Britse Tabloid Mirror: "UK doneert vier modernste Apaches inclusief Hellfires en exclusief Prince Harry aan Oekraïne"
Geloven we niet, maar we hebben het gewoon iets te graag over Apaches.
Wel de AH-64E Version 6 uit het verhaal
Het citaat dat dat we niet geloven van een (1) ongenoemde "senior defence source" die we niet geloven luidt: "A senior defence source told the Sunday People that up to four Apaches will be sent – and they will follow 10 Challenger 2 main battle tanks. (...) The insider said: “The Apache will be a major game-changer. The tanks will arrive first and it will take a while before helicopters can be deployed. Other Nato members will now follow suit."
Enorm grappig: die laatste drie bovenstaande zinnen beginnen als direct citaat van de 'bron', maar worden vervolgens nergens afgesloten met dubbele aanhalingstekens, waardoor het volstrekt onduidelijk is of die laatste zin nou een citaat of redactioneel commentaar is. Minstens zo grappig als de inleiding van het artikel trouwens: "EXCLUSIVE: UK sends Apache helicopters armed with deadly Hellfire missiles to Ukraine The move has been hailed as a 'game-changer' in Ukraine's fight against the Russian invasion. Prime Minister Rishi Sunak confirmed the new support package would also include tanks".
Prachtig toch, "would also" schrijven alsof de de premier *naast* het BEVESTIGEN van Apaches, ook de 14 Challenger 2-tanks bevestigt - die inderdaad gestuurd gaan worden. Van dit soort tabloid-journalistiek zou je dus bijna pro-Prince Harry worden die als Apache-piloot zo'n 25 Afghaanse studenten omlegde, maar naar verluidt niet met de Apaches meegeleverd zal worden.
Enfin, eindoordeel: we geloven het niet. Immers, Amerikaanse oud-kolonel Douglas Macgregor geldt in sommige regionen ook als 'senior defence source'.
Voor de liefhebbers, hier ons naslagwerk uit 2015 Wargasm III: Helicopter Gunships.
LOL update: Mirror verwijdert hele artikel nadat het Britse MoD de levering ontkent. Kan gewoon!
Lads laying down the law
Nee Arend.
Social
Reaguursels
Inloggen"game-changer"
Alsof het een spelletje is....
Behalve de Britten, overwegen ook de Fransen, Polen en Finnen om tanks naar Oekraïne te sturen. Nu de Amerikanen en de Duitsers nog.
Nederland wilt ze ook wel sturen maar we hebben ze niet.
We moeten deze oorlog stoppen en niet voeden. De huidige posities lenen zich voor vredesoverleg.
Ja, want met Hitler onderhandelen was ook zo'n succes....
Als de Russen niet over ALLES zouden liegen zou een gesprek wellicht mogelijk zijn.
@ Schilder58 | 15-01-23 | 15:37
Het enige wat vrede nu betekent is dat Rusland zich kan voorbereiden op de volgende invasie. Beter is het om nu door te drukken om Rusland terug achter haar grenzen te schoppen.
@* Il Principe * | 15-01-23 | 16:11: nou een jaar volhouden. Ondertussen gaat Rusland failliet.
dit kan niet anders dan uit het kamp van de vijand komen ..
Ben jij niet goed bij je hoofd? Honderdduizenden doden en veel land zomaar opofferen en kado geven aan dat Russische genetische afval? Je weet zelf ook best dat die smeerlappen over enkele jaren dan weer binnenvallen......
Als Rusland een beetje normaal was zou ik zeggen je hebt helemaal gelijk maar Rusland is een beetje raar. Zonder reden een land binnenvallen en zeggen dat de Oekraine je broedervolk is en vervolgens martel je iedereen die je tegenkomt of schiet ze gewoon neer. Beetje vreemde handelswijze. Daarnaast het Westen en dan voornamelijk de USA vind het prachtig deze oorlog. Rusland uitputten, kijken of je wapens een beetje werken, kost wel een paar duiten maar dat mag de pret niet drukken.
flauw van de Israeli's dat ze de Spike atgm nog steeds niet vrijgeven. Maar die zitten weer met Syrie-Rusland, Hezbollah en Iran in de regio
Israël en 'Nie wieder' gaan niet samen. Zelden zulke nimby's gezien.
Ollongren wil 500 tanks sturen, weet waarschijnlijk niet dat we er 3 hebben.
Ollegrem gaat ze eerst leasen om ze daarna te kunnen "doneren" waar ze vervolgens allemaal aan flarden worden geschoten.
Davos praatclubjes. Het volks strijd tot de dood.
De Amerikanen moeten hun geheimen ‘Roda from the Gods’ gaan uit testen. Op een paar noten van de Russen in internationale wateren. Of op een paar van Putins huizen…
Rods from Gods bedoel je? Soort van wolfraam dartpijl van ca. 6 meter vanuit de ruimte op het doel laten vallen.
Interessant idee.
"The bomb would naturally contain a large kinetic energy because it moves at orbital velocities, around 8 kilometres per second (26,000 ft/s; 8,000 m/s; Mach 24) in orbit and 3 kilometres per second (9,800 ft/s; 3,000 m/s; Mach 8.8) at impact. As the rod reenters Earth's atmosphere it would lose most of the velocity, but the remaining energy would cause considerable damage. Some systems are quoted as having the yield of a small tactical nuclear bomb"
en.wikipedia.org/wiki/Kinetic_bombard...
Maar helaas "In the case of the system mentioned in the 2003 Air Force report above, a 6.1 by 0.3 metres (20 ft × 1 ft) tungsten cylinder impacting at Mach 10 (11,200 ft/s; 3,400 m/s) has a kinetic energy equivalent to approximately 11.5 tons of TNT (48 GJ).[15] The mass of such a cylinder is itself greater than 9 short tons (8.2 t), so the practical applications of such a system are limited to those situations where its other characteristics provide a clear and decisive advantage—a conventional bomb/warhead of similar weight to the tungsten rod, delivered by conventional means, provides similar destructive capability and is far more practical and cost-effective"
Ik denk het ook niet, voor dit complexe spul is een groot en goed opgeleid support systeem nodig, zowel in onderhoud als in piloten training.
En ook: in dit "theater" zijn ze erg kwetsbaar voor Russische raketten. Bewapende helicopters zijn vooral effectief over land waar jij grotendeels controle over hebt en de vijand geen hi-tech wapens heeft. (opstandige milities)
VIER helicopters maar liefst. Waar je ook nog even mensen op moet trainen. VIER helicopters, waarvan bij het te verwachten intensieve gebruik en het daarbij behorende preventieve onderhoudsschema EN de daarbij behorende logistiek er dus één heel misschien drie uurtjes per week in de lucht kan hangen. Geef ( en: train) dan meteen een squadron.
Denk dat het eerder een soort “test” is. Gebeurt wel vaker in proxyoorlogen: even meten hoe effectief je wapens zijn zonder ze meteen allemaal te offeren.
Anderhalve tank en een paar Apaches/Hellfires zullen weinig uitmaken op de massale hoeveelheid schroot die de Russen zullen sturen. Vooral omdat de Russen die dingen graag werkend en compleet in handen willen krijgen. Die laten ze dan namaken door hun nieuwe holmaatjes, de Chinezen. Pas gewoon op met het sturen van het modernste materiaal.
Nog maar eens een interview met een dwarse denker.
www.presstv.ir/Detail/2023/01/13/6962...
Dit is nog lang niet voorbij.
"This explains why we are now in an open-ended war, in a confrontation that is bound to result in the collapse of one side or the other,” Todd added."
Mee eens. Één van twee begeeft het en de kaarten zijn nog lang niet geschud. Deze oorlog wordt helaas nog veel groter en kijk niet raar op als we in het Europa 4% of meer aan defensie gaan besteden. Omdat het niet anders kan.
@Beste_Landgenoten | 15-01-23 | 12:09:
Nou ja, de bus rijdt en wij zitten achterin. Niets meer aan te doen. Rest nog te genieten van het zonnige zondagsweer.
PressTV is de spreekbuis van Iran?
@McCain | 15-01-23 | 13:00:
Kennelijk, was vertaling van interview van Fransman in Franse krant. En als daar dingen in staan die 'De Grote Satan' Amerika zwakker maken dan is Iran graag bereid dat te vertalen en gratis online te gooien.
En nog maar eens de disclaimer:
Het is maar een ander perspectief op de actualiteit, op deze oorlog. En of Rob de Wijk misschien wel of niet een lul is, Wierd misschien wel of niet fout, een Fransoos wellicht wat ambivalenter tegenover VS staat en Iran bewezen een kutlulland is. Die discussies vind ik niet zo interessant. Het gaat me om wát er gezegd wordt.
Of nou ja, vertaling van quotes uit dat interview. Geen idee of vertaling volledig is. Maar goed, met Zwitserse betaalmuren des doods moeten de hongerigen des internets het met de gratis kruimels doen.
Open vraag:
Zijn Apaches relevant tegen een technische ontwikkelde tegenstander als Rusland?
Die heeft toch nog genoeg mobiele AA weapons liggen om vanuit een kluitje een trage Apache uit de lucht schieten.
Hoeveel jeugdbewondering ik ook koester voor de Apache, ik vermoed niet dat het verschil gaat maken.
Er wordt in ieder geval al op getraind: ukdefencejournal.org.uk/new-british-a...
Als de Apache solo zou vliegen/strijden hebt u wellicht een punt. In een groep gekoppeld aan andere middelen durf ik dat te bestrijden. Hoeveel Apaches zijn er überhaupt de laatste 20 jaar neer gehaald?
Veel te kwetsbaar, alles wordt drone.
Mee eens! Alles wordt drone. Zelfdenkende drones met lading, dat gaan we zien. Ze kosten een fractie van een Apache, zijn even effectief en veel minder kwetsbaar. En je mag een paar verspillen, dat laten die Iraanse drones wel zien. Binnenkort is de AI zo handig, dat ze zelfstandig kunnen opereren boven vijandelijk gebied.
Het wordt interessant als dat daadwerkelijk zou gebeuren…. Die dingen zijn niet bepaald goedkoop en ook een symbool van superioriteit
@Beste_Landgenoten | 15-01-23 | 12:02:
Nee, doe mij maar niet. Komt bij dat AI nooit iets zal hebben wat mensen wel hebben namelijk creativiteit. Zodra AI programma's dat wel krijgen ben ik trouwens de eerste die onze alleenheerser SkyNet welkom heet.
@Beste_Landgenoten | 15-01-23 | 12:02: beetje Skynet dus
@F. Jacobse | 15-01-23 | 11:50: Eens, in een goed getrainde army group zal het zeker zijn waarde hebben. Je laatste punt, volgens mij hebben Apaches niet gevochten tegen een technisch vergelijkbaar leger met hun eigen equivalent van MANPADS. Tegen Bazooka's & RPG's is een Apache natuurlijk superieur.
Probeer chatGPT eens. Vaak beter dan de gemiddelde college student.. en over vijf jaar beter dan de gemiddelde professor
"mobiele AA weapons om vanuit een kluitje een trage Apache uit de lucht te schieten"
Zucht.
@Linkse Zakkenvuller | 15-01-23 | 12:28: excuses voor het late antwoord. Dat dacht men van de Blackhawk ook. Toch gingen die ook neer d.m.v. een RPG. Eenvoudige oplossing hier tegen zou kunnen zijn om niet onder een bepaalde hoogte te komen. Hetgeen op een strijdtoneel wel eens ongewenst kan zijn.
Lijkt me niet een erg accurate bron de Mirror maar het zou kunnen. Ook geloof ik niet echt dat het een gamechanger is tenzij je natuurlijk een of meerdere brigades opricht met bijna uitsluitend westers wapentuig en NAVO combined arms tactieken.
Stel dat het klopt dan betekent dat ook dat de westerse en Oekraïense militaire leiding het idee heeft dat de Russen murw geslagen zijn. Dan zou Solodar een strategische terugtrekking moeten zijn. Je gaat geen peperdure helikopters leveren die geen kans maken om het verschil te maken. Dan moet je dus ook hopen dat voor het einde van het jaar, hopelijk in de komende maanden, al goed getrainde en geharde militairen klaargestoomd zijn om met een of meerdere brigades de Russen in te kapselen van hun aanvoerlijnen en kansloos te verslaan.
Er is best wel reden om te speculeren dat dit wel zo zou zijn. Zo zouden de Zweden praten over het leveren van het Archer Artillerie systeem wat ze technisch gezien delen met de Noren. De Fransen, die wat conservatiever moeten zijn met wapens leveren, doen ook een duit in het zakje met extra CESAR's en de DANA uit Tsjechië, ZUZANA uit Slowakije en KRAB uit Polen schijnen ook stiekem geleverd te worden. Erg handig dat soort wapens omdat ze gericht een barrage kunnen schieten en snel wegwezen. Dat kunnen de Russen niet zo goed.
Zo zijn er trouwens ook schimmige verhalen over Oekraïners die getraind zijn om F16's te gaan vliegen op sorties en dat er al een aantal klaarstaan om geleverd te worden. Geruchten dus.
Indien waar, en als je het als een eenheid doet met gemechaniseerde infanterie, tanks, aanvalshelikopters, straaljagers en vooral goede communicatie en logistiek zodat je niet halverwege de opmars moet staken of erger dan dat kan dit wel een harde klap voor de Russen zijn. Een coup de grace zeg maar. Wat er daarna gebeurt? Ik weet het niet. Misschien eindelijk het einde van de Russische heerschappij? Zuid-Amerika is immers ook niet meer grotendeels Spaans en Canada en de VS ook niet meer Brits, Frans, Nederlands, Spaans etc. Er is geen reden om aan te nemen dat Moskou de centrale koloniale macht zal blijven.
Hoe lang denkt u dat een opleiding tot F16 piloot duurt?
www.salarispiloot.nl/salaris-f16-pilo...
Gaat hem niet worden op de korte termijn van laten we zeggen 3 jaar?
Vlieg je al een Mig, dan is een F16 niet heel lastig qua overstap. Goed de handleiding lezen.
@F. Jacobse | 15-01-23 | 11:56:
Ja, dat zat ik me net ook af te vragen. Blijkt dus 6-9 maanden te zijn voor ervaren piloten via het ANG International Initial Qualification Course. Het kan natuurlijk ook dat het westen al sinds 2014 Oekraïners loopt op te leiden. Weet ik veel.
@F. Jacobse | 15-01-23 | 11:56:
-
Waarschijnlijk zijn ze al jachtvlieger, ze moeten alleen converteren naar een ander type. Hetgeen overigens ook iets langer duurt dan twee weekjes.
Een half jaar geleden reserveerde de USA al $ 100m voor omtraining van Oekraïnse piloten
www.business-standard.com/article/int...
Mag dat eigenlijk nog wel, helicopters naar een onderdrukte en half uitgemoorde bevolkingsgroep noemen. Is dat geen cultural appropoppinogwatte?
Even mijn woke-vrienden ( m/v/woef! ) raadplegen want het gaat zo snel, deze vroegbejaarde kan het allemaal niet meer zo bijhouden.
Het is een traditie en eerbetoon aan de originele bevolking van Amerika voor de omvolking plaatsvond door blanke kolonisten. Zie ook de Kiowa, Black Hawk, Cheyenne, Comanche, Lakota, Comanche, Choctaw en zelfs Little Bird eigenlijk.
Sitting Bull voor welk voertuig?
Het grappige is dat het US leger voor elke naamgeving van een heli (met een native American stamnaam), vooraf toestemming heeft gevraagd én gekregen van vertegenwoordigers van de native Americans, terwijl dit bv niet het geval is bij de Apache foundation (van de Apache http server etc), en die Apache foundation nu hierover gekapitteld wordt door een aantal lieden die zich 'natives in tech' noemen (en wat naar het zich laat aanzien gewoon een ordinaire shakedown is).
@Schout-bij-Nacht-J | 15-01-23 | 11:15:
-
En dat is dus precies ‘toe - eigening’ in de ogen van enige misleide figuren: alleen al het in je mond nemen, het bezigen van de eigennaam - al dan niet met instemming of medeweten van de dragers ervan - is een vorm van ‘cultural appropriation’. En dat valt dan nog in het niet bij Kayleigh uit Appelscha die na twee wijntjes op het strand van Bali ‘rastavlechtjes’ heeft laten zetten, want u zult begrijpen dat daarmee twintig eeuwen beschaving van nobele (dare I say it?) Bantoe- volkeren teniet worden gedaan.
@nowomowa | 15-01-23 | 13:12:
-
De hele ‘ toe -eigenings’ business is precies dát. Niet meer, niet minder.
Stond ook al op de Wagner Telegram channels. Maar het is natuurlijk onzin, met zoals dat die Duitse Leopard tanks ooit gaan komen. Scholz schijt al maanden in zijn spd Bund Deutsche Mädel broekje. Verschuilt zich telkens achter nieuwe excuses.
Nog nooit van deceptie, list en bedrog gehoord in oorlogsvoering Beste Landgenoot? Psychologische oorlogsvoering? Scholz lijkt misschien wel op een laf mannetje maar heb jij gekeken naar wat de Duitsers wel sturen? Ik wel.
Mensen die denken dat de overheid open kaart speelt is al naïef en als je denkt dat de overheid in tijden van oorlog open kaart speelt zijn heel erg naïef. De realiteit is gewoon dat sommige varkens gelijker zijn dan andere varkens. En dat is maar goed ook. Je moet je voorstellen dat Ruslandgezinde wappies lucht krijgen van onze werkelijke inzet en plannen. Wil jij dat? Ik niet.
Die Leopards zie ik nog wel die kant op gaan maar niet vanuit Duitsland.
@Sqbar | 15-01-23 | 11:36: Er zijn trouwens voertuigen met leopard 1 onderstel in Oekraïne: en.defence-ua.com/weapon_and_tech/ukr...
Ja zeker. En Duitsland levert ook veel dingen wel. Dat begon al met helmen. En veel geld, ook altijd handig. Maar die zware wapens, dat blijft een good cop bad cop spelletje in de Duitse regering lijkt het wel.
Mijn overtuiging is dat het nu kiezen of delen is voor zware wapens. Nu veel leveren zodat Oekraïne in korte tijd de voorwaarden voor onderhandelingen kan bepalen of treuzelen, maar dan tegen nog weer een half miljoen Russen extra aankijken.
In Duitsland hoor je momenteel vooral de verontwaardiging over dat juist de vredelievende Groenen de oorlog het liefst zien eskaleren. Het kan verkeren
@Gladiator Fap | 15-01-23 | 12:30:
Inderdaad een enorme draai van de partij van het gebroken geweertje. Onbegrijpelijk.
Toch is het helemaal geen slecht idee om Apaches te sturen met prins Harry erbij. Hij is een ervaren killer; zo iemand kan Oekraïne gebruiken. En Engeland is een tijdje van zijn gezeur af (misschien zelfs wel definitief, maar dat is niet aardig om te zeggen).
En anders stuur hem maar zonder, op de fiets of zo.
Op een VanMoof?
En dan worden eerst adviseurs en daarna ook instructeurs gestuurd want ze moeten wel opgeleid worden. Wordt danlastig te ontkennen dat NATO strijdkrachten niet betrokken zijn.
Zou goed zijn als Oekraïne Nato om hulp vraagt zodat Nato soldaten helpen het Russische fascisme te verslaan.
Vanaf zo'n beetje 2014 worden er al trainingen gegeven. Vaak in Europa en de VS
@i-Wonder | 15-01-23 | 10:56: en waarom zou de Nato niet in gaan op een dergelijk verzoek denkt u? De partijen die nu het hardst schreeuwen om in te grijpen in Oekraïne zijn tevens de partijen die tevens mega bezuinigingen hebben doorgevoerd op defensie.
@therealbraindump | 15-01-23 | 11:02:
Precies! En nee, één NATO soldaat aan het front en de stront raakt de ventilator.
@therealbraindump | 15-01-23 | 11:02:
Vergelijkbaar met de houding van de Westerse landen jegens die andere dictator die buurlanden voor Lebensraum.
En ook toen betaalde men later een hoge prijs voor de wat laffe attitude.
@i-Wonder | 15-01-23 | 11:45:
Een kat in het nauw maakt rare sprongen. En met een kat met kernwapens zou ik zeer voorzichtig mee zijn.
Waarom eigenlijk? Soldaten uit NAVO landen mogen op uitnodiging van een soevereine staat meedoen. Ze vechten niet in Rusland. Dat de Russen dat niet leuk vinden is van geen belang, ze hebben helemaal geen kont te zeggen over Oekraïne.
@Beste_Landgenoten | 15-01-23 | 12:05:
Dat hangt van uw standpunt af, mijn waarde. De Rus kan het anders zien. Bovendien wat zijn de grenzen? In die contreien kwamen en verdwenen rijken, grenzen en stammen. It's a messy business.
@Louter Leuter | 15-01-23 | 12:21: Precies, lees 'Bloodlands' bijvoorbeeld. In Oost-Europa struikel je over etnische, religieuze en politieke historische gevoeligheden - waar de gemiddelde Hollander nog nooit van gehoord heeft.
@Louter Leuter | 15-01-23 | 12:21: Flauwekul natuurlijk. In 1991 is in Oekraïne een groot referendum gehouden en toen stemde 90 procent van de bevolking voor onafhankelijkheid. Rusland is met de uitslag van dat referendum akkoord gegaan, en heeft beloofd om Oekraïne als zelfstandig land te herkennen. Ook beloofden de Russen om Oekraïne niet binnen te vallen, op voorwaarde dat het land z'n kernwapens zou ontmantelen. Dat is gebeurd, dus die Russen hebben geen enkel recht op Oekraïne.
Mijn broekhelicopter blijft gewoon waar die is.
Ongebruikt links of rechts?
Dat lijkt mij dikke onzin. De opleiding van Apache piloten is zwaar, de helikopter vereisen een behoorlijk onderhoudsclubje en zoals hieronder al staat: je hebt toestemming van de Amerikanen nodig. Als dat laatste er is, wordt het wel feest: want dan kunnen er meer heen. En toegegeven, Apaches zijn wel gemaakt om op de Europese laagvlakten Russisch pantserspul kapotstuk te schieten. Een mooie droom dus, maar daar blijft het bij.
Ik denk dat er toch een hele nieuwe tijd is aangebroken.
OA door Drones, en slimme AA & artillerie.
Alles in de lucht groter dan een schoenendoos, is al gauw aangeschoten wild met de huidige technologische vooruitgang.
Ik ben benieuwd hoeveel tanks er in Oekraïne afgeschoten zijn door Heli's.
Niet alles wat gebeurt wordt publiek gemaakt, een tijd geleden werd in de USA al budget vrijgemaakt voor het trainen van UA piloten. Dat budget zal afgelopen maanden vast goed zijn besteed.
Ben dat wel met je eens. Vier van die helikopters verkopen voor een oorlog die zich over meer dan 1.000 km grens uitstrekt, dat schiet wel op ja.
Dit lijkt me onwaarschijnlijk. De Apache is een Amerikaans toestel. Je zult dat niet mogen weggeven zonder toestemming van de Amerikanen. Hoewel de opvolger er al bijna is, zullen die best beducht zijn om een van hun primaire gunships mogelijk te verliezen aan Ivan.
En wat gaan de Amerikanen doen als dat wel gebeurt? Wat gaan de Duitsers doen als de Polen Oekraïne van tanks voorzien? Gaat Amerika Engeland dan de oorlog verklaren en gaat Duitsland dan Polen de oorlog verklaren?
@BenZen | 15-01-23 | 10:47: Precies, Poolse regering werd tot dit conflict gezien als een radicaal-rechts en populistisch gedrocht dat de rechtsstaat ondermijnt. Nu zijn het de dappere Oosterlingen die ons uitleggen dat we de Russen moeten vernietigen.
@drs. Levi Samsonov | 15-01-23 | 12:42: Dat jij als Rus een hekel aan Polen hebt, ligt voor de hand.
Help mij even. Het woord tabloid net vertaald roddelblad. Een niet serieuze courant. Het woord is algemeen aanvaard en wordt negatief ingezet. Ook in het Britse parlement. Een oud woord voor fakenews. Waarom doen sommige politici in ons land dan zo moeilijk over termen als staatscourant? Waarom zouden onze couranten altijd als betrouwbaar en objectief moeten worden gezien?
Misschien een beetje off-topic maar het doet me deugd dat hier op GeenStijl de reaguursels zoveel beter en inhoudelijker zijn dan erbuiten (bijvoorbeeld op Facebook onder dit topic). Joris bedankt denk ik.
Hey psst, gesigneerde foto kopen?
Niet op het aanbod van de kolonel ingaan, daar krijg je spijt van.
Psst, gesigneerde foto van de kolonel kopen? Bijna als nieuw, slechts een paar vlekjes.
@Kaas de Vies | 15-01-23 | 10:39:
Moet jij als kolonel niet snel naar het front ipv vieze foto’s verkopen?
@Flightless bird | 15-01-23 | 10:52:
Ik heb hier nog veel werk te doen.
Een kwestie van prioriteiten.
Leuk dat je die spullen stuurt maar ik denk niet dat die luitjes in die Oekraine na een uurtje youtube video weten hoe die dingen werken. De Nederlandse Apache piloten gingen een tijdje op cursus in de VS.
Jij denkt werkelijk waar dat pas bij een verhaaltje ze gaan denken? Ze worden allang getraind met dit speelgoed.
Gladiator gelooft het ook niet. Dat het een proxy oorlog met als inzet o.a. de energiehuishouding van Europa is, moge na bijna een jaar oorlog inmiddels duidelijk zijn. Maar ga je dit soort wapentuig inzetten, dan wordt de Russische beer alleen maar verder geprovoceerd tot een all-out war. Wordt het niet langzaam eens tijd dat gedoe te beëindigen? Putin moet toch inmiddels duidelijk zijn dat ie niet gaat winnen en de wereld schijnt langzaam een beetje Zelensky-moe te worden. Daar moet toch een diplomatieke oplossing te vinden zijn in plaats van nòg meer onnodige doden en gewonden.
Ga naar Moskou om met Putin te praten. Misschien dat hij dan zijn Groot-Russische droom wil opgeven en zijn troepen terugtrekt uit Oekraïne.
Geef het nog een halfjaar. Het westen verbruikt momenteel wapens en munitie in een tempo dat twee keer zo hoog ligt als de huidige productiecapaciteit. Tegen de zomer lopen we zo tegen onze kritische ondergrenzen aan.
@Après toi | 15-01-23 | 10:35: dat is inderdaad een mogelijke diplomatieke oplossing. Blij dat we het eindelijk eens met elkaar eens zijn over iets.
Was ook de houding van veel Nederlanders jegens de vorige dictator die buurlanden binnenviel voor Lebensraum
@i-Wonder | 15-01-23 | 11:00: ah, de Godwin. Vroeg me al af waar ie bleef
@i-Wonder | 15-01-23 | 11:00: vraag me af hoe lang de mensen in Europa bij elke gelegenheid, elk meningsverschil, Napoleon aangehaald hebben om hun punt te maken… 100 jaar? 150 jaar?
Ok Joost.
Dit soort gesneer is echt heel goedkoop.
uit verdachte hoek dit ..
Man heeft een punt. Wie de game wint heeft geen 'game changer' nodig. Feit is dat de strijd op een patstelling lijkt.
Is dat wel echt zo’n game changer? De russen hebben vast een vergelijkbare heli en desondanks is het nog altijd voornamelijk een grondgevecht.
Blijkbaar weet je er niets van. ik zou een avondje ervoor uit trekken en je eens verdiepen in je door jezelf gestelde vraag. Aanradertje.
Een Apache is dan ook bedoeld voor grondgevechten.
Edit: Is al gezegd…
@Mr_Pikibelly | 15-01-23 | 10:37: nou meneer de geïnformeerde koekepeer, leg het maar eens uit dan.
De Russen hebben een uitstekende grond- aanvalshelicopter : de Kamov 25. ( maar daar moeten ze nu een beetje zuiniger op zijn, want ze hebben er steeds minder van. ..)
Mooi natuurlijk, maar het zijn er maar 4, hoe zit het met die geruchten dat er F16's gaan worden geleverd omdat Oekraïense piloten al zijn opgeleid?
Voor de opleiding van Oekraïnse piloten is een half jaar geleden al 100 miljoen vrijgemaakt
www.flyingmag.com/u-s-house-oks-100m-...
Individuele westerse bondgenoten van Oekraïne schalen aanzienlijk op met leveren van zware wapens, dat lijkt me wel duidelijk. Men mag er ook wel van uitgaan dat Oekraïners in het geheim al een poosje getraind worden om die dingen vrijwel direct in te zetten. Die Abrams M1 en Bradleys, zo'n 1600 in totaal dacht ik, gaan ook allemaal richting oosten. En dat niet alleen. Zo gaan Zuid-Koreanen ook mooi spul leveren en bestaat de kans zelfs dat Japan ook gaat leveren omdat ze nu in hoog tempo gaan moderniseren, dat kunnen ze daar namelijk zelf maken, en het spul in opslag niet meer nodig hebben.
Maar een vraagje? Iemand wel eens in het extreemdommme zogenaamd rechtse konijnenhol van Niemöller gedoken? Yours truly wel.
Een aanrader van absurditeit is Patrick Savalle die echt aantoont dat de rode pil slikken tot permanente psychose leidt. De stuitende pro-Russische propaganda heeft angstaanjagend veel gemeen met de ISIS-propaganda. Van het juichen om Oekraïense burgerdoden aan toe. Russischtalige burgerdoden, zoals gisteravond met een Kh-22 anti-scheepsraket op een flatgebouw in Dnipro waar 60% Russischtalig is, 20% tweetalig en slechts 10% Oekraïens spreekt thuis. 16 doden waaronder kinderen and counting met nog een onbekend aantal die onder het puin liggen. Moet kunnen in die regionen van het politieke spectrum kennelijk.
De idioot beweert verder dat de T90M van de Russen superieur is tegenover de Challenger 2, Abrams M1 en Leopard 2 en dat de tankbemanningen van de Russen superieur op de wereld zijn. U hoort het. Het Rusland dat al tenminste 1600 tanks heeft verloren heeft betere tanks en betere bemanning. Hoe praat je zoiets kroms recht in je kop tenzij je of gestoord of dom bent of tenminste een kwaadaardige oplichter? Whatever.
Vervolgens begint meneer ook over de levering van Britse Apache's en claimt dat deze nooit meer zijn ingezet na een catastrofale missie in Irak tegen de Republikeinse Garde in Kerbala. Hoe dom of kwaadaardig is deze man? Ik begin wel. Iedereen weet dat Apache's ook lang na gevechten in Irak zijn ingezet en zeer succesvol. Dat ding is death from above en cruciaal in luchtondersteuningsmissies. Het hele wanstaltige verhaal van Savalle is een opeenstapeling van leugens.
Maar laten we het houden bij de oorlog in Oekraïne en Apache's. Ten eerste kunnen de Russen kennelijk niet eens effectief knokken tegen de stokoude Mil Mi24 van de Oekraïners die het bijna altijd veilig weer terug naar hun basis halen. Ten tweede, hun zogenaamd befaamde Ka-52 Alligators worden aan de lopende band neergehaald. Rusland zou er nog maar maximaal 75 over hebben. Ten derde, als het materiaal en de kennis en training zo goed is van de Russen. Waarom verliezen ze er dan zoveel van?
Zit zo'n man in een red pil psychose of probeert hij gewoon met gelijkgestemde losers Niemöller, Tom Zwitser, Thierry Baudet, Arno Wellens en Kees van der Pijl simpelweg een dikke boterham te verdienen aan die pak hem beet 20% Nederlanders die kennelijk min of meer in dit soort bullshit geloven?
Wat reageer je nu in je laatste alinea raar ??? Alsof andere meningen niet mogen... op deze manier klink jij wel echt als een aanhanger van de duitse politiek vanaf 1933 tot 1945. Alles wat niet hezelfde denkt/verkeerde pil eet is raar en moet zijn menig aanpassen. Waar was jij in de tijd voor de "oorlog" was je toen ook bezig om het leger niet leger te laten worden of een actiegroep op te gaan richten om voor de belangen van Oekraïne op te komen??
Tis net de bijlmerramp flat die flat in Dnipro.
Gewoon een middenstuk weggeslagen met de bewoners er nog in.
@steekmug | 15-01-23 | 10:30: Erg genoeg... snap ook niet waarom ze dit doen..
@Bello de Hond | 15-01-23 | 10:20: Er komt nog een periode aan dat alles en iedereen met een andere mening verboten gaat worden.
Andere mening is 1, feiten omdraaien om….ja wat eigenlijk? Is gewoon niet goed te praten
Het probleem van de Mil Mi24 is dat de missiles ongeleid zijn. Als je oprukkende grondtroepen wilt ondersteunen dan werkt de Apache met Hellfire missiles een stuk beter.
@i-Wonder | 15-01-23 | 11:16:
Dat valt wel mee hoor. De Franse HOT anti-tank past eronder en die is niet ongeleid.
@Behangdelul | 15-01-23 | 11:06:
Dat is dus wat deze mensen doen. Ze nemen een nieuwsbericht en veranderen gewoon Kiev met Moskou en draaien alles om terwijl dit aantoonbaar onzin is. De March of the Widows is een droevig voorbeeld. Vrouwen die in Kiev op straat gingen om van Moskou te eisen dat hun mannen, of de stoffelijke overschotten daarvan, geruild zouden worden voor Russische. Ja, ik dook in het konijnenhol van Niemöller en kornuiten zodat u dat niet hoefde te doen. Heel ziek die mensen.
@Schout-bij-Nacht-J | 15-01-23 | 11:26:
Kan niets vinden over de Mi24 met een HOT missile, volgens Wiki werden ze in de 80er jaren met de Gazelle die wel HOT aankan gecombineerd
en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-24
Death from above zeiden ze ook van de Russische Mil en Kamov. Toch zet Rusland ze nauwelijks in - vermoedelijk omdat zonder luchtoverwicht je er weinig mee kan? Of: drones zijn goedkoper en effectiever.
@Bello de Hond | 15-01-23 | 10:20: nee voor de belangen van Poetin opkomen is een acceptabele “mening”. Maar dat Bello naar de baas luistert is wel duidelijk.
?????? Ikke nie begrijp... maar niet iedereen heeft een goed iq..
Kan best, beetje meer suikertaks en adembelasting voor de UK moet kunnen, ook kan de kachel best helemaal uit en wat maakt het nou uit als een brood een tientje gaat kosten. slava ukraini! Rutte al aan het kijken met Kaag wat wij nog hebben staan?
GeenStijl: "Wapens om mensen te vermoorden zijn vet cool"
Ok Snowflake.
@Après toi | 15-01-23 | 10:12:
Is goed joh, wcpapiertje onder iemand zijn schoen.
Geen wapens leveren zodat Rusland heel Oekraïne plat kan gooien en de inwoners kan uitroeien is vet cool en het toppunt van pacifisme en politieke correctheid.
@Patje | 15-01-23 | 10:15: En dan is het er ook nog zo'n eentje de je met geen mogelijkheid onder je schoen vandaan geschuurd krijgt.
Geen woord aan gelogen en we vinden het al cool sinds mensenheugenis. Sneeuwvlokjespacisfisme Is dan weer vrij nieuw.
De Engelse scholen voor journalistiek zijn blijkbaar ook aan het afglijden.
Vannacht de serie The Pacific War gekeken op NG. In kleur. (Nee, ben niet zo'n Netflixer). Tering, wat een catastrofale verwoesting was dat. Die Japanners werden weggevaagd maar ook gloednieuwe Amerikaanse vliegdekschepen gingen naar de kelder. Veel geknoei. Je krijgt weer wat begrip voor die Enola Gay.
Die laatste klap was dan ook flink raak. Als die er niet was geweest waren er aanzienlijk veel meer (onschuldige) doden gevallen waarbij elk eilandje, elk dorp, één voor één veroverd had moeten worden.
Het westen doneert niks.
Niks voor niks natuurlijk.
Ik val aan, volgt mij!
Leidde wel mooi tot de vernietiging van de totale Japanse vloot.
Wie, wat, wanneer? Meer details graag. Anders is het zo vrijblijvend
@Ichneumonidae | 15-01-23 | 09:57: Jammer van dat geschiedenisonderwijs.
@dathoujetoch | 15-01-23 | 10:12: Een oude bekende van mij, Schopenhauer, typeerde geschiedenis ooit als een verzameling vervelende anekdotes.
Dat ben ik wel met hem eens. Was aan mij niet besteed.
@Ichneumonidae | 15-01-23 | 10:17: Dat blijkt wel uit uw niet onderbouwde bewering over Doorman en de slag in de Javazee. Jammer.
@dathoujetoch | 15-01-23 | 10:21: Was een sarcastische opmerking. Die van jou hoop ik ook.
@Ichneumonidae | 15-01-23 | 10:23: Het histrische debat kan beter gevoerd worden door mensen met kennis van zaken, zoals over de Javazee, de oorlog in de Pacific en de uiteindelijke nederlaag van Japan. Ik was er niet over begonnen, overigens.
@dathoujetoch | 15-01-23 | 10:36: Geloof dat je mijn opmerkingen iets te serieus neemt. Ik weet vrij veel van de oorlog in de Pacific en uiteraard ook van het lot van Doorman.
Doorman had ook kunnen zeggen 'Ik val aan, de rest kan naar huis'.
@Ichneumonidae | 15-01-23 | 10:42: Ja hoor.
Oh de Doorman lag een paar weken geleden bij ons voor anker.
@Louter Leuter | 15-01-23 | 10:56: Nog zo'n geschiedenisontkenner. De Doorman is in 1999 gesloopt. Maarten van Rossum heeft bgelijk.
@dathoujetoch | 15-01-23 | 11:09:
Ik kan je de foto's niet laten zien... Maar de A833 Karel Doorman lag er toch wel (en paar schitterende fotos in de dichte mist).
Nu nog 2 of 3 eskaders F-15's, lange afstandsrakketten om Russische steden mee te raken en enkele honderden Leopard 2's en de Russen rennen huilend naar huis en de Oekrainisering van die Russischtalige gebieden kan eindelijk door gaan!
Ja, in Oekraïne is geen toekomst voor mensen met Russische sympathieën, dat lijkt me wel logisch.
@Après toi | 15-01-23 | 10:00:
Van wat ik heb begrepen identificeert de ruime meerderheid van mensen die van huis uit Russisch spreken zich eerst als Oekraïner. Zo ook president Zelenski die Russischtalig is. Wellicht is het dus meer kies om het te hebben over pro-Kremlin of pro-Poetin.
Je snapt toch werkelijk niet waarom de Oekraïners inmiddels de gloeiende pest aan de Russen hebben. De Oekraïners niet alleen overigens. Ik heb de geschiedenis van Rusland er eens op nageslagen. Een grote doffe ellende voor de bevolking en de omliggende landen en allemaal zelf georganiseerd door de machthebbers.
@drs. Levi Samsonov | 15-01-23 | 12:34: En daar gaat onze Russische trol weer helemaal los met z'n Putin-propaganda.
Het treuzelen bij het leveren van wapens van west europa komt ons nog duur te staan. De Russen zullen blijven doorgaan totdat ze hun doel (verovering van Ukraine ) hebben bereikt. Alleen met snelle en massieve militaire steun kun je de Russen stoppen. Zo niet dan gaan ze winnen. Wen er maar aan.....
Ach die Amerikanen vinden een steeds zwakker Rusland wel ok. Hebben natuurlijk ook geen zin in een 3e WW.
@NLgaatnaardeklote | 15-01-23 | 09:55:
Ja je schreef west Europa maar de Yanks maken de dienst uit.
Die oorlog is al gaande sinds 2014, geen hond die erom gaf. Het enigste verschil is dat de grote media zich er nu mee bemoeien, en nu gaan we opeens allemaal dood en worden we allemaal collectief een beetje armer. Klinkt bekent? Crisis dit crisis dat, oh kijk een crisis.
We wachten met massief ingrijpen tot onze wapens zijn "gedoneerd" aan Oekraïne, we geen deuk meer in een pakje boter slaan, Rusland zijn gang kan gaan in Europa en onze leiders collectief hun verbazing uit kunnen spreken over het feit dat Rusland nu ook de Baltische Staten heeft bezet. Hadden ze nóóit verwacht.
Ik denk niet dat hun doel de verovering van Oekraine is, dan waren ze ook wel met meer dan 175.000 man binnengevallen (Oekraine had 250.000 man). Hun doel is eerder de verovering van de Janoekovitsj-gezinde gebieden denk ik, waar aardig wat 'vatniks' wonen. Plus daarnaast dae verzwakking van de rest van Oekraine, dat ze als een vazalstaat van de VS en dus een risico voor hun veiligheid zien.
@drs. Levi Samsonov | 15-01-23 | 12:36: Waarom vielen ze Kiyv aan, als het slechts om de verovering van Janoekovitsj-gezinde gebieden ging? Dat zijn namelijk maar heel kleine gebieden, ter grootte van een stad als Helmond.
Leuk comment op de twitters van Boekestijn:
'Harry, the pilot formerly known as Prince' :)
"Can you fly that thing?
Not yet.
Tank, I need a pilotprogramm for a Apache helicopter. Hurry.
Let's go."
Het westen moet oekraine voorzien van raketten die moskou en st.petersburg halen. Pas dan stoppen de russische raketaanvallen op de infra van oekraine. En niks mis met een stukje proportionaliteit.
Wil Amerika niet.
Daarmee domweg einde verhaal.
Heel belangrijk dat een land op lange afstand moet kunnen terugslaan. Dat is een heel duidelijke les.
@Ichneumonidae | 15-01-23 | 09:46: koop ze dan gewoon in een ander land. Het gaat niet om nucleaire capaciteit. Genoeg landen die spul maken dat 1600 km haalt.
Wat zijn ze toch maar goed bezig met het de-escaleren van de situatie. Stelletje rand debielen. In plaats van, dat ze eens rond de tafel gaan zitten en spijkers met koppen slaan voor een vreedzame oplossing. Ophitsers en warmongers zijn het.
Wat jij zegt, Paaldanseres. En dat alles ook nog eens met zoveel mogelijk bombarie. Misschien heb ik teveel James Bond films gezien, maar gegeven dat dit blijkbaar de koers is die men wil aanhouden: wat is er gebeurd met strategisch plotten?
Stel, een paar asielzoekers betrekken agressief een deel van uw woning. Daarbij komt een familielid om het leven. U wilt onderhandelen om ze uit uw huis te krijgen maar de inzet van de asielzoekers is: prima, maar we blijven hier sowieso zitten. Wat doet u?
Onderhandelen met Putin is al 100 keer geprobeerd, maar de man is notoir onbetrouwbaar en houdt zich aan geen enkele afspraak. Bovendien laat hij zijn leger burgerdoelen aanvallen, zoals woonwijken, ziekenhuizen en kraamklinieken. Maar dompies als jij schijnen dat niet te willen zien en begrijpen.
@Après toi | 15-01-23 | 09:58: Die 100 keer, heb je wat data?
@Ichneumonidae | 15-01-23 | 10:01: Hoevaak heeft Macron wel niet met Putin gebeld om.hem te weerhouden van een aanval? En herinner jij je de meeting tussen Putin en Biden? Putler wil Oekraïne bij Rusland, net als de Baltische Staten, Moldavië, Georgië en delen van Polen en Finland. Onmogelijk eisen.
@Après toi | 15-01-23 | 10:05: Ja, hij wil ook het Tsaar Peterhuisje terug.
@Après toi | 15-01-23 | 10:05: Hoe vaak Macron heeft gebeld voordat er überhaupt oorlog was weet ik niet.
De meeting tussen Biden en Poetin herinner ik me niet.
Wat Poetin allemaal wil weet ik al evenmin. Hij kan wel van alles roepen, maar hij lijkt me nou ook weer niet zo'n dwaas dat hij Navo-leden gaat aanvallen. Jij kunt trouwens ook niet weten wat Poetin 'wil'.
@dathoujetoch | 15-01-23 | 10:13: Mss moeten we dat Czaar Peterhuisje verhuren, voor bepaalde tijd dan want anders heeft-ie nog huurbescherming ook.
Van 2014 tot 2022 probeerde Oekraïne de Russische agressie met onderhandelen te bedwingen. Resultaat? Rusland dacht dat Oekraïne zwak was en begon een grootschalige oorlog.
U had van Chamberlain kunnen hebben geleerd dat een dictator die Lebensraum wil slechts met geweld kan worden verslagen. L'histoire se répète.
Het is overigens wel heel Nederlands om als een buurland binnenvalt je direct over te geven en andere landen de kastanjes uit het vuur te laten halen.
@i-Wonder | 15-01-23 | 10:17:
Inderdaad. Best wel verwonderlijk dat er mensen zijn die zichzelf hebben wijs gemaakt dat er nog te praten valt. Ik ben inmiddels wel kamp geen enkele andere keuze dan meer wapens sturen en sneller. Zeker na gezien te hebben wat de Russen hebben aangericht onder de bezette gebieden. Dat schijnt al sinds 2014 zo te zijn maar we komen er pas achter hoe barbaars de Russen bleken te zijn nadat ze zijn opgerot. Ik ben team Oekraïne.
@Paaldanseres Waarheid als een koe! Kort maar krachtig betoog!
Degenen die, ondanks het feit dat het westen nu als decennia lang Ruslands reet likt, oproepen tot onderhandelen wat op niets anders neerkomt als Oekraïne hun bestaansrecht ontnemen, dat zijn de werkelijke oorlogshitsers.
@Ichneumonidae | 15-01-23 | 10:13: dat kan Après toi wel en u ook. Gewoon de moeite nemen om te lezen wat Poetin daar zelf over gezegd en geschreven heeft.
@Ichneumonidae | 15-01-23 | 10:13: Jij wist zeker dat Putin Oekraïne niet ging binnenvallen. Nou, dat hebben we gezien.
@Après toi | 15-01-23 | 10:41: Dat zei Maarten van Rossem. Ik heb dat nooit gezegd.
Jij maakte die opmerking al eerder, maar kon er toen niet op reageren.
Après toi | 15-01-23 | 09:58
De situatie daar is veel gecompliceerder dan mediaberichten doen geloven. De meeste mensen lezen alleen nieuwsartikelen en opinies, en bijna niemand neemt de moeite om die onderzoeken naar de oorlogsmisdrijven en mensenrechtenschendingen (van de OSCE of Amnesty bijvoorbeeld) op te zoeken en te lezen? Misschien moet je dat zelf ook een keer doen, en neem dan de rapporten vanaf 2013 tot nu voor het complete plaatje.
@KingOfTheLoonyBin | 15-01-23 | 10:26:
Woon sinds 2004 gedeeltelijk in UA (ook even in RU), ken het land, de taal en de geschiedenis behoorlijk. Afgelopen 100 jaar pleegde RU 3 genocides met 16 miljoen Oekraïnse slachtoffers. Iemand die zegt dat er met de Russen te onderhandelen is begrijpt niets van zowel Oekraïne als Rusland.
Ook de 2 Tsjetsjeense laten zien dat buren van Rusland zich maar beter stevig kunnen bewapenen.
@i-Wonder | 15-01-23 | 11:09:
oorlogen
@gaffelbaard | 15-01-23 | 11:08: Jouw onderzoekt beperkt zich tot Facebook en Qanon, gezien het niveau van je reaguursels.
Was het maar waar
Helaas is het de Mirror die omwille van een torenhoge oplage, wereldwijd de aandacht opeist in plaats van bijvoorbeeld een Dnipro
En wij maar zeiken over 'wij als westen willen geen confrontatie met Putingk'
Guess who's next
Bij een Apache Helikopter moet ik altijd gelijk aan de voorloper van BF2 denken.
De Battlefield 1942 Modificatie Desert Combat.
Vliegen met Heli's was echt een uitdaging.
Mod was gratis gemaakt door Trauma Studios, Dice kocht Trauma Studio, ontsloeg al het personeel, kopieerde het idee, maar maakte een kinderspel van Battlefield 2.
Nederland draagt zijn steentje bij door de opgekalefaterde Apache uit Mali te doneren. Zonder garantie natuurlijk.
Of een Lynx chopper. Oh, wacht....
legacy.gscdn.nl/archives/images/dezel...
een paar gebruikte weg doen is wel goede reden om nieuwe te kopen. Die zou men beter ook sofort aankopen. Budget staat klaar en het is beter dan steeds maar die suffe F35 te kopen om zo het geld op te maken. De levering zal wel jaren vergen. Vanzelf moet de Landmacht direct (=nu) beginnen het heractiveren van 4 brigades. Onvermijdelijk dat de dienstplicht geactiveerd wordt. Per juli 2023 eerste opkomst. De marine heeft 1000 man nodig. En moet ook direct mijnenvegers kopen en twee fregatten extra kopen.
Je kunt beter niks zeggen als je niks weet.
Gaat steeds meer lijken op de NAVO tegen de russen.
Dat is het al een tijdje en wij zitten er tussen. We zijn er mooi ingerommeld.
Vasteland Europa zit weer eens achterin de bus.
Och, het was volgens de Russen al Rusland tegen de NAVO.
Wat Europa en Rusland doet verzwakken.
Rusland viel Oekraïne binnen in 2014 en 2022 zoals Rusland vele buurlanden binknenviel en bezette. De Russische agressie wijten aan de USA is onzin.
Beweert u nu dat Rusland Amerika in de kaart heeft gespeeld door Oekraïne binnen te vallen? Ook niet slim van de Russen.
Als er Apaches naar Ukr gaan zullen het oudere D modellen betreffen. Volgens mij worden de eerste E’s nu net uitgeleverd aan GB. Hellfire’s en Brimstones zijn al geleverd aan Ukr dus zou geen wereldschokkend nieuws zijn. Het is wachten tot Ukr Hinds of frogfoots geschikt maakt om deze raketten af te vuren, vooral met de Brimstone wordt het dan snel onaangenaam voor de Russen.
De Russen durven al niet meer te vliegen maar UA zal toch wat tegen de RU afweer moeten verzinnen want de verliezen zijn snel veel te groot.
"The insider said: “The Apache will be a major game-changer. The tanks will arrive first and it will take a while before helicopters can be deployed. Other Nato members will now follow suit."
De Britten staan er weer alleen voor.
Ach, hadden ze maar een Churchill, is dat wat u bedoelt? Het is nog geen mei hoor.
@dathoujetoch | 15-01-23 | 09:35: Uhh, meer dat het VK het enige Europese land is dat zich zo, laten we zeggen, fanatiek bezighoudt met die oorlog daar.
Begrijp eerlijk gezegd niet goed wat die Britten motiveert.
@Ichneumonidae | 15-01-23 | 09:39: Ligt Polen tegenwoordig niet meer in Europa?
@Après toi | 15-01-23 | 10:13: Doet Polen er in Europa toe? Ik vraag jou dat af. De machtigste Europese landen doen zo goed als niks en voor de Amerikanen is het toch vooral een ver van m'n bed show.
@Ichneumonidae | 15-01-23 | 10:28: Voor Hunter Biden is het wel belangrijk, al die belangetjes en investeringen en dealtjes daar. Ken uw historische eigenaardigheden. Oh nee, laat maar...
@AntiZanicz | 15-01-23 | 11:04: "De Britten begonnen de 2e wereldoorlog zelf door Duitsland de oorlog te verklaren."
Mss kan mijn vriend #dathoujetoch je corrigeren. Mijn historische kennis is nogal brak.
-edit- zie dat je comment al gejorist is
@AntiZanicz | 15-01-23 | 12:04:
Ho even. Dat is nogal een vertekend beeld dat u daar schetst.
Engeland en Frankrijk hadden beloofd Polen te steunen als AH daar zou binnenvallen (tot AH's grote verbazing, want Polen ligt immers aan de andere kant.)
Ja ENG en FRA verklaarde GER de oorlog, omdat na jaren van appeasement eindelijk iedereen duidelijk was geworden dat AH niet te appeasen víel en gewoon heel Europa wilde.
Stel, ik heb ruzie met m’n buurman en we vechten met blote handen. Dan komen er 2 andere buren en die geven hem een mes en een pistool.
Dan krijg ik ook ruzie met die andere buren.
Ik loop even naar binnen en pak toch maar mijn mitrailleur die ik toevallig nog had liggen.
Voordat je het weet gaat de hele buurt met elkaar op de vuist. In sommige wijken zie je dat ook wel eens gebeuren. Meestal zeg maar tokkiewijken.
Ik jouw scenario ben jij wel het huis van jouw buurman binnengedrongen met het doel hem uit zijn huis te zetten zodat jij meer ruimte hebt.
@koeberg | 15-01-23 | 09:34:
Maar dan nog heb ik alleen ruzie met de buurman.
Die buurman heeft eerst al de schuur van nummer 7 geclaimd en bezet (Georgië), daarna is heeft hij de tuin en schuur van nummer 9 bezet (Krim, oost Oekraïne in 2014) en hij kwam met een pistool de rest opeisen terwijl de bewoner met een mes in de keuken stond. Dan denkt de rest van de buurt ook bekijk het even strakst staat hij ook in onze tuin dus laten we nummer 9 in ieder geval maar een pistool geven.
Die vergelijking gaat wel een beetje mank he. Want juliie vochten helemaal niet met blote handen. Ja, die buurman (wiens huis jij binnengedrongen was), die vocht met blote handen ja. Jij vocht met een mes en een pistool, en had ondertussen ook zijn vrouw en kinderen al toegetakeld. Alles wat die andere buren deden was er een fair fight van maken door die buur ook een mes en een pistool te geven.
Het verhaal verteld alleen niet van wie die schuurtjes in het verleden waren en waarom hij die nu bezet heeft. Maar dat maakt ons verder ook niet uit als dat beter uitkomt toch?
Jouw buurland valt jouw huis binnen, verkracht je kind en vermoord je vrouw. Dan eist hij dat jij hem jouw benedenverdieping geeft anders bombardeert hij je huis plat.
Ik ben geen defensie expert maar het lijkt mij dat dit een broodje aap verhaal is. Je kan niet ongetraind in een Apache gaan vliegen. En training daarop duurt volgens mij wel een aantal jaar. Verder slaan 4 apaches nog geen deuk in een pak boter. Hoe kunnen deze Apaches onderhouden worden zonder getraind personeel en zonder de juiste onderdelen?
En jij denkt dat er niet al een half jaar piloten getraind worden?
@Tom Aatje | 15-01-23 | 09:39: Dat kan inderdaad zo zijn. Maar deze Apaches moeten ook onderhouden worden. Logistiek zal het lastig worden om onderdelen te leveren.
Dat mirror artikel vermeldt verder:
'The insider said: “The Apache will be a major game-changer. The tanks will arrive first and it will take a while before helicopters can be deployed.
...
It is understood that Ukrainian pilots will be trained in the UK and a maintenance base will be established in a neighbouring country, such as Poland.'
Dat nieuws moet eerst maar eens bevestigd worden. Bovendien, het duurt anderhalf jaar voordat je zo'n ding kunt vliegen. Laten we zeggen met gepaste haast een jaar.
De serieuze (Oekraïnse) twitteraccounts die ik volg geloven er vooralsnog ook geen hol van.
is het nepnieuws maar wanneer echt zou men beter de piloten meeleveren. Huurlingen uit VK genoeg, hoewel die liever tegen weerloze mensen optreden. Er zijn zelfs Vs en VK piloten die chinezen trainen. Ook de Saudi's hebben VK piloten om ingewikkelde vliegmachines te bedienen.
Misschien het beste om zodra Fi en Se in de Navo zitten, er vol in te gaan. Dit laffe gedoe. Maar aan de andere kant, langzaam Ruslands leger slopen, en dan er vol in te gaan. Ik hoop wel dat de oorlogsindustrie een beetje gaat produceren nu, anders is straks alles al op (en dan hebben we niks meer voor andere gebieden met oorlog).
Als Rusland geen kernwapens zou hebben was de Navo er al vol ingegaan. Zweden en Finland veranderen niks aan de aanwezigheid van kernwapens in Rusland.
Ik denk dat de VS ook een beetje op de rem gaan staan met wapenleveranties, om iedereen die in potentie wapens van de VS wil, duidelijk te maken: jullie hebben decennialang de tijd gehad om wapens te kopen en nu willen jullie allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en moeten wij opeens pieken in de wapenleveranties en onmiddellijk leveren. Dan hadden jullie maar gewoon structureel moeten investeren in defensie.
Ze willen het dus mogelijk iedereen laten voelen dat zij zich geen poot uit laten draaien.
Wel heel cynisch maar in principe wel terecht.
DAF had allang aan de gevechtsvoertuigen aan het werk moeten zijn. Munitie fabricage is ook nul en er had al lang ergens ver weg met veel werklozen, groningen, een fabriek voor kleine ammo gestart moeten worden.
@Aristotalloss | 15-01-23 | 10:23: hahaha, hahahaha, wapenproductie is een van de weinige exportproducten. Meestal veel te duur want door yanks gemaakt. alles te dik en te zwaar. kraandrijvers verdienen er al bijna 100.000 USD.
@AntiZanicz | 15-01-23 | 11:00: Een van de weinige exportproducten?! U bedoelt?! What about Apple, Coca Cola, allerlei agrarische producten, auto's, vliegtuigen, muziek, films, enz, enz, enz.!?!
@AntiZanicz | 15-01-23 | 10:58: Eensch! Hoewel de concurrentie misschien groot is liggen er volgens mij legio kansen in de defensie-industrie. Alleen die flauwe, 'woke' investeerders die niet in wapentuig willen investeren.
@Aristotalloss | 15-01-23 | 11:41: hahaha, het meeste komt het buitenland en ziet de usa niet. Cola komt hier uit Schiedam. Hoolywood is overlopen door buitenlanders.
@AntiZanicz | 15-01-23 | 11:57: Maar ze trekken wel overal geld uit; of het nou de grote streamingdiensten zijn, McDonalds, Amazon, USP, allerlei care- en andere chemische producten.... Noem maar op. De Amerikanen zijn op heel veel terreinen hele grote spelers. Olie, gas...
De suggestie dat ze 'bijna alleen' wapens verkopen is echt ridicuul!
Gaan we onze Leopards ook sturen?
Oh wacht…
Maak het leger,leger toch ???
Op naar een derde wereldoorlog..
Luister nooit naar bange mensen, was het devies van mijn grootvader.
@Après toi | 15-01-23 | 09:27: Voorwaartsch, jonge vriend. Voorwaartsch!
@Après toi | 15-01-23 | 09:27: Houzee! :)
Tanks, F16s en luchtafweer sturen.
En de fabriek die de lelijkste Europese auto’s bouwt ombouwen tot tankproductielijn. Ik stem voor Fiat
Een linie vol gepantserde Fyra’s, top idee! ;-)
Jha, geen renault want dan kunnen we gelijk op onze buik gaan liggen.
Satire of roddelpraat? Zeker!
Gaat het er uiteindelijk van komen? Zeker!
De vraag is niet zo zeer of het gebeurt en wanneer, maar meer met hoeveel?
Goed zo. Wil je Rusland naar de onderhandelingstafel krijgen, dan moet je ze op het slagveld domineren. Dit is een begin.
In dat kader kunnen we nog beter alle westerse legers die kant op sturen.
Of snap ik het dan niet goed, en moet het precies de juiste hoeveelheid zijn om de oorlog in stand te houden?
@Nuchternederland | 15-01-23 | 09:26: Dit is een reactie op Russische escalatie. Putin zendt meer troepen, dan sturen wij zwaardere wapens.
@Nuchternederland | 15-01-23 | 09:26: verzwakken en dan toeslaan! Wel kut voor de oekies.
Vier Apaches gaan het verschil niet maken, dat was in Afghanistan al zo. Daar vlogen er heel wat meer rond.
military-history.fandom.com/wiki/List...
Ja hoor, ook gelukt in Afghanistan. En Tsjetjenië.
Huh? Geluk, denk ik.
Poetin wil wel onderhandelen, maar Zelensky en de EU landen en de UK wil niet. Weet u nog met Kerst? Poetin wilde een kerstbestand, Zelensky niet, Putin riep eenzijdig toen het uit. Helaas was binnen een paar uur het bestand door beide partijen geschonden, las ik, maar er was i.i.g. weer een poging gedaan.
Het beeld dat de media schetst, een Rusland dat niet wil onderhandelen, klopt in ieder geval niet.
www.ad.nl/buitenland/vladimir-poetin-...
Dat de EU niet wil onderhandelen wordt verklaard doordat het gezien wordt als een soort verraad, want dan ben je "dienstbaar aan" Putin.
www.nrc.nl/nieuws/2023/01/12/wie-wil-...
Deze petitie, die door niet de minsten is ondertekend, werd door het oorlogszuchtige blogje Joop beschreven als pro-poetin propaganda.
Hoe dan ook, en wat je daar ook wel of niet van vind, de stelling "Wil je Rusland naar de onderhandelingstafel krijgen, dan moet je ze op het slagveld domineren. " klopt imho niet.
@Ichneumonidae | 15-01-23 | 09:28: en er was eigenlijk geen tegenstand, de Talibs hadden maar een paar 23mm en konden die niet goed gebruikten. Boven Syrie durfde niemand beneden de 3000m te vliegen waardoor alleen met dure geleide munitie gebombardeerd kon worden.
@gaffelbaard | 15-01-23 | 10:29: Heb je enig idee hoe moeilijk het is een (tijdelijk) bestand te organieren? Door het vlak van tevoren pas aan te kondigen liet Putin direct zien dat het allemaal voor de buhne was.
Overigen wil Puting graag onderhandelen, op voorwaarde dat alle huidige bezette gebieden alvast verbeurd verklaard worden - dat kan je dus niet serieus nemen na alle moord en verkrachting.
@gaffelbaard | 15-01-23 | 10:29: haalt u nu echt de genocidepropaganda van de Golfgroep aan? Een stelletje Poetinpijpers dat hun eigenbelang camoufleert met zogenaamde "nuance" "politieke correctheid" en "pacifisme" en gemakshalve even oversloeg dat Rusland Oekraïne binnenviel en niet omgekeerd, dat met geen woord repte over de door Rusland begane oorlogsmisdaden en dat eveneens oversloeg dat Oekraïne geen enkele onderhandelingsruimte heeft behalve het inleveren van land en het ter marteling en verkrachting uitleveren van inwoners. Om te kotsen die Nout Wellink, Hedy de Ancona, Wendela de Vries, Harry van Bommel. Niet de minsten? Puur drek.
@Monkey Cabbage | 15-01-23 | 11:25:
Moord en verkrachting komt in alle oorlogen voor. Dus als je op basis daarvan moet beslissen of je wel of niet gaat onderhandelen, blijft er altijd oorlog en bereik je nooit de vrede.
@BenZen | 15-01-23 | 11:45:
Aha. U is een Joop-reaguurder die het het Joop-artikeltje heeft gelezen en waarin de petitie ‘voor onderhandelingen’ door die groep
"vileine pro-Poetinpropaganda" werd genoemd?
U bevestigt mijn punt: iedereen die liever vrede wil wordt bestempelt als een verrader.
Dát heeft me wel verbaasd, want het zijn niet de eerste de besten die die petitie getekend hebben. Zelfs de extreem-links rabiate Anja Meulenbelt heeft hem ondertekend!
En ook Van Bommel, die destijds op het Maidan plein stond!
Nou, dat zegt nogal wat imho, maar als u mij blijft uitschelden voor poetinpijper en mij allerlei niet onderbouwde valse beschuldigingen en verwijten blijft maken, maakt u zelf verdere discussie onmogelijk.
@gaffelbaard | 15-01-23 | 12:36:
P.s.
Link naar de petitie (inmiddels al gesloten), voor wie het interesseert en zelf na wil lezen.
@gaffelbaard | 15-01-23 | 12:36: Okay Gebroken Geweertje.
@gaffelbaard | 15-01-23 | 12:36:
Correctie. Van Bommel en stond niet op Maidan, dat was Van Balen. Foutje van mij.
En hier de link die ik was vergeten. golfgroep.blogspot.com/2022/12/oekrai...
Après toi | 15-01-23 | 13:36
Daar ben ik te jong voor, voor dat geweertje.
@gaffelbaard | 15-01-23 | 16:05: Feiten is niet je sterkste onderdeel.
@gaffelbaard | 15-01-23 | 12:36: geen reaguurder, wel een lezer. De link naar zowel de petitie als naar de reactie van Socialisme nu heb ik al een week geleden geplaatst. Degenen die vrede willen zouden eens kunnen beginnen met Rusland oproepen om uit Oekraïne te vertrekken in plaats van er op aandringen dat Oekraïne gebied en inwoners als beloning voor de Russische agressie opgeeft. Dat soort oproepen lees en hoor ik maar zelden uit bepaalde hoeken en ook niet van u. Uit die hoeken komen geluiden die neerkomen op: wat van mij is, is van mij, wat van Oekraïne is, is terwille van mijn vrijheid, goedkoop gas en lage inflatie, onderhandelbaar. Onderhandelingen die wij wel even met Rusland zullen voeren en waar Zelensky bij het kruisje mag tekenen.
@gaffelbaard | 15-01-23 | 12:36: van Bommel stond beslist niet op het Maidanplein maar wordt er van verdacht wel op de loonlijst van het Kremlin te staan en om eerlijk te zijn zou mij dat gezien zijn uitlatingen rond en na 2014 over Oekraïne niet verbazen
Geloof er niks van. Hoop ook van niet want dan gaat Rutte straks volgen en onze Apaches ook weggeven.
Hopelijk alle F35’s
Niet normaal dat geluid.
www.omroepbrabant.nl/nieuws/4160658/f...
@BrulSpin | 15-01-23 | 09:22: boehoe ik woon naast een vliegveld en klaag over lawaai.
Dat stukje van Omroep Brabant gaat van de essentie direct door naar (op dit moment nog) totale luchtfietser; ja, die f35 maakt een hoop herrie maar wacht maar tot weer elektrische motoren gaan krijgen....
@Bubske | 15-01-23 | 09:25: Ik snap die mensen wel hoor. Echt bizar dat geluid.
@BrulSpin | 15-01-23 | 09:31:
Bizar prachtig! Horen we hier in het noorden ook elke dag.
"deadly Hellfire missiles"
De regenboog Hellfire missiles waren op?
De gezellige heb-ik-jou-daar Hellfire missiles hebben ze vorig jaar al gedoneerd.
Hellfire, alleen de naam al...
youtu.be/YzHtePuz13U
Hahah "Nee Arend" hahahha
godver wat een kut player is die embedded player op geenstijl. Fix dat eens :)
Het VK kan het wel missen. Dat land is schathemeltjerijk, not.
Eerdaags zullen de nieuw vliegdekschepen wel opgelegd worden. Ze trekken dat helemaal niet.
Overigens zijn die Apaches helemaal niet aangekondigd. Het is ook een waanidee dat ze onkwestbaar zijn. De Russen zitten nog goed in de liuchtafweerraketten. Het verbruik is beperkt geweest. Daar zal men toch eerst wat aan moeten doen. Dwz 's bombarderen en inzet close-air support met E-6 Prowler support. De radio doet het dan even niet meer.
Rijker dan Rusland.
REAGEER OOK