Heel gek. Inflatie nekt Vegetarische Slager
Verkoop biologies eten en vleesvervangers gedaald
Eerst komt het vreten, dan de moraal. Kent u die uitdrukking? In 2020 steeg de verkoop van deugburgers en gretagehakt nog met 34%... tegenwoordig zit de verkoop van D66-rookworsten en BrometBalletjes met VIJF PROCENT in de min. Was u in de coronacrisis nog volop bezig met luxe dingen zoals gezondheid, in tijden van crisiscrisis kiest de consument toch weer voor de portemonnee ipv laffe smakeloze zoutbommen uit het WakkerDier-schap. Liever goedkoop alsdan duurzaam. "We zien dat consumenten nu vaak teruggrijpen naar traditionele recepten. Gewoon vlees dus, dat is jammer." Hee, wat ruiken wij daar voor vreemde luchtjes in het portiek? Het zijn sucadelappen! We koken.
Reaguursels
InloggenElke dag wel ergens een pizza-aanbieding. Lekker!
Bij coöperatieve biologiese supermarkt Odin (www.odin.nl/over-odin/winkels/) zijn mijn boodschappen tegenwoordig een stuk goedkoper dan bij de Appie. Vooral bij de zuivel is het verschil enorm. Een wlnkel zonder winstoogmerk heeft toch zo zijn voordelen.
Pardon? Als ik die prijzen van de paté zie dan pas dat om te huilen, om maar niet te spreken over de andere artikelen. Een stuk goedkoper... Right...
@Linke Soep | 28-09-22 | 14:06: Vier keukenrollen voor vijf euro is inderdaad niet goedkoop. Van de prijzen van de overige producten wordt je ook niet echt gelukkig.
Iedereen die zegt dat Odin duurder is nadat ze de prijzen bekeken hebben, hoort bij het complot. Feiten bestaan niet
Odin is ook gewoon een verdien model!
Vooral voor zuivel is het verschil enorm.
1.5L melk appie: 2,08. Wat kost dat bij Odin? 1L Jersey melk 2.19 (de enige melk-melk, en niet sojabonenamandelhazelnootmelk). Inderdaad het verschil is enorm.
Beste lezer, hier onder in de reacties kan u voor een groot deel de verknipte weerspiegeling van de werkelijkheid lezen van mensen die nog nooit in een stal zijn geweest, maar wel klakkeloos de propaganda van Wakker Dier vreten als gesneden koek. Veel leesplezier!
Je kunt beter de propaganda van de vleeslobby vreten, dat de bio industrie een al een sprookje is voor koeien, kippen, varkens etc.
De vegan religie. Ben ik weer de ongelovige!
@Kowalski11 | 28-09-22 | 12:57: Vee heeft tenminste een behaaglijke temperatuur en genoeg te vreten. Veel mensen hebben dat niet meer
Heeft niets met moraal te maken, ook niet met de wereld willen redden of zo! Ik word gewoon onpasselijk van het idee een dierlijk lijk te eten, had ik als kind al, maar maak met liefde een stoofpotje of biefstuk voor gasten klaar. Ieder zijn ding!
Die vervangende rommel zou goedkoper moeten zijm dan vlees, niet duurder. Zo lqng het duurder is ga ik er van uit dat er belachelijke winsten op gemaakt worden en zal ik het nooit aanschaffen.
* typlepra
Meeste van dat vegan spul moet van heinde ver over de wereld hier naartoe getransporteerd worden.
Terwijl mijn stukkies vlees op nog geen 50km wandelt in de wei of bos.
Dat daarmee die vegan een stuk duurder is en geheel terecht.
Voorbeeldje: havermelk kost 1,80 de liter. Terwijl het hoofdzakelijk water is waar een beetje haver in heeft gedreven.
Zit ook belachelijk veel zout in, om het nog enigzins weg te kunnen krijgen.
Probleem is dat er veel te weinig vraag is. Groter volume is goedkoper product, maar zolang niemand het koopt, komt het niet van de grond. Veel nieuwe aanbieders zou ook helpen, maar kennis, kunde en productiefaciliteiten ontbreken vaak. Ook valt het soms niet mee om kwaliteit goed en constant te houden. Daarom is productie duurder.
@mok | 28-09-22 | 15:08:
Wat dus allemaal geen probleem had geweest als er vraag naar was. Maar er is geen vraag naar. En dat is niet omdat het duurder is, want het is toch echt al een hele tijd verkrijgbaar. Dus de "opstart periode" om vraag te genereren (het werd reclametechnisch en mediatechnisch nog net niet door je strot gedrukt,) om productie goedkoper te krijgen is voorbij.
Was geen vraag voor, is geen vraag voor, komt geen vraag voor. Pech. Next. Degenen die het zo graag willen kopen mogen dat voor de 'laga-productie-capaciteit'-prijzen doen. Of ze gaan lekker naar de Marqt, de Odin of weet ik wat, waar ze voor 4,99 150 gram veganistische groentenburger mogen kopen.
Als mens de vegetariër willen uithangen is gewoon dom.
Juist als omnivoor eet je gewoon alles.
@MargauxGrandCru | 28-09-22 | 11:24: behalve linkse omnivoren, die hebben blijkbaar geen vlees nodig.
@Veepert | 28-09-22 | 11:27: Je denkt in hokjes.Ik ben een rechtse omnivoor, Groenrechts zeg maar.Eet al 40 jaar geen vlees en kerngezond, dus ja waarschijnlijk heb ik het niet nodig.
@Kowalski11 | 28-09-22 | 11:34: iedereen denkt in hokjes, u ook, en zich verheven voelen door uit idealisme geen vlees te eten prop ik op uw verzoek in het linkse woke-hokje.
@Veepert | 28-09-22 | 11:38: Ik voel mij niet verheven. Mensen die uit dierenliefde geen vlees eten dom noemen dat klinkt pas hautain.En naar mijn weten heb ik je geen verzoek gedaan, maar prop je zelf jan en alleman in hokjes.
@Kowalski11 | 28-09-22 | 11:49: ik wens u smakelijk eten, elke dag. En uit dierenliefde geen vlees eten vind ik net zo dom idealistisch als te geloven dat het een noodzaak is vanwege het redden van het klimaat.
Kunt u dit misschien wat toelichten?
Wat is er dom aan het niet eten van vlees?
@Veepert | 28-09-22 | 11:58: Dat mag jij dom vinden, vrijheid ende blijheid! Ik vind het op mijn beurt weer raar dat je empathie op 1 hoop gooit met idealisme.
@Kowalski11 | 28-09-22 | 12:17: zoals u zegt, vrijheid blijheid. Empathie en idealisme gooi ik maar zelden op één hoop, echter beide in deze zijn voor mij geen argument om te stellen dat een plantaardig dieet voordelen biedt.
@lezeres | 28-09-22 | 12:01: het negeren van de capaciteiten en behoeften van het menselijk lichaam.
@Kowalski11 | 28-09-22 | 12:17:
Eet je dan uit empathie geen vlees? Dat is raar, want als je geen dierlijke producten gebruikt zullen de betreffende dieren niet gefokt worden en dus überhaupt geen leven krijgen. Dat is de paradox van het vegetarisme.
Het is dankzij vleeseters en melkdrinkers dat miljoenen dieren een leven krijgen (zonder honger, kou, predatie en andere ellende waar dieren in de natuur wel mee te maken hebben). De vraag is dan, of dat leven het waard is om geleefd te worden en dat hangt weer samen met dierenwelzijn. Ik denk dat vegetariërs en vleeseters elkaar zouden kunnen vinden in het belang van beter dierenwelzijn, als de vegaclub zich niet zo militant, onverzoenlijk en onterecht superieur opstelde.
naschrift: Met die laatste opmerking over de vegaclub doel ik niet op jou, Kowalski11, maar op de militante tak die in dit soort publieke discussies ook vaak de kop opsteekt.
Vegetarisch eten is geen probleem. Kan iedereen aan, krijg je geen depressies van. Met (onbevrucht!) ei/melk kom je niets tekort. Veganistisch eten is voor wie er de discipline voor heeft (Kowalski hier, toch of niet?), maar tekorten in de voeding dreigen.
Wat vegetariërs goed doen is heel gevarieerd eten. Vanwege alle waarschuwingen door vleesofielen. Wij hebben dus geen tekorten. Of je voorbewerkte vleesvervangers koopt of niet maakt niet veel uit. Het westers voedingspatroon bestaat uit zoveel voorbewerkt eten, dat een afkeer van vleesvervangers geneuzel in de marge is.
De CO2 discussie is nog waardelozer. Voor ieder beetje CO2 dat je bespaart komen er meerdere aardbewoners bij die ook CO2 zullen produceren.
Ik wil geen doodgemaakte stakkervee op mijn bord. Punt uit.
De jongere generatie is zich meer bewust en gaat vaker vega, het draait nog eens uit op een generatie dingetje.. Alhier te huize smoelensmid onlangs in de zomer een huweliks diner van de middelste gehad alles vega/vis ik heb mijn vingers erbij afgelikt en me nooit gerealiseerd dat vega zo gevarieerd kan zijn.
Hier staat sinds een half uur 700 gram riblappen op, ruikt al fantastisch.
U zegt de middelste dus minimaal 3 kinderen... Kan die middelste wel lekker vega doen met z'n nieuwe partner maar feit blijft dat jullie teveel kinderen hebben gemaakt en dat compenseer je niet met vegetarisch eten.
Veel vegetaries/vegans die ik ken zien er echt niet zo gezond uit. Komen continu bepaalde voedingsstoffen te kort. Wat met pillen moet worden aangevuld.
Goed voor jou, maar waarom “agressief”?
Zelf eet ik alleen onbewerkt vlees van de keurslager en vis van de viswinkel en blijf dat ook doen, gelukkig denkt een ruime meerderheid net zo.
@Rotterdammert1965 | 28-09-22 | 12:17: Ben al 40 jaar vegetariër/veganist en ben kerngezond.Ik slik zo nu en dan een extra pilletje, maar de farmaceutische industrie draait echt niet alleen op vegetariërs. Googel maar eens hoeveel bekende sterren en sporters een veganistisch dieet volgen.Een Ricky Gervais, Lewandowski of Venus Williams zien er nou niet bepaald ongezond uit. Het is een beetje een flauwe dooddoener, want dan kun je voor hetzelfde gemak een heleboel dikke en ongezond uitziende mensen aanwijzen die veel vlees eten.
@Rotterdammert1965 | 28-09-22 | 12:17: Tsja, sommigen vinden lekker gevuld icm zongebruind "er gezond uitzien" terwijl dat eigenlijk vaak niet zo is. Het tegenovergestelde natuurlijk ook niet dus ik hou het maar bij een paracetamolletje op z'n tijd ;-)
Ik zou enorm depressief worden als ik geen vlees meer te eten krijg. En Hitler was ook vegetariër... just saying.
@Smoelensmid | 28-09-22 | 11:32: En een vis is geen beest? Merkwaardig toch, al is het geen uitzondering bij "vegetariers".
@Lu_Tze | 28-09-22 | 15:09: Het gaat er bij mij niet om of het een beest vis of vlees is maar ik eet geen vlees uit de grootschalige niet bio industrie, dus geen kweekzalm geen kweek tilapia shit maar wel wilde kabeljauw en skrei.. wild en het betere Bio grassfed weide rund. Er stond immers vega/vis en geen vegavis ;)
Vlees is duurzaam en efficient, al het andere vereist meer bewerking, meer fabriek. Dieren kan je in principe overal houden waar gras is. Doe hetzelfde maar eens met de 'vervangers' , dan blijf je steken bij groente en fruit. Wil je verder gaan dan heb je een fabriek nodig, heel duurzaam.
Vlees is helemaal niet duurzaam. Het kost 9000 liter water voor een kilo rundvlees. Je zet plantaardige energie om in dierlijke eiwitten, bij welk proces 70% van de oorspronkelijke voedingswaarde verloren gaat. Het is de minst efficiënte manier van voedselproductie.
@Beste_Landgenoten | 28-09-22 | 11:03: Dat water verdwijnt? De rest van de nutriënten worden niet in de vorm van mest teruggegeven aan het weiland of akker? Lijkt mij toch best duurzaam om op weidegrond waar je verder weinig mee kan vanwege te arme of te natte grond om daar toch voedsel via vlees te produceren.
@Sinterbikske | 28-09-22 | 11:15:
De meeste energie wordt opgebruikt aan het warm houden van de koe zelf, tijdens haar leven. Die energie komt niet in je voedsel terecht volgens de wet van behoud van energie. Het is een uiterst eenvoudige rekensom.
Voor een kilo vlees heb je 10 kilo plantaardig voedsel nodig. 43% van het oppervlak van Nederland is in gebruik voor het verbouwen van veevoer. Op dat oppervlak kunnen heel wat peulvruchten, granen en groenten worden verbouwd voor menselijke consumptie. Daar heb je geen fabriek voor nodig, dat kun je echt zo van het land eten (of haalt u alles uit pot en pak?) Als wij meer plantaardig, lokaal en van het seizoen eten is dat wel degelijk duurzamer dan vlees eten. Helaas ontbreekt het veel mensen aan skills en motivatie om een gezonde maaltijd te maken zonder vlees. Ik vind trouwens niet dat iedereen per se vegetariër moet worden. Maar minder vlees eten zou beter zijn voor het milieu en voor je spijsverteringsstelsel.
@CupDCake | 28-09-22 | 11:19: Terwijl het maken van een smakelijke maaltijd zonder vlees echt wel makkelijk kan zijn. Oké, het eten ervan is even wennen. Maar ook aan het ‘normale’ eten heb je ooit moeten wennen. Of zijn er baby’s die vanaf de geboorte al stukjes biefstuk werden gevoerd?
Ter info: ik eet alles. Vlees, vis, vleesvervangers, volledig vega. Ben dus geen ‘vleesafzeiker’
@Beste_Landgenoten | 28-09-22 | 11:17: Je had het over voedingswaarde, niet over energie.
@CupDCake | 28-09-22 | 11:19: Je zult dan toch nog mest nodig hebben om alles te laten groeien anders is je grond binnen een paar jaar verarmd. En niet alles groeit op de grond die we hier in Nederland hebben.
@Sinterbikske | 28-09-22 | 11:34: Zeker, als moestuinbezitter weet ik daar wel wat van. De hoeveelheid mest die Nederland nu produceert is veel meer dan we nodig hebben. Er moet een beter evenwicht komen tussen veestapel en akkerbouw. We produceren het meeste vlees voor het buitenland, en blijven nu letterlijk achter met de shit. Dat kan echt veel beter.
@DankeSchon | 28-09-22 | 11:29 Klopt. Je moet wennen aan anders eten (en anders koken) Als je al gewend was om onbewerkt voedsel te eten is dat niet zo moeilijk is mijn ervaring. En ook wij zijn geen vleesafzeikers maar eten wel bewust veel minder vlees. Ik heb ook geen moeite met vleesvervangers op zijn tijd. En het helpt vast ook dat we hier eigenlijk alles lusten.
@Sinterbikske | 28-09-22 | 11:34: kunstmest gemaakt van aardgas
Het argument dat we omnivoren zijn en *dus* vlees moeten eten is achterhaald. We lopen ook niet meer de hele dag te jagen en verzamelen tenslotte, ook al zijn onze lichamen daar geheel op ingesteld.
Daar hoor je de vleeseters nooit over, want die houden van lui op de bank een biefstukje weg knagen, maar willen er niet meer voor jagen. Dat jagen laten ze opknappen door grote veefokkers, die de beesten keurig in kleine rothokjes vetmesten om ze daarna laf door de kop te laten schieten in afgeschermde industrie-terreinen. Het biefstukje komt onherkenbaar als dier, keurig in plastic naar de plaatselijke supermarkt.
Dus het wie het argument "we zijn omnivoren" gebruikt dient voor de eerlijkheid ook "we zijn jagers" als motto hoog te houden en niet alleen in de kroeg naar de vrouwtjes. Dus, grijp die speer en die pijl en boog en kom in beweging.
Evolutie heeft er voor gezorgd dat we slimmer zijn geworden en dat jagen overbodig is. Verandert niks aan het feit dat mensen omnivoren zijn.
Wat een gezwets
Ik jaag altijd op kiwi's, quinoa en mango's, daar hoor je die vegans nou nooit over...
@Stonecity | 28-09-22 | 11:01:
Ik schrik me altijd de barste als er weer eens iemand vanuit de hoek met winkelmandjes boven op de groente en fruit springt.
Onzin, jagen doen we nu bij de F1.
U weet vast ook dat vlak na het tijdperk van jagers en verzamelaars de gecultiveerde landbouw zijn intrede deed. In deze periode gingen boeren dieren in kudde's houden. Eeuwen geleden al. Daarbij, bent u onlangs nog eens op een boerderij geweest? Ik op meerdere, onder andere om te zien welke koe geslacht werd voor mijn vleespakket. Grote stallen en weilanden met heel veel ruimte. Maar wat doen die gekke beesten? Op een kluitje staan. En wat vreemd, vetmesten? Kuilvoer kregen die beesten te eten, smullen dat ze deden! Er was ook een kalfje ziek en weet die stomme boer? Een veearts bellen. Het leek bijna of die boer van zijn vee hield! Maar dat zult u vast zo draaien dat ie dat alleen deed vanuit economische motieven. Zullen we anders eens gezellig samen op bezoek gaan bij een boer, want ik heb een beetje het idee dat u uit uw bevooroordeelde dikke nek kletst.
Mijn partner heeft vroeger een half jaar in een slachthuis gewerkt. Hij zegt altijd dat iedereen die vlees wil eten dat ook eens een weekje zou moeten doen. Wij eten hier trouwens wel vlees maar alleen biologisch, dat is niet alleen diervriendelijker maar ook veel lekkerder. Een deel van de week eten we vegetarisch. Soms een "laffe smakeloze zoute deugburger" ( die beschrijving verzint alleen iemand die deze dingen nooit eet) Meestal maken we iets met peulvruchten en veel groente. Niks mis mee. Als je een beetje fatsoenlijk kunt koken (zoals wij allebei) hoef je echt niet elke dag vlees.
@JJMS | 28-09-22 | 11:07:
Jouw boerenbedrijf is een mooi voorbeeld van hoe het ook kan. Maar de megastallen en massala fokbedrijven, kom je daar wel eens binnen dan? Toch een minder groot feest voor het beest.
Pro-vlees komt altijd met de mooie plaatjes aanzetten. Eerlijke boeren, de zon op het gelaat, die vrolijke weidekoeien verzorgen met voldoende ruimte en beweging. De werkelijkheid van de vleesindustrie is anders. Dat weet je ook best, maar daar heb je het liever niet over. Zoals dat varkens naar Italië worden vervoerd in een ellendige omstandigheden omdat slachten daar een paar euro goedkoper is. Waarna ze als hammen terug komen.
En doe nou niet alsof jij de enige bent die wel eens een boerderij binnenstapt met je bevooroordeelde meningen.
Ik zou best willen jagen, maar als iedereen hier met een geweer over straat zou gaan lopen geeft dat best wel risico’s, en er moet natuurlijk ook nog gewerkt kunnen worden. Vandaar dat de innovatieve diersoort die we zijn besloten heeft die beesten dan maar zelf op een efficiënte manier te fokken, hebben we ook nog tijd over voor andere dingen. Je zal dan ook nog eens zelf je rijst en graan moeten gaan plukken zeg.
@Sinterbikske | 28-09-22 | 11:22: Als we geen grond van de overheid moesten kopen, belasting hoefden te betalen en een eigen stuk grond met riant erf zouden hebben, zou het best nog wel haalbaar zijn om alles zelf te verbouwen en zelfvoorzienend te zijn. Werken doen we niet voor onze lol, maar om in ons bestaan te voorzien. En daar zou dan best nog wel tijd voor ontspanning beschikbaar kunnen zijn.
Wat een ander leven zouden we dan hebben!
@Beste_Landgenoten | 28-09-22 | 11:11: Pro-vega heeft net zulke mooie praatjes, maar dan anders. Of wou je nu beweren dat alle groenten en fruit zo eerlijk worden geteeld?
Enne… ik zie, behalve de gebruikelijke Polen en Bulgaren, nou nooit groepen veganisten zelf hun groenten en fruit komen oogsten.
@JJMS | 28-09-22 | 11:07: Mijn Wagyu pakket komt van een boer uit Nes in Groningen, het is leuk om contact te hebben met de boer en er langs te gaan op de koffie, toe ik hemde eerste mail stuurde dat een oud tandarts in zuid Limburg zat te genieten van zijn heerlijke vleespakket kreeg ik meteen een verrukt antwoord terug want hij vond het zo onwijs leuk om dat te horen! Dat is ook kringloop economie!
@Sinterbikske | 28-09-22 | 11:22: Jagen op wat? Naast het feit dat we wereldwijd jaarlijks meer dan 150 miljard gefokte dieren afslachten, heeft de mens het ook gepresteerd om in de laatste 50 jaar meer dan 60% van de dieren in het wild om zeep te helpen.
@DankeSchon | 28-09-22 | 11:33: Heb zelf een hoop fruit in de tuin staan, appels, druiven, kruisbessen en druiven. Hoop kruiden ook. Heb een volkstuin gehad van 100m2 waar ik een heel jaar van kon eten. Helaas trekt mijn rug het niet meer en heb ik dat op moeten geven.
@Kowalski11 | 28-09-22 | 11:39: Ja was niet mijn idee hè maar dat van BL.
@Sinterbikske | 28-09-22 | 11:39: ai, dat is jammer zeg. Lijkt me geweldig om mijn eigen groenten en fruit te telen. Maar ja, ben nu eenmaal loonslaaf met hypotheek…
Niet opgelet bij geschiedenis. De mens hield 15000 voor Christus al dieren. We doen het dus al even zo
@DankeSchon | 28-09-22 | 11:37: Als flexitariërs verbouwen wij het zelf. En kopen zoveel mogelijk biologisch want inderdaad zit er op groente en fruit vaak veel troep. Er dreigt zelfs een parkinson-epidemie door al dat landbouwgif. Tevens een extra reden om de landbouw te hervormen en circulair te maken trouwens.
@DankeSchon | 28-09-22 | 11:37: **LOL** niks aan toe te voegen.
@Smoelensmid | 28-09-22 | 11:39: Wagyu-bief uit Groningen.... alsjeblieft zeg. Dezelfde verpaupering van het 'merk' wagyu dus als voorheen is gebeurd met Ierse biefstuk waarbij de Poolse koe alleen naar Ierland werd getransporteerd om daar direct geslacht te worden. Zo was het opeens kwaliteitsvlees uit Ierland.
Idem met druiven uit het oostblok die getransporteerd werden naar Frankrijk om er daar vervolgens 'Franse' exclusieve wijn van te maken.
Kortom: u wordt beflikkerd door de boer en uw drang naar proletengedrag.
@CupDCake | 28-09-22 | 12:10: verbouwen doen wij niet zelf, maar kopen wel liefst biologisch. Hervormingen zijn inderdaad wel noodzakelijk. Maar ja, veel mensen zijn van het “we hebben het altijd zo gedaan, dus moeten we het altijd zo blijven doen” denken.
Gretagehakt…! Daar moet ik nog menigmaal om grinniken. Top!
Draadjesvlees van oma met gebakken aardappels en rode kool, heerlijk!
Mijn oma was meer van de wild stoofpot..;)
Jouw oma snapte er niets van... Bij rode kool en draadjes vlees horen absoluut geen gebakken aardappelen maar gekookte of gepureerde aardappelen.
Kannibaal!
Nu is het wachten tot er een vleestax of tax op niet-biologische producten komt. Want dit moeten we niet willen aldus d66 en groenlinks.
Onbereikbaar maken, net als verwarming, autorijden en zelfstandig wonen. Dat zal ze leren die kudburgers.
Vvd66 en andere rabiaat linkse partijen weigeren te erkennen dat er teveel mensen zijn. Want iedereen is welkom... behalve die met een andere mening.
Ik dacht altijd dat de enige vegetarische slagers, touwslagers waren.
In onzekere tijden, zoals nu, is de piramide van Maslow een schoolvoorbeeld van wat hier speelt.
Men richt zich op basisbehoeften, en hippe en moderne productien die niet lekker zijn, maar je wel deugpunten opleveren, zijn dan minder in trek.
De D66consultants zullen het nog steeds wel bestellen, de kipstukjes zonder stukjes kip, maar hun buren de kleine ondernemer hebben even wat minder behoefte om mee te doen met het deugspelletje.
Dat hele anti-deugen heeft een enorm zielige sneu oude mannen geur, nog veel sneuer en geuriger dan veganisten op sandalen in een reform winkel. Maar zet jezelf er lekker mee te kijk, waarom ook niet?
GS verwordt tot een soort reservaat van zeurende kerels die zich druk maken over de teloorgang van de manieren uit hun jongere jaren. En dit soort stukjes helpt daarin geen verbetering te brengen.
Het is gewoon grappig, "D66-consultants" vat ongeveer samen waar de angst zit. De gewone man moet zijn balletje gehakt missen. Omdat D66 ertegen is.
@Beste Landgenoten
Het is toch gewoon een feit dat D66 en GL pleiten voor een vleestaks? En dus wordt de gehaktbal duurder. Voor u en mij misschien nog wel financieel te slikken, maar voor de onderlaag van de maatschappij? Die eten dus minder vlees. Minder eiwit, dus minder energie voor werk, sport, en plezier. En weer een stuk levensgenot minder. Vlees eten is natuurlijk, normaal, en essentieel als je fatsoenlijk spieren wilt kweken. Tuurlijk, het produceren van vlees en slachten kan beter en diervriendelijker (labvlees?) maar dat moet je niet doorberekenen aan de consument.
Door de europese woke cultuur zijn we al een paar treden gezakt in de Maslov piramide. And counting.......
@Nutbag Deluxe | 28-09-22 | 10:57:
Vleestax is een prima idee. Vlees is een bijzonder inefficiente manier van voedselproductie, onnodig belastend voor klimaat en water. Vlees is een luxeproduct. Maar tegelijk met vleestax moet je dan ook de BTW op groente en fruit verlagen op op nul zetten want anders ben je alleen maar bezig met een verkapte lastenverhoging.
@Beste_Landgenoten | 28-09-22 | 10:46: Er is een nieuwe piramide van Bullshit ontstaan met veel worst case scenario s to be. Het gevolg van slechte keuzes. Zelf geen last van met mn yolo bestaan maar arme jeugd.
@Beste_Landgenoten | 28-09-22 | 10:46: "GS verwordt tot een soort reservaat van zeurende kerels die zich druk maken over de teloorgang van de manieren uit hun jongere jaren".
Eeeey, doe jij lekker waar jij zin in hebt (hele dagen tofu etend stukjes tikken, het liefst lekker tegendraads en over Rusland) dan doe ik het mijne.
We zien elkaar op het slagveld.
Zullen we zien of je ook de hersenen en spieren hebt be-/onderhouden om de oog-hand coördinatie buitenom de evolutionaire teloorgang te houden.
@D-Fens_1963 | 28-09-22 | 11:11:
"Zullen we zien of je ook de hersenen en spieren hebt"
Ik wel hoor, pikkie. Maak je geen zorgen. Je bent niet de enige in de wereld die wel eens uit zijn stoel komt. Weer zo eentje die vlees eten als een teken van echte mannelijkheid ziet.
@D-Fens_1963 | 28-09-22 | 11:11: Die vent van mij is flexitariër. Heeft zelf in een slachthuis gewerkt. Hij loopt, tilt en werkt 20 jaar jongere mannen er met gemak uit. Nee, hij heeft nog nooit een sportschool van binnen gezien. Kracht komt niet door vlees eten maar door een gezonde leefstijl waarbij je genoeg beweegt en je spieren gebruikt. Daarvan maakt vlees eten niet per definitie onderdeel uit.
@CupDCake | 28-09-22 | 11:30: Hahaha, flexitarisme prima, lekker zelf weten. Ik hoop dat je vent zich op de dagen dat ie geen vleesch eet ter compensatie lekker kan laven aan jouw cupD ;-)
@Beste_Landgenoten | 28-09-22 | 11:15: Nee joh, ik zie lekker veel (recalcitrant) reaguren als het teken van echte mannelijkheid.
Lekker vanuit je luie stoel 7162 stukjes per jaar tikken, daar blijf je tenminste lekker fit bij.
Pfff, en dan die stukken over Rusland, dat is pas goede training ;-)
@CupDCake | 28-09-22 | 11:30: en een heleboel mazzel. Ken er meerdere die gezond leefden maar wel veel te vroeg doodgingen aan iets naars
@Beste_Landgenoten | 28-09-22 | 11:15: jaja, mannelijkheid is ook al tot een zonde verklaard in de d66 ideologie.
Ook ik heb in een slachthuis gewerkt, maar het enige waar ik tranen van krijg is als ik uien haksel.
Als een vleesvervanger minder energie en water kost om te maken, dan is het toch wel raar dat het product dan toch veel duurder wordt verkocht dan het echte vlees?
Het voorspelbare zakkenvulgedrag dat je ziet als allerlei investeringsmaatschappijen in een bedrijf stappen.
Wat denk je van homeopathische "geneesmiddelen"?
Water verkopen voor de prijs van medicijnen.
@Beste_Landgenoten | 28-09-22 | 10:40: Inderdaad is homeopathie een bizarre industrie, met krankzinnige 'wetenschappelijke' onderbouwing. Niet te verwarren met geneeskrachtige plantjes, wat op zich wel kan werken.
@Beste_Landgenoten | 28-09-22 | 10:40: Wist je dat de homeopathie in het begin zulke megaverdunningen niet kende? Hahnemann paste eerst nog traceerbare verdunningen toe waarbij de conclusie was dat deze al hielpen tegen kwalen. Hij sloeg op latere leeftijd zelf een beetje door. Dat is overgenomen door therapeuten die energetisch werken en in "onstoffelijke" remedies geloven.
Gelukkig wordt soja lokaal geteeld en worden er niet hele bossen gekapt en legt het boontje geen duizenden kilometers af.
Vraag me af of de uitstoot werkelijk lager is dan een lokaal stukje vlees.
Eens, het is vaak een marketingballonnetje, met allerlei discutabele berekeningen om aan te tonen dat de koper van het overprijsde spul wel deugpunten krijgt bij zijn aankopen. Sommige mensen geven graag hun geld uit aan fictieve zaken.
Ja want het is niet alsof 75 procent van de geproduceerde soja direct naar de voeding van uw lokaal stukje vlees gaat als we dat nu eens zouden minderen hebben we in NL opeens heel veel ruimte om soja te verbouwen
De soja in vleesvervangers komt grotendeels uit Europa. De meeste vleesvervangers worden niet van soja gemaakt, maar van bijv. erwteneiwit. De gemiddelde klinaatimpact van vleesvervangers is 50% van die van vlees. Wat ik persoonlijk nog veel te veel vind trouwens.
Ik eet alleen vlees van herbivore dieren. Via allerlei natuurlijke bewerkingen hebben die dieren planten omgezet in smakelijk vlees. Dat heb ik honderd keer liever als planten die door allerlei chemische bewerkingen omgezet zijn tot iets wat op vlees moet lijken.
En weet je wat nou het mooie is? Daarvoor heeft de evolutie ons de mogelijkheid gegeven dieren te eten.
Met ons gebit en darmstelsel moet vlees op ons menu.
Dat ontkennen is tegennatuurlijk. En dat is gek genoeg wel wat veel veganisten doen. Schermen met natuur, maar zelf de natuur ontkennen.
Je hebt gelijk, vlees van roofdieren is vaak niet te vreten, met uitzondering van vleesetende vissen en paling, die dan wel weer goed te doen zijn.
@Nuchternederland | 28-09-22 | 10:42:
Maar jaag jij nog dagelijks je vlees bij elkaar dan? Oh dat dacht ik.
@Beste_Landgenoten | 28-09-22 | 10:51:
Typische BL opmerking. BL maakt dagelijks zijn eigen vega_meuk, oh wacht, dat laat hij anderen doen, ook hij KOOPT het gewoon.
@Beste_Landgenoten | 28-09-22 | 10:51: 'Omnivoor' zegt dat je iets?
@Zeurders | 28-09-22 | 10:42: Slang en krokodil zijn anders goed te eten hoor, en kat schijnt als konijn of haas te smaken.
Tsja...... principes moeten wel betaalbaar blijven.
Eens, vandaar dat het 'groene verhaal' van D66 ehm ook niet gaat worden.
Ik hou het al jaren uitsluitend bij het puur natuurlijke 100% volgroeide visje van de vrouw des huizes hier want daar komt geen bio of wat dan ook voor vervanger hier het huis in..
Heeft u het dan over de geur? Ik snap het even niet meer.
Ik snap het wel hoor. Zo’n Fleshlight lijkt mij ook helemaal niks. Doe mij maar puur natuur.
Hopelijk combineert het volgroeide (of is het vol gegroeide?) visje een beetje lekker met worst.
De vleesketen staat op omvallen, in het VK houden iedere week tientallen varkenshouders op, de slachterijen sluiten (van 400 naar 249 nu). Oorzaak is niet de vega-consument maar de structuur/macht van de voedsel-multinationals. De producerende boer is in de val gelopen, in Nederland idem.
Klopt, we moeten eigenlijk weer 'lokaal' gaan kopen. Vlees uit de supermarkt is sowieso niet te vreten.
Die vermindering wordt in o.a. Azië ruimschoots gecompenseerd met gloednieuwe megastallen. Pisvlekje Nederland is er ook niets bij.
Wel interessant. De linkse idealen voor de maakbare wereld komen nu serieus in gevaar wegens 'te duur'. Nu móét de politiek wel nadenken over koopkrachtherstel.
Nou: Elektriciteitsnet nationaliseren? Aparte tarieven voor kWh's gegenereerd uit stroom, kolen, gas, et cetera?
Overheid verkleinen, belastingen omlaag? Zo maar een idee.
Uit een stukje vlees neemt je lichaam veel meer ijzer op dan uit groenten die ijzerrijk zijn.
Dan zou je erg veel van die groenten moeten eten. Dit heeft een internist mij verteld, en is voor mij reden om een paar keer per week vlees te blijven eten.
U heeft een goede internist. Betreft niet alleen ijzer, vrijwel elke macro en microvoedingsstof uit dierlijke bron is beter opneembaar. Aminozuren, vitamines, mineralen, vetten, en zulks in combinatie met co-factoren die het geheel waardevoller maken dan de optelsom der delen. Die cijfers op de verpakkingen zijn misleidend, uit bonen en quinoa ga je echt niet de hoeveelheid nutriënten halen die er staat.
@HerzlichWillkommen | 28-09-22 | 10:23:
Dit soort aanvullende informatie zou beter bekend moeten zijn, dan kunnen mensen een gedegen keuze maken. Dank voor de aanvulling!
Ook voor vrouwen in vruchtbare leeftijd (door menstruatie kan geregeld licht ijzertekort ontstaan, dit is vrij normaal) is dat belangrijk om te weten.
Kun je nagaan hoe zwaar veganisten het hebben.
Ik ben een bewuste bio consument en als het kan lokale (seizoens) producten met duidelijke herkomst. Multinationals, zoals unilver/de vegetarische slager, kunnen me aan m'n reet roesten. Liever een vlees van de lokale hoeve. Ik kom dan al snel bij de boer, kleine bio speciaalzaakjes en Ekoplaza uit. Kleine ondernemers / productketens hebben helaas niet de voordelen van schaalvergroting.
Ondertussen worden we door stijgende vaste lasten in een wereld gerommeld waar alleen ruimte is voor een paar grote multinationals. Jammer dat dit soort artikelen suggereren dat kleine bioboeren en of nichemarkt met vegaproducten in een complot zitten. Doe normaal, eet gewoon je stukkie vlees. Liefst van de boer om de hoek. En.. Ik snap het, je kunt je euro maar 1x uitgeven. Maar pis niet over kleine ondernemers die het nu ook zwaar hebben.
Daarom dat ik uit principe als ik de keus heb, Bio dynamisch Demeter neem, want als niemand de vaak jonge ambitueze bio boer steunt wie moet het dan wel doen?.. kiezen voor een betere wereld zonder landbouw gif en afzagen van koeien horens begint bij jezelf. Ik koop mijn bio vlees bi een grote supermarkt in Duitsland, heb daar altijd argwaan bi gehad totdat een directeur van een natuurlijk dieren geneesmiddel fabrikant bij ons in de B&B logeerde en mee wilde eten, ik had toen bio varkensvlees en vertelde dat het bij de Kaufland super vandaan kwam , hij vroeg of ik het nummer op de verpakking nog had en hij zei toen dat is min buurman een van de beste bio boeren in Duitsland.. dat heeft mijn vertrouwen in de bio vleeshandel in de supermarkt versterkt.
Niet zo zeuren, het gaat om nepvlees zoals Cipstuckjes, Hanburgers, byfstuck, Farkenshaaz, en meer van dat soort onzin dat probeert te doen alsof ze echt vlees zijn.
niemand zeikt hier de lokale boer af.
@Nuchternederland | 28-09-22 | 10:18:
Scroll de comments ff door.
@Nuchternederland | 28-09-22 | 10:18: eehm.. Bij nader inzien... Ja, ik ben idd wel aan het zeuren.
@edelfigurant | 28-09-22 | 10:22: Maar je bedoelt het goed, dat zie ik ook. Ik neem dus mijn toon terug als dat kan.
@Nuchternederland | 28-09-22 | 10:44: No worries, de fout was geheel aan mijn zijde. Ik proef hier op GS soms wel een aversie tegen bewuste voedselconsumenten / producenten. Maar dit artikel valt daar zeker niet onder. Ach.. Het is een heel warrige discussie over veel schijven. Onderaan de streep gun ik iedereen z'n boterham. Persoonlijk geloof ik in bio / biodynamisch. Maar ik zie ook dat er wereldwijd meer monden zijn, dan bio kan voeden. Maar die smerige vleesvervangers snap ik dan ook weer niet, eet gewoon geen of iets minder vlees. Zou ik dan zeggen.
Als iedereen zich nou eens lekker met zichzelf bezig houdt? Kan dat ook nog, stel ouwe wijven? Vreten jullie jezelf lekker darmkanker en een hartinfarct aan vlees, vreten die tofubekken zich voor hun veertigste al een ouwe rimpelige reformkop. Ik denk trouwens dat het gewoon een geldkwestie is. Vega is denk ik duurder. Ik eet overigens vrijwel alleen kip. En dat is geen vlees vind ik zelf.
Je weet dat het ‘zulke’ mensen niet om minder vlees gaat, maar ook minder dierenleed? Ook kip is een dier, net als een makreel.
Overigens, geniet maar lekker van een stukje kip. Doe ik ook, net als vlees en vis!
Vega is inmiddels goedkoper dan vlees. En als je geen vleesvervangers eet maar bijvoorbeeld peulvruchten dan al helemaal. M.b.t. jouw kip, dat is geen rood vlees en daarom beter voor je dan varken of rund.
Zolang een mens geboren wordt met (grijp)handen, (hoek)tanden en een relatief kort darmenstelsel, behoort een mens evolutionair bezien zeker niet tot de herbivoren.
Ik zou vleeseten dan ook eigenlijk willen laten vastleggen als mensenrecht.
Als we (?) de anti-vleeslobby de kans geven wordt de carnivoor op termijn net zo'n persona non grata als bv de (tabaks) roker.
Maar we hebben ook lange benen en armen en goed ontwikkelde oog-hand coördinatie en toch jagen we niet meer met speer en boog. We hoeven niet alles te doen wat onze biologie ons opdraagt, of zullen we de supermarkt ook weer gaan vervangen door een weiland vol wilde dieren?
@Beste_Landgenoten | 28-09-22 | 10:13: Ook 10 miljoen jaar geleden waren er al voorlopers van D66-ers die vonden dat ze voor anderen konden bepalen wat goed en slecht was. Door veelvuldig te drammen en te jengelen werd het not done om te jagen. Snapt u?
@Beste_Landgenoten | 28-09-22 | 10:13:
Klopt, uiteindelijk evalueren we allemaal tot Rob Jetten.
@DankeSchon | 28-09-22 | 10:32:
Niemand bepaalt ook maar iets voor jou want je kan de hele dag in de snackbar hangen en hamburgers eten terwijl je zit te mopperen over je vrijheden. Wat een luizenleven. Bitte schon.
@Keutels | 28-09-22 | 10:40: En dan sterven we uit.
@Beste_Landgenoten | 28-09-22 | 10:43: Dus jij vindt dat je daadwerkelijk invloed hebt op het beleid in Nederland? Zo ja, hoe dan?
@Beste_Landgenoten | 28-09-22 | 10:13: misschien moeten we eerst de groenteafdelingen gaan vervangen door zandvelden.
Bewerkte plantjes en soja troep met een hoop niet voedzame stoffen.
Eet dan gewoon liever geen vlees.
Veel plantjes moeten kapotgekookt worden om ze enigzins te kunnen verteren.
Het is mis gegaan op de dag dat mensen het eten op bijgaande foto, de schijf van vijf als fout hebben bestempeld.
Veel dieetgoeroes zijn daarna miljonair geworden door beurtelings te beweren dat iets uit die schijf van vijf niet goed zou zijn. Nu zijn het weer koolhydraten die niet deugen (de aardappelen of pasta) en zelfs fruit (want suikers! Oei!).
Ik ken mensen die al die diëten volgen. Dan eten ze nu geen koolhydraten meer, maar de flessen frisdrank en de alcohol blijven. En je, ook af en toe chips en een chocolaatje. Even afvallen en dan begint het gejojo. Zelf heb ik nog nooit één dieet hoeven te volgen, want ik eet normaal. Misschien moet ik dieetgoeroe worden en retro-eten introduceren, aka de schijf van vijf.
Ja, Roos. Het zijn de wat dikkere mensen op mijn werk die altijd leuren met gember thee en tomaatjes en altijd aan allerlei diëten zijn. Dan krijg ik opmerkingen -als ik taart afsla en zij dat wel eten- dat ik het kan hebben. Of als ik gewoon een broodje kaas eet. Ja, waarom kan ik het hebben? Omdat ik me niet volprop met troep de hele dag.
Vermoeiend.
Inderdaad. Gezond en gevarieerd eten van vooral onbewerkt voedsel werkt het beste. En dan in combinatie met luisteren van jouw eigen lichaam. Als je merkt dat je aankomt, moet je óf minder eten, óf meer bewegen.
En niet het standaard gejengel als “Ja maar… trage schildklier”, “Ja maar…ik hou altijd veel vocht vast”, “Ja maar, ik ben nou eenmaal stevig gebouwd”.
Maar de schijf van vijf is ook niet meer wat het was.
Zo mag worst niet meer op brood, en meer van dat soort zaken.
Helemaal eens met jou Roos. Ik zeg altijd dat de ellende begonnen is toen de huishoudschool werd afgeschaft en de Allerhande ons allerlei rare liflafjes ging opdringen. Helaas is daardoor de gezonde Hollandsche maaltijd in het verdomhoekje geraakt. Die ouderwetsche Hollandsche maaltijd bevatte wel meestal veel minder vlees dan nu, omdat de mensen minder geld hadden. Toch liepen er vroeger weinig watjes rond. En weinig dikkerds.
"Volgens marktonderzoeker GfK krijgen vooral de reformzaken en natuurwinkels een omzetdaling voor hun kiezen." Misschien sterft hun klandizie gewoon langzaam uit. Als ik langs zo'n winkel loop en zie wat er naar binnen gaat, denk ik altijd: die zien eruit of ze niet meer lang te leven hebben.
Typische mensen inderdaad.
Het verbaast me dat mensen deze vega rotzooi op hun bord willen hebben liggen. Als je geen vlees wilt eten, prima. Maar eet dan gewoon geen vlees.
Iedere donderdagavond zit Pyscho met zijn Psycho gezon zich te verbazen bij de Keuringsdienst van Waren op TV wat er allemaal afgeklooid wordt met ons voedsel. En dan gaat het nog maar over de producten waar een beetje aan gerommeld wordt.
Vega vleesvervangers spelen Champions League op rotzooi gebied. Wat moet je allemaal wel niet doen om sojabonen eruit te laten zien als vlees, de textuur te geven van vlees, te laten smaken als vlees en dezelfde bereidingsmogelijkheid te gevens als vlees? Had dan gewoon sojabonen gegeten.
En het lijkt me dat het productieproces qua energieverbruik niet zuinig is...
Als veganist geef ik je voor een groot deel gelijk.Ik hoef niet perse een vervanger van vlees.Ik denk dat de vleesvervangers ten eerste gewoon een goed verdienmodel is. Maar er zijn ook gewoon mensen die de stap van vlees naar geen vlees te rigoureus vinden en dan kan het wellicht helpen.
Overigens dat vleesvervangers rotzooi zijn is dat een aanname of gebaseerd op feiten?
@Kowalski11 | 28-09-22 | 10:22: Ook vleesvervangers zijn bewerkt voedsel en bevatten dus toegevoegde stoffen. Op basis daarvan kun je best concluderen dat het in elk geval nooit helemaal zuiver is. Wat weer niet meteen gelijk staat aan rotzooi. Maar dat is inderdaad een aanname.
@DankeSchon | 28-09-22 | 10:41: Onder de noemer bewerkt voedsel kun je waarschijnlijk meer dan 90% van alle voedselproducten in de supermarkt scharen.
@Kowalski11 | 28-09-22 | 10:58: Eens. Om die reden koken wij dan ook veel met verse producten en zo min mogelijk ‘pakjes en zakjes’. Veel smaakvoller en gezonder. En ja, 30/30/30 vlees/vleesvervangers/volledig vega.
Vleesvervangers zijn 50% minder belastend voor het milieu dan vlees. Sommige krijgen bij de Appie Nutriscore A. Ik vind ook dat je ze niet te vaak moet eten, maar denk niet dat ze perse slechter voor je zijn dan een kroket, braadworst of vleeswaren. Ik zie ze als een makkelijk middel voor mensen die af en toe geen vlees willen eten. Als je langer geen vlees eet ga je vanzelf andere dingen uitproberen is mijn ervaring.
Ben wel benieuwd naar de verkoop cijfers van alle "luxe" goederen. Mensen houden nu de hand op de knip. Sommige hardcore biologische eters in mijn omgeving moeten noodgedwongen ook over op de goedkope meuk. Er is geen geld meer in de sok, en dat gaat alleen maar erger worden. De netflixen en disney abbotjes gaan links en rechts ook al uit. Mijn meelift account is ook al ter ziele gegaan. Gitzwarte tijden.....
Zolang ze de sensatie van een berg heerlijke kipkluifjes of een mooie biefstuk niet kunnen vervangen, gaat het niet lukken om alles vega te krijgen.
Veel te lekker.
Er zijn wel pogingen om de vleessmaak en textuur te vervangen, maar de gemiddelde worst of burger bestaat toch uit samengeperste smurrie met teveel zout erin. Het gaat ze op een dag wel lukken maar zover zijn we nog niet.
Of, ze maken koeien zonder hersenen met aangroeiende billen. Dat kan ook. Dan heb je geen last van dierenleed. Als het maar melk geeft en vlees maakt.
Niet iedereen heeft de luxe zoals ik en mijn buurtgenoten van een boerderij met een winkel in de buurt waar enkel de eigen producten, vlees, zuivel, eieren, aardappelen (alleen in het seizoen) en streek producten zoals het lokale bier en honing worden verkocht, en dat zonder tussen handel en dus goedkoper dan bij de super. Wil jullie toch aanraden om eens de polders in te gaan en zo'n boerderij te bezoeken. Niet iets voor de boerhaters natuurlijk hier bij GS. Die kijken wel uit. Ze zouden ook zo maar een racefietser tegen kunnen komen en hun dag is volledig verpest.
Ik woon niet in de buurt van boeren, maar godzijdank hebben sommige boeren een heuse webwinkel. De hogere voedselkosten betalen zich ruimschoots terug middels geen zorgkosten.
Goed bezig voor jezelf en de boeren.
Mijn biefstuk zelf-identificeert als tofu (mijn scharrelkip trouwens ook). Dus ik deug en krijg alle voedingsstoffen binnen die een mens als omnivoor nodig heeft.
Gisteravond wilde rijst met een paddestoelenmix, omelet en een heerlijke witte saus met veel knoflook, dan mis ik het vlees totaal niet.
Klinkt als een uitstekende aanvulling bij een lekker stuk gebraden kip!
@John McClane | 28-09-22 | 09:58: Alleen als mijn lintworm jarig is.
Heerlijk met een zeebaars.
Ik ken bijna geen dikke mensen. Wie zijn die die dikke mensen waardoor ik meer betaal?
Bijna negentig procent van het dorp hier, ik ken ze allemaal.
@uisge baugh | 28-09-22 | 09:55:
Je ziet ze bij de buurt bingo?
@Keutels | 28-09-22 | 10:42: Nee, bij de gastronomische bijeenkomsten met speenvarkens aan het spit natuurlijk, zelf weeg ik maar 65 kilo.
Wij wonen vlijkbij een ziekenhuis. Als u graag dikke mensen wilt zien kan ik u adviseren om eens een tijdje op een bankje bij zo'n voorziening in de buurt te gaan zitten.
Dat de verkoop van vleesvervangers afneemt verbaast mij want ze zijn constant in de aanbieding.
Vrouwen kiezen ook steeds vaker voor vleesvervangers. Verontrustende ontwikkeling.
Is mij nooit opgevallen maar producten met een korte houdbaarheid worden standaard afgeprijsd als ze 1 a 2 dagen voor de MHT datum zitten.
Elke cent die je er als winkelier voor kunt vangen is beter dan het spul weggooien.
Als dat met vleesvervangers vaak gebeurd zegt dat iets over de populariteit in de winkel.
Als onze wereldredders bij 10% inflatie al afhaken is het slecht gesteld. Met die mensen dan. Niet met de wereld, met de wereld gaat het prima.
Veganisme is bovendien een doodscultus. Vegetarisme is prima. Vlees eten ook. En iedereen die je wil dwingen om iets wel/niet te eten is de vijand.
Ondertussen trekt de samenleving zich niks aan van dit ouwemannen-gemopper. De vegan-restaurants schieten als paddenstoelen uit de grond en in ieder restaurant heb je vegan op de kaart, waar je dat vijf jaar geleden nog met een vergrootglas moest zoeken. Het is een losing battle, jongens.
Wat een onzin. In jaren '90 had bijna elk restaurant al wel vegetarische opties.
Die 100% vegan-restaurants verdwijnen ook weer net zo snel als paddestoelen.
@Duwbak_Linda | 28-09-22 | 09:53: De Indiase keuken was de eeuwen voor de jaren negentig ook best vegetarisch te noemen.
Locatie is relevant. In Europa zijn vegans een mode-dingetje omdat ze nooit lang overleven. Een winter overleef je niet op je boerenkoolchips en amandelmelk. Sommige landen hebben echter een permanente zomer. Groene huppelkutjes vinden dat prachtig en nemen die levenswijze mee terug van hun sabbatical, alsof je alles lukraak van A naar B kan kopiëren.
Er wordt iets gepresenteerd als een gezond alternatief voor vlees of zuivel, wat een grove leugen is. Volle melk is veel gezonder dan havermelk. Rundvlees is veel gezonder dan sojaburgers. Maar neem nog een vitamine B 12-pilletje dan houdt ik me gewoon aan mijn gezonde dieet.
En een vriendin van mij heeft een vegan-restaurant en heeft grote moeite haar hoofd boven water te houden. Het is en blijft een moeilijke niche.
@JJMS | 28-09-22 | 09:58:
*Houd, uiteraard.
Die veganrestaurants zijn vaak constructies om een bepaald product te promoten, als de krapte toeslaat zullen ze allemaal weer verdwijnen tot alleen de tenten overblijven die genoeg klanten trekken. De markt regelt dat wel, geen zorgen. Het wordt pas zorgelijk als overheden en Vollebroek-achtigen zich er mee gaan bemoeien, dát is pas een losing battle. Tot die tijd stel ik vast dat in de meeste restaurants de hamburger-friet nog steeds de hardloper is, grof gezegd. Daarvan zijn dan sommige hamburgers inderdaad vega en daarvan zijn er weer een paar best goed te hachelen. De klant bepaald uiteindelijk en aangezien uit eten gaan voor veel mensen toch wel een luxe is mag u er vanuit gaan dat de meeste klanten juist dán kiezen voor de biefstuk. Net terug van verkansie en ook daar hetzelfde beeld: Vleesch graag, en liefst veel, ondanks dat de kaart voor ruim de helft vega was.
@JJMS | 28-09-22 | 09:58:
Het is grappig om te lezen, dit gesputter tegen alternatieven voor vlees. De oude mannen wordt weer een dingetje afgenomen en nu is het jammeren geblazen. En feest als vega in prijs stijgt, gna gna gna.
Ze gaan waarschijnlijk nog dit jaar failliet maar anders volgend jaar.
@HerzlichWillkommen | 28-09-22 | 09:57:
Nee maar de optie was er vaak wel (zij het beperkt). De enige spelers die vrij laat zijn ingestapt zijn de supermarkten. En laat nou juist die groep deze smakeloze dure prut pushen. Terwijl er best wel alternatieven zijn. Het is alleen nooit hetzelfde als vlees. Toch vlees willen is beetje als een alcoholist die 0.0 gaat drinken.
Opgegroeid met een vegetariër en dus vegetarisch koken.
@Duwbak_Linda | 28-09-22 | 09:53: Nou, ik ben al 40 jaar lang vegetariër/veganist en ik weet uit ervaring dat het in de vorige eeuw niet altijd makkelijk was om iets vegetarisch, laat staan veganistisch besteld te krijgen. Vaak werd er spontaan iets in mekaar geknutseld.En dan moest je ook nog uitleggen dat kip en vis ook onder vlees vallen.
@Beste_Landgenoten | 28-09-22 | 10:03:
Het is aantoonbaar minder gezond. Dat vindt u gesputter?
@Kowalski11 | 28-09-22 | 10:11: Bijzonder. Overal waar ik heb gewerkt (horeca) was er een vegetarisch menu. Nog niet zo ontwikkeld als nu want vegetarische schnitzels (en dergelijke) bestonden nog niet. Veganisme kwam volgens mij ook later pas op.
Het was en is geen strijd tegen zure rechtse mannetjes die het weigeren aan te bieden. Gewoon kwestie van vraag die aanbod creëert.
@Kowalski11 | 28-09-22 | 10:11: Misschien zit het hem erin dat jij al 40 jaar geen vlees eet en ik pas eind jaren '80 begon in de horeca.
@JJMS | 28-09-22 | 10:16:
Dat is dan weer aantoonbaar onzin, dat geen vlees eten ongezond is. Kijk ik heb geen probleem met vlees eten, maar je verkneukelen over dure alternatieven vind ik getuigen van een sneu menstype. Was me al vaker opgevallen, dat het cynisme over "deugen" Freudiaanse trekjes krijgt de laatste tijd. Je zal maar de hele dag bezig zijn met "deugers" onderuit willen trekken. Als dat je missie in het leven is. Tsss.
@Duwbak_Linda | 28-09-22 | 10:34: Kan ook aan de regio liggen. En zover ik me kan herinneren was het in het buitenland op vakantie weer een stukje lastiger.
@JJMS | 28-09-22 | 09:58: Alsof de hele farmaceutische industrie op niet- vleeseters draait.
@Kowalski11 | 28-09-22 | 10:44:
Vakantie weet ik niet. En Nederland had natuurlijk ook totaal geen culinaire cultuur. Een gerecht was gebouwd rondom je eeuwige varkenshaasje, schnitzel of biefstuk met gebakken aardappeltjes en een handje haricots verts. Dus ja, wat ga je doen als je het vlees weglaat? Is later met buitenlandse keukens/producten heel veel creativiteit bijgekomen. Presentatie (best belangrijk) is ook totaal veranderd.
@Beste_Landgenoten | 28-09-22 | 10:34:
Ik zeg niet dat perse dat geen vlees eten ongezond is (al denk ik van wel) maar dat de gepresenteerde alternatieven aantoonbaar ongezonder zijn dan vlees of zuivel. Lezon!
Met ijs na. En als er wat te vieren was dan kreeg je er een sterretje in gedouwd. *OoooooH*
Zoals Theeuwen al zei, ik heb een hekel aan vlees maar ik eet het uit principe.
Op zich kan ik best genieten van een vegetarische maaltijd, mits je die aanvult met wat stoofvlees of een stukje kip.
Gisteren heerlijk pruttelend pannetje zuurkool met worst, zelfs mijn exotische vriendinnetje werd er warm van..
Andijvie stamppot...
Thanks... Was net aan het bedenken wat er vanavond op tafel moet komen....
Een klein bordje op de foto met teveel aardappels. (dikmaker) Zeker de helft minder en graag nog wat sla met komkommer en wat sherrytomaten erbij. Gehakt is trouwens behoorlijk in prijs gestegen.
Hou eens op met je dikmaker. Dit aten Nederlanders generaties lang, en vrijwel niemand was dik tot ergens in de jaren '90. Dikmakers zijn alcohol, energy-drinks, cola, en McDonalds-achtige zooi, en dat dan allemaal overmatig.
Sherrytomaten. Alcoholist.
@John McClane | 28-09-22 | 09:48: en voornamelijk zaadolie
@John McClane | 28-09-22 | 09:48: generaties lang deden mensen landarbeid en zwaar lichamelijk werk woonden ze in koudere huizen en was en amper openbaar vervoer of autos... koolhydraat arm of vrij is voor velen de nieuwe norm om af te vallen of op gewicht te blijven.. Hier een expert, voordat je losgaat met hou eens op.. www.youtube.com/shorts/DkPX11rk3WQ
@Smoelensmid | 28-09-22 | 09:53: Een glasplaat kunstig beschadigen is denk ik niet wat u bedoelde.
@Verbandmeester | 28-09-22 | 10:16: neee!! idd ;) www.youtube.com/c/DrEricBergDC
Afgelopen weekend stoofvlees gemaakt maar dat doe ik dan wel in één keer met 3 kilo vlees, kost maar één keer gas en vriezer mooi vol voor de winter.
stoofvlees kost veel teveel energie, beter kort bakkend vlees. Overigens wordt er al lang rekening mee gehouden dat vlees een stuk duurder is geworden. Zo kan je nu ook 4 plakjes rosbief kopen voor op brood en meer rosbief om zelf kort te bakken voor de hoofdmaaltijd. Gek genoeg zie ik wijn niet duurder worden.
Crockpot met hoge druk ; uurtje op Electra
@Jack010 | 28-09-22 | 09:57: Het moet rustig stoven, dus niet koken.
toch klinkt dit niet verkeerd ;
www.chiquita.nl/recepten/hartige-rece...
Jawel, veganistische bacon bestaat niet. Natuurlijk kun je het zo noemen, maar dat is wat anders.
@Zoelense Hobbyboer | 28-09-22 | 09:50: ja inderdaadheb je wel een punt; het 'klinkt' verkeerd, maar ziet er wel lekker uit.
Theoretisch zou vleesloos (en kaasloos) goedkoper moeten zijn. Kan ook wel, maar dan moet je niet die fabriekstroep gaan eten. Gewoon zelf gaan kokkerellen met bonen ed. Maar gewoon een vleesje bakken is wel makkelijker (en dat doe ik dus ook).
Ik moet vlees eten, doktersadvies wegens chronisch ijzertekort. Helaas helaas.
Eten doe je met je gevoel.
Het gebruik van nadenken is daarbij af te raden.
Nadenken is zelden een opwekkende bezigheid trouwens.
Eten is duur geworden, dus als we al iets eten, moet het goed zijn.
Blijkbaar is er niet genoeg vertrouwen in de voedingswaarde van een vegaburger, en alle voedingsstoffen bij elkaar puzzelen in een vegetarische maaltijd is ingewikkeld of misschien inmiddels te duur.
Heeft niks met voedingswaarde te maken en uitsluitend met prijs.
@Capt. Iglo | 28-09-22 | 09:44:
Wat gemalen sojabonen en zaden voor de prijs van een stuk vlees.
Waarom nep vlees eten als je tegen vlees bent?
Waarom met het OV reizen als je tegen de auto bent?
Deze vleesvervangers zijn in principe voor twee groepen mensen: De eerste zijn vega's die nog herinnering hebben aan vleeseten en dat toch wel een beetje missen. De tweede is de groep vleeseters die omgeluld moeten worden, die willen op zich best meedoen met de deughype maar dan wel graag met iets op het bord dat enorm op een karbonade lijkt. De smaak is niet eens het grote probleem, kiloknallerkarbonades van de aldi smaakten toch al naar zo goed als niks, je proeft eigenlijk alleen maar de vleeskruiden. De grote kunst is om Jantje Schuldenbrau zo gek te krijgen dat ie die plak plastic op z'n bord accepteert als "voedsel" en niet direct de snackbar belt. Daar is die meuk voor, alleen zien we nu dus ook dat er nóg een reden is dat Jan 'm niet lust: te duur. Eigenlijk zou zo'n vleesvervanger extreem goedkoop moeten zijn, de helft van de prijs van een echte karbonade. Maar daar hebben we dan weer de marketingafdeling voor, die verkopen die goedkope vullers wel voor puur goud.
@John McClane | 28-09-22 | 09:43: dat argument gaat alleen op, als je met een trein met uiterlijk van een auto gaat reizen.
@elfenstein | 28-09-22 | 09:46: Goede tegel, zeg ik als veganist.
@Kowalski11 | 28-09-22 | 11:01: Een echte veganist is veel creatiever met ingredienten dan een kant en klaar schijf. ik heb veel geleerd van mijn dochter die Vegan is gaan eten tijdens haar studie voeding en gezondheid in Wageningen..
Liep vorige week door A'dam. Daar hadden ze een winkel waar op de gevel stond 'vegetarisch junkfood'. Gekker ga je t denk ik niet krijgen, afgezien dan van die eettent waar op de gevel stond 'lauw bier en niet te vreten'.
All you can eat worteltjes.
Geitenwollensokkentypes die normaal gesproken ieder labeltje napluizen en die alle E-nummertjes uit hun hoofd kennen tóch aan de unilever krijgen. Ik vind 't knap, yay voor de briljante marketing.
En verder kan ik alleen maar adviseren om ver weg te blijven van alle bewerkte eten, als er een merknaampje op de doos of verpakking staat moet u dat lezen als: "Wij hebben er alles aan gedaan om dit product zo goedkoop mogelijk te produceren en u middels marketing wijs te maken dat het iets goeds is"
Beter eet je gewoon nog een speklapje, is waarschijnlijk gezonder.
Die vegetarische troep is vaak ook nog ongezond trouwens. Mijn zoontje kreeg op de opvang toen hij 2 was vegetarische smeerworst. Ik ging toen even kijken wat er allemaal in zat. Veel te zout die meuk en dat is zeker voor de nieren van kinderen niet aan te raden.
Vegetarisch eten is goed voor de planeet. De eters gaan namelijk eerder dood.
Wat denk je wat in bewerkt vlees zit? Pluis dat maar eens uit.
@PaulusdeBosrouter | 28-09-22 | 09:56: Dat eet ik ook praktisch nooit, dus wat is je punt?
Classic Nederland: principes zijn leuk totdat het geld op is.
Niet alleen in Nederland hoor.... da's overal
Bertold Brecht zei het al: Erst kommt das Fressen, und dann die Moral. Dit soort principes zijn een luxe die je wel moet kunnen betalen.
En niet alleen de bio merken, de A-merken en ambachtelijke bedrijven gaan er achter aan. Koop inmiddels ook al wat meer 'huismerk' producten en overweeg zelfs om de lokale bakker te gaans skippen: een heel wit brood bij de bakker: 3,20 maar in de lokale supermarkt 1,00 euro.. We hebben laatst eens een halfje geprobeerd, we snappen nu waarom de andere klanten het kopen.
Kaas, Noten, Bonen, tahoe, tempé. Je hebt geen vlees nodig om lekker te eten. Een of twee keer per week een klein stukje vlees is prima. En dan van dieren die een fatsoenlijk leven hebben gehad.
"Je hebt geen vlees nodig om lekker te eten"
Op de kaas na noemt u vooral zaken welke zonder heftige bewerking en toevoegingen niet te vreten zijn..
Dat jij dat lekker vindt is jouw mening, maar er zijn genoeg mensen die dat niet lekker vinden dus het is een beetje vreemd dat je je persoonlijke mening loopt te verkondigen als feit.
@normanius | 28-09-22 | 09:34:
En bovendien allemaal importproducten zijn en waarvoor waarschijnlijk hele oerwouden tegen de vlakte zijn gegaan. Je kan een (ijs)beertje op veel manieren vermoorden...
Je praat voor jezelf want zonder vlees is een maaltijd niet compleet en niet lekker.
twee keer per week zonder vlees kan prima.
Wat versta je onder een fatsoenlijk leven? Gestudeerd, getrouwd en daarna huisje boompje beestje?
Edelgistvlokken. Misschien geen vervanger maar prima toevoeging voor vegetarische maaltijd. Bomvol vitamine B en proteïne.
Gretagehakt (hihi) is dure smakeloze nonsens.
Wat is erger: een koe afschieten die vrolijk in het leven staat of een koe afschieten die haar kutleven zat is?
@elfenstein | 28-09-22 | 09:38: Heb toch een stukje gelezen, dat het aantal ijsberen de spuigaten uit loopt. Wist niet dat er meer ijsberen honger hebben als het hard vriest. Als de luchtgaten van de zeehonden dicht vriezen. En men beweert dat als een ijsbeer maar langgenoeg op het vaste land leeft bruin word.
@Leptob | 28-09-22 | 09:50: het afschieten en opeten is op zich geen probleem. Het lijden van dieren in de vee-industrie vind ik een probleem.
@Pensionada | 28-09-22 | 09:57:
IJsbeerburger! Gat in de markt.
@normanius | 28-09-22 | 09:34: voor kaas is melk nodig en om melk uit een koe te trekken moet het beest ieder jaar kalveren. Iets meer dan de helft van de kalfjes is stier, daar komt weinig melk uit.
Dan heb je melk, maar voor kaas is ook stremsel nodig. Daarvoor wordt leb gebruikt. Dat komt uit een van de magen van kalfjes - bij volwassen koeien is deze lebmaag zo goed als afwezig en niet geschikt.
Voor kaas worden kalfjes geslacht. Wat zou er met het vlees moeten gebeuren volgens de vegetariërs?
En al zou je geen natuurlijk stremsel gebruiken, wat moet er dan met de stierkalveren (ongeveer 55% van alle kalveren) gebeuren?
Wat zou er met het vlees moeten gebeuren volgens de (flexi-)vleesafwijzers, die wel kaas eten? Weggooien, vernietigen want fout?
@Pensionada | 28-09-22 | 09:57: U heeft tijd teveel, is het niet?
Zwaar bewerkt voedsel is bovendien ongezond.
Vleesvervangers zijn populair in de voedingsindustrie omdat ze een veel grotere winstmarge hebben. Dat is alles, de rest is marketing.
Je kan er vooral prachtig veel vulstoffen in verwerken en dan zelfs zeggen dat dat goed is omdat er geen beestjes doodgegaan zijn. Ze hoeven niet eens meer te pretenderen dat er nog iets van vlees inzit, dit is veel makkelijker zo.
Rechtse mensen eten veel vlees, linkse mensen eten vegetarisch / veganistisch of biologisch.
Aangezien rechts steeds groter wordt, wordt er weer meer vlees gegeten.
Dit is mijn oordeel, en daar moet u het mee doen.
Ik ben rechts en flexitariër, we hebben zonnepanelen, een moestuin, vliegen niet meer uit principe, en eten biologisch. Helaas passen mensen niet naadloos in hokjes.
Niets is zo lekker als gebraden kio. Zeker als mijn vrouw het klaarmaakt. Van die dikke dij met poot stukken van hanen. Kilo €3,50 of zo bij de Lidl en Aldi. Het is een kunst om die vel eraf te trekken voor het braden. Doe ik dan voor de vrouw. Die vind ik vies. Zo heb je een bord vol kipkluiven en na het eten een bord vol afgekloven kipkluiven en keivette handen. Ik heb dan niet het idee dat ik een kilo kip in m'n maag heb. Maar allee, het smaakt goed.
1.7 miljoen dieren worden er per dag(!) in NL afgeslacht. 620 miljoen beesten per jaar. En het grappige is dat de meeste vleeseters die vegetariërs en veganisten deugende sneeuwvlokjes vinden zelf vaak ook nog ontzettend deugende dierenliefhebbers zijn. Die vermoorden het liefst nog een hondenmishandelaar. Maar 1.7 miljoen dieren per dag door de hakselaar? Maakt niet uit joh. Zolang we het maar niet zien, vergeten en lekker de andere kant opkijken.
Tja, wat minder mensen misschien? Hebben we ook minder vlees nodig, en soja natuurlijk de oerbosmoordenaar...
Je gooit wel alle dieren op 1 hoop.
Een koe is toch serieus iets anders dan een kip.
En dan heb je het nog niet eens over die miljoenen spinnen, muggen, mijten, en vliegen die zinloos doodgeslagen worden. Zelfs door vegetariërs!
Appels met peren vergelijken zoals ik zo vaak van vegetariërs hoor. Een dier doden om als voedsel te dienen is niet te vergelijken met een sadist die een hond om niets mishandeld.
Ik heb het idee dat dit hele verhaal uit je eigen fantasie ontsproten is. Hoe kom je erbij dat de meeste vleeseters deugende dierenliefhebbers zijn die een hondenmishandelaar willen vermoorden?
Ja en? Het zijn maar dieren die doodgaan, lekker boeien.
Alleen wordt bij slachtdieren zoveel mogelijk gebruikt. Vlees, organen, haar, zelfs hoeven.
Een hond mishandelen levert helemaal niks op.
U rijdt nog in een auto, of een trein? Weet u wel hoeveel muggen een vliegen U dan vermoord heeft in uw leven? U bent minstens zo verschrikkelijk als die vleeseter.
Die dieren zijn nou eenmaal om te eten, daar worden ze voor gemaakt. Heerlijk zo'n dood dier op m'n bord!
Vlees is belangrijk voedsel en ik eet het graag. Dus ja, er zal dan geslacht moeten worden. Levend gaat vaak niet zo makkelijk. Het moet minder? Nee hoor, doet u maar een onsje meer.
@Lompelul | 28-09-22 | 09:48: Loop eens een troep leeuwen in, die denken dat vast ook.
Dat is inderdaad nog het grappigste. En janken als ergens een hond mishandeld is!
@PaulusdeBosrouter | 28-09-22 | 09:58: Ja, waarschijnlijk wel. Je punt is?
Over de kwaliteit van het vlees en of al het vlees gezond is, valt best wat af te dingen. Maar voer dat in een fabriek in elkaar is gezet moet je zoveel mogelijk mijden. Dat geldt voor alles en zeker voor vleesvervangers. Bestaat vrijwel altijd uit soja of andere eiwitten die aan elkaar zijn gelijmd en op smaak gebracht met veel zout en troep.
Zoals salami, rookvlees, rookworsten, hamburgers, met steroïden opgekweekte kip?
@PaulusdeBosrouter | 28-09-22 | 09:37: Dat is wel zo'n beetje waar ik op doelde ja.
Ik heb er absoluut geen moeite mee om een dagje geen vlees te eten. Het probleem ligt 'm in het 1) meer betalen, 2) voor een slechter smakend product, 3) dat meer rotzooi bevat dan het product dat het vervangt.
Liever gewoon een keer wat falafel, een bonensoep of een eitje op de gado-gado dan dat fabrieksafval dat tegenwoordig moet doorgaan voor 'vleesvervangers'.
Helemaal mee eens. Ik heb er heel veel geprobeerd, maar veel is niet te vreten. Vaak ook veel te zout. Vrijwel alle producten ruiken en smaken bij het klaarmaken uiteindelijk naar soja. Ik neem dan ook liever een eitje of gooi een zwikkie noten door een salade.
'vegetarisch' vlees is net als seks met een opblaaspop, of bier zonder alcohol. Je mist toch iets.
Ervaring? Vraag mij altijd af of in de vagina van zo'n pop een naad zit waar je eikel langs schuurt. Weet u dat?
@Leptob | 28-09-22 | 09:29: Geen idee, zo diep kom ik niet.
@Leptob | 28-09-22 | 09:29: Ik neuk mijn opblaaspop altijd met een condoom om mijn snikkel. Veiligheid voor alles.
Het zegt geen reet als je niet vergelijkt met de verkoop van gewoon vlees.
Als je de vegetarische vleesvervangende hoera verhalen las/keek op de NPO, Unilever spotjes en bij de policor kranten de afgelopen jaren zou men, als men niet beter wist, denken dat het om een enorme omzet ging. Dus niet
Afzet vleesprodukten Nederland (dus voor Nederlands gebruik) 3.8 miljard.
Omzet vleesvervangend 141 miljoen. Maw een niche markt van 3.7% tov vlees.
Ik ben er absoluut voorstander van dat zo veel mogelijk mensen overstappen op vegetarisch. Minder concurrentie aan de afnemerskant drukt nu eenmaal de prijzen en dat is dan weer gunstig voor mij.
Maar vindt Pritt dat dan heel grappig, of leuk of vermakelijk? Deugburgers. Vlees vervangen is dus eigenlijk een vorm van deugen begrijp ik. En alles wat op dat vlak mislukt is natuurlijk reden voor vermaak. Omdat tenslotte toch alles gedoemd is om te mislukken? Schrijven hier de glas half leeg types?
Het gaat er om dat dat eeuwige geduw en gezeur gewoon niet werkt. Vleeseters zijn moordenaars en maken de aarde dood, van dat soort gelul.
En dan blijken de mensen zich daar gewoon niets van aan te trekken.
U loopt hier lang genoeg rond om het antwoord te geven lijkt me.
Zo zie ik dat niet. Iedereen die -bijvoorbeeld principieel- geen vlees wil eten, moet dat helemaal zelf weten. Maar minder tot geen vlees meer eten wordt nu 'opgelegd'. Dat vinden een boel mensen niet fijn. Nou, dan is het toch leuk om even te lachen om de inkakkende vleesvervangers omzet en de campagne die vlees promoot?
Ik vind het inderdaad best grappig.
@Leptob | 28-09-22 | 09:26:
Volgens mij wordt er niks opgelegd. Je hebt altijd een eigen keuze. Maar blijkbaar is het heel grappig om alles wat bij kan dragen aan een leefbaarder wereld te zien mislukken. De heren geloven daar niet in, dat weet ik, maar het is een zwartgallige houding, om niet te zeggen cynisch en verzuurd. Wat ze juist de deugers verwijten en dat maakt het weer grappig voor anderen.
@2voor12 | 28-09-22 | 09:22: Er worden toch ook dieren vermoord !? Wereldwijd meer dan 150 miljard per jaar! Sterker nog, met de opkomst van de bio industrie zitten vele dieren daarnaast eerst ook nog miserabel opgesloten, worden daarna vaak hardhandig vervoerd en tenslotte simpelweg afgeslacht. En dat eeuwige geduw en gezeur is natuurlijk erg overdreven. Daarbij hoor ik nooit opmerkingen over het feit dat mede door die opkomst van de bio industrie de vleeslobby decennialang de mensen juist ook hebben gepusht om vooral veel vlees te eten, want zogenaamd noodzakelijk.
Maar nee, de vleeseters zijn pas zielig, want de niet vleeseters pakken ook een heel klein deel van de markt en zeuren over dierenleed.
Echt wint altijd van namaak.
Niet te vreten en niet te betalen.
De bubbel spat uiteen
Heel af en toe een seitan steak, maar dan wel met veel miso, anders zit er geen smaak aan. Voor vegatarische maaltijden gebruik ik meestal paddestoelen. Of kaas. Of pasta. Of pannekoeken. Vegetarisch eten houdt toch niet in dat je het vlees vervangt door iets anders en de rest gelijk laat. Het is gewoon een andere manier van koken.
Heel gek , bij de Vegan high tea om de hoek is het ook erg stil en vliegen de mierikswortel amuse's a 12,50 ook niet meer over de balie .
hahaha, u woont vast in de Randstad.
Ik was een tijdje terug naar een concert in Amsterdam, vraagt een gozer aan de bar naast mij met een hipsterbaardje of ze havermoutmelk in de cappuccino hebben.......
Dat heb ik in mijn omgeving echt nog nooit gehoord.
@pibasso | 28-09-22 | 09:35: Het slaat toch ook nergens op? Een recept is bedacht met bepaalde ingrediënten als basis. Al die vage variaties bij de Sterdollars zijn ook zoiets. We bestellen een koffie, maar het mag er vooral niet naar smaken.
@Verbandmeester | 28-09-22 | 09:48: En jij denkt werkelijk dat alle recepten origineel blijven.
@Kowalski11 | 28-09-22 | 10:03: Nee, zo naïef ben ik niet. Maar ik hou het graag bij basisproducten. Niet dat overdreven gedoe.
@Verbandmeester | 28-09-22 | 09:48: Dat is omdat Amerikanen geen koffie kunnen zetten. Dus moeten ze de smaak (of het gebrek eraan) verdoezelen met allerlei toevoegsels.
Dure manier om veel goedkoop zout en te weinig vitamines binnen te krijgen.
Halve kilo kikkererwten kost nog geen 2 euro, waarom iemand dan 4-5 euro neerlegt voor 2 'burgers' van totaal 200 gram is mij niet helemaal duidelijk. Net als die verbasterde vleesnamen voor die troep, noem gewoon wat het is! (Al zou dan 90% van die zooi, gebakken kikkererwten met een hoop meuk heten...)
Omdat kikkererwten als een beschimmelde zweetsok smaken, en echt vlees niet. Tenzij je voor veel kruiden of marineren gaat, maar dan smaakt een drol nog lekker.
@Kaal-dik-en-lelijk | 28-09-22 | 09:19: Dat laatste is nogal een ferme bewering. Bent u bereid om dat te testen?
@Kaal-dik-en-lelijk | 28-09-22 | 09:19: Vlees kruid je toch ook?
Zou de winstmarge voor iedereen (behalve de boer) voor iedereen in de vleesvervangersketen niet gewoon hoger zijn en is dat dit reden waarom we dit door de strot gedrukt krijgen? Net als bij alcoholvrij bier?
Veel van die O,0 zooi is in het aupermarktschap net zo duur of zelfs duurder dan de varianten met alcohol. Dit terwijl er geen accijns op zit en de BTW laag is in plaats van hoog.
Heb dat vegetarisch rommel geproefd ,niet te vreten ,
Dus wakker dier blijf lekker vlees eten.
Hier ook. Heb alle merken wel geprobeerd maar de smaak en geur is gewoon niet goed. En dan heb ik het nog niet eens over al die chemische toevoegingen om het de structuur van vlees te willen geven.
@2voor12 | 28-09-22 | 09:15: Jawel, ik heb een keer mevrouw Delfts verrast, door zonder dat ze het wist een vegatarische hamburger bij de andijvie op te dienen. (ja hamburger want we zijn niet hoogdravend)
Tijdens het eten van de vegaburger zag ik haar kauwen, stoppen, kauwen en liep ze naar de afvalbak alwaar de inhoud in belandde.
"niet te vreten die hamburger!!"
Voor degene die nu zeggen dat de vegaburger verkeerd gebakken was, zeg ik dat de vegaburger er wel heel smakelijk uitzag.
@Delfts Blauw | 28-09-22 | 09:28: Ik mag uw vrouw nu al.
Mooi plaatje van een oerdegelijke hollandse maaltijd.
Oerdegelijk? Het stelt niet veel voor wat er op dat bord ligt. Ik vind het eerlijk gezegd wat karig en armetierig. Met of zonder vlees: dan eten wij beter.
Eerlijk, ik eet maar een of twee keer per week vlees. Heb wel eens van die 'vleesvervangers' geprobeerd. Vond ze niet te hachelen. Een vleesloze maaltijd wil ook gewoon prima zonder vlees.
Overigens, m'n pa is jarig. D'r gaan vanavond een paar goeie rib-eyes op de grill.
Een seksloos huwelijk zonder seks gaat trouwens ook prima.
@IslamPislam | 28-09-22 | 09:14: Panda's zijn ook voornamelijk vegetariër...
En een beetje klooien met percentages. 5% van weinig is nog steeds heel weinig. Is dit een verkapte NPO reclameboodschap: "mensen eet toch alsjeblieft weer wat vaker vega". Dit is echt gezever in de marge.
Het is maar 20% duurder ipv 30% dat gaat dus prima als je geen cent te makken hebt.
Zodra er een echte crisis is stap ik misschien over op die surrogaatrommel. Dan gaat het om geld, verder is er geen enkele reden om die ongezonde troep te eten.
Sukadelappen, maar dan wel van mijn 3-sterren beter leven slager. Niet omdat ik die beesten een goed leven gun, nou, ook wel natuurlijk, maar vooral voor de kwaliteit en smaak.
Shit is gewoon te duur.
Ik kan een doos van 20 frikandellen kopen voor wat 2.50.
eem vegan rookworst is 3.50 of zo.
Weet je wat we doen. We maken frikandellen onbetaalbaar. Dat zal je leren. Op naar de vegan rookworst!
@Klaus Herzog | 28-09-22 | 09:08: Nachtmerrie!
@Klaus Herzog | 28-09-22 | 09:08: u dacht dat frikandellenschaarste toeval. Het is een complot!
Overigens zijn het de luitjes van D66/GL/PvdA/PvdD die zich het minste zorgen maken over prijzen van voedsel, energie en inflatie over het algemeen. En die onderwerpen zijn ook niet belangrijk voor ze. Hun achterban is tegenwoordig hoog opgeleid en woont ook niet meer tussen de mensen die zich daar wel zorgen om maken.
Is ook vaak een kenmerk van hoger opgeleide mensen, die maken zich (terecht) wat vaker druk over mens, dier en milieu. De lager opgeleiden gaat het meer om bier, shag en goedkope kiloknallers (in willekeurige volgorde).
@PaulusdeBosrouter | 28-09-22 | 09:14: Nou zoveel druk om de mens maken ze zich niet hoor. Het zijn de wie zijn toch die mensen luitjes.
@PaulusdeBosrouter | 28-09-22 | 09:14: Die 'lager opgeleiden' van jou moeten werken voor hun vreten. Die hebben geen tijd om zich druk te maken over 'mens, dier en milieu'. Dat is een hobby van mensen die teveel vrije tijd hebben.
Waar is Gremdaat (met spekjes enzo) als je hem nodig hebt?
Die Paul Haenen is D66.
Zag hem laatst nog in een filmpje hier op GS met Paternotte optrekken en hij treed op op hun congres.
@General Dripple | 28-09-22 | 09:08: Hij is wel anti-woke. Dus hij houdt zich denk ik gedeisd om niet gecancelled te worden.
Ergens besloot ik nooit meer soja te eten. Als ik al 'vleesvervangers' eet, dan op basis van andere proteïne en zeker niet met tarwe eiwit. Of gewoon een eitje, klaar ben je.
Het is allemaal geldklopperij en inderdaad, deug-eten. Niet goed voor mens en natuur en alleen goed voor D66 achtige reclamebureaus in de zuidas.
Walgelijk!!
Zeker omdat voor soja-verbouw complete regenwouden gekapt worden
Gooi het er maar lekker uit meid!
@LangeT | 28-09-22 | 09:02: nee, want ik weet dat de meeste soja verdwijnt naar diervoer.
Geen soja omdat soja eten gepushed wordt door de overheid. Welke bij voorbaat het slecht voorheeft met ons.
Soja werd of niet zo lang geleden beschouwd als on-eetbaar, en staat stijf van zogenaamde anti-nutrieten.
OP de Zuidas.. ;)
@hallofreen | 28-09-22 | 09:06: Het is niet voor niets dat de Japanners fermentatie toepassen op de sojaboon. Het zit in dezelfde hoek als haaienvlees, dat moet ook een rottingsproces doormaken wil het eetbaar worden.
Als producten zodanig bewerkt moeten worden om eetbaar te zijn dan hoeft het niet voor mij.
Die producten noemt men dan 'vleesvervangers'.
Dat is misleidend want vlees bevat bepaalde vitaminen en andere voedingsstoffen die niet in de vleesvervangers van bv. de Vegetarische Slager zitten. Deze voedingsstoffen moet je vervolgens uit andere producten halen om aan je portie vitaminen te komen.
Komt nog bij dat vleesvervangers altijd lijken op fastfood als hamburgers, sticks of cordon bleus. Nooit op een karbonaadje of biefstukje.
Er werd laatst gesproken over een vegetarische schijf van vijf. Want gezonder en 'duuurrrjzamer'. Er werd wel aangeraden supplementen te slokken om de gemiste vitaminen binnen te krijgen. Maar wel gezonder hoor!
Gisteren kreeg ik een saucijzenbroodje aangereikt, hartstikke aardig want ze weet hoe lekker ik die dingen vind. Had ze per ongeluk een vegan saucijzenbroodje meegenomen. Ik rook het al direct, maar de smaak was ronduit verschrikkelijk.
Weet niet of 'vegan' ook nog duurder is dan de normale maar ik begrijp wel waarom de hype van die troep weer over lijkt te waaien.
Hier is met Kerstavond de traditie dat er na de nachtmis saucijzen broodjes worden gegeten, een paar jaar geleden stelde onze dochter die toen studeerde aan de WUR voor om Vegan broodjes te maken.. met shitake kastanjepaddestoelen walnoten Brazil noten bleekselderij en truffelpasta.. sindsdien kiest de hele familie en aanhang liever voor een Vegan en gaan de gewone van het menu af .. ze zijn zoveel lekkerder . het hangt dus grotendeels van het recept en je kookkunsten af hoe het smaakt!
die vegan saucijzenbroodjes gooien de varkens zelfs terug.
@Smoelensmid | 28-09-22 | 09:13: Dat recept wat u noemt lijkt mij ook heel lekker, maar dat heeft dus niks met een saucijzenbroodje te maken. En wat me het meeste tegenstaat is dat het dan ook een veganbroodje moet heten.
Noem het een shitake-broodje ofzo. Niks mis mee.
Tja, de maag van klimaatkaag.
De juf heeft het met de kindertjes van de klas over werken.
Eerst vraagt ze aan allemaal wat voor werk hun vader doet.
Pietje: Mijn vader is bakker. We hebben een bakkerij thuis.
Hij maakt 't lekkerste brood van de omgeving en het gaat ons voor de wind.
Kees:Mijn vader is slager. We hebben een slagerij thuis.
Hij verkoopt het beste vlees dat er is en het gaat ons voor de wind.
Jantje: Mijn vader is stripper in een homo bar. Hij is elke avond weg.
We kunnen er met het gezin goed van leven.
Zo komt de hele klas aan de beurt en daarna mag iedereen naar huis.
"Jantje" roept juf: "kom jij eens even hier.
Werkt je vader echt als stripper in een homobar?"
Zegt Jantje:
"Nee, eigenlijk is hij kamerlid voor Groenlinks, maar dat durf ik tegen niemand te zeggen..!!
Ja, leuk!
Ja ja, en die Klaas Knot gisteren beweren dat de Euro ons heel veel welvaart heeft gebracht. Lust u nog peultjes? met spekjes?
Ligt eraan wie je definieert als 'ons'. De NL overheid heeft er zeer veel baat bij gehad, wij als particulier evenredig nadeel. Zero sum game dus.
De Euro is een politiek project gaven ze laatst eindelijk toe. Vandaag koop je weer wat minder vlees voor dit "project". Benieuwd waar het stopt.
"deugburgers en gretagehakt "D66-rookworsten en BrometBalletjes "
LoL !
Ik weet zeker dat mijn direct bij de boer gekochte entrecote honderd keer duurzamer is dan die ranzige soja-"burgers".
Ik snap het niet. Je wilt geen vlees eten, maar het moet er wel uitzien als vlees en het moet ook nog eens benamingen hebben als vlees.
Veel gehoord antwoord op deze terechte vraag is, "Bemoei je met je eigen zaken moordenaar."
Het moet vooral ook smaken als vlees.
Een kaasburger is nog wel te doen.
Omdat het dan beter associeert met vlees.
@PaulusdeBosrouter | 28-09-22 | 09:17: ja, dat snap ik. Maar wil je als vegetariër je associëren met vlees? Dat lijkt mij zo tegenstrijdig.
Een vegetarische slager is ook niet handig. Mijn slager weet me feilloos de smaakverschillen te vertellen tussen een sukadelap en een nekstuk. Het slagersvak wordt vaak onderschat, zeker door mensen die vlees uit de supermarkt halen en al helemaal door vegetariers.
De welgestelde vegetarische knagers hebben een hekel aan de hardwerkende middenstand. Behalve aan een speltbakker die 5 euro voor een brood vraagt.
@JJMS, die muffe reformwinkels doen het ook goed in die categorie.
@Hendrik_Ijzerbroot | 28-09-22 | 08:58: Dat zijn vaak hobbyprojectjes van mevrouw. Terwijl meneer een goedbetaalde baan heeft bij Unicef ofzo.
"Enkel met een volle maag kun je nadenken over de zin vh leven" Vertaald naar dit topic; Je valse moraliteit verbleekt nog meer als je geen geld hebt om het te verwezelijken.
Straks even een kilo verse worst en een kilo gerookte spekjes kopen voor bij de boerenkoolstamppot die ik vandaag ga maken. Voor mijzelf, pa en ex. Zo ben ik dan ook wel weer.
Een kilo (1) spekjes? Wow.
Spek met stamppot, lekker!
@horsteknots | 28-09-22 | 08:53: Maak een enorme megapan vol. Alleen voor mijzelf gebruik ik een pakje van 300 gram spekreepjes. Dus voor drie personen is 900 gram. Okay, heb 100 gram overdreven. Dit is niet bedoeld om in een keer op te eten. Er blijven porties voor in de vriezer over.
Opgebakken boerenkool is nog lekkerderder!
@Leptob | 28-09-22 | 08:58: Die spekreepjes bestaan voor de helft uit water... Ga naar de slager!
@Leptob | 28-09-22 | 08:58: laat het smaken! Ik ga voor hndgemaakte pasta. Met wat kruiden uit de tuin en halfomgehakt.
@tantesidonia | 28-09-22 | 09:10: Dacht dat nog meeviel. Een schouderkarbonade van de supermarkt bakken lukt niet. Door al het water dat eruit komt in de pan ligt ie te koken. Met spekjes heb ik deze ervaring niet.
@tantesidonia | 28-09-22 | 09:10: handje vol slagers in Nederland pekelen en roken spek nog zelf.
Heb jaren bij een groothandel voor slagers gewerkt. Meeste komt van compaxo of Zandbergen.
Vergeet de 2 liter jus niet.
Een hoop mensen,net zoals ik hebben het geprobeerd mede de talloze aanbiedingen. Maar het is het toch niet.
Vega kruimgehakt kun je kruiden en smaakt prima in de pastasaus.
@gestoptmetroken | 28-09-22 | 09:14: door de kruiden. Zelfs zonder die vegabrol smaakt het juist hetzelfde: naar kruiden!
Hebben we het nou over procenten of over procentpunten?
NOS, ga uw huiswerk doen!
Ze hebben er de bamiballen verstand van volgens mij.
Vegetarische Slager maakt lekkere produkten, jammer dat hij is ingelijfd door Unilever. Maakt de boel er niet goedkoper op.
Niet goedkoper en niet "duurzamer".
De Unilever formule: hoe kunnen we de ingrediënten van dit product telkens vervangen door iets veel goedkopers en de smaak niet al teveel achteruitgaat, onder het mom van verbeterde receptuur. En de prijs natuurlijk iets omhoog.
@priks | 28-09-22 | 09:16: Hoe krijgen we er zoveel mogelijk water en gemodificeerd zetmeel in verwerkt...
Deugen mag niks kosten
U bedoelt: het mag alleen iemand anders wat kosten?
Dat is precies wat het is: deugen = luxe. Je kunt prima deugen als je het kunt permitteren. Zodra de broekriem aangetrokken moet worden, laten mensen weer hun ware ik zien. Dan worden ze xenofoob en minder naastenlievend.
Zo vallen die lui wel door de mand natuurlijk.
Voila. Exact.
Sucadelappen moeten een uur of 3 sudderen, duur man!
Dat kan in de (elektrische) oven, overdag als de zon schijnt. Eerst aanbraden in boter en dan in een badje ondergedompeld inde oven met wat laurier, peper en kruidnagel. De oven niet te heet zetten, het vocht mag niet koken (water ongeveer 90 graden houden).
@small_town_dude | 28-09-22 | 08:55: Ik adviseer toch een bierbad i.p.v. water.
Vandaar dat er vaak partijen in de surplusverkoopwinkel liggen. Heel betaalbaar. Sommige samenstelsel zijn best wel goed.
Overigens is het vreemd dat de de vleessector hun merkenrecht zo laat versloffen. Hoe kun je iets spek of gehakt noemen terwijl er geen draad vlees of gehakt gebruikt werd.
Als ze die smerige troep 'gehackt' noemen is iedereen tevreden blijkbaar. Vreemd inderdaad.
Jij weet normaal toch alles? www.ad.nl/binnenland/vegetarische-sla...
@de visser | 28-09-22 | 09:12: lollig maar het spul in de koeling of vriezer heet nog steeds spek en gehakt. Een lollige spellingsafwijking die hetzelfde uitgesproken wordt is niet voldoende.
@JJMS | 28-09-22 | 08:51: er is niets smerigs aan
een vegetarische slager is toch eigenlijk een groenteboer
eerder een chemicus
Of een illusionist..
@alexserienummer | 28-09-22 | 08:49: hahaha, echt goed. Daarom zit ik graag op GS, vanwege de comments
Is geen vlees noch vis
REAGEER OOK