Mobiliteitssector wil u met Jettens klimaatmiljarden aan een laadpaal ketenen
Show us the money!
Als je wint heb je vrienden, maar als je een klimaatpotje gevuld met weggeefmiljarden hebt, krijg je ook vanzelf vrienden. Dan is iedereen plots enorm betrokken bij het klimaat in de hoop een paar van die miljarden in eigen zak te steken. Zoals vandaag mobiliteitsclubjes zoals de RAI Vereniging en de ANWB die eisen dat meer klimaatgeld naar de elektrificatie van het wagenpark moet gaan, want dat loopt nog niet volgens planning. Elektrisch rijden is misschien inmiddels interessant voor leaserijders en techfreaks, maar voor de meeste Nederlanders zijn de stekkerauto's simpelweg poepduur. "We waren juist goed op weg met subsidies voor de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s (ev), maar net nu de verkoop booming is stopt de overheid daarmee. In plaats daarvan wordt het stekkerrijden zwaarder belast in de kabinetsplannen en duurder gemaakt dan fossiel rijden." Kort samengevat: hier met die heerlijke subsidie-euro's! Als we ons dan toch moeten onderwerpen als slaaf van de laadpaal, dan het liefst met een zak geld in de hand. Hee Jetten, kom ons maar uitkopen als je ons zo graag aan de stekker legt en anders rijden we voorlopig nog prima op vloeibare dinosaurus.
Reaguursels
InloggenZo kansloos, dat elektrisch rijden.
Tijd dat de natriumbatterij doorbreekt. Bijna zelfde eigenschappen als Lithium maar dat spul is allesbehalve schaars en daardoor vele malen goedkoper. Dan is een elektrische auto makkelijk goedkoper dan een benzine gezien elektrisch veel eenvoudiger is. Als we dan meteen voldoende thuisbatterijen maken dan is netcongestie helemaal geen enkel issue omdat je dan alle pieken en dalen in vraag kan platslaan. Hurry up.
En de Plasma Drive. Gratis energie uit je eigen Chakra.
Knaapje Robje Jetten hoort niet thuis op zo'n positie
Incapabele clown.
En niet alleen hierom: youtu.be/TCVI2YM14Qg?t=43
Niet alleen knaapje Jetten heel veel leden van D66, VDD, CDA en ChristenUnie horen niet thuis in deze regering
Batterijen plaatsen a la Tesla megapack is zeker weer te makkelijk gedacht?
Ik rijd met openbaar vervoer. Onthaasten noemen ze dat.
U heeft geen last van OV-stress? Serieuze vraag.
Ik hoef niet voor mijn werk met het ov, dat kan ik te voet. Ik zit niet in de spits in het ov. Alleen met uitjes en vakantie rijd ik met het ov. Een half uur later aankomen maakt dan geen verschil.
@thanseeuwen | 19-06-23 | 13:15:
Volgens mij maakt dat nog altijd een half uur verschil hoor.
Bovendien zit je dan tussen het plebs, dat moeten we niet willen.
Ik heb iets meer dan de helft van mijn leven met het openbaar vervoer gereisd. Genoeg om te beslissen de volgende helft nooit meer ook maar één stap te zetten in een trein, bus, tram of vliegtuig.
Als ik ergens te voet, per fiets of met de auto niet kan komen, ga ik er gewoon niet heen.
Als bedrijven subsidie vragen voor verduurzaming kun je voorspellen dat er niet sprake zal zijn van zinvolle verduurzaming. Het draait dan alleen om geld en voldoen aan gestelde eisen.
Ik dacht het hier eerder te lezen, dat een medereaguurder vertelde dat Mercedes al zover was dat ze een dieselmotor hadden ontwikkeld die 1 op 50 zou rijden, voeg daarbij hoogwaardige schone diesel en je probleem is tot 2050 opgelost.
En diesel motoren die op "vieze" waterstof kan rijden, met een hogere efficiëntie dan bij diesel.
Een motor die 1:50 rijdt is niet zo'n probleem. 't is wel een probleem als je 1500h kg wil verplaatsen met een motor, dan is 't niet meer 1:50.
Als MB ècht zo'n motor had, hadden ze die allang in een auto gepropt en lagen ze mijlenver voor op de rest vd industrie
Die gaat verboTen worden want dan pist de schatkist naast de pot. Vergelijkbaar met de vehoging van de boetebedragen want met houdt zich zo goed aan de regels dat we boeteinkomsten tekort komen... Uw overheid als geld- en boetemachine.
*headdeskt*
Elke Duitse autofabrikant kan probleemloos een nieuw te ontwikkelen dieselmotor teminste 25% zuiniger laten rijden. Elke verbrandingsmotor kan zonder technische hoogstandjes op waterstof functioneren. Een verbrandingsmotor is nog lang niet uitontwikkeld in tegenstelling tot de ouderwetse elektromotor. Het probleem is echter, zoals door velen al is genoemd, dat elektromobiliteit is verworden tot een religie. En dan houdt het nuchter denken op.
@Siegmund | 19-06-23 | 13:11: Ik ben bang dat u gelijk heeft.
Probleem met waterstof: er is een tekort, we maken het nu van aardgas, en de alternatieve productie met groene electriciteit is duur en inefficiënt.
@Analia von Solmsch | 19-06-23 | 15:52: het komt vqn 22 dollar per kilo is nu 11 en gaat heel snel door naar 2 dollar.. duur??? www.thechemicalengineer.com/news/aust.... In Europa richten we ons op namibie als goedkope producent in de zon.. www.cleanenergywire.org/news/namibia-... www.bmbf.de/bmbf/shareddocs/kurzmeldu...
@Analia von Solmsch | 19-06-23 | 15:52: Witte waterstof is een zo goed als onuitputtelijke bron en is kant klaar gemaakt door Moeder Natuur. Het moet alleen nog naar boven worden gehaald en dat kan zonder kinderhandjes. Wanneer men schaliegas kan winnen dan zeker witte waterstof.
Instant Update: Stroomnetwerk Overijssel vol, bedrijven in de wachtrij
nos.nl/artikel/2479492-stroomnetwerk-...
Goed idee, iedereen verplichten alleen elektrisch te gaan. Zijn er al vrachtwagens die over de grens kunnen rijden zonder al vier keer te hebben bijgeladen?
Zeker wel. Aggregaatje bovenop de kabine. Heb je je eigen opladert bij je.
@JanVergoor | 19-06-23 | 12:01: Dat werkt niet bij elke accu hè.
@JanVergoor | 19-06-23 | 12:01: houtvergasser? ;-)
Electrisch rijden doe je op de kermis.
LOL!
Ik las net dat pechhulporganisatie ANWB óók in dat stekkerauto-subsidievragende deugclubje zit......
Op de valreep, voordat elektrisch verplicht wordt, nog een nieuwe leaseauto uitgekozen: een Kia Ceed SW 1.5 T-GDI Dynamic Plus Line, benzine, handgeschakeld, experience green. Dat wordt nog 5 jaar heerlijk onbezorgd op vakantie richting het oosten en zuiden van Europa, zonder laadpaalstress. Heerlijk ruime kofferbak en voldoende vermogen voor eventueel een sleurhut er achter. Airco aan is ook geen probleem voor de actieradius. Op al deze punten is elektrisch gewoon nog niet concurrerend genoeg met "fossiel". Over 5 jaar zie ik wel weer hoe de wereld er dan uit ziet. Misschien dan wel waterstof of synthetische diesel?
Zit je de overige 50 weken wel met een handgeschakeld fossiel.
Wat een droefenis, een Kia Ceed, en zo te lezen nog vrijwillig ook. Lelijk van buiten en nog lelijker van binnen, voorzien van pruttelmotortje en maar liefst een ‘plus line’ pakket waarmee u 13 inch LMV krijgt ipv 12 inch.
Bij u geen jaloerse blikken van de buurman, is ook best wat waard. Sterkte ermee.
@_pacman_ | 19-06-23 | 12:23: vandaar .. timide;)
Laadpaalstress. Inderdaad ja. De nieuwste mentale aandoening van dit land. Met uiteraard weer een hoop fte's en verdienmodellen voor laadpaalcoaches, laadpaalconsultants en laadpaalagogen.
Ook op de valreep: zeer binnenkort schaf ik een Jeep Renegade 1.0 T Limited aan. Benzine, handgeschakeld, 'solar yellow'.
Het is immers een goede zaak om je elektrische 'footprint' zo klein mogelijk te houden, ter bescherming van het stroomnet.
@_pacman_ | 19-06-23 | 12:23: nou ja, droefenis, droefenis. Ik zit natuurlijk met mijn lease budget, helaas past daar geen dikke Audi of Mercedes bij. De Kia Ceed stationwagon is dan gewoon lekker praktisch, veel auto voor je geld, best rijk uitgerust met mooie technische snufjes. Lelijk vind ik de auto overigens niet, maar dat is smaak. Gewoon een nette, ruime gezinsbak (ik ben net een paar weken geleden vader geworden). Een tankpas van de zaak er bij, waarmee ik door heel Europa gratis kan tanken. Ik klaag niet hoor.
@Timide_Aso | 19-06-23 | 14:58: Geniet er maar van hoor, ik heb altijd zelf mijn autos moeten kopen had geen baas die dat voor me deed..
Ik begrijp niet waarom joekels van auto's gesubsidieerd elektrisch kunnen rijden. 2,5 dood gewicht meeslepen terwijl oma in haar 1.2 boodschappenwagentje belast wordt...
Auto weegt snel 2000kg ja. Lekker voor de wegenbelasting.
@boerk | 19-06-23 | 12:21: vreemd, mijn tesla model 3 doet 1684 kg. Nog altijd ruim bemeten, maar ver bij jou 2000 kg vandaan
Dat, en dat door regelzucht vd EU kleine efficiënte auto's niet meer levensvatbaar zijn helaas.
@Eagle0511 | 19-06-23 | 12:32: kijk even verder dan je Tesla lang is. Een Audi etron bijvoorbeeld weeg 2500kg
Speciaal voor Jetten afgelopen vrijdag weer een dikke Duitse SUV, 6 cilinder zonder electro, aangeschaft die met moeite 1 op 8 doet. Ik draag nu eenmaal graag mij steentje bij.
stoer
Helaas, te weinig grondstoffen, vooral Lithium en Koper. Energienet is niet geschikt. Meer 60% van een batterijauto bestaat uit plastic oftewel olie. Actieradius is nog steeds maar een paar honderd kilometer. Aanschafprijs te hoog en afschrijving te snel. Brandgevaar door defecte accu's.
Allemaal redenen waarom dit project keihard gaat falen en dan reken ik de prutserfactor niet eens mee. Nee dank u, ik blijf nog wel even in m'n 16 jaar oude barrel rondrijden.
ik ook. mij te link en te duur
ondanks de stijgende benzine prijs bent u de komende 10 jaar zo ie zo. goedkoper uit als je een beschaafde middenklasser die 1 op 20 rijdt neemt..
Klopt, wij rijden al 5 jaar in een Toyota Yaris Hybrid, zorgeloos ruim 1:20 gemiddeld, toch 100pk en 0-100 binnen 12 seconden (als het moet). Particulier, dat wel.
Racen laat ik wel over aan Max-adepten.
Voorlopig blijf ik nog in mijn benzineauto rondrijden. Die doet het nog prima. Theoretisch zou ik een elektrische auto kunnen nemen, heb zonnepanelen en een eigen oprit dus een eigen laadpaal behoort tot de mogelijkheden, ware het niet dat ik een e-auto ten eerste veel te duur in aanschaf vind, en ten tweede voor een laadpaal moet mijn stroomaansluiting verzwaard worden van 1-fase naar 3-fase, wachttijd 8-9 maanden, kosten onbekend want niet gevraagd.
Hier heb ik ooit de 3x50 aansluiting laten vervangen door veel minder vermogen, ten eerste is de eerste veel duurder en ten tweede ik laad graag met de zonnepanelen langzaam maar steady op een 16A groep, dan weet ik zeker dat de stroom van het dak komt en niet duur met belastingen van het net;)
@Smoelensmid | 19-06-23 | 11:39:
Een hele dag thuis laden, niet iedereen zit in die luxe positie lijkt me.
Wachttijden zijn inderdaad van de gekke op het moment. De kosten zijn vast, laatste keer dat ik het deed een paar jaar geleden was het €250 of zo. Ze hebben toen nog van alles bij de buurvrouw om moeten katten (van de 3 fases had ik er één en de buren hadden de andere 2), en een extra leiding getrokken, maar dat zat allemaal in dat bedrag.
Dat klopt zoveel mensen zoveel wensen, dat is het enige wat ik hier duid..
Wel leuk die zonnepanelen, maar die kWh's zijn niet gratis, tenzij je veel en veel meer produceert dan je totaal verbruikt in je huishouding.
Wat je auto in gaat kun je ook in je huis gebruiken/verbruiken. Alle kWh's kosten je dus gewoon ca. 40 cent per kWh.
Ook mooi is dat deze clubjes zelf aangeven dat EVs veel zwaarder zijn door hun batterijen en dus het wegdek meer slopen (lekker duurzaam), maar dat ze daar niet middels wegenbelasting evenredig voor wensen te betalen.
De subsidies gaan weer danwel zijn gegaan naar de mensen die het het minst nodig hebben, in dit geval de zakelijke rijders. De bijtelling (op elektrische auto tijd lang 0 of heel weinig geweest) staat in geen verhouding tot de kosten van een auto als je deze zelf moet betalen.
Onzin. De bijtelling is nooit 0% geweest en altijd tot een maximum. 3 jaar geleden was het 4% tot ongeveer 60.000 Euro. Daarna elk jaar 4% omhoog en 10.000 Euro omlaag. In 2023 16% tm 30.000 Euro. Versus 22% voor benzine / diesel lager, maar niet 0 of heel weinig.
@JvNB | 19-06-23 | 11:26: Google zegt iets anders. Is wel 0% geweest. De ministeries van waarheid zijn dus al weer bezig om dat weg te poetsen. autobahn.eu/artikel/17239/het-tijdper...
Heb hem zelf betaald in 2013 , de nul tijd, bijtelling heb ik niks mee te maken als je zelf betaalt.
@JvNB | 19-06-23 | 11:26: bijtelling is nul geweest en de wegenbelasting is ook nul geweest. Je praat (wellicht onbewust) poep.
@JvNB | 19-06-23 | 11:26: Er is zeker 0% bijtelling geweest, zelfs voor hybrides. Dat was aflevering in 2012, vandaar de enorme run op Outlanders en Volvo's eind 2012. Daarna 5 jaar 0% voor diegenen. Dat was de periode dat bijtellingspercentage gelijk bleef voor aflevering in 2012.
Over elektrische auto's gesproken,
In het voormalige V&D-pand in de Amsterdamse Kalverstraat trekt dit najaar een nieuwe huurder: het Chinese elektrische automerk Zeekr.
De twee automodellen van Zeekr die hier verkrijgbaar zijn, komen straks prominent op de begane grond van het voormalige warenhuis tussen Kalverstraat en Rokin te staan, in verschillende uitvoeringen en kleuren.
www.parool.nl/amsterdam/v-d-pand-kalv...
Te bestellen via AliExpress en niet klagen als die meuk enigszins gekreukt wordt afgeleverd met verkeerde kleur en 1/3e van de opties die je besteld had en daarna niemand bereikbaar is bij de helpdesk.
@Basil Fawlty | 19-06-23 | 11:26: Ook niet klagen als je auto afbrandt wegens ondeugdelijke accu's.
@4HoogAantWater | 19-06-23 | 11:33:
"Maar de accumarkt is nu bijna volledig in handen van China, dat 76 procent van de wereldwijde productiecapaciteit heeft. Ook heeft dit land de beste toegang tot de grondstoffen.
Europa blijft steken op een magere 7 procent, waarvan driekwart ook nog eens in handen is van Zuid-Koreaanse bedrijven."
Zie link hieronder.
Zeekr? Klinkt als een nieuw merk van een grote verzekeraar, voor hipsters. Hoewel, dan zou het Zeeqr zijn.
@Muxje | 19-06-23 | 11:53: Het aantal merken van Geely dat in Europa verkrijgbaar is, groeit met het jaar. Natuurlijk zijn we bekend met merken als Volvo en Lynk & Co, maar in het almaar groeiende portfolio van Geely zitten ook grote namen als Lotus, (de helft van) Smart en Polestar. Dit jaar nog komt daar een voor de Europese markt nieuw merk bij: Zeekr.
bron: Autoweek
@Muxje | 19-06-23 | 11:53: Zou dat als "Zeiker" worden uitgesproken?
@Met_baard | 19-06-23 | 12:11: Zeikert! In Amsterdam zekerrrr;)
Nou, dan weten we meteen wat de CFPA ( Communistische Fusie Partei Amsterdam, bestaand uit X66, GL, BIJ1 en de PVDA ) als Patreivervoermiddel gaat gebruiken. Met universele preferente gratis parkeerrechten door geheel Amsterdam en exclusieve doorgang door de Weesperknip ( of hoe dat ding ook heet ). De voordelen van de juiste ideologische geaardheid...
Je bent dan ook wel een behoorlijke druif wanneer je dacht dat electrisch rijden goedkoop zou blijven.
Met een duizend of vijf aan watt-tjes op het dak en overdag laden blijft het rijden goedkoop, of overtuig mij maar dat dat niet zo is.
"De Europese Unie wil wereldleider worden bij de productie van accu’s voor e-auto’s, maar de torenhoge ambities blijken onhaalbaar. Met mogelijk grote gevolgen: als de EU niet slaagt, loopt ook de energietransitie gevaar, waarschuwt de Europese Rekenkamer."
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
De Chinezen hebben het bijna volledig in handen..
Je moet alles wat de overheid doet meta zien
Dus subsidie, toeslagen ,rare electrificatie projecten: alles is goed
De overheid haalt 40% van het BBP op en besteedt het het daarop volgend jaar weer waar weer 40% over terug belast wordt etc. Ad infinitum
De overheid is een bankbiljetten pers geworden die de economie aanjaagt
Electrische auto’s is een prima werkgelenheidsproject, levert weer veel economie op.
En ook veel geoh onder mannen, een soort secondair psychologisch effect.
Allemaal top dus.
Het ergste zou zijn als de overheid stil gaat zitten, geen plannen maakt en geen belasting gaat heffen: dan dondert alles in elkaar
De economie blijkt beter te draaien als er een demissionair kabinet zit. Dan kunnen ondernemers nl gewoon ondernemen ipv weer nieuwe wetgeving zien uit te voeren.
Waarom zijn e-auto's een prima werkgelegenheidsproject? Minder onderhoud, minder slijtdelen, minder vloeistoffen, dus in veel toeleveringsbedrijven (van bougies tot aggregaten) neemt de werkgelegenheid juist af. En omdat een groot aantal e-auto's niet uit Europa komt, is dat ook geen stimulans voor de werkgelegenheid in de Europese auto-industrie.
Stook de kolencentrales maar weer op. De stroom moet toch ergens vandaan komen. Ik ben faliekant tegen elektrische auto's want het grootste gedeelte van de gebruikte stroom is niet groen en zal nooit groen worden. Tevens zijn de accu's een grote belasting voor het milieu (productie, vervoer, recycling).
Poen trekt hoeren aan.
In dit geval extra pijnlijk: De klimaatwinst bij EV’s is nagenoeg nul, de individuele en maatschappelijke kosten zijn gigantisch, de infrastructuur ontbreekt, er zijn onvoldoende grondstoffen en tegen het einde van de levensduur zit je op een giframp. Elecrische rijders zouden geen subsidie moeten krijgen, maar een strafpremie.
Zolang NedCar geen auto's bouwt geen subsidie van wat voor merk dan ook.
Wat mij dit warme weer opvalt is dat de meeste stekkerauto's met de ramen open rijden. AC trekt dermate veel stroom dat de radius nog minder wordt?
duhhhhh
Nee.
Nee: ze trekken niet zoveel stroom dat de radius ernstig minder wordt. Zeker hier: in de winter moet de verwarming aan en dat trekt ook stroom, voor de verwarming is het effect op het bereik ca. 10%, de airco minder.
En nee: stekkerauto's rijden 's zomers dus niet massaal met de ramen open. Je ziet spoken.
Met ramen open rijden verhoogt de luchtweerstand van de auto en dan ben je alsnog meer stroom kwijt tijdens het rijden.
Ik rijd ook met de ramen open. Gewoon omdat het lekker is om de rijwind te voelen. Als bonus kan de omgeving dan ook nog van de oude lullen muziek genieten die uit mijn radio schalt.
Met schuifdak open en airco aan.. die warmtepomp verbruikt nihil!
@Muxje | 19-06-23 | 11:17: Ik geloof niet in spoken.
EV's zijn een tussenoplossing.
EV’s zijn geen oplossing.
Verspilling
Koop wapens
Geef iedereen eigen himars
We zijn in oorlog
De zin maar vooral onzin van elektrificatie onder mom verduurzaming; elektrische fietsen, SUV's van 2500+ kg, supercars (absurde vermogens) enzo enzo.....
HoHo Iedereen een supercar, de BEV hier is met 1246 ruim 100 kilo lichter dan de vorige benzine auto van 1365..
Google maar eens "transformator storingen 2023" Robbie, misschien leer je eens iets.
Flaunting Your New Ride - SOUTH PARK
www.youtube.com/watch?v=ecnS1Ygf0o0
South Park is essentieel geworden in onze wereld, zou subsidie moeten krijgen.)
@funda | 19-06-23 | 11:01:
Hahaha!
Het zou mij niks verbazen dat buiten de steden, zeg maar fly-over Europa, vooral mensen die op de kleintjes moeten letten het nog heel lang zullen blijven doen met hun benzine maar vooral dieselkar. Een beetje het Cuba-effect krijg je dan, modellen uit lang vervlogen tijden die je dan op de provinciale wegen nog voorbij ziet tuffen.
Goed voor de werkgelegenheid. Werkplaatsen waar vervangende onderdelen gemaakt worden, zodat die autootjes eeuwig op de weg kunnen blijven.
Het verschil is dat in Cuba die klassiekers gesubsidieerd worden - hier gebeurt het precies andersom.
Dat is duurzaam, 25 jaar of meer met een auto doen en sleutelen ipv vervangen. Daarom rijden linkse rakkers ook vaak in een Eend, een DS of een VW-bus
@TurpinDick | 19-06-23 | 11:02: Niet alleen linkse rakkers. Groen rechtse smoelensmid doet ook minimaal 20 jaar met een auto, de vorige deed 500000 probleemloze en heerlijke kilometers.
@Smoelensmid | 19-06-23 | 11:05: Uiteraard. Goed bezig! Mijn broer heeft ook een Toyota Prado uit 1999, niet kapot te krijgen. Maar ja volgens de linkse gasten is dat weer een aso-bak blijkbaar, dan mag het dus weer niet. Lastig allemaal die duurzaamheid.
Ik ga mijn best doen. Euro6-diesel met nog geen 200K op de teller. Die kan nog minimaal 10 jaar mee. (als ik hem mee kan nemen bij de emigratie, geen idee hoe dat uitpakt met de verschillende autobelastingen in het verenigde europa)
De subsidie voor elektrische auto’s gaat linea recta de zak in van de Chinese communistische partij. Meer geld voor de onderdrukking. Betaald door DeDeugers66 van uw belastinggeld.
Ze bezitten/beheren in ieder geval 76% van alle grondstoffen.
Die klimaatwokers weten totaal niet waar het echt over gaat.
Eerst maakte Merkel de EU afhankelijk van Russische olie en gas. Denk je dat onze leidertjes daarvan geleerd hebben? Welnee, nu maken ze ons compleet afhankelijk van Chinese grondstoffen in plaats van Russische.
@hagelkruis | 19-06-23 | 10:55: oh is dat zo... www.nytimes.com/2023/05/23/business/a...
@hagelkruis | 19-06-23 | 10:55:
Dat zijn zelf ook communisten dus waarschijnlijk vinden ze het nog fantastisch ook.
En dan komen we vervolgens miljarden en kostbare tijd tekort om de benodigde laadpalen te plaatsen en, nog veel duurder, het electriciteitsnet compleet te vernieuwen.
Om het nog maar niet te hebben over de extra milieubelasting die al die batterijen op gaan leveren.
Ik zou overigens weleens een grondig onafhankelijk literatuuronderzoek willen zien inzake de vraag of elektrische auto's echt beter zijn voor het klimaat dan auto's met verbrandingsmotor. Veel onderzoek suggereert van wel, maar er zijn ook genoeg stemmen die het tegendeel beweren.
Onafhankelijk, de politiek en de waarheid.
Proest!! Lololol
Laat Jetten die 9 miljard idd uitgeven aan het elektranet upgraden, anders kunnen die palen toch niet aangesloten worden, noch de panelen en molens om die palen van prik te voorzien.
Wat je ook nauwelijks hoort, is de vermindering van de actieradius bij koud weer. Vanaf -5 kan dit al 1/3 zijn.
Dat betekent dat het meer watt kost om je auto vaker op te laden en zover ik weet is een elektriciteitscentrale ook niet milieu-neutraal.
Voorts: wat doet uitbreiding van het elektriciteitsnetwerk met onze gezondheid?
Elektrische velden zien we niet met het oog, maar wat is het effect ervan op het lichaam bij meer blootstelling eraan?
Bij een elektriciteitscentrale in de buurt mag niet gewoond worden. Wat gebeurt er als de woonwijken, niet als in andere landen ruim opgezet maar hutjemutje op elkaar, volop elektrisch gaan? De huizen en de auto's, een toename van het gebruik, overal snoeren naar auto's.
Zij er onderzoeken naar de lange termijn?
Hoe zit dat trouwens met laadpalen in ach Portugal, Spanje, binnenland Frankrijk, Italië, Griekenland of is dat vragen naar de bekende weg? (lol!)
Zal ongetwijfeld wel weer EU subsidie voor zijn. Palen worden dan voor een belachelijk hoog bedrag aangelegd, gaan kapot, worden niet gerepareerd maar lokaal bedrijf zal er heel erg rijk van zijn geworden.
@Basil Fawlty | 19-06-23 | 11:07: Daarom pan Europees geen laadpalen maar strategische grote snellaad hubs aanleggen laadpaaltjes zihttps://www.youtube.com/watch?v=vMfylKCLqIgn met die accus van grote vermogens eigenlijk al een beetje achterhaald.. www.youtube.com/watch?v=vMfylKCLqIg
@Roos | 19-06-23 | 10:58: Daarom wordt hier de accu thuis aan de lader voorverwarmd.. Met een voorverwarmde auto nu alweer tien winters geen klagen gehad.
@Smoelensmid | 19-06-23 | 11:11:
Theorie versus Zuid Europese praktijk.
En gij geleuft da dat zal werken in Zuid Europa? Iets zegt mij dat dat geen succes wordt.
Vraagje, wat doet die Beamer van je met volle tank tov een huidige standaard EV?
@Smoelensmid | 19-06-23 | 11:13: Maar dan verbruik je toch ook extra stroom enkel om een accu te verwarmen mocht je de auto willen gebruiken? Of je nu stroom/capaciteit verliest door koud weer of stroom verbruikt door de accuverwarming, het blijft een verlies. Toch?
@FrankVeer | 19-06-23 | 12:02: Tja hoever wil je gaan, het kost toch ook energie om benzine te maken en te transporteren, die electronen komen hier tenminste graties van het dak .. verbranden van benzine heeft maar een rendement van 20 % 80 gaat verloren in restwarmte.. is dat dan soms geen verlies?
@Basil Fawlty | 19-06-23 | 11:22: Die Beamert rijdt linea recta naar Ticino;) De eerste vraag moet zijn wat is een standaard EV. mijn zwager gaat ieder jaar skieen in Zwitserland met 5 personen in de Tesla X maar dat is geen standaard EV.. Ik zal de eerste zijn om de beperkingen van een EV toe te geven, maar ik denk dat op weg naar de zuidelijke landen als eerste de camions met sla en groenten vanuit Spanje op de schop gaan naar waterstof elektrisch . www.waltherploosvanamstel.nl/watersto... www.change.inc/mobiliteit/waterstofvr...
@Smoelensmid | 19-06-23 | 12:50:
Probleem is dat je genoeg laadpalen in Zwitserland vindt maar hoe meer zuidelijker je gaat des te minder en moet je je vakantie gaan aanpassen aan de laadpalen. Jou een beetje kennende wil je ook de binnenlanden inrijden als je ergens bent en niet steeds op percentage meter kijken.
Als ik elektrisch wil rijden neem ik wel de trein.
Of een Wehkamp massage stick.
Laten we eerst maar eens "uitvogelen en overeenkomen" en in een goed plan vast leggen wat/welk brandstofsysteem op de midden tot langere termijn fossiel moet gaan substitueren e/o suppleren.
Technisch is veel mogelijk maar praktisch gezien veel minder.
Miljarden investeren in drijfzandmodellen om er later achter te komen dat eea toch niet zo'n heel goed idee was kan een schuld worden waar je de komende generaties toch niet mee op wil zadelen. TOCH?
Jawel, er moet nu iets gebeuren. Nu Nu NU! There is no alternative!
Weet je wat het hem is: Ik gun iedereen zijn elektrische auto. En zeker voor verkeer in de binnenstad is het natuurlijk ideaal. Zowel uitstoot als energie-regeneratie omdat je de hele tijd moet remmen.
Maar kunnen we stoppen of met slavenarbeid gedolven grondstoffen in zo'n beetje 's werelds meest vervuilende mijnen goed is voor het milieu?
Dan rijdt ik voorlopig in mijn vloeibare dinosaurus auto, en gun iedereen zijn eigen keuze.
Lithium wordt ondertussen gedolven in Australie in mega grote industriele dagbouw mijnen daar komt geen kinderhand aan te pas en Kobalt is bij de laatste generatie auto baterijen niet meer nodig.. Kobalt wordt tenslotte alleen nog gedolven voor de superlegeringen van auto en scheeps motorblokken vliegtuigturbines en medische implantaten eva toepassingen.. houd daar dan ook eens mee op zou ik zeggen.. www.researchgate.net/figure/Applicati... www.bbc.com/future/article/20221110-h...
Mijn geliefde merk wil binnenkort alleen nog elektrische auto's uitbrengen. Moet nu gaan beslissen of ik nog snel een benzineversie koop of mijn huidige auto, waar ik zeer verknocht aan ben, blijf doorrijden. Het blijft in ieder geval voorlopig een bezineversie aangezien het electriciteitsnetwerk straks helemaal in elkaar dondert.
Gebeurt al, ik las vorige week dat een nieuwbouw complex in Landgraaf (8.3 miljoen euro) kant en klaar is op geleverd. En nu toch maar van het stroomnet los gekoppeld. Want er is niet genoeg stroom
Ken het gevoel, mijn favoriete merk stopte een paar jaar geleden al met productie van diesel auto’s.
@Sieg Hein | 19-06-23 | 11:41: Zweeds/ Chinees merk he?!
Tijd voor een nieuwe politieke verhaallijn van de spindoctors.
Electrarijders zijn de nieuwe paria's. Door hun perfide verplaatsingsgedrag kunnen woningen en bedrijven niet meer aan ons overbelaste net gekoppeld worden.
Zo wordt naast onze huisvesting nu ook onze economie bedreigd.
Sommige paria's willen nu zelfs hele weggedeelten voor zichzelf gaan claimen nadat ze zich (ruim met gemeenschapsgeld gesubsidieerd )onefficient vervoer hebben aangeschaft.
Kortom: deze paria's zijn genoeg gepamperd - weg met die subsidies.
Voor dat geld kunnen we nuttiger dingen doen (wapens kopen).
Eerst ervoor zorgen dat basisvoorwaarden voor het bestaan überhaupt aanwezig blijven. Daarna wapens om ze te verdedigen.
Maar welke wapens en waar vandaan?
Enig voordeel van de Rus-Oek oorlog is dat we dat wel (weer) eens nader mogen beschouwen.
@D-Fens_1963 | 19-06-23 | 10:48:
Tegen die tijd wordt Prins Timmerfrans EU-opperhoofd der Defensie.
Je ziet: voor ieder probleem is er een krankzinnige oplossing.
Volgens extension rebellion is het zo dat als er voor stekkerauto’s ook belasting betaald moet worden, dit neerkomt op subsidie voor brandstofauto’s.
Mag je ook geen elektrische auto willen om andere redenen?
Het idee dat er mee wordt gekeken (Tesla), zint me niet.
Alles elektrisch en de brand-onveiligheid daarvan vind ik niet prettig en last but not least... ik wil geen automaat.
Een elektrische auto verbruikt net zoveel stroom per jaar als een gezinswoning. Er zijn 9 miljoen autos in NL, wat denk je wat de stroomprijs gaat doen wanneer we de electriciteitsvraag gaan verdubbelen in NL? En wat denk je dat de netwerkbedrijven gaan vragen wanneer ze overal de capaciteit drastisch moeten verhogen? Ziet nou niemand dit aankomen?
Nee, u bent echt de enige met dit revolutionaire inzicht. Bedankt voor het signaleren!
Mensen krijgen eredoctoraten om dit stil te houden. Wees geen spelbreker.
Ik was niet echt te spreken over het eten aldaar, bij Scheepskameel in Amsterdam. U wel, geïnspireerd met uw nick door het lekker bevonden eten?
@_pacman_ | 19-06-23 | 10:39:
Ok, welke politieke partij roept dat het subsidieren van zakelijke leaserijders en stekkerautos nog meer mensen naar de voedselbank brengt? Dat het een totaal waanidee is om grote aantallen e-voertuigen op de weg te zetten terwijl het netwerk nu al vol zit.
@pibasso | 19-06-23 | 10:46:
Mijn nick is helaas iets ouder. U kent duidelijk uw klassiekers niet,,
@Scheepskameel | 19-06-23 | 10:51: Ik kan maar een beperkt aantal klassiekers aan
@Scheepskameel | 19-06-23 | 10:51:
Gaat u maar even een loer draaien, wij kijken wel de andere kant op. Zelf heb ik een beetje last van hoempert.
Die rijdende stekker-accuboorbatterijapparaten zijn gaan het nooit worden in deze vorm, iedereen die natuurkunde heeft mogen genieten op de middelbare school weet dat die 600 kilo-meergewicht alleen al het "klimaat"fake-model onderuit halen. Om over de Duitse bruinkoolcentrales die de stroom moeten leveren in W.-Europa maar te zwijgen. Domme, gekochte, journalisten hebben de rest gedaan laatste 5 jaar.
Het geinige daarvan is ook dat er niet tegenop te laden is in koude gebieden.
Er is hier vast wel een gebied ter grootte van Eindhoven om af te graven voor wat bruinkool. Moeten er wel wat boeren weg en hou je er een grote zandvlakte en smerige lucht aan over. Maar dat mag kennelijk voor het groene deugen.
Gewoon weer een nieuw EV subsidiepotje want geld is gratis... toch?
/s
@Deflatiemonster | 19-06-23 | 10:38: "Moeten er wel wat boeren weg"
We graven Amsterdam af, zo verenigen we het nuttige met het aangename.
En hoeveel mensen struikelen er dan wel niet over die kutkabels.
Lol, met deze vooruitziende regering hebben we bijna allemaal een elektrische auto in vijf jaar. Daarna breekt het elektriciteitsnet volkomen in. Er zijn nu al gebieden waar niet gebouwd kan worden om dat er geen stroom meer geleverd kan worden. De wal gaat het schip keren.
Elektrische schepen. Goed dat u erover begint!
Begrijpelijk. Ik rij nu twee jaar electrisch. Op aandringen van de baas. Moet eerlijk zeggen dat het in NL prima bevalt, snel, stil, eigen laadpaal. Actieradius genoeg en je kan in NL overal laden. Maar op vakantie is het waardeloos. Zeker op wintersport. Dan sta je om de 250km weer met een stekker.
Maar voor nu is de EV met vakantiehuurauto goedkoper dan een ICE leasen. Prima dus. Maar als deze weggaat en het is niet goedkoper dan heb ik geen zin in gekloot met stekkers op vakantie, dan gaan we weer fossiel rijden.
Dat hele concept van 'wintersport' is in de basis al een verschrikking. In dat opzicht draagt een EV prima bij aan de beleving..
Ja, leuk als je een 2-onder-1 kapper hebt met een oprit, maar in de grote steden is een eigen paal een pipedream, incl. ruzies over wie wanneer mag laden of dat mensen niet om 4 uur uit bed komen om de audo's om te stekkeren.
@ReyNemaattori | 19-06-23 | 10:57: Ik heb een 2onder1kap met eigen oprit (voor vier auto's als het moet) in een grote stad.
Het is een misvatting dat men er vanuit gaat dat de overheid inzet op totale electrificering van het wagenpark. Het gros zal dit nl niet kunnen betalen en overgeleverd zijn aan of het OV, of de fiets / benenwagen.
Dan is het totale wagenpark toch elektrisch? Het zijn er alleen minder dan nu.
En gelukkig maar, want er zal nooit stroom genoeg zijn voor al die auto's.
Handkarren en bakfietsen zijn goed genoeg voor het plebs.
@funda | 19-06-23 | 10:49:
Handkarren?
@Flightless bird | 19-06-23 | 10:59: Winkelwagentjes, om je hebben en houwen in te versjouwen. En op z'n kop met zeil er over een wolvenproof tinyhouse.
@Mbovenka | 19-06-23 | 10:35: Dat klopt. Er had nog huidig tussen gemoeten. Huidig wagenpark.
Rai en Bovag worden geleid door de grote autoimporteurs. Zijn helemaal geen onafhankelijke clubjes, maar pure lobby op autoverkoop. Aangezien marge en omzet vooral op lease zit (dure segment elektrisch), zitten we me zn allen puur de bonus te spekken van de directies daar.
Boehoe winst huilie huilie.
@Sinterbikske | 19-06-23 | 10:34: Al ons geld naar het buitenland is inderdaad boehoe huilie huilie. Die paar patjepeeërs in NL die er rijk van worden helpen de NL economie echt niet.
De Tesla tuft heerlijk, nog uit 2019 en dus een echte subsidieknaller. Ik koop geen nieuwe nog want de bijtelling op een nieuwe is gewoon weer ouderwets duur. Ik heb even een snelle berekening gedaan, ik rij amper, een Dodge RAM 1500 HEMI uit 2018 kost 660 EUR Bruto / 328 EUR Netto bijtelling, een Tesla Y Long Range kost 883 EUR Bruto / 452 EUR Netto. Van die 124 EUR kun je best aardig uit eten. Dus laat maar komen die subsidie, vooral 2e hands particulier, ik stel voor 8000 EUR, heb nog een Tesla die ik wel kan overnemen naar prive. Rob, hup hup.
Gewoon alle subsidies afschaffen!
Ik heb recent privé een nieuwe elektrische auto gekocht, wat een zeldzaam fijne manier van autorijden. en echt bizar snel ook. Ik heb er uiteraard nog een leuke benzine-auto voor ernaast bij. Maar ik betrap mij erop zelden meer in de benzine-auto te rijden.
Daar gaat het niet om mijn beste.
Wij worden voorgelogen dat het niet alleen beter maar ook GOEDKOPER is om electrisch te gaan.
Daarom is de paniek nu hoog.. Want waarom een auto kopen die veel geld kost ook al rij je geen centimeter op de weg.
@Remus McMillan | 19-06-23 | 10:21: Ik heb voor aanschaf even alles doorgerekend, met zonnepanelen kan ik niet goedkoper rijden dan dit. Zelfs als over een tijdje wegenbelasting moet worden betaald. Een behoorlijke no-brainer voor mij dus.
Meest destructieve voor het klimaat is alles wat op accu’s moet draaien.Accu’s en batterijen,zonnepanelen en windmolens slopen alles van begin tot eind.
Fossiel en kernenergie,meer is niet nodig.
Mijn dino-fuel b200 doet het best.
Robo de electriek flapdrol steek de ev maar waar het donker is.
Mijn uitvoering in de prikversie kost ff een sloot meer.
De sleurhut van 1,4 ton trekt dat prik ding ook niet.
Duussss de dinosleurper blijft nog ff.
Hoe herken je een slecht idee?
De rekensom klopt niet.
Zeg ik dan met jarenlange ervaring in multimiljoenen projecten. Zal blijkbaar wel anders zijn met miljarden.
Zoals Pim al zei; Tes la!
*moeder appelsap inschenkt*
Pima, ik rijd al jaren elektrisch en ga echt niet meer terug naar die benzine meuk.
Hier alweer sinds nov 2013 dat is alweer bijna 10 jaar! Eenmaal aan geproefd wil je niks anders meer.
@Smoelensmid | 19-06-23 | 10:12: Ik meende begrepen te hebben dat je naast die EV ook nog een benzine/diesel-BMW had. Klopt dat? Gewoon een vraagje hoor.
@Smoelensmid | 19-06-23 | 10:12: Onzin. Ik heb nu twee jaar een EV en als straks ICE goedkoper is dan ga ik gewoon weer tanken.
@Pikkebaas | 19-06-23 | 10:26: Jij liever dan ik, ik heb 2 electrische auto's en met 15 zonnepanelen laad ik nagenoeg gratis.
@Ichneumonidae | 19-06-23 | 10:15: 95% Van alle ritten elektrisch, heb er uit het verleden nog een sportwagen naast maar die komt amper van de plek, de wintersportrit en een nachtelijke snelle rit naar de kinderen en dat is het zo een beetje.. dit rit naar de randstad zou ook op stroom kunnen deed ik in het begin ook.. maar heb mezelf die luxe gegund want vlieg uit principe alweer 25 jaar niet meer , ik beschouw het dan maar als een uurtje laag vliegen;)
@Clavo | 19-06-23 | 10:31: Stroom betaalt de baas. Benzine ook.
@Pikkebaas | 19-06-23 | 11:38: Duidelijk, Clavo is zelf de baas;)
De bramdweer mag ook wel wat miljarden ontvangen voor zwaarder materieel.. Arnhem gisteren , de fik ontstaat door een warmtepomp en blussen is onmogelijk doordat elke vierkante centimeter dak is volgelegd met zonnepanelen.. Zwangere vrouw met klein kind konden net vluchten via het raam.. Deugen boven veiligheid
Het probleem bij die brand was niet zozeer het materiaal van de brandweer maar het feit dat de zonnepanelen over het gehele huizenblok aaneengesloten lagen en het daardoor erg moeilijk was om de brand net onder het dak te kunnen bestrijden.
Of je moet bedoelen dat men met een reusachtige monitor en 20.000 lpm bij 15 Bar letterlijk de panelen van het dak moet spuiten... ja dan is het inderdaad een materiaal kwestie.
Maar dit lag voornamelijk aan de constructie.
Zwaarder materieel?
Zullen we eerst eens beginnen met zwaardere regelgeving ten bescherming van de omgeving?
Misschien stoplijnen aanleggen op daken zodat brand niet makkelijk kan overslaan?
De brandgevoelige componenten daar plaatsen waar ze het minste kwaad kunnen?
@Alfred E. Neuman | 19-06-23 | 10:17: De daken waren compleet afgedekt met panelen, nog nooit eerder gezien. Het fikte ook hevig, ben benieuwd wat de brandstof was.
Zo cynisch bedoelde ik het ook..
De hamvraag: waren de brandweerauto's wel electrisch?
@De_fluitlokker
Waarschijnlijk isolatiemateriaal en hout van de dakconstructie.
De markt wordt de laatste maanden ook ineens overspoelt met Chinese EV's voor relatief weinig geld. Toch te hopen dat die niet teveel voet aan de grond krijgen.
Dat is een effect van de traagheid van de traditionele auto-fabrikanten. Zij hadden de markt voor auto's in handen, hebben het elektrische segment aan Tesla gegeven door op hun handen te laten zitten. Tesla's marktstrategie is bekend: dure auto's bouwen om goedkope autos te kunnen bouwen. Specialisten in de middenklasse als Hyundai/Kia lukt het ook nog niet om een goedkope betrouwbare elektrische auto te leveren. De chinezen springen in dat gat.
De Europese automerken laten het door hun handen glippen, zoals de Amerikanen in de jaren 70 de markt voor goedkoop/efficient/betrouwbaar weggaven aan de japanners. Die hebben hun marktpositie nooit meer teruggewonnen in eigen land, al jaren zijn Honda en Toyota daar marktleiders in volume.
Dit kan allemaal wel, maar de crux ligt in de wegenbelasting! Dit voornamelijk gefinancierd, zodra dit vervalt is de auto nagenoeg onbetaalbaar. Wanneer de brandstof goedkoop is is de wegenbelasting torenhoog; zo rollen wij in NL.
Men betaald een godsvermogen voor een stilstaande auto...
Tja.. Daar heeft niemand zin in.
Ja, ze motten van die krengen af: www.youtube.com/watch?v=1SEfwoqKRU8
Net als met die shared bikes, zijn ook shared EVs gefaald.
Dit gaat om tienduizenden EVS en miljoenen ebikes die liggen weg te roesten...
Ik vind subsidie een ongeloofde vorm van staatssteun en concurrentie-vervalsing. En net zoals accijnzen zijn die om de mens en dus markt een bepaalde richting in te sturen. Beiden zouden eigenlijk verboden moeten worden.
Heb net een prima 1.0 driecilinder benzinebakkie gekocht. Een occasion. Rijdt makkelijk 1 op 19, van binnen ruim zat, pittige rijeigenschappen. Wegenbelasting: 87 euries per kwartaal. Goedkoper autorijden kan niet.
Hier een tien jaar oude financieel afgeschreven BEV die nog heel lang meegaat , totale kosten over het afgelopen gehele jaar 200 euro dat is inclusief eigen belastingvrije stroom en de verplichte APK en grote beurt. Het kan altijd goedkoper dus...
Zat ook net naar een VW Up te kijken, 1 op 25 en lease 140 p/m. Is geen geld. Maar doe er eigenlijk alleen boodschappen mee en een keer per jaar ermee op vakantie, dan is het toch weer zonde geld.
Dat is ook wel het meest duurzame wat je kunt doen:
een oude zuinige goed onderhouden benzineauto oprijden.
3L diesel, nog beter.
Laten ze eerst maar het stroom net aanpassen voordat ze iedereen aan de stekker willen hebben. straks gloeiende wegen ivm warme stroomkabels door alle stekkerauto's en warmtepompen.
Gloeiende wegen is in de winter dan wel weer een uitkomst, scheelt een hoop strooizout.
Ze zullen het niet goedkoper maken. Ze verbieden die benzineauto gewoon zodat u gedwongen die electrische auto rijdt voor veel te veel geld.
De helft komt ook uit china dus we schieten ons weer lekker in de eigen voet.
EV gebruiken veel te veel energie omdat ze veel te zwaar zijn en de gebruikers vooralsnog uit het asociale deel der belastingontduikers komt. Electrische ernergie komt niet gratis in de draad.
Een EV is fantastisch. Mits je een laadpaal op eigen terrein hebt icm zonnepanelen en je een degelijke dino-fueled auto ernaast hebt voor vakanties etc.
Full disclosure: ik heb alles wat u hierboven beschrijft: Tesla, zonnepanelen, laadpaal, oprit en een benzine-auto ernaast. Toch gaan wij met de Tesla op vakantie. Over binnenruimte en comfort kunnen we kort zijn; het gaat altijd over laden. Het antwoord is dat het Tesla supercharger netwerk perfect werkt. Om de 2,5 uur twintig minuten koffie drinken of lunchen bij naastgelegen motel. Schoon, netjes en goede service.
@ole guapa | 19-06-23 | 10:18: Idem hier, al ligt het er nog wel aan waar (en wanneer) je op vakantie gaat. Er zijn zeker in Frankrijk nog laadpaalwoestijnen en in de piek in de zomer kun je last hebben van laadfiles en verminderde laadcapaciteit. Buiten deze uitzonderingen gaat reizen met de EV prima maar wij willen wat minder verplichte pauzes (tanken / pissen en karren maar).
@ole guapa | 19-06-23 | 10:18: ik heb de Nederlandse Tesla rijders massaal zien staan in Duitsland in grote files op weg naar de wintersport. 1,5 uur wachten op hun beurt om te mogen laden en daarna nog laden.
@Boeddha18 | 19-06-23 | 11:04: zo fantastisch zijn die Tesla niet en de gebruikers lijden aan messias en goed-praat syndroom
Alleen een aap weet dat duurzaam rijden lijden is.
De Grünen in Duitsland dacht ook even deze "vergroening" Duitsers door de strot te drukken. In middels is de partij in de peiling gezakt tot niveau splinterpartij en de AFD gestegen tot de tweede partij van Duitsland.........
En terecht. Die Habeck (Grunen)was en is knettergek.
Heb je ook gelezen dat achter Habeck c.s. de zgn. Agora stichting staat?
Oplichting van hier tot Tokyo.
Duitsland heeft een beetje hetzelfde probleem als NL. Een groot deel van de MSM praat braaf het narratief na. Zo heb ik best wel intelligente Duitse vrienden die dus daadwerkelijk geloven dat in Duitsland slechts 2% van de elektriciteit van kernenergie kwam.
En zo rolt Duitsland gezellig een energiecrisis in (want het was 13%).
boekenschrijver die totaal nergens de ballen verstand van heeft, dat is het probleem met Björn. En ook die andere Annalena, vlak die ook niet uit. Ook een niemandalletje.
@TheEgg | 19-06-23 | 10:37:
"Aber das Erdbeben In Fukushima!!!!"
@Basil Fawlty | 19-06-23 | 10:48: Ah, jij luistert ook Duitse radio/tv. Ja, de manier waarop ze elke keer suggereren dat al die doden zijn gevallen als gevolg van die kerncentrale. Zo ontzettend schandalig.
@TheEgg | 19-06-23 | 11:28:
Drietalig land hier en dus dan ook bijzonder veel Duitse zenders (iets van 25 of 30) en inderdaad die nonsens die met een serieus stalen gezicht wordt verteld op Duitse TV vooral bij die praatprogramma's 's avonds laat.
Man man man.
Was een tijdje geleden een onderzoek van universiteit Hamburg naar direct beïnvloeden van MSM pers in Duitsland door Berlijn. Daar werd je iig niet vrolijk van.
Hahaha!! Nu de financiële aap uit de mouw is gekomen moet er 9 miljard tegenaan gesmeten worden om de wol weer over de ogen te trekken (vrij vertaald). Een farce dat is het.
Subsidies op de aanschaf van nieuwe: goed voor de export naar de rest van Europa na 4 jaar en niks 2e hands… pas in Ierland geweest: bijna niks elektrisch of laadpalen. Wel stank van bussen en dieseltreinen!!. Hoe zit dat per land en heeft Timmermans daar niks te vertellen en te dwingen?
De geur van de vrijheid!
In Ierland waait dat allemaal weg.
Ja joh, werkt goed die subsidies! Waar zijn al die Opel Ampera's, Prius plug-in hybrids en Outlander PHEVS gebleven? De eerste generatie E-Golf verdwijnt ook al massaal naar het buitenland.
Dat was echt early-adopter troep, een fase waar je doorheen moet om een doorontwikkeling te maken naar een beter product voor de massa. Dat die auto’s dus op subsidie reden en nu reeds uit het straatbeeld zijn verdwenen is heel logisch.
@_pacman_ | 19-06-23 | 10:08: klopt daar is ervaring mee opgedaan, en last but not least zonder die elektronauten was er nooit een dekkend laadnetwerk gekomen, iets met kip of ei... Feit in de nieuwe X5 hybride zit net zo grote accu 18,5 KWh als in de aller eerste i3 BEV een hele elektrische auto gepropt in een benzine auto dus.. knappe ontwikkeling!
Ben tegen alle subsidies.
Ik ook.
Het is de hond in de pot voor innovatie.
Bovendien is het een self-fulfilling prophecy. Dat zie je bij allerlei projecten die in hun aanbesteding taal als "duurzaam/ inclusief/ divers" gebruiken en voorstellen waarin dit niet het geval is.
Drie keer raden wie er subsidie krijgt en wie niet.
Het gevolg daarvan is dat je nog meer hoort over duurzaam/ inclusief/ divers en voor je het weet is het mind-control.
www.toolshero.nl/innovatie/innovatiem...
EV moeten ook gewoon wegenbelasting betalen, naar gewicht! Geen vrijstelling. Of km-heffing en dan ook voor allemaal.
REAGEER OOK