden.
Je stuurt wat Russisch kanonnenvoer naar voren, je lokt Oekraïne richting Rusland, en dan laat ze je ze vastlopen in de mijnenvelden, maak je slachtoffers drijf je ze weer terug.
Het is een soort verbrandingsmotor met een cilinder die op en neer beweegt.
Bij elke slag verbruik je weer wat Oekraïense soldaten.
Tot ze op zijn.

AdvocatusDiaboli | 16-09-23 | 17:21 | 1

Alsof Ukraine dat niet door heeft. Die lokt gewoon grote aantallen russen juist naar ze toe.

Hadena | 16-09-23 | 19:47

“ Het meest significante succes was…” en vervolgend predetermined Spartacus het om neither de aanval op Sebastopol te noemen en het daaraan voorafgaande onklaar maken van Russische radarinstallaties op vier boorplatforms.

S-P-Q-R | 16-09-23 | 16:55 | 4

vervolgend = vervolgens
predetermined = presteert

Had Engels nog als taal ingesteld en dan raakt de autocorrectie van de kook Sorry!

S-P-Q-R | 16-09-23 | 17:00
-weggejorist-
nowomowa | 16-09-23 | 17:00

Beetje emotioneel?

Tuinkassenkoning | 16-09-23 | 17:43
▼ 1 antwoord verborgen

Een kat in nood maakt rare sprongen
Hoop maar dat we niet meedelen in de klappen

likmegaties | 16-09-23 | 16:36

Nog mannen genoeg aan beide zijden. Dus de oorlog moddert nog wel even door. Daarna een paar generaties inteelt en alles is weer zoals het was. Een nieuwe start met nieuwe dictators.

Nivelleermarionet | 16-09-23 | 15:47

Het gaat niet eens beroerd, dat tegenoffensief en de tactiek is ook helemaal niet verkeerd. De Amerikanen hebben makkelijk praten met hun enorme air power, zij zouden hun troepen nooit (willen) blootstellen aan de gevaren waar Oekrainers dagelijks aan blootstaan. De man-tegen-man loopgravenoorlog, en waar de Amerikanen zelf geen enkele ervaring mee hebben: De enorme hoeveelheid drones. Verkenningsdrones, aanvalsdrones, bommenwerper-drones, deze oorlog is de wedloop der drones. Wie daarin een voorsprong opbouwt wint de buit.

Tegelijk zie je dat de Russen hun grootste troef, de artillerievoordeel, nu aan het verliezen zijn. Ze krijgen tekorten aan 152 mm munitie en gaan over op 120 mm mortieren, die vlakbij het front staan en dus heel kwetsbaar voor tegenvuur. Een clustergranaat is al voldoende of een kleine FPV-drone.

Al met al schuift het voordeel naar Oekraïne toe, alleen het gaat veel en veel te langzaam. We zullen dus een volgende ronde gaan zien, na de winter, met helaas weer een grotere inzet van Russen (400.000 man extra?) en een dus navenante druk op de Oekraïense linies. Die hebben ook aanvullingen nodig, krijgen F16s en Saab Gripens, tientallen nieuwe jets en mogelijk Abrams tanks en Atacms.

Ofwel, ik schrijf het al maanden, deze oorlog gaat nog veel en veel groter worden. Het is voor beide zijden erop of eronder. De dood of de gladiolen. Te praten valt er allang niet meer.

Beste_Landgenoten | 16-09-23 | 15:18 | 3
-weggejorist-
Flow82 | 16-09-23 | 15:57

Ben dit zeker met je eens, en het lijkt een herhaling van Verdun WW1. Vooral Engeland, Frankrijk en Duitsland weten hoe dit werkt, vandaar ook Oek militairen goed opleiden (wat al gebeurt), dit om de overlevingskans te vergroten. Heb zelf de indruk dat de militaire opleiding v.d. tegenpartij zwaar tekort schiet met alle verliezen van dien.

Laatste stuk van je tegel minder mee eens, je verwart ‘ik wil graag’ met de realiteit. Dus mijn vraag is: wat win je met een grootschalige oorlog, denk je dat het dan sneller afgelopen is en heb je daar >1 mln. offers voor over? Ja, he! Want persoonlijk motief anders zeg je niet zulke dwaze dingen.

Schaken kun je dus ook al niet want jij wil zoveel mogelijk pionnen offeren als wraak. Ik zou opteren voor een andere optie: druk er op houden en hoge stukken ruimen.

Unsinkable-Sam | 16-09-23 | 16:59

@Unsinkable-Sam | 16-09-23 | 16:59:
Vreemde reactie wel. Mijn laatste alinea is eerder een voorspelling dan een wens. Liefst zie ik deze oorlog vandaag eindigen. Maar omdat Poetin dood is de dag nadat Rusland zich moet terugtrekken zal hij alles doen, en dan bedoel ik ook alles, om deze oorlog te winnen. Oekraïne kan deze oorlog ook niet verliezen want dan is het land weg, de inwoners ofwel verjaagd of geterroriseerd. Er is voor Oekraïne dus ook maar 1 optie. Een dat is Rusland stoppen.

Beste_Landgenoten | 16-09-23 | 17:09

De filmpjes van die woke woordvoerder lijken op een slechte imitatie van een Red Alert cutscene.
LOL @ Zelinsky was right:
www.youtube.com/watch?v=xX1Jo2iY3jE

Reebensteeltje | 16-09-23 | 15:04 | 2

Red Alert, was dat niet 1996?

nobodiesunmighty | 16-09-23 | 16:22

Het raam sluit zo - De deur staat nog op een kier.

Friepeltje | 16-09-23 | 14:52
-weggejorist-
Soyboy | 16-09-23 | 14:25

snap ziezo niet dat ze die Krimbrug en die andere bruggen op de Krim elke maand bombarderen

out-of-de-box | 16-09-23 | 14:01 | 1

elke maand niet bombarderen

out-of-de-box | 16-09-23 | 14:01

Een attritie-oorlog is een compleet drama. Dat is oorlog voeren op de wijze van elkaar bestoken totdat één kant geen poppetjes meer over heeft. Blijkbaar zijn Slavische volkeren tot niet meer in staat. Duitsland maakte destijds briljante manoeuvres waarmee binnen enkele weken stukken terrein ter grootte van half Oekraïne en honderdduizenden krijgsgevangenen werden gemaakt. Dat elan moeten de Oekraïners ook zien te vinden. Voorkomt veel ellende aan beide kanten.

du Roi Soleil | 16-09-23 | 13:43 | 3

... dat elan?

Barre_de_k | 16-09-23 | 14:45

Attritie heeft zich in het verleden meermaals bewezen, dus ik snap ze wel. Dat gecombineerd met de hard sancties is logisch. Beter dan direct grote aantallen verliezen in levens.

Warhead | 16-09-23 | 14:49

Dat gaat nogal moeilijk hé, briljante manoeuvres zonder adequate luchtsteun, en als Rusland maandenlang de kans heeft gekregen om elke vierkante meter van 5 tot 12 mijnen te voorzien (antitankmijnen met daaronder als boobytrap anti-personnel mijnen)

nowomowa | 16-09-23 | 17:04

Het gaat Oekraine helaas niet lukken. Het gaat veel te traag allemaal. NAVO erbij.

Giotto | 16-09-23 | 13:34 | 10

@Warhead | 16-09-23 | 14:55,
U doet uw nickname wel enige vorm van eer aan he ?!

Bad - Casey | 16-09-23 | 15:03

Oekraïne lijkt de traagheid te bepalen. En dat lijkt goed te werken.

nobodiesunmighty | 16-09-23 | 15:33

Hoeft niet. NAVO is een satelliet van de VS ok proxy oorlogen te voeren. En de VS steunen al de oorlog om hun geopolitieke macht te vergroten.

Rechtsdraaiend | 16-09-23 | 15:41
▼ 7 antwoorden verborgen

Zonder mijnen waren ze er waarschijnlijk al lang uitgeknikkerd. Dus Oekraïne is heus wel sterker, zéker naar verhouding. Het is nu een laf gevechtje om eer geworden, alsmaar doorgaan met bestoken, tot de laatste kant gekozen heeft en de herverdeling beginnen kan. Wie had ooit gedacht dat de hele wereldvrede afhing van de Donbas.
Kadyrov had alvast de verkeerde held gekozen, dan ben je in het westen toch beter af aan de verkeerde kant, lol.

nsfl | 16-09-23 | 13:22 | 1

Waarom eigenlijk leveren wij niet meer mijnenvegers..... Of bulldozers, om loopgraven vol te storten en anti-tank obstakels met grond aan te vullen zodat er vervolgens overheen kan worden gereden... Dat deden we in WOII al.

Nederlandop1 | 16-09-23 | 21:34

Inmiddels levert Europa meer hulp dan de VS. Gaat de goeie kant op. En die lange-afstands-raketten van de Britten doen het ook heel aardig.

Après toi | 16-09-23 | 13:09 | 2

Langeafstandswapens zijn de sleutel tot de overwinning. Waar Rusland ze gebruikt om civiele doelen te raken, gebruiken de Oekraïeners ze om militaire doelen te raken. En met veel succes inderdaad! Wapendepots, wapenindustrie, logistieke knooppunten, militaire bases, radarinstallaties, vliegvelden en vliegtuigen, commandocentra, kazernes, enzovoort, enzovoort, enzovoort, enzovoort...
Dus er moeten vooral heel veel van die langeafstandwapens geleverd worden door Het Westen.

Aristotalloss | 16-09-23 | 13:24

.. Kunnen de Amerikanuh (En Trump) ook niet langer zeuren '... Dat zij de rekening BEtalen!'

Nederlandop1 | 16-09-23 | 21:36

Ik vraag mij af wanneer Azerbeijan besluit Armenie binnen te vallen. Dat kan ook ieder moment gebeuren. Rusland moet dan Armenie helpen. Ook leuk om in de gaten te houden is wat er in Tsjetsenie gaat gebeuren als Kadyrov dood gaat. En dat zijn 2 gebeurtenissen die grote invloed kunnen hebben op wat er in de Oekraine gebeurt en nog deze maand kunnen plaats vinden.

littlelebowsky | 16-09-23 | 12:47 | 5

Relatie Rusland en Armenie is ernstig bekoeld, Armenie is helaas de sjaak want er is niemand die ze steunt.

d e r e a l i s t | 16-09-23 | 13:39

@d e r e a l i s t | 16-09-23 | 13:39: Als Rusland ze niet steunt weet de rest van de republieken om rusland heen dat ze zich vrij kunnen worstelen. Rusland zal moeten reageren.

littlelebowsky | 16-09-23 | 14:35

Lekker stoken al la Poetin in de Donbas en dan hebben daar ook feest. Kadyrov kunnen zie niet even uit die coma halen kan die nog net zien hoe de zaak in elkaar dondert. Lijkt me een puik plan.

SolidRock | 16-09-23 | 15:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Laat Rusland maar nog even bloeden, dan zijn we de komende 20 jaar weer veilig.

SterF... | 16-09-23 | 12:41 | 4

Rusland moet gemeenschappelijk in psychotherapie, 3 generaties lang. Anders lukt het niet om serieus genomen te worden. Ze zullen zichzelf eens serieus moeten nemen. Dat durven en kunnen ze niet. Daar gaat het mis.
raamoprusland.nl/dossiers/cultuur/244...

nobodiesunmighty | 16-09-23 | 15:34

@SterF... | 16-09-23 | 15:41: Als u dat maar weet, doodziek (terwijl ik op de een of andere wijze erdoor wordt aangetrokken, de taal, Shostakovitsj, Prokofiev, Oblomov, Schnitke, Malevitsj, Tjsvetajeva, Tarksovski, noem maar op). Er is te veel ziekte, te weinig gezondheid. En ze doen het zelf, met volle overgave en totale domheid. Dieptriest (zonder medelijden).

nobodiesunmighty | 16-09-23 | 15:55
▼ 1 antwoord verborgen

Ook interesant wat vooral niet wordt genoemd, zoals div succesvolle drone aanvallen, en levering van bepaalde best wel belangrijke wapens waar al meer dan anderhalf jaar om werd gevraagd.
Maar ach.

Klompz | 16-09-23 | 12:33 | 1

Komt niet alleen door levering van westerse wapens. Oekraine heeft zijn eigen productie ook flink aangezwengeld. Er was veel kritiek in het land op bijvoorbeeld Ukroboronprom dat die geen flikker deden. En terecht.

Flexzz | 16-09-23 | 13:18

De freakshow; zouden ze in Oekraïne denken dat bijna iedereen in het westen woke en geschift is?

Harry.Langezwaal | 16-09-23 | 12:15 | 1

Nee, alleen de machthebbers.

Kaas de Vies | 16-09-23 | 12:22

Op 5 november 2024 is de uitputtingsoorlog over.

d e r e a l i s t | 16-09-23 | 12:15 | 6

@d e r e a l i s t | 16-09-23 | 13:41:

Dat lijkt me sterk. Jij en denken zijn niet echt een team.

omanders | 16-09-23 | 15:32

Gelukkig. Eindelijk een realistische blik.

nobodiesunmighty | 16-09-23 | 15:56

Laatste peiling van Reuters 312 voor Trump tegen 226 voor Biden…
De russen wachten eerst deze wisseling van de wacht af.
Ongelooflijk hoe de propagandamachine sommigen hier bijna psychotisch krijgt als het over deze oorlog gaat. Dit is niet te winnen en kost alleen maar levens en kapitaal.

Tuinkassenkoning | 16-09-23 | 17:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit is toch een andere boodschap van Spartacus dan de vorige. Een slijtage oorlog wordt het dus deze keer, dat denk ik trouwens ook met Oeks die steeds betere wapens krijgen..

Geilbaard | 16-09-23 | 12:01

Nog maar eens: het succes van het offensief afmeten aan het aantal gewonnen vierkante meters is geleuter van leunsteulgeneraals die teveel Call of Duty op immortality-mode hebben gespeeld.

De Oekrainers hebben prima door dat de uitputtingsslag op beschikbaar materieel veel belangrijker is dan een paar compleet platgebombardeerde gehuchten bevrijden omdat een paar Westerse tiktokkers dat willen.

Week in week uit verliezen de Russen een veelvoud aan peperduur en lastig vervangbaar oorlogsmaterieel, daar ligt het uiteindelijke succes.

_pacman_ | 16-09-23 | 11:57 | 6

@d e r e a l i s t | 16-09-23 | 12:04: U heeft ze lopen tellen? Niemand weet de exacylte aantallen en de schattingen lopen uiteen. De vuistereg is: alles wat Rusland zegt dat in hun voordeel is delen door 10. Is het in hun nadeel, dan uiteraard vermenigvuldigen.

Flexzz | 16-09-23 | 14:22

@d e r e a l i s t | 16-09-23 | 12:04: Wat is het alternatief? De Russen tot Lviv door laten lopen levert minder slachtoffers op?

Soyboy | 16-09-23 | 14:31

Vooral lucht afweer, zowel radar als raket lanceer installaties.

DePetje | 16-09-23 | 15:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Sun Tzu,
Blijkt heden ten dage tot vele hersenen maar niet te zijn doorgedrongen, terwijl dit toch wel een zeer oud boekje is.

Bad - Casey | 16-09-23 | 11:54 | 3

Is het een kookboek?

Kaas de Vies | 16-09-23 | 12:23

@Kaas de Vies | 16-09-23 | 12:23,
Volgens @Wilderst niet.

Bad - Casey | 16-09-23 | 12:29

Staat bij mij naast de Pest van Camus en Heart of Darkness van Joseph Conrad. Boven op ligt Nijntje en Arendsoog, tussen de spinnewebben.

nobodiesunmighty | 16-09-23 | 15:59

In het begin vielen de Russische generaals en admiraals bij bosjes om. Dat hoor je nu niet meer. Zijn ze op?

Piet Karbiet | 16-09-23 | 11:53 | 3

Zijn vermoedelijk wat voorzichtiger met onderscheidende tekens in het oorlogsgebied

moonshiner3519 | 16-09-23 | 11:57

@moonshiner3519 | 16-09-23 | 11:57: Strepen en sterren worden nu bij officieren onder de balzak gedragen. Door de leuter op te tillen kunnen ze hun manschappen hun rang laten zien.

Harry100 | 16-09-23 | 12:35

Net nog een van de vele Popovs omgekomen dus gaat gestaag door.

Hadena | 16-09-23 | 19:56

Waarschijnlijk gaat dit conflict net zolang duren als de energietransitie voorheen Russische olie afhankelijke West-Europese landen zich dan in een onomkeerbare fase bevindt.

william7055 | 16-09-23 | 11:51

Volgens liveuamap.com/ hebben ze sinds het begin van het lente-offensief maar weinig voor elkaar gekregen. Een hoop wapengekletter maar geen enkele territoriale herovering.

De VS heeft Oekraïne (en de EU) voorgelogen over de te behalen resultaten zolang ze maar doen wat de VS hen opdraagt. De VS voert een proxy-oorlog met Rusland, hopend ze militair uit te putten, ten koste van Oekraïne en de EU.

De enige winnaar is dit hele gebeuren is de VS.

Hersenletsel | 16-09-23 | 11:46 | 11

@Wootles | 16-09-23 | 12:31:
De produceerde goederen verlaten het land. Daar heeft de belastingbetaler dus niet zoveel aan.

RandyBiel | 16-09-23 | 12:40

@Wootles | 16-09-23 | 12:31: Daarbij komt dat de duitse economie om zeep is geholpen wat goed is voor Amerikaanse fabirkanten.

littlelebowsky | 16-09-23 | 12:41

Precies, VS is de winnaar en hebben dit scenario overigens ook opgezet.

Tuinkassenkoning | 16-09-23 | 18:01
▼ 8 antwoorden verborgen

"Hoever gaan ze komen" is een makkie, als je de lijn doortrekt zullen ze in die 25 dagen nog ongeveer 25 meter terreinwinst boeken.

Conan de Rabarber | 16-09-23 | 11:41

Deze oorlog gaat dus een zaak van lange adem worden, dat is inmiddels wel duidelijk. Daar hoopten de Russen ook op, en op het wegvallen of afzwakken van de Westerse steun.
Rusland heeft een schier eindeloos reservoir van kanonnenvlees. En totdat er vanuit de Russische bevolking zelf voldoende verzet tegen die gehakmolen komt, zal Poetin doorgaan met de levens van zijn eigen bevolking te offeren op het altaar van zijn persoonlijke ambities.
Daarom is het zaak dat het Westen nog véél meer wapens, vliegtuigen en moderne technologie aan Oekraïne levert. Dan maakt de hoeveelheid Russisch kanonnenvlees geen enkel verschil meer, dan gaat het technologische overwicht het verschil maken.
En niet te vergeten de motivatie van Oekraïne om deze oorlog te winnen.

KeesBruin | 16-09-23 | 11:39 | 2

Ja 5 euro de liter benzine en de booschappen en alles nog duurder zeker. Ik weet niet hoe diep uw zakken zijn maar ik begin wel aardig flauw van de worden. Nee ik ben geen Putinversteher maar als wij russische olie via een omweg blijven kopen en andere eu landen gas blijven halen wie is er dan gek.

U-boot | 16-09-23 | 12:12

@U-boot | 16-09-23 | 12:12: We kunnen niet in de toekomst kijken, dus het is inderdaad afwachten, hoe lang het Westen genegen zal zijn om grote bedragen aan Oekraïne uit te geven.
Ik gaf slechts wat overwegingen weer die een rol spelen bij de vraag hoe lang deze oorlog voor de betrokken partijen nog vol te houden valt.
Wie het eerste het bijltje er bij neer gooit, dat ligt nog in de toekomst verborgen.
De geschiedenis leert dat het soms lang kan duren. Een jaar is niets in een oorlogssituatie.

KeesBruin | 16-09-23 | 12:28

Wat een zinloosheid…

Wijze uit het Oosten | 16-09-23 | 11:38 | 1

De essentie. Spreek je Oekrainers en Russen zie je hoe bizar makkelijk bestuurders (ja, ja ook Nederlandse bestuurders, maakt niet uit welke bestuurder) hele gezinnen en vriendschappen uit elkaar kunnen trekken.
Dus: primair: wantrouw je bestuurder, voor je het weet....

nobodiesunmighty | 16-09-23 | 16:04

Eens mbt Carrillo, maar anderzijds is “woordvoerder” zijn van Teroborona (Territoriale verdedigingseenheid), iets heel anders dan de woordvoerder van het Oekrainse leger, dus laten we het ook niet groter/belangrijker maken dan het is…

Voorts schijnt Kadyrov nu in coma te liggen, zijn er 2 sloepen onschadelijk gemaakt op de Krim middels een een voor Oekraine redelijke complexe aanval en zo nog meer..

Flexzz | 16-09-23 | 11:33 | 3

haha 2 miljard schade aan twee sloepen. Feitelijk een grote onderzeeër en een KArel Doorman achtig schip. Plus het dok naar de filistijnen

AntiZanicz | 16-09-23 | 12:08

Ja, bizar. De FSB heeft 'm voor de zoveelste keer naar de rehab getrokken. Typisch: de kans dat een bestuurder psychiatrisch is, is erg hoog. Zou je eens door moeten trekken naar Nederland. Wordt lachen/schrikken/ach.. whatever...
1987 Lord Owen: www.bol.com/nl/nl/p/zieke-wereldleide...

nobodiesunmighty | 16-09-23 | 16:26

Leuk dat de beste generaals op dumpert zitten.

Plukkieplukkie | 16-09-23 | 11:32 | 2

Op de plaats rustaaagh!

VP732 | 16-09-23 | 11:38

Blij dat u mij eindelijk de erkenning geeft die ik verdien.
Alleen dit is niet dumpert.

BrutusBosch | 16-09-23 | 11:44

Oekraïne hoeft de kust niet te bereiken zolang ze maar dichtbij genoeg zijn om de Russische bevoorradingswegen met artillerie onder vuur te kunnen nemen.

dezakloper | 16-09-23 | 11:32 | 1

Met de 777 en onze Pantserhouwitzer 2000 kom je wel aan 50km

AntiZanicz | 16-09-23 | 11:51

De kritiek van Oekraìense zijde, die in dat Financial Times-verhaal wordt genoemd, snijdt wel degelijk hout. Zonder adequate luchtsteun kun je zo'n offensief niet echt succesvol maken.
De Russen moeten er vanuit de lucht uitgebombardeerd worden.

KeesBruin | 16-09-23 | 11:31 | 5

@KeesBruin | 16-09-23 | 11:53: zullen voornamelijk gebruikt worden om langeafstandsraketten mee af te vuren.

d e r e a l i s t | 16-09-23 | 12:08

@d e r e a l i s t | 16-09-23 | 12:08: Ook daarvoor hebben ze vliegtuigen nodig, uiteraard.

KeesBruin | 16-09-23 | 12:28

@KeesBruin | 16-09-23 | 11:53: men zal daar voorzichtig mee moeten vliegen, f16 heeft wat betere detectie en ontwijkvoorzieningen.

AntiZanicz | 16-09-23 | 13:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Destijds op de kaderschool geleerd dat de aanvaller 3x sterker moet zijn dan de verdediger. Herovering van de Donbas zit er voor UKR simpelweg niet meer in.

Glas-Plas-Was | 16-09-23 | 11:30 | 6

Het wordt tijd dat de NAVO zelf een 'speciale operatie' in Oekraïne gaat uitvoeren: op verzoek van Oekraïne - dus 100% legitiem - alle gebied dat nu bevrijd is beschouwen als NAVO-gebied. En aan Rusland aangeven dat de NAVO zelf niet Rusland gaat bombarderen zolang er geen NAVO-gebied in en buiten Oekraïne wordt aangevallen maar Oekraïne heeft die vrijheid wel (dat doen ze nu ook al). Dan ontlast je het Oekraïense leger want dat hoeft niet meer te zorgen voor verdediging van het al bevrijdde gebied en het kan zich concentreren op verder bevrijden van bezet gebied. Dit alles ook om de uitvoer van graan weer volledig op gang te brengen.
De NAVO kan dan ongelimiteerd wapens blijven leveren en ook in Oekraïne in bevrijd gebied, kunnen wapens worden geproduceerd en bases worden aangelegd die niet meer aangevallen kunnen worden zonder dat de NAVO zich er echt mee gaat bemoeien.
Maar eerst in één nacht met duizend kamikaze drones alle opslagen van brandstof, wapens en andere voorzieningen van de Russen in Moldavië vernietigen. Want daar motten de Russen ook weg.

Aristotalloss | 16-09-23 | 13:12

@Aristotalloss | 16-09-23 | 13:12: Zelfs in de bezette gebieden kunnen de Russen verjaagd worden. Rusland zelf loopt geen gevaar dus dat gebries over totale derde wereldoorlog en kernwapens is nog twee bruggen verder.

Soyboy | 16-09-23 | 19:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Een tijdje geleden werd in de MSM bericht dat zo ongeveer alle getrainde Russische troepen gedood waren en er bibberende dienstplichtigen, bewapend met strandschepjes uit 1910 naar het front werden gejaagd. Putin zou ook niet lang meer meegaan, als zijn 2 soorten kanker hem niet de das omdeden dan wel een van de oorlogsweduwen die massaal giftige Borscht stonden te koken. In werkelijkheid lijkt dit botweg een loopgraven oorlog tussen de NAVO en Rusland, waarbij Oekraïne de uitvoering mag verzorgen. Naast de vraag hoelang het Westen Oekraïne blijft steunen lijkt me de vraag relevant hoe lang de Oekraïners nog de oorlog van de NAVO en de EU willen uitvechten.

Blauwpetje | 16-09-23 | 11:29 | 6

Wat een wappie-geleuter. Rusland viel Oekraïne binnen. Punt.

Après toi | 16-09-23 | 13:11

@Dr_Johnson | 16-09-23 | 11:55: Vooral op het punt van vluchtelingen heeft u gelijk. De vele “andersdenkenden” die voor Moskou lopen te oreren lijken zich niet te beseffen hoeveel mensen er daadwerkelijk deze kant op gaan komen als Oekraine deze oorlog verliest. Daar is het aantal van het begin van de oorlog een schijntje bij.

Flexzz | 16-09-23 | 13:23

@Après toi | 16-09-23 | 13:11: De eerste lichting Ruzzen (2022) werd bijna volledig 'geneutraliseerd'.

Nederlandop1 | 16-09-23 | 21:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Na hoeveel dagen moest US en A uit Vietnam?
Wegens materiaallroblemen? Vanwege te weinig soldaten? Of gewoon, vanwege, US en A zelf?
Oekraine doet het goed, naar omstandigheden. Ze zullen niet stoppen. Ze zijn zeer gemotiveerd. Stoppen, dan zijn ze dood, weg en vergeten.
Hoe deden wij het, tijdens de 80 jarige oorlog?
Internationale rechtsorde... dat is iets waar wij hier geen last van hebben, net als cultuursubsidie.

nobodiesunmighty | 16-09-23 | 11:28 | 5

@moonshiner3519 | 16-09-23 | 11:54: USA verloor 55.000 personen in 10 jaar. De UA zit nog ruim beneden de 100.000 in 1,5 ,nog veel te veel

AntiZanicz | 16-09-23 | 12:06

@Après toi | 16-09-23 | 13:12: Kijk maar eens hoeveel Vietnam aan mensen verloor. En weet: Vietnam is meerdere malen aangevallen, ook door China. En toch existeert het. Er lijkt één wapen het allerbelangrijkste wapen te zijn: wilskracht.

nobodiesunmighty | 16-09-23 | 16:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Met zo'n LGBBQHDTV dumpsterfire als woordvoerder weet je in ieder geval zeker dat de Russen genoeg materiaal voor hun propaganda houden, maar misschien is dat ook gewoon de bedoeling.
Men wilt deze oorlog, aan beide zijden.

moonshiner3519 | 16-09-23 | 11:28

De grootste invloed op de oorlog zullen de presidentsverkiezingen in de VS zijn. Dus misschien heeft de Ukraine nog maar een jaartje voor terreinwinst.

impy | 16-09-23 | 11:26 | 2

De VS heeft een werelddeal met de Oekraiene. Lekker materiaal dumpen voor de volprijs en de rekening laten oplopen.

Maar als ze uitbetaald willen worden, dan moet Oekraiene niet verliezen.

In tegenstelling tot Afghanistan is Oekraiene wel kredietwaardig op lange termijn, en er sterven daar geen Amerikanen. Dus Trump draait ook wel bij zodra het industrieel-militair complex dat vraagt.

Sjors W. | 16-09-23 | 12:42

@Sjors W. | 16-09-23 | 12:42: Trump heeft echt geen idee. Gaat van de hak op de tak.

Après toi | 16-09-23 | 13:13

Die Sarah lijkt zo weggelopen uit Saturday Night Live.

Conan de Rabarber | 16-09-23 | 11:25

Maar of het counter offensief nu succesvol is of niet. Ze zijn wel lekker bevoorraad en staan er beter voor dan ooit tevoren. Op wat plat geschoten steden na dan, maar daar komt vanzelf pot met geld uit de EU voor.

BenDoorn | 16-09-23 | 11:24

Mochten we enige hoop hebben onze Prtl Gepards terug te krijgen uit Jordanië, die hoop is voorbij. Zij hebben ze gekocht voor 21 miljoen, met alles erbij als 350.000 granaten enz. Nu gaat een USA bedrijf voor 120 miljoen ze ophalen en en Oekraïne leveren. Slim bezig bij onze defensie onder leiding van VVDers als Kamp en kluns.

defbrief.com/2023/06/02/pentagon-buys...

AntiZanicz | 16-09-23 | 11:21

Sarah Ashton-Cirillo ziet eruit als een android, praat als een android, kijkt in de camera als een android.
Dus is het waarschijnlijk een android.

nick666 | 16-09-23 | 11:21 | 4

soort van Cylon?

nobodiesunmighty | 16-09-23 | 11:29
▼ 1 antwoord verborgen

Dus, een dwerg en nu ook een lelijke fee in dat eeuwige groen.
Hmmm, ok.

Bad - Casey | 16-09-23 | 11:15 | 1

Niets mooiers dan een Russisch leger dat nazi’s ging verslaan en de tanden stukbijt op corrupte joden en transgenders.

Soyboy | 16-09-23 | 19:42

Het gaat er niet om wie welke dorpen uiteindelijk veroverd of terugveroverd, er woont bijna niemand meer in de buurt van het front. Het gaat er om hoeveel materieel (en manschappen) er uitgeschakeld word en hoeveel materieel er nog aangevoerd kan worden, zowel door blokkeren van de logistiek als omdat het gewoon op is.

W_F | 16-09-23 | 11:14 | 6

@roberto9715 | 16-09-23 | 11:27: Produceert Kim die munitie zelf, of koopt poetin nu oude voorraden terug die in rusland geproduceerd waren? Ik vraag me ook af hoeveel van die voorraden Kim kan missen.

W_F | 16-09-23 | 12:21
-weggejorist-
Soyboy | 16-09-23 | 19:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Die vent met een pruik komt rechtstreeks uit C&C!

Eduardo- | 16-09-23 | 11:13 | 2

Ik moest daar ook aan denken. Prima observatie!

Jeff-deaf | 16-09-23 | 11:21

Propaganda werkte vroeger, bij alle huidige digi-media is kaf en koren beter te scheiden, maar niet iedereen is een slim boertje.
Overigens is het USA-geld deze week weer op en moet Biden lispelend om méér vragen, winterdagen aftellen is enkel een einde-excuus, Zel weet dat en gaat daarom komende week naar de VS.

hagelkruis | 16-09-23 | 11:07 | 7

Hij heeft leren woekeren bij de woekeraars en heeft zijn leermeesters uiteindelijk voorbijgestreefd qua kennis van het woekerbelastingstelsel dat men over de plas heeft weten op te tuigen. Dat heeft wat wrijving veroorzaakt hier en daar, ook bij u zo te zien.

kindapaas | 16-09-23 | 12:14

@Bad - Casey | 16-09-23 | 12:03: nou en? Hij is er iedere keer en Bonkers Bonespur die zelf te laf was kwam er niet één keer. They lost Ryan was zijn opmerking bij de eerste dode.

AntiZanicz | 16-09-23 | 13:36
-weggejorist-
Bad - Casey | 16-09-23 | 15:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Een paar succesjes, een droogdok met 1,5 miljard aan vaartuigen opgeblazen, Een Sam-400 systeem van een miljard opgeblazen, eerder ook al een Sam-400 set. Daarnaast gaat het verlies iedere dag door aan Russische zijde.
Nu snel de brug naar Rusland er aan. Het beste zou men een wagon met explosieven stiekem insorteren en laten meerijden. Opblazen op de boogbrug.

AntiZanicz | 16-09-23 | 11:05 | 4

Ik dacht meer aan een houten paard het Kremlin in slepen, gevuld met Russische partisanen.

nobodiesunmighty | 16-09-23 | 11:31

@Bad - Casey | 16-09-23 | 11:30: u zit zelf in bad ?

AntiZanicz | 16-09-23 | 11:36

@AntiZanicz | 16-09-23 | 11:36,
Laat ik het anders zeggen, jij weet zogenaamd heel veel over deze idiote oorlog en zo verkondig jij dat ook.
Ik weet niet wat daar nu echt loos is, ik krijg maar eenzijdige informatie, maar het lijkt mij stug dat de Oeks deze oorlog gaan winnen ?!

Bad - Casey | 16-09-23 | 11:41
▼ 1 antwoord verborgen

"Afgelopen twee weken boekte Oekraïne in tegenstelling tot de weken daarvoor weer een aantal succesjes - zij het bescheiden. Het meest significante succes was vorige de Oekraïense verovering van Robotyne''

Maar vermeld dan ook even dat de Oekraïners de Russen ook redelijk weten te raken op de Krim. Ze hebben deze week twee schepen van de Russen - een onderzeeër en een landingsvaartuig, dacht ik - flink beschadigd, evenals de dokken waar ze lagen. En een S400 luchtverdedigingsunit oid uitgeschakeld.

Nee, het is lang niet genoeg voor de eindoverwinning, maar het gaat stukje bij beetje de goede kant op, lijkt het. Ik lees ook dat ze tamelijk innovatief bezig zijn met het produceren van eigen drones en het aanpassen van raketten voor andere 'targets'. Die kutRussen innoveren niks, lijkt het, kunnen alleen maar bedelen voor meer hardware bij smerige collega dictaturen als Noord-Korea en Iran.

Dr_Johnson | 16-09-23 | 11:03 | 7

@AntiZanicz | 16-09-23 | 11:37,
Die zijn gebouwd voor het Korps.

Bad - Casey | 16-09-23 | 11:46

@Bad - Casey | 16-09-23 | 11:46: dat is niet zo, de schepen zijn voor ondersteuning en multirole inzet. Zou er ooit een strand bestormd moeten worden dan kan men vanaf de Rotterdam en de Johan de Wit. Naar de Krim zal men niet willen en bovendien zitten de mannen van het Korps liever in het bos bij Doorn of Nieuw Milligen. Vlissingen was te dicht bij zee.

AntiZanicz | 16-09-23 | 13:35

@AntiZanicz | 16-09-23 | 13:35,
Ok.
Voor jou.
" Qua Patet Orbis ".
En die grote krengen die zijn zekers wel voor het Korps gemaakt/ontwikkeld.

Bad - Casey | 16-09-23 | 15:10
▼ 4 antwoorden verborgen

Er is hier maar 1 winnaar: De westerse wapenindustrie

HerrSaffie | 16-09-23 | 11:02 | 9

@Après toi | 16-09-23 | 13:17: Als wij uitgaan van na 1991.. Moldavie (Transnitstrie), Chechenie (2x), Georgie, Syrie (op verzoek van Assad), Oekraine en dan tel ik de ellende waarbij Wagner is ingezet en de vredesmissies bij de armeense grens hier niet bij op.

Maar ze bedoelen het altijd goed en het doel is ook altijd legitiem. Het zijn echt hele vredelievende mensen die Russen.

Flexzz | 16-09-23 | 13:34

@Après toi | 16-09-23 | 13:17,
Das een schijntje wat Amerika door de jaren heen heeft geflikt.
Die hebben na de 2e WO hele continenten ontwricht.

Bad - Casey | 16-09-23 | 15:15
▼ 6 antwoorden verborgen

Het venster sluit.

Cunts-en-kitsch | 16-09-23 | 11:00 | 2

het staat open en de Russen lijden, de Oekraïne maakt wel uit wanneer er gestopt wordt.

AntiZanicz | 16-09-23 | 11:01

Ik herinner me nog dat ze werden gesloten. Ouderwets he.

Schriever | 16-09-23 | 11:39

Met een tank door de sneeuw raggen lijkt me best eens leuk.
Maar niet tijdens een oorlog.

Geylebok | 16-09-23 | 11:00 | 6

@AntiZanicz | 16-09-23 | 11:01:
Hoho! Elke hardwerkende belastingbetaler hier helpt mee om wapentuig aan Oekraïne te financieren.

zwenkwieltje | 16-09-23 | 11:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Makkelijk praten voor de arm-chair deskundigen. USA is sinds Korea nergens meer succesvol in oorlog geweest en zelfs tegen kerels in jurken en met baarden en een oude AK-47 kunnen ze niet winnen. Laat staan dat ze nu zouden adviseren inzake een loopgraven oorlog.
Oekraïne zal het zelf wel uitmaken en gewoon naar het terrein en de mogelijkheden kijken. De Russen zijn niet veilig.
Belangrijkste zou nu toch zijn de brug weten op te blazen en burger mensen op de Krim goed bang te laten worden. Een doorbraak vanuit Cherson en bij Robotnij zit er ook aan te komen. Het wordt een koude winter, voor de Russen.
Eigenlijk zou er gewoon spookmissies gevlogen moeten worden, zo moeilijk is het allemaal niet, Stealth werkt en jammen is ook altijd probaat.

AntiZanicz | 16-09-23 | 10:59 | 9

@KeesBruin | 16-09-23 | 11:29: Het was allemaal oud spul met personeel dat er vooral vanwege familierelaties zat en niet vanwege goed gevormde vaardigheden. Van enige luchtafweer was ook in het geheel geen sprake. De voorlichting over die oorlog is vooral borstklopperij.

AntiZanicz | 16-09-23 | 11:34

huh…… en burger mensen op de Krim goed bang te laten worden.

Maar dat zijn toch juist Oekraïners die bevrijd moeten worden van de Russische bezetters.

Plaktong | 16-09-23 | 12:31

De Amerikanen winnen geen oorlogen, maar wel de revoluties.

Alexander des Burgus | 16-09-23 | 16:43
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Tiktak Theo | 16-09-23 | 10:59 | 3

Het is ook gewoon kutterein om door te komen volgens mij. In drie drone videos zie je tussen elk weiland ongeveer een half bos liggen. Je zou bijna zeggen dat dat in de herfst nog beter gaat als het blad er af is.

SailingDuck | 16-09-23 | 10:58 | 3

Nee, ik las dat het er dan hevig gaat regenen en het terrein verandert in één grote modderpoel waar de tanks in vastlopen.

Dr_Johnson | 16-09-23 | 11:06

@Dr_Johnson | 16-09-23 | 11:06: er is meer dan tanks. ze hebben vorig jaar ook veel gedaan met van die lichte buggies

SailingDuck | 16-09-23 | 13:02

@Dr_Johnson | 16-09-23 | 11:06:
Die tanks gebruiken ze toch niet zoveel. Die waren bedoeld om snel door te stoten maar de taktiek is veranderd.

flame_me | 16-09-23 | 14:13

De situatie is nu al meer dan een jaar een herhaling van de WW1 loopgravenoorlog.

zetje01 | 16-09-23 | 10:57 | 7

Maar in WW1 hadden we geen dagelijkse HD drone beelden. Een paar km achter het front was je redelijk veilig, nu zijn er GPS gestuurde raketten die na 800 km nog steeds een doel nauwkeurig kunnen raken. Zo'n loopgraaf werkt alleen als je kans dat er van boven precies iets in je loopgraaf valt relatief klein is. Met clustermunitie en drones is die kans nu behoorlijk groot.

W_F | 16-09-23 | 11:21

@uisge baugh | 16-09-23 | 11:13:
Gevlogen door Snoopy.
Tegen Manfred von Richthofen in een Fokker Dr.I.

Kapitein Sjaak Mus | 16-09-23 | 11:30

U overdrijft een beetje: een klein jaar. Een jaar geleden rond deze tijd was het Kharkiv-offensief aan de gang. Kherson werd terugveroverd door de AFU in november.

guldenmiddenweg | 16-09-23 | 14:34
▼ 4 antwoorden verborgen

een geesteszieke lgbtqwerty woordvoerder die haat spuwt, daar neergezet door de overlords uit de US. hans, are we the baddies?

Ir. Wilhelmus | 16-09-23 | 10:55 | 1

Vreemd eigenlijk, dat in samenzwering theorieën (Want dat zijn ze) de EU nooit wordt genoemd. Wij, veel meer andere landen, dragen verenigd als 1 blok veel meer bij aan de inspanningen van Ukr.

Zou het kunnen dat diegenen die zo iets (Online) proclameren, van zichzelf uit niet goed in staat zijn te doorgronden wat er werkelijk aan de hand is, hierbij aangestoken door valse informatie, (Online) verspreid vanuit het Kremlin...

Het mag hoor in ons land, uw mening vertellen. Professionals houden u en alle andere burgers intussen in werkelijkheid veilig.

Nederlandop1 | 16-09-23 | 21:52

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland