Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feest! Duitsers redden de brandstofmotor

Verlossen ons van een volledig elektrische dystopie

Social

Ja, dat TimmerFrans-verbod op de verkoop van brandstofauto's vanaf 2035 gaat nog steeds door, waardoor u uiteindelijk gedwongen wordt om mee te marcheren in de collectieve eenheidsmars van de groene brigade. Helemaal prima voor de burger die zijn vierwieler enkel gebruikt om aan te sluiten in het groeiend aantal files of om de kinderen mee naar opa en oma te transporteren, maar een nachtmerrie voor de petrolheads die van hun geliefde voertuig meer karakter verwachten dan van een wasmachine. Want hoewel de batterijbolides domineren in het genereren van bergen pk's en ultrasnelle sprinttijden, zorgen het gebrek aan geluid, het onnodig meeslepen van accugewicht en de eentonige, lineaire opbouw van het vermogen voor een vaak klinische rij-ervaring die na de eerste indrukwekkende sprintjes weinig diepgang bieden. Gelukkig wierp de recente Duitse blokkade van dit Europese plan zijn vruchten af, waardoor de EU nu de toezegging doet voor een aparte categorie waarin knallende brandstof, pompende cilinders en brullende uitlaten gewoon hun plaats in de showroom behouden. Die moeten dan wel verplicht draaien op e-fuels, maar dat verschil tussen vloeibare dinosaurus en een laboratoriumsausje merkt u nauwelijks. Dat betekent dat u ook in de toekomst kunt genieten van de klimmende toerentallen, brullende V8'en en gillende V12's. Waar de massa aan de laadpaal wordt gehangen, blijft bij de dealer ruimte voor dat kleine segment auto's speciaal voor ritten die om meer gaan dan het verplaatsen van a naar b. Een stukje vrijheid vrijgespeeld in de door Europa gecreëerde klimaatdictatuur. Duitsland bedankt!

Dat dit soort machines nooit stoppen

En deze symfonieën blijven bestaan

Reaguursels

Inloggen

Omdat er voor de luchtvaart (en misschien weg transport etc) geen alternatief is zal efuel nog wel eens groot kunnen worden. En als er zoveel efuel beschikbaar is, waarom niet voor de gewone auto ? Nu is het maken van efuel nog niet erg energie efficienct, maar als er grote economische belangen mee gemoeid zijn en er een paar jaar research overheen gaat zou dat wel eens anders kunnen zijn. Plus, who cares about efficient als er kern(fusie) centrales voor de energie zorgen ?

Lebowski72 | 25-03-23 | 22:31 | 1

Efficiëntie heeft niet alleen met schaal te maken maar je loopt ook tegen natuurkundige grenzen aan. We danken onze beschaving voor een belangrijk deel aan het feit dat fossiele energie ons zoveel 'gratis' energie heeft gegeven. Je krijgt er al makkelijk 50x zoveel energie uit dan je er in stopt. Dat is dus met e-fuels andersom, je stopt er 3x zoveel in als je terugkrijgt. De energiehefboom die onze ontwikkeling heeft aangedreven slaat dus om in een situatie waarin we continu energie aan het vernietigen zijn. Daar kan de huidige generatie technologie kernenergie niet tegenop en kernfusie is vooralsnog wensdenken.

Joris Beltsin | 26-03-23 | 00:34

Trek in weer een nieuw dieseltje nu…

Spiderman1 | 25-03-23 | 21:58

Kan niet wachten tot 2025 dan moeten de elektrische autos de volle wegenbelasting betalen. Dan stappen meer over...

Regentenstijl | 25-03-23 | 21:55

Enkele jonge 2de handjes kopen in 2034 en die bewaren. Kunnen veel geld opbrengen in de jaren daarna.

EmilioEsteves | 25-03-23 | 21:43

Vecht geen zinloze achterhoede gevechten. Fossiel is over.

Bigi Bana Boy | 25-03-23 | 21:20 | 3

Elektrische auto's rijden op bruinkool. Grootste fossiele brandstof verbruik ooit juist door Elektrische auto's. Dombo.

van_Zelfsprekend | 25-03-23 | 22:02

@van_Zelfsprekend | 25-03-23 | 22:02: Jaja elektrische autos gaan 5 x zo efficient met hun energie om, bij een verbrandingsmoter gaat 80% van de energie verloren in restwarmte , bij elektrisch wordt 100% in voortstuwing omgezet en bovendien bij uitrijden nog eens gerecupereerd.. Warmte en uitlaatgas die de uitlaat uit zijn is verloren.. Oplaadpunten zijn gecertificeerd groen en voor het maken van een liter brandstof is meer nergie nodig dan een EV op had kunnen rijden.. elektrisch is zoveel efficienter, zeker als je die thuis via je eigen zonnepanelen oplaad. www.allego.eu/nl-nl/blog/2021/march/g... www.energie-nederland.nl/app/uploads/... greentransportation.info/energy-trans...

Smoelensmid | 25-03-23 | 22:21

Efuel is juist niet fossiel

Lebowski72 | 25-03-23 | 22:25

Dit is nou duidelijk het verschil tussen Duitsland en Nederland. Duitsland beschermt haar belangrijke industrie; Rutte zou zeggen "vragen om aanpassing heeft geen zin want één Europa, wetgeving en regels" enz.

Lomo | 25-03-23 | 19:51

Wacht maar tot Caroline de EU-verkiezingen wint, dan blijft er van TimmerFrenske niks meer over behalve in een museum met zijn vreetzucht.

DitjaarkrijgikAOW | 25-03-23 | 19:48

Mensen met een Volvo kunnen ook even met de bijl het bos inrijden.
youtu.be/NdCfZQsZEHQ

funda | 25-03-23 | 19:44

Joh dat gaat er echt allemaal uit binnen, pak 'm beet, 20 jaar. En natuurlijk zijn er dan nog races met de verbrandingsmotor. Er zijn ook nog paardenraces! Maar dat is dan wel een beetje zielig, zeg maar de Paralympics van het racen. Want elektrisch gaat nu al, en dan zéker, veeeel sneller.

Elpefo | 25-03-23 | 19:20 | 2

Mensen die de Formule 1 al saai vinden, raad ik af om naar de Formule E te kijken. Zet in elk geval het geluid uit want bij een Formule E auto klinkt dat als een tandartsboor.

Lomo | 25-03-23 | 19:54

In ieder geval het plat trekken van het energienet gaat dan nog veel sneller. Dat is ook dan nog echt niet volledig aangepast om aan de enorme vraag te voldoen. Ik zou dan ook voorstander zijn van laadpalen, ook die bij woningen, die dan door de netbeheerders gewoon afgeschakeld en geblokkeerd kunnen worden als de boel instabiel dreigt te worden. De stekkerbak is niet van het grootste belang, dus uitval moet voorkomen kunnen worden door ze er tijdelijk af te gooien.

Kopieerapparaat | 25-03-23 | 20:17

Mm mijn volgende auto elektrisch.. even nadenken

Wat is mijn salaris
-ongeveer modaal
-wat kost een e auto? Meer dan 10000 tweedehands laat maar..
-trekt ie een aanhanger van meer dan 1000 kg?
-wat voor kosten heb ik nog meer..
Heb nu een diesel auto van 7000 euro tweedehands en t is me best genoeg..
Betaalbare e auto’s zijn playmobiel wagentjes waar je leuk kleine afstanden woon werk mee kan doen maar meer ook niet.

timmey | 25-03-23 | 19:20

@epelfo: sneu om zo te liegen.

van_Zelfsprekend | 25-03-23 | 22:11

@Elpefo | 25-03-23 | 19:23: en hier ga ue de fout in. Batterijen zijn afhankelijk van chemie, en daar kan je niet aan verbetere. Mensen zijn zo gewend aan telefoontjes etc die steeds maar beter worden, dat ze zich niet realiseren dat dit niet voor alles op gaat…

Lebowski72 | 25-03-23 | 22:27

@Elpefo | 25-03-23 | 19:23: De ontwikkeling van de accu's ligt al 10 jaar nagenoeg op zijn gat. De komende 5 jaar compleet stil. De reikwijdte van een elektrische wordt nog steeds bepaald door de grootte van het accupaket, in het geheel niet door betere accu's hoewel de autofabrikanten ons dat willen doen geloven. Een Tesla is hiervan een uitstekend voorbeeld. Dit koekblik, meer is het niet, wordt aangeprezen als een high tech product vanwege zijn bereik. De enige reden hiervan is dat deze creatie van voor tot achter volgepropt is met baterrijen. Bij brand zijn de inzittenden veelal kansloos, dat dan weer wel.

Siegmund | 25-03-23 | 22:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat er bij Frans uit zijn bruine cent aan uitstoot komt daar kunnen de biogas bussen van een middelgrote stad een maand op rijden.

Conan de Rabarber | 25-03-23 | 17:49

Prima toekomstbeeld. De elektrische auto voor de burgermensjes en de v6+ wordt een luxe product.

Hunter S. Thompson | 25-03-23 | 17:23

Okay okay alle verbrandingsmotoren worden afgeschaft. Alle tanks en legervrachtwagens zijn elektrisch. Nu komt er oorlog en een putin 2 gooit alle elektrische centrales plat.......................... en toen?

jan huppeldepup | 25-03-23 | 17:04 | 4
-weggejorist-
Tygetje | 25-03-23 | 17:32

Tegen de tijd dat die transitie compleet is, is Putin al van ouderdom overleden.. al 't niet om andere redenen is.

ReyNemaattori | 25-03-23 | 18:20
▼ 1 antwoord verborgen

Europese Commissie is een ongekozen groep topambtenaren die letterlijk niks te willen hebben. 'De uitvoerende arm' van de EU-instituties. Opdat we dat nooit vergeten.

drs. Levi Samsonov | 25-03-23 | 16:50

Het enige voordeel dat we hebben met Timmerfrans en Diederik hoog in de EU is dat er geen plek in de EU-top is voor Markie-Markie.

Guusje Nadorst | 25-03-23 | 16:44

Als je de Akkus van de elektrische auto nu in een aanhanger stopt, wordt de auto lichter en verbruikt hij minder. Waarom komen die ingenieure niet op zo'n simpele oplossing?

jan huppeldepup | 25-03-23 | 16:41 | 6

Ja, en dan deze. Laat die accu in de aanhanger een electromoter aandrijven die de auto kan voortduwen. Dan heeft die auto geen motor(en) nodig. Ook gewichtsbesparing.

Peter-Rissing | 25-03-23 | 17:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Alle verbrandingsmotoren op kerosine laten draaien.
Luchtvaart gebruikt mega miljoen(bijna onbelast)ton,en CO2 vrijstellingen of koopt ze.
Win/Win zou ik voorstellen.

De Profundus | 25-03-23 | 16:38

Waar is Drs. G.Flater met zijn 485pk’s?

Guusje Nadorst | 25-03-23 | 16:38 | 2

440 peekaa ! Ik neem aan, dat-ie inmiddels bezweken is aan alle onder-het-buro aandacht van de secretaresse :)

Lubbberrtt | 25-03-23 | 17:05

Die had op een gegeven moment zijn hele kolenkachel achter op zijn auto gemonteerd.
De kolenboer maakte bij het vullen ook nog even zijn voorruit schoon.

funda | 25-03-23 | 19:40

Ik heb een bmw met 290 pk en een benzinemotor en daar blijf ik nog heel lang in rijden......

seasicksteve | 25-03-23 | 16:31 | 6

@Smoelensmid | 25-03-23 | 17:37:
Wat een enorm lelijke bak, zelfs voor een bmw. Ze gaan er niet op vooruit. Dan heb ik toch liever mijn coupeetje.

seasicksteve | 25-03-23 | 17:43

op die 3 B wegen in NL waar dat tegen die tijd nog mag dan....

Fark Mutte | 25-03-23 | 19:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Kinderlijk land is snel vervuld.
Zum eersten grootvaders draadezel maar eens thuisbezorgen.

hallevvezool | 25-03-23 | 16:31

Juich maar niet te vroeg. Die e-fuel wordt natuurlijk zo duur dat je alsnog tot elektrisch rijden wordt gedwongen.

OmeCor | 25-03-23 | 16:20 | 8

Ja, ze schatten 4 euro per liter

tantesidonia | 25-03-23 | 18:31

@Joris Beltsin | 25-03-23 | 18:20: ach wat een afgunst, neem nog een glaasje azijn zou ik zeggen.

whitechocolateface | 25-03-23 | 22:36

@whitechocolateface | 25-03-23 | 22:36:
Mag het ook e-fuel zijn?
Veel succes met je baantje bij je baas en je leaseauto (zo ben ik ook ooit begonnen, geef niet op man).

Joris Beltsin | 26-03-23 | 00:22
▼ 5 antwoorden verborgen

Klimaatdictator Timmermans verbiedt de fossiele auto. Bijzonder, want niemand heeft op hem kunnen stemmen. Het Europese Parlement zou hem op het matje kunnen roepen, maar dat circus van Qatarese handlangers is veel te druk met dagvergoedingen uitgeven. De EU was geen democratie, is geen democratie en zal het ook nooit worden. Prima, zolang je niets te bepalen hebt, anders dan de vorm van Europese douanepapiertjes. Maar helaas, de meest ingrijpende veranderingen worden bepaald in Brussel. Hier roepen linkse trutjes nu dat de democratie moeten afgeschaft. Ik heb nieuws voor ze: Die is al stilletjes afgeschaft zo rond het verdrag van Maastricht. Kijk maar naar Timmermans.

Zeddegeizot | 25-03-23 | 16:19 | 4

@EmilioEsteves | 25-03-23 | 16:58: Er zal wel weer veel geld aan verdiend kunnen worden anders was het allang afgelopen met die bende in Brussel.

Corretje | 25-03-23 | 17:09

Vandaar dat net zo belangrijk is dat we geen elastieke knieën en achteroverbuigende kabinetten meer krijgen maar bestuurders met gezond verstand en niet gelieerd aan het wef of welke ngo dan ook.

Coolcalmcollected | 25-03-23 | 17:37
▼ 1 antwoord verborgen

Over 7 jaar worden pomphouders verplicht uitgekocht...
Ik zie Frans er voor aan.

hier openen | 25-03-23 | 16:16

Zo kennen we Timmerfrans weer.
Een hoop holle woorden die de indruk moeten wekken dat hij er echt mee bezig is.
"we doen ons best" "zo snel mogelijk" "de commissie zal het opvolgen" "de benodigde juridische maatregelen"
Dat kan dus alles betekenen, helemaal niets of juist het tegenovergestelde.
"Ik zal mijn best doen om te zorgen dat deze informatie bij de juiste persoon beland die het dan verder zal afhandelen"

Osdorpertje | 25-03-23 | 16:11 | 2

Franske krijgt een eigen uitgave van Jeukwoorden voor Dummies

KlaagGraag | 25-03-23 | 16:20

Holle vaten klinken het hardst

Trekhaas | 25-03-23 | 18:34

Barstje in het klimaatplan. Dat radicale klimaatplan van Frans en Died zal wel nog meer barstjes gaan vertonen tot het klapt.
Dan zal er een nieuw plan komen eentje die beter past.

ratelaar | 25-03-23 | 16:11

Als het er straks op aankomt dan wil ik mezelf wel opofferen en naar een land gaan waar ze geen totaalgekke autohaatregeltjes hebben. Het idee is om vanuit dat land u allen tegen een klein prijsje een nummerbord te verstrekken geregistreerd op mijn adres waardoor u ongelimiteerd lekker mag rijden in uw diesel/benzine auto.

Stonecity | 25-03-23 | 16:08

"he / him"

Net zoals Klaver.
Wat een wijven.

Eduardo- | 25-03-23 | 16:04

Timmerfranske haalt bakzeil. Het motorblok van Europa, de Duitse autoindustrie de nek omdraaien, dat kost stemmen.

E-fuel, net zo Co2 neutraal als mijn palletkachel.

Verder een rapport over de sjoemeldiesels in Europa: 19 miljoen sjoemeldiesels rijden er in Europa rond. Pak al die autofabrikanten aan, de fabrikanten die niet gesjoemeld hebben mogen auto's blijven bouwen.

KlaagGraag | 25-03-23 | 15:59 | 4

@vrijblij | 25-03-23 | 16:05: burgers en buitenlui die een mooie zuinige schone BlueMotion VervuilWagen kochten, niets meer waard, niet de milieu besparing die werd voorgespiegeld, grote boeven zijn het.

KlaagGraag | 25-03-23 | 16:18

Aarde is een gesloten systeem (op wat gruwelijke astoïde- en komeetinslagen na), dus mjah .. aardolie is dan toch ook gewoon CO2 neutraal zou je zeggen. Tenzij je het weer op je oh zo bijzonder "ik" projecteer.

Langedweil | 25-03-23 | 16:56

Ik wil niet klagen hoor.. Pallet kachel, hele europallets in een keer begrip ik ;)

Smoelensmid | 25-03-23 | 17:25
▼ 1 antwoord verborgen

Mooi! Gooi ik dat straks wel in m’n v10 plus.

xtree | 25-03-23 | 15:53

Het verbod was dan ook je vangnet ene totoslitiate regime (Rusland voor olie en gas) overgeven aan het ander totalitaire regime (China voor accu’s en rare earth mineralen(. Maar ja de EU en Kaag voorop willen dat nu eenmaal ook in de EU invoeren met Nederland als proef project 2 na. Sri-lanka met het verbod op kunstmest. Dat was proefproject 1

Snap_het_ook_niet | 25-03-23 | 15:52

Af en toe zijn Duitsers wel oké.

Sinterbikske | 25-03-23 | 15:49

Ik rijd al vanaf mijn zevende electrisch ( weliswaar 2 weken per jaar op de kermis, maar toch)

Spartaan1888 | 25-03-23 | 15:46 | 1

Achter de botswagentent staat een grote aanhanger met daarin een dikke diesel welke stroom draait voor het hele gebeuren. Dus u rijdt al vanaf uw zevende diesel.

HD50 | 25-03-23 | 16:32

Het geeft ook maar aan dat je gewoon nee kunt zeggen tegen Brussel.
Maar in Den Haag zit een club slappe zakken en muffe mutsen die als een hondje zitten en pootjes geven.

Ruimedenker | 25-03-23 | 15:45 | 1

Nee . Die smullen lekker mee uit de pot en van hetzelfde wat betreft zakkenvullen , daar draait het om .

likmegaties | 25-03-23 | 15:51

Een heel leven met diplomatiek paspoort de wereld rond reizen, ondertussen met 20 man personeel ter ondersteuning van zijn serene hoogheid Frans Timmermans.
Dus zelf een uitstoot hebben van een Boeing 747 en dan de gewone man zijn auto afpakken.

McCain | 25-03-23 | 15:34 | 1

Dat is dagelijkse kost voor een salonsocialist als Timmerfrans.

goedverstaander | 25-03-23 | 15:37

Ondertussen worden de demonstranten van XR bij Eindhoven Airport met zwaar vervuilende dieselbussen afgevoerd. Is dit niet dweilen met de kraan open?

goedverstaander | 25-03-23 | 15:31

Zo exotisch is niet eens nodig, straatlegaal kan het ook (Lexus LFA, Porsche GT3 RS e.d.).

Lubbberrtt | 25-03-23 | 16:52

Ik rij gewoon op brandstof.. Zit al genoeg achter een computers.. Hoef er geen een bij onder mijn reedt!

Shadow112 | 25-03-23 | 15:22

Das mooi , heel mooi , kunnen de exclusieven straks synthetisch benzine halen in een jerrycan.. net als ik nu voor mijn Stihl motomix voor de ketting zaag en bosmaaier doe . Even aftikken 31 euro voor een lullige 5 litertjes dat is dus voor een volle 75l tank de somma van ..... 465 euro ! ;))) www.powertools.nl/stihl-motomix

Smoelensmid | 25-03-23 | 15:21 | 11

@bergsbeklimmer | 25-03-23 | 15:51: ghe,ghe slaolie dat flikkerde ik vroeger in het tankje van de brommert... lekker voor degene die achter je rijd ...

bowlfabriek | 25-03-23 | 16:52

@Lubbberrtt | 25-03-23 | 16:55: hij heeft het over ketting olie, die verbrand niet, ik gebruik ook afgewerkte frituurolie als kettingolie werkt prima voor de smering;)

Smoelensmid | 25-03-23 | 17:28
▼ 8 antwoorden verborgen

Op het radiojournaal: De EU wil dat. Er zit bij de gasten gewoon geen enkele scrupules meer. Dat de EU bepaalt is gewoon een feit voor die lieden. Maar als je zegt dat de nationale parlementen worden uitgehold en de natiestaat verdwijnt ben je een fascist.

Piet Karbiet | 25-03-23 | 15:19

Dat heeft Frenske toch maar weer geregeld hè.

luukeeeeeert | 25-03-23 | 15:18 | 1

Helemaal niet, hier rijden de boeren allemaal op Diesel en de Spanjaarden gaan nooit over om hun auto weg te doen en eletrisch te rijden, Die hebben daar geen geld voor.

gato | 25-03-23 | 17:20

De Europese unie is een heel grote vervuiler door het steeds maar om kassen elke maand naar Straatsburg. Met benzine vrachtwagens

gerrit5042 | 25-03-23 | 15:12 | 2

Benzine zelfs. Nou.

Sinterbikske | 25-03-23 | 15:33

Nu nog de maximum snelheid op de snelwegen nog omhoog.

Reebensteeltje | 25-03-23 | 15:11 | 2

Naar 240 km/u op de snelweg en 120 km/u binnen de bebouwde kom, dan komen er weer sneller huizen vrij. We moeten het samen doen.

funda | 25-03-23 | 15:17

@funda | 25-03-23 | 15:17: Gezien wat er hier dagelijks over de parkeerplaats racet, doet men al aan die 120 binnen de bebouwde kom.

Met_baard | 25-03-23 | 15:30

Hardstikke leuk ook die elektrische auto's als je veel Europees rijdt. Veel mindere autonomie en veel langere oplaadtijd.
Onbegrijpelijk eigenlijk dat Europa zich vrijwillig naar de slachtbank laat rijden en rigoreuse maatregelen accepteert die het leven duurder en onaangenamer maken, in de naam van iets waar de grootste veroorzakers alleen maar om lachen.

spanarchist | 25-03-23 | 15:10 | 3

Eens.

VP732 | 25-03-23 | 15:14

De huidige politiek heeft een kanteling gemaakt naar kleineren van de gewone man. Afnemen en afbreken.

McCain | 25-03-23 | 15:43

Lol. Op weg naar de wintersport in Duitsland: ellenlange rijen met Nederlandse Tesla's die uren staan te wachten in het holst van de nacht voordat ze eindelijk opgeladen zijn en weer verder kunnen.

Boeddha18 | 25-03-23 | 16:29

Het zou wel helpenextreme vervuilende en nutteloze activiteiten sofort te stoppen. Dwz autoracen in alle klassen. Motorrijden, hardrijden op snelweg. Terras- en rookhokverwarming uit en thuis. LAT relaties met mensen ver weg.
Iedereen kan het wel bedenken. Stop gewoon met opstoken van de wereld.

AntiZanicz | 25-03-23 | 15:06 | 9

Zinloze tegels plaatsen op een weblog hoort daar imho ook bij.

goedverstaander | 25-03-23 | 15:27

@AntiZanicz: Waarom?

Boeddha18 | 25-03-23 | 16:27

Wat heb jij tegen nanojort ?

Lubbberrtt | 25-03-23 | 16:58
▼ 6 antwoorden verborgen

Feit dat er gewoon brandstoffen bestaan die 90% minder uitstoot genereren gaat men aan voorbij en zal men koste wat kost de verbrandingsmotor de nek omdraaien. Net als bij de rest van de klimaat hysterie is een middenweg ondenkbaar.

Super Grover | 25-03-23 | 14:58 | 1

Tegen de tijd dat ze zich opeens zelf niet meer kunnen verplaatsen slijt de hysterie weer even snel als -ie opkwam #dassenburcht

funda | 25-03-23 | 15:00

Timmerfrans wil alles elektrisch hebben. Waarom schaft die man voor zichzelf geen elektrische stoel aan?

goedverstaander | 25-03-23 | 14:57 | 2

ROFLOL!

eerstneukendanpraten | 25-03-23 | 15:12

Hij gaat voor verwarmd pluche met GL/PvdA las ik net in de VK. The horror, the horror

Kladderadatsch | 25-03-23 | 15:12

Shame on me. Sinds kort weet ik pas dat er in de Italiaanse stad Modena ook een fabriek staat van het merk Pagani. Voor die monsters is er geen wachtlijst, uw auto is klaar als ie af is. Nu nog even googelen op het merk Abarth.

Piet Karbiet | 25-03-23 | 14:55

Kreeg van de week weer een brief van de gemeente Rotterdam dat ik in 2025 in Rotterdam het centrum niet meer in mag met mijn diesel.
Soort van dwangbevel. De razzia komt eraan waarbij de dieselauto’s worden opgepakt en worden vernietigd.
Beangstigend.

laurentius | 25-03-23 | 14:50 | 11

Shoarmazaken hebben dus geen aanvoer van voedsel meer vanaf 2025

Kartelmaster2000 | 25-03-23 | 15:34

@goedverstaander | 25-03-23 | 15:26: alleen blijven ze wel veel stikstof uitstoten, maar denk dat dat relatief is. Maar ook hier wordt aangegeven dat oude diesels wel een probleem zijn. En dat zijn ze ook. Vroeger wilde je met de fiets niet achter een bus rijden. Was niet te doen. Ik was 15 jaar geleden in buenos aires. Dan voel je wel hoe fijn het is om emissienormen te hebben. Om niet te spreken over veel aziatische steden waar buiten lopen een beproeving is.

BobDobalina | 25-03-23 | 15:43
▼ 8 antwoorden verborgen

Dat zal denk ik echt geen succes worden, als die motoren met "efuel" voornamelijk in sportwagens zitten, gaat geen tankstation dat verkopen (als er over 15 jaar nog tanks stations zijn), want veel te weinig klanten om dat op voorraad te houden.

Blaffendehond | 25-03-23 | 14:49 | 3

Die brandstof wordt op bestelling aangevlogen door drones.

funda | 25-03-23 | 15:08

Mad max kijken jonguh

Kladderadatsch | 25-03-23 | 15:13

efuel = elitefuel;)

Smoelensmid | 25-03-23 | 17:30

Ik rij een ml55amg, gaat gewoon goed hoor.

rifraf | 25-03-23 | 14:48

Duitsland moet gewoon die Milieu gek Timmerman negeren want wij komen onder de dictatuur te staan van die milieu gekken in Brussel.

gerrit5042 | 25-03-23 | 14:47 | 2

Zaten nou alleen maar in Brussel dan was het nog te overzien. Die klimaatgekken zitten overal vooral dankzij clubs als WEF, Bilderberg.

4HoogAantWater | 25-03-23 | 14:59

Misschien moet Timmermans maar ook eens even in gesprek met Toyota. Volgens Toyota zal een volledige elektrisch wagenpark leiden tot onbetaalbare auto's. Dit omdat de grondstoffen voor de productie van batterijen nu eenmaal heel schaars is.
Wanneer gaan de klimaatwappies nu eens de wetenschap serieus nemen?

Teluitjewinst | 25-03-23 | 14:44 | 6

Dat. Schaarste aan lithium, kobalt, nikkel (en daardoor straks onbetaalbaar). En daarnaast. De elektriciteitsnetten kunnen het niet aan. Er zijn te weinig laadpalen. Ze kunnen het allemaal wel willen, maar het moet technisch allemaal ook nog kunnen. En dan loopt Nederlandje nog redelijk voorop. Maar hoe denkt een groot land als Frankrijk dat te gaan doen? De soep gaat niet zo heet gegeten worden. En autolanden hebben bedongen dat er in 2026 een evaluatiemoment is. In dit jaar kan de autowet nog worden aangepast.

Boeddha18 | 25-03-23 | 16:25

@Boeddha18 | 25-03-23 | 16:25: Kobalt is alleen nog maar nodig vor knie en heupimplanataten en voor de katalysatoren van olie raafinage. envoor de superlegeringen van medisch gereedschap instrumentarium en de motoren van alle scheeps en auto diesel motoren als ook voor vliegtuig turbines,, elektrische autos kune zonder die rommel.. thenextweb.com/news/worlds-first-coba... www.electrive.com/2020/06/16/mini-rum... www.researchgate.net/figure/Applicati... www.youtube.com/watch?v=QZdWxWtQBHs

Smoelensmid | 25-03-23 | 17:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Deutschland uber alles , redder van de klimaatpsychose. En Forschung durch Techniek op termijn schone H2 motoren en koude fusie

HetOorAakel | 25-03-23 | 14:42

Volgens mij las ik ergens dat fossiele brandstoffen geen vloeibare dino's zijn. Maar gewoon planktons. Biomassa. Niet gefossiliseerd.

sjef-van-iekel | 25-03-23 | 14:41 | 1

Heel oude groene energie dus.

Piet Karbiet | 25-03-23 | 15:00

Las net ergens dat EV's bij een botsing met geringe impact al hun batterij moeten vervangen. Omdat die heel duur zijn en het uit- en inbouwen ook een hele klus is, worden EV's al heel snel total loss verklaard. Duurdere verzekeringspremies dus maar ook een substantieel kortere levensduur van een gemiddelde stekkerbak. Maar we doen het allemaal voor het klimaat natuurlijk.

Joris Beltsin | 25-03-23 | 14:40 | 3

Zijn relatief snel total loss las ik.

sjef-van-iekel | 25-03-23 | 14:42

goedkoper sleutelen mogelijk maken en de accu's niet zo snel afkeuren danwle botsbestendig maken.

AntiZanicz | 25-03-23 | 15:03

Mooi!

ChalinaRosa | 25-03-23 | 14:39

Bijzonder dat 0,04% CO2 in de atmosfeer verantwoordelijk is voor de aanstaande klimaatapocalyps.
Gelukkig kan ik zwemmen.

RickyLaRue | 25-03-23 | 14:37 | 11

@BobDobalina | 25-03-23 | 15:17:
Ik kwam dat getal ergens tegen. Meestal kijk ik even op de Wiki maar die verschilt per taalgebied. De Nederlandstalige versie heeft het over 13mg/kilo en de Engelstalige over 763 mg/kg. Een enorm verschil. Of de Engelsen kunnen meer hebben of het ligt misschien aan de giftigheid van de geteste arsenicumverbinding. Of ze hebben weer eens inches met kilometers verwisseld;)
Hoe dan ook het is interessant spul.

LD69 | 25-03-23 | 16:07

@HA BIER!1! | 25-03-23 | 20:24:
Keukenzout is ook verrassend: dodelijker dan alcohol.

LD69 | 25-03-23 | 22:19
▼ 8 antwoorden verborgen

Frans did it again! Long live the EU!

funda | 25-03-23 | 14:33 | 2

Toch een beetje vreemd, meestal zijn Duitsters niet zo gechameerd van Fransen...

4HoogAantWater | 25-03-23 | 14:56

@4HoogAantWater | 25-03-23 | 14:56: Duitsers hebben gewoon aan iedereen scheisse, maar ze zijn na de laatste oorlog een stuk beleefder en minder opvliegend geworden.

funda | 25-03-23 | 15:03

Als iedereen straks overstapt op autopilot rijden dan zijn er praktisch geen files meer. Op het zelfde moment optrekken en afremmen zou genoeg moeten zijn

jeweettochniet | 25-03-23 | 14:33 | 11

@funda | 25-03-23 | 14:49:
Treinen worden daarom altijd losgekoppeld voordat ze een brug oversteken.

Joris Beltsin | 25-03-23 | 14:57

@Joris Beltsin | 25-03-23 | 14:57:
funda Heeft een punt. Soldaten marcheren niet over bruggen.

LD69 | 25-03-23 | 15:18

@LD69 | 25-03-23 | 15:18:
Maar treinen marcheren niet en na enig beraad met mezelf kon ik me niet goed voorstellen hoe een trein harmonische trillingen kan veroorzaken waar losse auto's dat niet doen. Het gelijktijdig acceleren is levert geen harmonische belasting.

Joris Beltsin | 25-03-23 | 15:30
▼ 8 antwoorden verborgen

Waarom niet? In Nederland is het al bijna een godsdienst geworden.

funda | 25-03-23 | 15:05

@funda | 25-03-23 | 15:05: Als het onze eigen cultuur betreft wel helaas. Maar als het om geïmporteerde barbaarse culturen gaat, hoeft er schijnbaar geen rem op.

Andersdenkend | 25-03-23 | 15:13

Nou ik zou niet te triomfantelijk zijn want de verbrandingsmotoren moeten draaien op e-fuels. Die e-fuels moeten dus gesynthetiseerd worden en de prijs per liter zal die van Moët Champagne evenaren. Een brullende motor 'met diepgang' gaat u dus heel veel geld kosten.

Joris Beltsin | 25-03-23 | 14:32 | 8

@Joris Beltsin | 25-03-23 | 14:49:
Ik heb wel eens hier op GS met een paar berekeningen aangetoond dat als je de capaciteit van één windturbine het gehele jaar door wilt hebben, je dan omdat er 1 maar 33% van tijd iets oplevert, je er al drie moet hebben, waarvan de energie van die twee opgeslagen moet worden. Als je dan de energieverliezen incalculeert dan kom je eerst op H2 (een deel gebruik je, de rest moet verder omgezet worden naar SAF), je dan uiteindelijk op 9 windturbines uitkomt. Dus 10 in totaal. De gehele Noordzee gaat er aan, de walvisachtigen worden of doof of zijn weg, en geen trekvogel overleeft nog een overtocht. Grotere windturbines gaan niet helpen omdat ze verder uit elkaar moeten staan (opbrengst per vierkante meter oppervlak, blijft ongeveer hetzelfde).

Louter Leuter | 25-03-23 | 15:00
▼ 5 antwoorden verborgen

Uiteraard een Aston Martin als voorbeeld tegen het klimaat gedram. *zwengelt de V12 aan voor een zaterdag ritje*

RogerDodger | 25-03-23 | 14:31 | 2

Kratje bier halen?

Met_baard | 25-03-23 | 15:27

@Met_baard | 25-03-23 | 15:27: niet specifiek bier maar een aantal kleine boodschappen, er is altijd wel een reden om m uit de garage te halen, zeker winterse omstandigheden weg zijn.

RogerDodger | 25-03-23 | 20:35

Van Duitsland komt de redding. Daar helpen vliegtripjes naar Valencia en Brussel niet tegen.

dathoujetoch | 25-03-23 | 14:31 | 3

De EU kan roepen wat het wil: de EU, dat is Duitsland. De rest is bagage.

funda | 25-03-23 | 14:38

@funda | 25-03-23 | 14:38:

En zo had de man met de bloksnor het ook gewild, wat een ziener!

eerstneukendanpraten | 25-03-23 | 15:08

Als V8 liefhebber is dat het beste nieuws sinds jaren en ga het meteen even vieren op de Autobahn met 250 Km/h.

MargauxGrandCru | 25-03-23 | 14:29 | 3

Kraftwerk op 10. Fahr'n, fahr'n, fahr'n.

funda | 25-03-23 | 14:39

Wat is uw tank inhoud? Ik gebruik synthetische benzine nu voor mijn tuinapparatuur de huidige prijs ligt op 30 euro per 5 liter reken eens uit wat een volle tank synthetic fuel U met 250km/h voor een rit gaat kosten dan.. ;) www.powertools.nl/stihl-motomix

Smoelensmid | 25-03-23 | 15:28

Ja godver, was dus net overgestapt op electrisch, auto wordt binnenkort geleverd. Wat een onbetrouwbaar zooitje is het toch.

John McClane | 25-03-23 | 14:29 | 4

Heb nog even snel een nieuwe auto van de zaak geregeld. Nog zeker 5 jaar benzine slurpen op kosten van de zaak.

Super Grover | 25-03-23 | 14:56

@Super Grover | 25-03-23 | 14:56: Je werkt niet voor een bank?

funda | 25-03-23 | 14:58

Misschien mag u bij Franz op audiëntie.
Dan legt hij het u nog even uit.

Verderkijkert | 25-03-23 | 17:32
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl