Russische NPO moraal boost: "Russen zijn vooral heel goed in massaal sterven voor Rusland"
Daar kikker je van op
Hart onder de riem van de aanstaande aanvullingen op die 100.000+ Russische doden en gewonden (waarvan per 16 december 10.229 doden bevestigd, al waren het er eind september waarschijnlijk al rond de 19.546). En we snappen het wel, dat appel op de Russische opofferingsgezindheid die vooral tijdens WO2 het tij keerde. Maar dat was een defensieve oorlog op eigen terrein met uitstekende eigen propaganda en voordat WOKE een probleem maakte van het subiet afschieten van deserteurs. Nu is het een aanvalsoorlog tegen een NAVO-proxyleger, is de eigen propaganda zo slecht dat Russen vooral willen sterven om daar maar vanaf te zijn en mag alleen Wagner nog hun eigen deserteurs dood hameren.
Onderstaand twee screenshots van het meest gênante moment trouwens. Vraag het bijvoorbeeld nog eens aan deze, deze, deze, en deze gemobiliseerde makkers.
Gênant, gestoord en bovenal onwaar
Als dit je propaganda is kun je alleen maar verliezen.
Social
En wat zijn de moeder verheugd
Social
Die traditie is er wel, maar deze oorlog is anders en iedereen weet dat
"This is what has always set our people apart. A thousand years of sacrifice in our veins. And every generation must know its own suffering."
Reaguursels
InloggenHet is een doodscultus met klatergoud.
Van Pevtsov, net als Zelenskiy een joodse acteur, werd een tijdje gedacht dat hij wel eens voor het presidentschap kon gaan. Ik denk zelf niet dat hij verder komt dan zijn huidige parlementszetel. Grootvader viel ten prooi aan Georgische agenten van de NKVD en zelf blinkt hij vooralsnog als politicus nergens in uit - hij mist de grappigheid en de steun van een rijke oligarch die Zelenskiy wel hielpen.
Politiek staat hij dichtbij de conservatieve burgemeester van Moskou, Sobyanin. Tegen gay parades en tegen wijken met veel mensen van dezelfde minderheid (meestal Centraal-Aziaten - hij is zelf overigens van het Mansi-volk). Lag eens in conflict met Navalny omdat die laatste vond dat hij teveel geld uitgaf aan Kerstdecoratie op straat...
Lekker gewerkt, Vlad!
De stemming zit er wel in daar bij de russen .....
Wereldoorlog??? Waar baseert u dat op?
Ach, vervelend voor je dat de Russen zo slecht presteren.
@geenhakbar | 20-12-22 | 07:31:
Neem er nog een.
Geopolitiek gezien hebben we weinig keus dan de Oekraïne te steunen tot het gaatje, met als resultaat dat Rusland terug het hok in geknuppeld wordt. Lukt dat niet, dan treedt er een nieuwe werkelijkheid in, vast wel. Maar dat is dan wel een werkelijkheid waarin de mensen hier fors, zeer fors, aan levenstandaard moeten willen inleveren. Al die hobby´s zoals energietransitie en de-ïndustrialisatie komen ons dan extra duur te staan.
Ik vind die blik op de Russische NPO zeker interessant. Dit is hoe dat regime zich presenteert tegenover de eigen bevolking. Ontluisterend ook.
Je kan het negeren, zeker. Maar het blijft kiezen. Oekraïne aan de Russen laten, waarna wij vervolgens de Baltische landen ook kunnen inleveren inclusief het failliet van de Navo en daarna dansen naar de nucleaire pijpen van Poetin, of de wereld laten zien dat we niet buigen voor chantage, dreiging een terreur. Het gaat ons belde kosten, maar sommigen zijn nog steeds in de ontkennende fase. Zij denken dat onze vrijheid gratis zal blijven. Helaas is de wereld niet zo begaan met onze wensen en vrijheid.
Wat weer een gelul op de vroege ochtend!
Moraal? Ware ik Rusland, zou ik het moreel proberen te boosten. Dingen die een soldaat het minst nodig heeft zijn een blinde darm en moraal.
Wat we in het westen nog niet door hebben, is dat deze oorlog ons voor essentiële keuzes gaat stellen. Of mee gaan in de steeds hoger opgevoerde strijd, waarbij Poetin kan putten uit een eindeloos reservoir aan kanonnen voer, opgezweept door zieke propaganda die helaas erg effectief is onder gewone Russen, of afhaken. Dat laatste zal leiden tot ons morele faillissement. En het verlies van de westerse invloed en macht. Rusland heeft dan vervolgens een eitje aan de Baltische landen, want ook daarvoor zal het westen dan buigen.
En China kijkt hoe dit afloopt. Geeft het westen op dan zal het heel snel de eigen militaire macht laten gelden in Azië.
Deze oorlog mensen, is helaas voor ons in het westen eentje die de positie van onszelf het bepalen voor de komende decennia. Mijn overtuiging is dat wij Oekraïne moeten helpen met een definitieve beslissende overwinning in Oekraïne zelf. Zodat de Russen beseffen dat hun politiek en waanzin een grens kent een het volk daar hopelijk zal zeggen, genoeg is genoeg. Ook die uitkomst is niet zeker maar het alternatief, Rusland laten winnen is een recept voor nog veel meer ellende.
Dit wordt een ellendige paar jaar, ook voor ons.
"waarbij Poetin kan putten uit een eindeloos reservoir aan kanonnen voer"
Nope, Duitsland en Frankrijk samen hebben al meer inwoners dan Rusland.
Maar wie van de Duitsers of Fransen wil sterven in de blubber van Oekraïne? De Russen hebben een hoge sneuvelbereidheid zoals ooit een generaal dat noemde. Wij hebben geld en wapens, Oekraïne wil de soldaten wel leveren. Maar hoe ver gaat onze wil dit vol te houden? En die van Oekraïne?
Poetin zal merken dat er een grens is aan de opofferingsgezindheid van Russen. De bereidheid om de incompetentie en corruptie te compenseren door meer vlees tegen het probleem aan te gooien is eindig.
Behalve onder een kleine groep is de oorlog niet erg populair onder Russen. De meerderheid steunt Poetin wel, zolang ze er zelf maar niet mee te maken krijgen. Dat laatste is dus het probleem.
Dat ‘wij’ hem ook moeten uitzitten heb je gelijk in. Gelukkig is de prijs voor de oorlog voor ons vele malen lager dan voor de Oekraïners. Volgens mij komt dat dus wel goed. 20 jaar Afghanistan en bijna zolang in Irak heeft het westen ook vol gehouden.
In Oekraïne is het vooral de vraag: kunnen we wapens blijven leveren, omdat het verbruik zoveel hoger is dan in eerder genoemde conflicten.
@Beste_Landgenoten | 20-12-22 | 06:41:
De Russen hebben geen hoge sneuvelbereidheid. Het is vooral de elite die bereid is om veel gesneuvelden te accepteren. Geen prijs is te hoog om in het Kremlin te blijven, daar zie je wat de échte sneuvelbereidheid is. Die is laag.
In Oekraïne is de sneuvelbereidheid hoger. Die vechten voor huis en haard. De Rus wordt gedwongen om te vechten.
Wat ik wil zeggen is verwar de bereidheid om veel slachtoffers te accepteren niet met sneuvelbereidheid.
@ratelaar | 20-12-22 | 06:45:
Dat ben ik grotendeels met je eens. Maar ik vrees ook dat de propaganda tegen het westen erg effectief is in het aanjagen van de angst voor de Navo. Hoe sterk de greep op de bevolking is zal moeten blijken met ik zie nog weinig Russen massaal muiten. Dat ligt niet in hun aard. Als Poetin deze oorlog succesvol weer te presenteren als een bedreiging van het moederland en daarvoor doet hij zijn best, kan het lastig worden.
@Beste_Landgenoten | 20-12-22 | 07:12:
Dat is waar.
Stuk in de NYT. Long read maar wat een goed verhaal, het beschrijft de totale chaos in het Russische leger maar ook de totale afwezigheid van enige controle op de grillen van Poetin. De checks and balances zijn geheel verdwenen in Rusland en Poetin lijkt te zijn gaan geloven in zijn eigen onfeilbaar heid en obsessie met het westen. Het is omineus dat Poetins omgeving ervan overtuigd is dat hij deze oorlog ziet als een essentiële strijd tegen het westen die gewonnen moet worden en die hij gaat winnen, puur omdat Rusland meer bereid is om er massaal voor te offeren. Hij kijkt erop te gokken dat het westen uiteindelijk de wil niet meer zal hebben om zo ver te gaan. En daarin kon hij nog best gelijk krijgen. Een ding is zeker, deze oorlog wordt nog veel groter.
www.nytimes.com/interactive/2022/12/1...
Amerikaanse propaganda? Nee dank u.
@halfvolle glas | 20-12-22 | 07:04: Kritische journalistiek, die heb je niet in Rusland.
@Après toi | 20-12-22 | 07:51: Tegenwoordig ook niet meer in het Westen.
Het is een glijdende schaal geworden. Mainstream is al decennia een verlengstuk van de politiek en de bovenlaag van de samenleving, en uitzonderingen worden niet gehoord of worden vakkundig aan de kant gezet als extreem.
Die eerste video, daar zijn er meerdere van. De gaten worden rijp gemaakt voor een grote mobilisatie met bijbehorende grote verliezen onder het motto het is normaal te sterven voor Rusland. Dat is wat deze propaganda doet. En het kan best wel eens inwerken bij mensen in ver afgelegen gebieden waar ze alleen dit of dergelijke tv kanaal hebben.
Dat doet het al. Zelfs onder soldaten die reeds gewond zijn geraakt in kansloze omstandigheden onder een desastreuze leiding. Zelfs zij zeggen dat hun offers uiteindelijk voor het moederland zijn. Zo diep zit dat erin gehamerd. Ondanks al hun kritiek op de eigen regering blijft dat overeind.
Nee, ja, die gehaktmolen draait helemaal toppie.. :-((
Moet je nagaan dat daar nu nog steeds een vrouwenoverschot is .. na de escapade's van Stalin&Hitler...
Het is zo'n kut taal, dat ik er niets van kan maken.
De ondertiteling zegt mij dus helemaal niets.
Voor hetzelfde geld heeft deze man het over bloemetjes die in zijn voortuin groeien.
Maakt ook geen fok uit hoorrr..!
Vooral goede youtube-ondertiteling vanaf 2m10s.
@Gummibrösel | 20-12-22 | 00:10: .... in het fragment uit Chernobyl.
Jonathan Holtslag komt op mij veel deskundiger over dan al die buikspreekpoppen van Clingendael. Vanavond vertelde hij op de BRT dat het westen in een jarenlange slepende oorlog door z'n spullen heen raakt, terwijl Rusland maar wat aankloot met chaos en rotzooi trappen. Ambiguïteit en slordigheid als strategie. Ik heb het hier al vaker gezegd: dit gaat heel lang duren, alleen maar omdat we te lang en zonder enig effect treuzelen met een realpolitik dealtje met Poetin, zoals we die reeds hebben met tientallen dictators. Kwestie van knopen tellen.
Realpolitik is kansloos. Deze gek wil niets anders dan het breken van het westen. Je hebt het denk ik nog niet door waarom deze oorlog gaat. Die gaat niet om een stukje Donbass. Die gaat om een obsessie van een president om een oud rijk in ere te herstellen. Verder klopt je verhaal, dit wordt een heel nare lange oorlog waarvan Poetin steeds de inzet gaat verhogen, ten koste van nog veel meer doden en de eigen soldaten zijn daarbij van geen waarde voor Poetin.
Zo eenzijdig is het allemaal niet. De Russen verliezen zelf ook heel veel capaciteit. Ze hebben alleen nog backups zoals Iran die hun spullen kunnen leveren.
Ik denk dat het nog eventjes duurt voordat we gaan inzien dat Rusland niet het gevaar is, maar Iran. Die kan onze economie droogleggen door even de straat van Hormuz te blokkeren en die hebben wapens waar de NAVO grote moeite mee heeft. Het feit dat er Patriots naar Oekraïne moeten gaan om de Zolfaghars tegen te houden is geen goed teken.
Russische propaganda verziekt de perceptie van het land.
1. Tijdens de tweede wereld oorlog zijn er nooit zoveel Russen omgekomen. Stalin gaf zelf toe de cijfers waren opgedikt
2. Pas na bewapening van de Amerikanen lukte het de Russen om Hitler te verslaan.
Oorlog is verschrikkelijk. Toch, vrede willen en toegeven aan de orcs, zal op middellange termijn een nieuwe oorlog opleveren. Het verdrag blijkt dan niets waard zoals we eerder gezien hebben. De Russen blijven liegen en bedriegen, vraag Truman maar eens.
Helaas, ik ben bang dat de Russen, omdat ze mensen en uitrusting veel langer kunnen aanvoeren, deze afschuwelijke oorlog op termijn gaan winnen.
Zoals ik al eerder heb aangedragen: niemand wint te Oekraine. Dit stopt indien intern de moeders en vrouwen te onrustig worden en hun zonen en mannen tot actie manen. Wanneer dit gebeurt weet ik niet.
Er zullen heel veel jonge Russen vernield worden (naast wat minder Oekraïners). Allemaal voor de ideetjes van oude mannen. Eikels.
Ach, dat valt wel mee. Waar wij voor moeten zorgen is dat a: het goedkoper wordt om hun spul uit de lucht te schieten / weg te dronen en b; dat de Oeki's zelf productiefaciliteiten en -capaciteit daarvoor ontwikkelen.
Het is geen hocus pocus meer wat die Russen inzetten en als we dat met raketten van 4K per stuk kunnen uitschakelen hoeven we ze daar geen raketten van 20K en meer aan te leveren.
Kans is groot dat wij pas te laat door hebben hoe ver Poetin wil gaan.
Wellicht dat het Kremlin hun demografische gegevens nog eens wil updaten, want die al decennia durende structurele bevolkingskrimp wordt nu wel heel erg straf.
Durf te wedden dat de geboortecijfers nu op een absoluut nulpunt zijn afgedaald.
Vindt China geen probleem uiteraard, die nemen die lege gebieden graag weer over. Die hebben mensen zat.
De koers van de Russische importbruidjes is inderdaad hard aan het dalen. Well done, Poetin. Well done.
Nou als de russen massaal sterven willen op het slachtveld helpt die Oekraïne natuurlijk wel mee. Bij Bakmut hebben ze nu een nieuw wapen systeem ingezet, een MAT 120 mortier granaat. Deze ontploft net boven de grond en verdeeld zich dan ringvormig in 21 kleine bommen gevuld met 13650 staalsplinters. Dit als antwoord op de golven aanvallers die de russen, zonder op de doden te letten steeds maar weer op de verdedigers laten beuken. Blij dat ik geen rus ben! images.bild.de/63a05411ba852b5e129282...
Clustermunitie. Door internationaal oorlogsrecht verboden.
@reservebelgië | 19-12-22 | 22:26: De russen gebruiken ze ook en ook nog fosfor bommen op gewone burgers. De liefde hoeft niet steeds van een kant te komen.
@reservebelgië | 19-12-22 | 22:26: sex met cavias is ook verboden volgens internationaal oorlogsrecht.
@reservebelgië | 19-12-22 | 22:26: Dat klopt niet helemaal. Er is een verdrag door 100 landen ondertekend om geen clustermunitie te gebruiken.
Onder andere de VS, Rusland en China hebben dit niet ondertekend.
@jan huppeldepup | 19-12-22 | 22:36:
Dus alleen de in uw ogen Goeden mogen het gebruiken?
@nobodiesunmighty | 19-12-22 | 22:37:
Helaas is sex na bruut dodelijk geweld het grootste oorlogswapen. In elke oorlog, en aan altijd beide kanten.
@guldenmiddenweg | 19-12-22 | 22:40:
Klopt. VN beschouwt het als oorlogsmisdaad, maar de veto-leden hebben daar .... aan.
@jan huppeldepup | 19-12-22 | 22:36: Rusland gebruikt geen fosfor bommen
@Crest of Waves | 19-12-22 | 23:55: Bijvoorbeeld niet op de Azovstal fabrieken nee? Ooit eens van dichtbij fosfor regens gezien? Lees je een beetje in.
Het blijft me verbazen. Al die doden en andere offers die de russen voor deze onzinnige oorlog moeten brengen omdat de grote leider zijn verlies niet durft toe te geven.
Wat nou als de Russen die oorlog nou juist niet als onzinnig zien?
Een narcist zal nooit toegeven en gaat liever dood dan het verlies inzien. Zolang hij de macht heeft zal hij door blijven gaan en zorgen voor ellende.
@reservebelgië | 19-12-22 | 22:08:
Zou dat zo zijn?
Zouden de russische henk en ingrid, samen op de bank voor de tv in hun appartementje in sint-petersburg, elkaar nooit eens vragend aankijken wat dat oekraine dan wel voor iets slechts gedaan moet hebben?
@panthoseen | 19-12-22 | 22:12: De russische henk en ingrid zijn al 10 jaar door het nieuws gebrainwasht. Dus wat poetin doet is altijd goed. Die paar russen, die nieuws uit het buiteland bekeken zitten grotendeels al in de gevangenis.
@jan huppeldepup | 19-12-22 | 22:19:
@guldenmiddenweg | 19-12-22 | 22:40:
Secondhand Times, Svetlana Alexievich. Mooi inzicht in wat Rusland geworden is.
Henkovskovich en Ingridskaya weten het allemaal wel joh. Die geloven ook niet in de meuk. Maar het weten en er wat van kunnen zeggen, dat is een verschil. Secondhand Times heeft allerlei verhalen van gewone mensen rond de val van de Sovietunie. Daar zitten verhalen bij van mensen die door buren zijn aangegeven na een grap en daar dan twintig jaar goelag voor hebben mogen doorstaan.
De totale willekeur en totale rechtsongelijkheid hebben een maffe situatie gecreerd, waarin mensen die heus wel beter weten ogenschijnlijk voorop lopen in enthousiasme.
Volgens iedereen rond Poetin ziet hij deze oorlog als essentieel en existentieel en is hij bereid nog 300.000 Russen ervoor op te offeren. Of meer. Rusland gaat binnenkort naar een volledige mobilisatie en een oorlogseconomie. Poetin zal er alles aan doen om het westen op de knieën te krijgen en Oekraïne is daarvoor zijn middel. Het zou zomaar kunnen gaan lukken ook nog.
Nu op VRT1. World on fire.
Zou goed zijn voor veel mensen. Geschiedenis is niet van vroeger. Het is de basis van de toekomst.
Of zoals iemand ooit zei: 'geschiedenis is een verzameling gebeurtenissen die beter niet plaats hadden kunnen vinden'.
Op Canvas
Fanatiek volk die Japanners
@RickyLaRue | 19-12-22 | 21:59:
Canvas idd. My bad.
Niet alleen de japanners. Oorlog maakt verwoestende krachten los.
@PPuk | 19-12-22 | 21:56:
Schreven de overwinnaars over de verliezers. Geschiedschrijving is een tweesnijdend zwaard.
@RickyLaRue | 19-12-22 | 21:59:
Bindende luistertip van de kapitein:
Dan Carlin's Supernova in the East serie podcasts.
"Japan is like every other country.
Only more so"
Hele goede serie, seizoen 1 gezien....2 al uit?
Gelul. Wie zijn ''we''?
@Dr_Johnson | 19-12-22 | 21:52:
Weet ik ook niet. Volgens onze premier is het "onze" oorlog.
Dat ff winnen is heel wat keren terug te lezen bij oorlogen in de geschiedenis boeken
@UnderTheDevil | 19-12-22 | 21:54:
En wanneer zouden 'we die dan wel even winnen " ? Of behoor je tot de Russische zijde?
Wie zei dat dan?
@RandyBiel | 19-12-22 | 22:00:
Nee, ik ben een Nederlander.
@SterF: De EU met die vlaggetjes. "You are part of us" ofzo.
@UnderTheDevil | 19-12-22 | 22:06:
Namen en rugnummers. Wie zei dat en wanneer? Vaag gelul dat dat je indruk is, is niet goed genoeg.
De enige reden dat - ook al agressor - Rusland (Sovjet Unie) in WO 2 niet heeft verloren, is dat de VS veel wapens hebben geleverd aan de SU. Niets meer, niets minder.
U kalt raas.
Of op z'n minst vergeet u te vermelden dat Rusland krankzinnig groot is.
En dat de Russische winter koud is.
En dat de Sovjetbaas het geen probleem vond er zo'n dertig miljoen landgenoten doorheen te draaien.
En hoezo, "ook al agressor"?
Je doelt op het 'Moskou Protocol'.
Ik denk dat je je in je stelling lichtelijk vergist (understatement).
Aanbevolen leesvoer:
www.militairespectator.nl/sites/defau...
@Kapitein Sjaak Mus | 19-12-22 | 22:04:
De Ruski's vielen Polen ook binnen, denk dat El Rico daar op doelt.
@Kapitein Sjaak Mus | 19-12-22 | 22:04:
Neen!
Von Ribbentrop pact.
Niet allen Hitler-Duitsland is Polen binnengevallen. Stalin van de andere kant. Propaganda, ook na-oorlogse is een dingetje.
En ja, de Moermansk-konvooien hebben Leningrad overeind gehouden. Zeker en vast.
@PPuk | 19-12-22 | 22:04:
Molotow pact.
@Kapitein Sjaak Mus | 19-12-22 | 22:04: Je kalt raas. Molotow-Ribbentroppact, en dan met name de protocollen over de territoriale herverdeling van Polen en de Baltische staten.
En El Rico Grande, zonder de materiele steun van de Amerikanen (en de Britten) hadden de Sovjets het onderspit gedolven, en daarmee zou voor de geallieerden de oorlog niet meer gewonnen kunnen worden.
@reservebelgië | 19-12-22 | 22:12: Interessant om hier eens over na te denken: hoe zou de oorlog verlopen zijn als Hitler zich niet tegen zijn bondgenoot Stalin had gekeerd en niet de Sovjet-Unie was binnengevallen? Dan zouden Hitler en Stalin in eendrachtige samenwerking de oorlog weleens gewonnen kunnen hebben.
@MAD1950 | 19-12-22 | 22:23:
US of A had zich dan nooit in een oorlog begeven omdat dan Moskou de oostflank gedekt zou hebben en de oorlog van Japan tegen China op Russische manier opgelost zou hebben en dus de Japanners niet op het idee zouden komen van Pearl Harbor. De Japanners wisten van het aankomende verraad van Hitler en dat ze dus de handen vrij hadden in Azië.
Europa had dan sowieso Duits als moedertaal gehad, en het VK zou als strategische uitvalbasis van de USA wel overeind gehouden zijn. Hitler wilde immers graag een overeenkomst met Churchill.
Hitlers grootheidswaan heeft het zelf verknoeid. Het ruimte geven aan de Japanners, die zo dom waren USA in de ballen te schoppen, en het verraad van het Molotov-pact hebben zijn eigen ondergang ingeluidt.
@reservebelgië | 19-12-22 | 22:36:
En het gedroomde 3e Reich ging verloren. En nu moeten ze via allerlei ingewikkelde constructies in Brussel en Straatsburg weer opnieuw beginnen om de contouren van een 4e Reich enigszins in leven te houden.
Maar ja, die verrekte Trump die de USA wakker schudde met zijn America First.
En dan die verdomde Russen. Die het niet goed vinden dat Brussel-politiekers aan hun grenzen staan te brullen dat ze vooral van Brussel zijn en erg tegen Moskou moeten zijn.
Als Hitler niet Hitler zou geweest zijn maar z'n verstand had gebruikt waren al deze toestanden niet nodig geweest, en hadden we in de panelen niet op Brussel hoeven schelden maar op Berlijn.
@MAD1950 | 19-12-22 | 22:23:
Denk niet dat dat huwelijk lang stand had gehouden. Het was altijd een gelegenheidspact en Hitler was (terecht of onterecht) paranoide dat Stalin zijn oostgrens over zou komen zetten. Hij sloeg toe toen hij zag dat Stalin nog zwak was.
Ik vraag me vooral af wat er zou zijn gebeurd als Hitler/nazi Duitsland dat ijdele superioriteitsgevoel (Moskou per se in de eerste campagne willen veroveren, aan Stalingrad committeren terwijl de olie in Azerbaijan het hoofddoel was) opzij had weten te zetten. UIteindelijk stonden de jagers die de Duitse industrie & steden hadden moeten verdedigen aan de grond omdat er te weinig olie was om ze de lucht in te sturen.
In de categorie 'interessante foute inschattingen door Hitler': hij verklaarde zich solidair met Japan en verklaarde de oorlog aan de VS. Zaten wel wat pragmatische elementjes aan (ongestoord konvooien op de Atlantic tot zinken kunnen brengen om de UK op de knien te dwingen) maar Japan did not return the favour by declaring war on Russia, dus Dolf had ineens een west- en oostfront om zich druk om te maken. Had Japan wat gedaan aan het oosten had Stalin aardig in de problemen gezeten.
@Sjors W. | 19-12-22 | 22:48: Voor Japan 'het westen' trouwens, beetje eurocentrische bril. Maar dat houd je toch.
@MAD1950 | 19-12-22 | 22:23:
Om het proberen samen te vatten, een communistisch China zou geen kans hebben gekregen. De westerse buit zou verdeeld worden door een sterk Europa onder Berlijn. En een Sterk EurAzitatisch blok onder Moskou en een sterk blok onder Washington'Bufferstaten Japan, VK en een Ottomaans Rijk. Want vergis u niet, zonder 40-45 was ook een Israël in zijn huidige gedaante niet ontstaan. En waren de (seculiere) Ottomanen (Istanbul) een wezenlijke factor geweest tegenover een Groot-Arabië.
@reservebelgië | 19-12-22 | 22:55:
Het Ottomaanse rijk was al twintig jaar voorbij en een schim van zichzelf. En Duitsland was niet zo goed in delen, vraag maar aan die Nederlandse boerenlullen die aan de Atlantikwall mochten werken, of in die West-Duitse werkkampen.
Hitler Duitsland was een doodscultus gedoemd te mislukken. Het is de embodiment van de uitspraak 'it's better to burn out than to fade away'.
@Sjors W. | 19-12-22 | 22:48:
Japan kon werkelijk niets tegen de Russen, ook niet in 1943. Japans materieel was van het kaliber soepblikken van Unox. Die Shermans van de Amerikanen waren superieur en onneembare vestingen voor de Japanse tankbrigades. En diezelfde Shermans waren op de Europese slagvelden doodskisten voor hun bemanning. Te licht, te kwetsbaar en eigenlijk ongeschikt. Waardeloos dus. Japan had ook in 1941/42 niets te zoeken tegen de Russische pantser eenheden. Die rommelden maar wat aan in oerwouden en op eilandjes.
Trouwen, dacht dat het Zjoekov zelf was die na de val van Berlijn (en toen hij zeker wist dat Amerika niet zou doorstoten) een paar pantserdivisies op de trein naar het oosten heeft gezet. Even in een paar weken Mantsjoerije (eeuwenlang Japans) en wat eilanden heeft overlopen Van de ruim 400.000 Japanse troepen die daar gelegerd waren is helaas niks meer vernomen. Het wereldnieuws ging toen over de capitulatie van Japan in augustus, niet wat Zjoekov nog gauw even deed in juli. Maar ze walsten er gruwelijk overheen.
@reservebelgië | 19-12-22 | 23:10:
Ik denk vooral aan aanvoerlijnen en de noodzaak om aan twee fronten te denken. Eens dat Japan op de grond niet veel gedaan zou hebben. Maar een beetje is meer dan niks.
@Sjors W. | 19-12-22 | 23:03:
Precies dat wat ik net aanhaalde. Als Hitler niet Hitler was geweest maar zijn verstand had gebruikt.
En, het Ottomaanse rijk was in 14-18 een bondgenoot. Heeft in 40-45 ook zijn rol gespeeld.
En in het hypothetische wat men mij vroeg te beschrijven zou een herboren Ottomaans rijk, zeker vanuit Istanbul, een grote rol gehad kunnen hebben.
Maar men vroeg mij een hypothese, en die heb ik, summier dan wel want ik blijf niet typen:-) , proberen uitwerken.
@Sjors W. | 19-12-22 | 23:14:
In de beginjaren 40 waren de Japanse koekblikken al geen partij voor de Russische BT-serie's, de KV-1 of de T-26. Het was voor de Japanners letterlijk levensgevaarlijk om daar zelfs nog hun neus buiten te steken. Laat staan om over een soort van 2e front te denken.
Sterker nog, ze hadden hun handen al vol aan wat Chinezen met geweren uit 1915.
@reservebelgië | 19-12-22 | 23:22:
Ik ga tukken, leuke wisseling van gedachten.
Inhoudelijk: ik kan de waanzin en grootmoed van een Hitler niet loskoppelen van de bereidheid het daadwerkelijk te proberen. Een redelijk persoon had de start niet voor elkaar gekregen, dus ik zie de hypothese hoe het vanaf 1940 werkende was gemaakt niet werkbaar.
@Sjors W. | 20-12-22 | 00:16:
Ik ga ook liggen. En ja, dit is een open en mooie manier van gedachtenuitwisseling.
Inderdaad moeilijk voor te stellen. Maar wij zien de geschiedenis achteraf. Wat als von Staufenberg in 1941 was geweest. Wat als Dönitz in 1942 had ingegrepen. Of als Erwin Rommel het in 1943 voor het zeggen gehad zou hebben. Als idioten als Heydrich, Göring of Goebbels nooit het podium gehad zouden hebben. Er waren ook toen veel verstandige mensen. Als.... Als.....
Laten we bij het begin beginnen.
Die hele oorlog slaat nergens op, niemand wil hem, en niemand heeft er iets aan.
Alles wat daarna komt is eigenlijk niet relevant meer.
Als je Rusland groot wil maken, en laten opstijgen in de geschiedenis voor het eerst sinds 100den jaren, dan moet je de corruptie terugdringen en lekker gaan handelen. Gas, olie, ga elektrische auto's maken en dat soort dingen.
Alles is er voor aanwezig.
Ruimte, grondstoffen, slimme mensen.
En Poetin zou dat kunnen doen. Hij is in control. Het ligt voor het grijpen.
Maar in plaats daarvan gaat hij een buurland binnenvallen.
Bizar.
Dank voor dit stukje duiding.
He had it all..
Dat is niet bizar. Dat is logisch vanuit het standpunt van Putin. Hij heeft in Oost-Duitsland de USSR uiteen zien vallen. Hij wil terugnemen wat Gorbatsjov heeft weggegeven. Hij denkt dat het destijds een foute strategische beslissing was, terwijl in werkelijkheid de USSR gewoon failliet ging omdat niemand hen nog geld wou lenen. Gorbatsjov had niet eens de keuze, en dus heeft hij samen met Reagan in de late jaren '80 het onafwendbare faillissement voorbereid.
Tussen de invasie van de Krim in 2014 en vandaag heeft Putin de huidige oorlog voorbereid, samen met de Chinese leiders die graag hun invloed in Oekraïne willen uitbreiden. Het trauma van Putin kwam de Chinezen heel goed uit. De Chinezen dachten dat Putin hen Oekraïne op een dienblaadje zou overhandigen. Het draaide anders uit.
@AldNuut | 19-12-22 | 21:50:
But...
@AldNuut | 19-12-22 | 21:50: 100% mee eens, wat een oetlul om dat allemaal te verkloten
Dat Russische pornomodelletje in dat rode bloesje ook met haar tenenkrommende patriottische lulkoek...... Wat is dat volk volledig de weg kwijt, zeg.
zo lang je ieder tegengeluid effectief smoort met jarenlange opsluiting in gevangenkampen blijft dat nog wel even zo.
@me163komet | 19-12-22 | 21:42:
O zeker. Rusland is van prille democratie onder Jeltsin verworden tot een hele enge, repressieve dictatuur.
Buiten alle punten die je aanstipt... voor mensen die nog leven stelt het niet zo veel voor om te zeggen dat het een pretje is om voor het vaderland te sterven. Dat is het fijne van het niet gedaan hebben, dat je er dan tegen een snolletje stoer over kunt doen.
Tijd voor een babushka opstand.
Zijn er al Russische echtgenotes en moeders die protesteren tegen deze oorlog of pleiten ze nog steeds voor een betere bewapening van hun mannen en zonen die in Oekraïne zitten om Oekraïners af te slachten?
Wat een mooie film. Die man komt gewoon na zes maanden moorden al thuis met een schitterende gestolen mobiele telefoon! Eind goed al goed.
En dan blijkt het Chinese namaak te zijn. Grote boehoe.
@Nonkel Frituur | 19-12-22 | 21:40: met de chip er uit.
Helaas moeten er nog eindeloos veel Russische mannen vermoord worden voordat dat land ophoudt. Ik hoop dat dat nog gebeurt voordat Ukraine opgeeft maar zie het somber in. Want die eindeloze hoeveelheden russen zullen dat ukraine langzaam helemaal kapotslopen.
Ach, zo lang Europa en de USA de Oekraine maar blijven voorzien van ruime hoeveelheden oorlogsmateriaal van goede en moderne kwaliteit kost het de russen oneindig veel meer. Plus dat de internationale blokkade het land over een paar jaar economisch en technologisch terug heeft geworpen naar de jaren zeventig van de vorige eeuw.
Uiteindelijk zijn de russen de grote verliezers.
Het wordt over een paar jaar wel het paradijs voor jonge vrijgezellen mannen uit het westen, er is dan een vrouwen overschot.
Die worden niet vermoord, die "sneuvelen voor moedertje Rusland" ter meerdere eer en glorie van een dictator die ze eerst democratisch kozen, wiens "speciale militaire operatie" ze met ruime meerderheid steunden en waartegen ze niet in opstand kwamen toen ze zagen waarmee ze bezig waren. En natuurlijk sterven ze ook voor de mobiele telefoon (al dan niet gejat van een Oekraïnse) voor hun dochters
Vrienden van mij geilen nu al op de vrijkomende dames in UKR en RF.....
Het schiet zo wel op met de afschaling van de wereldbevolking...
Die Smartphone komt dan wel uit het Westen of een Westers OEM-er in Viëtnam of Thailand.
Deze oorlog kan alleen van binnenuit Rusland gestopt worden.
Dus hoe meer moeders, zusters, vaders niets meer horen van hun geliefde zonen of broers hoe sneller ze in opstand komen en dit stoppen. Tot nu toe zijn het lafaards.
en.m.wikipedia.org/wiki/Order_No._270...
Dat land is nog steeds totalitair. Wat kan een gewone Pjotr Modaal nou doen?
Deze oorlog kan enkel door de Chinese opdrachtgever gestopt worden. En misschien is dat intussen al gebeurd. Dat horen we later deze week.
Die smartphone, echt slecht, lig dubbel hier.
One hundred thousands?
Why don’t you go for a cool million?
Alleen jammer dat ze niet sterven voor het moederland.
Maar voor een oorlog die niemand wil en geen doel dient, veroorzaakt door een vreemde gedachte in het hoofd van Poetin.
Precies dat..
Moedertje kijkt niet op een paar miljoentjes doden, meer of minder..
De steppes hebben oneindig ruimte om ze te begraven
@AldNuut | 19-12-22 | 21:22: zag niet in de krant dat voor de Oranje-crypte in de kerk in Delft de graven van rijke mensen van weleer geruimd zijn geworden. Terwijl die eigenlijk eeuwige grafrust hadden. Duidelijk dat er bij de diverse ministeries nog volkomen gestoorde ambtenaren werken die er van uit gaan dat voor de Oranje iedere afspraak gebroken moet worden. Ruim gewoon de graven van de Oranjes zelf of zet die na 100 jaar ergens anders in een kelder.
@AntiZanicz | 19-12-22 | 21:27:
Geruimd zijn geworden gehad*
@AntiZanicz | 19-12-22 | 21:27: Die Oranjes gaan letterlijk over lijken, dat blijkt maar weer maar eigenlijk dat was al langer bekend.
@NiCeY | 19-12-22 | 21:37: Lul
Linkje 1 in artikel twitter.com/DenesTorteli/status/16041...
Is een mevrouw die de bezittingen van haar zoon terug krijgt (stond gister op (Kiëv Independent)
Echt fijn trouwens dat je die filmpjes na het afspelen eindelijk op stop kunt zetten zodat niet automatisch het volgende filmpje start en je de pagina moest verversen om dit te voorkomen. Thanks GeenStijl!
vooralsnog werken die filmpjes helemaal niet in vele browsers met hun eigen settings.
@AntiZanicz | 19-12-22 | 21:28: Op iPhone nooit ergens last van gelukkig.
Mocht het ooit nucleair is het geen verlies als we in ieder geval ons best doen heel rusland in de as te leggen. Dit wordt nooit meer wat.
Je begint je af te vragen of het njet eens nodig is een paar navysealcommandos in t kremlin te droppen. Moeten we echt wachten om te merken dat ze zo gek zijn als ze doen voorkomen? Ik snap dat t een klotedilemma is want een nucleare oorlog uitlokken wil je ook weer niet
Als ze ons naar het stenen tijdperk terug bombarderen, dan geen iPhone meer.
Doe maar een iStone.
Die Girkin zegt rake dingen.
De Russen gaan weer proberen om Kiev vanuit Wit-Rusland aan te vallen. Russische schattingen spreken over minimaal 80.000 doden aan Russische kant -kanonnenvoer- om daarna de betere troepen vrij baan te kunnen geven. Die worden in eerste instantie achter de hand gehouden.
Klinkt als hogere krijgskunde.
U weet meer ???
De betere russische troepen waren toch al opgemaakt bij het beginoffensief meende ik.
@Zwizalletju | 19-12-22 | 21:11: Dat staat al dagen in de krant. Weinig geloofwaardig. Putin kennende gaat de retoriek later deze week de omgekeerde richting uit, omdat hij moet van zijn Chinese baas.
@Frituur: die aankomende 'we houden ons adem in' toespraak van Putler, haha. Ik herinner mij die vorige keer nog. Putler heeft niets zinnig te zeggen, hij gaat niks zinnigs zeggen en er komt helemaal niets aan.
Putler gaat als een kleuter zeuren over het Westen, huilie huilie)die hem op het schoolplein pest en wij kunnen bij elke dreiging kernwapens inzetten (10.000ste keer...).
Ik verbaas mij zo over die angst van sommige GS reaguurders de angst die er heerst.
Nogmaals, kijk naar de buren van Putler; totaal geen angst maar pure haat en dat ventileren zij graag en duidelijk. Geen angst maar: Putler loopt zoals altijd weer te dreigen, bla bla bla.
Ik eet al sinds 27 februari elke ochtend toast met kaas en thee en ik hoor elke keer weer die 'kernoorlog.'
Morgenochtend eet ik weer toast met kaas.
@Portnoy | 19-12-22 | 21:27: Hij gaat een tijdelijke wapenstilstand aankondigen, en misschien zelfs een terugtrekking. Hij voelt de hete adem van zijn Chinese opdrachtgever.
''-kanonnenvoer- om daarna de betere troepen vrij baan te kunnen geven.''
Ik moest denken aan de film Braveheart, waar Edward I ('the Longshanks') - fantastische rol van Patrick McGoohan; ik geloof zijn laatste grote filmrol - in een veldslag tegen de Schotten zoiets zegt als: ''First use up the Irish''. Maar die vielen op het laatst niet aan, maar sloten zich aan bij de Schotten.
Operation human shield?
Moest meteen aan deze graal denken m.youtube.com/watch?v=zKhEw7nD9C4
@reservebelgië | 20-12-22 | 00:02:
Zeer adequate analyse
Wat het erger maakt: was een maand terug in Polen. Het leek inderdaad wel een stilte voor een storm
REAGEER OOK