So it begins... Woningmarkt IMPLODEERT
Nieuwbouwwijken aan de straatstenen niet kwijt
Mogen we De Scheg Oost aan je voorstellen?
Een pareltje in Amstelveen
Met gepaste trots stellen we De Scheg Oost aan je voor! Een heerlijke nieuwe wijk in Amstelveen. Met prachtige woningen die zich onderscheiden door de hoogwaardige afwerking met Amstelveense uitstraling. Woningen waar duurzaam omgegaan wordt met energie en het klimaat voorop staan. En dit alles in een autoluw, kindvriendelijke privé wijk mét eigen ontsluiting. (Brochure)
MUZIEK: ZIELIGE TROMBONE. Want die hele nieuwe heerlijke wokewijk in Amstelveen gaat NIET door. En niet alleen Amstelveen is de sjaak. In gansch het land dondert de boel inelkaar. Werd gisteren al voorspeld door Jan Latten, vandaag al in het nieuwsch. Hier SWIPEN bij de NOS - Kunnen ze bij de VVD en D66 wel een soort Berlijn aan de Rijn willen, en daarom boeren wegtreiteren en ieder jaar een stad als Gouda, Lelystad, Leeuwarden importeren, maar als demense kijken kijken zonder kopen dan houdt het natuurlijk op. Nou ja, dan maar lekker in het gras slapen. Weilanden genoeg!
Social
Reaguursels
InloggenHet begint er natuurlijk al bij dat geen hond daadwerkelijk in zo een auto luwe wijk wil wonen. Want of door de neus betalen om alsnog een auto te mogen bezitten of door de neus betalen om ander vervoer te hebben en grootste deel van de tijd tot OV veroordeeld zijn. Het is hoe dan ook kut. En natuurlijk moet zo'n wijk tegenwoordig ook heel vaak gedeeltelijk voor "sociale huur" gebouwd worden om "gemend wonen" te forceren. En dan koop je voor en godsvermogen zo'n huis en woon je vervolgens alsnog tussen de gelukszoekers.
pfff ik heb al twee huizen en binnenkort 3e erbij dus laat me, en ja linkse slimpie, de bank erbij omdat dat moet in dit pokkeland.
Had keer gesprek met ambtenaren die van bouwkavel afwilden: 1 parkeerplaats voor de hut. Vroeg hoe dat dan ging als buren een verjaardag hadden.
Op een dag kon ik een bouwkavel kopen van de gemeente en heb ik m'n baas de groeten gedaan en ben zelf een huis gaan bouwen. Sindsdien heet ik ook Ikbeneenzelfbouwer zonder Zwitsal. De kavel was 130.000 gulden, dat had ik nog cash van de erfenis van mijn ouders. Ja, die hadden goed geboerd. Maar het bouwen had ik geleend. Dat was 295.000 gulden. Ja hallo, helemaal vrijstaand hè. Dus bij elkaar was ik 425.000 gulden kwijt. Ik ben 21 jaar verder en de woz waarde is al 748.000 euro. Goed geboerd hè!
Ik weet nog dat ik personeelszaken belde om een werkgeversverklaring. Ik lulde maar wat dat ik m'n hypotheek moest verlengen en daarom die verklaring nodig had. Anders had ze die preek of het wel verstandig was om dat te doen. Want zij wist natuurlijk al dat je op de nominatie stond voor ontslag. Als ik die verklaring niet had gehad, had ik geen hypotheek gekregen. Heerlijk moment om aan terug te denken met een halve liter Hollands gebrouwen bier van €0,65. Keerpuntje in m'n leven.
We hebben voor veel onrendabelenwoningen nodig ivm nieuwe jaarlijkse instroom.
Dus die projecten gaan wel door.
En mensen met een normake baan verdrijven uit de sociale huur, met bijvoorbeeld huurstijgingen.
En senioren met geld hun koopwoningen uitpraten.
Zie hier het beleid voor de komende jaren.
Voor een half miljoen in een appartement van rond de 60 vierkante meter + een godsvermogen voor energie + een paar goudstaven aan VvE kosten (doorgaans door een inhalige beheersmaatschappij die weinig doet voor heel veel geld), gaat niet meer. Ook niet voor afgestudeerde yuppen die binnenkort door ai vervangen kunnen worden.
Gelukkig hebben we een ‘bekwame’ minister op dat dossier.
Geen nieuwe huizen, bevolking groeit lekker door... prijzen omlaag? Yeah, right. Ik voorspel de mensen met een recreatiewoning in eigen land heel veel sterkte de komende jaren. De overheid komt de sleutels halen om een Miele voor Umfufu te plaatsen...
Zelfs de baan van het vliegtuig boven de woonwijk heeft de gemeente in de plattegrond gezet.
www.amstelveen.nl/data/publicatie-web...
Een mooie artist impression
Linksonder staat 2019
Begin jaren '80, na de ineenstorting van de woningmarkt die in 1978 begon, een vijfkamer-appartement van 110 m² op 8 hoog gekocht aan de rand van Amsterdam, voor 42.500 gulden. Prijs ervan was bij oplevering in 1974 180.000 gulden.
Als het een beetje meezit, en Poetin en zijn kliek snel worden opgeruimd, kan ik me alvast gaan verheugen op de aankoop binnen 2 jaar van een ruim appartement voor een halve ton. Hopelijk in een hoofddoek-vrije omgeving.
Geen wonder, dat als je je 'aantrekkelijke' woonbuurt aankondigt met een joekel van een billboard met een hoofddoek erop, dat er dan niemand wil kopen...
Ze zitten inmiddels bijna overal, zelfs kleine dorpen zijn niet meer veilig... Je hebt eigenlijk plekken nodig zonder sociale huurwoningen.
Vaak een boel gebakken lucht als ze over hoogwaardig, uitstraling en duurzaam beginnen.
Vooral als de naam van zo'n bouwproject dan óók nog eindigt op 'Staete' of 'Plaza'.
Welkom in de Hortushof in Amstelveen. Ohhhnee, gaat ook niet door, 25.000 euries voor een verplichte parkeerplaats was teveel koppelverkoop. Ik heb geen auto, ik wil geen verplichte parkeerplaats.
Hoe staat het met onteigenen?
Geen nieuwe huizen en 77k gelukszoekers plus hele famielies erbij en v.e.r.d.r.a.g.e.n. die v.e.r.p.l.i.c.h.t.e.n. om woonruimte te creëren, dus dan weet u wel wie er door onze burgerhatende elite worden onteigend.
Laat de prijzen maar een beetje zakken. Ik vind het prima zo. Heb geen zin te verkopen en heb geen behoefte aan iets anders te kopen. Ik hoef geen huis van een paar stenen met een waarde van 5 ton. Dat gaat nergens meer over.
Wonen en inkomen zit compleet scheef in Nederland. De proporties passen niet meer. Bij verhuis momenten in het leven is het een extreem moeilijke puzzel.
- Kleiner gaan wonen omdat de kinderen het huis uit zijn.
- Je wordt ouder dus moet kleiner of hebt zorg nodig.
- Op jezelf gaan wonen omdat je het huis uit bent.
- Starters na het studeren.
- Een gezinswoning bemachtigen.
Allemaal zijn niet te doen omdat er extremen te korten zijn en het oligarchisch duur is voor een gemiddeld inkomen.
@McCain | 29-04-23 | 18:55: Kleiner gaan wonen omdat de kinderen het huis uit zijn, kom op zeg net lekker gesetteld in je huis en wat ruimte over bevalt juist prima, en heerlijk als met de kerst alle 20 familieleden en angehauchten een slapplek kunnen hebben, voor het kerst ontbijt.
@Smoelensmid | 29-04-23 | 19:00: Woont u op Drakensteyn?
@McCain | 29-04-23 | 18:55: Helaas, de kinderen zijn weg, maar ruimte tekort wegens oplopende activiteiten. Je dacht toch niet dat je na je pensioen achter de geraniums gaat zitten? Het tegendeel is waar, je doet waar je zin in hebt, en dat kost nou eenmaal ruimte.
@dijkbewaker | 29-04-23 | 19:26: precies vanuit de tuinstoel voor de camper heb ik een prachtig uitzicht op de camping in Portugal lekker in het zonnetje en die hobby’s kunnen na 48 jaar werkemn me hestolen worden ik krimmeneer wel wat op GS en loop zo nu en dan eens naar het zwembad om een baantje te trekken.
Kan Hugo dan niets doen?
Hugo de Groot deed zijn best, knappe kop.
Jammer voor Amstelveen, "stad in het groen"
Gaat best lekker zo...
Autoluw dwz weinig tot geen parkeerplaatsen. Ik haak af.
Ik zou mij bijna schamen met mijn huis van 1800m3 en en tuin van 20.000m2. (Ps. geen Schimmelpenninck maar selfmade) nee natuurlijk schaam ik mij niet en heb ook geen medelijden met mensen die verkeerd stemmen.
Je hoeft je niet te schamen hoor maar uit hoeveel personen bestaat je huishouden wel niet om zo’n oppervlak nodig te hebben? Gewoon nieuwsgierig.
Een tuin van twee hectare is alleen te onderhouden met ingehuurde arbeidskrachten. Of een groot deel ervan moet een makkelijk te onderhouden grasveld/weiland zijn, of iets met permacultuur.
Lekkere box 3 kraker
@lekgoot | 29-04-23 | 18:30: Nee hoor goede machines doen wonderen, een trekker een maaier bosmaaiers en langstaart hegscheerder en kettingzaag doen wonderen. hier 2 personen in 2500 kuub en een keur aan weidegebied boomgaarden wijngaard en hakbos... doen het al 25 jaar met plezier helemaal zelf;) Het schilderwerk en de tegelpaden bijhouden zijn een grotere uitdaging!
Ja hèhè, met zo'n wijn chateau tikt het aardig aan. Maar wel de investeerders en de bankgeld wolven tevreden houden anders heb je een probleem. Ik niet, alle premier cru's incl. Margaux dronk ik 45 jaar geleden met een kist Mouton Rothschild en Haut-Brion in de kelder. Toen was ik 22. Want ik wilde wel eens wat meer van wijn weten. Waarmee kan je beter beginnen dan de top als ijkpunt nemen. Kostbaar, maar vergeleken met nu toch een stukje betaalbaarder. En ja van eigen centjes met hard werken verdient. Nu 45 jaar later haal ik de pareltjes nog steeds binnen. Morgens asperge waar wij nooit witte wijn bij drinken maar inderdaad een goede Bordeaux en goed stukje vlees erbij (runt natuurlijk) met redelijk veel laurier blad omdat de merlot hier zo goed bij past. Dat wordt smikkelen.
@Smoelensmid | 29-04-23 | 19:06:
haha, dat is geen tuin, dat is een landgoed. Maar inderdaad, als grote stukken met een trekker te bewerken zijn dan scheelt dat aanzienlijk.
Huisjes als Ikea kastjes in elkaargelijmd, fassadesteen, glaswol, gips, zandblokken. Het is allemaal niets meer.
Blijkbaar willen mensen niet in die wijk wonen. Dat kan komen doordat het een crapsack wijk is met peperdure warmtepompen en stadsverwarming waar je nergens kunt parkeren. Of doordat niemand het kan betalen. Of waarschijnlijk allebei. Of de bouwers moeten teveel beschermingsgeld aan Johan Vollenbroek betalen en zien er daarom vanaf.
Vliegen ze nog boven Amstelveen?
Lekker man, ik heb mijn rijtjes woning in Almere voor huel veul geld verkocht aan een expat, en in een blank dorp een mega vrijstaand huis laten bouwen. DOEI!!!!
Hopelijk zit er een heul groot hek om je roomblanke dorpje. Vrijstaand is overigens nixxx voor mij, Almere ook niet, maar dan steek mijn geld liever ergens anders in. Je moet toch niet uitrekenen hoeveel tijd van je leven je bezig bent met alleen al het onderhoud rond je hut.
expat uit India
@McCain | 29-04-23 | 18:02: marokko
Niets mis met Almere. Almere-Poort is booming. Je zal er maar een huis geven gekocht tien jaar geleden. Lekker om de hoek van Mokum, strand en bos in de hoek. Het enige minpunt is dat half higgeristan er ook kon kopen.
@dickwvf | 29-04-23 | 17:51: Vrijstaand op een groot erf is voor mij, na jaren in de stad en op appartement aan de kust met buren die zich werkelijk met alles bemoeiden, van hoe je autos in je parkeervak stonden tot de vuilstortkoker die niet na tien uur gebruikt mag en die achterlijke vve vergaderingen met kleingeestige mensjes , nu de norm geworden. Vrijstaand op een eigen lap grond is voor mij luxe en pure vrijheid;) Onderhoud is geen punt als je het als een lifestyle beschouwt!
Over een enige daling in de huizenprijzen kan ik slechts een ding zeggen. Dames en heren, mijn tijd om toe te slaan.
Prijzen lijken sinds 1995 maal drie te zijn gegaan. Succes. Het zal iets schelen en met name als je eigen geld hebt, dat je niet belegt.
@Zomaarwat | 29-04-23 | 19:01: Maal 3? Maal 10. U vergeet de invoering van de Euro.
You will own nothing and be hungry. Het motto van Brussel. Mogelijk gemaakt door Den Haag.
Ik herhaal: laat samenlevingen de ECHTE prijs zien van de arbeids- studenten- en kennismigratie, en laat de juiste partijen daarvoor betalen. Mijn halve afdeling komt uit Azie en Zuid-Amerika, en daar heeft alleen mijn baas en de rest van de top van het bedrijf waar ik werk, wat aan (en o ja: banken en pandjespooiers), want ze komen niet bij de lokale slager of bakker. Weg dus met die expats, buitenlandse studenten en andere onzin, of laat de partijen die er aan verdienen er voor betalen en opdraaien voor de huisvesting (buiten de normale huisvesting om).
Expat was ooit een Amerikaan met kennis die Nederlanders niet hadden op een afdeling. Nu is een expat een werknemer die voor 1/3 van het salaris een Nederlandse kantoor baan inneemt. Gefaciliteerd door de grote uitzendbureaus.
@McCain | 29-04-23 | 18:05: Nou niet in mijn geval. Ze verdienen evenveel of meer dan ik, maar profiteren van allerlei voordeeltjes die ik niet heb, en houden dus veel meer over. En dat voordeel daarvan profiteren dus weer banken en pandjespooiers.
@m@rkus | 29-04-23 | 18:38: Wat zijn dat voor een voordeeltjes waar ze van profiteren?
@McCain | 29-04-23 | 18:57: Er was een riante en er is nu meen ik een minder riante 30% regeling. Dat betekent dat de eerste 30% vh salaris als kostenvergoeding mocht/mag worden uitgekeerd. Belastingvrij dus.
Dat. De 30% regeling.
Te weinig huizen, te veel mensen.
Dat leidt automatisch tot een exodus naar gebieden waar wel woningen zijn.
Ik ben geen complotdenker,maar krijg regelmatig CBS enquete post.
Sluw ingepakte vragen over,leeftijd, aantal bewoners,oppervlakte enz.
Ik bedonder ze door telkens totaal andere antwoorden in te vullen.
Je kunt ook nog prijzen winnen als lokkertje.
De heks heeft nog woonruimte in Amsterdam,Zwitserland en Jerusalem en Alex bouwgrond zat op de kroondomeinen.
Well done. Statistieken worden misbruikt en ze manipuleren de input tbv onderzoeken en zelfs kale statistieken (definitie en naamgeving van mensen met 2 paspoorten om maar iets te noemen, weergegevens KNMI worden ‘gecallibreerd’) zelf dus ik voel me dito vrij en u ook en terecht.
Twee dixies aan elkaar lassen en je hebt al een tiny house. Ik zie mogelijkheden voor hele woonwijken. Aan de buitenkant omgebouwde zeecontainers voor hen die beter gesitueerd zijn.
Tiny villa's met tiny zwembaden (wat ze vroeger badkuipen noemden)
Ik meende dat door voortschrijdend bouwtechniek je zeer goedkope huizen via een mobiele spuitgietbeton 3d printer kan bouwen..?
Dat kan maar je moet eerst grond kopen en een vergunning krijgen.
@Joffri | 29-04-23 | 16:44: En dan rest; elektriciteit, water, riool, wegen, scholen, huisartsen, politie, openbaar vervoer enz enz.
@forecastle | 29-04-23 | 17:02:
Kun je die niet 3D printen en dan een AI erin ?
Was het maar waar..
In Nuenen ( naast Eindhoven) koop je nu een tweekapper met 250m2 grond voor ruim €800k via een projectontwikkelaar..
Wie valt daar nu niet voor?
Nuenen? Dat licht gadverdamme onder de rook van Helmond (Limburg) en in dat hele Brabant stinkt het altijd naar varkens en loop je zomaar een Q koorts op. De mensen spreken er een onverstaanbaar dialect en een groot deel is crimineel, zit in de pillen industrie, fokt foute honden of dealt cocaïne. Brabant je wilt er niet dood gevonden worden.
@Sieg Hein | 29-04-23 | 16:33:
Nuenen is toch een heel fijne gemeente om in te wonen, ik woon er al 30 jaar.
@Sieg Hein | 29-04-23 | 16:33: licht = ligt
@Gravin v Kippenbouth | 29-04-23 | 16:42: dat vind ik fijn voor u. U begrijpt dat ik me dat moeilijk kan voorstellen.
Helmond wat in Noord Brabant ligt en wat ruikt naar de gebraden haantjes van de poelier in de straat.
@Southpark | 29-04-23 | 17:37:
Helmond in Noord Brabant? Terug naar school jij.
Bouwvakkert hier. Vergeet het maar met al die huizen. Weinig tot geen personeel. En wat er is, is duur. Bouwmaterialen zijn duur en van slechte kwaliteit. Ga zo maar door. We zijn gedoemd door die mongolen in Den Haag
Kleine nuance. Brussel verzint, Den Haag voert uit. Vergeet dat niet. Volledig democratisch tot stand gekomen…
@Mr Moore | 29-04-23 | 17:32: Den Haag heeft gewoon ingestemt met Brussel. Elke lidstaat kan overkoepelende wetgeving vetoën.
@Mr Moore | 29-04-23 | 17:32:
Wat Brussel verzint kan vaak op meerdere manieren geïnterpreteerd worden. De interpretatie van Den Haag komt de gewone NLer niet ten goede.
Overigens kan je Brussel ook gewoon negeren zoals Italië, Hongarije, Slowakije en Polen doen.
@klimgek | 29-04-23 | 18:57: dat dus. We willen nog steeds het braafste jongetje van de klas zijn, maar we kunnen ook het stoutste jongetje van de klas zijn en af en toe een tik op de vingers accepteren.
Veel te dure nieuwbouwhuizen, te hoge waarde bestaande huizen (luchtbel), stikstof, massa immigratie, toeslagaffaire, Groningen etc...
Nog ff en de boel implodeert tot een nieuwe financiele crisis zoals jaartje of 15 geleden inmiddels. De eerste banken in de USA en onlangs Zwitserland staan al op omvallen.
Gelukkig heb ik de rente 30 jaar vast gezet.
Ik zie hem niet meer verder zakken.
@Cadaver | 29-04-23 | 19:13: Klopt , begon zelf op 13% in de eighties;)
Mark gaat dat allemaal oplossen door niets te doen behalve babbelen, heel veel babbelen.
In India is het pas druk.
Wij hebben 12 jaar lang een Power Point Minister President. Rutte breekt het land af met inderdaad dat babbelen om te babbelen. Rutte kan niet eens een gezin starten met 200k salaris in Den Haag.
@McCain | 29-04-23 | 16:20:
Hij is getrouwd met zijn werk, een beetje popi jopi tussen de wereldleiders staan, tijd voor een spoedige echtscheiding..
@Wattman | 29-04-23 | 16:22: Hij doet modern, Mark heeft een samenlevingscontract met de samenleving.
@steekmug | 29-04-23 | 16:25:
Haha, ook dat kun je rap ontbinden
En al Qaq gaat alles oplossen door helemaal niets te zeggen en zich te verstoppen.
@Wattman | 29-04-23 | 16:28: precies, slimme Mark!
@ChalinaRosa | 29-04-23 | 16:28:
Wat een tuthola, het woord bezuinigingen durft ze niet eens in de mond te nemen. Weer dat abstracte erom heen draaien.
Gelukkig zien de kiezers dat inmiddels ook, nog een zeteltje of 8 a 10 virtueel.
Bij de volgende verkiezing kruipt ze onder de tafel ipv erop te gaan dansen helemaal niet geregisseerd..
Basisbehoeften, inderdaad!
Wat zegt de Grondwet over wonen?
Artikel 22, lid 2 van de Nederlandse Grondwet bepaalt dat de overheid moet zorgen voor huisvesting. Daarnaast wordt het recht op huisvesting genoemd in verschillende internationale verdragen, zoals het Europees Sociaal Handvest en het Internationaal Verdrag Economische, Sociale en Culturele Rechten.
----------------------------------
Hoe heeft het zover kunnen komen dat de ene selfkicker (Mark) 2 eerste levensbehoeften van alle NL-ers in de handen legde van 1 en dezelfde persoon:
And the winner is Hugo!
Met Volksgezondheid en Bouwen
Die gozer zou dan een bewezen goed peoplemanager zijn?!?!?!
Wat een land... soms!
Met een 'bakje koffie doen' en 'iets op papier zetten' bereik je dus helemaal niks. Mark de geschiedenis student aan het roer.
En gewoon, op eerder anders bestemde grond, 5 -10/12 hoge appartementen? Wat er natuurlijk ook nog een beetje uitziet. Maar niemand bouwt al meer als midden vorige eeuw, Oostblokstijl.
Wel, volgens de Raad van Staten zijn de basisbehoeften van mensen van ver (Afrika Afghanistan ed) in Nederland, leidend dus die huizen de komen er! Stikstof of geen stikstof
(D66)
Lees ook dat bedrijven zoeken naar manieren om door bouwen.
Dan toch wat meer de lucht in? Een dikke 2 eeuwen geleden werd het al voorgesteld nl.wikipedia.org/wiki/Jan_van_Speijk
Vanmorgen repte hier iemand over ruimtegebrek voor zijn Harley's etc
Waarom dan niet een niet heel groot kaveltje, de lucht in bouwen? De man had dan een hele grote kelder kunnen laten bouwen voor zijn fietsen.
Dan bijjvoorbeeld 2 woonlagen, misschien (gezien de ruige tekst) een riante SM-zolder en op het dak plantjes. Plantjes die van beneden af niet te zien zijn want je ploft er gewoon frames van zonnepanelen op. Daarbinnen in donker glas die enkel de groei van de plantjes bevorderen.
Geen utopie, want hier zijn begin deze eeuw al veel van dit soort pandjes gebouwd. Ook in rij en met riant dakterras en meerdere balkonnetjes. Nee, weinig tuin, maar wat past de bewoner dat (heel vaak) goed!
Ach die Van Speijk, was ie maar wel een Brabander geworden dan zaten zijn achterkleinkinderen niet in zo’n gribus.
@Verbandmeester | 29-04-23 | 16:35: niet zomaar Brabander maar een infame Brabander, zou jij dat jezelf of je nageslacht willen aan doen?
Het kan ook allemaal wel.
Maar op de een of andere manier willen we niet...Er zal wel een alternatieve agenda ergens zijn.
Er melden zich vooral mensen voor een gratis huis.
Geef huis
@Papa Jones | 29-04-23 | 16:10: Geeft; niet thuis!
Gratis huis hoeft geen goedkoop huis te zijn. Hetgratis huis moet vooral veel ruimte hebben voor de nareizende familie. En als je moeder tevens je nichtje en halfzuster is en je broertje ook zowel neef als oom, blijkt de familie zo groot als het hele dorp van herkomst.
Straks worden de regels van scheefwonen zó aangepast dat je gewoon uitgezet wórdt, en de drempel van de huur gast steeds verder omhoog. 70000 woningen vrij maken voor "vluchtelingen" is eigenlijk een makkie voor dit kabinet.
Hugo blijft ondanks alles chronisch optimistisch.
Met blaren op de tong zweeft hij van meeting naar meeting om de schijn van crisis te sussen en valse beloften te prediken. Een echte go getter, wat een spetter!
Wil niet raden waar dat door komt. Dan is het ineens een aanname en een beschuldiging. Dat prediken doet ie ook voor zijn steeds kanslozer wordende partij.
Wie neemt deze man op zijn clownsschoenen nu nog serieus?
@Sieg Hein: Hij zelf.
Hugo zit lekker met de familie in Nice, lekker met de stikstofvlucht vanuit Eindhoven, neem ik aan?
@pibasso | 29-04-23 | 16:43: Jammer voor Hugo, Transavia vliegt ff niet.
Als inwoner van Hoevelaken word ik al 25 jaar bedreigd met de her-inrichting van het beroemde knooppunt A1/A28 alhier. Het was bijna zover. Bijna. Maar ja, stikstof hé. Kan niet. Tien jaar opgeschoven.
Kleine bijkomstigheid: Er is hier een woonwijk van 1000 extra woningen geplanned. Die kan niet gerealiseerd worden vanwege datzelfde stikstof, en als er wel een geitenpaadje gevonden wordt, dan kan het nog steeds niet want voor de verkeersstromen is het afhankelijk van eerdergenoemde herinrichting A1/A28.
Gezien de krapte die dit kabinet willens en wetens creëert stijgt de waarde van mijn woning gewoon door.
En dan belasting heffen over de overwaarde. Gaaf
Hoevelaken hadden ze toch al aangepast een jaar of 10 geleden?
Kan me herinneren dat het vroeger vooral 's ochtends en 's avonds was dat je in de file stond.
Na die opknapbeurt stond ik altijd in de file......
@helaas-nederlander01 | 29-04-23 | 16:09: Een jaar of 13 geleden is er wel wat aangepast, gevolg voor Hoevelaken was het verliezen van op- en afritten. Die zouden snel terugkomen na de definitieve inrichting, maar helaas.
Er is een nieuw viaduct over het spoor Amersfoort-Zwolle geplaatst voor verkeer in westelijke richting. Daar komen in totaal 5 rijstroken samen in de richting Amsterdam. In alle wijsheid is dat viaduct precies 2 rijstroken breed gemaakt. Drama-by-design dus.
De andere kant op is de aansluiting A1/A30 ontworpen door iemand die op inclusiviteit geselecteerd moet zijn, want het was in ieder geval geen toptalent. Gevolg is dat daar iedere dag meerdere ongevallen plaatsvinden, zodat ook de richting Apeldoorn steevast stil staat.
En dan hebben we nog een complete wijk Vathorst in Amersfoort en Corlaer in Nijkerk die zich de A28 op trachten te wringen. U raad het al. Geen succes.
@helaas-nederlander01 | 29-04-23 | 16:09:
Je moet bij Hoevelaken linksaf slaan, dat weet iedereen.
@gestoptmetroken | 29-04-23 | 16:27:
Nee, men slaat voor Hoevelaken rechtsaf. Men gaat dan via Nijkerk naar Bunschoten-Spakenburg en binnendoor naar Baarn. Bij Baarn weer de A1 op. Een soort geitepaadje! Ha, ha, ha. Gevolg is dat iedereen die Bunschoten-Spakenburg tijdig wil verlaten uren vast komt te zitten als je te laat bent. Dus al die mensen die nog op tijd willen werken zijn tijdig Bunschoten-Spakenburg uit. De incompentie ten top. Daarnaast gaat de brug over de Eem, onderdeel van dit "geitenpaadje", soms drie keer in de spits open. Autootje pesten.
Om de problemen op te lossen heb je de provincie hierbij nodig. En wat denk je. Dit geitepaadje gaat door 2 provincie, dus u begrijpt het al. Oeverloos gezwets.
@marcoplarco | 29-04-23 | 16:18: Vathorst, waar de ramen niet open kunnen, mensen ziek worden van de "balansventilatie", mooie wijk.
@marcoplarco | 29-04-23 | 16:18: veel bouwen maar niet de wegen erbij. Wat zou er dan gebeuren?
Als 10% uit de auto gaat en de trein in gaat verdubbelt het treinverkeer. Dus gooi nog maar wat belasting op de benzine want een alternatief is er niet.
Na de omvolking van de Randstad gaan we nu de verkrotting van Nederland zien.
Vader van de naoorlogse welvaart Willem Drees draait zich om in zijn graf.
Vroeger konden we nog zelf monetair beleid bepalen. Is nu overgeheveld naar Frankfurt, waar de belangen van knoflooklanden voorop staan. Resultaat: Een hypotheekrente die eerst zorgt voor kookpunten en daarna voor totale bevriezing.
“Wanna get the job done? Do it yourself!”. Daarom is de EU zo kut.
Nederland zit inderdaad compleet vast omdat we niet monetair kunnen sturen. Iedereen zich maar afvragen waar die gigantische kloof tussen rijk een arm maar vandaan komt??? Als je een munt hebt die steeds wordt afgewaardeerd door massaal te printen dan houd het hele verhaal op. Koopkracht, bestaansrecht, een eerlijke baan, inflatie. Het Nederland waar we van houden wordt Dhaka aan de Noordzee.
@McCain | 29-04-23 | 15:45: nepbanen want geen productie. Ze vallen mensen lastig die wel wat nuttigs doen.
Er kan sowieso nooit iets gebouwd worden zonder investeerders (Buitenlandse beleggers, particuliere partijen of pensioenfondsen) in deze moeilijke markt weet Hugo de Jonge deze ook nog eens weg te jagen door allerlei extra regeltjes die investeren onaantrekkelijk maken. Hugo de Jonge heeft tot op heden alleen maar regeltjes gebouwd ipv woningen.
Investeerders gaan echt niet investeren in een wijk waarvan je op voorhand weet dat niemand er wil wonen.
Hoeveel centimeter ontsluiting heeft die kut wijk precies ?
Huis =
statushouder + urgentieverklaring + na-reizenden of daar voordoende familieleden
voordoende familieleden.
Is gewoon mensenhandel. Iemand die een plek in Nederland scoort verkoopt die 5 of 6 nareis plekken voor 10,000 euro per persoon.
En ze trouwen weer met iemand import.
@McCain | 29-04-23 | 15:40: Allemaal om potentieel talent uit die landen weg te kapen voor onszelf. Gewoon een andere vorm van kolonialisme.
@Shadowzz | 29-04-23 | 18:40: Met een miljoen afstuderenden Indiërs per week gaan wij hun talenten kapen? We vullen de zaken van de uitzendboeren.
Drees bouwde 200,000 woningen per jaar na de oorlog.
Meerendeel was formaat huis, tuin, oprit, 3 slaapkamers en aan het gas.
De welvaart vierhoek van Drees.
Maar Drees had alleen maar te dealen met de nasleep van WO II, niet met de meest moeilijke kwestie van de moderne tijd... stikstof.
@Sjors W. | 29-04-23 | 15:46: De groenen junta zouden de Gigant Drees vervolgen in de rechtbank. Je zou maar het Gronings gas willen gebruiken om goedkoop energie op te weken voor de industrie(werkgelegenheid) en Nederlandse gezinnen.
Had nog wel gekund als de EU die sancties niet had opgelegd en NL niet zo horig is aan de EU regels.
Ramsj bouw was dat. Geen kwaliteit, geen isolatie, geen torenhoge heffingen & belastingen, geen grondspeculanten, geen drommen met asieleisers en vooral de gezamenlijke drijfveer om NL snel weer op te bouwen na het Duitse bezoek. Drees heeft daar overigens niet al te veel aan bijgedragen, de man heeft best wat betekent maar wordt hoe langer hij dood is hoe meer op het schild gehesen.
Meneer Latten lult ook maar wat, alsof migranten nieuwbouw woningen kunnen kopen/betalen in de projecten die nu worden geschrapt.
Veel van die migranten kunnen dat zeker. Zijn helemaal niet arm.
@McCain | 29-04-23 | 15:21: arbeidsmigranten die door ASML ofzo hierheen worden gehaald zeker, die krijgen er ook hulp bij maar hij koppelt het aan een bericht over asielzoekers en die mensen die in ter Apel aankomen, waar het bericht over gaat, zeker niet.
@Capt. Iglo | 29-04-23 | 15:27: Nee, in ter Apel komen ook geen armoedzaaiers aan. Het kost duizenden euro's om naar Ter Apel te reizen. Vaak ook gewoon naar Duitsland gevlogen en paspoort weggooien om dan zorg, huis en uitkering te scoren. De echte armste op aarde kunnen dat nooit betalen, hebben geen telefoon en bezitten helemaal niks. Die kunnen hun dorp in Afrika niet verlaten.
Click eens op de link ‘swipen bij de NOS’ en kijk naar het reclamebord op de foto.
Ach, al die miljarden die voor immigratie worden uitgetrokken kunnen toch aangewend worden om de huizen te kopen voor die zielige asielzoekers?
@McCain | 29-04-23 | 15:32: ze hebben echt geen €350.000 in hun koffer bij zich of op een bankrekening staan en geen inkomen dus hypotheek krijgen ze ook niet. Je moet zeker rijk zijn in verhouding met de gemiddelde bevolking van waar je vandaan komt om hier te komen maar vergeleken de bevolking in ons land ben je dan alsnog arm. Is niet voor niks dat het gros van bijvoorbeeld de Syriërs, Irakezen, Afghanen, Joegoslaven etc. in sociale woningbouw woont.
@Toos Bevergeil | 29-04-23 | 15:43: dat gebeurt nooit. Er is geen D66'er voor te porren. Zielige asielzoekers stop je in wijken waar PVV en SP stemmers wonen, niet waar je eigen electoraat zit.
@Capt. Iglo | 29-04-23 | 15:44: De derde wereld is al lang niet meer die van de jaren 70 of jaren 90. Inkomens zijn daar met 20 of 50 maal toegenomen terwijl bij ons stagnatie plaats vond. Dat geeft een hele andere welvaart groep dan het naive super simpele Nederlandse denken dat iedereen een hongerig UNICEF kind is. En die laatste kan helemaal niet naar Nederland afreizen want de kosten daar voor zijn veel te hoog. Die hebben niet 10,000 euro liggen om in verschillenden landen asiel aan te vragen. Dat heeft de gemiddelde Nederlander ook niet eens om een paar maanden onderhouden te worden in de EU opzoek naar huis en zorg.
@McCain | 29-04-23 | 15:55: het welvaartsniveau is zeker toegenomen maar staat nog steeds niet in verhouding tot hier. En ja zo’n reis kost duizenden euro’s dus dat ze die kunnen betalen maakt ze in verhouding rijk maar nog steeds niet rijk genoeg om hier een huis cash te kunnen betalen en/of hypotheek te krijgen.
@Capt. Iglo | 29-04-23 | 15:59: U zou verbaast zijn over hoe men te werk gaat. Van het regelen van reis documenten tot aankomst in Nederland. Zit een hele keten aan mensen tussen. Dat begint bij het omkopen van ambtenaren in thuisland om je documenten aan te passen zo dat je 'asiel zoeker' friendly bent voor het COA. Maar ook huis vestiging en voeding in Duitsland in afwachting op de lift naar Ter Apel.
Dat heet verdringing beste kapitein Iglo. De mensen met een verblijfsvergunning krijgen de vrijkomende sociale huurwoningen. Als autochtoon sta je ellenlang op de wachtlijst waarbij je elke keer "welkom" dient te zeggen tegen statushouders die voorrang krijgen. Na tien jaar te lang bij pa en ma koop je toch maar een oud appartement, en zo wordt het opwaarste effect in gang gezet. Dus ja, heel veel nieuwkomers zorgt onder andere voor dit effect
Nou ja, sommigen laten ook een woning achter.
@McCain | 29-04-23 | 16:04: ik werk al meer dan 20 jaar in vastgoed midden in de randstad en ik heb nog nooit een huis verkocht aan een asielzoeker of moeten taxeren voor een asielzoeker. Is gewoon een fabeltje. Geld hebben voor de reis is van een hele andere orde dan voor het kopen van een huis.
@Klaagbaan | 29-04-23 | 16:28: de mensen waar asielzoekers mee concurreren voor een huis zijn mensen op zoek naar sociale woningbouw, daar zijn ze naar opzoek omdat ze niet het inkomen hebben om een huis te kunnen kopen. Dat de wachtlijsten dan langer worden is evident maar dat heeft nauwelijks invloed op de kopersmarkt want dat is een andere doelgroep.
@Capt. Iglo | 29-04-23 | 17:06: de gemeente koopt dat huis voor die asielzoekers. Van uw centen ook nog.
Lekker in het gras slapen? Zomaar in het wilde weg ergens je tentje opzetten mag volgens mij niet meer en van de boer moet je ook toestemming hebben.
Slapen op of aan de openbare weg, laatst dat ik als rondreizend koekenbakker de nachtrust ambulant opzocht.
Destijds 93 euri voor hotel plein air.
Stampertjesfamilie boven, klagen bij een overlastloket is rassies.
Als het alweer meneer Van Dale is, met zand in de fachina.
Vissersacte regelen, mag bijna overal kamperen.
Korte termijn denken. Met de huidige groei van de bevolking en enorme aanwas door asiel en veel te weinig bijbouwen, is er een woningtekort van epische proporties aan het ontstaan. Alles wat nu wordt gebouwd, wordt verkocht. Wat je nu bouwt, is pas over 4 of 5 jaar gereed. Je bouwt dus altijd voor de toekomst.
Hoogstens dat de verkooptijd tijdelijk wat langer is geworden. Kopers zullen hun plannen gaan bijstellen door in lagere prijsklassen te gaan zoeken en in plaatsen en wijken die eigenlijk B, C of D keuze zijn.
Binnen nu en 25 jaar is de hele vergrijsde generatie dood en zij hebben een stuk minder kinderen gekregen. Al die woningen en extra zorgcapaciteit waar nu om geschreeuwd wordt is dan overbodig geworden. Daarbij is het vrij logisch dat alles wat gebouwd wordt, wordt verkocht want ze beginnen niet met bouwen tot er een bepaald percentage verkocht is. Er is veel meer een verdelings-/doorstroomprobleem dan een echt tekort.
@Capt. Iglo | 29-04-23 | 15:23:
Er zijn ook wel wat huizen en zeker appartementencomplexen die levensmoe zijn en op een bepaald moment plat moeten. Moet je wel meetellen en telt wel mee richting een tekort. Maar snapb je punt dat het tekort ook een tijdelijk fenomeen is wel.
@Capt. Iglo | 29-04-23 | 15:23: Dat is allang aan de gang. Effect van vrijkomende woningen door wegvallen oudere generatie weegt niet op tegen de enorme vraag naar woningen.
In een wijk in mijn woonplaats wonen bijv. relatief veel alleenwonende 75/ 80 plussers in grote jaren 30 huizen. Ouderen die daar al sinds jaren 70 ofzo wonen en nooit zijn verhuist. Die huizen komen af en toe vrij door overlijden en worden dan gewoon tegen de hoofdprijs verkocht. Rond de miljoen. En nog binnen een paar weken ook.
@Capt. Iglo | 29-04-23 | 15:23: Nee hoor, wat triage zegt, 15.52 uur
@Triage | 29-04-23 | 15:52:
Ik heb deze maand een soort huis dat je beschrijft gekocht, in de Randstad, en stevig onder de vraagprijs. Hoofdprijs vragen gaat nog wel maar krijgen is geen zekerheidje.
Artikel gaat m.n. over stijgende rente en bouwkosten, maar het niet oplossen van het stikstofprobleem zorgt al in delen van het land voor een bouwstop. Ondertussen wonen de kinderen van Henk en Ingrid minstens tot hun 35ste bij Pa en Ma op zolder. Thx voor de stem op BBB Pa en Ma!!
Want BBB zit al 12 jaar in de coalitie?
Welk stikstofprobleem?!
Tocht het weer in je stal?
Je bedoelt het gemaakte probleem door de overheid?
Dat deden mensen vroeger ook wel, maar toen kon je daarna een koopwoning cash afreken van je spaargeld. Hypotheekvrij op je 35e.
Ik heb zojuist iets uitgestoten waardoor de bouw nog een paar eeuwen stil ligt. Excuus!
Haha “ Thx voor de stem op BBB Pa en Ma!!” wat een onzin! Je beseft toch zelf wel dat dit een hele domme opmerking is…
BBB heeft echt niets met het stikstof probleem te maken. Dat waren Rutte en Kaag….
Dan zal 20% daling van woningwaarde ook wel meevallen
Maak de som zelf eens. Lenen tegen 1,75% of lenen tegen 4,5%. In 2021 was aflossingsvrij ook nog interessant, is nu ook minder.
De stijgende rente doet de hypotheekmarkt de das om. Zeker ook met andere gestegen prijzen. De huizen mogen wel 25% zakken bij deze rente, gebeurt dat niet dan worden het interessante tijden.
De vuistregel is: regeert de VVD, of rechtser, dan is het individu de pineut.
@Red shirt | 29-04-23 | 15:35: Aha, je doelt op d66. Is wel zo.
Ik zeg doorbouwen en aan migranten weggeven
In ruil voor dienstplicht in een nog te vormen Europees leger dat al een volgeboekt orderboek heeft voor het zelfs maar opgericht is.
@kindapaas | 29-04-23 | 16:21:
Ja, goed plan. Iedere Europeaan op de bank dik laten worden en iedere nieuweling een Westerse legeropleiding meegeven. Na de dienstplicht nog even op een relaxende kickboxcursus?
Hou er wel rekening mee dat voor ieder nieuwbouwproject nieuwe B.V.'s worden opgezet die na afloop weer worden opgeheven en je dus niemand verantwoordelijk kunt stellen.
Dat aannemers die slecht werk leveren die boel failliet laten gaan voor de eerste schadeclaims binnen komen.
Dat iedereen overal op bezuinigd en van de oorspronkelijke opdracht afwijkt en ondermaats werk levert en inferieure materialen gebruikt om nog meer winst te maken.
Dat heel veel van de besparingen theoretisch zijn en in de praktijk altijd tegen zullen vallen. Een vrachtauto die met de motor uit van een berg naar beneden rolt is nog geen energiezuinige vrachtauto. Je haalt nooit het beloofde rendement.
Heel veel van de toegepaste technologieën zich nog in de ontwikkelingsfase bevinden.
Dat je overdag de stroom van je zonnepanelen niet terug kunt leveren omdat het elektriciteitsnet het niet aan kan, er waarschijnlijk ook een einde komt aan de salderingsregeling en jij je elektrische auto ook niet voor je deur kunt opladen met je eigen stroom uit je eigen zonnepanelen.
Dat als het mis gaat jij moet bewijzen dat het de schuld van de architect was, de projectontwikkelaar, de aannemer of welke vastgoedcowboy er maar bij betrokken was voor zover ze nog bestaan.
Hulde voor zo veel realiteitszin in één tegel!
Zo gebeurt het vaak ja. En het is niet alleen de individuele burger. Overheden procederen eveneens tegen bouwondernemingen. jarenlang. Kost klauwen met geld. En de buit is al lang weg. Dank zij 'het recht'.
"En dit alles in een autoluw, kindvriendelijke privé wijk mét eigen ontsluiting"
Grammatisch klopt deze zin niet.
Autoluw moet autoluwe zijn.
Goed dat u dat aanstipt. Heel het probleem opgelost.
@halfvolle glas | 29-04-23 | 15:08:
Er klopt wel meer niet in dit hele project.
Een eigen ontsluiting is ook heel makkelijk af te sluiten. Hebben de kopers daar wel eens bij stilgestaan als er weer een groendemo of een gezellig wandel/fietsparcours in je wijk is uitgestippeld?
Het klinkt gewoon góór!
"Met eigen ontsluiting"
Ik heb ook een eigen ontsluiting.
Komt wel een beetje dezelfde bagger uit, dat dan weer wel...
@Graaisnaaiert | 29-04-23 | 15:29: Of de ontsluiting is nog lang niet klaar, kan de verhuiswagen je voordeur niet bereiken, is de wijk "onbewoonbaar"
De hele woning voorraad van Nederland is voor en na de oorlog via de staat of woningbouw corporaties neergezet.
Van de Boomers moest dat vanaf de jaren 80 ophouden - ze hadden allemaal voor 35,000 gulden een huis gekocht. Nu moest de vrije market aan de slag om giga waarde te creëren.
Ik heb mijn nieuwbouwhuis in 1997 gekocht voor 195K guldens. 96 m2, 4 slaapkamers. Toen kon dat blijkbaar nog...
@Mbovenka | 29-04-23 | 15:28: Goed gedaan. Wat schat u de waarde nu?
@Mbovenka | 29-04-23 | 15:28: dan heeft u geluk gehad,in 1999 ineens euros geworden
@Hetiswathetis | 29-04-23 | 16:22: 2001
Het wordt (is) één grote bende.
Niemand durft op de rem te trappen.
Totale chaos dreigt in de komende jaren.
Onvoorstelbaar hoe je moet toekijken hoe je eigen land naar de sodemieter geholpen wordt door een stel amateurs aan het roer.
We maken al zwaar slagzij.
Het wordt gewoon Jakarta of Dhaka hier. Geld is geen reet waard. Werken geeft bijlange na niet de compensatie om te kunnen leven. De overheid is uitgeput en heeft geen voorzieningen. De rijken bezitten alles en regelen de zorg via prive ziekenhuizen.
Ach... we komen gewoon op de plek waar we horen. Niet eens alleen dank zij deze regering, vooral ook dank zij EC en hun visionaire ambtenaren.
De bouw implodeert de prijs explodeert (dat valt eigenlijk nog wel mee, de prijs is gewoon wat de gek er voor geeft, zoals het altijd al was.)
De overheid wil het rendement van verhuurders belasten EN begrenzen. Allen al de kans op dergelijke plannen schrikt investeerders af, omdat je er in Nederland zeker weet dat nieuwe regels ook op bestaande projecten toegepast zullen worden.
Als huurder loop je grote kans dat je verhuurder de boel verkoopt aan een buitenlandse investeerder en ben je verder voor altijd afhankelijk van de subsidies van de overheid. Enige optie is een krot huren en zo snel mogelijk sparen voor een koopwoning. Hoge hypotheek word vanzelf opgelost door inflatie, hoge huren niet.
Daarom ga ik verbouwen. Kost ook 400k, maar dan heb ik wel een huis zoals ik het wil. Geen nieuwbouw die voor mijn totale investering daar aan kan tippen.
Totdat het te groot is en uw huis wordt ingenomen ter huisvesting van migranten.
Een pareltje? Pearl necklace?
730K (!) voor een hoekhuis (!) van 130m2(!) met een kavel van 122m2(!). In Amstelveen (!). Zónder ‘klimaatinstallatie’ van 13K(!). Hahaha!
Jij houdt van uitroeptekens ! ;-) Maar het is inderdaad een sof van een project. Alsof het goud is, zo wordt het aangeprezen. Wat is een "klimaatinstallatie"?
Even wachten ..... er gaat eerst gebouwd worden voor de tsunami aan statushouder met een urgentie verklaring
. want de nareizende familieleden of zich daarvoor voordoende, zijn namelijk al onderweg en moeten ook wonen.
Heeft u met 10 jaar wachtijd een urgentie. Nee he .... nou dan.
Gewoon hen keurig voor laten gaan die dat wel hebben.
Bekijk foto eens bij de NOS.
@kleybeuker | 29-04-23 | 15:03: Er zijn vast hoofddoekdragers die even 730K op tafel kunnen leggen, maar 42 is wel erg optimistisch.
'Swipe'. Wat een woord.
Ik wil graag de letters AS bijkopen...
@King of the Oneliner | 29-04-23 | 15:08: En een rol papier.
De kwaliteit van nieuwbouw is ook nog eens om te janken.
Haha die tuinwoning van 114 m2 voor tussen de zes en dik zeven ton.
Postzegel tuintjes woning met veredeld vuren kozijnen en zoemende 50hz pompen in de tuintjes
En dan dikke kabelgoten langs de buitenmuren
Dat zijn gewoon rijtjeshuizen. Ze zijn wel iets breder dan de krappe goedkopere rijtjeshuizen die men tegenwoordig bouwt, maar kom op... 7 ton? Nog niet zo heel lang geleden had je voor dat bedrag een ruime keuze uit écht royale huizen, en dan wel vrijstaand.
@Muxje | 29-04-23 | 15:05: vroeger is voorbij. Dus daar heb je nu niks aan. 100 jaar geleden kocht mijn opa een huisje voor 3000 gulden. En lag er wakker van hoe hij dat ooit kon afbetalen.
@Kattie | 29-04-23 | 15:22: maar opa kon dat, op één salaris.
Ik dacht dat gemeenten dit konden opkopen om dan voor vluchtelingen beschikbaar te stellen.
SSsst! Dat kunnen ze ook. Maak geen slapende honden wakker.
"Woningen waar duurzaam omgegaan wordt met energie en het klimaat voorop staan"
Grammatisch klopt die zin niet. Staan moet staat zijn.
En de komma niet vergeten.
Ja verrek. Als ze consequent zijn, dan beginnen ze met "Woningen waar duurzaam omgegaan worden met energie"...
Ze zijn op wel meer gebieden niet zo helder van geest.
Puur gevalletje karma. Scheg oost was een achterlijk project waar je voor 8 ton een tussenwoning van 120m2 kon krijgen ergens op een B lokatie. Nadat ze de prijzen bekend maakten repten de makers over dat Amstelveen niet moest zeuren en dat Amsterdammers deze woningen als warme broodjes zouden kopen.
Nieuwbouw kan prima maar deze sector >600k is voorlopig dood. Huizenprijzen gaan nog flink doordalen en dan durven mensen die al een huis hebben niet te kopen. Voor 300-500k per woning kun je een prima wijk neerzetten en dan nog leuke winst draaien.
>600k is niet het probleem, wel de postzegel die je ervoor krijgt.
@hoevenpe | 29-04-23 | 14:55: Als de buren 100m verderop staan dan is het inderdaad best een redelijke prijs. Als de dakgoten elkaar bijna raken dan kan je net zo goed een rijtjeshuis nemen.
Bij mijn woonplaats is ook zon project, 6 ton voor een tweekapper, vrijstaand vanaf 8.5 ton..#kijkt in zijn knipbeurs.. eh... nee..
Vrijstaand, dat is in Nederland ook zo’n wassen neus. Als je op Funda zoekt op vrijstaande huizen dan vind je allemaal van die huizen waar de garages nog aan elkaar vastzitten of anders de tuin. Als ik vrijstaand wil dan wil ik ook echt vrijstaand, met flinke afstand tussen de huizen en geen gluurburen en zeurburen die je in de gatrn kunnen houden. Waar je bij wijze van spreken nog op klaarlichte dag een lijk in de achtertuin kan begraven zonder dat iemand het ziet. Zulke huizen vind je alleen in the middle of nowhere. Maar dan zit je in Nederland weer vlak bij een dorp waar demense kennelijk niks anders te doen hebben dan te roddelen over wie er allemaal in de buurt wonen. Het echte off the grid gevoel kan je in dit landje niet vinden.
750k voor een kavel van 115m2 aan de rand van de stad, zonder fatsoenlijk OV en een matige parkeernorm. Dit land is gek geworden...
En niet alleen op het vlak van de woningmarkt helaas. 12 years a slave.
115 m2 is meer dan genoeg.. daar kun je een stevig fundament opzetten, en daarna een woontoren, dan op een hoogte van 50 meter, een soort watertoren model.. 200 meter in doorsnee, en 100 meter hoog, dunne wandjes en 1000 appartementen, wat nou moeilijk.
Joo jooo
In de Scheg,
Met een keg,
Bij station,
Waar begon,
Dat is die leven,
Laat ze daar beven,
Joo Joo Scheg is zo,
Weet toch bro.
Joo Joo Scheg Oost is flow
Gelukkig heeft het kabinet een oplossing bedacht, namelijk statushouders opdringen aan onze ouderen, die misschien ooit wel droomden van een ongestoorde rustige oude dag onder elkaar... Nou mooi niet! Land na WOII opgebouwd? Dan zal je daar tot het bíttere einde voor boeten. Alles wat júllie hebben opgebouwd, gaan wij in 1 generatie weer afbreken.
Wat moet ik me voorstellen bij ‘Amstelveense uitstraling’ en is dit een aanbeveling?
Ja uitstraling is licht radioactief en goed voor de doorstrooming.
Los van alle sores rondom woningbouw, welke marketingkleuter heeft die "ronkende" tekst bedacht om die woningen te kunnen verkopen? Onvoorstelbaar.
Dat zou voor mij al de reden zijn om niet op dit project in te gaan (zo ik daar al de centen voor had, maar dat terzijde).
Het doet mij teveel denken aan de taal van louche autohandelaren....
Kwam net op Facebook een advertentie tegen voor buytenverblijven op een buytenplaets.
Funda: "boven zijn vier bovenmodaal grote slaapkamers geconstrueerd".
Is dat voor of na de hemelpoort?
Heerlijk die cryptogrammen van makelaars en projectontwikkelaars.
Bouwen krengen, bouwen!!
Almere Poort...
Gaan ze als een malle....
@neonreclame | 29-04-23 | 14:45: hahaha, de polder, met allemaal volk uit Amsterdam. Laat het water maar komen
@neonreclame | 29-04-23 | 14:45: Almere-Binnen is nog plek.
Misschien ook eens tijd om op te pleuren met die rijtjeswoningen en twee onder één kappers. Argumenten als “daar kunnen de bouwers niet voor bouwen” als het anders moet: om te kotsen. Laat de jeugd maar eens beginnen in appartementen van 40m2 ( niet alleen in de grote steden) en bouw maar eens 3-4 hoog. Appartementen voor 150k.
Sorry hoor, vorig jaar nog voor iemand 400.000 geboden op een appartement in de indische buurt in amsterdam, was 44 m2 groot. Bij lange na niet de hoogste bieder dus. Dus graag een dozijn appartementen van 40m2 voor 150k per stuk !
@Tee Of Cup | 29-04-23 | 14:42: ik heb het niet over die schijtholen in de grote steden
Amstelveen, oftewel Caalcutta aan de Amstel.
(Indiërs zijn liev)
Bangalore aan de Amstel. Uitzendbureaus vliegen massaal Indiërs in om de IT banen in te nemen. Heb je net een dure opleiding afgerond in Amsterdam komt er een Indiër voor 1/3 van jou salaris je werk innemen. Maar globalisering is geweldig! Van de Expat Euro's leeft zijn familie als een vorst in India.
Van Indiërs kom je vanzelf terug. Wat een prutsers zitten daartussen… niet te zuinig. Je betaalt voor wat je krijgt, dat dan weer wel.
@el burro | 29-04-23 | 14:48: Ondertussen 9,000 IT Indiërs in Eindhoven(ASML, Philips en NXP). Uitzendbureaus worden oligarchisch rijk. Nederlanders kunnen niet op tegen de arbeidsvoorwaarden want je onderhoud niet goedkoop een familie in India.
@McCain | 29-04-23 | 15:24: Ik volg inmiddels een zware tech opleiding omdat Indiërs mijn baan overgenomen hebben. En ik loop tegen de 50 dus of thuiszitten of een zwaardere studie doen met perspectief.
Speculatieketen.
3x de woordwaarde.
Laat me niet lachen met de wokewijk opgedrongen door makelaars, architecten en ambtenaren.
Auto luw, yeah right, of dat ze het boeit. Meer woningen per m2 zul je bedoelen.
Daarbij veel mensen kopen niet een woning omdat ze een geweldig huis en locatie vinden, ze kopen ook uit pure wanhoop.
En met die achterlijke m2 prijzen, waar is dat geld heen? Hele foute corrupte buisznis.
19 Jaar geleden beschreef de veel te vroeg gestorven*) Pamela Hemelrijk pakkende satire: meervrijheid.nl/?pagina=979
Inmiddels heeft haar imaginaire betonrot, Het Bestuurlijke Onvermogen, het echte beton bereikt.
*) (Zolang we haar lezen is ze niet dood).
Dank.
Ja, dat werd hier jaren geleden al eens gepost, ik weet nog precies weet waar ik was toen ik het las. Omdat het zo hard aankwam dat ik haast fysiek misselijk werd. Want zo scherp en feilloos. Dus heel goed om en dank voor dat hier te posten.
Erg dat de B.V. Nederland zo is geworden.
Zo jammer dat zij er niet meer is. Ik was het altijd roerend met haar eens. Zij schreef, als een van de weinige journalisten, kritische columns.
Die huizen zijn door de inflatie zo duur geworden dat hele plannen tot het bouwen van wijken van tafel verdwijnen. Triest eigenlijk!
Zeer welkom dat dergelijke plannen van tafel verdwijnen. Het is een door (legale) corruptie omgeven iets van gemeente, makelaars, architecten, notarissen en bouwbedrijven.
Organische groei kunnen we beter nastreven.
Maar vanwege grove gecreëerde onbalans in de populatie van Nederland is er zeer grote onbalans gecreëerd door voor de politiek, gevoed door dictatoriale trekjes in de EU.
De hele economie is gebaseerd op groei groei groei. Dat kan niet door gaan.
Zoek balans en een daarbij behoren verdienmodel. Dat is mogelijk.
Het is in NL simpelweg veel te vol.
Spanningen nemen toe in de samenleving.
Op diverse vlakken ontstaat schaarste.
En als kers op de taart zitten er in DH enkel hobbyisten die denken door hun energiemaatregelen het globale klimaat te kunnen sturen. Met daarbij komend effect alles nog meer onbetaalbaarder te maken.
@Ram_Ram | 29-04-23 | 14:41: mooi getegeld.
@Ram_Ram | 29-04-23 | 14:41:
Eens, inderdaad goede tegel!
@Ram_Ram | 29-04-23 | 14:41: en dan moet Richard De Mos zich verantwoorden voor corruptie.
Ben al 23 jaar weg uit NL.. heb nog een mooie starterswoning in NL, wat van het jaar in de verkoop gaat, als de renovatie klaar is.
Want de startende sneeuwvlok jankerts, noemen een schilderij ophangen al een verbouwing, kunnen trouwens ook helemaal niks meer, nog minder dan 2 linkse klauwen.. toktikken, en de boel proberen te beinvloeden, dat dan weer wel..
Starters woningen zakken nauwelijks in prijs.. over het paard getilde krappe kont woningen in de steden, daar mag wel wat lucht uit..
Zit je in het Westen met je dure hypotheek komt daar ook nog funderingspaalrot bij...
Reken maar op 50k tot 80k per woning voor herstel, het wordt niet gedekt door welke verzekering dan ook en de gemeente doet of ze gek zijn. En als u niet tijdig hersteld, en uw wegzakkende woning veroorzaakt schade aan het huis van uw buren die wel gerepareerd hebben, dan bent u dubbel de l*l. De paalrot in het westen is een tikkende tijdbom, en die gaat veel sneller af dan Hiemstra’s klimaatverandering.
Is een lening voor. Ja, eigen verantwoordelijkheid als je een huis koopt. Gelukkig geen gemeenten die belastinggeld ertegenaan gooien.
@_pacman_ | 29-04-23 | 14:27: Het wachten is op een deskundige van de UVA die kan aantonen dat paalrot veroorzaakt wordt door de stikstofuitstoot van de boeren. I kid you not.
Ik maak me niet druk, mijn huis staat niet op palen...
Met dank aan de kiezers die BBB de waterschappen ingestemd hebben.
Reken tegenwoordig maar €1200 per m² om een nieuwbouw aan te kleden. En dan mag je nog hopen dat je een fatsoenlijke aannemer vindt die het klusje wil klaren.
Misschien moet je eens leren hoe je een hamer vasthoudt. Dat je niet kan stucen, best dat is inderdaad zwarte magie, maar een keuken installeren is geen hogere wiskunde en laminaat leggen nog minder.
@JeanDragage | 29-04-23 | 14:23:
Er staan zat filmpjes op YouTube waarin wordt uitgelegd hoe het moet.
@JeanDragage | 29-04-23 | 14:23: Juist.. mijn eerste ( krot ) woning dateerde uit 1900.. alles zelf ( alles ) van fundering tot dak en alles ertussen zelf gedaan, en na 10 jaar pas klaar, lekker wonen in het begin op zo,n zand vloer..
En dan ook nog een baan van een uurtje of 60.. nee,. ik hoef geen medaille.
Trouwens gemeente Geertruidenberg nog bedankt voor de subsidie, was lekker beuren toen alles klaar was..
@JeanDragage | 29-04-23 | 14:23:
Kan wel laminaat leggen maar vind het spuuglelijk. Stuccen kan ik niet maar ga het wel proberen in de kelder.
Rente, ozb, woning forfait, afval heffing, riool heffing, BTW op alles bij nieuwbouw, overdrachtsbelasting, assurantiebelasting, waterschap, erfpacht in sommige gevallen, brandverzekering, opstal, glas, inboedel en dan nog de verbruiksbelastingen op gas, water, licht en het auto-onvriendelijk mogelijk maken van nieuwe wijken.
En dan vergeet ik waarschijnlijk nog wel wat. Het is onbetaalbaar gemaakt voor velen.
Vve, voor appartementen. Die nieuwe liften zijn ook duur meneer!
Nog een factor in de nieuwbouw: door de toegenomen kosten is het onmogelijk geworden om wat men "betaalbare woningen" noemt te realiseren, en nog een beetje uit de kosten te komen. Dus wat doen gemeenten: die eisen van projectontwikkelaars dat er in nieuwe wijken ook een hoeveelheid sociale huur, lagere middenhuur en goedkope starterswoningen gerealiseerd worden. De projectontwikkelaar levert daar op in... en verdient dat terug door de rest van de huizen nog wat duurder te maken. Wie in een nieuwbouwwijk koopt, draagt ongevraagd bij aan "betaalbare" woningen voor minder bedeelden.
@Kartelmaster2000: “Servicekosten”, ze hebben wel humor!
Kaag gaat straks lekker weer naar Zwitserland. Dag sloebers. De Palestijnse “leiders” wonen ook leuk in Dubai. Doe wat ik zeg , niet wat ik doe……
Allah he knows me, and he knows I am right.
Ja nee, ik als in CH wonende NLer wil Kaag huer niet hebben !
Gisteren op tv, COA-joker stond met droge ogen te beweren dat 70.000 exoten opvangen geen probleem, zou zijn.
70.000: ziekenhuizen en artsen kunnen de drukte nu al niet meer aan.
70.000: extra miljarden die nodig zijn worden gehaald bij verhoging van allerlei boetes.
70.000: mensen in de bijstand moeten gaan meebetalen aan extra voorzieningen.
70.000: een Olympisch stadion vol mensen.
70.000????
Grootvizier Groot Wassink beweert dat ook... 1.5 x de arena moeten we niet zo moeilijk over doen...
Correctie: 3 Olympische Stadions
70.000 keer achterstallig onderhoud bij de tandarts
Die zal een boel kritische en doortastende vragen hebben gehad. O wacht ….
Gewoon laten raaskallen.
Lijkt wel alsof ze het bij het CDA er gewoon bewust om doen,steeds minder,minder zetels overhouden..
Om het nog spannender te maken, dat is exclusief nareizigers.
@roberto9715 | 29-04-23 | 14:57: coa stond er toch?
@roberto9715 | 29-04-23 | 14:57: COA en CDA zijn 2 verschillende toppertjes.
Hoeveel neemt u er?
@zwenkwieltje | 29-04-23 | 14:10: Ik neem 3, 18-21 jarige Oekraïense dames. Ben de beroerdste niet.
Denk dat het % woonruimte bestemd voor vluchtelingen, in geen verhouding staat tot het (dus ook nogal schaarse) aanbod voor landgenoten. We hebben het toch ook niet over dezelfde bestemming van woonruimte? Zie het verband niet zo.
Hen je ook moeite me woonruimte voor arbeidsmigranten?
Is een bajestoren wat? 4 bajessen bijvoorbbeeld in een toren. Woonruifmte op de ruimbemeten bajesplek?
@Old_School_Dutchmen | 29-04-23 | 14:12:
Jammer dat u niet mag kiezen wat u krijgt.
@dickwvf | 29-04-23 | 14:15: Je begrijpt dat mijn tegel sarcastisch was he...
@zwenkwieltje | 29-04-23 | 14:16: Niet? Damn...
Logisch. Prijzen stijgen de pan uit. Woningen worden duurder door klimaateisen. Er wordt verkeerd gebouwd. En ondertussen neemt de koopkracht van de modale burger drastisch af.
Bij woningbouw zijn klimaateisen juist wel nuttig: zoals goede isolatie en warmte terugwinnen uit de ventilatielucht. Aangezien energie de komende jaren nog wel prijzig zal blijven, verdient dat zichzelf vrijwel zeker terug.
@Festen | 29-04-23 | 14:40: terugverdienen is leuk maar je moet dat geld wel van te voren op kunnen brengen.
En natuurlijk stadsverwarming. Rest energie. Milieuvriendelijk. 2e hands warmte van de centrale. Maar wel gekoppeld aan de gasprijs dus je betaalt je blauw. Aan monopolist Rattenfall, overstappen kan niet. Gaaf.
Meer dan 100 euro per GJ, van de ratten besnuffeld. Ben inmiddels met een elektrische kachel aan het stoken, kut voor het klimaat maar bijna gratis door saldering.
@hoevenpe | 29-04-23 | 14:13: Hee, jij ook al? Ik heb mijn gasverbruik er méér dan de helft mee omlaaggekregen. Elke dag is het weer een wedstrijdje wifikacheltje-thermostaat vs cv-thermostaat. Essent heeft inmiddels het maandvoorschot ook gehalveerd. Wonderbáárlijk!
Oh ja en 's avonds de openhaard aan. Gewoon om Jetten te zieken.
Met een airco als verwarming ben je nog goedkoper uit..
@Papa Jones | 29-04-23 | 14:28: Eneco met z'n 9ct terugleververgoeding vraagt er zelf om.
@hoevenpe | 29-04-23 | 14:38: Zo is dat! Verstoken die hap.
@Colin.Fart | 29-04-23 | 14:36: Ja, dat is nog even een investering. Deze was maar 109 euro.
Vergeet die vuile honden van Ennatuurlijk (=Essent) niet te benoemen. Boeven zijn het!
Mooi, hoeven er ook geen boeren meer in ultimo onteigend te worden.
Weet je, die nieuwbouwwijken, eigenlijk zou een projectontwikkelaar zelf voor straf een jaar of 5 in zo'n project moeten wonen. Benieuwd of ze dan nog die bagger op de markt durven te brengen. Zelfde geldt trouwens voor architecten en aannemers.
Bagger inderdaad. Gewoon treurig.
Daar gaan dus die extra 7 miljard heen voor asielzoekers, de overheid gaat deze woningen opkopen voor een klein prijsje (Wet verplaatsing bevolking).
Is het aangenaam leven op de bovenwindse eilanden?
De kleine eilandjes gaan je vervelen. Ik zou, net als ik heb gedaan, kiezen voor de grotere Antillen waar je microklimaten hebt.
Deels verblijf ik ook op Tenerife wat toch mijn favoriet blijft.
Door alle dommigheid van de heren en dames politici gaat er weer enige tijd nauwelijks gebouwd worden. Het tekort gaat daardoor weer oplopen en de huidige woningbezitters zullen daar weer de vruchten van gaan plukken. Over 5 jaar is de gemiddelde prijs van een woning in Nederland 550-600k. Mooi man!
Ik wil een woning waarbij ik voorop sta en niet het klimaat. Zo eentje met een garage voor de Harleys en een oprit voor de auto.
Een camper, dat staat er dan, voor als je het even helemaal zat bent.
7 Ton voor een standaard woning waar je niet eens je auto's bij kan zetten als je thuis komt? Moet je 10 minuten door de pleurisregen lopen om thuis te komen. Laat maar, ik ben blij met mijn eigen ruime oprit en huis voor de helft omdat ik niet zo nodig in de buurt van het afvoerputje van Nederland wil wonen.
Tapijtbreed he. 4 meter aan voorgevel. Plus 5 centimeter aan betonnen skeletbouw tegen de 5 centimeter van dat van je buren aan, gezellig man. Nooit meer eenzaam, hoor je alles wat er naast je gebeurt. En dat maar voo een instapbedrag vanaf 5 ton, wie wil dat nou niet?
#borf
Mijn oprit is zo groot dat ik er een benzinestation en een praatpaal op heb moeten zetten
Dat vind ik zo belachelijk aan het “sjieke” Zuid. Leg je twee miljoen neer moet je nog een paar parkeerplaatsen zoeken en heb je ladingen schroot, of wel stadsfietsen, in de straat.
De onderklasse en de middenklasse zitten klem!
nogal klem. Zeker op 'wonen onder Rutte'
Zo wil je niet weten wat de gemiddelde huurprijs in de commerciele sector is in, noem eens, een provinciehoofdstad! Met lening tegen een belachelijk hoog percentage kan het. Ja, volgens de bank wel natuurlijk, die schurken!
Niet te betalen voor een in de toekomst denkend stel met beiden een hele mooie betrekking. Natuurlijk zonder oud geld, waar VVD-ers en D66-ers wel vanzelfsprekend vanuit gaan.
Dan maar thuis blijven wonen? Al wil dat thuisfront dat ook niet altijd?
Al zijn de kinderen rond de 30?
Wij zijn dus al wel, minstens sinds dit kabinet (oh nee, minstens sinds de start van de kabinetsformatie) aan gewend geraakt.
Als er nou eens perspectief wat!
Zelfs voor zulke positief ingestelde mensen als wij zijn.
Wonen kinderen straks op hun 40e nog thuis om het beleid van kabinet-Mark-zoveel? Van kabinet Mark veel en veelteveel!
En die kinderen stemmen juist GL en D’66.
Ik had hetzelfde als starter destijds. Eerst 3 jaar moeten bikkelen, en heel veel geluk moeten hebben op de markt. Met zijn 2en heb je meer kans maar is het tegelijk ook moeilijker. Accepteer dat je (eerste) woning nooit perfect begint maar dat wel kan worden
Nu ben ik op zoek naar een woning. Mijn wensen: geen appartement, max 80 vierkante. 2 slaapkamers. Wel nieuwbouw. Nergens te vinden. Wel genoeg huizen die beginnen vanaf 120 vierkante meter. Ik kan het betalen maar heb het niet nodig.
Ben ik nu de enige met zulke wensen?
Al eens een mailtje naar je gemeente gestuurd, "Kan het zijn dat.... niet wordt gebouwd? Waarom niet, daar is vast een commerciele reden voor"?
Deel je het huis toch met een asielzoeker? Houd je gewoon 60m2 over.
@TonAlias | 29-04-23 | 14:24: houden zijn van een mechelse herder?
Oh shit ........ heb over ongeveer 12 maanden een 100+m2 appartement te koop in het midden van het land. De waarde daarvan gaat compleet door de plee de komende maanden.
Sure , sure ;-)
.... dan blijft men toch gewoon heerlijk thuis bij vaders en moeders wonen.
Even prijslijst bekeken. Tuinwoning 133, goedkoopste is 675.000 euro, en dan komt er maandelijks nog 131 euro bij.
Ben ik even blij dat ik iets van 6 jaar geleden slecht ging in Nederland mijn huidige woning kocht voor 400.000.
Was toen net op het randje van wat ik kon betalen.
Maar dat gaat me nu dus nooit meer lukken.......
En vergeet die overvliegende vliegtuigen niet, iedere 2-4 minuten. Leuke plek hoor, op een postzegeltje in Amstelveen wonen
Zo moet je het m.i. ook zien. Een huis koop je om in te wonen. Ik ben opgegroeid in het huis waar zelfs mijn moeder is opgegroeid, het krijgt een speciaal plaatsje in je leven.
Ik heb het wel verkocht in 2004 omdat ik wel naar België móest gaan anders dief van mijn eigen zak.
@J.Cash | 29-04-23 | 15:13: Ik ben bang dat ik het huis waar ik ben opgegroeid nooit en te nimmer meer kan betalen.
Dat was in Utrecht, Zeeheldenbuurt. Die huizen doen nu geloof ik bijna 2 miljoen.
Maar goed, ik ben aan het kijken naar welk land ik kan verhuizen over een paar jaar. Het gaat hier de verkeerde kant op.
Heeeeeerlijk nieuwe wijk. Keeeeurige gemeente.
De vraag blijft en zal alsmaar toenemen en het aanbod is zeer beperkt dus imploderen is zwaar overdreven, GS.
Nu ben ik toevallig op familiebezoek in een middelgrote stad in China en wat ik hier zie is de natte droom van Hugo de Schoen: overal gigantische woningtorens van minimaal 30 hoog in aanbouw. Uiteraard gaan deze weinig verkocht worden... iedereen ziet de bui al hangen. Misschien doet Mark Rutte er goed aan om een unie te beginnen met China, komen we toch aan ons woningbouw quotum..
Je vergeet dat de rente rond de 4/5 procent is, huizen gemiddeld 500.000 kosten, en je daarmee 2500pm kwijt bent aan hypotheek voor een marginale kutwoning. De vraag kan er zijn, het aanbod ook, maar die kunnen uit elkaar blijven wegens gebrek aan geld bij de koper en gebrek aan mogelijkheden om te zakken bij de aanbieder. Dan wordt er inderdaad niks gebouwd waardoor de prijs niet zakt. De huizenmarkt is geen vrije markt meer, slimmerik.
@The-loopy-cowboy | 29-04-23 | 14:04: ik zie het anders: per saldo blijft er minder geld over voor andere dingen zoals vakantie voor veel mensen. Is dat oneerlijk? Ja, volledig. Maar imploderen? Dat is een hyperbool. Sommige mensen kunnen helaas niet blijven zitten, de wereld is geen simulatiespelletje waarin je altijd de beste keuze kan maken.
Overigens was de nieuwbouw van belachelijke dure huizen met de jarenlange lage rente ook al op een doodlopend spoor.
Veel mensen KUNNEN niks. Dan maakt het niet uit of je wel of niet op vakantie gaat. Een hypotheek voor een woning van 350.000 kan alles rond of onder modaal niet betalen. Ga eens scheiden, waarbij je alimentatie mag betalen… klaar. Geen huurwoning, geen koopwoning. Terug naar moeders. Een keer naar Turkije minder gaat dit niet oplossen.
@The-loopy-cowboy | 29-04-23 | 14:17: ik ben het met u eens, maar het nominaal inkomen is circa 37k EUR en met 2x dat salaris komt u wel bij deze grens. Voor u, alsnog vele anderen
U kent het verhaal niet van de Chinese vastgoedreus Evergrande? Niet afgebouwde woontorens, lege spooksteden, een zeepbel in de vastgoed van China.
Huisje, boompje..............(hypotheek)-beest!
Ik las dat sinds 2020 al mee dan 500000 Nederlanders geëmigreerd zijn. Ik moet nog 5 jaar en dan ben ik ook vertrokken. Alles wat opgebouwd is wordt in een razend tempo afgebroken. Ik heb medelijden met de achterblijvers.
Ok, niet terugkomen voor de medische voorzieningen he!
Lijkt me een hoog getal...?
Ik ben zelf op zoek en ik kom in steeds meer huizen van mensen die al een huis in het buitenland hebben gekocht. Veel huizen met achterstallig onderhoud, slecht of niet geïsoleerd en toch wordt er nog steeds de hoofdprijs voor gevraagd. Die hebben wel een probleempje.
@BobDobalina | 29-04-23 | 13:56:
Nee hoor, die kan ik gemakkelijk betalen en in Spanje zijn die perfect.
@BobDobalina | 29-04-23 | 13:56:
Jawel. Het is toch uitdeelland hier?
@BobDobalina | 29-04-23 | 13:56: en waarom niet ? Jarenlang scheel aan betaald
@BobDobalina | 29-04-23 | 13:56: welke voorzieningen? Bel de dokter en je krijgt de assistente welke je middels een telefonisch consult probeert wijs te maken dat de klachten maar een suggestie van je brein zijn
@BobDobalina | 29-04-23 | 13:56: Wijn wonen deels in het buitenland en ik moet vaak lachen om die verongelijkte mensen die aankondigen te gaan emigreren. Wanneer je langere tijd in het buitenland bent geweest dan valt het pas goed op hoe goed verzorgt NL is. Er is zeker plaats voor kritiek op het NL bestuur maar denken dat de levensstandaard in Portugal of Spanje hoger is, is absurd. Wij wonen deels in Rusland waar ik het helemaal niet over wil hebben over de verschillen, maar zelfs het verschil met Frankrijk, waar wij in Lyon wonen, is al significant. In tal van lijstjes scoort NL in de top 10 of de top 5, en nog kan holle bolle Gijs niet slapen van de honger.
@Red shirt | 29-04-23 | 14:15:
NL bovenaan de lijstjes:
Ja, bijv in de hoogste benzineprijzen van EU
of veruit de hoogste energieprijzen in de EU?
Ouderen en vele anderen in NL kunnen de stookkosten niet meer betalen en verkassen naar Spanje
Red Shirt begint over levenstandaarden in Rusland, Portugal en Lyon whahaa
@huh!? | 29-04-23 | 14:36:
Ja Spanje is zeer populair en ze hebben prachtige nieuwbouwprojecten. Ik ga ook dit jaar kijken bij Murcia.
@Red shirt | 29-04-23 | 14:15: Ik persoonlijk vind de levenstandaard in Spanje vele vele malen hoger dan in Nl.. ligt uiteraard ook wel aan het gebied waar je zit.. Prachtige natuur.. water genoeg.. geen scooterkutvolk.. geen torenhoge kosten qua gemeentelijke belastingen. alles op 10 minuten bereikbaar met de wagen.. zeer grote kans op goed weer.. 20 minuten van het strand.. zonder dat je een halve dag kwijt bent om te parkeren, nul parkeer geld.. met private verzekering ( 70 euro per maand ) goede gezondheids zorg.. afspraak maken, zelfde of volgende dag kom maar langs..( ok, ik kom er niet vaak want het is hier gezond wonen ) en nog wel wat meer..
Nee, de levenstandaard is in het gezonken schip Paises Bajos velen malen beter.
@seasicksteve | 29-04-23 | 14:39: En de action hoef je ook niet te missen daar..
Voor je gaat ( eventueel ) vraag in nederland vast je Nie nummer aan.. scheelt een hoop gekut hier..
Jup.. I’m out sinds 2 jaar. Velen denken dat leven in NL goed is, nou ik kan vertellen, het kan nog beter!
@BobDobalina | 29-04-23 | 13:56: Beter als hier. Gewoon privé klinieken. Gedekt door NL verzekering.
@Kartelmaster2000 | 29-04-23 | 13:56: Vorig jaar waren het er al 147.000 Nederlanders vertrokken dus ik vind dat niet zo’n gek getal in 12 jaar.
Een makelaar vertelde me van de week dat de hypotheekrente waarschijnlijk naar 7% gaat.
Koopje. Ik heb ooit nog 12% betaald
Natuurlijk zegt hij/zij/het dat. Die bloedzuiger wil dat je nu instapt, want die ziet zijn omzet ook teruglopen.
Makelaars en advocaten: bloedzuigers van de bovenste plank.
@el burro | 29-04-23 | 13:58:
Wat ben ik toch naief.
@Mr_Natural | 29-04-23 | 13:59: Nu kopen! Morgen is de rente weer hoger! En koop gelijk nog even die nieuwe auto.
Die idioot moet je niet serieus nemen.
Oh, dan is het waar……..
Op een woning van 500K in een nieuwe woonwijk zit al een winstmarge van 35 à 40%. En maar klagen dat de prijs van de grondstoffen zoveel gestegen zou zijn. Een snelbouw-baksteen kost nog altijd minder dan 1 Euro, en in een woning gaan er ongeveer 2000. Prefab betonvloertjes kosten ook niet bepaald een fortuin. En die keuken die je mag gaan kiezen voor een budget van 30K heeft een kostprijs van minder dan 7K incl. alle werkuren. De aannemer splitst de winst tussen de keukenbouwer en zichzelf. U wordt opgelicht waar u bij staat.
Gij kunt altijd nog in uw frietkot op wielen gaan wonen, heeft die frituur een dubbelfunctie van frituur zowel als kachel.
@Conan de Rabarber | 29-04-23 | 14:00: De frietkoten heb ik meer dan 10 jaar geleden al van de hand gedaan. Tegen de Frietchinezen en Frietturken kan je niet opboksen. Die gebruiken hun frituur om misdaadgeld wit te wassen. De invoering van de "witte kassa", die voor mij een strop was, die was voor hun juist een zegen.
@Nonkel Frituur | 29-04-23 | 14:09: Weer een ondernemer om zeep geholpen door de massa immigratie..
@Nonkel Frituur | 29-04-23 | 14:09: Dat sambalbij bij die chinezen was in het begin wel even wennen.. andalousesaus vond ik al pittig genoeg.
Trouwens, een huis zonder schoorsteen waar je een kachel onder kunt zetten is géén huis, ik herhaal, dat is geen huis, dat is een hok of een stal.
Waar de fuck heb je anno 2023 een schoorsteen voor nodig?
@de IJsman | 29-04-23 | 13:54: Om de vonken van de kortsluiting in je warmtepomp naar buiten te gooien.
@de IJsman | 29-04-23 | 13:54: Als je dat niet weet ben je maar een arme sukkel.
@de IJsman | 29-04-23 | 13:54: het verbranden van de onreine geschriften (AD en al haar dochters)
@de IJsman | 29-04-23 | 13:54: Voor Zwarte Piet bijvoorbeeld. Hoe moet die anders binnenkomen?
@Lu_Tze | 29-04-23 | 13:59: Vuile verraaier.
@ministerdejonge: schiet lekker op hè, die 1 miljoen woningen zonder auto?!
Goh wat gek?! Als ik dat voorin 2022 al zag aankomen... Hugo, waar was je man? Met je kop tenminste! Of wou je het niet zien, als meerdere zaken in je oude baan. Daar ging het ook nog eens over menschen!
Nu... man man pandjes zijn veel en veel te duur geworden. Ook door klimaatbestendige maatregelen. Los het maat weer op '1 der laatste CDA-ersd'
Die eerste vraag kan ik wel beantwoorden: Die kop stond voor elke fotocamera die maar een af wilde gaan, bij voorkeur als de plaatjes vervolgens in blaadjes als de Linda terecht zouden komen.
Van wit naar bruin en van rijk naar arm, de toekomst van NL. Als nu de economie nog een beetje tegenzit de komende jaren gaan we ook nog kapot aan de toekomstige rentelasten om dit immigratie feest te betalen. Meer mannen dan vrouwen, dat wordt een feest voor de dames in de toekomst.
En het is al zo'n feest voor de inheemse dames hier...
Bouw nog wat Blijf-van-mijn-Lijf huizen bij. Femicide is booming, iets met eerwraak.
700.000 euro voor een doorsnee nieuwbouw vinex hut en een doodsimpel appartement voor 380. Het houd allemaal een keer op. Er zijn totaal gestuurde bedragen betaald voor een paar stenen.
Een huis met ramen die open kunnen, ventiralitie, centrale verwarming, geen warmtepomp, gewoon gasfornuis en een parkeerplaats voor de deur graag. Dank.
Oooh, U wilt zo'n jaren zeventig en tachtig huis uit de vorige eeuw? En dan nog zeker voor onder de drie ton ook? Milieu barbaar! Kijk nou eens wat je gedaan hebt..... autistische Greta zit nu door U te huilen.
Hebben wij. Oprit met ruimte voor 4 auto’s, voor en achter vrij zicht over de velden; vaarwater naast de smalle weg voor de deur. En dan nog zo’n 1200 m2 tuin. Schaam me dood.
Dit dus!
@Schriever | 29-04-23 | 14:00: Mooi man.
@me163komet | 29-04-23 | 13:48: Drie ton. In harde guldens natuurlijk want die had je toen nog.
Moeten we dat gehele vak K niet op het toilet zetten, gezien al hetgeen ze elk op hun beleidsterrein aan glorievolle toekomsten schetsen?
Wordt tijd om hier op te krassen uit dit scheitland
Hoogtijd
Nee, dit is mijn schijtland. De gelukszoekers, overlastgevers, winkeldieven gaan maar terug naar hun eigen schijtland
Zit zelf te denken aan Portugal over een jaar of 3-4. Zou dat wat zijn ?
Schijtland (lange ij)
@Droogloopmat | 29-04-23 | 14:37: Uw sarcasmemeter is defect?
@beavis | 29-04-23 | 14:02: Nee, dan staat het er in ES veel beter voor, maar goed ik ben niet objectief..
Doei!
@beavis | 29-04-23 | 14:02: mogen wij mee?
Weer een nieuwe variant van klimaatmelaatsheid... daar valt niet meer tegenop te vaccineren.
lol @ 77.000 max
Maak daar met illegalen en herenigers erbij, maar gerust 350.000 van
Dood aan de Batavieren
Lees het zoals het is:
Woningen waar duurzaam omgegaan wordt met energie en het klimaat voorop staan = spetterdure woningen zonder voldoende ventilatie waar binnen een jaar de schimmel op de muren staat en waar je zachtjes gek wordt van de monotone bromtoon van de warmtepompen.
mét eigen ontsluiting = Een smal weggetje dat de in en uitgang van de wijk vormt zodat zelfs bij weinig verkeer je in de file staat.
En dit alles in een autoluw = geen eigen parkeerplaats bij het huis, dus de auto een wijk verderop parkeren.
kindvriendelijke privé wijk = Je breekt er je nek over de betweterige en bemoeizuchtige D66 bakfietsmoeders
Brrrrrrrr. U omschrijft de horror van de hedendaagse nieuwbouwwijk perfect!
En dan vergeet je nog een belangrijk detail, namelijk dat de doorsnee nieuwbouw afzichtelijk lelijk is er afgezien van een kunstgras-speelveldje nauwelijks nog groen te bekennen is in zo'n buurt.
Makelaarstaal heb ik altijd erg vermakelijk gevonden:
Geschakelde Villa = rijtjeshuis
Watervilla = woonboot
Levendige buurt = veel overlast
Originele stijlkenmerken aanwezig = bouwval
Gunstig gelegen tov uitvalswegen = snelweggeluid en fijnstofoverlast
Gezien het plaatje vergeet je de 76 miljoen muggen per vierkante meter vanwege al dat water.
@Sieg Hein | 29-04-23 | 13:48: loopafstand tot het OV = Slooproute van "jongeren" na het uitgaan
@Sieg Hein | 29-04-23 | 13:48: Stapelvilla = appartement
Het klinkt al een beetje als een '15 minute city' waar alles binnen handbereik zou moeten zijn maar waar je in praktijk eerst een kwartier moet wandelen voordat je bij je auto bent.
Verkeersluwe wijken. Zijn altijd erg fijn voor de oudere wijken want het is natuurlijk niet zo dat er van en naar die leuke "verkeersluwe" wijken geen verkeer gaat. Dat scheurt meestal door de oudere wijken heen om bij die "verkeersluwe" wijken te komen en de herrie en de overlast is dan voor de bewoners van de oudere straten... maar ach dat boeit gemeenten en projectontwikkelaars niet. Die zijn alleen maar bezig hun zakken te vullen....
REAGEER OOK