Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten — Fragiele veiligheid

Hoe lang zullen de Amerikanen onze oostgrens en Israël nog gratis beveiligen?

Het Amerikaanse Congres heeft na een week van mislukte stemmingen afgelopen nacht eindelijk een nieuwe voorzitter gekozen. Er werd bijna gevochten. De benoeming is de afgelopen honderd jaar een administratieve formaliteit geweest, een hamerstuk, vooral omdat de verkiezingen al drie maanden geleden waren. Uiteindelijk gaf een telefoontje van Donald J Trump de doorslag.

Zo lang er geen voorzitter is, zijn congresleden niet ingezworen, hebben ze geen security-clearance, worden ze niet geïnformeerd over gevoelige zaken en kunnen ze geen besluiten nemen. Een kleine groep rebellerende Republikeinen gijzelde het complete congres. De republikeinen hebben een kleine meerderheid in het congres, elke stem telt, de rebellen voelen hun macht en ruiken bloed.

Deze wanvertoning geeft een inkijkje in de verdeeldheid van hun tweepartijenstelsel. Democraten en republikeinen zijn geobsedeerd in elkaars vernietiging, delen van de republikeinse partij rebelleren intern, waardoor er geen meerderheid in het congres is om het land te besturen. Sowieso verloopt de besluitvorming al moeizaam als de president, congres en senaat niet van dezelfde partij zijn.

Dat gaat aan het einde van deze zomer zeer interessant worden. De Verenigde Staten geeft meer uit dan er binnenkomt, en loopt rond september tegen het zoveelste schuldplafond aan. De democratische president moet dan samenwerken met een rebellerend republikeins congres. Ik verwacht weer government-shutdowns waarin salarissen en uitkeringen niet betaald worden.

Als je een kwartaal doet over een nieuwe voorzitter, kan je ook een jaar doen over een nieuw budget. Zulke instabiliteit heeft ook geopolitieke effecten. Een tumor in het Kremlin zal dit vuurwerk zien als een teken van zwakte. Zoals voormalig CdS Dick Berlijn aangaf, “in de ogen van Poetin een verzwakte alliantie” & “Conflicten ontstaan als 1 van de partijen de ander als zwak ziet.” (BNR 4:50)

Het is onhoudbaar dat een derde van de NAVO-burgers, 69% van de defensie-uitgaven blijven doen. (PDF) Het Europese deel van de NAVO zal haar continent zelfstandig moeten kunnen verdedigen. Eigen munitievoorraden, zodat we niet zoals na een paar weken in Libië ons kruit hebben verschoten. Het is leuk dat militairen betere arbeidsvoorwaarden kregen, ze hebben ook gewoon kogels nodig.

Een ander teken van zwakte was de bestorming van het Amerikaanse Capitol, gisteren precies twee jaar geleden. Nog een reden om de NAVO niet afhankelijk te maken van Amerikaanse politieke stabiliteit, beschikbare budgetten, politieke wil en de kunde macht in vrede over te dragen. Vele daders zijn nog niet veroordeeld, velen niet eens vervolgd. De-escalatie eindigt hier in gedoogbeleid.

Tussen het moment dat Trump de meute naar het Capitol stuurde en het moment dat Trump ze vroeg naar huis te gaan, zit 187 minuten. Dit is tevens de titel van deze geniale VICE documentaire. Mocht u onbekend zijn met Californische strafrecht, dat is ook het artikelnummer voor moord. Vijf mensen hebben die dag niet overleefd, Trump wordt louter civiel aangepakt.

De leider van deze coup d’etat mocht als “straf” ongecontroleerde belastingaangiften publiceren. De oranje clown blijkt helemaal geen voortreffelijk zakenman, maar een charlatan met faillissementen. Alleen succesvol als acteur. Ondanks dat Trump zo'n 500 bedrijven heeft, was er de eerste twee jaar van zijn presidentschap geen fiscale controle, pas na klachten kwam er een kleine controle.

Beetje vreemd dat de eerste wet die de kersverse Kevin McCarthy wil aannemen, zo'n 87 duizend belastingcontroleurs zal wegbezuinigen. Na defund the police, komt defund the taxman en daarna defund the federal government, alles op weg naar een kleinere overheid. Het doet denken aan de tax-pledge, waar ook rücksichtslos de geldkraan richting de federale overheid wordt dichtgedraaid.

Hier wordt de Amerikaanse schatkist afgeknepen, in de hoop dat er prioriteiten worden gesteld. Amerikanen zijn een beetje oorlogsmoe, dus de vraag is een beetje hoe lang oorlogen in het Midden-Oosten en Oost-Europa nog belangrijk genoeg zijn. Hoe lang zullen de Amerikanen onze oostgrens en Israël nog gratis beveiligen? Een bondgenootschap hoort geen eenrichtingsverkeer te zijn.

Wij moeten onszelf én de VS kunnen verdedigen. 

Reaguursels

Inloggen

Ik lees van beide kampen goede en idiote meningen, @b-L en @r_b in een eigen hoek, iets zegt me dat de reserve belg zijn portie oorlog heeft gehad, verder wordt verwezen naar de Trump, en Biden.
Feit blijft dat de les van een ouwe chinees “sun” ofzo door geen enkele westerse mogendheid is op gevolgd.
“ hij die in vrede wil leven bereid zich voor op oorlog” en nu vrij duidelijk is geworden dat onze manier van leven ernstig bedreigd wordt door het oosten en de oriënt, moet er nog over gedebatteerd worden,het feit blijft dat onze gekozen volksvertegenwoordigers nog steeds denken dat de US weer de kolen uit het vuur gaan halen.
Hun graven liggen over de hele wereld, en er komt een moment dat ze geen zin meer hebben, en wij europeanen met onze superieure culturele opvattingen gaan dan een vreselijk pakslaag krijgen.

Kruimel | 08-01-23 | 02:08 | 2
-weggejorist-
Cruisecontrol | 08-01-23 | 05:09

Ze zijn nu keihard bezig met een inhaalslag op gebied van Defensie, dus het is niet allemaal zwart en doom. Wel vind ik dat excuses op zijn plaats is van alle ‘oorlog, oorlog’ roeptoeters, nl. deze naïeve dwazen weten ten eerste niet wat ze zeggen en te tweede stonden ze decennia lang te roeptoeteren dat ‘n sterk en fit Defensie apparaat niet nodig was. Kan mij nog zeker de ‘pang, pang’ affaire (D66) herinneren. Ja of ja?

Unsinkable-Sam | 08-01-23 | 07:53

Front bij Soledar is kritiek. Joost Niemöller staat al te juichen de hele dag. Zijn Russische vrienden maken voortgang. Deze keer helaas waar. Laat het westen opschieten met de IFV's, de tanks en de andere zware wapens.

Beste_Landgenoten | 08-01-23 | 00:20 | 3

@Beste_Landgenoten | 08-01-23 | 00:20: ja, is niet best. Hopelijk komt hulp op tijd. Die Niemöller is totaal van het pad af, afgaande op zijn Twitterfeed. Hij kan niets anders meer dan ‘de Russische kant’ geloven. Ik acht hem niet volslagen debiel, hoe kan het zo zijn dat hij steeds harder uit zijn nek begint te lullen? Ik bedoel, hij kijkt toch ook weleens in de spiegel? Of zou het een psychose zijn?

Komjehiervaker | 08-01-23 | 00:55

En dat met kerstmis...

Wattman | 08-01-23 | 01:27

Waarom hebben wij geen schuldplafond?

wilderst | 07-01-23 | 22:11 | 2

Wij hebben socialisten, die zijn pas klaar met het uitgeven van andermans geld als er echt helemaal niets meer over is

intrigant | 07-01-23 | 23:22

Een schuldplafond is nogal onzinnig. Uitgaven worden al goedgekeurd via budgetten. Waarom zou je daarnaast nog eens een plafond willen instellen die sowieso regelmatig moet worden verhoogd vanwege inflatie.

* Il Principe * | 08-01-23 | 04:17

Ach ja, opinies, het blijft vermakelijk.

Polycynisch | 07-01-23 | 21:38

Dat kunnen we in Nederland ook: als er 74 stemmen voor zijn en 74 stemmen tegen, dan geven we de 2 twijfelende (of de trein gemist hebbende) Kamerleden de schuld, NIET de 74 die een voorstel ingediend hebben waar geen meerderheid voor is, en dus gewoon niet zo'n goed idee is.

Een voorstel waar een meerderheid van 51% voorstander van is is bijna net zo'n slecht voorstel al iets waar 51% tegen is. Wat mij betreft mag de 2/3 meerderheid regel wel voor alle beslissingen gelden.
Het CBS zou hier eens onderzoek naar moeten doen. Als je naar de afgelopen 20 jaar kijkt en de beslissingen met een krappe meerderheid vergelijkt met de beslissingen met een ruime meerderheid, dan zijn de beslissingen met ruime meerderheid achteraf nog steeds de goede beslissingen. Van de beslissingen met een krappe meerderheid durf ik wel te stellen dat het grootste deel daarvan niet het beoogde effect heeft gehad, dus waarom zouden we die beslissingen in een democratie tolereren?

Nu we dan toch verkiezingsprogramma's aan het schrijven zijn: voor veel meer belangrijke beslissingen zou een goedkeur door een volgende regering noodzakelijk moeten zijn, waaronder wijzigingen groter dan 1% in de jaarlijkse begroting, waaronder belastingen.

W_F | 07-01-23 | 21:32 | 1

Zo’n 2/3-meerderheidregel zou in elk geval voor referenda moeten gelden

JTKDM | 07-01-23 | 22:03

Wij moeten vooral geen nauwere europese samenwerking op defensie willen. Het is namelijk alweer een onderdeel van de roep om souvereniteit in te leveren ten gunste van meer EU en een uiteindelijk verdwijnen van nationale identiteit ten gunste van europa. Een nexit gevolgd door een militaire samenwerking met het UK zou een betere optie zijn.

BoerKoekoek | 07-01-23 | 21:20 | 4

@Boerkoekoek... een zeer juiste conclusie.

dickg | 07-01-23 | 22:03

Boer. Ik met het helemaal met je eens!

J.Cash | 07-01-23 | 23:50

Een europees leger hoeft helemaal niet via de EU te lopen. Ik ben voor, maar alleen als zo'n organisatie puur verdedigend is, niet zoals de NAVO alleen in naam.

Hollandmix | 07-01-23 | 23:54
▼ 1 antwoord verborgen

Ga me weer niet moeien. Brallende korporaals, blinde haat en onversneden oorlogsretoriek.
Hadden we maar een paar kolonels.

reservebelgië | 07-01-23 | 21:12 | 14

@reservebelgië | 07-01-23 | 22:38: Rusland heeft voor zover ik weet de grootste verzameling kernwapens ter wereld. Flinke delen van de westerse beschaving wegvagen lijkt me daarmee zeker mogelijk.

intrigant | 07-01-23 | 23:31

@reservebelgië | 07-01-23 | 22:57:
Ik weet t RB. Heb menig voormalig slagveld gezien en bezocht. Een toch vrees ik dat oorlog in sommige gevallen de enige manier is om nog erger te voorkomen. Al is de prijs altijd hoog. Als nu de lijnen in Oekraïne bevroren werden een iedereen naar huis zou gaan zou dat ideaal zijn. Het probleem is dat als Oekraïne zou inpakken en wegwezen, ze hun land in inwoners zouden overlaten aan bijzonder nare terreur en waarschijnlijk genocide. Dat ze liever vechten begrijp ik helemaal. Dat ze steun verdienen vind ik ook.

Beste_Landgenoten | 07-01-23 | 23:44

Dat is zo. En wij kunnen brullen maar we hebben nauwelijks enige militaire industrie van betekenis meer in Europa. We zijn dus geheel afhankelijk van de VS, en dus van de Republikeinen binnenkort, die alles zullen proberen om de Democraten maar dwars te zitten, ook al kost dat Oekraïne de vrijheid. Ik heb weinig illusies daarover en Poetin doet het dus slim, door de oorlog op te rekken totdat Biden vleugellam is.

Beste_Landgenoten | 07-01-23 | 23:50
▼ 11 antwoorden verborgen

Wat een TDS-karikatuur wordt hier geschetst van Trump en de republikeinse partij.
Maatschappijleer havo-3 niveau.

Sprunk | 07-01-23 | 21:09 | 3

Aanvullingen en verbeteringen zijn altijd welkom.

Duwbak_Linda | 07-01-23 | 21:12

Als je het beter kan dan moet je dat schrijven. Doelloos kritiek leveren is pas dom. Skunk.

Wiezewalakristalix | 07-01-23 | 21:13

Die hebben ze niet gehaald als ze Donald J. Trump als "speaker" nomineren.

KingOfTheLoonyBin | 07-01-23 | 21:13

Gelukkig kan Biden met de lend-lease-act die mafkezen in het huis omzeilen als het gaat om steun voor Oekraïne. Maar de wereld houdt zijn hart vast, wat als er weer zo'n complete idioot als Trump verkozen wordt? Europa moet haast maken met het op poten zetten van haar eigen verdediging. Maar twee jaar na het vertrek van die oranje debiel zijn we nog niet eens begonnen...

Komjehiervaker | 07-01-23 | 20:49 | 19

@Hollandmix | 07-01-23 | 23:56: je bedoelt die 50 miljoen aan prut die Oekraïne niet eens aan het front mocht gebruiken? Of bedoel je die honderden miljoen aan hulpgeld die Trump tegenhield omdat hij wilde dat Zelensky hem een persoonlijke gunst deed?

Komjehiervaker | 08-01-23 | 00:26
▼ 16 antwoorden verborgen

En over de Oekie oorlog:
“Ze hebben een grote bereidheid getoond om verliezen en lijden te tolereren,” zei Stoltenberg tegen een zakenconferentie in Noorwegen.
tpo.nl/2023/01/05/nvao-baas-stoltenbe...

Duwbak_Linda | 07-01-23 | 20:48

Nee dan vriend Putin, Xi of Kim daar loopt de besluitvorming uiterst soepeltjes. De enkele dissident valt uit het raam, wordt afgevoerd of in het buitenland afgemaakt. Kameini ook zo'n krachtig leider.

bijna_raak | 07-01-23 | 20:47

Maar goed, blij met Biden. Of wie er ook maar namens hem beslissen. Moet er niet aan denken dat die kwakdoos met z'n 'great and unmatched wisdom' aan het roer zou staan nu.

Duwbak_Linda | 07-01-23 | 20:41 | 3

NAVO en EU en US staan op een punt zichzelf opnieuw uit te vinden. De koude oorlog is nu pas voorbij. VN is ook niet meer het juiste gereedschap….

willem n | 07-01-23 | 20:53

het is gedaan met Bonkers, het gedoe rond mcCarthy maakt wel duidelijk dat zijn bijdrage volkomen irrelevant is.

AntiZanicz | 07-01-23 | 20:54

@willem n | 07-01-23 | 20:53:
Ben er niet gerust op. Trump staat voor een sentiment dat nog steeds levendig is bij een vrij groot deel van de bevolking. En ik begrijp dat sentiment. Maar goed, wij hebben er toch geen invloed op (nee anders zat er wel een Rutte in het Witte Huis).

Duwbak_Linda | 07-01-23 | 21:00

met Israël zullen ze wel nooit stoppen. teveel Joodse kiezers in USA. Dan moeten beide partijen stoppen. Ook lopen ze het risico dat alle Joden naar USA komen. Gezellig.

AntiZanicz | 07-01-23 | 21:00

Een mooi boek hierover is: en.wikipedia.org/wiki/The_Israel_Lobb...

Alweer een jaar of wat oud, maar het werpt de vraag op of het wel in het belang van de VS is om Israel zo te beschermen. Het antwoord zou weleens 'nee' kunnen zijn. Lullig voor Israel, want dan vaart hun bescherming slechts op sentiment.

Komjehiervaker | 07-01-23 | 21:55

Stikstof meneer Feynman, stikstof en boeren. Dat is volgens onze regering het probleem van Europa.
Amerikanen, die roepen maar wat. En Russen? Die kunnen niks. Nee. Boeren. Dat is het probleem.
Wel de prio"s op orde houden mnr Feynman. De neuzen wel in dezelfde richting houden.

reservebelgië | 07-01-23 | 20:32 | 1

De Russen en de energiecrisis worden misbruikt om de verduurzaming te versnellen. Verschillende politici in die hoek hebben al aangegeven dat ze niet zo blij zijn met het idee om de stroomprijs van de gasprijs los te koppelen, omdat die hoge prijzen ze eigenlijk wel goed uitkomt. Mensen zijn als een gek aan het isoleren en zonnepanelen aan het plaatsen, en men hoopt op meer investeringen in zon en wind vanwege de bizar hoge marge op elektriciteit op dit moment. Maar de burger betaalt het gelag.

Muxje | 07-01-23 | 20:44

Zoals ik eerder zei, ik denk februari. We gaan naar 4 tot 5 procent defensie budget de komende jaren, omdat het niet anders kan. Poetin mobiliseert in januari nog een half miljoen man gaat het gerucht. Deze oorlog staat nog maar aan het begin.

Beste_Landgenoten | 07-01-23 | 20:27 | 6

@RickTheDick | 07-01-23 | 20:31: dat is voor de telegrof genoeg. Aan doodchecken doen ze daar niet. Voorts zit het er vol met putinverstehers die denken dat Rusland de vrije hand moet hebben in het Oost-blok. Alleen denkt het Oost-blok daar anders over.

AntiZanicz | 07-01-23 | 20:52

@Beste_Landgenoten | 07-01-23 | 20:32: En nog blijven de Russen eigenlijk mak als schapen. Het hersenspoelen m.b.t. "De vijand zijn neo-nazi's" en alle andere ... Gespindoctorde onzin, lijkt wat dat betreft goed gewerkt te hebben. Intussen gingen de oligarchen met vrijwel al het geld er van door, en ligt de rest van Rusland buiten Sint Petersburg en Moskou (Al is het daar eigenlijk in de buitenwijken ook al te merken) er verpauperd bij.

Er zijn honderdduizenden jonge Russen gevlucht, maar het is niet voldoende.

Nederlandop1 | 07-01-23 | 20:54

@J.Cash | 07-01-23 | 20:45:
Het is geen gerucht, Cash. Of het daadwerkelijk zo ver komt is een ander verhaal.

RickTheDick | 07-01-23 | 20:56
▼ 3 antwoorden verborgen

"Wij moeten onszelf én de VS kunnen verdedigen."
Slimme mensen pleiten al wat langer voor een Europees inkoopbeleid en standaardisatie en vooral snel inzetbare eenheden. Moeilijk maar dat was alles ook in 1939. VS is qua verdediging wel snor. Geen nare buurmannen op de oostgrens en zeker niet zuidelijk of noordelijk.

KingOfTheLoonyBin | 07-01-23 | 20:24

Kunnen we niet wat meer gewoon blij zijn met elkaar?

Duwbak_Linda | 07-01-23 | 20:22 | 2

Dit is gewoon een mannelijke manier van affectie tonen, Duwbak.

Komjehiervaker | 07-01-23 | 22:13

De republikeinen zijn al niet blij met elkaar, laat staan met de rest van de samenleving. Wel veel loftuitingen uit de mafkezen club aan de man die twee jaar geleden een staatsgreep wilde plegen omdat zijn ego gekrenkt is.

AntiZanicz | 08-01-23 | 07:28

Als je begint met "Hoe lang zullen de Amerikanen onze oostgrens en Israël nog gratis beveiligen?" Dan houdt het wel een beetje op. Het is onbeschrijfelijk om te denken dat er zoiets is als gratis. Misschien de aalmoes naar humanitaire hulp maar kan jij iemand vinden in Nederland die ouderen, kinderen en vrouwen wil laten verhongeren of doodvriezen in Oekraïne Feynman? Ik snap dat je niet doorhebt dat het voor Biden "win-win-win" is. De Oekraïners slopen de Russen met Amerikaanse wapens die heel goed blijken te zijn en iedereen nu wil bestellen en daarnaast moeten ze alles terugbetalen behalve humanitaire hulp. Zeg me. Ben jij zo iemand die een zwerver in elkaar slaat omdat die 2 euro die hem gaf nooit terug kreeg?

Israël is een ander verhaal. Ik zou dat wel willen uitleggen maar laten we beginnen met waarom het westen eindelijk de grens trekt bij Oekraïne. De rest was te ver weg? Nope. Wij moeten dit winnen.

DeKussendeWielrenner | 07-01-23 | 20:18 | 1

Eerder hadden de meesten het inzicht niet. Merkwaardig is dat Gondaleeza Rice eigenlijk al wilde ingrijpen bij de inval in Georgië. Ze had gelijk maar het kwam toen niet zo best uit en Georgië is veel kleiner en veel verder weg.

AntiZanicz | 07-01-23 | 23:17

De Amerikanen beveiligen onze grenzen helemaal niet grátis. Hooguit doen ze dat op onze kosten, zoals de UK ontdekte na Lend - Lease. (en.m.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease)

Glasgow Argus | 07-01-23 | 20:15 | 4

@Glasgow Argus | 07-01-23 | 20:19: u kunt toch gewoon lezen en heeft het wellicht zelf meegemaakt. 50 jaar niets aan de hand en daarna 20 jaar miljarden van ons besteed ten gunstige van een waanidee van de yanks.
We moet meer op de A van Atlantisch letten en beslist niet nog een keer elders aan de gang gaan voor het karretje van yanks.

AntiZanicz | 07-01-23 | 20:23

Dat klopt. Bovendien betaalt Amerika wel veel, maar hun defensie budget omvat veel meer dan alleen de Europese veiligheid en er komt ook veel terug in de vorm van wapenaankopen om de VS. Dus het is een klein beetje aangezet, de hele discussie maar dat we veel te weinig hebben gedaan aan onze defensie is duidelijk.

Beste_Landgenoten | 07-01-23 | 20:29
▼ 1 antwoord verborgen

Hahaha, die Bonkers werd compleet genegeerd. Er kwam helemaal geen telefoontje. Het is zijn failliet gebleken. Alleen de blonde met dat mannenhoofd, Marjorie Greene, liep enthousiat met een DT gesprek op haar telefoon, terwijl zij altijd al voor McCarty was.

AntiZanicz | 07-01-23 | 20:14 | 3

@Feynman | 07-01-23 | 20:24: McCarthy is zelf een volkomen mafkees en gelooft werkelijk dat Bonkers er nog toe doet. Hij was ook zo dapper na de 6e january. Eerst dapper tieren en twee weken later een bruine arm halen in Mar a Lago. Toen hij dacht Bonkers verder zou kunnen gaan of nog van betekenis zou worden. Met wat pech of geluk zit Bonkers over 1,5 jaar in jail.

AntiZanicz | 07-01-23 | 21:12

Duidelijk dat mcCarthy alle schepen verbrand heeft. Het wordt een roerige tijd in de mafkezen club. Het zou wel een mooie stunt zijn geweest wanneer de dems bij de 2e of 3e ronde plots en-bloc meegestemd zouden hebben. Pats boem de wind uit de zeilen bij de autocrate staatsgreep pleger aanhangers.
De absurditeit om zelf te verklaren dat je je oren laat hangen naar de mafkees die je eigen instituut opzij had willen zetten en diverse mensen had willen laten ophangen. Dan ben je totaal ongeschikt voor enige functie. Het zit er ook dik in dat mcCarthy heel snel zal sneuvelen.

AntiZanicz | 07-01-23 | 22:49

Maak je over Israël geen zorgen: nl.m.wikipedia.org/wiki/De_Israëllobb...

Zelfs de aanval door de Israëlische luchtmacht op een Amerikaans oorlogsschip leidde niet tot heroverweging van de mening van de Amerikaanse regering.

“ Op de vierde dag van de Zesdaagse Oorlog kreeg het schip aanvallen te verduren van de Israëlische luchtmacht en marine, waarbij het schip bijna tot zinken werd gebracht en een groot deel van de bemanning om het leven kwam (34) of gewond raakte (171).[1] Tijdens de aanvallen van de Israëlische luchtmacht, lukte het de bemanning van de USS Liberty een zeer grote Amerikaanse vlag op het dek te plaatsen; de aanvallen werden echter niet gestaakt.”

Zie: nl.m.wikipedia.org/wiki/USS_Liberty-i...

theo-is-dood | 07-01-23 | 20:08 | 1

nee, dan de gefantaseerde dreiging naar de USS Vincennes van de Iraanse Airbus die meteen tot 200 burgerdoden moest leiden.

AntiZanicz | 07-01-23 | 20:21

Oekraïne kan nog wat centjes gebruiken.

rein9576 | 07-01-23 | 20:08 | 1

Inderdaad zal er flink aan materieel verstrekt moeten worden. Veelal bestaande oude voorraden zoals de YPR, P2000, Gepards Marders, Bradley. Niettemin ook veel nieuw geld. Ook voor de economie.
Het is uitgesloten geen weerstand te geven tegen het hernieuwde russisch imperialisme. Ongeremd zullen ze alles tot Zwitserland en Duitsland willen absorberen.

AntiZanicz | 07-01-23 | 20:50

Een kleinere overheid zou Nederland ook goed doen...

BootVluchteling | 07-01-23 | 20:07 | 10

@Smoelensmid | 07-01-23 | 21:28: onzin, het afzien van een heffing is gewoon subsidie. Dat ziet iedereen zo en de Europese Commissie ook zou het om bedrijven gaan.

AntiZanicz | 07-01-23 | 22:45

@AntiZanicz | 07-01-23 | 22:45: Het is ondubbelzinnig een differentiatie net zo goed als lanbouw voertuigen vrijgesteld zin van accijns met hun rode diesel en je al naar gelang gewichtsklasse en uitstoot hoge en lage wegenbelasting tarieven hebt. nu heeft de nuluitstoot auto een nul tarief dat is de bottomline. De EU maakt immers ook geen bezwaar tegen BPM en BPM loze autos in alle landen.. je verzint het waar je bijstaat.

Smoelensmid | 07-01-23 | 23:13

@Smoelensmid | 07-01-23 | 23:13: Het is vrijheid van interpretatie van belasting wetgeving , het is een wegen,, belasting ,,.. net zo goed als ik mijn houtpellets koop in Belgie tegen 6% btw ipv 21% hier en mijn auto in de garage in Duitsland tegen het Duitse btw tarief laat onderhouden Het Duitse btw tarief van 19% is het standaardtarief, het algemene tarief.lager dan in Nederland 21% dus. Daarnaast heeft de Duitse regering 7% btw als laagtarief bepaald voor bijvoorbeeld voeding, boeken en water. Ieder land is in tegenstelling tot wat ij beweert vrij om zijn belasting tarieven in te richten en een eigen onder en bovengrens te bepalen. Net zo goed als de tolweg in Frankrijk vrijgesteld is van tol voor elektrische Franse autos en ze daar 6000 euro aanschaf subsidie krijgen itt tot hier 2900.. De Italianen willen zelfs verder gaan, cleantechnica.com/2020/07/13/italy-se... Welnu Nederland beslot to dit systeem omdat het het beste aansluit bij onze specifieke behoeften tot vernieuwing van het wagenpark en innovatie.

Smoelensmid | 07-01-23 | 23:29
▼ 7 antwoorden verborgen

Ja, Trump is niet het voorbeeld van een succesvolle Amerikaanse zakenman.

Après toi | 07-01-23 | 20:06 | 5

@Après toi | 07-01-23 | 20:15:
En Bill Gates natuurlijk!

keestelpro | 07-01-23 | 20:16

@keestelpro | 07-01-23 | 20:09: hahaha, geen van tweeën natuurlijk. Bonkers de eeuwige loser, zoals Barbara Walters hem al liep beamen, en de volslagen mafketel Musk, per ongeluk rijk geworden en nooit meer tegengesproken.

AntiZanicz | 07-01-23 | 20:16

@keestelpro | 07-01-23 | 20:16: Gates (et al) heeft inderdaad zichzelf gelanceerd door slim en gedurfd handelen, daarna nog decennia een top-bedrijf gerund.

AntiZanicz | 07-01-23 | 20:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Amerika zal ons niet lang meer beveiligen.
Daarom krijgen we de afdankertjes, en daar mogen ze het mee doen.

TonAlias | 07-01-23 | 20:05 | 1

We hebben nog steeds een SOFA agreement met Amerika. Tevens zijn we gezamenlijk lid van de NAVO.

@Feynman. "Ik verwacht weer government-shutdowns waarin salarissen en uitkeringen niet betaald worden."
De salarissen worden na de shutdown gewoon betaald.

Andersdenkend | 07-01-23 | 20:36

'De Amerikanen' en 'De Russen' zijn 1 dimensionale termen.
Zelfs 'De Nederlander' is een loze term (© Máxima)
Wanneer Trump regeert over Amerika heeft het term 'De Amerikanen' en heel andere betekenis dan wanneer de woke democrats aan de macht zijn.
Hetzelfde geldt voor Rusland. Een volk staat niet synoniem aan het regime waar het onder valt.

keestelpro | 07-01-23 | 20:05 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl