MINDER MINDER MINDER. Voor het eerst in meer dan 10 maanden minder STERFTE dan verwacht
En wie denkt er dan aan die arme begrafenisondernemers?
Uitstekend nieuws van het oversterfte-front, waar het al best lekker ging. Ondanks al die miljoenmiljard vaccindoden noteerde het CBS in de laatste week van januari namelijk minder doden dan verwacht. Dat betekent dus niet alleen dat er geen oversterfte was, maar dat het donkerblauwe lijntje voor het eerst sinds week 9 van 2022 onder het iets minder donkerblauwe lijntje is gekomen. Als we nou gewoon met zijn allen afspreken dat er de komende tijd niemand meer doodgaat, dan kunnen al die Facebook-onderzoekers zich gewoon weer richten op de echt belangrijke zaken, zoals de voor- en nadelen van de zomertijd.
Reaguursels
InloggenOversterfte nu naar 0 blijkbaar. Als die trend aanhoudt kan dat doorschieten naar een hele periode van ondersterfte. Dit omdat we nu dus bijna een jaar lang teveel mensen zijn kwijt geraakt. De balans is zoek.
Dat zal toch niet ?
Worden bevroren bejaarden al bij de doden meegerekend of wacht men tot ze gaan ontdooien in de lente?
Dus ik wordt weggejorist omdat ik zeg dat ik het knap vind dat het CBS deze conclusie kan trekken uit voorlopige cijfers
?
ik had notabene al 2 favorietjes
As expected wel een beetje toch? Misschien iets eerder dan verwacht, misschien zachte winter, wie zal het zeggen. Ik wel tenminste, al had het ook zo nog een jaar kunnen duren, en het ging sowieso niet om bedreigende aantallen, het was alleen interessant vanwege het zo haastig ingezette coronavaccin.
Hier een theorie: Als het ergens erg druk wordt in de natuur dan is er sprake van verdringing. De sterkste (degene die het best kan verdringen) duwt de zwakkere aan de kant of zorgt ervoor dat de zwakkere sterft. Een soort automatisch opruimmechanisme. Nou zijn we natuurlijk met best wat mensen op onze postzegel die we Neederland noemen.
Ja, logisch dat het afneemt, of je zou herhaaldelijk dood kunnen gaan.
Na drie keer dood echt dood..
Des te hoger de oversterfte, des te hoger het perspectief op ondersterfte. Andersom geldt dit overigens ook. Waar hebben we het eigenlijk over?
Over sterfte.
Hoe zit het eigenlijk met de diversiteit in de oversterfte? Is daar al onderzoek naar gedaan door Woke NPO?
Toch knap dat iemand die blijkbaar niets van statistiek snapt met zo'n doorwrochte reactie komt.
@Spring Bruissteen | 03-02-23 | 12:22: Doorwrocht. Dat hoor je niet vaak.
Ondersterfte is fataal voor de huizenmarkt.
Maar even zonder dollen.
Ik begrijp nooit zo het nut van het bijhouden van sterfte.
Boven de lijn, erop of eronder.
Afwijken van het gemiddelde.
Ok en dan?
Sterftecrisis? Is dat de volgende crisis?
Wat gaan we eraan doen?
Levertraan, vitamine D, placenta eten?
Over of ondersterfte…. ik kan er niets mee.
Één ding is zéker, je gaat een keer.
Ja, maar als mensen in de buurt van Tata Steel opeens 30 jaar korter lijken te leven, is dat misschien wel een verder onderzoek waard?
Dus ja, we gaan allemaal, maar als er groepen om onduidelijke redenen eerder lijken te gaan, dan is het wel zo fijn als we kunnen uitzoeken waarom én daar iets aan doen. Tenslotte willen we allemaal wel een lang & gezond leven.
Daarom is er sanitair, hebben we veiligheidseisen aan voedsel, medicatie, producten, en voertuigen etc. etc.
@ReyNemaattori | 03-02-23 | 12:29:
Tuurlijk is het nuttig om in een bepaalde regio de oorzaken te ontdekken, maar vooralsnog kijken de “onderzoekers” vooral naar de lijn.
Over of ondersterfte in het algemeen.
Denk niet dat daar iets aan valt te doen.
Verkeersdoden bijvoorbeeld.
Een aantal factoren zorgen ervoor dat er weer meer doden zijn te betreuren.
Lachgas bijvoorbeeld.
Alles bij elkaar worden we ouder.
Er gaat kennelijk toch iets goed.
Mede door de dingen die jij zegt.
Mooi toch?!
Dat gaan wij niet meer halen, het is als de ezel die met een stok een wortel aan een touwtje voorgehangen krijgt.
Er is gewoon heel veel geld in de EU nodig: in Rome en Brussel met name.
Hoewel we een eind gekomen zijn voordat de inflatie eindelijk toesloeg kunnen we nu niet meer alles in Frankfurt bij laten printen. Jammerdebammer voor ons.
@funda | 03-02-23 | 12:26: Je kan ook gewoon zelf sparen voor je pensioen, betekent idd wel minder zuipen, feesten, vakantie, nieuwe tv's etc.
@ReyNemaattori | 03-02-23 | 12:30:
Het ging over de stijgende AOW leeftijd, maar leef vooral hoe jij wilt met je opsomming.
Iedereen mag ook zelf 'sparen' met deze inflatie. Dat betekent inderdaad minder nadenken. See you bij de gaarkeuken.
@funda | 03-02-23 | 12:34:
Ik zou "sparen" iets ruimer opvatten. In ieder geval is mijn vermogen recentelijk substantieel gegroeid met dank aan de aandelenbeurzen.
@Spring Bruissteen | 03-02-23 | 12:39:
Wij begrijpen elkaar denk ik, maar omwisselen naar klassieke betaalmiddelen beschouw ik dan ook niet als sparen (al is het rendement prima). Met de beurs kun je ook aardig scoren, maar het schuift onder je voeten weg tegelijk met de rest van het 'geld'.
En met de digitale euro zijn we helemaal aan de wilde indianen overgeleverd. We gaan het meemaken.
Doorwerken tot je tachtigste en als je eerder doodgaat krijg je een boete.
@Mr_Natural | 03-02-23 | 12:49: Gelijke monniken, gelijke kettingen!
@funda | 03-02-23 | 12:45:
Meemaken gaan we het zeker. Hoewel, ook dat is maar de vraag.
Ik ben niet zo pessimistisch wat dit onderwerp betreft. De doemscenario's zoals die in het Geldblog geschetst worden neem ik sowieso niet serieus.
Even een vraagje.
Weet iemand wanneer de vaccins van 2 jaar geleden goedgekeurd worden,dat zou toch dit jaar zijn?
Het giert hier weliswaar van de deskundologen, maar de RIVM schijnt sinds kort ook een site te hebben.
Mooi, dan gaan de huizenprijzen weer omhoog.
Ik wil de pret niet drukken, het is op zich goed nieuws, maar:
- Het is een eerste schatting en de ondersterfte is vrijwel gelijk aan 0 (ik schat 7 minder sterfgevallen dan verwacht, dat is ruis.)
- In de leeftijdsgroep 80+ was er ondersterfte te zien maar in de leeftijdsgroep 65- nog steeds oversterfte (beide binnen de bandbreedtes, maar toch)
- Het is relatief goed weer geweest (niet erg koud / glad etc.)
Dus dit lijkt inderdaad op goed nieuws maar het zou heel goed een incidentele meevaller kunnen zijn. Het wordt pas echt goed nieuws als we eindelijk dat inhaaleffect gaan zien (over een periode van een paar maanden duidelijke ondersterfte).
Precies, en het getal wat CBS vandaag publiceert is nog onder voorbehoud. Soms komt er zomaar nog 100 bij (of zelfs 400, bijv. in december!). Hoewel er soms ook nog af gaat (typefout? of wordt verdeeld over de weken daarvoor ...? Niet helemaal duidelijk.)
Ik vind de kop van de CBS-update dan ook belachelijk: 11 mnd. onafgebroken oversterfte, 1 week op de mediaan en dan roepen: "geen oversterfte meer".
Wintertijd: sterf!
De hype rond "oversterfte", ik heb de indruk dat het altijd uit dezelfde hoek komt.
Vaccin-critici die hun eigen onderzoek doen.
Van Ivermectine hebben we ook niks meer gehoord, bleek een wassen neus.
Wat iedereen al wist, behalve de FaceBook-geleerden.
Maar de wappies moeten ook af en toe gevoerd, anders gaan ze gekke dingen doen.
Deze info komt toch gewoon van het CBS? Zie geen hype, mss omdat ik geen FB heb.
Ja joh, CBS verzint die cijfers om de wappies tevreden te houden?
Ik geloof wel dat er iets aan de hand is. Ik denk niet dat het iets met de vaccins te maken heeft. Ik ga het niet opnemen voor de wappies want die zijn om het netjes te zeggen niet intelligent genoeg om te snappen dat er meerdere vaccins zijn en dat ze niet allemaal mRNA vaccins zijn of gemaakt door Pfizer. Volgens mij was Rusland nog sneller met een vaccin eigenlijk. Spoetnik noemde Poetin het dacht ik. Geen idee of dat werkt trouwens maar de Chinezen hadden er ook eentje zelf gemaakt en dat was ook geen mRNA technologie. Maar wat je ook denkt. De realiteit is wel dat er nogal wat mensen ziek thuis zitten met meer klachten dan een luchtwegeninfectie.
@Ndranghitiari | 03-02-23 | 12:11: En tegen dat soort infecties is er nog nooit een afdoende werkend vaccin geweest.. zie alle griepprikken in het verleden.. het is als een fles in een weiland.. op een dag poept de vogel er precies in.. eureka het werkt.
@ReyNemaattori | 03-02-23 | 12:39:
Er is geen enkele aanwijzing dat ivermectine heeft gewerkt. Die website is allesbehalve objectief.
Kritisch nadenken betekent niet wat jij denkt dat het betekent,
“Als we nou gewoon met zijn allen afspreken dat er de komende tijd niemand meer doodgaat, dan kunnen al die Facebook-onderzoekers zich gewoon weer richten op de echt belangrijke zaken, zoals de voor- en nadelen van de zomertijd.”
Deal! Volgende maand is het weer zover, de klok 1 uur vooruit.l, ‘s ochtends brak uit je bed. Kunnen we hem niet gewoon laten staan?
Niet doorgaan? Je weet toch dat doodgaan een bijwerking is van leven?
@Fark Mutte | 03-02-23 | 11:47: niet doorgaan —> niet dood gaan.
En er wordt al jaren belooft, over een paar jaar stoppen we met de klok verzetten, echt waar.....
Maar om de een of andere manier komen we er op Europees niveau niet uit .
Oh wbt de oversterfte, misschien is de categorie " gaat er bijna aan" wel gewoon op , na maanden oversterfte.
Gisteren las ik dat er in ons land de hoogste cijfers voor kanker zijn van de hele EU.
Verder niemand daar over gehoord.
Wel hoor. Het Trimbos instituut. Komt door alcohol.
@Piet Karbiet | 03-02-23 | 11:54: tijd voor een alcoholvrije generatie, immers alles is maakbaar!
@Crest of Waves | 03-02-23 | 12:19:
Mensen kunnen ook zelf beslissen ... oh, mijn excuses voor deze ongevoelige reactie
@funda | 03-02-23 | 12:30: getver wat een vieze liberale mening.
@Crest of Waves | 03-02-23 | 12:39: Scusi.
Minder oversterfte? Dan halen we de klimaatdoelen nooit.
Dit is toch logisch, na een stijging komt een daling. Snap al die commotie niet, sterven hoort bij het leven en in de ene periode kan het wat meer zijn dan anders. Kan allerlei oorzaken hebben... griep schijnt ook weer te heersen en deze zorgt ook vaak voor een laatste duwtje naar de verkeerde kant bij de zwakkeren onder ons qua gezondheid.
“Kan allerlei oorzaken hebben”. Als er gedurende langere tijd veel meer mensen dan gebruikelijk dood gaan, dan is het misschien wel een idee om eens te onderzoeken waardoor dat komt in plaats van er over te speculeren. Want we weten het namelijk niet. Griep / Corona zijn in elk geval wel al uitgesloten als enige verklaring.
Dat is dus het onlogische waar Omzigt vragen over stelde. Na de eerste en tweede golf was er dus geen daling maar een piek,
Na een stijging komt een daling, inderdaad, na oversterfte zou een periode van ondersterfte moeten volgen. Maar de oversterfte loopt al van maart vorig jaar t/m nu. En er is al maanden geen corona-golf meer. En we hadden al 2 jaar van oversterfte achter de rug. Dus het had veel eerder op z'n minst tussen die "marges van verwachting" moeten blijven hangen. Hoe je het ook draait of keert, dat blijft vreemd.
Ik begrijp helemaal niets van dit soort grafiekjes. Niet om lullig te doen maar als er meer dan verwacht veel bejaarden overlijden dan is dat in mijn ogen geen ramp. Sorry naar de nabestaanden maar de enige zekerheid van het leven is belasting en de dood. Aan de andere kant, als er meer dan verwacht jongeren of kinderen overlijden dan is dat wel eventjes schrikken. Waarom deelt het CBS dit soort dingen niet op in leeftijdsgroep? Ik snap daar niets van. Voor cijferneukers die het allemaal beter zouden moeten weten leggen ze het in mijn ogen slecht uit hoor.
"Waarom deelt het CBS dit soort dingen niet op in leeftijdsgroep?"
Hoe weet je dat ze dat niet? Heb je al gezocht? Ik weet eigenlijk bijna zeker van niet. Want je kan het vinden als je een beetje je best doet. En dat is nu precies het probleem..
@omanders | 03-02-23 | 11:38:
Misschien denk je dat ik dom ben. Maar dat is niet zo. Ik vind 0-65 een nogal breed begrip. Als kinderen < 16 dood neer vallen en jongvolwassen < 25 dood neer vallen dan vind ik dat een stuk meer zorgwekkend dan dat het gros 50 of 60 > is. Misschien ben ik de enigste dan.
@DeEnigeWaarheid | 03-02-23 | 11:46:
*enige
@DeEnigeWaarheid | 03-02-23 | 11:46:
Dus wil je graag die break down in leeftijd zien. En toen? Wat heb je gedaan om dat op te zoeken?
@omanders | 03-02-23 | 12:53:
Je gedraagt je namelijk alsof je het graag zou willen weten. Maar dat is niet zo want na een minuutje googlen kan je erachter komen dat het CBS die cijfers gewoon online zet.
www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/70895...
Het zijn juist de jongeren
Ouderen ook maar meer de jongeren
Paar dagen geleden nog 30 jarige collega van mijn dochter,hersenbloeding en weg
En er circuleert een filmpje van Pfizer ceo waarin hij zegt opzettelijk namens Pfizer mensen ziek te maken
En wappie ach.... wil elk nieuws zien he
Van een kant en alles verbieden en klakkeloos rest achter na is schaapjes mentaliteit
@Therrie | 03-02-23 | 13:01: vooral vleesetende bacterie rukt op
Streptokokken die erg aggresief zijn en vaak niet reageren op antibiotica
Dit wisten we al poosje dat bacterien immuun gingen worden voor antibiotica
@Therrie | 03-02-23 | 13:01:
Geen van de punten klopt.
@DeEnigeWaarheid | 03-02-23 | 11:46: Eens. Uitgesplitste data zal wel bekend zijn, maar wordt niet gepubliceerd in deze updates. Voor Engeland, Israel, VS zijn daar wel cijfers over te vinden. Ook over ziekte, bv. Schotland aantal hart/vaat-problemen in groep 15-44 jr. opvallende stijging over 2021 tot in 2022.
RIVM noteerde af en toe wel "verhoging" (geen getallen) in kleinere leeftijdsgroepen van 10 jr: 0-5, 5-14 enz.
“Echte mensen die al heel snel in de hoek 'nepnieuwsers' werden gedrukt omdat er aan de ene kant inderdaad een enorme hoop drek aan nepnieuws over de vaccins is (en wordt) verspreid, maar er daardoor aan de andere kant ook een gevaarlijke neiging is ontstaan om iedere klacht van iedere gevaccineerde terzijde te schuiven.“
Kijk maar eens op bijwerkingencentrum Lareb, behoorlijk wat meldingen.
Nu nog even alle data aan Omtzigt geven en een 5e klasser VWO kan iedereen laten zien dat er 2 lijntjes in een grafiek exact identiek te tekenen zijn. Iets met oorzaak en gevolg.
En welke twee zijn dat dan?
@omanders | 03-02-23 | 11:40: Vraag het aan een 5 VWO'er. Hagelkruis heeft LTS zwakstroom gedaan.
Verwachte sterftecijfers wat naar boven bijstellen en het probleem van het afgelopen jaar is weg! Kan.
Ho ho, het is geen stikstofprobleem wat we met nieuwe berekeningen kunnen oplossen!
Bijstellen verwachting is oplossen: Aldus ook wat mensen voor mij.
@Hans Kwalzan | 03-02-23 | 11:29: Nee, oversterfte zorgt ook nog voor extra uitstoot bij crematoria en bodemvervuiling.
Kud, AOW leeftijd nu naar 83 en 3 maanden?
Alleen voor gevaccineerden, want die hebben een hogere levensverwachting, zeggen ze zelf.
@president osama | 03-02-23 | 12:50: Dan dubbel qudt.
@Fark Mutte | 03-02-23 | 13:00: Kom op, je doet het voor de ander, toch?
Een crematorium medewerker met een burn out. Dat moet je niet willen.
Dan zit je in zak en as.
@small_town_dude | 03-02-23 | 11:26: Met een lijk in de kast.
Medewerkers met een grafstemming moet je sowieso niet op een crematorium willen hebben.
Dan slaat de sfeer dood.
@Hans Kwalzan | 03-02-23 | 11:31: Tja, maar de schoorsteen moet wel blijven roken.
Beter een burnout dan stoflongen. *duit in zakje*
@small_town_dude | 03-02-23 | 11:36: ik brand m'n vingers niet aan dit soort woordgrapjes. Seth Gaaikema draait zich om in z'n graf...
chatGPT is erg slecht met woordgrapjes:
"Waarom was het crematorium zo moe? Omdat het altijd aan het verbranden was en uiteindelijk een burn-out kreeg!"
"Waarom kreeg de crematorium-medewerker een burn-out? Omdat hij altijd het vuur aan de schenen moest leggen!"
Enzovoort
@Beste_Landgenoten | 03-02-23 | 11:51: chatGPT zou ik niet serieus nemen twitter.com/LeighWolf/status/16207449...
@Hans Kwalzan | 03-02-23 | 11:41: Goed, zand erover.
Nee, iets anders...
coronadashboard.rijksoverheid.nl/land...
Dat is eigenlijk al van voor de eerste herhaalprikken en boostershotes bekend.
Maar er was misschien niet genoeg berichtgeving tijdens die eerste coronagolven.
@funda | 03-02-23 | 11:42: mijn sarcasme was te subtiel denk ik.
het vaccin werd in een paar dagen door het lichaam afgebroken. de extra weerstand was toen door de T-cellen overgenomen. Moeilijk hè.
@small_town_dude | 03-02-23 | 11:44: Dat vermoed ik, zo teruglezend, ook wel terwijl mijn ironieradar redelijk goed afgesteld staat.
Jeetje, met welke grote afname ZOU dat toch kunnen correleren?
coronadashboard.rijksoverheid.nl/land...
Het meest geestige aan dit soort statistiek is het feit dat de uitkomst overwegend wordt gekoppeld door de waan van de dag. Wordt in de oversterfte bijvoorbeeld ook meegewogen dat er toename is op het vlak van depressie, ondervoeding, stress, leefklimaat, etc?
Zoals ooit een oud-collega tegen mij zei begin jaren '90: Er zijn leugens, grote leugens en statistieken.
Oftewel: Wees voorzichtig met het koppelen van sluitende conclusies. Er worden altijd meespelende factoren gemist.
Het ligt niet aan de statistiek inderdaad, data is empirisch bepaald. Het is zoals zo vaak het onvermogen van mensen om conclusies te trekken uit de data
Die is van Mark Twain
"minder dan verwacht"... Volgens wie verwacht? Als men de verwachting dus aanpast, speel je ook automatisch met de "meer/minder dan verwacht". Het zegt dus vrijwel helemaal niets.
Klopt en daar komt bij dat het aantal overledenen in week 4 voorlopige cijfers zijn op basis van een inschatting zoals duidelijk als disclaimer staat vermeld in de grafiek. Het wordt echter gebracht als een voldongen feit en dat is het dus niet.
@-veggiejurist- | 03-02-23 | 11:20:
Onzin. CBS geeft duidelijk aan dat het een schatting is. Het beeld is echter duidelijk, ook zonder de exacte cijfers.
@Spring Bruissteen | 03-02-23 | 11:25: Ik doel op het geschreven artikel, de grafiek geeft duidelijk aan dat het een schatting is. Zonder exacte cijfers kan je nooit een duidelijk beeld hebben.
@-veggiejurist- | 03-02-23 | 11:31:
Wederom onzin. Wel eens van exitpolls gehoord? Die geven een vrij duidelijk beeld van de verkiezingsuitslag, ook al zijn er nog geen exacte cijfers.
@-veggiejurist- | 03-02-23 | 11:31:
"Zonder exacte cijfers kan je nooit een duidelijk beeld hebben".
Gelukkig lieten wappies als Newton, Pasteur en Einstein zich daar niet door afschrikken.
Maar toen konden er natuurlijk ook nog geen GS-tegels gelezen worden.
@Spring Bruissteen | 03-02-23 | 11:35: Haha, exitpolls. Nou, die zaten er in het recente verleden nog flink naast.
@funda | 03-02-23 | 11:45: Die hadden dan ook theorieën, de relativiteitstheorie van Einstein is tot op vandaag nog niet bewezen.
@-veggiejurist- | 03-02-23 | 12:15: Nee, die hadden niets, zelfs geen theorie die ze zelf nog moesten opstellen.
Snap je? Enfin.
@-veggiejurist- | 03-02-23 | 12:12:
Vertel...
@Spring Bruissteen | 03-02-23 | 12:30:
www.ewmagazine.nl/nederland/achtergro...
@-veggiejurist- | 03-02-23 | 12:42:
Leuk. Neemt niet weg dat de trend klopte. Zo zal de oversterfte ook niet ineens toch blijken te pieken als de definitieve cijfers bekend zijn. Dat is nou precies waar het om draait in statistiek, een trend, een patroon vaststellen.
@-veggiejurist- | 03-02-23 | 12:15: Ehm, fout. Die is al lang bewezen. Had het nou maar over Newton gehad. Want dat was een alchemist, en die zat er dus net zo vaak naast als goed.
Sterven is ook zo 2022.
Gewoon niet aan beginnen.
Het gaat tegenwoordig alleen nog maar over de dood gaan en de apocalypse.
En kattenfilmpjes. En tiktokdansjes.
Statistisch is het mean-reversal.
In de praktijk betekent het dat het oude hout op is.
De jonge droge twijgjes branden toch het eerst en het best.
Nou, we doen ons best, blijven adem halen om te blijven leven. Meer kunnen we toch niet? ;D
Maar wel fijn dat er geen extra oversterfte meer is.
Laat onverlet dat ik met Omtzigt wel altijd nog wil weten waarom precies die oversterfte eind 2e halfjaar 2022 nog zo hoog was en ergens in 2021 (uit mijn hoofd). Cijfers en snel wat, we zijn niet achterlijk!
Oversterfte, ondersterfte. Oorlogsslachtoffers in Oekraine, is dat nu oversterfte?
Ja, heel erg verklaarbaar ook helaas. Erg genoeg.
Mensen zijn gewoon veel inhaalfeestjes gaan doen na corona, teveel drank, te weinig gewend. Volgens Lubach sterft dan al 5%. Doe ik nog mee voor de wappie-award?
Wacht maar tot september, want "in de herfst zijn de bejaarden op hun sterfst." (drs. P)
Een warme zomer is nog slechter voor bejaarden.
Ik ben niet doodgegaan.
Graag gedaan.
zolang de inwoneraantallen nog stijgen is er niks aan de hand. Toch...?
Begrafenisondernemers waren er blij mee. Drie drukke jaren. En nog genoeg aanwas om straks weer te vervoeren.
Leuk, weer eens een wappie-topic.
Ja, met Joris op het vinkentouw erbij.
REAGEER OOK