Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kinderopvang pleuris duur, overheid doet niets

Regeerakkoord: we maken kinderopvang bijna gratis
Praktijk: kinderopvang in 2023 niet meer te betalen

Goedemorgen en welkom bij onze rubriek 'de theorie en de praktijk', waarin we verschillen tussen de theorie en de praktijk uitleggen. Vandaag behandelen we de kinderopvang. De theorie: de overheid doet er alles aan om kinderopvang betaalbaar te houden, zodat ouders gewoon aan het werk kunnen en de economie blijft draaien. De praktijk: CPB schat inflatie verkeerd in, overheid zit paar maanden met de handjes over elkaar, inflatie blijkt toch wel hoog, overheid compenseert vrolijk de overheid zelf, gaat goed, en de kinderopvangtoeslag dan, computersystemen Belastingdienst zeggen 'nee', overheid zegt jammer de bammer het is al december, nu kunnen we er niks meer aan doen, u zoekt het maar uit. Resultaat: "Jellesma vertelt dat het juist de laagste inkomens zijn die het hardst lijden onder de stijgende eigen bijdrage, en dat ouders bij hem komen die zeggen genoodzaakt zijn te stoppen met de opvang, omdat het gewoon te duur wordt." En nu vooruit!

Reaguursels

Inloggen

Megafraude ontdekt met kinderopvangtoeslag

De FIOD heeft een grootschalige fraude met kinderopvangtoeslag aan het licht gebracht. In Amsterdam- Zuidoost fraudeerden zogenaamde bemiddelaars in meer dan 400 zaken met een totale schade van 6 miljoen euro. Honderden moeders, van Surinaamse, Antilliaanse en Dominicaanse afkomst namen aan de fraude deel.

De jonge moeders maakten voor hun kinderen geen gebruik van kinderopvang, maar vroegen wel kinderopvangtoeslag aan. Zij moesten de helft van dit bedrag afdragen aan de bemiddelaars.

Voor alle ouders
Jonge vrouwen met kinderwagens werden door landgenoten op straat of in het park aangesproken over de mogelijkheid om kinderopvangtoeslag te krijgen. De moeders kregen te horen dat alle mensen met kinderen aanspraak kunnen maken op de toeslag. De bemiddelaars verzorgden vervolgens de gehele aanvraag met de privégegevens die zij van de moeders hadden gekregen.

Terugwerkende kracht
Het geld dat binnenkwam werd verdeeld en vervolgens vrij snel uitgegeven, zo blijkt uit onderzoek van de FIOD. Bijvoorbeeld aan vakanties, kleding, luxe-artikelen, of om schulden af te betalen. Tot voor kort was het mogelijk om kinderopvangtoeslag met terugwerkende kracht tot maximaal zestien maanden aan te vragen. Bemiddelaars konden zo in korte tijd vele tienduizenden euro’s opstrijken. In totaal zou de schade oplopen tot meer dan 100.000 euro per gezin.

Meer lezen: www.kinderopvangtotaal.nl/megafraude-...

theo-is-dood | 05-12-22 | 20:01

Kon ook helemaal niet: er is nu al een gierend tekort aan personeel in die sector.

Homer P. Simpson | 05-12-22 | 19:20
-weggejorist-
Hendrikaatje | 05-12-22 | 18:54

Mooie is: Mensen in de bijstand krijgen dit ook gewoon.

Omebert | 05-12-22 | 15:45 | 7

@Omebert | 05-12-22 | 15:53: bijstand wordt helemaal niet door het UWV betaald. U roept dus zomaar wat zonder de feiten te kennen.

The Green*Machine | 05-12-22 | 16:40

@Sjeintje | 05-12-22 | 16:35:
Dat zogenaamde traject naar werk is in de praktijk een inschrijving bij een gratis taalcursus.
Dit is Nederland immers. Zielig zijn loont

theo-is-dood | 05-12-22 | 19:54

@The Green*Machine | 05-12-22 | 16:40:
Je krijgt bijstand van de gemeente en staat als werkzoekende ingeschreven bij het UWV

theo-is-dood | 05-12-22 | 19:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Reken maar op forse belastingverhogingen wat de middeninkomens het laatste zetje geven. Er wordt zo hard genivileerd.

Briver | 05-12-22 | 15:33 | 1

Idd 1 groot nivileringsfeestje, wat ooit Hans Spektrui een keer stond te juichen. Z'n rode clubje heeft het niet gered, maar zijn feestje zet nog steeds door. En verder dan dat, want de NL regering (niet de mijne) die boekt het weer netjes over naar zuid en oost europa

Ram_Ram | 05-12-22 | 19:19

Kinderen maken, ervoor kiezen om te werken, kinderen dumpen op de kinderopvang en dan zeuren dat het geld kost.

Tommi | 05-12-22 | 15:09 | 8

@de IJsman | 05-12-22 | 15:43: ze staan ook in de winkel waar jij je pensioen wil besteden. Ze laten zich ook beledigen in de horeca waar jij je biertje drinkt. Ze knippen je haar en het is straks je fucking huisarts. We zullen toch echt kinderen moeten blijven produceren.

NUik | 05-12-22 | 16:30

@de IJsman | 05-12-22 | 15:43: makkelijk lullen. We praten dan wel weer.

Omebert | 05-12-22 | 16:30

Nee hoor, mijn kinderen zullen deze meneer niet meer helpen. Daar hebben we namelijk de import uit de hoorn van Afrika en het Midden Oostem voor.....

Briver | 05-12-22 | 16:44
▼ 5 antwoorden verborgen

Als je echt op opvang wil besparen maak je geen kinderen met je eigen vrouw maar met die van iemand anders.

Volg me op #BobDobalina voor meer kostenbesparende tips.

BobDobalina | 05-12-22 | 15:01 | 4

En als iemand anders beslist om kinderen met uw vrouw te
maken, wat dan?

Hoover | 05-12-22 | 15:53
▼ 1 antwoord verborgen

Dit is de overheid die roept: werken burgers m/v! Maar de situatie creëert die zegt: lekker bankhangen en hand ophouden.

VP732 | 05-12-22 | 14:46

If you can't feed, don't breed!

Arnold Layne | 05-12-22 | 14:41 | 3

*them? - maar helemaal eens. Ben wel klaar met die overhead kostende rondpomp kindersubsidies.

BobDobalina | 05-12-22 | 14:57

Ben eigenlijk wel klaar met elke vorm van rondpompen van geld. Stop met toeslagen en stel een flattax in. blijf het bizar vinden dat we 1,5 miljoen in nl hebben die niet in staat zijn. om te werken.

Briver | 05-12-22 | 15:32

@BobDobalina | 05-12-22 | 14:57:
Ik denk dat ook mensen die toeslag krijgen dit geen prettig systeem vinden. Ik heb het geluk ivm wisseldiensten geen opvang nodig te hebben, maar dit hele toeslag systeem staat toch iedereen tegen. Maak het betaalbaar of verreken het direct met de opvang /energieleverancier/zorgverzekeraar.

letopuwzaak | 05-12-22 | 15:45

Als een dienst een bepaalde prijs heeft en je deelt er subsidies voor uit, dan zal de prijs stijgen om die extra subsidie te absorberen(waarom zou je als bedrijf ook niet?)

Overal waar de staat gratis geld uitdeelt, zullen prijzen stijgen, tenzij dit wettelijk verankerd is tot een maximum (zoals huursubsidie), dan wordt de prijs precies dat: het maximum. Je ziet 't ook met de energie gebeuren.

Dus waarom is kinderopvang zo duur? Vanwege de subsidies.
Meer subsidies zal 't alleen maar duurder maken(lees: meer belastinggeld zal worden omgezet in privévermogen).

Regel 't dan collectief en laat ouders een bijdrage naar inkomen lappen, zodat ouders nog steeds de zwaarste lasten dragen, maar er niet onnodig veel geld rond wordt gepompt

ReyNemaattori | 05-12-22 | 14:40 | 2

Ik betaalde jarenlang 2500e/mnd voor 2 koters, 3 dagen. Heb me suf genivilleerd om de subsidie voor de rest te bekostigen.

geheelvergeter | 05-12-22 | 15:06

Dat en alle andere administratieve rompslomp waar kinderdagverblijven tegenwoordig mee te maken hebben (grotendeels om excessen en misbruik tegen te gaan)

Gregovic | 05-12-22 | 16:32

Dacht het wel zo'n beetje gedaan zou zijn met kinderopvang in zijn algemeenheid sinds de kwestie Robert M.(ickelsons) ?

huh!? | 05-12-22 | 14:25 | 1

*persoonlijk zou ik het niet doen namelijk

huh!? | 05-12-22 | 14:25

Overigens grote complimenten aan de redactie van Geen Stijl die als 1 van de weinige redacties in Nederland sociaal economische onderwerpen onder de aandacht brengt terwijl de zogenaamde "linkse" media daar verre van blijft en het liever over onzinnige woke onderwerpen heeft.

Zapata10 | 05-12-22 | 14:23 | 1

Ik sluit me hier van harte bij aan.

ChalinaRosa | 05-12-22 | 14:45

Wat is tegenwoordig wel goed bij de overheid. Waarom zitten de dezelfde mensen er nog? Treden ze af om notabene 1 van de grootste schandalen in de History, zitten ze er daarna er gewoon weer. Alles is verrot in NL tegenwoordig, maar die lui blijven gewoon zitten.,

Old_School_Dutchmen | 05-12-22 | 14:19 | 2

Niet alleen zitten ze er daarna weer, het gaat precies WEER fout, op exact hetzelfde dossier.

ReyNemaattori | 05-12-22 | 14:41

@ReyNemaattori | 05-12-22 | 14:41: Yep, maar nu is het blijkbaar minder erg... Want we zijn nu ff bezig met oorlogje spelen..

Old_School_Dutchmen | 05-12-22 | 18:00

Ik vang kinderen gratis op.
Moeten ze natuurlijk niet van een flatgebouw oid vallen.

D-Fens_1963 | 05-12-22 | 14:16

En alweer het zoveelste voorbeeld van een overheidsdienst die zo nodig geprivatiseerd moest worden.

Sintjuttemuts | 05-12-22 | 14:12 | 1

De oplopende kosten komen door allerlei extra regeltjes en verhogen van minimumloon. Daar had de overheid zelf ook aan moeten voldoen. Als kinderopvang zo makkelijk veel winst zou maken dan zou iedereen een kinderopvang beginnen en hadden we nu een overschot aan opvang.

W_F | 05-12-22 | 14:29

Kennelijk krijgen dermate veel mensen probleemkinderen (probleemouders is het doorgaans) dat ze speciale hulp nodig hebben. Heeft niet per se iets met kinderopvang te maken meer met de algemene trend dat er steeds meer knaken uit de schatkist moeten komen om kinderen op te voeden waar de ouders te verward zijn het zelf te doen.

Tel daarbij op de getraumatiseerde gevallen die we importeren en hun leven in het systeem moeten doorbrengen en je hebt een kaartenhuis dat vroeg of laat instort.

Op al deze vlakken moeten we actief gaan minderen: minder import, minder productie door probleemgezinnen, minder publieke steun, minder minder minder.

HerzlichWillkommen | 05-12-22 | 14:09 | 3

Het gaat over kinderopvangtoeslag. Dat is een tegemoetkoming voor ouders met kinderen die naar de opvang gaan. Dat heeft echt geen ene mallemoer te maken met probleemkinderen en al helemaal niet met immigranten.

Pontius Vulgaris | 05-12-22 | 14:23

@Pontius Vulgaris | 05-12-22 | 14:23: Want immigranten zouden liever niet werken en liever thuis bij de kinderen zitten? Juist ook voor hen is het systeem nodeloos complex.

Sans Comique | 05-12-22 | 14:29

@Sans Comique | 05-12-22 | 14:29:
Dat ben ik zeker met je eens! En precies dát maakt het dus niet hun schuld.

Pontius Vulgaris | 05-12-22 | 14:34

Ook de laagste inkomend die de meeste kinderen hebben?

appeltjesgroeneweide | 05-12-22 | 14:02

De asielopvang viel ook een beetje duurder uit, maar gelukkig zat De Staat daar wel bovenop.

wapster | 05-12-22 | 14:01

Zolang werken meer loonbelasting oplevert dan de kosten van kinderopvang is dit wellicht iets wat de overheid wel moet subsidieren. De economie draaiende houden is niet de taak van de burgert, daar betalen we onze overheid voor.

W_F | 05-12-22 | 14:00 | 2

Niet subsidiëren, faciliteren.
Enige wat met subsidiëren gebeurd is dat de prijzen stijgen(kwestie van vraag en aanbod en er is nu eenmaal veel aanbod van geld en een hoge vraag van kkinderopvang.

ReyNemaattori | 05-12-22 | 14:44

Stel je eens de volgende situatie voor. Drie kinderen op de opvang voor €8,- per uur. Opdat moeder achter de kassa van de Action kan zitten. Voor een uurloon van €12,- BruTO.
Leg ons eens uit wat dat voor de samenleving oplevert?

theo-is-dood | 05-12-22 | 20:46

2100euro per maand. PER MAAND!

DeaconDrCrane | 05-12-22 | 13:58 | 3

Wat kost een multifunctionele Fillipijnse 18-jarige au-pair tegenwoordig?
"wat kwijl uit de mondhoek aflikken doet"

Sneerpoets | 05-12-22 | 14:38

Ach, de overheid. Iedere pensionado was blij met een verhoging van de AOW van 10,15% per 1-1-2023. En voor een grote groep was dit ook noodzakelijk. Nu de realiteit: inkomensondersteuning vervalt €315,- per jaar. Die wordt geleidelijk afgeschaft. Daarnaast wordt de verhoging van de ouderenkorting ad €376,- afgeschaft. Netto pensioen voor alleenstaande is €850,-. Dan het rekensommetje: 850-376-315 = 125 Euries per jaar, netto. Dat is toch mooi €7,89 (ongeveer) per maand meer. Dan kan je mooi 2x een busritje mee maken.

rijfkoek | 05-12-22 | 13:57 | 2

850 euro per maand + evt. opgebouwd (nabestaanden)pensioen is meer dan genoeg voor voor enkel gas/water/elektra/internet, verzekeringen, vreten & vve/onderhoud?

M'n verweduwde schoonmoeder van 69 komt rond van nog geen 1600 in de maand... en dat met 300 euro VVE kosten...

Ja, moet je wel ergens in je leven een huis gekocht en afbetaald hebben, maar de ouderen van nu hadden daar alle kans voor gehad. Er zijn altijd schrijnende gevallen van werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, etc. maar dat zijn uitzonderingen... voor 80% had 't geen probleem hoeven zijn als ze hun kansen hadden gepakt...

ReyNemaattori | 05-12-22 | 14:56

Ik denk dat de nodeloze claim van veel ouders ons duur komt te staan.
Tijdelijk arbeidsongeschikt t.g.v. zwangerschap: hup de kleine toch 3 dagen naar de opvang.
Tijdelijk werkeloos: hup de kleine toch naar de opvang.

En het mág hè:
Ziek, zwanger of niet aan het werk maar nog wel in dienst? Dan kun je gewoon kinderopvangtoeslag krijgen.
Werkloos>3 maanden recht op kinderopvangtoeslag

MK27 | 05-12-22 | 13:51 | 10

@Pontius Vulgaris | 05-12-22 | 14:39: laat je niet opnaaien hoor. Zitten veel lelijke mensen tussen die nog nooit geneukt hebben.

VP732 | 05-12-22 | 14:43

De opvang maakt het je ook heel moeilijk om je kind even niet te brengen als je toch niks te doen hebt. Opvang moet je gewoon doorbetalen, als je een dag opzegt moet het definitief zijn en geven ze de plek weg aan een ander. Als je hem weer terug wilt moet je een jaar op de wachtlijst. Met een beetje geluk krijg je een “ruildag” die je binnen 2 maanden op moet maken (wat niet lukt) want er is nooit plek over.

DeaconDrCrane | 05-12-22 | 15:40

@Pontius Vulgaris | 05-12-22 | 14:39:

Nou, van die € 680 per maand kan ik straks mooi de golfclub betalen.

de IJsman | 05-12-22 | 15:47
▼ 7 antwoorden verborgen

De langzame instorting van onze burgersamenleving met de brede welvarende middenklasse als trots vlaggenschip.
Voor de progressieve obsessies van opnemen vluchtelingen en tegenhouden van kernenergie. En voor de uitkleding van middenklasse ten gunste van een internationale agebda. Zou beter zijn dan volkszeggenchap.
Langzaam ontvallen ons de geneugten van collectief rijk zijn.

adhd-je | 05-12-22 | 13:47 | 3

Opnemen van vluchtelingen komt bij de overheid vandaan, maar tegenhouden van kernenergie doet de overheid niet, en aan de met terugwerkende kracht verleende vergunningen voor kolencentrales kon je wel zien dat belangenclubs dat ook niet tegen kunnen houden. Borssele(Delta) was praktisch failliet en mocht opsplitsen zodat de overheid in de toekomst opdraait voor het grootste deel van de opruimkosten. Zelfs die constructie werkte de overheid gewoon aan mee. Nee, het gebrek aan kerncentrales komt echt alleen doordat het financieel steeds meer onrendabele projecten worden. Banken en investeerders zien er niets in tenzij de overheid de huidige stroomprijzen garandeert voor de komende 50 jaar.

Vroeger, toen veiligheid minder belangrijk was (en kernafval nog minder) en technici zo weinig verdiende dat alle studenten een vage studie wilde doen, en alle kennis, scholing, grondstoffen, verrijking en kernafval in het militaire budget verstopt kon worden, Toen was kernenergie goedkoop. Maar zelfs die hele oude al lang afgeschreven centrales hebben nu nog moeite om genoeg winst te maken om de elk jaar oplopende sloopkosten bij elkaar te sparen.

W_F | 05-12-22 | 14:22

De middenklasse is sowieso een mythe, ontstaan uit de behoefte om het grootste deel van de bevolking een illusie voor te houden zodat ze in het gareel blijven.

Wie werkt voor z'n kost, ongeacht of dat tegen minimumloon of als Benschop(een half miljoen per jaar), of als zzp'er of zelfs als mkb'er: je bent nog steeds gewoon 'werkende klasse'.

ReyNemaattori | 05-12-22 | 15:16

@W_F | 05-12-22 | 14:22: Zelfde mythe ontstaat er rondom renewables: op papier heel goedkoop maar in de praktijk zijn die projecten niet haalbaar zonder subsidie en worden de kosten voor opslag, transport en of aanpassingen aan het net, om te dealen met wisselende belasting of richtingen van de stroom niet doorberekend naar de bouwer, de producent of zelfs de consument, maar afgewimpeld op de Staat(en daarmee de belastingbetaler).

Om dat punt duidelijk te maken: KWh prijs in Frankrijk is lager dan in Duitsland, mede dankzij nucleair. Niet een beetje lager maar gewoon 30%.

ReyNemaattori | 05-12-22 | 15:21

Zolang ze maar binnen zitten. 24/7.

Lorejas | 05-12-22 | 13:46 | 1

Nee, laat ze maar met pa en ma naar buiten gaan: zand vreten, in plassen stampen, een koud bekkie halen etc.

Maar ja, dat dterft ook uit in Nederland.

MK27 | 05-12-22 | 13:53

Het einde van de regering zoals we die kennen moet langzamerhand nabij zijn; steeds meer dossiers in crisis en als extra, onbetaalbare opvang leidt tot lagere arbeidsparticipatie.
Ondertussen betaalt iedereen heffingen en belastingen om elektrificatie te subsidiëren, maar helaas, wegens te dun net en te weinig betrouwbare elektriciteit kunnen in de toekomst elektrische auto's in de winter niet rijden, wat nog lagere arbeidsparticipatie oplevert én een ontwrichte maatschappij elke winter.
Leuker kunnen we het niet maken, en daar doen we echt ons best voor.

Harry.Langezwaal | 05-12-22 | 13:45 | 1

Als we nu gewoon meer belastingen gaan betalen dan komt het heus allemaal wel goed. Vooral voor subsidiegroepjes (weg met NL) en Palestijntjes (weg met... vul maar in). Dus verhoog de BTW en verhoog de taxes, de heffingen,, hogere boetes op alles.. Dat is pas visie.

Mokum Kosher | 05-12-22 | 14:09

Een bewust "foutje".

En het getal even aanpassen is "onmogelijk", natuurlijk..

Wattman | 05-12-22 | 13:39 | 1

Het gaat om een verhoging van 5-7%. Waar hebben we het over?

theo-is-dood | 05-12-22 | 20:51

Zolang 60% van de huishoudens een of meerdere toeslagen krijgt is er iets fundamenteels mis in het land.

Sowieso zijn toeslagen een gedrocht en kosten meer dan je denkt (al die ambtenaren moeten ook betaald worden, en hebben ramen nodig om naar buiten te staren). Verlaag en versimpel gewoon de belastingen.

Louter Leuter | 05-12-22 | 13:37 | 5

Kinderopvang is onbetaalbaar maar wel geprivatiseerd. Daarom betaald overheid iedereen maar bij dmv toeslagen. Kinderopvang raakt geen klanten kwijt doordat ze get niet meer kunnen betalen em krikt vervolgens de winstmarge weer iets omhoog. Overheid reageert door meer toeslagen uit te delen. Volgens mij klopt hier iets niet helemaal.

DeaconDrCrane | 05-12-22 | 14:04

Daarbij komt nog eens dat meeste kinderopvang bedrijven buitenlands zijn (Compananny, Teddy Kids, Kindergarden etc) waarbij de winst slinks naar de Kaaimaneilanden wordt gesluisd.

DeaconDrCrane | 05-12-22 | 14:10

60% is dus nu van de huidige overheid afhankelijk voor een beetje menswaardig bestaan. En iedereen zich maar afvragen waarom de VVD nog steeds zo hoog scoort, waarom D66 nog steeds zo hoog scoort, waarom al die kartelpartijen nog steeds zo hoog scoren in de peilingen en als puntje bij paaltje komt nog veel hoger tijdens verkiezingen. Niemand gaat in zijn eigen vlees snijden.

Sans Comique | 05-12-22 | 14:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Steeds blij maken met een dooie mus.
Dat doet d66

laurentius | 05-12-22 | 13:35 | 3

Dat is helaas niet enkel voorbehouden aan D66.

naglfar | 05-12-22 | 13:51

Is 1000-euro-Mark dan toch van D66?

W_F | 05-12-22 | 13:55

Don't breed them if you can't feed them.

de IJsman | 05-12-22 | 13:33 | 11

@Zapata10 | 05-12-22 | 14:06:

Als de gezonde mensen die een normale verdiencapaciteit verstandige financiële keuzes maken, blijft er meer dan genoeg over om de arme drommels een hart onder de riem te steken. Dat is gezonde solidariteit. Ons pensioenstelsel is gebouwd op drie pijlers en gemakshalve denkt het gros van de mensen zo min mogelijk aan de derde.

de IJsman | 05-12-22 | 14:39

@Zapata10 | 05-12-22 | 14:06:

Van de import van hele generaties kansarmen ben ik overigens ook geen fan. Ik zorg er daarom voor voldoende particulier vermogen om het in mijn eentje uit te zingen en wat de rest doet moeten ze lekker zelf weten, zolang ik er maar zo min mogelijk last van heb. Maar op sympathie en/of medelijden van mijn kant hoeft niemand te rekenen.

de IJsman | 05-12-22 | 14:43

@Zapata10 | 05-12-22 | 14:06:
Wat echt nodig is is veel hogere NETTO lonen. En lagere inkomstenbelasting. En dat kunnen we alleen bereiken door rigoureus te kappen in het Toeslagen- en subsidierondpompcircus.
Dit land is een lage lonenland geworden waar werkgevers de winsten pakken en de lasten doorschuiven naar de samenleving

theo-is-dood | 05-12-22 | 20:56
▼ 8 antwoorden verborgen

Hee, Paul de Leeuw in een nieuwe outfit?
Eind jaren 80 ben ik zijdelings betrokken geweest (kort) bij het opzetten van kinderdagverblijven en naschoolse opvang in Nederland. Dat ging gepaard met heel veel subsidie van de overheid. Zo rond 2005 werd besloten dat het uit overheidshanden moest en het marktpartijen moesten zijn die de kinderopvang gingen regelen. Dus alles verpatst voor natuurlijk lage prijzen aan veelal buitenlandse ondernemingen. Die dan ook een marktprijs gingen vragen die zo hoog was dat onze overheid een toeslagenstelsel ging optuigen om de kinderdagopvang betaalbaar te kunnen houden voor veel mensen. Die toeslagen komen uit de belastingpot en verdwijnen dus in de zakken van buitenlandse investeerders. (goh zien we hier overeenkomsten met de energiesector) Nu willen we dus graag dat vrouwen meer uren gaan werken maar dat ook ouderen langer doorwerken. Nu zijn die ouderen vaak oppas oma en opa voor de kleinkinderen omdat de kinderdagopvang niet meer te betalen is.
Echt werkelijk zorg dat kinderdagopvang een nutsvoorziening is, en maak het gratis. Dan heb je ook geen toeslagensysteem nodig, vrouwen kunnen meer werken ouderen langer doorwerken. Stop met het vetmesten van buitenlandse investeerders uit de belastingpot.

Zapata10 | 05-12-22 | 13:31 | 6

Het zoveelste privatiseringsdebacle. VVD sloopt dit land langzaam maar zeker.

Wattman | 05-12-22 | 13:51

@MK27 | 05-12-22 | 13:44: Zie de Zorgverzekeringswet. De zorg in private handen, dat was de (VVD) oplossing!
De gevolgen zijn nu bekend......

Here's Freddy | 05-12-22 | 13:54

Kinderen kosten nu eenmaal geld. En als die kinderopvang door de belastingbetaler wordt betaald is die opvang dus juist niet GRATIS!

theo-is-dood | 05-12-22 | 20:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik vond het Belgische systeem beter, niet gratis maar wel goedkoop. Iets van 12,50 per dag per kind. Als je arm bent betaal je 5 of 6 euro per dag. Luiers moet je wel zelf meebrengen. Ik denk wel dat daardoor vrouwen in Vlaanderen meer uren werken dan in Nederland. Het loont in ieder geval nog.
www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07/02/hoeve...

small_town_dude | 05-12-22 | 13:30 | 1

Dagen dat ze niet gaan betaal je ook niet.

small_town_dude | 05-12-22 | 13:33

Genoeg werkelozen die wel even op je kind kunnen passen voor een prikkie, maar wel zwart want anders kost het weer uitkering.

Zeurders | 05-12-22 | 13:30

Kinderarbeid weer invoeren. Zijn ze mooi onder de pannen.

entredeuxverres | 05-12-22 | 13:29

Gelukkig is opvang straks helemaal gratis. Heeft de regering geen excuus meer dat ze het niet kunnen bekostigen.

Super Grover | 05-12-22 | 13:28

@Ronaldo: pleurisduur is 1 woord.

Diotima | 05-12-22 | 13:28 | 1

Één.

J.Cash | 05-12-22 | 13:38

Probeer je kind(eren) lekker zelf op te voeden. Wordt uiteindelijk het hele gezin gelukkig van.
Je bespaart niet alleen op opvang maar ook op boodschappen, thuisbezorgd, een huishoudelijke hulp, reiskosten, tweede auto kan vaak de deur uit, keertje minder op vakantie per jaar (heb je ook minder behoefte aan met meer vrije tijd). En korting bij de belasting als fiscaal partner, lager totaal inkomen. De voordelen zijn enorm.

BrulSpin | 05-12-22 | 13:26

Maar met al die gezinshereniging nemen ze toch wel de oppasgrootouders mee?

Hadena | 05-12-22 | 13:26

Whahaha totaal afhankelijk van computer systemen! Wordt tijd dat we eens een wereldwijde internet storing hebben van 3 weken. Kunnen we lachen, maar komen we vast beter uit.
Voor nu: wederom Kutland

pane | 05-12-22 | 13:23

Ooo die kinderopvangtoeslag, ik wou dat ik er nooit van gehoord had. Dat werkt dus zo: je geeft je inkomen op en de gegevens van de opvang. Daar rolt dan een bedrag uit. Dat storten ze dan. Dan, na een tijdje zeggen ze: hee, u heeft te weinig ontvangen. Ze zeggen niet waarom of hoe ze daarop komen. Dan storten ze nog meer. Dan, na een tijdje, komt er weer een brief: hee, u hebt toch te veel ontvangen. Wederom zonder verdere onderbouwing. Kunnen we even terug ontvangen? De eerste keer dacht ik nog: OK prima, zal wel, ik stort het terug. Maar nu heb ik inmiddels de 3e brief ontvangen, en ben ik overgegaan op zo langzaam mogelijk terugbetalen. In tijden van inflatie wel zo handig, geloof ik. Wat een ondoorzichtige klotezooi is dat zeg. Maar goed, m'n kinderen zijn me nog niet afgenomen, dus ik mag van geluk spreken geloof ik.

John McClane | 05-12-22 | 13:23 | 4

Zo te lezen is uw eigen financiële administratie een 'ondoorzichtige klotezooi'. Er zijn voldoende tools waarmee u kunt bepalen op welk bedrag aan toeslag u aanspraak kunt maken. Heeft u hierbij hulp nodig dan kunt u hiervoor naar een sociale raadslieden in uw gemeente gaan. Deze helpen u graag.

Red shirt | 05-12-22 | 13:29

@Red shirt | 05-12-22 | 13:29: vertel eens, waaruit maak je dat op? Dan zal ik dat even bij mijn accountant neer leggen, die leert nog altijd graag bij.

John McClane | 05-12-22 | 13:30

Kwestie van de juiste bedragen intikken op Toeslagen punt NL.

En voor de rest niet altijd de overheid en belastingbetaler verantwoordelijk maken voor jouw privé-omstandigheden

theo-is-dood | 05-12-22 | 21:01
▼ 1 antwoord verborgen

Iemand al de buitenlanders de schuld gegeven? Anyweetjes, waarom niet al die bureautje opheffen, en dan de ouder(s) zelf rechtrsreeks een kotertoelage geven wat overeenkomt met een 80% minimumloon.. kun je kiezen, of zeiken over opvang, of gewoon wat meer in de zak stoppen aan het einde van de maand door een baan te nemen wat meer schuift en stoppen met zeiken.. soort van kinderbijslag..(ohw.. wacht)

Shadow112 | 05-12-22 | 13:22 | 3

"Iemand al de buitenlanders de schuld gegeven?"
Omvolking kost miljarden.

HogeNood | 05-12-22 | 13:32

Buitenlanders houden hun kinderen en moeders thuis. Kun je lachen als het kind naar de kleuterschool moet: kind spreekt geen of nauwelijks Nederlands.

Analia von Solmsch | 05-12-22 | 14:19

@Analia von Solmsch | 05-12-22 | 14:19:
Nee hoor. Oma uit Agadir heeft zich ingeschreven als gastouderbureau. Zo vangt het gezin toch de maximale subsidie

theo-is-dood | 05-12-22 | 21:04

Graag eerst wat harde cijfers in plaats van percentages en vage grafieken. De laagste inkomens betalen geen zak als eigen bedrage, dat wordt dan geen zak plus 10%. Rook een paar sigaretten per week minder, klaar.

TheBigKirth | 05-12-22 | 13:18 | 1

Precies! De verhoging bedraagt zo’n 5-7 %.
Dit land is verworden tot een doodzieke compensatiesamenleving

theo-is-dood | 05-12-22 | 21:06

Laat je dan ook steriliseren.

sokkenpluisje | 05-12-22 | 13:17 | 4

@Boris Poepnagel | 05-12-22 | 13:21: Met de groeiprognoses van nu is het nog steeds een goed idee. 4 miljard Afrikanen in 2050. De helft daarvan woont dan in Nederland ben ik bang.

marcoplarco | 05-12-22 | 13:48

Magnie van de kerk cq moskee.

Zeurders | 05-12-22 | 14:22
▼ 1 antwoord verborgen

Maar wel binnen no time 50.000 ambtenaren aangenomen.
Het gaat allemaal nog veel erger worden ze zijn de basisindustrie aan het slopen, denk aan landbouw/visserij/hoogovens/schiphol/havens/zware industriei etc. etc.
We blijven achter met een berg ambtenaren en adviseurtjes op allerlei gebied, voegt niks toe aan de centen die we uit kunnen geven we worden met zijn allen een stuk armer en niet een beetje zoals Kaag denkt.

Uw Verzekeringsadvis | 05-12-22 | 13:17 | 2

50.000 ambtenaren.....ik schrik me de pleuris, gekkenwerk.

ChalinaRosa | 05-12-22 | 13:48

Meer burgers = meer ambtenaren die deze burgers moeten controleren, voorlichten, begeleiden etc.
Je kan niet zeggen 'en snellere asielaanvraagafhandeling én minder ambtenaren' of 'strengere handhaving op het vuurwerkverbod én minder ambtenaren'.
En in before 'dan moeten ze maar harder werken', toegegeven er zijn ambtenaren bij die onder het genot van een kopje glutenvrije vegan kruidenthee heel inclusief en empowered zitten te overleggen, maar er zijn ook bakken met Inspecteurs die soms van ellende niet weten hoe snel ze van schip 1 naar schip 2 moeten hollen om hun inspecties uit te voeren.
En als je het de burger zelf moet laten uitzoeken dan krijg je zaken zoals de kinderopvangtoeslagaffaire. Waarbij die eerste groep ambtenaren weer zoiets holistisch bij elkaar hadden weten te theedrinken dat de tweede groep, geplaagd door te veel werk om het humaan te doen, overging tot een 'oogkleppen op en doorvoeren' beleid.
.
In mijn optiek is dus een oplossing voor een te grote overheid het terugdringen van de omvang van de maatschappij. Minder burgers, minder dwingende regelgeving omdat de groepjes dan zo klein worden dat men er vaak onderling wel uit komt en dingen op lokaal niveau veel prettiger met elkaar kunnen regelen.

Johanvb | 05-12-22 | 14:43

Bijna alle kinderopvang locaties zijn in handen van investeringsmaatschappijen.
Waarom?
Omdat gegarandeerd rendement vanwege:
De kinderopvangtoeslag.

Is dit nog nieuws? | 05-12-22 | 13:14

Waarom moet ik voor kinderen van anderen betalen? NL is hopeloos overbevolkt en dan ga je ook nog eens extra fokpremies weggeven. Torenhoge belastingen hebben we, maar ook onzinnige premies en toeslagen. Dat rondpompen van geld kost bakken met geld. Als je iets niet kunt betalen, gewoon niet doen.

WhiteShark | 05-12-22 | 13:13 | 8

@Is dit nog nieuws? | 05-12-22 | 13:15:
8 euro per uur? Waar is dat? Hebben ze nog plek?

Pontius Vulgaris | 05-12-22 | 14:13

@Pontius Vulgaris | 05-12-22 | 14:13: Da's de soepsidie...

Is dit nog nieuws? | 05-12-22 | 14:45

@Is dit nog nieuws? | 05-12-22 | 13:26: Die mag je ook weigeren als je niet dankbaar bent.

guldenmiddenweg | 05-12-22 | 15:15
▼ 5 antwoorden verborgen

Een crèche-crisis. Hadden we nog niet. *afvinkt*

Normpje | 05-12-22 | 13:13 | 3

Hulde!

kapotte_stofzuiger | 05-12-22 | 13:14

Hoort natuurlijk wél een crèche-crisiscoach bij!

Kapitein Sjaak Mus | 05-12-22 | 13:16

@Kapitein Sjaak Mus | 05-12-22 | 13:16:
*omschoolt*

kapotte_stofzuiger | 05-12-22 | 13:19

lekker opbokken met al die toeslagen en subsidies voor kinderen.
Wil je kinderen dan ga je er maar even lekker zelf voor betalen. Of je zorgt dat 1 ouder thuis blijft om dat gedrocht van je op te voeden.

Hangtietsmurfin | 05-12-22 | 13:13 | 5

@I.Q. NUL | 05-12-22 | 13:38: Bijkomend voordeel. De woningnood lost zich vanzelf op.

I.Q. NUL | 05-12-22 | 13:44

Kinderbijslag tot 2 kinderen vind ik nog wel te verdedigen. Instandhouding van de bevolking en zo. Daar boven lekker zelf betalen.

marcoplarco | 05-12-22 | 13:45

Paat prima in de geest van uitstoot verminderen. Maar is natuurlijk discriminazi omdat de mensen met veel kinderen veelal grefo of moslim zijn.

Zeurders | 05-12-22 | 14:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Volkomen terecht.
Beetje opvang betalen voor kinderen.

Is dit nog nieuws? | 05-12-22 | 13:13

Om alle tekorten op de arbeidsmarkt op te lossen is goede en goedkope kinderopvang en must. Regel je dit niet, dan blijven wij dweilen met de kraan open.

pibasso | 05-12-22 | 13:11 | 1

Kinderopvang is geprivatiseerd en omdat onze huidige machthebbers als een dolle gaan investeren in de markten die ze zelf creëren gaat dat nooit veranderen.

Sans Comique | 05-12-22 | 14:45

Het rondpompen van geld via belastinginningen met de Toeslagenwet, in de zorg met persoonsgebondenbudget. Teveel ambtenaren en fraudebureautjes houden er zich mee bezig. Werken moet lonen een uitkering minder. Had de VVD het in haar verkiezingsprogramma niet over een kleinere overheid

HetOorAakel | 05-12-22 | 13:11 | 1

Al decennia terugkerend in het verkiezingsprogramma en de kiezer is ziende blind, horende doof en pratende stom.

F. Jacobse | 05-12-22 | 13:27

Zelfs met 6x modaal krijg je zo'n 50% van de kosten in de vorm van kinderopvangtoeslag terug.
Met 0,6x modaal is dat bijna 100%, stop met huilen.

kapotte_stofzuiger | 05-12-22 | 13:09 | 1

Eh...

VP732 | 05-12-22 | 13:15

Het is merkwaardig dat in de top zes van de welvarendste landen ter wereld burgers een dusdanig laag inkomen hebben dat ze aanvullend financieel ondersteund moeten worden om in hun onderhoud te kunnen voorzien. Mocht er in dit land behoefte bestaan om excuses aan te biede aan slaven, doet dit dan aan mensen met de laagste inkomens.

Red shirt | 05-12-22 | 13:08 | 12

@guldenmiddenweg | 05-12-22 | 13:29: Wat een enge elite gebrabel zeg. Om te zeggen dat arme mensen geen kinderen mogen nemen. Alles word duurder Dus ook kinderen. Dat weet je niet van te voren. Wat vroeger makkelijk kon met 1 inkomen. Kan nu alang niet meer.

Ga eens weg met je enge gedachten.

Segert | 05-12-22 | 13:49

Ik denk als je dan toch excuses wilt hebben, doe dit aan de hele bevolking.
De zgn. crises stapelen zich op na 12 jaar Rutte. Kun je niet zo langzamerhand spreken van wanbeleid op alle fronten?

ChalinaRosa | 05-12-22 | 14:21

@Segert | 05-12-22 | 13:49:
Arme mensen kunnen ook geen helikopter, zeiljacht of vakantiehuis kopen

theo-is-dood | 05-12-22 | 21:14
▼ 9 antwoorden verborgen

Is niks aan gelogen toch? Ze hadden kinderopvang bijna gratis gemaakt. Er kwam alleen iets tussen. Zoals de werkelijkheid bijvoorbeeld.

PikInLilly | 05-12-22 | 13:08

Dus wij gaan de aankomende tijd meer zwerfjongeren zien op straat omdat papa en mama de energierekening moeten betalen en nog wat andere vaste lasten.

Sjeintje | 05-12-22 | 13:08

Theorie: je begint het stuk met 'Goedemorgen'
Praktijk: het is al 1 uur 's middags.

Verder is het weer gewoon typisch Nederlands dat ook dit weer niet geregeld kan worden, ze kunnen echt niks in dit land.

Draak uit Brabant | 05-12-22 | 13:07

Laagste inkomens betalen ook bijna nul inkomsten belasting naar genieten toch evenveel mee van alle openbare voorzieningen. Dat heet solidariteit maar zou dat echt tot communistische proporties moeten worden doorgevoerd?

Beste_Landgenoten | 05-12-22 | 13:07 | 6

Wow. De laagste inkomsten betalen nul belasting? Vriend onder welke steen leef jij. Het zijn de rijke elite die belasting ontduiken. Lage inkomenst hebben ongeveer 40 procent belasting hoor.

Segert | 05-12-22 | 13:46

@Segert | 05-12-22 | 13:46:
De onderste twintig procent van het inkomensgebouw betalen netto helemaal niks! Ze krijgen immers de volle mep aan :

erschillende toeslagen
Zorgtoeslag.
Huurtoeslag. ...
Kinderopvangtoeslag. ...
Kindgebonden budget. ...
En Energietoeslag, want ook die VIJFDE toeslag wordt nooit meer afgeschaft

theo-is-dood | 05-12-22 | 21:13

@Segert | 05-12-22 | 13:46:
Reken jij het maar eens uit. Met de bruto netto calculator op internet. En met een beetje geluk pak je alle toeslagen mee.

Beste_Landgenoten | 05-12-22 | 21:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Nou ben ik toevallig , nou ja eerder uit principe, tegen toeslagen, maar als je iets beloofd hebt is het wel zo netjes als je dat na komt.

Nonik Neem | 05-12-22 | 13:07 | 1

*** mompelt iets over 1000 euro...

McFreek | 05-12-22 | 13:10

En Silly Sil onlangs in de Tweede Kamer nog pleiten voor kinderopvang voor alleenstaande werkeloze moeders.
Solliciteren is blijkbaar een full-time baan of zo...

Abject | 05-12-22 | 13:06 | 1

het ontgaat u dat ze dan zouden kunnen gaan werken. Het is een betrekkelijk normaal standpant binnen veel partijen

AntiZanicz | 05-12-22 | 13:12

Rob Jetten heeft geen problemen met dure kinderopvang want zijn inkomen is hoog genoeg om het zelf te kunnen betalen.

eerstneukendanpraten | 05-12-22 | 13:06 | 4

Robbie en kinderen?

pane | 05-12-22 | 13:26

@pane | 05-12-22 | 13:26: R. Jetten en zn. Voor al uw fossiele brandstoffen tegen marktconforme prijzen aan de deur geleverd.

F. Jacobse | 05-12-22 | 13:32
▼ 1 antwoord verborgen

Als je afhankelijk bent van overheidssteun om je kind onder te brengen is er bij een eerdere afslag al iets niet goed gegaan. Alsof het je recht is om maar gewoon een zak geld te krijgen omdat je een kind hebt. Rot toch op met je kinderopvang.

Do-na-zi | 05-12-22 | 13:06 | 3

Je maakt een grote denkfout. Het zijn juist die subsidies die die prijzen omhoog duwen. Als die kinderopvangtoeslag nooit zou bestaan, zouden de kinderopvangtarieven nooit zo hoog zijn. Je hoeft maar naar omringende landen te kijken hoe dat werkt.

martymcfly | 05-12-22 | 13:11

Gezinnen met een prima inkomen zijn inmiddels afhankelijk gemaakt van de steun van de overheid omdat deze eerst even komt afromem met directe en indirecte belastingen. Vervolgens kun je daar weer een deel van terugkrijgen als je binnen de juiste kaders valt. De overheid weet namelijk veel beter wat goed is voor de mensen en waar ze hun geld aan moeten besteden. Dati dit zeer inefficiënt is vergeten we voor het gemak maar even.

deBelastingplichtige | 05-12-22 | 13:30

Laagste inkomens kunnen dus straks beter thuis blijven om meer over te houden? Dus i.p.v. werken en kinderen naar de opvang en dan bijna niets overhouden? Of is het zo erg nog niet? Wie weet dit?

Jan, Leiden | 05-12-22 | 13:05 | 3

Ik denk dat dat meer van toepassing is op midden inkomens. Lage inkomens krijgen al bijna volledige vergoeding. Midden inkomens zijn straks beter af met minder werken. Meer werken = dief van eigen portemonnee in dit land. Gaaf!

ansjovis | 05-12-22 | 13:13

Kinderen naar de opvang en zelf gaan werken is deze maanden goedkoper dan thuis te gaan zitten, of je moet je kinderen in de kou laten zitten met alle gevolgen van dien.

NLgaatnaardeklote | 05-12-22 | 13:18

Het is inderdaad rond modaal dat het dramatisch is. Als iemand 25k verdient (met huurhuis en 2 jonge kinderen) is het netto inkomen (incl. Toeslagen etc.) rond de 30k. Als de persoon in dezelde situatie 40k verdient, is het netto inkomen 33k. Met andere woorden, lekker minder gaan werken bij een loonstijging.

deBelastingplichtige | 05-12-22 | 13:23

Weet nog dat men het niet vond kunnen toen iemand zei dat het parlement bestormd moest worden. Nou eerlijk gezegt betrap ik mijzelf erop. Dat steeds vaker niet zon slecht idee te vinden. Als deze corrupte elite niet zelf weggaan moeten ze weg gebonjourd worden vind ik.

Weet niet eens of ik dit wel mag zeggen. In dit land. Straks staat de gestapo voor de deur.

Segert | 05-12-22 | 13:04 | 4

En dan, gaat piepstemmetje het wel oplossen?

menage | 05-12-22 | 13:24

Dat begon bij mij al toen er iets over tribunalen gemompeld werd.

marcoplarco | 05-12-22 | 13:41
▼ 1 antwoord verborgen

Als jecgeen geld hebt voor kinderen...

Die-eikel | 05-12-22 | 13:03 | 10

@AntiZanicz | 05-12-22 | 13:11: Van een modaal salaris kan bijna niemand meer leven, daarom wordt er op twee modale salarissen gestuurd en heb je dus kinderopvang nodig. Bovendien zit je dan wel in die hoogste belastingschaal, profiteer je van geen enkele subsidie/toeslag en vergeet niet dat van je netto salaris er nog allerlei BTW, accijnsen, verplichte verzekeringen, solidariteitsheffingen en andere belastingen geïnd worden. Het cliché "Roverheid" is helemaal op zijn plaats.

marcoplarco | 05-12-22 | 13:39

Pfff.... Ik heb toch geen kinderen gekregen om er zelf voor te betalen?

Ananas Skaiwokker | 05-12-22 | 14:14

@marcoplarco | 05-12-22 | 13:39: aardig maar niemand in Nederland betaalt ook maar iets wat in de buurt komt van 5060%
Duidelijk dat rekenen en boekhouden velen voorbij gaat.

AntiZanicz | 05-12-22 | 16:35
▼ 7 antwoorden verborgen

De Nederlandse overheid is gewoon een overgeorganiseerde puinbak.

Dubbelepunthoofd | 05-12-22 | 13:02 | 3

de overheid heeft niets met het parttime werken de prijsontwikkeling van doen. Het is een misvatting bij burgers dat er een sturende partij is.

AntiZanicz | 05-12-22 | 13:10

'overgeorganiseerd' dat was het ooit. Tegenwoordig is het alleen nog maar chaos. Ik zat vanmorgen rond 11 uur nota bene, in de trein. Een boemeltreintje van een regionale treinexploitant dat tot de nok toe vol zat (en vooral ook 'stond') met NS-reizigers omdat er weer eens een trein was uitgevallen.
En dan laat Rutte (met z'n appeltje, z'n bekertje koffie, z'n fietsje en z'n gympies) de massa-immigratie ook nog gewoon op hetzelfde niveau doorgaan; elk jaar zo'n honderduizend (?) mensen erbij...
Zo slecht is het land niet meer bestuurd sinds 'Rampjaar 1672'.
Rutte is een knecht van de EU die er alleen maar zit om dit land totaal uit te kleden!

Aristotalloss | 05-12-22 | 13:15

Deze overheid heeft meer weg van georganiseerde misdaad. Ontvoering, chantage, afpersing, zwijggeld en verraad. Niets is ze te min. Gaaf land wel.

marcoplarco | 05-12-22 | 13:35

Vroeger kon je met 1 salaris een hele hoop doen. Dat is de afgelopen dertig jaar wel veranderd.

LD69 | 05-12-22 | 13:02 | 4

eerder 50 jaar. De hang naar luxe heeft de mensen meer inkomen willen doen vergaren. Eigen schuld, niet iedereen heeft een behoorlijke opleiding en passend salaris.

AntiZanicz | 05-12-22 | 13:09

@AntiZanicz | 05-12-22 | 13:09:
Goed, laat het vijftig jaar zijn. Die heb ik bewust meegemaakt, en kan ook de momenten aanwijzen waarop de 2-verdieners de vraag-kant gingen domineren. Waardoor 1-verdieners geleidelijk aan minder mogelijkheden kregen. Heel geleidelijk, vanaf 1993.
Maar om te zeggen dat het eigen schuld is, is kwaadaardige onzin.

LD69 | 05-12-22 | 13:15

Marktwerking, je moet ervan houden.

Flibbage | 05-12-22 | 16:28
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl