Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederland test MASSAAL de "slimme meter"

1200 watt strijkijzers niet aan te slepen, bedankt AD!

Vandaag is de dag. Allemaal stommelende huispapa's in meterkasten. Moeders die "aardlekschakelaar" googlen. Millennials die nog nooit een meterkast van binnen hebben gezien. Gemeenten die het gratis regelen voor statushouders. En wel hierom. Het AD heeft een How To om te ontdekken of uw slimme meter heel erg dom is, of eigenlijk een gewillige beul van het energiekapitaal is die de lobby-vrindjes van Frans Timmermans en Diederik Samsom schathemeltjerijk maakt. Slimme meters zouden heel erg slim zijn, maar zoals altijd wordt u weer voorgelogen. Nu kunt u een bedrijf laten komen om de slimme meter door te lichten, maar dat kost 524 EURO, en het kan ook graties en eenvoudig: HOE ONTDEK JE EEN KAPOTTE METERKind kan de was doen. Alles UIT, en dan 1 ding van 1200 watt AAN en dan kijken of het klopt. Succes en niet allemaal tegelijk, dan klapt het stroomnet eruit.

Reaguursels

Inloggen

Nee natuurlijk niet 1,2 Kwh maar 1,2 Kw

AlexanderVissers | 14-10-22 | 21:34

Cv had ik eerlijk gezegd wel slimmer verwacht, Wat is dat een comfortstand... water warm houden terwijl er niemand thuis is. (en dan raar staan te kijken dat je elke dag gas verstookt. Zet je die comfortstand uit dan moet je weer 8 a 9 seconden wachten op warm water... O de horror,. ik moet kiezen tussen slecht voor klimaat en slecht voor klimaat.

pieterS | 14-10-22 | 16:54

Alles wat zichzelf slim noemt is in het beste geval dom en in het allerslechtste geval kwaadaardig.

o)+ | 14-10-22 | 14:45 | 1

En kwetsbaar

Zand.Zeep.Zodan | 14-10-22 | 16:45

Toch vreemd dat die dingen altijd teveel aangeven en nooit te weinig. Lijkt me dus pure oplichting.

Erdee | 14-10-22 | 14:13 | 1

Zes maanden het land uit geweest. Elektriciteit: niets gebruikt. Wel mooi Watt teruggegeven ( tegen volledige betaling). Gas: niets verbruikt. Wel vastrecht € 0,59 per dag.

Leffe Blonde | 14-10-22 | 13:33 | 4

En wat heb je in het buitenland verbruikt? En hoeveel kostte het om daar te komen en terug?

Risingson | 14-10-22 | 13:58

Je bent geweldig!!!! Echt! te goed voor deze wereld! Vooral omdat je lopend danwel met de fiets naar het buitenland bent gegaan en daar stroom voor jezelf hebt opgewekt met de hometrainer, en het niet hebt afgenomen van (waar was je? China?) kolen en/of bruinkool centrales. Dat was helemaal geweldig van je!

peterdh | 14-10-22 | 14:01

Stel je voor dat je niks gebruikt als je er niet bent. Ik sta perplex. Hoe kan dit?

Mean Dean | 14-10-22 | 19:06
▼ 1 antwoord verborgen

Ik had een strijkijzer, maar die heb ik weggedaan. Komt doordat ik mijn Surinaamse huishoudelijke hulp heb ontslagen. Ik was namelijk bang om straks beschuldigd te worden van slavernij en herstelbetalingen te moeten doen. Dus heb haar de deur gewezen. Ik heb daarna al mijn kleding vervangen voor strijkvrije exemplaren en mijn strijkijzer verkocht via Marktplaats.

DankeSchon | 14-10-22 | 13:21

Helaas geen strijkijzer. Kan het ook met strijkers?

Harrie-Couvert | 14-10-22 | 12:17

Zijn er ook meters die te laag ‘rapporteren’? Want als het een constructie of softwarefout is dan zou dat toch ook moeten voorkomen?

Risingson | 14-10-22 | 12:14 | 2

Stiekem weet u het antwoord natuurlijk al...

CamaroHans | 14-10-22 | 12:30

Een strijkijzer van 1200 watt staat niet het hele uur aan. Als het strijkijzer op temperatuur is schakeld het bimetaal de stroom uit. Dus geen 1200 watt in een uur! Doe de test met een paar lampen van 100 watt of iets anders wat permanent stroom opneemt.

Wim2127 | 14-10-22 | 12:14 | 1

Je moet wel snel kijken in de meterkast.

Zet het strijkijzer op Heet

KlaagGraag | 14-10-22 | 17:45

Ik heb een ledlamp met cos-phi van 0.1, ofwel 90% blindstroom.
Helaas een klein wattage (6w) dus geen idee hoe goed of slecht de meter dit snapt. Tegelijk: een 30 euro consumenten Watt-metertje kan dit al perfect kan laten zien, dus waarom een slimme meter niet?

Andere leuke test: wisselstroom motoren (zoals in oude huisventilatie) met een dikke condenator ervoor ;)

Monkey Cabbage | 14-10-22 | 11:50 | 8

Cosinus phi van 0,1 ist verboten, te laag (0,8)

KlaagGraag | 14-10-22 | 17:36

Zowel de oude draaischijfmeter als de nieuwe meters gaan keurig om met blindstroom, dat wil zeggen: die tellen ze niet en daar betaal je niet voor (tenzij je een grootverbruiker bent, dan krijg je daar een speciale meter voor en want het veroorzaakt wel wat extra verliezen in hoogspanningsleidingen)

Een led lampje zal geen netbeheerder zich druk om maken.

W_F | 14-10-22 | 18:51
▼ 5 antwoorden verborgen

Onze gasmeter is zo goed dat hij zelfs nog doorloopt bij gesloten hoofdkraan. Natuurlijk is het die G350 van Landis+Gyr waar 3% van kapot is, las ik. Met de huidige prijzen is dat goed voor 1500 euro per jaar extra inkomsten bij energieboer en overheid. Het voelt erg goed om zo solidair te mogen zijn met de verworpenen der aarde via deze extra afdrachten.

Nichtsneues | 14-10-22 | 11:47 | 3

Ik ben blij dat u zo goed bent ingevoerd. Met u op een verjaardagsfeestje zal niemand zich vervelen.

Graaisnaaiert | 14-10-22 | 11:48

#Nichtsneues : Heb even gekeken (zie mijn eerdere reaguursel ergens eind van de ochtend over mijn hoge verbruik) en ik heb de Landis-Gyr G4 ''slimme'' gasmeter .... zegt dat je wat, is die betrouwbaarder?

Keyboardspeler | 14-10-22 | 16:34

Ik heb geen slimme meter want ik wil niet dat mensen die ik niet ken op afstand mijn verbruik real-life kunnen meelezen.
Daarnaast interesseert energie, gas en water me geen reet, het is een basisrecht voor eenieder die in Nederland woont en een primaire plicht voor de overheid om zoiets te faciliteren en te bewaken. Dat zij daarin verzaken, ala, maar daar ga ik nog niet op mijn tenen voor lopen.
Linksom of rechtsom klauw ik de extra kosten wel weer terug, die lijers kunnen me wat.

Graaisnaaiert | 14-10-22 | 11:38 | 3

Je weet dat je die functie ook gewoon kan uitzetten toch?

Blauwe Wafel | 14-10-22 | 11:51

@Blauwe Wafel | 14-10-22 | 11:51:
Nee, want ik heb dat ding geweigerd. Ik ben slim genoeg om zelf mijn standen door te geven en ik ben ook slim genoeg om te weten hoe ik mijn verbruik een beetje binnen de perken hou.
En daarnaast interesseert me dat hele energiegeneuzel niet. Weer een manier van deze overheid om mensen afhankelijk te maken en onzeker te krijgen. Voor een fucking basisbehoefte, datgene dus waarvoor we uberhaupt een overheid hebben opgericht, ooit.

Graaisnaaiert | 14-10-22 | 12:02

Hier ook geweigerd. Heb nu een domme digitale meter, met telwerken voor teruglevering, maar de meeste leveranciers weigeren teruglevering als je geen slimme meter hebt. Ik geef nu overigens wel met de hand elke elke zondag de standen door.
Als ik zonnepanelen neem moet ik kiezen tussen een slimme meter of meteen helemaal off-grid gaan. Een optie zit ik totaal niet op te wachten en de andere optie klinkt wel cool, ook al de t.v.t. misschien wat lang.

W_F | 14-10-22 | 18:55

Heb wat jaren terug zo’n oude analoge meter gekocht omdat de garages naast mijn huis stroom afnemen van mij via het stopcontact in de schuur. Die meter er tussen gehangen om te bepalen wat zij mij moeten betalen. Heb 5 euro voor die tweedehandse meter betaald, bijna niets dus. Zou het niet een mogelijkheid zijn om als je je slimme meter niet vertrouwt zo’n oude meter op de kop te tikken en die parallel te schakelen met je slimme meter om zo het verbruik te controleren?

Sinterbikske | 14-10-22 | 11:31 | 5

@Nichts
Parallell kan wel. Niet ervoor Krijg je fraude gezeik op je dak van netbeheer. Achter de meter zul je denk ik een professionele monteur meten inschakelen als je zelf ongecerificeert gaat prutsen krijg je gezeik met de verzekering woningbouw.

Shadow112 | 14-10-22 | 11:53

@Shadow112 | 14-10-22 | 11:53:
Ja het kan allemaal , je moet wel het zegeltje verwijderen... om hem parallel aan te sluiten.

Nico_the_Sparrow | 14-10-22 | 12:33

In serie schakelen zal geen punt zijn.

Raskut | 14-10-22 | 13:05
▼ 2 antwoorden verborgen

De werkelijk onbegrensde domheid van de deugalfa's bij het AD neemt wekelijks grote vormen aan. Dat je in één alinea zóveel fouten kan maken is bijna een kunst op zich.

rjnl | 14-10-22 | 11:24

Ik heb een slimme centimeter.

McSnor | 14-10-22 | 11:13 | 1

Odol?

Ruimedenker | 14-10-22 | 11:24

Ik strijk m'n kleding nooit, hoe nu?

Leviticus_ | 14-10-22 | 11:13

Het verbruik van de slimme meter komt voor rekening van de gebruiker, wel zo slim.

happen_maar | 14-10-22 | 11:13 | 2

U bent niet de gebruiker van de slimme meter, dat is uw energieleverancier.

Red shirt | 14-10-22 | 11:21

Nee, alleen bij de eerste versies, die zijn alweer vervangen. Maar uiteindelijk betaal je het alsnog in netwerkkosten.

jcvjcvjcvjcv | 14-10-22 | 13:30

Zo'n meter klopt voor geen meter.

Mr_Natural | 14-10-22 | 11:08 | 2

Die constatering sluit als een bus.

McSnor | 14-10-22 | 11:14

Het is verkeerd gegaan toen iemand de aanduiding 'self service'. Er is op de Zaanse Schans het eerste winkeltje van Albert Heijn te vinden. Daar deed Albert zelf de gekozen producten in de juiste hoeveelheid in een zakje. Dat was service. Later kwam de supermarkt wat in wezen niets anders is dan een opgeleukt magazijn. U mag zelf uw spullen bij elkaar scharrelen en met een handscanner zelf afrekenen. Deze self service maakt van klanten onbezoldigde werknemers. Met 'slimme' meters is het niet anders. Het voordeel is enkel voor de leverancier die real time uw verbruik kan bepalen en factureren. Handig want dit scheelt de leveranciers processhandelingen, personeel dus kosten dus meer winst. An sich is een dergelijke efficiencyslag geen probleem maar noem het geen 'service' of 'slim' of zelfs 'slimme service', zoals ik laatst hoorde. Zorg dat die meters geijkt zijn en misbruik ze niet door klanten op te lichten. Gebeurt dat wel dan moet het OM optreden. Daar zijn ze voor. Het OM vertegenwoordigd de samenleving, weet u nog wel.

Red shirt | 14-10-22 | 10:59

Als we er straks achterkomen dat we massaal minder verbruiken dan de meter aangeeft, hebben we dan nog wel een energietekort....?

crk | 14-10-22 | 10:58

Wist u dat de Shield AER u ook beschermt tegen meterstanden? Vraag maar aan Mieke.

Sinterbikske | 14-10-22 | 10:44 | 4

Die Mieke bestaat helemaal niet joh. Gewoon een nepaccount om die rotzooi te verkopen.

UnderTheDevil | 14-10-22 | 11:19
▼ 1 antwoord verborgen

Wij stoken op stookolie. Als ik wil weten hoeveel er nog in de tank zit, steek ik een pvc buis in een gat en weet ik nog weinig, behalve het verschil in cm met de vorige keer. Maar de eenvoud bevalt me wel.
Helaas is de vorige eigenaar wel gezwicht voor een slimme meter voor elektriciteit.

BrulSpin | 14-10-22 | 10:42 | 6

@BrulSpin | 14-10-22 | 11:06:
De ruwe olie wordt geraffineerd (verfijnd) tot hoogwaardige benzine(s), iets minder hoogwaardig diesel, en dan kerosine, stookolie en een hele rits andere producten zoals asfalt en plastics. Alles wordt gebruikt... Net kip.

Louter Leuter | 14-10-22 | 11:24

@PPuk | 14-10-22 | 11:21:
Ziet er handig uit maar heb een ondergrondse tank. 3000 liter en daar hoeft alleen vloerverwarming op te bollen. En we stoken nog bij met de houtcassette dus ik verwacht de winter wel door te komen. Dank voor het meedenken!

BrulSpin | 14-10-22 | 12:32

@Louter Leuter | 14-10-22 | 11:24:
Weer wat geleerd!

BrulSpin | 14-10-22 | 12:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Als overheid, energiebedrijven en andere oplichters het woord 'slim' gebruiken, weet je zeker dat je belazerd wordt.

gestoptmetroken | 14-10-22 | 10:37 | 2

'Slim' en 'Groen'.

4HoogAantWater | 14-10-22 | 10:58

Eneco mag de vergoeding voor stroom die consumenten terugleveren aan het net niet verlagen bij klanten met een vast energiecontract. Dat stelt althans de Consumentenbond die een brief stuurde naar de energieleverancier, waarin de bond een terugdraaiing eist van de eerdere verlaging.

Volgens de Consumentenbond mag die verlaging helemaal niet. "In de algemene voorwaarden van Energie Nederland staat dat wanneer iemand een overeenkomst met vaste leveringstarieven heeft, de aanbieder deze tarieven niet tussentijds mag wijzigen", aldus directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. "Dit geldt ook voor de terugleververgoeding. Dat een energiebedrijf in tijden als deze zijn klanten oneigenlijk benadeelt, is extra zuur."

Cornelis12 | 14-10-22 | 10:37 | 2

Met een vertrouwde terugdraaimeter heb je daar geen last van, enkel de klanten met een slimme meter.

Zoelense Hobbyboer | 14-10-22 | 10:53

@Zoelense Hobbyboer | 14-10-22 | 10:53: Waarom denk je dat overheid en energiereus van de Ferrarismeter af willen ? Het is niet in jouw belang.
Maar dankzij de slimme meter registratie weet ik nu wel dat dat ding altijd gasverbruik aangeeft en dus kapot is, dat is dan maar weer mooi !
Zonder slimme meter had ik niet ontdekt dat die slimme meter kapot is.

Nichtsneues | 14-10-22 | 11:50

Ik woon alleen, douche 2x p/wk... heb geen CV maar een gewone haard en mijn jaargebruik (tot juli dit jaar) was met 2 slimme meters (gas en elektr) voor stroom 6523kw (= 6,5 Megawatt !) en gas 1643 M3. (dus gemeten over 365 dagen)

Ik vertrouw die slimme meters niet, volgens de vergelijkingen die er altijd bijstaan, gebruik ik meer gas en stroom dan een alleenstaande villa met 6 mensen.
En JA, ik heb al aan de bel getrokken bij Liander, maar hoor nog niks van ze.

Keyboardspeler | 14-10-22 | 10:36 | 22

@Xbitt | 14-10-22 | 10:50: Label E, terwijl het voor Juni dit jaar nog G was en de WBV er niks aan heeft gedaan, is een hoekhuis met 1 steens muren dus geen spouw EN dus geen isolatie mogelijk.
Gelukkig zit ik nog tot zomer 23 met tarieven van 2020 (3 jaar vast gezet), dus M3 is 82ct en stroom 21ct p/kwu.

Keyboardspeler | 14-10-22 | 16:21

@Drembil | 14-10-22 | 10:53: iets van 18 kwu per dag (gemiddeld), ik heb geen CV maar gashaard en voor de overige vertrekken (als het echt nodig is) elekt. verwarming... dus de keuken moet ik in de wintermaanden als het s'nachts gaat vriezen een 800 watt verwarming aanzetten anders bevriezen de waterleidingen... huis is ruim 100 jaar oud.

Keyboardspeler | 14-10-22 | 16:25

@DitjaarkrijgikAOW | 14-10-22 | 10:54: Ik moet je toch teleurstellen, want ik heb de meeste energiebesparende zaken wel in orde ;) ..... overal LED lampen, 2 moderne LED TV's die dacht ik 60 watt gebruiken, heb geen diepvriezer maar gewoon een dubbeldeurs koelkast in huis, stofzuiger geen 1600 watt meer maar een 850 watt Miele.

Verder natuurlijk een wasmachine en vaatwasser, maar die staan misschien beiden 2x per week aan (max 40 graden ook nog)... dus ja, zeg het maar.

Wel een goede tip die ik las is, om een keer overdag alle groepen uitzetten qua stroom en dat een uurtje zo laten en kijken of die slimme elektr. meter toch iets meet.

En NEE, de buitenlamp in de tuin is ook LED, ik dacht 7 watt.

Keyboardspeler | 14-10-22 | 16:48
▼ 19 antwoorden verborgen

De gasprijzen zullen volgens de Rabobank nog langer hoog blijven dan het kabinet steun geeft. Dat baseert Rabobank op prijzen op de toonaangevende Amsterdamse gasbeurs die nu al worden betaald voor gas dat pas in 2025 wordt geleverd. Dat is drie keer zoveel als in januari vorig jaar op die beurs werd betaald. „Dat betekent dat bedrijven moeten wennen aan het feit dat zij gedurende een lange periode moeten produceren met hoge energiekosten”, schrijft Rabobank in een analyse van de industrie. Jarenlang waren de gasprijzen juist laag en stabiel. De industrie waarschuwt al tijden dat het vestigingsklimaat nu onder druk staat en vraagt om hulp van de Nederlandse overheid. „Voor veel bedrijven is het gunstig om de productie te verplaatsen naar landen waar de energie goedkoop is”, aldus Rabobank.

Cornelis12 | 14-10-22 | 10:32

Of een waterkoker. Goed voor 2 tot 3 kW. Een ouderwetse (Miele) stofzuiger die nog ouderwets 2 kW trekt. Of je zoekt nog een traditioneel 100 W lampje. Keuze genoeg!

Louter Leuter | 14-10-22 | 10:32 | 12

De EU maakte zich erg druk over stofzuigers. Blijkbaar dacht men dat we 24/7 stofzuigen. Absolute nono’s want je huis met een 2 kW stofzuiger in no time stofzuigen of uren met een 900W ding…wat is beter?

Drembil | 14-10-22 | 11:08
▼ 9 antwoorden verborgen

Af en toe een technisch topic om het deskundigheidsgehalte van de reaguurders te meten / ijken. Best slim bedacht GS !

LucaBrasi | 14-10-22 | 10:25 | 4

Ik snap ook niks van stroom. Zei hier gister nog dat een ledlamp van 2 watt bij mij 1000 watt per uur leek te verbruiken. Heb dat getest. Heb zo'n knipperlampje in de meterkast. Elke keer als ie knipperde werd er een (watt?) aangetikt op de meter. Was dus zo ongeveer om de 2,5 seconde. Maar ik zei blijkbaar iets wat totale onzin was.

Leptob | 14-10-22 | 10:30

Energie is met de factor tijd. Vermogen is absoluut. Net als uw 300 pk sportauto. Die levert dat vermogen alleen als u m gebruikt en hoe langer dat is hoe meer het kost.

Drembil | 14-10-22 | 11:04

@Leptob | 14-10-22 | 10:30: Op de meter alhier is het 1000 pulsen per kWh. Maar diverse slimme meters schijnen hebben last te hebben van slechte filtering dus misschien ligt het aan het type ledlampje. Hier zit op de kWh meter een knop om door te stappen het actuele verbruik staat er ook tussen.

voldemort | 14-10-22 | 13:02
▼ 1 antwoord verborgen

Wij hebben thuis geen strijkijzer meer. Mijn vrouw legt nu de was op een stoel en ik ga er met mijn dikke reet op zitten.

Kaal-dik-en-lelijk | 14-10-22 | 10:23 | 1

En de hardnekkige kreukels ? Een stoomscheet, neem ik aan ?

LucaBrasi | 14-10-22 | 11:56

Ik heb nog steeds een mechanische meter, de digitale komt er ook niet in, ondanks de jaarlijkse "dreigbrief" met als enige dreigement dat ik zelf de meterstanden moet blijven doorgeven.

wilmeister00 | 14-10-22 | 10:20 | 6

@Shoarmamasutra | 14-10-22 | 10:49: Natuurlijk niet, ik maak elke week een foto van de meters en geef om de twee weken mijn meterstanden door.
Ik kan dan bij de jaarafrekening precies zien wat ze berekend hebben.
En als het niet klopt, kan ik altijd verhaal halen en daar zijn ze echt wel gevoelig voor.
Dat is namelijk oplichting en ik kan dat dan bewijzen.

loekdeleeuw | 14-10-22 | 11:28

Helaas heb ik dat ding nu wel na verhuizing. Hoe zou ik hem kunnen laten terugzetten naar een meter die wel betrouwbaar je verbruik aangeeft en mij niet bespioneert ?

Nichtsneues | 14-10-22 | 11:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Strijkijzers van 1200 watt? Zijn die dan niet verboden door Europa?

Nogood Boyo | 14-10-22 | 10:18

U begrijpt het niet. Het belangrijkst is dat de bedrijven die slimme meters maken divers en inclusief zijn. Meetfouten zijn een kleine prijs die we voor een rechtvaardiger wereld moeten betalen.

tectonicos | 14-10-22 | 10:18

Kut, ik heb alleen een strijkijzer van 1100 watt.

John McClane | 14-10-22 | 10:15 | 1

Mijn vrouw strijkt met stoom! Wat nu?

MargauxGrandCru | 14-10-22 | 10:19

Beste Eneco, hierbij het verzoek om mijn slimme elektriciteits meter te komen nameten. Tevens het verzoek om mij het ijkrapport ( van het Nederlands Meetinstituut NMi N.V ) te overhandigen van de bij mij geplaatste meter.

Stijlloser_from_NL | 14-10-22 | 10:14 | 1

Eneco is een leverancier. U moet bij de netbeheerder zijn. Liander, enexis oid.

Shoarmamasutra | 14-10-22 | 12:01

Een strijkijzer is een bijna zuiver-ohmse belasting en daar gaat het niet om. Het gaat om het verkeerd registreren van het verbruik van niet-zuiver-ohmse belastingen zoals dimmers, motoren enzovoort.
Maar het geeft de mensen wat te doen in het weekend.

2voor12 | 14-10-22 | 10:12 | 3

Juistem gewoon een variac met een 500 watt bouwlamp

Zuma | 14-10-22 | 10:24

Exact

Drembil | 14-10-22 | 11:06

Hmm, op zich niet verkeerd om eens te beginnen met een zuiver ohmse belasting. De keuze voor een strijkijzer is dan weer ongelukkig, dat is een modulerend ding, er zit een thermostaat in dus trekt het niet continu 1200W, je moet al het ding in de gaten houden tijdens het aflezen van de meter of hij wel aanstaat, anders heb je nog precies niks gemeten. Beter is een gemengde belasting, inductief, iets wat continu stroom trekt, een stofzuiger, bladblazer, boormachine, zoiets. Dan heb je pas iets van een bruikbare meting over een langere periode, eigenlijk moet je dan al die boormachine een uur laten draaien om exact te kunnen zien hoeveel KW/h je precies afgenomen hebt.
Of je koopt een simpele wattmeter, zo'n stekkerdoosje met een schermpje, die vertelt het je ook direct.
Uw laatste opmerking is wel wat simpeltjes, nee, laat toch zitten joh, maakt toch niks uit dat je wellicht grof teveel betaalt voor stroom en gas omdat die meter onbetrouwbaar of frauduleus is. Gaat u maar lekker weer slapen, niks aan de hand hoor. Sommige mensen willen graag bedonderd worden maar om dat dan tot standaard te verheffen? Nope. ik ben even een uurtje stofzuigen.

elfenstein | 14-10-22 | 11:14

goeie dit.

John McClane | 14-10-22 | 10:30

Dank voor deze link! Die bracht mij bij youtu.be/-swsEhP13K8.
Precies waar ik naar op zoek was!

PPuk | 14-10-22 | 11:10

Mocht je vrouw frigide zijn, gelijk de deur uitdoen. Zo iemand warmt niks op.

Ichneumonidae | 14-10-22 | 10:12

Mijn slimme meter denkt dat de opbrengst van mijn zonnepanelen twee keer zo hoog is. Ik laat het maar zo.

Kill_Blinton | 14-10-22 | 10:11 | 2

Plaats je zonnepanelen op hoge poten, dan staan ze dichter bij de zon en gaat de opbrengst ook omhoog.

2voor12 | 14-10-22 | 10:14

@2voor12 | 14-10-22 | 10:14: De stand tussen aarde en zon is 149.597.870.700 meter zou het laatste metertje helpen? De wolken weghouden lijkt me beter.

voldemort | 14-10-22 | 13:06

Heb al de hele ochtend last van m'n aardlekschakelaar. Ik blijf maar naar de plee lopen.

Repliek_in_stijl | 14-10-22 | 10:10 | 1

AarSlekschakelaar, ook wel broekklep genoemd.

Monkey Cabbage | 14-10-22 | 10:33

Ik denk niet dat ze dit bij het AD zelf uitgebprobeerd hebben, want het klopt namelijk niet.

Ten eerste heeft het gemiddelde Nederlandse huis maar 1 of 2 aardlekschakelaars, die elk maximaal 4 groepen bedienen. Het is dus handiger 1 groep in te schakelen, in plaats van meteen 4. (Waarschijnlijk hebben ze bij het AD allemaal van die luxe aardlekautomaten)

Ten tweede, en dat is kwalijker, begrijpen ze het verschil tussen aangesloten vermogen (W) en verbruik (Wh) niet. Een verbruiksmeter geeft dat laatste weer. Het aansluiten van een 1200W strijkijzer veroorzaakt dat eerste. Na een uur (!) aan te hebben gestaan, zou hij inderdaad 1200Wh (1.2kWh) op de meter bijgeschreven moeten hebben. Maar alleen in het onwaarschijnlijke geval dat de thermostaat van het strijkijzer het verwarmingselement dat hele uur voluit heeft laten staan verwarmen.

Chuck the plant | 14-10-22 | 10:08 | 9

Klopt helemaal, wat je schrijft.

VW, alles ist vorbei | 14-10-22 | 10:53

Goedzo Chuck! Zeg het ze. Je snapt wel ineens veel beter waarom die energieboeren ermee wegkomen, mensen hebben bijster weinig benul van stroom, spanning, vermogen, weerstand, KWh.... Genaaid zijn de onwetenden.

elfenstein | 14-10-22 | 11:16

Effe korter:
Je betaalt je elektriciteitsrekening in kWh.

Energie komt in pakketjes die Joules heten.
Een energieverbuik van 1 Joule per seconde noemen we 1 Watt.
1 Joule is heel weinig, daarom rekenen we niet af in Joules, maar in kiloWattuur.
1 kWh is de hoeveelheid energie die een apparaat (bijvoorbeeld een strijkijzer) van 1000 Watt gebruikt als hij een uur lang aan staat.

Dus zeggen (zoals in dat artikel) dat als je alles afkoppelt, en enkel een strijkijzer van 1200 Watt aan zet, dat je dan op je meter een vermogen van 1,2 kWh ziet, is nonsense.
Watt is verbruik/vermogen. kWh is een energiepakket.

Oh, mijn tegel is duidelijk niet korter dan die waar ik op reageer.
Maar ja, het kan niet vaak genoeg herhaald worden, denk ik maar. mensen hebben geen flauw benul van energie.

zetje01 | 14-10-22 | 20:04
▼ 6 antwoorden verborgen

Las een tegel over een een uitlees dingetje met een zo'n single board computertje.
Kun je je verbruik op een stripchart zetten, betekend dat nu ook dat het energie bedrijf dat ook kan doen?

Lijkt me ideaal om je verbruik te monitoren als er straks bijvoorbeeld vanwege aardgas tekort het douchen aan banden gelegd moet worden.
Bekeuring:
U hebt op ..... van 07:39:06.006 tot 07:40:01.058 verbruik gehad, zoals we met zijn allen afgesproken hebben is dit niet toegestaan.

Gaarne bedrag .... binnen 14 dagen overmaken aan..
Als u een betalingsovereenkomst wilt neem dan contact op met.

JdelaT | 14-10-22 | 10:08 | 2

ja dat kan, kijk eens op de site van Frank energie, die kunnen dat zelfs per uur doorbelasten. zo is het voorgekomen dat er een negatieve prijs was bijvoorbeeld.

jusch | 14-10-22 | 10:33

Kan meteen mee met je ziektekostenverzekeringstoeslag omdat je net bij de kassa 1 zak chips te veel kocht. Binnenkort komt de digitale euro en dan kun je bij de kassa gewoon niet meer betalen als je de verkeerde dingen koopt. En nee, dat is nu al mogelijk maar alleen nog niet uitgvoerd. De EU vindt dit een mooi toekomstbeeld. En Rutte ook, ihkv de algemene burgerhaat die nu hoogtij viert:
We hebben geen dictators, fascisten en "extreem-rechts" meer nodig: de Deugkerk voert zelf al in waar ze extreem-rechts van beschuldigen. Maar dan voor iedereen ipv de minderheidsgroep.
Terry mag niet meer meepraten omdat hij zich niet aan een regeltje hield, straks mag hij dat niet meer ivm de verkeerde mening. Dat gaan ze dan per kamermeerderheid vaststellen. Dat dit compleet idioot is maakt niet uit, het valt nu al niet op dat er idiote zaken gebeuren.

Nichtsneues | 14-10-22 | 11:59

Wij zitten 's avonds gezellig rond de tafel, strijkijzer in het midden, gezellig hoor.

Mr_Natural | 14-10-22 | 10:07 | 3

Wat stukjes vlees erbij en je bent aan het gourmetten!

Hersenletsel | 14-10-22 | 10:08

@Hersenletsel | 14-10-22 | 10:08: Steengrillen hoop ik dan, wij hebben zo'n gezellige betontegel op tafel met een roestig strijkijzer ernaast - heel rustiek.

Monkey Cabbage | 14-10-22 | 10:36

Is er al een strijkwijzer?

Mr_Natural | 14-10-22 | 10:03

En dadelijk nog een artikel over hoe je kunt controleren of de slimme meter wel de juiste teruggeleverde KWh's van je zonnecellen registreert.....

Fark Mutte | 14-10-22 | 10:00 | 3

De meeste zonnepaneel installaties hebben zelf een opbrengst meter. Waarbij de monitor software van Europese, Amerikaans/Israëlische firma's vaak stukken beter is dan die van chinese. Die laatsten doen het er vaak ene beetje bij omdat het moet met krakkemikkige servers in China en je moet ook niet raar opkijken als er na een jaar of 6 de brui aangegeven wordt qua monitoring.

Der Schnitzeljäger | 14-10-22 | 10:10

@Der Schnitzeljäger | 14-10-22 | 10:10: Daarom heb ik Solar Edge, de Israëli's houden ook al jaren heel betrouwbaar mijn telefoongesprekken bij dus dat vertrouw ik ze wel toe.

Monkey Cabbage | 14-10-22 | 10:38

Je zult zien dat de teruggeleverd kwh's die de energieprovider op je rekening zet aanzienlijk minder zijn als wat je Solar Edge laat zien, en dat is verklaarbaar. Kijk ook naar het verbruik op de rekening ,dit is ook minder als voor dat je zonnepanelen had. Een deel vd zonnestroom wordt al verbruikt voor dat het de meter bereikt.

Zwizalletju | 14-10-22 | 10:50

Ik heb mijn slimme meter geliquideerd, hij wist teveel.

Mr_Natural | 14-10-22 | 09:58

Een strijkijzer is een slechte bron voor metingen. Waar het om gaat is dat die nieuwe meters vooral allerlei korte scherpe pieken in het verbruik verkeerd meten.

Der Schnitzeljäger | 14-10-22 | 09:58 | 2

Slim zijn ze dus zeker niet.

Deflatiemonster | 14-10-22 | 10:02

@Deflatiemonster | 14-10-22 | 10:02:
Voor de energie maatschappijen wel. De universiteit Twente heeft ergens in februari 2020 onderzoek naar dit soort meters gedaan. En daar kwam dus duidelijk die fout van verkeerd gemeten pieken uit.

Der Schnitzeljäger | 14-10-22 | 10:06

Mijn nieuwe meter gaf geen hoog en laag verbruik meer aan. Daar moest ik speciaal voor bellen dat ze dat weer op afstand konden inschakelen. Dat is ook idioot anders had ik alleen hoogtarief betaald terwijl ik de wasmachine in de avond laat draaien.

laurentius | 14-10-22 | 09:57 | 2

Vaak krijg je dan een tarief dat in het midden ligt

Shoarmamasutra | 14-10-22 | 10:52

Ben jij het, Rob!?

Drembil | 14-10-22 | 11:36

Slim meten is slinks weten.

WernerT | 14-10-22 | 09:55

Strijken alleen nog voor de rijken.

Mr_Natural | 14-10-22 | 09:55 | 1

Die gebruiken een opstrijkijzer.

Sinterbikske | 14-10-22 | 10:04

Het is toch bizar dat zulke meters in gebruik mogen zijn. Hoeveel winst is hier verkapt mee gemaakt?

Er horen gewoon CE en andere normen te zijn waar deze meters aan dienen te voldoen. Dat is overduidelijk niet het geval. Terugroepen dus, met kosten voor de producent. Zo werkt dat met andere producten en diensten ook.

Heau even | 14-10-22 | 09:55 | 1

Ik ben het met je eens, die meters moeten betrouwbaar zijn en zijn ze dat niet dan is de energiemaatschappij in overtreding.

Sqbar | 14-10-22 | 10:15

Als het stroomnet er uit klapt is dat voornamelijk omdat we in 1 keer allemaal ons verbruik uitschakelen. Niet omdat er een paar strijkbouten aangaan,

Dlareg | 14-10-22 | 09:55

Heb mijn strijkijzer weggeflikkerd. Ding begon enorm te stinken toen ik 'm welverdiend in de rug van mijn ex drukte.

Leptob | 14-10-22 | 09:54 | 5

Niet je beste tegel mijn waarde.

Wiezewalakristalix | 14-10-22 | 10:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar welke is nou de allerslimste meter?

Mr_Natural | 14-10-22 | 09:53 | 2

Ik zie inderdaad een mooit TV-format.

Kaas de Vies | 14-10-22 | 09:59

Degene die je niet hebt.

VW, alles ist vorbei | 14-10-22 | 10:55

Ooit een slimme thermostaat gehad, die ik via een app op mijn telefoon kon aansturen. Maar ja, toen zat ik een tijd in het buitenland, en sloeg de app 'op hol'. Er was geen land mee te bezeilen. Eenmaal terug in Nederland bleek dat mijn verwarming 4 maanden op 24 graden had gedraaid. 1700 euro moeten bijbetalen. Dus voor mij geen 'slimmigheidjes' meer.

Après toi | 14-10-22 | 09:47 | 5

@Super Vaagstra | 14-10-22 | 09:52:
Ik moest het even opzoeken. Kende het begrip niet. En de installateur van de slimme thermostaat blijkbaar ook niet.
www.smarthomeweb.nl/kennisbank/geofen...

Après toi | 14-10-22 | 09:56

tja, als je te dom bent om het goed in te stellen....

Satria | 14-10-22 | 10:13

@Satria | 14-10-22 | 10:13: Nou nee, daar lag het niet aan. Aanvankelijk werkte de app prima. Ook in het buitenland.

Après toi | 14-10-22 | 10:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Claim indienen

henkiedeboer | 14-10-22 | 09:45

Zet net een straalkachel aan.
Als verzet tegen een dictator
En die Poetin is ook stom

RickTheDick | 14-10-22 | 09:45 | 8

@Après toi | 14-10-22 | 09:54: Tijdje verbleven aan de kust in Noord-Brazilië. Werd, ook 's nachts, nooit kouder dan 26 graden C. Ook niet in de 'winter'.
Stookkosten nihil, bovendien niet meer nodig dan korte broek, slippers en een t-shirt.
Daarnaast ook nog een voordeel waarover je niet praat als er mss kinderen meelezen.

Ichneumonidae | 14-10-22 | 09:58

Suriname een land met steeds minder verpleegsters.

swassannuf | 14-10-22 | 10:00
▼ 5 antwoorden verborgen

Die strijkijzermethode lijkt me nogal stom. Zelfs ik weet dat je op verschillende temperaturen kunt strijken. Dus dat ijzer gaat geen 1200 Watt gebruiken als je niet naar de hoogste temperatuur opwarmt.

Verbandmeester | 14-10-22 | 09:45 | 3

Dat je op verschillende temperaturen kan strijken zegt helemaal niets over het opgenomen vermogen.

dasechtgeenstijl | 14-10-22 | 09:54

Dat valt wel mee, maar hij zal lang niet genoeg tijd 1200 W verbruiken om het te zien op je meter.

Dlareg | 14-10-22 | 09:56

Inderdaad, zodra de ingestelde temperatuur bereikt is, gaat het lampje en dus ook het verbruik, uit totdat hij weer een beetje is afgekoeld om dan weer aan te gaan.

lulleficatie | 14-10-22 | 12:35

Ik had een Toon, sinds een paar maanden niet meer en mijn verbruik is sindsdien een stuk lager.

Mr_Natural | 14-10-22 | 09:44 | 4

Doif ist tot?

Arnold Layne | 14-10-22 | 09:53
▼ 1 antwoord verborgen

Ik strijk nooit.
Heb mijn strijkijzer aan de kringloop gegeven.

laurentius | 14-10-22 | 09:43 | 3

Ik strijk ook bijna nooit, dat doet de Verbandmeesteres stukken beter.

Verbandmeester | 14-10-22 | 09:47

Het probleem van de meters zit niet in een resistieve belasting zoals een strijkijzer (Googlen maar, niet alleen moeders). Het probleem zit 'm in belastingen zoals een flatscreen die kortdurende piekbelastingen veroorzaakt tijdens het laden van de condensatoren in de voeding. Meer apparaten hebben dat: die richten eerst de netspanning gelijk en gaan er daarna iets nuttigs mee doen (elke stekkernetvoeding tegenwoording). Het is dat soort netbelasting die de meters niet goed aangeven en waar ze veel te hoge waarden aangeven. Met een strijkijzer vind je die fout niet.

Dieselboem | 14-10-22 | 09:43 | 3

Kunt u dat aan de redactie van het AD doorgeven aub?

laurentius | 14-10-22 | 09:45

Dit klopt. Dus een "slimme" meter zal altijd meer stroom meten dan een analoge. Anders gezegd; een analoge meter meet eigenlijk te weinig.
Zeker met led verlichting is het verschil aanzienlijk.

Dit is echter 1 deel. De meters zijn daarnaast onbetrouwbaar als wat.
Meten veelal veel te veel. In sommige gevallen leveren ze zelfs (gas) terug als er geen verbruik is. Inferieure producten.

#blijmetmijnoudeanalogemeters

NeetNormaal | 14-10-22 | 09:53

Gelukkig gaan de grootste piekbelasters uitgekocht worden.

Sinterbikske | 14-10-22 | 10:19

Ik zou eerder een range nemen, zeg 100 Watt t/m 4400 Watt (twee gourmet stellen op max), leuk winter project om weer eens met techniek bezig te zijn. Moeten die meters niet gecheckt worden door een onafhankelijke partij? Zoals de weegschaal bij de groenteboer, weet iemand dat?

sokkenpluisje | 14-10-22 | 09:42 | 1

Hmmm, 230 x 16 = 3680 Watt maximaal en bij meer vliegen je stoppen er uit.

lulleficatie | 14-10-22 | 12:31

Handig dat ze in de omschrijving gelijk de wachtwoorden erbij gezet hebben.

Sinterbikske | 14-10-22 | 09:58

Dan kan je alleen zien wat de meter meet per opslagtijdseenheid. Als je dat vergelijkt met een logboek wat je aan hebt staan kan je wel een gevoel creeeren of het ongeveer klopt of totaal niet (een veelvoud).

Zuma | 14-10-22 | 10:31

@Osdorpertje
Momenteel niet leverbaar wegens wereldwijd chip tekort.

VW, alles ist vorbei | 14-10-22 | 11:24
▼ 1 antwoord verborgen

Was die analoge meter niet veel betrouwbaarder?
,,Dat zat niet in de slimme meter, maar waarschijnlijk gaf de draaischijfmeter te weinig aan."
Ah nog een reden om geen slimme meter te nemen.

usb stok | 14-10-22 | 09:40 | 2

De analoge meter was juist minder nauwkeurig, zeker bij laag verbruik.
De slimme meter geeft trouwens verkeerde waardes aan wanneer je blindvermogen afneemt, waarbij stroom en spanning niet in fase zijn. Over blindvermogen betaal je geen kosten (niet werkzaam vermogen namelijk) maar het beïnvloedt wel de nauwkeurigheid van de meter. En sinds we allemaal geschakelde voedingen gebruiken in verlichting en apparatuur, neemt het blindvermogen toe door de niet sinusvormige stromen en de gedeeltelijke faseverschuiving.
Al met al geloof ik niet dat een huishouden hier iets van merkt, met een paar kW aan vermogen.

Bakkeleures | 14-10-22 | 09:59

@Bakkeleures | 14-10-22 | 09:59: Wat een onzin, iedere slimme meter corrigeert cq. meet "gewoon", gecorrigeerd voor de cos phi (d.w.z. het fase-verschil tussen V en I). Er wordt dus netjes V*I*cos(phi) gedaan in zo'n meter.

Zou een mooie boel worden als je moest betalen voor blindvermogen.

Joker1977 | 14-10-22 | 20:34

Ik zie een gouden toekomst voor slimmemetercoaches.

FrankVeer | 14-10-22 | 09:39

Haha en uiteraard een plaatje van een vrouwelijke monteur erbij.

Ramsesz | 14-10-22 | 09:38 | 9

Ik frituur altijd in de friteur.

Ramsesz | 14-10-22 | 09:46

Met een regenjas, veiligheidsscherm op haar helm en rubber handschoenen.
Normaal komen ze in spijkerbroek en t-shirt.

Osdorpertje | 14-10-22 | 11:30
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik heb schimmel in de badkamer door groene stroom. Waar kan ik herstelbetalingen claimen?

Kaas de Vies | 14-10-22 | 09:37 | 3

Gewoon terug geven aan Sinterklaas.

Openstijl | 14-10-22 | 09:45

Gewoon wat Canesten kopen meneer De Vies.

sjef-van-iekel | 14-10-22 | 11:09

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl