VS stuurt o.a. eerste 100 Strykers naar Oekraïne, ook andere landen doneren ongekende pakketten
Een van onze favouriete MilLingo's: Stryker Brigade Combat Teams
Bovenstaand een prachtig filmpje over hoe de VS z'n Stryker Brigade Combat Teams organiseert op maximale mobiliteit en inzetbaarheid. De M1126 Stryker is een zeer modulair pantservoertuig dat zowel als infanterietransport voor 9 man, (zwaar) wapenplatform, ambulance en 'Nuclear Biological Recon Vehicle' kan dienen. Onze favoriet is overigens de Stryker Mobile Gun System met z'n heerlijke 105mm, maar ons wordt nooit iets gevraagd.
Een Stryker Brigade bestaat uit 300 Strykers en 4500 soldaten. Oekraïne krijgt nu als onderdeel van een gigantisch Amerikaans steunpakket t.w.v. $2,6 miljard met 100 voertuigen dus 1/3 Stryker Brigade en daarbij nog eens minstens 50 extra Bradley Fighting Vehicles.
En het is niet alleen de VS. De gehele NAVO lijkt zich te roeren in reactie op de eerste Russische voorwaartse bewegingen in maanden rond Bakhmut.
Zweden stuurt een pakket t.w.v. $419 miljoen inclusief minstens 50 van hun eigen Bradley-achtige Combat Vehicle 90's en een ongenoemd aantal Archer Artillery Systems. Estland stuurt een pakket van $113 miljoen waaronder "dozens of 155 mm and 122 mm howitzers and military trucks and thousands of shells to use with them, as well as more than 100 Carl-Gustaf anti-tank recoilless rifles and more than 1,000 rounds of ammunition." Denemarken zegt zojuist toe *al* hun 19 CEASAR-artillerie-systemen te doneren.
Polen zegt desnoods hun Duitse Leopard 2's zonder Duitse instemming naar Oekraïne te sturen. Frankrijk overweegt na hun Wanks [Wheeled tanks, red.] nu ook openlijk hun eigen zelfgebouwde Leclerc tanks te sturen "in a bid to provide Berlin with a joint framework for tank shipments." Duitsland wacht vooral totdat de VS hun M1 Abrams-tanks sturen. En dat alles nadat Engeland hun levering van 14 Challenger 2 tanks al in werking heeft gezet.
Kortom, het eerste beetje Russische momentum sinds 8 september blijft bepaald niet onbeantwoord door het Westen.
Ferme taal van alle NAVO-bewindslieden (ze zeggen dit, gecoördineerd, allemaal)
Social
Ja dit dus
Social
Social
Reaguursels
InloggenSja, Poetin got what he bargained for. En wij remmen niet als eerste. Als we de BNP's en productiecapaciteit van "ons" met die van Poetin en zijn darkroombuddies vergelijken had hij de oorlog al voor de 25-02-2022 verloren maar ja, malle dictators he...
Serieus, denkt hij nou echt dat de alliantie nu nog uberhaupt kan stoppen? Dan leiden zo ongeveer 2 dozijn landen, verenigd het de machtigste economische en militaire bondgenootschap ter wereld collectief massaal gezichtsverlies.
Not gonna happen, Vlad.
Ohhw en die kok waar u zo minderwaardig over doet heeft hoogst waarschijnlijk meer ellende gezien dan u achter uw pctje.
Sorry was voor fie oorlogs hitser @a-t
Als leunstoelgeneraal, voormalig viroloog, zeg ik, een doorstoot mit Panzer naar de zee van Azov snijdt de Russen in de Krim en bij Kherson af. Dat alleen al is een Russische nederlaag. Van daaruit richting oost en west uitbreiden, Marioepol veroveren en dan richting Russische grens. Und dann. Maar eens stoppen om te onderhandelen.
@Kruimel | 19-01-23 | 23:45:
Ook als niet voormalig soldaat weet ik wat oorlog betekent. Je hoeft je er niet op te laten voorstaan dat je ooit een geweer in je handen hebt gehad. Ben je ooit in gevecht geweest, of was je kok in het kamp? Heb je echt recht van spreken of zoek je een aanleiding om iedereen die iets vindt of denkt over deze oorlog even op de plaats te zetten?
Alsof je er alleen iets van kunt vinden, als je niet vecht. Je kan ook niets doen aan deze strijd, maar lekker afwachten tot Rusland zijn politiek met andere middelen voortzet. Of het overlaten aan ex koks die toevallig in kamp Holland ooit een ei hebben gebakken.
Je hoeft geen geleerde te zijn om te zien welke scenario’s dit gaat opleveren:
- of Oekraïne mikt de Rus zijn land uit
- of het lukt niet en het Westen zal zelf troepen moeten sturen om te voorkomen dat Oekraïne ‘valt’
In beide gevallen zal het de totale oorlog opleveren, omdat Rusland geen nederlaag kan erkennen. Enige hoop is regime change in Rusland en de-hersenspoeling van de gemiddelde Rus. Wordt daar al aan gewerkt? Dit houdt niet op, niet vanzelf.
Hangs there from off.
Wat je als overwinning definieert.
Volgens mij wint Oekraïne al wanneer ze terug naar de uitgangspositie gedwongen worden. Dat is haalbaar met een redelijk korte maar massale inzet.
@Beste_Landgenoten | 19-01-23 | 23:23:
Maar wie stopt Oekraïne als ze bij de 2014 Krim en Donbas/Loehansk ‘grenzen’ staan en door kunnen stoten?
Oh dat gaat de VS wel doen. Maar ook dat zou juist goed zijn. Dan kan Zelenski aan zijn volk zeggen ik wilde wel, maar moest stoppen om niet onze internationale steun te verliezen. Dan is zijn politieke toekomst verzekerd.
@Beste_Landgenoten | 19-01-23 | 23:38: uhhh. Dat is een erg moeilijke aardappel om te slikken. En het kost Zelensky juist veel krediet als hij dat doet. Maar ja, hij heeft dat krediet nu wel.
Hup Oekraïne! Desnoods doe ik gewoon nog een trui aan!
Geen woord over oordoppen , thermo kleding , struik kant en klare maaltijden in blik , 10 paar sokken , waterdichte kisten.
En jodiumtabletten, veel jodiumtabletten.
En wat dachten jullie van taart? Als we nou eens met z'n allen flink taarten gaan bakken à la Heel Holland bakt en die taarten stiekem Rusland binnensmokkelen. Ik lees namelijk in een andere tegel dat taart net zo schadelijk is als meeroken. Koekje van eigen deeg zeg maar.
En in de taart voor Navalny bakken we een vijl mee.
Wodka lijkt mij beter, die van 90% maakt alles schoon, ook de binnenkant van je schedel.
Wie hoopt op vrede, bereidt zich voor op oorlog.
Dit is ook wel een interessante ontwikkeling.
De kans is groot dat Oekraïne binnenkort als eerste land ter wereld een gloednieuw type precisiebom mag inzetten tegen het Russische leger in het land. De zogenaamde ‘GLSDB’-bommen kunnen volgens experts een even grote impact op het slagveld vormen als de Himars-raketten dat vorig jaar al hadden.
"The GLSDB would be a compromise giving them a range of some 150 kilometers (94 miles) using a M26 rocket engine and an SDB. Both the SDB and the M26 are common in the US arsenal. It could be delivered by early 2023 using surplus bombs from the conflict in Afghanistan. Each would cost US$40,000. The price per unit for ATACMS is estimated to be well over $1M."
@Ndranghitiari | 19-01-23 | 20:46: Een koopje dus.
The poor man's Himars. Denk dat we meer van dit soort improvisaties gaan zien. Één ding is heel duidelijk geworden, dat autonome GPS gestuurde wapens heel (kosten) effectief zijn gebleken. Tanks daarentegen niet. Duur, gemakkelijk uit te schakelen met een raket, een rijdende doodskist.
David tegen Goliat. Wat een heldenverhaal.
Heb wel een idee van de gewenste eind situatie. Namelijk de grenzen van 2014. Waarom?
Dan heeft Oekraïne Rusland militair verslagen, naar een positie die het had voor dit begon. Dan heeft Rusland iets gewonnen, namelijk de dan "officiële" erkenning van de Krim en stukken Donbass. Poetin kan dit als winnaar verkopen aan zijn volk, hij vocht tenslotte tegen "de gehele NAVO" en kwam toch met iets thuis.
Oekraïne heeft dan bereikt dat het Rusland terug in het hok heeft gekregen en weet zich verzekerd van westerse steun. Poetin zal niet vlug weer een avontuur aangaan.
Dit is de volgens mij beste eind situatie, maar daarvoor is het wel noodzakelijk dat de Russen een zwaar pak slaag krijgen dit voorjaar en daarom dus haast met die wapens.
Het alternatief, een verslagen westen en angstige NAVO, een vernietigd Oekraïne is een garantie voor meer ellende en nieuwe avonturen.
Als het zo afloopt, is het eigenlijk nog veel te goed afgelopen voor Rusland, maar op een gegeven moment zal het misschien zo gaan eindigen.
Hopelijk gaat Poetin daarna gauw dood, en komt er wellicht een iets minder grote hufter op de troon in Rusland.
In ieder geval moeten de Russen zo op hun donder krijgen, dat ze de eerste decennia hun wonden moeten likken, en zich koest houden.
Het zal wel even duren voor Putin weer aan het bier zit met Willem-Alexander, in ieder geval.
Okay Rob. Denk zelf dat Rusland helemaal niets moet winnen maar gebied moet afstaan in ruil voor vrede.
@sioux_ | 19-01-23 | 20:18: Hahahaha! Daar kunnen we wel veilig van uitgaan ja1
Mag ik dit een buitengewoon degelijk eerste inzet vinden om ergens in Zwitserland of Oostenrijk, desnoods Israël, elkaar aan een tafel te ontmoeten in een poging de waanzin te beteugelen en het menselijke beleven en beslommering te reduceren tot het dagelijkse bestaan.
Jawel, Rusland mag feitelijk niet teveel vooruitgang boeken op het terrein. Oekraïne dient stand te houden.
Een basis voor een verstandige overeenkomst.
Nu Brussel nog.
@KeesBruin | 19-01-23 | 20:16:
Gaat niet zo snel gebeuren. Een grootmacht in verval is een gevaarlijk iets.
En het valt te vrezen dat, ondanks alle woorden alhier, dat als Poetin verdwijnt of verwijderd wordt dat we ons dan pas echt zorgen moeten maken.
@Ndranghitiari | 19-01-23 | 20:47:
Humor kan ons redden.
@reservebelgië | 19-01-23 | 21:42: Hahaha, je bent heel kritisch op Brussel, maar Putin geloof je op zijn blauwe ogen. Wat ben je toch ook naïef.....
Grenzen van 2014 lijkt me idd het doel. Maar daarvoor moet rusland eerst met de neus op de feiten gedrukt worden een nederlaag tegemoet zien. Dus schiet nou eens op met die leo's!!
Dit zeg ik al tijden lol.
Hear Hear
Voor een deel kan ik er wel mee leven als de Krim Russisch blijft. Het was van Rusland (nadat ze daar de Tartaren hadden uitgemoord) maar is door Chroesjtsjov in 54 aan zijn geboorteland geschonken. Had ‘ie dus beter niet kunnen doen.
Ik lees niets meer over die A10’s die de VS had beloofd.
Niet beloofd .. De Oeki's hebben geen lucht overwicht zoals de USAF dit wel zou hebben.
Okay Joost.
Knap hoor, van regionaal conflict naar internationaal conflict, goed geacteerd!.
Jouw vriend Putin is hier de enige schuldige.
Wat denk je dat er gebeurt indien Oekraïne wordt overlopen, of al was overlopen.
De paranoïa Russen (Zie de recentste toespraak afkomstig van die Lavrov), stoppen niet. Ze willen Polen, de Baltische Staten, en Finland, het liefst innemen. Dit betreft het voormalige Russische Keizerrijk. Wij zijn 'het Westen', die zich niet laten afpersen door een stel doorgedraaide gangsters ..
Dank voor uw persoonlijke suggestie, echter ik heb geen vrienden dus deze vlieger gaat niet op.
‘het liefst..’ betreft wederom een hypothese, indien ik in de toekomst kon kijken had ik hier iets zinnigs over kunnen zegen, in dit geval dus niet.
Al met al weer twee pogingen mensen te framen of woorden in de mond te leggen, ik vind daar iets van: ‘Anonimiteit is geen excuus voor domheid’.
@Unsinkable-Sam | 19-01-23 | 21:10: enkeltje moskou boeken misschien?
@Unsinkable-Sam | 19-01-23 | 21:10: Je praat tegen jezelf?
@Unsinkable-Sam | 19-01-23 | 21:10: Psst .. In een officieel essay afkomstig van de hand van Putin wordt dit doel omschreven. Verplicht leesvoer, voor de Russissche soldaat.
Toch, als je even terugkijkt is het best knap gespeeld door het Westen (onder leiding van Biden). Escalatie is voorkomen en stap voor stap zijn we inmiddels zo ver dat er zware tanks naar Oekraïne gaan. Nog even en er komt daadwerkelijk een no fly zone. Hopelijk is het allemaal op tijd voor de mensen aan het front.
Achteraf gezien had het allemaal wel wat sneller gekund. Dan waren de Russen eerder teruggeslagen, en waren er minder Oekraïense slachtoffers gevallen.
@Après toi | 19-01-23 | 19:46: dat is achteraf erg makkelijk te zeggen. Destijds was de angst op escalatie groot, we wisten nog niet half hoe pauperig Poetin er voor stond.
@Komjehiervaker | 19-01-23 | 21:18: De laatste maanden had natuurlijk steviger moeten worden doorgepakt.
En nu nog mensen die ermee overweg kunnen..
Prachtig, heldere taal, maar hoe snel is al dat toegezegde geleverd en hoe snel kunnen de Oekraïnse soldaten ermee werken?
Ik vroeg me ook al af. Waar haalt Oekraïne er 1000 nieuwe bestuurders bij van zware militaire voertuigen en nog een paar duizend specialisten zoals loaders, gunners, comms, monteurs etc?
@sioux_ | 19-01-23 | 20:23:
Straks nog een huurleger? Geen idee of ze nog zoveel geschikte mannen hebben.
Een boel naïeve reacties in de panelen, van mensen die denken dat er met Putin valt te onderhandelen. Putler gaat voor de totale vernietiging van Oekraïne, van de Oekraïense cultuur en van het Oekraïense volk. Dat is al vanaf dag 1 van de oorlog duidelijk. Hij bombardeert ziekenhuizen, scholen, kerken, woonwijken en bejaardenhuizen. Vrouwen worden verkracht, kritische burgers geëxecuteerd, en kinderen ontvoerd. En dan lees ik opvattingen dat 'het niet onze oorlog is', en dat 'Zelensky ook niet te vertrouwen is'. Wat een onnozelheid en lafheid.
Nederlanders zijn een laf volkje.
@panthoseen | 19-01-23 | 19:37: Ja, ik schrik er iedere keer weer van.
Jep, de nederlandse volksaard. Zie wo2. Na 5 dagen al gecapituleerd. En toe snel onze joden uitgeleverd.
@panthoseen | 19-01-23 | 19:45: Ja, want het leven in Nederland moest wel doorgaan, en sommige Duitse soldaten waren best wel vriendelijk.
Ze liepen hier ook achter de Messias Baudet aan. Soms geloof je in de verkeerde.
Goed verwoord.
@Après toi | 19-01-23 | 19:41: IN '35 gingen er nog Nederlanders in Spanje met de communisten meevechten tegen de nazi\s/ fascisten. Wat let u om naar Oekraine af te reizen?
@UpdateAvailable | 19-01-23 | 20:12: Goed idee, dan gaan we samen.
er gaat een flexbus naar oekraine voor je, kan morgen al. held.
@Ir. Wilhelmus | 19-01-23 | 20:19: Jouw vriend Putin krijgt dan een flink pak slaag.
@Après toi | 19-01-23 | 20:22: ok, geef m ook maar een pak slaag namens mij. Doei.
Wat is er nodig om van Westerse sneeuwvlokjes geharde strijders te maken zoals de Oekraïners, en zien we al signalen dat mogelijk gewenste ontwikkelingen in gang gezet zijn? Het voelt soms alsof we zachtjes een WO3 ingemasseerd -dirigeerd worden.
We hebben jou toch?
Oekraïners zijn nog nationalistisch en hebben een monoculturele samenleving. Dat schept een band en motivatie. Dat heeft de linkse kerk in het verleden en de woke gekte in het heden er wel uitgeramd bij de Nederlanders. Want nazisme fascisme racisme en meer van dat soort ismes. Dus ik laat de verdediging van NL tzt ook maar over aan de inclusie en multiculti legers onder leiding van zo’n sjoerdsma cs.
@borgmonster | 19-01-23 | 21:45: Ben jij net zo'n Rusland-fan als Wappie?
In de Baltische staten is men wel klaar met Duitsland.
Vanaf dag een van dit conflict heeft men moeten smeken om wapens te mogen leveren aan Oekraïne.
Daarom worden nu wapensystemen in Amerika en Zuid Korea gekocht.
Er sneuvelen aan beide zijde teveel mensen maar de politiek is enorm traag.
Het speelt de russen alleen maar in de kaart, en maakt de uitkomst ongewis.
Het leven gaat hier gewoon door aan de Russische grens.
Als die leveringen ook echt plaatsvinden is er geen weg meer terug voor het westen. Een verlies valt niet meer te verkopen.
Beschouw het als schansspringen op nieuwjaar. De skies staan bijna in lijn. Eenmaal het poortje open is er maar 1 weg.
De helling zal nog gaan. Maar dan komt onvermijdelijk de afsprong.
Voor de landing worden door de jury punten gegeven.
Gelukkig maar. Die Putin moet kapot, zoals Hitler dat een aantal tientallen jaren geleden.
Een klein probleempje is dat voor Ploertin een verlies ook niet te verkopen is...
De Duitsers dachten het oh zooo mooi voormekaar te hebben met hun "Energiewende": de hele wereld eens laten zien dat een moderne industriële welvaartstaat het voor mekaar krijgt een hoogwaardige industrie en de hele samenleving laten draaien op groene hernieuwbare CO2-neutrale energie.
Jammer al in de jaren 0 bleek dat dit a:) peperduur, b:) leveringsonzeker c:9 schaarse - energie bleek te zijn. Dan ook nog je kerncentrales koste wat kost dichtgooien en voilá, je hebt je helemaal in het Putin-pak genaaid.
Want de moffen morden dat de stroomrekening wel erg duur werd vergeleken met..., en dus dachten ze mooi met gas uit Rusland de transitie te kunnen dempen als een zachte landing.
En stilletjes willen ze dat nog steeds. Dat die oorlog snel afgelopen is en het gas uit Rusland weer gaat stromen. Voordat het te laat is. Voordat alle industrie vertrokken is. Voordat bv. de Saoedi´s hun eigen BASF hebben opgebouwd. Voordat de Bund (Bund Umwelt- und Naturschutz Deutschland, welteverstaan) het erdoor krijgt dat de vergunning voor de LNG-terminal als onrechtmatig ingetrokken krijgt (wat die vergunning ook is).
Totaal moreel failliet, die Groenen en de SPD, die "Klimaschutz" belangrijker vinden dan mensenlevens.
De arrogantie van de mof moet je direct in de kiem smoren maar ik vrees dat het te laat is. Merkel heeft al onherstelbare verwoestingen aangericht en veel bloed aan haar handen.
“Duitsers willen stiekum dat het goedkope Russische gas zo snel mogelijk weer gaat stromen “? Nou dat kunnen we toch simpel voorkomen door stiekem nord stream I en II op te blazen? Eenvoudig uit te voeren plan. Beste lokatie lijkt me bij het zuidelijkste puntje van Zweden. Maar wel snel zijn anders is iemand je voor. Ohh wacht…
@HD50 | 19-01-23 | 20:50: Raar om Merkel met die twee anderen te vergelijken.
Ook maar een vliegtuiglading aspirine meesturen voor de logistieke hoofdpijn...
Gelukkig is het daar geen oorlog, maar een driedaagse speciale militaire operatie.
Zo'n onzinwoord uit 2022: ingerommeld.
Wegkijker en lafaard.
Ik hoop echt dat ze genoeg personeel hebben om dit allemaal te bemannen.
Dr zitten er in Brussels meer dan zat.
De dictatuur in het Westen is beter vermomd dan die in de rest van de wereld.
Eindelijk! Hadden ze dit een paar maanden geleden al gedaan waren de russen reeds terug naar hun eigen rotland geschopt en ahdden de Oeks al in vrede kunnen leven. Maar goed, beter laat dan nooit.
Zo aan de grote diversiteit van het wapentuig te zien gaat de helft van het Oekrainsche leger nu terug naar de schoolbanken ?
Deense minister: wat kunnen we nog missen voor onze vrienden in Oekraïene?
Deense generaal: hier heb je Franse meuk. Je mag ze allemaal hebben, zijn we er eindelijk vanaf.
Mattheus 24:6-7
"And you will hear of wars and rumors of wars. See that you are not alarmed, for this must take place, but the end is not yet. For nation will rise against nation, and kingdom against kingdom, and there will be famines and earthquakes in various places" .
Dit gaat verschrikkelijk uit de klauwen lopen.
Merkwaardig, dat Mattheus het Engels zo goed beheerste!
@KeesBruin | 19-01-23 | 18:40: algemeen bekend. Hij sloot zijn preken meestal af met “know I’m sayin’”. Dat heeft de bijbel helaas nooit gehaald.
@BobDobalina | 19-01-23 | 18:43:
Lol!
Lothar?
@KeesBruin | 19-01-23 | 18:40:Ik dacht eerst dat het kwam uit Het Boek Openbaringen, geschreven door God met de hand van Johannes van Patmos.
6 En gij zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet.
7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentiën, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
@King of the Oneliner | 19-01-23 | 19:05:
Openbaringen 13. Ook wel lezenswaardig.
Ja, maar hij zegt ook ‘schrik niet, dit alles moet gebeuren’ (omdat de mens ongeneeslijk ziek is, geen uitgezonderd)
@reservebelgië | 19-01-23 | 19:14: Kijk iemand leest nog de Statenvertaling.
Wanneer aardbevingen door nucleaire oorlog en daardoor ziekte zou het dichterbij kunnen komen. Maar je zou dus moeten hopen dat het nabij is en niet vrezen, want eindtijd. Maar of dit het dan al zal zijn?
@reservebelgië | 19-01-23 | 19:16: Ah, nu begrijp ik het! Ploertin is het beest hebbende zeven hoofden en tien hoornen!
@Stemmenteller | 19-01-23 | 19:28:
Ben opgegroeid in een donkere zwarte-kousen-wereld. Hoewel ik daar decennia geleden na vele bestuderingen al eerbiedige afstand van heb genomen blijft het mystieke en onverklaarbare in het leven mij mateloos boeien.
@MAD1950 | 19-01-23 | 19:48:
Eén der hoofden. Met amper hoornen. Ook hij is slechts een instrument met beperkte krachten.
Je zou toch bijna gaan denken, dat dit toch nu wel echt een oorlog is van 'het westen' tegen Rusland, waarbij Oekraine de huurlingen levert. Maar nee, dat is uiteraard niet het geval.
Nee, dat is niet het geval, klopt.
Je bent een jongen in Oekraïne. Je mag niet weg. Je moet vechten. Je wordt op pad gestuurd om zoveel mogelijk Russische jongens neer te schieten.
Je bent een jongen in Rusland. Je mag niet weg. Je moet vechten. Je wordt op pad gestuurd om zoveel mogelijk Oekraïense jongens neer te schieten.
Voor wie ik ben? Voor al die jongens die gedwongen worden op elkaar te schieten. Wat ik denk dat de oplossing is? Stoppen met luisteren naar leiders die oorlog willen.
Schrijf er een liedje over.
Ja zeg, als iedereen zo zou denken, zou er... eh... laat maar.
Als iedereen dat zou doen, dus inclusief Poetin dan komt het helemaal goed. Tot die tijd zijn de Russen in Oekraïne om te plunderen, te moorden, te verkrachten en te martelen (de berichten daarover kunnen u onmogelijk zijn ontgaan) en zijn de Oekraïners in Oekraïne om hun land te verdedigen.
Liefde. Het antwoord is liefde. Kots.
@Komjehiervaker | 19-01-23 | 18:41: Give peace a chance met Yoko op de bongo.
Why don't presidents fight the war, why do they always send the poor.
youtu.be/zUzd9KyIDrM
Ik ben het met je eens, zoals je misschien al zag in andere comments van mij.
Leiders die oorlog willen? Ik denk niet dat Zelensky oorlog wil, deze strijd is toch echt de schuld van Putin.
When all else fails, they take you to war.
Een vraag aan eenieder die voorstelt vredesonderhandelingen met Poetin te starten: hoe zien jullie het dan verder gaan? Hopen dat hij niet nog meer gebieden of landen gaat annexeren?
Oorlog is kut, maar is toegeven aan een type als Poetin dan echt beter? Na de Krim had hij ook niet genoeg.
Tit for tat lijkt mij nog steeds de best (bewezen) strategie.
Zijn vaker landen tijdelijk/permanent opgedeeld in oost/west of noord/zuid.
gewoon krim naar Rusland, donetsk wordt neutraal terrein. Oekraine geen lid van Navo, maar wel met westerse leefstijl. Klaar.
@Duwbak_Linda | 19-01-23 | 18:32: Zoals Nederland en Limburg, sorry België 1830. lol
@zeeman73 | 19-01-23 | 18:39:
Geen navolid? En als de russen dan over 5 jaar terug komen?
@King of the Oneliner | 19-01-23 | 18:40:
Is wel zo.
Grenzen hebben nogal eens de neiging zich te verplaatsen.
@zeeman73 | 19-01-23 | 18:39: Oekraine is de facto al Navo.
@panthoseen | 19-01-23 | 18:53:
Oostenrijk is nog steeds geen lid van de NAVO. Ook een uitkomst van de (toch wel) tactische verhoudingen in 1949. Toch denk ik niet dat iemand Oostenrijk gaat aanvallen.
Iets met een werkbare status quo zoeken.
@zeeman73 | 19-01-23 | 18:39: Ik zou eerder delen van Rusland aan Oekraïne en Polen geven. En Finland heeft ook nog recht op een deel dat de Russen in de jaren 40 hebben ingepikt.
@Duwbak_Linda | 19-01-23 | 18:32: dat is natuurlijk een optie. En vanuit het oogpunt van de menselijkheid zou ik dat prima vinden. Maar ik heb veel moeite om te geloven dat Putin zich zal houden aan een tijdelijk/permanent status quo.
@zeeman73 | 19-01-23 | 18:39:
Klaar is nogal een aanname die niet gestaafd wordt door het verleden. Daarom noemde ik het voorbeeld van de Krim al hierboven. Ik ben bang dat het na een vredesakkoord niet daadwerkelijk klaar is. Garanties dat Putin na herbouw en -groepering niet een nieuwe poging doet zijn er nadrukkelijk niet.
De enige manier waarop vrede bestaat is als de tegenstander denkt dat je sterker bent. Dat is moeilijk voorstelbaar vanuit ons verlichte Westerse wereldbeeld, maar volgens mij wel de werkelijkheid.
Heeft Spartacus zelf ook een 105mm kanon?
Als dat de lengtemaat is is het geen kanon maar airsoft.
Een bierbommetje is nog geen Frankfurter hèh!
Een bonenzak kan ook hard aankomen, als je het niet gewend bent.
Dat van die eigen mensen sturen komt nog wel, zie de gang van zaken in Vietnam en Afghanistan.
Dat ging stapje bij stapje uit de hand lopen, tot er geen weg terug meer was.
En Rusland gaat dit winnen, want een zeer autoritaire keiharde staat die elf tijdzones grondgebied omspant, van Polen tot China, en het Westen is niet zo scheutig meer om vrijwillig te sneuvelen voor het vaderland.
Hitler en Napoleon dachten ook dat ze het wel even zouden winnen.
Zoniet: verschroeide aarde, en wordt heel de Oekraïne vernietigd qua gebouwen/industrie/infra.
Zodat je na afloop in een totaal vernietigd land zit, wat ook weer twintig jaar en miljarden kost om weer op te bouwen.
Ik luisterde vroeger altijd naar de columns van G.B.J. Hiltermann, en de cursiefjes van Simon Carmiggelt, vandaar dat ik dit allemaal zo weet.
Het grote verschil King, is dat eerder Rusland zelf werd aangevallen. En nu valt Rusland een buurland aan. Russen zijn ook minder happig om "het vaderland" te verdedigen op Oekraiens grondgebeid.
En dan ook nog: De laatste keer had Rusland een heel machtige bondgenoot, de VS. Die leverden enorme hoeveelheden wapens, zonder welke de USSR waarschijnlijk niet een gewonnen had.
Rusland staat alleen, vecht op grondgebied van een ander, heeft de hele wereld tegen zich. Zeker zal Rusland opschalen, maar dan nog, het is een heel andere situatie dan destijds, toen ook de Oekrainers aan Russische zijde mee vochten. En Rusland is niet de USSR!
Rusland heeft zijn leger kapot gelopen op de Oekraine. Zelfs Andora is inmiddels in staat om Rusland in een paar dagen tijd te veroveren.
@Beste_Landgenoten | 19-01-23 | 18:22: Als Rusland niet zo sterk is, waarom hebben ze het dan nog niet definitief verloren? Stapje bij stapje een oorlog ingezogen worden, daar ben ik bang voor.
En de gewone man/soldaat is maar weer eens de klos. Blijkbaar is er altijd genoeg, zelfs overdadig veel geld beschikbaar voor oorlog, maar nooit voor 'gewone' dingen zoals bijvoorbeeld een giga autofabriek opzetten of 20.000 tractoren opsturen, bij wijze van spreken. Maar goed, ik ben een soort hippie, misschien.
@King of the Oneliner | 19-01-23 | 18:37:
Goede vraag wel. Stel hem aan Poetin, zijn land had een ongelofelijk welvarend land kunnen zijn, met een ontwikkelde, gelukkige bevolking. Maar zijn vrienden en hij hebben de boel leeg gestolen. En oorlog is altijd een goed middel om de rijen te sluiten, hij heeft Orwell denk ik goed gelezen.
@Beste_Landgenoten | 19-01-23 | 18:22:
Wij zijn het dikwijls niet eens Beste, maar ik moet u nageven dat u uw visie op dit conflict wel een draai hebt laten nemen. Dat ook bij u het besef doordringt dat holle oorlogsretoriek, alhier veel gebezigd, een levensgevaarlijke weg is.
Het is een duivels dilemma. Rusland mag niet zijn gang gaan. Oekraïne is de pion geworden in een hoofdbrekend geopolitiek schaakspel waarin iedereen nu stellingen betrekt om niet te verliezen. Dat is een destructief uitgangspunt en in basis erg gevaarlijk. Met de rug tegen de muur staan kan gekke dingen uitlokken.
Weet ook geen oplossing voorlopig, anders dan te zorgen dat Oekraïne stand kan houden totdat de wederzijdse uitputting dwingt een voor eenieder acceptabele soort van oplossing komt. Tot die tijd zijn vooral Oekraïne en vooral de frontsoldaten (aan beide zijden trouwens) de grootste slachtoffers van de ambities van de machthebbers in hun relatief veilige paleizen (ook aan beide zijden).
Ziet er voorlopig niet goed uit.
P.S. Klein puntje wat hier volstrekt onbenoemd wordt. Men scheldt voluit op Scholz, maar, Duitse tanks die optrekken tegen een Russisch leger is wel een historisch dingetje. Welleswaar niet in Rusland zelf maar toch. Dat geeft Poetin gratis een mega-propaganda voordeel. En Schölz en de Duitse legerleiding snappen dat. Daarom vragen ze US-tanks mee..
"En Rusland gaat dit winnen, want een zeer autoritaire keiharde staat die elf tijdzones grondgebied omspant"|
Rusland heeft minder inwoners dan Duitsland en Frankrijk samen.
BBP Europa = 40 biljoen dollar
BBP Rusland = 1,8 biljoen dollar
Militaire uitgaven Europa = 1+ biljoen dollar
Succes !!
@Beste_Landgenoten | 19-01-23 | 18:22:
Hele wereld tegen zich?
@Der Schnitzeljäger | 19-01-23 | 18:56: De economische klappen voor Rusland gaan nu ook komen, dus het wordt voor Putin steeds lastiger om deze oorlog te financieren.
@Der Schnitzeljäger | 19-01-23 | 18:56: Tja, zullen we de cijfers van het Westen versus Afghanistan nog eens tegenover elkaar zetten?
@UpdateAvailable | 19-01-23 | 20:18: Het Westen heeft militair in Afghanistan gewonnen, maar de Amerikanen hadden geen zin om tientallen jaren een duur bezettingsleger te betalen. Dus zijn ze vertrokken. Niks geen militaire nederlaag.
@King of the Oneliner | 19-01-23 | 18:37: alles speelt zich buiten rusland zelf af het wordt een ander verhaal als het grondgebied van rusland wordt betreden bijvoorbeeld een raid op moskou dan komt de oorlog dichtbij.
Ja dat klopt, reservebelgië, nu al buiten de propagandisten in Rusland de Duitse opstelling uit in termen van de vorige oorlog. Uiteraard. Duisters die tanks naar de Russen sturen, dat liep de laatste keer niet goed af.
En in Moskou wordt de luchtafweer op overheidsgebouwen geïnstalleerd?
Bang voor drone attacks.
Dus het begon met helmen, vesten en wat Javalins om niet de 'rode lijn' te overschrijden... Dus over een paar maanden F-35's leveren, hoppa.
De vliegende Fyra gaat het wel even doen (als het weer het toelaat).
Het begon aan de andere kant ook met een oefening en toen een speciale militaire operatie en toen structureel aanvallen van infrastructuur en militaire doelen... dus netjes proportioneel opgeschaald.
@fail | 19-01-23 | 18:21: precies volgens de winnende strategie uit de speltheorie.
Het hele idee is dat je die lijn steeds verschuift. Dat is onder leiding van ome Joe uitstekend gedaan.
@Komjehiervaker | 19-01-23 | 18:43: Onder leiding van ome Joe? Die weet over 5 minuten niet eens meer wat hij zojuist vanaf een briefje heeft voorgelezen.
Ome Joe. Hij wordt goed gesouffleerd en zelfs dan kan hij het af en toe nog verkeerd zeggen.
War is coming.......
Vooral het frame dat het Westen uit zou zijn op de vernietiging van Rusland is een gevaarlijke ontwikkeling en een sterk staaltje omkering.
@Wattman | 19-01-23 | 18:33:
Duitsers snappen nog iets. Als Lavrov/Rusland framed tegen de Nazi's te vechten zit niemand te wachten op beelden op propagandakanalen als RT dat Duitse tanks door de straten van Kiëv denderen. Dan geef je de Russen een gratis mega-propaganda in de schoot. Niet voor niks dat Duitsland vraagt om M1 Abrams.
Amerikaanse tanks voorop geeft een ander beeld.
Maar om hun moverende redenen zit de USA daar eigenlijk ook niet op te wachten.
@reservebelgië | 19-01-23 | 19:30:
Daar zit wel wat in, anderzijds kunnen ze er natuurlijk wel een Oekraïens vlaggetje opplakken.
in all its horror
@Wattman | 19-01-23 | 20:20:
Ha, dan is het geen Duitse tank meer!
U onderschat de kracht van de beeldvorming.
Polen zegt hoe dan ook Leopards te gaan leveren aan Oekraïne, ongeacht wat Scholz er van vindt.
Heel goed, die kant moeten we op.
Dat hopeloze geneuzel van die Scholz, die maar niet wil 'escaleren', moet afgelopen zijn. Deze hele oorlog is één grote escalatie, vanaf dag één, en volledig veroorzaakt door Poetin en consorten.
Dus al dat quasi-verstandig gepraat over 'escalatie' is onzin.
Ik hoop alleen dat Polen nog genoeg munitie achter de hand heeft om Wit-Rusland uit te leggen dat ze zich niet met de oorlog moeten bemoeilen.
Die Duitsers hebben een reputatie laag te houden in de geschiedenis. Als ze geen oorlog beginnen kiezen ze gewoon de verkeerde kant. Beschamende bende.
Alsof Scholz al aan Poetins meisje heeft gezeten, maar nu alleen nog met zijn hand in haar broekje wil als een ander het eerst doet, in de hoop dat Poetin dan die ander zal slaan.
@Haberdoebas | 19-01-23 | 18:11: Dat hoeft Polen niet uit te leggen aan Belarus. Ik denk dat zelfs Loekasjenko heel goed begrijpt, dat zijn land niet direct in die oorlog verzeild moet raken. Dan breekt er een volksopstand uit, en zal hij aan de galg eindigen.
@Beste_Landgenoten | 19-01-23 | 18:19: Zoiets ja, dat slappe gezwets van hem, dat hij alleen Leopards wil sturen, als de VS ook tanks sturen.
Wat een dweil van een kerel is dat, die Scholz.
Als die vent de baas was geweest in Oekraïne, in plaats van Zelensky, waren nu alle meisjes en vrouwen in Oekraïne tussen de 8 en de 80 jaar verkracht geweest door de Russische meute, en zou het hele Oekraïense volk gedeporteerd of uitgeroeid zijn door de Russen.
@KeesBruin | 19-01-23 | 18:25: de Russen vergrijpen zich ook aan baby's, peuters en kleuters. Dus van acht tot tachtig?
@Haberdoebas | 19-01-23 | 18:11: Polen hebben zo'n ongelofelijke hekel aan Russen, dat ze zeer zeker wel die Wit-Russen duidelijk maken dat ze niets in hun hoofd hoeven te halen. Dat zit al jaren heel diep bij ze, weet ik uit ervaring.
@KeesBruin | 19-01-23 | 18:25:
In 1944/1945 heeft niemand het rode leger nagedragen wat ze in Oost-Europa hebben aangericht'
Elke Poolse en Oost-Duitse vrouw van 4-94 is gruwelijk ontmenselijkt door siberische horden. Maar ja, toen waren het gealieerden hé..
Geschiedenis wordt geschreven door overwinnaars mijn beste.
@BenZen | 19-01-23 | 18:41: Ja, ik weet het, maar ik wilde het nog 'netjes' houden met het bekende "van 8 tot 80 jaar", zoals het tijdens de verkrachtingsrazernij van het Rode Leger heette......
@reservebelgië | 19-01-23 | 19:49: Oh ja, het is bekend wat die Russen uitgevreten hebben, niet alleen in Duitsland, met het ongeldige 'excuus' van vergelding, maar overal waar dat gespuis zich vertoonde. Ja, zelfs Russische vrouwen die als dwangarbeidsters te werk waren gesteld werden niet gespaard, evenmin als de vrouwen uit het concentratiekamp Ravensbrück, die ook nog door de Russen werden verkracht.
Het waren beesten, en dat zijn het kennelijk nog steeds.
Een soort van wie "a" zegt moet ook " cab" zeggen, de escalatie is begonnen met de eerste levering wapens aan Oekraïne.
Dus nu of doorpakken of Rusland laten winnen
@KeesBruin | 19-01-23 | 20:01:
De Russen waren erg.
In oorlog gaat iedere menselijkheid verloren.
Ottomanen zetten Armeense vrouwen op een paal. Zodat de er langzaam overheen zakten. Tot de paal het hart bereikte of ze eerder overleden aan shell-shock. Praktijken die moderne IS-strijders graag kopiëerden. Of de vrouwen op slavenmarkten zetten.
De troepen van Djenghis Khan verkrachtten de nonnen tot de dood erop volgde.
Iets meegekregen wat er tussen Hutu's en Tutsi's is gebeurd in Rwanda.
Wat er nu gebeurd met Rohinja in Birma?
In Ethiopië? Waar men de mannen laat leven zodat ze getuige kunnen zijn hoe hun moeders, vrouwen en kinderen verschillende malen openlijk worden verkracht?
Dat de Chinezen Oeigoerse vrouwen verdelen onder partijgenoten als seksslaaf?
De Duitsers zijn gruwelijk tekeer gegaan, het Rode Leger was erger.
Maar dit is de mens.
Als de oorlog ontmenselijkt.
De gruwel bekruipt mijn ruggengraat. Maar dit is helaas de mens.
Het ergste is, alles van waarde blijkt weerloos.
@KeesBruin | 19-01-23 | 20:01:
Nog een p.s. Nog een reden een oorlog erger te haten dan een (min of meer) afgedwongen vrede. Het losgelaten beest in een mens is erger dan het beest zelf.
@deathchant | 19-01-23 | 20:37: Welnee, de escalatie is begonnen met de Russische inval in Oekraïne.
@reservebelgië | 19-01-23 | 20:44: Zeker, ook andere volkeren dan de Russen kunnen er wat van, daarvan ben ik me goed bewust.
Niettemin, de Russen hebben in pakweg de afgelopen eeuw wel een bepaalde reputatie opgebouwd op het gebied van barbaarsheid.
Er is veel kwaad op aarde, en er zijn veel slechte mensen, dat blijkt keer op keer.
@reservebelgië | 19-01-23 | 20:56: Hoe eerder de oorlog afgelopen is, des te beter. Maar niet tot iedere prijs.
Okee dan. Wat als we de Russen hun zin geven, Oekraine niet meer ondersteunen en gaan voor "vrede"?
Rusland gaat dan uiteraard winnen, binnen een paar maanden is heel Oekraïne bezet. Dan zal het voor de Oekrainers een lullige tijd worden van plunderingen, terreur, martelingen, verkrachtingen, deportatie (nog veel meer) en heel erg veel vluchtelingen onze kant uit. Miljoenen, wellicht 10 miljoen of meer. Daarna jarenlange terreur tegen het volk daar en iedereen die in het leger diende kan rekenen op zware straffen, zo niet de dood. Oekraïne zal ophouden te bestaan.
Maar goed, dat kan onze prijs zijn voor geen kernoorlog. Toch?
Het probleem dat zich daarna aandient is, behalve dat we als westen een heel slecht figuur slaan tegenover alle dictaturen in deze wereld, maar dat is dan van ondergeschikt belang, Poetin aangemoedigd is in zijn strategie. Dreigen met nukes heeft geholpen, het westen is bang geweest. Wil Poetin nog meer, dan kan hij exact dezelfde truc toepassen, dreigen met nukes en de Balten aanvallen.
Zal het westen dan WEL voor de confrontatie kiezen? Die kans acht ik even laag als nu. En dan heeft Poetin min of meer vrij spel, met de NAVO, met de voormalige Sovjetlanden, met de Oostblok landen en ook met ons. Want wij zijn aan de beurt, hi8j ziet ons als het grote kwaad, de aanstichters van alle bewegingen om zijn volk tot een opstand te bewegen. Hij wil wraak en de zekerheid dat hij nooit al la Maidan uit het zadel geworpen wordt.
Dus opgeven, heeft ook een heel hoge prijs.
Mee eens. Opgeven is geen optie. Dat was het niet in de dagen van Hitler, en het is het nu evenmin.
Als je je aan dat soort figuren overgeeft, teken je je eigen doodvonnis als land, als natie en als beschaving.
Er is dus geen alternatief voor onze steun aan Oekraïne. Rusland mag dit onder geen beding winnen, want dan is het hek van de dam.
En dan begint het gedonder in Azië met China ook, want dat zou zich vet aangemoedigd voelen, in het geval van een Russische overwinning.
Kortom, er staat heel veel op het spel, ook al beseffen kennelijk veel mensen, deels ook hier in de panelen, dat niet goed.
Je zegt regelmatig dat deze oorlog nog veel groter gaat worden (eens overigens). Waar denk je dan aan?
@KeesBruin | 19-01-23 | 18:13:
Is ook nog een tussenweg tussen absolute victorie en opgeven.
@Duwbak_Linda | 19-01-23 | 18:19:
Groter, met veel meer Russen aan het front, meer en veel hardere gevechten in Oekraine. Belarus komt erbij, gedwongen door Poetin en daarna zijn all bets off. Belarus zal zich tegen Rusland keren. Er komt een algehele oorlogseconomie in Rusland, en een enorme interne terreur. Poetin grijpt naar ultieme middelen maar uiteindelijk zal zijn volk inzien dat ze ten onder gaan met deze kapitein aan het roer.
Zo lang de oorlog niet in Rusland gevochten wordt zullen de Russen minder gemotiveerd zijn Poetin tot in de dood te volgen.
Maar ook voor ons groter. We gaan uiteindelijk zien dat de Polen direct in gevecht raken, dat de Balten gaan meedoen, dat ook daar ellende uitbreekt.
Een werkbare eindsituatie kan zijn dat Rusland terug gedreven wordt tot aan de bestandslijnen van 2014. Dan heeft het niets gewonnen, ook niet verloren. Als dit dan Russisch wordt denk ik, dat iedereen ervoor tekent. Zelfs Zelenski.
Ter kennisneming een (vandaag verschenen) artikel in de Groene Amsterdammer over hoe oorlogen in het algemeen en deze in het bijzonder beëindigd zou kunnen worden en vooral hoe moeilijk dat is.
www.groene.nl/artikel/geen-woorden-ma...
Precies dit dus. Mee gaan in verdere escalatie is verschrikkelijk, maar het alternatief is desastreus zoals KeesBruin treffend verwoord.
@Beste_Landgenoten | 19-01-23 | 18:27:
Laatste alinea. Vandaar dat ik ook een opening zag in de woorden van Poetin dat het Rusland altijd om de oostelijke (Russisch sprekende) gebieden te doen was. Artikel heb ik eerder gepost in dit topic.
@Duwbak_Linda | 19-01-23 | 18:38:
Dat heeft hij helaas later weer ontkend, met de annexatie van vier provincies die voor de Russische wet nu tot Rusland behoren heeft hij zich in de hoek geverfd.
Maar zodra Rusland terug is achter de lijn 2014, zal iedereen aandringen bij Zelenski om te stoppen en hij zal dat dan doen, ook omdat hij ermee richting zijn volk mee kan aankomen. Ook Oekraïne zal het dan genoeg vinden. Om dat te bereiken kan een aanval van Mellitopol naar de zee van Azov voldoende zijn.
@Ridde Rogter | 19-01-23 | 18:35:
Goed stuk, dank.
@Beste_Landgenoten | 19-01-23 | 18:42:
Misschien is de meest de-escalerende insteek een Russische Krim en Donbass en een wederzijds gegarandeerde neutraliteit van Oekraïne.
In de geopolitieke stratego waarin we nu verzeild zijn nu nog een brug te ver misschien, maar wel een aanzet om het gruwelijk en zinloos bloedvergieten te kunnen stoppen.
@Beste_Landgenoten | 19-01-23 | 18:27: Ik denk ook dat Putin die strijd financieel niet heel lang kan volhouden. De inkomsten uit olie dalen inmiddels flink, als een gevolg van de Westerse boycot. De oorlog pakt veel duurder uit dan de Russen hadden verwacht.
@reservebelgië | 19-01-23 | 19:44: Oftewel, capituleren voor de agressor. Dat is hooguit in Russisch belang. Kijk toch eens iets verder dan je neus lang is.
@Duwbak_Linda | 19-01-23 | 18:25: Leg dat eens uit, een "tussenweg" tussen de overwinning en opgeven? Wat moeten we ons daar bij voorstellen, met name in deze oorlog?
@reservebelgië | 19-01-23 | 19:44: "wederzijds gegarandeerde neutraliteit van OekraÏne"? Er was al neutraliteit, en Rusland had Oekraïne van alles gegarandeerd, weet u nog wel?
Het probleem is: garanties van Rusland zijn niets waard, zoals gebleken is. Dus: Rusland moet uit Oekraïne vandaan gemept worden, iets minder volstaat niet.
@Après toi | 19-01-23 | 19:58:
Capituleren is desastreus.
En ook totaal niet aan de orde. Geenszins.
Het in stand houden van de huidige situatie levert slecht rivieren van bloed op.
Als men dat nastreeft aan beide zijden, soit, het zij dan zo. Dan doen ze maar.
@Beste_Landgenoten | 19-01-23 | 18:27: Somber scenario schets je daar, moet ik zeggen.
Als Belarus gaat meedoen, verwacht ik een volksoproer in dat land. Maar dat Polen en de Baltische staten zouden gaan meedoen aan de oorlog, zie ik nog niet zo duidelijk voor me. Dat wil zeggen, zolang ze zelf niet worden aangevallen door Rusland, bij wijze van provocatie. En wat zou Rusland überhaupt met zo'n provocatie kunnen winnen? Ze krijgen alleen maar op hun flikker, verder niets.
@reservebelgië | 19-01-23 | 20:07: Beide zijden? Er is maar 1 land binnengevallen en verwoest. Dat autonome land verdedigt zich en wil het eigen grondgebied terug.
@KeesBruin | 19-01-23 | 20:07:
Is zeker waar. Het woord van het Kremlin dient men nog minder te vertrouwen dan het woord van het Pentagon. Waarheid.
Feit blijft dat Oekraïne, gedeeltelijk op eigen kracht (dat wel), verregaande toenadering zocht tot een westers machtsblok. Wat de Russen aanleiding gaf om de neutraliteit van de dan heersende krachten in Oekraïne in twijfel te trekken en daarmee de weg vrij te maken om de in hun ogen eigen agenda te voeren.
De Krim in 2014 was meer dan een schot voor de boeg. Was eerder een statement, don't play with our balls.
Toch werden de Russen weggezet als onbelangrijke en vooral nutteloze idioten die vooral hun bek moesten houden.
Het is een powerplay tussen een grootmacht in verval, een grootmacht die verval wil voorkomen en een (eens) grootmacht die denkt ook nog wat in de pijp te kunnen blazen.
Wat Rusland vorig jaar heeft ingezet, bruut geweld, is van een meedogenloze gruwelijkheid, die met alle mogelijke middelen bestreden dient te worden. Let op alle MOGELIJKE. Want dat is niet zo simpel als het lijkt of voorgesteld wordt.
Rusland is uit de cocon van fatsoen gebroken en dat kan niet zonder gevolgen blijven. Helemaal waar. Maar de wereld glijdt uit over de kilo's boter die op de smalle weg die geen waarheid meer is in de hitte van de strijd smeltend de berg afdruipen.
@Après toi | 19-01-23 | 20:11:
Zeker. Helemaal waar.
Daarom dienen wij onze verdediging te offeren en onszelf in armoede te storten.
U zou een goed politieker zijn.
@reservebelgië | 19-01-23 | 20:29: Dit is onze verdediging. En welke armoede?
@Après toi | 19-01-23 | 20:39:
Het cynisme de wanhopige frontsoldaten in Oekraïne in te zetten als onze verdediging. Walgelijk. En ja, de stikstof- en klimaat-miljarden zijn nog niet uitgegeven. Die staan nog op de balans.
Maar hier worden fysiek onze verdedigings-systemen gratuit in het moeras gegooid.
Enig idee waarom wij die aangeschaft hebben en wie die betaald heeft ?
@reservebelgië | 19-01-23 | 21:06: Hallo, die Oekraïners willen zelf vechten, voor volk en vaderland. Zij worden aangevallen door de Russen, niet door de NAVO of door de Europese Unie. Je lijkt geen idee te hebben van hoe de Russen daar huishouden.
Ook ferme taal van de Turkse NAVO bewindslieden?
Een goed initiatief. Wanneer Rusland een atoombom gooit of iets degelijks, dan heb je een 3-wereldoorlog. En dat, willen ze niet. Alleen zo'n 5 landen ondersteunen ze. Dat wordt een rokende puinhoop van ze. Het is dus wanneer Poetin opstapt of, ... dat er een revolutie plaatsvindt. Ik denk het laatste.
Mijn idee is dat Poetin moet verliezen in Oekraïne, maar dat Rusland zelf niet zodanig bedreigd moet worden dat nukes een optie zijn. Poetin weet ook, dat beginnen met nukes een heel onvoorspelbaar traject is. Dat zomaar kan uitlopen op wederzijdse vernietiging. Die kans zal hij niet lopen, zo lang hij conventioneel nog een heel eind kan opschalen.
Als Poetin door interne ruzies wordt afgezet en vervangen door Prigozhin, moet ik nog zien of het Russische volk rustig blijft en zich laat meeslapen door die idioot. In Poetin zien ze nog een soort vaderfiguur, Prigozhin is ook voor veel Russen die halve gare die de gevangenissen afstruint naar criminelen als kanonnenvoer. Voor hem willen ze niet sterven. Ze zijn wel gek maar niet suicidaal.
Het Westen (voornamelijk de USA) heeft het NIET kunnen winnen in Vietnam, Noord-Korea en Afghanistan, ondanks dat ze er miljarden dollars en miljoenen mensenlevens tegenaan gegooid hebben.
Just sayin'
Ik ben trouwens geen commie/Poetin lover, maar gewoon een realist, humanist en mens.
Met die logica zal Rusland dus niet kunnen winnen. Je hebt gelijk denk ik.
Hier kiest de bevolking zelf voor de strijd en doet het Westen niet eens mee. Just sayin
Maar er is wel heel veel geld verdiend!
Je zegt iets. Maar eerlijk gezegd ook eigenlijk niks. Bedoel ik niks mee.
en Rusland / Soviet Unie heeft niet kunnen winnen in Afghanistan. Blijkt gewoon donders lastig om een land langdurig te bezetten. Het enige dat dan nog enigzins werkt is massale deportaties / genocide en vergangen van de bevolking. Dan weet je waar de Oekraïners voor vechten.
De VS waren militair in Vietnam aan de winnende hand, maar de publieke opinie in Amerika keerde zich tegen de oorlog.
De vraag die mij bezig houdt is: wie verdienen hier allemaal aan $$$?
The usual suspects.
Het is toch fijn oorlogvoeren zo.. met z’n allen de russen om zeep helpen en het kost alleen maar wat materiaal. En een berg oekrainers, maar daar hebben we geen last van toch?
Nee, met die mensen hadden we toch al niets bleek wat jaren terug...
Fantastisch initiatief. Laten we zoveel mogelijk tanks en ander modern materieel sturen zodat de oorlog verlengd kan worden en uitgebreid. Zeker geen initiatief nemen voor vredesonderhandelingen. Waarom zouden wij? Poetin is immers de agressor. Als we dan Rusland op de terugtocht hebben en Poetin gooit de bom... en dat doet hij als hij in het nauw komt. Dan kunnen we daar natuurlijk niets aan doen. Vooral niet luisteren naar experts als Rob de Wijk die hiervoor waarschuwt, maar achter nitwits als Ollongren en Rutte aanlopen. Dan komt het allemaal goed. Dom volk.
Gelukkig zijn er nog verstandige mensen, eens...
Rob de Wijk vanavond op tv gehoord en ik moet zeggen dat ik het met hem eens was.
Als je echt wil dat de oorlog stopt dan is de enige uitkomst meer en meer wapens te sturen. Niet alle mannen durven de indringers die hun vrouw en kinderen verkrachten te stoppen en uit hun huis te schoppen.
Oke, het alternatief is......?
Leg me uit wat het pad naar vrede is, via onderhandelingen.
Op zich ben ik helemaal voor, alleen ik zie geen optie dit voor elkaar te krijgen.
Poetin gaat geen nucleaire bommen gooien en als Rob de Wijk denkt van wel is hij misschien toch niet zo'n goede expert.
De Russen hebben in WO2 de Duitsers alleen kunnen verslaan met materieel dat door de VS is gedoneerd. Google eens op Moermansk konvooien en Studebaker trucks.
Het principe is dus niet verkeerd, maar nu is Rusland de agressor.
Klopt, Putin is de agressor. Goed gezien.
@toetssteen | 19-01-23 | 17:56: De Wijk is een angsthaas en een wegkijker. Valt me iedere keer weer op.
Dit is gewoon een proxy-oorlog van het Westen tegen het Oosten, waarbij het Oosten Rusland plus China is.
En het Westen Europa plus de VS, net als deze keer Zuid-Vietnam tegen Noord-Vietnam en Zuid-Korea tegen Noord-Korea.
En net als bij Vietnam en zelfs Afghanistan is het niet precies duidelijk waarom "we" daar zo nodig moesten vechten, en breidt het conflict zich geleidelijk uit, waardoor er nog meer geld en levens tegenaan gegooid moeten worden.
Om nog maar te zwijgen van de wederopbouw in de toekomst, en de ontwrichting van Europa, zoals Polen door Oekraïense vluchtelingen, en natuurlijk de ontwrichting van een hele generatie Oekraïense kinderen en gezinnen.
Miljoenen/miljarden dollars aan schade en wapenuitgaven later en honderdduizenden tot miljoenen doden later, is er niets bereikt behalve dat het industrieel-militaire complex weer van zijn spullen af is.
En toch enthousiast deze shit blijven aanmoedigen op de media, inclusief GS.
Bij die andere oorlogen die je noemt stuurden 'we' ook eigen mensen die kant op. Dat is nu niet het geval, wat ik best bijzonder vind trouwens, maar dat terzijde.
Ik ben wel benieuwd wat je zelf denkt wat de meest waarschijnlijke uitkomst zou zijn, als we niets zouden doen en Oekraïne helemaal alleen zouden laten en of je dat prefereert boven de huidige situatie en wat je denkt dat daar de uitkomst van zou zijn.
Laat die twee een lekkere vodka drinken en afspreken dat ze elkaar met rust laten, klaar. Maar daar is de eu en VS waarschijnlijk niet blij mee...
@Quantum Suicide | 19-01-23 | 17:54: Dat van die eigen mensen sturen komt nog wel, zie de gang van zaken in Vietnam en Afghanistan.
Dat ging stapje bij stapje uit de hand lopen, tot er geen weg terug meer was.
En Rusland gaat of dit winnen, want een zeer autoritaire keiharde staat die 11 tijdzones grondgebied heeft, en het Westen is nooit zo scheutig meer om vrijwillig te sneuvelen voor het vaderland.
Hitler en Napoleon dachten ook dat ze het wel even zouden winnen.
Zoniet: verschroeide aarde, en wordt heel de Oekraïne vernietigd qua gebouwen/industrie/infra.
Zodat je na afloop in een totaal vernietigd land zit, wat ook weer twintig jaar en miljarden kost om weder op te bouwen.
@King of the Oneliner | 19-01-23 | 18:10: Vietnam was aan de andere kant van de wereld. Dit is in Europa. Rusland spreekt ambities uit om de Soviet Unie te herstellen. Als ze hier mee weg komen, is er geen enkele garantie dat ze niet de Baltische staten, Moldavië of andere landen in Oost Europa aanvallen onder het voorwendsel van onderdrukte Russen, uitbreiding NAVO or zogenaamde Nazi's.
Niemand heeft trouwens interesse om Rusland binnen te vallen. Dus je vergelijking met de veldtochten van Napoleon of Hitler gaat niet op.
@King of the Oneliner | 19-01-23 | 18:10:
BBP Europa = 40 biljoen dollar
BBP Rusland = 1,8 biljoen dollar
Miltaire uitgaven Europa = 1+ biljoen dollar
@fail | 19-01-23 | 18:34: Kinderlijk geklets. Al zou Poetin die ambitie hebben, Rusland is niet in staat om een omvangrijk conflict aan te gaan. Leer van de historie en promoot een staakt het vuren.
@dickg | 19-01-23 | 22:07: Gewauwel. Als Putin stopt met beschietingen in Oekraïne, en zijn legers terugtrekt, dan is de oorlog snel voorbij.
How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb, geloof dat als dit zo doorzet we dit scenario rap naderen inclusief Dr Strangelove. (Stanley Kubrick 1964)
Machines kun je aanvullen, maar ze moeten ook bemand worden. Die opleidingen stellen iets meer voor dan het verkrijgen van een rijbewijs. Voor een bemanning effectief met het wapen om kan gaan duurt zo maar 6 maanden of meer. Bij elke nieuwe mobilisatieronde van de Oeks wordt het aantal bejaarden en teenagers groter. mensen die te jong of te oud worden geacht voor een rijbewijs. Bovendien zorgen al die verschillende voertuigen voor een logistieke nachtmerrie; ieder type heeft andere instructies, onderdelen en moet bij defecten naar Polen worden vervoerd (1000km) om gerepareerd te worden. Ondertussen zit de betreffende eenheid zonder wapen als ze niet zonder munitie zaten. Niet te hard juichen nog.
En nu maar hopen dat de Pruisen over de brug komen met die leopards 2.
En ook dat er dan eindelijk genoeg slagkracht is voor de Oekraïners , om de Russen weer naar de goede kant van de grens te bonjouren
Het liep goed in de herfst voor de Oekraïners, maar nu begint de uitputtingsslag toch te wegen.
Bij gebrek aan voldoende slagkracht, duurt de ellende alleen maar voort.
Dus dan maar flink t gas op de leveringen , en hoe Vlad dat bevalt gaan we beleven.
Het liep in de herfst helemaal niet goed, de veroveringen waren strategisch gesproken nietszeggend en de verliezen waren astronomisch; alle reserves zijn verbruikt. Daarom zeurt Zelensky dagelijks om wapens.
Nou , toen ze de Russen fopten en ze insluiten, en afsneden van bevoorrading, was er jubelstemming alom, op die boost van het moraal, konden de oeks wel een maand teren. Er is toen toch zeker een enorme vooruitgang gemaakt in het bevrijden van territorium, en Rusland kreeg tot vorige week het niet voor elkaar het front echt op te schuiven.
Daarom lijkt het mij zinnig om substantiële hoeveelheden levering te doen zo dat er doorgepakt kan worden, want deze status quo is niet in het voordeel van de Oekraïners
@Hollandmix | 19-01-23 | 17:52: Zelensky is een held, en hij wil zijn land en bevolking beschermen en verdedigen. Beetje respect graag voor die man.
@Après toi | 19-01-23 | 22:22: Inderdaad, land en bevolking beschermen en verdedigen, waar vind je dat nog? Zeker niet in Nederland, waar de regering het eigen volk haat en veracht.
moet je die ook strijken langs je luciferdoosje en dan hard weggooien ?
Dus dat wordt de grote Kladderatsch dit voorjaar. Erop of eronder. Maar wanneer wordt dit geleverd, voor of na de Russische aanval.
Omineus is dat de Russen hun nieuwe decreet hebben uitgevaardigd dat alle baarden eraf moeten. Soldaten moeten glad zijn. Gasmaskerklaar de aanval in, met bio-of chemische wapens?
Gister een filmpje, waarschijnlijk oud maar voor mij nieuw, van een special forces Amerikaans vrijwilliger-team in Oekraine, die een BMP aanvallen in een dorp met NLAW en RPG, alles gefilmd met GoPro. Beter dan de nieuwste Call of Duty cut-scenes.
www.youtube.com/watch?v=Rpx7TWc58PI
Maar hoe dan ook: Deze oorlog gaat - helaas - nog veel groter worden.
Voor iedereen die meent dat de NAVO schuldig is: Nee dat is onzin en een heel goede uiteenzetting wordt gegeven door Michael McFaul, die een goed verhaal houdt over Poetins enige obsessie: Een volksopstand tegen zijn regering, de NAVO interesseert hem helemaal niets.
www.youtube.com/watch?v=Z9lkdfw9w7U
Als je dit ziet weet je waarom deze oorlog begonnen is.
Maersheimer zit ernaast.
Dat was gisteren op deze prachtige site te lezen. Een gifgasaanval zou Poetin's meest domme zet tot nu toe zijn. Het heeft nauwelijks effect en zal een fikse impuls geven aan westerse leveranties.
Moet die lachwekkende baard van Ramzan Kadyrov er nu ook af?
Met dank aan alle politici die ons ongevraagd een derde wereldoorlog in jagen.
Dat mag je best op het conto van Poetin toeschrijven.
Natuurlijk "alle politici" hebben dit gedaan, niet Poetin, maar iedereen. Ga eens even wat nadenken, voordat je iets tegelt.
De enige die dat eventueel doet is Poetin
Rutte belde mij gisteren nog en na lang nadenken, zei ik: je leeft maar een keer! Dus helemaal ongevraagd is het niet.
Dankbriefje kan naar het Kremlin, t.a,v. van dat vollemaansgezicht.
Elke -1 Rus is er 1, vooral doorgaan.
Eindelijk gaat het dan toch gebeuren. Het Westen had al veel te lang getreuzeld en geaarzeld.
Bovendien, dit kost allemaal nog weer veel tijd, training, enz, dus het is rijkelijk laat, hopelijk niet té laat.
Gisteren nog een interview op CNN met een gepensioneerde VS-generaal bekeken, die ook wees op het punt dat je niet zomaar een doos met 'cadeautjes' open kunt trekken voor Oekraïne, maar dat e.e.a. heel veel om het lijf heeft, in de zin van training, bemanning, reserve-onderdelen.
Enfin, laten we hopen, dat het spul op tijd komt, en dat ze Rusland kunnen tegenhouden en daarna definitief over de grens jagen.
Een leger is vooral een kwestie van logistiek. Voor een man aan het front heb je er 10 erachter nodig. Hoe meer systemen, liefst incompatibele systemen, hoe lastiger het wordt. Daarnaast moet iedereen goed samenwerken.
Opvallend dat iedereen zo verheugd lijkt te zijn met al dat wapengeweld.
Tja, het is net als alle jongeren een mes geven om steekpartijen te bestrijden.
Hoe meer wapens hoe beter. Ik kan er slecht tegen om te kijken hoe Oekraine wordt verkracht en vermoord, maar daar hebben anderen dan weer wat minder problemen mee.
@BobDobalina | 19-01-23 | 17:43:
Nederland had in 1940 ook tot de laatste man moeten strijden? Of was de overgave uiteindelijk toch wel verstandig?
Nou, nee.
Zeer zeker niet..
Merkwaardige conclusie. Niemand is "verheugd' over het wapengeweld, men is verheugd, dat Oekraïne geholpen wordt. Dat is heel wat anders.
Pas op hoor. Als je niet meegaat in de overwinningsroes (we can come an end!) dan ben je gelijk verdacht. Dat is eigenlijk precies dezelfde tactiek als waar men anders heel erg boos om kan worden, maar dat is anders.
@BobDobalina | 19-01-23 | 17:43: Precies. 100% eens.
@Mr_Natural | 19-01-23 | 17:44: Anders dan Oekraine, had Nederland geen schijn van kans.
@BobDobalina | 19-01-23 | 17:48:
Het gaat om de slachtoffers, beter levend in een bezet land dan killed in action. Geldt voor beide kanten. Elke dode is er 1 teveel.
Wie dan zoal?
@Mr_Natural | 19-01-23 | 17:50: Mag Oekraine die keuze zelf maken?
@Mr_Natural | 19-01-23 | 17:59: Camouflage noem je dat. Ik ben er een expert in!
@BobDobalina | 19-01-23 | 18:01:
Dan sta ik achter jou.
@Mr_Natural | 19-01-23 | 17:50:
Makkelijk lullen vanaf je zolderkamer. Ik denk niet dat Poetin vredelievende plannen heeft voor het grootste deel van de Oekraïense bevolking. Oekraïne kan en mag simpelweg niet verliezen
@Mr_Natural | 19-01-23 | 17:44: Ach, natuurlijk, iedereen had zich gewoon moeten overgeven aan Hitler. Dat ik daar niet aan gedacht had!
Laten we ons allemaal overgeven aan Rusland, goed idee.
Opvallend dat niemand rekening houdt met de mogelijkheid dat Poetin een nederlaag gewoon niet accepteert. Als hij in het nauw raakt dan zal hij zeker niet capituleren. Dat is zijn eer te na. Eerder dan dat zal hij escaleren, desnoods nucleair. Ik sluit niet uit dat hij nog liever de hele wereld in de vernietiging meesleept dan de vernedering van nederlaag of capitulatie te ondergaan.
Ex-president Medvedev heeft de mogelijkheid van een atoomoorlog met het Westen vandaag nog uitgesproken in geval van een nederlaag.
Kortom, we gaan met zijn allen een gezellige tijd tegemoet.
Als je laat zien dat je bang bent heb je verloren. Dan hebben Rusland en China ons bij de ballen. Dit is dus een goede zet. Maar het mag wel wat meer zijn. Het Westen moet laten zien dat het evenmin een Russische overheersing in Oekraine accepteert.
Welnee, die hufters bluffen alleen maar. Dat doen ze al vanaf het begin, en het is vrijwel hun enige troef.
Natuurlijk wordt daar wel rekening mee gehouden. De boven ons gestelden in de meeste landen hebben echter besloten dat ze Rusland niet haar gang laten gaan en we weten niet op basis van welk alternatief scenario.
Tijd dat de Russen zo stoer worden als ze zeggen te zijn en P in een vuilniszak langs de straat zetten.
@BobDobalina | 19-01-23 | 17:38: Heeft niets met bang zijn te maken, maar alles met de waarschijnlijkheid dat de Russen eerder kiezen voor de optie van totale nucleaire vernietiging. dan het Westen. In dat geval zijn we allemaal de sigaar.
Mij hoor je hier overigens ook niet beweren dat Oekraïne niet (militair) moet worden ondersteund. Ik benoem hier uitsluitend het macabere risico.
@Ikdoemisschienmee | 19-01-23 | 17:42: nee lullo. Oekraine kiest zijn eigen regering en behoudt zijn soevereiniteit. Niks Westerse overheersing.
@Ridde Rogter | 19-01-23 | 17:44: het is gewoon domme bluf van een maffiastaat. Als je het serieus neemt hebben ze eigenlijk al voor een belangrijk deel gewonnen.
@Ikdoemisschienmee | 19-01-23 | 17:42: Een westerse overheersing accepteren? Wat lul je nou? Het Westen is toch niet de Russische grens over gegaan, er is ze nog geen haar gekrenkt.
@Ikdoemisschienmee | 19-01-23 | 17:42:
Waar in Rusland heerst het Westen dan precies?
Als hun nucleair wapentuig in dezelfde staat verkeert als de rest van hun wapentuig, hebben we weinig te vrezen.
@BobDobalina | 19-01-23 | 17:45: Ik hoop van ganser harte dat je gelijk hebt, maar je overtuigt me niet.
@Ikdoemisschienmee | 19-01-23 | 17:42: Als Rusland uit Oekraïne word geschopt overheersen we ze nog niet in hun eigen land.
Okay. Fair point. Mijn idee, na deze lange oorlog inmiddels alweer, is dat Poetin niet zomaar naar de nukes gaat grijpen. Ten eerste omdat hij een enorme schijtlijster is, benauwd voor zijn eigen leven. Inmiddels wemelt Moskou van de luchtafweer, na de laatste drone aanvallen op Russische vliegvelden en ten tweede heeft Poetin twee jaar in de kelder verscholen geleefd voor Covid. De man is bang. Hij wil niet dood.
Dreigen met kernwapens zal Poetin blijven doen, ook na een overwinning, JUIST na een overwinning omdat hij weet dat het werkt. Daarna liggen zijn ambities verder, en gokt hij wellicht op opnieuw zwakke knietjes bij de NAVO-landen als hij de Balten aanvalt of misschien wel Polen wil intimideren of aanvallen. Hij is er gek genoeg voor.
Rusland nu militair stoppen in Oekraïne heeft zeker risico's, maar ook kan het de kans zijn om nu Rusland zo te verzwakken dat nieuwe avonturen minder kansrijk zijn.
maar het blijft een gevaarlijk spel, om een oorlog te voeren tegen een land met zoveel kernwapens en zo'n maffiabaas aan het roer. De vraag is alleen: Wat is het alternatief?
@BobDobalina | 19-01-23 | 17:44: Zelensky schijnt helemaal niet zo democratisch te zijn, beetje meer zoals D666 als we kijken naar partijen verbieden.
@Beste_Landgenoten | 19-01-23 | 17:54: Dat weet niemand. Henri Kissinger (weliswaar 99, maar zeker niet dementerend) stelt dat, ook tijdens voortduring van de gevechten hoe dan ook naar een oplossing/regeling moet worden gezocht waar beide oorlogvoerende landen geloofwaardig mee thuis kunnen komen. Makkelijk gezegd, dat snap ik, maar ik weet ook niets beters
@Ridde Rogter | 19-01-23 | 18:05:
Kissinger is ander al bijgedraaid, hij ziet ook wel dat onderhandelen nu geen zin heeft. Misschien later, maar volgens mij is iedereen daar voor. De vraag is alleen, bij welke eindstand?
@Andersdenkend | 19-01-23 | 17:53: het vervelende is dat Rusland de bezette delen van Oekraïne als Russisch grondgebied beschouwen. Valt de NAVO dit aan beschouwt Poetin dit als een aanval op Rusland. Dan zijn de rapen wel gaar ben ik bang.
Bluf van Medvedev, die een slechte verliezer is.
Plan A is marvelous.
What about plan B?
Artillerie systemen moet je wel aan het front hebben. Het heeft weinig zin om met die dingen rond te karren in Zweden of Nederland. En een goed getrainde gemechaniseerde aanval met al dit spul moet in theorie onfeilbaar zijn. Ik vraag me eigenlijk vooral af of dat de Oeks al maanden getraind zijn of dat er soort van NAVO huurlingen mee gaan doen. Wie zal het zeggen?
En, wat heb je gedaan om te kijken wat het antwoord is? Of stel jij alleen maar vragen om vervolgens tevreden achterover te zakken?
Hoe gek kan Poetin gaan doen als de verliezen te groot worden?
Ik ben er bevreesd voor…
Wat gaat Poetin doen als de overwinningen op het slagveld zich aaneen gaan rijgen voor Rusland? Misschien is het beter om al zijn pogingen in de kiem te smoren, ook al is men naar mijn mening nu wat laat.
Ik ook.
Vechten voor zijn leven. En dat doet hij door de tegenstanders rechts van hem op te ruimen.
Ik ben toch niet de enige hiero, die door deze escalatie het handje van Poetain steeds dichter bij die rode knop ziet komen ?
(ik weet ook niet hoe je zonder deze escalatie de oorlog beeindigt)
Als hij dat al wil moet hij hopen dat ze werken. Voordat hij uberhaupt zover komt zijn we wel wat treden verder op de escalatieladder. En dan nog, rode knop gaat zelfs in tegen Russische doctrine. Ongeacht wat die debiel van een Medvedev ook zegt.
Om Sgt. Zim te citeren: "The enemy can not push a button if you disable his hand."
Heb je de koude oorlog meegemaakt? De huidige dreiging was toen redelijk standaard. Klote russen, terugrammen in hun hok. Dat is de enige taal die ze begrijpen.
@De_fluitlokker | 19-01-23 | 17:47:
Hoe is die crisis begonnen?
Gelukkig hoef ik deze keuzes niet te maken, want wat is wijsheid? De tijd zal het leren. Ik hoop dat ik het mis heb, maar iets zegt me dat dit nog veel verder gaat escaleren. *bibbert*
Mooi, dan kunnen we eens en voor altijd afrekenen met het huidige Rusland.
@BasBr | 19-01-23 | 17:33: Afrekenen met Rusland? Hoe? Het enige wat je kan verwachten is een langdurige oorlog, de dreiging voor Oekraine blijft.
Japan gaf zich direct over na een paar atoombommen maar die hadden zelf geen atoombommen, dat scheelt wel iets.
Moet je de geschiedenis toch nog eens bestuderen. Japan was zo goed als verslagen door de Chinezen, Russen en Amerikanen. De Amerikanen hebben die bommen vooral gegooid om Japan zo snel mogelijk op de knieen te dwingen, om te voorkomen dat de Soviets de overwinning konden claimen. Dat de atoombommen beslissend waren is Amerikaanse propaganda
@Fijn_dat_je_er_bent | 19-01-23 | 17:34:
Maar stel dat de Japanners atoombommen hadden gehad?
Dan hadden ze die misschien wel gegooid inplaats van dat geklooi in Pearl Harbor.
@Fijn_dat_je_er_bent | 19-01-23 | 17:34: Nee, de reden was dat een (overwogen) invasie van Japan naar schatting 500.000 Amerikaanse slachtoffers zou eisen.
Dat wilde en heeft men met de atoombommen kunnen voorkomen.
@Ridde Rogter | 19-01-23 | 17:38:
Precies. Kijk naar hoe elk klein betekenisloos kudteilandje veroverd moest worden. Bedenk dan wat op de hoofdeilanden gebeurd zou zijn.
@Louter Leuter | 19-01-23 | 17:43:
Midway kostte Amerika maar 307 man.
Midway is 6 vierkante kilometer groot.
@Mr_Natural | 19-01-23 | 17:37: Pearl Harbour was v d kant v d Japanners niet zoveel geklooi.
@Ridde Rogter | 19-01-23 | 17:38: Kan best dat dat in theorie zo zou zijn als ze daadwerkelijk heel Japan zouden willen innemen. Maar dat was nooit gebeurd, want dan hadden de Soviets de boel afgemaakt.
@Fijn_dat_je_er_bent | 19-01-23 | 17:50: Stalin had er geen steek belang bij om Japan aan te vallen, ondanks het feit dat ze formeel in oorlog met Japan waren. Dit tot frustratie van de Amerikanen. Bovendien hadden de Russen op dat moment genoeg te stellen met hun “pacificatie” van Oost Europa.
@Ridde Rogter | 19-01-23 | 17:59:
Berlijn april 1945.
Zjoekov heeft zijn troepen op de trein gezet naar het oosten. Heeft een offensiefje tegen de Japanners in oa Mantsjoerije uitgevoerd. Google maar.
In 6 weken tijd in juni-juli 1945 heeft hij daar de Jappen letterlijk verwoest. Hun namen staan zelfs niet meer op gedenktekens.
De verwoesting van de machteloze Japanners tegenover de geharde frontsoldaten van Zjoekov, met superieure pantsers tov de Japanse (bijna letterlijk) blikjes hebben de Amerikanen gezien. En niet vrolijk gemaakt. En in het Pentagon ook hetzelfde besef als in april 1945 doen indalen, USA troepen zijn amper opgewassen tegen Japanners. Die op hun beurt gewoon verwoest werden door Russen. Die confrontatie wilde Eisenhower zeker niet. Niet in Europa (tot frustratie van Churchill trouwens) en al helemaal niet in het verre oosten.
Heeft zeker bijgedragen aan de (toch experimentele) inzet van de atoomwapens.
De brute kracht en volstrekt gebrek aan morele waarden van het rode leger zijn de opmaat geweest van de USSR bezetting van Oost-Europa en niet te vergeten, het de vrije hand geven van Mao in China.
Roosevelt durfde op geen enkele manier Stalin te weerspreken. Wat hartproblemen gaf bij Churchill.
En woede bij DeGaulle. Die 10 jaar later wat issues had in indo-china. Zeg maar.
De opkomst van het huidige na-oorlogse China/Mao is een indirect gevolg van de Stalin troepen-ontplooing tegenover Japan.
Een erg onderbelicht stuk in de geschiedenis van de 2e wereldoorlog.
Of de na-oorlogse ontwikkelingen dan toch.
@reservebelgië | 19-01-23 | 21:28: Weer wat geleerd.
Die Olaf Scholz is toch ook een ontzettende lul om nog steeds aan de rem te hangen voor het leveren van Leopards 2. Iedere keer maar weer een nieuwe kutsmoes bedenken om dat tegen te houden. Hoog tijd dat hij wordt vervangen door iemand die wel ballen heeft.
Op dit moment is het (nog) mogelijk om de Russen eruit te trappen, maar daar heeft Oekraïne wel moderne tanks bij nodig. Over pakweg een half jaar gaat dat niet meer lukken, want de Russen zijn zich overal aan het ingraven en er komt ook weer een nieuwe mobilisatie aan. Ook de wapenindustrie in Rusland gaat nu opschalen.
Als we nu de kans nu niet grijpen wordt dit een permanente bezetting van Oekraïne. Een conflict dat tientallen jaren kan dooretteren, en vrede en welvaart in heel Europa zal beïnvloeden.
Waar komt toch die zekerheid vandaan dat als Rusland nu snel zoveel mogelijk wordt teruggedrongen, dat Rusland dan ook wel zal stoppen.
Mocht russia echt naar polen willen zoals gelezen van de week dan hebben de duitsers wel het juiste materiaal klaar staan dat scheelt. Laat usa maar spul sturen en de bende oplossen. Wij moeten eerst even ons eigen shit oplossen hier
@Duwbak_Linda | 19-01-23 | 17:32: Het lijkt er op alsof sommigen het over een voetbal toernooi hebben. Enkelingen uitgezonderd hebben velen een zeer simplistisch begrip.
@viejohuevon | 19-01-23 | 17:51:
Nou ja ik zie ook wel dat het Russische leger niet echt lekker gaat nu. Alleen dat continue onderschatten van Rusland, daar geeft de geschiedenis weinig aanleiding toe.
We (hunnie eigenlijk) moeten snel even die Russen uit UA trappen, vernederen, en dan is het klaar. Hoera! Regenbogen, eenhoorns, vlinders, lammetjes die spelen met leeuwtjes en goedkoop gas voor ieder1.
Duitsland koopt olie in Kazachstan
die gaat via Rusland Droezjba-pijpleiding
zodra ze tanks gaan leveren is dat afgelopen
@Duwbak_Linda | 19-01-23 | 17:32: Rusland raakt op een gegeven moment uitgeput.
Die duizend stuks munitie bij de honderd Carl-Gustaf anti-tank terugstootloze wapens van Estland lijkt mij wat karig. Alsof je een printer krijgt en de inkjet cartridges worden amper meegeleverd. Gelukkig hebben tal van landen dit wapensysteem en mogelijk kan Zweden wat extra munitie van de band laten rollen.
Estland is een land met 1,5 miljoen inwoners. Gewoon een enorme inspanning wat die jongens en meisjes daar doen voor Oekraïne. Naar GDP een van de grootste donateurs.
@BasBr | 19-01-23 | 17:35: Oh, daar hoort u mij niet over. Respect. Maar de verhouding is wat zoek, dat bedoel ik.
Tsja. Deze oorlog mag niet verloren worden. Nu is het maar hopen dat Rusland aftaait voordat de pak 'm beet 5 miljoen professionele NAVO soldaten + bondgenoten aan de slag moeten met veel en veel meer slagkracht.
Vernoemd naar Gay Porn Legend Jeff Stryker (geen vriend van Ron Jeremy).
"Volgens Poetin is de actie van Moskou in Oekraïne bedoeld om “een einde te maken aan een oorlog die al vele jaren in Oost-Oekraïne woedt.”"
tpo.nl/2023/01/18/vladimir-poetin-rus...
Ik las hier een soort van potentiële opening in. Maar dat zal wel weer naïef zijn.
Overigens lees ik net tijdens het zoeken naar artikel ook de nieuwste bijdragen van minister Hawaï shirt en en voormalig premier Nanohitler. Dus tja, zak er lekker in.
Die oorlog in Oost-Oekraïne.. die georganiseerd is door Rusland. Met Russische leidinggevende, wapens en munitie. Die oorlog in Oost-Oekraïne?
@BasBr | 19-01-23 | 17:36: Heb je ook een serieuze vraag of alleen retorische?
@Duwbak_Linda | 19-01-23 | 17:39: retorische....
Lekker olie op het vuur blijven gooien.
In een oorlog zijn er alleen maar verliezers,dat moet we uit de geschiedenis wel geleerd hebben.
En er is enorm aan verdient door bovenonsgestelden,dat wel dus.
U staat al met uw handen omhoog bij de voordeur?
Het is dit óf Oekraïne wordt overlopen door Rusland met alle moord en verkrachting van dien. Het is een kutkeuze, maar dit is het enige juiste.
Klets niet, er zijn helemaal niet "alleen maar verliezers' in een oorlog. Vanuit dat perspectief bezien hebben de geallieerden net zo hard verloren als de nazi's. Dat is natuurlijk pure bullshit.
Oorlog is zwaar klote, maar je hebt geen keus, of je moet je totaal laten knechten, of erger.
Stuur nu eens een keer een team naar Putin. Dit keer een geslaagde Valkyrie.
Doema(ar), laat maar vallen want het komt er toch wel van.
Alle mensen die dood gaan worden een sterretje aan de hemel, straks is het gewoon licht in de nacht!
Old soldiers never die.
@Mr_Natural | 19-01-23 | 17:22:
Scherp snel!
@Mr_Natural | 19-01-23 | 17:22: They just fade away, zal wel met die sterren te maken hebben.
Nog los van alle appeasement beatniks. Dit gaat niet helemaal goed. Je gaat dus tegen de Russische dienstplichtigen, hullie van die om ende nabij 25 miljoen doden tijdens de de laatste sessie, leuk geostrategie spelen?
I'm Your Patriot batterij! Choose your enemies wisely. Choose your so
called friens/allies much more carefully.
Polen lijkt nu het keerpunt. Dat hebben wij in Europa eerder gezien.
Die "hullie van die om en de nabij 25miljoen" vechten aan beide kanten. Sovietunie was zowel Oekraine als Rusland. (om en de nabij 14 miljoen van die 25miljoen zijn Oekraïners)
@BasBr | 19-01-23 | 17:26: Wij van West-Europa: Zoek het verschil tussen Frans Timmermans en Jean-Marie Pfaff.
Een en ander is uiteraard niet de verloochening van de godsgruwelijke verschrikkingen tussen "die twee". Het is uiteraard onze decadentie.
Die totale Kermis. Maar dan wel met zielige botsautootjes.
Putin gaat nooit opgeven wat we ook sturen.
Ook een dictator heeft maar één leven.
@goedverstaander | 19-01-23 | 17:22:
En de volgende brute meedogenloze Russen staan alweer klaar om dit misbaksel te vervangen.
@goedverstaander | 19-01-23 | 17:22:
Ook een dictator kan in zijn eentje niets. Dan zal in een mum van tijd een mes in zijn rug zitten. Het is een hele (onbekende) kliek rondom Poetin. Je krijt dan een Russische variant van Whac-A-Mole.
Nou, NAVO verenigd? De Spaanse sociaaldemocratische premier Pedro Sánchez roept al op tot onderhandelingen met (oftewel gedeeltelijke capitulatie voor) Poetin. Scholz, ook een sociaaldemocraat, trekt ook al voortdurend aan de rem. "Wer hat uns immer verraten? Sozialdemokraten!"
En zou Erdogan het echt erg vinden wat er in Oekraïne gebeurt? Hij is zelf bezig met een etnocide op de Koerden in Noord-Syrië.
Iedereen heeft een kontgat en een mening. De NAVO bestaat uit zo veel landen, dat je ze best eensgezind kan noemen.
Erdo kan lekker Koerden afmaken zonder dat iemand er wat van zegt. 2 honden vechten om een been en de derde gaat er mee heen.
@EmilioEsteves | 19-01-23 | 17:23: Dat zouden we bijna vergeten en daar is Erdogan blij mee neem ik aan.
@EmilioEsteves | 19-01-23 | 17:23: Daar wordt voortdurend iets van gezegd.
Zijn wij nu niet 'gewoon' full out in oorlog ondertussen?
En wat zijn eigenlijk de risico's in dit WEF Endspiel?
Paddestoelen boven alle grote Europese steden?
Medvedev was duidelijk. Rusland kan niet verliezen want dan verliest de mensheid
Wat ik mij afvraag hoe gaat men straks met al dat verschillende materieel om? Britse, Amerikaanse, Duitse, Franse tanks, naast de Russische tanks die ze kennen. Dan duiken ook tanks, zoals die Nederlandse YPR, bij de Russen op.
En wie gaat die besturen? Zonder training. Vragen, vragen, vragen. Gelukkig is het onze oorlog niet.
@Joyce | 19-01-23 | 17:15: Het materieel verdeel je gewoon per battalion, en die train je dan op gebruik en onderhoud van dat specifieke ding. Zo moeilijk is dat niet.
Wat dacht u van de onmogelijke logistieke problemen m.b.t. alle verschillende munitie.
In een later stadium van de oorlog krijg je misschien Mad Max-achtig hybriden. Aan elkaar gelast door handige oekrainers.
@Prieelvogel | 19-01-23 | 17:22: En brandstof.
Als we toch alle ballen aan het verzamelen zijn, maak het nog wat ernstiger en val Rusland binnen, rol dat zootje leipen op en maak er een mooi land van.
Poetin is door zijn raketjes en kogeltjes heen juist nu is het moment. Is dat gas gedoe ook opgelost.
@Scepticus | 19-01-23 | 17:19: Poetin wel ? Keihard terug slaan is het enige wat die schoft begrijpt.
'Poetin is door zijn raketjes en kogeltjes heen juist nu is het moment'
Dat lees ik nu al 10 maanden.
@NLgaatnaardeklote | 19-01-23 | 17:27: Kan niet, reaguursel is van 20 minuten geleden.
Geheel Europa is van plan om Oekraïne te helpen met allerhande oorlogstuig. Kijk niet gek op als Rusland op een gegeven moment medestanders vind omdat china niet zit te wachten op een weer sterk usa.
En wie moet die zooi van de Chinezen dan kopen.
Een weer sterk usa? Wat bedoel je precies?
China kijkt wel uit. Die gaat hun relatie niet met westen niet opgeven voor een oorlog van Putin. Dat wachten ze lekker mee voor hun eigen oorlog om Taiwan.
@Uw Verzekeringsadvis | 19-01-23 | 17:16: De overige 7 miljard mensen.
Duidelijke taal van meneer James , goeie stem ook en mooi ritme .Churchill waardige boodschap;)
Ik lees hier al een jaartje alle blogs omtrent Oekraïne, recent pas een account gemaakt. Begon een beetje rondom die liveblogs aan het begin van de invasie. Het is allemaal extra interessant omdat Vleesverkopert werkt bij de grootste vleesproducent van Oekraïne (Nederlands kantoor).
Het is nogal heftig hier op kantoor, met ruim de helft Oekraïense mensen die moeten proberen te focussen op het werk terwijl familieleden kapotgeschoten/gemarteld en verkracht worden. Voor alle 'kritische denkers' die is voorbij zag/zie komen: Doe eens niet zo gek.
Een praktijkvoorbeeld:
Mijn directe baas is Oekraïner. Zijn vrouw en kids ook. 4 jaar terug hierheen gekomen om het kantoor op te zetten. Inmiddels heeft hij twee vluchtelingen uit Marioepol in huis, en zijn schoonmoeder (poor guy). Eigen moeder zit nog in Oekraïne. Hij kan haar niet zomaar oppikken. Het land ingaan betekent daar blijven (want gevechtsleeftijd). En moeders kan niet alleen reizen. Zijn zus zou haar hierheen kunnen halen, maar die kwam om bij een bombardement. Hij heeft geen dag op kantoor gemist trouwens.
Verplaats je even in zo'n situatie en vraag je nog eens af of die hogere gasrekening echt zo'n groot probleem is. Of dat 'ze gewoon moeten onderhalen over vrede'. Nee, elke Rus gaat daar het land uit geknald worden. En die gasten hebben genoeg moraal merk ik. De reden dat wij doorwerken is omdat alle winst naar wapens gaat, en het vlees nu naar lokale bevolking en strijdkrachten.
Duidelijk en .. respect!
Ja die hogere gasrekening is een probleem, die had nooit (zo lang) zo hoog hoeven zijn. Energiebedrijven en overheid zijn graaiers op het gore af. Laat je op dat vlak anders ook even informeren.
Wist niet dat je vlees kan produceren, wil me geen voorstelling maken van hoe uw club met beesten om gaat in de Oekraïne.
Je moet er maar trek in hebben om voor zo een club te werken. Voor de rest goed verhaal.
Mijn termijnbedrag is naar beneden gegaan. Zojuist bericht over gekregen. Die hogere gasrekening zou met het prijsplafond nog best eens mee kunnen vallen dus.
Verzekeringsadviseur, hoop dat je meer verstand van verzekeren hebt dan van vlees productie. Koeien en kippen lopen niet zelf bij Albert Hein naar binnen hé. Eervol vak trouwens, slager. Ging als basisschool leerling altijd mee als onze eigen beestjes geslacht werden. Niks mis mee. Halve koe ging bij ons de vriezer in, de andere helft nam de slager over. Persoonlijk uit eigen ervaring heb ik liever met slagers te doen dan met verzekeraars.
@Uw Verzekeringsadvis | 19-01-23 | 17:19:
Ja er is een productieproces. Zo leert u nog eens wat, gefeliciteerd! Het dierenwelzijn is overigens goed geregeld in Oekraïne (nu allicht minder door de oorlog) evenals Argentinië en bijvoorbeeld Uruguay. Maar omdat het geen EU landen zijn is een 'beter leven' ster niet mogelijk. Al leven sommige dieren beter dan u en ik op die uitgestrekte pampas
@HD50 | 19-01-23 | 17:52: Blijft een nare business dat vermoorden van beesten.
@Vleesverkopert | 19-01-23 | 20:08: Pamps geloof ik wel.
ik dacht t ging zo goed....
Behalve sexbommen is er niets leuks aan kanonnen..
Desalniettemin heeft Ukraïne de spullen keihard nodig, en hèhè eindelijk lijkt het serieuze spul, onderweg, het heeft even geduurd, beter laat dan nooit..
Duitsland is echt de schlemiel, met hun getreuzel
Waar heb je het over, ze hebben al honderden MBT's gekregen, wat er nu gestuurd wordt zijn busjes geschikt voor oorlogsgebieden. Busje komt zo. Of niet...
Wat willen al die gulle landen er eigenlijk voor terug? Zijn dit leningen in natura of gebeurt dit allemaal louter uit piëteit voor het Oekraïense volk?
Iets met Rupsje Nooitgenoeg
Mooi zo, en nu doorpakken!
Die slogan ken ik.
U kent oorlog alleen van de tv neem ik aan? Er is niks mooi zo aan dit lijstje, nog aan dit conflict.
@Ijsklontje | 19-01-23 | 17:15:
noch
@miko
Excuses, de Nederlandse taal is nooit mijn sterkste vak geweest. Maar ik doe mijn best.
Rusland gaat alleen maar groter opschalen en meer en meer sturen. Europa raakt zo heel snel door hun wapens heen en er is geen vervanging want blut enzo(dat klimaat is tenslotte hartstikke belangrijk en duur). Alleen de Britten en Amerikanen hebben hun legers nog op orde.
@Ijsklontje | 19-01-23 | 17:37: Vanuit Russisch naar Nederland is vaak lastig vertalen.
@HA BIER!1! | 19-01-23 | 19:15: De Britten ook niet, ze doen alsof. En de Yanks hebben geen munitie.
Hee sjoerd al onderweg? Om je grote leider te volgen in onze oorlog?
Oorlog is geen game, eerder game over.
Hele compagnieën kwamen uit eerdere “ vredesmissie’s terug met ptss, en uwts zegt mij dat de kans klein is geweest dat u dat ooit heeft kunnen krijgen.
Dat poetin verslagen moet worden, weet iedereen met wat gezond verstand ondertussen wel, dat een soldaat sterft voor de dromen van de politiek weet u schijnbaar nog niet.
Ook die vreselijke rus is zoon en vader, die wagner malloten worden met het geweer in de rug gedwongen om te sneuvelen.
Niet iedereen die deze oorlog vreselijk vindt is een rus of poetin versthervof hoe je dat ook noemt.
Er is niet alleen wit of zwart, wie als winnaar gezien wordt word bepaald waar zn wiegje heeft gestaan.
Sorry Joris kon het niet laten.
youtu.be/P3nw8SRWOBs (war on masculinity) MenM's war
Ik zal de strijkers die ik over heb van oud en nieuw ook sturen. Zouden ze ook iets met sterretjes kunnen?
Run through graveyards on a dusty winter day
Spit the dirt out and try to say
Give me the freedom to destroy
Give me radioactive toy
Allemaal prima maar zo mogen (nog) niet bij de EU
Ben ik de enige die banger is voor een Rusland dat verliest (niks meer te verliezen heeft) dan een Rusland dat 'wint'. (oorlogen win je niet. De mate waarin je verliest verschilt.)
Je hebt daar zonder meer een punt
Verliezen is geen optie voor Poetin. Dat gaat hem zijn eigen kop kosten. Dus ik denk dat ie liever heel Oekraine platbombardeerd dan zijn verlies toegeven.
We hebben nu de kans om een nieuwe 'Koude Oorlog' die weer vele decennia spanning, confrontaties en risico's oplevert, in de kiem te smoren. Dus wat mij betreft geven we gisteren nog Oekraïne honderden langeafstandraketten zodat elk agressief, inhumaan bombardement op Oekraïne op de meest stevige wijze beantwoord kan worden.
En kom me niet aan met het argument van 'het Westen dat escaleert' want het is Rusland dat al vanaf het begin escaleert en niet andersom!
@JWZ_JMK | 19-01-23 | 17:06:
Inderdaad. Hoe meer tanks er komen, hoe meer Russische artillerie totdat alles in Schutt und Asche ligt,
@Louter Leuter | 19-01-23 | 17:08: Dan openen zich de grootste landbouw arealen van heel Europa, daar is het toch om begonnen?.. die muesli en havermelk moet toch ergens vandaan komen
@Aristotalloss | 19-01-23 | 17:08:
Eensch !!
Ik zie die lijst voorbijkomen en denk "oh oh, dat gaat een flinke teringzooi worden daan".
Winnen ga je een oorlog inderdaad niet, maar dit gaat zo gruwelijk fout dat ik er niet gek van sta te kijken als Vlad in het nauw rare sprongen gaat maken...
@JWZ_JMK | 19-01-23 | 17:06: Ik denk dat er binnenkort een tactische atoombom ergens in de Oekraïne terecht zal komen.
Er zijn nauwelijks goede scenario's te verzinnen. Ja, Putin bedenkt zich en trekt zich uit geheel Oekraïne terug, ontmantelt Wagner, treedt af, en schrijft eerlijke verkiezingen uit nadat hij Navalny heeft vrijgelaten. En elk Russisch meisje haar eigen eenhoorn heeft gegeven.
Rusland wint: dan moeten Polen en de Baltische staten zich ook (weer) zorgen gaan maken. Toen ze de Krim inpikten lieten we ze ook hun gang gaan en we weten nu dat dat niet werkt. Als Rusland wint zit Putin daar tot 2190 op de troon en gaan we een nieuwe koude oorlog tegemoet. Dan mogen we overigens verwachten dat we dit keer ook tegenover China en India staan, en die kunnen ook wel aardig wat man mobiliseren.
Als Rusland verliest of dusdanig zwaar getroffen wordt dat ze wel moeten vertrekken (of ze worden het land uit gesmeten), dan is dat wellicht het einde van Putin. Krijg je wellicht Prigozhin aan het hoofd... ook een despoot, maar eentje waar op termijn wellicht wel zaken mee is te doen. Dat zou misschien nog de beste uitkomst zijn. Andere mogelijkheid is een burgeroorlog, niet noodzakelijkerwijs een ramp, maar wel erg gevaarlijk en vooral onvoorspelbaar.
Bij een (dreigend) verlies zou het ook zomaar kunnen dat Rusland als parting shot nog wat nucleaire wapens op Oekraine afvuurt. Ook dat zou waarschijnlijk het einde van Putin kunnen betekenen, en van hun bondgenootschappen. Maar geen van beide kanten hebben zin in of belang bij verdere nucleaire escalatie.
Zomaar wat scenarios's die onder de experts langs zijn gekomen. Maar die weten het ook niet echt.
@Ijsklontje | 19-01-23 | 17:13:
Je laten leiden door angst is immer een doodlopende weg
@Smoelensmid | 19-01-23 | 17:11:
Moeten ze eerst gaan mijnenruimen... gaat even duren.
@AldNuut
Nee zeker niet laten leiden door angst, maar wat daar (waarschijnlijk dit voorjaar) gaat gebeuren moet geen mens willen. Bang voor Rusland zouden we sowieso nooit moeten zijn, technologisch hebben we een voorsprong die ze daar nooit meer in gaan halen.
Als we het zo ver laten komen dat Vlad daadwerkelijk op de spreekwoordelijke rode knop druk is de ellende niet te overzien, zelfs een explosie in de lucht zorgt voor jaren aan ellende.
@Ijsklontje | 19-01-23 | 17:13: ja, ja, een vlad in het nauw maakt rare sprongen.
@BenZen
Ja ik snap je reactie wel, het is ook wel een beetje worst kaas scenario.
Echter zijn nucleaire wapens niet echt dingen om op te gokken dat ze ze toch niet gaan gebruiken.
Zo wisten de experts in Nederland het zeker: Putin ging de Oekraïne niet binnenvallen...
Eigenlijk is er maar 1 uitkomst.
@Ijsklontje | 19-01-23 | 17:25: "we" laten het niet zover komen, de verantwoordelijkheid ligt volledig bij Rusland. Als Rusland een kernoorlog wil komt die er toch wel. Als Rusland verliest is dat de reden die ze zullen geven (als redenen geven dan nog mogelijk is) en als Rusland wint beginnen ze gewoon aan de Baltische Staten, dreigen opnieuw met kernwapens en dat gebed zonder eind gaat door tot ze alles hebben wat ze willen. Rusland wil het middelste en de beide einden, de Russische bevolking wordt door de propaganda helemaal klaargestoomd voor oorlog en nog meer oorlog. Lavrov himself wist gisteren nog te vertellen dat het westen uit is op de vernietiging van Rusland. Het westen is volgens Lavrov erger dan Hitler.
Je bent de enige niet, en Poetin is héél blij met mensen die zo denken. Hoe banger het Westen is, des te beter het hem uitkomt.
En maar dreigen met die atoombommen.
Trap er niet in, het is pure bluf.
Als we Poetin zijn gang laten gaan, is het hek van de dam. Zo was het met Hitler, zo is het nu met Rusland. Er is geen alternatief, buiten de oorlog tegen Rusland steunen.
Ach, mocht het tot een nucleaire eindoplossing komen, dan duurt het een paar duizend jaar en de wereld ziet er een stuk beter uit. Het bevolkingsoverschot is meteen opgelost, kunnen we weer opnieuw beginnen . We zullen wel zien, je kan maar 1 keer dood gaan .
@KeesBruin | 19-01-23 | 17:54: Ik vrees met grote vreze dat het geen pure bluf is als het er écht om gaat spannen. Als Putin/Rusland écht gaat verliezen. We gaan het mee maken.
REAGEER OOK