Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Eindelijk: alle details over het wangedrag van Arib

Al uw politieke juice

We moesten het lange tijd doen met termen als 'machtsmisbruik', 'schrikbewind' en 'onveilige werkomgeving', maar in deze tijden waarin het gebrek aan genderneutrale koffie in de automaat al geldt als een 'onveilige werkomgeving' en een werkopdracht van de baas wordt weggezet als 'machtsmisbruik' was het moeilijk in te schatten hoe serieus de aantijgingen jegens voormalig Kamervoorzitter Khadija Arib werkelijk waren. Gelukkig is daar juicekanaal NRC die dankzij zijn politieke spionnen nu een boekje, zeg maar gerust volledige encyclopedie, open doet over de het terreurbeleid van de vertrekkende politica. Een beleid waarin volgens tientallen direct betrokkenen treiteren, kleineren, roddelen en buitensluiten centraal staat. Nou ja, totdat de camera's draaien, want voor het oog van de natie gedroeg ze zich op haar best. Arib wordt omschreven als een Kamervoorzitter die moest samenwerken met de griffier, de hoofd van het ambtelijke apparaat, maar in plaats daarvan alle macht naar zich toetrok en zichzelf als de baas van de ambtenaren zag. Het was gedrag dat al lange tijd bekend was bij zowel de PvdA als het presidium, maar consequenties bleven uit. Tot grote frustratie onder de topambtenaren die massaal opstapten. Het presidium dacht na de aanstelling van de zeer incapabele Bergkamp dit hoofdstuk stilletjes te kunnen afsluiten, maar moest nu alsnog ingrijpen nadat een deel van de ambtenaren dreigde op te stappen als ze weer voor Arib moeten werken in haar rol als voorzitter van de tijdelijke commissie Corona. Het resultaat was een stuntelige aankondiging van een extern onderzoek dat al uitlekte voordat het Arib bereikte. En zo is de beerput open, hangt de vuile was buiten, is het veel te late onderzoek aangevraagd en kan iedereen zijn eigen conclusies trekken uit de puinhopen achter de schermen. Als dit inderdaad al jaren gaande was, heeft niet alleen Arib iets uit te leggen, maar moet ook het presidium nog wat vragen beantwoorden en dit in combinatie met de rampzalige aanpak van de afgelopen dagen maakt de positie van Bergkamp er niet beter op. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Update: Vera Bergkamp stapt niet op. Ze gaat morgen gewoon Arib UITZWAAIEN
Update: Nog meer juice. Yvonne F. van Dijk heeft een brief van andere ambtenaren die Arib een LIEVERD vinden

Nu al zin in

Social

Reaguursels

Inloggen

Die topambtenaren zijn altijd een beetje mysterieus

henkiedeboer | 03-10-22 | 23:35 | 1

Deze affaire is vast en zeker een afleidingsmanoeuvre , er gebeurt weer iets anders waar we niets van mogen weten of iets wat ergens onder het tapijt geschoven moet worden

Henkie | 04-10-22 | 00:03

Man, kan niet wachten tot deze hele smerige kwestie keihard ontploft in het gezicht van D66 en alles wat erachteraan hobbelt.

Spring Bruissteen | 03-10-22 | 23:19

"Waarom voorzitter Bergkamp [...] vast blijft houden aan de vermeende onveilige situatie voor ambtenaren van de commissie is dan ook onduidelijk".

Die Kamerbrief van haar en van gisteren keert als een boemerang terug in de bakkes van Bergkamp. Voor het einde van de maand is ze weg: Functie Opzouten.

LD69 | 04-10-22 | 01:14
-weggejorist-
tobleroneisirritant | 03-10-22 | 23:02

2 reaguurders stellen een anonieme brief op over Rutte.

En weg ging hij !

In fantasialand wel maar niet in de slangenkuil in Den Haag. Wat wordt wel zijn Waterloo ?

Wattman | 03-10-22 | 23:02

"maar moest nu alsnog ingrijpen nadat een deel van de ambtenaren dreigde op te stappen als ze weer voor Arib moeten werken in haar rol als voorzitter van de tijdelijke commissie Corona. "

Klootloos. Volkomen klootloos.

Sans Comique | 03-10-22 | 22:26

NRC: "Ze horen haar dan dingen zeggen als: ‘Jij snapt er echt niets van’. Of: ‘Ik hoef niet te horen wat jij vindt.’ "

Naja niet het meest zachtaardige taalgebruik maar hoezo mag je dat niet zeggen ?

MrTee | 03-10-22 | 22:16

Wie valt over anonieme klagers, moet maar eens met echte naam en toenaam hier op GeenStijl reageren. Wie begint?

Amsterdamsko | 03-10-22 | 21:57 | 6

@MrTee | 03-10-22 | 22:13: De "cafeeptraat hier' heeft bij vlagen meer niveau dan het geklaag van anonieme lafbekjes, die anderhalf jaar na dato beginnen te piepen. Met kennelijke bijbedoelingen.

KeesBruin | 03-10-22 | 22:24

@KeesBruin | 03-10-22 | 22:24: Waaruit blijken die bijbedoelingen en welke zijn dat precies? Nu ook even concreet en met feiten onderbouwd svp. Anders ben je geen haar beter dan jouw "anonieme lafbekjes."

Wiebenick | 03-10-22 | 23:30

Een valse tegenstelling, Amsterdamsko.
En verder wat KeesBruin zegt.

LD69 | 04-10-22 | 01:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Behoudens 4 jaartjes Weisglas kent de 2e Kamer vanaf 1998 een vrouwelijke voorzitter. Beetje remancipatie zou niet gek zijn.

Lopendbuffet | 03-10-22 | 21:37
-weggejorist-
Nicolas1954 | 03-10-22 | 21:33 | 1
-weggejorist-
Komjehiervaker | 03-10-22 | 21:16 | 2

Volgens anonieme bronnen zou ze zich misdragen tegenover andere leden van de corona commissie. Volgens de leden van de corona commissie is dat niet waar. Waarom blijven we dan toch aan anonieme bronnen vasthouden? Er worden duidelijk machtsspelletjes gespeeld, maar niet door haar.

W_F | 03-10-22 | 21:10 | 5

@KeesBruin | 03-10-22 | 22:14:
Wel godgodverdomme inderdaad! Precies wat mijn onderbuik al aangaf, is gewoon een smerig een-tweetje tussen D66 en NRC. Niet de eerste keer overigens.

Spring Bruissteen | 03-10-22 | 22:27

@Spring Bruissteen | 03-10-22 | 22:27: Herinnert u zich nog de karaktermoord van de NRC op Omtzicht? Ook zo'n lekker stukkie 'journalistiek'.

KeesBruin | 03-10-22 | 22:31

@KeesBruin | 03-10-22 | 22:31:
Absoluut! Zie mijn tegel van 16:28 uur in dit topic. Opdat wij niet vergeten.

Spring Bruissteen | 03-10-22 | 22:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Een hoge ambtenaar zegt tegen @tonfvandijk dat samenwerking met de staf van de Tijdelijke Corona Commissie ‘ten onrechte’ wordt gebruikt om het onderzoek naar #Arib te rechtvaardigen. “What the fuck gebeurt hier?”, zo zegt de topambtenaar letterlijk

Bron: hpdetijd

Isnogaanhettype..... | 03-10-22 | 21:04 | 6

@Wiebenick | 03-10-22 | 23:45:
Ik denk dat KeesBruin heel goed weet wat het verschil is tussen feiten en vermoedens; en kwaadaardige insinuaties. En jij ?
"hineininterpertieren" is trouwens geen woord, als je het Duits machtig bent.

LD69 | 04-10-22 | 01:26

@KeesBruin | 03-10-22 | 22:28:
Misschien heb je gelijk, hoop van niet want dan zou de slangenkuil nog veel dieper zijn dan ik dacht.

LD69 | 04-10-22 | 01:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Over alle macht naar zich toe trekken gesproken: volgens onze grondwet is minister-president en symbolische deeltijdbaan. De minister-president bemoeit zich met het ontslaan van ministers en legt verantwoording af als het koningshuis een beetje dom doet. Rutte denkt dat hij zich met de dagelijkse gang van zaken binnen de regering moet bemoeien.

W_F | 03-10-22 | 21:02 | 1

Volgens mij moet hij dat als minister van Algemene Zaken ook.

vanBarchum | 03-10-22 | 21:29

Dat Kuiken Arib niet steunt kan nog wel eens slecht op haar gaan afstralen.

lekgoot | 03-10-22 | 20:36

"treiteren, kleineren, roddelen en buitensluiten". En TOP ambtenaren die "massaal weglopen".

Hahaha. Dat doet mij vermoeden dat ze haar werk gewoon goed deed. Amicale omgang met Bosma zal haar wel alsnog nekken of oid

Gen. Maximus | 03-10-22 | 20:34 | 6

@Après toi | 03-10-22 | 21:32:
Ja, die ambtenaren, werken kunnen de meeste niet maar wel allemaal roddelen en kletsen. Elkaar opstoken om ook te gaan klagen en het verhaal aandikken. Die meute witteboorden ambtenaren kan er vermoedelijk niet tegen dat ze aan het werk gezet worden door een hardwerkende Marokkaans/Nederlandse vrouw die van jongs af aan gewend is om hard te werken.

Gravin v Kippenbouth | 03-10-22 | 22:15

Wat een vreemde gevolgtrekkingen.

Wiebenick | 03-10-22 | 23:46

@Après toi | 03-10-22 | 21:32:
Gisteren 2, vandaag 23 en morgen 200.
Zolang ze anoniem zijn zijn het er nul (0).

LD69 | 04-10-22 | 01:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Normale mensen gaan eerst bij de betrokken ambtenaren horen wat er aan de hand is : hier wordt afgerekend op basis van wat anoniem gereutel over "onveilig"

Zorc | 03-10-22 | 20:23

Maak Arib maar topambtenaar bij wat op dit moment het slechts presterende ministerie is. En iedereen die daar dan dreigt op te stappen laten gaan.

ZonderNaam | 03-10-22 | 20:21

Dit gelezen hebbend, heb ik toch het idee dat mijn eerste indruk juist was: een of twee gluipers uit regeringskringen zijn bang dat Arib het verhaal dat de regering in elkaar gaat knutselen niet zomaar gelooft en kritische vragen gaat stellen tijdens de enquête. Dus moet ze kaltgestellt worden - en dat proberen ze met anonieme brieven. En het lukt nog ook!

MAD1950 | 03-10-22 | 21:54

@MAD1950 | 03-10-22 | 21:54: De vraag die boven het hele circus rond Arib blijft hangen, althans bij mij, is: waarom nu ineens, anderhalf jaar ná het vertrek van Arib als kamervoorzitter?
Het stuk in HP de Tijd laat i.i.g. zien dat het 'argument' om nu alsnog te gaan klagen, nl, dat die arme ambtenaren van de Coronacommissie niet aangedaan mag worden, dat Arib hun voorzitter wordt, flauwekul is.
De werkelijke motieven van die anonieme briefschrijvers moeten dus anders zijn. Het kan om een wraakactie jegens Arib gaan, het kan zijn dat men - om wat voor reden dan ook - niet wil dat Arib die commissie voorzit.
Hoe dan ook, het presidium had nooit van zijn levensdagen moeten ingaan op twee anonieme brieven.

KeesBruin | 03-10-22 | 22:20

@amateurrr | 03-10-22 | 20:53: Die griffier is niet bang uitgevallen! Heel goede actie van die man. Zal hem in bepaalde kringen vast niet in dank worden afgenomen, maar eerlijk duurt het langst.

KeesBruin | 03-10-22 | 22:21
▼ 8 antwoorden verborgen

We willen de onderste steen niet boven dus wat we zoeken is een trouwe, beschaafde, netjes ja-knikkende marionet vroeg D66.

Nou dan gaan we dat regelen zei "Pravda" NRC in samenwerking met D66.

Wattman | 03-10-22 | 20:00 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Natuurlijk stapt Bergkamp niet op. Ze heeft eindelijk een baantje met macht, wat haar anders als omhooggevallen lichtgewicht nooit zou zijn gelukt. Die blijft zitten tot ze weggestemd wordt, ongeacht hoeveel ze ook verprutst.

Goofy Goofball | 03-10-22 | 19:58 | 1

Ze is daar neergezet door el quack,ze moet de oppositie( tenminste de onwelgevalligen) beheersen,dat blijkt wel uit haar dank u wel ,dank u wel,ja dank u wel doorheen gelul als bepaalde partijen het woord voeren.
Te doortastend zijn in de corona commissie wil ddr66 en de vereniging van dieven niet,waarschijnlijk is er iets te bedekken,tevens niet meer te achterhalen uit de gewiste sms’jes van prutte.
Men zou toch bijna aan een complot gaan denken,wedden dat er een ddr66 corona - enquete voorzitter komt,ene riemer wellicht.

Coolcalmcollected | 03-10-22 | 21:30

In de linkerhoek de (top) ambtenaren, in de rechterhoek Arib. Ongezien voor team Arib.

Scepticus | 03-10-22 | 19:54

Is bekend of Arib nu door tijdig weg te lopen het onderzoek naar haar disfunctioneren ontloopt? Vindt dat onderzoek nu niet meer plaats?

J.Hendrikse | 03-10-22 | 19:41 | 1

Goeie vraag. Zo te horen wil niemand dat onderzoek.

Wiebenick | 03-10-22 | 20:06

Arib is een powervrouw die door hard werken een mooie carrière heeft weten op te bouwen. Zij heeft zich ingezet voor vrouwenrechten en daarvoor zelfs vastgezeten in het gevang in Marokko. Zij staat voor haar principes. Ik denk dat er van de klagende ambtenaren maar weinigen in haar schaduw kunnen staan.

lekgoot | 03-10-22 | 19:34 | 5

@lekgoot | 03-10-22 | 19:50: Exact; dat die 'top-ambtenaren' schijnbaar geen ruggengraat hebben en nu na intern overleg 'anoniem' Vera BergRamp voor hun karretje via die NRC spannen zegt mij genoeg; paupers1 net zoals die laffe hond van de PVDA die in dat zelfde presidium zit en Arib niet informeerde; rukkertje!

Nicolas1954 | 03-10-22 | 21:37

Ze heeft ook in een commissie gezeten die de Marokkaanse koning 'adviseerde'. Dus ze laat zich makkelijk lijmen.

Après toi | 03-10-22 | 21:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Alsof die topambtenaren zichzelf niet konden verdedigen. Kom op, zeg.

TonAlias | 03-10-22 | 19:23 | 2

Als treiteren, kleineren, roddelen en buitensluiten "machtsmisbruik" zou zijn dan blijft er weinig van de huidige regering (en veel top ambtenaren in alle lagen van het Nederlandse systeem) over.

W_F | 03-10-22 | 21:07

@W_F | 03-10-22 | 21:07: Dat het veel voorkomt maakt het niet minder erg. Het betekent ook niet dat Arib zich niet aan deze onwenselijke zaken schuldig gemaakt kan hebben.

Wiebenick | 03-10-22 | 23:49

Wat veel mensen missen is dat het de ambtenaren dun door de broek liep toen ze hoorden dat Arib weer een voorzittersrol zou bekleden. Maar dat is letterlijk wat de NuRC rapporteert:

„Haar benoeming tot voorzitter van de coronacommissie zal het beslissende moment blijken voor het einde van haar politieke loopbaan. De paniek die ontstaat in delen van het ambtelijk apparaat van de Tweede Kamer is ongekend. Op 27 juli komt er bij het presidium een nieuwe brief binnen met aantijgingen aan het adres van Arib over haar tijd als Kamervoorzitter. Aanleiding voor het schrijven is haar „recente benoeming”, schrijft een anonimus, met wie NRC later in contact zal komen.
In de gedetailleerde brief weidt de schrijver uit over tal van ambtenaren die zijn vertrokken na aanvaringen met Arib, zoals directeur Jan Willen Duijzer. Ook gaat het over „kleinerende opmerkingen” van Arib tegen ambtenaren die zorgden voor „een onveilige werkomgeving”.”

vanBarchum | 03-10-22 | 19:18 | 3

Kleinerende opmerkingen zorgen voor een onveilige werkomgeving.

Nou, die voegen we toe aan de LMRA. Hefmiddelen gekeurd? Check. Gaten afgedekt of afgezet? Check. Werkplek opgeruimd? Check. PBM’s passend bij uw werkzaamheden? Check. Zijn alle kleinerende opmerkingen veiliggesteld? Check.

Mooi we kunnen veilig werken, mensen.

Korrel_zout | 03-10-22 | 19:42

Als je toen al die signalen hebt gemist of genegeerd, hoe kom je er dan bij het deze nieuwe ronde op deze manier aan te vliegen? Dus als een halve crimineel al aan de schandpaal te nagelen middels 'uitlekken' en nu het hele vervolgcircus afwerken. Hoe vervreem je de maatschappij nog meer van deze treinramp van een regering? Ik denk dat vrij weinig mensen dit missen.

Circlont6A | 03-10-22 | 19:56

Inmiddels heb ik wel een op de praktijk gebaseerd beeld bij dergelijke vastgeroeste veelal incompetente, angstige (kwetsbare?) zeer ondermaats functionerende ambtenaren. Ze zal niet tactvol te werk gegaan zijn, maar heb zomaar het idee dat mensen die hun werk goed deden en hun weerwoord paraat hadden (zij was immers niet hun baas) weinig van haar te vrezen hadden.

2tribes | 03-10-22 | 19:58

Nu wil het toeval dat er in onze gemeente een zooitje zoutzakken zitten die een Arib wel goed zouden kunen gebruiken!
Althans...... ten behoeve van onze betalende burgers dus.
Kan mij voorstellen dat tijdens een reorganisatie de ambtenaren niet echt zullen juichen over een leidinggevende die orde op zaken stelt.
Als je altijd lekker je werk op je sloffen kon doen en dan ineens je schoenen aan moet om echt te werken en te lopen valt dat niet mee! Haha.
Arib is dus welkom bij onze gemeente !!

Mispel | 03-10-22 | 19:15 | 3

Orde op zaken stellen doe je niet door mensen met tegenspraak te kleineren.
Ga eerst maar eens met zo'n persoon werken, dan praten we weer verder.

Roos | 03-10-22 | 19:27

Roos.

Heb ik meegemaakt. Zaak van gemaakt en niet jaren daarna maar gelijk.
Vind het zeer bijzonder dat dit niet us gebeurd bij al die ambtelijke slachtoffers.
Zat er nou niet eentje bij die het voortouw kon nemen??

Mispel | 03-10-22 | 19:56

@Mispel | 03-10-22 | 19:56: sorry, ik was iets te snel en te fel in mijn reactie. Heb het meegemaakt in een klimaat dat degenen die het voortouw namen één voor één aangepakt werden. En anderen kiezen dan vaak eieren voor hun geld.
Het is ziek dat dit soort figuren zolang onaantastbaar zijn...

Roos | 03-10-22 | 21:06

Er zijn 5 miljard niet te verantwoorden, kinderen hebben leerachterstanden opgelopen bedrijven gaan alsnog omvallen omdat ze leningen niet kunnen terug betalen. Ratten c.s. willen ook hier liever de deksel op de beerput houden, daarom moet Arib gewipt worden

bijna_raak | 03-10-22 | 19:12

Weg met Vera Bergkamp als voorzitter! Volkomen incompetent als bangige aarzelende geen overwicht hebbende kleuterleidster. Was handjeklap van Kaag met Rutte. Kwaliteit en deskundigheid speelt totaal geen rol. Echt schandalig dat ze aanblijft! Martin Bosma en Arib zijn een veel beter voorbeeld.

ofarim | 03-10-22 | 19:02

Die hele Kamer is tot een totale aanfluiting geworden en dit kan er ook nog wel bij.

Here's Freddy | 03-10-22 | 18:58 | 1

Nou ja, dat gebeurt in iedere organisatie 'gewoon' , als er een aantal psychiatrische lui zitten die de boel informeel bestieren en vooral op de achtergrond manipuleren en dat, jarenlang kunnen doen. De tweede kamer is grotendeels verworden tot een vastgeroest 'hopla' circus wat, naar het lijkt voor de camera's alleen de welbekende, 'ja maar jij, en ja maar zus en ja maar zo', zeverscenario's kan uitvoeren, en belangwekkende wetgeving, arglistig er door speelt, met hoofdrollen voor de welbekende teflon knakkers (toxic leaders). Met dank aan de mensen die zich journalist noemen. Ook zij zijn onderdeel van dit gebeuren. Onafhankelijk? Laat me niet lachen. Eens zien of 'de mensuh' als een soort van externe hoog kwalitatieve interimmanager de rotte appels er uit kan halen en weer een adequaat inhoudelijk parlement kan samenstellen.

nobodiesunmighty | 03-10-22 | 19:11

Het is godsgestoord dat een minister kamerleden / partijen als onwelriekend reuzel weg mag zetten daar enig weerwoord binnen de kamer ontoelaarbaar is.

Ab_de_Slam | 03-10-22 | 18:57 | 2

Als je iets zegt dat waar is, is het natuurlijk geen smaad of belediging en dus ook niet strafbaar.

johnyl | 03-10-22 | 19:02

Beetje humor, niet zo happen, dat was antwoord van Rutte, klojo. nu niet zo happen he.

gato | 03-10-22 | 21:13

Mevrouw Arib was in alle aspecten een betere voorzitter als dat D66 mokkel.

Ab_de_Slam | 03-10-22 | 18:53 | 1

Neee, beter he

Lerp | 03-10-22 | 19:02

Met pek en veren buitengooien.Wat een heks.Dit zegt weer eens te meer wat een ruggengraat loos stelletje volksvertegenwoordigers daar in den haag.
Pluche zitters, bah,wat een verziekt sfeertje daar.

ruuf | 03-10-22 | 18:48

Heb geen idee hoe dat daar allemaal om en toe gaat, maar Arib was gewoon een prima voorzitter.

Als Arib iemand de tanden uit de bek heeft geslagen, oké. Als ze zoals Nilüfer Gündogan handtastelijk werd, ook oké. Als Arib in een bezopen bui er van alles uitkraamde, oké. Maar als ze gewoon zei wat ze van iemand vond of wat ze van iemand verwachte, dan moeten ze gewoon niet zeuren.

Want op dat niveau zitten er nogal wat van die zeikwijven en zeikheren met hele lange tenen, zie vooral ook dat D66-volk. Die het niet gewend zijn soms een beetje autoritair te worden aangesproken. Die van alles tegen collega-politici roepen, maar zich zeer gekrenkt voelen alles ze zelf eens hardhandig worden toegesproken (hallo Sigrid Kaag, dag Sjoerd Sjoerdsma). Van die lui die denken te beschikken over morele superioriteit, die alles maar bespreekbaar willen maken, oeverloos doorlullen over elk onnozel voorvalletje. En van die laffe lui die dan anoniem gaan klagen.

Tot nu toe heeft Arib bij mij in ieder geval nog heel veel krediet. Er wordt op hoog niveau maar raak gelekt, hetgeen strafbaar is, maar daders worden door de rijksrecherche zelden of niet gevonden. Daar moet nu maar eens een eind aan komen. Een zaak als dit werkt beschadigend voor de aangeklaagde en het bewijst in ieder geval ook dat die veilige werkomgeving ook onder Vera Bergkamp helemaal niet op orde is. We moeten nog maar even afwachten wie hier de kletskous was en de NRC vertrouwelijke informatie doorspeelde, maar ik vind wel dat alles op alles moet worden gezet om die te vinden.

jochum1980 | 03-10-22 | 18:41 | 5

Volledig mee eensch.

lekgoot | 03-10-22 | 19:09

@johnyl | 03-10-22 | 19:03: dat lijken veel mensen maar niet te kunnen snappen. Daar verbaas ik me echt over.

Roos | 03-10-22 | 19:18

Inderdaad, een hoop d66 gekrijs over "grensoverschrijdend gedrag" van Arib, vreselijk, vreselijk! maar tot nu toe gaat het alleen maar over het nogal onvriendelijk bejegenen van ambtenaren, ze zou zich als een kenau gedragen hebben. Best mogelijk, maar van enig strafbaar feit heb ik nog steeds niets gehoord, niet dat er sprake is geweest van fysiek geweld of van seksuele intimidatie.

Het grote schandaal is echter dat er nu, anderhalf jaar nadat ze vertrokken is, op basis van *anonieme* bronnen opeens een onderzoek gestart wordt. Reageren op anonimite brieven zou alleen acceptabel zijn bij mogelijk criminele activiteiten, bij fysieke dreiging. Daar is hier geen sprake van, of denken die gluiperds dat Arib gewapend met een mes eerwraak zal opeisen? Men heeft al die jaren de tijd gehad om eventuele misstanden aan te pakken, maar die waren kennelijk toch niet van dien aard dat daar actie op ondernomen is. Het is gezien het tijdstirp duidelijk dat dit een politiek opzetje is om Arib op achterbakse wijze uit te schakelen. Die d66-stank is onverdraaglijk.

Argyronauta | 03-10-22 | 19:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je nu 50 jaar in Nederland woont dan is toch niet te verkopen in zo'n politieke functie dat je nog zo'n Marokkaans of Berberse tongval en accent hebt als Arib? Of moeten we dat gewoon vinden.

J.Hendrikse | 03-10-22 | 18:38 | 9

Arib is pas op haar 15e naar Nederland gekomen. Ze sprak Arabisch en Frans, geen Nederlands. Dat heeft ze zich dus later eigen moeten maken. Ze heeft overigens geen "Marokkaanse tongval", ook al spreekt ze af en toe misschien niet helemaal vloeiend Nederlands.
Niettemin, ze heeft zich enorm goed aangepast, de taal geleerd, een studie gedaan en carriëre gemaakt.
Doet u haar dat allemaal na, in dezelfde omstandigheden?

KeesBruin | 03-10-22 | 20:28

Ik hoor nog liever het gebrabbel van Arib dan dat bekakte gemurmel van Kaag of Beatrix.

Argyronauta | 03-10-22 | 20:52
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
squadra | 03-10-22 | 18:37

Na het lezen van het stuk (thanks, VanBarchum) een paar takeaways:

1) Als Arib niet in die Coronacommissie had gezeten, hadden we van deze kwestie nooit meer wat gehoord.
2) Arib kan niet met mensen om gaan en kan dus niet in complexe organisaties werken als leidinggevende.
3) Topambtenaren zijn totale huilstruiken, die zelfs niet voor hun mensen opkomen. Dat Arib een kudt is, is vervelend. Maar dat je je mensen niet beschermt ligt aan je eigen ruggegraat.
4) Van de vierde (en echte) macht win je nooit. Ze schrijven iedere huilbui en verzette afspraak op een bellen graag (wel anoniem) met de krant.
5) Hans Nijboer kun je een geheim toevertrouwen.
6) Hans Nijboer kun je niet als kameraad vertrouwen.
7) Vera kan niet zo veel.
8) Een HR-kwestie waarbij Kamerleden zijn betrokken gaat een presidium, advocatenkantoor, dertig anonieme jankerds en een krantenredactie voorbij voor iemand voldoende ballen bij elkaar raapt om het de persoon in kwestie even te vertellen. Dat vinden veel mensen volkomen normaal, en je moet het niet als afrekening zien hoor.

Sjors W. | 03-10-22 | 18:29 | 15

@Sjors W. | 03-10-22 | 20:33: Yeh right...

Wiebenick | 03-10-22 | 20:48

En Kuiken ook niet.

gato | 03-10-22 | 21:17
▼ 12 antwoorden verborgen

In het midden staat de voorzitter van de parlementaire enquêtecommissie die onderzoek gaat doen naar de coronacrisis: Khadija Arib. In haar commissie „is ruimte voor alle geluiden,” zegt ze tegen journalisten.

Het is niet die uitspraak die een deel van het ambtelijk apparaat doet opschrikken, maar haar nieuwe rol. Een deel van de medewerkers krijgt op slag klamme handen van het idee dat ze opnieuw voor Arib moeten gaan werken.

Het is niet die uitspraak... vast niet...

Wattman | 03-10-22 | 18:10 | 2

Precies, her is het tijdstip. Arib zal best wel een ongemakkelijke tante geweest zijn op haar afdeling, maar het tijdstip is wel frappant. Ze is benoemd tot voorzitter van de parlementaire enquêtecommissie Corona crisis.

dekruidenier | 03-10-22 | 18:23

Wilt u ons integere en competente kabinet niet beschuldigen van het kalt stellen van een voorzitter die het kabinet niet uit de wind houdt.

bijna_raak | 03-10-22 | 18:33

Dus - Arib verdekte narcist?

HogeNood | 03-10-22 | 18:03 | 2

Nee dat zijn Rutte, Kaag, Jetten, bloemschoen en nog zo wat.

bijna_raak | 03-10-22 | 18:34

Ja

Roos | 03-10-22 | 19:19

Capabele mensen vormen een bedreigen van klaplopers. Er zijn beduidend meer klaplopers dan capabele mensen dus moet de capabele mens weg en keert de rust weer terug in klaploperland met bestuurders zoals Bergkamp

darmflora | 03-10-22 | 18:02 | 1

En wie capabel is bepaalt jouw onderbuik?

Wiebenick | 03-10-22 | 18:45

De inmiddels totaal kansloze natte T-doek Vera Bergkamp en haar vice-minions zijn van mening dat ze 'zorgvuldig' handelde.
En: 'Volgens Bergkamp is het presidium niet alleen bevoegd maar moet ze zelfs een onderzoek instellen naar de aantijgingen tegen Arib'. Terwijl in het weekend diverse mensen die er het nodige van afweten bevestigen dat het presidium daar juist níét over gaat.
Is zo'n bord voor je kop dan een vereiste om bij D66 je gebrek aan talent te mogen uitventen ?

LD69 | 03-10-22 | 18:01 | 4

@BobDobalina | 03-10-22 | 18:06:

Och ja Bosma als eerste en Nijboer (PvdA) als laatste in de opsomming van NRC. Overigens schrijft bovenstaande tegelbakker daar helemaal niet over.

Wattman | 03-10-22 | 18:33
▼ 1 antwoord verborgen

" maar consequenties bleven uit. Tot grote frustratie onder de topambtenaren die massaal opstapten."

Binnen een normaal bedrijf zou dat zelf ontslag nemen heten zonder uitkering in het vooruitzicht, maar in de ambtenaarij betekent dat de eeuwige wachtgelden.

Ervaringsdeskundige | 03-10-22 | 18:00 | 7

@Roos | 03-10-22 | 18:07: Helaas wel, topambtenaren kunnen gewoon opstappen en krijgen wachtgeld (worden "adviseur") totdat ze een ander plekje krijgen. Vandaar dat dit soort vervelio's steeds weer op andere plaatsen opduikt als ze het ergens hebben verklooid. Ik meen dat dit geldt voor 1200 topambtenaren.

vrijblij | 03-10-22 | 18:36

@vrijblij | 03-10-22 | 18:36: nee hoor. Ambtenaren krijgen WW, maar niet bij zelf ontslagname.
Wachtgeld is allang afgeschaft. Dienstverband van een ambtenaar is net als bij elk andere werkgever.

Roos | 03-10-22 | 19:31
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is natuurlijk zwaar te verteren als die fantastische vrouw die door uzelf op een voetstuk werd gezet en waar u geen kwaad woord over wilde horen zó door het slijk wordt gehaald. Dat kan, dat mag niet waar zijn. Mocht het toch waar zijn, wat god verhoede, dan is het niet haar schuld, maar van alle anderen. Dus echt iedereen en z'n moeder. Laat dat duidelijk zijn. En trouwens, de overheid mag ook wel eens naar zichzelf kijken.

Wiebenick | 03-10-22 | 17:59 | 7

Het is weer zo' n typische kabinetstreek kalt stellen.

bijna_raak | 03-10-22 | 18:39
-weggejorist-
Wiebenick | 03-10-22 | 19:17

@Sjors W. | 03-10-22 | 18:39: el quack wordt ook top- diplomate genoemd,dat zegt al meer dan genoeg.

Coolcalmcollected | 03-10-22 | 19:22
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik lees een boel geklaag van een stel versleten washandjes dat niet voor zichzelf of anderen durft op te komen want Oo hun eigen hagie.

Om dan vervolgens, anoniem, maar eens een brief te schrijven, die vervolgens door diverse mensen ook nog eens serieus wordt genomen.

Heel eerlijk, ik zou die complete club waslappen de straat op gooien en vervangen voor mensen die wel met de enkels in de drek hebben gestaan, wat eelt hebben en de rug recht durven te houden.

Foxcave | 03-10-22 | 17:49 | 6
-weggejorist-
bijna_raak | 03-10-22 | 18:40

@Roos | 03-10-22 | 18:13:
Nou nou Roosje. U bent ook van het type waarvan het steeltje snel is geknakt?

Scepticus | 03-10-22 | 19:10
▼ 3 antwoorden verborgen

De vraag is nu (misschien hieronder al gesteld) wie gaat er nu die voorzitter worden van die corona commissie ? Een CDA's, vriendje van Hugo? Of toch Pepijn van Houwelingen ?

Nomen | 03-10-22 | 17:45 | 2

Een D66'er of die Kuiken. Niet een kritisch iemand in elk geval. Daar is dit allemaal om te doen. Het voorzitterschap van die commissie. Het is een griezelige bedoening

Inspreker | 03-10-22 | 17:52

Ik denk Remkes.

Flapoor | 03-10-22 | 18:03

Arib is een vrouw met ballen, gewoon leiding geven en niet zeiken.
Volgens NRC was het een vergrijsde ingeslapen ambtenarenclub waar al jarenlang een familiaire cultuur hing, maar waar de aanbeveling lag te professionaliseren. Natuurlijk is verandering en professionalisering dan bedreigend en onveilig voor deze stofwolken. Maar onder Arib was de belastingdienst nergens mee weggekomen, hadden Groningers geen problemen meer en was elke foute ambtenaar in de toeslagenaffaire aan zn ballen opgeknoopt. God, wat heeft dit land Arib nodig. Laten we in ieder geval beginnen haar per direct directeur NPO te maken..!

Scheepskameel | 03-10-22 | 17:37 | 1

En dan gaat u lekker onder haar werken.

Roos | 03-10-22 | 18:14

Ik heb de idee dat als Arib een man zou zijn geweest, dat er geen haan zou hebben gekraaid naar dat grensoverschrijdende gedrag binnen dat reeds bewezen disfunctionele zooitje.
Ik heb het stukje “journalistiek” van het nrc gelezen, en poe poe, nou nou, de haren vlogen in het rond daar! -not.
Arib was een onderdeeltje van een grote probleem daar: nauwelijks functionerende ambtenaren (beetje dubbelop natuurlijk) met zeer lange tenen. Niet eens mans genoeg om een klacht in te dienen tegen Arib, over rubberen knieën gesproken.
Het lijkt wel een sociale werkplaats vol hypergevoelige autisten daar.
Of beter: het blijkt daar een sociale werkplaats met autisten te zijn.

Analia von Solmsch | 03-10-22 | 17:37 | 2

Het probleem wordt nu door u homeopathisch verdunt en witgewassen. Tevens maakt u de klagers zwart. Wat een nare manier om de schuld bij voorbaat al bij de klagers te leggen.

Wiebenick | 03-10-22 | 18:20

@Wiebenick | 03-10-22 | 18:20:
Analia von Solmsch kaart het aan en u klaagt over de toon. Dat is dus precies het verschil tussen Arib die gevraagd wordt de ambtelijke organisatie te organiseren, en de ambtenaren die het betreft.

LD69 | 03-10-22 | 18:29

Staat de kamervoorzitter hierarchisch niet ook gewoon boven het hoofd van het ambtelijk apparaat? Want ambtenaren zijn verondersteld toch de uitvoerders van het door de kamer bepaalde beleid?
Dat wordt nog wat tijdens de kabinetten Van der Plas-1 en Wilders-1, met zulke ambtenaren die niet bereid zijn om zich te schikken naar hun louter uitvoerende, ondergeschikte rol.

harbi | 03-10-22 | 17:32 | 2

Daar is de Griffier van de TK verantwoordelijk voor. Vraag me niet waarom maar als die regeltjesmakers iets ingewikkeld kunnen maken zullen ze het niet laten.

LD69 | 03-10-22 | 17:54

@LD69 | 03-10-22 | 17:54: Dank, dat wist ik niet. Geen wonder dat de ambtenarij zich tegen maatregelen kan verzetten onder het mom van een te hoge werkdruk. Hoog tijd om die lijn van verantwoordelijkheden te herzien.

harbi | 03-10-22 | 18:04

Klagende ambtenaren, dat is wel schokkend. "Hee griffier, neem eens en bakje koffie mee". Angstcultuur.

HerzlichWillkommen | 03-10-22 | 17:29 | 1

En na twee jaar bibberen met de staart tussen de benen:
https://www.trouw.nl/nieuws/griffier-tweede-kamer-vertrekt-ongebruikelijk-snel~b1bcea22/

LD69 | 03-10-22 | 17:56

"Een beleid waarin volgens tientallen direct betrokkenen treiteren, kleineren, roddelen en buitensluiten centraal staat."

Lijkt mijn oude baas wel als je teveel over de CAO zeurde.

Wattman | 03-10-22 | 17:28 | 1

Ambtenaren moet je met een fluwelen handschoentje aanpakken, ze hebben immers nooit op een echte werkvloer gestaan.

Analia von Solmsch | 03-10-22 | 17:39

Plausibel zeg ik gewoon. Plausibel.

frickY | 03-10-22 | 17:26

Dus Arib is een bitch, onbeschoft en ragt overal dwars doorheen. Dat zijn zo'n beetje alle eigenschappen die een voorzitter van de coronacommissie nodig heeft.

magirus | 03-10-22 | 17:25 | 1

En dat kunnen ze natuurlijk niet gebruiken bij die beerput.

Wattman | 03-10-22 | 17:30

Een naar mens? Is dat strafbaar? Ik had er persoonlijk geen last van. Naar mijn weten was haar functioneren (als voorzitster) uitstekend, terwijl bij de regerenden (de klagers) zóveel misgaat waar Nederland wél last van heeft.

Sneerpoets | 03-10-22 | 17:23

NRC is verworden tot een story. En dat alles om de D66 te behagen.

polletjepiekhaar | 03-10-22 | 17:20

De vraag blijft: WIE HEEFT GELEKT. ?

Deze beschuldigingen mogen niet in de weg staan om deze primaire vraag beantwoord te krijgen.

Bolhoed | 03-10-22 | 17:19

Ach gut, die arme ambtenaren. Wat hebben ze het zwaar. "Arib wordt omschreven als een Kamervoorzitter die moest samenwerken met de griffier, het hoofd van het ambtelijke apparaat, maar in plaats daarvan alle macht naar zich toetrok en zichzelf als de baas van de ambtenaren zag". Die griffier is blijkbaar een zacht eitje en niet geschikt om een zaak te runnen. Die de kaas van zijn brood laat eten. Er niet tegen in gaan zoals een leidinggevende zou moeten doen. En niet alleen voor zijn eigen positie en omdat hij daarvoor is aangesteld en voor wordt betaald, maar ook voor de mensen onder hem waar hij voor moet zorgen, het hele bedrijf dat hij moet bestieren. In wat voor wereld leeft dat spul? En zoals gewoonlijk. Nog geen rechter in zicht en de vrouw is al veroordeeld. Gaat fijn zo. Ben nog steeds team Arib.

forecastle | 03-10-22 | 17:17 | 1

Als de Griffier zich al door de Kamervoorzitter laat wegpesten hoe kan je dan verwachten dat zij een ingesleten ambtelijke organisatie aankan ?

LD69 | 03-10-22 | 18:32

Heb het Nrc-artikel gelezen, een hoop klachten en brieven van ambtenaren maar helemaal niemand had het lef om die brieven daadwerkelijk te versturen en met Arib een gesprek aangaan heeft kennelijk ook niemand gedaan. Pas als ze weg is begint met hardop te janken. Heel raar allemaal.

Ome_BW | 03-10-22 | 17:08 | 2

Zelf nu ze weg is durven er een hoop van de ambtenaren alleen anoniem te klagen.
Wat gaat er dan in je poppehoofdje om dan?

Analia von Solmsch | 03-10-22 | 17:42

Het blijft hoe dan ook een gotspe dat het mogelijk is om anoniem te klagen en daarop actie ondernomen wordt zonder de betrokkene zelf te horen. Dat is werkelijk ongekend. Als het procesmatig goed was verlopen, dan was er "niets" aan de hand. Dat is het echter niet en daarom ook dat de meurende D66 walm hier overheen hangt. Het heeft echt alle kenmerkende facetten van het typische 'dolk-in-de-rug steekgedrag' dat we zo goed van D66'ers kennen. En Rutte, want die heeft er met de Coronacie. ook alle belang bij dat het wordt voorgezeten door een brave Kartel-meeloper ipv een onafhankelijk iemand.

Grachus | 03-10-22 | 18:17

Aan de 'talloze' fans van Arib: jullie worden heus niet voor racist uitgemaakt als jullie wat kritischer zijn op haar.

Amsterdamsko | 03-10-22 | 17:06 | 4

Ben jij soms een van die twee anoniempjes ?

LD69 | 03-10-22 | 18:07
▼ 1 antwoord verborgen

Ik stel vast dat wij in een paradijselijk land wonen als dit de komkommernieuwsgaring is die ons al dagenlang bezig houdt.

Ridde Rogter | 03-10-22 | 17:04 | 4

Of is het afleiding? Of struisvogelgedrag? Of nog iets anders?
Binnenkort gaan we het weer hebben over het woord pepernoten ofzo.

guldenmiddenweg | 03-10-22 | 17:07

Het zegt meer over de laven, zij die gestrekt in de houding vliegen als het kartelbaasje iets vraagt. Het is veel ergerlijker dat er geen Kartelista is die niet meer wenst mee te doen aan dit soort onbeschofte, niet zuivere gedrag.

Grachus | 03-10-22 | 18:21
▼ 1 antwoord verborgen

De dames Arib en Bergkamp vinden zichzelf belangrijk. Het landsbelang is totaal niet interessant voor ze. Het voordeel is dat de PvdA en D66 nog slechter gaan scoren in de peilingen. Kill yourself.

RWrw | 03-10-22 | 17:03

Arib lijkt geen makkelijke baas te zijn, sluit niet uit dat het hier om een wraakactie gaat van matig functionerende ambtenaren die voor het eerst in hun leven op hun worstenvingertjes werden getikt.

Zeurders | 03-10-22 | 17:02 | 7

@Nuuk | 03-10-22 | 17:14: Nuuk, ik heb ooit ook een narcist als manager gehad en geloof me dat dat verschrikkelijk is en echt iets anders dan bazig.
Narcisten dulden geen tegenspraak of kritiek en gaan dan alles doen om jou te kleineren op een zodanige manier dat het lastig is aan te tonen.
De meeste mensen zien het pas als het hen overkomt.
Uit de beschrijvingen herken ik bepaald gedrag. Arib was goed als kamervoorzitter maar dat betekent niet dat ze niet narcistisch zou kunnen zijn.

Tip: kijk de herhaling eens van Sterren op het doek. Daar reageert zij ook als door een adder gebeten op bepaalde vragen.
Femke Halsema deed dat overigens ook.

Roos | 03-10-22 | 18:20

@Roos | 03-10-22 | 18:20: Wat ook past bij een narcist is dat mensen die hun machinaties niet aan den lijve hebben ondervonden voor ze door het vuur gaan. Dat zien we hier nu voor onze ogen gebeuren.

Wiebenick | 03-10-22 | 18:28

@Wiebenick | 03-10-22 | 18:28: exact en ook zeer herkenbaar.
Triangulatie is de narcist ook niet vreemd. Als je het eenmaal ziet, verbaas je je dat anderen de narcist blijven steunen .

Roos | 03-10-22 | 19:22
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat me opvalt dat men blijkbaar niet verbaal is opgewassen tegen de scherpe tong en “ landje pik “ aanpak van Arib. Als het tegenzit neem je ontslag. Niet echt materiaal waar je de oorlog mee wint. Die natte OR tostie krijgt ook een brevetvan onvermogen. Achteraf anoniem klagen is sbowflake gedrag.
Laat onverlet dat Arib waarschijnlijk geen lieverdje is,

Drkildare | 03-10-22 | 17:01 | 6

@Après toi | 03-10-22 | 17:07: Ik vermoed het ook, maar laten we bij het begin beginnen en dat is de anonieme "klachten" en de belachelijke omgang daarmee door Bergkamp c.s. Daarna kan eventueel nog de 'klachten'' aangaande Arib in behandeling worden genomen.

Grachus | 03-10-22 | 18:25

@Après toi | 03-10-22 | 17:07:
Inderdaad dat, en daarna deze van menig verdwaasde gutmensch: maar ze zijn heel sociaal hoor. Ja naar hun eigen familie maar alles wat daarbuiten valt of voor ze werkt of bedient wordt vaak als vuil behandeld terwijl ze zelf naar boven likken om te overleven.
Dit is weer eens een gevalletje niet van goed-fout maar fout-fout.

Basil Fawlty | 03-10-22 | 18:35

@Basil Fawlty | 03-10-22 | 18:35: Exact dit wat jij nu beschrijft.

Après toi | 03-10-22 | 21:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Bijna 20% inflatie, Derde WO voor de deur, heel Nederland aan de bedelstaf, crisis op crisis. En niks beters te doen dan neuzelen over Arib en Bergkamp?

Octavio | 03-10-22 | 16:58 | 1

Ja, dit is Nederland.

ZZP-er | 03-10-22 | 17:34

Een van de grootste problemen van deze tijd is dat de meeste mensen geen antenne meer hebben voor creaturen met antisociale persoonlijkheidsstoornissen, waardoor dit schuim ongehinderd boven kan drijven en een spoor van vernietiging achter kunnen laten, tot het masker valt. Slangen in pakken.

o)+ | 03-10-22 | 16:58 | 9

@Wiebenick | 03-10-22 | 19:01: Nog maar een keertje. Geen weldenkend mens is tegen een onderzoek als dit op valide uitgangspunten is gebaseerd. De Bergkamp commissie heeft om tot die valide uitgangspunten te komen er een verschrikkelijke rommel van gemaakt. Ongehoord slecht en een wanstaltige vertoning. Dat is waar het in 1e instantie omgaat. Als dat zorgvuldig was geweest, dan was er geen vuiltje aan de lucht en had bepaald kunnen worden of Arib een vreselijk kreng is of dat dit toch weer een smerige D66/Rutte streek is geweest.

Grachus | 03-10-22 | 19:47

@Grachus | 03-10-22 | 19:47: Grote woorden, weinig wol. Het is uitgelekt, dat had niet gemoeten, we weten niet door wie. Laat het daar dan ook bij. Hoe je het ook wendt of keert, er zijn veel en ernstige klachten en die zullen moeten worden onderzocht. Hoe kan dat nou, Arib is zo goed in haar werk, waarom nu pas, waarom niet eerder, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het geeft toch werkelijk geen pas om deze klachten al bij voorbaat af te doen als onterecht en de klagers uit te schelden voor huilstruiken en wat al niet, of ze nou ambtenaar zijn of niet. Kom op zeg, het lijkt wel een heksenjacht.

Wiebenick | 03-10-22 | 19:57

@Wiebenick | 03-10-22 | 19:57: Correct een heksenjacht op Arib. Op basis van anonieme klachten zonder inlichten van de betrokkene tot onderzoek overgaan kun je daaronder wel betitelen. Dat moedwillig lekken komt er nog eens een keertje bovenop.

Grachus | 03-10-22 | 20:38
▼ 6 antwoorden verborgen

HA! Komt er toch dat tribunaal! Krijgt die Pepijn van Houwelingen toch een beetje zijn zin.

Johanvb | 03-10-22 | 16:56

Blijft staan dat het presidium liever niet voor Pels Rijcken had moeten kiezen.

vanBarchum | 03-10-22 | 16:50

Veel vrouwen hebben twee gezichten: één voor oog-in-oog, en één voor achter je rug. Nu zijn Nederlandse vrouwen over het algemeen behoorlijk open en niet achterbaks, maar Khadija haar wiegje stond natuurlijk in een land met een héle andere cultuur. Daarom is dat zotte concept van 'multi-culturele samenleving' ook gedoemd te mislukken, veel culturen zijn niet met elkaar te verenigen.

Zenzeo | 03-10-22 | 16:49 | 1

Ik zou niet alle vrouwen over een kam scheren; narcisme komt zowel bij mannen en vrouwen voor. Op machtsposities zijn deze mensen absoluut dodelijk voor de werksfeer, soms zelfs letterlijk. Ze zijn intimiderend, manipulatief en meedogenloos. Ze deinzen nergens voor terug, maar weten dit ongelofelijk goed te verbergen. Met het grootse gemak zullen ze mensen voor zich winnen die voor hen door het vuur gaan. Dat zien we nu gebeuren bij Arib.

Als het mis gaat komen ze er doorgaans wonderbaarlijk goed af, een spoor van vernieling achterlatend. Het doet ze niks. Dan begint het hele circus opnieuw met argeloze mensen en/of organisaties. Het verbaast mij hoe weinig bekend is over deze stoornis. Opgroeien in een machtsgerichte cultuur zal dit gedrag alleen maar versterken.

Wiebenick | 03-10-22 | 17:31

Het zou kunnen dat ze niet voor niets zo'n behendige voorzitter was.
In kamer is dat welkom.

Maar in het bedrijf daarachter, is het een nadeel, als het er net zo aan toegaat.

Dat wordt het politiek-politiek. Het wordt er niet gezelliger van en al helemaal niet beter.

Hoeveel integere mensen stappen op, gaan weg van hun baan door politieke spelletjes?
'Hoe hoger in de boom, hoe groter de leugens.' is helaas nog wel eens waar.
Het is te vaak survival of the meanest helaas. Degenen die dat spel het beste speelt, komt dan het verst.
De pest voor een bedrijf, maar dit gaat over ons land.

AdvocatusDiaboli | 03-10-22 | 16:46 | 3

Wel eens van "de vierde macht" gehoord?

J.P.Drapeau | 03-10-22 | 16:50

@J.P.Drapeau | 03-10-22 | 16:50:
Ander machten naast de trias politica (wetgevend, uitvoerende, rechterlijke).

De vierde macht:
de bureaucratie

En de vijfde macht:
Lobbyisten of niet-parlementaire pressiegroepen

Zesde macht:
Organisatie- en adviesbureaus die worden ingehuurd die niet objectief zijn, dus eigenlijk vallen die onder de vijfde macht.

Vraag is wel in hoeverre eigenbelang van invloed is.

Bijvoorbeeld bij de toeslagentoestand bij de belastingdienst waren de symptomen : meer dan 10 jaar meer dan 30.000 probleemgevallen laten voortduren met alle brieven en smeekbedes en ellende zonder iets te veranderen. Maar wat is de ziekte en waarom bleef deze voortduren? Een constructiefout of belangen ergens?

AdvocatusDiaboli | 03-10-22 | 17:03

Lezers hebben mazzel gehad dat ze niet hun baas is geweest.

J.Hendrikse | 03-10-22 | 16:46 | 1

Ik had haar alle hoeken van haar kantoor laten zien. Met wederzijds welnemen.

goedverstaander | 03-10-22 | 17:24

Maar eh mensen, dit was toch allemaal die gemene dolk in haar rug wegens onterechte aantijgingen? Van Vera Bergkamp persoonlijk? Dacht echt dat dit het verhaal was van een paar dagen eerder.

Blijkt die schat van een Arib toch gewoon een potentaatje! Maar goed, de dolk van Vera zit nog onder het bloed dus laat ik niks positiefs over haar zeggen.

Beste_Landgenoten | 03-10-22 | 16:46 | 7
▼ 4 antwoorden verborgen

NRC zitten blijkbaar ook een stel kontenlikkers die graag vuile klusjes voor de zittende macht doen, dit is toch nog steeds geen hard bewijs?

Zeurders | 03-10-22 | 16:43 | 6

Euh ja? Dat is van de NRC al jaren bekend. Geen hard bewijs en óók geen direct belanghebbende. De klagers deden het immers voor hun collegae die in de toekomst met mevr. Arib zou moeten samenwerken. Als dit voor een rechtbank zou komen, zou die Vera Bergkamp commissie keihard worden uitgelachen.

Grachus | 03-10-22 | 18:33

Wat nu gebeurt is textbook: Hele Dirty Politics: Vuile Attempt Tot Trial By Media In The Netherlands.

LD69 | 03-10-22 | 18:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Als ik zei dat rechts altijd tegen de PvdA was werd gezegd "nee hoor, wij vinden bijvoorbeeld Arib heel goed" Dus nu is duidelijk waarom, zelfs als de GS'ers hier niets van wisten voelden zij kennelijk aan dat Arib iemand naar hun hart was.
(maar ja, wel een beetje vilein commentaar van mij. Ik moet misschien eens leren m'n mond te houden)

cugel | 03-10-22 | 16:40 | 6

Zo ziet u maar. Dat linkse tuig is niet te vertrouwen :)

goedverstaander | 03-10-22 | 17:19

Je wilt dus niets over de zaak zeggen, maar komt alleen even je medereaguurders beledigen?

Grachus | 03-10-22 | 18:34

@lezeres | 03-10-22 | 16:55: Je hebt gelijk. Maar omdat ik inderdaad gehoord had dat GS'ers vonden dat sommige linkse figuren best te pruimen waren en Leijten van de SP werd genoemd en ik dacht ook Arib, ja, dan ligt zo'n opmerking van mij voor de hand. Ook al is het niet terecht. Vandaar dat ik het erbij zette.
@J.P.Drapeau  | 03-10-22 | 16:48:
Iets te letterlijk. Misschien heb ik het niet exact zo gezegd, maar je hebt ook vast niet alles gelezen wat ik getypt heb.
@Monkey Cabbage  | 03-10-22 | 16:49:
Heb je helemaal gelijk in.
@goedverstaander | 03-10-22 | 17:19:
LOL
@Grachus | 03-10-22 | 18:34:
Ik heb een abbo op NRC, ik had het dus al veel eerder vandaag gelezen. Het lijkt mij uiterst overtuigend, maar overigens wat Monkey Cabbage hierboven zegt. En ja, verder wat ik tegen lezeres zeg, aan het begin van deze reactie.

cugel | 03-10-22 | 19:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Voor de goegemeente is hier het artikel te lezen: archive.ph/PG2a6

vanBarchum | 03-10-22 | 16:37 | 1

Iedereen die hier reageert zou dit artikel (eerst) moeten lezen.
Volgens mij is Arib het prototype van een narcist.

snapal | 03-10-22 | 16:55

Of zijn ambtenaren kleinzielige teringlaaiers die er niet tegen kunnen als iemands eens iets zegt van hun absolute wanprestaties. Moesten ze echt werken of zo? Heeft iemand om stukken gevraagd vlak voor de VrijMiBo?

Dima Beeline | 03-10-22 | 16:36

NRC is toch de D66 deugbode?

PieterPassant | 03-10-22 | 16:32 | 1

Alles is de D66-deugbode. Behalve de Telegraaf, dat is de tokkiekrant

Muxje | 03-10-22 | 16:54

Nou kan je van de NRC elitekartelkrant verwachten dat ze Arib net als Omtzigt willen afbreken.

thanseeuwen | 03-10-22 | 16:32 | 8

@Sjors W. | 03-10-22 | 16:48: heb je het stuk gelezen? Arib wilde niet reageren. Ja dan kun je natuurlijk roepen dat het eenzijdig is. NRC heeft gewoon de bronnen gebruikt die er waren.

BobDobalina | 03-10-22 | 16:50

@BobDobalina | 03-10-22 | 16:50:
Ik heb de hier gekopieerde passages gelezen. Wat doet Arib's gebrek aan reactie af aan de eenzijdigheid van de anoniem aan NRC gevoerde informatie die is afgedrukt?

Sjors W. | 03-10-22 | 17:04

@Sjors W. | 03-10-22 | 16:48: Je snapt er weinig van, ik had je hoger ingeschat.

Après toi | 03-10-22 | 21:29
▼ 5 antwoorden verborgen

Volgens mij heb ik gisteren al zoiets geschreven en werd mij dat niet in dank afgenomen.
Ze kan een goede voorzitter zijn geweest, die vervelend was voor de mensen die onder haar werkten.

Uit ervaring weet ik dat machtsmisbruik door allochtonen op bepaalde posities vaker voorkomt. Vanuit hun cultuur is dat niet vreemd.
Wij kijken en redeneren meestal vanuit ons eigen gedachtengoed.

Roos | 03-10-22 | 16:32 | 6

Volgens mij is Arib een narcist eerste klas.
Haar afkomst en haar populariteit hebben haar stinkzaakjes lang binnenskamers kunnen houden.
Maar de waarheid komt altijd boven tafel in zo n functie.

snapal | 03-10-22 | 17:00

@J.P.Drapeau | 03-10-22 | 16:42: daar ging het gisteren niet over, het betrof het eerste deel.

Het tweede deel van mijn tegel is speculatie, wel voortgekomen uit ervaring.

Roos | 03-10-22 | 17:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Voor wie het NRC-artikel niet kan lezen:
"Bij besprekingen kan Arib ambtenaren vernederen in het bijzijn van collega’s of bezoek van buiten. Ze horen haar dan dingen zeggen als: ‘Jij snapt er echt niets van’. Of: ‘Ik hoef niet te horen wat jij vindt.’ Ze zien hoe ze mensen manipuleert en tegen elkaar opzet. ‘Dit mag je absoluut niet met de griffier bespreken.’ Ze horen haar praten over collega’s: ‘Die is niet capabel.’ Of: ‘Die speelt onder één hoedje met die.’ Ze zien hoe collega’s worden buitengesloten, als Arib ze net voor een vergadering wegstuurt. ‘Jij hoeft hier niet bij te zijn.’ Het komt voor dat ze een stoel laat weghalen om tegen een ongewenste ambtenaar te zeggen: ‘Er is geen plek voor je.’
Ambtenaren zien een patroon van aantrekken en afstoten, van aardig doen en dan weer onaardig. De onvoorspelbaarheid van Khadija Arib trekt een deken van onzekerheid over de ambtelijke organisatie. Twijfel kruipt onder hun huid. En niemand weet wanneer het omslaat: het zijn weekkoersen, dagkoersen, uurkoersen – soms slaat de stemming al na een half uur weer om. Haar grilligheid maakt dat sommigen de werkkamer van Arib zoveel mogelijk mijden. Anderen wensen elkaar succes als ze een overleg met haar hebben. Met regelmaat staan mensen die een afspraak met haar hebben tevergeefs voor haar deur te wachten. Of ze verschuift die ter plekke met een uur. Secretaresses worden er horendol van, als ze het al bij haar volhouden".

Dameskonijn | 03-10-22 | 16:31 | 13

@Roos | 03-10-22 | 16:43:
Ik vind het ook oprecht vervelend voor de 'normale' werknemers, Roos. Maar semi-anoniem gejank van de 'top'-ambtenaren en hoofd griffie trek ik heel slecht. Die hadden in mijn ogen juist op moeten treden, enerzijds door voor hun mensen op te komen, anderszijds door het gesprek aan te gaan, en als dat niet werkt de officiele processen te doorlopen en Arib daar weg te krijgen.

Sjors W. | 03-10-22 | 17:55

@goedverstaander | 03-10-22 | 17:15: Ik ben ook een maandje weg bij mijn werkgever, sommige collega zijn jaloers, maar zitten dicht tegen hun pensioen … dat de boel niet functionereert zeg ik gewoon hardop, maak je ook geen vrienden mee. Maar hoe die ambtenaren reageren: petje af, zo gedraag je als kleuter, niet als volwassene. Geen enkel respect heb ik meer voor ambtenaren. Tenzij ze opstappen om te gaan werken.

Analia von Solmsch | 03-10-22 | 17:58

@goedverstaander | 03-10-22 | 17:15: goede move! Dat je de kar moest trekken is ook heel herkenbaar. En ik heb ik gedaan wat jij hebt gedaan en dat is er weggegaan.
Fijne vakantie gvs!

Roos | 03-10-22 | 19:25
▼ 10 antwoorden verborgen

Ik weet het niet hoor, moesten de ambtenaren opeens gaan werken in plaats van slapen en met de smart bezig zijn. Meestal spelen de ambtenaren de baas en nu lukt dat even niet? Alle ambtenaren moeten eens een echte baan meemaken waar er tempo en prestaties gevraagd worden. Ze houden het er nog geen dag uit. Het barst gewoon van de autoritaire bazen en nogal logisch. Want er moet geld verdient worden. Iets anders met ambtenaren die gewoon aan de geldboom schudden die de burgers in dit land gedwongen zijn te betalen. De ambtenaar beseft dat helemaal niet. Altijd geld maakt gemakzuchtig. Dat gezegd hebbende kan een baas of bazin ook te ver gaan dus Arip kan een Jekyll en Hyde persoon zijn. Dat wist ze dan in het openbaar heel goed te verbergen.

dijkbewaker | 03-10-22 | 16:31 | 1

Als alle topambtenaren onder haar vertrekken is er echt wel iets aan de hand geweest. Het zijn overigens altijd de beste medewerkers die als eerste vertrekken.

Frits de Vriez | 03-10-22 | 17:21

Topambtenaren zijn koninkjes op hun ministeries. Die dulden een Arib of een sterke minister niet. Een nieuwe bezem is een indringer, een spiegel waar ze liever niet in kijken, een motie van wantrouwen. Hup Arib!

goedverstaander | 03-10-22 | 16:30 | 4

@Bomenknuffelaar | 03-10-22 | 16:58: Het zal zeker niet overal hetzelfde toegaan. Mijn ervaring is vooral zoals ik het omschreven heb, hogerop in de ambtenarij.

goedverstaander | 03-10-22 | 17:05

@Bomenknuffelaar | 03-10-22 | 16:58: veel ministers zien komen en gaan? Ehm, zitvlees hebben betekent nog niet dat je (daarom?) deskundig bent, de hersenen bevinden zich in het hoofd. Je suggereert maar wat, dat geeft niet, maar zo win je geen debat.

Analia von Solmsch | 03-10-22 | 18:04

@Analia von Solmsch | 03-10-22 | 18:04: valt wel mee hoor: Suggereert op basis van ruim 25 jaar ervaring op een ministerie en verschillende uitvoeringsorganisaties.

Bomenknuffelaar | 03-10-22 | 18:53
▼ 1 antwoord verborgen

Inmiddels via een linkje van een behulpzame reaguurder hieronder dat NRC-verhaal kunnen lezen.
Tja, het lijkt er op, dat mevr. Arib geen makkelijke tante was, én grillig in haar gedrag.
Maar ik blijf zitten met twee vragen: waarom kon men geen actie ondernemen tegen Arib, als het allemaal zo verschrikkelijk was?
En twee, waarom komt men pas nu, anderhalf jaar ná het vertrek van Arib als voorzitter?
Die vragen zie ik hier nog niet beantwoord.
Voorlopig dus nog maar even afwachten.

KeesBruin | 03-10-22 | 16:28 | 9

@stoli; Begrijpend schrijven ook.

ploppy | 03-10-22 | 17:49

@Tashtego | 03-10-22 | 16:44: Inderdaad, dat wordt als argument gegeven. Dat Arib weer terug zou komen in een dominante positie, dat deed kennelijk de deur dicht.
Maar ook dan blijf ik het zwak vinden, dat men met anonieme brieven begint te smijten. Het spijt me, maar ik vind dat gewoon laf.

KeesBruin | 03-10-22 | 19:48

@stoli | 03-10-22 | 16:57: Tja, voor begrijpend lezen ben ik te dom, vandaar dat ik die vragen hier stelde.
U beantwoordt ze geen van beide, maar geeft er wel blijk van, dat u niet weet, dat het voltooid deelwoord nooit op 'dt' eindigt.....

KeesBruin | 03-10-22 | 19:50
▼ 6 antwoorden verborgen

"Het mes moet in de vergrijsde organisatie om tot een moderne taakverdeling en professionele aansturing te komen, zo luidt een aanbeveling.

In korte tijd komen er daarom drie nieuwe topambtenaren: een griffier en twee directeuren.

Maar alle drie komen ze al snel in botsing met Arib. Één voor één verlaten ze gedesillusioneerd het pand. Griffier Renata Voss is de eerste. De samenwerking met Arib in haar eerste periode als voorzitter is Voss slecht bevallen. Arib doet alsof niet Voss maar zíj leiding geeft aan het ambtelijk apparaat. Iets dat de ondernemingsraad (OR) ook van ambtenaren hoort."

Vanaf / Anno 2014. Eigenlijk óók een aanval op de oudere garde Reaguurders.

Nederlandop1 | 03-10-22 | 16:28 | 2

Ja, dat las ik ook. Maar als de taakverdeling goed geregeld is, moet die griffier toch Arib in haar lurven kunnen grijpen, als ze in de fout gaat?
Waarom is dat dan niet gebeurd, waarom lopen ze met de staart tussen de benen weg?

KeesBruin | 03-10-22 | 16:31

@KeesBruin | 03-10-22 | 16:31: Sidderend en bevende, voor een potentieel baantjes verlies. Of, niet wilskrachtig genoeg (Komen ook in de tegels regelmatig voorbij). Er zijn allerlei redenen te bedenken. Dit gezegd hebbende, goed en juist leiderschap bestaat niet uit "Ik jou vertel doen moet" / mensen afsnauwen / manipulatie / roddels verspreiden / etc.

Goed leiderschap bestaat er onder andere uit mensen beter achter te laten, dan de som der delen. Zeker als hier het belang van de natie in het spel is. Vernieuwing en innovatie is een ding. Dit middels onrust, een niet juiste houding en onjuist gedrag er door heen drukken, en daar bovenop forceren, een ander ..

Nederlandop1 | 03-10-22 | 16:41

NRC, da's toch die krant die karaktermoord op Pieter Omtzigt pleegde?

Spring Bruissteen | 03-10-22 | 16:28

Ik had het hier al meerdere malen gepost: Arib is geen heilige. Mooi dat het nu wordt opgepakt.

Après toi | 03-10-22 | 16:26 | 10

@Après toi | 03-10-22 | 16:59: Ik dacht ingefluisterd. My bad.

goedverstaander | 03-10-22 | 17:01
▼ 7 antwoorden verborgen

Kom er maar in, Martin. Wij hangen aan uw lippen.

Dubbelepunthoofd | 03-10-22 | 16:26 | 3

En wat gaat hij exact doen?

Adriel | 03-10-22 | 16:27

Bosma? Die is niet zo dom dat hij hier iets over gaat zeggen.

UnderTheDevil | 03-10-22 | 16:31

Lol.... Job Cohen in het Parool, na het afzwaaien van Arib:
'Job Cohen, die de PvdA van 2010-2012 leidde, heeft Arib ‘alleen van een afstandje’ meegemaakt. Aan haar rol in fractievergaderingen heeft hij ‘niet echt een herinnering’. “Maar ze was zonder meer een verdomd goede Kamervoorzitter.”
Dodelijk, dit commentaar van Job.

Amsterdamsko | 03-10-22 | 16:26 | 4

Hoezo? Backbenchers zeggen niet zoveel memorabels in een fractievergadering van dertig of veertig personen.

J.P.Drapeau | 03-10-22 | 16:31

Denk t niet Job!

John McClane | 03-10-22 | 16:56
▼ 1 antwoord verborgen

Oké. Dit leest allemaal toch wel een stukje ernstiger dan ik dacht maar tegelijkertijd zie ik ook een hoop rode vlaggen bij dat ambtenarenapparaat. De vraag die bij mij opkomt is vooral waarom Arib het er maar druk mee had? Gewoon een psycho-trut in de overgang of stinkt het daar bij die vergrijsde ambtenaars die alles op 'hun manier' wilden doen.

Theodorus.Goldbach | 03-10-22 | 16:24 | 3

Of misschien toch een groepje DDR666 "top ambtenaren" die een lastige integere politica uit het koekoeksnest hebben gedrukt. Vragen vragen vragen.

DrachiR | 03-10-22 | 16:30

Ik vraag mij ook af, hoe het met die taakverdeling zit. Als Arib over haar grenzen heen ging, en zich bevoegdheden van de griffier toe eigende, dan had die griffier het toch hogerop kunnen zoeken? Maar ze vertrokken met de staart tussen de benen. Ik snap dat niet.

KeesBruin | 03-10-22 | 16:33

Kan het nu eindelijk ophouden: die heiligverklaring van Arib? Er was een tijd dat Nederlanders bekendstonden als een nuchter volk...

Amsterdamsko | 03-10-22 | 16:22 | 4

Nuchter omgaan met een PoC is kwets huillie klaag rassies

ffnietnu | 03-10-22 | 16:28
▼ 1 antwoord verborgen

Wat gaat die "commissie corona" doen\onderzoeken en wat voor invloed heeft deze soap daarop ?

Vunzigheid | 03-10-22 | 16:21 | 3

Die commissie gaat geloof ik onderzoek doen naar hoe effectief het kabinet is omgesprongen met de coronacrisis, maar het punt is dat zij als voorzitter van die commissie weer zou samenwerken met ambtenaren die slechte ervaringen hadden met haar als voorzitter.

Tashtego | 03-10-22 | 16:27

Hugo Schoenen denkt men aan.

DrachiR | 03-10-22 | 16:31

De commissie gaat een parlementaire enquête naar het Corona beleid van het kabinet voorbereiden (tijdlijn, juridische inkadering, sprekers/inbrengers, vastlegging van en conclusies n.a.v. interviews bepalen, samenstelling van de parlementaire enquête commissie etc.). De invloed van dit gebeuren is dat de beoogde voorzitster nu is opgestapt en vervangen zal worden door een ander kamerlid. Die vervanging zal het grote risico kunnen inhouden dat er een Kaag/Rutte marionet komt te zitten i.p.v. een redelijk onafhankelijk iemand.

Grachus | 03-10-22 | 18:42

Aha,hennetjes gedrag dus.

De Profundus | 03-10-22 | 16:21

Die Khadija was echt een kreng.
Ieder jaar ging ze op vakantie naar Marokko, maar nooit nam ze een plakje hasj (Ketama met het gouden zegel van de koning) mee terug voor Adje Kuiken en Henk Nijboer.
Terwijl die daar gewoon bijna gratis op iedere hoek van de straat te krijgen zijn.

Osdorpertje | 03-10-22 | 16:20

Het was Aribs taak om de ambtelijke organisatie van het presidium op te schonen. Dan gaan er dus mensen lopen en boos doen. Da's vrij normaal. Dat maak je als werkgever ook mee. Je krijgt altijd een schop na, als iemand zicht door jou slecht behandeld VOELT. Dat wil dus niet zeggen dat het ook zo is. En het kan trouwens ook helemaal geen kwaad als de hele Rijksoverheid eens wordt opgeschoond. Iedere vier jaar (normaal gesproken) een nieuwe politieke verantwoordelijke, maar wel tig jaren dezelfde kutambtenaren in de top die hun macht ook vaak genoeg misbruiken.

Dubbelepunthoofd | 03-10-22 | 16:19 | 5

@Theodorus.Goldbach | 03-10-22 | 16:25: In een rapport van eind 2014 stond dus:

"...de ambtelijke organisatie moet „zakelijker en professioneler”, is een conclusie. De ambtenaren zijn weliswaar „kundig en loyaal” maar omdat mensen er vaak lang werken, heerst er „een familiecultuur”. Een wat conservatief bolwerk waar aangekondigde veranderingen vaak het begin zijn van een discussie."

Dat kan zij als een soort opdracht hebben gezien, een gesloten bolwerk openbreken ofzo.

Tashtego | 03-10-22 | 16:33

ik kan me voorstellen dat er na het vertrek van vvd toppertje snoesje van miltenburg wel wat achterstallig schoonmaakwerk was in het ambtenaren bestand......

vranac | 03-10-22 | 16:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat onderzoek is voor mijn gevoel al bijna afgerond:
"OVER DIT ARTIKEL
NRC sprak met 32 direct betrokkenen en beschikt over tal van (vertrouwelijke) documenten, zoals een advies van de landsadvocaat, mails, notulen en brieven. Geen van de leden van het presidium wil ingaan op de vraag waarom ze niet eerder hebben ingegrepen.
Na meerdere pogingen sinds vrijdagochtend om een afspraak te maken met Arib stuurt NRC haar zaterdagavond laat een lijst met 32 vragen. Ook na verlenging van de tijd om te reageren, laat ze die onbeantwoord.
Geen van de betrokkenen met wie NRC sprak, wil met naam en toenaam worden genoemd, zelfs als mensen allang niet meer voor de Tweede Kamer werken. Ze willen geen ruzie met Arib.
Sommige oud-ambtenaren willen niet eens meer worden herinnerd aan de periode met Arib. Anderen duiken juist in hun archief en melden zich spontaan bij NRC.
Michel Meerts, de huidige voorzitter van de ondernemingsraad (OR) van de Tweede Kamer, laat desgevraagd weten dat er in de voorzittersperiode van Arib „meer dan tien meldingen zijn gedaan over haar gedrag” bij de OR. „We hebben die mensen doorverwezen naar een vertrouwenspersoon en aangemoedigd een klacht in te dienen. Meer kunnen wij niet doen.” "

Mark Smeeks | 03-10-22 | 16:16 | 1

Wie anoniem wilt blijven moet ook niet reageren. En dat de NRC over die brief van de landsadvocaat beschikt (als dat dezelfde is als Bergkamp op hintte), dan is dat een grof schandaal en zit er een enorme schoft tussen die 9 commissieleden (en waarvan je Bosma gevoeglijke weg kan strepen, want die zou dat tegen Arib nooit doen). Die brief is dan binnen no-time doorgemaild.

Grachus | 03-10-22 | 18:51

Geloof er geen sikkepit van, dat tientallen mensen gaan klagen omdat ze "streng doch rechtvaardig" is.
Met die eigenschap valt heel goed te leven.

snapal | 03-10-22 | 16:12

NRC, slijpsteen in de geest van lange messen.

bitterpete | 03-10-22 | 16:11

Ik schreef al eens eerder: het lekken kwam Bergkamp en D66 misschien goed uit, maar daaruit volgt niet dat de beschuldigingen ongegrond zijn of nergens over gaan. Het is kennelijk voor veel mensen hier moeilijk te verkroppen dat hun geliefde voorzitter achter de schermen weleens een heel ander persoon zou kunnen zijn. Ik sta er zelf ook van te kijken want ik mocht haar zelf ook graag als voorzitter. Maar het alternatief is dat Bosma (die het op persoonlijk vlak goed kon vinden met Arib) als lid van het presidium instemde met een onderzoek naar aanleiding van ongegronde of zwaar overdreven klachten. Dat vind ik moeilijker te geloven dan dat ik haar verkeerd heb ingeschat.

Tashtego | 03-10-22 | 16:10 | 2

Volgens mij waren mensen vooral sceptisch vanwege haar (mogelijke?) dubbele nationaliteit. En was dat zo'n impopulaire houding dat het 'not done' was haar, al dan niet op waarheden berust, ter verantwoording te roepen, dat zou wel weer verkeerd hebben afgestraald op een of ander.
Tegenover D66-juf blijkt pas wat voor een verademing ze was, en wat een huichelachtige methoden dat deugvolk er weer op nahoudt.

nsfl | 03-10-22 | 16:21

Ik vind het moeilijk te geloven dat Bosma zou instemmen met iets waar hij het niet mee eens is. Ergo, hij vond de aantijgingen kennelijk serieus genoeg of hij had de 'unanimiteit' reeds weerlegd. Dat hij er niet op aangedrongen heeft Arib eerst te horen, valt mij dan weer zwaar van hem tegen.

Grachus | 03-10-22 | 18:54

NRC vertrouw ik niet al te veel meer, 3n anonieme lafbekjes al helemaal niet, maar het lijkt erop dat Arib achter de schermen suboptimaal bezig was.
Neemt niet weg dat ze een fantastische Kamervoorzitter was.

Lijkvocht | 03-10-22 | 16:05 | 5

@snapal | 03-10-22 | 16:19: Marokkaanse afkomst. Meer trots dan narcist denk ik. Ies koltoer.

Dubbelepunthoofd | 03-10-22 | 16:22

@Dubbelepunthoofd | 03-10-22 | 16:22: Ik denk dat je in Marokko zo ongeveer dezelfde soort mensen als in NL tegenkomt. Trotse mensen, narcisten, aso's, introvert, extrovert, enz enz.

RideFreeOrDie | 03-10-22 | 16:27

@Dubbelepunthoofd | 03-10-22 | 16:22: Trots is helemaal niet erg, dat mag best.
Verwar dan niet met narcisme, ga ajb jezelf verdiepen in narcisme, op youtube staan urenlange video s hoe ze te herkennen.

snapal | 03-10-22 | 16:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Nou we mogen dan tenminste concluderen dat het niet slechts twee anonieme meldingen zijn, dat het niet Bergkamp was die een dolk in haar rug stak (en dat wist Arib, de leugenaar) en zelfs….tromgeroffel…de hier zo populaire Bosma voor een onderzoek was. Maar dat zal de Ariblovers en anti-establishment reaguurders er uiteraard niet van weerhouden zich proberen vast te houden aan de laatste imaginaire strohalmen. Kijk alleen even goed naar de reactie van Arib: die zag al wel aankomen dat ze dit niet gaat redden (wat heet, ze was al meerdere keren gewaarschuwd). Ik heb een beetje een Sywert-erlebnis bij deze topics.

BobDobalina | 03-10-22 | 16:02 | 11

Huh, het waren toch wel 2 anonieme ingediende klachten? Of tel je de klagers in de NRC nu ook mee?

Grachus | 03-10-22 | 18:58

@snapal | 03-10-22 | 16:29: In tegendeel! Het is de essentie van de huidige verrotting. Blijkbaar zijn anonieme klachten. waarvan één geen niet-direct betrokkene zonder dat de beschuldigde zelf gehoord te worden voldoende om onderzoek naar je te laten plegen. Dat is alleen te rechtvaardigen bij zaken die onder het strafrecht vallen (bv verkrachting). Ik zie de overmatig gesubsidieerde buiten-parlementaire actiegroepen van GroenLinks al verlekkerd kijken naar deze casus. Straks is geen mens meer veilig.

Grachus | 03-10-22 | 20:04
▼ 8 antwoorden verborgen

Met verbazing t stuk van de Nurc gelezen. Wat een Januskop moet die Arib zijn (geweest). Woorden als sociopaat komen in me op.

Mark Smeeks | 03-10-22 | 15:59 | 1

Evengoed moet het eerst onderzocht worden. Maar als het waar is, is het een naar type.

Hommel | 03-10-22 | 16:03

NRC schreef een lange artikel, net zoals RTL Nieuws destijds dus het moet wel waar zijn.

naamengetal | 03-10-22 | 15:59

Is ze een narcist?
Ze heeft in ieder geval narcistische trekjes, een schrikbewind voeren, maar voor de buitenwereld poeslief en aardig.
Mijn moeder was ook zo, het heeft jaren geduurd, voordat ik dat herkende.

snapal | 03-10-22 | 15:56 | 6

Dat is ook mijn indruk.

Roos | 03-10-22 | 16:34

Mijn moeder ook.

gato | 03-10-22 | 17:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Alles wat geen gevulde koek is dient te verdwijnen uit de 2e kamer, eigen meningen, expertise, blijkt niet nodig zelfs lastig te zijn. Top down wordt alles er doorgedrukt en wie blijk geeft van een eigen mening wordt preventief geruimd. Wat overblijft is een verzameling klapvee aangevuld met een peleton totaal malloten

Dirk-Wupp | 03-10-22 | 15:56

Kudt ambtenaren willen hun macht niet kwijt.

MargauxGrandCru | 03-10-22 | 15:54

We gaan zien wat er uit dat onderzoek komt. Tot die tijd zijn conclusies ongefundeerd en onzinnig. Na die tijd wellicht ook, maar dat moet blijken.
Gelul over complotten ('Ze moest weg omdat ze teveel weet over de corona-aanpak') of dat het een schijnonderzoek is (haar woorden) is vooralsnog gezeik in de wind.

Hommel | 03-10-22 | 15:54

Wat zijn dat voor een stelletje snowflakes daar? Echt ongelooflijk. Temeer daar je weet dat, wanneer de shit de fan hits, uiteindelijk Arib (of de kamervoorzitter van dienst) het bokje is wanneer het niet loopt. Alleen al het feit dat het om 'anonieme melders' gaat, moet je toch erg doen twijfelen of dit geen ordinaire beschadigingsactie gaat.

Ik snap heel goed dat Arib er met de bezem doorheen wilde en naar nu blijkt heeft ze niet alle rotte plekken in die dichtgetikte organisatie kunnen wegwerken.

bartjeau | 03-10-22 | 15:53 | 1

Nog 32 te gaan dus.

Opajoop | 03-10-22 | 16:26

Dus de feiten:
Arib leidt de comissie die de voorbereidingen moet doen voor de parlementaire enquete corona, waarbij de zittende partijen nader bekeken gaan worden bij de fouten die zij gemaakt hebben. De huidige partijen lassen een onderzoek in.

Arib was voorzitter bij (een groot aantal van) de huidige partijen. Toen zij aantrad was het een *puinhoop* in de kamer waarin voorzitter na voorzitter het veld ruimde door onkunde. De partijen hadden praktisch vrij spel in de kamer. Toen Arib aantrad was haar taak: even orde op zaken stellen bij het stelletje ongeregeld in de kamer. Nu gaan partijen klagen dat ze streng was. Een onprettige werkomgeving Jaja als je eerst ongestraft in de kamer kan lopen pissen en er komt iemand je even aan je oren trekken en jouw de vrijheden even aanscherpt die je bij falende voorzitters hebt afgepakt, dan kan ik me voorstellen dat je het ineens streng vindt.

Nu verschuijn er in de NRC weer een artikel waarin geen namen en gebruiktenissen of voorbeelden staan. Weer subjectieve algemeenheden.

Jajajaja.... Het zal wel.

peterdh | 03-10-22 | 15:52 | 7

Precies. De enquete corona moet zo lang mogelijk uitgesteld worden. Zodat Rutte, die immers geen carriere perspectief meer heeft na dit Kabinet, een zo gunstig mogelijk nieuw baantje kan uitzoeken. En dat Sigrid zo veel mogelijk tijd heeft om te bedenken hoe ze Premier kan worden (cq alle shit die continu over haar heen waait, kan doen vergeten - er is immers altijd weer een nieuw schandaal).

konjodebonjo | 03-10-22 | 17:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Ambtenaren hebben maar te luisteren naar gekozen volksvertegenwoordigers.

Barre_de_k | 03-10-22 | 15:52 | 2

Yup. En dat er "veel topambtenaren weg gaan" is als je een beetje kijkt naar de huidge staat van die top, helemaal niet zo verkeerd. Alles wat uitvoeringstechnisch de agelopen jaren compleet de soep in is gelopen is telken weer te danken aan de "topambteneren" die zich onaantastbaar wanen.

peterdh | 03-10-22 | 15:54

Exact. Uiteindelijk worden die gekozen politici aangesproken op wat niet goed gaat. OOk bij de ambtelijke 2TK-staf

bartjeau | 03-10-22 | 15:54

Dat een ambtenaar ontevreden is zegt mij op zichzelf nog niks. Pas als we weten waar de conflicten over gingen kunnen we er iets zinnigs over zeggen. Slechte leerlingen geven ook vaak een goede leraar de schuld. Na "functie elders" kijk ik van geen enkel smerig opzetje meer op.

J.P.Drapeau | 03-10-22 | 15:51

Kijk, zie je wel. Bij de meeste Marokkanen krijg je die machtswellustige attitude er niet uit. Vooral niet omdat zij ook regelmatig bij de Marokkaanse koning op schoot zat. Die wist zij precies te adviseren hoe met die native Nederlanders om te gaan. Dáárom gingen die veilige landers niet terug. En ach en wee wat moeten die ambtenaren het moeilijk gehad hebben onder zo een welbespraakt tiranniek knuffel marokkaantje. Fort - weg der mee - niks geen bloemen - terug naar Rabat.

Peter-Rissing | 03-10-22 | 15:51

Haar afkomst heeft haar lang geholpen, om aan te blijven.
Maar als tientallen mensen problemen met haar hadden, is dat een serieus teken, dat er iets mis was.
Ruim de puinzooi zelf maar op, er zijn nu belangrijkere zaken.

snapal | 03-10-22 | 15:50

In dat NRC-stukje van vandaag 12.58uur is het net of je in The Voice-rotzooi zit te lezen, had meisje Arib dan toch overeenkomsten met de Bea-kussende Ali B. ??? Laat paard Volkert het niet horen in dit verkwanselde land/de wei.

hagelkruis | 03-10-22 | 15:50

Onderzoek die OR van de TK nou eens, wie is die Michel Meerts? En waarom klapt ie nu opeens pas uit de school?

Daarnaast vinden de meeste bureau-ambtenaren zaken nogal snel intimiderend. Daarom zijn ze ook ambtenaar en zitten ze niet in het bedrijfsleven. Het NRC stukje lijkt meer op een suggestief en subjectief broddelwerkje om de publieke opinie tegen Arib te keren.

Waarom is er geen eerder onderzoek geweest dan? Daarnaast is een klacht nog geen betekenis dat haar handelswijze buiten het geoorloofde viel.

amateurrr | 03-10-22 | 15:49 | 2

Kijk eens op Michel Meerts zijn linkedin. En kijk naar die foto. Vreselijk de rillingen lopen op mijn rug.

Haberdoebas | 03-10-22 | 16:08

@Haberdoebas | 03-10-22 | 16:08: Was zijn leven anders gelopen, dan stond hij nu bekend als serie-moordenaar. Maar dat kan altijd nog natuurlijk.

Grachus | 03-10-22 | 19:22

Bijbels tafereel... Bijbels tafereel...
Ik zat meer aan een Shakespeariaans koningsdrama te denken. Met zo'n lekker lang uitgesponnen sterfscène op rijm.

Kapitein Sjaak Mus | 03-10-22 | 15:49 | 1

Ik meer aan iets ranzigs van John de Mol produkties

small_town_dude | 03-10-22 | 15:55

Dus de Griffier van de Tweede Kamer is de hoogste ambtenaar van een afdeling met 600 medewerkers? Hallo Algemene Bestuursdienst (ik krijg een ernstig Jan de Bouvrie gevoel, namens geheel glamourminded Nederland) ! Terwijl elk Tweede Kamerlid, Jesse Klaver incluis, zich beklaagt om de beperkte middelen voor fractiemedewerkers.

Wat dat betreft is de voorzitter van de Tweede Kamer dus niet echt anders dan een minister: je moet je ambtenaren kunnen vertrouwen. Mevrouw Arib stijgt met de dag meer in mijn achting. Ik kijk daarbij met een schuin oog naar de oppositieleiders die de brief aan de Kamervoorzitter wel hebben ondertekend.

Tenzij mijn geheugen faalt: ook Gij niet, Martin Bosma?

Hetkanverkeren | 03-10-22 | 15:48 | 3

Martin Bosma stond op hele goede voet met Arib. Ze reden zelfs samen naar huis.

Haberdoebas | 03-10-22 | 16:10

The Guardian doet ook dat soort journalistiek: ze pakken iemand van de straat, vragen 'm z'n mening en als die bevalt, dan schrijven ze zoiets als: 'It was heard that ...'. Je kunt altijd iemand vinden die niet met zijn of haar baas kan opschieten. Ja, het is moeilijk om te opereren onder gekozen hoofden: meritocratie speelt geen rol. Tenminste, niet in eerste instantie. Maar ergens kies je daar ook voor.

konjodebonjo | 03-10-22 | 15:48

Ach gossie. Door Arib was er geen safe-space mogelijk? Wellicht kunnen ze wat comfort-konijnen door de kamer laten lopen?

Hans Kwalzan | 03-10-22 | 15:48 | 1

Ik vermoed dat bepaalde figuren te hard gaan knijpen.

Nuchternederland | 03-10-22 | 15:50

@redthehaghue | 03-10-22 | 15:50:
Mijn dank is groot! Niet voor NRC onzin, maar wel andere zaken die ik soms best had willen lezen... en ineens kan dat nu. Nogmaals: dank!

Hoeck | 03-10-22 | 16:16

Top Klaus, thanx!

Deksmaat | 03-10-22 | 16:30

Het relaas gelezen. Ik kom tot de conclusie dat Arib 'the right bitch at the right place' was, en dat de sneeuwvlokjes-cultuur ook in de top van het ambtenaren apparaat is doorgedrongen. Aan al die ambtsvrouwen die op hun pik getrapt zijn: Grow a pair..

marcoplarco | 03-10-22 | 17:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Topambtenaren en hoofd griffier, toch allemaal +100k banen van HBO of universitair opgeleide mensen, maar niet in capable om in goed overleg tot goed samenwerken te komen. Trieste bedoening. Als je zo hoog in de organisatie mee wilt doen dan moet je kunnen incasseren en uitdelen.

Sunir | 03-10-22 | 15:45 | 1

En allemaal weggepest, het is wat.
Ambtenaar is een zwaar beroep.

Nuchternederland | 03-10-22 | 15:50

Het is duidelijk dat Bergkamp op haar vrije zondag met een mapje onder de arm is langsgegaan op t Rokin.

Mark Smeeks | 03-10-22 | 15:45

Politici zijn ook maar mensen. Genoeg met slechte managementvaardigheden. Is een vertegenwoordiging van het volk. Mij valt vooral op dat mijn jaren lang een probleem laat sudderen en dan via “lekken” ipv de confrontatie iemand wordt aangepakt. Sneu en kleinzerig gedrag dat enkel in de Haagse biotoop bestaat.

Niceeee | 03-10-22 | 15:44

Staat in het nrc,dan weet je wel.

van stampij | 03-10-22 | 15:42

Nogal opvallend dat het presidium unaniem (8 verschilende partijen, inclusief PvdA!) voor onderzoek was. Kennelijk is Arib echt verschrikkelijk om mee samen te werken.

Vula | 03-10-22 | 15:41 | 4

Werd ook gezegd van Omtzigt. Toevallig dat kritische mensen die zich niet schikken naar de mores van de partij politiek allemaal lastig zijn om mee te werken. Ze bedoelen natuurlijk niet te sensibiliseren.

Sunir | 03-10-22 | 15:47

Niets mis met een onderzoek toch? Dat zegt namelijk nog niets, en kan ook een zuiverende uitwerking jegens Arib hebben. Moet het uiteraard wel zorgvuldig gebeuren, en niet zoals nu dat alles op straat komt te liggen.

amateurrr | 03-10-22 | 15:53

Geen der leden heeft nog gezegd dat die unanimiteit niet klopt. Ik neem aan dat als Bosma tegen heeft gestemd, hij het gebruik van die term aanvocht.

Grachus | 03-10-22 | 19:25
▼ 1 antwoord verborgen

Ik geloof er geen snars van.
Allemaal onverifieerbare meningen en niet echt feiten waarmee Arib verdacht wordt gemaakt. Ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die is opgedragen dit soort vage beschuldigingen te uiten, zodanig dat het niet te onderzoeken valt maar arib wél onherstelbaar is beschadigd.
En dat lijkt te gaan lukken. Arib is al uit de TK opgestapt en zal weldra de Parlementaire Enquête niet meer gaan voorzitten, precies wat werd beoogd.

Zoals Gündo al zei: als je iemand anoniem beschuldigt, moet het onderzoek anoniem gedaan worden zodat de beschuldigde niet wordt bevuild met onbewijsbare drek. Dat is in haar geval namelijk ook gebeurd en we weten hoe dat is afgelopen (namelijk: met een sisser voor Volt).

Ik geloof het pas als ik keiharde bewijzen zie en vooralsnog lijkt dat niet te gaan gebeuren.

Bakkeleures | 03-10-22 | 15:40 | 4

@Vula | 03-10-22 | 15:43: Duuh. Bergkamp kreeg 74 stemmen (= gehele coalitie), Bosma 27 en de rest ging naar Arib. Dat zegt dus precies niks maar is gewoon keiharde coalitie-discipline. Je zou dus kunnen stellen dat Bergkamp bijzonder ongeliefd is bij hen die niet op haar móeten stemmen.
De voorzitterT zou sowieso uit de oppositie moeten komen. Dan wordt er tenminste gehandhaafd en kunnen bewindslieden worden gedwongen om antwoord te geven. Niet zoals nu, dat een Bergkamp telkens al "bedankt" zegt voordat een interruptie is afgerond. Ronduit slecht en zeer denigrerend en politiek sturend.

Bakkeleures | 03-10-22 | 15:47

@Bakkeleures | 03-10-22 | 15:47: Dat de voorzitter uit de oppositie moet komen is inderdaad al vaker geopperd. Geen slechte gedachte - maar dat gaat met deze dichtgenaaide NiEuWe BeStUuRsCuLtUuR natuurlijk nooit gebeuren. En dat is heel heel heel triest

bartjeau | 03-10-22 | 15:57
▼ 1 antwoord verborgen

Arib weet teveel over wat er allemaal is misgegaan tijdens dat hele corona gebeuren. Die moest geruimd van positie voorzitter van die groep

jeweettochniet | 03-10-22 | 15:39 | 1

..Dat komt ook in mijn hoofd op. Ben benieuwd .

Hetiswathetis | 03-10-22 | 16:18

T is wat he.. wat een soap....
En dan dat lekken. Laten we vooral daarop focussen....

Is dit nog nieuws? | 03-10-22 | 15:38

Maar eerst nog een debat over de toon van het presidium, toch?

ikhebgeenflauwidee | 03-10-22 | 15:37

Kan Tom Staal niet even aan Bosma vragen hoe hij hier tegenaan kijkt?
Ze konden het redelijk met elkaar vinden en kregen ooit nog geziek van treiterkopje Öztürk omdat ze samen af en toe een auto deelden.

https://www,geenstijl,nl/5142428/selcuk-ozturk-maakt-stiekem-foto-s-van-khadija-arib-die-martin-bosma-een-lift-geeft-in-dienstauto/
( Özturk wilde zelf een lift naar Rotterdam, maar mocht niet mee ).

AdvocatusDiaboli | 03-10-22 | 15:37 | 1

inderdaad raar dat de presidium leden zich zo makkelijk voor het karretje laten spannen. Duidelijk dat een toekomstige bezetter van de 2e kamer staf niets te vrezen heeft. Eerder ook niet.

AntiZanicz | 03-10-22 | 16:25

Ik wacht het allemaal wel even af.

Leyrann | 03-10-22 | 15:37

Vroeger nam men nog wel eens de moeite om een screenshot te maken van zo'n kudtartikel achter een betaalmuur. Of wordt ik geacht maar geld te smijten richting kranten waar ik mijn kat nog niet eens op zou laten poepen.

Wilde Slechtdoener | 03-10-22 | 15:37 | 7

bekende lulpraat. u betaalt voor de tekst met waarde en niet voor het papier.

AntiZanicz | 03-10-22 | 16:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat een amateurs.

Bataafje | 03-10-22 | 15:36 | 1

En voor Prof betaald.

Sjeintje | 03-10-22 | 16:01

Tja wat moet je hier op zeggen.
‘Niets is wat het lijkt’ dan maar ?

laurentius | 03-10-22 | 15:36 | 3

Ze is gewoon de aanpakker met de houding van een sergeant-majoor die het KMA kader laat zien hoe je een compagnie moet aansturen.
Eigenlijk willen de soldaten de cie runnen maar dat kan natuurlijk niet en zal nergens toe leiden. De griffier is een millenial vrouw die zich door het personeel laat piepelen en zo moet de CSM aan bak. Met succes. Alleen is er nu een zwakkeling en wordt het personeel weer de baas van Nederland.

AntiZanicz | 03-10-22 | 16:23

Er kantelt iets?

marcoplarco | 03-10-22 | 16:52

Typische onderofficier. Te dom om door te leren maar wel commentaar leveren op mensen die wel verder kunnen denken dan de populaire praat 's avonds in de mess.

Bollux | 03-10-22 | 20:19

Vraag me toch af, zou Bosma de zaak gelekt hebben? Die kon wel goed opschieten met haar.

SailingDuck | 03-10-22 | 15:36 | 3

Lijkt me stug. Sowieso lijkt Bosma me niet iemand die er over zou liegen, dus we horen het wel bij de volgende roze plopkap.

JWZ_JMK | 03-10-22 | 15:55

Ik denk niet dat Martin Bosma bij de NRC erg veel verder komt dan de portier. Wanneer een hoernalist van het NRC met een PVV-er praat, dan is hij gelijk een collaborateur.

Haberdoebas | 03-10-22 | 16:19

@Haberdoebas | 03-10-22 | 16:19: Absoluut niet, een journalist zou een hele gave primeur hebben als hij een diepgaand gesprek met Poetin kon hebben. En Bosma is, daarmee vergeleken of an sich, een prima vent.

cugel | 03-10-22 | 16:27

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl