Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Conducteur noemt Pietje & Jantje "mediterrane types". Dames en heren treinreizigers boos

hee, er reed een trein

Er mag ook niets meer! Wil je als superaardige conducteur de dames en heren treinreizigers waarschuwen voor TUIGH VAN DE RICHEL dat in de trein spullen steelt en rooft, krijg je de gehele goegemeente achter je aan wegens RASIESME. En dat terwijl "mediterrane types" helemaal geen ras is. De NS gaat desbetreffende conducteur op het matje roepen voor een foei-gesprek, en een cursus van 240 uur aanbieden om voortaan toch echt PIETJE EN JANTJE te zeggen door de intercom. 

Kijk. Pietje en Jantje mogen niet meer met de trein

Social

Reaguursels

Inloggen

O.k. "we" zullen de treinconducteur vertellen dat hij het niet meer zeggen, maar ...

Kunnen "jullie"  dan ook ophouden met racistische woorden en werkwoorden? Zoals;
- kaaskop,
- tatta's / tata,
- aardappelhoofd,
-  Hollanders,
- witten /  witte mensen / witte Nederlanders (als duiding van iemand met een blanke huidskleur),
- varkens,
- bakra's / bakra,
- crackers,
- tokkies,
- macamba / macamba's,
- bleekscheet,
- neanderthaler,
- kaasboer,
- niet-witte of witte (als bijvoeglijk naamwoord in bijvoorbeeld: niet-witte presentatrice, boze witte man, witte onschuld, witte empathie, witte huiswerk, wit privilege, wit denken, wit product)

Ook negatief stereo-typerende grapjes over NLers als: „Wie hebben het koperdraad uitgevonden? Twee Nederlanders die samen aan een cent trokken.” zijn racistisch, niet waar of minstens achterhaald, niet meer van deze tijd en kunnen écht niet meer.

En hou ook op NLers met een niet-NLse achtergrond uit te schelden. Ook woorden als
- bounty,
- verkaasde,
- nep-Indo,
zijn racisme.

Als dát niet ophoudt, maar doorgaat, mag de treinconducteur óók doorgaan met "mediterrane types" zeggen.

gaffelbaard | 11-01-23 | 20:40 | 1

Correctie:
Kaasboer = kaaskop.

gaffelbaard | 11-01-23 | 20:41

Opsporing Verzocht gezien?
NS man mag lintje.
Veel types van 36 grd NB en zuidelijker, mag dat wel?

Jan Lange3373 | 11-01-23 | 18:44

Als je deze regel volgt dan kan je dus ook niet zeggen dat de zakkenrollers mannen zijn, want ik voel mij beledigd als man. Dus gebruik maar liever 'niet nader gedefinieerde individuen'.

Mokum Kosher | 11-01-23 | 17:45 | 2

Zakkenrollers zonder baarmoeder dan?

jan huppeldepup | 11-01-23 | 18:39

De correcte term is tegenwoordig "zakkenrollers die niet menstrueren"

Proud Infidel | 11-01-23 | 19:39

Tja, de beste man zal teveel Opsporing Verzocht gekeken hebben.

Toch mooi hoe dat gaslichting werkt. Als volk krijgen we steeds idiotere leugens om onze oren, en we pikken het.
Overheid en trawanten bepalen dat de aarde plat is, maar kunnen dat niet uitleggen aan het plebs. Dus bestraffen ze gewoon iedereen die de aarde *rond* noemt. Deze conducteur dacht de censuur te omzeilen door de aarde te vergelijken met een mediterrane olijf. Maar helaas, betrapt.

Dandruff | 11-01-23 | 16:46

Jonne Kortmann vindt dus 'mediterrane types' niet kunnen, maar de schuld, zonder feiten, in de schoenen schuiven van Bulgaren en Roemenen vindt zij dan weer geen enkel probleem. (bron: twitter .com/JonneKortmann/status/1613075032569270272)
Dan is Jonne volgens haar eigen principes zelf toch een rasechte racist?

Bogoris-le-Grincheux | 11-01-23 | 16:22

De conducteur kan ook omroepen, pas op voor Raven.
Dan weet iedereen wat en wie bedoeld wordt.

ChalinaRosa | 11-01-23 | 15:57 | 1

Raven van Dorst??

Zenzeo | 11-01-23 | 17:39

Ik heb ook heel lang gezocht naar de Jan Piet en Klaastypes op de most wantedlijst.

sallandstrots | 11-01-23 | 15:03 | 1

Bolle Jos.

Zenzeo | 11-01-23 | 17:39

Zou er ook maar iemand opstaan als het over blanke types ging?

Swoop | 11-01-23 | 14:42 | 1

Neen.

MK27 | 11-01-23 | 18:08

Hij had ook kunnen zeggen: let op, ze heten niet Piet, Jan, Margriet of Klaas!

verichrome | 11-01-23 | 14:35

Dinsdagavond werd een hotel in Adam-ZO beroofd door een man in een zwarte jas. Het valt me nog mee dat er "man" staat, maar een zwarte jas is al lichtelijk rasisities. Geen melding van huidskleur. Ook niet van wapen, want stel je voor dat de messen zich achtgergesteld voelen. Het wachten is nu op het volgende bericht, waar waarschijnlijk alleen maar "iemand" staat....

Swoop | 11-01-23 | 14:32

Even daarvoor had deze conducteur overigens omgeroepen dat er iemand in de trein bestolen was. Goeie kans dat het slachtoffer een signalement heeft doorgegeven.

Betreffende trein was 20 minuten vertraagd, waardoor op Leiden, Schiphol en 020 Zuid nogal wat extra passagiers op zijn gepikt. Laat dat dan net de ideale werkomgeving voor een zakkenroller vormen.

Kortom, als de NS er gewoon voor had gezorgd dat deze trein op tijd reed, is er geen enkele reden voor ophef..

Spaanders | 11-01-23 | 14:31

Gewoon eerlijk en met verstand benoemen wordt het nieuwe normaal in 2023.
Wellicht leidt dat tot gericht beleid en repressie van het tuig dat NL verziekt.

Bolhoed | 11-01-23 | 14:15 | 1

Dream on.

MK27 | 11-01-23 | 18:08

maar men moet de betreffende stelende personen toch moeten kunnen beschrijven ? hoe kan dat dan zonder de bijbehorende kleuren te benoemen ?

KLB686 | 11-01-23 | 14:07 | 1

'Op koolwaterstoffen gebaseerde levensvormen zijn op dit moment bezig om u van uw eigendommen te beroven. Kijk extra uit!'

klimgek | 11-01-23 | 19:45

Types met waarschijnlijk besneden pielemuizen? Zo kan je het ook gooien op de alom bekende joodse jeugdbendes die de grote steden teisteren.

Kaal-dik-en-lelijk | 11-01-23 | 13:59 | 1

Conservatieve jongeren.

FrankVeer | 11-01-23 | 14:13

Knoflook types dan?

MorgenEenAnder | 11-01-23 | 13:39

Dus als je als conducteur iets zegt over misdadigers in de trein word je bestraft.
En de ns maar afvragen waarom ze geen personeel kunnen krijgen

schone handen | 11-01-23 | 13:39 | 1

Dat past niet in de deugkraam. Gelukkig is het bijna maart. Ik stem PVV. Ik hoop dat dat veel navolging zal krijgen, en mensen zich niet een rad voor de ogen laten draaien door Edith Schippers die ferme taal zal gaan spreken, of Wopke alias Woke Hoekstra. Om maar te zwijgen over die totaal idioten van de CU. Die komen na de Joden gelijk daarna aan de beurt.

Tiktak Theo | 11-01-23 | 13:45

Maar, hij bedoelde jongeren?

Producent | 11-01-23 | 13:37 | 1

Nee, """jongeren""".

Guusje Nadorst | 11-01-23 | 14:04

Conducteur, precies zo'n beroep waarbij je als simpele arbeider voor een laag loon de smerige drek, de realiteit van de gefaalde multiculti, dagelijks mag slikken. En zeg je daar wat van, dan weten de hoogopgeleide sjw, die zelf veilig in een blanke buurt wonen en met een electrische auto rijden, je te vinden. Op twitter roepen deze dappere dodo's, de zelfbenoemde redders van onze wereld, om je ontslag en melden zelfs het tijd en ritnummer om dat dreigement kracht bij te zetten. De vergelijking met NSB'ers zou misplaatst zijn, maar toch.

The Green*Machine | 11-01-23 | 13:37

Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gast(arbeiders).

pan.met.de.jet | 11-01-23 | 13:37 | 1

Mooi!

The Green*Machine | 11-01-23 | 13:45

Een geschiedenisleraar zei vroeger een keer tijdens een uitleg in de les "Geen gewone neger maar een ECHTE neger". Iedereen begreep wat hij bedoelde.

De_fluitlokker | 11-01-23 | 13:29

Iemand sprak de waarheid, gauw straf diegene! Het lijkt gdvr de kerk wel ten tijde van de inquisitie. Het geloof in de utopische multiculturele, inclusieve, diverse en egalitaire samenleving wordt geweld aan gedaan. Straf ze!
Gelukkig zijn de strafmaatregelen minder barbaars dan destijds, maar daarom niet minder verwerpelijk.

ratelaar | 11-01-23 | 13:26

Goed om te lezen dat de NS de prio's bunkerhard en glashelder op de radar heeft. Mwuhahaha.

Gelukkig hoef ik zelf niet meer te reizen met deze modaliteit (behalve dan op weg naar Schiphol voor een verkansie héél ver weg) maar als ik dat wel met regelmaat zou doen zou ik ook the usual suspects in de smiezen houden. Oorzaak is heersend imago van de diverse volkje en intuïviteit.

Grijskijkert | 11-01-23 | 13:22

Als die conducteurs voortaan nou gewoon even waarschuwen voor 'Jongeren', dan weet iedereen ook wel hoe laat het is, en dan kunnen ze niet van racisme beschuldigd worden.

KeesBruin | 11-01-23 | 13:19 | 3

Eventueel 'conservatieve jongeren', of 'jongeren die deel uitmaken van een groep'.

matatwork | 11-01-23 | 13:32

Vast wel weer een jongere te vinden die daar dan bezwaar tegen maakt. Echte jong of jongere bejaarde?

Swoop | 11-01-23 | 14:39

Ho ho, dan maakt de conducteur zich schuldig aan leeftijdsdiscriminatie.
Mag niet hoor.

MK27 | 11-01-23 | 18:11

Is geen blanke types ook racistisch? Of moet je dan van Trouw zeggen geen witte types

Colin.Fart | 11-01-23 | 13:14 | 1

De Trouw van gisteren stond vol ingezonden brieven over blanke mensen. Ook van ene Heere Heeresma Jr uit Blankenberge (B), die de Trouw de misschien wel meest hypocriete krant van Nederland noemt in zijn brief. Niet meer te vinden.

grietmetgroenefiets | 11-01-23 | 13:30

"Als iets eruitziet als een eend, zwemt als een eend en kwaakt als een eend, dan is het waarschijnlijk een eend."

Ducktest.

MargauxGrandCru | 11-01-23 | 13:02 | 2

Precies. En als het er uit zzziet als een Marokkaan, fatbike rijdtz als een Marokkaan en een opgezzzchoren krullenbol heeft als een Marokkaan - dan is het dus een kwetsbare jongere.

Misluktest.

bisbisbis | 11-01-23 | 13:10

Dan wel een duckface.

Swoop | 11-01-23 | 14:40

Moet je eens station Antwerpen binnen rijden met de Fyra op weg naar Brussel of Parijs ... vijf minuten voordat de deuren open gaan, wordt daar in weinig verhullende bewoordingen gewaarschuwd voor groepjes nogal actieve Afrikaanse jongelieden wiens dagvulling het is om koffers uit bagegerekken (die ook heel handig bij die deuren zitten, je mag geen koffers mee nemen in het compartiment...) te sleuren. Het zijn er ook zó veel, dat de twee slaperige oudere dienders die steevast op het perron staan er weinig of niets tegen kunnen uitrichten.

bisbisbis | 11-01-23 | 13:02

Tig Reeten voor deze Conducteur..!

aardv@rk | 11-01-23 | 12:45 | 1

Ik vrees eerder dat het Tig Verweten gaat worden.

bisbisbis | 11-01-23 | 13:05

Misschien wordt met pietje Piet Wortel bedoeld? Pro-mes schijn hem 250k te hebben betaald als vergoeding voor gejatte coke.

wijsvinger | 11-01-23 | 12:43

Roep dan om dat het om conservatieve jongeren gaat.

Nonik Neem | 11-01-23 | 12:42

Ieder signalement is etnisch profileren natuurlijk...

Neuth | 11-01-23 | 12:37

Ik prefereer 'menspersonen die aan de voorkant te weinig liefde hebben gehad'.

Papa Jones | 11-01-23 | 12:33

OPsporings Verzocht, wat moeten
zij met die daderprofiel, swa?

Verderkijkert | 11-01-23 | 12:27

"TUIGH VAN DE RICHEL dat in de trein spullen steelt en rooft''

Iedereen, maar ik bedoel IEDEREEN in Nederland weet om welke types het hier handelt. Dat hoeft de conducteur er niet bij te zeggen, want daarmee trekt hij inderdaad vuur van heel deugend Nederland. Hij kan in het vervolg beter zeggen: ''Kijkt u goed uit voor de bekende types''.

In Frankrijk weer een steekpartij, zeer waarschijnlijk ook weer door zo'n 'bekend type':

"Man steekt op vijf mensen in op Gare du Nord in Parijs''

Of zou deze steker Jean-Pierre Dubois heten oid?

Dr_Johnson | 11-01-23 | 12:12 | 2

In je er het zijne/hare van vinden of er als een Göring gelijk mee naar NS Twitter te gaan zit ook nog een wereld van verschil.

SIogra | 11-01-23 | 12:21

Motief is onbekend roept onze media dan. Mijn onderbuik weet het motief wel, overigens 6 gewonden.

Wattman | 11-01-23 | 12:32

De NS moet achter deze conducteur gaan staan ipv hem op het matje roepen om deugpunten te scoren.

Bijzonder ook dat bij de omschrijving "Mediterraanse types" met name Marokkaanse twitteraars verbolgen reageren. De Grieken, Italianen en Spanjaarden voelen zich niet aangesproken.

Wie de schoen past...

Roos | 11-01-23 | 12:09 | 5

Wie de Prada past bedoelt u

P. Breidel | 11-01-23 | 12:17

Marokkanen zijn gewoon crimineler, dat weet iedereen.

ariedeknaller | 11-01-23 | 12:20

Die weten dat het in werkelijkheid gaat om oost Europese bedrijvigheid

geenjagergeenneeger | 11-01-23 | 12:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Vrijuit kunnen spreken over Mediterrane types is een gepasseerd station

small_town_dude | 11-01-23 | 12:09 | 1

Zolang als de Middellandse Zee nog bestaat, stop ik op het perron.

bisbisbis | 11-01-23 | 12:46

Vroeger was je geschokt als je oma zag bungelen in het trapgat. Deze tijden zijn de rococo van emotionele zwakte

geenjagergeenneeger | 11-01-23 | 12:08

Iedereen weet dat het Bulgaren en Roemenen zijn en die landen liggen niet aan de Middellandse zee

bergsbeklimmer | 11-01-23 | 12:06 | 1

Nee, véél erger nog: aan de zee van kleur...

bisbisbis | 11-01-23 | 12:47

De conducteur had natuurlijk moeten zeggen: Beste reizigers: als een persoon om uw geld en telefoon vraagt, geef deze dan direct af en werk niet tegen. U kunt online aangifte doen. Fijne reis nog.
Zie je, dat werkt toch veel beter. Iedereen gelukkig en blij.

whitechocolateface | 11-01-23 | 12:05 | 2

Online aangifte?
Terwijl de telefoon is afgegeven?
Hoe dan?

MK27 | 11-01-23 | 18:13

"Waarschuwen voor TUIGH VAN DE RICHEL dat in de trein spullen steelt en rooft, krijg je de gehele goegemeente achter je aan wegens RASIESME."

Pritt dat klopt maar heelveel van deze comments worden door China gefabriceerd om het nationaal dialog negatief te beïnvloeden. Te veel anonieme comments die niet van Nederlandse bodem komen.

McCain | 11-01-23 | 12:03

Aha, dus straks weer een trein minder vanwege een ontbrekende conducteur?

Hadena | 11-01-23 | 12:02

Heeft Rocco Granata al gereageerd?

Mr_Natural | 11-01-23 | 12:01 | 1

Proest!

Basil Fawlty | 11-01-23 | 12:12

En in Vlaanderen zeggen ze 'een (licht-)getaande huidskleur' En dat kan ook door de zon komen bijvoorbeeld. Rachel Friedel Hazes heeft ook een getaande huidskleur, Dries Roelvink ook. Dan kan dus niemand iets over racisme zeggen.

small_town_dude | 11-01-23 | 12:01 | 1

Dus dan had-ie moeten zeggen: "pas op voor gecremeerde kroketten".

Schoorsteenveger | 11-01-23 | 12:05

Die cursus tegen wrongthink moet een misinformatieve grap zijn, want ik lees het nergens.
Met Jordan Peterson erbij die dat ook al moet doen, vanwege een onbeduidende anti-Trudeau tweet, wordt het zo wel erg 1984.

SIogra | 11-01-23 | 12:01

Ik voel me gediscrimineerd. Tussen al uw leesbare vuilspuiterij wordt alleen mijn feitelijke duiding van het begrip ‘mediterraan’ verwijderd.

Zeker omdat ik geel ben en een grote muil heb?

_pacman_ | 11-01-23 | 12:00

Zijn ze de daders al op het spoor?

Mr_Natural | 11-01-23 | 12:00

Moet kunnen, zolang het maar niet in de stiltecoupé gebeurt.

Mr_Natural | 11-01-23 | 11:59

Het spelletje "Wie is het" waarbij je je medespeler door stellen van gerichte vragen "heeft ie een bril"/"heeft ie blond haar"/etc) een personage moet zien te achterhalen, zal binnenkort ook worden verboden. Het leert de jeugd immers dat het ok is om mensen uit te sluiten op basis van lichamelijke kenmerken.

ib000193@xs4all.nl | 11-01-23 | 11:59

zeg dan door de intercom: "... ik hoef jullie niet te vertellen wat het signalement is......."

small_town_dude | 11-01-23 | 11:59

Ze mogen blij zijn dat een conducteur nog actie onderneemt.
De meeste lopen stug door naar de 1e klas wanneer ze problemen tegenkomen.

Bochel | 11-01-23 | 11:57

Binnenkort excuses en algemeen pardon aan alle zwartrijders is wel op zijn plaats.

uisge baugh | 11-01-23 | 11:56 | 1

RAL9005-reizigers...

Air van Boven Dorens | 11-01-23 | 12:03

Is 'the usual suspects' ook racistisch?

J.P.Drapeau | 11-01-23 | 11:56

Volgens de linkse- en deugideologie is het een voorrecht om door een mediterraan type beroofd te worden.

wijsvinger | 11-01-23 | 11:56 | 1

white privilege...

Air van Boven Dorens | 11-01-23 | 12:05

Dit is niet perron-geluk.

Normpje | 11-01-23 | 11:56 | 1

Scherp...

Air van Boven Dorens | 11-01-23 | 12:06

Mediterrane types, een hele mond vol.
Noem ze gewoon Medici.

Mr_Natural | 11-01-23 | 11:55 | 1

Lucrezia de Medici wist wel raad met mediterrane types.

wijsvinger | 11-01-23 | 11:59

Dit slaat als z’n kniptang op varkens.

Normpje | 11-01-23 | 11:54

Mediterrane types?
Murken zijn het.

kleybeuker | 11-01-23 | 11:53

Niemand vraagt zich af of die Med-types nog gepakt zijn.

De_fluitlokker | 11-01-23 | 11:52 | 1

Ze hadden netjes een kaartje en zaten niet met hun voeten op de bank, denk ik.

Schoorsteenveger | 11-01-23 | 12:02

Zijn uitspraken zijn een plaatsbewijs!

Normpje | 11-01-23 | 11:52

Deze man is/was geknipt voor z’n vak.

Normpje | 11-01-23 | 11:50 | 1

Maar nu uitgerangeerd.

Mr_Natural | 11-01-23 | 11:51
-weggejorist-
McCain | 11-01-23 | 11:50

*applaus*

Air van Boven Dorens | 11-01-23 | 12:07

Argh, mooi. Gepikt trouwens.

LoesjeP | 11-01-23 | 13:57
▼ 1 antwoord verborgen

Als hij gewoon had gezegd dat er Marokanen op rooftocht in de trein waren?
Wat een kutland wonen we in inmiddels. Zoals eerder voorgesteld hierboven. Dan de trein stilzetten, politie bij eerste de beste station optrommelen en dan de trein weer in beweging. Kijken of de reizigers dan nog zo verontwaardigd zouden zijn over een dergelijke opmerking als ze dat 5x overkomt.

WatZalIkErvanZeggen | 11-01-23 | 11:49 | 2

Werd vroeger om minder gedaan.

Paty | 11-01-23 | 11:55

Ik heb wel eens in zo'n trein gezeten. Duurde gvd meer dan een uur voordat er politie op het perron was.

Hadena | 11-01-23 | 12:04

Omgekeerde wereld, conducteur waarschuwt voor stelende ratten en wordt vervolgens op het matje geroepen. En dat alles omdat booslims en deugers natuurlijk weer moeten klagen op twitter.

Tip aan de conducteur, gewoon alles ontkennen. Tenzij hier opnames van gemaakt zijn, is het jouw woord tegen het woord van de klagers.

usb stok | 11-01-23 | 11:49

Ik zou mij niet gekwetst voelen als een conducteur zoiets zegt..

Patje | 11-01-23 | 11:48 | 1

Klopt, omdat jij normen en waarden in dat vaandel hebt staan dat je ziel heet.

Sjeintje | 11-01-23 | 12:01

Er zijn altijd weer Mediterrane types die het voor de rest van de Mediterrane types verpesten.

Mr_Natural | 11-01-23 | 11:48 | 2

U bedoelt wellicht te zeggen: 'het zijn altijd weer die Marokkanen, Algerijnen, Tunesiërs, Libiërs, Egyptenaren, Albanezen, Maltezers, Syriërs en Turken die het voor de Cyprioten, Grieken, Kroaten, Slovenen, Italianen, Fransen, en Spanjaarden verpesten' ?

bisbisbis | 11-01-23 | 11:56

Het zijn er maar een paar, maar dat is meestal wel genoeg. Moeilijk om dat groepje van 14 te duiden die 2 jongeren beroofden.

Swoop | 11-01-23 | 14:44

Nee je hoort netjes te zeggen: "pas op uw spullen,
er zijn zakkenrollers actief en van links Nederland mogen we u geen signalement geven."

Links = meer migranten en meer windmolens

zokanhetookja | 11-01-23 | 11:47

RTL nieuws: “Vele mensen maakten melding”

En wat zien we: 1 PvdA- en 1 GroenLinks figuur. En dan een handjevol wokies die hierop reageren tegenover een overweldigende groep die juist bevestigen wat de conducteur heeft gezegd.

Zo kan ik ook wel doen of er ophef is.

DankeSchon | 11-01-23 | 11:47 | 3

Online meld punten worden massaal gebruikt door China om de sociale toon in een land negatief te beïnvloeden.

McCain | 11-01-23 | 11:51

Hoeveel mensen zouden het fijn hebben gevonden?
Wat als die zich uit gaan spreken. Dat wordt misschien eens tijd.

Roos | 11-01-23 | 12:12

@Roos | 11-01-23 | 12:12: onder dat Twitter draadje zie je aardig wat mensen die hun steun aan de conducteur betuigen. Veel meer dan mensen die deugpunten willen scoren. Die die laatsten hebben dan bijv. (Hij/Hem) achter hun naam gevoegd. De usual deugers dus.

DankeSchon | 11-01-23 | 13:04

Lijkt er volgens de laatste berichten bij de staatsomroep op dat de man op Gare du Nord is aangehouden.

Paty | 11-01-23 | 11:46

Hoho, wacht even mensen. De conducteur schijn te hebben gezegd dat we "alert moeten zijn op mediterrane types die naar ons land komen om de boel af te struinen", aldus de tweets waar RTL naar verwijst.

Dat laatste is misschien wel waar maar wellicht weer een beetje dom om door te trein te roepen. Overigens komen er ook veel mensen uit voormalig oostbloklanden om hier te jatten. Dat zijn dan weer geen mediterrane types.

BobDobalina | 11-01-23 | 11:45 | 1

Bij ons thuis noemen we alles onder de grote rivieren "Mediterraan". De Oder is ook een grote rivier.

wilmeister00 | 11-01-23 | 11:48

Die conducteur kan wel fluiten naar z'n baan.

Mr_Natural | 11-01-23 | 11:45 | 2

Ja, hij is teruggefloten.

Normpje | 11-01-23 | 11:48

Hij heeft zijn laatste station bereikt.

DankeSchon | 11-01-23 | 11:48

Het is denk ik vooral de toevoeging "die naar ons land komen om de boel af te struinen." die nogal tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend is.
Er zijn ook mediterrane types die naar ons land komen om pret te maken. Bijvoorbeeld van die Spaanse en Italiaanse meisjes die zich eens lekker te buiten willen gaan aan drank, drugs & sex. Die zijn van harte welkom!

nick666 | 11-01-23 | 11:45 | 3

Om de straat onder te kotsen?

wilmeister00 | 11-01-23 | 11:49

Kijk nou uit met die opsomming van specifieke woorden, dadelijk draaien ze het nog zo dat GS redactie weer te maken krijgt met een rechtszaak waarin gezegd wordt dat het allemaal door hun komt.

Sjeintje | 11-01-23 | 11:57

Er zijn ook mediterrane types die kaartjes knippen. Niks mis mee verder. Dit waren toevallig mediterrane types die zich naar inschatting van de conducteur zich als doel hadden gesteld de boel af te struinen. Hij schatte in wat die types van plan waren, op basis van zijn/haar/hun ervaring als conducteur, en hij had een duidelijk signalement. XZelfs Sylvana Simons vindt dat het raar zou zijn om op basis van deze gegevens te concluderen dat het één noodzakelijk samenvalt met het ander.

Schoorsteenveger | 11-01-23 | 12:00

Ongemakkelijke feiten en constateringen moeten we niet willen met z’n allen. Verzwijgen!

Hommel | 11-01-23 | 11:42

Alle lof voor de conducteur.

goettel | 11-01-23 | 11:41

Geen zorgen burgers en treinreizigers. Straks met de invoering van de NL Wallet is dit natuurlijk allemaal verleden tijd.

Paty | 11-01-23 | 11:41

Is de conductrice al gecanceld?

HaaiBaai | 11-01-23 | 11:39

Dus tijdens het WK buitelden politici en NPO over elkaar heen om toch maar te benadrukken dat het over het Marokkaans elftal ging, feest met Marokkaanse tamboerijntjes (dixit Parool) ging en dat dat hun Marokkaanse identiteit was en "we" het Marokkaans team moesten ondersteunen en nu mag je dat onderscheid dus niet meer maken? Verwarrend dat deugvolk.

Basil Fawlty | 11-01-23 | 11:39 | 5

Het was zelfs zo dat "Marokkaanse Nederlanders" ofwel "Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond" plotseling óók voluit "Marokkanen" werden genoemd, waarbij het ook volkomen legitiem was om te vinden dat het hier om hun "Marokkaanse identiteit" ging. Binnen een andere context is het zwaar taboe als je als "witte" zoiets durft te beweren.

Schoorsteenveger | 11-01-23 | 11:56

@Schoorsteenveger | 11-01-23 | 11:56:
-
Sterker nog: Marokkanen zijn in Nederland in juridische zin een 'ras', (dixit: Hoge Raad) en zij worden in de 'minder. minder, minder' uitspraak in de rechtszaak tegen Wilders voluit als zodanig benoemd.
-
Only in Holland.

bisbisbis | 11-01-23 | 12:52

@BobDobalina | 11-01-23 | 11:51: Dat klopt toch? Is het niet middels inbraken en overvallen dan wel door een zwaar bovengemiddeld ge- of misbruik van sociale uitkeringen en voorzieningen.

At_Dawn_They_Sleep | 11-01-23 | 16:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik zou de NS willen voorstellen, deze conducteur een promotie aan te bieden tot hoofdconducteur. Moedig en kordaat, we hebben veel meer van dit soort mensen nodig!

Kievit | 11-01-23 | 11:38 | 1

Er zijn alleen HC's (hoofdconducteur)

lijn6 | 11-01-23 | 11:53

De conducteur waarschuwt zijn reizigers voor stelend tuig en geeft daarbij een omschrijving van hun uiterlijke kenmerken. Lijkt me logisch zodat de passagiers weten om wie het gaat. Vervolgens schiet een deel van de reizigers in een deugkramp en wordt er geklaagd over de toon. Alweer. Lijkt mij waarschijnlijk dat de conducteur vaker zulke dieven in zijn trein aantreft en het gewoon zat is, Daardoor gebruikte hij een omschrijving die weliswaar correct is maar niet 'mag'.

Toos Bevergeil | 11-01-23 | 11:36 | 3

De volgende keer de trein maar stil zetten lijkt me beter, verdachten eruit halen door politie, als ze tijd hebben, en weer verder.
Eens zien of het dan beter is voor de reizigers.

VW, alles ist vorbei | 11-01-23 | 11:37

De feiten mogen geen feiten zijn vanwege strenge morele regels. Dit is een van de vele, vele voorbeelden daarvan. Je voelt zelfs aan dat de omschrijving "mediterrane types" al een afzwakking is van wat de conducteur eigenlijk had willen zeggen. Precies zoals het AD buurtbewoners "Oost-Europeanen" laat zeggen in plaats van Polen of Bulgaren.

Schoorsteenveger | 11-01-23 | 11:44

De conducteur deed iets meer dan dat.

BobDobalina | 11-01-23 | 11:46

NS is echt een woke kutbedrijf.

Bochel | 11-01-23 | 11:35 | 1

Je begint als conducteur ook niet heel veel als je van je baas alleen maar een spiegelei meekrijgt.

Swoop | 11-01-23 | 14:48

Ik pak slechts de trein als het niet anders kan. De laatste keer is me dat slecht bevallen. Op deze zaterdagavond werd mijn trein vanuit Amsterdam voornamelijk bevolkt door niet Nederlands sprekende en vooral luidruchtige Arabische types, waarvan het twijfelachtig was op ze wel een geldig plaatsbewijs hadden. Inderdaad, dan voel je je een vreemde in eigen land. Leve de auto.

donkeyman | 11-01-23 | 11:35

Conducteur: “Ligt u thuis ook met uw voeten op de bank?”
Reiziger: “Knipt u thuis ook kaartjes?”
Wim T. Schippers/VPRO.
Ondermijning van gezag.

Normpje | 11-01-23 | 11:32

Ik vond gisteren de discussie op de VRT over de schietpartijen in Antwerpen wel aardig. Een uur klappen over die zaak zonder het Marokkaanse aspect te benoemen. Tom Waes zei zelfs iets als: 'het lijkt zich, en ik weet oprecht niet waarom, te concentreren in Borgerhout en Merksem'. Iedere Belg weet welk volk daar voornamelijk woont en wie de daders zijn.

drs. Levi Samsonov | 11-01-23 | 11:32 | 1

Door de beestjes niet bij de naam te noemen wordt het probleem met de dag groter. Op die manier zijn de gevestigde policor media medeschuldig aan de ondergang van de rechtsorde.

donkeyman | 11-01-23 | 11:51

"Wees alert" heet het. Maar hoe kun je alert zijn als je niet weet waar je op moet letten? En wat moet meneer de conducteur (of heet dat vandaag de dag "beste conducteur"?) met de feiten waar hij/zij/hen kennis van heeft genomen? Moeten die feiten achtergehouden worden met als gevolg dat de beste reizigers niet in staat worden gesteld om alert te zijn? Ik bedoel, morgen zijn het misschien Boreale types, en mag dat dan ook niet worden gezegd? Een signalement is een signalement. Wat is daar ongepast aan?
Misschien had hij het volgende moeten zeggen: "Beste reizigers, past u vooral op voor zakkenrollers. We hebben er een paar gesignaleerd maar kunnen u helaas geen signalement geven in verband met de fatsoenscodes waaraan wij helaas gebonden zijn Wij raden u daarvoor in de plaats aan uw vooroordelen terzake niet uit de weg te gaan, aangezien wij dat in de huidige situatie een onverstandig besluit zouden vinden. Wij nemen aan voldoende duidelijk te zijn geweest en bieden onze oprechte verontschuldigingen aan voor de indirecte wijze waarop wij u van maximale informatie willen voorzien. Wij wensen u verder een prettige reis toe."

Schoorsteenveger | 11-01-23 | 11:31 | 3

Een beetje lang maar wel briljant.

zwenkwieltje | 11-01-23 | 11:35

Eigenlijk is het probleem dat er iets gesignaleerd wordt, maar dat daar dan kennelijk geen handhaving aan gekoppeld wordt. Aan de andere kant is het natuurlijk ook lastig met je politieauto een trein in rijden. Moeilijk, moeilijk.

Duwbak_Linda | 11-01-23 | 11:39

Knap geformuleerd zeg!

HogeNood | 11-01-23 | 11:41

Zeker weer die Italianen!

Quichegerechtigde | 11-01-23 | 11:31

Deze conducteur had gewoon moeten zeggen "opsporing verzocht types". Dan weten we ook genoeg en dat is NPO taal, dus links, dus mag.

pane | 11-01-23 | 11:31 | 1

"Jongeren"

Sjeintje | 11-01-23 | 11:53

Volgens mij kan je heel effectief racisme bestrijden door de strafmaat en de pakkans van criminelen en asocialen te verhogen. Overal controles en gewoon 10 jaar zakjes plakken als je iets jat.

Als je dan een mediterraan type ziet lopen, dat weet je dat die okee is. De rest zit namelijk vast en werkt voor hun kost en inwoning achter de tralies.

Maarja, dat wil links weer niet hè? Criminelen zijn zielig en wetten zijn onderdrukking. Met die onzin zijn ze zelf de veroorzakers van racisme.

Trekhaas | 11-01-23 | 11:30 | 3

Maar wee gebeente wanneer er 6 Berbertjes samen zitten te chillen op een bankje in het Vondelpark. Dan staat er binnen drie minuten politie bij ze en worden ze weg gestuurd.

Haberdoebas | 11-01-23 | 11:35

@Haberdoebas | 11-01-23 | 11:35: Ja, dat bedoel ik: als je de goeden niet van de slechten scheidt, dan lijden vooral de goeden daaronder.

Trekhaas | 11-01-23 | 11:40

@Haberdoebas | 11-01-23 | 11:35:
Nou nee. Die blijven er de hele dag hangen het liefst met een bluetooth box met daarop keihard Maghreb rap. Politie doet daar niks aan.

Basil Fawlty | 11-01-23 | 11:47

Helemaal klaar met het OV. Volle treinen, vertragingen, en je mag ook nog meebetalen voor de zwartrijders, want een conducteur komt hooguit één keer in de twintig ritten kaartjes controleren. De zwartrijders die worden betrapt mogen vrijwel altijd zonder verdere consequenties bij het eerstvolgende station uitstappen.
Daarom eind vorig jaar mijn abonnement bij de NS opgezegd en een auto gekocht.

Leon Tosti | 11-01-23 | 11:29

Bij mediterrane typen moet ik denken aan Haagse figuren als Barbie, Sterretje, Jokertje, Matsoe Matsoe, Sniper, Little Princess, Kaboutertje en gewoonweg Elize die zich in Chersonisos misdragen omdat ze heel erg mediterraan zijn en gewoon van zon en drank houden en trots zijn op hun roodkoperen huid.

Osdorpertje | 11-01-23 | 11:29 | 1

Een soort gecremeerde kroketten, bedoelt u?

bisbisbis | 11-01-23 | 12:56

Over de zee zegt men e dat je moet oppassen voor haaien terwijl er ook dolfijnen zijn die lopen te klieren. Inclusief zou zijn door te zeggen dat er in de zee dieren zwemmen die je mogelijk kunnen aanvallen. Waardeloos. Het risico en de meest voor de hand liggende voorzaak benoemen werkt beter bij het waarschuwen.

R.j.deVries | 11-01-23 | 11:28

NS die zich meer zorgen maakt over wat de meute op 'een twatter' vindt..

Zou ik ook graag de reacties van diezelfde meute willen horen als de betrokken conducteur z'n bakkes had gehouden en er 121 portemonees en 209 mobieltjes gejat waren

Euhm NS..
Het schijnt dat die trein niet op tijd reed, is dat een minder issue ??

AldNuut | 11-01-23 | 11:26 | 2

Inderdaad. Lokaal Lelystad PVDA typje Jonne Kortmann gaat janken en lees dan vooral de voorspelbare kostelijke deugreacties onder zijn tweet.

Basil Fawlty | 11-01-23 | 11:30

En wat een Görings zitten daar op Twitter waar de NS dan naar luistert, zeg.

SIogra | 11-01-23 | 11:55

Ik vind het wel prima gevonden van de conducteur. Heel netjes en toch een beschrijving gegeven van hoe de daders eruit zouden kunnen zien, niks mis mee.

Waakvlam | 11-01-23 | 11:26 | 1

Iemand die wel zijn werk uitvoert en tevens mede zorg draagt voor de maatschappij waarin hij zich bevind.

Sjeintje | 11-01-23 | 11:50

Nederland kun je straks gewoon bij het grofvuil zetten. Er is niks meer over van het eens zo mooie, aardige.... en vooral, tolerant land.

SoepKip | 11-01-23 | 11:25 | 1

Van tolerant naar bang is snel gegaan.

zwenkwieltje | 11-01-23 | 11:29

Dank.

zwenkwieltje | 11-01-23 | 11:29

Maar de toevoeging van de conducteur om 'alert te zijn op mediterrane types die naar ons land komen om de boel af te struinen', zorgde voor veel gefronste wenkbrauwen.

Geloof er niks van, zal wel 1 linkse deugmiep zijn geweest met een frons.

Sjeintje | 11-01-23 | 11:40

Een andere mediteraantype kreeg frituurvet over zich heen toen hij met een vleesmes probeerde een overval te plegen. Zijn advocaat probeert nu het snackbarpersoneel te vervolgen. www.positivosi.nl/2023/01/10/apeldoor...

Een vleesmes is een dodelijk wapen, een nat frituurmandje is dat niet. Het wapen dat de snackbar gebruikt is niet eens proportioneel, het mes blijft veel gevaarlijker.

Hoe langer we buigen voor deze gekte, hoe erger het wordt.
Onze vrijheid begint, waar de vrijheid van kansenparels eindigt.

Dat een NS medewerker niets eens mag waarschuwen van een grof maatschappelijk probleem en schandaal, zorgt voor struisvogelpolitiek, wegkijken en een goed nieuwsshow. Zorg liever voor meer arrestaties na delicten, intimidatie en ongewenste seksuele opmerkingen. Zo lang de verhouding man/vrouw `s avonds in de trein niet 50/50 is, weet je dat de NS nog grote problemen heeft.

Wil de NS wel politiek correct zijn, maar niet genderneutraal?

Feynman | 11-01-23 | 11:23 | 5

alleen de dader-advocaat probeert dit. Het OM is daar helemaal niet aan begonnen. Het AD probeert dat wel zo neer te zetten. Sensatie maken.

In Amsterdam is een man die feitelijk niets gestolen had na aanmoediging door Rutte gewurgd. Vreemd genoeg werd er niet vervolgd terwijl het natuurlijk gewoon opzettelijke doodslag was. De doodslagpleger verklaarde te vermoeden dat de man wat kwam stelen. Nog gekker is dat dat dader dure spullen open in niet afgezet terrein had liggen.

AntiZanicz | 11-01-23 | 11:52
▼ 2 antwoorden verborgen

"If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck."

Roos | 11-01-23 | 11:23

Wat een humor weer! En de NS vragen zich af waarom niemand conducteur wil worden? Misschien veel van de mediterrane types aannemen? Of gewoon de concessie inleveren voor een betere partij?

Zemko | 11-01-23 | 11:23

@Duwbak_Linda | 11-01-23 | 11:32: eigenlijk worden Spanjaarden, grieken en Italianen als mediteraan aangeduid. De beoogde groep valt onder de Noord-Afrikanen. Ook nationaal bekend.

AntiZanicz | 11-01-23 | 11:47

@AntiZanicz | 11-01-23 | 11:47: Laten we het erop houden dat het - uitgaande van goede bedoelingen - nogal onhandig is geformuleerd door conducteurtje.
En waar is de handhaving? Waar is het toezicht? Hier zou een conducteur zich ook niet mee bezig hoeven te houden.

Duwbak_Linda | 11-01-23 | 11:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Zo worden we dus een land vol leugenaars.

Bochel | 11-01-23 | 11:21 | 3

het is meer een land met bange Anglo-Saksen. Al die bullshit komt daar vandaan. Ook de geschifte politieke praatjes komen veelal uit VK en VS.

AntiZanicz | 11-01-23 | 11:45
-weggejorist-
Cruisecontrol | 11-01-23 | 11:49
-weggejorist-
Cruisecontrol | 11-01-23 | 11:50

Niet dat het hier iets mee te maken heeft, maar Marokko ligt voor het grootste deel aan de Atlantische Oceaan.
Derhalve zijn Marokkanen dus eigenlijk 'Atlantische types'.
Just saying.

vliegende knorrepot | 11-01-23 | 11:21 | 1

Atlantische kwallen?

Ray Skak | 11-01-23 | 11:22

KudtCyprioten!
Allemaal.

Ruimedenker | 11-01-23 | 11:21 | 1

Oh? Ik dacht dat het vooral Maltezers waren. Puur tuig dat volk.

Basil Fawlty | 11-01-23 | 11:24

De conducteur zal heus niet ontslagen worden.
De NS heeft al genoeg problemen om aan voldoende personeel te komen.

leo de pejo | 11-01-23 | 11:20 | 2

@leo de pejo: Ik hoop het niet voor hem. Maar gezien de ophef die daarover ontstaat...
Zal vanavond ongetwijfeld bij Op1 en/of Jinek aan bod komen. Dat lezen we morgen dan hier wel weer.

TinusVlugOpDeKut | 11-01-23 | 11:43

Ik mijn treintijd heb ik het ook wel zo gehoord. Niemand nam er aanstoot aan. Bij de RAI werden de huisvrouwen op de hak genomen en bij Schiphol de ruitenkloppers of zakkenrollers. In drie talen maar nooit in het Arabisch of Roemeens.

AntiZanicz | 11-01-23 | 11:44

Goed, dat "die het land afstropen" is wel overdreven maar met de rest van het bericht is weinig mis.

algoritmos | 11-01-23 | 11:19 | 1

Dat stropen is meer iets van Oost-blok bendes (van de saus en schnitzel). Stelen doen ze in alle minderheidsgroepen.

Opsporing verzocht was gisteren wel erg vol met donker gekleurde medemens eigenlijk zou je Bij1 om commentaar moeten vragen. En de ambassadeurs van de landen van afkomst systematisch uitnodigen voor een bespreking van de opbrengst van de maand.

AntiZanicz | 11-01-23 | 11:42

Die conducteur had er natuurlijk bij kunnen zeggen dat het geen Grieken, Spanjaarden of Italianen zijn.

wapster | 11-01-23 | 11:17 | 1

Maltezer, Monegasken, Israëliërs, Libanezen…….

Het is wel wat zeg; het beeld ophouden is belangrijker dan de waarheid spreken. De betreffende gemeenschap moet zelf maar eens de blik naar de eigen groep keren en het tuig daar aanspreken.
Deze conducteur probeerde eigenlijk niet de groep te benoemen want dat zijn natuurlijk, ik zeg het maar, Marokkanen. Die bevinden zich maar op een heel klein stukje Mediterrane kustlijn. Doet hij het toch niet goed.

Nuuk | 11-01-23 | 11:22

Hoe moet je ze als reiziger dan herkennen?

Bochel | 11-01-23 | 11:16 | 1

Herkennen mag niet. Is rasiesme.

zwenkwieltje | 11-01-23 | 11:26
-weggejorist-
_pacman_ | 11-01-23 | 11:15 | 2

Vast die nieuwe D66’er directeur geweest die ging stage lopen op de trein.
Die zijn doorgaans wel goed op hooogte.

van stampij | 11-01-23 | 11:14

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl