GeldBlog - Mislukte communistische aanval
Het is ongelofelijk dat een zo wreed en met mislukkingen doordrenkt gedachtegoed als het communisme vandaag de dag nog steeds aanhangers kent.
Het mooiste is nog dat de meesten niet eens weten dat zij het communisme aanhangen, want ze noemen zichzelf socialist of sociaaldemocraat. De achterliggende gedachte, dat de Staat het beter weet dan het individu en dus zowat elke beslissing wil bepalen voor het individu, is echter dezelfde. Het centralisme dat inherent aan is aan het socialisme heeft als eindstation per definitie het communisme, doordat de Staat steeds meer moet ingrijpen om de effecten van misallocaties (bijwerkingen van het beleid) te mitigeren danwel weerstand de kop in te drukken. Maar het communistische gedachtegoed is nu ook opgedoken op plekken waar je het niet verwacht.
Zo is de ChristenUnie al een tijdje ultralinks met een Jezussausje en recent kwam CDA-minister van de eeuw, Hugo de Verschrikkelijke, met het plan om huizenverkoop vergunningplichtig te maken voor huizen met een transactiewaarde van EUR 355.000 en lager. Het idee is dan dat de gemeente de verkoop kan blokkeren als het niet aan een gewenste persoon of entiteit is. Het idee is dan dat leraren, politieagenten, verplegers en waarschijnlijk ook parkeerwachters een huis kunnen krijgen tegen een lagere prijs in plaats van overboden te worden door rijke patsers.
Mijn hersenen sloegen vast bij zo'n debiel plan, want er is zoveel fout aan. Allereerst is de woningnood het ergst in de grote steden, waar EUR 355.000 een "arme koper" alleen helpt een garagebox te bemachtigen. Verder zal een gemeente mensen met een arme achtergrond juist willen weren ten faveure van voornoemde ambtenaren en semi-ambtenaren. Daarnaast zal een dergelijke limiet ervoor zorgen dat huizen die normaal voor EURO 300.000 over de toonbank gaan, nu voor EUR 356.000 zullen worden aangeboden. Iedere huiseigenaar die in de categorie daaronder zit, zal juist een prijsdrukkend effect meemaken, waardoor de hypotheek wel eens hoger kan uitpakken dan de waarde van het huis. Hierdoor loopt dat gedeelte van de markt vast en gaat het aanbod van zowel bestaande als nieuwe woningen in deze categorie omlaag.
Wat Hugo de Prutser tot nog toe heeft geopperd dan wel ingevoerd, heeft de huizenmarkt alleen maar verder op slot gegooid. Wat dat betreft, is Hugo de perfecte contra-indicator; elk idee van Hugo moet gekoesterd worden, want men weet dan precies wat er gedaan moet worden: het tegenovergestelde.
Social
Dit plan, waar gemeentes even bepalen aan wie u uw huis mag verkopen, had zowaar een Kamermeerderheid en was bijna aangenomen, ware het niet dat de PVV op het laatste moment een draai maakte. Deze partij was eerder een groot voorstander van het plan, wat maar weer eens aantoont dat de partij niet rechts is maar conservatief-links. Helaas blijven de media de PVV in de rechtse hoek plaatsten, want dat bekt beter en vergemakkelijkt het kaltstellen.
De reden dat het zo fout gaat met Hugo’s plannen heeft alles te maken met het blindstaren op de symptomen in plaats van de oorzaken. Nederland kent al vele decennia één van de zwaarst gereguleerde huizenmarkten in de wereld. Ergens zou er toch een lichtje moeten gaan branden, dat overheidsingrijpen juist niet de oplossing is, maar het probleem (samen met slecht monetair beleid door de ECB, overigens).
Social
Maar het proces dat hier gaande is, zien we niet alleen op het woningendossier; op zowat alle beleidsvlakken is er een duidelijke trend waar te nemen: er is steeds meer overheidsingrijpen. Zelfs de VVD heeft in haar program staan dat de overheid sterker moet worden. Nederland zit op een hellend vlak: waar het nu nog allemaal fun and games lijkt te zijn, wordt het steiler met de dag.
Of het nu een WHO digitale health pass is of haar nieuw verworven macht, een EU digitaal paspoort, de CBDC's, uitwisselen van info door banken, de toegang tot particuliere straatcamera’s door de politie, de verplichte zwarte doos in de auto, rekeningrijden, onder druk uitkopen van boeren, onteigenen van grondposities, afdwingen van vaccinaties/mondkapjes/avondklok, het censureren en beïnvloeden van nieuws (team misinformatie), het napluizen van transacties op Vinted door belastingdienst, het monitoren van alle transacties vanaf 100 euro, gemeentes te verplichten asielzoekers op te nemen, of mensen verplichten van het gas af te gaan, de lijst van totalitaire maatregelen is eindeloos.
Social
Dit alles is symptomatisch voor overheden waarvan het beleid steeds duidelijker faalt. Als tegenreactie wordt er nog meer ingegrepen, wat de zaken uiteindelijk verergert, waardoor de overheden nog meer zullen ingrijpen. De kiezers zullen uiteindelijk (de Nederlandse kiezer is wat dit betreft een slappe slome lamzak) ook steeds meer daartegen in het geweer komen, wat de overheid zal nopen om het gepeupel te onderdrukken en tegen elkaar uit te spelen: communisme als eindstation.
Omdat de meeste mensen alleen maar het huidige punt op de lijn bekijken in plaats van de richting en snelheid waarmee de maatschappij afglijdt naar een totalitaire staat, wordt bovenstaand snel afgedaan als te vergezocht (of erger). Ik noem het een gebrek aan visie, stelletje Hugo’s.
Reaguursels
InloggenVan iemand gekregen.
Geachte M van Meel,
Hartelijk dank voor de bevestiging dat bij de gemeente de linker hand niet weet wat de rechter doet. Ook de dubbele werkzaamheden zijn niet van de lucht en de processen niet op orde.
Heel fijn want dan kan er nog meer personeel ingevlogen worden en dat mag best wat kosten. Zo houd je een leger ambtenaren aan het werk op kosten van de ozb.
Waarom zeg ik dit? Tja. Waarom toch.
Op 2 juni is de erfpachtakte gepasseerd bij de notaris. Daarom zeg ik dit!
Maar klap dit mailtje lekker weg, we doen een plas pakken onze jas en alles blijft zoals het was. 1 minuut later alweer vergeten want ik moet toch ook met onzin mijn brood verdienen
Succes daar.
Toen Nederland nog een zelfstandig land was en de burgers zelf verantwoordelijk konden en mochten zijn, konden we wél jaarlijks bouwen, bouwen, bouwen.
Zie hieronder wat quotes uit troonredes uit de jaren ’60.
1961 - De activiteit op het beleid van de woningbouw heeft in het jaar 1961 een ongekend grote omvang aangenomen, ….. De Regering heeft een overschrijding van het aanvankelijk opgestelde woningbouwprogramma aanvaard.
Daarom moet ook voor 1963 rekening worden gehouden met het in aanbouw nemen van 90.000 woningen.
1963 - Alles zal in het werk worden gesteld, boven het in het bouwprogramma vermelde totaal van 90.000 woningen uit te komen.
1964 - Bij het thans bereikte produktiepeil moet het mogelijk worden geacht, dat in 1964 meer dan 95.000 woningen gereed komen. Voor 1965 zal het beleid gericht zijn op het in uitvoering nemen van 95.000 tot 100.000 woningen
1966 - Dit jaar zullen ongeveer 120.000 woningen gereedkomen. De Regering streeft ernaar dit niveau te handhaven. De achterstand zal dan binnen enkele jaren zijn ingehaald.
1967 - Met betrekking tot de woningbouw is het streven erop gericht in 1968 het bereikte niveau der jaarproduktie van 125.000 te handhaven.
Etc. etc. Dus het kán wel.
Let wel: het aantal te bouwen huizen was toen op een bevolking van nog maar zo'n 11,5 tot 12, 5 miljoen inwoners (i.p.v. bijna 18 miljoen).
Ja, bijna allemaal crappy huizen met zand ipv cement, vochtproblemen en kozijnen die in 1970 al waren weggewaaid indien niet vervangen.
Oh, en die kleinere bevolking helpt juist om dat mogelijk te maken; veel meer "vrije" ruimte.
Met het migratiesaldo wat we nu hebben zouden we iedere vier jaar een nieuw Flevoland moeten hebben...
Oplossingen? Krimp in het ambtenaren apparaat. Vol inzetten op handjes. Gebruik innovatie in de bouw (nog veel o.b.v. geleerd van pa/leermeester) zoals prefab icm (gedwongen) soepel beleid rondt tijdelijke woningen. Grote opvanglocaties in de polder met een hek er omheen voor onze cultuurverrijkers (mn de kanslozen).... en last but not least. Stop met framen / woke gebeuren / gesloten kringen, maar zet gewoon capabele mensen in de politiek ook al is het een bedreiging voor je eigen loopbaantje.
Minder overheid kan geen kwaad.
Als de zorg, politie etc moet inkrimpen met, volgens dezelfde politici, meer effectieve output, dan kun je je wel voorstellen wat voor een extra efficiëntie gewonnen kan worden via het ambtenaren/politiek apparaat.
Een win win situatie, wat een geweldige uitdaging kan en mag dit voor politici toch zijn, denkt u ook niet?
@donkieshot | 25-06-23 | 22:12: Mooie denkwijze. Als ze het goed met het land voor hebben wel ja...
Socialisten streven helemaal geen staatsvorm na waarin alles wat geproduceerd wordt van de staat is.
Ze willen alleen bewaken dat burgers een bepaalde minimum of redelijk levenskwaliteit hebben.
Wat overigens een randvoorwaarde is voor liberale ideeën, de mogelijkheid om je eigen leven vorm te kunnen geven.
Socialisten streven vooral een samenleving na dat er erg goed voor de Socialisten zelf gezorgd wordt. De landen met een te grote overheid en een zeer machtige belastingdienst zijn in beginsel socialistisch. Nederland in het bijzonder.
@Haberdoebas | 25-06-23 | 20:37: Strict genomen gaat socialistisch beleid over hoe kapitaal en welvaart wordt verdeeld en niet persee over de grootte van een overheid, toch? In theorie zou je dus een kleine, efficiente overheid kunnen hebben dat een socialistische koers vaart.
Super duper: helaas is een kleine overheid en socialisme iets wat niet voorkomt.
Toch fijn dat het dan de gemeente zelf is die dit jaar met 25% WOZ stijging mijn woning ruimschoots boven die 355k heeft gebracht....
Dat is dus het enige voordeel aan Hugo zijn regeling. Gemeenten zullen zelf de WOZ waarde moeten gaan drukken.
Importeer Afrika en andersdenkenden en doe net alsof je het niet begrijpt. Een prima mix voor een goede en duurzame toekomst. En dan te bedenken dat duurzaamheid het toverwoord is. Gelul dus
Blij dat ik al een paar jaar weg ben uit NL (en zelf 'import' ben geworden; alleen niet levend op de tiet van de staat). Van een afstandje bezien is het verbazingwekkend hoe extreem links NL is. OK, woon nu in Texas, is het andere extreem met zijn eigen problemen, maar ben liever baas over m'n eigen portemonnee en eigendommen zonder 50%+ tax
Haaselhof: komt goed, op het moment lopen een half miljoen mensen in Libië richting Europa.
Ik vertrouw op politici en hun mooie woorden.
Ik vond Hugo wel goed in Ghostbusters 2. Oh wacht...
Ik ken wel een Hugo met een pluisje...
@Flow_Snake | 25-06-23 | 19:59: Gizmo?
Ik heb 52 jaar redelijk succesvol mijn sporen verdiend in het bedrijfsleven en hoe ouder ik werd hoe meer mijn lijfspreuk werd: zodra de overheid zich ergens mee gaat bemoeien ontstaat er een mega groot probleem. Die structuren zijn niet oplossings gericht, maar hebben (partij) politieke vergezichten die niet op de werkelijkheid zijn gebaseerd. Wensdenken en de realiteit buitensluiten vertroebeld hun blikveld, met onhaalbare doelen als resultaat.
En tegelijkertijd hebben we honderden jaren aan geschiedenis waaruit je kan opmaken hoe bizar ondernemers/bedrijven zich misdragen jegens arbeiders én consumenten als ze daar de kans toe krijgen. Het is echt niet zo zwart/wit als overheid slecht bedrijven goed.
@TancredvanTiberias2 | 25-06-23 | 19:25: Niet alles is slecht aan de overheid maar de laatste jaren maken ze er een potje van. Ik denk dat het goed is dat er een overheid bepaalde taken op zich neemt. Bijv. nutsvoorzieningen en ook regelgeving m.b.t. basale zaken als arbeidsvoorwaarden of bouwvoorschriften. Op dit moment gaat de overheid zich met teveel zaken bemoeien en ook erg ingrijpend. Het maken van een kader waar een ieder aan zich moet houden en ook middels rechtsgang exessen ter orde roepen zijn een groot goed.
Tan: de overheid heeft een andere machtspositie dan een bedrijf.
Omgekeerd, zodra je het aan de markt overlaat ontspoort de boel ook weer op een perverse manier. Dan moet je niet de markt gaan afschaffen, maar zodanig controleren dat in elk geval niet een spoor van verwoesting gaat trekken, of ten koste gaat van een land. Voorbeelden genoeg vandaag de dag.
Misschien wordt het tijd dat we een schaduw overheid gaan neerzetten die wel probleem oplost ipv. creeert
Diaboli: bij een vrije markt hebt je een vrije keuze. Bevalt een product of dienst je niet, dan ga je naar een ander.
Vraagje, Als je als bemiddelde ouder een flat koopt in Amsterdam voor je zoon of dochter, om deze te laten studeren aldaar. Maar vervolgens deze verhuurt aan je kroost, zodat zij vervolgens ook huursubsidie krijgen, is dat nou links of rechts?
Dat is de linkse en rechtse broekzak vullen in oernederlands... parasiteren
Dat is dom. Lijkt mij.
Kan dit? Wordt er geen reparatiewet gemaakt? Ik sta er niet meer van te kijken als het ministerie dit gewoon laat bestaan
Is conform de regels, dus prima.
Dat wij moeten via de ruif moeten meebetalen aan die huursubsidie bedoel je, terwijl we dat geld ook hadden kunnen besteden aan handen aan het bed of blauw op straat?
@HoniSoit | 25-06-23 | 19:21: Ja dit kan gewoon. Enige wat je nodig hebt is een officieel huurcontract. Als je die kids echt wilt matsen laat je ze nt eens huur betalen.
“Het is ongelofelijk dat een zo wreed en met mislukkingen doordrenkt gedachtegoed als het communisme vandaag de dag nog steeds aanhangers kent.”
Als een redacteur opent met deze zin, ben ik al afgehaakt. Heeft u zich ooit verdiept in de grondbeginselen van deze ideologie? Dat is namelijk wat anders dan de uitwerking en misbruik daarvan…
De mens is van nature egoistisch dus hoe mooi het ook moge klinken het blijft zweven op gebakken lucht
Kapitalisme was vroeger ook geen pretje, bedoelt u dat? Dat hóóp,ik, want dat er radicale tegenstand kwam tegen onmenselijke uitwassen, is niet vreemd.
Als u doelt op produceren wat nodig is voor de mensen die dat nodig hebben en niet meer, dan lach ik u toch wel een beetje uit,
Dus, m.a.w., verklaar u nader.
Kd: de beginselen zijn onderdeel van een theorie die in praktijk niet werkt en miljoenen doden op zn geweten heeft.
De theorie is fantastisch. Noemt u mij één land in de wereld waar het communisme vrij wordt uitgeoefend. Eentje maar.
Kapitalisme heeft minder mensenlevens geëist dan een Lenin, Stalin, Mao, Pol Pot of Kim Dynastie. Sterker nog kapitalisme heeft meer welvaart gebracht voor velen. Iedereen gelijk gaat niet werken, een mens moet een doel hebben, een mens wilt altijd meer, een mens wilt altijd verbeteren. Communisme gaat tegen deze natuur in. Als het toch geen flikker uitmaakt wat je doet, dan doet de mens niet, kijk maar naar de 5 jaren plannen van de grote roergangers, een daverend succes.
@donkieshot | 25-06-23 | 19:29: breek me de bek niet open over het aantal doden dat ultra rechts en het fascisme op zijn geweten heeft. Nu weet ik dat Rusland door sommigen nog steeds gezien wordt als communistisch, geloof me: dat is het niet. Het is een ultrarechtse fascistische maffiastaat, met een ultrarechtse maffiabaas die hier in Nederland de nodige aanhangers heeft.
Ben: is dat je verdediging tov van het communisme? Bizar.
Bottom line is: het is een gedrocht van een idee.
@donkieshot | 25-06-23 | 20:15: ik verdedig het communisme niet, dat is inderdaad een gedrocht maar voel wel de behoefte om daar andere gedrochten tegen over te stellen. Daar komt nog eens bij dat ik de plannen van De Jonge helemaal niet communistisch vind in de zin van de schrijver van het artikel. Integendeel. Het zijn de goedkopere koopwoningen waarvan de gemeenten kunnen bepalen wie ze mag kopen. Laten die goedkope koopwoningen nu vaak in het bezit zijn van mensen die bepaald de geldpest niet hebben. Allesbehalve links of socialistisch of sociaal democratisch dus en al helemaal niet "communistisch", maar eerder onverschillig kapitalistisch. De lui met de minste centen mogen opdraaien voor het onvermogen van het kabinet.
@BenZen | 25-06-23 | 20:26:
Thx. Links en rechts in NL hebben elkaar al decennia gevonden in een kliek die de middenstand naait.
Je laten verleiden tot anarchisme versterkt die band.
Ben: reden van investeren in stenen was en is vanwege de lage rente. Een kunstmatig lage rente, opgetuigd vanuit Eurodisney om de schulden van de zuidelijke landen betaalbaar te houden. Dank ECB, voor een waardeloos monetair beleid.
Dat er vervolgens mensen met een paar centen, die niet tegen de wet, gaan investeren in huizen is misschien niet wenselijk maar wel begrijpelijk.
En nu wil onze prins schoentjes, de overheid, de vrije markt beperken voor iets wat het zelf heeft gecreëerd.
En dat is nog niet de grootste zorg, hier stopt controle op de vrije markt niet mee. Dit betekend enkel, meer overheid, meer regels. En daar ben ik zwaar op tegen.
@BenZen | 25-06-23 | 19:39: Het fascisme is een linkse, collectivistische ideologie, net als het nationaal-socialisme, het socialisme, de social-democratie en het communisme.
@PieterPan | 25-06-23 | 21:35: hier ga ik niet eens op in.
@PieterPan | 25-06-23 | 21:35:
De social-democratie valt er buiten maar voor de rest heb je gelijk.
@BenZen | 25-06-23 | 22:08:
PieterPan heeft wel een punt.
Communisme: internationaal socialisme.
Nazisme: nationaal socialisme
Fascisme: socialisme op buitengewoon autoritaire leest.
Enz.
Als je een aanhanger bent van één van de varianten van het socialisme zul je de aanhangers van de andere varianten verketteren. Want ze volgen een ander paadje en zijn van een andere bloedstroom.
Toch hebben al deze (en andere) vormen van socialisme een grote gemeenschappelijke deler: ze zullen vroeg of laat eindigen in totalitarisme.
nl.wikipedia.org/wiki/Totalitarisme
Een kanttekening voor de evenzo als communisten/revolutionair socialisten even domme dogmatische aanhangers van een neokapitalistsch systeem is op zijn plaats. Het marktprincipe dient de burger alleen breed onder een democratische rechtstaat die haar goed en handhavend reguleert waar nodig. Anders zal de vrije markt veroorzaken dat rijken structureel profiteren van armen in plaats dat de armen er ook voordeel van hebben en ruimte krijgen om op te klimmen. Pulitzer-prijs winnaar Maathew Desmond legde dat vorige week ter gelegenheid van zijn nieuwste boek Poverty by America nog goed uit. In Europa met haar welvaartstaten als de onze moeten we in de VS een waarschuwing zien in hoe het niet moet. www.docdroid.net/masGwRa/11zon-merged...
Indrukwekkend en schrijnend verhaal. Een situatie die niet of nauwelijks door nieuwe wetten en ander leiderschap veranderd kan worden. Daar is nog iets veel belangrijkers voor nodig, namelijk compassie en solidariteit die in de VS kennelijk vrijwel verleden tijd zijn. Laten we er inderdaad voor waken dat Europa niet dezelfde weg inslaat, maar de voortekenen zijn helaas niet gunstig.
Complimenten aan GS, dat ondanks mijn kritisch reaguursel ik niet ben weggejorist. Hulde !
'Vigo the Carpathian' uit Ghostbusters II. Toepasselijke keuze voor het bewerkte schilderij van Hugo de Joker.
Misschien kan onze Hugo zich 's een keer verdiepen in de vele 5-jaren plannen die ter linkerzijde van het ijzeren gordijn zijn bedacht, en natuurlijk de uitvoering en uitkomst ervan. Heel leerzaam !
Meer overheidsingrijpen is dus niet persee communisme. Het kan ook een geavanceerde vorm van corruptie zijn. Meer beleid, meer overheid, meer baan garantie. Het introduceren van bepaald beleid is dan ook een vorm van corruptie. Diegene aan de top zijn veelal enkel geinteresseerd in het behouden/versterken van de positie en als je ongeveer weet wat het politieke beleid gaat zijn de aankomende tijd dan kun je daar op inspelen en van profiteren. Geen complot, enkel een nuchtere kijk op de zaken.
Communisme is wanneer men een klasseloze samenleving nastreeft via o.a. intense markt regulatie en een zogenaamde eerlijke verdeling van kapitaal en dat zie ik momenteel niet gebeuren. Getuigen ook van het feit dat men liever grote sommen geld uitgeeft aan allerlei ideologische luchtkastelen en dus niet het 'oplossen van armoede' ten gunste van Jan modaal de arbeider, wat van oudsher dus wél op de agenda van radicaal links stond.
Zo radicaal was dat links nou ook weer niet. Spreiding van macht, kennis en inkomen.
Nou ja, weet ook niet goed wat je je daarbij moet voorstellen.
Je hebt zeker een paar goede punten. Het meningsverschil zal weer op de precieze definitie van 'communisme' neerkomen.
in Nederland maar ook in alle andere landen waarin het Angelsaksische economische denken leidend is. (In Nederland sinds 1980 ongeveer) is het standaard dat als de markt dreigt te ontsporen de staat als marktmeester gaat interveniëren. Niet om meer overheidsinvloed te krijgen maar om die markt te ondersteunen zodat het stabiel blijft. Een prachtig voorbeeld is het opkopen van abnamro en daarna dat concern weer naar de markt brengen. Ook dit ingrijpen op de woningmarkt heeft helemaal niets met links te maken maar met een ontspoorde woningmarkt die instabiel is. De Jonge doet gewoon wat de economische doctrine voorschrijft, namelijk ingrijpen op een markt die volledig ontspoord is. Of die maatregel zinvol is daarover kan natuurlijk een discussie zijn. Maar alsjeblieft kom niet aan met communisme of socialisme. Daar heeft dit niets mee te maken.
Ik lees uw eerste zin. Dat zegt sve ook niet.
Die corruptie gaat wel gepaard met steeds meer onvrijheid en dat riekt toch echt naar steeds meer overheid en dus communisme.
Zap: hij tornt aan het eigendomsrecht, dat is een dingetje binnen het communisme.
@donkieshot | 25-06-23 | 19:33: Hugo “mooie schoenen” de Jonge sloot mij eerst op in mijn woning, daarna dreigde hij aan huis langs te komen omdat ik niet wilde “dansen ment Jansen” en nu probeerde hij aan mijn huis te komen, dit heeft niks met communisme te maken mijn beste, hij heeft last van narcisme en komt vanzelf nog eens zijn gelijke tegen.
BadPat: Hugo is slechts onderdeel van de overheid. Schoenemans kan amper zn veters strikken, laat staan dit soort regels verzinnen.
Iek ben vlugteling. Iek wiel gratis huisj.
Waarom jullie niet snappen?
Huis staat klaar achter u meneer, snel sorry van koning omdat wij niet spreken uw taal.
@funda | 25-06-23 | 18:11: Ja maar, iek heb fijf kienderen, dus ik wiel grote villa. Jai mai bellen doen?
O ja, iek kan niks, taal niet goedt en iekke vroeger bananen eten. Jai baan voor mai?
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 18:18: en ja hoor, daar heb je de betweter weer. Ga bbqen of zo.
Laten we eens beginnen met nieuwe regels voor sociale huur. Terug naar de gedachte dat je geld krijgt als je er alles aan hebt gedaan maar nog steeds niet kunt voorzien in een dak boven je hoofd. Als volwassen mens heb je dan volkomen gefaald. Je bent namelijk niet in staat in de primaire levensbehoefte zelf in te vullen.
Dus: huurtoeslag uitsluitend voor mensen met ern full-time baan. Of een uitkering als wia of wajong.
Samenwonen? Beide werken, full-time, anders geen toeslag.
Huurtoeslag is er namelijk niet voor om te kunnen zorgen dat jij lekker 3 daagjes in de week kan werken en dat het geld wat je daardoor tekortkomt voor je huur door anderen wordt aangevuld. Huisdieren? Idem. Roken? Idem. Netflix etc? Idem. Vakantie? Idem.
Als normale volwassene moet jij een aantal zaken gewoon zelf voor elkaar hebben. Geld voor wonen, eten, kleding, vaste lasten, verzekeringen etc. Werk je full-time maar lukt dat niet? Dan toeslag. In alle andere gevallen? Zero fucks given.
En zo is het !
Ik neig een heel eind uw kant op. Als ik er nog eens over na zou denken ben ik het wellicht wel 100% eens.
Maar datzelfde geldt dan ook voor bijstand e.d.
Ik ben het in principe met je eens, maar de kosten die je dan bespaart moet je steken in handhaving, omdat de uitvreters van vandaag dan de criminelen van morgen zijn. Beter zou het zijn als de overheid geen geld uitreikt maar bed bad en brood
Helemaal met je eens maar….. Mensen zijn dom en achterlijk. Moet je eens inbeelden: de gemiddelde mens is een dom stuk hoop vlees, IQ is geijkt op 100 punten als gemiddeld. Dus gemiddelde mens is dus achterlijk en dan heb je 50% die nog dommer is met een IQ onder de 100 punten…. Gaan het dus niet redden helaas met je plannen.
Ook hier geldt: immigratiestop nu!!!! Benoem nu eens de olifant in de porseleinkast. De meeste sociale huurwoningen worden toebedeeld aan asielzoekers. Dit verstoort de hele woningmarkt. Waar zijn we mee bezig....
Uiteindelijk zal niemand iets bezitten,iemand wel,volgens klausz zscwab en het wef.
Is het je wel eens opgevallen als je in de zomer op vakantie gaat naar Griekenland of Italië dat je nergens hoofddoekjes ziet. Wat een rust en relaxte Europese uitzichten. Geen dame sin volledig nikab op netwerk die schoonmaken en geen woord Nederlands praten maar geweldig geïntegreerd en woke. Nergens in Europa is het zo een walhalla van onderdrukte dames omdat het zo goed staat voor de integratie. ….. duuuuuh
Gemiddelde uit de periode Verdonk vs wat gerealiseerd qua migratie sindsdien scheelt 1,5 miljoen mensen in Nederland...
Hugo heeft dit niet zelf verzonnen. Dit linkse plan ligt al tientallen jaren op een plank bij het ministerie en wordt weer eens van stal gehaald nu bijbouwen niet lukt en de immigratie onhoudbare vormen aanneemt.
"Daarnaast zal een dergelijke limiet ervoor zorgen dat huizen die normaal voor EURO 300.000 over de toonbank gaan, nu voor EUR 356.000 zullen worden aangeboden".
Je mag nul keer raden wat dan daarop zal volgen. Een probleem dat dan door een tweede kamer aanhangig gemaakt wordt en "gefixt" wordt, gewoon een kwestie van de wet die "gemaakt" is verder "tweaken".
Alleen maar meer meer meer meer regels. En niet alleen uit Den Haag. Ook de EU is zo´n regeltjestsunami die maar blijft beuken op de rots met bange burgers. Vreemd ook, dat er nog steeds mensen zijn die heel vaag een hoop vestigen op bijvoorbeeld een VVD die de regeldruk belooft te verminderen door te snoeien in "overbodige" regels en wetten.
Prima artikel over de ontwikkelingen van ons ooit zo mooi landje. Had zelf al jaren geleden willen vertrekken maar vrouw en dochters waren daar niet aan toe. Nu is het helaas te laat. Maar ik koester de vrije tijden van de jaren '70 - '90 die ik heb mogen meemaken. Dat blijft onbetaalbaar!
Vergis je niet. In de jaren zeventig was het even erg. Pas later werd de volkshuisvesting geliberaliseerd en vervielen allerlei vestigingsrisen
In de jaren '70 kon ik gezien mijn leeftijd nog geen huis kopen maar had ik al jongere zoveel meer vrijheden op elk gebied dan nu.
Ik wilde nooit vertrekken maar met de huidige politieke onbenullen wordt het wel heel erg aantrekkelijk. Het kan toch nergens slechter zijn dan in NL met de huidige politici
Heel even, ik begrijp dat u allen de rode horden al door de straten ziet marcheren en dat in de Noordoostpolder de goelags al geopend zijn maar:
In heel Europa heeft Nederland de meeste geprivatiseerde nutsvoorzieningen. In heel Europa heeft Nederland de meest flexibele arbeidsmarkt. Slechts twee landen in de westerse wereld kennen een gezondheidssysteem waarin concurrentie leidend is. Nederland heeft als EU lid de regel hou de overheid op afstand wat betreft economische beslissingen en loonmaatregelen het meest toegepast de afgelopen 45 jaar. Het valt nogal mee met de sociaal democratie, het socialisme en al helemaal met het communisme in Nederland. Deze maatregel van de Jonge komt juist voort uit rechts economisch denken. Immers, in vroeger tijden kende Nederland een enorme hoeveelheid sociale huurwoningen waarvan de overheid eigenaar was. Die hoeveelheid sociale huurwoningen is alhoewel het er best nog veel zijn in sommige steden enorm teruggedrongen als gevolg van de visie: We need a society of owners. (Thatcher) En de Jonge wil nu juist niet terug naar een overheid die echt het wonen voor mensen regelt. Daarom deze maatregel. Een vlucht naar voren omdat hij het niet meer weet. Een heleboel mensen weten het niet meer, maar met links heeft dit helemaal niets te maken.
Wie had het over links? Dit gaat over het communisme. Daar is niks links aan. Het is conservatief.
Het komt daardoor voor uit rechts economisch denken? Wat een onzin.
Dit is een hellend vlak, nog meer overheidsbemoeienis. Dat moet je niet willen. Het werkt ongelijkheid in de hand.
@JanBrel | 25-06-23 | 17:56: Als vreedzame anarchist moet ik je daarin gelijk geven maar communisme wordt nog steeds gezien als een linkse ideologie.
@donkieshot | 25-06-23 | 17:58: Hoe kom je daar nu weer bij? Als de markt het niet zelf meer kan oplossen moet de overheid interveniëren. Les 1 van de economische theorie van Hayek. En al ga je op je kop staan, die was echt niet links. (dit als antwoord op het failliet van het laissez faire economisch denken in 1929)
@Zapata10 | 25-06-23 | 18:00: De woning"markt"? Is er allang niet meer. Overheidsinterventies gaan dus helemaal niets oplossen als niet de markt maar de bemoeizucht van de overheid de oorzaak van het probleem is.
@Zapata10 | 25-06-23 | 18:00: Maar als die markt het niet kan oplossen vanwege die zelfde overheid ? We bouwen geen huizen meer omdat we dat niet meer kunnen door de regels, gaat de overheid die regels dan weer weghalen ? Of erger: als het de overheid uitkomt die regels zelf niet volgen ? Soort Stint dossier in het kwadraaat als u begrijpt wat ik bedoel.
@Muxje | 25-06-23 | 18:24: De bemoeizucht van de overheid? U bent vergeten dat Blok sociale woningen liet opkopen door buitenlandse investeerders. Inderdaad is wonen geen markt maar de idioten van CDA en VVD hebben dat er wel van proberen te maken. En zie daar de puinhoop.
@Vesta | 25-06-23 | 18:26: Het stikstof dossier is een afleidingsmanoeuvre. Er is bouwgrond nodig. Veel bouwgrond en dat moet goedkope bouwgrond zijn. De markt kan dat niet voor elkaar krijgen en daarom krijg je ingrijpen van de overheid. Daar gaan een boel mensen heel veel geld mee verdienen. Maar niet de mensen waar de socialisten zich druk om maken.
@Zapata10 | 25-06-23 | 18:00: Dezelfde Hayek, die vindt dat planeconomieën niet zo'n succes zijn?
@Zapata10 | 25-06-23 | 18:41: Dat weet onderhand half Nederland mag ik hopen.
En maar 70.000 mensen zonder paspoort binnen halen.
Zap: het gaat hier over inmenging in het eigendomsrecht. Dit komt niet voort uit rechts economisch denken, het maakt niet uit wie je er denkt te moeten bijhalen.
@JanBrel | 25-06-23 | 17:56: dat is uiteraard niet waar. Communisme is een extreme vorm van socialisme. Een grote overheid en weinig vrijheid voor het individu vanuit de gedachte dat wat goed is voor het collectief, goed is voor de meeste individuen. Dat zijn de kenmerken van links beleid.
Ah, ik dacht dat ze in China staatskapitalisme hadden. Hier verstandig socialisme. En dat alleen in Cuba nog iets te zien was van het oude communisme.
Maar volgens Sassen van Elsloo leven we overal waar extreem rechts niet aan de macht is, bv in het Amerika van Biden, onder het communisme. Tsja, in ieder geval is dat prettig voor de armen, zoals ook de SP en PVV inzien.
Ik denk dat er iets misgaat in je keukenblender, beste cugel.
Valt het u zelf niet op dat u er van alles bij bedenkt (er staat niets van in dit topic) om een punt proberen te maken?
W hebben hier geen socialisme. Op zijn hoogst sociaal liberalisme.
Zonder me in detail uit te laten over bepaalde mensen hebben we hier met name het probleem van politieke schizofrenie. Kort gezegd men wil wel de lusten van een sociaalstelsel maar niet de lasten. Sommigen, laten we zeggen libertarians, een soort van volwassen mannen die nooit de pubertijd zijn ontstegen en die ooit Ayn Rand hebben gelezen en denken dat het de holy grail is naar een succesvol leven vol met seks, vrouwen en vooral geld.
Alas. Zo werkt het niet. Ik begreep ze wel toen ik ook zo was, maar inmiddels ben ik ouder en wijzer geworden. Links is niet perfect, rechts ook niet maar het centrum in het midden is wel beter. De guldenmiddenweg. Scheelt een hoop ellende, criminaliteit en andere problemen die gepaard gaan met bittere armoede. Het kost wat maar dan sta je wel als land in de top10 van zo'n beetje alle lijstjes die indicator zijn voor een zeer goed leven.
Volgens mij zijn zowel de SP als PVV al jaren niet te spreken over over het debiele beleid in Nederland waarde cugel...
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 17:55: ah ja, de Finnen zijn de gelukkigsten op aarde maar tegelijk wel een bovengemiddeld hoog percentage aan mensen die zelfmoord plegen! Zulke lijstjes zijn leuk om te lezen hoogover maar in detail gaat het natuurlijk nergens over. Wat in het buitenland gezien kan worden als omkoping (bribery) of corruptie kan hier doodleuk gezien worden als lobbyen.
@goedverstaander | 25-06-23 | 17:55: tja, cugel
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 17:55: Waar kopieert en plakt u al die mooie verhalen van?
@Zapata10 | 25-06-23 | 17:55:
Je hebt helemaal gelijk! Ik wil dan ook alle commenters verwijzen naar de uitstekende tegel van Zapata10, na de mijne: hij brengt veel meer to the point feiten naar voren. Ik maak een strijdpunt, zoals
@goedverstaander | 25-06-23 | 17:55:
Ook al opmerkt. Ook de zeer gewaardeerde
@funda | 25-06-23 | 17:55:
Heeft een vergelijkbare stelling wat beeldender verpakt.
Wat dat betreft wil ik ook op de tegel van
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 17:55:
Wijzen. Zoals altijd uitstekend! @GU: ik weet niet wat hij misdaan heeft, maar hoe eerder hij van zijn zwitsal af is, hoe beter, denk ik.
Zijn punt is de middenweg, maar dat legt hijzelf het best uit. En daar heeft hij gelijk in. Ik zie ook het punt van Sassen van Elsloo wel, daarom pleit ik ook niet voor helemaal links, maar voor het midden.
@Kartelmaster2000 | 25-06-23 | 18:03:
Merkt terecht op dat PVV en SP tot de oppositie behoren. Maar dat maakt het punt van de, zoals ik al zei, uitstekende tegel van @Zapata10 | 25-06-23 | 17:52, hierna. De coalitie is, ondanks de aanwezigheid van de CU behoorlijk rechts.
@Hetiswathetis | 25-06-23 | 18:19:
Als ik toch even op mijn hobbyhorse zit:
De grote punten nu zijn de inkomensongelijkheid en het klimaat. Aangezien rechts daar niets aan wil doen zijn ze de culture wars gestart: probeer dingen te vinden waar je mensen boos mee kunt maken! Abortus kon de rijken niets schelen, maar daarmee konden ze de christenen achter zich krijgen. Arme witten opzetten tegen immigranten en zwarten: boosmaakwoord WOKE!! en ze vergeten dat ze eigenlijk gewoon uit de armoede willen door fairere arbeidsvoorwaarden. Maar vakbonden zijn in Amerika grotendeels verboden: communisme! Zoals SvE al zegt. Gender!!! Pedofilie!!!!! Dragqueens!! Ze perverteren onze kinderen!!! Alles om maar niets aan inkomensgelijkheid of het klimaat te hoeven doen. Dat is cultureel rechts. En die winnen. De SP en PVV vechten verloren gevechten voor economische gelijkheid. Rechts, gefinancierd door de stinkend rijken, heeft twitter speciaal opgetuigd om mensen boos te maken:
twitter.com/P_Kallioniemi/status/1672...
Hieruit zie je waarom Soros de boeman en Musk de held van extreem rechts is.
@Hetiswathetis | 25-06-23 | 18:20:
Volgens mij is Ndranghitiari geniaal: deze tegels zijn helemaal van hem zelf.
@goedverstaander | 25-06-23 | 17:55: Dat heet stromannen; je tegenstander woorden en uitspraken in de mond leggen en die dan gaan bestrijden. Oude techniek en opletten geblazen want als het niet raakt, ontregelt het in ieder geval.
Cugel: volgens mij lees je niet goed en reageer je overtrokken.
@donkieshot | 25-06-23 | 19:51:
&@Zomaarwat | 25-06-23 | 19:31:
Ik lees het wel, maar net als SvE wil ik een punt maken, waarbij ik niet netjes binnen de sve lijntjes blijf kleuren. Ik heb een punt van kritiek op het rechtse verhaal, hoewel ik ook best zie dat jullie een punt hebben: je kunt inderdaad Kaag als elitair beschouwen. Die het beter weet dan de "deplorables". Maar nogmaals: de rijken financieren rechts, want ze willen vooral poen verdienen en niets doen aan inkomensongelijkheid en het klimaat, dus roepen ze heel hard "woke", abortus, gender, pedofilie etc. Zodat niemand eraan denkt dat hij uitgebuit wordt. Oké, dan heb ik SvE iets breder getrokken. Maar daar komt het op neer.
Cugel: ik zie mijzelf niet als rechts, ik heb moeite met een door de overheid gecreerd probleem op te laten lossen via meer overheid en regels.
Ik verbaas mij regelmatig over het slechte geheugen van mensen, hoe snel men vergeet wie deze problemen veroorzaakt heeft en waarom.
@cugel | 25-06-23 | 21:23: Ik voel me wel rechts maar weet dat ik zeer sociaal voelend ben en zeker niet alleen maar met geld bezig, zéker niet, veel te weinig eigenlijk. Ik denk dat je dus iets te kort door de bocht gaat en wellicht de groep waar je een hekel aan hebt, en zoals je die omschrijft zou ik daar ook een hekel aan hebben, iets beter definiëren, want ‘rechts’ of ‘conservatief’ dekt die lading niet.
Hugo de prutser is wel een heel treffende bijnaam
Geen woord gelogen
Nog even over dat scheefwoonverhaaltje uit de jaren negentig; dat was de eerste keer dat ik echt duidelijk merkte dat je beduveld werd waar je bij stond. Overigens was het geen enkel probleem als je teveel betaalde voor een te slechte woning, uit een te laag loon. Om de een of andere reden is het ze toen ook gelukt om de huren van de hele sociale sector bijna te verdubbelen, om vervolgens de huurtoeslag te introduceren.
Waar was dat voor nodig?
De sociale huursector moest en zou een kopje kleiner, vanaf toen draaide de woningmarkt alleen nog maar om geld, geld.
Die scheefwoonmythe heeft me ook altijd verbaasd, alsof je inkomenscontroleurs bij de ingangen van de Lidl en de Bijenkork gaat neerzetten. 'Papieren bitte'.
@funda | 25-06-23 | 17:58: Bij de voedselbank is dat al het geval. Als je een tientje teveel verdient kom je er daar niet in.
@Here's Freddy | 25-06-23 | 19:11:
Onwaar. Je kunt met ieder inkomen bij een voedselbank aankloppen, als je uitgaven maar net zo hoog zijn.
Schaarste creëren door het importeren van miljoenen immigranten is gelukkig zo kinderlijk eenvoudig dat zelfs onze EU-politici dat lukt.
Dat is ze zeker gelukt. Zelfs een beetje te goed, de hele maatschappij wordt er door ontwricht.
@Here's Freddy | 25-06-23 | 19:15: Creëer eerst chaos om daar daarna orde te kunnen scheppen.
Het probleem met socialisme is dat uiteindelijk het geld van andere mensen op is.
-Margaret Thatcher-
Ze heeft gelijk.
Absoluut, hoewel het in het Engels fraaier was. En dat accentje.
Het kapitalisme kent ook zijn problemen hoor. En het socialisme is ver te verkiezen boven haar neo-liberalisme.
Onder het kapitalisme is iedereen gemiddeld welvarender dan onder het socialisme. #facts
@grietmetgroenefiets | 25-06-23 | 17:50:
Problemen, maar toch een superieur systeem die de meeste welvaart brengt, het beste in mensen omhoog brengt en ook zaken als vrije meningsuiting, democratie zijn direct gelinkt aan kapitalisme.
Puur kapitalisme heeft uitwassen als kinderarbeid en uitbuiting, en daar is het neo-liberalisme een reactie op; kapitalisme met oog voor gewone mensen en een rol voor de staat bij gemeenschappelijke belangen.
Dat neo-liberalisme een slechte naam heeft, komt door incompetente populisten als bv Jesse Klaver die geen idee hebben over de geschiedenis en inhoud van neo-liberalisme.
Socialisme is overal een ramp gebleken. Er zijn geen samenlevingen waar burgers er uiteindelijk zelf voor kiezen en kan allen bestaan met dwang. Vriendjespolitiek, inefficiënte organisatie, desinteresse en criminaliteit zijn de vruchten van het socialisme. Dat was goed te zien na de val van het communisme in Europa. Topfiguren uit de socialistische partijen graaiden voor een appel en een ei grote bedrijven binnen, vormden criminele organisaties zowel direct als bv politiek, zie Poetin.
@Nuuk | 25-06-23 | 18:05: In marktwerking kun je niet wonen.
- Naomi Woltring -
neoliberalisme.nl/neoliberalisme.nl/wp...
@grietmetgroenefiets | 25-06-23 | 18:22:
Ik denk dat het te overdreven wordt, er wordt een soort ultieme boeman van gemaakt met socialisme als oplossing. Het omgekeerde is waar.
Ik werk al lang in de gezondheidszorg en daar hoor ik ook steeds dat we last hebben van marktwerking. Nou kan ik je zeggen dat elk normaal bedrijf binnen een jaar failliet is wanneer met de bedrijfsvoering die de sector gezondheidszorg heeft. Shell, Unilever, ING ze zouden op een gat liggen, en evenzo op kleinere schaal: de bakker, het schildersbedrijf, de fietsenmaker.
Waar wij in de zorg last van hebben is een berg aan bureaucratie aan alles top down willen regelen, fundamenteel wantrouwen in mensen, een zeer gedetailleerd denken in organisatie structuur. Dat is socialistisch en dat is waar we last van hebben, niet in markt. Laatste zou dan gaan over verzekeraars die macht hebben. Dat is waar. Die oefenen echter de macht uit zoals boven beschreven. Er is trouwens geen echte markt want er zijn 4 grote clusters van verzekeraars en die spreken ook nog eens met elkaar hoe de zorg in een wurggreep te behouden. Geen markt dus.
@Nuuk | 25-06-23 | 19:02: Amen.
@Nuuk | 25-06-23 | 19:02: Het gaat mij er niet om of het één nu beter is of het ander, het gaat nu over de woningmarkt. Huisvesting is een publieke taak, evenals de gezondheidszorg overigens.
Dit is wel een belangrijke zin uit het stuk waar ik hierboven naar heb gelinkt:
'De Nederlandse naoorlogse corporatistische marktordening, waarbinnen
ruimte was voor politieke afwegingen (‘wikken en wegen’ van het algemeen belang), werd met de Mededingingswet van 1998 vervangen door
Europa-proof mededingingsregels uit de Duits-Geneefse traditie, waar
besluitvorming buiten de democratische arena viel, gejuridiseerd en
gedepolitiseerd. Ter bestrijding van marktmacht werd publieke macht
ontdemocratiseerd.'
Op financien zet je een bankier.
Op wonen een ingenieur.
Op onderwijs een hoogleraar.
Enz.
En of ze dan blank,zwart,geel of grijs zijn,kies op kwaliteit.
Dikke doei.. We hebben "positieve" discriminatie.
@johndeer | 25-06-23 | 17:46:
Tegenwoordig is incompetentie de norm.
De definitie van 'kwaliteit' is helaas veranderd terwijl we niet opletten.
Geslepenheid, doortraptheid, goed kunnen liegen en schijnvrolijkheid.
Alle macht aan de spindoctors.
Behalve in Amsterdam dan
Mooi uitgezoomd en de grote lijnen weergegeven.
Niet dat het uit zal maken, de socialistische waan van de dag overheerst in de media en het gepeupel slikt het als zoete koek. Die 355.000 is natuurlijk de voet tussen de deur, over 10 jaar is het 750.000 en weer 10 jaar later is het elke huisverkoop.
Dit land verdient niet beter, zorg dat je weg kan.
Fijne duiding @Alexander Sassen van Elsloo.
Zeg al jaren dat we op weg zijn naar een communistisch totalitaire staat, maakt niet uit welke politieke richting aan de macht is, links of rechts, hooguit dat de weg tot aan de bestemming iets anders is, net zoals alle wegen naar Rome leiden.
Hugh-Oh Yong-uh. Die incompetente drol had in zijn geliefde noord-korea al lang, na een mooie sessie zelfkritiek voor een tribunaal van al zijn kameraden, de komende decennia door kunnen brengen in een heropvoedingskamp ter meerdere eer en glorie van Pinokkio de grote.
Ik denk niet dat de Schoen ooit ver was gekomen in Noord-Korea. Die schoenen alleen al...
Vraag me al een tijdje af wat het opleidingsniveau van Hugo de Jonge is. Is het nu drs. de Jonge of dr. de Jonge ? Geen idee..
Krijg de indruk dat onze bevlogen onderwijsexpert zelf maar weinig in de kennisvergaring geïnvesteerd heeft. Beetje paradoxaal toch ?
Je zou verwachten dat degene die de grootste wooncrisis sinds WO2 moet oplossen iemand is die weet waar hij het over heeft. iemand met ruime kennis en ervaring binnen het ruimte ordeningsdomein.
Uw vraag is zeer terecht, ik vraag mij het ook af. Maar een ding is zeker, er zijn op dit moment veel meer bewindslieden die geen verstand van zaken hebben!
Waarom zou je dat verwachten? Heb je minister Jetten al eens over kernenergie gehoord, of Kaag over gedegen monetair beleid op lange termijn?
En dan als klap op de vuurpijl Jan Joker die daarvoor eindverantwoordelijk zou moeten zijn?
Enige kennis van zaken is ondergeschikt aan welk politiek belang dan ook.
Ben benieuwd naar uw opleidingsniveau zal zeker wel hoger zijn als die van Hugo de Jonge.
@johnyl | 25-06-23 | 17:40: das al snel denk ik
Een goede leider hoeft niet overal verstand van te hebben. Een goede leider weet wel wanneer hij moet luisteren, en naar wie. Goede leiders hebben een sterk team van adviseurs om zich heen.
Hugo echter is een einzelgänger, en stronteigenwijs. Volkomen ongeschikt voor welke leidinggevende functie dan ook.
Hij heeft het diploma Schoolleider Primair Onderwijs lees ik op wiki.
En wat chalinAschrijft@johnyl | 25-06-23 | 17:40: Hugo heeft de pabo gedaan. Das vast stevig geweest.
@funda | 25-06-23 | 17:25: Geen idee. Ik werd complotdenker toen ik Rob Jetten hoorde betogen dat al zijn inspanningen en al onze opofferingen straks gaan leiden tot een afname van de gemiddelde temperatuur met 1/ 36000ste graad.
Wat mij de broek helemaal deed afzakken was het uitblijven van een reactie van de aanwezigen in de kamer.
Geen rolberoertes, nada.
Denk dat de russen of chinezen er achter zitten. dat er gas via de airco binnenkomt of dat de koffie wordt gemanipuleerd.
@ChalinaRosa | 25-06-23 | 18:00: Wagner was kok. Binnen een totalitair systeem kun je met de goede loyaliteiten en weinig scrupules verdomd ver komen hoor.
@Croisantneuf | 25-06-23 | 18:54: Geert, Thierry en Joost zullen wel iets gezegd hebben toch?
Dit land gaat naar de verdoemenis......
Wiens quote was dat ook al weer?
Nero?
Obama?
Pim de onFortynlijke
De Hertog van Alva?
Rudi Carrell?
Wat weer een anti overheidsartikel. Langzamerhand wordt dit wel symptomatisch en vraag me af de prive mening van de schrijver de mening vertegenwoordigd van de redactie van Geen Stijl. Dit soort opruiende teksten scoren natuurlijk goed bij de anti overheids complotsdenkers die geloven dat we op weg zijn naar een totalitaire staat, maar de nuance is totaal zoek.
Opruiende teksten? Waar precies? Lees ook niks over complotten.
Jammer voor u, maar dit heeft niks met complotdenken te maken! Als je alle falen op een rijtje zet en dan het grotere plaatje bekijkt dan zie je dat de schrijver volkomen gelijk heeft. Helaas bent u er een die alleen naar de stip op de lijn kijkt, welterusten verder.
Bij dit kabinet is het onmogelijk geworden om er nog genuanceerd over te kunnen zijn zonder dat je peop praat.
"de mening vertegenwoordigd van de redactie van GeenStijl."
De aanname dat een opiniestuk binnen een bepaald spectrum van gedachtegoed moet vallen is nergens op gebaseerd. Een nieuwsredactie bestaat nou eenmaal uit verschillende mensen met verschillende opvattingen.
@Tiscali-2 | 25-06-23 | 17:18: Beter kan het niet gezegd worden.
Dus vind jij nu het plan van Hugo om bepaalde woningen ( niet de woning van Hugo natuurlijk) vergunningsplichtig te maken wel een prima plan?
@underthedevil... u gelooft dus ook dat we op weg zijn naar een totalitaire staat en u laat zich dit zo maar aanpraten zonder daar zelf over na te denken of een mening over te vormen ?
Tal van indicatoren voor de liberale mens staan op rood. Dat valt u niet op. U bent een modelburger. Als alle mensen waren zoals u was het vertrouwen in de boven ons gestelden 100% en kan Rutte nog wel tien jaar achterover geleund in het torentje zitten.
@goedverstaander... u trekt een conclusie die niet juist is. Ik maak alleen bezwaar tegen de goedkope manier van argumenteren om maar nodeloos en ongenuanceerd overal tegen aan te schoppen zonder zelf met alternatieven te komen. Zo makkelijk allemaal. Maar ja schrijver weet dat op dit platform kritiekloos alles wordt overgenomen. Zou fijn zijn als er getracht wordt tot een dialoog te komen.
Alhoewel ik deze columns ook wel erg in herhaling zie vallen, is de logische volgorde van uw conclusie ook zoek. De vinger op de zere plek leggen, is volgens mij geen poging tot het opruien van mensen.
U vind dat de DDR en de Sovjet unie wel degelijk heilstaten voor de burgers waren?
Hij kom wel degelijk met alternatieven; gewoon het omgekeerde dien wat Hugo voorstelde en dat lijkt mij prima.
@johnyl | 25-06-23 | 17:29: Mijn conclusie is de mijne, op basis van mijn argumenten, en daar gaat u niet over. Dat u zich opstelt zoals als u doet verbaast me niets. In de coronadiscussie in deze panelen legde u immers een grenzeloos, om niet te zeggen naïef, vertrouwen in onze machthebbers aan de dag. Niet alle lammeren in deze wereld laten zich gewillig naar de slachtbank leiden. Er zijn namelijk ook lammetjes die zelf na kunnen denken.
U wilt een columnist voorschrijven wat hij mag schrijven en zodra het riekt naar kritiek, wilt u dat hogerhand ingrijpt. Mijn waarde: deze column gaat over u.
@goedverstaander.. je hebt lammeren en je hebt er die kritiekloos met de wolven in het bos meehuilen. Ik ben geen van beide, over u heb ik mijn twijfel
@johnyl | 25-06-23 | 17:29: "zonder zelf met alternatieven te komen." Die alternatieven zijn er volop, maar worden elke keer vakkundig door de coalitieleden weggestemd. Beetje zoals de communisten doen, zeg maar. Bovendien is dat een non- argument. Als het fout is, is het fout.
@johnyl | 25-06-23 | 17:44: Dat mag u vinden. Ik ben namelijk een liberaal die anderen niet terug wil fluiten, zoals u met de schrijver van dit topic. Ik maak me over uw twijfel niet al te grote zorgen, puur en alleen omdat juist u die heeft.
@vladimirovs.. op het moment dat de schrijver gelooft dat wij als maatschappij op weg zijn naar een totalitaire staat en niet gelooft in het zelfdenkend vermogen van de burger spreek ik van complotdenken. Ik geloof dat de Nederlander kritisch is op datgene wat zich in Nederland afspeelt (kijk naar de opkomst van BBB). Als je daar allemaal niet in gelooft i dit zelfreinigend vermogen ben je in mijn ogen een doemdenker en complotdenker.
Veel plezier met juichen voor Rutte IV. Ik ga ervan kotsen maar zo zie je maar dat smaken verschillen.
@johnyl | 25-06-23 | 17:50: Iemand die in iedereen een complotdenker meent te zien is er zeker zelf ook eentje.
@johnyl | 25-06-23 | 17:50: Als u zelf al een columnist wilt doen inbinden en uw grootste klacht is: anti overheidsartikel, moet u niet een draai eraan geven bij wat commentaar en er opeens zelfreinigend vermogen aan toevoegen. Dat was nl. niet de strekking van uw tegel. Het iemand uitmaken voor complotdenker dan weer wel.
U veel plezier met een Groenlinks, PvdA en D 66 kabinet. Jammer dat u niet in een rechts kabinet gelooft.
@ vladimirovs.. voor mij hoeft hij niet in te binden en mag hij schrijven wat hij wil. Maar dan hoef ik het hier nog niet mee eens te zijn en ik geef slechts mijn mening verder niks. Ik ben in ieder geval wel blij met de discussie die dit oplevert.. dat is altijd goed.
@johnyl | 25-06-23 | 17:44: Ik denk dat ik in deze achter de goed verstaander .moet gaan staan .U bent inderdaad nu en ook met de corona een lam gebleken die zelf waarschijnlijk alles geloofde wat u werd voorgespiegeld. Ik denk dat u ook zomaar u buurman veraden zou kunnen hebben omdat hij de avondklok zou hebben genegeerd. Fijne avond
@johnyl | 25-06-23 | 18:17: nee Johnny niet de bal gaan kaatsen die je rechtmatig toegespeeld krijgt. U zou maar iemands buurman, buurvrouw zijn .brrrr.
@johnyl | 25-06-23 | 18:08: Bak gerust meer van dit soort tegels en u krijgt discussies genoeg en bent de hele dag grote blij.
Foute conclusie plus rare stelling, zonder bewijs, gevolgd door een bizarre vraagstelling waarna een ononderbouwde kwalificatie volgt, een stelling zonder bewijs wederom en dan afsluitend het verwijt dat de nuance ‘totaal’ zoek is.
Het zou treurig zijn als je serieus meent wat je schrijft, maar nog treuriger als je het als pure woordkunstuiting bedoelt (dan zou een betere vervoeging trouwens wel welkom zijn).
@fuck-a-duck... ik vind alles prima wat u van mij vind maar hetgeen u nu beweert klopt niet. Ik vermoed dat u mij verwart met een ander.
Behalve de agent en verpleegster zouden onder die regel ook zeker de delinquent en ex tbs'ers komen. Want die hebben het moeilijk op de arbeidsmarkt enzo.
Inderdaad het is bijzonder arbitrair. Ik verwacht dat het COC ook nog van zich laat horen.
@Rdock | 25-06-23 | 17:09: Vergeet de nazaten van tot slaaf gemaakten niet. Die hebben recht op traumavoorrang.
Onderwijzers. Gemeentereinigingsmedewerkers. Brandweermannen. OV Chauffeurs. Loodgieters. Electriciens. Schilders. Distributiemedewerkers. Allemaal onmisbare helden zonder wiens werk de stad binnen no time onleefbaar wordt.
Die moet je belonen met een goedkope woning op een AAA+++ locatie. Want god verhoedde dat ze niet lopend naar hun werk kunnen. Stel je voor dat je in Utrecht werkt en in Nieuwegein moet wonen. Amsterdam en Amstelveen. Den Haag en Rijswijk. Dat zou toch onmenselijk zijn? Je kunt van dit soort helden toch niet verwachten dat ze 20 minuten op de fiets, met het OV of met de auto moeten reizen om hun levensbelangrijke werk te doen.
Door al het gepolder in NL en door alle politieke slapjanussen, waarvan niemand een rechte rug heeft, belanden we uiteindelijk in de armen van het Lenin gedachtegoed. Dit krijg je o.a. door een voormalig onderwijzer tot minister te benoemen, want door de Woke mag je niet meer naar iemands credentials vragen, het kan verkeren in NL. Langzamerhand glijden we af tot de bedelstaf, daalt het gemiddelde IQ tot het niveau van de middeleeuwen en gaan de slimmeriken emigreren naar een land waar ze wel welkom zijn. Welterusten VVD.
Het enige wat helpt is meer bijbouwen. Wat men nu doet is enkel het reguleren van het koopprivilege. Gebouwen moeten oninteressant worden om in te beleggen.
Integendeel: het moet weer interessant worden om in gebouwen te beleggen, en dat begint met bouwkosten omlaag te brengen, mede door (in 1 keer) te zorgen voor een goede voorraad bouwgrond. En een flink deel van kosten en risico's zit in de trage verlening van vergunningen, doe daar ook maar wat aan. Hugo probeert dat maar ik heb weinig vertrouwen in zijn plan.
Beleggen in gebouwen betekent: investeren in bouw van nieuwe huur- en koopwoningen. Het verbouwen van panden tot het soort huurwoningen waar behoefte aan is. Zelfs flippers hebben een nuttige functie: die maken een mooi huis van een uitgewoond pand, voor kopers die daar zelf geen geld voor (of zin in) hebben. Al die zaken zijn dingen waar huurders en kopers wat aan hebben.
god nee, niet meer bijbouwen, we hebben al een populatie zo'n 18 miljoen... wat we ook doen, niet bijbouwen... en alles wat vrijkomt aan niet-woningen wat ook maar een beetje 'leegstandig' lijkt direct afbreken en natura2000 verklaren voordat het ook wordt volgeplempt.
@Muxje | 25-06-23 | 17:04:
Waarom moeten gebouwen door investeerders worden gebouwd? Waarom niet door degene die van plan is om er te gaan wonen?
Zodra gebouwen oninteressant worden om in te beleggen woont iedereen binnenkort in een plaggenhut.
We moeten helemaal niet bouwen, want de bevolking in Nederland an sich groeit niet, de bevolkingsgroei is puur het resultaat van een migratieoverschot. We bouwen voor asielzoekers.
@lekgoot | 25-06-23 | 17:08: Kan ook, maar dat is op het moment veel te ingewikkeld. Ook daar kan het versimpelen van regels helpen.
Nota bene de VVD had daar destijds een voorstel voor: gemeentes zouden verplicht worden minstens de helft van vrijkomende bouwgrond aan particulieren te verkopen. Dat is helaas afgezwakt naar een advies, waar uiteraard geen enkele gemeente iets mee gedaan heeft.
@Muxje | 25-06-23 | 17:13:
dat zou inderdaad een goed plan zijn geweest.
@goedverstaander | 25-06-23 | 17:11: Vind ik ook.
Oke dus oninteressant om te beleggen. De kaboutertjes gaan ze betalen. Uiteraard. Proest.
@lekgoot | 25-06-23 | 17:08: oke. Dus u bouwt het appartement op de 6e verdieping? Zucht. Bent u soms de broer van Hugo de Jonge?
@BoerKoekoek | 25-06-23 | 17:55:
waarpm niet? Als je een apartement koopt wordt je ook lid van de vereniging van eigenaren. Waarom niet van tevoren zo'n vereniging vormen en vanuit die vereniging de bouw van een apartementencomplex aansturen. Waarom moet er altijd een partij tussenzitten die onnodig winst maakt op de woonbehoefte van anderen.
@lekgoot | 25-06-23 | 18:18:
Dan zou het een 'vereniging van vermoedelijke eigenaren' worden.
Dat de huidige ontwikkeling er een is van steeds meer overheidsbemoeienis en een groeiende staat, dat zien er meer.
Het is heel hip tegenwoordig om mensen te nudgen en te belonen voor ‘goed’ gedrag. De staat weet het beste wat goed is voor de mensen, de mensen weten dat zelf niet.
Tegelijk is dat ook waar de bevolking om vraagt, want die gaan er van uit dat er geen risico’s meer zijn, dat je als je ergens een slachtoffer van bent altijd gelijk hebt en de staat daar iets aan moet doen.
Vrijheid, verantwoordelijkheid en eigenaarschap zijn heel lastig. Zeker voor perfecte mensen die door de rest niet begrepen worden.
Als het enige wat nog telt geld is, en moreel besef en alles wat ermee samenhangt er niet meer toe doet, dan krijg je dit soort gedrag. Vrijheid wordt per individu anders uitgelegd, en verantwoordelijkheidsbesef kan je lelijk de das om doen; rücksichtslose mensen hebben de meeste kans op succes in deze maatschappij.
Precies, het probleem is dat de kiezer vind dat de Staat alles moet oplossen. Niemand wilt meer verantwoordelijk zijn voor zijn eigen daden. Bijv. ik heb schulden gemaakt, hallo Staat, kan je in de schuldhulp verlening duwen zodat de helft van mijn schulden worden kwijtgescholden en ga zo maar door.
Ik weet niet over welk deel van de bevolking u het heeft, maar zeker niet over de MKB ondernemers en dat zijn toch de mensen die het land draaiende houden!
Ashli Babbitt is doodgeschoten tijdens de autogolpe poging van Donald J. Trump. Ze was woest op de wereld. Met name omdat ze voor haar bedrijf een zogenaamde aasgierenlening had moeten nemen dat haar financieel totaal sloopte. Die woede en loyaliteit aan Donald Trump heeft ze met een kogel moeten bekopen.
Echter. Er zit een detail aan. Die deregulering waar zij slachtoffer van werd, en uiteindelijk de kogel die ze ving waren de schuld van de Republikeinen en specifiek Donald J. Trump.
Dus als je niet alleen financieel gesloopt wordt door deregulering van Donald Trump en Republikeinen en daarvoor ook nog eens de hoofdprijs moet betalen met je leven dan kunnen we gerust stellen dat hoe tragisch ook dat je fucking dom bent.
Trump was de meest waardeloze president ooit, bijna alles wat hij dan wel deed was aantoonbaar slecht voor zijn kiezers. Dat maakt ze niets uit. Dat is dom. Heel dom. Dat hij de schuld omhoog bracht door enkel geld uit te delen aan rijken. Dat hij bijna een vol jaar van zijn vier jaren termijn ging golfen. Dat hij bijna alles fout deed wat je maar fout kan doen boeit ze niet.
Daarom noemen we deze mensen dom. Ze nemen geen verantwoordelijkheid, ze weten niet eens wie het beste voor heeft met hun belangen.
Joe Biden, oude zak dat het is doet meer voor Trump stemmers dan Trump ooit heeft gedaan.
En dat noemen we dom rechts. Je een beetje communisme en radicaal socialisme doen aanpraten terwijl je genaaid wordt door jouw idolen. Dat is dom, heel dom.
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 17:17: Sjonge, uw ellende zit wel heel diep. Vergelijkt u Hugo nu met Trump? De US perikelen projecteren op NL dat is wel heel erg knap.
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 17:17: mooi emotioneel verhaal, maar Hugo is niemand zijn of haar idool en naait ons allemaal!
@Kartelmaster2000 | 25-06-23 | 17:27:
Nee, je snapt het allemaal weer eens niet. Zo'n Hugo moet een bijna onmogelijke klus klaren. Haat zoveel je wilt maar hij doet wat. Ik waarschuw voor de mensen die willen dat je naar hun gaat luisteren terwijl zij juist het slechtste met je voor hebben.
Denk je dat Kaag, Rutte of De Jonge slecht zijn? We hebben veel ergere politici in dit land inmiddels. Leugenaars van kaliber Trump die liegen, alleen maar liegen. Dat is pas eng. Hugo doet tenminste nog zijn best.
@Rdock | 25-06-23 | 17:22:
Ik zeg je dat er kwade krachten spelen die voor eigen gewin willen dat een Hugo faalt. Maar neem mijn woord er niet voor. Ga eens wat lezen van mensen die er verstand van hebben.
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 17:33: noem eens paar politici die erger zijn? Ik weet dat u zult doelen op Baudet, maar uiteindelijk is hij maar gerommel in de marge met wat boekjes en wat groupies die alles overnemen van hem. De Schoen, bekend van de mondkapjesdeals, heeft gigantisch lopen falen en ook hier doet hij objectief maar weinig goed. Als er een onmogelijke klus is, verwacht ik tenminste een competent persoon op de opdracht. Stap 1 zou zijn het afschaffen van de verhuurdersheffing voor corporaties. Een klein artikel daarover: www.oneworld.nl/lezen/discriminatie/s...
Dus nee om eerlijk te zijn weet ik niet of Hugo "zijn best" doet. En als hij dat al zou doen, is hij dan alsnog geschikt? In sommige takken van het bedrijfsleven kun je dan ook je spullen pakken.
Lenin deed ook z'n best, Mao idem. Ideologisch gemankeerden bedoelen het allemaal prima, het zou echter beter zijn wanneer ze niets doen.
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 17:17: Wat is er jn Godsnaam gebeurt in uw leverdatum u op iedereen en alles moet afgeven. Continu maar weer. Ieder topic .man , man , krijg een leven.
@Hetiswathetis | 25-06-23 | 17:54:
Ja, inderdaad erg stijlloos van me om mensen die in een halve roze fantasiewereld leven een blik te gunnen in de realiteit. Zo behandel je mensen niet. Het is gewoon geen stijl van me.
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 17:59: Dat valt wel mee hoor. Maar om dan Hugo te gaan zitten ophemelen.. Nou, geniet van uw avond. Inneem nog een duik in de zee en erna een heerlijke San Miguel. Salud
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 17:59: het is vooral geen stijl om continu het zelfde verhaal af te draaien met open deuren en als het er op aan komt zelf geen één argument durven te plaatsen
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 17:59: U staat ver buiten de realiteit of gewoon heel naïef dat kan ook natuurlijk.
@Kartelmaster2000 | 25-06-23 | 18:05:
Jij wist helemaal niet dat de deregulering van Trump Ashli Babbitt dwong om leningen te nemen die zo nooit kon terugbetalen. Het kostte haar haar leven. Dit is belangrijk om je te beseffen. Brexit, Trump het is allemaal geen toeval. De oligarchen wereldwijd willen hun toch al aanzienlijk fortuin vergroten en sommigen hier willen dolgraag de nuttige idioot spelen.
@Hetiswathetis | 25-06-23 | 17:54: leven.
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 18:16: mooi geschreven, hoe is dit relevant inzake Hugo's nieuwe faalprojectje?
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 17:17:
Je bedoelt deze Babbit?
apnews.com/article/ashli-babbitt-capi...
Uit dit relaas maak ik op dat het een vrouw was met een temperament en
heftig kan reageren.
Wat dan verder te maken heeft met dit topic is me niet helemaal duidelijk.
@Rdock | 25-06-23 | 17:05:
Ja zeker. Het zijn over het algemeen die mensen die juist wel verantwoordelijkheid, eigenaarschap kennen en vrijheid waarderen.
Juist die worden de laatste tijd het hardst geraakt door allerlei overheid ingrijpen. Is het niet voor de gezondheid en samen tegen corona, dan is het wel voor het klimaat, nog los van de stapeing aan regels en uitzonderingen die zijn gegroeid om zoveel mogelijk risico’s bij weg te nemen.
Juist het MKB moet je koesteren omdat daar de innovatie, flexibiliteit zit om toekomst bestendig te zijn, de ondernemer past zich immers aan de omstandigheden aan en reageert op de vraag van de omgeving. Bovendien zorgt het MKB voor banen waarmee werknemers in hun levens onderhoud kunnen voorzien.
Vroegâh kon je dus blij zijn met een liberale regering en partijen als de VVD en D66.
Christenunie is een enge club geworden na het vertrek van de sympathieke Rouvoet, wist u trouwens dat zijn broer tegenwoordig actief is als evangelist op de wallen, maar, omdat dit een column over communisme is, wil ik u wel wijzen op Handelingen 4 vers 32-37. Dat ligt toch verdacht dicht tegen het theoretische doel van communisme aan..!
Ik denk dat, ongeacht de smaak van de politieke stroming, ieder mens een zekere zin van hebzucht heeft. Bij het liberalisme op bepaalde nutsmarkten krijg je hele vieze cowboys, maar tegelijk is bijvoorbeeld de sociale woningmarkt ook door en door verrot terwijl dit eigenlijk een (socialistisch) paradepaardje is. Tegelijk zijn genoeg politieke oplossingen in die zin bedacht uit hebzucht of jaloezie lijkt het. Hugo de Schoen zal dit overigens niet zelf verzonnen hebben, ik verwijt dit idee toch echt aan 1 van de "beleidsmedewerkers" die nooit verantwoording hoeven af te dragen. Ik heb zelf de oplossing ook niet beste mensen, dit is inherent aan de aard van de meesten personen bovenaan de apenrots.
De groep gelovigen was één van hart en ziel. Niemand zei dat zijn bezit zijn eigendom was, want ze bezaten alles gemeenschappelijk. De apostelen spraken met grote kracht over de verrijzenis van de Heer Jezus en God gaf hen veel gunsten. Onder hen was er niemand die arm was.
Daar lijkt het wel op.
Als de CU zichzelf zou opheffen dan zou dat vele malen beter zijn voor NL. Nu is het zo dat een minuscuul clubje de coalitie in zijn macht heeft en dat is bijzonder jammer en nadelig.
Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw is een grote voorraad sociale woningen in de verkoop gedaan. De woningbouwverenigingen zijn geprivatiseerd en de sociale huren zijn sinds die tijd omhooggeschoten, samen met de huurtoeslagen. Een aantal mensen is heel rijk geworden bij die privatiseringen. Eigenlijk is toen de hele sociale woningmarkt opgeheven.
nl.wikipedia.org/wiki/Vestia_(woningc...)
Die CU is marginaal kutpartijtje dat alleen maar voor de 76 zetels mee mag doen zolang ze hun gore christelijke praatjes maar laten aansluiten bij diezelfde gore praatjes van Kaag.
Communisme is dan ook een religie, dus dat verbaast me niet.
@grietmetgroenefiets | 25-06-23 | 17:11: Beetje geschiedvervalsing. De verkoop van sociale woningen was om de doorstroom te bevorderen, en het is een prima idee. Als iemand te veel verdient voor zijn woning, verkoop die dan aan hem. Voor beide partijen een goede deal, geen verhuizing nodig, een betere mix van inkomens in de wijk, allemaal goede dingen.
Het idee was dat corporaties met dat geld weer nieuwe sociale woningen zouden bouwen om de voorraad aan te vullen. Het probleem was dat dat niet lukte, deels (verrassing!) door regeltjes en een gebrek aan grond. Vervolgens gingen de corporaties maar beleggen in cruiseschepen, en uiteindelijk greep de overheid in door dat vermogen af te romen met de verhuurdersheffing.
Evengoed is de schade nogal beperkt... 1 fucking 3e van alle woningen is een sociale woning. 1/3e! De omvang van de sociale woonsector in Nederland begint communistische proporties aan te nemen. En alle analysten zijn het er over eens: we hebben niet nog meer sociale woningen nodig, maar woningen waar huurders naar kunnen doorstromen.
@Muxje | 25-06-23 | 17:19: klopt dat van 1 op de 3 nog wel? Na de verhuurdersheffing zijn hele wijken in de verkoop gegaan. De niet nader te noemen cruiseschip speculant heeft ook gigantisch moeten snijden in haar FTE én woningaanbod. Een aantal kantoortjes zijn ook gesloten daarna in diverse wijken.
Er zou inderdaad geen sociale woningbouw meer nodig zijn onder normale omstandigheden. Gezien Ter Apel nog steeds overvol zit, zullen we toch wel in containers moeten gaan wonen vrees ik
@ZOMG | 25-06-23 | 17:17: godsdienst is de opium van het volk. Communisme de heroine.
@Muxje | 25-06-23 | 17:19: Tja, als de groep mensen in de laagste inkomensklasse voordurend groter wordt..
@EmilioEsteves | 25-06-23 | 17:04: Arm is een zeer relatief begrip. Heeft over het algemeen minder met financiële middelen te maken. Positief in het leven staan en in balans met je omgeving kan met veel of weinig financiële middelen. Geluk vind je vaak in "kleine dingen" die veel mensen niet eens opvallen. Is niet te koop.
Zo zijn de huren ook opgedreven door het puntenstelsel voor de lage huren. Eigenlijk is het idioot dat een overheid zich bemoeit met welke prijs er gevraagd moet/mag/kan worden
Dat is niet zo idioot. Het is meer idioot dat de overheid voordien van alles heeft geprivatiseerd wat voordien toch wel min of meer goed geregeld was door verenigingen. Na die privatiseringen had sparen opeens geen zin meer - het leverde niks op want de rente was heel laag - en dus gingen velen ineens meerdere huizen kopen, om die te verhuren aan expats en anderen die er heel erg veel geld voor over hadden.
@grietmetgroenefiets | 25-06-23 | klopt helemaal. Vooral Prinsen van Oranje en bestuurders van cooperaties..
Ik heb het jullie al eens gezegd.
Hugo. Kan. Helemaal. Niks.
Maar gij wilt niet luisteren.
Hij kan wel zijn veters strikken.
@EmilioEsteves | 25-06-23 | 17:04:
Zelfs dat diploma heeft hij niet
Ik denk dat Hugo wel een goede onderwijzer is.
@Rdock | 25-06-23 | 17:12: absoluut. Het spreekwoord is niet voor niets: those who can, do. Those who can not, teach. Klopt helemaal.
So true. En vergeet de SovjetUnie geprivilegieerde elite niet! Dat zijn D66’ers PvdA’ers. (VVD’ers zijn dat per definitie al). De corruptie, de discriminatie de rassenleer, de boetedoening van blanken etc etc. Eigenlijk komen we dit keer vanuit tegenovergestelde richting aan zetten, onze weg naar het D66 communisme.
U.S.S.R. wist, hoewel kwaadschiks, met overbevolking om te gaan...
Van scheefwonen naar scheefverkopen.
Hugo kan niets origineels verzinnen maar kopieert gewoon.
Overigens, die losgeslagen politici zie je ook bijv. in Duitsland.
Zal wel met de EU dwang te maken hebben.
Wellicht probeert Hugo zijn falen te verdoezelen met controversieel beleid. Zijn belangrijkste taak is zorgen dat er meer gebouwd gaat worden, maar afgaande op het aantal verleende vergunningen worden de doelen bij lange na niet gehaald, en worden er dit jaar nog minder vergunningen afgegeven dan het toch al slechte vorige jaar.
@Muxje | 25-06-23 | 16:52: In Duitsland begint het ook. Bouwvergunningen lopen drastisch terug.
Verdere verstoring van de overgereguleerde Nederlandse huizenmarkt komt eraan…
2023 het nieuwe 1984
Ja die, marktwerking waar steenrijke mensen huizen opkopen, hele wijken opkopen om huisjesmelker te spelen werkt dan weer wel heel goed.
Niet dat ik socialist ben, ik geloof wel in het individu en dat men niet moet janken op de Staat of ministers omdat ze zelf een rommelpotje van hun leventje maken. Kies je eigen toekomst of zwijg is mijn motto.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat er geen steenrijke schoften zijn die maximaal misbruik maken van alles en dat de burger wel een beetje beschermd moet worden zo niet ben je gewoon weer een horige straks.
De bittere ironie wil namelijk wel dat de grootste en meest luidruchtige jankerds in Nederland kennelijk tegen fair business, kwaliteitseisen en andere bemoeienis van de overheid waar ze juist baat bij hebben zijn. Maar daarom noemen we deze mensen ook dom rechts. Tegen je eigen belangen zijn valt niet anders te noemen. Je bent dan gewoon dom bezig. Er is ook geen kuur of medicijn voor, deze mensen zijn onverbeterbaar.
Schaarste creëert uitbuiting.
Wat je eigenlijk wil zeggen is dat een redelijk grote groep baat heeft bij een grote overheid, maar je zocht tevens een aanleiding een bepaalde groep rechtse mensen uit te schelden, zodat er weer wat evenwicht is in het links-rechts universum.
De burger dient zeker beschermd te worden tegen uitwassen van - om maar eens een populaire term daarvoor te gebruiken - het grootkapitaal. Maar met dat massaal opkopen en uitbuiten bleek het nogal mee te vallen: de meeste huisjesmelkers hadden hun zaakjes redelijk op orde, en vroegen redelijke huren. Ja, die huren liggen wel boven de puntjes, dat kan ook niet anders. Het verschilt nogal of je in een (relatief dure) bestaande woning in een populaire wijk woont, van een kleinschalige huiseigenaar, die inmiddels ook weer duur moet lenen... of in een woning van een corporatie met schaalvoordeel, goedkope inkoop en gunstige voorwaarden bij de gemeente, en een ANBI-status. Het is een debiel idee om sociale huur en particuliere huur gelijk te schakelen, en het resultaat is inmiddels duidelijk: de middenhuren zijn fors omlaag maar niemand verhuurt meer, en ALLE investeerders zijn weggelopen. Er staan inmiddels duizenden huurders op straat, de panden staan leeg in afwachting van verkoop. Zo ziet "bescherming tegen steenrijke schoften" er uit.
Zo is er nu een huisjesmelker die zijn eigen publieke omroep is begonnen.
@Duwbak_Linda | 25-06-23 | 16:48:
Ik zie het probleem niet van het beestje bij de naam te noemen. Als jij niet bezig bent met je democratische recht om te stemmen voor de partij of partijen die daadwerkelijk het beste met je voor hebben i.p.v. die schreeuwlelijken dan ben je dom rechts. Heel dom rechts. Je werkt namelijk onwetend voor het grootkapitaal en de dildo van de gevolgen daarvan komt nooit met glijmiddel. Dat is dom. Change my mind.
P.S. Mocht jij je identificeren met domme "rechtse" mensen dan vind ik dat jammer voor je. Je komt namelijk nogal intelligent over en ik lees je commentaren graag.
@BrutusBosch | 25-06-23 | 16:44:
Iets wat ik in mijn carrière snel heb geleerd is dat je een op zich vrij onbelangrijk product kan overnemen en mensen de hoofdprijs te laten betalen. Maar dat was in mijn vroege yuppie jaren. Inmiddels zie ik in dat het beter is als alles een beetje eerlijker wordt en dat de Staat daar simpelweg een rol in moet spelen.
Janken op Hugo is voor dom "rechtse" sukkeltjes. De werkelijke boosdoeners zijn de mensen die winst maken op leegstand van panden.
Oh en speciale tip. Luister nooit naar mensen die zichzelf libertarian noemen. Dat zijn de meest egocentrische schoften in de hele wereld die hun moeder verkopen voor een paar bitcoins. Uiteindelijk stort het luchtkasteel in en blijft er niets over.
Het zijn oplichters. Allemaal? Ja, het zijn allemaal oplichters. Zo bouw je geen werkende beschaving. Dit zijn de zeerovers en bandieten van de 21ste eeuw.
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 16:59: sanderhalvemeter?
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 16:55: Geen idee of u links of rechts bent. Interesseert me ook niet. Wat ik wel weet dat u een zeer onbeschoft en onfatsoenlijk sujet bent, blijkbaar niet bij machte om zonder schelden een conversatie te voeren. Walgelijk.
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 16:59: "De werkelijke boosdoeners zijn de mensen die winst maken op leegstand van panden."
Hoe werkt dat volgens jou, winst maken op leegstaande panden?
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 16:59: Waarom denk je dat mensen panden leeg laten? Niet om winst te maken, maar vooral om hun geld te parkeren, het was ook gunstiger voor Box 3. Verhuren zou nog beter zijn, dan maak je iemand blij en heb je extra inkomsten, maar... het risico is veel te groot.
@JanFTE | 25-06-23 | 17:07:
Je kan je winst gemakkelijk maximaliseren door schaarste te creëren. Dit is basiskennis. Ik begrijp niet waarom ik dat moet uitleggen.
@Muxje | 25-06-23 | 17:07:
Ik zal je maar niet vertellen hoe ik vroeger met mijn beste maat een online spelletje speelden waar we begonnen met de kopermarkt te monopoliseren en eindigden met de hele metalenmarkt in handen te hebben. Andere spelers hadden de keuze, zelf mijnen of kopen tegen onze prijzen. We kochten gewoon alles op en maakten onze prijzen. We beheersten de gehele markt. En dat was slechts een dom spelletje. Moet je nagaan hoe dit IRL ging.
@BrutusBosch | 25-06-23 | 17:04: Het lijkt er wel op.
Wist je trouwens dat die Sander Schimmelpenninck in zijn podcast het wel eens heeft gehad over dat prinses Alexia, toen nog 15 jaar, de meest lekkere prinses van de drie is?
Hey, dan heb je het als volwassen vent over meisjes van toen 17, 15 en 13 jaar oud…
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 17:28: IRL werkt dat zeer zelden. Er zijn wel leuke voorbeelden: diamanten, brilleglazen, zilveruitjes... Persoonlijk geloof ik in de vrije markt, maar dna moet die wel kunnen werken, en dat betekent concurrentie. Inclusief een marktwaakhond met tanden. En bijvoorbeeld bedrijven die meer dan 1/3e van de markt in handen hebben verbieden om nog fusies of acquisities te doen. Daar waar concurrentie niet werkt, moet er wellicht een nutsbedrijf komen van de overheid.
Maar op de woningmarkt is dat nog niet aan de orde, het probleem is geen gebrek aan concurrentie of te grote spelers op de markt, maar een fors tekort. Overigens was de situatie een paar jaar geleden wel anders, toen kregen we huurders die het pand en de prijs wel zagen zitten, maar: "ik ga ook nog naar een paar andere opties kijken, je hoort over een week wel van me". Verschilt nogal per locatie, maar dit was hartje grote stad.
Een kleinere overheid, met schrappen onzin regels, is effectiever in een land. Als je nagaat dat er ruim 1 miljoen raamstaarders zijn, met zo'n 350.000 externe inhuur, gaat er wel behoorlijk wat mis.
@Zalwelweer | 25-06-23 | 19:33:
Dat zei ik ook. Toen ik 13 was. Inmiddels wat wijzer geworden.
@Ndranghitiari | 25-06-23 | 19:48: Nu speelt u weer op de man, beetje kleinerend. Zo wijs bent u om in de panelen te vragen of u uw zwitsal al mag inleveren. Tsja.
Maar goed. De overheid is te groot geworden. Voor elke scheet die men laat bestaan er 20 regeltjes. Dat schiet toch niet op?
Vraag me afof dit bij de rechter is hard te maken. Verkoop van je eigen woning niet kunnen verkopen aan wie je wilt, hoogste bieder gaat welheel ver in beperking van je vrijheid.
Verkopen mag wel, alleen krijgt de rijke stinkerd geen woonvergunning. Het is geen dwang maar drang. Van wie was die quote ook alweer? Was het niet de man van niet betrokken maar wel betrokkenheid. Zoek gewoon een rijke vriend.
Maak je niet te veel illusies over de D66-rechtspraak in Nederland!
@Guusje Nadorst | 25-06-23 | 16:53: Woonvergunning? Als ik me goed herinner, was dat ook in de jaren 80 het geval. Waarom kan dit niet gebruikt worden om ongewenste influx van arbeidsmigranten tegen te gaan?
De gemeente mag wmb het verschil bijlappen ten koste van ambtenaren salarissen.
Tja, als het doel echt communisme is... het zou wel een hoop verklaren. Energietekort, huizentekort, steeds meer mensen die de rekeningen niet meer kunnen betalen. Dictators weten: overvloed kan je niet managen of uitbuiten, schaarste wel. Schaarste is dus in het belang van mensen die greep op de bevolking willen houden.
EU beleid volgens mij.
of het doel communisme is weet ik niet, maar schaarste creëren is zeker een doel van het EU beleid!
@ChalinaRosa | 25-06-23 | 16:44: Volgens onderstaande recente documentaire (juni 2023) is het allemaal nog veel erger. Pandamic: The Great Awakening.
www.youtube.com/watch?v=xIPx9naAUE4
Vroeger waren politici jarenlang sterke jongens, tegenwoordig wisselen ze plotsklaps van standpunt na een ingetrapte blow-job. Dit land is doodziek en wordt al 20 jaar NIET meer bestuurd.
Begint het op te vallen dat wanneer de Nederlanders iets van Rutte willen, dat er dan niet thuis gegeven wordt, en wanneer Brussel iets van Nederland wil dat er dan bij het kruisje getekend is voordat de vraag überhaupt bij het volk doorgedrongen is?
Balkenende was al een knecht van de EU, maar hij was op zijn minst nog een iets van een premier, Rutte is de EU en doet Nederland er een beetje bij.
En hier doen we maar lachen over Kaag en dat Rutte aan de leiband van D66 loopt, het is precies andersom, want als er één doortrapt is dan is het “dat sukkeltje van de klas met zijn brilletje”
Bedenk maar eens hoe het gelooen is met de Nederlandse Pulsvisserij, aantoonbare verminderingen in brandstofverbruik en ecologische schade aan het onderwatermilieu, tegelijkrtijd dat de EU/Rutte al plannen aan het maken was om hier de boeren weg te jagen voor het “klimaat” weigerde de Nederlandse overheid het vetorecht wat betreft het verbod op de Pulsvisserij te gebruiken.
Het gevolg is bekend, Nederlandse vissers zijn de investeringen kwijt, moesten opnieuw investeren, kregen de hige brandstofprijzen voor de kiezen en velen zijn nu gestopt en laten hun schepen aan de kant liggen om voor een habbekrats weggesaneerd te kunnen worden.
En in Frankrijk, de aanjager van het verbod op Pulsvisserij, die geven de vissers daar economische (staats)steun om te kunnen blijven vissen, gefinancierd met broekzak/vestzak: geld vanuit de EU.
Oorzaak? Decennia linkse indoctrinatie in het onderwijs. Wie de jeugd heeft, heeft immers de toekomst. Dat beginnen we nu te merken.
Onlangs nog een theaterstuk gezien over CBDC van de Verleiders
REAGEER OOK