Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Flutbeleid: NS krijgt boete die geen boete is

Bestraft zonder straf

Goh

We hebben een nieuwe nominatie voor de meest zinloze poldermaatregel van het jaar. Infrastas Vivianne Heijnen blijkt volkomen machteloos bij het temmen van onze nationale vertragingsspecialisten van de NS en presenteert het slapste wapen in het arsenaal: de boete die geen boete is. Een prent van 1,5 miljoen euro is uitgedeeld omdat onze treinenboer vorig jaar een extra subsidiezak van 274 miljoen euro kreeg om de dienstregeling in de naweeën van de coronacrises op peil te houden en vervolgens de dienstregeling niet op peil hield. Een boete die de gele rups in de bek van de Koolmees niet hoeft te betalen, maar moet inzetten "ten behoeve van de kwaliteit van de dienstverlening". Lekker vaag geformuleerd, dus dat kunnen ze werkelijk overal voor gebruiken en wordt vermoedelijk ingezet voor een investering die ze toch al zouden maken. Het is kenmerkend voor de machteloosheid van het ministerie als het op de NS aankomt. Innen ze zware boetes dan wordt dat doorberekend in de prijs van het treinkaartje en is de reiziger de dupe. Doen ze dat niet, dan weet de spoormonopolist dat het wegkomt met mindere service en is de reiziger de dupe. Dus blijft het bij een symbolische en zinloze "tik op de vingers" terwijl we de miljoenen blijven overmaken richting Koolmees' nestje. En de reiziger... ja, die is inderdaad de dupe.

Reaguursels

Inloggen

Nou ja, het had erger gekund, bijvoorbeeld dat koolmees 12 postzegels zou moet aflikken.

jan huppeldepup | 06-06-23 | 19:24

tja, d'66 doorschuif baantje voor wouter koolmees. die durven ze geen boete te geven anders word mutti kaag boos

Snap_het_ook_niet | 06-06-23 | 17:52

Vergeet ook niet dat de NS helemaal niet geprivatiseerd zijn. Jij of ik zullen nooit een aandeel NS kunnen kopen. Alle aandelen zijn in handen van de staat. Dat de NS als 'bedrijf' nu een winstmotief mag hebben is gewoon het zoveelste geitenpaadje richting lastenverzwaring.

ZonderNaam | 06-06-23 | 15:57

Het lievelingskindje van de overheid. KLM mag weer eens in de hoek staan.

dasechtgeenstijl | 06-06-23 | 15:38

De trein is voor mensen die te laat op hun sollicitatiegesprek willen komen.

amateurrr | 06-06-23 | 14:23

Een boete die niet geïnd wordt heet gewoon staatssteun.

Sqbar | 06-06-23 | 14:07 | 2

En bij de KLM, die vrijwel hetzelfde deed, was de hele kamer woest. Ik ben benieuwd welke politieke ophef er nu volgt.

Sqbar | 06-06-23 | 14:08

@sqbar, politieke ophef is een middel om in de tweede kamer de wetkdag te vullen. Meer niet.

me163komet | 06-06-23 | 14:25

Van een netwerker als Wouter Koolmees (Johan Remkes: hij zet zo maar zijn ego opzij!) had ik in termen van Openbaar Vervoer echt wat meer verwacht. Gezichtsherkenning en dan het uitroeien van wit privilege binnen die tak van sport die vooral de Nazi's verkeerd wisten in te zetten.

Gewoon wat diverser en inclusiever zeg maar. Behalve dan in de bestuurstop en de politieke aansturing. Als de opleiding voor machinist al 6 jaar duurt, moet dat rijpen van de integratie gewoon zijn tijd hebben.

Anekdote van heel vroeger: een heel leuk gastcollege van een bedrijfseconoom van de NS heel lang geleden. Als je op enig moment een x aantal passagiers van A naar B moet vervoeren, maakt het gemiddelde aantal passagiers per coupé bedrijfseconomisch niet uit.

Vond ik een geweldige eyeopener.

Hetkanverkeren | 06-06-23 | 14:04 | 5

@CornholioNL | 06-06-23 | 14:32: Mijn bron was iemand met wie ik op herhalingsoefening moest, begin jaren '90. Het verbaasde mij niets.

Als het nu in anderhalf jaar kan? Be my guest. Voor geen goud dat ik nog in die geelblauwe ellende kruip. De storing van gisteren te Amstelredamme schijnt dus met een noodgreep opgelost te zijn.

Het wachten is nu nog op een Indiase miljardair die ons spoorwegnet op wil kopen.

In mijn diensttijd heb ik zelden, als in nooit, een appel hoeven missen. Enige nostalgie is mij niet vreemd.

Hetkanverkeren | 06-06-23 | 15:15

@HoniSoit | 06-06-23 | 14:49: Yep. Schitterend college. De clou drong pas later tot mijn mede HEAO 'ertjes door. Wel een geweldige tijd, daar op de HEAO.

Al die universiteiten later? Not so much.

Niettegenstaande mijn liefde voor Japanse frotteervideo's en zulks. Intimiteit tot op de laatste vierkante centimeter.

Hetkanverkeren | 06-06-23 | 15:19

Meh, zo’n studie kost nauwelijks meer dan 6 maanden avond studie naast je werk. Maximaal.
Kun je het over 1,5 jaar spreiden, dan maakt het nog geen lastige baan.

Analia von Solmsch | 06-06-23 | 18:16
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
JipEnJanneke | 06-06-23 | 13:54

Vroeger was het beter en daarom dient radbraken terug op de agenda te komen en dient "top down" ingevoerd te worden onder het gewoonterecht. Eens kijken wat er gebeurt als we zo'n 3-delig kostuum op een rad vastbinden. Geweldig nieuw tv-format. Vrijdagavond live om 10 uur een marteling vanaf het Binnenhof. Vanavond gaan de telefoonlijnen open en kunt u kaartjes kopen en u kunt zich inschrijven als beul. Wie wil dat nou niet? Op tv komen en ook nog zo'n slap lullende CEO een ouderwets pak rammel geven.

Zwezerik | 06-06-23 | 13:49

De NS is te ontbetrouwbaar om als serieuze vervoeroptie te beschouwen.

Hans Kwalzan | 06-06-23 | 13:44 | 1

En nog een aantal anderen helaas...

BL!ZZ | 06-06-23 | 15:54

Snap eigenlijk de verbazing en verontwaardiging niet zo. Iedereen weet toch dat het spoor in NL te druk bereden, te slecht onderhouden maar bovenal chronisch onbetrouwbaar doch onbetaalbaar is voor mensen zonder abbo van de zaak, ov-studentenkaart of zielige-mensen-korting?

_pacman_ | 06-06-23 | 13:43

Dat hele NS is toch al jaren naar de ratsmodee. Dit is gewoon het zoveelste schrijnende voorbeeld van hoe totaal verkloot het is. Hoe kun je door een "IT storing" gewoon 12+ uur geen treinen laten rijden? Letterlijk duizenden mensen die opeens op een station moeten overnachten en er wordt ook gewoon niks geregeld. Zelfs ik schaam me en ik heb helemaal niks met dit verhaal te maken. Wat ben je dan voor een prutser? Je hebt letterlijk maar één taak en dat is zorgen dat die treinen op tijd vertrekken en op tijd aankomen. En maar afvragen waarom steeds minder mensen met de trein gaan. Joh gooi anders nog even 15% bij op de prijs van de treinkaartjes, dat gaat het probleem wel oplossen.

Do-na-zi | 06-06-23 | 13:41

Als we dan toch mensen moeten importeren. Kunnen we dan niet een groep mensen van de Japanse spoorwegen een verblijfsvergunning aanbieden? Op voorwaarde dat zij de NS gaan runnen. Op kantoor en op de werkvloer. ProRail ga je maar anders noemen, bijvoorbeeld PloLail, en integreren in de NS.

At_Dawn_They_Sleep | 06-06-23 | 13:41

Gelukkig heb ik een fiets en een auto. Dus even gelukkig heb ik de NS niet nodig.
De laatste keer dat ik een tram, bus, metro, trein of vliegtuig van binnen heb gezien, kan ik me niet eens meer herinneren.

Peter Emile | 06-06-23 | 13:40

Laat dit de slachtoffers van de toeslagaffaire maar niet zien.

Deflatiemonster | 06-06-23 | 13:38

De NS is een treinongeluk in slow motion.

Glasgow Argus | 06-06-23 | 13:37

Voor dat geld halen ze vast nog meer overlastveroorzakende bankjes weg.

Met_baard | 06-06-23 | 13:36

De overheid wil duurder OV, zodat het eigen vervoer meer belast kan worden om het OV aantrekkelijker te maken.

minderweter | 06-06-23 | 13:36

Diegenen die dat boetebedrag hadden kunnen innen zullen zich wel behoorlijk op hun taas getrapt voelen. Maar het zonnetje schijnt.

funda | 06-06-23 | 13:27

Het was een foeigesprek.

Louter Leuter | 06-06-23 | 13:22

Exemplarisch voor de tandeloze tijger die de overheid onder Rutte is geworden.

Paty | 06-06-23 | 13:22

De Gooische Stoomtram had ook vaak vertraging. Maar dat kwam door het aantal aanrijdingen dacht ik, die tram werd ook wel de Gooische Moordenaar genoemd. Je kan niet alles hebben en vroeger was niet alles beter.

small_town_dad | 06-06-23 | 13:22 | 2

Her en der kom je in Noord Brabant een Bels Lijntje tegen naar Brabant. Tegenwoordig heb je (afgezien van de HSL) nog maar twee mogelijkheden: Roosendaal of Eijsden (Maastricht). Vroeger was dat toch echt wel beter.

Ook de "kennisdriehoek" is een lachertje (afgezien van de term zelf), er is geen eenvoudige treinverbinding tussen Eindhoven, Leuven en Aken. Richting Duitsland is het ook niet veel soeps.

Louter Leuter | 06-06-23 | 13:31

@Louter Leuter | 06-06-23 | 13:31:
De acht gevonden:
* Gent-Terneuzen
* Sint-Niklaas-Hulst-Terneuzen
* Antwerpen-Roosendaal
* Turnhout-Tilburg
* Mol-Neerpelt-Weert
* Hasselt-Waalre-Eindhoven
* Hasselt-Maastricht
* Maastricht-Visé-Luik.

Louter Leuter | 06-06-23 | 13:48

De NS haat zijn klanten. Ze doen liever aan beeldvorming die haaks staat op de grauwe realiteit van de spitsreiziger die zowat wordt uitgekotst.

thanseeuwen | 06-06-23 | 13:21

Dus ik rijd te hard krijg een boete van 200 euro en mag deze vervolgens in zijn geheel besteden aan mijn eigen auto!! Wij zijn echt een gaaf land.

deja_view | 06-06-23 | 13:20 | 1

Inclusief CBR cursus.

kapt.Jerkoff | 06-06-23 | 13:43

Ja, dat dus.

' je loopt te knoeien….!!' en..????

neonreclame | 06-06-23 | 13:20 | 2

Jij bent meer iemand voor de tram en voor de metro, Neon.

Après toi | 06-06-23 | 13:20

@Après toi | 06-06-23 | 13:20:

Dwaallichtjes zijn het kuif....

Ik ga wel lopen., Ze zoeken het maar uit....

neonreclame | 06-06-23 | 13:24

Ik ben al 8 jaar niet meer in zo'n pleurisding gestapt, en zo te zien heb ik er niet echt al teveel aan gemist. Nog steeds klasse Kackert, klasse Plebs en de afdeling Veevervoer voor onze bloem der natie die geen studentenkamer kan vinden/betalen

De_Alwetende | 06-06-23 | 13:19

Iedereen gewoon een treinrit betalen per kilometer. Geen flauwekul met kortingen, dal-uren en abonnementen. Die krijg ik ook niet bij een tankstation.

Jos Tiebent | 06-06-23 | 13:13

De vraag is altijd, waar gaat die boete naartoe? Naar de gedupeerde trein-reizigers? Of naar de overheid die er fietsen voor Ter Apel van koopt?

small_town_dad | 06-06-23 | 13:08 | 2

Naar de NS zelf dus. Als ze er maar constructief mee omgaan.
Wat een giller.

J-van-de-Bontekoe | 06-06-23 | 13:17

Wat dacht je met die niksnut van een Koolmees (D66) aan het stuur, dit krijg je als je politieke klapperdozen een baantje geeft kijk naar Schiphol.

kapt.Jerkoff | 06-06-23 | 13:23

Is privatisering van openbaar vervoer eigenlijk wel een goed idee?

Trekhaas | 06-06-23 | 13:07 | 4

Zodra iets door de overheid georganiseerd word, is er bij management nauwelijks een prikkel aanwezig om de klant tevreden te houden. Het geld komt toch wel binnen. Zodra iets privaat word georganiseerd is er een prikkel om geld te verdienen. Klant tevreden, klant komt terug, er komt geld binnen.
Helaas is openbaar vervoer geen geldmaakmachine, er moet altijd geld bij. En omdat het om belastinggeld gaat, moet dat zorgvuldig besteed worden.
Die 1,5 miljoen in het topic zal wel naar managers in de top gaan, die weer buitengewoon gepresteerd hebben...

hotnot | 06-06-23 | 13:13

@hotnot | 06-06-23 | 13:13: Is het probleem niet ook dat de NS quasi een monopolist is die een product aanbiedt dat mensen uit noodzaak moeten gebruiken? Maar weinigen reizen voor de lol met de trein. Het is eigenlijk gewoon een nutsvoorziening als je het zo bekijkt. Om dat aan een monopolie over te laten is buitengewoon onverstandig.

Trekhaas | 06-06-23 | 13:17

Wat volgens mij het grootste probleem is, is dat de NS een dienst aanbiedt die op sommige momenten van de dag/week nauwelijks wordt gebruikt, en op sommige momenten een enorme piekbelasting kent. Dat blijft lastig organiseren.

Après toi | 06-06-23 | 13:18
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zat afgelopen dagen veel in de trein. Ik mag businessclass van de baas -ik ben eigen baas- en het viel me op dat er meerdere malen veel zwartrijders met een migratie-achtergrond in mijn coupé zaten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, ik ben voor exclusief. Dus dan kan ik het beste maar VVD stemmen.

Après toi | 06-06-23 | 13:07 | 14

@Kouwe Kees | 06-06-23 | 13:39: En ik drink in de trein graag Dom Perignon.

Après toi | 06-06-23 | 13:44

@Après toi | 06-06-23 | 13:44:
Ik had je eerder moeten betrekken hierin merk ik al.
Koelkast, keukentje en bar inclusief bediening. Temperatuur zwembad hou ik lekker vaag op 'niet te warm, niet te koud', dan kunnen we te allen tijde blijven klagen. Heeft zijn voordelen bij het onderhandelen.

Kouwe Kees | 06-06-23 | 13:51

@Kouwe Kees | 06-06-23 | 13:51: Ok, ik doe ook mee. Maar niet mijn naam aan de buitenkant, anders komen die klaplopers alsnog binnen. Het zal wel weer denken ze dan.

Zalwelweer | 06-06-23 | 22:32
▼ 11 antwoorden verborgen

NS is een beetje als D66. Met een 6 op het rapport zijn we niet tevreden dus we gaan voor de 3.

nietsdoenerT | 06-06-23 | 13:05

Gooi gewoon het hele spoornet in de veiling. Luister naar klanttevredenheid bij vervoerders die lijnen exploiteren waar NS vroeger reed.
Er zijn er twee die eruit steken: Zwolle - Emmen en de MerwedeLingeLijn.
(Dordrecht - Geldermalsen)

hotnot | 06-06-23 | 13:05

Terecht!
De natuur heeft geen mensen nodig, mensen hebben de natuur nodig.
En daarom hebben we treinen nodig omdat dat de manier van reizen is die de natuur het best spaart.
Ik reis vaak met de trein en dat werkt prima.

cugel | 06-06-23 | 13:03 | 7

@cugel | 06-06-23 | 13:23:
Tja ik heb een paar kleinkinderen in Madrid... Dus kom er vaak. In augustus gaan we naar Ierland, maar we zijn er nog niet uit: één boot (Fishguard (Wales) - Roslare), of naar Cork vliegen en een auto huren. Naar Fishguard rijden is voor ons iets van 5 uur. Geen treinopties.

Louter Leuter | 06-06-23 | 13:40

@Louter Leuter | 06-06-23 | 13:40:
Ik heb een vrouw met Alzheimer in Bray, net ten zuiden van Dublin aan de kust. Vroeger reisde ik wel met de bus vanaf het Amstelstation in Amsterdam, op boten, twee nachten met weinig slaap, met een dag rondhangen in Londen daartussenin. Nu vlieg ik met Aer Lingus van Schiphol naar Dublin. Maar hier loop ik of ga ik met de bus: ik stapte net in Bray uit en loop nu naar het verzorgingshuis van Anna Marie. :(

cugel | 06-06-23 | 13:50

@cugel | 06-06-23 | 13:50:
Co. Wicklow. Mooi daar. Sterkte met Anna Marie. Mijn betere wederhelft, beter mijn "schoonmoeder" is een Ierse met wortels in Drogheda (Co. Louth) en vooral Doonbeg (Co. Clare). Er is nu ook een boot van Duinkerke naar Roslare (heb je wel een dingetje om naar Duinkerke te geraken).

Louter Leuter | 06-06-23 | 14:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is een uiting van de impotentie en incompetentie van dit kabinet.

El Rico Grande | 06-06-23 | 13:02 | 2

Alweer?
Ach, dat kan er ook wel bij.

J-van-de-Bontekoe | 06-06-23 | 13:15

We noemen het een crisis, dan zijn we zelf ook een beetje slachtoffer.

funda | 06-06-23 | 13:30

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland