Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Goh iedereen gebruikt drugs op festival

ferd grapperhaus op thunderdome 1999

Hallo politie welkom in Nederland

Nee okee nou misschien NIET op een metalfestival behalve dan keihard zuipen en blowen maar op IEDER festival in Nederland staan 'ze' zo strak als een kanon. Dat is volgens de politie 'zeer verontrustend' maar dat is volgens GeenStijl al 25 jaar zo. Er kunnen complete werkgroepen worden opgetuigd om te beppen over dopegebruik maar als je met twee studentjes naar Lowlands gaat ben je al 600 euro lichter om er alleen maar te zijn. Dan is een pilletje of een beetje pep nou eenmaal een stuk goedkoper dan jezelf ook nog eens vol te gooien met opdrinkbier (€ 5,25 voor een grote bier). Indirect de SCHULD VAN MARX RUTTE! Bovendien: als je een 24-uursgebied faciliteert waar je tot 10 uur 's ochtends over de zombies kan struikelen moet je er niet van staan te kijken dat je er tot 10 uur 's ochtends over de zombies struikelt. Voorts zweeft de hele cultuur rond het hardstyle-, house- en technogebeuren (zoals ook het nachtprogramma op Lowlands) op een pillenhype, anders is het voor veel mensen ook gewoon minder leuk. 's Nachts is het de beste muziek ooit, overdag... niet zo. Gewoon lekker, kwartje erin, geen gedoe, beetje lief doen voor elkaar. Een bijzonder hoogleraar ondermijning: "Die festivalcultuur is in Nederland enorm tot bloei gekomen mede door het idee dat je hier ontzettend veel en straffeloos drugs kunt gebruiken." Dat: klopt. Onze drugsaanpak is echt dramatisch. Vroeger (hoi opa) gebeurde het drugsgebruik op festivals nog stiekem (tot aan kwartjes afbijten op de plee aan toe), tegenwoordig staat iedereen keta te snuiven óp de dansvloer, en niemand doet er wat aan. Zo'n Grapperhaus die in de media staat te toeteren over drugsgebruik, of een politiebaas die de term 'yogasnuivers' introduceert: ze worden eerder cult dan dat het afschrikt. Reguleren & beter voorlichten lieve mensen: gooi op zo'n festival maar een gezellig standje neer, leg uit wat dope precies met je lichaam doet, welke drugs niet samen gaan, waarom je shit wel of niet zou moeten gebruiken, wat geen normale hoeveelheden zijn, enzovoorts. Nou ja, en een andere optie is natuurlijk lekker zo doormodderen want DRUGS ARE BAD MMMKAYYYY.

Reaguursels

Inloggen

Medics lossen het wel weer op als het mis gaat. En als dat te laat is gaan de nabestaanden klagen over de gebrekkige medische voorzieningen op het festival.

adhd-je | 08-09-23 | 21:33

Ik denk niet dat je drugs kùnt verbieden. Daarvoor zijn de schapen allang door het open hek uitgezworven. Terugbrengen in de kudde achter het hek vereist het gebruik van veel honden die zaken bedoelen. Goede voorlichting? Openbaar gebruik? Ik weet dat er velen zijn die geen enkele moeite hebben hun recreatief gebruik van drugs 'in de hand te houden'. Het blijft echt beperkt tot een paar dagen per jaar of maand voor mijn part. Maar een sfeer waarin drugsgebruik 'gewoon' en 'normaal' bevonden wordt kan veel kwetsbaren, jongeren met een kutjeugd bijvoorbeeld, maar ook de gewoonweg labielen in de samenleving veel makkelijker over de streep trekken met alle verslavingsproblematieke gevolgen van dien. Een heel klein maatschappelijk taboetje tegen al te openbaar drugs of drankgebruik kan helemaal geen kwaad denk ik. Net als sex hou je het een beetje binnenkamers. Voor festivals, carnaval, suikerfeest e.d. wil ik best een uitzondering maken.

Sans Comique | 08-09-23 | 18:07 | 1

taboe op drugsgebruik is heel belangrijk... om de redenen die je aangeeft. Te jonge mensen die hier een lifestyle van maken komen er lang niet altijd meer uit. Hetzelfde geldt voor alcohol. De ontwrichting is groot.

adhd-je | 08-09-23 | 21:37

Ooit kon je op Lowlands op de Higher Grounds de hele inboedel van een smartshop kopen en consumeren, geen probleem. Waren toch wel de mooiere jaren van dat festival..

je.moeder | 08-09-23 | 17:29

Drugs op festivals? Ik geloof het niet......

Blonde Nel | 08-09-23 | 16:05

Het is allemaal niet zo moeilijk en/of gevaarlijk als je je verstand normal gebruikt.

Koop 15 pillen, offer de eerste op aan het Trimbos >> Gratis testen. Op basis van testresultaten netjes doseren en 3 of 4 keer per jaar lekker genieten op een festival.

Geen rare dingen combineren, geen alcohol (stompt het effect van MDMA sowieso af) en gematigd hydrateren. Totaal onnodig om er 5 pillen in te gooien, helpt ook helemaal niet, Bij een dergelijk gebruik is er echt 0,0% risico.

Dit komt van een 'late adepter'. Ik ging tot mijn 30e naar festivals op alcohol en peukies. Maar het wordt maar duurder en duurder, en je wordt wat ouder. Met een pilletje in je mik heb je geen dikke kater, en flink meer energie om volop te genieten van het festival (kaartje is toch gauw €80, of je nou 10 or 4 uur aanwezig bent).

Persoonlijk van mening dat dit gelegaliseerd zou moeten worden. Al zal veel conservatief volk dat hier niet kunnen pruimen. Ik ben in ieder geval van mening dat alcohol flink kwalijker is dan een pilletje. SOS ook geprobeerd maar deze verkopert is geen fan. Duur ook

Vleesverkopert | 08-09-23 | 15:58

Goh ze zijn wakker geworden is pas 20 jaar zo...

Lompelul | 08-09-23 | 15:28

In Nederland heeft alles in de samenleving een begrensing.
Tot je op drugsbeleid stuit. Dan mag alles en is het de normaalste zaak om je vol te stouwen alsof je de hoofdrol hebt in Super Size Me.
U Stopt zich vol met hyper verslavende Chinese Synthetische drugs.
Op korte termijn niks van te merken maar op de lange baan dodelijk.

McCain | 08-09-23 | 14:33 | 3

Mdma (xtc) is nauwelijks tot niet verslavend en een stuk minder schadelijk dan alcohol. Niet Chinees maar een Nederlands kwaliteitsproduct.

Hunter S. Thompson | 08-09-23 | 15:35

@Hunter S. Thompson | 08-09-23 | 15:35:
Altijd maar weer die vergelijking met alcohol. Een stuk minder schadelijk, als dat al zo is, is nog altijd heel schadelijk. Kwaliteitsproduct my ass. Handelaartje zeker?

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20420572/

Wiebenick | 08-09-23 | 15:46

Vanochtend kwam ik nog met mijn dochter in discussie toen zei vertelde dat een studiegenote verantwoord pilletjes slikt. Ik heb geprobeerd haar uit te leggen dat dit een contradictio in terminis is. Alleen al vanwege alle criminaliteit eromheen is en blijven drugs voor mij altijd iets dat verbonden is met de zelfkant van de samenleving, met aso's en gedegenereerden. Daar wil je niet mee worden geassocieerd. Punt.

MickeyGouda | 08-09-23 | 14:22 | 2

Die pillen komen uit China om uw familie de verslavingskliniek in te duwen.

McCain | 08-09-23 | 14:35

En u bent nu overtuigd dat uw dochter het vanaf nu nooit meer doet...

Neksfieter | 08-09-23 | 17:40

Stapels discotheken zijn gesloten omdat er na een controle een ponypack en wat pillen lagen. Dan was je beveiliging niet goed en kon je de tent sluiten.
De andere discotheken waren op een gegeven moment klaar met zoveel geld aan beveiling en fouilleren uitgeven en deden de boeken dicht.
Alleen grote festivals met flink entree konden die beveiliging dokken.
De prijs is gebleven, maar de fouilleringen en de discotheken zijn wel verdwenen.

Shoarmamasutra | 08-09-23 | 13:37 | 2

is wel zo

HD50 | 08-09-23 | 13:50

Dat fouilleren is sowieso een wassen neus. Er komen hele volksstammen met een apotheek op zak naar binnen om te verhandelen.

Plaque-doctor | 08-09-23 | 16:32

Vermakelijk de reacties hier. Het is kennelijk toch lastig als men je in de spiegel laat kijken.

HD50 | 08-09-23 | 13:16 | 1

Dat komt omdat deze op tafel ligt

LonelyWanker | 08-09-23 | 17:55

Haha ja ik kan mij inderdaad nog Mysteryland 97 herinneren dat het in je sok meesmokkelen van een pilletje nog dood eng was en je blij was als er een chick mee was die het ergens stopte waar toch nooit gevoeld werd.
Vorig jaar voor het eerst in een eeuwigheid weer eens op een techno festival geweest waar ik pas einde middag aankwam. Controle vrijwel nul en toen was ik zelf nog nuchter en keek mijn ogen uit hoe echt 90% al helemaal uit zn plaat was. Ik veroordeel het niet hoor, maar jezus christus, mensen zijn de schaamte wel echt compleet voorbij

Quantum Suicide | 08-09-23 | 13:13 | 2

Wat is er mis een oordeel?

Wiebenick | 08-09-23 | 13:47

Het sleutelwoord is kiezen. Of je kiest om er echt iets aan te doen, de dealers op te pakken en echt te straffen, de gebruikers aan te pakken en de smokkelketen te vernietigen, of je kiest om het toe te laten, legaliseert en accepteert de nevenschade.

De slechtste keuze is geen keuze en dat is wat we doen. Roepen dat het allemaal zo erg is en ondertussen de mocromaffia financieren door een zwarte markt te laten bestaan. Plus je ondermijnt het gezag omdat iedereen ziet dat het normaal is om straffeloos dingen te doen die verboden zijn.

Tttt | 08-09-23 | 12:57

Inmiddels meerderjarige zoon van mijn buren is een complete GHB en coke wrak. Ik geef het nog een paar jaar en dan 6 plankjes. Wat een feest joh!

Zuma | 08-09-23 | 12:55 | 3

Als het de GHB of de cocaïne niet was geweest was het hoogst waarschijnlijk de alcohol geweest wat hen misschien fataal was geworden.

zoalsikhetzeg | 08-09-23 | 13:12

@zoalsikhetzeg | 08-09-23 | 13:12: Misschien op den duur, maar jonge mensen die al finaal naar de kloten zijn door een drankverslaving zie je zelden. Drugs daarentegen..

Wiebenick | 08-09-23 | 13:50

@zoalsikhetzeg | 08-09-23 | 13:12: U vergelijkt een Heineken biertje met Chinese Synthetische drugs? Rationeel nadenken over een heel fout drugsbeleid in Nederland is ver te zoeken.

McCain | 08-09-23 | 14:38

Wat hoor ik toch een boel onzin over festivals en drugs hier. Stap eens even terug en gooi even die vooroordelen die je sinds de basis school hebt mee gekregen van je af en denk even na. Ik geef wat tips:
- De ene drug is de andere niet. Alles onder 1 noemer scharen is dom en kortzichtig.
- Er zijn drugs die op termijn heel ongezond voor je zijn, zoals cocaïne en speed, maar dat geldt lang niet voor allemaal. XTC is een goed voorbeeld van een drug die al sinds de jaren 90 wordt gebruikt zonder lange termijn problemen. Bij normaal gebruik dan.
- Van veel drugs word je helemaal niet agressief, vervelend, lamlendig (zoals je van alcohol wel wordt). Je word er vaak mellow en sociaal van.
- Veel 'harddrugs' worden zo geclassificeerd omdat onze overheid dat wel heel handig vindt en niet omdat ze zo slecht zijn. In de jaren 90 heeft de Adviescommissie Drugsbeleid die de overheid adviseert over drugs al aangegeven dat MDMA (XTC) niet op de harddrugs lijst thuishoort. De reden dat het er nog op staat is omdat volgens politici 'er teveel harde criminaliteit' omheen hangt. Zielig dat ze zelf niet inzien dat ze dat zelf hebben gecreëerd door het te verbieden.

Het advies is: Kijk er eens goed naar. Het drugsbeleid in de meeste landen rammelt echt aan alle kanten. Het hangt er helemaal vanaf wat je gebruikt en hoe je gebruikt. Opmerkingen als: "Lekker doen dan ga je lekker dood" is echt alleen een teken dat je gewoon echt niet weet waar je het over hebt. Gelukkig heeft in Nederland een groot deel van de jeugd al lang door dat ze door de overheid onzin krijgen voorgespiegeld en dat is waarom je deze ontwikkelingen ziet.

Just my 2 cents.

Antikrijst | 08-09-23 | 12:51 | 7

Je moet kinderen ook niet verbieden om te snoepen. Dan gaan ze het juist doen. Leer ze ook nooit dat ze moeten uitkijken in het verkeer. Dan doen ze het juist niet! Levensgevaarlijk. Gooien de mensen het afval naast de afvalbak? Haal de bak weg. Je kan het toch niet verbieden. Hoopt het afval zich op? Pech gehad. Er zijn ergere dingen. Willen ze drugs? Geef ze drugs. Verbieden helpt niet. Dan gaan ze het juist nemen. Ja maar drugscriminaliteit? Geef ze de drug gratis. Kijk, het is niet zo moeilijk allemaal.

Wiebenick | 08-09-23 | 14:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Altijd die dubbele agenda's, iedereen weet dat het niet uit te bannen is. Bloed kruipt altijd waar het niet gaan kan. Dan is beschermen het beste, Test mogelijkheden terug en informatie. Nederland loopt achter waar wij lang geleden voor liepen met ons beleid. Ik snap niet waarom succesvol beleid veranderd moet worden in plaats van doorgezet. Nederland heeft visie nodig, een duidelijke lijn en doelen waar we met zijn allen naar toe werken. Van drugs tot klimaat tot rechtstaat. Iedere keer geloven we met zijn allen in een nieuwe partij die het dan maar moet doen, eerst de pvv, toen fvd toen bbb en nu is die brabbelaar maar harde werker Omtzigt het weer. Dit gaat geen oplossingen geven.... Stemmen op waar en hoe wij
Nederland gaan verder bouwen is veel wijzer dan stemmen op partijen die uiteindelijk allemaal het verschil niet maken. Weer twee tot 4 jaar beleid dat weer omgegooid wordt. Hoe ineffectief kun je zijn. Nederland wint met gister met een ander systeem. Laat het grote Nederland ook eens het systeem echt omgooien en het toekomstbestendig maken en weer de voortrekkersrol in de wereld hebben die wij eerder vaker gehad hebben.

ergveelstijl | 08-09-23 | 12:50 | 2

Dat heet "progressie", de progressieve partijen willen veranderen koste wat kost. Weinig visie en een hysterische veranderdrift, links Nederand!

lanexx | 08-09-23 | 13:27

@lanexx | 08-09-23 | 13:27:
Bekijk het ook eens anders. In mijn linkse studentenstad is veel vooruitgang geboekt. Eeuwenoude panden moesten wijken voor strakke woonblokken waar huisjesmelkers hun slag slaan. En het einde is nog niet in zicht! Innovatieve projectontwikkelaars beleven gouden tijden, samen met een beetje gekke futuristische architecten. Enorme kolossen sieren nu de eens zo gezapige en traditionele binnenstad. We herkennen onze stad gewoon niet meer en dat is zo verfrissend! Er zit ook een hypermodern waterwerk, vroeger fontein geheten, in de planning.
Kortom, de stad bruist van het leven. Oude lommerrijke bomen worden veelal gekapt maar er komen jonge frisse exemplaren voor in de plaats. Niet te veel, het moet wel leuk blijven. En zo blijft de vernieuwing binnenshuis en zien we de vaart der volkeren voor onze ogen langszij komen! Een uniek en fantastisch spektakel.

Wiebenick | 08-09-23 | 15:25

Zeuren op buitenlanders, maar wel hoofdsponsor van de MocroMaffia.

Zeurders | 08-09-23 | 12:39 | 2

Wat er in NL weg gesnoven wordt is bij-handel voor ze, het meeste wordt verdiend aan export en doorvoer. Dus dat hoofdsponsor is wat overdreven.

normanius | 08-09-23 | 12:55

Heel goed punt. Heb ik ook nooit begrepen.

Cheesy Poof | 08-09-23 | 13:02

Het gros van de mensen slikt, rookt, snuift en spuit (af en toe).
En toch maar klagen over de groeiende macht van de maffia in Nederland?
Je vraagt er zelf om, beste mensen.

Schadenfreude | 08-09-23 | 12:33 | 3

Je kunt het ook gewoon vrijgeven, er belasting over heffen en daarmee andere belastingen wat verlagen.

Schijnwerper | 08-09-23 | 12:35

Vrijgeven leidt tot een zombie staat

Schilder58 | 08-09-23 | 13:03

Wat wil je met de huidige drankprijzen in de horeca? Kan beter een pilletje met wat pep doen. Lekker goedkoop en ook gezellig. Neem aan dat dit bewust beleid is van de overheid door steeds de accijns op alcohol en tabak te verhogen. .

MeppieRocks | 08-09-23 | 15:27

Lekkeruh aan een drugs cocktail gemaakt in laboratoriums in China om uw kinderen te vermoorden.

Is China a major source of illegal drugs?
www.bbc.com/news/world-45564744

McCain | 08-09-23 | 12:31

Ook vanavond gaan kinderen weer huilend naar bed omdat ze klappen hebben gekregen van hun aan XTC verslaafde vader, die bij thuiskomst uit de XTC-gebruikersruimte zichzelf weer niet in de hand had, en daarom zijn oudste zoon een paar beuken op z'n smoel gaf.
Als dit werkelijkheid was, dan stond de hele hypocriete goegemeente schande te te roepen. Dat kinderen lijden onder het alcoholisme van hun ouders wordt verder gebagatelliseerd, want ja, alcohol is "gezellig".

Rhenium | 08-09-23 | 12:28 | 5

@Wiebenick | 08-09-23 | 13:05: je verwart een dinsdagdipje gelijk met een hunkering en verslaving naar meer. Duidelijk weinig verstand van xtc.

Quantum Suicide | 08-09-23 | 13:18

Je serotonini is op een gegeven moment op. Bijnemen heeft geen zin, de pil die het laat vrijkomen kan zijn werk niet meer doen.
Blijkbaar zijn er mensen die denken dat het geluksstofje IN de pil zit, dat is dus niet zo.

LonelyWanker | 08-09-23 | 17:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar wat vind Yesilgus hiervan? Heeft ze al gekakeld?

Fervent | 08-09-23 | 12:27

En nu over voetbalwedstrijden en bier:
Alcohol is immers ook " normaal"...
Dronken bestuurders, opgefokte hooligans, Korsakov...
Dat is wel normaal....

Is dit nog nieuws? | 08-09-23 | 12:20 | 5

@NotWoke | 08-09-23 | 12:35: ehhhh wat is er mis met sociaal gebruik van een pilletje? Zwakke of domme 'geeste'? Jij hebt het licht zelf ook bepaald niet uitgevonden of wel soms?

Quantum Suicide | 08-09-23 | 13:17

@NotWoke | 08-09-23 | 12:35: Kul. Ik rook iedere dag mijn sjekkies, en soms gaat daar 's avonds een beetje wiet doorheen. Heeft niets met geluk zoeken te maken, maar met ontspannen, muziek maken en lekker slapen. Dat gebeurt dan misschien een paar dagen achter elkaar en vervolgens weer weken niet. Niemand weet dat, niemand merkt dat, niemand heeft daar last van. Alcohol daarentegen raak ik al bijna twee decennia niet meer aan want daar verlies ik de rust, de vriendelijkheid en de nuance door.

pollens | 08-09-23 | 14:26

Die hooligans hebben we meer op als alcohol. Die zaten in de jaren 80 al aan de rohybnol (rooie knol).

MeppieRocks | 08-09-23 | 15:30
▼ 2 antwoorden verborgen

‘Alzheimer en Parkinson op steeds jongere leeftijd geconstateerd’ en hoe zou dat nu komen?

HD50 | 08-09-23 | 12:18 | 5

Betere diagnose?

Trekhaas | 08-09-23 | 12:38

Bestrijdingsmiddelen op groenten en fruit.

Veepert | 08-09-23 | 13:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat vooral goed nieuws is, is dat feestend Nederland dus al dik 30 jaar snuift, slikt, rookt, likt en plugt, zonder dat het door de overheid voorspelde & gevreesde tsunami van doden en overdosissen leidt.

<=20 doden per jaar door xtc of amfetamines zijn beduidend betere statistieken dan bijv. voor alcohol, en dan tel ik verkeersdoden nog niet eens mee.

Dus ja iedereen gebruikt drugs op die festivals, dat is idd niet iets dat we moeten stimuleren, maar desondanks lijkt dit vrijwel altijd goed te gaan. Als de overheid slim is, gaat ze zich niet ook hiermee bemoeien(anders dan voorlichting en testcentra aanbieden) en duimschoreven aandraaien, anders zitten we over 10 jaar ook nog met een opiaten-crisis of een andere zelfgecreëerde crisis opgescheept...

ReyNemaattori | 08-09-23 | 12:17 | 1

- Niet iedereen gebruikt drugs op festivals.
- Door drugs in te nemen ga je als persoon minstens 1 / een paar decennia eerder deaud, maar ach ja - Een kleinigheidje. Leve de migratie !

Nederlandop1 | 08-09-23 | 14:08

Ik gebruik uitsluitend hard-drugs tijdens mijn jaarlijkse functioneringsgesprek. Good old heroine spuiten en crack joints roken. De tijd vliegt!

tectonicos | 08-09-23 | 12:14

Ik vind dat festival gangers te weinig drugs gebruiken. Liefst veel meer, veel zwaarder. De degeneratie van anderen doet mijn marktwaarde als niet-drugsgebruiker op termijn alleen maar stijgen.

Cheesy Poof | 08-09-23 | 12:12 | 1

En zo hoop je uit de bijstand te kruipen?

Lorejas | 08-09-23 | 13:35

Kom regelmatig op festivals, heerlijk relaxen, genieten van de muziek en de mensen, niks mis met een xtc blijft altijd gezellig. Zodra er drank en cocaïne gebruikt wordt gaat het nogal eens fout.
Op techno festivals komen over het algemeen wat ouderen bezoekers, gaat er altijd gemoedelijk aan toe.
Op R&B festivals wil het nog al eens uit de hand lopen.

zoalsikhetzeg | 08-09-23 | 12:10 | 3

Past goed bij de sneeuwvlokjes generatie waar alles altijd gezellig moet blijven. Anders storten ze in. Geloof me, bij regelmatige gebruikers is het in hun bovenkamer verre van gezellig. Geen zinnig gesprek mee te voeren maar arrogantie voor twee. Wat dat spul precies doet met het brein is me een raadsel, maar fraai is het niet.

Wiebenick | 08-09-23 | 12:28

Op R&B-festivals gaat het mis omdat sommige jongens denken dat het normaal is om cognac uit een fles te drinken. In feite gaat het bijna altijd mis zodra een groot genoeg aantal aanwezigen te veel alcohol heeft gebruikt.

Rhenium | 08-09-23 | 12:30

Wat betreft vrijgeven: Effectief is het al vrijgegeven en anders zijn er research chemicals. Iedereen aan de miauw dus.

omanders | 08-09-23 | 12:05 | 1

Dacht vroeger dat katten intelligente wezens waren dus zag miauw miauw dan ook als intelectuele drugs. Toen een kennis even van zichzelf af ging en stuk tafel met zijn hoofd meenam heb ik mijn zienswijze begesteld. Wat een bende is dat zeg.

Weazel | 08-09-23 | 12:50

In huize ratelaar wordt er sinds kort medicatie tegen adhd gebruikt.
Als je niet goed past binnen de maatschappij is er wel een pilletje, een poedertje of een ingreep om je in de juist mindset, juiste werk ethos of in het ‘juiste’ lichaam te krijgen.
De schaarse vrije tijd die je hebt moet je ook laten gelden, een mineur stemming, vermoeidheid of een redelijk matige line up, ook daarvoor is een drankje, pilletje of poedertje.
Een goed gevoel op bestelling. youtu.be/hCDAfa-NI-M?si=MU89Js7Qn3-Xc...

ratelaar | 08-09-23 | 12:02 | 4

Nou... adhd is nogal een handicap hoor. Nog even afgezien van het sociale aspect, waarvan je kunt vinden dat het aan de maatschappij ligt. Zo veel intense emotie ervaren is gewoon niet leuk en enorm vermoeiend.

Trekhaas | 08-09-23 | 12:10

@Trekhaas | 08-09-23 | 12:10:
Dat weet ik, ik leef er met een samen. Ik moet zeggen, de ritalin maakt haar wel rustiger.
Ik ga wel een beetje kort door de bocht in mijn eerste tegel. Alleen denk ik dat eisen en de mogelijkheden die onze maatschappij biedt ook een keerzijde heeft.
Zonder een waardeoordeel uit te spreken is de belofte dat voor elk probleem een technologische oplossing is.
Terwijl ik me ook afvraag, heeft adhd geen voordelen waar onvoldoende ruimte is in onze moderne samenleving. Adhd-ers zijn creatieve, onconventionele denkers met brede interesses.
De manier waarop wij over het algemeen problemen benaderen is door het op te knippen in stukjes, in sub categorieën om die dan te tackelen. Een zwaar specialistische benadering waar een autist goed tot zijn recht komt.
Op zich heeft dat een hoop gebracht. Het is alleen een beetje alsof je een stofzuiger uit elkaar haalt en iedereen een onderdeel grondig bestudeerd om de essentie van de stofzuiger te achterhalen, het vermogen stof op te zuigen.
Een adhd-er zou in deze analogie concluderen dat alles samen de essentie van de stofzuiger maakt. Een beetje kennis van stroom, van elektromotoren, van machine bouw etc..
Maar dat is maar hoe ik er over denk.

ratelaar | 08-09-23 | 12:49

Als iemand slecht zicht heeft, is er niemand die het raar vindt dat ze een bril of lenzen dragen om het zicht te verbeteren. Als je hersenen minder goed in staat zijn om prikkels op de juiste manier te verwerken en je daar een hulpmiddel bij kunt gebruiken, dan is het controversieel. Tsja....

Quantum Suicide | 08-09-23 | 13:22
▼ 1 antwoord verborgen

Belachelijk. Ik ben laatst naar een festival geweest en heb een mooie tijd gehad, zonder dat daar alcohol en/of drugs aan te pas kwam. Nederland narcostaat.

de IJsman | 08-09-23 | 12:01 | 2

Eens... ik heb veel gedaan vroeger, maar nuchter heb ik de mooiste tijd.

Trekhaas | 08-09-23 | 12:13

Mensen hebben zichzelf wijsgemaakt dat ze die rotzooi nodig hebben om het gezellig te hebben op een feestje.

Cheesy Poof | 08-09-23 | 12:15

Haha, drugs op feesten? Nee toch?
Heb heimwee naar de mooie tijd in de jaren 90 en wij meerdere malen per jaar ons feestje vierde in de Energiehal, Sporthallen Zuid, Kardingen en noem maar op.

RotterdanX | 08-09-23 | 11:58 | 1

Uhuh, alsof we toen allemaal broodnuchter de hele nacht in donkere schuren stonden te hakken...

ReyNemaattori | 08-09-23 | 12:19

Je hoeft maar naar de in de stromende regen feestvierende meute tijdens de GP Zandvoort te kijken en je weet dat we als NL qua legale en illegale psychofarmaca het goed doen. Want behoudens milde retardatie of inname van een forse dosering stimulantia is er geen reden om te lachen in die situatie….

Corpus Callossum | 08-09-23 | 11:56 | 6

@Wiebenick | 08-09-23 | 12:33: Ik hoef helemaal niks. Dat is zo mooi aan het leven. U lijkt zich nogal druk te maken om wat anderen doen. Hoeft ook niet.

Trekhaas | 08-09-23 | 12:41

@Trekhaas | 08-09-23 | 12:17: btw een rondje circuit hardlopen maakt een mensch veel gelukkigerderder dan welke psychotrope stof ook. Toevallig is de Inschrijving voor de 2024 circuit run net geopend, ik geef het maar even mee als tip.

Corpus Callossum | 08-09-23 | 12:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Het wordt tijd om de gebruikende partijen aan te pakken, begin maar eens op de zuid-as. Vrijgeven heeft geen zin of je moet je een zombie staat willen.

Schilder58 | 08-09-23 | 11:56

Zolang iedere klimaatactivist en XR gekkie er maar verre van blijft want drugs gebruiken is nog erger dan een vliegtuig of autoverkeer. 1 gram wit vernietigt 4 vierkante meter regenwoud!

WeirJack | 08-09-23 | 11:52 | 2

Dat laatste lijkt me erg sterk want dat zou met de jaarlijkse in beslag genomen tonnen aan coke wereldwijd over de afgelopen 5 jaar betekenen dat er geen regenwoud meer zou moeten zijn.

normanius | 08-09-23 | 11:57

Die plaat ging altijd op in de kroeg waar we overdag kwamen als we een tussenuur hadden! Mooie herinneringen aan!

Cunucu | 08-09-23 | 12:03

TV Glotzer van Nina Hagen is een leuke cover hiervan!

nick666 | 08-09-23 | 12:59

Can I have an E please Bob?

Lorejas | 08-09-23 | 11:50

Wat een bullshit. Er zijn altijd figuren die onder invloed op een festival zijn (nooit last van ze gehad). In het uitgaansleven, dancings, kroegen, enz is veel meer ellende. Maar om nu alle festivalgangers over 1 kam te scheren is wel erg kort door de bocht. Lekker opschrijven wat de meeste klicks opbrengt.

robby dale | 08-09-23 | 11:47 | 8

@robby dale | 08-09-23 | 12:30: Oh... 80% is laag naar mijn idee... Geloof het maar. Pilletje kost minder dan 1 biertje en je hebt er maar 1 voor nodig voor urenlang lol...

Antikrijst | 08-09-23 | 12:55

@Wiebenick | 08-09-23 | 12:45: Ik denk dat je inderdaad niet weet wat je bent, zoals je nick al aangeeft. Het zijn tegenstrijdige reacties. Reaguren om het reaguren?

robby dale | 08-09-23 | 13:07

@robby dale | 08-09-23 | 13:07: Wel eens van ironie dan wel sarcasme gehoord? Of gewoon teveel pilletjes geslikt.

Wiebenick | 08-09-23 | 13:10
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat ook leuk is. Bij een festival bij de ingang gaan zitten. Aan een picknick tafel ofzo. Met een biertje, beetje kletsen met provincialen die op hun dealer wachten. Of al eerst een halve klappen. Bezoekers beoordelen."Meneer, waar heeft u dat bier vandaan?!" Nou, daar. Bij de Albert Heyn.

Piet Karbiet | 08-09-23 | 11:45

Wat een eenzijdig bericht. Op mijn laatste festival, dat van de Oude Muziek te Utrecht, geen enkele drug bespeuren of geroken.

dathoujetoch | 08-09-23 | 11:44

Dat van die "muziek"festivals, ook nog loeiduur, heb ik nooit begrepen. Met duizenden opgehokt zitten op een veel te kleine ruimte, overgeleverd aan vaak barre weersomstandigheden, evenals abominabele en gore hygiënische omstandigheden en gedwongen worden continu keiharde herrie over je heen te krijgen. In dat licht bezien begrijp ik het drugsgebruik nog wel een beetje, maar gebruikers zijn en blijven uiteindelijk onder alle omstandigheden de grote financiers van de hele zware criminaliteit. Wat nu "stoer, cool, te gek" en weet ik veel wat is, vergeet je lichaam niet ook als je denkt dat dit alleen voor anderen geldt.

Waar-is-niets | 08-09-23 | 11:43 | 5

Ga eens naar een echt festival zoals Mysteryland of Tomorrowland .Daar is het goed geregeld.

robby dale | 08-09-23 | 11:49

@leo59 | 08-09-23 | 11:46:
Ja er zit groepsdruk achter, daarnaast is het helemaal niet gezellig om als nuchtere met pillen slikkers op stap te zijn.. kom je met 6 man ergens binnen, na het eerste rondje tikken ze allemaal een pilletje en zodra pilletje dan inslaat zie je ze de rest van de avond/nacht niet meer.

normanius | 08-09-23 | 11:50

@normanius | 08-09-23 | 11:50: Waarschijnlijk omdat jij je oude lijf zo tegen 2 uur in bed hijst terwijl die slikkers pas stoppen als ze de club uit getrapt worden.

ReyNemaattori | 08-09-23 | 12:25
▼ 2 antwoorden verborgen

"... leg uit wat dope precies met je lichaam doet..."
Ja, dat helpt ook zo goed bij roken en drinken, en bij ongezond eten.

Schoorsteenveger | 08-09-23 | 11:38 | 1

Hangt er beetje van af wat en hoe.
Ketamine kan na een paar jaar gebruik je blaas helemaal verschrompelen en dan moet je echt elke 5 minuten pissen en na een jaar stoppen lukt 15 minuten ophouden dan nog net. Dat zijn geen grappen hoor.
Roken en zuipen lukt soms decennia zonder dat mensen heel erg opvallen

Shoarmamasutra | 08-09-23 | 11:52

Ik heb nog nooit drugs gebruikt.
Nog nooit.

Kaas de Vies | 08-09-23 | 11:28 | 17

@ReyNemaattori | 08-09-23 | 12:30: Als je doelt op antidepressiva, dit wordt meestal ingezet als laatste redmiddel bij zwaar depressieve/suïdale patiënten. De minste van twee kwaden dus. Het wordt niet gebruikt om nou eens lekker uit de bol te gaan, met het verstand op nul. Is toch wel een verschilletje.

Wiebenick | 08-09-23 | 13:16

@dathoujetoch | 08-09-23 | 11:48: Nu je het zegt , de pakezel staat nu lekker voor noppes bij te laden aan de zon.. lunchen en zo weer op pad..

Smoelensmid | 08-09-23 | 13:57
▼ 14 antwoorden verborgen

Een jointje moest kunnen. Is dus harddrugs geworden met distributie via extreem gewelddadige cartels. In Nederland worden justitie(r.i.p. Wiersum), journalisten(r.i.p. de Vries) en de politiek bedreigd. In het buitenland vallen tienduizenden doden - Mexico, Z. Amerika.

McCain | 08-09-23 | 11:24 | 6

We waren ooit wereldleider met de Amphioen Sociëteit, totdat die vermalijde Engelsen de handel van ons overnamen. Gelukkig was er nog de Nederlandsche Cocaïnefabriek, maar helaas is die ook ter ziele.

Arnold Layne | 08-09-23 | 11:47

@Arnold Layne | 08-09-23 | 11:47: De synthetische stoffen die vandaag uit de cartel laboratoriums komen zijn aangeleverd door China. De Chinese Communistische Partij probeert onze samenleving letterlijk te vermoorden.

McCain | 08-09-23 | 12:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Je moet de dingen ook even naast elkaar zetten.
30 jaar geleden gingen we naar “houseparties”, die nu festivalletjes heten.
Ook omdat ze veelal overdag plaatsvinden.
Ja, we slikten toen ook xtc.
Je ging voor de muziek en de drugs, de sfeer was altijd prima.
Heb in die jaren twee keer een grote matpartij gezien.
In Sloterdijk en een keer Ahoy.
Niet als in de coffeshops was de sfeer heel prettig.
In de kroegen daarentegen altijd gezeik.
Alcohol en coke.
Dus ja, dan heb ik liever dat m’n kinderen naar een overdags dansfeestje gaan met pillekie, dan naar die kutkroegen waar op iemands tenen staan dodelijk kan zijn.

Ruimedenker | 08-09-23 | 11:24 | 3

Precies dit.
Ik rave dik 20 jaar, het aantal vechtpartijen op festivals, legale & illegale raves dat ik heb meegemaakt kan ik letterlijk op 1 hand tellen. Terwijl matpartijen in/rond de kroeg: daar was het bijna elke week wel raak, ook in kleine plattelandssteden.

Heeft waarschijnlijk ook met 't type festivals te maken waar ik vooral heen ga, de meeste mensen zitten aan de psychedelica op psy/goa events en niet aan de uppers of coke.

ReyNemaattori | 08-09-23 | 12:35

@ReyNemaattori | 08-09-23 | 12:35: Het effect van drugs op de verstandelijke vermogens lijkt me minstens zo belangrijk als de mate van agressie die het kan veroorzaken. XTC is een stille moordenaar van de aanmaak van dopamine, het gelukshormoon dat bij misbruik gewoon kapotstuk gaat.

Wiebenick | 08-09-23 | 13:25

XTC is minder slecht dan alcohol. Feit. En ondertussen wordt Nederland links en rechts ingehaald door landen met meer relaxte drugswetgeving. Met de kennis van het groeien van hennep bijvoorbeeld.

littlelebowsky | 08-09-23 | 11:24 | 7

Hennep of cannabis?
Hennep wordt namelijk gewoon verbouwd op de velden.

Sjeintje | 08-09-23 | 12:14

@letopuwzaak | 08-09-23 | 12:04: er is wel onderzoek naar het brein gedaan en daarop heeft het een verwoestende invloed. Dat is niet erg, wat de slikkers hebben dat uiteindelijk toch niet door.

Grachus | 08-09-23 | 12:38

@omanders | 08-09-23 | 12:00: Wekelijks xtc is dodelijk voor je synapsen, sowieso voel je na een maand op deze manier geen euforie meer. En als je doorgaat, sloop je je receptoren permanent en voel je nooit meer euforie...

Het is idd niet iets dat je de hele zomer elke week naar binnen kan schuiven. Echter alcohol is ook neurotoxisch, bij wekelijks bingedrinken raak je dus ook hersencellen kwijt.:
"The metabolism of alcohol itself can also lead directly to neurotoxicity as the metabolite acetaldehyde is toxic and can lead to neurodegeneration. Finally, alcohol can lead to neurotoxicity via the induction of both the central and peripheral immune system, causing damaging levels of inflammation."

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC...

ReyNemaattori | 08-09-23 | 12:43
▼ 4 antwoorden verborgen

Vroeger was het toch ook wel stukken makkelijker hoor. Je had drank, wiet, hash, speed, coke en heroine. Iedereen wist wel wat hoe werkte en hoe je het wel of niet moest gebruiken, je stopte gewoon waar het voor jou goed voelde, en als het geld op was dan ging je weer een treetje terug.
Ik tel de buitencategorie LSD even niet mee want dan kon je sowieso niet meer normaal functioneren.
Ik niet in elk geval.
En stiekem, op een festival? Er was altijd wel een hoek op het terrein waar geblowd werd, je ging gewoon op de lucht af.

pollens | 08-09-23 | 11:23

Er bestaan nog festivals zonder drugs.
Zoals de EO jongerendag

Osdorpertje | 08-09-23 | 11:21 | 2

Ghehe high on Jesus.
Doe me dan maar drugs.

knutsel_ | 08-09-23 | 11:23

@knutsel_ | 08-09-23 | 11:23:
Inderdaad, high on Jesus.
In de hippietijd ging dat toch een beetje samen, die plotse verheerlijking van de Jezusfiguur, ontaardend in Jesus Christ Superstar, een musical die de hele wereld over ging, en blowen. En van Jesus Christ Superstar naarThe Passion, het lijkt een kleine stap. Maar die jongeren op een EO-jongerendag, dat is toch ander volk dan de hippies van toen die juist in alles wilden breken met de traditie. Zo zie je maar weer hoe de revolutie, of liever gezegd de vermeende revolutie, steeds opgevreten wordt.

Schoorsteenveger | 08-09-23 | 11:54

Waarom gaan mensen niet gewoon naar huis als ze moe en uitgedanst zijn? Zo'n onzin die drugs. En dan een paar dagen later die dopamine dip. Onzinnig.

letopuwzaak | 08-09-23 | 11:20 | 2

Omdat een kaartje 80-100 euro is en een biertje 10 euro

Justin Bieber | 08-09-23 | 11:29

Die dip komt alleen bij stoffen die serotonine & dopamine vrijmaken... voornamelijk xtc & analogen van mdma/mda.

Psychedelica zoals lsd en paddo's hebben niet zo'n dip, omdat ze andere pathways activeren. Uppers zoals amphetamines en coke habben ook niet zo'n dinsdag dip(die dip komt doorgaans direct wanneer 't spul uitgewerkt begint te raken, waardoor mensen door blijven snuiven).

Niet alle drugs zijn 't zelfde, so to speak.

ReyNemaattori | 08-09-23 | 12:47

Ze zouden die feestjes moeten gaan verbieden. Dat zal vast wel helpen.

Deflatiemonster | 08-09-23 | 11:20

En dertig jaar later ligen ze voor hun zestigste in een vezorgingshuis hun luier vol te schijten, korsakov in de kop, niet eens een volzin kunnen uitspreken zonder een natte kin op te lopen, maar mijn gott -live fast, die young, wat hebben we een vol en nuttig leven gehad..

Conan de Rabarber | 08-09-23 | 11:20 | 3

Probleem lost zich op als je de gebruikers gewoon dood laat gaan.

Zemko | 08-09-23 | 11:24

Ze denken waarschijnlijk "wie dan leeft, die dan zorgt".
Maar ze laten de zorg, het opruimen van hun strontluiers, lekker aan anderen over.
Het is allemaal asociaal gedrag, dat hele drugsgebruik dus ook, want de gevolgen en het opruimen van de shit is voor derden.

KeesBruin | 08-09-23 | 11:28

@KeesBruin | 08-09-23 | 11:28: "Alles met mate" is best te doen maar maat houden kent onze jeugd alleen nog maar van als opa ze goede raad geeft, waar ze niks mee doen.

Conan de Rabarber | 08-09-23 | 11:31

Opa vertelt: Ik was op de eerste twee edities van (het nieuwe) Lowlands. En later nog twee keer over de hekken, want uitverkocht. Ook op de 1e editie van Dance Valley. Geweldig. Modder gevechten in de regen. Geen pil geslikt. Bier. Tegenwoordig mijd ik die dure, ommuurde gevangenissen. Dieptepunt was Strafwerk op IJburg. Dubbele hekken met zwart plastic. En zelfs twee wachttorens met bewakers bij de ingang. Brrr.

Piet Karbiet | 08-09-23 | 11:19 | 4

Over een jaar of zo staan ze met een Heckler & Koch op die torens en knallen ze illegale toehoorders af.

Conan de Rabarber | 08-09-23 | 11:29

@Conan de Rabarber | 08-09-23 | 11:29: Dat gevoel had ik ja. En het hele stadsstrand voor een week afgesloten. Bizar.

Piet Karbiet | 08-09-23 | 11:35

@Zack Hooi | 08-09-23 | 11:23: Bij Metallica in de Arena stonden dronken fans gewoon te roken. Op het veld.

Piet Karbiet | 08-09-23 | 11:51
▼ 1 antwoord verborgen

Een festival voor ambtenaren en het dan vreemd vinden dat ze te lui zijn om te komen.

knutsel_ | 08-09-23 | 11:19

@knutsel_ | 08-09-23 | 11:19: Maar toch, zo'n meet&greet backstage pass om even tête-à-tête met Jesse Klaver over regenbogen, eenhoorns en elfjes te kunnen praten is de kans van je leven.

Conan de Rabarber | 08-09-23 | 11:23

Dit is bedacht door mensen onder invloed van drugs.

Deflatiemonster | 08-09-23 | 11:25

Dus, 'we' moeten de mensen "beter voorlichten", want zeggen dat drugs slecht zijn voor je donder en je verstand is niet van deze tijd?
Misschien is er iets mis met de samenleving, met de opvoeding, met de geestelijke gesteldheid van al die jongeren die kennelijk niet bij machte zijn om op een normale manier in het leven te staan.
Nederland is een narco-staat geworden, door bezopen tolerantie, door losgeslagen jongeren, door een krankzinnige 'gedoogcultuur' op drugsgebied.
De resultaten zijn navenant, wat alleen een volslagen debiel kan verrassen.

KeesBruin | 08-09-23 | 11:15

Wil je de sfeer op festivals en kermissen kunnen behappen dan dien je je ook suf te slikken of helemaal klem te zuipen, anders is het niet te doen.

leo59 | 08-09-23 | 11:15 | 2

Wat dacht je van het altnernatief? Niet naar festivals of kermissen gaan, geen drugs of drank gebruiken, fris blijven en nog geld overhouden ook.
Ik weet wel wat ik kies.

KeesBruin | 08-09-23 | 11:18

Yogasnuivers die strak staan. Een contradictio in terminis.

Prieelvogel | 08-09-23 | 11:15

Uitgaan tegenwoordig is sowieso niet meer leuk. Steekpartijen, schietpartijen, vechtpartijen - Dat was er vroeger (< 2010) ook wel, maar zeker niet ieder weekend zoals intussen wel het geval is geworden.

"Maarrr het gekozen neo-liberale politiek (Open grenzen) beleid, doet ons land erg goed heurrr."

Zelf heb ik nooit pillen nodig gehad, er is genoeg dopamine (= De positieve energie die men zoekt) in jezelf te produceren zonder drugs in te nemen, zonder je gezondheid of leven te verkwisten ..

Nederlandop1 | 08-09-23 | 11:14 | 1

Hangt er een beetje vanaf welke muzieksmaak je hebt en op welke plekken je komt. Op een Metalfestival of techno festival gebeurt er zelden iets. Urban muziek daarentegen...

littlelebowsky | 08-09-23 | 11:26

Vroeger had je een tent van de GGD waar mensen hun pil konden laten testen en als het dan onveilig was of het was heel iets anders dan gooiden ze hem weg.
Maar dat mag niet, want dan promoot je veilig drugsgebruik.
Dus werd dat tentje van de GGD ingeruild voor een ambulance voor als iemand iets verkeerds had geslikt.
Aan mij allemaal niet besteed want ik rookte gewoon piepkleine stickies met hasj waar je maar één Rizla blauw voor nodig had. Met shag (tegenwoordig onbetaalbaar).

Osdorpertje | 08-09-23 | 11:14 | 14

@KeesBruin | 08-09-23 | 11:19: Dan kom je op het vlak van eigen verantwoordelijkheid als grondslag voor het recht op hulp.

Dan kan je iedereen die door eigen handelen zorg nodig heeft(door te roken, te drinken, door drugs, maar ook door oneigenlijk gebruik van gereedschappen(hameren met tangen, staan op tafels of stoelen ipv een trap), stuurfouten in het verkeer, oplopen van corona(had je maarthuis moetne blijven hè), hart en vaatziekten door te weinig beweging of diabetes door slecht dieet) alle zorg weigeren.

ReyNemaattori | 08-09-23 | 12:55

@ReyNemaattori | 08-09-23 | 12:55: Inderdaad, dan kom je op het vlak van eigen verantwoordelijkheid.
Dat is geen eenvoudige materie, dat geef ik direct toe. Maar "Bootvisser" verweet mij, dat ik niet over de consequenties nadacht. Waarbij mij direct opviel, hoe hier de consequenties, en de verantwoordelijkheid, op mijn bordje geschoven werden. Terwijl ik niet degene ben die drugs gebruikt en daardoor in de problemen komt.
En inderdaad, waar ligt de grens? Met roken is het al een heel andere materie dan met drugs, omdat je gewoon bij je positieven blijft, geen ongelukken veroorzaakt, etc. Wat dus anders is dan bij drank en drugs.
Je hebt alleen de kans, statistisch gezien, dat je eerder dood gaat. Maar daar wordt de samenleving niet armer van, integendeel, je kost minder aan aow en pensioen.
Hoe dan ook, ik heb het idee dat mensen vandaag de dag wel erg makkelijk vinden dat 'de overheid' of 'ze' de problemen moeten oplossen die ze toch echt helemaal zelf veroorzaakt hebben.

KeesBruin | 08-09-23 | 13:09

@ReyNemaattori | 08-09-23 | 12:55: Weigeraars van een vaccin tijdens een pandemie mogen wat mij betreft wel achterin de rij aansluiten.

Wiebenick | 08-09-23 | 13:31
▼ 11 antwoorden verborgen

Yeah right. Lekker normaliseren die drugs. Het lijkt het verkiezingsprogramma van D66 wel. De werkelijkheid is dat er geen beschaafd land ter wereld is waar je een gebruikershoeveelheid coke of xtc in je handbagage mag meenemen. De werkelijkheid is ook dat er een miljardenbusiness bestaat die aan de lopende band milieu-, gewelds- en levensdelicten pleegt, met de nodige schade voor de bovenwereld. Die miljardenbusiness, die lekker goedkoop kan produceren en verkopen want geen importheffingen, belastingen, accijnzen, premies voor werknemers, verplichte verzekeringen, BTW, die gaat dus echt niet toestaan dat een brave Hendrik de business overneemt.

We hebben drugsproblematiek uit de klauwen laten lopen door nooit de gebruiker te willen aanpakken. Terwijl het zo makkelijk is. Die Zuidasadvocaat of die hippe filmmaker zitten echt niet te wachten op een strafblad wegens illegaal drugsbezit. Bestrijden van drugsgebruik is veel effectiever dan bestrijden van de toevoer. Zonder vraag geen handel.

Professor Superhirn | 08-09-23 | 11:14 | 5

@littlelebowsky | 08-09-23 | 11:27: "dan doen 'we' iets verkeerds", zegt u.
En dan zijn 'we' de overheid, neem ik aan.
Maar laten we even bij het begin beginnen: wie doen er iets verkeerds? Die halve zolen die zonodig drugs menen te moeten gebruiken. En de politici die al decennia lang 'gedogen' prediken, zodat drugsgebruik in Nederland de gewoonste zaak van de wereld is geworden.
Je oogst wat je zaait, wil ik maar zeggen.

KeesBruin | 08-09-23 | 11:32

Geen beschaafd land, behalve Portugal.

ReyNemaattori | 08-09-23 | 12:57

@KeesBruin | 08-09-23 | 11:32: Definieer 'verkeerd'? De enige reden dat je dat als verkeerd kan bestempelen is omdat de wet 't verboden heeft... en die wetten bestaan krap 100 jaar: Het gros van de geschreven geschiedenis was er niks verkeerd aan wiet roken, paddo's eten, bier drinken of cocablad kauwen...

De meeste zoogdieren helpen zichzelf naar de kloten als ze daar de kans toe krijgen. Genoeg documantairens gezien waar apen, leeuwen en zebra's gegist fruit van bomen eten om 2 uur later in een lappendeken van roof en prooidieren hun roes uit te slapen. De drive van mensen om geestveranderende middelen tot zich te nemen is dus veel dieper dan onze soort.

Dan kan je dat met hand en tand bevechten in een War on Drugs die de prijs van drugs exponentieel doet stijgen naar mate de repressie hoger/beter is(en dús aantrekkelijker voor criminelen en dus te aantrekkelijker voor geweldadige criminelen): hoe meer je wint, hoe meer je de aantrekkingskracht tot de branche vergroot.

Of je zoekt een manier om iig de schadelijke effecten zoals criminaliteit, geweld, explosies, overdoses of onsanitaire omstandigheden te mitigeren.

De enige manier om dat te doen is overheidsregulatie. Je hoort zelden over sigaretten- en dranksmokkel, des te meer over drugsmokkelaars& uithalers, puur omdat er dure, maar legale, kanalen zijn om aan drank en sigaretten te komen.

ReyNemaattori | 08-09-23 | 13:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Tja, hoe komen die drugs nou naar Nederland?
Hoe!?

Is dit nog nieuws? | 08-09-23 | 11:14 | 1

Die worden toch gewoon in Brabant gemaakt?

knutsel_ | 08-09-23 | 11:14

Er staat een hek omheen, middels de vergunning vooraf bekend.
Ideaal scenario voor een - onregelmatige - inval met uitgebreide controle.

Harry.Langezwaal | 08-09-23 | 11:12

Blijkt dus dat metalheads het braafste zijn. Of het slimst.

rexmundi666 | 08-09-23 | 11:12

Toennemend (hard) drugsgebruik zorgt voor alleen maar ellende.. verkeersongevallen met dodelijke afloop (vaak onschuldigen), spoedopnames in het ziekenhuis, medische complicaties, ziekteverzuim etc...
Gelukkig wordt er niet gehandhaafd op druggebruik maar hebben we in Nederland de ideale oplossing voor dit probleem en dat is de andere kant opkijken of met een mooi woord "gedogen", hoeven we niet te handhaven en dus lekker goedkoop.

johnyl | 08-09-23 | 11:11 | 3

Denk anders, hoeveel mensen hebben een goed betaalde baan door het gebruik van drugs.
Denk aan medici, verslavingsdeskundigen, opvang, om er maar enkele te noemen, die zou je hun goed betaalde baan ontnemen door te gaan handhaven op drugs?

VW, alles ist vorbei | 08-09-23 | 11:16

Ik zie zeer regelmatig jongelui van finse inslag rondrijden met een ballontje in hun bek. Verkeerslichten en medeweggebruikers zijn slechts kleine obstakels...

4HoogAantWater | 08-09-23 | 11:29

@4HoogAantWater | 08-09-23 | 11:29: ik zie trouwens mensen op de gekste plaatsen met lege balonnetjes. Gewoon omdat, zoals een baby een speen heeft, hun ook aan zon ballon moeten lebberen.

sjef-van-iekel | 08-09-23 | 11:59

Ze staan ook allemaal zo raar te dansen.

J.Cash | 08-09-23 | 11:10 | 2

Die beatniks...

WasHetMaarMakkelijk | 08-09-23 | 11:41

@WasHetMaarMakkelijk | 08-09-23 | 11:41: ik zag laatst dat ze zich allemaal kaal hadden geschoren. Alsof ik dan niet meer zou zien dat het langharig werkschuw tuig is!

Shoarmamasutra | 08-09-23 | 13:39

Wat Mosterd zegt. Eigenlijk vreemd dat er "muziek" wordt gemaakt die alleen maar te verdragen is met een lading drugs.

knutsel_ | 08-09-23 | 11:09 | 3

Kijk ik ben een ouwe lul, maar ook met een wietje op is muziek toch een andere ervaring. Geen kwestie van verdragen, maar van anders beleven. Als ik nu 20 was geweest zou ik ook meedoen met het pillen gebeuren denk ik.

Kaal-dik-en-lelijk | 08-09-23 | 11:11

En toch behoren techno liefhebbers tot de intelligentste mensen.

Trekhaas | 08-09-23 | 12:31

Het gaat niet om verdragen maar om nog meer te kunnen dansen dan anders fysiek haalbaar

Shoarmamasutra | 08-09-23 | 13:40

Ik durf te beweren dat een pilletje minder schadelijk is dan alcohol mits je er verantwoord mee omgaat.

Neksfieter | 08-09-23 | 11:09 | 11

@Wiebenick | 08-09-23 | 11:35: U leutert echt kul. U zit vol vooroordelen over drugs en ontkent de gevaren van alcohol. Doe eens een jaar zonder. Dan praten we verder.

Trekhaas | 08-09-23 | 12:34

@Trekhaas | 08-09-23 | 12:34: Kijk naar jezelf. Nergens ontken ik de gevaren van alcohol. Een biertje op z'n tijd is niks mis mee. Blowtje idem. Maar we hebben het hier over de excessen en de gevaren, niet over normaal gebruik van genotsmiddelen.

Wiebenick | 08-09-23 | 13:43
▼ 8 antwoorden verborgen

Kan prima toch? Ik heb ook altijd wel een paar stuks ibuprofeest op zak voor zo'n avondje.

De Bijsluiter | 08-09-23 | 11:08

De vraag is... hoeveel verslavingsproblematiek komt er uit voort? Dus hoeveel % van de festivalgebruikers gaat ook doordeweeks en 'elk' weekend coke snuiven, GHB drinken of Ket in het voorhoofd proppen?

nerugaer | 08-09-23 | 11:08 | 6

Coke is wel een nare drug. Verslavend en ongezond voor lichaam en geest. GHB ook. Keta weet ik weinig van. Mensen zouden het bij XTC en paddo's moeten houden. Misschien een jointje voor wie dat leuk vindt, maar ik ben zelf geen fan.

Trekhaas | 08-09-23 | 12:36

@knutsel_ | 08-09-23 | 11:43: Klopt. Ik denk dat verantwoord gebruik / gebruik met mate weinig kwaad kan, maar dat is jammer genoeg niet voor iedereen weggelegd.

Johnny_Hoogerland | 08-09-23 | 14:58
▼ 3 antwoorden verborgen

En vervolgens met de strakke kop in de auto stappen met alle risico's vandien. Of komt iedereen met de bus?

R. Skickr | 08-09-23 | 11:06 | 4

@Prieelvogel. U kent uw klassiekers!

Kaal-dik-en-lelijk | 08-09-23 | 11:18
▼ 1 antwoord verborgen

Festivals verbieden in 3,2,1..

zwenkwieltje | 08-09-23 | 11:03

Schuld van Colombia

RickTheDick | 08-09-23 | 11:01 | 3

Nee, van Poetin. Of Trump.

zwenkwieltje | 08-09-23 | 11:04

Beetje pil komt gewoon uit Brabant Jonguh!

Shoarmamasutra | 08-09-23 | 13:37

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland