Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hee kijk nou. Een volwassen debat over de houdbaarheid van de euro

Met graties korting voor GeenStijl-lezers!

Terwijl de schuldencrisis en de monetaire onzekerheid in de EU wederom oplaaien, blijft de vraag of de euro eigenlijk wel een levensvatbare munt is altijd onaangeroerd door politiek en media. Discussie over de (on)wenselijkheid van een Nexit is al helemaal onmogelijk. Gevolg van het onbespreekbaar maken van dit soort voor veel mensen belangrijke vragen, is dat het extreem polariserende onderwerpen worden. Terwijl er zo veel volwassen, democratisch debat over gevoerd zou kunnen worden over smeltende pensioenen, eeuwige afdrachten aan Zuid-Europese banken of de kosten van een megalomane klimaattransitie.

Wil je daar debat over, dan moet je naar een kleine schuilkerk in Amersfoort, waar op 8 december een Nexit Denktank Event georganiseerd wordt door Rutger van den Noort. Met keurige sprekers als RUG-professor Laurens Sloot en voormalig DNB-bestuurder professor Lex Hoogduin, hierboven te zien in een recent interview met Wynia's Week. Zij zullen spreken en gaan met elkaar & publiek in debat.

Toen we de aankondiging zagen en even contact zochten met Rutger over de vraag of een en ander toevallig live gestreamd wordt, zodat we dat kunnen doorprikken op de publieke internetzender GeenStijl (ja dat kan en dat gaan we dus ook doen op 8 december), bood hij spontaan korting op kaartjes aan voor reaguurders. De debatavond kost maar een tientje, maar met de code gEUnstijl schaf je alvast 25% van die euro's af. Fideel.

Reaguursels

Inloggen

Het meest trieste is dat die zuidelijke landen er ook enorm op achteruit zijn gegaan. De euro is voor hun veel te duur. Schoenen industrie in Spanje is volledig verkloot omdat er geen export meer is. Sinaasappel boeren stoppen er één voor één mee. Europa koopt zijn appeltjes van oranje tegenwoordig in zuid Amerika, veel goedkoper. Griekse scheepsbouw (Wie kent Onassis niet) helemaal weg. De hulp die die landen krijgen is alleen maar een soort schadevergoeding voor wat Brussel ze heeft aangedaan.
Dan vroeg er iemand of we een andere munt naast de euro kunnen hebben. Natuurlijk, kiest U maar. Morgen betalen met Dollars, Britse ponden, Bitcoins of ander vergelijkbare elektronische munt, het kan allemaal nu al. Ik zeg DOEN!

Olieboer | 20-11-22 | 22:23

Hoe kan de euro houdbaar zijn voor zuid Europa met giga schulden en een hoge rente?!

HetIsWatAllemaal | 20-11-22 | 21:14 | 1

Omdat de de hele schuld van de knoflook landen gedragen wordt door een paar noordelijke EU gemaakte landen.
Ook u betaald voor de pensioenen van Italie en Frankrijk.

Kruimel | 20-11-22 | 22:18

Bij de introductie van de euro (1 januari 1999) waren er vier landen die werkelijk klaar waren voor de invoering: Duitsland, Finland, Luxemburg en Nederland. Als men daadwerkelijk de toelatingscriteria had gehandhaafd hadden landen als Frankrijk, Italië en Spanje anno nu nog steeds niet de euro kunnen invoeren.

Rhenium | 20-11-22 | 18:35

Overigens. Wat niet weet wat niet deert. Gister werd duidelijk dat half Afrika middels de CFA Franc gekoppeld is aan de euro dus feitelijk hebben we half Afrika reeds op sleeptouw. Niemand die er ooit een punt van maakte!

Beste_Landgenoten | 20-11-22 | 18:29

Wat er ook gebeurt, wij zullen tot de laatste snik de euro als munt hebben. Het is immers een van de fundamenten van het linksliberale establishment. Samen met migratie, int. rechtsorde en klimaatafgoderij.

HerzlichWillkommen | 20-11-22 | 17:51

In Bulgarije hebben we Trudeaukloon Petkov die heel graag de Euro in wil gaan voeren. Zeker in de hoop op een leuk baantje in Brussel.
Gelukkig viel zijn refering. Nu is het weer status quo en kont de Euro hopelijk niet.

Het is financiele zelfmoord om de Euro in te voeren.

Haberdoebas | 20-11-22 | 17:25

Dank GS, ik kijk nu al uit naar de stream. Do overheid pusht iedereen naar een persoonlijk pensioenpotje afhankelijk van markt en munt, in plaats van een door de staat min of meer gegarandeerde maandelijkse vaste uitkering. Wat je over 50 jaar met je huidige pensioeninleg kan doen is grotendeels afhankelijk van inflatie over die lange periode, en inflatie is t.o.v. een munt. Dit is voor iedere inwoner van Nederland (ook met alleen een verblijfsvergunning) verplichte kost.

W_F | 20-11-22 | 16:59 | 1

En vergeet niet dat de totale pensioenpot dit jaar al met meer dan 15% in waarde achteruit gaat. Met dank aan het sterke optreden van de ECB en haar monetaire beleid.
Ja, covid en Rusland hebben grote invloed, maar dit waren of zijn catalisatoren in het grotere geheel.

donkieshot | 20-11-22 | 17:11

Bad money drives good money is een terecht spreekwoord hier. Hoe kan je nu van een instantie dat nog niet ineens in staat is om de kostbare en vervuilende maandelijkse verhuizing van Brussel naar Straatsburg te stoppen dat zij op monetair nivo weten wat ze doen en als ze het al weten gewoon niet doen. Back to the future. Terug naar de gouden tijden... terug naar de gulden en het liefst nog naar het gouden tientje en vijfje.

thesmul | 20-11-22 | 16:50

Immigratie, debat taboe totdat we het echt niet meer kunnen volhouden.

Euro, debat taboe totdat hij echt een keer goed crasht.

Wattman | 20-11-22 | 16:48 | 5

@donkieshot | 20-11-22 | 16:56:

Dat lijkt me ook. Het is vanwege de Italiaanse schuldenberg dat de, politieke want 3 keer op rij knoflookvoorzitter, ECB te laat en te weinig de rente verhoogt.

Binnen 10 jaar bestaat de Euro in zijn huidige vorm niet meer en soms gaan de dingen nog veel sneller dan verwacht..

Wattman | 20-11-22 | 17:02

@Wattman | 20-11-22 | 17:02: Zo gek zou het niet zijn, ook een munt heeft een levensduur en een houdbaarheid.

donkieshot | 20-11-22 | 17:14

@donkieshot. U heeft 100% gelijk maar vergeet te benoemen dat landen zoals Duitsland en Nederland er alles aan doen om de Euro te behouden omdat ze enorme bedragen uitgeleend hebben aan de zwakke landen en ook nog garant staan bij de ECB voor de opgekochte junkbonds. Het is een bodemloze put geworden

thesmul | 20-11-22 | 18:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Voor de liefhebbers, Klaas Knot was dus niet de droomkandidaat voor zijn huidige positie. De DNB stond ooit voor het landsbelang. Nu is er een tweepettenman die zowel de monetaire unie als de belangen van de pensioendeelnemers moet zien te jongleren.

Ook hij kan het geen van tweeën.

Hetkanverkeren | 20-11-22 | 16:40 | 3

Hij vindt er echt wel wat van. Maar hij kan en mag er niks mee.

Sinaslolly | 20-11-22 | 16:42

@Sinaslolly | 20-11-22 | 16:42: Met een minister van Financiën als Sigrid Kaag? Leest u de statuten van DNB nog eens goed. En dan de huidige uitvoering. Een instituut met een van oudsher zeer discutabel mandaat en dan een een adequaat modern alternatief.

Leest u alstublieft Joseph Stiglitz en zijn via de ECB aanval op de vooralsnog onaantastbare Federal Reserve. Die de staatsschuld van de VS een leuke credit card vindt. De particuliere Feral Reserve dat is.

Ach, Brussel: https://www.youtube.com/watch?v=PkAiNeZmJMo

Hetkanverkeren | 20-11-22 | 17:30

Ik ben er voorstander van dat Nederland een deelstaat wordt van de Verenigde Staten van Europa met Frans Timmermans als president.

thanseeuwen | 20-11-22 | 16:38 | 1

Dat is precies de bedoeling en de grote droom van Bolle Frans!

KeesBruin | 20-11-22 | 16:48

Kan er niet bij zijn maar mooi dat jullie daar dan gaan zitten!

GizzleMolby | 20-11-22 | 16:33

Misschien een hele domme vraag, maar kan een land 2 munteenheden hebben? Dat NL naast de Euro, langzamerhand ook weer de gulden of een andere munt invoert die losstaat van de Euro? En dat je deze koppelt aan de goudstandaard? Zodat de waarde gedekt is en blijft?

MadSeason | 20-11-22 | 16:31 | 7

Dat is een van de scenario's als de Euro onhoudbaar blijkt; eigen munten onder de koepel van de Euro. Dan kan je koersen aanpassen per land, net als vroeger. En de tucht van de markt m.b.t. de kosten van lenen. Het is nog niet gebeurd omdat de overgang ook een hoop ellende is.

Harry.Langezwaal | 20-11-22 | 17:41

@Sinterbikske | 20-11-22 | 17:01:
Heb nog een hele pot vol staan hier, met Belgische Francs. Evenals Spaanse peseta's, Duitse marken, Oost-Duitse Ost-marken, Franse francs, Luxemburgse ('Letzeburgische') francs, en Italiaanse lires.

Tussen mijn 16e en 18e levensjaar reed ik rond op een brommer; een Simplex 'kievit". Ik had nl. geen geld voor een Puch, een Tomos of een Kreidler Florett, en een Mobylette vond ik te wijverig. Anderhalve kilometer vanaf mijn ouderlijk huis te Amstenrade, was een tankstation. Daar stond ook een pomp-automaat voor brommerbenzine (mengsmering). Daar moesten guldens in. Afhankelijk van de geldende benzine-prijs en de hoeveelheid guldens die je daar in gooide, kreeg je een afgemeten hoeveelheid benzine.
Maar in plaats van guldens gooiden wij daar Belgische 5 franc-munten in (waarde ongeveer 30 cent). De automaat beschouwde dat als guldens. Het duurde - tot onze vreugde - verbazingwekkend lang voordat de automaat werd aangepast en geen francs meer accepteerde.
Goedkoper is mijn gemotoriseerde mobiliteit sindsdien nooit meer geworden.

Peter Emile | 20-11-22 | 22:50
▼ 4 antwoorden verborgen

Nexit, ik ben voor!
Met de Noordwest Europese landen een alliantie met eigen munt vind ik ook prima.

De Nederlandse Kroon. Daar kan ik mee leven.

Roos | 20-11-22 | 16:30 | 10

@Après toi | 20-11-22 | 17:02: En jij, als zelfverklaard econoom (dat heb je gezegd), denk dat export eindig is met een andere munt.?
Bijzonder grappig, dit is nooit in de historie voorgekomen.
Dat we geld verdienen aan export heeft niet veel met de euro te maken. Sterker nog, je zou moeten weten dat wij nu ook de schulden van andere landen dragen en er nu slechter voor staan dan voor de invoering van de euro.

donkieshot | 20-11-22 | 17:18

@Après toi | 20-11-22 | 17:02:
We kunnen ook handel drijven zonder euro en zonder EU. Noorwegen en Zwitserland zijner ook niet armer op geworden

Janlul | 20-11-22 | 18:09

Ik stel dan voor de Marco Kroon. Met een plassend mannetje op de munt als de Belgen dat niet al claimen.

Beste_Landgenoten | 20-11-22 | 18:31
▼ 7 antwoorden verborgen

Dit geneuzel altijd. Het lijkt er alleen maar op gedoeld om wat centjes te trekken uit een bepaalde markt. Ik wacht gewoon met u allen mee op het verhaal hoe we er beter van worden. En dat is er niet. Er is niet eens discussie, er is een betoog wat nergens op slaat.

Beste mensen. Sommige mensen zijn oplichters zonder scrupules. Waak daarvoor. Voor de rest moet u lekker doen met uw centjes wat u wil. Maar weet dat ze daar op azen, op uw geld. Niet alle mensen deugen. Sommigen zijn gewoon slecht.

Schout-bij-Nacht-J | 20-11-22 | 16:23 | 1

En nu to the point. Welke luitjes willen onze centen pikken en welke niet? Niet neuzelen maar een helder standpunt geven.

Zapata10 | 20-11-22 | 16:28
-weggejorist-
Theodorus.Goldbach | 20-11-22 | 16:13 | 3

Ruim 9 maanden geleden stelde Hans Hoogervorst, oud-minister van Financiën dat de euro onhoudbaar wordt door het extreme monetaire beleid van de ECB.
Waarom is hierover geen debat?
'Stel dat Nederland, net als Zweden, eind jaren negentig had besloten de invoering van de euro tot nader order uit te stellen. Als wij nu nog de vrije keuze hadden, zou de Nederlandse politiek op dit moment vrijwel zeker de Europese munt niet durven invoeren. De gevaren van inflatie, onhoudbare schulden en de stabiliteitsrisico’s in de eurozone zouden te groot worden geacht...'
www.ewmagazine.nl/nederland/achtergro...
Daags na dit buitengewoon interessante artikel in EW werd Hoogervorst uitgenodigd bij het NPO-programma Buitenhof waarna... glas, plas, was.

drs.Nee | 20-11-22 | 16:09

Gooi de sleutel van de ECB in de Mainz en je bent van die opgekochte staatsschulden af
Gewoon opnieuw starten
Niet zo angstig doen over geld

Rene strijland260746 | 20-11-22 | 16:08

Ik ben voor het vermelden van een uiterste houdbaarheidsdatum op iedere munt en ieder biljet.

McSnor | 20-11-22 | 16:07 | 1

Zoals wij ook hebben, we kunnen wel balsemen maar dan is de houdbaarheidsdatum datum verleden tijd. Na onze houdbaarheids periode hebben echt niets aan geld.

Henkie | 20-11-22 | 16:25

"Nexit-denktank biedt graag platform aan geïnteresseerden om te netwerken en debatteren over de voor- en nadelen van zowel de EU, als het euro-lidmaatschap."

Kijk. Dit is dus gewoon niet waar. Ze denken helemaal niet na over of een Nexit goed zou zijn voor Nederland of uit de Euro stappen nuttig zou zijn voor Nederland. Het zijn petulente kleuters die kennelijk ergens boos over zijn.

Maar wat moeten wij daarmee? Wie zijn die arrogante domkoppen toch? Nou. Het zijn allemaal losers.

Zijn er nadelen aan de Euro? Ja. Zijn er nadelen aan lidmaatschap van de EU? Ja.

Maar hebben deze prutsers een alternatief? NEE. Dat hebben ze niet.

Theodorus.Goldbach | 20-11-22 | 16:06 | 4

RE: Kijk. Dit is dus gewoon niet waar. Ze denken helemaal niet na over of een Nexit goed zou zijn voor Nederland of uit de Euro stappen nuttig zou zijn voor Nederland. Het zijn petulente kleuters die kennelijk ergens boos over zijn.

Volkomen onzin en u kunt dit van geen kant waarmaken.

donkieshot | 20-11-22 | 16:42

Wat nou toch weer een onzin, Theo!
Er was eeuwenlang een "alternatief" voor de EU: de natiestaat.

KeesBruin | 20-11-22 | 16:49

We moeten inderdaad arme landen als Noorwegen en Zwitserland niet als voorbeeld nemen, stel je voor!

Rhenium | 20-11-22 | 18:41
▼ 1 antwoord verborgen

Vroeg of laat knapt die euro toch dus gewoon weer eigen geld invoeren. Daarnaast kunnen de banken ter afdekking van valutarisico girale eurorekeningen aan particulieren en zakelijke cliënten aanbieden. Het is erg laat en het heeft ons heel veel geld gekost (al zullen er ook mensen aan verdiend hebben). Maar we zijn dan in ieder geval niet meer afhankelijk van mensen als Dragi of Lagarde en krijgen er weer wat zelfstandigheid voor terug.

jochum1980 | 20-11-22 | 16:01

Eind jaren 70 werkte ik in de valutahandel en toen werd de ECU ( european currency unit) gepresenteerd. Werkelijk iedereen in deze bedrijfstak zei dat het één grote mislukking zou worden als men hiermee door zou gaan wat helaas gebeurde in de vorm van de EURO. De redenen die genoemd werden zijn o.a. dat het verschil in de verschillende economieën en karakter van de deelnemende landen mijlen uit elkaar lagen. Door middel van de rente tool en mogelijkheid van de of revaluatie konden de plaatselijke landen hun eigen problemen proberen op te lossen en kwam dit niet neer op de schouders van andere landen. Nog veel belangrijker was dat het desbetreffende land wel maatregelen MOEST nemen om een beetje geloofwaardig over te komen in tegenstelling tot het huidige systeem waar gestelde financiële regels zoals bv maximale overheidsschuld met een dikke vinger naar Brussel met voeten worden getreden en de andere hand opgehouden wordt voor weer een paar miljard steun. Het argument dat één Europese valuta goed zou zijn voor de handel slaat als een tang op een varken omdat je heel eenvoudig je valuta risico's kan indekken tegen minimale kosten

thesmul | 20-11-22 | 16:00

De Euro is misschien wel houdbaar, maar niet binnen een systeem zoals dat van nu, waarin men tot het uiterste probeert om de kool en de geit te sparen. Ja, een Europese staat is wenselijk, in mijn ogen, maar dan met een sterke lokale component. Dat wil men niet; minimum loon voor een Bulgaar dient hetzelfde te zijn als dat van een Nederlander. Men wijst dan vaak op de VS. Ik denk dat dat een oppportunistisch argument is: men wijst alleen naar de VS als het uitkomt. De kosten van solidariteit moeten onvermijdelijk omlaag. Je kunt namelijk niet 'net als de VS' willen zijn, maar niet 'net als de VS'. M.a.w. met de lusten komen de lasten.

konjodebonjo | 20-11-22 | 15:57 | 2

De VS is ook een lappendeken van semionafhankelijke staten, die enkel naar buiten eensgezind optreden. 't verschil in wapenwetten, abortus, narcotica, zelfs verschillende minimumlonen etc. tonen aan dat dat prima kan samenwerken ondanks regionale verschillen / behoefte. Dit hoeft in de EU niet anders te zijn.

Willen ze van de EU een echte federatie maken, dan zouden ze er wijs aan toen om de hele top te democratiseren en directe verkiezingen uitschrijven voor rollen als president / EC, een senaat / Council en vertegenwoordigers / parliament, 'net als de VS'. De ECB zou onder een Europees ministerie van financiën moeten vallen, ipv net als de FED een onafhankelijk instituut.

ReyNemaattori | 20-11-22 | 17:28

Exact. Dat ik het met jou nou nog eens eensch zou zijn!

Beste_Landgenoten | 20-11-22 | 18:33

Laten we eventjes vergeten dat Wynia een ontzettende loser en prutser is. Altijd al geweest.

Welke winst is er te behalen met uit de Euro stappen? Nostalgie voor "has-beens"? Nou ja, zo'n Syp is nooit wat waard geweest troosteloze nietsnut en nietskunner. Zelfs Elsevier vond hem te droevig.

Oh en wie kent Rutger van den Noort?

Nou ik wel. Die hoort bij het clubje van Pepijn. En lieve mensen ik dacht dat we inmiddels wel beter weten of niet?

Theodorus.Goldbach | 20-11-22 | 15:53 | 5

@Nuchternederland | 20-11-22 | 15:58:

Rutger van den Noort "Redacteur
@OpiniezMagazine
. Ondernemer, doctor, christen, man en vader van 3, voetbalscheidsrechter, reserve marineofficier, maatschappelijk betrokken"

Is een christenfascist. En de joden kunnen je uitleggen dat deze mensen nooit goed nieuws zijn. Niet dat moslims die rechtsafslaan richting hun versie beter zijn hoor. Ze zijn allemaal slecht.

Theodorus.Goldbach | 20-11-22 | 16:09

... we.... Dat alleen al plaatst u in het rijtje van, ach, vul zelf maar in. Rechts autoritair is nog een nette uitdrukking. En dan onbewezen met een gratuite term als christenfascist komen, komt dit uit de koker van Sjoerdsma, Pater Notte of het partijbureau?

dathoujetoch | 20-11-22 | 16:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Er rest ons nog een beetje tijd om de Euro's om te wisselen naar andere valuta of edelmetalen , diegenen die het niet doen moeten het maar zelf weten .

likmegaties | 20-11-22 | 15:49 | 1

Partner & ik zijn al een paar jaar bezig met de aanschaf van goud & zilver (zowel baren als munten), Zwitserse Francs, en Noorse Kronen.

Peter Emile | 20-11-22 | 23:02

Leuk voor het event zo’n brede aankondiging ruim twee weken van te voren,
Zullen we hier een polletje maken hoelang het vanaf vandaag duurt voordat de sprekers in dit debat dusdanig geïntimideerd zijn dat ze zich terug moeten trekken?

ZomaarEen | 20-11-22 | 15:46

Thanx voor de korting GS, altijd meegenomen. Nou kan ik me ook douchen voordat ik het Kruispunt betreed.
Aangemeld dus. Want ik zit met veel vragen over die euro. Ik hoop dat er een microfoon in de zaal staat, en zo niet, red ik het zonder ook prima. Vraag maar aan Zakk Wylde.

Deksmaat | 20-11-22 | 15:45 | 2

Cool dat je er naartoe gaat Deks!

Roos | 20-11-22 | 16:28

@Roos | 20-11-22 | 16:28:
Ik ben echt nieuwsgierig, wil graag de voors en tegens horen. Hoop op een stevig debat!

Deksmaat | 20-11-22 | 16:54

Beetje ver reizen voor mij , maar zeker interessant. De eu en Euro hebben ons inderdaad weinige goeds gebracht.. de mondialisering nog minder, kijk maar hoe weinig er nodig was om alles overhoop te gooien. Rest de vraag wat dan wel?

deathchant | 20-11-22 | 15:43

Tis altijd wel ergens ter wereld 5 voor 12.

MyNameIsAlf | 20-11-22 | 15:43

En wat denkt Wynia, die oliebol met zijn rode vrijetijdsbroeken en de trui om de schouders, te winnen bij een Nexit of de afschaffing van de Euro? Dat we allemaal weer decennia 1 op 1 aan de D-mark vastgeklonken zullen zitten? Dat was namelijk de situatie voor de Euro. Kortom, uit de Euro, betekent een gulden die opnieuw aan de Duitse munt vastzit, en dat is..... de Euro! Tadaaa.

Beste_Landgenoten | 20-11-22 | 15:42 | 9

@KeesBruin | 20-11-22 | 16:07:
Dat is dus de vraag. Overigens, vind ik een politieke unie een uitstekend idee, naar Amerikaans model. Maar dat is een ander verhaal.

Beste_Landgenoten | 20-11-22 | 16:54

@Beste_Landgenoten | 20-11-22 | 16:54: Politieke Unie is niet haalbaar. Heb zelf een tijdje in Spanje gewoond, en de kwaliteit van het openbaar bestuur is daar erg laag. Terwijl het in Griekenland en Italië nog erger is. Niet aan beginnen.

Après toi | 20-11-22 | 17:04

@Après toi | 20-11-22 | 17:04:
Dat wel zo, maar in washington State is het ook beter dan in South Carolina. Je hebt al Europa dan wl een stevig machtsblok tegenover China bijvoorbeeld.

En toch werkt het

Beste_Landgenoten | 20-11-22 | 17:09
▼ 6 antwoorden verborgen

Ist TIMmerfranz auch eingeladen?
Und Frau Kaag?

Verderkijkert | 20-11-22 | 15:41

Destijds zag ik een boel voordelen voor de Euro en was een voorstander maar ik ben tijdens de bankencrisis in 2008/2009 als een blad aan de boom omgeslagen en ben voor het uitreden uit de Euro en ook de EU met name nu D66 flink wat in de melk te brokkelen heeft.

Fedde71 | 20-11-22 | 15:39 | 4

Ja, Fedde, maar het was vanaf dag 1 te voorzien, dat de EMU toch een transferunie zou worden. Dat wil zeggen transfer tussen zwakke en sterke landen. En daar bleef het niet bij, want tijdens de bankencrisis bleek dat het ook een transfer van geld van de burgers naar de banken, in dit geval vooral de Franse en Duitse banken, was.
De Euro is een ploertig project, buiten de democratie om, om de natiestaten te ondermijnen.

KeesBruin | 20-11-22 | 16:01

@Beste_Landgenoten | 20-11-22 | 15:43: Tegen Cholera kan wat gedaan worden, medicijnen en voldoende vocht. Tegen D66 is nog niets gevonden maar ik heb goede hoop. Ze gaan tenslotte ook Ebola er uiteindelijk onder krijgen.

Zapata10 | 20-11-22 | 16:10
▼ 1 antwoord verborgen

De naam voor die munt ‘Euro’ is te eurocentrisch

RickTheDick | 20-11-22 | 15:37 | 2

En niet inclusief richting Afrika.
Ik stel ook een naamswijziging voor naar afreuro.

Nuchternederland | 20-11-22 | 16:01

Lex Hoogduin. De beste centrale bankpresident die wij helaas nooit zullen hebben. De dociele Klaas Knot genoot de politieke voorkeur.

Goed Volk Kijkt Weg | 20-11-22 | 15:30

Heb het hier al eerder verkondigd: de euro is verdoemd te klappen, tenzij er een militaire unie komt.
Nationaal begrotingsbeleid groeit scheef en kan niet opgelost worden met internationaal monetair beleid. Alleen met militaire onderdrukking kun je op lange termijn de economische scheefgroei binnen de grenzen van dezelfde munt de baas blijven.
Nog maximaal 10 jaar houdt de Euro het vol.

MacVulpen | 20-11-22 | 15:30 | 4

@therealbraindump | 20-11-22 | 15:41: Ja, met Kaag komt het wel goed. Er is geen partij die er zozeer op gebrand is om Nederland als onafhankelijk land om zeep te helpen en de democratie af te schaffen als D66.

KeesBruin | 20-11-22 | 15:59

@therealbraindump | 20-11-22 | 15:41:

Nee hoor. Het stutten houdt een keer op als de fundamenten teveel rot vertonen. Het werkt zolang er vertrouwen in de financiële instrumenten is en dat vertrouwen is er als de instrumenten aantoonbaar werken. En niet teveel negatieve bijwerkingen hebben.

Er komt een moment dat Nederland en Duitsland eieren voor hun geld gaan kiezen. Achteraf bezien zullen ze concluderen te lang aan een gezamenlijke munt te hebben gehangen.

MacVulpen | 20-11-22 | 16:01

@MacVulpen | 20-11-22 | 16:01: dat heb ik al zo vaak gedacht, maar tot nu toe is het credo nog steeds kicking the can down the road. En vergeet niet, wanneer de euro klapt gaan Nederland en Duitsland flink bloeden vanwege het target 2 systeem. De euro kan alleen maar gestut worden wanneer steeds meer schulden en risico's worden gedeeld waardoor de ontvlechting van de euro steeds duurder zal worden. Op dit moment zie ik geen Nederlandse en Duitse politici met genoeg ruggengraat om hier paar en perk aan te stellen, helaas.

therealbraindump | 20-11-22 | 16:11
▼ 1 antwoord verborgen

Het maakt niet uit hoe houdbaar het is, de euro blijft levend. Maakt niet uit wat het kost, de EU zal nooit klappen. Teveel mensen varen er goed bij in de politiek. Het geeft ze macht.

swagmachine | 20-11-22 | 15:29 | 2

Als de welvaart verdwijnt raken ze die macht heel snel kwijt, gok ik.

UnderTheDevil | 20-11-22 | 15:40

Ons pensioen kost het sowieso

zokanhetookja | 20-11-22 | 18:23

Dit is een discussie die twintig jaar te laat komt. Er is nu zoveel kapot gemaakt dat het nauwelijks nog valt te herstellen.

Zapata10 | 20-11-22 | 15:28 | 2

Alles valt veel te herstellen. En als het geen herstel is dan is het een verbetering wanneer je buiten de waardeloze houdgreep treed van dit ECB.

donkieshot | 20-11-22 | 15:32

Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.
Er is inderdaad al veel schade aangericht, maar er is formeel nog niet sprake van een fiscale en politieke unie. Op het moment dat die er wel zijn, heb je die Europese, antidemocratische superstaat. En die gaat nooit meer weg, tenzij er een revolutie komt, wat altijd veel ellende oplevert.
De EU en de Euro zijn twee buitengewoon slechte, illusoire ideeën, waar we alleen maar ellende van krijgen. Het is de absolute ondermijning van democratie en vrijheid.
Zodra er een Europees leger is, gaan ze de bevolking van Europa met dat leger onderdrukken. Dan komt er nooit meer een Brexit, dan gaat het precies zoals de Sovjet-Unie Hongarije in 1956 aanpakte.

KeesBruin | 20-11-22 | 15:57

Nou, dat lijkt me een sprankje hoop aan de horizon!
De Euro had er nooit moeten komen. Onder (veel) meer omdat het, zoals Margaret Thatcher al haarfijn aangaf, een opstap was naar een Federale Europese Staat.
DAT was het doel, via een muntunie uiteindelijk een politieke en fiscale unie, een Europese superstaat, erdoor drukken. Buiten iedere democratie om.
Een achterbakse streek, dat was de introductie van de Euro.

KeesBruin | 20-11-22 | 15:22 | 1

Een Federale Europese staat als idee is niet zo'n verkeerde... het gaat alleen niet lukken. De verschillen zijn veels te groot en daar bovenop komend "QR corona perikelen"-"klimaat hysterie" en een nog steeds niet opgelost banken probleem en daaruit voortvloeiend... wie gaat dat betalen? Jij en ik....

BL!ZZ | 20-11-22 | 15:44

Als die euro eenmaal digitaal en zodoende programmeerbaar is zal er inderdaad ook een houdbaarheid aan zitten. (CBCD).
Aanstaande woensdag het Kamerdebat.

Abject | 20-11-22 | 15:14 | 1

Kamer heeft niks te zeggen over de euro.

Is dit nog nieuws? | 20-11-22 | 15:31

Euro's digitaal erbij maken en aan de hele wereld geven.
Gaat oneindig lang goed....

Is dit nog nieuws? | 20-11-22 | 15:13

Lex Hoogduin verkondigt dit al een tijdje, terwijl zijn oud-collega Klaas Knot er het zwijgen toe doet. Maar ja, die kan ook niet anders.

Après toi | 20-11-22 | 15:12 | 5

@Après toi | 20-11-22 | 15:41: ook zoiets, de Duitse bankpresident heeft evenveel te zeggen als de bankpresident van Cyprus, hoe verzin je het. Het zoveelste internationale verdrag waarbij politici hebben liggen slapen. Knot kan ook aftreden wanneer het hem niet schikt AT..

therealbraindump | 20-11-22 | 15:51

Sterker nog, LexH was voorbestemd om op het plekje van KlaasK te zitten, maar het werd een last minute politieke benoeming. Sla de historie er maar eens op na. Je mag raden waarom ze Hoogduin niet op die plek wilden hebben.

ThePozz | 20-11-22 | 15:56

@ThePozz | 20-11-22 | 15:56: Lex is te dwars en te eigengereid. Vandaar dat journalisten hem graag interviewen.

Après toi | 20-11-22 | 16:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Klinkt goed.

VP732 | 20-11-22 | 15:08

Iedere vorm van afstand nemen van Europese instituties wordt, ironisch en paradoxaal genoeg, gezien als "landverraad" door fervente eurofielen.

obi1 | 20-11-22 | 15:07 | 1

Ja, terwijl het juist omgekeerd is: Europese instituties zijn gericht op het om zeep helpen van de natiestaten.

KeesBruin | 20-11-22 | 15:35

Smeltende pensioenen, komt vast door de opwarming van de aarde.

Mr_Natural | 20-11-22 | 15:04

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl