Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wat kost douchen in 2023? Spoiler: 0,49 cent (oid)

Milieu Centraal is geen stichting, maar een ministerie

Social

Al dagen BEST GELEZEN bij het Volkskrantje. De prijs van een fijne warme sopbeurt per persoon per keer. Prima verder, super human interest ook, met een wiskundige berekening achter de komma die dan uitkomst op net geen twee kwartjes (prijs 2023) per keer, maar dan moet u wel zolang douchen, met die en die douchekop, met die en die zandloper, met die en die thermostaatknop, met oostenwind 2, waarbij u niet onder de douche mag plassen, en al helemaal niet tandenpoetsen, en het water weer opvangen in de warmteboiler, maar beter kunt gewoon NIET douchen, want dat deden uw opa en oma ook niet. 

Ook weer in dit verhaal. Iemand van Milieu Centraal. Milieu Centraal is voor media wat Eppo van Nispen is voor talkshows. Schuif maar aan en vertel iets grappigs of een leuk weetje. Al maanden duiken ze op in courant en op televisie. Daar heb je die enthousiaste mevrouw van Milieu Centraal weer! Mensen, Milieu Centraal is geen onafhankelijke stichting die het goed met de wereld voorheeft. Milieu Centraal = Rijksoverheid. Wanneer je voor tweederde door de staat gefinancierd wordt, ben je geen "stichting" meer maar een ministerie. Het zou de collega's van de systeempers sieren al ze door Milieu Centraal ingestoken nieuws voortaan voorzien van een vetgedrukte disclaimer: Dit nieuwsbericht bevat van bovenaf opgelegde staatsinformatie.

Bonusfoto

ILLUSTRATIEF - Een vrouw onder de douche met een zandloper om zo energie te besparen. De gasleveringen uit Rusland lopen terug als gevolg van de oorlog met Oekraine. ANP

Reaguursels

Inloggen

Zandloper? Welnee SOA test van Kruitvat, blauw is fout

P. Breidel | 08-10-22 | 22:21

Blijf lekker douchen, over het jaar gezien is 80% van je gasverbruik je verwarming. Koop een elektrokachel erbij, pas dan zul je goed besparen. Voor de rest is het allemaal krankzinnig en kwalijk wat de overheid doet qua energiebeleid.

Zalluf | 08-10-22 | 20:50 | 2

Ja, want verwarmen is met electra is veel goedkoper dan met gas…

DeaconDrCrane | 08-10-22 | 21:15

N hete douche is zijn geld dubbel en dwars waard. Al kost t n tientje.

PowNerd | 08-10-22 | 19:16

Douchen in NL in 2022: Niet vanzelfsprekend meer maar een luxe. Net als autorijden. En een warme maaltijd. Hoe zijn we in deze shitshow beland?

Zeddegeizot | 08-10-22 | 16:06 | 1

Ik kreeg net een speelgoedboek in de bus voor sinterklaas. Leuk dat de kinderen zich kunnen verlekkeren op speelgoed maar, in het boek staan geen prijzen maar wordt er met een dobbelsteentje aangegeven wat het ongeveer kost. Nu ben ik net op die website wezen kijken en in snap best dat er mensen zijn die het sinterklaasfeest af willen schaffen. Het is niet meer te betalen wat er verkocht wordt. Dan maar geen leuke tradities als je je vrouw bijna een maand moet prostitueren om een leuk iets te kopen. Sinterklaas is ook een luxe aan het worden maar kleine tip voor de mensen die iets kunnen met hun handen. Het houten speelgoed kan je makkelijk zelf maken voor een fractie van de prijs

brie-de-penis | 08-10-22 | 17:01

Financiering van die clubs vind ik een verhaal apart. Op inhoud geven ze over het algemeen gewoon goede handleidingen en tips. Bv. waar je bepaald afval in moet donderen.

Me_Giant | 08-10-22 | 15:18

0,49 of 49 scheelt maar 100 x.

Ja-kun-je-krijgen | 08-10-22 | 15:03 | 1

Op logarithmische schaal lijkt het nog minder.
Maar 'wat is logarithmisch??' zal uw immer neutrale staatsberichtgever zich afvragen. Antwoord: bij juist gebruik lijkt iets meer of minder erg dan het in werkelijkheid is.

klimgek | 08-10-22 | 20:06

De gasleveringen lopen terug door Rusland…… en het dichtdraaien van de gaskraan in Groningen.
Typisch geval van actie op het verkeerde moment.
Door de hierdoor ontstane hoge gasprijs komen levens van 300 miljoen Europeanen in de problemen. Dat kan zo maar mensenlevens kosten. De bevingen in Groningen hebben nog geen mensenlevens gekost.
Nog even afgezien van de unieke kans om met de verkoop van het Gronings gas 800 miljard euro te cashen.
De culturele linkse elite, die in Nederland aan de macht is, is totaal ongeschikt om dit land te besturen.

mans6640 | 08-10-22 | 14:52 | 1

Konden we maar cashen, we verkopen het voor een habbekrats en Omtzigt mag niet eens inzien voor welke prijs het wordt verkocht want Gasterra is een private onderneming. (waar de staat wel grootaandeelhouder van is)

Wattman | 08-10-22 | 14:57

Ik bespaar dus twee kwartjes per dag. Mooi.

SterF... | 08-10-22 | 14:42

Ik was me nooit. Af n toe een duik in de sloot, al komt daar een open riool in uit, dat is wat minder. Als het regent wil ik wel eens wandelen, maar niet altijd zin in. Ergste vuil kan je meestal ook wel met wat takken wegschrapen. Verder houd ik mn huisje redelijk schoon.

tectonicos | 08-10-22 | 14:40 | 1

haha lol.

Wattman | 08-10-22 | 14:55

Weet je wat je reet afvegen kost per velletje?

Colin.Fart | 08-10-22 | 14:33 | 5

In ter Apel kost het een flesje water?

bitterpete | 08-10-22 | 16:00

Weet je ook dat je daarop kan besparen? Het laatste velletje wat je gebruikt is altijd schoon, vraag is, durf je het risico te menen?

brie-de-penis | 08-10-22 | 17:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Doet me denken aan die man die altijd zijn schoenen een maat te klein koopt, het heerlijke gevoel als hij ze ´s avonds uit kan trekken.

Nou, dat heb ik dus bij lekker heet douchen, even de schouderspieren goed doorwarmen, werkt beter als diclofenackleeftroep.

bergsbeklimmer | 08-10-22 | 14:31

Wij douchen bij de buren.

ofarim | 08-10-22 | 14:30 | 1

Oh, dus dat zijn die mensen die hier steeds aanbellen, omdat hun douche bezet is. Lekker dan.

Verbandmeester | 08-10-22 | 14:37

In onze klimaatneutrale deug-woning hebben we zelfs een water- en energiebesparende recirculatie deug-douche.
Kortom, we lopen lichtjaren voor op de moralistische deugbrigades. Maar niet om dezelfde redenen als de deugbrigades.

ratelaar | 08-10-22 | 14:21

Was nu toch wel even benieuwd geworden.
Stel een douchebeurt kost gemiddeld 50 liter water van 40 graden.
Om 50 liter water op te warmen van 5 > 40 graden kost aan energie:
50 x 4,2 x 35 / 3600 = 2,04 kWh. Bruto gerekend zonder omzettingsverliezen kost u dit aan brandstof:

Gas = 2,04 kWh / 9,6 kWh/m³ = 0,21 m³ gas.
Elektrisch = 2,04 kWh / 1 kWh/kWh = 2,04 kWh stroom
Warmtepomp COP 1:3 = 2,04 kWh / 3 kWh = 0,68 kWh stroom
Houtpellets = 2,04 / 5 kWh/kg = 0,41 kg
Stadsverwarming = 2,04 kWh x 0,0036 = 0,0074 GJ

Respectievelijk kost een beurt dan (afhankelijk van de sterk fluctuerende prijzen):

Gas = 0,21 m³ x 3 = € 0,63
Elektrisch = 2,04 kWh x 0,9 = € 1,83
Warmtepomp = 0,68 kWh x 0,9 = € 0,61
Houtpellets = 0,41 kg x 0,85 = € 0,35
Stadsverwarming = 0,0074 x 50 = € 0,37

Roege | 08-10-22 | 14:20 | 2

Ik heb het een paar jaar bijgehouden en gemiddeld genomen gebruikte ik 4,6 kuub gas voor 1 kuub water. In de zomer 2,2 kuub en in de winter gemiddeld 6,8 kuub. bij een waterstroom van 6 liter per minuut.

Lu_Tze | 08-10-22 | 14:31

Ik mis de zonneboiler in de vergelijking. Onze zonneboiler produceert zelfs in de winter, mits het niet te lang donker is, water van veertig graden.

Verbandmeester | 08-10-22 | 14:40

Kost dus evenveel als een flesje pils. Dus als ik stop met drinken kan ik 8 keer per dag douchen. Ik blijf mooi drinken!

Zack Hooi | 08-10-22 | 14:14 | 1

Mooi, als je vrijgezel bent, je onderkant wat schoonmaken, duurt het 6 weken voordat je echt begint te stinken.(zei maatschappelijk werker)

hagelkruis | 08-10-22 | 14:21

Hier douchet, 5 man, gemiddeld iedereen 15 minuten per dag.
Big deal

rifraf | 08-10-22 | 14:14

Ok, dus iedereen twee keer per dag douchen hier, is dan 4 euro. Ok, deal, next.

John McClane | 08-10-22 | 14:09

Ik wil helemaal niet korter douchen. Ik wil dat energieprijzen weer normaal worden. De huidige situatie is uitzonderlijk. Laten we wel wezen: we hebben hier een hoogontwikkelde economie met zeer hoge arbeidsproductiviteit. Daar hoort ook een bepaalde levensstandaard bij. Comfortabel leven maakt daar deel van uit. Kom niet aan met die woke bullshit dat wij het jarenlang te goed hebben gehad en dat we nu een stap terug moeten doen, donder op met die onzin.

Kill_Blinton | 08-10-22 | 14:06 | 2

Heel veel politici voelen zich comfortabel bij deze gasprijzen, omdat daarmee prachtige kansen voor het klimaatverhaaltje ontstaan.
Zoals je deze week aan Klaver hebt kunnen ontdekken zeggen ze zoiets alleen als ze zich onbespied voelen.

Zoelense Hobbyboer | 08-10-22 | 16:02

@Zoelense Hobbyboer | 08-10-22 | 16:02: Mooie verhaaltjes voor het klimaatverhaal zijn leuk, maar als je vervolgens alles wat je eventueel gespaard had om je huis te verduurzamen kwijt bent om je huis warm te krijgen klopt er iets niet, want dan kan je je huis niet meer verduurzamen omdat je je geld al kwijt bent. Dat snappen ze daar niet

brie-de-penis | 08-10-22 | 17:06

Vanacht ben ik naar de zieltogende plaatselijk plaatselijke camping geslopen en heb het douchemuntjes apparaat van de muur getrokken.

Hier logerende vrienden etcetc .... zullen vooraf een muntje moeten kopen a 3 min per muntje. 2-muntjes lekker lang douchen ;-)

In dat cruiseship (sorry Femke: Ferry> hebben ze geen douchemuntjes, maar wel smartphones met camera's die THUIS vertellen dat ze ook hiernaartoe moeten komen.

Ervaringsdeskundige | 08-10-22 | 13:54

Ik ga altijd buiten staan als het regent,,,
(wel met een paraplu,)

A333aan | 08-10-22 | 13:44

Nog ff over die gast die uitvond dat een electrisch dekentje van 30 euro het allergoedkoopste is om warm te blijven....
Veel goedkoper is een warme kruik in je rug, daar lopen de grote slagaderen, zo blijft je bloed en de rest van je lichaam dus goed warm.
Gratis tip !

A333aan | 08-10-22 | 13:36 | 2

Daar kan je dus gewoon ook in pissen. Scheelt toch weer.

tectonicos | 08-10-22 | 14:34

Is knap gevaarlijk, een elektrisch dekentje onder de douche.

bergsbeklimmer | 08-10-22 | 14:36

Moet ik nou douchen of niet..!!!

neonreclame | 08-10-22 | 13:35 | 3

Doe nou maar, maar niet te lang.
Hoe was het bij mama?

Ruimedenker | 08-10-22 | 13:38

Financiële adviezen van Milieu Centraal is zoiets als Sigrid Kaag als minister van Financiën.

Selassie | 08-10-22 | 13:33

Ben 15 jaar geleden naar de Cariben verhuisd. Douchen doe ik bijna nooit, meerdere keren per dag even zwembad in. Alleen beetje gas nodig voor de keuken. Fles gas kost ongeveer 70 Florin en doe ik een jaar mee.

Gele Beer | 08-10-22 | 13:30 | 4

Er zijn bepaalde onderdelen van mijn lichaam die in een zwembad niet schoon worden (ben geen moslim of jood, vandaar)

bergsbeklimmer | 08-10-22 | 14:38
▼ 1 antwoord verborgen

Ik laat de douche gewoon 24/7 aanstaan.
Dat scheelt opstartkosten!

Kaas de Vies | 08-10-22 | 13:26

Altijd weer dat gelul dat “teveel” douchen slecht voor je huid is.
Shampoo en zeep bijna dodelijk.
Maar goed..
In deze tijd ga je er inderdaad op letten.
In de ochtend een quickie van max 3 min.
‘S avonds uit m’n werk 5 en als er geschoren moet worden iets langer.
Gelukkig werk ik maar 3 dagen, dus de avonddouche is max 4 x per week.
En weet je, een warme douche is gewoon lekker en kost 1,5 sigaret, een fractie van een glaasje bier, een dikke plak kaas, een zesde deel van een onsje runderrookvlees.
Maw.. de keuze is reuze.
Douchen en de wasmachine/droger zijn niet de kosten.
Je huis warm stoken wel.
En dáár zijn we op gaan letten.
Vandaag heerlijk weer, de kachel kan uitblijven.

Ruimedenker | 08-10-22 | 13:25 | 4

@Sjeintje | 08-10-22 | 13:31:
Aan wat voor sappen moet ik dan denken?
Of bedoel je een warm bad nemen?
Dat doe ik dan meestal op zondag.
Heb je even lekker de tijd om rustig en relaxed te badderen.
Dan inderdaad zonder badschuim.
Gewoon helder warm water, heerlijk.

Ruimedenker | 08-10-22 | 13:41

@Ruimedenker | 08-10-22 | 13:41:
Dat wat mijn huid uitgescheiden heeft sinds de laatste douchebeurt hehe.
In bad gaan hou ik niet van, geen geduld voor.
Begrijp ook niet hoe andere vrouwen daarover kunnen praten alsof het een wereldwonder is en dus elke dag gaan.

Sjeintje | 08-10-22 | 13:47

Hier staat de kachel gewoon aan, vanochtend opgestart en inmiddels 4 blokken hout verder. (Eik). Comfortabele warmte. Ik ben ingeschat op 6 kuub gas per dag, ik verbruik er 0.1 tot 0.4. Nog 6 kuub gedroogd hout op voorraad, WAGMI

EsEs Esess | 08-10-22 | 14:39
▼ 1 antwoord verborgen

“De gasleveringen uit Rusland lopen terug als gevolg van de oorlog met Oekraine”

Sorry, maar ik meen me te herinneren dat de gasleveringen terugliepen doordat de EU-landen besloten het Russisch aardgas en aardoliete boycotten!

Tollebol | 08-10-22 | 13:25 | 3

De nordstream is opgeblazen. De schade aan die pijpleidingen loopt in de miljoenen. Vergeet russisch gas nog maar even.

En Rusland had sws de afgifte al geknepen. Gekke henkie als land krijgt 1500 maatregelen tegen zich genoemn.

Krachtkoe | 08-10-22 | 14:09

Nee er is geen aardgasboycot. Poetin heeft wel diverse kranen dichtgedraaid

Shoarmamasutra | 08-10-22 | 14:20

Gas liep al sinds vorig jaar september terug. Ik betaalde toen 61 cent per kuub en nieuwe voorstel was toen 1.30 de kuub. Dat was ruim voor de oorlog hoor.

EsEs Esess | 08-10-22 | 14:40

Neem een abonnement op een sportschool. Ga 2 keer per week sporten, na afloop daar onder de douche (zolang als je wil). Is hartstikke gezond en goedkoop. Toch?

Schadenfreude | 08-10-22 | 13:20 | 2

Totdat deze sportscholen zeggen: het wordt ons te duur die energierekening, u mag thuis uzelf gaan douchen....

Jan, Leiden | 08-10-22 | 15:00

4 euro bij oa fit for free

Therrie | 08-10-22 | 18:02

washandje met heet water uit een teiltje, water gekookt in electrische waterkoker. Blok harde groene zeep. Deze lifehack zou zelfs Jasper de coach kunnen hebben bedacht

HetOorAakel | 08-10-22 | 13:18 | 3

Hoezo, heet?

Watje!

Kapitein Sjaak Mus | 08-10-22 | 13:24

WaterkokerT is een stroomvreter.
Gewoon een pan boven een waxinelichtje en veel geduld hebben.

Ruimedenker | 08-10-22 | 13:28

@Ruimedenker | 08-10-22 | 13:28: Ik heb de peteroliestellen weer in gebruik genomen: 1-pits, 2-pits, 3-pits en 4-pits en van ieder een en welke ik gebruik is afhankelijk wat ik wil verwarmen.
Nu nog achterhalen of de pittenkoning nog bestaat.

Lu_Tze | 08-10-22 | 14:20

Klimaat deugers van top tot teen in radiatorfolie rollen.
Spaarlamp in mond en kont.
Bij -10 buiten zetten,erg gezond.

De Profundus | 08-10-22 | 13:13 | 1

Prima idee, welke dag wordt het? Dan hou ik er rekening mee. Kleine of grote fitting?

dijkbewaker | 08-10-22 | 17:39

Hetzelfde Milieu Centraal dat zich al totaal ongeloofwaardig maakte met te beweren dat een gemiddeld huishouden 2400 kWh stroom per jaar zou verbruiken en waarop in eerste instantie het prijsplafond zouden worden gebaseerd.
Terwijl iedere energieleverancier uit de praktijk al aangaf dat dit 2900kWh is.

2voor12 | 08-10-22 | 13:13 | 11

Papa
Noop, geen wasdroger en geen afwasmachine (meer).

Mad Max | 08-10-22 | 15:29

Die energiebedrijven hadden wel een belang erbij. Hier is het verbruik zonder de auto en warmtepomp 2.150 kWh met 4p. En we zijn echt geen bomenknuffelaars, hebben in de avond tuinverlichting aan (wel led), werken veel vanuit huis, enz. Dus ik vermoed dat MilieuCentraal het heel aardig weet.

Devils_son | 08-10-22 | 15:51
▼ 8 antwoorden verborgen

ik heb een prima grondkabel aangesloten op de straatlantaarn hier voor de deur. douchen en koken nu bijna gratis.

strawdog | 08-10-22 | 13:05 | 4

Ouwe kamper!
Beetje weed kweken erbij.
Gebeurde vroeger, misschien nog wel, echt hè.

Ruimedenker | 08-10-22 | 13:30

@Ruimedenker | 08-10-22 | 13:30:
Hey Ruime, welkom terug nog. Vroeger kon dat inderdaad wel ja. Tegenwoordig worden de stromen in het straatverlichtingnet gemonitord, zowel om te zien of er ergens iets misgaat of teveel lampen stuk zijn, of dat er afgetapt wordt. "Ze" zijn niet helemaal achterlijk he?

elfenstein | 08-10-22 | 13:48

Alleen koken en douchen na zonsondergang dus...

redthehaghue | 08-10-22 | 13:59
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb een ligbad want van al dat staan in een douche word ik gewoon erg moe.

2voor12 | 08-10-22 | 13:05

Momenteel zit ik in een huisje in Drenthe. De regendouche waar je vorig jaar nog heerlijk onder kon staan is nu een miezerig pisbuitje.

Brabeaulander | 08-10-22 | 13:00 | 1

Misschien is de waterleiding verstopt door een hunebed?

Spring Bruissteen | 08-10-22 | 13:03

Het wachten is op de slagzin 'Douche lief'.

Cor Netto | 08-10-22 | 12:59 | 1

LOL

Rest In Privacy | 08-10-22 | 13:01

Ze komen met een tip:
Speel een liedje af, en als het liedje is afgelopen stop je met douchen
- Iron Butterfly - In A Gadda Da Vida
youtu.be/UIVe-rZBcm4
- Mike Olfield - Tubular Bells, Part One
youtu.be/KXatvzWAzLU

Osdorpertje | 08-10-22 | 12:58 | 4

Ik zou dan toch eerder een Wagner opera nodig hebben.

Argyronauta | 08-10-22 | 13:15

Rare Earth, “Get ready”, 21 minuten.

Hebbiehemookweer | 08-10-22 | 13:37
▼ 1 antwoord verborgen

Ik douche op petroleum.Heb een campingdouche die het water oppompt uit een jerrycan.Water opgewarmd op een petroleumstel.Werkt prima,ik wil nooit geen gas meer.

pim achtertuin | 08-10-22 | 12:57 | 1

Nee, je wilt nooit geen gas mínder.

Papa Jones | 08-10-22 | 12:58

Ik douche elektrisch.

Plukkieplukkie | 08-10-22 | 12:51 | 5

@Thies | 08-10-22 | 12:58: Was een keer in een hotel, smeet m'n koffer op bed, nam een douche en... geen handdoeken, toen maar de föhn gebruikt. Nadat ik de koffers later van bed haalde vond ik de handdoeken die eronder lagen.

Sneerpoets | 08-10-22 | 13:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik spons mezelf in, dan stap in de douche in en met een minuut ben ik eruit. Mijn lande haar doe ik beneden, is gewoon veel makkelijker.
Meeste ben ik kwijt met visite.

toetssteen | 08-10-22 | 12:49 | 3

Uw visite komt douchen bij u?

Spring Bruissteen | 08-10-22 | 12:57

@Spring Bruissteen | 08-10-22 | 12:57: de visite komt in dezelfde douche en duurt even om af te werken misschien?

Thies | 08-10-22 | 13:00

@Spring Bruissteen | 08-10-22 | 12:57: Ja, waarom niet? Zeker als ze een paar dagen of de Singaporezen, weken, blijven.

toetssteen | 08-10-22 | 13:08

Wordt het niet eens tijd voor (ultra)sone douches? Da's elektrisch, of wordt de hond dan gek? youtu.be/XlwxebUWD9E

Sneerpoets | 08-10-22 | 12:49

En toch zou ik graag dat verhaal van MIlieuCentraal wat verder uitgediept willen zien. Wat zit daar nog meer achter, hoeveel van dat soort verkapte propagandakanaaltjes heeft onze overheid nog tot haar beschikking? Hoe onafhankelijk is die hele nieuwsvoorziening eigenlijk als dergelijke kanalen bestaan en de grote media daar gretig gebruik van maken en met dit soort tenenkrommende betuttelartikelen komen?
Een zandlopertje bij de douche, binnenkort komt er een app die, hoe handig, samenwerkt met je boiler en na een door de overheid te bepalen tijd het warme water uitzet. Ga eens even heel gauw in de hoek staan schamen Volksverlakkerkrant, dat je het serieus durft te publiceren, alsof dát de mensen deze winter uit de armoe gaat houden....
-bloed kookt ondertussen hard genoeg voor een warme douche van een uur-

elfenstein | 08-10-22 | 12:48 | 4

Hoernalisten en redacteurs kennen geen schaamte, de helft van een krant is verkapt advertentieruimte

Kartelmaster2000 | 08-10-22 | 12:52

Heb je al achter het schilderij gekeken? Daar zit vast afluisterapparatuur.

Papa Jones | 08-10-22 | 12:53

@Papa Jones | 08-10-22 | 12:53:
Ha, fucking ha. U wil graag uw informatie krijgen van een verkapt staatsbureau die de media voorkauwt wat ze moeten schrijven?
*schilderijen van de muur rukt*

elfenstein | 08-10-22 | 13:01
▼ 1 antwoord verborgen

Jaja, maar wie heeft nou nordstream 1 en 2 aangevallen?

xtree | 08-10-22 | 12:46 | 8

het was een ongelukje, in drie buizen gelijktijdig in hetzelfde gebied.

je moet niet overal een complot in willen zien natuurlijk.

dinges_123 | 08-10-22 | 13:12

C I A

theo-is-dood | 08-10-22 | 13:48

@Theodorus.Goldbach | 08-10-22 | 13:10: Zonder bewijs verkregen uit onafhankelijk onderzoek lijkt het me wel een raadsel wie erachter zit. De onschuldpresumptie is een van de grondbeginselen van het strafrecht .

intrigant | 08-10-22 | 14:33
▼ 5 antwoorden verborgen

Volgens mij is de dame op de foto aan het smokkelen met die zandloper...

Spring Bruissteen | 08-10-22 | 12:44 | 2

dat wijf draait de zandloper halverwege om.

homieguerneville | 08-10-22 | 12:46

Dan vraag je aan de CV storingsmonteur, joh, zou je als je klaar bent, iets voor me willen doen? Tapwatertemperatuur van de Remeha op 50 graden zetten?
Nee, mag niet, kans op legionella. Terwijl hij, ook op mijn verzoek, tegelijk het ding op eco had gezet.
Zoals de temperatuur nu staat, moet je héél veel koud bijmengen. Dat is verspilling. Omdat het ding nu op eco staat, meerdere keren per dag tapwater levert, is de kans op groeisels 0,0
Maar het zou wél besparen.

hotnot | 08-10-22 | 12:41 | 8

En je kunt niet zelf de gebruiksaanwijzing van jouw Renegaten-ketel lezen?

theo-is-dood | 08-10-22 | 13:50

@theo-is-dood | 08-10-22 | 13:50:
Ik durf er wel wat om te verwedden dat daar óf een enorme WARNING bij staat, of dat het in de firmware niet lager kan dan de veilige temperatuur. Als fabrikant van dergelijke apparaten gaat er net zoveel R&D in de ontwikkeling van het ding zelf zitten als in het voorkomen en onmogelijk maken van darwinawardacties. Mensen zijn, u verwacht het niet, oerdom en als je ze ook maar het begin van een kansje geeft om zichzelf naar de eeuwige jachtvelden te helpen, dan gaan ze dat ook echt doen. Zie bees-t hierboven die het wel ziet zitten om een wasmachine aan te sluiten met een scheerapparaatsnoertje van 10 meter lang.

elfenstein | 08-10-22 | 13:59

@Elfensrein. Idd, mensen zijn oerdom. Vroeger stond er in de motorruimte van auto's hoe je koelvloeistof moest bijvullen, nu staat er dat je koelvloeistof niet moet drinken.

Aleon | 08-10-22 | 16:04
▼ 5 antwoorden verborgen

Het verbruik door het warmte verlies van mijn stadsverwarming die de hele dag water rond pompt is hoger (1E/dag) dan de kosten van een douche beurt. Over het verlagen van deze verlies kosten hoor je energieboeren en de regering niet.

JeanDragage | 08-10-22 | 12:40 | 1

Klopt,
verlies is ca 12 Gig(480€)per aansluiting p/j.
Stadsverwarming is 30% warmteverlies.
Dat zit in je veel te dure vastrecht kosten verrekend.
Gelukkig is de kale produktieprijs ca 9€ voor de energiemaatschappijen.
Oplichters.

De Profundus | 08-10-22 | 13:21

Moet bekennen dat ik tegenwoordig wat sneller douch, maar een timer heb ik daarbij nog niet aangezet. Daartegenover kook ik vrijwel tegenwoordig iedere dag, want tja: het moet natriumarm. Daar bestaan dus geen magnetronmaaltijden van helaas.... en in die maaltijden zit nooit de hoeveelheid gewenste groente, maar altijd te weinig. Dus: pas die maaltijden aan: heel veel minder zout en heel veel meer groente!

Jan, Leiden | 08-10-22 | 12:39 | 5

@normanius | 08-10-22 | 13:03: Kwestie van goed lezen wat er in zit: er zijn zat gezonde diepvrieshappen. Gezonde verse kant-en-klaarmaaltijden zijn er bijna niet. En wat goed lezen betreft: ik schreef zelf al dat ik de voorkeur aan zelf koken geef.

Muxje | 08-10-22 | 13:07

@Muxje | 08-10-22 | 13:07: @normanius | 08-10-22 | 13:03:

Beide juist, zelf koken 20 minuten is veruit het beste. En ook veel lekkerder. En dan zien je ook tenminste voor de vereiste portie groente, want daar eten Nederlanders doorgaans ook veel te weinig van.
Ben wat huiverig tegenover diepvriesmaaltijden, meeste mag ik al zeker niet vanwege hoeveelheid zout!

Jan, Leiden | 08-10-22 | 13:54

Jan, in de magnetron kun je heel goed groenten en aardappels stomen. Ik heb van de week zelfs verse spinazie gedaan!

sufkut | 08-10-22 | 20:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Straks lekker lang douchen. Als de bom valt wil ik wel schoon zijn.

Guldenroede | 08-10-22 | 12:38 | 2

Schoongestraald dus?

Jan, Leiden | 08-10-22 | 12:40

@Jan, Leiden | 08-10-22 | 12:40: separatorvlees, kent u dat woord?

Lu_Tze | 08-10-22 | 15:44

Hey Twitter-Jasper waarom stink je zo?
Ik douche mij niet meer omdat ik mij zorgen maak over het klimaat.

Osdorpertje | 08-10-22 | 12:38

Inbreken bij je Buren en daar douche dat is echt goedkoop. Ik ben echt een bechamelsaus. Douche bij de buren, ontbijt bij ze en neem kattenvoer mee voor de kat. De rest van de dag zit ik me te verkneukelen hoeveel geld ik wel niet bespaart heb.

EmilioEsteves | 08-10-22 | 12:38 | 6

U mag wat anders bedoelen maar Dat bechamelsaus komt toch een stuk sympathieker over.

zuurtjeregen | 08-10-22 | 13:31

@zuurtjeregen | 08-10-22 | 13:31:
Smelt de boter in een steelpannetje. Doe er de bloem bij en roer 2 minuten tot de boter goed heet is maar nog niet kleurt. Giet er beetje bij beetje de melk bij en roer telkens het mengsel glad. Breng al roerend aan de kook, op matig vuur. Laat de saus indikken en laat enkele minuten doorkoken zodat de bloemsmaak verdwijnt. Breng op smaak met nootmuskaat, peper en zout.

radiatorknopje | 08-10-22 | 13:37

Dank voor het recept

EmilioEsteves | 08-10-22 | 19:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Beste redactie GS, graag duidelijkheid over de prijs: Is het 49 cent, of 0,49 cent per douchebeurt? In de kop staat 0,49 cent, in het artikel 49 cent; wat is juist?

Rhenium | 08-10-22 | 12:37 | 2

Kan van alles zijn. Er staat (oid) achter...

Spring Bruissteen | 08-10-22 | 13:01

Even De Volkskrant geraadpleegd: het is € 0,49 op dit moment gemiddeld in Nederland.
Tweemaal per week douchen is het advies van de hoogleraar dermatologie trouwens. In het artikel

Dr. Worstenbroodje | 08-10-22 | 13:11

Ring met emmers om je heen zetten en het water opvangen en gebruiken om het toilet door te spoelen. Deskundigen van Milieu Defensie zijn druk met de ontwikkeling van dit product dat u verplicht moet gaan gebruiken. Fijn weekend allemaal.

Zemko | 08-10-22 | 12:36
-weggejorist-
HogeNood | 08-10-22 | 12:36 | 1

Ik heb gisteren wél mooi een thermostaatkraan geïnstalleerd, bij de douche.

SpeedComforts onder de radiators, beneden. Elektra-overschot uit de zonnepanelen opstoken met een elektrisch kacheltje om bij te verwarmen. Ben benieuwd hoeveel ik mijn jaarverbruik (1700 m3) naar beneden krijg!

Papa Jones | 08-10-22 | 12:34 | 8

@Smoelensmid | 08-10-22 | 12:42: Van Essent krijg ik maar een paar cent per kwh. Nah, die stoppen ze maar ergens waar de zon niet schijnt.

Papa Jones | 08-10-22 | 12:46

Benieuwd hoeveel die speedcomforts echt schelen. Het huis sneller warm is niet zo belangrijk voor mij, dat gaat snel zat. Vattenfall noemt een besparing tot 22% maar dat lijkt me vrij veel. En we doen het al redelijk goed: 1000 m3 per jaar in een hoekhuis.

Muxje | 08-10-22 | 12:53

@Muxje | 08-10-22 | 12:53: Ja, 22 procent lijkt mij ook aan de optimistische kant.

Ik heb wél een bank half voor de radiator staan, die bank kan gewoon nergens anders. Dan helpt zo'n ventilatortje wel, schijnt.

Papa Jones | 08-10-22 | 12:56
▼ 5 antwoorden verborgen

U moet, U moet, U moet.

U moet minder douchen, U moet minder koken, U moet minder uw verwarming aanzetten.

U moet minder en het leven moet anno 2022 oncomfortabel worden.

En als u nog steeds niet mindert, dan verdubbelen we de prijs. U mindert nog niet genoeg, dan verdubbelen we de prijs gewoon nog een keer.

Stonecity | 08-10-22 | 12:34 | 3

En als de paniekgolf die nu weer begint doorzet moeten we komende tijd ook weer minder contacten hebben, in lockdown en afstand houden. U zult het naar leuk hebben in dit land, dat mag niet meer.

elco485 | 08-10-22 | 12:46

U moet de insecten eten...

Kartelmaster2000 | 08-10-22 | 12:51

Als u wat gespaard heeft dan belasten we dat weg. Wat u dan nog overhoudt laten we minder waard worden door de inflatie hoog te houden zodat de staatsschuld in reële waarde vermindert.

radiatorknopje | 08-10-22 | 13:41

Binnenkort heeft u een co2 limiet gecontroleerd door de digitale euro.

Rattus | 08-10-22 | 12:33 | 1

Stop met Bitcoin dat scheelt Oostenrijk aan energie!

Dr. Worstenbroodje | 08-10-22 | 13:31

Ik denk oprecht dat enkel bakfietsgezinnen en ANWB senioren dit bericht lezen en dat minder dan een kwart ook echt er opvolging aan gaat geven. Ondertussen lachen de nieuwelanders en aanhang zich de lul uit de broek...

Kartelmaster2000 | 08-10-22 | 12:31

De Groene Khmer kwam laatst met zo'n tip dat je onder de douche moet gaan pissen zodat jij je toilet een keer minder doorspoelt.
Ik ga er vanuit dat Jesse Klaver zijn doucheputje al heeft vervangen door een hurktoilet.

Osdorpertje | 08-10-22 | 12:24 | 7

Ik heb hierover nagedacht;
door de WC niet door te hoeven trekken bespaar je water, dus als je met je plas wacht tot je moet douchen; prima. Echter, om te kunnen plassen moet je je wel kunnen ontspannen en kun je je niet tegelijkertijd wassen, dus spoel je nu door met warm water; niet prima.
Als je echter koud water moet opofferen voordat er warm water is en je kan je plas in die tijd weg: prima.

Sneerpoets | 08-10-22 | 12:36

@pejoar | 08-10-22 | 12:35:
Ratten komen af op voedsel, niet op stinkerds.
Schurft is een mijt. Heeft niets met hygiëne te maken.

Het gaat hier over de kosten van douchen. Om dat zo te verdraaien dat je bij overbevolking uitkomt is knap.

Kapitein Sjaak Mus | 08-10-22 | 12:50
▼ 4 antwoorden verborgen

Als je energie wilt besparen dan neem je een bad en na afloop laat je het water erin zitten totdat het alle warmte heeft afgegeven aan je huis.

zhirek | 08-10-22 | 12:23 | 2

En de afzuiging maakt overuren om al het vocht uit je huis te krijgen.

pa_niek | 08-10-22 | 12:25

Goed idee om zo'n dampende tobbe het huis te laten verwarmen. Levert gelukkig ook geen vochtproblemen op.

goedverstaander | 08-10-22 | 12:26

Onze overheid is te groot, inefficiënt, op veel vlakken incapabel en bemoeizuchtig.

donkieshot | 08-10-22 | 12:22

Als ik niet regelmatig douche komt er co2 uit mijn poriën. Wat wil klaver nou?

Hiram | 08-10-22 | 12:22

Het is ofwel €0,49 ofwel 49 cent. Zoals in de titel is dus €0,0049... maar dat wordt niet bedoeld natuurlijk.

jcvjcvjcvjcv | 08-10-22 | 12:21 | 1

Scherp !

Prieelvogel | 08-10-22 | 12:35

De comfort stand op je HR ketel uitschakelen levert je 20 douchebeurten op en het warme water is nu niet onmiddellijk beschikbaar, maar je moet er nu 10 seconde op wachten.

Osdorpertje | 08-10-22 | 12:20 | 3

Alle vormen van comfort kosten geld..

Wijze uit het Oosten | 08-10-22 | 12:26

Zoals het geisertje boven de wasbak in de keuken; wel even afblijven als een familielid onder de douche staat.

Sneerpoets | 08-10-22 | 12:31

@Wijze uit het Oosten | 08-10-22 | 12:26:
Dan ruil in de comfort stand graag in voor het comfort van 20 keer per maand gratis douchen als ik de kosten tegen elkaar wegstreep.

Osdorpertje | 08-10-22 | 12:33

Is dat Femke H. te A?

Cavenman | 08-10-22 | 12:18 | 1

Het lijkt me in ieder geval iemand die tijdens het zwemmen het haar droog houdt.
En niet afschminkt als ze naar bed gaat.
Te vermijden type, vonden we hier aan boord.

Kapitein Sjaak Mus | 08-10-22 | 12:22

Ter vergelijking.
Twee Dolce Gusto wegwerp-cupjes (een met melk en een met koffie) om 's morgens een cappuccino te maken kosten 53 cent.

Osdorpertje | 08-10-22 | 12:17 | 4

Daarom filterkoffie, een pak goudmerk van de lidl en zetten in een melita met thermoskan blijft de rest van de dag warm. Kwartiertje douchen is 0,3 m3 gas in de winter misschien wat meer omdat het aanvoerwater kouder is maar als het prijsplafond er komt is dat weer 50 cent.

voldemort | 08-10-22 | 12:26
▼ 1 antwoord verborgen

De vele gascowboys kochten jaren hun gas in op de gunstige laatste momenten, tja dan krijg je echte ongelukken van 4 euro m3, inkoop weer in handen svp van degelijke leveranciers, ze mogen mooie winst pakken maar hou het beschaafd.
Heb me altijd verschrikkelijk verbaasd over dat domme "overstap"-circus incl. de schreeuwers hiervoor.

hagelkruis | 08-10-22 | 12:17 | 1

Iedereen kan thuis op de zolderkamer zijn eigen energiebedrijf beginnen. De overheid dus ook. Fuck de Vattenfalls en de Eneco's met hun dieventarieven.

goedverstaander | 08-10-22 | 12:21

Ik stink harder dan je hebben kan, harder dan de lucht aan kan....

Joffri | 08-10-22 | 12:14 | 2

En de volgende keer weer zeiken over Zeelands bekendste band zeker?

D-Fens_1963 | 08-10-22 | 12:16

Mmm, das wel een nadeel, straks tussen de stinkende paupers te moeten lopen.

TheBigKirth | 08-10-22 | 12:13

Treiterbeleid.

Maar dat is slechts mijn mening.

Rest In Privacy | 08-10-22 | 12:13 | 2

Alleen het water nog even onbetaalbaar maken en we zijn er.

Joffri | 08-10-22 | 12:15

@Joffri | 08-10-22 | 12:15:
Begin maar met aftellen. We zullen dankzij de opwarming van de aarde wel zo'n extreme winter krijgen dat het moeilijker wordt om nog oppervlaktewater te verkrijgen waardoor de prijs stijgt. Of omdat er een banaan op het ministerie van verkeer en waterstaat lag waardoor ergen op de veluwe in het bos een boom omviel, en we weten allemaal wat er dan gebeurd: "Het water wordt duurder, door klimaatverandering."

peterdh | 08-10-22 | 12:31

Er zijn zoveel mogelijkheden om te bezuinigen. Begin je eigen moestuintje, ga de helft van het jaar vanuit je OostEuropese vakantiewoning werken, gooi je landgoed vol met molens en paneelparken...

Sans Comique | 08-10-22 | 12:12 | 1

U heeft gelijk, van mijn baas in tilburg krijg ik kilometer vergoeding woon-werk verkeer, tikt lekker aan vanuit Stary Smokovec.

pa_niek | 08-10-22 | 12:20

Elke keer douchen omdat ik moet plassen, wordt het daar niet veel duurder van? Of moet ik dan alleen koud douchen?

Bartje01 | 08-10-22 | 12:12 | 2

De douche waaronder ik vanochtend stond was zo heet dat mijn pis koud aanvoelde toen het er uit kwam. Kijk, dat is dan weer niet nodig.

Sans Comique | 08-10-22 | 12:14

Als je in een emmertje onder een koude douche plast, kun je het daarna over je heen gieten, krijg je het toch nog een beetje warm.

peterdh | 08-10-22 | 12:32

Gewoon tien minuten onder die straal vanochtend...

Had niks met die kater te maken ofzo...

neonreclame | 08-10-22 | 12:12

Stoppen joh met dat douchen. Is enorm overschat gebeuren.

Producent | 08-10-22 | 12:12

De zogenaamde Zuid Amerikaanse “suïcide shower”’, bespaart wel geld in deze tijd.

Rattus | 08-10-22 | 12:12

Zolang de MP er nog frisgewassen uitziet, zie ik geen reden om korter te gaan douchen.

CleaudeSacke | 08-10-22 | 12:10

Heb eens de gasmeter afgelezen voor en na douchen, 149 liter dus met 0,45 doe ik 't goedkoper.

pa_niek | 08-10-22 | 12:09 | 2

Volgende maand E 0,21. Ik wordt slapend rijk.

pa_niek | 08-10-22 | 12:11

U ziet op de gasmeter hoeveel liter water u gebruikt heeft? Ik zou u aanraden een loodgieter langs te laten komen.

2Little2Late | 08-10-22 | 13:13

Voor de oudere reaguurder heeft de naam Eppo een bepaalde bijklank. Ik bedoel niet het stripweekblad, maar een personage uit een tv-serie.

Arnold Layne | 08-10-22 | 12:09 | 3

Voor de heel veel oudere reaguurder dan. Eppo is iets dat de oudere jongeren onder ons nog kennen.

Sans Comique | 08-10-22 | 12:15

Het stripblad wordt weer uitgegeven. Willeke Alberti leeft nog geloof ik maar Eppo zal wel gesneuveld zijn. Het was toen ook een tijdje een scheldwoord voor de minder heldere medeburgers.

AntiZanicz | 08-10-22 | 12:38

Heb een ijzersterk geheugen. Eppo was het niet al te slimme broertje van Mevrouw Spaargaren.

eerstneukendanpraten | 08-10-22 | 12:50

Van de week was er op een andere site een enorme wappie die beweerde dat 's nachts de thermostaat op 15 graden helemaal niks bespaart, en ook de radiatorknoppen in andere vertrekken uitdraaien niet.

Dan is het toch wel fijn om zo'n wappie (of zou het een door Putin gestuurde digitale soldaat zijn) met zo'n artikel van Milieu Centraal om de oren te slaan.

Papa Jones | 08-10-22 | 12:08 | 2

Nee, aangezien het propaganda is heeft dat geen enkele zin, het zou best eens een tegenovergestelde werking kunnen hebben. Het is hetzelfde als een dierenactivist die een hele stal varkens in de hens zet om z'n punt te maken dat zo'n stal wel eens zou kunnen afbranden. Komt u bij mij aan met als argument dat MilieuCentraal het gezegd heeft, dan bent u automatisch gediskwalificeerd. Propaganda, daar doen wij helemaal niks mee.

elfenstein | 08-10-22 | 12:39

@elfenstein | 08-10-22 | 12:39: Dat is ook een levenshouding natuurlijk, wetenschappelijk onderzoek gewoon niét lezen.

Papa Jones | 08-10-22 | 12:52

Ik douche nu samen met de buurvrouw. Aanvankelijk om geld te besparen, maar de wederzijdse afsopbeurten lopen nu dusdanig uit dat het met een tientje per keer mogelijk niet bekeken is.

goedverstaander | 08-10-22 | 12:06

Koud douchen went wel en is verkwikkend.

Rattus | 08-10-22 | 12:06 | 1

Wim, ben jij dat?

D-Fens_1963 | 08-10-22 | 12:19

Is dat Famke Helsema?

konjodebonjo | 08-10-22 | 12:04 | 1

Eerste oogopslag, ja. Tweede ook. Derde: mwoah nee. Maar wel een dubbelgangster.

Zbrodj | 08-10-22 | 12:13

Ik dacht heel ff dat Femke was op die foto. Maar dat kan niet, want zij heeft helemaal geen zandloper nodig. Zij en haar man en kids douchen immers op de kosten van Amsterdammers in haar burgermeester woning.

Brainless talent | 08-10-22 | 12:04 | 2

ze betaalt gewoon huur en verbruik. net als alle burgemeesters.

AntiZanicz | 08-10-22 | 12:36

@AntiZanicz | 08-10-22 | 12:36:
Die huur is wel bijzonder laag voor wat ze er voor krijgt.
Een huis ter waarde van een miljoen en dan maximaal 2100 euro af hoeven tikken.
Vergelijkbare huizen in dezelfde straat doen rustig 10.000 euro per maand.

2voor12 | 08-10-22 | 12:43

Twee kwartjes is wat anders dan 0,49 cent.

zetje01 | 08-10-22 | 12:04 | 1

En heel wat anders dan eurocent.

uisge baugh | 08-10-22 | 12:05

Daarom hebben wij thuis ook een echt drumstel. Electrisch drummen is niet meer te betalen.

Leptob | 08-10-22 | 12:03 | 3

Daarom de bel ook uitgezet, schijt aan de buren.

uisge baugh | 08-10-22 | 12:08

@uisge baugh | 08-10-22 | 12:08: Ik heb een ouderwets klopper gemonteerd. Vanwege de herrie aan de deur van de buren maar ik kan hem nu goed horen zonder direct een hartverzakking te krijgen.

Sans Comique | 08-10-22 | 12:17

Een anti Jehova bel zonder aangesloten beltrafo scheelt ook een hoop ergernis;)

Smoelensmid | 08-10-22 | 12:39

Douchen is mijn hobby en een hobby mag best wat kosten.

BrulSpin | 08-10-22 | 12:03 | 1

Een hobby is ook altijd leuker als je het met zijn tweetjes doet.

goedverstaander | 08-10-22 | 12:12

Ben erop aan het wachten tot mijn buurvrouw vraagt om samen te douchen ,,
maar ik denk dat ik lang kan wachten ... een gemiste kans om energie te sparen...

Nico_the_Sparrow | 08-10-22 | 12:03 | 1

Niet wachten, gewoon vragen.

Sjeintje | 08-10-22 | 12:30

Minder warm douchen kost toch alleen meer koud water? Tenzij je de douchekop hoger hangt.

nsfl | 08-10-22 | 12:01 | 2

kijk aan, natuurkunde van de modern generatie. De mensen met klassieke vorming begrepen al land dat er met douchen niets te besparen valt. Behalve minder vaak en idioten die 30 minuten douchen te weren. In dienst had je wel koekenbakkers die dachten dat je na een week in het bos schoner zou worden door op een stoel onder de douche te gaan zitten en zo flink lang te douchen.

AntiZanicz | 08-10-22 | 12:35

Minder warm douchen kost minder energie, mits je de warm watertoevoer vermindert. Als je alleen maar koud water erbij mengt en daarmee de totale hoeveelheid water laat toenemen, dan kost 't alleen maar meer.

Bakkeleures | 08-10-22 | 13:50

Daarom dus samen douchen, is veel goedkoper.

ariedeknaller | 08-10-22 | 11:59

in de vroege jaren 50 eens in de week in de zinken tobbe. Weet iemand waar je die kan kopen.

bergsbeklimmer | 08-10-22 | 11:58 | 7

@Kapitein Sjaak Mus | 08-10-22 | 12:17: ook geen DAF 66 meer te vinden.

Montgomery Burns | 08-10-22 | 12:19

@Montgomery Burns | 08-10-22 | 12:19: Daarvan heeft m'n broer nog een oranje DAF station aan gewijd, was gauw afgelopen, zo zonde... Ook lastig te vinden op onze zwart-wit TV toen...

Sneerpoets | 08-10-22 | 12:25

@Montgomery Burns | 08-10-22 | 12:19:
kappen, die TROS!

Kapitein Sjaak Mus | 08-10-22 | 12:26
▼ 4 antwoorden verborgen

Iedereen krijgt een koude douche deze winter. Of gaat t gas eindelijk weer open in Groningen? Zonder winnning beeft t nu ook

Shoarmamasutra | 08-10-22 | 11:57

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl