Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

AD stookt war on houtstook op

Gaap

Die van het AD (/Gelderlander) hebben weer iets gevonden om iedereen verder de ellende in te vingerwijzen. Op zo'n winterdag als vandaag stookt een mens zomaar 10 kuub gas per dag weg en met een gasprijs van € 3+ per kuub krijg je dus DIT: iedereen in de penarie door het niet meer kunnen betalen van de rekeningen en op een gegeven moment moet je maar naar de voedselbank. Ondertussen is klimaatkneus Rob Jetten na een zomer lang op zijn reet zitten vooral druk met zijn baard en hoewel hout ook al niet meer te betalen is (€ 300+ per kuub) is het voor veel mensen nog de enige manier hun huis een beetje warm te houden. En toen dacht het AD: goh laten we weer eens een of ander kutstuk maken over ervaringen met houtstook. Ja, wat dacht je dan? Dat verhaal is zo uitgemolken als de tieten van Anouk. En we kunnen heus wel verantwoord stoken met z'n allen (althans, de meeste mensen kunnen dat): droog hout, Zwitsers aanfakkelen, niet bij mist, enzovoorts. "Wat moet je als stoker doen om buren te vriend te houden? En hoe pak je een overlaststoker vriendelijk aan? 1. Door niet te stoken." Derrrrrrrp. Het is dat het niet mag anders zouden we de kachel aansteken met EEN KRANT.

Reaguursels

Inloggen

In onze straat waren er eerst maar twee huizen die houtkachel stookten. Nu doet de overbuurman het ook en op het einde van de straat is er een schoorstee4n tegen de buitengevel gebouwd. En nog twee andere huizen zijn ook gaan stoken. Dus als ze komen klagen staan we met zes man sterk om weerstand te bieden.

Hier staat de cv-ketel uit, er wordt niet bijgestookt met gas. Ik snap niet waarom mensen nog met gas bijstoken als je een houtkachel hebt. Gewoon continu stoken van 8-22 uur door er telkens hout bij te doen. Duurt drie dagen om je huis op temperatuur te krijgen maar daarna blijft ie de hele winter op temperatuur.

DitjaarkrijgikAOW | 13-12-22 | 02:44

Kennis van mij stookt op goed hout, en is daar ook zuinig mee. Alle ruimtes in huis afsluiten, isolatie van de houtkachelpijp her en der verwijderd zodat het boven ook warm wordt. De energieboer belde om te vragen of het gasverbruik wel klopte als in veel te laag. Douchen in de sportschool, dus ja dan blijft gas alleen over voor de afwas. Scheelt letterlijk 200 euro per maand inclusief verrekenen met het hout.

petros666 | 12-12-22 | 23:41

Van €200,- per maand naar €355,-. En sinds dit kabinet zijn barmhartigheid heeft omgezet in een energieplafond ineens, tadaa!, naar €625,- (en nee, dat gaan we echt niet maandelijks voorschieten @Essent)

Lang verhaal kort: ik blijf lekker hout stoken.

Duwbak_Linda | 12-12-22 | 22:42

Een open haard is shit. Slechte verbranding en weinig warmte. Die mogen wat mij betreft verboden worden, (of zet er een inzet kachel in. )

Een houtkachel is top. Heerlijke , gezellige , warmte. Mits met droog hout gestookt.

Verbied die biomassa centrales maar..... De EU en dit incompetente linkse prut kabinet hebben een kilo boter op hun rot kop dat ze nog steeds biomassa centrales niet verbieden....

FrankOngerust | 12-12-22 | 20:44

Hier kan je af en toe gewoon gratis stukken boomstam ophalen, als er iemand een boom heeft gerooid en te lui is om de zooi zelf te versjouwen. Als iemand €300/kuub biedt mag die het hebben hoor. Wel zelf transport regelen.

nieuwe_Deen | 12-12-22 | 19:40

Ik heb mijn hele leven mooi schoon gas gestookt in HR Ketels waar bij elke vernieuwing weer een plusje bijkwam want nóg zuiniger.
Sinds de klimaat- en deugmaffia ons onze welvaart afneemt door het onbetaalbaar te maken stook ik alleen nog maar hout. En hout is hout.
Het enige echte wereldprobleem is overbevolking, de rest is uitstel van executie.

Veepert | 12-12-22 | 19:26 | 2

Ik krijg dat hout niet in die verdomde hr/ketel. Hoe doe jij dat?

Pleegzuster B | 12-12-22 | 19:39

@Pleegzuster B | 12-12-22 | 19:39: schat, ben jij het?

Veepert | 12-12-22 | 20:08

Was toevallig 15 november in het nieuws: "Israeli universities find oldest instance of fire use to cook food". Tot nu toe dachten we dat de mens 200.000 jaar geleden was begonnen met vuurtje stoken maar dat blijk nu dus minimaal 780.000 jaar geleden te zijn. Meer dan de helft geleden van hoelang de mens bestaat. Kolen en olie is een ander verhaal, maar als de mens niet tegen rook van houtverbranding kan dan bestonden we al lang niet meer. Het grootse deel van die 780.000 jaar leefden we in een grot zonder deugdelijke schoorsteen, we weten niet eens meer wat echte rook is.

W_F | 12-12-22 | 18:26 | 5

@jcvjcvjcvjcv | 12-12-22 | 19:54: Het zou mij niet verbazen als allerlei gezondheidsproblemen direct veroorzaakt worden door die 400 man m/v per km², in plaats van indirect door wat rook.

W_F | 12-12-22 | 21:12

@W_F | 12-12-22 | 21:12:
De houtrook maakt alles erger. Voor warmtepompen hebben we max 40 dB op de erfgrens. Voor houtstook schoorsteen moet gewoon 100m tot de erfgrens in de wet gezet worden en voila; 99% van het probleem opgelost.

jcvjcvjcvjcv | 12-12-22 | 21:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Tip: geperst houtbriketten geven vrijwel geen rook en ruik je ook niet. Ook nog eens co2 neutraal en als je goed zoekt zijn ze goedkoop te vinden. Komt enorme hitte vanaf. Met 1 briket doe ik 2 uur. Stook ze nu liever dan hout.

Juffrouw op de fiets | 12-12-22 | 18:20

Van de zomer 4 kuub hardhout besteld, dan denkt nog niemand aan de winter.
Brandt lekker lang.
In de avond de houtkachel dus aan.
Om even snel warmte te genereren gebruiken we de airco's, die ook kunnen verwarmen.
Dat verbruikt wat stroom, maar de zonnepanelen trekken dat weer recht.

LonelyWanker | 12-12-22 | 18:06 | 1

Ik red het niet met 4 kuub. Minimaal 10 kuub per jaar gaat er hier doorheen.

van_Zelfsprekend | 12-12-22 | 18:14

Ik keek even op de App van Windy de luchtkwaliteit op dit moment.
Daar kun je vrij nauwkeurig de No2,enz zien op de kaart.
Nederland is bijna helemaal roodgekleurd,en daarvan is maar een kleine bijdrage van particuliere houtstook.

De Profundus | 12-12-22 | 17:56 | 1

Je bedoelt dat de meetstations niet in woonwijken staan?

jcvjcvjcvjcv | 12-12-22 | 21:35

Ik ken mensen die roeptoeteren dat ze niet tegen schoorsteenrook kunnen en astma hebben blablabla. Maar wel iedere avond de living volzetten met van die geurkaarsen en vol de vlam in Rituals meuk. Kan aan mij liggen, maar al die synthetische geurtjes verbranden lijkt me ook niet heel gezond.

BrulSpin | 12-12-22 | 17:49 | 3

Brulspin, bij een longziekte slaat rook van de openhaard op de longen waardoor je benauwd wordt. Hoe lekker ik het ook vind ruiken, een houtvuur wordt hem niet bij mij.
Geurkaarsen vind ik niet lekker ruiken, maar een formaat waxinelicht heeft geen effect op mij.
In een soukh met allerlei kruiden kan ik ook niet lopen. Er is echt een verschil tussen iets wel lekker vinden ruiken maar er benauwd van worden. Helaas. Het is geen aanstellerij en voordat Woke bestond waren dit al bekende klachten.

Roos | 12-12-22 | 18:24

@Roos | 12-12-22 | 18:24: Ook weer heel persoonlijk denk ik. Mijn vader was astma patiënt. Die liep nog net niet blauw aan als je parfum op had en dan in de auto stapte. Maar kan me mijn jeugd niet herinneren zonder mijn vader die in de open haard zat te poken en mijn moeder die mopperde hoeveel stof dat gaf en dat zij het allemaal moest schoonmaken. Maar wel vervelend als je daar last van hebt. Ligt er ook wel een beetje aan hoe mensen wonen. Hier wandelt niemand ‘s-avonds. Kan hooguit paar hijgende herten storen met de open haard.

BrulSpin | 12-12-22 | 18:42

Hoe stookt Marcel van Dam eigenlijk zijn hol droog en warm?

F. Jacobse | 12-12-22 | 17:44 | 1

@F.J,
Exploderende Exota flessen geven aardig wat warmte af.

De Profundus | 12-12-22 | 17:58

Echt verwarrend dit, op het ene blog ( jeaup) proberen ze je wijs te maken dat de houtkachel stoken duurder is dan gas, in het AD zeggen ze dat mensen de houtkachel stoken om goedkoper uit te zijn. Wat is het nou? Overigens hebben we hier in de straat met een aantal bewoners voor inkoopsprijs houtkachels aan laten leggen 14 jaar geleden, 860 euro compleet inclusief het boren van de gaten. Niemand klaagt hier, en zij die misschien zouden willen klagen zijn de Nederlandse taal niet eens machtig.

Sinterbikske | 12-12-22 | 17:43 | 6

@Harry.Langezwaal | 12-12-22 | 17:46: Wat de kettingzaag verbruikt.. dus zo goed als nul.. ik heb er hier ook nog een stel rondlopen die ik regelmatig excuses maak, en die zagen met de hand.

broervandenhollander | 12-12-22 | 18:13

@broervandenhollander | 12-12-22 | 18:13: Ja, zo doe ik dat ook. Gemiddeld onder de € 30,- per kuub tot nu toe, en de houtkachel brandt vandaag ~ 17h. Dat scheelt richting de 20 m3 gas.

Harry.Langezwaal | 12-12-22 | 18:48

@sinterbikske met een moderne houtkachel (rendement ~80%) verwarm je (ik in ieder geval) veel goedkoper dan met gas. Zelfs als ik netjes haardhout van 7 euro bij de praxis gebruik.

pili-pili | 12-12-22 | 19:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Stel, de overheid zorgt voor betaalbaar gas, dan wordt er vast minder hout gestookt.

Harry.Langezwaal | 12-12-22 | 17:42

Als je een beetje aardige buren hebt kun je gewoon een gat door de muur boren, heeft niemand last van de rook buiten..
Ofwel het nieuwe houtstoken.. somalisch stoken..
Trouwens ik heb geen buren.. en alles wat wel in de buurt zit (1 kilometer) stoken net als ik, het hout uit eigen bos..

broervandenhollander | 12-12-22 | 17:19 | 1

Jaloers!

Spoorhaas | 12-12-22 | 17:23

Ja Gelderlander, kiek is an. Wij hebben een houten kachel waar we dus hout in stoppen om te verbranden nietwaor. En als het hout dan brand ies het worm in huus. Dus wo hebn goede ervaring. Hoop dats jullei geholpen zaijn damee.

jan huppeldepup | 12-12-22 | 17:18 | 1

N houten kachel?!

Crankhead | 12-12-22 | 17:36

Zijn we als mensheid dan zo weinig opgeschoten? Dat we na tienduizenden jaren nog steeds houtvuur nodig hebben voor warmte? Leven we dus nog eigenlijk in de prehistorie? Moet de ontwikkeling nog beginnen?

guldenmiddenweg | 12-12-22 | 17:11 | 3

Ja, voor sommigen wel. Zie Mercatorplein.

Verderkijkert | 12-12-22 | 17:28

Als ik onze politici bezig zie denk ik, ja, het is nog steeds de tweede helft van de middeleeuwen.

Harry.Langezwaal | 12-12-22 | 17:44

Pellets, houtsnippers of gewoon blokken, er zijn hele landstreken die op hout stoken. Bos genoeg, gekapte bomen worden vervangen door nieuwe. Duurzaam, leeg modewoord, noemt men dat

bergsbeklimmer | 12-12-22 | 19:24

Laat al die mensen die last hebben van kleins stofdeeltjes en luchtjes lekker mondkapjes dragen. Er liggen er nog genoeg in de pakhuizen. De geneeskunst is de olifant in de kamer van overbevolking, klimaatcrisis en hoge zorgkosten.

Zemko | 12-12-22 | 17:10 | 1

Goed punt!

Spoorhaas | 12-12-22 | 17:24

Hier in Zuid Europa is hout stoken normaal, niemand heeft CV, en in de zomer al het vlees en vis op de barbecue, nooit binnen, ben je gek?

g[E]ulden | 12-12-22 | 17:09

ik stook goed droog hout en heb buren die niet durven klagen.
Is ook een oplossing

Keukenmalloot | 12-12-22 | 17:07

Het begint ridicuul te worden. Afgelopen jaar 500 kuub gas bespaard door vol gebruik te maken van onze speksteenkachel. Als beloning van de Energieboer een verhoging! Van het voorschotbedrag met als redenering; DE oorlog en ONS belang.

Bottomline: hoe meer je bespaart door isolatie of minder verbruik, het maakt niet uit; meer betalen zul je.

superb_de_lux | 12-12-22 | 17:05 | 2

Hier anders, ze maken de twintigste €998,- over wegens teveel betaald en verlagen het voorschot. Woon aan de rand van een dorp waar iedereen hout stookt, niemand heeft er last van.

uisge baugh | 12-12-22 | 17:09

Mooi man, een speksteenkachel.

BrulSpin | 12-12-22 | 17:14

Mijn buren vinden mijn open haard en stook-kunsten geweldig !
Of ze het willen of niet...

MagnificentRon | 12-12-22 | 17:02

Vind die houtgeur wel lekker eigenlijk, zo 's avonds in de buurt. Gratis meeroken, krijg je toch niks van?

Beste_Landgenoten | 12-12-22 | 17:00 | 16

@guldenmiddenweg | 12-12-22 | 17:32:
Ja misschien hadden ze vroeger wat minder moeten roken? Longziekten en copd komt voor 80 procent ter rekening van het roken. Dus rokers, die iedereen hun leven lang in de rook hebben gezet, gaan dan klagen over anderen die een kachel op hout stoken?

Beste_Landgenoten | 12-12-22 | 18:09

@Spoorhaas | 12-12-22 | 17:38: Met vetzucht, obesitas, luiheid en een hoop andere zonden vervuil je je omgeving niet direct voor je medemens. Indirect misschien wel.

guldenmiddenweg | 12-12-22 | 18:11

@guldenmiddenweg | 12-12-22 | 17:32:
"Dat worden een soort reaguurders dus."

Dat valt flink mee, anders werd er hier wel meer geklaagd over de houtkachel & open haard,.. van de buren.

LD69 | 12-12-22 | 18:21
▼ 13 antwoorden verborgen

Heb net wat hout gekliefd.
Ging niet briljant maar heb nu wel genoeg aanmaakhoutjes. En mn ledematen zitten ook nog aan mijn lijf dus dat is al pure winst.
Meneer Brulspin is de echte pyromaan in ons gezin maar die zit voor werk in Nederland.
Nu lekker een knisperend vuurtje van berk. Dat ruikt heerlijk en lekker beginnershout. Als het echt lekker brand durf ik er nog wel eik bij te gooien. Overheid kan beter inzetten op een postbus 51 spotje hoe je deftig een vuurtje maakt. Weten veel mensen niet.

BrulSpin | 12-12-22 | 17:00 | 8

@Spoorhaas | 12-12-22 | 17:40: Kliefbijl ;-) we hebben ook een klief machine, dat is qua veiligheid meer mijn ding. Ga ik komend weekend weer doen.

BrulSpin | 12-12-22 | 17:46

@BrulSpin | 12-12-22 | 17:46: Goed bezig Spin! ik herken de levensstijl, hier stookt het hele boeren dorp op hout;)

Smoelensmid | 12-12-22 | 18:54

@Smoelensmid | 12-12-22 | 18:54: Heerlijk Smoelensmid! Kan inmiddels wel een boek schrijven hoe een randstadmens tot rust komt op het platteland. Mijn buurman stookt sinds vorig jaar op pellets en kwam zijn restantje haardhout brengen. Hier zeurt niemand over rook.
Leven wordt steeds simpeler. Soms zit ik een half uur naar buiten te kijken, vogeltjes in de pindaslinger of in de vogelhuisjes. Wat kan een mens met weinig tevreden zijn.

BrulSpin | 12-12-22 | 19:36
▼ 5 antwoorden verborgen

De schoorsteen moet toch roken.

Hadena | 12-12-22 | 16:56 | 1

Hahaha

Dr. Worstenbroodje | 12-12-22 | 19:38

Ik woon al 16jaar in dit huis in het buitengebied, hier heeft nooit een gasleiding gelegen en stook al 16jaar de houtkachel.

de uitbater | 12-12-22 | 16:53

Kunnen ze dat AD niet gewoon verbieden?

blikjegrolsch | 12-12-22 | 16:44 | 1

Nee, het rijtje 'neger, algemeen, dagblad' bekt niet lekker.

guldenmiddenweg | 12-12-22 | 16:51

Zojuist toch lekker wel even de kachel aangestoken met een stuk krant- van een van de regionale spin offs van het AD. Want yes, ik woon in "de regio".

CupDCake | 12-12-22 | 16:44 | 1

Misschien het AD even vragen of ze een winter abonnement hebben.

W_F | 12-12-22 | 18:32

Alle reaguursels kan je samenvatten met deze poll:

A. Ik woon binnen de bebouwde kom en geef om mijn buren/luchtkwaliteit.
B. Ik woon buiten de bebouwde kom en geef om mijn buren/luchtkwaliteit.
C. Ik woon binnen de bebouwde kom en vind dat ik hout moet kunnen stoken.
D. Ik woon buiten de bebouwde kom en vind dat ik hout moet kunnen stoken.

Diotima | 12-12-22 | 16:42 | 2

E. Ik heb geen hout kachel?

_pacman_ | 12-12-22 | 16:45

D: Iek ben boutenlander en we hebben houtvuur midden in de woontkamert.

jan huppeldepup | 12-12-22 | 17:20

Er zijn teveel mensen met longproblemen. Minder minder minder.

Deflatiemonster | 12-12-22 | 16:41 | 5

Er zijn sowieso te veel mensen.

Hadena | 12-12-22 | 16:52

@Zwezerik | 12-12-22 | 16:44: u staat ook bij de snelweg te protesteren? Of bij die gezellige schoorsteen? Bij Schiphol? Eelde? Of bij de Duitse grens? Waarom zou uw vrijheid belangrijker zijn dan de mijne?

Spoorhaas | 12-12-22 | 17:30

Als mensen longproblemen hebben door het stoken van hout kunnen ze beter ergens gaan wonen waar weinig mensen zijn. Op een hoge berg of zo.

W_F | 12-12-22 | 18:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Nederlandse gasprijs het hoogste van Europa.
Tja...

knutsel_ | 12-12-22 | 16:39 | 3

De import moet ergens van betaald worden.

DulleGriet | 12-12-22 | 16:50

Terwijl we op de grootste gasbel v/d EU zitten.
Laat dat maar aan de NL politici over.

Uw Verzekeringsadvis | 12-12-22 | 16:51

Lol, dat is zo of het personeel van een restaurant tweemaal zoveel voor hun eten moeten betalen als de klanten.

jan huppeldepup | 12-12-22 | 17:22

‘Praat op een rustige manier, zonder verwijten’

Ben je nou helemaal belatafeld? Het moet een keertje ophouden. Het is een keertje over. Een oplawaai kun je krijgen! Het is verdomme buiten bijna net zo koud als in mijn vriezer. 'Praat op een rustige manier', mijn harige ballen. Als er zo'n geiwoso bij mij aan de deur komt mekkeren krijgt ie een pets. Gewoon, met de vlakke hand. Je kunt wel blijven drammen, mekkeren, zeuren, zeiken en zaniken over van alles en nog wat. Op een gegeven moment is het genoeg en krijg je petsers.

Zwezerik | 12-12-22 | 16:38 | 2

en warme handen ervan!

Nuchternederland | 12-12-22 | 16:40

Ach ja, ga mensen tegen elkaar opstoken, lekker joh.

Rogier | 12-12-22 | 16:37 | 1

Om vervolgens lekker op het veenbrandje te trappen. Daar loop ik wel warm voor.

superb_de_lux | 12-12-22 | 16:55

Mijn buren stoken met Volkskranten, die zure lucht is walgelijk.

Mr_Natural | 12-12-22 | 16:35 | 1

ze moeten wel, ze hadden de krant eigenlijk voor de kattenbak besteld maar de kat weigert op deze krant te gaan zitten.

jan huppeldepup | 12-12-22 | 17:24

Het AD wordt niet alleen gefinancierd door omkoping in de oliebollentest, de haringtest of de frietpatattest maar ook door de klimaattransitie juichindustrie.
Iedere week weer boomer die hun afbetaalde huis hebben vol gelegd met gesubsidieerde zonnepanelen en de warmtepomp handjecontantje konden betalen uit een erfenis en die nu nog maar €0,-- per maand betalen voor hun energierekening.
Pallets stoken is zo Kees Kankerkachel.

Osdorpertje | 12-12-22 | 16:33 | 2

Je vergeet de DPG-subsidies van
de corrupte EU-maffia.

Verderkijkert | 12-12-22 | 17:33

Tot de salderingsregeling wordt afgeschaft. Dan betaal je in de winter de hoofdprijs , je panelen dien 1 of 2 kwh per dag . In de zomer krijg je een paar cent per kwh en wordt je van het net gegooid wegens congestie...

Fijn d666 kutland . Kots....

FrankOngerust | 12-12-22 | 20:58

Ach ja... de huilstruiken over houtkacheltjes. Het moest toch niet mogen, het is allemaal zo errrugggg...
Gek genoeg ruik je vrijwel niets als ik mijn kacheltje stook, maar ja, modern kacheltje, goed, droog hout, zwitserse methode etc.

Dat er mongolen zijn die geschilderde kozijnen in zo'n allesbrander typhen wil niet zeggen dat iedereen dat doet.

Maar geheel terzijde... misschien zou het probleem zichzelf op kunnen lossen als Robje eens goed kijkt naar de energie monopolies in Nederland? Ik zag net nog iets voorbijkomen waar iemand een offerte heeft gevraagd bij Eneco in NL en Eneco in Belgie. In Nederland ruim 1000 eurotjes per maand, in Belgie ruim 200.. Da's raar.. andere energie misschien?

DatInternetDingetje | 12-12-22 | 16:30 | 4

Met ipen markten enzo binnen de EU zou dat toch niet moeten kunnen.

Hadena | 12-12-22 | 16:53

Er wordt hier gedaan alsof een normaal gestookte houtkachel net zoiets is als het hebben van een containerschip gestookt op zware stookolie in je achtertuin, allemaal wereldvreemde millennials en/of gewoon zeikers, niks mis met een goed gestookte houtkachel.

zwellevertje | 12-12-22 | 17:57
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe lang brandt de weekend uitgave van het AD eigenlijk?

MorgenEenAnder | 12-12-22 | 16:28 | 3

Heet van de pers of een oude?

Mr_Natural | 12-12-22 | 16:30

Dat ligt eraan. Een AD uit de kattenbak smeult vrij lang.

bitterpete | 12-12-22 | 16:34

Helaas maar heel kort, want het is allemaal al voorgebakken lucht.

Graeme Reaper3779 | 12-12-22 | 16:45

Op individueel niveau begrijp ik best dat mensen vanwege de hoge verwarmingskosten de houtkachel aansteken. Wanneer dit echter op grote schaal gebeurt betekent dit een dramatische verslechtering van de luchtkwaliteit in Nederlandse woonwijken, iets wat niet past bij een moderne samenleving. Daarom zal de overheid vroeg of laat moeten ingrijpen. Het bedrijfsleven moet terecht aan allerlei milieueisen voldoen terwijl de burger van alles mag verstoken in een houtkachel zonder afdwingbare milieueisen.

therealbraindump | 12-12-22 | 16:26 | 6

@BoerKoekoek | 12-12-22 | 16:29: in het geval van tata gaat het om de hoogte van de milieueisen boer koekoek en niet het ontbreken daarvan.

therealbraindump | 12-12-22 | 16:34

Wat elfenstein zegt.

knutsel_ | 12-12-22 | 16:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Trouwens net de "zorgvuldig berekende" premie gekregen voor het nieuwe jaar. Was dat prijsplafond een glazen plafond ofzo? Ik heb een beetje het idee dat het niet echt werkt namelijk.

John McClane | 12-12-22 | 16:25 | 2

Dat is nog niet ingegaan. Je krijgt een berekening die nog geen rekening met het prijsplafond houdt.

letopuwzaak | 12-12-22 | 16:27

Lekker belangrijk wat de buren vinden van houtstook.
Geen regels dus ze klagen maar wat ze willen.

BoerKoekoek | 12-12-22 | 16:25 | 3

Wij stoken niet met mist of als het echt heul windstil is. Anders krijg je wel klachten denk ik.

superb_de_lux | 12-12-22 | 16:58

Het mooie van mist is dat je niet kan zien waar de rook vandaan komt.

knutsel_ | 12-12-22 | 17:20

't AD is zo'n krant waar je moet betalen om je de les te laten lezen.
Ik passeer.

ReyNemaattori | 12-12-22 | 16:24

Luie stoel journalistiek.

Bent u dit of doet u dat? Bel ons dan en wij flansen er een gemakszuchtig artikeltje van inelkaar.

Baron_von_Rijswijck | 12-12-22 | 16:23

Oh?
Net nog even wat bielzen in de kachel gedaan. Mag zeker ook al niet meer.

Nuchternederland | 12-12-22 | 16:23 | 4

Bielzen met carboleum of gewoon teer?

bitterpete | 12-12-22 | 16:36
▼ 1 antwoord verborgen

Tijd om de kachel aan te maken met de Nederlandse "kranten". Het gaat alleen nog maar over wat je mag, wat je niet mag en wat je moet.

J.P.Drapeau | 12-12-22 | 16:22 | 1

AD hoop ik toch?

Puntaanhakkendoet | 12-12-22 | 16:59

Geen hout hier maar blokken bruinkool uit DLD. Ruikt ook niet lekker maar ik voel me niet aangesproken door deze oproep.

geheelvergeter | 12-12-22 | 16:22 | 1

Juist. Ik wil het op zomeravonden wel eens stoken. Is goed tegen de muggen.

I.Q. NUL | 12-12-22 | 16:31

Wat ik sowieso niet begrijp is dat er geen handige dames (m,v,x) of kledingzaken hier op gedoken zijn.
Vroeger, toen de mode iets minder hobbezakkerig was, kon je nog wel eens een leuk elegant vest met fleece voering kopen. Als je zoiets nu googelt kom je bij ski kleding uit. Niet echt modieus.

letopuwzaak | 12-12-22 | 16:22 | 2

Function over form m'n beste.

Ik zie er liever uit als een warm michelinmannetje, dan fabulously kou moeten kleumen.

ReyNemaattori | 12-12-22 | 16:30

Een beetje vochtig hout zet ik gewoon in de haard naast het vuur. Zal ook wel niet goed zijn? Ik woon in een buurt vol houtstokende pensionada's, dus het ruikt hier echt heerlijk op koude dagen.

John McClane | 12-12-22 | 16:19

als de d666 regering je niet naar de kloten helpt
doen onze jankende medelanders het wel

antaris | 12-12-22 | 16:19

Gezocht: vrouw met flinke bos hout voor de deur. Kinderen geen bezwaar.

quigg | 12-12-22 | 16:18

Niets is zo erg als dat ik mijn verwarming niet meer kan betalen (flat lekker tochtig) en ik merk dat anderen hun huis wel kunnen verwarmen.

El Rico Grande | 12-12-22 | 16:18 | 1

Zoals de gemiddelde deugmens: niet zo zeer meelij met de armen, maar vooral een haat voor de rijken.

Ook al kun je 'rijken' in dit geval vervangen voor 'mensen die vooruit plannen'.

ReyNemaattori | 12-12-22 | 16:39

Alles moet verboden worden.
Houtkachels.
Zwarte Piet.
BBQ-en.
Dieselauto's.
Negers.
Tuintegels.
Windmolens.
Vuurwerk.
Vlees.
Snackbars.
Shisha-lounges.
Coffeeshops.
Vliegen.
Alles!

Is dit nog nieuws? | 12-12-22 | 16:15 | 4

Er wordt alleen maar rekening gehouden met de minderheid, heeft die ergens last van dan moet dat dus stoppen. Zwarte piet, houtrook van kachels enzovoort.

pibasso | 12-12-22 | 16:20

Shisha lounges verbieden vind ik dan weer minder erg.

Nuchternederland | 12-12-22 | 16:21

@elfenstein | 12-12-22 | 16:17: Ja, want dan komt dat huis weer vrij voor een gelukszoeker, die zonder problemen de boel weet op te stoken naar tropische temperaturen.

ReyNemaattori | 12-12-22 | 16:40
▼ 1 antwoord verborgen

Zo te ruiken op mijn wandeling had gisteren iedereen de houtkachel aan. Schijt aan de buren toch.

Therapietje | 12-12-22 | 16:14 | 5

Ja, helemaal. Ik heb hooikoorts. Die klootzakken die klagen over mijn kachel leggen hun hele tuin vol met gras. Sterph dus maar.

BoerKoekoek | 12-12-22 | 16:26

Geef me goedkope (& zekerheid van) nutsvoorzieningen en ik hoef niet zelf te hobby'en met een houtkachel, thuisopslag van stroom en een waterput.

Tot dat de Staat bewezen heeft dit te kunnen leveren, houdt ik m'n back-ups aan.

ReyNemaattori | 12-12-22 | 16:52

@pibasso | 12-12-22 | 16:22: Het helpt ook niet om mensen steeds dichter op elkaar te hokken... je hebt eerder last van een buurman direct naast je dan als er nog een hectare akkerland tussen zit.

Maar ja dat akkerland wordt volgebouwd en dan krijg je idd sneller overlast.

ReyNemaattori | 12-12-22 | 16:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Gisteren nog 3 kuub eiken gehaald, en gortdroog. Ruik je helemaal niets van.
twee derde in gasverbruik omlaag gegaan. Water haal ik uit de grond.
Kortom ik regel het zelf wel. Van onze grote lijders hoef je niets te verwachten.

Puntaanhakkendoet | 12-12-22 | 16:12

Kaag modus: Waarom moet dat plebs überhaupt hun woningen verwarmen. Wat is er mis met een beetje kou lijden in lompen?

TheEgg | 12-12-22 | 16:12

Gelukkig heb ik zelf een bos en een goede motorzaag ;), je krijgt het er drie keer warm van.

schimanski70 | 12-12-22 | 16:12 | 2

Hou een beetje rekening met het milieu aub.
En koop een elektrische...

Nuchternederland | 12-12-22 | 16:27

"drie keer warm" Bekend gezegde inderdaad :) en het is waar.

LD69 | 12-12-22 | 18:24

Ik enige wat ik stook zit tussen mijn tanden.

Plukkieplukkie | 12-12-22 | 16:11

Het gaat niet alleen over de vraag of het slecht is voor het milieu, maar het is voor mensen met longaandoeningen gewoon geen pretje.

Veel nieuwbouwwoningen hebben een ventilatiesysteem en dat circuleert ook de uitstoot van de buren jouw woning in.

Roos | 12-12-22 | 16:09 | 15

@Roos | 12-12-22 | 16:55:
Jazeker wel. Oa. de verplichting dat de schoorsteenmond minimaal een meter van het huis van de buren verwijderd is en een halve meter boven de nok uitsteekt. Dit soort dingen staat in het Bouwbesluit. Voorbeelden over rookkanalen:
– Bij toepassing van de NEN-norm 2757 is de vereiste afvoerhoogte over de gehele daklijn 0,5 meter boven nokhoogte.
oldoen aan de voorbeeldopstelling van NEN 6062.
geheel. Tussen de metalen binnen- en buitenwand
– De uitvoering van het verloop van het rookkanaal moet voldoen aan de voorbeeldopstelling van NEN 6062.
Etcetera.

LD69 | 12-12-22 | 18:07

@voldemort | 12-12-22 | 17:13:
Pertinente onzin.
Er is wetgeving betreffende open haarden en houtkachels. Ook verzekeraars stellen flinke eisen (oa. ivm. schoorsteenbrand) en verwijzen daarbij naar wetgeving.

LD69 | 12-12-22 | 18:12

@Met_baard | 12-12-22 | 17:35: dank voor die site. Over je zwitsal: je kunt de redactie mailen daarover. Bij meer mensen verdween hij niet, bij mij ook niet. Een mailtje en het wordt opgelost!

Roos | 12-12-22 | 18:18
▼ 12 antwoorden verborgen

Het loopt dan ook al jaren compleet uit de hand met die tering dingen binnen de bebouwde kom. De hoge gasprijs is een gelegenheidsargument voor mensen die hun mannelijkheid denken te moeten ontlenen aan fikkie steken in een kacheltje.

Komjehiervaker | 12-12-22 | 16:08 | 6

Kostelijk dit. Nog een blockje erop :D

barq | 12-12-22 | 16:54

Als jij denkt dat dit enkel gaat over mannelijkheid, dan zegt dat alles over jouw beperkte referentiekader / visie op de wereld, niet zozeer over het hoe && waarom mensen stoken op hout. Niet iedereen is een gelegenheidsstoker, niet iedereen woont hutjemutje...

ReyNemaattori | 12-12-22 | 17:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Mijn buren en ik hebben afgesproken dat ik stook wanneer ik wil en zij er niet over zeiken.

_pacman_ | 12-12-22 | 16:08
-weggejorist-
kapotte_stofzuiger | 12-12-22 | 16:07 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

als je de energierekening simpelweg niet kunt betalen zijn zaken als 'niet bij mist' en 'alleen goed droog hout' van minder belang hoor.

raskol | 12-12-22 | 16:04

Het wachten is op de anonieme kliklijn waar je 7.5 kuub gas kan vangen voor iedere aangegeven houtkachelcrimineel.

elfenstein | 12-12-22 | 16:04 | 2

Hoezo? De popo hoeft toch alleen maar naar de rokende schoorstenen te kijken en eens diep te snuiven?

Met_baard | 12-12-22 | 16:37

En hoe goed is een papieren krant voor het milieu?

Mahatma | 12-12-22 | 16:03 | 1

Je kunt er je houtkachel mee aansteken?

Super Grover | 12-12-22 | 16:18

Is Pritt ziek en moet Mosterd daarom een houtstook topic maken?

De vries, Henk. | 12-12-22 | 16:02 | 1

Als Mosterd zo meteen met een topic over over de grutto komt weten we het zeker.

Sinaslolly | 12-12-22 | 16:16

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl