LIVE Tour - Geef de renners een VanMoof
GeenStijl Alp Services
Gaan we weer. Opnieuw een hele middag poepsaaie crack op televee. Urenlang de safety fiets voorop, en dan in de laatste 300 meter opeens een beetje actie. Bij NOS Dagbesteding (voorheen: Sport) weten ze van gekkigheid niet meer wat te doen, en maken ze maar filmpjes over twee Nederlanders die iedere dag de gele finishboog op- en afbouwen. Prima filmpje, daar niet van, want van de koers moet de NOS het niet hebben. Daarom stelt GeenStijl Alp Services voor dat iedere renner een VanMoof krijgt uitgereikt, en dat er aan de voet van de Joux Plane een werkende app en een extra accu klaarliggen. Kijken bij De Belg, Le Centre du Race, Eurosport, RADIO TdF of op Dione24. Hup Dylan Groenewegen!
GROTE VALPARTIJ: Koers geneutraliseerd.
Uitslag
HET IS KOERS
LOL, die brommer
Social
Social
Social
Reaguursels
InloggenJammer dat die motards het karretje van Pogacar in de poep reden, anders had ik het nog wel eens willen zien in die klim. Die motards voor straf zonder eten naar bed en morgen huisarrest.
Het lijkt wel het kabinet.
Ik had meer vuur verwacht, maar oké dit is ook goed.
Winnaar Rodriguez hangt aan een motor, die moet haast wel gedeclasseerd worden. Verder een mooie etappe maar de motoren hebben de koers enigszins bepaald.
Daar gaat Pogacar, maar Vingegaard knokt terug, spannend!
Heel spannend.
Het lijkt er nu op dat Vingegaard hem gewoon in beeld houdt, paar seconden er achter en komt er weer bij in de afdaling.
@Nuuk | 15-07-23 | 17:31: Dat zou inderdaad goed kunnen. Maar morgen is het geloof ik weer finish bergop, dan zou het wel eens beslist kunnen worden.
@Tashtego | 15-07-23 | 17:36:
Een seconde gepakt :)
Morgen kan zeker wel eens beslissend worden.
Tot nu toe is Jumbo - Visma goed bezig, ik denk dat pogacar zo dadelijk gaat toeslaan.
Superspannend!!
Ik mis het peleton
Jumbo-Visma rijdt super gedisciplineerd, daar zit een aanvalsplan achter.
Dacht precies hetzelfde, zou geweldig zijn.
Toch nog een beetje Hollands glorie die LED truck.
Jumbo- Visma gaat het peloton naar boven trappen.
Ziet er strak uit
@De_fluitlokker | 15-07-23 | 14:43:
Jazeker, ben benieuwd wat er vandaag in het algemeen klassement veranderd.
Het wordt een slachtveld , Bardet gevallen en uit de Tour.
Er zijn al 5 renners afgestapt deze etappe.
En nu doortrappen.
Was vroeger veel leuker met Stefan Rooks en Gert Jan Theunisse, beetje epo en lekker met de haartjes in de wind 80km p/u afdalen.
En die Franse berg die door Jan en Mien plus aanhang gekoloniseerd werd, eerpels en sjuu mee, hele dag piepers -en klaverjassen, met z'n alle Olééhéé! zingen en de renners tot vallens toe hinderen. Gouwe tèèdde!
Vingegaard zit al de hele wedstrijd van voor en gaat al vroeg aan na een uur volle bak koers terwijl het peleton temporiseert. Wat een klasbak, wat kan deze man stoempen. Sebas, hoe is het op de motor? Wielerjargon, erger bestaat niet.
Ik moest hardop lachen, bedankt hiervoor.
Pogacar is aan het linkeballen, op het vinkentouw. Hij is aan het harken. Ik hou er van.
@P-unit | 15-07-23 | 14:31:
En dat al op 50km van de meet!
@P-unit | 15-07-23 | 14:31: En zo meteen met het hol open ertussenuit kletsen.
Tour de france moet toch wel het ergste zijn voor een vanmoof eigenaar.... 150 fietsen die het wel doen....
Grootscherm aan en een biertje erbij, proost.
Eerste echte grote afspraak voor de klassement mannen. Dat er twee van Jumbo op de grond lagen helpt niet mee want dit is de dag die ze zullen hebben omcirkeld in het route boek om met de rit van morgen in gedachte eens een paar tikken uit te delen aan UAE.
Geniet u ook weer zo van de hele dag Dionne-tv? Kletsen en kletsen en kletsen, like there's no tomorrow! O wacht. Morgen wéér...
Benieuwd naar de bandenkeuze.
Eén- of tweestops?
Spannend!
De VanMoofs gingen spontaan op slot, giga valpartij.
Ik zie dagelijks al meer dan genoeg van dat wielrennerstuig als het weer een beetje goed is. Op de provinciale 80km weg kom je ze zelfs tegen omdat de heren het fietspad niet mooi genoeg vinden. In wat groter groepsverband is het helemaal ellende. Kamerbreed de hele weg in beslag nemen en als je dan even claxoneert, kun je middelvingers en een grote bek krijgen. Rotvolk en in wedstrijden elkaar vernachelen met doping als ze de kans krijgen.
Of ze spugen je auto helemaal vol. Rotvolk inderdaad.
@SNAFU | 15-07-23 | 13:49: De eerste die dat doet is flink aan de beurt. Spugen vind ik bijzonder ranzig en daarnaast respectloos. Dan lukt het me wel om compleet uit de plaat te gaan.
Ouwe zeur
@De_fluitlokker | 15-07-23 | 14:02: Vast wel en daarom kan ik hier van genieten. (indien Joris me toestaat)
youtu.be/-Queb6kgyiQ
@Kopieerapparaat | 15-07-23 | 14:10: Ik weet het, huisvaders op de wielrenfiets voelen zich de king of the road. Ik heb weleens ruzie gehad met zo'n malloot.
Leuk, zo'n rijdende apotheek.
Er doen nooit zichzelf als man identificerende vrouwen mee aan de Tour. Waarom niet?
Omdat zelfs de beste vrouw (neem Van Vleuten) op een dag als vandaag direct een uur buiten de tijdslimiet binnenkomt.
Grote valpartij? Een blauwetandslot van een VanMoof vloog op slot.
Rijden met de karavaan, valpartijen horen erbij.
Rond 14:55 uur komen ze door een gehucht dat 'Lullin' heet. Ja zeker, de vrouwelijke vorm.
Valpartijtje…
Gewoon opstaan en demissionair verder gaan.
Tour de Moof
Een vanMoof en één extra accu? Ik denk niet dat de oplossing is dat een etappe langer gaat duren als je het op deze fietsen al saai vindt.
Het spektakel begint!
Chris Froome, die zonder fiets de Ventoux op rende, dat waren nog eens tijden.
Dat was idd best spectaculair!
Leuk, fietsen.
IS ER ook een transhomme classement?
De tour 'feminin' toch?
@wijsvinger | 15-07-23 | 13:25:
Ik pleit voor een ‘minder valide mensen’ klassement.
Het peloton rolstoelen down (nu pun) hill naar de finish.
*niet beledigend bedoeld
Ronde vam de eenbeners.
@Flightless bird | 15-07-23 | 13:34: met de rolstoel van de Alpe d'Huez af zonder remmen. Dat levert mooie televisie op.
@Kopieerapparaat | 15-07-23 | 13:57:
Waar is @timmeey! in de panelen als je hem nodig hebt?
Krijgt de etappewinnaar nog een kus van twee Franse schonen?
Nee. De rondemister gaat de TdF nog net te ver maar de dames zijn CU-proof gekleed en er wordt een gepaste Corona-proof 1,5m afstand gehouden.
Ik zag laatst een gozer erbij.
@Piet Karbiet | 15-07-23 | 13:39:
Standaard. Eén meid en één jongen. Er wordt niet gekust. Corona en zo.
Prachtige etappe, maar erger me al decennia aan aankomsten bergaf na een buiten categorie col. Waarom? Het heeft weinig zin om naar de top te sprinten als alles weer wordt teruggepakt in de afdaling.
Finishgelden. Morzine is een rijk dorp en bereid te betalen voor de aankomst. Daarom. Het dient geen sportief doel.
@_pacman_ | 15-07-23 | 13:19: i know, maar het blijft kut.
In een afdaling kan een hoop tijd gepakt worden, zowel terugpakken, maar dus ook uitlopen.
Het kan ook nog dat er op de laatste col echt strijd geleverd wordt en Pogacar bv echt gaat wegrijden bij Vingegaard, juist om met die winst over de finish te komen met de wetenschap dat in de afdaling de winst van boven op de col wat kan teruglopen. Ik denk dat hij vandaag voor het geel gaat.
@Nuuk | 15-07-23 | 13:46: natuurlijk kan het, maar Vingegaard is een goede daler dus Pogacar gaat denk ik niet als een gek naar benden als hij 15 seconden pakt op de top. Er zijn betere gelegenheden. Maar niks is uitgesloten natuurlijk.
@_pacman_ | 15-07-23 | 13:19:
Morzine is eerder een Engelse kolonie dan een Frans dorp.
@BobDobalina | 15-07-23 | 13:53:
Denk ik ook, maar weet hij bv anderhalve minuut te pakken dan kan het anders worden. Ik ben wel nieuwsgierig wat deze dag gaat brengen.
Vandaag krijgen we meer spektakel: Pogacar kan namelijk niet slechts de laatste 500m explosief aanvallen want de laatste 5k is een afdaling (waarin Vingegaard minstens gelijkwaardig is aan Pogacar).
En dan gebeurt er dus niks. Of hij moet al vroeg aangaan en hopen op een ruime voorsprong in de klim.
Door heel Frankrijk fietsen moet je maar zin in hebben. Daar ben ik veel te lui voor.
Ik pak ook liever het vliegtuig, kom je ook minder Fransen tegen (moet je niet met AF/KL vliegen natuurlijk)
@bergsbeklimmer | 15-07-23 | 14:12:
Rondvliegen boven Frankrijk heb ik niet veel gedaan, wanneer wel is het leuk om weer eens iets anders te zien. Die stomme Fransen moeten alleen niet het toestel met zijn neuswiel aan de grond vastzetten. (Nose tether/tie down) Nooit AF/KLM pax trouwens.
*kots emoji
Het opsporen van mechanische doping heeft geen prioriteit meer bij de internationale wielerunie UCI. Jean-Christophe Péraud, twee jaar geleden door de UCI met veel bombarie gepresenteerd als de man die de geheime motortjes in de fietsen moest opsporen, is door de wielerunie ontslagen. Er is geen mechanische doping, stelt de UCI. nos.nl/artikel/2339890-wielerunie-gee...
Goed idee, de pakkans is zielig.
Ontslagen worden met zo'n nobele opdracht. Alles voor de buhne.
Peptalk in het oortje, zou dat ook onder doping vallen...
Als ze op die bergen er maar een flinke klats op geven!
Wie rijdt er in de regenboogtrui?
Diegene die het kortste strootje trok.
Die doet niet mee aan de Tour.
Evenepoel doet niet mee.
Vrogger jongen, toen de Nederlanders nog wel eens wat wonnen! En wij nergens naartoe gingen zonder 'Radio Tour de France - Tourflits...' Met Theo Koomen was het helemaal genieten. Moeten we nu voor die oplichters van de Jumbo zijn?
Vroeger reed er ook nog wel eens eentje een ravijn in. Die kwam er dan onder de krassen van de struiken en blauwe plekken van de stenen uitgekropen om vervolgens op een nieuwe fiets te springen en door te gaan.
De mooiste sport van het jaar. Een sport welke geleefd wordt, met een cultuur, met ware atleten een totaal ontbreken van gejank en slachtofferschap, met valsspelen, elkaar helpen, een hak zetten, respect voor elkaar, de mens en de elementen.
Een sport, die als deze al niet lang bestond, verboden zou worden door bezorgd kijkende gezondheidszorg -en veiligheidsdienst ambtenaren.
Is dope ook valsspelen? Of je concurrent expres van de weg drukken?
Het is toch een doping sport? Niks geen mooie sport, dat is dames beachvolleybal
Doping is valsspelen, ik noem hem, het heeft ergens ook wel wat. Doping wordt overigens in elke sport gebruikt. Dat het bij de Tour/wielrennen een groot Ding werd heeft met de cultuur te maken. Ik kan er heel wat over uitleggen maar kost tijd. Gaat in ieder geval om Frans chauvinisme, Frans wielrennen in verval, opkomst Amerikanen, en ander niet traditioneel wielrenvolk.
Opzij beuken komt voor maar niet zo vaak als je blijkbaar stelt. Minder dan het snijden, botsen in autosport, het slaan, spugen, onderuithalen in voetbal.
Nog even doping: niemand wint een rit door doping. Je wordt er geen winnaar door. Het zal maximaal 3% bijdragen en dat is in topsport een belangrijke marge, maar wel een van de vele; goed materiaal, een sterke ploeg, voorbereiding, individuele kwaliteiten, eten.
@Nuuk | 15-07-23 | 13:21: nou Bjarne Riis won toch echt wel door doping de Tour de France. Armstrong overigens ook. Dat hele, iedereen deed het, gaat maar ten dele op want degene die het meeste risico nam, Riis, en het beste doping programma had, Armstrong, die had een enorm voordeel. Zonder kon je gewoon helemaal niet winnen in die tijd. Wat dat betreft zijn de tijden wel echt veranderd. Maar iedereen is tot het maximum geprepareerd met dokters verklaringen enzo. Eigenlijk heeft Ajax nog een Europacup te goed van Juventus want die zaten onder de doping in de finale van 96. Dat is toegegeven nadat het verjaard was.
@P-unit | 15-07-23 | 14:18:
Nee, ze winnen niet door doping. In hun tijd gebruikte echt iedereen doping. Een beter programma dan de ander kan iets helpen maar de marges van doping zijn klein waar het gaat om extra uithoudingsvermogen, meer rode bloedcellen. EPO doet bv niets in meer kracht. Het zorgt er voor dat je extra rode bloedlichaampjes hebt. Dat kan je ook met hoogtestage doen, maar kost je veel meer tijd.
Armstrong was individueel heel erg goed en bovendien een groot strateeg. Hij reed met zijn team de hele Tour voor ze moesten racen. Hij sloeg toe op belangrijke stukken in het parcours. Dan had hij ook een geweldige ploeg en kon secondanten laten aanvallen. De concurrentie moet dan terughalen, hij reed mee en dan weer, en weer totdat ze murw waren en dan ging hij weer.
Armstrong heeft hele leven beslissingen genomen, bv vroeg in de Tour onstsnappen in de Ardennen, was Luik Bastenaken Luik parcours. Leek ongevaarlijk maar veel klimmetjes, smalle wegen, bochten en ideaal voor wegblijven. Idem met gevaarlijke stukken voor het peloton. Hij zat dan voorin. Er is concurrentie weggevallen omdat die SP zich slecht positioneren en dan bij een valpartij tijd verloren. Daar was Armstrong zo goed in en dat tactische was zijn belangrijkste wapen. Doping, een goede fiets enzovoorts was leuk er bij.
@Nuuk | 15-07-23 | 14:33: en nu Riis. monsieur 60%.
@Nuuk | 15-07-23 | 14:33: Armstrong was inderdaad een heel goed coureur, met toen de beste ploegleider. En de hele ploeg zat in het programma. Wel wonderbaarlijk om van sprinter naar ronde renner te veranderen. Zonder het jaren lange doping programma was hem dat nooit gelukt. Was hij nooit zo dominant geweest met zijn ploeg. We hebben ons mooi voor de gek laten houden. Het is nooit een gelijk speelveld geweest. De klimtijden van bijvoorbeeld Pantani gaan nooit meer verbetert worden.
@P-unit | 15-07-23 | 14:45:
Verschil tussen Riis en Armstrong, en Indurain was dat Riis goed was, maar niet ver boven anderen uitstak. Die andere twee wel. Doping gebruikten ze allemaal en dat schijnt al heel lang zo te zijn. De jaren zeventig met Hinault, Zoetemelk ook. Er werd er geregeld eentje betrapt en die werd dan er uit gezet, volgend jaar er weer bij en niemand die dat erg vond. Hinault schijnt zich een keer terug getrokken te hebben wegens slechte knie. Niemand die het was opgevallen, wel dat hij wegens doping er uit gezet ging worden en dat was hij zo voor. Vervolgens werd Zoetemelk een keer geen tweede.
Het is uit de hand gelopen omdat Fransen geen rondes meer winnen. Ze hadden lang een surrogaat held, Richard Virenque want die won wel eens de boletjestrui. Geen echte prijs natuurlijk en hij werd door de echte grote jongens in de bergen weg gereden als het er echt om ging. Amerikanen ging tour’s winnen en de Fransen werden helemaal gek. Toen de Tour in Ierland was gestart werd er bij een routine douane controle in de buurt van Lille een auto aangetroffen met een man en vrouw er in en een enorme lading spul waarvan aangenomen werd dat het drugs was. Die twee moesten toen wel bekennen dat het doping was voor de Festina ploeg van Virenque. Die vrouw was zijn echtgenote, die man een arts van de ploeg. Enorme rel, de hel ploeg bekende en uit de Tour gestapt alleen Virenque zou van niks weten.
Dat is startsein geweest voor de Fransen om doping jacht te gaan houden want Fransen wonnen niet meer omdat de rest vals speelde.
Dan had je Duitsers nog met Ulrich en de media die er op dook. Duitsers snappen niets van wielrennen en accepteren geen doping en wilden niet meer uitzenden als dit zo bleef. Daar is de boel op de schop gegaan.
Niet omdat men er opeens achter kwam dat doping in het spel was. Dat was al jaren zo en iedereen wist het.
Prima om zonder doping te rijden, maar om nu het verleden als besmet te verklaren is raar en zeker dat Armstrong geslachtofferd is.
Doping is uiteindelijk echt maar een klein stukje voordeel en dat stukje wordt kleiner als iedereen gebruikt, en dat deden ze.
Peter Winnen heeft het er mede over in zijn prachtige boek Van Santander naar Santander.. echt lezenswaardig.
@P-unit | 15-07-23 | 14:47:
Ik had gehoord dat Armstrong goed kon sprinten en dat is altijd zo gebleven al was hij niet de allerbeste er in. Zijn trainers hebben hem beter gemaakt door dat explosieve er uit te halen. Armstrong heeft dat zelf onderkent; hij moest en zou overal achteraan, meteen reageren en dat kost kracht. Het is een tactische keuze geweest hem rustiger te laten rijden en zo kon hij de kwaliteit van ronderenner verbeteren.
Overigens was hij ook zo goed in de Tour omdat hij niet zoals anderen, veel andere wedstrijden reed. De Tour is het allerhoogste en hij wilde alleen dat winnen. Dat maakte dat hij zich zeer goed kon voorbereiden, ik zie daarin echt de basis van zijn hegemonie.
@Nuuk | 15-07-23 | 15:02: dat is allemaal wel zo beste Nuuk maar het is ook zo dat US postal het meeste uitgebreide doping programma had. Waar de rest ook niet aan kon tippen. Dat hoorde er blijkbaar dan ook bij in die tijd. Naast het talent en de voorbereiding. Men had een wagen die volgde met de doping en het werd meestal buiten de hotels vaak in de bus toegediend. Aan alle renners. Het was net zo goed verzorgd als al het andere. En daar was US postal het verst in. Niet als Boogerd zelf in de hotel badkamer epo prikken. Maar bloedtransfusie en dagelijks epo. Nogmaals. Zonder dat dopinggebruik was het zeker niet gelukt. En ja hij was heel erg goed. We zullen het wel nooit weten hoe het anders was gelopen.
@Nuuk | 15-07-23 | 14:58: Voor Riis was het normaal onmogelijk om de Tour te winnen. Dat was puur doping dat het mogelijk maakte. Heeft hij ook zelf bekend.
Zitten al die twittervrouwtjes al weer klaar voor de geile spandex met gladde kuiten-pr0n?
Die kleine magere schemielen, met witte kippenborsten? Worden ze hier niet ge*l van.
REAGEER OOK