Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

MinVWS betaalt BN'ers voor "optredens in media"

Volkomen normaal!

Hee dit is toch wel interessant. Het ministerie van VWS heeft afgelopen vrijdag (23 juni 2023) een wob-besluit van 29 september 2021 openbaar gemaakt. Ja dat leest u goed, dat is meer dan anderhalf jaar later, dus als u vindt dat dit oude koeien zijn dan moet u maar even bellen met de wetsovertreders op VWS. Maar goed. Zoals u weet betaalde ons ministerie verschillende BN'ers om mee te doen aan coronacampagnes, maar er blijkt dus meer te zijn. 

"Optredens in de media"

Het interessantst is misschien wel dat Frank van der Lende (ex-3FM DJ), Romana Vrede (ex-Zomergast) en Jörgen Raymann (ex-grappig) geld kregen van het ministerie van Volksgezondheid in het kader van de campagne "Deel je zorg". Van der Lende kreeg 13.974 euro, Vrede en Raymann allebei 7.260 euro (opzoeken of dit racisme is, red.) voor "Filmpje voor social media en optredens in media". Die filmpjes op sociale media zijn hierr te zien, en dat lijkt ons op zich niet zo vreemd. Maar zodra BN'ers in het kader van campagnes betaald krijgen (!) van de overheid (!) voor optredens in "de media" (!) wordt het toch wel een beetje gek, vinden wij als onafhankelijke bloggers. 

Ton voor Talpa

En zij zijn niet de enigen. Zo kreeg ook Koos van Plateringen geld voor zijn bijdrage aan de 'Dranquillo'-campagne. Van Plateringen loopt tegen iedereen die dat niet horen wil te roepen dat je leven echt veel leuker is zonder drank en plugt zijn door de Rijksoverheid betaalde podcast hierrr bijvoorbeeld via Insta bij RTL Boulevard. Maar doet hij dat nou omdat hij er echt van overtuigd is, of omdat hij 3.297 euro kreeg voor "PR activiteiten en podcast". Pepijn Lanen kreeg in het kader van diezelfde campagne 8.470 euro voor posts op social media. 

Grootverdieners in het lijstje zijn Willeke Alberti en haar kleindochter Estelle die 20.165 euro kregen voor een filmpje over "de waarde van ouder worden", die onder meer aandacht kreeg van LINDA, RTL Boulevard en Libelle. Ook Gijs Wanders (hahaha wie?) en Gerda Havertong kregen rond de 2000 euro voor advertenties in het kader van die campagne. 

En dan is er nog een deal met Talpa voor 105.149 euro voor een campagne over de maatschappelijke diensttijd. """Sterren""" Shaquille Polak,  Bonnie Nottroth, Kristina K, Vriendl00s, Thomas Brok (die ook meedeed aan de coronacampagne) en Jiami Jongejan deden in "tweede deel van het jaar verschillende uitingen". Brok en Jongejan waren zelfs (betaalde) ambassadeurs van de campagne en maakten een "dedicated video Youtube" en waren "betrokken bij aantal events". 

Compleet lijstje

(klikken voor groot)

Om niet

Toch lastig dit. Iedere keer dat er een aandachtszieke BN'er in de media opduikt met een of ander aandachtsziek verhaal, kan het dus ook zo zijn dat onze eigen overheid de BN'er betaalt om de aandachtszieke BN'er te spelen, maar dan met een door de overheid bedachte boodschap. Wij van GeenStijl vinden dat je niet normaal moet maken wat niet normaal is. Dus wij gaan zelf onderzoek doen! Binnenkort op de matten van de diverse ministeries: updates van dit Woo-verzoek over de jaren 2021, 2022 en 2023 (ex nunc). Uw bijdrage wordt gewaardeerd.  

Reaguursels

Inloggen

Voor hoeveel deelde Famke Louise haar zorgen?
Ik vraag dit voor een vriend.
youtu.be/_swivbEsD50

Osdorpertje | 26-06-23 | 19:57

Wanneer het Ministerie beslist om met alle beschikbare middelen het schijten op de stoep bij de voordeur te promoten,en bekende Nederlanders doen dit voor,gaat dat nog gebeuren ook.

De Profundus | 26-06-23 | 19:50

Wat mij nog meer verbaasd is dat het NOS-journaal er niet tussen staat.

mozaard | 26-06-23 | 18:16

Tot zo ver dus de gemiddelde BNer die goede doelen “steunt”.

Nuuk | 26-06-23 | 18:06

Gelukkig werd geen 1 Nederlandse influencer betaald om de volledig terecht corona vaccinatiecampagne te promoten.

Alles liep heel natuurlijk een heel eerlijk.

Echt waar.

Stinkendzadel | 26-06-23 | 18:06

Ik vind dat van Lanen eigenlijk niet zo erg. Niet chique, maar niet erg. *Zet ondertussen De Jeugd van Tegenwoordig - Pijpjes op*

Balzakius | 26-06-23 | 17:02

"Ook Gijs Wanders (hahaha wie?)..."

Ter uwer informatie; Gijs Wanders is een of ander systeemminkukel die 2000 euri voor niets heeft gekregen. Gijs lacht vast harder dan u.

Sans Comique | 26-06-23 | 16:16

Zo zie je maar, die DDR was helemaal zo gek nog niet! De mensen weten zo tenminste wat ze denken moeten. Het topje van de ijsberg!

Randys_Mind | 26-06-23 | 15:29

Iedereen die roept /riep dat NPO staats-propaganda is, heeft gelijk gekregen.

gaffelbaard | 26-06-23 | 14:30

Dit noem ik dus echt communisme/ dictatoriaal. Info pluggen door bekende mensen, hier had een sterretje moeten staan (*)Deze boodschap wordt u gebracht door...

boerk | 26-06-23 | 14:17

Die bn'ers zijn tegenwoordig een soort van verplicht om op social media kenbaar te maken dat iets wat ze doen gesponsord is. Laat ze dat dan voortaan ook maar verplicht melden wanneer de geldschieter de overheid is.

Quantum Suicide | 26-06-23 | 14:15 | 1

Juist. Bij mediaoptredens mag zo'n kennisgeving dan ook groot onder in het beeld verschijnrn telkens als de BNer in beeld komt: "gesponsorde boodschap door de overheid".

Kicksalot | 26-06-23 | 18:26

Maar Polen en Hongarije zijn vreselijk nepotistisch, hoor!

MAD1950 | 26-06-23 | 14:04

Zouden deze mensen die betaald worden door de overheid om campagne te voeren dat - als om hun mening wordt gevraagd - niet moeten melden, dat zij door de overheid worden betaald om een bepaalde boodschap over te brengen?

Als je op een billboard staat met de naam van je sponsor erbij is het wel duidelijk door wie je hiervoor betaald wordt. Maar in een TV-programma, heimelijk betaald door de overheid met een manipulatiedoelstelling, je analyse en mening delen is toch gewoon volksverlakkerij? Bij een beetje baan moet je standaard voor je je mening geeft aangeven of er sprake is van belangenverstrengeling. Waarom moeten en doen deze mensen dat niet?

Boeser_Onkel | 26-06-23 | 13:55 | 2

'Dit programma bevat door overheid gesponsorde mensen en meningen' zou een goede zijn.

sjef-van-iekel | 26-06-23 | 15:46

@sjef-van-iekel | 26-06-23 | 15:46: Inderdaad. Nadat de gesponsorde opiniemakers natuurlijk uit zichzelf hebben aangegeven door de overheid te worden betaald.

Boeser_Onkel | 26-06-23 | 17:54

Werk is werk. Het is gewoon een schnabbel. En er zijn budgetten voor gereserveerd door die goede doelen, dus waarom zou je het gratis doen?

tantesidonia | 26-06-23 | 13:53

Dit lijkt me gewoon vrije marktwerking. Alleen communisten kunnen hiertegen zijn.

funda | 26-06-23 | 13:53

Maar is het loon of onkostenvergoeding? Maar in elk geval raar wanneer je ergens achter een goed doel of iets anders staat je er dan ook nog geld voor krijgt wanneer je waarschijnlijk al goed bent bedeeld in loon? Tenminste, denk dat deze BN-ers toch nog wel aardig verdienen? Of toch niet?

Jan, Leiden | 26-06-23 | 13:51

Eerlijk gezegd heb ik 80% van die namenlijst werkelijk geen idee wie dat zijn.

HoniSoit | 26-06-23 | 13:36 | 1

precies. Alleen de naam John Wayne ken ik nog, van een paar jaar geleden, van Joep Meloen.

nobodiesunmighty | 26-06-23 | 19:49
-weggejorist-
Stinkendzadel | 26-06-23 | 13:27

Ouwe koeien dit. Maar juist daarom goed! De overheid maakt het zo stroperig dat het voor jullie soms bijna retesaai en bloedirritant moet zijn om dit te doen. Heel goed dat jullie dan toch doorzetten!
Pluim in de bips maar weer!

DeJemelscheet | 26-06-23 | 13:19

Joost, Xander, Twan en Frits zijn ook gewoon staats- c.q. kartelinfluencers.

Phantomas | 26-06-23 | 13:03

Het zou mij niet verbazen als dit ook in journalistieke programma’s van de NPO speelt, in Op-1 of ook in Jinek. Het zal de ombudsman een zorg zijn. Die heeft het veel te druk met de heksenjacht op Ongehoord Nederland.

Colin.Fart | 26-06-23 | 13:03

Aha, ze liggen dus aan het geld infuus. Ik snapte al niet hoe een meerdere keren op vakantie kunnen en dure autos kunnen rijden door totaal niks te hoeven doen. Feesten en de clown uithangen. Dom zijn en toch royaal kunnen leven. Maar dit geldt dus voor heel veel bnn'ers.

Meneertjehetheertje | 26-06-23 | 13:01

EN dat ge-Ketie Kotsie, wat denken
wij daar -inmiddels- van?

Verderkijkert | 26-06-23 | 12:59 | 1

Dat het ons door de strot gewrongen wordt als opvolger van het sinterklaasfeest.

MAD1950 | 26-06-23 | 14:02

Ik mis nog Johan Derksen. Die was mij ook een beetje té fel op de antivaxers.

DonBasco | 26-06-23 | 12:57

Ik wil een nieuwe U-boot.....Liefst nr:30

periscope | 26-06-23 | 12:57

Ik ben geen jurist maar dit kwam ik tegen in de voorwaarden van JijBuis ;

Belangrijk: Als je anderen inhuurt om je kanaal te promoten, moet je er rekening mee houden dat hun beslissingen van invloed kunnen zijn op je kanaal. Elke handeling die ons beleid schendt, kan leiden tot verwijdering van content of een kanaal. Daarbij maakt het niet uit of de handeling is verricht door jou of door iemand die je hebt ingehuurd.

We beschouwen betrokkenheid als legitiem wanneer een menselijke gebruiker als primaire intentie heeft om op content te reageren. We beschouwen betrokkenheid als illegitiem wanneer deze het resultaat is van bijvoorbeeld dwang of misleiding, of wanneer financieel gewin het enige doel van de betrokkenheid is.

Vooral die laatste zin geeft te denken.

Cunucu | 26-06-23 | 12:47

De eerste walkman, usa de eerste draadloze telefoon usa de eerste Airmaxen
usa de eerste running shoes usa de eerste cosmetische tandarts usa, we hollen in alles maar dan ook alles de Verenigde Staten achterna .. ook de politiek. Bereid U zich er maar op voor met die BNers en stompzinnige Influencer cultuur het wordt allemaal nog vele malen erger de komende decennia... De lowest common denominator moet en zal bediend worden door deze geldverkwistende overheid. infantiel stemvee is klapvee. ook hier. Helaas ;( www.youtube.com/watch?v=4P7QyJ7cUfs

Smoelensmid | 26-06-23 | 12:47 | 1

Als SONY en ook Philips bedrijven uit de VS zijn dan klopt uw statement over de walkman. historiek.net/sony-presenteert-de-wal...

Verder helemaal eens. De echte chaos komt nog.

DeJemelscheet | 26-06-23 | 13:33

Het zijn steeds dezelfden die duizenden euro's torgeschoven krijgen voor minimale inspanning. Er zijn mensen die moeten een half jaar werken voor €14.000. En zo'n langharige flapdrol krijgt het zo toegeworpen.

wapster | 26-06-23 | 12:46 | 1

Oh ja, maar wie zijn die mensen toch?

Kladderadatsch | 26-06-23 | 13:50

Postbus 51 infantiliteit

eentweehuppekee | 26-06-23 | 12:46

De betekenis van BN-er is dus gewijzigd, Van bekende Nederlander tot Betaalde Nederlander.

pete1023 | 26-06-23 | 12:45

Prima als jij je bekendheid wil verzilveren, en heel makkelijk met belastinggeld want de overheid evalueert toch nooit of hun actie enig succes heeft gehad.

Zeurders | 26-06-23 | 12:44

Jeetje wat betalen ze er beel voor. "Ik doe dit voor m'n vriendin" roept ze nog. Ammahoellah, ze doet het voor die €14.000 money money en meent geen fl*kker van wat ze zegt. Jürgen ook, traantjes laten voor €7000, allemaal fake. Dat heeft 0,0 invloed op mij. The mediabattle between Spartacus en die NOS-blondine met dat knotje (Iris de Graaf), dat is pas niet fake media.

Twee Jeetjes | 26-06-23 | 12:43

Misschien ligt het aan mij, maar als een boodschap van een zogenaamde 'BN'er' komt dan neem ik die juist NIET serieus. Dat komt misschien nog uit de tijd van de BioStabil, maar aan zulke rolmodellen heb ik totaal geen boodschap.

TurpinDick | 26-06-23 | 12:41 | 1

De Biostabil werd nog voorafgegaan door de Nico Haak armband. Heeft Nico met zijn elastieke benen weinig goeds gedaan. Hij stierf prompt aan een hartaanval.

JanVergoor | 26-06-23 | 12:45

Het ergste is dat die langharige flapdrol van een Frank allang een zeer ruimhartige uitkering van de overheid krijgt voor helemaal NIETS.

JJMS | 26-06-23 | 12:40

Rectificatie: "Raymann (ex-grappig)” Jörgen Raymann is nooit grappig geweest!

DonBasco | 26-06-23 | 12:39 | 4

Jawel! Ik heb een keer om hem gelachen, ik dacht in 2006 nog.

Zeurders | 26-06-23 | 12:46

Veel onderbroeken- en travestielol. Beetje goedkoop allemaal.

wijsvinger | 26-06-23 | 13:06

Heb een keer foto's van zijn huis gezien, hij woont er leuk van !

charles de gaulle | 26-06-23 | 13:13
▼ 1 antwoord verborgen

Ik las laatst, hier dacht ik, dat de overheid pittige bedragen betaalt aan WOO'ers WOB'ers die er dik geld aan verdienen. Sommige schijnen het puur om de centjes te doen want de rechter legt dwangsommen op, en de overheid maakt gewoon over.

Anderen zouden het doen om gewoon de bureaucratie/overheid dwars te liggen. Bijna de helft van het aantal WOO/WOB verzoeken blijkt ingediend te worden voor geen enkele journalistieke waarde. Gewoon geld scoren en treiteren.

In het kader van transparantie vind ik dan dus ook dat GeenStijl inzage moet geven in hoeveel geld ze al hebben gekregen van de overheid. Hoeveel geld aan dwangsommen ze de komende maanden bijschrijven op de balans, en hoe dat verhoudt tot de "kosten" van een paar BN'ers die gewoon ingehuurd kunnen worden door de overheid voor promotiefilmpjes of informatieve filmpjes. En hoeveel er is gedoneerd uiteraard.

Laten we wel eerlijk zijn. We willen transparantie is het niet?

GrandMechantLoup | 26-06-23 | 12:37 | 8

Kun je die, door u gewenste, info niet wobben?

Ride_On | 26-06-23 | 12:55

“Alle Nederlandse gemeenten tezamen krijgen jaarlijks minder Woo-verzoeken binnen dan de Britse stad Birmingham. En terwijl in Nederland de strijd over de openbaarmaking van stukken over het coronabeleid eindeloos voortsleept, zijn dat soort dossiers in omliggende landen al lang openbaar gemaakt.” Uit een stuk op FTM van dit weekend.

Het is een Nederlands probleem het gebrek aan transparantie en het tegenwerken. Het is stukken goedkoper gewoon te leveren wat er wordt gevraagd ipv te bedenken hoe kunnen we dit verbergen en oprekken.

TergDwergje | 26-06-23 | 12:59

De overheid levert nu eenmaal door het woud van regels allerlei mogelijkheden voor makkelijk geld zoals langlopende asielaanvragen en WOZ bezwaren. Daarnaast bestaan meerdere natuur- en belangenorganisaties bij procederen, via de rechter projectontwikkelaars dwars zitten en die het proces laten afkopen.

Gebakschep | 26-06-23 | 13:04
▼ 5 antwoorden verborgen

Bij alles wat je ziet of hoort in de media zou je je altijd moeten afvragen wie er belang bij heeft dat je het gepresenteerde tot jr neemt. Daar kun je erg cynisch van worden. Een ander optie is om hewoon de traditionele media te negeren. Zo heb ik van 90% van de genoemde namen in het artikel bijvoorbeeld geen idee wie het zijn of waar ik ze van zou moeten kennen. Waarschijnlijk mis ik er ook weinig aan maar kennelijk betaal ik er wel voor. Oh well. Er is wel meer waar ik voor betaal maar niks aan heb. Hoort er een beetje bij.

PolarWolf | 26-06-23 | 12:36 | 1

U heeft helemaal gelijk dat u zich altijd dient af te vragen welk belang een uitlating dient.
Maar ik word daar ook een beetje zuur van .
Net als met eten , alle labels , de e nummers.
De zogenaamde 0 spuitresidu groenten.
Allemaal om te verbergen dat een ieder tot het gaatje gaat om u en ik de centen uit de zak te kloppen

deathchant | 26-06-23 | 12:54

Betaalde Nederlanders.
Dat zijn die lui die de story nodig hebben om bekend te blijven en de overheid om inkomen te genereren.

elfenstein | 26-06-23 | 12:32

BN-ers, dat voor de minder gegadigen, i.e. laag IQ in Nederland. Maar goed, dat zijn ook de politici en ambtenaren die zich met de zulke mensen bezighouden, zijn zijn namelijk ook plebs.

Thoth | 26-06-23 | 12:31

Nou, lekker verdienen voor die BN-ers. Is niet erg zolang duidelijk is dat het een media opdracht vanuit de overheid betreft.

Veel ernstiger waren al die advertorials vanuit de overheid ten tijde van corona. Dacht je een deugdelijk wetenschappelijk artikel te lezen, bleek het gewoon een reclameboodschap.

Zoelense Hobbyboer | 26-06-23 | 12:29

Goebels betaalde niet voor propaganda

MargauxGrandCru | 26-06-23 | 12:29

Nou wil ik ook klinkende munten voor mijn uitlatingen , ook hier .
Ik moet nog even bekijken hoe ik de tarieven vaststel, maar u kunt alvast een voorschot factuur verwachten.
( Deze uitlating krijgen jullie cadeau)

deathchant | 26-06-23 | 12:29

Kind(s) van de rekening is hier natuurlijk de pa van Frank van der Lende. Die wilde misschien, toen hij nog bij zinnen was, helemaal niet vereeuwigd worden als de demente ballast van zoonlief.

kapoerewiet | 26-06-23 | 12:28

Hallo, geef geld!....

Is dit nog nieuws? | 26-06-23 | 12:27

Alles prima, zolang er een grote disclaimer bij staat: betaald door de Rijksoverheid. Maar dat ondermijnt dan weer de geloofwaardigheid van de boodschap, dus het lijkt me dat deze campagnes zinloos en duur zijn.

jan cioran | 26-06-23 | 12:26

Je hebt dus informerende overheidscampagnes, een weloverwogen, systematische poging om percepties vorm te geven, cognities te manipuleren en gedrag te sturen om een ​​reactie te bereiken die de gewenste intentie van de overheid bevordert.
En je hebt propaganda.

Het eerste doen wij, het tweede doet de ander. Alhoewel het tegenwoordig ook wel ‘nepnieuws’ genoemd wordt.

Samen hebben we in ieder geval wél corona verslagen, dat dan weer wel…

ratelaar | 26-06-23 | 12:26 | 1

Ja, en de 'artiesten' zaten in corona tijd zonder inkomsten, dus de ene hand vult de andere

Cunucu | 26-06-23 | 13:12

Payola, welke bekende DJ is er niet rijk van geworden?

Mr_Natural | 26-06-23 | 12:25

Eerst als overheid gebruik maken van het ontbreken Nederlandse regels en dan nieuwe regels in het leven roepen.

"Europese regelgeving en de Nederlandse Mediawet hebben invloed op de regels waaraan plaatsers van video’s op YouTube, TikTok en Instagram, zogenoemde video-uploaders, zich moeten houden.

Per 1 juli 2022 moeten bepaalde video-uploaders zich registreren bij het Commissariaat voor de Media en zich houden aan de regels in de Mediawet.

Doel van de regels is meer helderheid te bieden aan de kijkers van online video’s en ze te beschermen tegen schadelijke content. Zo moeten video-uploaders duidelijk zijn over commerciële boodschappen en minderjarigen beschermen tegen schadelijke content."

Youtube voorwaarden zeggen nu:
What do we mean when we talk about paid product placements, sponsorships & endorsements?
... Endorsements are content created for an advertiser (or for a creator's own brands if the relationship between creator/brand is not clear) with a message that users are likely to believe reflects the opinions of the content creator.
...
Heeft de overheid burgers aangezet om youtube voorwaarden te negeren?

Gebakschep | 26-06-23 | 12:24

De omroepen beboeten wegens sluikreclame, dan komt het geld weer terug.

Kroondop | 26-06-23 | 12:23

Ja, je moet nou eenmaal mensen betalen als je wil dar ze werk voor je doen. Dat is niet gek toch? Snap niks van deze "ophef". Je zou kunnen beargumenteren dat de marketingstrategie anders zou moeten, maar dat is een andere discussie.

TheManiac | 26-06-23 | 12:21

Mis Ali B in het rijtje. Die zet zich toch altijd in voor goede zaken? Overigens een tijdje niets vernomen van Ali B.

Xbitt | 26-06-23 | 12:19 | 2

Die kan maar even beter weg blijven.

Mr_Pikibelly | 26-06-23 | 12:24

Ga hem morgen even opzoeken ! Even vragen. Sky pool .

Hetiswathetis | 26-06-23 | 15:23
-weggejorist-
Longhorn | 26-06-23 | 12:18 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

poeteeto potaatoe , Putin heeft zijn trollenleger in Sint Petersburg en de NL overheid heeft semi BNers en TikTok influencers op de pay roll

HetOorAakel | 26-06-23 | 12:16

'Shaquille Polak, Bonnie Nottroth, Kristina K, Vriendl00s, Thomas Brok en Jiami Jongejan'. Euh... wie???

blikjegrolsch | 26-06-23 | 12:15 | 1

Ik heb geeeeen idee

Louter Leuter | 26-06-23 | 12:19

Elke euro die je spendeert aan Frank van der Lende is verspild.

Frits de Vriez | 26-06-23 | 12:14

Tsja ... om campagnes aan de man te brengen wordt er betaald. Dat is in het bedrijfsleven ook zo. Er zijn slechts weinig Nederlanders die alles gratis doen. Tot zover niks aan de hand lijkt me. Bovendien waarom zou de overheid niet moeten betalen en het bedrijfsleven wel ?

johnyl | 26-06-23 | 12:14 | 3

Omdat de overheid geen bedrijf is misschien? De overheid hoeft m.i. geen ideeën te verkopen aan de bevolking, daar is de politiek namelijk voor.

therealbraindump | 26-06-23 | 12:20

Bij het bedrijfsleven is het duidelijk dat een BNer wordt gesponsord. Moeten die influencers nu niet aangeven dat ze gesponsord zijn? Dat zou dan ook voor sponsoring vanuit de overheid gelden.

quazi | 26-06-23 | 12:24

@quazi... daar heeft u een goed punt. Zou inderdaad transparanter zijn.

johnyl | 26-06-23 | 12:34

Volgend jaar vinden we Carice en Herbers op deze lijst

HD50 | 26-06-23 | 12:14

"Jörgen Raymann (ex-grappig)"
Nein!!!
Nooit grappig geweest en zag zichzelf als de opvolger van Richard Pryor, Eddie Murphy en Chris Rock.

Patje | 26-06-23 | 12:12 | 5

@Grachus | 26-06-23 | 12:19:

Je kan zeggen wat je wil, maar Jandino liet zich niet betalen voor coronapropaganda. Integendeel: hij nam een in de publieke opinie impopulair standpunt in, en nam daarmee een serieus financieel risico. Daar heb ik respect voor.

HoogToontje | 26-06-23 | 12:53
▼ 2 antwoorden verborgen

In elk praatprogramma kan je dus een bn’er weghonen met de opmerking je wordt er zeker voor betaald door de overheid om deze mening te hebben? Flikker toch op man.

Colin.Fart | 26-06-23 | 12:12 | 1

Praat programma's zijn volledig gestuurd. Incl. de vragen die van te voren bekend zijn.

Regentenstijl | 26-06-23 | 12:15

Mijn labrador is pet influencer. Verdient zijn eigen brokjes en pens maaltijden door promotie en reclamefilmpjes op Instagram, maakt dansmoves op TikTok en meer. Zo gaat dat met moderne honden.

thanseeuwen | 26-06-23 | 12:12

Het is was me nooit opgevallen. Maar dat klopt. Van de meeste van deze "bekende Nederlanders" heb ik nog nooit gehoord. Geen wonder dat een mens ze niet herkent. Wat zonde van de centen.

jan-lul-de-behanger | 26-06-23 | 12:12 | 1

Ik huurde wel eens talent in voor presentatie. Toen gaf ik het liefst een internationale YouTuber of average-joe de kans. In plaats van een BNer. Maar deze hier zijn inderdaad wel echt van de mindere 'alles is content' rang. Als ik zo even doorklik op de namen. Stelt wel teleur qua waar ze voor staan. Het zielloze en materialistische druipt er helaas van af. Moet je voorstellen dat je deze figuren opgedrongen krijgt door een marketingagency. Als je op TikTok zoekt naar een willekeurige stukadoor of kok dan krijg je meteen mensen die veel meer sympathiek kunnen communiceren.

Hoe komt dat toch? Dat kundige normale mensen beter een boodschap kunnen brengen dan de selfie-talentjes. Eenmaal voorbij de 30 gaat dat toch echt te moeilijk worden voor ze. Dan willen ze door met hun influencercultuurtje, maar worden ze zo uit het veld gedrukt door de nieuwe lichting. De duizenden kinderen die hun voorbeeld overgenomen zullen hebben. We krijgen er geen zusters of leraren door, maar tenminste hebben we in de toekomst lekker veel podcasts en formats.

GeheidEenGeit | 26-06-23 | 12:57

Staat Sander Schimmelpenninck ook op de shortlist?

TurpinDick | 26-06-23 | 12:11 | 3

Hij heeft een pensioentekort dus hij kan wel wat kleingeld gebruiken.

BrutusBosch | 26-06-23 | 12:13

"Shortlist"... Puike woordspeling voor die zure dwerg.

Ommezwaai | 26-06-23 | 14:16

Die is vandaag op een disco feestje van zijn favoriete prinses

Hetiswathetis | 26-06-23 | 15:20

Alles is te koop, NPO, BN'ers of journalisten.
Niks nieuws onder de zon.

Regentenstijl | 26-06-23 | 12:11 | 1

Ik ben niet te koop, wel te huur.

Mr_Natural | 26-06-23 | 12:11

Als influencer of BNer doe je als of je van nature heel veel kan vragen voor je vertoning. Maar van binnen weten ze hoe enorm hun inkomen afhankelijk is van die lieve mannen op de E-mail. Die ja knikken en via een wonder 10k overmaken. Om een onmeetbaar lage toegevoegde waarde ervoor terug te krijgen. Gelukkig zijn er soms maanden of jaren geen sponsorgelden. Anders gedroegen ze zich nog meer verheven.

GeheidEenGeit | 26-06-23 | 12:10

10. Een tegen eenzaamheid. Verschillende influencers, om niet.

Om niet.
Ik krijg een Sywert-ja vu.

TonAlias | 26-06-23 | 12:09

Volgens mij hoef je dus niet eens meer bekend te zijn om BN'er te worden. Bij deze bied ik me aan als BN'er, voor al uw campagnes. 5000 euro per dag is mijn tarief.

TurpinDick | 26-06-23 | 12:09 | 1

de onbekende nederlander is in principe ook een bekende nederlander

NerdAlert | 26-06-23 | 12:22

Onze tv staat meestal uit, maar we hebben een BN-ner-scanner.
Zodra er een BN-ner in beeld komt zapt hij naar het volgende kanaal.
De Gordons, de Lindas, al die koppen die meestal toch niets zinnigs te melden hebben.
Niet-BN-ners zijn meestal veel interessanter namelijk.
Soms staat hij alleen maar te rond te zappen en dan zetten hem maar weer uit.

AdvocatusDiaboli | 26-06-23 | 12:09

Gasten met oorbellen en gouden tanden worden nu ingezet om het publiek te overtuigen. Welk publiek precies? De kampers? De wannabe piraten? De voetbalhooligans?

Ik wil graag weer terug naar de tijd van het polygoonjournaal. Alleen keurig jaren 50 Nederlands pratende mensen in pak die officiële boodschappen uitdragen.

BobDobalina | 26-06-23 | 12:08 | 5

Mijn opoe (= moeder van oma) ging destijds (=midden jaren 70tig) zich altijd keurig aankleden als Frits Thors of Rien Huizing in beeld kwam. Ze meende dat ze haar zagen zitten. Schattig toch?

Phantomas | 26-06-23 | 13:14

Met daarna een programma waarin Godfried Bomans door Mies Bouwman wordt geïnterviewd.

CLoVis | 26-06-23 | 13:15

De havermelkgeneratie. Die luistert alleen naar dit soort randfiguren.

Bakkeleures | 26-06-23 | 14:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik las Bonnie Rotten...

Fly-KTM | 26-06-23 | 12:06 | 1

Die meid ken ik, wat een feest op de rollerskates.

Xaffier | 26-06-23 | 12:17

Ik ben ook gebeld.
Maar mijn beltegoed was op dus liet ik m maar overgaan.

Kaas de Vies | 26-06-23 | 12:06

Eigenlijk is belasting betalen voor totale losers.
De echte winnaars zitten aan de ontvangende kant.

Flipper | 26-06-23 | 12:06 | 1

Inderdaad

Op het moment dat je bij de woorden:

- krediet
- schuld
- afbetaling
- rente

positieve associaties hebt zit je aan de goede kant

huh!? | 26-06-23 | 12:33

Betaald de media ook nog voor het optreden? De meeste "bekende" Nederlanders komen niet gratis opdraven.

voldemort | 26-06-23 | 12:05 | 1

Ja bij Mattijs kregen ze zo rond de 2.500 euro per "optreden".

Phantomas | 26-06-23 | 13:16

Een heleboel namen waar ik nog nooit van gehoord heb..... Heb ik iets gemist?

Spoorhaas | 26-06-23 | 12:04 | 8

@polderslootje | 26-06-23 | 12:23: Willeke Alberti, jazeker, die ken ik ook. Van 'Spiegelbeeld' en 'Toen je me kuste', toch? Dijken van platen.

Sans Comique | 26-06-23 | 16:28

@Sans Comique | 26-06-23 | 16:28: In zwart wit. Toen was ik vier.
www.youtube.com/watch?v=YWX2PSpy1TU
Ben blij dat we nu mooi beeldkwaliteit en internet hebben. Maar goed, toen wist je niet beter.

polderslootje | 26-06-23 | 18:30
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland