Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Eindelijk een smoes: groente nu echt te duur

Mannen, dit is ons tijdperk

Groente, misschien wel het vrouwelijkste voedsel sinds fruit. En wat doen ze hun best hè, om hun manier van leven aan ons op te leggen. Subtiel, maar onmiskenbaar. Schat wat eten we vanavond? En dan elke dag opnieuw dat theatrale, miskende gepruil als het antwoord 'Brinta met De Ruijter Vlokfeest' luidt. Maar zoals altijd heeft de vrije markt ook dit probleem weer opgelost, en hoeft u vanaf nu helemaal niets meer uit te leggen. "Tomaat, paprika, komkommer, aubergine, bloemkool, spitskool en ijsbergsla. Het zijn de groentes waar op dit moment in heel Europa een tekort aan is. Doordat het de afgelopen weken koud was in het zuiden van Europa, groeiden deze gewassen een stuk trager. En in Nederland staan de kassen leeg vanwege de hoge energieprijzen, waardoor het tekort niet kan worden aangevuld."

Vooral de bloemkolen doen pijn. Een biologische bloemkool is voor "studente Kimmy" bij de Jumbo 3,39 euro. En ook de synthetische bloemkool was "een jaar geleden nog €1,75 per stuk" maar eind vorige maand "volgens supermarktscanner.nl gemiddeld €2,52. Bij de Albert Heijn, Dirk en Jumbo is de bloemkool inmiddels zelfs €2,99." Maar ook van 't rode worden de vrouwen niet vrolijk. "In de supermarkt betaal je inmiddels €1,39 voor een paprika, waar dat vorig jaar gemiddeld €0,65 was. Trostomaten zijn inmiddels rond de €4 per kilo, dat was een jaar geleden €2,76."

Kortom, meer patat eten - aardappels hebben een uitzonderingsstatus indien gefrituurd en geserveerd op een matrasje van mayonaise.

Reaguursels

Inloggen

Daar blijft toch best wat hangen aan de strijkstok:

Bio bloemkool in Oostenrijk eur 2,69 kilo trostomaten, 2,49, setje van drie paprika's 4,00 setje van 2 puntpaprika's 2,49.

24 halve liters bekend merk bier 21 euro

Oostenrijk had de naam om altijd duur te zijn in de supermarkt, volgens mij bijna dubbel en dwars ingehaald.

muggetje | 22-02-23 | 19:29 | 1

3 paprika’s bij de appie “slechts” 2,49. Evengoed steeds weer een vermogen kwijt daar aan de kassa, die friet klinkt steeds beter. Want goedkoper evenals de frikadellen en kroketten afgezet tegen een simpel kipfiletje.

DidgeriDodo | 22-02-23 | 19:44

Ik koop iedere week voor 1 euro bananen, die zijn dus nog nooit duurder geworden.

Monkey Cabbage | 22-02-23 | 19:22

Dus als een deel van de boeren , waarvan men zegt dat we die amper nodig hebben hun bedrijf stil legt door de energieprijs hebben we ineens een tekort aan groenten .
Duidelijk !

Castor12 | 22-02-23 | 18:52

Ik denk dat dat best zal meevallen, de hoeveelheid vitamine C in patat. Misschien niet in de industrieel geproduceerde fabrieksfriet van de verkeerde aardappel (de goede aardappel mag niet want bij het frituren van die aardappels wordt iets meer acrylamine, een kankerverwekkende stof, gevormd. Okee je Moet 500 zakken patat per dag eten om daar statisch significante effecten mee te sorteren.) maar bij vers gebakken frieten ligt dat anders.
www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/a...

Sans Comique | 22-02-23 | 17:10

Maar laten we vooral de boeren wegdoen. Kunnen de uien, de aardappels en de frikandellen ook in prijs een paar keer over de kop. Moet je sparen voor je patatje waterfiets.

Vandeanderekant | 22-02-23 | 16:37 | 1

Ik zag laatst op de zakken aardappelen van AH dat die uit Israel kwamen. Je gelooft het niet...

Sans Comique | 22-02-23 | 17:27

Ik ga zelf groente kweken, het wordt me te bont. Paar van die zakjes zaad van de Lidl voor 39 cent en je hebt zo een aanhanger vol met groente. Kijk maar www.flickr.com/photos/70756908@N04/52...

DitjaarkrijgikAOW | 22-02-23 | 16:24

Kan iemand mij uitleggen waarom het tot 2024 moet duren voordat het BTW tarief op groente en fruit pas verlaagd kan worden? Met andere zaken is "onze" overheid toch meestal veel voortvarender. Zeker als het de staatskas spekt, maar nu is het oorverdovend stil. Is er een partij die zich hier hard voor maakt?

VanGefffen-Met3f-en | 22-02-23 | 15:54 | 2

Zeker, dat is D66. Die hebben het beste met ons voor.

Wokpan1975 | 22-02-23 | 16:58

@Wokpan1975 | 22-02-23 | 16:58:
Tuurlijk Joh, we zijn met het veertiende kabinet Rutte bezig maar alles is de schuld van D66.

* Il Principe * | 22-02-23 | 19:00

Dan toch maar de AH schnitzels Hongaarse stijl. Voorheen zigeuner schnitzels genaamd. Heel inclusief. Men neme een woke pan ...

Fi-Bu-Bla | 22-02-23 | 15:23 | 2

Ein Ziehende Gauner bleibt ein Dieb, auch wenn Sie seinen Namen ändern.

HD50 | 22-02-23 | 16:18

Huh?

inCol | 22-02-23 | 20:26

En maar lekker de boeren laten stoppen, want eten pffff, wie heeft dat nou nodig....

Het brein erachter | 22-02-23 | 13:31

Van Gogh wist het al: Aardappeleters.

bergsbeklimmer | 22-02-23 | 12:52

Leuk al die peperdure vezels, maar weten we wel wat toiletpapier kost?

Zomaarwat | 22-02-23 | 12:47 | 2

Gebruik maar een koolblad. Wel goed fijnsnijden voor het doorspoelen.

funda | 22-02-23 | 13:05

Heb je dan niet nog een rolletje of 80 staan uit de corona hamstertijd?

Monkey Cabbage | 22-02-23 | 19:02

Ik denk wel dat de Jumbo's en Albert Heijn s van deze wereld -gezien woekerwinsten- het grootste stukje van de subsidie toucheren

geenjagergeenneeger | 22-02-23 | 12:17

Voor vrijwel elke sector bestaan tientallen subsidieregelingen. Het logische gevolg van de hoogste belastingen ter wereld waardoor burgers en bedrijven niet meer zonder kunnen.

Los daarvan mag je je afvragen of afschaffing van de landbouw wel zo'n goed idee is. Socialisme leidt niet voor niets altijd tot hongersnood.

Dandruff | 22-02-23 | 12:19

@Geenjager geen neger.
Woekerwinsten? De winst op retail is altijd bijzonder laag. Kijk even naar de omzet van een AH of Jumbo en reken dan even uit op welk winstpercentage ze zitten. Valt vies tegen.
Er wordt jou en mij op veel andere vlakken veel en veel meer uit de zakken geklopt.

Aleon | 22-02-23 | 17:25

Snel bestelling voor groentezaden verzenden doet.

lekgoot | 22-02-23 | 12:01 | 1

Straks gazon omspitten doet.

pa_niek | 22-02-23 | 12:27

De luitjes zijn zo dom , dat er dus schaarste nodig is , om zich te realiseren dat u al die jaren te weinig heeft betaald, de boer vreet er niet beter door, de energiebedrijven en tussenhandel natuurlijk wel

deathchant | 22-02-23 | 11:57

Tja, dit kon je van kilometers aan zien komen. Wat ik niet hoor -maar wel aan de hand is- is dat veel telers in Nederland deze winter de kassen hebben uitgezet omdat de gasprijzen de pan uitrezen.
En als er minder wordt geproduceerd dan worden de prijzen vanzelf hoger.
Prachtige gelegenheid om meer met de seizoenen mee te eten. Er zijn meer dan genoeg alternatieven. Bloemkool en paprika's komen dan in de zomer wel weer. ZIjn ze nog veel lekkerder ook..

enternaar | 22-02-23 | 11:44 | 5

@Papa Jones | 22-02-23 | 11:52: Hij heeft wel gelijk, wan ik hoor die letters ook niet.

VBO_B_Niveau | 22-02-23 | 12:48

@VBO_B_Niveau. Pas bij je correctie hoorde ik de t

Aleon | 22-02-23 | 17:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Blijft wel bijzonder dat lokale onbewerkte groenten duurder zijn goedkope suikertroep die drie keer door de fabriek is gehaald, en waarvan de ingrediënten ook nog eens de halve wereld over zijn gesleept.

Zeurders | 22-02-23 | 11:40 | 1

Niet zo heel bijzonder. Die suikertroep bederft niet of nauwelijks dus dat scheelt een hoop derving.

Dandruff | 22-02-23 | 11:55

Ik snap er echt geen kont meer van,te koud in zuid europa?! Het zou toch warmer worden juist. We zouden hier het weer van zuid Frankrijk krijgen toch? Met druivenranken en sinaasappelen uit eigen tuin.
Hoe nou opwarming?

Crankhead | 22-02-23 | 11:38 | 7

@usb stok | 22-02-23 | 11:52: en door die opwarming verdampt het zeewater en ontstaat er een watertekort in Venetië, lol.

Rdock | 22-02-23 | 11:54

@usb stok | 22-02-23 | 11:52:
Na de zondvloed is de zeespiegel juist gedaald. Wat nou lange termijn?

lekgoot | 22-02-23 | 12:00

In Nederland is het warmer. Elders kouder.

Dus hoor je hier moord en brand over hitte en elders is het extreem.

Het moet immers wel in het narratief passen.

Hoe staat het met de concrete zeespiegelstijging? Iemand?

Zomaarwat | 22-02-23 | 12:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Tsja. Geef linksdraaiende eco-activisten de macht en ze gaan met hun tunnelvisie en oogkleppen op dingen doen die verregaande gevolgen hebben. Doordat heel conservatief/conservatiever Nederland in een cordon sanitair zit, soms terecht, soms niet, wordt er niet geluisterd naar terechte kritiek.

Vervolgens Poetin de schuld geven van de inflatie, energie- en 'cost-of-living' crisis is gewoonweg pervers. Alsof die hele eiwittransitie, energietransitie en klimaatobsessie geen enkel effect heeft. Maar ja, die nadelen, daar houden we niet van.

De tunnelvisie gaat ook leiden tot een politieke aardverschuiving. Want GL en D66 denken oprecht dat ze goede dingen doen. En door alles rechts van de VVD als racist en kapitalist te bestempelen, of erger nog, witte mannen die alles kapot gemaakt hebben, wordt 'de kloof' tussen de gekke linksprogressieven en de mensen die 'gewoon willen leven' groter worden. Het wordt niet beter...

BBRDWR | 22-02-23 | 11:35 | 5

Kannibalisme is afgeschaft toch?

Het brein erachter | 22-02-23 | 13:32

De luchtfietserij op links wordt wel steeds grotesker. En de gevolgen ervan steeds groter. En inderdaad, er is geen tegengas meer, in ieder geval geen tegengas wat serieus wordt genomen. Elke andere opinie wordt afgeserveerd als extreem rechts, fascistisch, wappie, rascistisch of gewoon dom. Allemaal op een hoop, de ‘foute’ hoop. Zeer verontrustend.

Vandeanderekant | 22-02-23 | 16:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Wordt nog veel gekker, door EU wetgeving verdwijnt er dit jaar 60.000ha productie areaal voor de Nederlandse landbouw. Honger lijkt wel een doel.

prutsclown | 22-02-23 | 11:25 | 9

Precies want als je een huis hebt , hoef je natuurlijk niet meer te eten

deathchant | 22-02-23 | 12:16

Ok , nuanceren. Er komen elk jaar meer mensen bij en de productie gaat omlaag. Zo goed ?

Schipperke | 22-02-23 | 14:46
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik ga op marktplaats naar een paar varkens zoeken voor in de tuin. Beter dan een moestuin

Flapster | 22-02-23 | 11:15 | 2

Je kunt jezelf ook inschrijven bij de Kamer van Koophandel met één of andere bullshit B.V. om voor jezelf dan zo'n pas bemachtigen voor de groothandel, want dan kun je al snel voor minder dan de helft van de prijs je hele vriezer volstampen met frikandellen. Hoeven ook niet bijgevoerd te worden en geven een stuk minder rommel in de keuken!

VBO_B_Niveau | 22-02-23 | 11:38

Hoezo zoeken? Je nodigt gewoon Poetin Lavrov Medvedev Soegoj uit voor een vette BBQ met Borsjit en je hebt er al vier.

SolidRock | 22-02-23 | 16:58

Een afkeer van groenten is overigens niet zozeer iets van mannen, als wel van kleine kinderen.
Al verschilt dat volgens veel dames niet veel.

Dandruff | 22-02-23 | 11:08 | 2

Ik liep zondag avond door de AH om een snelle maaltijd mee te nemen voor vrouwlief en mezelf.

'Chinees heb ik van de week al gehad'
'Een maaltijdsalade wil ik niet'

Ja jezus christus.

Uiteindelijk werd het toch de kant-en-klare nasi/bami.

Papa Jones | 22-02-23 | 11:58

@Papa Jones | 22-02-23 | 11:58: Well done mate.

Zomaarwat | 22-02-23 | 15:45

Ik heb laatst nog een potje hak groenten uit 2019 gebruikt , smaakte nog prima .

laurentius | 22-02-23 | 11:07 | 6

@Acidstain | 22-02-23 | 11:15: Ik weet niet wanneer jij Martine voor het laatst gezien hebt maar ik denk niet dat iemand haar nog wil wippen.

voorbips | 22-02-23 | 11:27

Als het potje ruim voor 2019 was aangeschaft, had Poetin er nog niets mee te maken.

Het brein erachter | 22-02-23 | 17:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Als je een eigen tuintje hebt: sperziebonen zijn het makkelijkst te verbouwen. Mijn oom kwam s zomers altijd aan met zakken vol sperziebonen uit eigen tuin. Die dingen groeien tegen de klippen op.
Heerlijk.

Aardperen net zo. Die vermenigvuldigen zich waar je bij staat en boven de grond bloeit de plant ook nog eens mooi. Net zonnebloemen.

Roos | 22-02-23 | 11:05 | 10

Courgettes gaan ook als een malle, geen beestjes erin, geen onderhoud aan, ook een aanrader.

Het brein erachter | 22-02-23 | 17:05
▼ 7 antwoorden verborgen

Grote bloemkolen mag best wel wat kosten

huh!? | 22-02-23 | 11:05 | 2

Fluitketels ook.

Acidstain | 22-02-23 | 11:07

Zij is de dochter van de groenteboer, lalalala

HD50 | 22-02-23 | 14:49

En de aandeelhouders van AH zagen dat het goed was.

Acidstain | 22-02-23 | 11:04

Slecht nieuws voor Team Boeren, volgens het FD (4 feb 2023) leed de complete Nederlandse landbouw deze eeuw bijna altijd verlies. Een en ander is in hoofdzaak te wijten aan de hoge grondprijzen van EUR70/80.000 per hectare. De cijfers zijn afkomstig van de website AGRIMATIE. Een initiatief van Landbouwuniversiteit Wageningen. Zie: www.agrimatie.nl/

theo-is-dood | 22-02-23 | 11:01 | 9

@huh!? | 22-02-23 | 11:24: ik reageerde niet op jouw eerste bericht maar op Theo, sterker nog ik bevestig je bericht dat de boeren (op papier dan voralsnog) gekapitaliseerd zijn door de gestegen grondprijzen. Verder veel ongefundeerde adhominem onzin die je over mij roept, vraag me af waar ik die aan verdiend heb.

HD50 | 22-02-23 | 12:50

@Schout-bij-Nacht-J | 22-02-23 | 11:35: Dat kan wel wanneer die niet boeren niet overleven wegens gebrek aan voedsel. Waarschijnlijk krijgen boeren dan een oneerlijke prijs voor hun voedsel. Oneerlijk voor de afnemers.

littlelebowsky | 22-02-23 | 12:56

@theo-is-dood | 22-02-23 | 11:17: ik ontken niets, die cijfers kloppen ook wel maar die modellen kapitaliseren de boeren bedrijven tegen de actuele grondprijzen en gaan dan de rendementen berekenen zoals een bank je beoordeelt als je geen stuiver eigen geld in je toko hebt. Als dat het uitgangspunt is dan heeft boeren in Nederland inderdaad geen zin. Maar de meeste bedrijven zijn anders gefinancierd met een flinke prop eigen vermogen door oa hard werken, vererving en fiscaal vriendelijke bedrijfsoverdracht. De overwaarde in de grond helpt dan weer mee om het restant bancair te kunnen financieren.

HD50 | 22-02-23 | 12:56
▼ 6 antwoorden verborgen

Gelukkig gaat per 1-1-24 de btw eraf.
Althans..

Ruimedenker | 22-02-23 | 11:01 | 1

Vast weer een kroonjuweel. Hoe ging het ook weer met die andere kroonjuwelen?

dathoujetoch | 22-02-23 | 11:08

Eat ze bugs.

Vacuumbom | 22-02-23 | 11:00

Nog niet zo lang geleden zag je filmpjes van boeren die bloemkolen op het veld omploegden omdat verkoop te weinig opleverde. Dat helpt ook allemaal niet mee. In de bloemkolentijd vreet je bloemkolen en geen avocado's en yuca

small_town_dude | 22-02-23 | 11:00

Moeten we vooral onze voedselvoorziening als enige oorzaak van klimaatverandering blijven bestempelen terwijl de overconsumptie van kleding, cosmetica, luchtvaart, etc. geen strobreed in de weg gelegd wordt.

Flibbage | 22-02-23 | 10:59 | 1

Als je Bruls en Timmerfrans ziet maak je eerder de keuze om met voedsel te matigen dan met deodorant.

Veepert | 22-02-23 | 11:14

Diepvriesgroenten zijn nog steeds goedkoop.

Volgens het voedingscentrum even gezond als verse groenten, dus is het waar.

Triage | 22-02-23 | 10:58 | 5

@huh!? | 22-02-23 | 11:08:
Als je 20 procent marge pakt ben je tegenwoordig de grootste prijsvechter geloof ik

huh!? | 22-02-23 | 11:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Rob de Wijk. Specialist op het gebied van defensie en internationale betrekkingen. Nu ook landbouwexpert.

BobDobalina | 22-02-23 | 11:01

@BobDobalina | 22-02-23 | 11:01: Het kan natuurlijk wel. Voorheen was ik viroloog, nu geopolitiek strateeg.
Helaas kom ik nu wat minder op t.v.

Ichneumonidae | 22-02-23 | 11:04

Gekookte bloemkool verspreidt de geur van armoede. Nu die van rijkdom. Het blijft naar vis smaken en naar pis stinken.

gestoptmetroken | 22-02-23 | 10:57 | 6

Korter koken, beter voor alles en iedereen.

Flibbage | 22-02-23 | 11:02

Stomen is het lekkerst.

Acidstain | 22-02-23 | 11:17

In de jaren 80 lagen die roosjes rauw naast de versneden wortels om als gezond tegengewicht te dienen voor de zakken Smits en Duyvis.

SolidRock | 22-02-23 | 17:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Zo heerlijk grappig beschreven dit @Spartacus. Ik moet bekennen dat ik me wel een beetje herken in het verhaal.
Troost jullie mannen. Als een vrouw jullie veel gezonde groente en fruit voorzet, en een beetje "aandringt", dan betekent dit dat ze van je houdt, en je nog lange tijd bij zich wil hebben. Als ze je alleen nog maar patat en gehaktballen voorschotelt, dan is dat het moment om op te gaan passen. Geloof me! ;-))

lezeres | 22-02-23 | 10:56 | 9

@lezeres | 22-02-23 | 11:04: Spoiler alert: Daar ben ik nét iets te slim voor. Heb je héél toevallig een paar konijnen of cavia's?

VBO_B_Niveau | 22-02-23 | 11:26

@lezeres | 22-02-23 | 12:45: Ik help je wel even, want ik ben de beroerdste niet. Ik geef je een kleine kans als je de groenten in een glas cola verstopt, want dat verwacht ik namelijk niet.

*kaarsje op tafel zet*

VBO_B_Niveau | 22-02-23 | 12:53
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik heb nog 2 hele grote bloemkolen liggen, dus ik maak me geen zorgen.

laurentius | 22-02-23 | 10:56

Vitamines zitten in een potje. Groenten zijn hopeloos ouderwets en achterhaald.

Dr. Blechtrummel | 22-02-23 | 10:55

weet je wel wat frituurolie en mayo kost!!!

Nee wortelen we motten allemaal aan de wortelen! hutsepot en zo

Petroselinum crispum | 22-02-23 | 10:55 | 2

Weet je hoeveel kleurstof daarin in zit…

laurentius | 22-02-23 | 10:57

Begrijp ik het goed dat het ergens te KOUD was?
Waarom hoor ik dat allemaal niet in het nieuws?
Global cooling enzo.

helaas-nederlander01 | 22-02-23 | 10:51 | 9

@Flapster | 22-02-23 | 11:27:

Als je constant dronken bent met een voorraad kast vol met bruine bonen en larmoyant jezelf volgiet met teveel bier dan lijkt me dat in helikoptervlucht geen succes nee. Ook niet als je teveel geld hebt.

Schout-bij-Nacht-J | 22-02-23 | 11:34

Te veel gezeur over klimaatcrisis? Dat is wel goed neem ik aan?
En het te veel persoonlijk aanvallen van mensen die klimaat"ontkenners" zijn? Ook goed neem ik aan?
Te veel hersenspoelen?

helaas-nederlander01 | 22-02-23 | 11:48
▼ 6 antwoorden verborgen

Erst kommt das Fressen, dan kommt die Moral. (Brecht)

william7055 | 22-02-23 | 10:49 | 3

Maar het is ook ònze oorlog.
</Markmodus>

Motorkater | 22-02-23 | 10:55

dann

dathoujetoch | 22-02-23 | 10:56

Eerst de Koopman dan de dominee is de Hollandse variant

HD50 | 22-02-23 | 11:10

Klimaat onzin, Poetin is lief, geen boer geen voer. Ik hoor het ze nog zeggen.

In theorie zouden we in heel Nederland keer 7 van tomaten, varkensvlees en kalverenvlees kunnen leven maar ja, da's natuurlijk voor de export. En dat is alleen wat we hier verbouwen. Niet eens de import/export business waar we ook heel goed in zijn.

Dat het hier en daar of te nat of te droog is en andere ellende is gewoon veel te moeilijk voor de meeste mensen en ik geef ze gelijk. Het is niet alsof we daar nog iets aan kunnen gaan doen.

Ergens is het wel knap dat we op een of andere manier toch nog de boel draaiend kunnen houden. In de tussentijd heb ik de zalvende woorden. Het wordt nog veel en veel erger alvorens het beter wordt en er is helemaal niets wat je er aan kan doen. Ook niet schuimbekkend op de "tegenpartij" stemmen. Gewoon niets.

Schout-bij-Nacht-J | 22-02-23 | 10:48 | 3

www.agrimatie.nl/

Als het gemiddelde akkerbouwbedrijf de kosten van de grond zou meenemen in het uiteindelijke bedrijfsresultaat, dan draaien ze verlies. Ook voor de boeren is het een goed idee om hun grond te verkopen opdat er meer en sneller woningen kunnen worden gebouwd. De cijfers zijn afkomstig van Landbouwuniversiteit Wageningen.

theo-is-dood | 22-02-23 | 11:07

lekker genuanceerd om alle boeren en boerensympathisanten tot putinlovers te bestempelen. Komt je echt intelligent mee over,

HD50 | 22-02-23 | 11:46

@theo-is-dood | 22-02-23 | 11:07: als jij de waarde van jouw woning kapitaliseert en stelt dat dat jouw woonkosten zijn dan heb je ook niks meer over om vreten te kopen.

HD50 | 22-02-23 | 11:49

Daarom ,meer Schiphol en minder boeren,want overbodig.
Logisch beleid van Den Haag.

In Marokko vliegt men momenteel hulppakketten de bergen in ,want ingesneeuwde bevolking
Prachtige Alpenplaatjes met sneeuwschuivers op het journaal...
youtu.be/dkdlfTDUQnY

1e item
youtu.be/_uUl0-Kl7Tw

chausson61 | 22-02-23 | 10:48

Dankzij de Boerocaust van D66 komt er een serieuze hongersnood.Dit is nog maar het voorproefje.
Wen er maar aan.

Haberdoebas | 22-02-23 | 10:46 | 4

Zeggen mensen die werkelijk geen flauw idee hebben hoe het zit met de voedselproductie en voedselvoorziening in Nederland.

Schout-bij-Nacht-J | 22-02-23 | 10:52

@Haberdoebas: NL is de GROOTSTE vleesproducent van Europa. Realiseer jezelf dat: Dit overvolle land produceert met meeste varkens-, kippe- en kalfsvlees van Europa! Minder, minder, minder!

theo-is-dood | 22-02-23 | 11:09

@theo-is-dood | 22-02-23 | 11:09: Wat je over het hoofd ziet is dat Groot-Brittanië en Duitsland niet zelfvoorzienend zijn op het gebied van voedsel. Die zijn van Nederland afhankelijk.
Dit geldt ook voor landen als Egypte, Soedan etc.
Wil je die mensen allemaal verbieden om vlees te eten omdat de Grachtengordel niet wil dat er vleesveebedrijven in Nederland zijn?

Haberdoebas | 22-02-23 | 12:37
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kijk momenteel dat boerderij programma van Jeremy Clarkson, goed, neem het met een korreltje zout maar als je ziet hoeveel overheidsbemoeienis zich daar afspeelt dan is dat complete waanzin.

Geen wonder dat de prijzen sky high gaan. Dat er regels moeten zijn, ok, maar dit is bewust de boeren de nek omdraaien en als gevolg de burger. Ik ken wat boeren hier en in Nederland is het niet veel beter. Enige tip die ik kan geven aan de boeren, begin een nieuwe cooperatie.

Stonecity | 22-02-23 | 10:44 | 4

Die overheidsbemoeienis komt ook omdat de landbouwsector een enorme subsidieslurper is. Voor een overzicht verwijs ik u gaar naar de site van de RVO : www.rvo.nl/

theo-is-dood | 22-02-23 | 11:10

@theo-is-dood | 22-02-23 | 11:10: Nederlandse agrarische sector zou er beter uitkomen als alle landbouwsubsidies afgeschaft zouden worden. Dat is een brussels rondpompcircus waarin Nederland een nettobetaler is.

HD50 | 22-02-23 | 11:44

@theo-is-dood | 22-02-23 | 11:10: Klopt en dat is dus niet de schuld van de buren. Jarenlang wanbeleid. Boeren moesten verplicht reorganiseren, moderniseren, van akkerbouw naar veeteelt. De boer die niet wilde ging kapot. De boer die wel wilde kreeg subsidie. En nu moet die boer ook kapot.
Samengevat: niet de schuld van de boeren.

ChupaChupa | 22-02-23 | 12:30
▼ 1 antwoord verborgen

Soylent green wordt de oplossing. Let maar op.

Dirrek | 22-02-23 | 10:44 | 2

Het fermenteren gaat vanzelf en is gezond naar het schijnt.

TanteJuut | 22-02-23 | 10:58

@TanteJuut | 22-02-23 | 10:58:
Veel producten die we dagelijks gebruiken zoals koffie, kaas, brood yoghurt, bier, zuurkool, wijn, augurken zijn gefermenteerd. We staan er niet bij stil.

bitterpete | 22-02-23 | 11:06

Als je het prijzentraject ontleedt dan zie je dat we vooral veel belasting betalen. De overheid dus ambtenaren en politici zien Nederland als een bedrijf om er zelf goed van de leven. Met toeslagen en subsidies kan men mooi sturen en de meerderheid in het gareel houden.

MargauxGrandCru | 22-02-23 | 10:44

Gaat alleen op als er via een veiling is ingekocht. Supermarkten die een vaste prijs hebben bedongen bij de producent, wat natuurlijk is gekoppeld aan een vaste afname, hebben geen last van die fluctuerende prijzen. Wel kunnen ze meeliften om hun winstpercentage wat op te krikken.

dijkbewaker | 22-02-23 | 10:44 | 7

@dijkbewaker | 22-02-23 | 11:00: Die vrachwagens vanaf Spanje moet dan weer hele dure diesel in dus die gaan het ook niet voor de oude prijs doen.

HD50 | 22-02-23 | 11:23

Feit is dat er scherp ingekocht wordt en de marges voor de producent dus minimaal. Het afsluiten van een meerjarig contract zonder de mogelijkheid van prijscompensaties is dus gewoon zelfmoord.

HD50 | 22-02-23 | 11:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Extra hard voor de jonge dames. Die zie ik vooral van die voorgesneden salades kopen die al drie keer de prijs van de ingrediënten waren.

aflaatverkoper | 22-02-23 | 10:43 | 1

Dat is ook de groep die een cappucino Soy Latte van EUR4,50 bestelt en dan achter een Macbookje interessant gaat zitten doen.

theo-is-dood | 22-02-23 | 11:13

Ik rook voor een € 500 per maand aan sigaretten. Als ik daarmee stop kan ik die bloemkolen makkelijk betalen.
Maar ja, hoe rook je een bloemkool?

Ichneumonidae | 22-02-23 | 10:42 | 6

@huh!? | 22-02-23 | 11:03: Misschien rookt hij wel van die exclusieve rijke mensen merkjes met een 12-karaats goud bandje?

VBO_B_Niveau | 22-02-23 | 11:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb mezelf allang getraind om te overleven op een dieet van McVities, koffie en sigaretten. Ik heb nog steeds een beetje overgewicht dus dat gaat allemaal goed. Ik ben alleen wel de hele dag een beetje misselijk, maar gelukkig kan ik nu wél rondkomen!

*knipoog*

VBO_B_Niveau | 22-02-23 | 10:40

Geen groenten of fruit, maar troostvoedsel dat toch flink in prijs omhoog is gegaan zijn de Topking tosti's. Die 4 sneden witte casino, 2 plakken van de goedkoopste vierkante ham en 2 plakken van de goedkoopste kaas, plus twee plastic verpakkingen en een kartonnen doosje. Waren altijd rond de €1,50 maar zijn nu al €3,19

Enfin, van de week boontjes gekocht bij de Jumbo. Vers in de koeling of het schap, €2,69 voor 400 gram. Ik heb de gebroken variant, 750 gram uit de diepvries meegenomen voor €1,75

Met_baard | 22-02-23 | 10:38 | 2

Ja, die dingen gewoon meenemen, zo kan ik het ook.

Ichneumonidae | 22-02-23 | 10:44

Niks mis met diepvries. En je hoeft dan die krengen ook niet schoon te maken. (Al is weghalen van de puntjes eigenlijk onnodig.)

bitterpete | 22-02-23 | 11:11

Ben je dol op veranderingen in je leven?
Dan hou je ook van prijsstijgingen.

Schadenfreude | 22-02-23 | 10:35

Drs. P zong het al: Knolraap en lof, schorseneren en prei !

LucaBrasi | 22-02-23 | 10:32 | 2

Degeneratie en makelaardij !

funda | 22-02-23 | 10:33

Allemaal aan de goedkope koolhydraat voeding,voor het klootjes volk dan.
Het is de plicht van de overheid(grondwet)de gezondheid van de bevolking te waarborgen.

De Profundus | 22-02-23 | 10:31 | 1

Be careful what you wish for: Renske Leijten verzint er straks nog een Toeslag bij ....

theo-is-dood | 22-02-23 | 11:14

Niet meer naar de supermarkt gaan. Opgelost!

JJMS | 22-02-23 | 10:29 | 1

Op de markt is je gulden een daalder waard. Maar nu is een euro twee euro waard.

small_town_dude | 22-02-23 | 10:32

Kunnen we in geval van nood niet iets doen voor politici, dat ze bijvoorbeeld insecten gaan eten, want dat schijnt ontzettend voedzaam te zijn.
Kunnen ze het goede voorbeeld geven.

Dezenaamhier | 22-02-23 | 10:29 | 2

Alle producten in de lunchruimte van de Tweede Kamer bestaande uit insecten of insecten meel. Kijken hoe snel ze daarvan genezen zijn.

-PR- | 22-02-23 | 10:33

Een avocado voor 1,39 bij AH.
Kan je een hele week van genieten.

MorgenEenAnder | 22-02-23 | 10:27 | 7

@John McClane | 22-02-23 | 10:29: Want?

Zwizalletju | 22-02-23 | 10:35

@John McClane | 22-02-23 | 10:29: Wij eten hier neutraal. We hebben tercompensatie zonnepanelen.

MorgenEenAnder | 22-02-23 | 10:40

@Zwizalletju | 22-02-23 | 10:35: die komen van heeeeeel ver en zijn totaal onnodig. Puur het klimaat verkloten om het klimaat te verkloten.

John McClane | 22-02-23 | 10:51
▼ 4 antwoorden verborgen

Bij de Dirk een doos frikandellen voor 2.99. Dat is dus 1,4 kilo kwaliteitsvlees voor weinig.

Zure prak | 22-02-23 | 10:26 | 3

De meesten mensen hebben al genoeg hersens.

funda | 22-02-23 | 10:28

Mechanisch gescheiden kippenvlees, wie lust dat nou niet?

osolemio | 22-02-23 | 12:18

Daar moet dan wel de Heinz en de Calve met uitjes bij. Kijk en dan kan je net zo goed een biefstuk eten. Bijna net zo goedkoop.

SolidRock | 22-02-23 | 17:09

'Tja, dat is het gevolg van de stikstof regeltjes. Wen er maar aan, we worden met z'n allen een stukje armer...", Sigrid Kaag, 2021.

4HoogAantWater | 22-02-23 | 10:25

Heel eerlijk? Ik vind niet dat je een prijs kan plakken op hele goede bloemkolen.

Whmm | 22-02-23 | 10:20 | 2

EUR 500 vind ik wel de max (per uur dan)

BobDobalina | 22-02-23 | 10:24

Ik las laatst dat ge gemiddelde penislengte omhoog gaat en dat dat mede komt door ongezond eten. Ik weet ook niet hoe, maar het is wel een excuus om groenten te laten staan.

koeberg | 22-02-23 | 10:18 | 4

Grote lullen zijn vooral een evolutionair ding. Penislengte is met de eeuwen ingekort omdat we simpelweg een veel stabieler/gezonder leven lijden en we geen pornosterren handel nodig hebben om effectief voort te planten. Slecht dieet met de jaren verkort de levensduur van de mensheid en minder jaren om effectief voort te kunnen planten betekent dat we evolutionair gezien weer een super klein stapje terug gaan naar "recht van de sterkste". Vrouwtjes van andere diersoorten gaan voor het mannetje met de meest indrukwekkend ogende eigenschappen zoals kleur/veren/dansje/uitkomst van duel etc. Voor mensenmannetjes is dit stomweg de dikke lul. mand.

Whmm | 22-02-23 | 11:05

@Whmm | 22-02-23 | 11:05: die resten van medicijnen in het drinkwater zijn ook niet goed.

Acidstain | 22-02-23 | 11:13

@Acidstain | 22-02-23 | 11:13: Vast niet, maar ik ga er van uit dat dat verder niets doet met onze evolutie. Met een beetje mazzel maakt het ons hoogstens sterker en met een beetje pech juist minder vatbaar voor bepaalde medicijnen.

Whmm | 22-02-23 | 11:17
▼ 1 antwoord verborgen

Wacht maar, deze absurde prijzen zijn toch gewoon tijdelijk? Als de energie-/gasprijzen omlaag gaan zakken de prijzen weer tot ongeveer het normale niveau... oh wacht...

VP732 | 22-02-23 | 10:18 | 2

Friet werd ook alleen maar duurder door een slechte oogst aardappels. De prijs daalde alleen nooit bij een goede oogst.

-PR- | 22-02-23 | 10:31

@-PR- | 22-02-23 | 10:31: Groningen met gewoon weer zijn eigen gas gratis kunnen gebruiken, dan komt de patatbakkerij daar ook weer stormachtig terug, bloeit de economie op, en komt de hele Benelux vanzelf naar Grunn.

funda | 22-02-23 | 10:36

Toch maar een groter gedeelte van mijn riante tuin inrichten als groentetuin.

Oh wacht, dat zal straks vast nog wel verboden gaan worden, met handhaving et al.

En daarna wordt de daarvoor bedachte ruimte afgenomen en krijg je verplicht, onder de noemer van solidariteit, een wooncontainer met Eritreëers door je strot gedouwd.

-PR- | 22-02-23 | 10:16 | 1

Zouden die lekker smaken? Veel verzadigd vet zit er niet in dus gezond? Vragen vragen..

zwenkwieltje | 22-02-23 | 12:51

Bananen zijn wat mij betreft nog steeds bizar goedkoop, maar ja... republiek.

Joffri | 22-02-23 | 10:15 | 6

die liften gratis mee met drugstransporten.

small_town_dude | 22-02-23 | 10:20

Bananen zijn nog steeds goedkoop maar wel 2x zo duur als in 2019.

4HoogAantWater | 22-02-23 | 10:26

@4HoogAantWater | 22-02-23 | 10:26: Komt omdat die drugs die constant onderschept worden rondom die bananen, op een of andere manier vergoed moeten worden.

Met_baard | 22-02-23 | 10:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Eet Hollandse seizoens groente.
Kolen(geen bloemkool)spruiten, prei en witlof.
Bietjes.
Stoofperen.
De rest is import.

Ruimedenker | 22-02-23 | 10:15 | 12

Wat zijn spruiten? Klinkt niet gezond hoor!

VBO_B_Niveau | 22-02-23 | 10:46
▼ 9 antwoorden verborgen

@Ichneumonidae | 22-02-23 | 10:16:
Simpel, voor de hand liggend... Maar alsnog moeite met het binnenhouden van de koffie. Ik keur hem goed!

Erectus Giganticus | 22-02-23 | 10:19

En dan als antwoord op de vraag "wat eten we vanavond, schat?": één spruitje per persoon want die krengen zijn duur, wel een hele bloemkool!

Met_baard | 22-02-23 | 10:24

Dat is het! Ruilbeurzen organiseren. Kom ik met een ijsbergsla en ga met een spitskool, en het idee van een goeie deal, terug.

Kopieerapparaat | 22-02-23 | 10:27
▼ 5 antwoorden verborgen

Daarom ga ik niet naar de supermarkt om een bepaald gerecht te koken, maar om te kijken en te halen wat we vandaag gaan eten. Welke groenten etc in de aanbieding zijn. Zo ga je vanzelf mee met wat bij het seizoen hier hoort. Niets invliegen vanuit Kenia...

Louter Leuter | 22-02-23 | 10:13 | 1

Ja precies... een beetje creatief zijn en dan is er niks aan de hand.

Trekhaas | 22-02-23 | 10:20

Je moet wel gek zijn als ondernemer als je in een inflatie- en gascrisis en in de rook van een oorlog de kans niet grijpt om je omzet omhoog te stuwen.

geheelvergeter | 22-02-23 | 10:13

Alleen dikkertjes die liever naar McDonalds gaan of "pizza" bestellen bij de New York Pizza of Domino's klagen dat ze dat doen omdat groente te duur is. Maar dat is in Amerika, niet hier.

John McClane | 22-02-23 | 10:13 | 1

U bedoelt 'enorme' mensen neem ik aan?
'Dikkertjes' voldoet niet aan de inclusiviteitstaalregels

KlazienuutZalk | 22-02-23 | 10:32

Friet, het is ook frietuur.

DrJaap | 22-02-23 | 10:13 | 1

Nou, een heel uur friet.

Met_baard | 22-02-23 | 10:22

Gaan jullie me nu vertellen dat voedsel overal vandaan komt en dat er sommige dingen een overschot zijn in Nederland, en we van andere zaken te weinig hebben? Maar we zouden toch zelfverzienend zijn?

Joris-maar-weg | 22-02-23 | 10:12 | 3

Heb je in de polder ooit avocadoplanten en mangobomen zien staan ?

BobDobalina | 22-02-23 | 10:23

80% wordt geëxporteerd, ruimte zat om zaken te telen die we zelf nodig hebben. er is geen enkele noodzaak in gestookte kassen met subsidie gewassen te telen die geëxporteerd zullen worden. ZO maak je met subsidie alleen de tuinders rijk en zitten wij met een leeggezogen gasveld, welke gek heeft ooit gedacht dat dat goed zou zijn.

AntiZanicz | 22-02-23 | 10:57

Als consequente misantroop hou ik het bij zuurkool.

TanteJuut | 22-02-23 | 10:11 | 6

Je bent wat je eet. Ik eet alleen maar bitterkoekjes.

VBO_B_Niveau | 22-02-23 | 10:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik als ouwe reaguurder weet nog dat de bloemkolen buiten het seizoen 6 gulden 50 kostten, dus waar zeuren we over?

tantesidonia | 22-02-23 | 10:11 | 1

Mijn opa was tuinder, er gingen maanden voorbij dat er geen enkele bloemkool te krijgen was.

small_town_dude | 22-02-23 | 10:17

Nepnieuws moet dit zijn, want ik lees en hoor regelmatig, zelfs hier dat die hele nederlandse agrarische sector crimineel en overbodig is.

HD50 | 22-02-23 | 10:09 | 6

Export is goed voor de betalingsbalans. De negatieve effecten van de landbouw worden al jarenlang door ideologisch gedrevenen op propagandistische wijze overdreven. Met succes helaas.

HD50 | 22-02-23 | 10:44

nep is vooral de humor van die Herman Finkers. Het is allemaal zo erg niet leuk. Wie gaat in godsnaam betaald in een zaal zitten?

AntiZanicz | 22-02-23 | 11:00

@AntiZanicz | 22-02-23 | 11:00: velen, en hij is nooit woke geweest oid.
ik vond hem wel grappig.
is het concept "smaken verschillen'' moeilijk voor u?

the_w | 22-02-23 | 17:23
▼ 3 antwoorden verborgen

BTW verlagen te moeilijk volgens Kaag. Denk daar aan op 15 maart. In Duitsland kon en kan het wel. En de Kamer slaapt door.

dathoujetoch | 22-02-23 | 10:07 | 4

@John McClane | 22-02-23 | 10:10: Duitsland vindt het blijkbaar ook een slecht idee.

dathoujetoch | 22-02-23 | 10:19

De belasting kan niet meer dan twee tarieven aan voor de BTW. Erg handig genormaliseerd.

AntiZanicz | 22-02-23 | 10:59

En toch ging het zonder probleem van 19 naar 21. Heel raar.

Croissant | 22-02-23 | 14:52
▼ 1 antwoord verborgen

Het bijzondere is dat de biologische bloemkool ondanks een warmere winter en vollere kassen volgend jaar duurder zal zijn.

Keutels | 22-02-23 | 10:07 | 1

De synthetische bloemkool ook, maar dat zal eerder aan de inflatie liggen.

ReyNemaattori | 22-02-23 | 10:24

Nee mensen, het gaat geweldig in Nederland. Economie is aan het verbeteren, Nederland steunt Oekraïne, grote bedrijven keren veel dividend uit aan aandeelhouders, de coalitie wordt van oudsher weer herkozen. Prima. /s

Adriel | 22-02-23 | 10:06 | 2

Precies, niet zo mekkeren dat sommige zaken iets duurder zijn. Je salaris stijgt ook.

BobDobalina | 22-02-23 | 10:12

Nederland staat steevast in de top 10 welvarendste landen. En in de top 10 gelukkigste, rijkste, slimste, langste, gezondste etc. Elke inflatiegolf wordt er gedaan alsof we het hier slecht hebben

small_town_dude | 22-02-23 | 10:15

ik verbaas me juist soms hoe goedkoop groente nu is. Aardperen, savooiekool, wortels, knolselder. Ben je een paar euro kwijt en je kunt er een week van eten. De dure groente gewoon even laten staan.

small_town_dude | 22-02-23 | 10:04 | 2

Die aardperen, lekker hoor maar man, wat krijg ik het gas van die dingen. Zou ik m'n huis van kunnen verwarmen als ik het kon opvangen.

Zack Hooi | 22-02-23 | 10:14

Gewoon affakkelen: bukken, kaarsje erbij.

Analia von Solmsch | 22-02-23 | 11:13

Wen er maar aan. Volgens Peter Zeihan komen er grote voedseltekorten aan. Hier in Nederland kopen we boeren uit. Wat kan er fout gaan?

littlelebowsky | 22-02-23 | 10:04 | 3

Broodje d66 consultant?

MargauxGrandCru | 22-02-23 | 10:07

Heb je een tuin, dan doe je er dus verstandig aan een moesbak aan te leggen. Vertrouwen op deze overheid dat het wel goed komt, is gegeven de afgelopen 20 jaar enorm naief.

Zelfvoorzienend zal je niet snel worden(of je hebt een enorme tuin), maar een beetje feeling voor wat er bij komt kijken om voedsel te telen(en in te maken / preserveren) kon wel eens handig uitkomen als er écht tekorten aanbreken.

Geeft ook heerlijke voldoening om groenten & fruit uit eigen tuin te eten, leerzaam voor de kinderen en je hebt wat meer planten & boompjes / minder beton in je tuin(dus minder heet in de zomer). Regenton aanbevolen, anders ga je failliet op je waterrekening.

ReyNemaattori | 22-02-23 | 10:30

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl