Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Onrust bij CDA, ingewijden schetsen beeld van partij in verval'

Toch nog even over het CDA

Nou daar hadden we het achterkamertjesonderzoek van Elsevier natuurlijk niet voor nodig, maar het is wel geinig om weer eens bevestigd te zien wat iedereen al wist: het CDA bestaat bijna niet meer. Dat krijg je dus als je zelf helemaal nergens meer voor staat en alle andere kinderen in de kleuterklas je voorbij zijn gestoken, en de enige die nog iets voor je probeert te doen is je grote broer, de vvd, het kind dat alleen maar gepruimd wordt omdat het iedere keer weer zoete broodjes staat te bakken op het schoolplein. Niet dat JP Balkenende nou zo veel big dick energy had, maar die had nog iets ontwapenends, iets echts. Wopke Hoekstra heeft het charisma van een pak vla. Geen uitstraling, geen authenticiteit, geen vibe; als Wopke Hoekstra het restaurant binnenkomt kijkt iedereen de andere kant op, in de richting van de soep. Altijd maar dat vochtige mondje, waarvan de lippen wel op en neer gaan, maar er komt niks zinnigs uit. Terwijl er geen slimmere gast is dan Wopke Hoekstra. Zo veel weten, zo weinig zeggen. Wopke heeft zich op Buitenlandse Zaken laten frommelen en dat had-ie natuurlijk: NOOIT moeten doen. Toch willen ze niet van 'm af, want ze hebben ook niks anders. Heerma - nono. Van Rij - gaap. De Jonge - god nee zeg. Kuik - wie? Van Dijk - nono. Knops - niks. Mulder, Werner, Geurts - niks GROENNN niks. Boswijk - nope. De mensen zijn drie keer niks en ze hebben ook drie keer niks met elkaar, behalve dan dat ze allemaal toevallig CDA'er zijn. En samen, als geheel, staan ze ook voor drie keer niks. De boeren lopen weg, de dossiertijgers lopen weg (Omtzigt), de flamboyante types lopen weg (Mona), de progressieve CDA'ers lopen weg, de conservatieve CDA'ers lopen weg, de niet-gelovigen lopen weg, de gelovigen lopen weg en de jongeren kunnen niet eens weglopen, omdat die er niet zijn. Tadaaaaaa, het CDA. Echt helemaal top jongens, lekker blijven doorzooien zo.

Reaguursels

Inloggen

Tja de nederlandse politiek in verval. Dat krijg je als je allen maar wilt deugen en de boel belazerd. De Boel is verrot

stef3094 | 22-02-23 | 20:42

Zelfs Jezus zou er bij weglopen. Als ie bestond dan hè

Milovsky | 22-02-23 | 20:11

Als je de mensen weg jaagt die stemmen trekken (omzicht) pleeg je zelfmoord.
Iedereen weet het behalve de huidige CDA Top

Jacktheflipper | 22-02-23 | 20:07

Tsja, CDA, waarom zou je daar in godsnaam op stemmen?

Cor Netto | 22-02-23 | 19:41

na 15 maart is het cda het cd..... wie??

de broeder | 22-02-23 | 19:26

Heeft Balkenende toch nog iets bereikt.

W_F | 22-02-23 | 18:52

Als Hoekstra zijn biezen pakt ( moet pakken ) zijn ze gek genoeg om de man die echt niks kan met zijn kekke schoenen naar voren te schuiven terwijl ze met Omtzigt goud in handen hadden, maar die behandelden ze dan weer als stront .
Zo'n partij hoort ook gewoon kapot te gaan .

Castor12 | 22-02-23 | 18:45

Ja dat geheul met de VVD daar wordt je een keer op afgerekend. Wopke doe het licht uit en pak nog snel ergens een mooi baantje als burgermeester is mijn advies.

U-boot | 22-02-23 | 16:37 | 3

Ik blijf het knap vinden dat zowat iedere partij die wat met vvd doet, gedecimeerd wordt. En dat ze dan toch nog verdergaan met vvd een paar jaar later.

Vertroebelde blik hebben die lui, door het pluche vertroebelt.

sjef-van-iekel | 22-02-23 | 17:02

@sjef-van-iekel | 22-02-23 | 17:02:
Ze hebben de enige die wel deugde voor samenwerking met de VVD aan het kruis genageld .
Gandhi wist het al.
Echte christenen , zo anders als wie ze zogenaamd zeggen te volgen .

Castor12 | 22-02-23 | 18:48

Tjah, nu er BBB is en CDA meedoet aan milieu beleid,
wordt pijnlijk duidelijk dat de aanhang voornamelijk uit boeren bestond.
Dus geen doorsnee van NL, zeg maar.

hotmint | 22-02-23 | 16:19 | 1

Nou met voornamelijk boeren, haal je misschien net 1 zetel (omdat ze trouw opkomen). Het CDA had wel meer aanhang dan dat. Nu mensen buiten de randstad zien dat CDA niks voor ze doet en katholieken, die puur als automatisme erop stemden, uitsterven dan blijft er bitter weinig over.

Het brein erachter | 22-02-23 | 16:46

Wilt U dat Uw kinderen en kleinkinderen nog een toekomst hebben in Nederland?
Stuur dan dit zooitje leugenachtige, incompetente idioten van Rutte IV zo snel mogelijk weg.

Eugen Sandow | 22-02-23 | 15:10 | 2

Is het al te laat voor meneer.

sjef-van-iekel | 22-02-23 | 17:05

Die kinderen redden zich wel, die gebruiken nu een chat-bot om briefjes voor hun meester of juf te schrijven, terwijl onze overheid het handmatige papierwerk van hun ouders al niet eens meer aan kan. Straks kan 1 kind met een telefoon 10.000 ambtenaren full-time aan het werk houden.

W_F | 22-02-23 | 18:58

Ze hebben groen logo dus samen met GroenLinks en PvdA een 3-persoons fractie? (1-mans fractie, mag dat nog)

Tjemig | 22-02-23 | 14:30

Wopke kan goed er omheen praten en weinig concreets zeggen. Dat wordt tegenwoordig heel snel afgestraft. En hij komt over als een bestuurder, niet als mens. Alsof hij in een soort modus zit en niet zichzelf lijkt uit te stralen of eigen stanpunten heeft? Hij zou authentiek kunnen zijn, maar komt bij veel mensen blijkbaar niet zo over. Hij spreekt ook niet denk ik echt heel veel mensen aan. Toch wil het CDA, mogelijk bij gebrek aan beter in de gelederen, met hem verder als leider van dat CDA.

Uiteraard gaan veel stemmen naar BBB, die een voorvrouw Caroline hebben die mensen aanspreekt, ze spreekt uit haar hart, is duidelijk in standpunten, je merkt wat persoonlijk aanspreekt, is wars van het besuurscultuurtje. Het is ook zeker geen one-issue partij zoals velen zeggen, het gaat om de nuance om perspectief te houden voor veel agrariërs die het anders moeten gaan aanpakken in de toekomst, maar wel met dat perspectief.

BBB zal een sterke gevestigde partij worden terwijl het CDA verdampt naar een splinterpartij.

Jan, Leiden | 22-02-23 | 14:29 | 1

De politiek van de kartel partijen is verworden tot een zoveel mogelijk te vertellen en niets te zeggen,vroeger werd door de msm Wiegel er voor geroemd in feite is het gewoon schandalig en is het info achterhouden.de nu opgestane kartel boy’s zoals rutte en vrinden doen hetzelfde ,al jaren en eindelijk trapt het “ gewone” volk er niet meer in.
Beroepspolitici zijn er niet voor de samenleving maar denken andersom,van Kooten en de Bie zeiden het al; we moeten omdenken,de tegenpartij voor jullie en wij.we krijgen binnekort weer een kans,stem niet op de groene khmer,de vereniging van dieven en ddr66, anders zal er weer niets veranderen.

Coolcalmcollected | 22-02-23 | 15:48

Ik maak graag van de gelegenheid gebruik en wil hierbij nog mijn speciale dankwoord uitspreken aan Hugo de Jonge voor zijn ongelofelijk stupide Coronabeleid. Goed gedaan jochie!

Teluitjewinst | 22-02-23 | 14:29 | 1

Met nieuwe ministerpost weet hij dan ook de hele woningmarkt de nek om de draaien. Bouwproductie naar nul en de huurwoningen verdwijnen waar je bijstaat.
Geheel in lijn.

SolidRock | 22-02-23 | 17:16

Hoe komt Mosterd er bij dat Wobke een hele slimme is? Dat is hij namelijk niet. Ook als minfin was hij teleurstellend. Leunde volledig op zijn ambtenaren. Hij heeft zich ook niet op Buza laten rommelen. Eigen keuze omdat dat voor zijn netwerk een geil baantje is.

bomenduwer | 22-02-23 | 14:18 | 3

Wat Mosterd feitelijk zegt is dat hij WOBke slimmer of even slim vindt dan zichzelf.

Tjemig | 22-02-23 | 14:32

Over een minister van financiën gesproken die echt volledig op haar ambtenaren leunt: Kaag. Die moet in een debat nog eerst overleggen hoeveel 1 + 1 is met haar ambtenaren. Wat een nietszeggende minister van financiën is dat terwijl ze altijd pretendeert een big-shot te zijn.

Wattman | 22-02-23 | 14:46

Er bestaat een groot verschil (kloof?) tussen hoogopgeleid en slim. Wopke laat dat dagelijks zien. Dank Wop!

Cor Netto | 22-02-23 | 19:44

Mijn ouders stemden hun leven lang op de KVP. Ze waren al overleden voor het CDA kwam. Mijn ooms en tantes stemden hetzelfde. De gedachte om op een andere partij te stemmen kwam gewoon niet in hun op.

Maar vanaf de Flower Power periode werd het "baas over de eigen ik", ik maak zelf wel uit wat goed voor me is. En vanaf daar ging iedereen op een partij naar eigen keuze stemmen. Nog lang blijft het CDA hoog in de zetels, maar vanaf 2000 begint het langzaam te dalen in gelijke tred met het overlijden van de oorlogse generatie bejaarden die hun leven lang altijd op de KVP en later het CDA stemden. Ik denk dat dit de reden is van het verval van het CDA en niet Wobke Hoekstra. Hetzelfde geldt voor het verval van de PvdA, dan moet je KVP of CDA vervangen door de vakbond.

DitjaarkrijgikAOW | 22-02-23 | 14:07

Misschien impopulaire mening hier, maar zo slecht lijkt het CDA nog niet in vergelijking met andere partijen.
Als je als middenklasse een gezin hebt zijn er weinig partijen waar je je thuis voelt. Te arm voor de VVD, te rijk voor PvdA en SP. GroenLinks en D666 vallen af want hypocriete bende. PVV is vooral een tegenpartij.
BBB, we moeten niet iedere boer koste wat kost behouden. De wereld verandert, waarom moeten we hier intensieve veehouderij hebben? Kan best wat minder en BBB lijkt teveel naar de rabiate boeren te hangen. Dus zeg het maar, welke partij houdt het land leefbaar voor de middenklasse die niet woke en ubergroen is.

sjakei | 22-02-23 | 13:59 | 3

Met nog steeds hongersnood op deze aarde , en straks ook hier , wil jij dan de verantwoordelijkheid nemen om te beslissen dat de voedselproductie hier gehalveerd wordt ? Welterusten.

Schipperke | 22-02-23 | 14:30

Ja, we moeten de boeren wel behouden. Je denkt misschien, een boer krijgt straks een zak geld en die gaat rentenieren of iets anders doen, maar zo werkt het niet. Boer zijn is geen vak waarin je makkelijk overstapt naar iets anders. Je bent boer, dat zit in je, een boer staat 24/7 aan. Ook als hij op vakantie is dan denkt de boer nog: wat voor weer zou het thuis zijn en hoe gaat het met de dieren.

quigg | 22-02-23 | 16:22

Hoezo is JA21 geen prima alternatief voor een voormalig CDA stemmer? Conservatief maar redelijk, degelijke organisatie, heel veel mensen op rechts zouden zich hier prima thuisvoelen.

Het brein erachter | 22-02-23 | 16:51

Met Omtzigt als leider had het CDA zo maar de grootste partij van Nederland kunnen worden. Goed gezien door Rutte. Als je allemaal koekenbakkers om je heen verzamelt, zowel binnen de VVD als bij je concurrenten blijf je vanzelf premier.

Michaela85 | 22-02-23 | 13:18 | 1

Denk het niet. Omtzigt is geen begenadigd spreker, geen begenadigd leider en geen begenadigd manager. Wel een begenadigd denker en iemand met de juist kritische houding en bijna absurde behoefte en energie dingen tot de bodem uit te spitten.

Maar ik zie hem geen goede premier zijn.

drs. Levi Samsonov | 22-02-23 | 13:33

En dan vergeet je er nog een paar. Caroline van der Plas (BBB) was ooit voorzitter van de CDA jongeren. En dan heb je nog die Joost Eerdmans (JA21) die ooit is begonnen bij het CDA. CDA, BBB, JA21, Pieter en Mona samen zouden voldoende zetels halen om de grootste partij van Nederland te worden, maar dat is voorkomen door de Randstad infiltranten. Zou er dan toch een complot zijn?

mans6640 | 22-02-23 | 13:15 | 1

Tja, ze kiezen er zelf voor. Complot niet echt.

Adriel | 22-02-23 | 13:24

Het is niet Wopke, het is de poging van die lui om het iets te veel zonder hun God te doen. Tussen wal en schip zijn ze gevallen, tussen het Rijke Roomsche Leven en die verderfelijke seculiere wereld alwaar de vleselijke lusten hoogtij vieren.
Het is als met de Katholieke Kerk die zijn eigen doodvonnis tekende met de poging van Bisschop Bekkers om aan te haken aan het moderne leven waarin ook de katholiek opgevoede vrouwtjes vrolijk aan de pil waren gegaan, God's gebod negerend.
Het is als met die tenenkrommende beatmis waarin het kerklied plaats had moeten maken voor Blowing in the Wind en zoetsappige liedjes van de vader van Trijntje, een viering die ongemakkelijk aanvoelde voor de priester én voor de kerkgangers omdat het vlees noch vis was wat aan de kerkgemeenschap werd voorgeschoteld.
Het CDA is dat wat er van de Christen overblijft als hij niet meer uit gewoonte kan terugvallen op de normen en de waarden, als die los zijn gaan zitten en zijn gaan schuiven en daarmee hun verbanden zijn kwijtgeraakt. Dan wordt het enkel vormelijkheid en komt het slechte in de mens onherroepelijk naar voren en verdringt het dat basisgevoel een zondaar te zijn en elke dag tegen die zonde te moeten strijden.
Het CDA is aan zichzelf te gronde gegaan, niet aan de eenlingen die het toevallig naar voren schoof.

Schoorsteenveger | 22-02-23 | 13:11 | 2

Zwaar stuk, maar helemaal waar, maar het slechte in de mens is altijd onherroepelijk weer naar voren gekomen, cyclisch.

hagelkruis | 22-02-23 | 13:29

@hagelkruis | 22-02-23 | 13:29:
De Christelijke gelovige wil gegeseld worden, wil in de schuld die hem vanaf de geboorte is aangepraat bevestigd worden, maar ook geprezen omdat hij zo hard werkt om die zo klein mogelijk te maken. De zondaar wil als zondaar worden gezien, maar dan wel als iemand die het gevecht met zichzelf aangaat, wil in een Christelijke wereld temidden van andere zondaars die eenzelfde strijd voeren. Het CDA ademde dat in eerste instantie nog uit, die houding, maar is die kwijtgeraakt. Kijk naar Hugo de Jonge als exempel, kijk naar hoe hij naar voren is geschoven en hoe hij vaart, en dan zie je dat niets nog herinnert aan die deemoed van weleer, niets aan enige geworteldheid in een Christelijke traditie. Da's allemaal verdwenen, weggespoeld, weggesijpeld tussen de naden en kieren van de decors die op de partijbijeenkomst op het podium zijn neergezet om een eenheid te suggereren die er al lang niet meer is.
Balkenende had dat nog een beetje, of hij kon het op geloofwaardige wijze veinzen, maar hij was dan toch wel de allerlaatste bij wie je nog een echo waarnam van een gemeenschap met een gezamenlijk mens- en wereldbeeld.
Het enige wat het CDA nog kan doen is zich terugtrekken op dat oude terrein en dan maar hopen dat de langzaam uitstervende groep van katholieken-die-nog-ergens-in-geloven op hen blijft stemmen.

Schoorsteenveger | 22-02-23 | 14:06

Opdat wij niet vergeten: "In een raadplegend referendum heeft het Nederlandse electoraat zich op 1 juni 2005 uitgesproken tegen een Europese grondwet."
Stomverbaasd waren de ivoren torenaars..

Vervolgens werd het gedrocht cosmetisch wat aangepast en in december 2007 alsnog ingevoerd als het "verdrag van Lissabon".

Balkenende, de verantwoordelijke premier is beloond met een goedbetaalde BS-baan, inclusief Maserati van de zaak.

Toon Emmils | 22-02-23 | 12:59 | 2

En zo kwam na het zuur toch nog het zoet.

funda | 22-02-23 | 13:01

En wat is hier het probleem? Dat een referendum een onwenselijke constructie is? En dat we blij mogen zijn dat we daar vanaf zijn?

Red shirt | 22-02-23 | 13:41

Dat is het goede nieuws: er is geen partij meer die kan 'vervallen'. Over and done.

funda | 22-02-23 | 12:57

Regeren is vooruitzien

Johan1235 | 22-02-23 | 12:54

Hugo is in staat om in zn eentje het cda naar 0 zetels te laten dalen. En Wobke laat het allemaal gebeuren. Om Rutte en Kaag te behagen.

Janlul | 22-02-23 | 12:53 | 3

Kaag doet ook haar best om hetzelfde met D66 te doen

Johan1235 | 22-02-23 | 12:54

Daarom is hugo een goede voor het cda,hoe sneller naar 0 ,hoe beter.

Coolcalmcollected | 22-02-23 | 15:51

En toch mag het CDA van mij blijven doormodderen zolang D66 maar snel ophoud te bestaan

darmflora | 22-02-23 | 12:51 | 2

CDA is min of meer onschuldig, DOM66 is kwaadaardig, met een doel.

J.Cash | 22-02-23 | 13:54

Omdat de bevolking het voor 99% wel eens is, stemt men om accenten te leggen op de flanken.

drs. Levi Samsonov | 22-02-23 | 12:51

Bedankt voor uw stem op Hugo de Jonge. Wilt u nog een keer stemmen?

VBO_B_Niveau | 22-02-23 | 12:46 | 1

U heeft gestemd op Hugo de Jonge. Weet u het zeker?
“Ja”
U heeft gekozen voor JA. Weet u het heel zeker?
“Ja”
<12&@aGhk€5890)-! Onbekende foutmelding. Raadpleeg uw systeembeheerder of probeer opnieuw>

DankeSchon | 22-02-23 | 13:03

Ik zou ook, van geeneen kartelpartij, weten wat ze willen.

Alleen meer EU, meer asielzoekers, weinig leger en schijten op autochtonen.

Dat ze christelijk zijn? Laat me niet lachen.

Dat de partij in verval is? De vraag is meer: hoe lang al en waarom pas vanaf toen?

Balkenende heeft de boel simpelweg compleet, hoe zeg je dat netjes, belazerd? Het volk wilde uitdrukkelijk niet meer EU en meneer en zijn Regering tekende bij het kruisje. Na wat cosmetische aanpassingen. Ik laat het qua kwalificering hierbij....

Zomaarwat | 22-02-23 | 12:38 | 3

Deze analyse klopt zeker. Veel kiezers gingen uit van een behoudende en voorzichtige politieke lijn. Maar het werd EU zonder opt out optie. Daarna is de partij aan het overlijden gegaan. Ze kunnen hierna geen beleidsterrein meer claimen.

adhd-je | 22-02-23 | 13:05

Weinig leger is inmiddels omgedraaid door deze hoogopgeleide visionairs. konden we 2 jaar geleden niet genoeg beknibbelen op defensie, nu ineens lijkt het heel belangrijk voor ze te zijn.

dinges_123 | 22-02-23 | 14:18

En windmolens?

zokanhetookja | 22-02-23 | 14:53

Er was eens…het CDA

thanseeuwen | 22-02-23 | 12:37

Het CDA, de conservatieven. Alles wat zij slopen moeten de liberalen en in mindere mate sociaaldemocraten weer opbouwen. Niet zo heel vreemd. Conservatieven hebben nu eenmaal veel vertrouwen in het verleden maar er niets van geleerd.

KingOfTheLoonyBin | 22-02-23 | 12:35 | 6

CDA is juist niet conservatief. Het zijn neo-liberalen geworden die hun voorzichtigheid in de kliko hebben gedaan voor EU zonder opt out zodat NL behoeft kan worden voor bijvoorbeeld massa-immigratie.

adhd-je | 22-02-23 | 13:08

@adhd-je | 22-02-23 | 13:08:
En destijds gezinshereniging voor gastarbeiders ingevoerd, waardoor we nu met ghetto's zitten.

bqbq | 22-02-23 | 13:14

CDA heeft niets met conservatieve politiek te maken.

Lopendbuffet | 22-02-23 | 21:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Komt ook omdat er steeds minder gewone mensen bijzitten die de werkvloer en de armoede kennen.

Hoeveel % van VVD komt uit de JOVD, of bij het CDA het CDJA.
Of groeien ze op in een universitaire politieke bubble en studeren ze politicologie.
De Wopkes en de Knollen.
Weten ze eigenlijk wel wat een normale baan is?
Daarom praten ze ook vaak zo raar en glijden ze betekenisloos van het scherm af.

Wat ze bij de Tegenpartij 'inteelt-papegaaien' noemden.

AdvocatusDiaboli | 22-02-23 | 12:33 | 2

Caroline vd Plas is 30 jaar lid van het CdA en had geen schijn van kans met haar ideeën en persoon om in die partij een gezicht te zijn. Het zijn de Zuidas-consultants en beroepsplotici die het door de partijballontage maken. Maar die kunnen geen kiezers behagen.

adhd-je | 22-02-23 | 13:12

Caroline had waarschijnlijk ook geen ambitie een populaire congres matras te worden, dan ben je bij veel kartel partijen bij voorbaat kansloos.

vranac | 22-02-23 | 14:53

De tot katholiek gemaakten stemmen nu op Trippel B.

Egerius | 22-02-23 | 12:31 | 1

Die partij is idd de moderne versie van het CDA. En als ze rijk en arm kunnen laten samenwerken de moderne KVP ( zoek dat maar op, reaguurders die geen politicologie in hun stdueaanbod hadden

adhd-je | 22-02-23 | 13:14

Zo iets van 'go woke, go broke'?
Haha

nutsniet | 22-02-23 | 12:31 | 3

Go Wopke, go flopke ?

Egerius | 22-02-23 | 12:32

En als ze even nadenken: twee mensen had het cda wel verder kunnen helpen. Mona Keijzer en Omtzigt. Maar ja die werkden gecanceld want die hadden wel een (eigen) mening.

Hypno2050 | 22-02-23 | 12:30 | 2

En achteraf is dit het stervensmoment van het CDA geweest.

adhd-je | 22-02-23 | 13:15

"Partij in verval" lijkt me nog een understatement. Partij in vrije val, of partij op weg naar de uitgang lijkt me een betere kwalificatie.
Enfin, we hebben het hier gisteren ook al over gehad. Het blijft voor mij trouwens een fascinerende vertoning, om te zien hoe de ooit grootste en machtigste partij van Nederland als een pudding in elkaar zakt.
Gezien mijn jarenlange afkeer van het CDA, zou ik eigenlijk wat leedvermaak moeten voelen, maar het gekke is, dat ik dat ook niet eens voel.
In feite vind ik de hopeloze situatie van de vaderlandse politiek op dit moment nog veel erger dan de vroegere, verzuilde politiek. Toen meende men tenminste nog een beetje wat men zei, en behartigde men nog de belangen van de achterban.
Nu voert de politieke mainstream alleen nog maar de agenda van de EU, de VN, de banken en de multinationals uit, en heeft de bevolking het nakijken.

KeesBruin | 22-02-23 | 12:25 | 6

@DankeSchon | 22-02-23 | 13:11: Ze krabben zich echt niet achter de oren, want 'democratie' in de naam van je partij klinkt gewoon goed, dat is alle democratie waar ze nog iets mee ophebben, democratie voor de Bühne.

KeesBruin | 22-02-23 | 13:15

Ze hebben dit land politiek gedomineerd vanaf NL een grondwet heeft (christenpolitiek). Met oog voor de kleine lieden, compromissen met minderheden. Nu zijn het de zoveelste neo-liberalen geworden. Jammer is het wel en hun middenploitiek en voor alle groepen iets willen betekenen, dat gast nog gemist worden.

adhd-je | 22-02-23 | 13:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Het CDA is kapot omdat ze onder de VVD/D66 kabinetten haar christelijke ethiek bij het vuil heeft gezet.

kortebroek | 22-02-23 | 12:24 | 3

Welnee, een beetje christen zit daar echt niet mee.

Joris Beltsin | 22-02-23 | 12:25

Welnee, die christelijke ethiek speelde al jaren geen enkele rol meer bij het CDA. Het CDA sterft gewoon uit, omdat de traditionele CDA-stemmer, wat een uitgesproken gewoontedier was, aan het uitsterven is.

KeesBruin | 22-02-23 | 12:26

Nee, ze hebben het platteland onder de bus gegooid.

ZoekEenVrijeNick | 22-02-23 | 14:43

Baal ik écht van.
Zou zo zonde zijn als het CDA opgegeten wordt door BBB en de écht gelovigen gewoon naar CU gaan.
Zal nooit vergeten hoe Balkenende ons keihard in de peoperT heeft genueqt.

Ruimedenker | 22-02-23 | 12:21 | 14

@Nuuk | 22-02-23 | 12:49: Veel mensen die verkiesbaar zijn namens de BBB zijn oud VVDers. U kent ze wel; type 12-beroepen-13-ongelukken, die op de valreep nog iets van hun mislukte leven proberen te maken.

Red shirt | 22-02-23 | 13:06

@Red shirt | 22-02-23 | 13:06: of onafhankelijke denkers met eigen opvattingen die zich niet laten inkapselen door een ijzeren partijdiscipline. Stemmen zonder last of ruggespraak, weet u nog wel..

therealbraindump | 22-02-23 | 13:53

@therealbraindump | 22-02-23 | 13:53: ja dat zpu toch mooi zijn dat elke provincie een gelijk aantal leden aanlevert die rechtstreeks door de ingezetenen worden gekozen en dan zitting nemen in de tweede kamer een voorstel kunnen doen waar dan iedereen zonder last over stemt zoals eigenlijk in de grondwet bedoeld is zonder partijstelsel etc.
Maar dromen mag nog

Toedels | 22-02-23 | 15:46
▼ 11 antwoorden verborgen

Het CDA is vergane glorie en kan beter net als die uitgerangeerde kliek van het PvdA op zoek naar een leuke fusiepartner.

Joris Beltsin | 22-02-23 | 12:16 | 1

Helaas voor het CDA, maar er is geen fusiepartner voor ze te vinden, om de schande van de totale ondergang een beetje te verdoezelen. Dit uitweg heeft de PvdA nog wel, via een fusie met GL valt de afgang toch wat minder op. En GL was zelf ook weer een fusie van drie ten ondergang gedoemde clubs, waarbij de CPN, Godbetert!

KeesBruin | 22-02-23 | 12:29

Blijkbaar vinden de boeren het steeds minder belangrijk dat er perse een Christelijke touch aan de politiek moet zitten.

Het is ook eigenlijk best vreemd dat dat nog bestaat anno nu.
Een politieke partij die claimt te werken vanuit het geloof in een land waar we kerk en staat, geloof en moraal, gescheiden hebben.

AdvocatusDiaboli | 22-02-23 | 12:10 | 5

Vroeger had je nog de dominee of meneer pastoor die de gelovigen op Zondag vertelde dat ze naar de hel zouden gaan als ze niet op het CDA zouden stemmen. (vrijblijvend stemadvies)
Dat heb je nu ook steeds minder.

Osdorpertje | 22-02-23 | 12:18

@Mean Dean | 22-02-23 | 12:12:
Maar toch moet god wel onze wetten bekrachtigen (samen met zijn zaakwaarnemer)

Joris Beltsin | 22-02-23 | 12:23

Ook nu hebben sommige mensen de houvast nodig van een 'geloof'. Denk alleen maar eens aan de groene kerk of de woke ideologie. Zo bekeken zijn Groen links en d66 de meest gelovige partijen van Nederland ;)

therealbraindump | 22-02-23 | 12:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Het CDA... het gaat al mis bij de eerste imaginaire letter.

geenjagergeenneeger | 22-02-23 | 12:10 | 1

Kan. Maar die 2e letter, de D van Democratisch, verdient ook aandacht. Ik heb niet de indruk dat men die serieus neemt.
Net als D66, waarbij Kaag en vooral Kajsa Ollongren de D volkomen verkwanseld hebben.
-

Bernhard de II | 22-02-23 | 12:18

Toch fideel van die milieubewuste CDA'ers dat ze de benenwagen nemen en gaan weglopen, in plaats van de elektrische voiture die de D666 regenten nemen, bij voorkeur op de voor hen gereserveerde linkerbaan.

quigg | 22-02-23 | 12:02

En Sabine Uitslag is er ook niet meer...

Studeerde verpleegkunde, gezondheidswetenschappen en bestuurskunde voor de gezondheidszorg.
Dus van de vloer tot aan de top.

Ze wilde voorstellen dat echtgenoten bij elkaar kunnen blijven wonen in een verpleeghuis, in plaats van op verschillende afdelingen.

In januari 2016 stond haar foto ongevraagd in een reclamefolder van drogisterijketen Kruidvat. Als compensatie eiste ze een jaar lang gratis luiers voor het babyhuis van Barbara Muller in Dordrecht.

Zie je Wopke toch niet doen.

AdvocatusDiaboli | 22-02-23 | 12:01 | 3

Zulke mensen die vanaf de werkvloer opklimmen door de juiste capaciteiten en opleidingen hebben we nodig in de politiek, maar inmiddels is het een dermate giftige slangenkuil geworden door het partijkartel en carrière politici dat juist die mensen zich daar niet in willen begeven.

DRUCKIE1 | 22-02-23 | 12:07

Top. En volledig eens met haar voorstel om mensen niet te scheiden als eentje niet meer thuis kan wonen.

Roos | 22-02-23 | 12:12

Een partij als deze heb je nodig voor de stemmen. Een partij die de gok wilde nemen enigszins in zee te gaan met wilders, maar de opiniefout inzag en meteen tegen de klippen voer. Slappe hap en gebleven zoniet verder volledig als een ballon leeggelopen door pieter en mona weg te gooien en de hugo in te knuffelen. Wat een godsamme zielige vertonings partij is het.

LoewiekedeVos | 22-02-23 | 11:57

Het CDA, Jezus zou zich omdraaien in zijn graf.

RickRD | 22-02-23 | 11:54 | 3

Hippie Jezus is met de Ancient Aliens terug naar een ander straatje in de Melkweg, het CDA gelooft daar niet in, dus einde verhaal.

hagelkruis | 22-02-23 | 12:01

Check 18 mei 2023 even.

AdvocatusDiaboli | 22-02-23 | 12:03

Destijds werd Balkenende afgeschilderd als een schlemiel, motorisch onhandig. Het skateboardfilmpje werd te pas en te onpas lacherig uit de kast gehaald bij DWDD.

Maar wie het laatst lacht, lacht het best. In retrospectief deed Balkie het zo slecht nog niet.
Vind ik leuk voor die man.

Roos | 22-02-23 | 11:53 | 8

Ik deed destijds deeltijd sociologie, aan de UvA ( gna gna). Het was toen nog een echt vak met wat oudere docenten die goed schrijven, argumenteren en de leer van verschillende mensen belangrijk vonden. Woke was ver weg. Linkse mensen die zelfs rechtse standpunten belangrijk vonden.

Maar goed. Ik herinner mij een werkcollege over de verschillende soorten macht en de vraag kwam of Balkenende nu iemand met macht was. Veel studenten vonden van niet, vonden het een Harry Potter, een suffe Sjaak.
Ik dacht het maar eens voor hem op te nemen want de man is wel in een machtige partij naar boven gekomen, hij was uiterst gehaaid in de coalitiebesprekingen en durfde het zelfs aan mastodont en partijgenoot Piet Hein Donner te schofferen.

Zeker geen doetje en een man die met macht kon spelen, en won.

Nuuk | 22-02-23 | 12:45

Dat zegt meer over de kwaliteiten van het CDA dan van Balkenende...

ReyNemaattori | 22-02-23 | 12:53

@Nuuk | 22-02-23 | 12:45: mooi verhaal Nuuk! Eens te meer een goed voorbeeld dat je een boek nooit op de omslag moet beoordelen.

Roos | 22-02-23 | 13:10
▼ 5 antwoorden verborgen

CDA; de meest grote Judas partij voor Christenen. Pro-islam, pro-EU, Rutte in het zadel blijven houden, Huga. Ach, wat moet je nog meer zeggen. Net als PvdA, D66, GL en VVD ook zo'n volstrekt nutteloze partij.

appeltjesgroeneweide | 22-02-23 | 11:52 | 1

Wat is in uw visie wel een nuttige partij, en waarom?

Red shirt | 22-02-23 | 13:09

Zie tegenwoordig maar weinig CDA-bordjes in de weilanden staan.

The Green*Machine | 22-02-23 | 11:48 | 2

Wie wil daarmee gezien worden dan?

Nichtsneues | 22-02-23 | 12:17

Ze hebben toch die kerel met die schoenen? Kunnen ze die geen lijsttrekker maken?

EenGoedBegin | 22-02-23 | 11:47 | 2

nee die kan ook niks

wilmeister00 | 22-02-23 | 11:58

Hij weet in ieder geval de postcodes van iedereen die weigert op het CDA te stemmen.

lekgoot | 22-02-23 | 12:08

Onder Balkenende was de asielinstroom het laagste, dat was wel beter geregeld

small_town_dude | 22-02-23 | 11:46 | 1

Dat was in de tijd dat de VVD de asielpolitiek nog serieus nam. Sinds die aan de macht zijn staan ze met hun vingers in de oren en handen voor hun ogen “verdrag 1953, verdrag 1953” te mompelen bij de poort. Alsof het volstrekt logisch is dat je in een paar jaar een land opgeeft wat je in eeuwen hebt gebouwd omdat iemand ergens een kruisje heeft gezet nadat het waterpeil weer gedaald was.

Inferi0r | 22-02-23 | 19:33

Niet de opvattingen van de traditionele CDA kiezer zijn gewijzigd maar de richting van de partij zelf. Het CDA heeft deze teloorgang geheel aan zichzelf te wijten. Eerst zijn alle (gewezen) katholieken de partij uitgejaagd door de linkse dominees en daarna heeft men de trouwe achterban op het platteland in de steek gelaten. Het is gewoon einde oefening voor het CDA als brede volkspartij.

therealbraindump | 22-02-23 | 11:46

Dit valt allemaal best wel mee denk ik. Er is nog steeds markt voor christenen in Nederland. De vraag is wat voor soort christenen?

Die poldertaliban van de SGP die naar radicale moslims kijken en vinden dat ze op veel punten gelijk hebben? Die moeten trouwens wedijveren met de FVD die naar goed gebruik prima zien dat filosoof en held voor prominent FVD-lid Joost Niemöller Doegin ziet hoe moslims heel nuttig kunnen zijn als voorhoede om de middeleeuwen opnieuw te installeren. Wel lekker traditioneel met moord, plunder en verkrachting natuurlijk. Dat dan weer wel.

Maar voor de goede christenen, die snappen dat Jezus geen machtsgeile maniak was maar een soort van proto-socialist is er niet heel veel. ChristenUnie misschien?

Laten we het maar niet hebben over BBB want het gaat BBB en de boeren enkel om geld, zoveel mogelijk geld. Er zit geen ideologie, geen toekomstvisie gewoon geld. Hoe meer hoe beter.

Dus ja, het CDA. Kunnen ze nog het tegenwicht geven voor de wat meer rechtse christenen vooral in het zuiden van het land? Of zijn die allemaal verloren aan de PVV en FVD?

Schout-bij-Nacht-J | 22-02-23 | 11:46 | 1

De ideologie van het 'mens zijn' is nu juist iets dat door de huidige coalitie inclusief het CDA kapot gemaakt wordt. Juist daar scoren de BBB, PVV en JA21 bij al die 'domme mensen'. Die geven de mensen weer de hoop van het 'mens zijn' terug.

baarbar64 | 22-02-23 | 11:57

Ah leuk, geschiedenisles. Vandaag over de historie van politieke partijen van heel lang geleden. CDA, was dat nu voor of na de partij van de (grrmppfff, haha) arbeid?

Nuuk | 22-02-23 | 11:43 | 3

Na, PvdA heette vroeger SDAP en hun linker dan links broertje SDP en na het gedoe met Hitler vond men SDAP niet echt lekker op de tong liggen. Het CDA was zeg maar een laatste poging om christenen, vooral katholieken nog een stem te geven, en dat deden ze best goed. Totdat ze na 40 jaar liegen over hoe Nederland de boeren met alles weg laat komen en toch moesten toegeven dat de intensieve veehouderij nogal wat nadelen heeft. En toen kwam de BBB, gewoon puur toeval.

Schout-bij-Nacht-J | 22-02-23 | 11:49

@Peerkeoud | 22-02-23 | 13:09: stront, heel veel stront? Stank ook? dieren als dingen opgestapeld wellicht ook?

zokanhetookja | 22-02-23 | 15:01

Het verval van het CDA is eigenlijk al 50 jaar geleden begonnen.
Altijd hebben ze willen meeregeren. Dan weer met de PvdA en dan weer met de VVD.
En altijd hun eigen standpunten opofferen om mee te mogen regeren.
De ene keer vinden ze dit, en als ze in een andere regering zitten vinden ze dat.
Ze hadden door de jaren ook een hoop kroonprinsen die de partij weer vlot moesten trekken maar die vielen iedere keer door de mand. Bleven dan weer vrouwenmeppers of incompetente nitwits te zijn. Dan hebben ze weer eens "goud in handen" en dan is de voorgestelde nieuwe partijleider iemand zonder aantrekkingskracht die de mensen niet weet te verbinden.
Met als absoluut dieptepunt "bedankt voor uw stem op" Hugo, een man die alleen antipathie oproept.
Het plattelands gedeelte van de achterban kan maar beter op de Boer Burger Belangen stemmen en het gedeelte uit de randstad op de Gristen Unie.
Net zoals arbieders maar beter op de SP kunnen stemmen en de PvdA laten voor wat het is.
Welke regering er ook komt in de toekomst, het CDA zal altijd tweede of derde zijn en nooit zijn verkiezingsplan kunnen uitvoeren.

Osdorpertje | 22-02-23 | 11:42

Altijd vermakelijk en tegelijkertijd nutteloos: de politieke soap rondom poppetjes. Waar ik erg benieuwd naar ben, gewoon als gedachte-experiment: stel FvD daalt tzt naar 3 zetels in de Tweede Kamer, wat zou kunnen als je naar de peilingen kijkt. Wie van Tjerrie’s fluffers valt dan af? Gideon? Hij is de grootste bedreiging, maar veel te populair. Pepijn? Het charisma van een bedorven pak vla, maar tot werkelijk alles bereid voor zijn grote held. Freek dan? Vriend van het eerste uur, maar politiek gezien vrij marginaal. Ik denk dat Freek zichzelf offert, voor het grotere doel.

Komjehiervaker | 22-02-23 | 11:34 | 7

Tjerrie’s fluffers
Een goede analyse van dat zooitje ongeregeld.
En dat terwijl veel mensen niet eens weten wat fluffers zijn/doen.

Osdorpertje | 22-02-23 | 11:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is de natuurlijke gang van zaken. Geboorte, groeien, bloeien, verval, sterven.
Kan iemand alvast uitgenodigd worden voor het componeren van een requiem? Past wel bij het sterven van het CDA.

Schadenfreude | 22-02-23 | 11:32 | 1

Als je een populaire politicus en gouden stemmenkanon als Omtzigt geen plaats gunt in je partij, en je de traditionele achterban voor de trekker gooit, dan weet je het wel: op een uitzondering na zitten mensen louter nog bij het CDA om te parasiteren op de baantjescaroussel.

Zeurders | 22-02-23 | 11:31 | 1

Overmanaged die club. Vast harddisks of ordners vol met businessplannen, adviezen en vergezichten. Helaas zijn de kiezers hiervoor niet benaderd

Nichtsneues | 22-02-23 | 12:19

Toch doet het voorstel voor de human meatgrinder het beter dan verwacht!

Einde van de Domheid | 22-02-23 | 11:31

Tja zo jammer van een ooit redelijke middenpartij (naar 2 kanten werkbaar). Probleem is ontstaan na het benoemen van zo'n dominee-danseres (van 2 april 2011 tot 9 februari 2019 was Ruth.... Peetoom partijvoorzitter van het CDA).Dat meisje zorgde voor steeds slechter CDA-bestuur t/m oplichters op het laatst (internet-stemming Omtzigt). Jammer, maar echte baasjes als Donner etc. hadden slimmere koers moeten varen, is voorbij.

hagelkruis | 22-02-23 | 11:29 | 5

@Red shirt | 22-02-23 | 11:38: Donner is op de achtergrond nog steeds bezig, samen met Sorgdrager.

gato | 22-02-23 | 11:43

@gato | 22-02-23 | 11:43: Ik ben nooit erg onder de indruk geweest van Donner. Nog steeds niet. Het is in mijn ogen een machtspoliticus die hoofdzakelijk zijn eigen agenda dient. Een opportunistische egoïst die zichzelf een pose heeft aangemeten en daarin is gaan geloven. Johan Remkes is ook zo'n type die graag als een eminence grise door het leven gaat. In werkelijkheid is hij middelmatig en hoogst onbetrouwbaar.

Red shirt | 22-02-23 | 13:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat het CDA hoofdzakelijk de kop heeft gekost, is de vervreemding van hun natuurlijke achterban, dat de gemiddelde CDA kiezer rechts was maar de partij leiding links heeft ook niet meegeholpen, zie hier de toekomst van de voormalig conservatieve partij de vvd.

Kruimel | 22-02-23 | 11:26 | 1

Vervreemding van het CDA en vervreemding van onze huidige politiek in het bijzonder. Dit mogen de huidige coalitie partijen zich het sterkst aanrekenen.
Je kunt niet tegen je kiezers liegen of zonder consequenties met laakbare fouten wegkomen.
Van burgers wordt gezegd dat ze dom zijn, wel, politici zijn dom, doofstom en stekeblind. Dit bewijst de coalitie keer op keer.

donkieshot | 22-02-23 | 11:46

Het CDA. Was ook één van die partijen die voorstander waren van een kiesdrempel. Was/waren. Hoor je niks meer over..

hotnot | 22-02-23 | 11:25 | 1

Een drempel van zeg 5% zal de definitieve nekslag worden voor het CDA

Sieg Hein | 22-02-23 | 11:30

Mona en Pieter hebben dat clubje pepermunt zuigers mooi bij de ballen, eens kijken wie ze het laatste duwtje gaat geven.

bakenstuurboord | 22-02-23 | 11:23 | 1

2 katholieken die er zijn uitgewerkt door de dominees

Sieg Hein | 22-02-23 | 11:32

Geen mooier vermaak dan leedvermaak. Ik gun het ze.

* Il Principe * | 22-02-23 | 11:23

"Wopke Hoekstra heeft het charisma van een pak vla. Geen uitstraling, geen authenticiteit, geen vibe''

Nou, dat vond ik toch echt niet toen hij in Rutte III nog MinFin was. Hij nam destijds geen blad voor de mond en las die zuidelijke olijfoliestaten duidelijk de les dat ze maar eens wat meer begrotingsdiscipline moesten betrachten ipv telkens hun hand komen ophouden bij de noordelijke EU lidstaten.

Maar goed, een soort kenmerk van Rutte IV is toch wel dat veel mensen op de verkeerde plek zitten: Hoekstra had gewoon op financiën moeten blijven, en Kaag op BuZa.

Maar het CDA is een aflopende zaak, dat is inderdaad ontegenzeglijk. En nu profileert Wopke zich als een 'havik' mbt dat hele asielcircus en is hij voorstander van het plaatsen van hekken op de landsbuitengrenzen. Daar ben ik ook erg voor, maar voor Wopke en het CDA is dit toch wel een beetje erg ''too little, too late''.

Dr_Johnson | 22-02-23 | 11:22 | 2

Denk dat Wopke een goede minister is, maar geen partijleider. Als partijleider is het toch wel handig als je charisma hebt.

Keutels | 22-02-23 | 11:27

Slechte vergelijking, een pak vla wint met gemak van Wupke.

Zeurders | 22-02-23 | 11:34

Ik heb liever de uitstraling van Hoekstra dan die van Kaag, ook al heeft ze iets charmants daar in het fakkellicht.

Acidstain | 22-02-23 | 11:20 | 3
-weggejorist-
Agent 421 | 22-02-23 | 11:51

@Agent 421 | 22-02-23 | 11:51: Doe toch een beetje normaal man.

Ichneumonidae | 22-02-23 | 12:10

Walging is het eerste wat bij mij opkomt bij ‘Kaag’. Staat ze daar weer als juffrouw Ooievaar in het kwadraat. Zelfs Rutte is minder erg.

Nichtsneues | 22-02-23 | 12:22

CDA, de wethouder was tevens bestuurslid van de plaatselijke RABO bank en zijn collega van de Boerenbond die zat dan ook weer in het bestuur van de Charitas van de Kerk. Waar ze de plaatselijke aannemer tegenkwamen. Ze speelden elkaar baantjes en opdrachten toe. Zo bestuurde het CDA het platteland. Die tijden zijn voorbij. Voorgoed.

Sieg Hein | 22-02-23 | 11:19 | 5

Precies, zo ken ik het CDA van vroeger, sjoemelend als een boerenvariant van de VVD.

Zeurders | 22-02-23 | 11:36

"Als jij meestemt om die schuur van Chef van den Tillaar goedgekeurd te krijgen, mag jij en je vriendjes de nieuwe Rabobank bouwen, én mag Sjaak de nieuwe voorzitter van de foebalclub worden, deal? " Zo ging dat vroeger.

zwellevertje | 22-02-23 | 12:18

@zwellevertje | 22-02-23 | 12:18: goed dan zijn we het eens, dan nu een biertje in café de rode leeuw, het eerste rondje op kosten van de bank.

Sieg Hein | 22-02-23 | 12:37
▼ 2 antwoorden verborgen

dat krijg je als je je eigen achterban in de steek laat en alleen maar beleids mederwerkers op verkiesbare plekken zet

Captain_Dipshit | 22-02-23 | 11:17 | 2

Of raadsleden uit de grote steden.

Keutels | 22-02-23 | 11:19

Viva spin dokters.

Coolcalmcollected | 22-02-23 | 11:20

Lubbers, waar ben je ?

laurentius | 22-02-23 | 11:17 | 1

Mol.

Wijze uit het Oosten | 22-02-23 | 18:38

Het CDA is tegenwoordig Christelijk, noch Democratisch.

Een loos Appèl, dat is alles wat is overgebleven.

Glasgow Argus | 22-02-23 | 11:16

Op zich is het een enorme bevrijding dat de bevolking zich los heeft weten te maken van het beknellende kleinburgerlijkheid en de corruptie van het CDA. Het tragische is dat dezelfde bevolking niet de vooruitgang heeft omarmd maar zich heeft aangesloten bij een rechts-conservatieve partij als de VVD of zich in de luren laat leggen door de populisten. Het kleinburgerlijke huisje-boompje-beestje is naar rechts verschoven maar heeft nog steeds dezelfde spruitjeslucht van de middelmaat.

Red shirt | 22-02-23 | 11:16 | 16

@Red shirt | 22-02-23 | 12:15: Het woord progressief zegt mij niets meer.
Geen idee wat het in deze tijd betekent.

ChalinaRosa | 22-02-23 | 14:14

@Red shirt | 22-02-23 | 12:15: D66 is niet progressief maar destructief (voor de gewone mens) zover ik het kan overzien.

Machoclown | 22-02-23 | 17:41
▼ 13 antwoorden verborgen

CDA heeft zelfmoord gepleegd door arrogantie. Oh wat hadden ze een hekel aan Pieter Omtzigt omdat hij ze liet zien hoe incapabel ze zelf zijn.
Daarom moest hij weg en nu zitten ze terecht met de gebakken peren.

osolemio | 22-02-23 | 11:14 | 5

@TheEgg | 22-02-23 | 11:37: VVD en D66 worden beschermd door de media, CDA veel minder. Big difference.

martymcfly | 22-02-23 | 11:40

@small_town_dude | 22-02-23 | 11:17: Ne, ook dat inderdaad. Ook zij was te capabel en had een eigen mening en als ze ergens in de politiek bang voor zijn is het iemand met een eigen mening.

osolemio | 22-02-23 | 11:56

@TheEgg: Hugeau kan wel wat, namelijk uit zijn nek kletsen en de kluit belazeren.

Zaadstaaf | 22-02-23 | 13:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Het CDA weg? Dat is toch niet te begrijpen, ze hebben met Hugo de jonge en Hoekstra toch de beste ministers ooit in de regering. Hoe Hugo meer plaats maakte in bejaarde tehuizen en hoe hoekstra voorzitter geworden is zijn toch mijlpalen in de geschiedenis.

jan huppeldepup | 22-02-23 | 11:13

Het hele zooitje brusselsteuners gaat er aan.Meest stupide wetjes,regeltjes,en andere probeerseltjes voeren ze klakkeloos uit.Ze willen daar allemaal zo graag naar toe dat ze alles verzieken in ruil voor levenslange-salaris en pensioen.Betaald door u.

van stampij | 22-02-23 | 11:13 | 1

Probeer na een punt of komma eens een spatie, dat leest beter. Dat terzijde natuurlijk. Ze denken inderdaad alleen nog aan carrière maken en dat gaat het makkelijkst door met de stroom mee te roeien.

Peerkeoud | 22-02-23 | 13:31

Hoekstra is veel te druk om zich met het CDA te bemoeien. Bron Elsevier. Heeft gelukkig niet de uitstraling van Kaag incl. de vernederende woorden tegen andersdenkenden. Maar verder weet ik niet wat de man van plan is. Gaat die samenwerken met de Rechtse partijen? Of alleen maar met extreem links plus de linkse VVD.

dijkbewaker | 22-02-23 | 11:13 | 2

Scheelt wel, als je niets zegt kun je ook geen fouten maken.

Keutels | 22-02-23 | 11:18

Weet ie zelf ook niet denk ik.

ChalinaRosa | 22-02-23 | 14:06

Intussen is de ene onzinreligie verruild voor wat andere (seculiere).
Weet eigenlijk niet of we zo blij moeten zijn met de teloorgang van het CDA.

Ichneumonidae | 22-02-23 | 11:11 | 1

Ben ik wel met jou eens.

MargauxGrandCru | 22-02-23 | 11:12

Fossielen in de kast.

Adriel | 22-02-23 | 11:10

Hoekstra was redelijk oké op financiën, maar ondanks die capaciteiten evengoed een slappe flapdrol. Maar het is niet alleen deze slapjanus, het is ook Hugo de Jonge die het CDA al heel lang een corrupte wrange bijsmaak geeft die meer thuishoort bij de VVD en D66 clan. Het CDA is geofferd op de brandstapel van de coalitie en spreekt jongere generaties sowieso nul komma nul aan. Oud roest, rijp voor de schroothoop.

Broadsquire | 22-02-23 | 11:09 | 2

Een typische consultant, doet het beter vanaf de zijlijn.

Zeurders | 22-02-23 | 11:38

Het CDA had goud in handen. Nu niet meer.

Duwbak_Linda | 22-02-23 | 11:08 | 3

Het is meestal niet handig om je achterban te verraden.
Alleen de VVD komt er mee weg.

Nuchternederland | 22-02-23 | 11:10

Goud in handen.
Dat zegt het CDA iedere keer als er een wisseling van de wacht is.
Goud in handen is aan inflatie onderhevig.

Osdorpertje | 22-02-23 | 12:02

Enneüs!

gestoptmetroken | 22-02-23 | 11:07

Woonde vroeger op een 'boeren' dorp. Ze stemde allemaal cda of VVD. Benieuwd wat die nu stemmen, maar VVD of CDA zal het niet zijn.

Schepvogel | 22-02-23 | 11:04 | 5

BBB, kijkende naar de peilingen.

frickY | 22-02-23 | 11:08

@frickY | 22-02-23 | 11:08: Zie wel van die borden in weilanden: Zonder boer geen bier.
Moet veel mensen aanspreken, ook al is het gelul.

Ichneumonidae | 22-02-23 | 11:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Camiel!

dathoujetoch | 22-02-23 | 11:03 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl