Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE - Debat over De Stikstoffuik van 24,3 miljard

Lalala. Geld.

24 miljard euro. Daar kun je mooie dingen mee doen. Snelweggetje hier, snelweggetje daar. Luchthaventje in de Noordzee. Groningers geruststellen met rubberen huizen. Drie keer het Binnenhof van verbouwen. Spelers voor De Graafschap kopen zodat ze volgend jaar Champions League spelen. Waddeneilandje van opspuiten voor de asielzoekers en het Coameland noemen. Huizen kopen voor alle daklozen van Nederland. Je kunt er een kwart eeuw de NPO mee financieren, voor nog meer bejaardenprogramma's met Dionne Stax. Je kunt die 24 miljard over heel Nederland verdelen ter compensatie van de inflatie en de graaiflatie. Ohof.... je stopt die 24 miljard in een vaag transitiefonds voor de knietjes van pimpelmezen, een bosje brandnetels op de Hoge Veluwe en/of grieperige eikenbomen op de Brabantse Wal.

Reaguursels

Inloggen

De eerste klap is een daalder waard zegen ze altijd, als we de eerst 25 vervuilers per 1 mei 2023 sluiten hebben we al 50% gewonnen ,zodat er tot 2030 zat tijd over blijft om de rest op een goede manier af te bouwen.

kuus | 19-04-23 | 23:36 | 1

Ahhhh van der Wal krijgt extra tijd om geïnstrueerd te worden.
Maakt ook niet uit, uitslag staat toch vast. Op naar de 1e kamer.

NLgaatnaardeklote | 19-04-23 | 20:49 | 1

Tijd winnen om krampachtig het gruselkabinet bijeen te houden.

Bankivahoen | 19-04-23 | 20:53

Wat is die de Groot een vieze leugenachtige arrogante lu..

NLgaatnaardeklote | 19-04-23 | 19:34 | 5

Een regelrechte verschrikking. Bah.

ChalinaRosa | 19-04-23 | 19:41

Gideons 'huichelachtig' wordt vooralsnog toegestaan in het debat. Vooruitgang.

doedeljantje | 19-04-23 | 20:12

Dat is toch zo'n beetje elke D66'er, is een voorwaarde om bij deze club te mogen.

Wat was van Mierlo eigenlijk een sympathieke kerel als je het huidige D66 ziet.

Wattman | 19-04-23 | 20:36
▼ 2 antwoorden verborgen

"Geen stikstoffonds maar een doe-maar-wat-je-wil-fonds." En zo is het.

doedeljantje | 19-04-23 | 19:27

Aha de volgende crisis is er al ingekopt, de watercrisis. Niet dat we er teveel van hebben, eerder te weinig, en het is niet allemaal schoon (zegt ook mevrouw Bromet van GL).

Vroeger toen ik nog eens MTS Weg- en Waterbouwkunde deed, leerde ik al dat de waterzuiveringsinstallaties het water zuiveren tot 99% schoon, evenveel als het oppervlaktewater schoon is. Wil ze zeggen dat dat de laatste 30 jaar veranderd is, dan? Zuiveren de waterzuiveringsinstallaties niet meer tot 99%? Is het oppervlaktewater ineens nog maar 15%? Gore pruttelende meren van groene stinkende methaanuitstotende zooi? Nee toch? Nou ja, misschien in de Randstad.

Met_baard | 19-04-23 | 19:12 | 2

Ik zit het ook nog te bekijken en prima opmerking van van der Plas. Wil de coalitie en hun groene en dierenvriendjes het breder trekken? Prima maar dan alle ministers erbij die verantwoording (moeten) hebben in een debat en dat is exact het ratterige en probleem want dat willen ze niet. In het coalitieakkoord (in beton gegoten zodat men in het pluche kan blijven) hebben de hoofdverantwoordelijken het express breed getrokken (polderen, u weet wel vlees noch vis gerommel) en de verantwoordelijkheid uitgesmeerd over meerdere ministeries zodat ieder ministerie iedere vraag die hun niet uitkomt kan doorschuiven. Catch 22 of ander woord Kafkaësk.

Basil Fawlty | 19-04-23 | 19:24

Water en klimaat hebben ze er bij gesleept om meer draagvlak te kweken bij de bevolking zonder er bij te vertellen dat Jetten daar ook nog 35 miljard voor heeft, van der Plas wees er volgens mij net wel op.

Schoon water is uiteraard ook belangrijk, buiten dat er genoeg rotzooi via de rivieren het land binnenkomt komt er wel meer naar beneden dan alleen Sahara zand via neerslag.

NLgaatnaardeklote | 19-04-23 | 19:26

Vervelend om waardeloze politici aan te horen. Op hoeveel dossiers hebben deze lieden gefaald? En die gaan ons voor in het verbeteren van de wereld?
Is dit slapstick of een slechte grap?

donkieshot | 19-04-23 | 18:52

Caroline van der Plas haar inbreng is weer geweldig en wat is de PvdA'er Thijssen toch een zielige hypocriete onbenul, mooi dat Boswijk en Eppink hem daar ook op wezen.

smdyasc | 19-04-23 | 18:44 | 1

Schijnheilig.

ChalinaRosa | 19-04-23 | 19:44

van der Wal ziet de bui al hangen, ze denkt al hoe gaat ik de straks ingefluisterde antwoorden allemaal onthouden.

NLgaatnaardeklote | 19-04-23 | 18:11 | 2

Ik heb haar een aantal keer zien zitten dansen, met haar hoofd. Alsof ze muziek luistert.

Met_baard | 19-04-23 | 19:13

Lekker brandstof nog duurder maken want klimaat (makkelijke kapstok voor .. alles). Gaat weer wat lokale middenstand de kop kosten, want je kunt je Eurootjes maar één keer uitgeven. Lekker blijven stemmen op D666, VVD, CU, PvdA en GL mensen!

Nederlanddraaitdoor | 19-04-23 | 18:03

Brussel = Beleid
.
Den Haag = Uitvoering van dit beleid
.
Dit is inmiddels een gegeven. Verder is het game-over. Tenzij we over gaan tot een revolutie en uit de EU stappen maar dat gebeurd niet in NL, daar zijn we te lui voor. Dus gewoon ophouden met zeuren, het wordt nog veel erger.

Mr Moore | 19-04-23 | 17:46 | 5

@Peerkeoud | 19-04-23 | 17:57: Dikke vette onzin. Ga de Thorbecke lezing maar eens aandachtig bekijken maar vooral beluisteren van Pieter Omtzigt. Brussel bepaalt!

Mr Moore | 19-04-23 | 18:11

Je kunt je land maar 1x verkopen, was de eurofiel zo blind of is ze dit nog steeds?
Dit Europa is kapot en het valt niet te repareren.

donkieshot | 19-04-23 | 18:42

Ben ik met je eens.

ChalinaRosa | 19-04-23 | 19:47
▼ 2 antwoorden verborgen

De olifant in de kamer, nee die niet, mag niet genoemd. Dat is uiteraard de uit de voegen gegroeide veehouderij, die heus wat minder kan. We kunnen allemaal vlees blijven eten, zoveel we willen en zuivel, ook als de helft van de veehouderij opgeheven of uitgekocht wordt. Dan hebben we iets minder export, maar daar staat de oplossing van een groot probleem tegenover. Zo simpel is het, waarom deze route onbespreekbaar is blijft onduidelijk.

Beste_Landgenoten | 19-04-23 | 17:45 | 4

Het D66 partijbureau is weer aan het woord (de helft opheffen, hallo eikel de Groot). Nee dat kunnen we niet, rekenen is nooit het sterkste punt van de D66 geweest, we hebben nu niet voor niets de slechtste min van fin ooit. We zijn als Nederland netto importeur van voeding. Dat wij als delta land wat beter zijn in koeien houden klopt (heel veel land is te drassig voor landbouw) maar wij importeren meer dan we exporteren. En als het eerste deel van het verhaal al aantoonbaar niet klopt moet je ook niet met subjectieve emotie (uit de voegen gegroeid), want dat doen mensen a la de Groot als het ze aan argumenten ontbreekt.

Klaagbaan | 19-04-23 | 18:18

Verplaatsing van een papieren probleem is geen oplossing. Mensen blijven vlees eten, de agenda is bouwen, de boodschap en marketing is klimaat.
Je mag alles roepen, net als iedereen. Maar doe aub niet alsof we niet allemaal in de maling worden genomen met valse platitudes en onzinnigheden.
Daar kun je het over oneens zijn, jammer dan.

donkieshot | 19-04-23 | 18:20

Export binnen Europa heet in de VS gewoon “streekproducten”. Nederland is zo klein dat je buiten een straal van 200 km je producten verkoopt al aan het exporteren bent. Wat verder geëxporteerd wordt zijn veelal producten/organen die wij in Europa niet eten. Dus als we die niet exporteren gaan ze naar veevoer.

Kwelbeller | 19-04-23 | 18:57
▼ 1 antwoord verborgen

Geen brandnetels op de Hoge Veluwe. Dit jaar heeft Natuurbescherming besloten dat daar een heidelandschap moet komen.

Sans Comique | 19-04-23 | 17:43

Plaatje hierboven het topic geeft mooi weer hoe het leeft in de Kamer.
Niemand zit er.
Nu de echte waarheid, er zit 5 man en een paardenkop, en dat om zoveel geld van de burgers, niet belangrijk voor de meeste kamerleden.

gato | 19-04-23 | 17:33

De coaltiepartijen hebben de opdracht om de kwestie 2030-2035 te omzeilen. Nu is de beurt aan Tjeerd om de rookgordijnen in stand te houden. 25 miljard uitgeven zonder enig plan.

Schmalz | 19-04-23 | 17:05 | 1

Plus rente

NLgaatnaardeklote | 19-04-23 | 17:45

Ouwehond met haar eiwittransitie en dan denigrerend over de gehaktbal - die ik trouwens nooit eet - sneren. Ik daag als omnivoor die doorschijnende trut uit tot een algehele gezondsheidcheck-up en ja, ik ben ruim 5 jaar ouder dan zij. Durf je het aan, met je processed soja-dieet?

Graaisnaaiert | 19-04-23 | 16:27 | 2

Maar jij naait dan weer uitsluitend gras..

Beste_Landgenoten | 19-04-23 | 17:40

Veganisme is dodelijk.

Piggelmee | 19-04-23 | 18:11

Mocht er nog iemand kijken naar de livestream: het woord 'ouwehoer' viel zojuist, in de TK. De politiek toch weer een stukje dichter bij de burger.

doedeljantje | 19-04-23 | 16:17 | 1

kWeenie. Het klinkt als een vanouds Haags eufemisme.

Sans Comique | 19-04-23 | 17:58

De onkunde van de adviserende ambtenaren is hemeltergend.

nomo | 19-04-23 | 16:13

Fout, jouw juiste omschrijving zou moeten zijn, 'misstanden in een varkenshouderij'.

Oppakken, opsluiten vergunningen innemen en totale onteigening bij alle verantwoordelijken.

Maar is dit eigenlijk wel on-topic?

NLgaatnaardeklote | 19-04-23 | 16:05

@NLgaatnaardeklote | 19-04-23 | 16:05:
Hij heeft een hekel aan boeren, waarschijnlijk is hij werkzaam in een tak van sport die iets met kaveltjes doet.

Graaisnaaiert | 19-04-23 | 16:28

Wat ben ik blij dat ik weet waar mijn vleesproducten vandaan komen. Dieren die buiten leven en zelf bepalen of ze naar binnen willen. Kleinschalig en overzichtelijk. En als het tijd is om de dieren te slachten dan gaan ze naar een kleine slachterij annex slagerij.

Verbandmeester | 19-04-23 | 18:20
▼ 1 antwoord verborgen

Stikstof moeten wij stoppen in 2025.
Longkanker als gevolg van roken pas in 2040.
Waarom?
Omdat veel ex-politici werken als lobbyist voor de tabaksindustrie.

Osdorpertje | 19-04-23 | 15:51 | 2

Gaan ze rokers ook uitkopen?

NLgaatnaardeklote | 19-04-23 | 16:07

Oeverloze herhaling van eigen oogklep-argumenten. Geen enkele empathie met het grootste deel vd Nederlandse bevilking en compleet blind voor weerlegging van valse feiten (Stikstoffuik van Jasoers) en het feit dat 12 Provincies het opgedrongen beleid niet zullen volgen.

NotWoke | 19-04-23 | 15:45

FVD niet aanwezig. Je verwacht het niet.

Arjan9401 | 19-04-23 | 15:10 | 1

Jammer joh, 20 minuten. SP 12 minuten.

NLgaatnaardeklote | 19-04-23 | 15:44

Hij "heeft zich mateloos geïrriteerd aan...".

Met_baard | 19-04-23 | 14:43 | 2

Zo ergerlijk

Tiscali-2 | 19-04-23 | 14:51

'Zo flauw om dit nu af te concluderen' werd zojuist ook nog gebruikt...

doedeljantje | 19-04-23 | 16:23

NOx ontstaat bij verbrandingsprocessen. NH3 bij het mengen van uitwerpselen van dieren.

DeEnigeWaarheid | 19-04-23 | 14:32

Stikstof uitstoot per politicus?

donkieshot | 19-04-23 | 14:35

Oppervlakte NL is 40.000 km 2, 20 % van opp. is niet goed dus 8.000 km 2
Budget 24.000.000.000 is dan 3.000.000 per km2 is 3 euro per m 2, niet veel eigenlijk.

Uw Verzekeringsadvis | 19-04-23 | 14:01 | 2

Geef mij mijn geld maar voor zonnepanelen. 8 miljoen huishoudens versus 24 miljard is 3000 euro. Daar kom ik een eind mee.

Gervano | 19-04-23 | 15:43

rucksichtlos en laksheid voor de boeren en Groningse gedupeerden en mededogen en ruimhartigheid voor statushouders en gelukszoekers. Daarnaast gaat handhaving echt niet handhaven voor verkeerd geparkeerde auto's tijdens Ramadan en Iftar niet uit ruimhartigheid maar meer uit lijfsbehoud . In je eentje staan tegenover een groepje die aan het vasten zijn helpt geen pepperspray tegen , heeft handhaving ook niet. Daarnaast de held uithangen voor salarisschaal 7

HetOorAakel | 19-04-23 | 14:00 | 3

Zo is het maar net. Idem voor het onderwijs. Waarom als docent nog het belang van tolerantie uitleggen als je er doodsbedreigingen voor terug krijgt? Je salaris gaat er echt niet van omhoog. En er hangt toch al een mooie regenboogvlag voor de school, dus eigenlijk zit je taak er alweer op. Straks weer lekker zeiken in die docentenkamer dat het allemaal zo kut is en dan straks weer verder met 4H, alle leerlingen een beetje in de reet omdat ze een leuke tiktok presentatie vol d-t fouten in elkaar hebben geflanst. Want als je er wat van zegt ben je raciest en bevorder je ongelijkheid. Dat wil je natuurlijk niet.

Paty | 19-04-23 | 14:05

Leuk hoor, Eppink, over dat verherverkavelen van Natura 2000 gebieden maar dat gaat hem natuurlijk niet worden. Ze willen geen oplossing, ze willen goedkope boerengrond op kosten van de belastingbetaler ( in ultimo ) onteigenen en dat tot bouwgrond verkavelen. Stikstofproblematiek als verdienmodel dus. De maffia kan er nog een puntje aan zuigen, aan Vak K hier.

Graaisnaaiert | 19-04-23 | 13:44 | 6

@theo-is-dood | 19-04-23 | 13:57:
Je hoeft geen Hoefnix te heten om te weten dat het zaakje stinkt, Theo. Alleen al het stimuleren van het creeeren van Natura 2000 gebieden door het verstrekken van subsidies, waarmee ze uiteindelijk hun eigen bedrijfsondergang hebben getekend. Alsof je een McDonaldsfanboy zijn hoofd door een strop laat stoppen om aan zijn hamburger te laten knagen.

Graaisnaaiert | 19-04-23 | 16:14

En als een boer een tweede huis op zijn grond wil zetten, bijvoorbeeld voor zijn ouders, mag dat niet, want bestemmingsplan is anders.

Leffe Blonde | 19-04-23 | 17:18
▼ 3 antwoorden verborgen

China en India bouwen vrolijk verder aan tientallen gigantische kolencentrales.

Eduardo- | 19-04-23 | 13:34 | 7

@Het brein erachter | 19-04-23 | 13:50: Beiden zijn wel handelswaar geworden, toch?

ChalinaRosa | 19-04-23 | 14:59

Vertel eens? Dit kan leuk worden....

donkieshot | 19-04-23 | 15:34
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel reaguurders zich kunnen laten uitkopen voor minimaal rondom 1 miljoen euro maar meestal meer richting de 2-3 miljoen euro of in sommige gevallen veel en veel meer? Schuldenvrij. En daar totaal geen oren naar hebben. Niet veel denk ik.

Ndranghitiari | 19-04-23 | 13:34 | 7

@Ndranghitiari | 19-04-23 | 13:51: Je trekt bijzondere conclusies uit wat Nuuk zegt. Dat de boeren worden uitgekocht voor huizenbouw lijkt me een no-brainer (zie de haastig teruggetrokken plannen voor Stroe City). Daar gaan een hele hoop centjes in om vooral op het magische 'bestemmingsmoment' waar landbouwgrond plots grond voor sociale dan wel vrije sector bouw wordt. Op dat moment zijn er plots allerlei kapers op de kust die heel rijk worden van .. nou, abstracties. De boer, de oorspronkelijke landbezitter ziet daar echt niets van terug. (Wellicht heeft de boer een hogere prijs gekregen omdat hij niet kon worden onteigend, de echte marktwaarde krijgt hij niet voor zijn grond). Dat is het verband waar Nuuk op doelt, denk ik.
Overigens, dat die boer over dat kapitaal beschikt - daar lijkt me niks mis mee. Al generaties lang in de familie, boeren zijn ondernemers die zich jaar in jaar uit volledig wijden aan hun onderneming. Dan is E 78,000 als netto jaarinkomen verre van buitensporig. Rendement is niet heel buitensporig, vind je niet? E 150.000 voor belastingen over E 1.200.000.

Otto Normal | 19-04-23 | 14:18

@Ndranghitiari | 19-04-23 | 13:51:

Kijk wat Otto zegt. Je trekt conclusies die ik niet maak in mijn tegel. Woningbouw kan je opzoeken, zoek bv eens op “Berlijn aan de Rijn en Jetten”. De A27 mag uitbreiden ten koste van Amelisweer (een belangrijk stukje natuur) omdat op de Veluwe bij iets van 5 boeren de stikstof rechten zijn gekocht.

Jij zoekt verbanden die er niet zijn. Apofenie heet dat ook wel, de basis van denken van alle complotteoretici.

Er is niets mis met mensen die met heel hard werken een goed inkomen hebben. Jij negeert bewust dat een klein deel van de boeren inderdaad heel goed verdient, maar een veel groter deel meer bij een goed middeninkomen, of lager uitkomt.
Het bezit van boeren zit vooral in het bedrijfskapitaal, maar dat komt dus alleen vrij bij verkoop. Kunnen ze doen, en hebben ze een bak poen. Het valt deze mensen te prijzen dat ze gewoon blijven werken en voor vitale voedselvoorziening zorgen, voor mensen op de hele wereld.

Nuuk | 19-04-23 | 14:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Van der Plas heeft het dus mis: Kringlooplandbouw is wel degelijk een oplossing voor een verdienmodel. Dat heeft Bromet nou juist betoogd.

Beste_Landgenoten | 19-04-23 | 13:31 | 4

Krijgt de boer onze stront dan ook terug?

mok | 19-04-23 | 13:35

Als je verdienmodel van subsidies aan elkaar moet hangen wel ja. Oh, wacht, voedsel was veel te goedkoop, en water ook en... en...

Graaisnaaiert | 19-04-23 | 13:45

Ze heeft vast niet altijd gelijk. Maar op het stikstofdossier heeft Caroline ze wel degelijk allemaal op een rijtje en is de illusie van kringlooplandbouw juist waar het mis gaat.

Het brein erachter | 19-04-23 | 13:52
▼ 1 antwoord verborgen

In dit prachtige EU (kuch) met open grenzen waar Jan en alleman binnen kunnen lopen en waar buitenlands afval vrij mag reizen, van deze EU zou je toch van mogen verwachten dat boeren en andere bedrijven stikstofrechten in bv Duitsland kunnen kopen.

NLgaatnaardeklote | 19-04-23 | 13:26 | 6

@NLgaatnaardeklote | 19-04-23 | 14:13:
Dat gebeurt al. Overigens vooral op papier. Letterlijk elke mesttransporteur fraudeert, bijvoorbeeld met het op papier exporteren van varkensstront.

theo-is-dood | 19-04-23 | 15:25

@theo-is-dood | 19-04-23 | 15:25:
Zware beschuldiging, heb je er ook bewijs voor, niet dat ik zal ontkennen dat helemaal niet gebeurd.

NLgaatnaardeklote | 19-04-23 | 15:41
▼ 3 antwoorden verborgen

"Groenlinks zijn vrienden van de boeren"

Patje | 19-04-23 | 13:25 | 6

@Basil Fawlty | 19-04-23 | 13:42:

Klopt.
Louise Fresco is iemand die goed aangeeft dat de agenda van deugend links op zeer veel punten tegenstrijdig is en heel vaak inhoudelijk niet kloppend.
Duurzaamheid, klimaat, natuur, dierenwelzijn zijn vaak tegengesteld. Intensieve landbouw kan voor minder dierenwelzijn zorgen, en grote gebieden met een gewas, maar het zorgt wel voor een veel grotere en meer betrouwbare voedselvoorziening. Dat heeft in belangrijke mate bijgedragen aan de explosieve groei van de wereldbevolking, en dat geeft weer druk op natuur.

Links is extreem verwend en wil dat alles “kan”, het maakbaarheidsdenken tot op het bizarre af. Nee liberalisme zou slecht zijn, terwijl ze niet weten wat dit is. Deze milde vorm van kapitalisme zorgt in grote lijnen voor meer welvaart en daarmee ook voor een betere bescherming van de natuur, want daar is wel geld voor nodig, èn een welvarende bevolking die zich ook op andere zaken kan richten dan alleen de strijd om het bestaan.

Nuuk | 19-04-23 | 13:54

@Nuuk | 19-04-23 | 13:54:
Deugend links zal ongetwijfeld denken aan het romanticisme uit begin 19e eeuw met de muziek van de pastorale van Beethoven, die Rheinische van Schumann op de achtergrond en dromerig kijkend naar schilderijen met lieflijke landschappen met wat koeien en boeren. Muziek en kunst vooral mogelijk voor de toen al rijken, vaak vergetend dat het een keiharde tijd was met opkomst van de industrialisatie, explosieve bevolkingsgroei en menig hongernood met als gevolg 1848. Zijn we weer terug bij dit onderwerp van gisteren. www.geenstijl.nl/5170138/pieter-omtzi...

Basil Fawlty | 19-04-23 | 14:23
▼ 3 antwoorden verborgen

24 Miljard voor dubieuze adviesbureautjes, NGO's Natuurmonumenten en andersoortig geld&grond-graaiend tuig wat enkel bestaat bij het propageren van het voortbestaan van probleem want anders zijn ze hun verdienmodel kwijt.
Hier zo'n voorbeeld: www.bndestem.nl/tilburg/het-gaat-hele...

Abject | 19-04-23 | 13:23

2 dagen geleden maar weet helaas niet welk programma en ook niet welke lül op radio 1. Hoorde alleen het laatste stukje maar hij wist te melden dat wij, Nederlanders, nog veel meer moeten doen en betalen voor de klimaatwaanzin omdat wij anders niet tegen andere landen kunnen zeggen dar zij ook moeten omschakelen op alternatieven.
Daar gaat het om, zijn opgeheven vingertje brent ons aan de bedelstaf

Aleon | 19-04-23 | 13:21

T geld klotst tegen de plinten omhoog, 395 miljard wordt er uitgegeven dit jaar. Ongeveer 22k per inwoner. Die 24,5 miljard is peanuts. Van mij mogen ze het hebben, zolang de spareribs maar betaalbaar blijven.

je suis bier | 19-04-23 | 13:13

Als je als VVD-minister (vd Wal) te horen krijgt dat een GL-extremist fan van je is (Bromet), dan moet je je toch serieus afvragen wat je aan het doen bent

_pacman_ | 19-04-23 | 13:05

Bromet ook al over vervuild water. Is niet waar. Nederland heeft zeer schoon water en voldoet ruimschoots aan alle EU eisen. Waar haalt ze het vandaan. Ga eens buiten je bubbel jezelf informeren.

Dan ook nog durft ze te zeggen dat "we" geld hebben om de "problemen" op te lossen. Besteed dat geld aan iets nuttigs, want ze weet niet eens waar die 24 miljard naar toe leidt. Maar het moet van GL wel sneller.

Peerkeoud | 19-04-23 | 13:03 | 2

En waar zou die vervuiling wegkomen? Vast niet via de Rijn en de Maas.

klaas24 | 19-04-23 | 13:14

In het Westland is het oppervlaktewater vervuild met bestrijdingsmiddelen. Sommige van die bestrijdingsmiddelen mogen al twintig niet meer worden gebruikt. Letterlijk 100% van ons oppervlaktewater voldoet niet aan Europese normen.
Maar straks wel weer piepen en Rutte de schuld geven als de kosten voor drinkwaterzuivering stijgen.

theo-is-dood | 19-04-23 | 14:05

Boeren zijn vaak goed bekend met het gebruik maken van subsidies, potjes, steunfondsrn, etc., zonder daadwerkelijk iets te veranderen. Dus ik doe een voorspelling wat er met dit potje geld gaat gebeuren..

zeeman73 | 19-04-23 | 13:02 | 2

Geef ze eens ongelijk. Snelle jongens die snelle laders voor snelle BEV wagens langs 's lands wegen neer plempen maken er ook gebruik van. Shell maakt er gebruik van, Philips maakt er gebruik van, toeslagen mensen maken er gebruik van ( op de oudjes na dan, want die hebben geen idee), etc.,

Peerkeoud | 19-04-23 | 13:06

Een mening of kun je dat ook onderbouwen?

NLgaatnaardeklote | 19-04-23 | 13:10

Wat is het problematische eigenlijk met een zak geld voor boeren budgetteren op deze manier?

Het is om toch al steenrijke boeren rijker te maken en andere boeren "toekomstbestendig". BBB en GroenPvdA hebben hier terechte twijfels over want er is niet bepaald een plan van aanpak. Stap 1 lijkt me toch echt alle grootste ammoniak-vervuilers wegstrepen en kijken welke boeren door handige investeringen misschien gered kunnen worden zodat er een gezonde landbouwindustrie kan groeien. Doorgaan op deze voet is geen optie.

Kennelijk is dit te moeilijk voor dit kabinet zoals alle kabinetten voor hun de laatste 40 jaar.

Ndranghitiari | 19-04-23 | 13:01 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

Nrs 11t/m 15 een uur lang wat anders doen tv uit.

drfiets | 19-04-23 | 13:00 | 1

Als je alleen van slaapverwekkende tv houdt is dat een uitstekend advies!!

Sargon | 19-04-23 | 13:11

Ooit was zo'n parlement wel een goed idee. Je kan mensen van uit verschillende fysieke locaties samenbrengen. Wat is het nut om vier uur lang naar elkaars betoog te luisteren? Dit is toch enorm inefficient, zonde van de tijd. Misschien moeten de politici hun standpunt in een one-liner stoppen, of in een schappelijk formaat tegeltje opschrijven.

Gebakschep | 19-04-23 | 13:00 | 1

Het regeerakkoord is heilig de rest is voor de bühne. Daarom pleit ik al jaren voor een nieuwe manier om tot een regeerakkoord te komen. De majeure standpunten van de coalitie partijen waar geen overeenstemming is daar moeten referenda over plaatsvinden. Daarna 4 jaar regeren en zijn debatten alleen nog nuttig voor voortschrijdende inzichten.

Tiscali-2 | 19-04-23 | 13:11

Zou iemand van de sprekerts het boekje van Jaspers hebben gelezen? Dat het eigenlijk allemaal wel meevalt met de "natuur" in Nederland. Dat er wat gebieden zijn (4,4 % van het totale oppervlak aan natuur in NL) die lijden onder stikstof is toch ook wel op te lossen zonder heel Nederland op slot te zetten.

Wanneer worden de nepnieuwsverspreiders ook in de 2de kamer aangepakt?

Peerkeoud | 19-04-23 | 12:51 | 6

@Beste_Landgenoten | 19-04-23 | 13:01: Afgezien van 3 of 4 grote gebieden, zoals de Waddenzee, de Veluwe, zijn er geen echte natuurgebieden meer in Nederland. Zonder Nederlanders hadden veel van die gebieden ook niet meer bestaan, want ze zouden gewoon onder water staan. Dus ja, veel "natuur"gebieden zijn gewoon parkjes waar beheerders zich uitleven om "natuur" te maken.
Die gebieden, maar ook bijvoorbeeld de Veluwe, moeten voldoen aan een ideaal beeld van de beheerders. In de meeste gevallen is dat een beeld van hoe Nederland er in de 19de eeuw uitzag.
Waarom kiezen we niet voor een Veluwe zoals die er in de 14de eeuw uitzag? Toen de uil van Minerva nog van boom tot boom vloog en geen zand en heidevlaktes tegen kwam.

Dus ja natuur in Nederland is een hoog park gehalte.

klaas24 | 19-04-23 | 13:20

@klaas24 | 19-04-23 | 13:20:
Ik geef er geen waardeoordeel over, maar constateer alleen maar dat er in BBB kringen een erg lage waardering bestaat voor onze natuurgebieden. Die toevallig of niet, nogal extra onder druk staan door de veeteelt. Er is gewoon een belangenstrijd, waarbij boeren geen baat hebben bij natuurgebieden en de natuur (of wie die liefheeft, ook al is het maar karige natuur) juist baat heeft bij minder veeteelt.

Beste_Landgenoten | 19-04-23 | 13:24

@Beste_Landgenoten | 19-04-23 | 13:24:
Iik denk dat ze bij de BBB meer verstand hebben van wat natuur is dan binnen de bakfietsgordel in de Randstad, Landgenoot.

Graaisnaaiert | 19-04-23 | 13:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik doe de TV aan en val in een praatprogramma dat ik geheel niet ken, het is de EO. Er zit een mevrouw Lucelle Comvalius, docent mens en maatschappij. Het eerste wat ik hoor “als ik slecht presteer op mijn werk en de resultaten zijn heel slecht dan kan ik niet zeggen dat ik nog even 3 jaar wil blijven zitten om te laten zien dat ik het kan. Ze moeten gewoon gaan als je zo slecht presteert”. Waar zou ze het over hebben denk ik dan.

Verder valt er iets over extremisme en zegt en andere dame “dat zag je met de moord op Pim Fortuyn”.
Er werd op een man na, ook afkeurend gesproken over de actie van extremisten bij het WK snooker.
Wat krijgen we nu!!

Misschien moet de TK even pauzeren, dit programma kijken en met name reflecteren op wat Comvalius zegt. Voor je op de inhoud gaat, eerst het dorre hout maar uit het landsbestuur zetten, anders blijf je bezig.

Nuuk | 19-04-23 | 12:50

Iemand enig idee voor welke groep in Nederland die 24 miljard bedoeld is? Ik vind het wel heel erg veel geld voor zo'n kleine groep vervuilers.

Ndranghitiari | 19-04-23 | 12:49 | 6

@BobDobalina | 19-04-23 | 12:53:
Onteigenen is bedrijfsrisico? Weet u dat van de landbouwsubsidies er heel veel naar waterschappen, Staatsbosbeheer, natuurmonumenten en zelfs onze koning gaat? Wat het stikstof-fonds van 24 miljard betreft daarvan is “maar” 7 miljard beschikbaar voor de uitkoop van bedrijf en dat is dus geen subsidie maar gewoon een onroerend goed transactie.

MargauxGrandCru | 19-04-23 | 13:07

@MargauxGrandCru | 19-04-23 | 13:07:

Precies. Bob en Ndranghetti roepen maar wat, geen onderbouwing en steeds dat populistische “ergste vervuilers van Nederland”.

Wat we natuur noemen vindt je op het platteland, bij de boeren dus, nauwelijks bij steden. Het gejank over verdwijnende insecten; ga maar eens naar een boerderij en zoemt en kruipt er op los, dat is heel veel minder in stedelijke gebieden.

Nuuk | 19-04-23 | 13:18
▼ 3 antwoorden verborgen

De moedeloosheid bij links over dat gestuntel van de regering over stikstof reductie dat heb ik nou over het asielbeleid en dan gewoon een keiharde stop. We laten dit land over aan idioten die nog twee jaar mogen klootviolen. Het is verschrikkelijk.

Tiscali-2 | 19-04-23 | 12:46

Vanaf spreker 11 ga ik misschien wel even kijken.

ChalinaRosa | 19-04-23 | 12:44

Beetje schijnoppositie voeren en straks gewoon vóór stemmen.

John McClane | 19-04-23 | 12:42

Zou mevrouw Bromet alweer nieuw brandhout hebben besteld? Neem aan dat die stapel inmiddels wel op is.

John McClane | 19-04-23 | 12:40 | 6

@Graaisnaaiert | 19-04-23 | 13:22:

Van mij mag je! Ik zie ze graag. Mijn Latijn is beperkt gebleven tot de Asterix en later in mijn studie bij het vak argumentatieleer de termen rond drogredenen, die zou ik wel moeten opzoeken.
Het is zeker mooi.

Nuuk | 19-04-23 | 13:27

@Nuuk | 19-04-23 | 13:27:
Ik ben ooit van het gymnasium afgetrapt wegens een chronisch gebrek aan voldoendes. Vreemd genoeg waren mijn oude talen nou net wel boven de 6...
Ach ja, ieder zo zijn gebrek.

Graaisnaaiert | 19-04-23 | 13:49

@ John, ik heb 30 jaar geleden met haar zusje Sandra samengewerkt. Tokkies die denken dat ze tot de culturele elite behoren.

Dwaalgast | 19-04-23 | 18:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Dingen duurder maken, de oplossing voor alles.

Deflatiemonster | 19-04-23 | 12:37 | 1

Of verbieden. Dé twee smaakjes van politiek verloren Nederland.

VP732 | 19-04-23 | 12:48

Zegt de Poolse boswachter tegen een ander: "Het hele oerbos is weg! Ik heb mijn ontslagbrief net gekregen! Die rothollandse investeerders!!!" Zegt de ander:"Ja, maar de hollandse burger heeft er wel 24 miljard voor betaald.".

zeurmachine | 19-04-23 | 12:28

Begrijpen mensen dit nog wel?
Er dus niet concreets over waar die 24 miljard vandaan komt, en waar die 24 miljard aan wordt besteed.
Ik lees het nergens.

VanderGeelen-Coppens | 19-04-23 | 12:28 | 10

Kijk, Van der Geelen, wij burgers hoesten 24 miljard op en dan zet de regering de thermostaat van de wereld een halve graad lager. Logisch toch.

VP732 | 19-04-23 | 12:49

Van der geelen coppens

34 miljard aan lening klimaat/stikstof crisis.
30.000 euro per asielzoekers per jaar.
Kosten Groningen renovatie huizen .
Daarbij ook nog het energienet fors verhogen tbv transitie.
Indien oorlog Rusland Oekraiene is beëindigd Oekraiene opbouwen.
Enz.enz.

Enig idee hoe hoog de belastingdruk gaat worden?
Nederland is verworden tot gekkenhuis en het hoofdkwartier is gelegen in het binnenhof

Mispel | 19-04-23 | 16:18
▼ 7 antwoorden verborgen

Rijden in benzine- en dieselauto's wordt volgend jaar duurder:

nos.nl/teletekst#109

Hoeveel stikstof komt er eigenlijk vrij bij het produceren van de accessoires die nodig zijn om elektrisch te rijden? Stekkers, palen, (tweede) accu's, het opwekken van elektriciteit om te kunnen rijden?

En wat is de invloed van elektrische straling op onze gezondheid?

Roos | 19-04-23 | 12:27 | 10

@DatInternetDingetje | 19-04-23 | 12:53:

Amen, zo is het.
*buiging*

@Roos:
Dit beleid is zo exemplarisch voor het deugend denken, van welvarende types van groen pvd66. Meestal stedelijk en daar ook kunnen werken. Dan is het makkelijk om met de fiets te gaan, deed ik ook toen ik in Utrecht woonde, moet ik nu naar Utrecht, dan neem ik ook de fiets. Deze mensen hebben geen idee hoe mensen buiten hun deug bubbel leven. Mensen die langer moet reizen en dan vaak op de auto zijn aangewezen.
Electrische auto’s zijn duur en de subsidie is geen subsidie maar een cadeau voor de rijken. Kan je een auto kopen van vele tienduizenden euro’s dan heb je geen subsidie van 3000 euro nodig.

Nuuk | 19-04-23 | 13:11

@Nuuk | 19-04-23 | 13:11:" Electrische auto’s zijn duur en de subsidie is geen subsidie maar een cadeau voor de rijken."

Mooi gezegd, zo denk ik er ook over.

Roos | 19-04-23 | 13:50
▼ 7 antwoorden verborgen

Opzouten met die 24 miljard euro belastinggeld aan de boeren geven. Niets daarvan. Gewoon geen vergunningen en subsidies meer geven en de bio-industrie normaliseert zichzelf wel.

Ndranghitiari | 19-04-23 | 12:26 | 9

www.brabantsemilieufederatie.nl/nieuw...

„ “Uitbreiding met meer dieren leidt tot meer mest, meer transport, en dus tot meer stikstofuitstoot”, zegt Dingemans. Daarnaast maken combiluchtwassers de belofte van emissiereductie niet waar. Uit wetenschappelijk onderzoek van Wageningen University & Research blijkt dat combiluchtwassers de uitstoot van emissies met slechts 59 procent reduceren in plaats van de beloofde 85 procent. Dat betekent dat de uitstoot en depositie zullen toenemen.“

theo-is-dood | 19-04-23 | 15:38

@klaas24 | 19-04-23 | 13:25:
De grootste profiteurs zijn alle BBB-meelopers die nu een baantje krijgen in Provinciale Staten. En de veevoederindustrie die binnenloopt omdat honderd miljoen kippen en dertien miljoen varkens belangrijker zijn dan mensen.

theo-is-dood | 19-04-23 | 15:41
-weggejorist-
Hetiswathetis | 19-04-23 | 18:56
▼ 6 antwoorden verborgen

Liggen twee grutto's tegen elkaar af te sterven ergens in Nederland. Zegt de een: We waren de laatste. Zegt de ander: maar de Nederlanders hebben er wel 24 miljard voor betaald.

zeurmachine | 19-04-23 | 12:25 | 1

*grinnik*

Graaisnaaiert | 19-04-23 | 12:28

Jammer dat het om ons geld en onze manier van leven gaat. Anders was dit een grote indoor Carnavalsvoorstelling en konden we er eens stevig om lachen.

Graaisnaaiert | 19-04-23 | 12:23

24 miljard als een amper door de Kamer gecontroleerd graaipotje?

dathoujetoch | 19-04-23 | 12:22 | 1

Nee, dat was de 200 miljoen voor de eilanden. Hier is controle helemaal overbodig want voor de natuur.

_pacman_ | 19-04-23 | 12:25

Twintig minuten De Groot. Ik zeg bijvoorbaat al Dankuwel.

dathoujetoch | 19-04-23 | 12:19 | 4

De Groot, die plaat blijft hangen, man! Doe er dan wat aan!!

Arnold Layne | 19-04-23 | 12:23

@Arnold Layne | 19-04-23 | 12:23: Uw vraag. Dankuwel. Dankuwel

dathoujetoch | 19-04-23 | 12:26

De Groot is de grootste politieke smeerbeer die er rondloopt. Sidney Smeets is daarbij vergelijken een koorknaapje, Thierry Baudet het toonbeeld van een evenwichtige persoonlijkheid en Kauthar een beschermheilige van de regenbooggemeenschap.
Een fatsoenlijke partij wil zo'n Tjeerd toch niet in de gelederen hebben? Toch?

Graaisnaaiert | 19-04-23 | 12:28
▼ 1 antwoord verborgen

Twee weken te laat
We zijn over het kantelpunt heen
Wir gehen kaputt

RickTheDick | 19-04-23 | 12:18 | 4

@Patje | 19-04-23 | 12:28:
Hoorde hem net zingen
I got the eye of the tiger, a fighter
Dancing through the fire
'Cause I am a champion, and you're gonna hear me roar
Louder, louder than a lion

RickTheDick | 19-04-23 | 12:33
▼ 1 antwoord verborgen

Maar wanneer gaat het zover dat we zaken gaan verbieden die we niet nodig hebben en wel invloed hebben op de de natuur? Zoals koffie en thee?
Gaat vast een keer komen..

Patje | 19-04-23 | 12:17 | 3

Koffieprut is prima te gebruiken als compost.

Arnold Layne | 19-04-23 | 12:24

@Arnold Layne | 19-04-23 | 12:24:
Maar we hebben het niet nodig, we kunnen ook water drinken. Ik ben echt benieuwd waar de gekte gaat stoppen.

Patje | 19-04-23 | 12:27

Of Chinese action meuk, daar mag van mij best even naar gekeken worden.
Met dezelfde hoeveelheid energie en grondstoffen kun je ook een goed product maken

deathchant | 19-04-23 | 13:13

Wanneer worden de links gelegd tussen bevolkingsdichtheid, consumptie en uitstoot? Dat het allemaal verband met elkaar heeft?

Quichegerechtigde | 19-04-23 | 12:12 | 2

Niet, de mens is compleet gek geworden en denkt dat alles met een pennestreek is op te lossen. 'Samen roeien we Covid uit', ,'onze CO2 terugbrengen en het klimaat en de natuur is gered'. Het wemelt tegenwoordig van de kortzichtige eendimensionale figuren.

Grachus | 19-04-23 | 12:18

De D66 paradox genoemd, zogenaamd begaan zijn met de natuur en tegelijkertijd de maatschappij ontwrichten door nog meer consumenten binnen te halen, een middelgrote stad per jaar erbij.

Wattman | 19-04-23 | 12:22

Kunnen ze uitleggen wat ze doen met die miljarden, en waarom dat zo duur moet zijn?
Je weet nu al dat er een aantal 'milieuadviseurs' zich weer een uitstootneutrale villa kunnen veroorloven.

Zeurders | 19-04-23 | 12:11

GroenLinks en andere partijen willen Nederland volstoppen met asielzoekers waardoor er nog meer geconsumeerd wordt, waardoor er nog meer uitstoot zal zijn en waardoor er minder ruimte is voor natuur. Dit rijmt niet.

Patje | 19-04-23 | 12:09 | 1

Natuurlijk rijmt het niet. Daarom is het ook grotendeels een farce.

ChalinaRosa | 19-04-23 | 12:26

Hoe zit het ook alweer met de wormenstress

Karel Kruizenruiker | 19-04-23 | 12:08 | 2

Daar zijn al d66 wormenstress psychiaters voor in opleiding denk ik.

ChalinaRosa | 19-04-23 | 12:27

Heb er net een aan de haak geslagen.

NLgaatnaardeklote | 19-04-23 | 12:37

De Nederlandse overheid is inmiddels niet eens meer in staat om onze nationale vogel te redden. Mijns inziens plaatst dat het ambitieniveau van Rutte IV in een ongunstig perspectief.

Hetkanverkeren | 19-04-23 | 12:08 | 1

De PVV meeuw?

Weetje71 | 19-04-23 | 13:10

Flikker op met je stikstof en ga eens bezuinigen. Uitgaven lopen gierend uit de klauw en op een stijgende rente had niemand gerekend bij het opstellen van het regeerakkoord. Volgens mij moet je arm geweest zijn om welvaart op waarde te kunnen schatten. Stelletje knoeiers.

de IJsman | 19-04-23 | 12:08

Niks doen is ook heel dom. Net doen of we niets aan de hand is ook. Maar denken dat wij het kunnen oplossen is ook heel dom. Doom! We are fucked!

MeneerGuggenheimer | 19-04-23 | 12:07
-weggejorist-
prutsclown | 19-04-23 | 12:04 | 1

Overigens is brandnetelsoep erg lekker. Is het geen idee om mensen met lage inkomens een paar handschoenen te verstrekken (wel fijn als je niet onder de bulten komt te zitten) en zodoende voor bijna niets een eenvoudige doch voedzame maaltijd op tafel te krijgen?

www.dehippevegetarier.nl/in-mijn-keuk...

Dit is maar een suggestie, er kan naar hartenlust gevarieerd worden.

Arnold Layne | 19-04-23 | 12:03 | 1

Die gebruikt dezelfde truc als de sapfabrikanten (bosbessen/druivensap! Ingrediënten: een halve bosbes, een halve druif, 99,9% appelsap).

John McClane | 19-04-23 | 12:33

In een Australische nieuwsuitzending over de winst van BBB in Nederland wordt ons land de "Silicon Valley of agriculture genoemd". 2:14
www.youtube.com/watch?v=9-E_oxks0sw&a...
Leuk om te horen.

Arnold Layne | 19-04-23 | 11:58 | 16

@BobDobalina | 19-04-23 | 12:38:
Dat weet niemand, daar zijn ze te ongrijpbaar en te fluide voor. Vandaar ook de X. Maar het schijnt in ieder geval niet binnen de "Wie zijn toch die mensen" populatie voor te komen.

Graaisnaaiert | 19-04-23 | 12:41

@Arnold Layne | 19-04-23 | 12:05: precies, die treinen met Romeins afval rijden nu leeg terug. tel uit je winst!

HD50 | 19-04-23 | 15:33
▼ 13 antwoorden verborgen

Voor 24 miljard kun je een heleboel tuimannen/ asielzoekers opleiden om alle brandnetelstruiken te rooien (die schijnbaar door stikstof zijn ontstaan) zodat de rest van de natuur weer kan opbloeien. Van de 20 miljard die je dan overhoudt kunnen we vast nog wel andere leuke dingen doen.

OmdatHetKan | 19-04-23 | 11:56 | 1

Brandnetelthee, zeer gezond. Maar zij willen heide.

Wattman | 19-04-23 | 12:01

Bromet en Ouwehand, samen 40 minuten, mooie tijd om te lunchen

Zuster01 | 19-04-23 | 11:56 | 1

Brandnetelsoep vooraf, hoofdgerecht Kip Kiev, nagerecht ijs met bramensap.

Arnold Layne | 19-04-23 | 12:00

20 minuten Bromet, De Groot en Ouwehand. Ons offer heeft niet geholpen, dit is onze straf.

JJMS | 19-04-23 | 11:56 | 1

Bromet, De Groot en Ouwehand. Brandnetels groeien blijkbaar ook in de 2de Kamer.

Nuchternederland | 19-04-23 | 11:58

Vreemd, waarom claimt het CDA maar 10 minuten spreektijd?

Phantomas | 19-04-23 | 11:54 | 7

Waarom de Groot 20 minuten? Zoveel gelul kan mijn geduld niet aan.

NLgaatnaardeklote | 19-04-23 | 12:02

Twee minuten is voldoende om deze coalitie des doods naar het graf te dragen.

Weetje71 | 19-04-23 | 12:09

The more you talk the more you tell. Dat zal ongetwijfeld de reden zijn.

ChalinaRosa | 19-04-23 | 12:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Oh almachtige Moeder Natuur aanvaard ons offer van 24 miljard euro, in het besef van onze eigen nietigheid gegeven opdat wij niet gestraft worden door Uw vernietigende plagen van brandnetels en bramen. Want wij hebben gezondigd tegen U en Uw Pimpelmezen. En vergeeft U ook Pritt Stift, Lientje en de boeren. Zij weten niet wat zij doen.

JJMS | 19-04-23 | 11:54

die 24 miljard zijn allang uitgegeven, gepland en toegezegd. Aan alle "adviescommissietjes", "subsidieclubs", lobbyisten, interessebedrijfjes, snoepreisjes, etc etc. Heeft geen moer met de natuur te maken.

Gladiator Fap | 19-04-23 | 11:53

Met 24 miljard kan je 1 jaar het asielcircus draaiende houden.

De_fluitlokker | 19-04-23 | 11:53 | 1

Nee. Is te weinig.

Lukiluuk | 19-04-23 | 12:10

Eerst 1 minuut stilte omdat Gordon gestopt is met neuken

hotbrasil | 19-04-23 | 11:48

Eerst maar eens duidelijk krijgen waar en of er nu echt problemen zijn met de "natuur" voordat er miljarden die prima voor andere urgente problemen gebruikt kunnen worden worden uitgegeven.

BansFrakker | 19-04-23 | 11:48

Als ik dat boekje van Arnoud Jaspers een beetje begrijp, dan is het effect van die 24 miljard:
- Nagenoeg nul op de natuur, waar 80% het al goed doet;
- Wordt de beste landbouw ter wereld de nek omgedraaid;
- Verplaatst landbouwproductie naar het buitenland, dat minder efficiënt is, slechter voor het milieu en méér stikstof uitstoot;
- Verliezen we een vaag waterplantje en zo nog wat, dat allemaal veel over de grens voorkomt.
Hou die 24m lekker in je zak voor een echt probleem.

Zeddegeizot | 19-04-23 | 11:47 | 8

@Sieg Hein | 19-04-23 | 11:52: Daar denken ze alleen maar aan hun eigen zeteltjes en niet aan het land.

ChalinaRosa | 19-04-23 | 12:36

@TheEgg | 19-04-23 | 12:02: Diep krenkende belediging.
Thor =/= Moloch.
Offer aan Thor kan een gedicht zijn, het inwijden van een huis.
of een berg.
Ei op de brandstapel mikken. uitstekende smijter met spek of fromage.
Zeddegeizot | 19-04-23 | 11:47 Een boektip en een uittreksel puntenlijstje. Da's mooi man.
*wij houden van ons ròhòze neuriën doet*

hallevvezool | 19-04-23 | 15:14
▼ 5 antwoorden verborgen

Bromet, de Groot en nog een aantal van die lunchverpesters.
Eindstand?
Er moet 15 miljard bij.
Ik sla over. Stikstof moe.
Veel plezier.

Ruimedenker | 19-04-23 | 11:46

leuk onze boeren en visser het werken onmogelijk maken en ons afhankelijk maken van vreten uit het buitenland. Absoluut een verlies-verlies situatie.

Fedde71 | 19-04-23 | 11:46 | 4

@BobDobalina | 19-04-23 | 12:03: minimaal 2x per week. Maar wat wil je daar mee zeggen? Dat we geen vissers nodig hebben of zo?

Eagle0511 | 19-04-23 | 12:32

@Eagle0511 | 19-04-23 | 12:32:
Bob koopt boerenvrij biologisch gecertificeerde Unilevergnathostomatascharrelfilet. Bij Marqt uiteraard, want zo vermijdt hij de files voor de rijen van de voedselbank. Onze Bob kent namelijk de juiste mensen en weet de juiste dingen.

Graaisnaaiert | 19-04-23 | 12:49
▼ 1 antwoord verborgen

Och arm landje.. en ondertussen trekt alle industrie weg naar China en de vs. Die klimaatdoelen gaan we wel halen zo... dit volk gaat zo hard lijden
Wollen sie den totale armut!?

henniebal | 19-04-23 | 11:46 | 1

Wenn nicht dan schicken Sie die hele d66 troep weg.

ChalinaRosa | 19-04-23 | 12:38

Pimpelmeesje is not angry. Pimpelmeesje is disappointed in you.

Duwbak_Linda | 19-04-23 | 11:46 | 1

Ik hoor hem al "how dare you!"fluiten.

Nuchternederland | 19-04-23 | 11:56

Ik begreep ook dat er 6 miljard bezuinigd moet worden. Haal die dan maar van deze 24,3 af.

rman | 19-04-23 | 11:45

Veel pecunias voor een netel en een pootje van een mus.
Kan je er ook een kerncentrale of een thorium centrale van bouwen?
Ik vraag dat voor de jeugd van de toekomst.
Die hebben veel stroom nodig voor hun stekkerauto's en mobieltjes.

Zitvlak | 19-04-23 | 11:45 | 3

Die biodiversiteit lost met het huidige beleid zich wel op. Over een jaar of 10 heeft de wolf de Veluwe wel leeggevreten.

ZonderNaam | 19-04-23 | 11:51

@ZonderNaam | 19-04-23 | 11:51: en pas dan gaan we praten over afschot beleid. Zo’n zelfde scenario gezien in de duinen tussen Katwijk en Wassenaar. Heb daar mijn hele jeugd zo’n beetje doorgebracht. Vol met fazanten, patrijzen, tig soorten hagedissen, tientallen soorten watervogels + nog een meeuwenkolonie. En toen kwam tot grote blijdschap van natuurorganisaties de vos ten tonele. Heftig beschermd, dus kon zijn goddelijke gang gaan. Heden ten dage geen fazant of patrijs meer te vinden, hagedissen zijn op. Watervogels vertrokken en de meeuwen broeden nu op platte daken in het centrum van Katwijk. Alles wat rest zijn konijnen en een paar vogelsoorten als Turkse tortel, kraaien en eksters. Tel uit je winst. En oh ja, de vos mag nu het te laat is, wel geschoten worden.

Eagle0511 | 19-04-23 | 12:37
-weggejorist-
hallevvezool | 19-04-23 | 11:43

Hier gaan weer heel veel Sywerts heel rijk van worden. Misschien dat ik me ook maar eens moet verdiepen in hoe zo'n subsidie-aanvraag werkt...

ZonderNaam | 19-04-23 | 11:41 | 1

@ZonderNaam | 19-04-23 | 11:41 Sorry en een bloemetje voor het naast m'n eigen tuin planten.. zelf @ 11:43 was offtopic genoeg op dat moment.

Vraag aan de draad stellen is antwoorden en duiding vinden in zelfde draad.

Of de grote mensen van de polentiek inmiddels zijn uitgekwekt.
En of eruitkomt wat we al zagen.

Dank aan allen die de moeite namen de trekpoppen te aanschouwen.
Zodoende een parlementair-achtige maatschappelijk relevante functie vervullen.

De kloof tussen burger en politiek dichten,
op basis van ledenaantal onbekend want doodeng,
als legitiem cultureel instituut.

hallevvezool | 19-04-23 | 14:45

Die 24 miljard gaat Jetten nu over uw rug (haha hij zei Jetten en rug in een zin) ophalen door mobiliteit nog veel duurder te maken in het land waar autorijden al extreem duur is. Meen dat alleen stad-dictatuur Singapore het nog bonter maakt.

_pacman_ | 19-04-23 | 11:41 | 4

Het is veel te druk op de weg. Zolang mensen nog in een auto naar de voedselbank rijden mag het allemaal wel wat duurder.

BobDobalina | 19-04-23 | 12:02

@BobDobalina | 19-04-23 | 12:02: Vreemde gedachtenkronkel. Mijn eerste gedachte is dan dat de voedselbank overbodig is, of misbruikt wordt door een groep slampampers met zelfmedelijden die gratis zooi komen ophalen.

_pacman_ | 19-04-23 | 12:05
-weggejorist-
Graaisnaaiert | 19-04-23 | 12:22
▼ 1 antwoord verborgen

Waar halen ze al die miljarden toch vandaan, niet meer van onze ruggen want daar groeit het niet meer...

Conan de Rabarber | 19-04-23 | 11:40 | 1

Hahaja, jammer hoor maar je bent nog veel verder uit te persen.

Aleon | 19-04-23 | 13:17

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl