Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Koop maar geen shells van Facebook, mensen

niet de shell in het verhaal

Zou illegaal vuurwerk daarom illegaal zijn?

Werkelijk dramatisch verhaal in het AD over een veertienjarige jongen in Hengelo die een oog moet missen na het afsteken van zwaar vuurwerk. Vader (48) koopt zo'n shell annex mortiergranaat via... FACEBOOK. Schimmige gast komt aanrijden op scootertje. Pa koopt shell. Zoon (14) mag shell afsteken. Oeps snellont, kaboem & oog kwijt. Pa: "Ik dacht: waarom niet? Ik heb er maar eentje gekocht. Je mag tegenwoordig bijna niks meer met vuurwerk." Ja maat. En dan is het natuurlijk weer: jaaaaa we moeten vuurwerk verbieden want blabla. Terwijl: die handverbrijzelende en oogvretende Cobra's en mortiergranaten zijn nu ook al verboden. Van ons mogen ze al het vuurwerk lekker verbieden, van 1 zo'n cake koop je immers 100 bier, maar Captain Hindsight heeft nog wel een tip voor iedereen die stukken vuurwerk formaat voetbal koopt van dealers die in duistere achterafparkjes komen aanrijden op scooters: dat is geen strak plan.

Reaguursels

Inloggen

Waarom stak pa dat ding niet zelf af?

Dus, je koopt zo'n ding. En schuift vervolgens het risico op letsel af op je zoon van 14?

Woorden schieten tekort.

gaffelbaard | 03-01-23 | 14:46 | 1

Jij denkt dat een jongen van 14 zijn pa dit laat afsteken? Natuurlijk niet, dat gaat stoere boy wel even zelf afhandelen. (Ja, ik ben ook 14 geweest.)

UnderTheDevil | 03-01-23 | 15:14

Heeft blijkbaar ook niks geleerd van de vuurwerkramp in Enschede in 2000.

Goofy Goofball | 03-01-23 | 14:42 | 1

Al dat vuurwerk werd aangeleverd op scootertjes?

Puppetmaster | 03-01-23 | 15:12

Geen woorden voor.

Deurdonderer | 03-01-23 | 14:25

Meestal eindigt dit soort personen met een Darwin-award. Dan stopt de voortplanting automatisch.

The_Black_Knight | 03-01-23 | 14:24 | 1

Een stompje en een glazen oog zorgt ook voor automatische stop van de voortplanting meestal

SwipeHerman | 03-01-23 | 18:11

Dus zo'n man mag wel legaal vader worden...

Roos | 03-01-23 | 14:17

Sterrenbuurt.Facebook.Scooter=Charles Darwin.

Papualist | 03-01-23 | 14:02

Vuurwerk....
Oud en nieuw gewoon per gemeente een vuurwerkshow en klaar.
Voor de rest al het vuurwerk verbieden voor iedereen.

ParaPiet | 03-01-23 | 13:57 | 2

Dus alleen nog maar illigaal vuutwerk? Topplan

Puppetmaster | 03-01-23 | 15:13

Vuurwerkshows? Opzouten met die onzin! Heel de stad dronken op de fiets naar die locaties. Levensgevaarlijk!

Bootvisser | 03-01-23 | 15:50

Die jongen kan dan mooi RTFM op z'n littekens laten tatoeëren.

donar wodanszn | 03-01-23 | 13:55

`Chirurgen pleitten voor een vuurwerkverbod. Ze kunnen beter pleitten voor een voortplantingsverbod. Dit soort ouders zou per direct uit de ouderlijke macht moeten worden ontzet en gesteriliseerd.

BoerKoekoek | 03-01-23 | 13:51 | 1

Als je ouders gaat steriliseren ben je meestal al te laat.

Santtulainen | 03-01-23 | 18:15

Vuurwerk is ook leuk omdat het gevaarlijk is..

Geilbaard | 03-01-23 | 13:36

Allemaal nog de beste lensen he?

Of is die nog te vroeg?

Lorejas | 03-01-23 | 13:34 | 1

lol

NLgaatnaardeklote | 03-01-23 | 13:35

Wat een drol van een vader , zo'n levensgevaarlijk ding kopen en dan je kind laten afsteken .

Castor12 | 03-01-23 | 13:28
-weggejorist-
Shoarmamasutra | 03-01-23 | 13:28 | 2

En als we nou alle vuurwerk-liefhebbers bij elkaar ergens in een polder (of een paar plekken in Nederland) prakken? Kunnen ze allemaal zo veel vuurwerk afsteken als ze willen. Kunnen ze elkaar de ogen uitknallen en doof maken. Want traditie!
En dan in de rest van Nederland rust.

ParadiseLost | 03-01-23 | 13:24 | 1

Ik heb ook nog een debiel voorstel: als we iedereen die ooit door rood gereden is nou eens blinddoeken en volgas door een willekeurig ontruimde stad laten racen.

Bootvisser | 03-01-23 | 15:55

Hoe sneu voor het joch, toch kan ik hier wel van genieten. Ondanks dat je "pas" 14 bent, weet je dondersgoed waar je mee bezig bent. En papa al helemaal. Risico van het vak dus. Hij zal van zijn lang zal z'n leven geen rotje meer afsteken, want voor altijd een trauma. Lekker man. Gewoon kappen met dat kutvuurwerk. Het wordt met de jaren erger. Meer gewonden, politie wordt belaagd, steeds meer schade. Opflikkeren met die tyfuszooi.

beftekkel | 03-01-23 | 13:13

Wat een redenatie van die vader, waar zou hij dit vandaan hebben?

PaardenliefhebberVet | 03-01-23 | 13:09

Hier is mijn standpunt in dezen (kuch). Gooi gewoon nog een keer mijn argument in de groep, want drammen werkt, zie Kick Out Zwarte Piet, die is er inderdaad uitgekickt, hoe je het wendt of keert. (Vond ik trouwens zwaar overdreven: Nederlanders zijn geen racisten, bovendien was het één van ONZE laatste eigen cultuurdingetjes, maar helaas, gecanceld. Nou ja, klkeine kinderen hebben dit narratief ook helemaal niet nodig, weten ook niet wat een bisschop of een stoomboot is, en schoorstenen met roet zijn er eigenlijk ook niet meer. Dus kan net zo goed vervangen worden door soort clowntjes of iets dergelijks)
Persoonlijk vind ik vuurwerk een verworven smaak, die volgens mij in Nederland is geïntroduceerd door de Chinezen, die met HUN Chinese Nieuwjaarsviering traditioneel veel knallen om de boze geesten te verdrijven, iets wat ze al eeuwen doen, en bijvoorbeeld ook doen op de begraafplaats van hun voorouders, ook weer om de boze geesten weg te houden.

Dus iets wat totaal in strijd is met de westerse cultuur, maar door de welvaart is het er in de loop van een paar decennia ingeslopen dat dit blijkbaar een recht is, om dagen, weken van tevoren hele buurten te terroriseren, voornamelijk door pubers, die nog nooit vuurwerk hebben gebruikt op [de manier waarop het gebruikt moet worden: namelijk het afsteken op 31 december, op een plek waar het geen schade kan aanrichten]. , even wachten, en dan Oooooh wat leuk, zo'n knal.
Nee, natuurlijk altijd creatief met kruit op allerlei manieren, zoals brievenbussen, portieken, hondendrollen, katten, bejaarden, onder auto's, op auto's, in vuilnisbakken, papiercontainers, enz.

Hier hoor ik nu voortdurend ambulances af en aan rijden.
Gisteren leek het hier ook Oekraïne.
En elke keer als ik zo'n ambulance hoor, denk ik heel stiekem, en heel gemeen:
Ik hoop dat een of andere klootzak zijn hand of oog kwijt is.
En heb er helemaal geen medelijden mee.
Elk jaar, altijd maar weer, vuurwerkverbod of niet hetzelfde klote liedje.
Echt, ik hoop dat ze hun rukhand uit een boom moeten peuteren en dat die na tien operaties nog steeds niet goed vastzit.

Stop met al dat achterlijke terroriseren van iedereen.
Daarbij komen ook nog de huisdieren, die een week lang overstuur zijn en zich onder het bed verstoppen, en niet eens naar buiten willen, dus dan maar in huis schijten met diarree van angst, en ook de zware metalen zoals kobalt etc. die siervuurwerk met zich meebrengt, om de kleur te produceren.

Ok, ik lijk op de oude boze buurman die de bal kapot snijdt van de kinderen die voetballen op straat, dat klopt.
Maar: een paar jaar geleden werden bij mij de brievenbussen opgeblazen, alle klepjes eraf geblazen en de post zwartgeblakerd en fladderend op straat. Duurde weken voordat het gemaakt werd.
Een enorme bom naast mijn auto, die dus zwaar beschadigd werd, en dat werd niet vergoed door de verzekering, plus alle ergernis en overlast.
Honden hebben zeer gevoelige zintuigen, niet alleen de neus, maar ook het gehoor.
Ze horen frequenties die jij niet kan horen, vandaar het hondenfluitje. Is natuurlijk logisch, omdat ze moeten kunnen jagen op wild en muizen en ratten etc. ze horen dus het geritsel en gepiep, wat een mens niet kan horen, ook horen ze volgens mij lage tonen ook beter, zoals ver onweer etc.
Ja, en dan krijg je te horen: ligt allemaal aan het gedrag van het baasje, ze nemen het nerveuze gedrag over, de mijne ligt rustig te slapen op de bank.
Nou, ik heb alles geprobeerd, maar dit zit er gewoon instinctief in, en mijn hond is gewoon jaar na jaar een emotioneel wrak, en totaal uitgeput.
zoals ik zei: door die geweldig gevoelige zintuigen.
En wat is nu precies het nut of de lol van dit hele vuurwerk-gedoe?
Dat kan niemand mij uitleggen.
En ja, ik heb er totaal geen medelijden mee dat zo'n puber of zelfs volwassene, door zijn eigen stomme schuld zijn eigen hand eraf blaast.
Maar soms zorgen ze ook voor onschuldige slachtoffers/toekijkers, die een pijl in hun oog krijgen etc.
Daar had ik het niet over.

Had ik al gezegd dat ik tegen vuurwerk ben?

King of the Oneliner | 03-01-23 | 13:07 | 10

Overigens, zolang vuurwerk nog steeds wordt afgestoken zou je met wat spaanplaat en dikke lagen isolatiemateriaal een geluidsdempend hok voor het arme beest in elkaar kunnen zetten. Dat helpt natuurlijk niet bij het uitlaten maar kan mischien wel een groot deel van de stress wegnemen.

lekgoot | 03-01-23 | 14:07

@lekgoot | 03-01-23 | 14:07:
zorg dan wel voor voldoende warmteafvoer of verkoeling. En frisse lucht natuurlijk.

lekgoot | 03-01-23 | 14:19

Eens.

ijstijger | 03-01-23 | 21:49
▼ 7 antwoorden verborgen

Niet de Overheid is verantwoordelijk voor het leed maar de ouders. Laat die maar flink dokken voor alle kosten die hun onnozele gedrag heeft veroorzaakt. Wij moeten af van de watjes maatschappij en terug naar een maatschappij waar de ouders verantwoordelijk zijn en worden gehouden voor het gedrag van hun kinderen tot 18 jaar en daarna ben je asl mens zelf verantwoordelijk voor je gedrag. Doe je domme dingen dan niet de ellende op de maatschappij afwentelen maar zelf op de blaren zitten.

Zemko | 03-01-23 | 13:05 | 1

Daarmee sla je de spijker wel op de kop.

Decennia lang is ons verteld dat ouders eigenlijk alleen maar per fiat van de overheid zeggenschap hebben over hun kinderen. De tijd die ouders met kinderen doorbrengen is steeds minder geworden. Eigenlijk zijn ouders vandaag de dag niet meer dan een hospita. Gedurende de dag moeten ze worden opgevoed door opvoedingsexperts die de een graad hebben gehaald op de Pedagogische (=opvoedkundige) Academie.

Het begrip kind/jongere is op hetzelfde moment steeds verder uitgebreid. Eerst werd het idee van "tieners" al geïntroduceerd. Daarna werden 18- en 19-jarigen ook nog tieners genoemd en toen kwam het begrip "jongere". Vandaag de dag ben je nog "jongere" als je onder de dertig bent.

Intussen is het begrip van eigen verantwoordelijkheid vrijwel uitgestorven. Niemand doet meer wezenlijk iets verkeerd - het is een "foutje" dat veroorzaakt is door "de samenleving", achterstand, onbegrip, discriminatie, je persoonlijke verleden, het verleden van je voorouders - noem het maar op.

Plato zei destijds al dat "ouders kinderen op de wereld zetten en onderwijzers hun opvoeden".

Socrates was het daar niet mee eens en vond dat "het gezin de hoeksteen vormde van de samenleving".

Welkom in het platonische utopia.

Anomiemus | 03-01-23 | 15:35

Rekening presenteren aan de ouders lijkt me een eerlijke oplossing.

WTF_Gaatjenietsaan | 03-01-23 | 13:04

De geschiedenis zit vol vergelijkbare gebeurtenissen waarbij volks vermaak wordt verboden omdat het uit de hand loopt of omdat een meerderheid het barbaars begint te vinden. Denk aan kermissen of palingtrekken. Vuurwerk komt ook in dit rijtje.

Diotima | 03-01-23 | 13:02

Lekker voor dat gastje dat z'n vader het iq heeft van een visstick.

wapster | 03-01-23 | 13:01

Maar dat vuurwerk dat was altijd al illegaal omdat je zulke dodo’s hebt als staan omschreven in dit verhaal.
Desalniettemin ben ik ook pro-totaalvuurwerkverbod, ik denk alleen niet dat het haalbaar is. Want ook met legaal vuurwerk is de schade enorm.

ratelaar | 03-01-23 | 13:00

In Nederland komt bij 1 dag vuurwerk afsteken evenveel fijnstof in de lucht als 7 maanden autorijden. Top spul ja.

Timide_Aso | 03-01-23 | 13:00 | 4

Zo'n opmerking schreeuwt om een vermelding van een onafhankelijke bron.

phantom2 | 03-01-23 | 13:20

Precies, maar boeren het leven zuur maken is makkelijker dan tokkies met cobra's

Roos | 03-01-23 | 14:31
▼ 1 antwoord verborgen

"Feesboek", is irritant. Het barst tegenwoordig van nepprofielen, veelal aangemaakt ergens in Afrika of Azië (Maleisië, maar ook Indonesië) door lui die porno plaatsen voorzien van een extra laag/layer over de foto heen, voorzien van een filter - Die hetzelfde 'feesboek' vervolgens niet verwijderd - De AI vindt hier geen problemen mee. Gigantische faal. Leuk, voor de ogen van de kleintjes. Maar intussen wel, keihard 'woke' optreden.

Of er zijn weer anderen - Crypto oplichters, die zich proberen voor te doen als "zeer succesvol" (Kuch, kuch - Dit dus terwijl crypto recent nog is ingestort) om bijvoorbeeld de identiteit van uw crypto portemonnee te achterhalen, en of u even (Tien)duizenden Euro's wilt overmaken via bv. een applicatie als Telegram - "Vertrouw mij, er gebeurt niets, gaat goed, heus. Nee hoor, ik ben vertrouwen."

Afgaande op het verhaal hierboven, heeft Facebook HQ dit alles hier in Europa totaal niet onder controle.

Nederlandop1 | 03-01-23 | 12:50 | 2

Pr0n heb ik nog niet gezien maar die bitcoins al dan niet met huisvrouwen uit je dorp of bekende nederlanders, je wordt er doodmoe van. Laatste ontwikkeling is dat ze luxe koffers en teruggestuurde pallets speciaal aan mij gunnen voor een grijpstuiver. Make that the cat wise.

Shoarmamasutra | 03-01-23 | 13:21

Ik zeg alleen vuurwerk als het Marokkaanse elftal wint! Verder verbieden. Alles verbieden

zokanhetookja | 03-01-23 | 12:50

Ik heb ook ooit een jongen binnengekregen die zijn linkerhand eraf geblazen had.
Wat zei zijn vader? "Gelukkig is het zijn rechter niet, want die gebruikt hij altijd om zijn sigaretten mee aan te steken".
En nee, is geen verzinsel.

Kwakjeszalver | 03-01-23 | 12:47 | 1

Dat joch had ondanks het roken toch stevige longen!

Pardoes | 03-01-23 | 13:04

"In het Oogziekenhuis Rotterdam zijn tot dusver 24 mensen behandeld met oogletsel."
"Daarbij ging het zowel om mensen die het vuurwerk zelf afstaken als omstanders die stonden te kijken."
nos.nl/liveblog/2458336-twaalf-agente...
Van mij hoeft het helemaal niet meer, sorry.
En ook hulpverleners zullen er baat bij hebben,
dat hun "vijanden" minder "wapens" in handen hebben.

hotmint | 03-01-23 | 12:43 | 2

"En ook hulpverleners zullen er baat bij hebben,
dat hun "vijanden" minder "wapens" in handen hebben."
Bij gebrek aan vuurwerk trekken ze gewoon de klinkers uit de straat om mee te gooien.

normanius | 03-01-23 | 12:51

Wel knap dat al die vijanden netjes tot 29 december hebben gewacht om toen voor veel geld wat sierpotten te kopen om daar hulpverleners mee aan te vallen. Proest. U bent echt een ongelofelijke sukkel.

BoerKoekoek | 03-01-23 | 13:54

Verbod of niet, I don’t care. Met de jaarwisseling zit ik altijd binnen aan de bubbels en de diertjes kunnen er tegen. Knal je dus gewoon aan stukken met legaal of illegaal vuurwerk. Alle discussie hierover is al jaren zinloos.

Weerduivel | 03-01-23 | 12:42

Dat illegaal vuurwerk al illegaal is, is een dooddoener. Het is natuurlijk volstrekt logisch dat het illegaal maken van al het vuurwerk het veel makkelijker maakt om wat aan excessen te doen. Alleen omdat de bewijslast veel simpeler wordt. Boem = boete. En daarnaast zullen veel mensen afhaken als ze vuurwerk alleen nog maar over de grens of obscure types kunnen halen. Het is een stap naar het uitbannen van vuurwerk. Of dat wenselijk is, bepalen we samen. Ik denk dat over een paar jaar een grote meerderheid het wel welletjes vindt. En dat vraag dan weer wat flexibiliteit van de verstokte ‘Traditie!!1!’-schreeuwerts.

Komjehiervaker | 03-01-23 | 12:33 | 3

Buiten gezette tijden op oudejaarsavond zelf is elk vuurwerk afsteken illegaal, dus er valt nu ook al voldoende te handhaven als de politie daar voldoende zin en capaciteit voor heeft.

ZonderNaam | 03-01-23 | 12:38

Boem is boete, maar als er dan 3 mensen staan, krijgt niemand een boete. Want wie is de echte 'dader'?

Kruijffje | 03-01-23 | 12:40

Knalvuurwerk was dit jaar al verboden dus men had volop boem=boete kunnen doen

Shoarmamasutra | 03-01-23 | 13:23

Volgens mij valt het scooterdealertje ook niets te verwijten. Pa heeft gewoon gekregen waar ie voor betaald heeft, hij had alleen wel eerst even een gebruiksaanwijzing moeten googlen.

ZonderNaam | 03-01-23 | 12:33

Ouders hebben vaak de wijsheid niet in pacht. Mijn ouders hebben nog nooit iets afgestoken. Zelfs niet carbid schieten. Dus heb alles zelf uit moeten vinden. Ook schietlont. Bijna onthoofd door een dikke Zink shell van 70 gulden terwijl ik een moeder nog hoorde zeggen “ze doen het volgens mij wel veilig daar op dat open veld en met zo’n lange lont”. Denk er nog regelmatig aan terug en is nu ruim 25 jaar geleden.

Quattro Stagioni | 03-01-23 | 12:28

Wat we hier illegaal vuurwerk noemen, is vaak in een ander europees land legaal. In principe is bij goed gebruik dat buitenlands legaal naar hier dus illegaal vuurwerk veilig. Een cobra neerleggen dan afsteken weglopen zou niks mogen gebeuren bijvoorbeeld.

Genoeg filmpjes gezien van buitenlands vuurwerk. Jongens die naar polen gaan om daar iets te kopen en dan afsteken. Wel raar dat vuurwerk daar niet altijd in bunkers wordt opgeslagen.

Die shells, tja die horen in een show van afstand afgestoken te worden met een bedieningspaneel. Vaak zit er geen groen (traag) lont aan maar beige/grijs. Hoe die bij de consument komen? Geen idee.. er zijn ook shells met traaglont namelijk verkrijgbaar, die stopt men in een buis van vergelijkbare diameter, aansteken weglopen en dan gaat ie. Komt wel erg mooi vuurwerk uit shells trouwens.

Ik ben niet anti vuurwerk, ook niet anti buitenlands vuurwerk. Wel anti verkeerd gebruik en professioneeel vuurwerk hoort bij een pro show.

Zelf hadden we dit jaar wat leuke potten /cakes (legaal)gekocht komt best leuk spul uit.

timmey | 03-01-23 | 12:23 | 6

@Red shirt | 03-01-23 | 12:36: precies. Of wat ik zelf heb meegemaakt, dat die mafklappers zo'n ding weggooien en jij komt net nietsvermoedend aangelopen. Want ja, die cobra steken ze niet vanuit hun hutje op de hei af maar bij voorkeur bij het huis van een ander.

Roos | 03-01-23 | 14:29

Onzin, F3/F4 vuurwerk is in de meeste landen ook verboden voor consumenten

SwipeHerman | 03-01-23 | 18:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Dan kun je net zo goed autorijden verbieden, er zit altijd wel een mafklapper tussen die uit wil proberen hoe hard ie kan met het gaspedaal op de bodem…

Analia von Solmsch | 03-01-23 | 12:23 | 5

Leuke vergelijking Analia, maar weet je wat? We stellen gewoon een vuurwerkbewijs in; minimum leeftijd 18 jaar, eerst theorie-examen, dan praktijkexamen. Zonder vuurwerkbewijs kan je niets kopen en als je het verkeerde gebruikt of illegaal verkoopt ben je je vuurwerkbewijs kwijt.
Kunnen een hoop mensen weer een berg aan verdienen.

Charred_Metal | 03-01-23 | 12:54

@charredmetal: vuurwerkbewijs zou handig zijn, maar dan nog zullen er mensen zijn die zonder bewijs afsteken

Analia von Solmsch | 03-01-23 | 13:03

@Analia von Solmsch | 03-01-23 | 13:03: Gewoon keihard aanpakken net zoals mensen zonder rijbewijs, oh wacht...

Charred_Metal | 03-01-23 | 13:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Tja - meer in het algemeen: je kunt duizend keer roepen dat 'vuurwerk onderdeel is van onze cultuur', maar we zijn ook hartstikke streng als het gaat om de uitwassen van andermans cultuur. En rightly so. Dus cultuur of niet, wij hebben ook plenty zwakke plekken: alcohol en vuurwerk, om er dus maar eens twee te noemen. Ons gezuip en ons vuurwerk kost ons mensenlevens. Niks om trots op te wezen. Niks om vergevingsgezind over te wezen, of te doen alsof 'het je overkwam' (lijkt een beetje de mentaliteit van de vader te wezen in deze). Maar gewoon zeer kritisch naar kijken. Een discussie of vuurwerk niet afgeschaft dient te worden, is gewoon zeer valide, punt uit.

konjodebonjo | 03-01-23 | 12:21

Zeg je wat over vuurwerk dan zien vuurwerkmensen dat als een aanval op vuurwerk. Dan moet je je bek houwe en op een hutje in de hei gaan wonen, want het is tradiesie, dat mag je niet aanvalluh.

Maar het zijn juist megaeulen zoals deze vader die de traditie om zeep helpen. En ook ieder ander die niet normaal kan doen met vuurwerk en die lui die het hele jaar door afsteken want voetbal of F1.

En dan zijn er nog sukkels die wanneer je zegt dat je hondje ervan schrikt en de boel onderzeikt, 'mijn hond is helemaal niet bang voor vuurwerk'. Nou, daar hebben we lekker veel aan joh.

sjef-van-iekel | 03-01-23 | 12:16 | 5

Of je neemt afscheid van je hond, want je bent een waardeloze hondenbezitter of je ondergaat een cursus. Hoe voed ik een hond op. Zou al een goed voornemen kunnen worden voor je. En ja, er zijn immers altijd liefhebbers van iets en jij vind het maar niets. Helaas voor je.

Mr_Pikibelly | 03-01-23 | 12:25

Zwarte Piet was ook traditie.

Der Doktor | 03-01-23 | 12:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Arm dom joch
uit een tot dom gemaakte family.
Sgult van minister Deetman en Frits Bom.
Staatscasco is fokprogram.

Als de schapen logischerwijs niet meer willen fokken omdat het gras naar poep riekt. Kan men eindelijk de vooraf geplande geiten invliegen.

hallevvezool | 03-01-23 | 12:15

Misschien een idee om illegaal vuurwerk te gedogen.je weet wel, in winkels waar de eigenaar geen btw hoeft te betalen over z'n handel omdat het illegaal is en hij geen verantwoording hoeft af te leggen waar het spul vandaan komt, maar toch wel gedoogd verkocht mag worden. Om alles binnen de perken te houden zou je een maximale hoeveelheid kunnen overwegen, zeg zo'n 500 gram illegaal vuurwerk pp.

zwellevertje | 03-01-23 | 12:13

*bestelling annuleren doet*

Duwbak_Linda | 03-01-23 | 12:10 | 5

Linda, hier in de wijk wordt Weber en blikken wegwerkbier gezien als 'classy'...

EEnzame SchizofrEEN | 03-01-23 | 12:26

@EEnzame SchizofrEEN | 03-01-23 | 12:26:
Ik wilde alleen maar een keer iets leuks doen met de kleine maar als Mosterd zegt doe maar niet dan doe ik het niet want veilegheid boven alles

Duwbak_Linda | 03-01-23 | 12:46

@EEnzame SchizofrEEN | 03-01-23 | 12:26: weber is dat zo'n bbq die je tot shell kan ombouwen?

Shoarmamasutra | 03-01-23 | 13:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Je mag hopen dat vader"lief" een aantal maanden mag gaan brommen wegens grove nalatigheid.
.
Je zult maar de zoon van zo'n domme lul zijn, en nou ben je de rest van je leven verminkt als gevolg van het kleine pikkie van je pa.

ViagraFalls | 03-01-23 | 12:08
-weggejorist-
Waakvlam | 03-01-23 | 12:06

En die vader - is die nu ook 'al genoeg gestraft'? We hebben er geen enkel probleem mee om duizenden mensen hun kinderen af te nemen op basis van een algoritme bij de belastingdienst - waarom zit zo'n vent niet nu al in een heel klein kamertje het oordeel van de rechter af te wachten?

konjodebonjo | 03-01-23 | 12:06 | 1

Die vader mag godbetert nog een beetje het slachtoffer uit hangen en zielig doen bij het AD, ipv dat ze om zijn bloed roepen(metaforisch gesproken).
GVD schandpalen zo'n lul van een vader. Ik zou daar moeten liggen. Ja, maar je ligt er niet hè, stuk onbenul. Veroordelen voor toebrengen van blijvend lichamelijk letsel door onvoorzichtigheid. (errr, daar zijn correcte juridische termen voor)

TheEgg | 03-01-23 | 12:18
-weggejorist-
Jan Gordelroos | 03-01-23 | 12:06 | 2

Vaderlief is natuurlijk van alles behalve slim, of verantwoord bezig met zijn kind en het knalspul,
toch is de straf op de zonde wel zwaar.

drastic | 03-01-23 | 12:05

Ik heb genoten van het legale vuurwerk. De kinderen ook. Als je dat verbiedt, blijft alleen die illegale zooi nog over. Ik snap de discussie niet. Overlast = door illegaal vuurwerk. Zet daar dan opsporingscapaciteit op in, in plaats van te lopen huilstruiken, politie! Daar ben je namelijk voor op deze wereld. En laat het consumentenvuurwerk gewoon doen.

Lerp | 03-01-23 | 12:05 | 2

U denkt te logisch na.
Boa's zijn onderweg.

Kaas de Vies | 03-01-23 | 12:12

Het probleem met de politie in deze, en eigenlijk met het hele ambtenaren apparaat, is dat we het uitvoerende deel hebben vervangen door middle management. Van 90% uitvoerend en 10% management naar 5% top-management, 10% uitvoerend en 85% middle management.
En middle management, dat kan niets, dat doet niets, behalve documentjes schrijven. Dus ja, als je niet kunt handhaven ga je maar berichtjes schrijven over hoe dingen verboden moeten worden.
Dezelfde ziekte zien we terug in het onderwijs, waar er meer lui bezig zijn met te schrijven hoe er onderwijs gegeven moet worden, aan wie, met welke aandachtspunten, in hoeveel minuten per leerling dan dat er leraren zijn, en in de zorg, (vervang les door actieve zorg, en je bent er)

TheEgg | 03-01-23 | 12:15

Maar film het voortaan! Zo hebben we er godverdomme niks aan.

threewing | 03-01-23 | 12:05 | 2

Wie zegt dat pa niet stond te filmen? Zoontjes eerste mortiergranaat …

Analia von Solmsch | 03-01-23 | 12:18

Reken maar dat dit is gefilmt.

sjef-van-iekel | 03-01-23 | 12:22

Deze vader wordt genomineerd voor de Darwin Award.

Sieg Hein | 03-01-23 | 12:04 | 4

Bij proxy eventueel.

Kaas de Vies | 03-01-23 | 12:13

Je eigen zoon gehandicapt maken is wel 'next level' Darwin Award achtig hoor.

sjef-van-iekel | 03-01-23 | 12:23

De genomineerde moet overleden of onvruchtbaar geraakt zijn.
Nee, dus
De genomineerde daad moet een geval van een verschrikkelijk slecht inschattingsvermogen zijn.
Die dan weer wel
De dood of verminking moet zelf toegebracht zijn. Iemand anders doden of verwonden is niet geldig.
Het zoontje is verwond door de vader. Dus ook hier: nee.
De genomineerde moet een volwassene zijn zonder psychische handicap of achterstand.
Over de psychische achterstand kan je discussiëren, maar deze is ja.
De gebeurtenis moet te verifiëren zijn.
Ook.

Twee van de criteria voldoen niet. Dus geen Darwin-award.

ParadiseLost | 03-01-23 | 13:16
▼ 1 antwoord verborgen

Domme kerel, koopt iets wat al verboden is. Is enorm zwaar en gevaarlijk vuurwerk. Steekt dan een schietlont aan.... dat lontje is dan wel een meter lang maar heeft een snelheid van 6 meter per seconde. Dombo. Zielig voor die jongen.

DeJaVu5225 | 03-01-23 | 12:04 | 3

Die kijkt z'n vader wel de rest van zijn leven met een schuin oog aan.

John McClane | 03-01-23 | 12:09

Mooi om te lezen dat de betreffende vader ook de moeite heeft genomen om zich in te lezen in het betreffende illegale materiaal.

Maar goed, het gaat hier dus wederom om vuurwerk wat al verboden is. Een algeheel verbod doet hier niets aan af want dat spul wordt per post geleverd.

NL is kampioen regeltjes bedenken en staat op de laatste plaats qua handhaving.

Von Bliksum | 03-01-23 | 12:23

@John McClane | 03-01-23 | 12:09:
Nog een keer en hij kijkt zn vader nooit meer aan

AldNuut | 03-01-23 | 12:24

Mijn vermoeden is dat als je het legale vuurwerk verbied meer mensen zich genoodzaakt voelen om via een Facebook handelaar aan vuurwerk te komen...

Maar goed ik ben dan ook geen alwetende politicus.

B.agger | 03-01-23 | 12:03

Je mag bijna niks meer met vuurwerk dus ik koop maar een shell..
Met zo’n gedachtengang verdien je ook niet beter.

Bochel | 03-01-23 | 12:02 | 1

In mijn optiek verdient die zoon dit niet. Het verhaal gaat meer over de vader en die zal er best een kutgevoel aan over houden.

Von Bliksum | 03-01-23 | 12:25

Ik vraag me ook af hoe het met zijn oren is gesteld, lijkt me ook enigzins beschadigd als zo'n bom op 1 meter afstand van je oren ontploft

small_town_dude | 03-01-23 | 12:02

Verhuren ze ook vuurwerk?

Weethetallemaalniet | 03-01-23 | 11:59

Is een brisantgranaat ook vuurwerk?

Mr_Natural | 03-01-23 | 11:57

Mag niks met vuurwerk tegenwoordig? Hoezo, shells hebben volgens mij nooit gemogen in NL omdat t bij oneigenlijk gebruik lompe bommen zijn.

Shoarmamasutra | 03-01-23 | 11:55 | 1

Het hele jaar heb je geen last van shells en cobra zessen.... maar wel rond oud en nieuw, omdat iedereen dat associeert met het aansteken van lontje en grote knallen. Niemand zelf de pyrotechnicus uithangen op straat is duidelijk.

geenjagergeenneeger | 03-01-23 | 11:59

Sjonge jonge, waarschijnlijk ook nog zonder buis, lees dat de shell naast hem is ontploft? Had de scootermeneer wel even mogen vertellen hoe dat ding werkt. Die lont steek je aan en de shell is meteen onderweg naar de maan. De domheid ... spijt ... Och, triest en zielig vind ik het. Een keiharde les, met nog hardere gevolgen.

ikdenkwat | 03-01-23 | 11:55

Ik laat die van mij natuurlijk lekker klooien en bungelen op het klimrek, maar ik houd mijn hart vast af en toe. En deze pipo deed wat hij deed. Ik kan er met mijn verstand niet bij. Al was het een door de keuringsdienst van weetikveel goedgekeurde bom, daar houd je je kind gewoon van weg.
Dat gezegd hebbende, hoop ik echt dat die sponsordeal met het AD gauw is afgelopen, want ik trek die Libelle-journalistiek met moeite.

John McClane | 03-01-23 | 11:54

We hebben het hier wel over die vader met z'n arme zoontje, maar wat te denken van die gast op de scooter die het pakketje kwam bezorgen? Hoe zou die arme drommel zich voelen? Denk daar ook eens aan!

de directeur | 03-01-23 | 11:51 | 2

Scooter? Bezorgen? Waar heb je het over.
"De man kocht de illegale shell zelf, op straat."

HankHill | 03-01-23 | 11:54

Of aan de eigenaar van de vuurwerkfabriek, die slaapt vast heel slecht nu.

Mr_Natural | 03-01-23 | 11:55

"Met alleen een pink en een duim is het moeilijk mastruberen."
Dat zouden ze als slogan voor een anti-vuurwerk campagne moeten gebruiken.
Misschien dat de jongeren dan wel luisteren.

Osdorpertje | 03-01-23 | 11:48 | 4

U schrijft mastrubber verkeerd.

goedverstaander | 03-01-23 | 11:50

Hamsters zat.

Zwezerik | 03-01-23 | 11:55

Prostaatvingeren zal wat makkelijker gaan, daarentegen.

Lerp | 03-01-23 | 12:07
▼ 1 antwoord verborgen

Ben echt ontzettend kwaad op zo'n onbenul van een vader die voor zijn zoon zo'n bom illegaal koopt! Liefst zou ik hem laten verdoven en een oog er uit laten scheppen.... maar goed, kwaad met kwaad vergelden is ook geen strak plan...
Dat jankverhaal in die krant hoef ik dan ook niet te lezen, wat mij betreft is hij vader-af!

Jan, Leiden | 03-01-23 | 11:47

Als je in deze kwestie wat wil verbieden, verbiedt dan Facebook. Dat zet het meeste zoden aan de dijk.

Andersdenkend | 03-01-23 | 11:47 | 1

TikTok verbieden, daar worden alle terreur videootjes op geplaatst.

Zal wel amusantelijk zijn voor de Chinezen om te zien hoe dit continent zichzelf opheft.

HankHill | 03-01-23 | 11:53

Tokkies will Tok (op TikTok)

BASinnic | 03-01-23 | 11:46

Hij dacht dat het wel veilig was op een leeg pleintje. Hij dacht dat er wel een trage lont aan zat. Hij dacht dat hij zijn zoon wel goed had uitgelegd hoe hij de granaat moest afsteken. Hij dacht, hij dacht....
.
Denken gaat deze domme oetlul dus niet goed af, met een bijna dode zoon tot gevolg. Man man man.

The Green*Machine | 03-01-23 | 11:45 | 4

Sterrenbuurt, zegt genoeg.

Hebbiehemookweer | 03-01-23 | 11:55

Het doen van aannames noemt hij denken.
Daar ben je klaar mee.

Roos | 03-01-23 | 14:22
▼ 1 antwoord verborgen

Al het nu legale vuurwerk verbieden. Goed plan. Zijn we meteen van alle wantoestanden af.
Het gros van de politiemensen vrij tijdens de jaarwisseling, ook alle brandweerlieden en ambulancepersoneel lekker thuis bij moeder de vrouw. Kwispelende en spinnende huisdieren. Het is opgelost! Schouderklopjes voor de slagvaardige politici.
*verder slapen doet*

goedverstaander | 03-01-23 | 11:43

"Je mag tegenwoordig niks meer met vuurwerk." Is het excuus van iemand die net het oog van z'n zoontje eruit heeft geblazen met een handgranaat van facebook. Denkniveau van een kleuter. En zulke sukkels planten zich nog voort ook.

Diederik_Ezel | 03-01-23 | 11:41 | 2

Als je er voor zorgt dat je nageslacht zich niet voortplant, maak je dan ook kans op de Darwin award?

DePsych | 03-01-23 | 12:27

Om brommer te rijden moet je een rijbewijs hebben, maar elke mafkees mag zich zonder kennis van zaken voortplanten.

Roos | 03-01-23 | 14:20

Als 14 jarige zou ik blind zo'n bom gekocht hebben. Als 48 jarige daarintegen. Zucht..

Wiezewalakristalix | 03-01-23 | 11:41 | 2

Pun intended, neem ik aan?

omanders | 03-01-23 | 11:41

In Nederland overlijden gemiddeld ruim 400 mensen per dag, en alleen al in het verkeer bijna 60 gewonden per dag.
De regering verspilt doorgaans met 1 besluit met gemak een veelvoud van de oud en nieuw schade.
M.a.w. de schade van landelijk feest oud en nieuw waarbij hele horden los gaan met genotmiddelen en vuurwerk is m.i. objectief beschouwd peanuts en stemmingmakerij van de tegenstanders van vuurwerk (en feest).

Harry.Langezwaal | 03-01-23 | 11:41 | 4

Dit is een mooie tegel voor op nu punt nl.

De_fluitlokker | 03-01-23 | 11:54

@De_fluitlokker | 03-01-23 | 11:54: Daar heerst de illusie dat elk risico kan worden uitgebannen door steeds meer te verplichten of te verbieden.

Harry.Langezwaal | 03-01-23 | 12:22

O, er overlijden ook mensen in het verkeer.

Roos | 03-01-23 | 14:19
▼ 1 antwoord verborgen

Sommige mensen zijn tikkende tijdbommen, ook maar verbieden.

Mr_Natural | 03-01-23 | 11:40 | 1

Goed voor de statistieken van "bekenden van de politie" en "verwarde personen".

Met_baard | 03-01-23 | 12:09

Als we nou alles verbieden waar gewonden door (kunnen) vallen...

Super Grover | 03-01-23 | 11:40 | 3

Dan is een verbod op geboren worden genoeg.

Mr_Natural | 03-01-23 | 11:42

en tevens een verbod om heel oud te worden, want ouderen hebben veel zorgkosten en dat moeten wij als maatschappij niet willen....

pibasso | 03-01-23 | 12:22

Hoewel ik voorstander ben van "eigen keus" en het zelf moeten kunnen bepalen wat je wel en niet doet ben ik in het geval van vuurwerk daar toch net wat anders in. Het meeste spul dat verkocht wordt via de reguliere kanalen is van prima kwaliteit maar er zit ook gewoon een heleboel rotzooi tussen. Ik zou eerder zeggen doe per stad of dorp of wat dan ook lekker een vuurwerkshow geven voor de liefhebbers en verbied lekker verder de rest. Het geeft overlast voor ouders met kleine kinderen, het geeft overlast voor huisdieren (natuurlijk ook met een vuurwerkshow maar dat is dan afgebakend tot 1 moment van zeg 20 minuten). En bovenal heb je niet al die vreselijke ongelukken. Niemand verwacht het, iedereen denkt dat doe ik wel. Er zit vaak toch al wel wat alcohol in de man of vrouw. Daarbij zijn het vaak de omstanders die er niet per se om vroegen die de sjaak zijn met letsel waar je de rest van je leven dan mee mag lopen, of zonder dus eigenlijk.

En nogmaals, ik heb een hekel aan rubbertegelgeneuzel, maar ik denk dat het hier wel op zijn plaats is.

Theo? | 03-01-23 | 11:40 | 2

Maar dit vuurwerk van Feestboek was dus geen rommel. Dat het lont heel snel brand hoort zo bij dit vuurwerk, anders krijg je het in een vuurwerkshow nooit op het juiste moment de lucht in.

W_F | 03-01-23 | 11:49

Een centrale vuurwerkshow is een perfect idee. Iedereen dronken in de auto door de stad rijden om naar de show te kijken. Een beetje zoals de South Park kerst aflevering.

Waargaathetheen | 03-01-23 | 11:57

Spijt is verstand dat te laat komt

Chrezusjistus | 03-01-23 | 11:39

Het is stoer om illegaal vuurwerk te kopen toch? Daardoor maar legaal vuurwerk te verbieden.

Simpel, een ieder die gepakt wordt met illegaal vuurwerk. Boete vanaf € 10.000 en dan per kilo extra € 1.000 erbij of 1 jaar gevangenisstraf en met elke kilo erbij een dag langer.

Vroeger zeiden ze al: JE BENT EEN RUND ALS JE MET VUURWERK STUNT.

edo2018 | 03-01-23 | 11:39 | 1

Eens!
Deze oud en nieuw heb ik vooral veel siervuurwerk gezien, en vrij weinig knallers gehoord. Hiermee is ook weinig mis.

pibasso | 03-01-23 | 12:20

Bom vader.

Mr_Natural | 03-01-23 | 11:38

Ik heb 15 kilo Pu-239 op de kop getikt via Facebook. Is wel 362 dagen flink doorknutselen nu, maar goed, ik ben klaar voor komend Oud en Nieuw

skoftig | 03-01-23 | 11:38 | 3

Wat zal jij stralen

Keutels | 03-01-23 | 11:43

Ik zei fittie, niet fissie!

Met_baard | 03-01-23 | 12:07

Wel weer een oplossing voor de overbevolking. 15kg aan stof die door de lucht zweeft geeft +66mil mensen kanker.
Dat wordt dan weer een lockdown.

-PR- | 03-01-23 | 12:13

Hoe is het mogelijk

Keutels | 03-01-23 | 11:37

"Maar onmiddellijk na het aansteken van de lont ontplofte het zware vuurwerk."

Dat is ook de bedoeling van snellont omdat die shells gebruikt worden in professionele pyrotechniek shows en niet gemaakt zijn voor consumenten.

HankHill | 03-01-23 | 11:37

Ik vermoed dat deze meneer geen CEO is van een multinational

VriendjeWip | 03-01-23 | 11:36 | 1

Het kenmerk van een multinational is dat er genoeg andere mensen werken die het denkwerk kunnen doen.

W_F | 03-01-23 | 11:45

Tsja van die snellont had ik m wel kunnen vertellen. Ooit nog een zaak behandeld over grootschalige import niet-consumentenvuurwerk. Heb me laten vertellen dat het gevaar er onder meer inzit dat die dingen twee lonten hebben. De snellont (de gevaarlijke snelle lont) schijnt dan ook meestal groen te zijn. Ik ben er verbaasd over dat het nog zo vaak goed gaat.

BobDobalina | 03-01-23 | 11:35

Tsja, zo' "mortier" is professioneel vuurwerk. De mensen die daarmee omgaan hebben normaliter een opleiding van enkele jaren achter de rug. Niet voor niks zo blijkt.

me163komet | 03-01-23 | 11:35

Al het professionele vuurwerk heeft nou eenmaal snellont, moet er niet aan denken dat je iedere keer moet wachten op het opbranden van viscolont wanneer een show elektronisch word geschoten.

Dat tokkies wederom bewijzen te achterlijk te zijn om dit te begrijpen is triest voor het slachtoffer.

De vries, Henk. | 03-01-23 | 11:34 | 4

@W_F | 03-01-23 | 11:42: Je aansteeklont aan de (toch niet meer gebruikte) selfiestok vastplakken en vanop iets grotere afstand aansteken. Zodat je niet met je kop erboven hangt.

Met_baard | 03-01-23 | 12:05

Dit soort mongolen verpesten het voor de rest, illegaal vuurwerk moet je niet mee klooien als je geen professional bent.
Wat een laag begaafde die vader zeg, wel 20 euro betalen na de facebook-bestelling en er dan gelet op de prijs vanuit gaan dat er wel een goeie lont aan zal zitten. Triest dat zijn zoon er zo achter moet komen.
Die zal weinig neuken in de pubertijd met een gehavend uiterlijk....

pibasso | 03-01-23 | 12:18

Je kan je afvragen of hij wel een geschikte mortierbuis had. Als je zonodig dergelijk zwaar vuurwerk af wil steken lees je dan in ieder geval nog in. Erg triest voor die jongen.

Lompelul | 03-01-23 | 14:25
▼ 1 antwoord verborgen

Koop dan 200 liter diesel van de Shell en een aanhangwagen met kunstmest. Schijnt ook een mega-knal te kunnen geven.

Glasgow Argus | 03-01-23 | 11:33 | 3

Vergeet de salmiak niet…

eerstneukendanpraten | 03-01-23 | 11:34

@glasgow
Ja, daar weten ze in oklahoma city alles van.

me163komet | 03-01-23 | 11:37

Zoveel diesel heb je helemaal niet nodig. Kijk maar wat er bij AZF in Toulouse gebeurde.

ParadiseLost | 03-01-23 | 13:21

Ik kreeg als 12 jarige Shell als basis van mijn beginportefeuille.

Met 14 begin je vrij laat.

Kaas de Vies | 03-01-23 | 11:33 | 4

Wat laat, mijn zoon al op zijn 11e.

pibasso | 03-01-23 | 12:15

@Kaas de Vies | 03-01-23 | 12:25: hahahaha, held!.

pibasso | 03-01-23 | 12:50
▼ 1 antwoord verborgen

Met name het illegale vuurwerk moet keihard verboden worden!

Hans Kwalzan | 03-01-23 | 11:32 | 7

Wat een supertegel!!!

De_fluitlokker | 03-01-23 | 11:52

In plaats van 'welkom in mijn land ' is het dan welkom neem mijn hand?
Of oog in dit geval

dikketietenhardetepl | 03-01-23 | 12:08
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland