Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Pieter Omtzigt niet naar BBB

Dat kan maar drie dingen betekenen

Na de val van het kabinet zei Pieter Omtzigt zich de komende weken te zullen beraden op zijn politieke toekomst. En die ligt niet bij BBB, lezen wij vandaag in de courant. Sterker nog, Omtzigtman peinst er niet over. Dat kan maar drie dingen betekenen. De Eik van Enschede:

A. Begint voor zichzelf
B. Gaat terug naar het CDA (of voegt zich bij JA21 o.i.d. Nicki Pouw-Verweij is ook rooms-katholiek)
C. Stopt ermee

A, B of C? Speculeren hieronder.

Reaguursels

Inloggen

Ik vermoed optie F: Functie elders

SaintNick | 12-07-23 | 20:00 | 1

Ha ha! Maar dat hoop ik niet. Ik hoop zo op A.

heppykemper | 12-07-23 | 20:24

Optie D en meest waarschijnlijke:
Daar horen we nooit meer wat van.

bdn01 | 12-07-23 | 19:51

Ik denk ook optie C.

Zalwelweer | 12-07-23 | 19:42

Ik vrees voor C, dat zou na Renske weer een enorme aderlating zijn voor de politiek.

Spiderman1 | 12-07-23 | 19:27

Een week voor een trainer ontslagen wordt zeggen ze ook altijd dat hij niet ontslagen wordt.

Drpepper877 | 12-07-23 | 18:50

C.

Op zijn best wordt hij een soort Pieter Lakeman van de politiek.

Fark Mutte | 12-07-23 | 18:36

C.

sjaakdeslinksesul | 12-07-23 | 18:12

Nu Leyten weg is, heeft ie vast geen zin meer om in z'n eentje de toeslagenkar te trekken. Hij stopt ermee. C dus.

tantesidonia | 12-07-23 | 17:40

Samen met Kaag de Bezempartij?

Verderkijkert | 12-07-23 | 16:51 | 1

Bezempartij? Haha, Kaag. Daar gaat helemaal niets goeds uit voortkomen. Uit helemaal niemand niet overigens, want Caroline regeren? Dat kan ze (nog) niet.

Vloberto | 12-07-23 | 16:57

Pieter Omtzigt is het perfecte kamerlid. Hij kan heel kritisch regeringsbeleid op inhoud beoordelen. Maar beleid beoordelen is iets heel anders dan beleid maken en er politiek draagvlak voor krijgen. Weet daarom niet of ik hem een goede minister of premier vind. Juist zijn onafhankelijkheid maakt hem een zeer waardevol politicus.

En een partijleider vraagt ook weer andere competenties dan van een kamerlid. Ik zie in hem geen leider. Dus ook als leider van een politieke partij heb ik twijfels.

Als ik hem was zou ik me weer aansluiten bij het CDA, met duidelijk de afspraak zich na de verkiezingen weer af te scheiden. De extra stemmen die het CDA krijgt, mogen zij houden. Gezien de impopulariteit van het CDA is dit een win-win situatie.

Willy_Wuiles | 12-07-23 | 16:50 | 2

Idioot voorstel.

Kattie | 12-07-23 | 19:05

Ik denk niet dat Pieter tot zoiets met voorbedachte rade in staat is. Maar het zou wel een geniale taktiek zijn!

heppykemper | 12-07-23 | 20:26

Kan hij niet als ZZPer, meedoen zelfstandige zonder partij?

MargauxGrandCru | 12-07-23 | 16:44 | 1

@MargauxGrandCru
Wat denkt u zelf?

demaup | 12-07-23 | 16:54

Als hij het torentje wilt is dit zijn kans. Hij is in potentie groter dan BBB en ook VVD met een 'redelijk' conservatief geluid. Ik zou er niet op stemmen maar is veel kiezerspotentieel in dat gebied.

TanteJuut | 12-07-23 | 16:21

A. En dat wordt gelijk zijn zwanenzang in de politiek. Een partij oprichten from scratch vergt 1 tot 2 jaar voorbereiding - geen 2 maanden die hij nu met aftrek van de zomervakantie heeft.
Toetreden tot een andere partij raakt aan zijn CDA-trauma, dan kan hij er uitgegooid worden.
Pieter wil echter niet de politiek verlaten en dus blijft A over.

Lopendbuffet | 12-07-23 | 16:06 | 1

Alsof hij nu op vakantie gaat als hij een partij gaat oprichten. Tuurlijk.

Vloberto | 12-07-23 | 16:57

Ik ga voor A....
Omzicht heeft wel zoveel inzicht dat hij zich niet aansluit bij de BBB wat toch wel populistische trekjes vertoond... Lijst Omzigt is in de maak vermoed ik en .... mijn stem heeft ie!

Dick-for-brains | 12-07-23 | 16:04

Binnen de Nederlandse politieke verhoudingen is (helaas) geen plaats voor "klokkenluiders". Volkomen onterecht natuurlijk, maar het is zoals het is.
Ik vrees daarom dat Omtzigt politiek zal verlaten. Politiek is een smerig vak. Liegen, bedriegen en meer van die ongein. Gebleken is dat Omtzigt niet op z'n plaats is. Tomeloze inzet in het bestrijden van smerige politiek, zeker. Maar welbeschouwd is het trekken aan een dood paard gebleken. Alle onfrisse, ambtelijke en politieke handelingen die aan het licht zijn gebracht zijn tot op heden niét tot een aanvaardbare oplossing gekomen. Gebleken is dat iemand wel gelijk kan hebben maar dat het krijgen van dat gelijk vrijwel uitgesloten is. Schoften blijven schoften en zullen er alles aan doen hun straatjes schoon te vegen. De slachtoffers van de falende politieke "elite" zijn nog steeds slachtoffers!Aan Leijten, Azarkan en Omtzigt heeft het niet gelegen. Het door en door rotte politieke bestel is daar debet aan. Ik zou er persoonlijk alle begrip voor hebben wanneer Omtzigt stopt en dat de goede man eens aan zichzelf gaat denken. Voor fatsoenlijke mensen bestaan grenzen. Voor politieke schoften helaas niet!

demaup | 12-07-23 | 16:00 | 2

Omtzigt is, met een goed partijprogramma, in staat een momentum teweeg te brengen dat de bezem door onze smerige politiek haalt en de politiek écht weer transparant maakt, in plaats van de loze woorden zonder daden van D66 die hen zoveel stemmen opleverde.

phantom2 | 12-07-23 | 16:54

C Hij stopt.

Jammer, want nu wordt het weer een coalitie die alle goede verkiezingsprogramma’s stopt om maar te kunnen regeren.

Cda wetenschappelijk bureau wilde de WTP niet. CDA stemde voor!

Wat heb je aan verkiezingsprogramma’s als er zoveel water bij de wijn wordt gedaan om maar te kunnen regeren.

Moestuinier | 12-07-23 | 15:46

Bij het CDA? Die kans is zeer klein. Alle goede mensen met wie hij na de laatste lijsttrekkersverkiezing aan de slag wilde zijn weg: Martijn van Helvert, Chris van Dam, Mona Keijzer, Gerard van den Anker. Allemaal weg, alleen Eline Vedder is er nog geloof ik.
Hij heeft het wel geprobeerd, samen met het clubje van Stichting Sociale Christendemocratie en AppeltjeEitje, maar het ene lijdt een zieltogend bestaan en de andere is gestopt. Ze zijn er binnen het CDA nog wel, conservatieve geestverwanten, maar gelet op zijn boek "Een nieuw sociaal contract" slaat hij niet een bestendig juiste toon aan.
In het CDA zal hij dan weer moeten opboksen tegen de Randstedelijke/protestantse kliek die zoals alle andere partijen (VVD, Volt, JA21, Demagogie66, BBB; tot op zekere hoogte CU) door en door liberaal is.
En dat is meteen ook het euvel, het maakt niks uit. Of hij nu zou aansluiten bij BBB, CDA of JA21, er gaat niks veranderen. Bedenk ook dat een deel van het kader van het CDA inmiddels is overgestapt naar BBB, dus het is lood om oudijzer.

Heurtebise | 12-07-23 | 15:28

Optie C oftewel functie elders.

Mahatma | 12-07-23 | 15:25

Ben heel benieuwd hoe men dat hier zou beoordelen, De Omtzigtman terug naar CDA, mits bezem erdoor.
Het heeft nogal een afbreukrisico.
Maar inmiddels snapt CDA wel dat ze zich door een paar idioten hebben laten kapen.
Dus intern met billen bloot en carte blanche aan De Omtzigtman kan succes zijn.

Braco.me | 12-07-23 | 15:16 | 1

Lijkt me de beste optie.
Voor zowel CDA als Pietert.

vander F | 12-07-23 | 18:25

Het CDA zoekt nog een lijsttrekker, schijnt.

Charles Swietert | 12-07-23 | 14:58

Ik heb eens gekeken bij de Kamer v Koophandel (KvK) naar de naam Omtzigt... ik kwam iets tegen van Fractie ondersteuning en Omtzigt Beheer.... of dat hij al een nieuwe partijnaam heeft gedeponeerd, maar die kwam ik nergens tegen, misschien zoek ik niet goed? www.kvk.nl/zoeken/

Keyboardspeler | 12-07-23 | 14:54 | 1

Die club is zonder zijn actieve bemoeienis opgezet op initiatief van betrokken burgers, om zijn activiteiten te ondersteunen en wellicht een partij op te zetten.
Of hij van deze diensten gebruik gemaakt heeft weet ik niet.

Wellicht zitten daar weer in een rommelhok opportunisten, die hopen op politieke baantjes, mocht hij zich voor de verkiezingen kandidaat stellen.
Daar weet ik niet van.

Milton_Styx | 12-07-23 | 15:03

JA-21 gaat em niet worden. Google hun standpunten maar eens. Daar zou hij ook gelijk lijsttrekker moeten worden. Hij is natuurlijk veel beter dan 'partijhopper Joost'. Joostmans was successupporter van LPF, EénNL, Leefbaren, Leefbaar Capelle, Leefbaar Rotterdam, FvD, waarna hij voor zichzelf begon met JA21.

dickwvf | 12-07-23 | 14:46

Met zijn zuivere manier van politiek bedrijven kan ie alleen bij de SGP terecht

Charles Swietert | 12-07-23 | 14:33 | 3

Dat zou een smakelijke ommezwaai zijn, die vriend en vijand verrassen zal.

Hij zal er veiliger onderdak zijn dan bij BBB, die nog bij de groei en verwerven van stabiliteit diverse "ongelukjes"zullen ervaren, al dan niet door complotten van politieke tegenstanders of eigen onervarenheid.

Ik zou het toejuichen.
Een grote SGP zou het debat in kwaliteit doen stijgen, waar de valse nichten uit linkse, dus ook D66 hoek, toch uit een ander vaatje zullen moeten tappen.

Milton_Styx | 12-07-23 | 15:09

@Kattie | 12-07-23 | 15:38:

Uit beiderzijds politiek opportunisme, zou ik kunnen bedenken dat de Heere die daad van samenvoeging vermag te vergeven.

Ik kan me voorstellen dat vd Staaij en Omtzigt er wel een werkbare en acceptabele modus voor zullen kunnen vinden.

Milton_Styx | 12-07-23 | 15:41

Gaat naar SP

drfiets | 12-07-23 | 14:32

C.

Omtzigt vindt er niets meer aan, net als die dame van de SP.

De_fluitlokker | 12-07-23 | 14:28 | 1

Omdat zij, Renske Leyten, zo plotseling is vertrokken... zou je kunnen denken aan een samenwerking met Pieter Omtzigt.... als die 2 een nieuwe partij oprichten (daar was al ergens sprake van las ik ergens), met Renske als lijsttrekker en Pieter uiteraard nummer 2, zou die partij een geduchte concurrent kunnen worden voor alle partijen van links tot rechts.

Keyboardspeler | 12-07-23 | 15:00

Omtzicht bij JA21 zou geweldig nieuws zijn. Dan kan hij zomaar premier worden als Joost niet te ijdel is

Vleesverkopert | 12-07-23 | 14:21 | 2

omzicht

De_fluitlokker | 12-07-23 | 14:29

Als je het verschil in niveau in de debatten ziet tussen Omtzigt en de meeste anderen gok ik op politiek verlaten.
Net als voor Leijten is het trekken aan een dood paard.
In andere organisaties zie je het ook; als de kwaliteit en de omgang beneden een bepaald niveau zakken vertrekken de goeie mensen, en komt daar treurnis voor terug.

Harry.Langezwaal | 12-07-23 | 14:17

Eigenlijk is de man gewoon een soort slappe zak. Zeurt over alles, vaak wel terecht hoor. Maar neemt nooit enige vorm van beslissing. laat alles een beetje lopen en rekt zijn besluiten op als kauwgom. Kom op man doe eens helder en neem een besluit.

Gallendebejaarde | 12-07-23 | 14:12 | 2

Zo komt het ook op mij over. Wellicht is dat z'n christelijke inborst.

Wiebenick | 12-07-23 | 14:15

Hij zit waarschijnlijk nu weer tegen een 'burnout' aan.

Willy | 12-07-23 | 15:28

Pieter is te laat om nu nog voor zich zelf te beginnen. En ik denk dat hij dat evenmin ambieert. Hij verlaat de politiek en er zijn genoeg maatschappelijke functies die hij kan gaan doen. Hij zou goed zijn om de nationale ombudsman te worden of iets dergelijks.
Nee Omtzigt gaat net als Renske Leijten de politiek verlaten. Helaas maar het is niet anders.

Kattie | 12-07-23 | 14:11

Ik schreef het gisterenavond al, als hij voor zichzelf wil beginnen moet hij zes weken voor de verkiezingen een kandidatenlijst inleveren bij de kiesraad, dus dat zal begin oktober zijn. Ik denk niet dat het in die tijd nog lukt om een stuk of dertig goede kandidaten te vinden. Hij zal er wel mee stoppen.

Tashtego | 12-07-23 | 14:07 | 2

En dat is nog niet het enige.. hij moet ook in alle kiesdistricten (19?) x 30 ondersteuningsverklaringen hebben die de mensen op het stadhuis moeten invullen (ondertekenen), dus 570 mensen totaal.. en dus 19 mensen in heel NL hebben die in die districten het werk voor hem kunnen doen, de z.. g Partijbaronnen.

Keyboardspeler | 12-07-23 | 14:39

Wat ik gisteravond al schreef, het geweten gaat uit de politiek. Leijten, Pieter, blijft weinig meer over zo. En dan dat vreselijke activistische links. Nederland gaat er niet leuker op worden de komende jaren. Eigenlijk is het hier sinds het begin van de Corona elk jaar een stukje minder geworden. Niet best.

Graaisnaaiert | 12-07-23 | 13:49 | 2

Ach we worden weer een Noaberstaat. Is dat niet geweldig? Nooit meer alleen.

Duwbak_Linda | 12-07-23 | 14:05

Hee, we hebben allebei gisterenavond iets geschreven! Maar je hebt gelijk vrees ik.

Tashtego | 12-07-23 | 14:09

Beslissingen van Pieter kunnen van groot belang zijn voor anderen. Zo heeft Kaag voor zover ik weet nog niet haar vertrek aangekondigd, en als Pieter aan de zijlijn blijft heeft zij een 'tegenstander' minder. Rutte weg, Hoekstra foetsie, Heerema wieberen maar wat doet Kaag. Ziet zij mogelijkheden met GL/PvdA/Volt/CU etc.?

Broadsquire | 12-07-23 | 13:39 | 2

PvdGL is praktisch D66, maar dan met een nationale scope ipv globalistische.

ReyNemaattori | 12-07-23 | 13:42

Dan wordt het boeltje oppakken en vertrekken. De zegeningen van die neo-socialistische heilstaat zijn aan mij niet besteed.

Graaisnaaiert | 12-07-23 | 13:45

Pieter zal aan zijn eigen gezondheid denken, dus stoppen.

TheNox | 12-07-23 | 13:37 | 1

Het zou me niets verbazen, de man heeft het verdiend.

Quasi_Quatsch | 12-07-23 | 13:52

Pieter is meer iemand voor GL, als ik zo zijn asielstandpunten bekijk.

Après toi | 12-07-23 | 13:36 | 4

Eerder SP, werkt hij tot nu toe heel veel en goed mee samen.

ass-moral | 12-07-23 | 13:42

@ass-moral | 12-07-23 | 13:42: De SP heeft op dit punt de ratio allang losgelaten en huilt mee met de wolven in het bos.

Wiebenick | 12-07-23 | 13:46

Dan hadden hier naar toe al eerder electorale verschuivingen moeten plaatsen. Dit is niet het geval. Kijkend naar het electoraat is het natuurlijk vreemd dat met alle verschuiving sp hier geen vruchten van heeft kunnen plukken.

Cable | 12-07-23 | 13:46
▼ 1 antwoord verborgen

Het CDA bestuur gaat op de knieën voor twee personen.
Ten eerste zware druk op Buma in Friesland zetten om terug te keren naar de Haag en het MP schap bij winst te beloven.
Ten tweede voor Omtzigt om op de knieën excuus aan te bieden voor het verleden en tegelijkertijd ontslag aan te bieden.
Omtzigt wil toch geen MP worden en Buma is zeer geschikt. Het aantal zetels zal ontploffen ten laste van de BBB en D66 en ver boven het record

thesmul | 12-07-23 | 13:36 | 3

Aantal zetels zeker 50

thesmul | 12-07-23 | 13:36

U ziet ze vliegen. Er is geen een boer of aanhanger die terugkomt in het verraderlijke nest van het CDA.

Cable | 12-07-23 | 13:45

@thesmul | 12-07-23 | 13:36: u hebt vast een foutje gemaakt. U bedoelde 5 zetels in plaats van 50 denk ik.
CDA is verleden tijd of we het nu leuk vinden of niet.

Kattie | 12-07-23 | 14:03

Ik denk dat hij die hele bestuurscultuur spuug en spuug zat is en nu voor zichzelf kiest en stopt. En dat is doodzonde, maar heb ik alle begrip voor.

frickY | 12-07-23 | 13:31 | 2

Eensch.

dickwvf | 12-07-23 | 13:33

Waarvoor heeft hij dan geknokt? Nu is er een kans om veel meer macht te verwerven om zijn bestuurlijke en politieke vernieuwingen door te drukken en laat hij het afweten? Ik denk het niet. Hij zal ook bedolven worden met berichten om het vol te houden en echt het verschil te maken. De politiek in dienst van de burger en niet andersom.

dijkbewaker | 12-07-23 | 14:06

Dat kan maar een van drie dingen betekenen slaat als kopregel tenminste ergens op, daarnaast zijn drie dingen een uiting van een weinig creatieve geest.

bijna_raak | 12-07-23 | 13:28

Waarom ja21? Alleen maar omdat er een mede-katholiek bij zit? Ik kan iedereen aanraden om bij een kerk te gaan maar dan zou ik nog niet automatisch met je een politieke partij begin.

Barre_de_k | 12-07-23 | 13:25

Kuipers was ook geen D66 lid he toen hij minister werd. We gaan het wel zien, minfin of stas voor de toeslagen zou hij moeten gaan doen.

SailingDuck | 12-07-23 | 13:24

Is geen leider wel een goede technicus die BBB had kunnen ondersteunen.

Uw Verzekeringsadvis | 12-07-23 | 13:21 | 3

Volgens mij gebruik je de term technicus anders dan dat die normaalgesproken gebruikt wordt. Ik zie Omtzigt namelijk geen datakabeltjes trekken voor Caroline zodat ze sneller kan twitteren.

Barre_de_k | 12-07-23 | 13:26

Denk het ook wel. Echter zo´n nieuwe partij krijgt ook nog veel trammelant voor de kiezen. Daar stapt hij niet in.

ChalinaRosa | 12-07-23 | 14:40

Ik vrees dat het stoppen wordt, zodat in korte tijd twee van de meest fatsoenlijke kamerleden verdwenen zijn. Sinds Omtzigt terug is van zijn burn-out, maakt hij op mij een nerveuze indruk en niet die van iemand die de strijd aan kan gaan met het kartel.

Hetze Haatstra | 12-07-23 | 13:21

Optie A lijkt me niet verstandig. Hij heeft geen programma of visie, dus wat zou het voor partij moeten worden? Omtzigt belangrijkste verdienste is dat hij misstanden effectief aan de kaak stelt en zich niet met nietszeggende antwoorden laat afschepen. Goed dat hij dat doet, maar dan heb je nog geen partij laat staan een programma. Hij is bovendien onmogelijk om mee te werken, met name doordat hij geen focus heeft en veel te veel energie steekt in bijzaken zoals de sms'jes van Rutte. Eigenlijk is de enige selling point van Omtzigt de stemmen die hij oplevert, maar daarvoor betaal je wel een prijs.

Frits de Vriez | 12-07-23 | 13:19

Hoop heel hard op B.
A is echt politieke zelfmoord want dat kan ie helemaal niet handelen en waar haalt ie de mensen vandaan? De meeste CDA'ers zijn al naar BBB.
C Wachtgeld trekken..... zou het echt zo'n figuur zijn? Mag hopen van niet.

Behangdelul | 12-07-23 | 13:17

Hij heeft altijd netjes met het cda meegestemd en de cda-er die woord houdt moet nog geboren worden

rexmundi666 | 12-07-23 | 13:17 | 1

Hij bleef loyaal aan het cda tot het eind dus blijkbaar heeft hij wel zijn woord gehouden aan het cda toen hij tweedekamer fractielid was.

Barre_de_k | 12-07-23 | 13:20

Peinzen is heel diep nadenken. Hij peinst er niet over zou kunnen impliceren dat hij er lang uit is om zich bij de BBB aan te sluiten. De Nederlandse taal is soms zo simpel...

baarbar64 | 12-07-23 | 13:16

C. Pieter Jelles Domela Omtzigt gaat hagenpreken houden in den lande.

Duwbak_Linda | 12-07-23 | 13:03

Eigen partij oprichten is moeilijk. Waar valt ie competente mensen vandaan? Als ie dat doet wordt het waarschijnlijk een lpf-je.

Zatkniss | 12-07-23 | 13:02

C is het beste voor zijn gezondheid

B2 | 12-07-23 | 13:01

C. Hij stopt ermee.
Een nieuwe partij beginnen trekt hij niet meer.
Succes Pieter en bel Jorritsma even ze heeft nog een paar mooie banen voor jou achter de hand.

Regentenstijl | 12-07-23 | 12:58

Functie elders ?

HaaiBaai | 12-07-23 | 12:57

Lijsttrekker bij het CDA. Hoekstra en de Jonge zijn al weg, Monika Keijzer terug en hoppa, gaan met die banaan.

Tikkie Terug | 12-07-23 | 12:51 | 2

Eerst alle huidige CDA bestuurders de laan uit sturen.

Adriel | 12-07-23 | 12:53

Die hebben hem zo naar bejegend achter de schermen, hij zou wel gek zijn om nog wat te willen voor die achterbakse club.

Jan, Leiden | 12-07-23 | 12:59

Hoj gaat een lijstverbinding aan met de BBB, alle extra stemmen die hij krijgt gaan dan naar de BBB en hij kan gewoon als één persoon doorgaan. Dan zijn er genoeg zetels om fractieleider TimmerFrans steeds te neutraliseren.

Twee Jeetjes | 12-07-23 | 12:51 | 1

Dat kan niet wat je schrijft.... hij kan niet gewoon blijven zitten als onafhankelijk kamerlid, de kieswet zit zo in elkaar dat hij zich moet registreren als partij of groep, dan in het hele land in alle kiesdistricten (19 dacht ik nog steeds) 30 ondersteuningsverklaringen dus 570 mensen die naar het gemeentehuis moeten om een handtekening te plaatsen + een borgsom storten... ik vraag mij af of hij daar nog wel de fut voor heeft.

Keyboardspeler | 12-07-23 | 14:19

Hij stopt. Eerdmans is zo onecht dat ik me niet kan voorstellen dat hij bij die club gaat. Eigen partij is kansloos.

Zapata10 | 12-07-23 | 12:51 | 1

Helemaal eens ook wat Eerdmans betreft.
Hij stopt.

ChalinaRosa | 12-07-23 | 13:10

Ik krijg steeds meer t idee dat we van rampzalig naar catastrofaal afglijden. Alle enigszins competente politici bedanken voor de eer.

WibionFire | 12-07-23 | 12:48 | 3

We hebben ministers die totaal niet geschikt zijn.

Adriel | 12-07-23 | 12:56

Dat idee krijg ik ook. Dertien jaar Rutte heeft de morele rot in de Nederlandse politiek een enorme impuls gegeven.
Hoeveel capabele mensen, met kennis van zaken, en met een moreel kompas, én realiteitszin zijn er nog over?
Niet meer dan een handvol, schat ik zo in.

KeesBruin | 12-07-23 | 13:03

Dus nu krijgen we helemaal 3de keus. Iedereen die eigenlijk z’n vingertje opsteekt om te gaan plassen kan zomaar lijsttrekker worden

WibionFire | 12-07-23 | 18:48

Heeft z’n hoogtepunt allang gehad.
Kans gemist.
Pieter stopt.

Ruimedenker | 12-07-23 | 12:46

BBB is toch vooral een one issue partij die de belangen behartigt van voornamelijk het grote geld in de veeteeltindustrie. Ze zijn nu zo groot door alle proteststemmen tegen de coalitie (naast natuurlijk de ex-CDA boeren). Begrijpelijk dat Omtzigt daar weinig mee heeft.
Ik zie hem graag bij de SP, maar geen idee of hij dat zou zien zitten.

Kicksalot | 12-07-23 | 12:43 | 3

Hij had goed de B van Burger in die partij kunnen invullen

WibionFire | 12-07-23 | 12:45

Pieter heeft veel te rechtse opvattingen voor de SP. Hij heeft, denk ik genoeg van de Haagse politiek, net als Renske.

seasicksteve | 12-07-23 | 13:19

Heb je de memo van kalenderlandbouw niet gekregen? Het is de hele landbouwsector die op een onbehoorlijke manier wordt behandelt. Er is echt geen complot gaande om op BBB te stemmen, individuele burgers maken die afweging zelf.

Barre_de_k | 12-07-23 | 13:40

Omzigt stopt ermee en start samen met Renske Leijten de stichting " de ombudsmens ter voorkoming van staatsrechtelijke misstanden"

johnyl | 12-07-23 | 12:42

Omzigt stopt en hij wordt het hoofd van de rekenkamer of de waarderingskamer. Dat ligt hem veel beter.

Croisantneuf | 12-07-23 | 12:38

Het is wat je noemt een gemiste kans. Met Omtzigt op plaats 2 van de BBB zouden ze m.i. ergens tussen de 40 en 50 zetels eindigen.

Maar ik zou het op zich goed begrijpen als Omtzigt de handdoek in de ring gooit en lekker iets anders gaat doen; the man paid his dues, heeft een burn-out gehad, moest van Wopke 'gesensibiliseerd' worden, en toen eea niet lukte, moest hij weggepromoveerd worden naar een functie elders. Uiteindelijk is een functie elders ook het beste voor hem zelf nu, denk ik.

Dr_Johnson | 12-07-23 | 12:35 | 3

53, volgens de laatste peiling van Maurice.

Mbovenka | 12-07-23 | 12:55

De Nederlandse politiek is intussen een milieu geworden waarin alleen non-valeurs, leugenaars, niksnutten en ijdeltuiten het nog vol weten te houden.

KeesBruin | 12-07-23 | 13:05

@KeesBruin | 12-07-23 | 13:05: en blijkbaar schat je jezelf lager in omdat het je gewoon vrij staat om actief mee te doen aan het politieke proces.

Barre_de_k | 12-07-23 | 13:41

Gaat naar CDA

Nice1go | 12-07-23 | 12:34 | 2

Kan. Als voorman. Alle demonen van hem zijn daar weg nu. Ik vind het jammer, maar het is mogelijk.

DeJemelscheet | 12-07-23 | 12:52

C. en als iemand wachtgeld verdiend heeft is het Pieter
Wel jammer als ie vertrekt.

Dr.Utker | 12-07-23 | 12:32

Hij gaat naar Volt!

Blonde Nel | 12-07-23 | 12:32

Samen met Renske een soort controlerende partij oprichten.

Jos Tiebent | 12-07-23 | 12:32 | 2

Zou eigenlijk geen gek idee zijn. En dan de partij "De echte oppositie" noemen (geen afkorting, altijd volledig te noemen door De Voorzittert).
"En dan geef ik nu het woord aan de echte oppositie..."

John McClane | 12-07-23 | 12:34

Renske is onderweg om moeder te worden, kan nog net met haar 44 jaar.

Twee Jeetjes | 12-07-23 | 12:42

Gewoon professor of iets dergelijks, laat de politiek de politiek maar. Maar eerst eens een paar jaar wachtgeld zo als hier onder beschreven. Kan die eens rustig kijken in welke richting hij wil.

Schilder58 | 12-07-23 | 12:30

Sinds wanneer spreekt een woordvoerder de waarheid (hoop doet leven)?

Dubbelepunthoofd | 12-07-23 | 12:30 | 1

Inderdaad. We zullen wel zien.

Haberdoebas | 12-07-23 | 12:34

CDA: dan voor het eerst in mijn leven een stem op het CDA, mijn moeder zal een traantje wegpinken.
Eén van de weinigen die zich schaamt voor de 'bestuurscultuur' van het afgelopen decennium. Deze verkiezingsronde heb ik gezegd dat als hij blijft, dat hij op mijn stem kan rekenen, daar wijk ik niet van af.
Ik verwacht heus geen wonderen, die man heeft gewoon het correcte bestuurshart en dat is me wat waard tegenwoordig, een omslag van die verziekte verhoudingen.

Kouwe Kees | 12-07-23 | 12:27

C, ik zou niet op hem stemmen, hij zit nog steeds tegen Burn out aan

Stijlloser_from_NL | 12-07-23 | 12:27 | 2

BijnaBurnoutBeweging.

Wayfaring stranger | 12-07-23 | 12:31

Billen Borsten Beweging

Stijlloser_from_NL | 12-07-23 | 12:33

Ff lekker 5 jaar wachtgeld pakken joh. Je verdiend het.

Omebert | 12-07-23 | 12:26

Ik denk serieus dat hij het beste kan stoppen met die slangenkuil, die politiek heet. Laat hem genieten van een paar jaar wachtgeld, lezingen houden, boeken schrijven en misschien krijgt hij nog wel een (ere)doctoraat aan een universiteit, in Nederland of in België.
Het zijn tropenjaren voor hem geweest en ik gun hem van harte nog vele rustige en gezonde jaren.
Pieter strekte tot voorbeeld voor vele parlementariërs wat betreft de controlerende functie. Zo zal hij ook herinnerd worden.

Arnold Layne | 12-07-23 | 12:25 | 1

Eens!

Domenonredelijk | 12-07-23 | 13:42

Dat is jammer, want dat was de kans om BBB groter te maken dan de VVD. Niet dat ik verwacht had dat hij zich bij BBB zou aansluiten, slechts gehoopt.

Mocht Omtzigt wel in Den Haag blijven kan de BBB en de partij waar hij zich dan wel of niet aan toevoegt de 2e of 3e partij in grootte worden.
Dan wordt in dat geval die VVD helaas alsnog de grootste en kunnen die een cordon sanitair vormen met D66/GL PVDA/CDA/CU. Dan verandert er dus helegaar totaal niets! Alles bij het oude terwijl Rutte is opgestapt. Enige wat dat dan nog kan voorkomen is dat Pieter de Kamer verlaat in dat geval. Anders krijgen we dat cordon sanitair gedrocht van de VVD zeker!

Jan, Leiden | 12-07-23 | 12:23 | 2

Wees eerlijk, hoeveel vvd'ers gaan op een Turkse stemmen? (Denk aan het type sigaarrokende vijftiger dat op de hockeyclub van zijn dochter in een ballotagecommissie zit)
Dilan mag van mij trouwens best premier worden hoor. Ik vraag me af of de vvd achterban dat ook wil.

Barre_de_k | 12-07-23 | 13:42

@Barre_de_k | 12-07-23 | 13:42:
Ze blijven allemaal VVD stemmen, wanneer ze niet op haar willen stemmen, dan op de nummer 2.

Jan, Leiden | 12-07-23 | 13:53

Nachtmerrie: Hij wordt lijsttrekker van PvdAGroenLinks.

John McClane | 12-07-23 | 12:22

Optie D: De voorlichter vergist zich.

TheEgg | 12-07-23 | 12:22

Ik hoop toch zo ontzettend dat hij zich bij Ja21 gaat voegen! Kunnen we eindelijk die vernieuwing gaan krijgen die we zo graag willen!

DitLandIsKapot | 12-07-23 | 12:21 | 2

Nee, want dan verdelen de stemmen zich tussen BBB en JA21 en wordt VVD alsnog de grootste doe dan een cordon sanitair aangaan met CDA/D66/GL PvdA/CU.
Dan verandert er niks, het wordt dan nog erger!

Jan, Leiden | 12-07-23 | 12:26

@Jan, Leiden | 12-07-23 | 12:26: Beste jan, hoeveel zetels denk je dat CDA, PVDA/GL, D66 en de CU in November bij elkaar gaan halen?

Als het 40 a 45 zetels zijn mogen ze hun handen dichtknijpen... ik verwacht dat het CDA hooguit 10 zetels gaat halen, de combi PVDA/GL misschien 20, D66 12 en CU 4 of 5.

De VVD wellicht 25 zetels met *Jesulguss*... zit je nog maar op 65 a 70 zetels.... dan heb ik het niet over BBB gehad, misschien gaat zij wel de grootste worden in November, wie zal het zeggen.

Keyboardspeler | 12-07-23 | 14:03

Terug naar cda is onbespreekbaar voor de omtzigtfans.Die is hij dan kwijt.

van stampij | 12-07-23 | 12:21

Hahaha, ik heb even iets gemist maar waarom zou hij tussen die boertjes, havisten en halve wappies moeten gaan zitten? Ik ben geen fan van die man, maar dat gun ik hem ook niet.

BobDobalina | 12-07-23 | 12:20 | 4
-weggejorist-
Zgan | 12-07-23 | 12:58
-weggejorist-
HD50 | 12-07-23 | 13:06
-weggejorist-
pollens | 12-07-23 | 14:18
▼ 1 antwoord verborgen

Als hij voor zichzelf zou beginnen, zou hij vast miljarden stemmen binnenhalen, maar daarmee heb je niet ineens 23 Pieter Omtzigtjes in de Kamer. Dan heb je er nog steeds 1.

Overigens, ieder Kamerlid dat niet werkt als Omtzigt, zou zich kapot moeten schamen, En dan doel ik niet op uurtjes maken, want dat kunnen we allemaal wel.

John McClane | 12-07-23 | 12:20

Omtzigt stopt ermee en wordt burgemeester van Ootmarsum of iets dergelijks.

Althans, dat lijkt me voor zijn gezondheid het beste.

_pacman_ | 12-07-23 | 12:20 | 1

Laat hem dan maar burgemeester van Leiden worden!

Jan, Leiden | 12-07-23 | 12:29

Omtzigt is linkser dan het CDA. Waarom zijn mensen daar nu nog zo verbaast over?

MONKEYROTTERDAM | 12-07-23 | 12:19 | 1

In sommige opzichten slaat de links-rechts verdeling ook nergens meer op.

Barre_de_k | 12-07-23 | 14:08

Ik gok erop dat hij stopt en ergens een goede baan pakt.

der_feldwebel | 12-07-23 | 12:19 | 1

Toch maar een functie elders dus, hadden ze goeed gezien.

TurpinDick | 12-07-23 | 12:20

C. Valt toch niets te bereiken is hij achter gekomen ....

Der Schnitzeljäger | 12-07-23 | 12:19

Twee kapiteins op één schip, werkt ook niet.

Géén kapitein werkt ook niet.

Ik wens Pieter Omtzigt veel sterkte bij het bepalen van zijn toekomst.

Zomaarwat | 12-07-23 | 12:16 | 1

En een kapitein zonder schip komt ook niet van de wal.

HD50 | 12-07-23 | 12:38

Christenunie of Denk. Ook allemaal vrome menschen....

Degrelle | 12-07-23 | 12:16 | 1

Als hij naar de CU gaat, is hij voor mij af. Bij DENK wordt het lachen.

Ik zou me niet verbazen als hij gewoon voor zichzelf begint. De kieslijst is best moeilijk maar geen partij die hem past.

Of wellicht de SP. Hoe raar ook, dat kan nog wel. Wordt wel botsen maar dat zou beiden wel eens goed kunnen doen.

Maar ok, dat wordt hem ook niet. JA21 is te flets en we weinig intellectueel voor hem.

Het is moeilijk, maar als het makkelijk was geweest, was hij er allang uit natuurlijk.

Zomaarwat | 12-07-23 | 12:19

Hij gaat zeker niet terug naar het cda, ik denk dat ie voor zichzelf begint en dat er veel bekenden van weleer op zijn lijst komen.

Ome_BW | 12-07-23 | 12:15 | 5

Hij heeft ook al een paar keer gezegd dat hij niet terug gaat. Het zou hem ongeloofwaardig maken als hij dat nu wel zou doen.

General Dripple | 12-07-23 | 13:06

Wat dat voor een enorme klus is, heeft Fortuyn wel gemerkt begin 2002 (ik heb daar op de achtergrond ook aan meegewerkt).... binnen 2 maanden een partij registreren, een borgsom storten (weet niet meer hoeveel 1000 euro dat is)..... in alle districten (ik dacht nog steeds 19) x 30 ondersteunings-verklaringen = dus 570 mensen die naar het gemeentehuis moeten gaan om hun handtekening te zetten.

Dan nog een kandidatenlijst opstellen (minstens 30 personen), als je als Pieter Omtzigt bijna weer tegen een burnout aan loopt zoals we afgelopen week konden zien in het debat over hem.... de spanningen die dit teweeg brengt, als er ook maar 1 letter verkeerd is getypt in die kandidatenlijst, kan je overnieuw beginnen (is Fortuyn dus overkomen met die politieman die opeens niet zo zuiver op de graat was).. kortom Pieter : doe het niet, sluit je aan bij een reeds bestaande partij.

Keyboardspeler | 12-07-23 | 13:44

Zou Renske Leijten zich daarom al hebben vrijgespeeld?

sioux_ | 12-07-23 | 16:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Begint voor zichzelf … jaja. Met wie dan wel? Een partij beginnen is geen simpele klus voor iemand alleen. Ik denk niet dat Pieter dan alleen aan kan. Van de BBB dacht ik dat ook, maar dat bestaat voor een flink deel uit weggelopen CDA’ers geloof ik.

Bigi Bana Boy | 12-07-23 | 12:15 | 2

Dan wordt de kans best hoort dat hij toch stopt. Heel jammer want een geweldige volksvertegenwoordiger, maar hij heeft een burn out gehad is werkelijk ongekend schofterig behandeld door dat cda, d66 en vvd volk. Misschien dat hij voor zijn gezondheid er mee stopt. Leijten vond het ook wel genoeg en kan mij het voorstellen.

Nu een partij beginnen is een helse klus, of hij moet achter de schermen bezig zijn geweest, maar lijkt mij onwaarschijnlijk.
Terug naar het cda? Dat zou nog kunnen maar de rot zit er nog steeds in die partij en de macht daar is groter dan de populariteit van Omtzigt. Op moment dat hij daar weg ging was zijn populariteit al gigantisch en toch hield hij het er niet vol. Dat wordt niet anders.

Nuuk | 12-07-23 | 12:21

Dat wordt nog een hele klus voor BBB.
Caroline ziet er nu al overwerkt uit.
En een nieuwe partij heeft Altijd opportunisten, dwarsliggers etc. in haar geledingen. Dat wordt nog een dingetje.

ChalinaRosa | 12-07-23 | 13:14

We hopen op A maar hoe krijgt hij zijn lijst zo snel gevuld.....

pdvd | 12-07-23 | 12:14

OK, ben slecht in speculeren, maar in het kader van oude liefde roest niet zeg ik dat hij terug gaat naar het CDA.

Stuffed Human | 12-07-23 | 12:14 | 3

Lijkt mij wel het verstandigst, beter kapitein worden op een bestaand schip dan eerst nog een compleet nieuw schip ontwerpen, bouwen en bemanning aanwerven. Zal het CDA ook veel zetels opleveren.

FrankVeer | 12-07-23 | 12:20

Hij gaat never nooit naar het CDA terug. Zeer zeker niet zo lang daar nog dezelfde dwaallichten rondlopen die Hugo een prima minister achtten.
Een schoolmeester minister maken, het moet toch niet gekker worden?

Bakkeleures | 12-07-23 | 13:21

@FrankVeer | 12-07-23 | 12:20: Over schepen gesproken: Omtzigt met de Piratenpartij voor een open en transparante overheid?

BoerMetKool | 12-07-23 | 14:37

A. Gaat gewoon verder zoals hij dat nu doet.

LucaBrasi | 12-07-23 | 12:14

BBB gaat naar lijst Omtzigt, dat kan ook. 'Als de berg niet tot Mohammed wil komen, dan moet Mohammed naar den berg gaan'

TurpinDick | 12-07-23 | 12:13

Optie D

WellusNietus | 12-07-23 | 12:13

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland