Actieplan kabinet tegen duur gas gelekt aan NOS
Overheid legt bij op de gasrekening
De gasdeal tussen het kabinet en de energieleveranciers is aan de NOS gelekt, en de uitleg (zie hieronder) van de economische gevolgen is zo krakkemikkig onduidelijk dat wij sterk vermoeden dat Rob 'brood bakken op 120 graden' Jetten erachter zit. Maar goed, volgens de NOS gaat het met uw gasrekening als volgt: "Vanaf 1 januari betaalt iedereen voor het eerste deel van het elektriciteits- en gasgebruik maximaal de prijs van afgelopen januari, toen de oorlog in Oekraïne nog niet was uitgebroken. Voor wie een klein appartement heeft dat redelijk is geïsoleerd, kan dat betekenen dat de hele energierekening omlaaggaat. Wie een groot huis heeft en veel energie verbruikt, gaat alleen voor het eerste deel van het verbruik minder betalen en voor de rest de actuele marktprijs. De overheid gaat waarschijnlijk uit van het gemiddeld energieverbruik per jaar. Dat is volgens adviesbureau Milieu Centraal 1169 m3 gas en 2479 kWh elektriciteit. Voor alles wat een huishouden meer verbruikt, geldt de marktprijs." Dat is best wel een ongerichte denivellerende forse maatregel, dus het mag niet van ABN Amro, maar het is in ieder geval wat. GroenLinks en PvdA zullen in ruil hiervoor wel inkomenscompensatie voor de allerarmsten rijke bejaarden hebben afgedwongen. Toch?
UPDATE: Ho wacht. We hebben nog even drie keer naar de uitleg van de NOS gekeken en snappen nu waar 'nivellerend' in de uitleg vandaan komt (excuus), maar we vragen ons af of dat in de praktijk ook echt zo uitwerkt omdat arme huishoudens in kleine woningen ook nog ruim onder het plafond kunnen blijven en alle huishoudens die boven het plafond uitkomen wel de maximale compensatie krijgen.
Reaguursels
InloggenDus je moet niet van het gas afgaan als je net als ik 300 kuub gas verbruikt….ik moet dus was MEER gas gaan stoken tot aan die grens…hmmm dan de traditionele verwarming maar weer aan
Jij wilt geen extra kuub gas verstoken, als je het tarief van januari 2022 moet betalen.
Als je een vast laag contract hebt dan gaat deze regeling pas in als dat contract afloopt neem ik aan?
Ja, uiteraard.
De overheid deelt cadeautjes uit, maar wie gaat dat eigenlijk betalen?
Dat hebben we allang betaald, joh. De schatkist bevat op het moment tientallen miljarden meer dan was begroot.
Het geld gaat nu in ieder geval gericht naar mensen die daadwerkelijk een duur tarief betalen.
@Papa Jones | 19-09-22 | 23:56:
Zo is het, precies de mensen die het nodig hebben.
Italië gaat dat betalen. Tenminste dat zou ik zeggen als ik Ruttrump was.
Sigaar uit eigen doos dit plafond. Maar goed, beter dan geen enkele sigaar denk om dan....
Kan mij vergissen maar wij worden grotesk in de Haagse Zeik genomen. Dure energie??? Het percentage opslagen en belastingen is toch iets van 65%? Hoezo van het gas af en aan de elektra, elektra prijzen zijn toch aan de gasprijzen gekoppeld? Waar zit dan de winst van de transitie? De achterlijke windmolensubsidies etc. Zijn die in de kw/uur prijzen verdisconteerd? Nee want dan is elektra onbetaalbaar, zoals dat elktrisch rijden nu kennelijk duurder is dan op E10. Droppies zijn wij.
Middelmatigheid is weer eens de norm, blijkbaar.
Ok heb je je huis aan de warmtepomp geen gas meer maar dubbel elektra en dan? Mag je dan salderen met je gastegoed?
Andere vraag: geldt die 2479 kwh vóór af ná salderen?
Krijg al met al niet de indruk dat onze Regering zich op enigerlei wijze mede verantwoordelijk voelt voor de financiele ellende die uit de bizarre energieprijzen voortvloeit. Verwachten bijkans een bedankje voor deze fooi.
Win win! Eindelijk is stronteigenwijs wijs geworden. Een selffulfilling prophecy, door deze actie daalt de gasprijs en daarmee ook de extra lasten voor compensatie. Voor de volgende keer; de definitie van waanzin is telkens hetzelfde doen, maar een andere uitkomst verwachten, remember it!
Wanneer de overheid zegt: whatever de prijs, wij rekenen onze onze klanten nooit meer dan: heel weinig. Dan gaat de markt los.... alles extra wordt toch wel betaald (met verzonnen ECB-geld, dat dan wel). Maar verdienen kun je...
Heel goed plan van onze politieke zieners.
Bij een VVE is er maar 1 contractant, namelijk de VVE. Maar zijn er wel meerdere gebruikers die daarachter zitten. Vooral natuurlijk in kleine VVE's in oude panden. Als er 5 appartementsrechten in de VVE zitten, is het verbruik dat wordt 'gesubsidieerd' dan vijfmaal die 1200 kuub en vijfmaal die 2500 kwh? Weet iemand dat?
Goed opletten. King Billy legt het dinsdag uit.
Meestal hebben de appartementen in eem vve eigen contracten en heeft de VVE een eigen contract voor de algemene ruimtes.
Ben je echt maar 1 contractant als VVE dan zal je ook maar 1 keer die hoeveelheid goedkoop krijgen
Heerlijk om Jetten door hoepels te zien springen. Voor zulke situaties heeft ie natuurlijk geen oplossing! U bent en wordt genaaid. Echt heel jammer dat politici de gave van logisch nadenken niet is gegeven.
Ik begrijp dat zo'n paardemiddel nodig is om te voorkomen dat 15% van Nederland in de schuldsanering komt. Maar dit neemt wel een hoop motivatie om energie te besparen weg voor 50% van de bevolking waardoor de prijzen alleen maar verder stijgen. En wat wordt er gedaan voor de middellanger termijn? Gaskraan open? Kolencentrales langer open? Huisjesmelkers/woningbouwcorporaties in gebreke kunnen stellen als huizen niet geïsoleerd worden? Nee we hopen dat de oorlog over gaat, that's it.
Zelfs met de tarieven van januari 2022 loont het om flink te besparen.
Huiseigenaren verplichten om te isoleren enz. Als huurder ben je daarvan afhankelijk.
Als dit plan er niet was gekomen, had die man met die fakkel alweer op de stoep gestaan bij Kaag.
Wat hartverwarmend dat we elkaar warmte komen brengen
Met een inflamatoir iets op iemands stoep staan helpt nooit iemand. Maar de echte revolte gaan ze nog meemaken!
Als de poep de ventilator raakt......
Jetten en Kaag verwachten nu dat ze ook een staatsbegrafenis zullen krijgen.
Samen, en dan met 140 homo's en palli's die de affuit trekken? Lijkt me wel spannend.
Ik stel me zo voor dat ze - na ontdaan te zijn van hun bruikbare organen - onder een heipaal worden geplaatst en dan met forse klappen ter aarde worden besteld.
Heb je net voor duizenden euro’s hout gehaald, kachel gekocht en schoorsteen gerepareerd, gaat de gasprijs naar 80 cent. Voortschrijdend inzicht van Dwang 66 kost velen een hoop poen.
Ouderwets straal kacheltje gekocht voor 7. 30 euro. Laat de winter maar komen.
Iemand die een kachel heeft zit vaak ruim boven de 1200 kuub
80 cent? Dat is niet de gasprijs van januari 2022.
Mijn gasprijs is 0,71 (maart 2020, 3 jaar vast) maar 80 cent gaan we binnenkort niet aantikken. De prijs daalt, alleen merkt de consument dat nog niet.
We beschikken over een grote gasvoorraad en betalen 2 tot 10 keer zoveel voor gas als de rest van de Europese landen die ons gas goedkoper geleverd krijgen als wij zelf voor betalen. Nou, waar ligt dat nu aan?
Aan de linkse kut liberalen van de VVD en D66 met een vleugje CDA en CU. GroenLinks kwijlt ervan.
Stamt al uit de tijd dat de spaghettariërs dreigden om gas te kopen van de sovjet-unie als nedererland niet goedkoop wilde leveren.
Millieubelastingen om ons te bewegen te minderen/ te isoleren.
In die andere landen betaal je weer meer belasting
Als we nu eens stoppen met de uitbreiding van de EU en de navo, Rusland respecteren maar Putin die een moordenaar is nog wel op de most wanted list houden, toenadering zoeken met Rusland en die verdomde islamitische Staten nu eens de typhus laten krijgen die het meest profiteren van deze situatie en maar vrolijk doorgaan met het verspreiden van hun gif over de wereld?
Hoezo? We importeren toch al goedkoop Russisch gas? Zou me niet verbazen als dit via China via Liechtrnstein, via Chili, via Nederland, via Rusland, via China gebeurt. Veel strijkstokken....
of ben ik een gaswappie?
@nobodiesunmighty | 19-09-22 | 21:55: gebeurt al. Zie:
—- China Is Quietly Reselling Its Excess Russian LNG To Europe
By ZeroHedge - Aug 31, 2022, 3:00 PM CDT
One month ago, we were surprised to read how, despite a suppressed appetite for energy amid its housing crash and economic downturn (for which "zero covid" has emerged as a convenient scapegoat for emperor Xi), China has been soaking up more Russian natural gas so far this year, while imports from most other sources declined. In July, the SCMP reported that according to Chinese customs data, in the first six months of the year, China bought a total of 2.35 million tonnes of liquefied natural gas (LNG) – valued at US$2.16 billion. The import volume increased by 28.7% year on year, with the value surging by 182%. It meant Russia surpassed Indonesia and the United States to become China’s fourth-largest supplier of LNG so far this year.
This, of course, is not to be confused with pipeline gas, where Russian producer Gazprom recently announced that its daily supplies to China via the Power of Siberia pipeline had reached a new all-time high (Russia is China’s second-largest pipeline natural gas supplier after Turkmenistan), and earlier revealed that the supply of Russian pipeline gas to China had increased by 63.4% in the first half of 2022.
Well, we now know the answer: China has been quietly reselling Russian LNG to the one place that desperately needs it more than anything. Europe... and of course, it is charging a kidney's worth of markups in the process.
As the FT reported recently, "Europe’s fears of gas shortages heading into winter may have been circumvented, thanks to an unexpected white knight: China." The Nikkei-owned publication further notes that "the world’s largest buyer of liquefied natural gas is reselling some of its surplus LNG cargoes due to weak energy demand at home. This has provided the spot market with an ample supply that Europe has tapped, despite the higher prices."
What the FT ignores, is that it's not "surplus" - after all, if it was Chinese imports of Russian LNG would collapse. No - the correct word to describe the LNG that China sells to Europe is Russian. —-/
@Sinterbikske | 19-09-22 | 21:40: wat een door Russische propaganda beibvloed gelul. De oekrakne en Georgie hadden 0.0 kans op een snel lidmaatschap en hebben alleen vage beloftes gehad.
Punt2 onafhankelijke.landen besluiten dan zelf
Punt 3 dat hele gevoel van dkchter bij komen als Navo slaat nergens op, bij Alaska en Letland/litouwen/estland/polen grenst de navo al lang aan Rusland. Een gevaar vanuit Oekraine is apenkool
Ah, dus de armste mensen die in aanmerking zijn gekomen voor €1300 hebben dit niet meer nodig? Moeten zij dit dan weer netjes terugstorten?
Vroeg ik mij ook af.
Is ook voor peperdure boodschappen bedoeld.
Het gaat niet in met terugwerkende kracht dus nee. Als je al variabel zat of je vaste prijs contract liep af in de afgelopen maanden, dan betaalde je al volle pond.
Wat denk je zelf?
Welnee. Over het geld dat ze hebben weggeven aan liegende bulgaren, slowaken en roemenen halen ze ook hun schouders op.
@wijsvinger | 19-09-22 | 21:44: niet Alleen dat, die mensen hebben ook nog eens die €30.000,- „schadevergoeding „ gehad
Er ligt toch zo'n miljard onterecht opgeëiste vermogensrendementsheffing van de brave (pensioen)spaarders op de plank? Die krijgen dat niet terug, want "te duur".
Haha nivellering en dan wel tussen noord en zuid, straks zitten we even diep in staatsschuld als het zuiden….
Dan zullen de grieken ons ongetwijfeld te hulp schieten.
Ben je mooi de sjaak met een vijf persoonshuishouding: gemiddeld energieverbruik dan namelijk 5000 KwH en 1900 m3.
Je bent helemaal de sjaak als de overheid niets doet.
Gezinnen worden door dat zogenaamde gemiddelde verbruik inderdaad flink benadeeld.
@redactie
"UPDATE: Ho wacht. We hebben nog even drie keer naar de uitleg van de NOS gekeken en snappen nu waar 'nivellerend' in de uitleg vandaan komt (excuus), maar we vragen ons af of dat in de praktijk ook echt zo uitwerkt omdat arme huishoudens in kleine woningen ook nog ruim onder het plafond kunnen blijven en alle huishoudens die boven het plafond uitkomen wel de maximale compensatie krijgen."
Hulde deze update. Respect enzo. Of het gaat werken zullen we maar moeten bekijken maar ik vond de uitleg wel zinnig klinken.
/ 1 januari betaalt iedereen voor het eerste deel van het elektriciteits- en gasgebruik maximaal de prijs van afgelopen januari, toen de oorlog in Oekraïne nog niet was uitgebroken/
Vet! 30 Euri per maand max. Ik stop ook met mijn bijbaantje. Oh wacht, dat doe ik voor de conditie.
Nee dat is 200 per maand max. tot die 200 betaal je gewoon de huidige prijzen.
In januari 2022 zou dat de gemiddelde prijs pm zijn bij genoemd verbruik kWh/m3
Zo lees Ik het tenminste.
@NLgaatnaardeklote | 19-09-22 | 21:18: Dat lees ik er niet uit. Elektra krijgen we vanwege zonnepanelen jaarlijks meer terug dan we verbruiken, en gas gebruiken we alleen om te douchen. Dus wij zijn super klein gebruikers en gaan betalen wat we in januari betaalden afgelopen jaar. Dat was toen 30 Euro per maand. Heel erg Vet dit!
@NLgaatnaardeklote | 19-09-22 | 21:18:
Ps. als de korting op stroom en de btw verlaging er ook nog afgaat zit je zo aan die 200.
@Zapata10 | 19-09-22 | 21:21: Ik lees nergens dat ze dan de kWh en m3 van januari gaan aanhouden, zou voor mij ook goed uitpakken.
Maar goed we komen er wel op terug als er meer bekend is.
@NLgaatnaardeklote | 19-09-22 | 21:24:
Volgens mij wel. Tot 1000 m3 het tarief van januari. Daarna marktprijs ca 4 of 5 euro.
@letopuwzaak | 19-09-22 | 21:29:
Een beetje meer, 1169 m3
Zit je dan met je warmtepomp...
Die werkt op stroom en niet zo'n beetje ook
Kaag probeert nu als een dolle Excel-formules te bouwen om het hele plaatje door te rekenen zonder dat dit leidt tot de facto lastenverzwaring bij de middeninkomens alsmede inflatiedruk op de lange termijn. Maar eerst nog even uitzoeken hoe je het programma opstart.
Kaag lijkt mij er eentje die een muis hanteert als een laserpointer, absolute digibeet.
Een soort Wim Kok maar dan in het bezit van een bezem.
LOL!
Nivelleren is een feest!
Iedereen gaat tot een gemiddeld verbruik een KWh en m2 prijs betalen als die van voor de oorlog, alsof het een Nederlandse oorlog is, en het kabinet betaald de rest van het verschil met de marktprijs bij.
Boven de grens van wat is vastgesteld betaald de burger zelf de geldende marktprijzen...
Mooi dan kan je wel bedenken dat wanneer zo'n gelijke maatregel in het Verenigd Koninkrijk de belastingbetaler daar een 100 miljard GBP per jaar gaat kosten, dat het de belastingbetaler hier in Nederland ongeveer een 27% van dat bedrag per jaar gaat kosten: 27 miljard GBP is schappelijk afgerond een 30 miljard euro?
Van arm is niet veel meer te plukken, rijk laat een mooie constructie verzinnen om er aan te verdienen, en wat doet het midden van laag tot hoog?
WW terug naar 12 maanden, eigenwoningforfait alsnog op kort termijn omhoog naar die 2,45%, belasting op overwaarde woning?
Ik denk dat het voor de netto belastingbetaler voordeliger is om direct het Nederlandse gedeelte van Vattenfall, Eneco en Essent op te kopen?
Och, we hebben zo’n beetje 450 miljard Euro staatsschuld. Die 30 miljard tellen we daar gewoon bij.
@theo-is-dood | 19-09-22 | 21:15: En anders shoppen ze weer eens in de pensioenfondsen.
Huurwaardeforfait omhoog? Kaag kocht een pandje van meer dan 1 miljoen, zou die dat echt willen?
@theo-is-dood | 19-09-22 | 21:15: Die 30 miljard komt er elk jaar bij Theo, ieder jaar weer zolang de regelingen lopen.
Maar hier spreekt een econoom van de koude grond, wie weet zit ik er naast en valt het allemaal wel mee, en blijft het maar bij 25 miljard euro per jaar?!
Hoeft niet want de helft van de huishoudens zit boven het gemiddelde en daarom kan de overheid van de belastingen die betaald worden over de tyfushoge prijzen deze korting realiseren. Eigenlijk een prima oplossing op voorwaarde dat het zal gaan zoals ik zeg uiteraard.
Het kabinet zou een maximum voor de stroom marktprijs moeten instellen. Dan hoeft de staat helemaal niet te betalen.
@Rennieflox | 19-09-22 | 22:01: en wie gaat die stroom dan onder de marktprijs leveren terwijl er schaarste is?
Heb genoeg haardhout, bruinkoolbriketten en gasflessen in huis om die totaal idioot Roy en z’n sidekick Siegfried de komende maanden te kunnen negeren.
Idem, kan 2 milde winters stoken met hout en stookolie. Warm water via een warmtepomp boiler. En als het dan nog crisis is stook ik het natura 2000 bos in de achtertuin wel weg. Maar vind het wel verschrikkelijk als er mensen echt de kachel niet meer aan kunnen doen. Dat Nederland een soort derde wereldland wordt zonder de gratis warmte van de zon.
@BrulSpin | 19-09-22 | 21:23: Gelukkig zijn er in maart een soort van verkiezingen waar de ontevredenheid over het huidige kabinetsbeleid duidelijk gemaakt kan worden. Het is niet veel, maar blijf je nu nog steeds op die robots stemmen dan roep je de ellende over jezelf af.
Heb voor ongeveer 700 uur stooktijd aan brandstof voor het petroleum kacheltje. Stook eerst tot zo'n 1000 kuub tot bijna aan de grens gas en daarna overschakelen op de petroleum kachel. Zag dat het inclusief belasting zo'n €1,25 per kuub was op 1 januari.
@Sinterbikske | 19-09-22 | 21:30:
Woon sinds paar maanden in België maar als ik kan stemmen dan scheur ik zeker de grens over.
Allemaal leuk en wel maar heeft u ook frikandellen?
Oké. Ik zal proberen deze tegel zonder al te veel vingerwappen door te komen. Ik lees dat mensen met middeninkomens menen dat zij geld voor minima op moeten hoesten. Begrijp even dat vóór deze crisis uitbrak, het water al aan onze lippen stond. Begrijp even dat het minimumloon in Nederland in vergelijking met andere Europese en Westerse landen gewoon beneden peil is. Wij hebben in Nederland bedacht dat mensen toeslagen moeten ontvangen, omdat het feitelijke inkomen niet meer toereikend is om alles van te betalen. Begrijp óók even dat bijvoorbeeld huisjesmelkers die waarschijnlijk CDA/D66/VVD stemmen alle huursubsidie die minima ontvangen regelrecht in hun zakken laten verdwijnen. Neem mijn huur bijvoorbeeld. Die zit nét met een paar centjes onder de grens, zodat deze woning aan minima verhuurd mag worden. De huur is voor mij zonder huursubsidie veel te hoog, waardoor de belastingdienst heeft besloten dat ik het maximale bedrag aan huursubsidie mag ontvangen. Wat dus feitelijk betekent dat deze huursubsidie regelrecht in de zakken huisjesmelkers verdwijnt, en niet in de zakken van minima, snap je? En zo kun je dus lekker blijven zeuren over hoeveel je wel niet moet ophoesten voor minima, en hoe socialistisch het hier allemaal wel niet is, maar de waarheid is natuurlijk dat een groot deel van dit land flink profiteert van minima. En mijn voorbeeld van de huisjesmelker is daar slechts één voorbeeld van, anders wordt deze tegel zo lang.
Ik zelf heb in ieder geval mijn verwarming uit laten staan en heb mijn aanvraag voor compensatie links laten liggen, en geld teruggekregen van mijn huurbaas, dus vandaar dat ik het even nodig vond om te vermelden dat het ook voor de middeninkomens gewoon tijd wordt om op een aantal dingen te gaan besparen, want deze crisis is een heleboel, maar niet mijn schuld, en de oplossing is verre van socialistisch.
Het minimumloon is niet laag, lonen in het algemeen zelfs niet. Het probleem is dat de koopkracht te laag is. En omdat de koopkracht te laag is zijn er eindeloos veel regelingen en toeslagen in het leven geroepen om te zorgen dat inkomensgroepen van minimum tot modaal niet door hun hoeven zakken.
Dat een klein deel van de bevolking moeite heeft de lasten te betalen is niet vreemd. Dat er 8,9 miljoen mensen in huishoudens leven die een of meer toeslagen krijgen is echter geen klein deel, maar de helft van de bevolking.
Dat kan niet goed blijven gaan, onder meer doordat steeds meer productieve en financieel mobiele mensen vertrekken en anderzijds doordat een overheid die je alles kan geven je ook alles kan afnemen. Wie afhankelijk is van de overheid zal zich in de regel wel koest houden. Je moet wel. En dat is precies de situatie waarin de overheid je als een drugsdealer aan het lijntje houdt.
En nee, dat is niet de schuld van de minima en ja, ik weet dat minima het zwaar hebben. De oplossing is niet nog meer nivelleren, want werken loont in veel gevallen nauwelijks en meer werken al helemaal niet.
Welkom in flatgebouw Nederland.
meervrijheid.nl/?pagina=979
Maar wat vindt u er nu van dat u aan de Toeslag-tiet van de overheid hangt? Ik bedoel dat werkelijk niet verwijtend.
Maar zou het voor u en miljoenen andere Toeslagontvangers niet veel fijner zijn om financieel zelfstandig de zaken te regelen?
@theo-is-dood | 19-09-22 | 21:43: Ik vind dat het zuigt. Ja, natuurlijk vind ik dat. (Daarom zit ik ook keihard te studeren.)
Leuk voor mensen in een flat met blokverwarming, betaal je alsnog de hoofdprijs want ik denk niet dat de VVE korting krijgt.
De prijs van 1 januari 2022, maar van welke leverancier? Of gaan ze gemiddelde nemen van aantal leveranciers? Bij Essent viel het nog mee op 1 januari, anderen waren toen al flink aan het verhogen.
Wil dus eerst wel weten welke bedragen het zijn en voor hoeveel m3/kwh het gaat zijn. Vrees dat we gaan pot vaseline weer nodig hebben en dat we allemaal flink genomen gaan worden door Rob.
Ik neem aan van de leverancier waar je zit
Systeem plafond?
Wordt het geen tijd dat andere landen hun solidariteit aan ons eens tonen ? Voor de verandering ?
Want in januari was de gasprijs nog christelijke laag...
Als ik het goed heb heeft dit niets met de gasprijs te maken.
@NLgaatnaardeklote | 19-09-22 | 20:54: Jawel, ze kijken naar de prijs van 1 januari 2022, alles wat je daarboven nog afrekent met je leverancier (tot de max aantal m3/kwh) gaat Rob betalen.
De prijs steeg al sinds oktober omdat gazprom toen al op de spotmarkt wegbleef en opslagen niet vulde.
Dus de regering wil ons afhankelijk maken van hen subsidies ipv belasting verlagen of de energiebedrijven dwingen tot lagere prijzen? Waarom wordt ik hier weer achterdochtig van ?
U wordt hier natuurlijk terecht achterdochtig van.
Helamaal voor.
De von Munchhausens wonen in een kast van een huis op Veluwe. We zijn prima -A- geisoleerd en de stook kosten zijn nog steeds flink, gewoon omdat we zo groot zijn. Kom maar op met die subsidie.
Te dicht bij is niks nee, dan wordt t Munchausen by Proxy
"Zal ik jou ffff lekker laten klappertanden", vroeg Jetten aan de arme donder.
Hoe bak je brood op kernenergie, ik vraag het voor een vriend die onlangs minister is geworden.
Met een elektrische oftewel heteluchtoven of een broodbakmachine (deze is egficienter). Of een elektrisch gestookte Aga.
@Zuma | 19-09-22 | 20:39: hee!! das nieuw voor mij ;) classiccookers.nl/aga-elektrisch-ombo...
Gewoon bovenop de splijtstaaf de bakvorm zetten
In allerlei bestuurskamers wordt nu bedacht hoe dit slim uit te spelen om dat goedgeleuvige ministertje zo veel mogelijk belastinggeld uit de zak te kloppen.
Dat is inderdaad wat er gebeurd met die gratis geld regelingen voor de minima. De huurtoeslag is eigenlijk een toeslag voor woningbouwverenigingen en investeerders.
Voorbeeld kinderopvang: „ Een buitenlandse investeerder neemt voor het eerst een Nederlands kinderopvangbedrijf over. De Amerikaanse investeerder Providence heeft het hoogste bod uitgebracht op de Nederlandse exploitant van kinderdagverblijven Catalpa.
Providence zou tussen de 400 en 500 miljoen euro betalen voor Catalpa, dat 220 vestigingen heeft, verspreid door het land. Catalpa bestaat sinds 1975 en is de afgelopen jaren fors gegroeid door overnames. De huidige eigenaar, de Nederlandse investeerder Bencis, kocht Catalpa in 2006 en verkoopt het bedrijf nu door. In de tussentijd verkocht Catalpa alle panden die de organisatie in bezit had.„
En nu gaat de regering de energiebedrijven een extraatje geven, uit de zak van de nettobetaler
U snapt hem!
Bij niemand van het volk die het straks nog kan schelen wanneer de Vattenfalls, Essent's en de Eneco's hier in Nederland een paar extra centen op prijs gooien, want de overheid betaald toch wel.
Dat er aan de andere kant meer belastingen betaald moeten gaan worden om de pot weer aan te vullen daar denkt men niet aan, de middenklasse betaald wel.
Maar de energiereuzen hebben de megawinsten in elke geval veiliggesteld gekregen door VVD66, nu nog wat verzinnen om daar mega super winsten van te maken?!
Als iemand dus door in de kou en donker te gaan zitten en hiermee veel besparen maar toch nog 190 euro pm moet aftikken kunnen dadelijk dus voor een 10tje meer lekker de verwarming aan en verlichting laten branden mits je onder dat verbruik blijft?
Indien dit klopt moet je toch goed gaan rekenen voor dat je de hout/pellet/olie kachel aan gaat zetten of met de airco gaat verwarmen.
Waar ik echt heel erg moe van word zijn die mensen die op 80m2 in een goed geïsoleerd appartement in een (semi) flat wonen, en die dan zeggen "ja hier staat de verwarming nog uit hoor en ik gebruik maar 100m3 gas per jaar, wat zeuren al die mensen toch". Ja no shit sherlock dat je een stuk minder verwarming nodig hebt als je verbinding met buiten bestaat uit 2 raampjes en maximaal 10m2 muur, en je huis verder omgeven is door andere appartementen.
Het wordt echter wel interessant zodra de buurtjes stoppen met stoken..
D66 heeft deze regering in een wurggreep, het interesseert hen helemaal niet.
Rob Jetten heeft absoluut geen idee hij doet en is alleen geïnteresseerd in vliegreis es. Kaag denkt aan zichzelf.
Als vaker gezegd : De politiek weet niet wat armoede is.
Rutte heeft bezwaar tegen term 'armoede' in Nederland
Premier Mark Rutte maakt bezwaar tegen het gebruik van de term 'armoede' in Nederland. Dat zei Rutte vandaag in een debat met Tweede Kamerlid Sadet Karabulut van de SP over de sociale staat van Nederland. Karabulut wil dat het kabinet wat doet aan wachtlijsten bij voedselbanken en tegen honger in ons land.
Dat was in het jaar 2011.
Mooi instrument wordt er opgetuigd, blij langdurig gebruik kun je de grens van het goedkope tarief steeds verder omlaag brengen. Gelijktijdig het hoge tarief verhogen zorgt ervoor dat je klimaatpositief gedrag af kan dwingen.
Koud zitten dus.
@ChalinaRosa | 19-09-22 | 20:16:
Had je meer compensatie gewild?
@letopuwzaak | 19-09-22 | 20:32: Belastingverlaging op energie.
Per huishouden, of per persoon? Misschien kan ik mijn vrouw huur laten betalen excl energie? Deel ik de meterstanden gewoon doormidden.
Oude communistische truc van stal gehaald: breng de mensen in grote wanhoop en hang vervolgens de redder uit. Robje droomt iedere nacht dat het dankbare volk hem (HEM) zal belonen met de Oost-Europese verkiezingsoverwinningen.
"The nine most terrifying words in the English launguage are, "I"m from the Government and I'm here to help."" -Ronald Reagan
En als je je bedrijf thuis hebt? Als zzper?
Tgvjd
Men wil wat voor mkb. Wat weet ik niet. Maar een ZZPer zal toch niet mimder dan t mkb krijgen
Ik weet het fijne er niet van, maar in mijn bescheiden m appartementje (bj. 2008, label A) hoef ik zelden te stoken. Ik hoop dat ik een keer niet naast zo'n achterlijke compensatieregelnming grijp, want dit moet linksom of rechtsom door de belastingbetaler worden opgehoest. Gratis geld voor iedereen!!
Dat jij in zo'n kledingkast wilt wonen, prima.
Ohja, jij bent die gene die vind dat alcohol voor iedereen verboden moet worden
Ik heb toch nog een aantal vragen over deze regeling. In juli dit jaar liep ons contract af en heb met veel moeite een nieuw jaarcontract kunnen afsluiten voor 2,15 Euro per m3 gas all in. Moet ik dit contract nu ontbinden in december of geldt voor ons ook deze regeling? Vragen, vragen, vragen.
Heb zelfs een 3 jarig contract dat volgende maand ingaat. 1,95m3 wat wel goed leek. Nou ja, we gaan het zien. De oude boeteregeling blijft wel bestaan. Dus voor €50 ofzo bent u van het contract af.
Wat ben je dan ook een debiel...
@quazi | 19-09-22 | 20:13: Boetes worden dus hoger.
Morgen maar eens bellen of ze een tweede meter in mijn huis kunnen komen plaatsen.
Dan moet je 2x betalen.
Neem een dubbeltarief gasmeter, hoog en laag tarief.
Koop n 2e meter , vervang je “originele “ voor je reserve gasmeter. Tegen het begin van de lente wissel je ze weer om.
#als je nog oude gasmeter hebt.
#alshunonsbezeikenbezeikenwijhunterug.
Januari 2022 is 0,46 (gemiddeld) euro p/kWh licht en 1,80 euro p/m3 gas (gemiddeld) als ik het goed heb.
Nog steeds verre van ideaal maar wel een verschil met de huidige prijzen. Volgens Vattenfall (veel hogere schatting dan Milieu Centraal) verbruikt een alleenstaande zo'n 3.000 kWh licht en 1.500 m3 per jaar. Dus dan kom je tenzij je vreselijk abnormaal bezig bent op 1.380 euro licht per jaar en 2.700 gas per jaar vanaf 1 januari 2023. 340 euro in de maand. Bindend advies blijft dus zuinig doen en/of investeren in isolatie (altijd goed), zonnepanelen (ook goed) en desnoods een waterpomp (werkt ook aardig).
Nou ja, als ik het goed heb dan. Misschien heeft Milieu Centraal wel gelijk. Nooit eerder echt op mijn energierekeningen gelet.
Ik zit op 1000 m3 gas en 3800 kWh per jaar nu. Kook op gas en een gas-CV dus een warmtepomp komt er bij mij nu echt helemaal niet in.
Een warmtepomp werkt met deze regeling dus a er rechts. Je hebt dan geen gas rekening waar die 1169 m3 korting op krijgt en mag dus over die 4500 kWh extra (cop van 2,5). Het maximum betalen.
@Dlareg | 19-09-22 | 20:16: Zuur inderdaad. Ik heb een hybride dus ga hem halverwege de winter maar afkoppelen ofzo.
@Dlareg | 19-09-22 | 20:16:
Dat is indicatief en niet vanuit de overheid. Ik neem aan dat de overheid niet voor iedereen precies gaat uitzoeken wat het verbruik is. Denk eerder dat ze het algemeen gemiddelde nemen per 'thuissituatie' en dan heb ik weer meer vertrouwen in de cijfers van die energieboeren. Blijf je eronder dan betaalt de overheid het verschil, ga je er boven zitten dan betaal je de volle mep. Lijkt mij persoonlijk zaak om alles te doen, als je het al niet gedaan had, om hoe dan ook onder dat verbruik te blijven. Met name hoe minder gas je verbruikt hoe beter. Ik zie de fossiele energie-industrie en hun fossiele lobbyisten al de resterende haren uit hun hoofd trekken zoals die Syp Winia en vele anderen met hun lulpraatjes. Ik roep al jaren dat we van het gas en de olie af moeten. Niet zozeer voor het klimaat of het milieu maar puur om te kappen met geld naar schurkenstaten te sturen. Dat gaan vroeger of later duur bekopen. Nou en dat zien we nu, aanbod laag, vraag hoog, wij dikke inflatie en vingerwijzen naar de regering terwijl de echte boeven in het zand op een kameel zitten of op een veulentje in Siberië met bloot basje.
Zon en wind energie zijn sluipmoordenaars, u betaalt minder , een ander meer.
Met panelen produceert in de zomer en draait uw meter “achteruit” en in de winter verbruikt u meer ( van de centrales) .
Uw saldo kan nul zijn maar iemand anders moet rekening van de centrales betalen.
Des te minder klanten, des te hoger de rekening.
De kolen en gas centrales blijven gewoon draaien.
Wind en zon zijn onbetrouwbaar voor de energievoorziening.
Alleen kerncentrales kunnen een enegietransitie bewerkstelligen.
@Schipperke | 19-09-22 | 20:34:
Ervaringsdeskundige zie ik. Toch vreemd dat ik dit nooit hoor van mensen die hun huis geïsoleerd hebben, zonnepanelen hebben en zelfs een waterpomp. Het geeft me toch te denken. Niet dat ik tegen kernenergie ben. Of überhaupt een alternatieve oplossing. Het is EN EN he. Zolang we maar van het gas en de olie afgaan om bovenstaande reden.
Ja, die van milieucentraal is zoveel lager dan energieleveranciers dat ik me afvraag waarom die dan zoveel lager is. Incentive om te besparen "want ik zit wel erg ver boven het gemiddelde"?
Nou is duidelijk waarom er tot Prinsjesdag gewacht moest worden omdat er werkelijk nog niks klaar lag wat een zootje is dit kabinet. T is gewoon een projectgroepje die het hele semester een lakse lang leve de lol instelling heeft en 2 minuten voor de deadline nog bij de repro staat te printen, qua tijdsnood er maar een nietje inslaat omdat het inbinden te lang duurt en vervolgens hoopt een krappe 5.6 te halen.
Gelukkig zag je dit allemaal exact aankomen en niet zoals bijna alle andere Nederlanders die allemaal wel hadden gerekend op fikse verhogingen maar niet zulke absurde bedragen. Chapeau!
Lang leve de privatisering van de nutsbedrijven.
Lang leve de privatisering van de zorg.
Lang leve de privatisering van de vervoersbedrijven.
Lang leve de belastingverhogingen de afgelopen 12 jaar.
Lang leve de prijsverhogingen in 2022.
Onze grote radicale links liberale leider Rutte, Hoezee, Hoezee, Hoezee !
Lang leve bente becker,el quack,j.klaver,samson,f.timmermans, enz.enz.
Ook apart. Jaar in jaar uit zeiken op die nare kutsocialisten en dan vervolgens de kapitalisten verwijten dat ze socialisten zijn. Het kan verkeren. Ik krijg bij dit soort commentaar altijd het gevoel dat ik met een socialist te maken heb die in een identiteitscrisis zit. Maar ik begrijp je frustratie.
@Theodorus.Goldbach | 19-09-22 | 20:05: Tja een mens kan zowel linkse als rechtse standpunten in nemen, iets met gezond verstand. Privatisering van de nutsbedrijven en voor het korte gewin verkopen aan het buitenland had nooit mogen gebeuren. Privatisering van de zorg. en vervoersbedrijven natuurlijk ook niet. Chaos is voorspelt en zie daar het gebeurt op alle fronten. Alsmaar belastingverhogingen, het stokpaardje van de VVD de afgelopen 12 jaar en huidige prijsstijgingen zijn natuurlijk zwaar shit. Heeft niets met identiteit te maken maar met kunstmatig veroorzaakte crises van de linkse kut liberalen VVD en D66.
@Low battery | 19-09-22 | 20:21:
Zowel D66 als de VVD zijn absoluut niet links. Als ze wel links waren was alles wat je benoemd wederom genationaliseerd en/of nog steeds geregeld en betaald door de staat. Maar niet zeuren over de belastingen. Dat voor een dubbeltje op de eerste rij zitten komt me eigenlijk wel een beetje de keel uit. Of je bent rechts (kapitalistisch) of je bent links (socialistisch) en als je rechts wil zijn met een sociaal hartje dan kan je kiezen voor D66. De PVV is dan wel alleen rechts als het gaat om buitenlanders maar al hun andere 'beloftes' gaan je minstens zoveel kosten als dat de SP aan de macht zal komen. Dus kies verstandig, kies voor jouw leefsituatie. Indien rijk kies rechts, indien niet breed, kies links.
@Theodorus.Goldbach | 19-09-22 | 21:10: Doe mij maar Omtzigt, BBB, met een scheutje PVV, SP en SGP, prima combinatie. Het kan allemaal met een beetje juist stemgedrag en samenwerking.
De overheid betaalt niet, wij betalen en onze kinderen betalen hem. Lekker makkelijk de Sinterklaas uithangen met 'other peoples money'.
Volgens mensen die het echt weten zoals leverancier Essent ligt het gemiddelde gasverbruik op 1500 m3.
Maar de klimaatdrammers van Milieu Centraal zien het als mooi moment om de duimschroeven eens flink aan te draaien.
Niemand is gemiddeld, zo ook de doorrekeningen van het Centraal Planbureau zo lekker nuttig zijn voor U en mij.
Groot vrijstaand huis, 1100 kWh en 800 m3 per jaar. Ik ben benieuwd.
Hier vrijstaand, vorig jaar 990 m3 en negatief stroomverbruik (zonnepanelen). Nu over op warmtepomp dus stroom omhoog, gas omlaag. Kinderen het huis uit dus scheelt ook een boel. Als ik dit lees had ik beter niet kunnen investeren in duurzaamheid en was ik spekkoper geweest.
@Juffrouw op de fiets | 19-09-22 | 20:03: Hier een huis vrijstaand 2500 kuub , investeren in duurzaamheid loont zich altijd!
@Smoelensmid | 19-09-22 | 20:51: u heeft vast en zeker een groene fiets van de baas en een hele goede baan,een “ gewone” arbeider heeft geen vrijstaand huis en kan de groene droom niet bekostigen in zijn rijtjes woning.
@Coolcalmcollected | 19-09-22 | 20:56: U verwatert het discours, dat is een heel ander probleem, dat is een sociaal probleem we hebben het nu over of investeren in duurzaamheid zich loont... Ik heb geen baas wel AOW.
@Juffrouw op de fiets | 19-09-22 | 20:03: Waarom zou u spekkoper zijn geweest als u niet had geïnvesteerd? Uw investering rendeert op dit moment prima lijkt me, u bent nu nog meer spekkoper.
Dat u via de belastingen anderen, die niet hebben geïnvesteerd helpt, is waar, maar dat geldt voor alle toeslagen die men uitdeelt. Bovendien helpen we een groot aantal ambtenaren aan werk om al die toeslagen uit te keren en eventueel misbruik op te sporen en aan te pakken.
Ik ga snel een broodmachine kopen voor mijn Nederlandse huisje. Ik weet niet hoe lang Bakker Slijkerman dit nog vol gaat houden.
Ga er maar van uit dat er geen paprika's, tomaten, komkommers en bloemen meer te krijgen zijn. Heel veel kassen worden nu leeg geruimd en gaan gewoon dicht.
Die van Panasonic zijn erg goed. Hete zomer of koude garage, het maakt niet uit, die van mij komt al 10,5 jaar elke keer perfect brood uit.
kunnen ze woningen bouwen voor onze nieuwkomers op die plekken. win win voor de regering
@cg71 | 19-09-22 | 20:17: het zal wel weer uitdraaien op een caravan staling..;)
Terecht. De glastuinders kregen het aardgas voor een prikkie en profiteren van allerlei subsidies.
In Zuid-Spanje schijnt de zon 300 dagen per jaar.
En bouw in plaats van kassen maar 100.000 woningen in het Westland
@cg71 | 19-09-22 | 20:17: Pleur eens op. Woon in het Westland en het is hier al veels te vol....
@theo-is-dood | 19-09-22 | 21:32: Maar waar moeten die arme oostblokkers dan werken?
@theo-is-dood | 19-09-22 | 21:32: heb je die zee van plastic tunnels wel eens gezien in Zuid Spanje?
Alles wat de overheid geeft moet later terugkomen in hogere belastingen.
Alle compensaties zijn een sigaar uit eigen doos van de midden/hoog inkomens.
Ze hebben hogere energie inkomsten en kunnen het daar grotendeels van betalen.
Ik zit onder het gemiddelde, dus ik ga een bakkerij beginnen.
Welke garanties zijn er dat de gas en elektra prijs nu niet extra stijgen zodat die meer dan gemiddeld verbruiken niet alsnog de Sjaak zijn maar de energie bedrijven nog meer winst gaan maken?
Wanneer of bij welke situatie eindigt deze regeling? Maw wat is het exit plan?
Geen idee voor hoelang maar dit stond vanochtend in de T: www.telegraaf.nl/financieel/598440888...
Zouden energieleveranciers er misbruik van gaan maken? Dat zal toch niet?
@Lorejas | 19-09-22 | 20:00: dat is de inkoopprijs, wat ze de consument in rekening gaan brengen is maar de vraag….
Niks zo permanent in Den Haag als een tijdelijke regeling
Zitten Henk en Ingrid er dankzij Jetten toch nog warmpjes bij komende winter.
Je bedoelt dankzij Ruimedenker en z’n vrouw?
Maar hoe zit het met Samantha en Ricardo?
@Ruimedenker | 19-09-22 | 19:53:
Je profiteert er toch ook van ? Je hebt een variabel contract meen ik me te herinneren.
@Ruimedenker | 19-09-22 | 19:53:
Ook voor jou geldt dat je 1.18 betaalt ipv 5 euro per m3, toch? (Tot die grens) Of zie ik het wellicht niet goed?
Als dit waar is, is het oprecht meer dan ik van dit kabinet had verwacht. Prijs van januari was ook hoog, maar met wat besparen goed te doen. Daarnaast is 1100m3 en 2500 mwh een normaal gebruik voor een tweepersoons huishouden.
2500 KWh niet mWh……..
En dit geldt voor iedereen. Daarna wordt het - terecht- marktprijs.
@rob007. Misschien heeft je suis bier wel een wietplantage op zolder.
Een redelijke oplossing uiteindelijk.
@Kaal-dik-en-lelijk | 19-09-22 | 19:59: de schoorsteen moet toch ergens van roken..
Gaat niet werken indien plan zoals uitgelekt is. Veel te veel uitzonderingen die gemaakt moeten worden om het te laten werken. De meest simpele oplossingen zoals het afschaffen van alle belastingen en heffingen laten ze links liggen.
Meer belasting is het enige dat kan. Ik citeer Kaag:
"We moeten beseffen dat we samen stukje armer zullen worden".
En wie gaat mij garanderen dat de energieleverancier, met als de groenteboer als dat er ooit nog van komt, de BTW-verlaging/-afschaffing keurig aan mij gaat doorberekenen...?
@hetmoetdanmaar | 19-09-22 | 19:47: Zodra het woord "samen" wordt gebruikt, weet je dat ze JOU bedoelen.
Ik stook alle brieven van de belastingdienst, deurwaarders, incassobureaus waterschappen, tezamen met de reclamefolders en houd mij zo warm. Kost verder niets...
Doe je stembiljet er dan ook meteen bij. Die dingen blijken toch zinloos te zijn.
Bedankt voor de tip, alle beetjes helpen...
@mono-culti | 19-09-22 | 19:46: tevens zijn paspoort,er is vast nog wel een warm plekje in Ter Apel,herintruiderse Nerderlander.eerst een uitburgering koersoes en dan een inburgering cursus.
@Pa Nadol | 19-09-22 | 19:47: Alle beetjes? Ik zing daar makkelijk het jaar mee uit.
Wie gaat mijn huurhuis uit 1905 isoleren.
Een hoekwoning...
Je spaarrekening.
De gebroeders Bever?
Staat uw huurhuis bij een natura 2000 gebied,dan wordt het snel opgelost.
@Lorejas | 19-09-22 | 19:41: je zou in deze tijd maar zelf iets gaan betalen. Dat zou ik niet pikken hoor!
@Duwbak_Linda | 19-09-22 | 19:42: Buurman en Buurman
Je huurbaas natuurlijk. En een beetje radiatorfolie kan je natuurlijk wel zelf.
Ik heb dagelijks te maken met mensen die in de schulden zitten of aan het geraken zijn. Je merkt dat we het echt niet alleen over de mensen met een uitkering hebben. Ik merk dat er nu vooral veel alleenstaanden, ouderen, maar ook gezinnen waarbij rond modaal wordt verdiend zijn die in de problemen komen. Potjes zijn op en er wordt gewoon niet goed omgegaan met hogere prijzen van boodschappen en energiekosten.
Ik merk dat het vooral veel te maken heeft met aanpassen. Het heeft alles te maken met keuzes die mensen maken. Zo heb ik een voorbeeld van een vrouw met drie dochters waar die dochters het nodig vinden bijna iedere dag twee keer per te douchen en waarbij natuurlijk alle scheerwerkzaamheden tijdens die douchebeurt plaats vinden. Vrouw wordt geconfronteerd met een rekening van meer dan 1200 euro is. Dan is het echt een kwestie van tegen je dochters zeggen hooguit eens per dag een paar minuten en dat moeten ze dan maar aanleren of zelf bijdragen. Koud douchen, een wekker zetten van 2 minuten en nog veel belangrijker zet al die apparaten uit. 16 uur per dag een normale airco aan is namelijk al snel 300-400 euro per maand aan kosten op dit moment.
Ik vind verder dat ca 2500 kwh en 1000 m3 gewoon prima te doen moet zijn voor bijna iedereen. Ja, dat wordt besparen en ja, als je vrijstaand woont is dat wat lastiger. Maar de tijd dat je heel je huis wilt/ kunt verwarmen is voorbij. Het wordt gewoon weer terug naar de tijd waar je je wast met een teiltje om te besparen. En als je dat niet wilt is dat prima. Maar die luxe kost geld dus ook niet zeuren als je dan moet lappen.
Helemaal eens, niks aan toe te voegen. mand
Als jij als hulpverlener met die gezinnen te maken krijgt loont het om eens op een energie app te kijken. Dan kun je zien dat niemand koud hoeft te douchen en dat de kosten hem in het stoken zitten. Elk uur dat de cv aangaat kost 0.50 tot een euro ook in de nacht.
Praat mensen geen armzalig bestaan aan en geef degelijke informatie. Met deze maatregel krijgt iedereen een voordeel voor het eerste verbruik, rijk en armer. Besparen op de cv is niks mis mee, en dat stimuleert deze maatregel ook.
En hoe doe je dat bij het geïnstalleerde warmtepompen? Die trekken wel wat meer dan 2500kWh hoor.
Wat een flauwekul. U zit hier fout beleid van de politiek te verdedigen door mensen aan te vallen op hun gebruik.
@ChalinaRosa | 19-09-22 | 19:49: idd,dat klopt fout beleid,die grunnen jubelen nu omdat er marginale maatregelen worden genomen aan de achterzijde van het probleem.
@ChalinaRosa | 19-09-22 | 19:49:
Nee, je mag verkwisting niet benoemen in sommige gevallen? Aan energie is (nu) een schaarste. De tijd dat het allemaal vanzelfsprekend was is misschien wel definitief voorbij.
“ Zo heb ik een voorbeeld van een vrouw met drie dochters”
En de vader is niet in beeld?
@SterF... | 19-09-22 | 19:54: Dit kaartje zag ik gisteren voorbij komen op Twitter twitter.com/onlmaps/status/1571494224...
Onze regering is verslaafd aan belastingen en dat gaan ze nu -deels- teruggeven middels ingewikkelde programma's.
@SterF... | 19-09-22 | 19:54:
Jawel, maar koud douchen is oneerlijke informatie. Iemand die normaal twintig minuten doucht, kan naar 5 of 2 minuten. En dan heb je dezelfde rekening die je altijd had. Als hulpverlener tegen mensen zeggen dat ze koud moeten douchen is een gebrek aan kunde en kennis.
Dat is mensen armoede aanpraten. Geef mensen inzicht, installeer een app. Dan zie je wat je douche kost en wat de cv kost, en wat een uurtje koken kost. En dan ga je keuzes afstemmen op je rekening.
@letopuwzaak | 19-09-22 | 20:03:
Zou ook prima zijn inderdaad.
Of je nu 0,1x of 10x modaal verdient, uiteindelijk zit het probleem in de combinatie van kleine reserves hebben maar er toch lang over doen om uitgaven aan te passen aan inkomsten.
@letopuwzaak | 19-09-22 | 20:03:
Als je goed had gelezen had je ook zien staan een wekker zetten van 2 minuten. Ik zeg tegen niemand dat ze iets moeten. Ik geef opties en een daarvan is koud douchen. Ik ken genoeg mensen die dat doen en dat scheelt wel degelijk. Het blijven sowieso keuzes die ze zelf moeten maken. Er moeten echter wel keuzes gemaakt worden want het bij het oude verbruik houden is geen optie. Of je moet zoals ik al aangaf de beurs trekken. Daar is dan ook de keuze om niet te besparen aan vooraf gegaan.
Ik ken een vrouw die elke dag maar liefst 2 uur onder de hete douche gaat. Anders voelt ze zich niet fris genoeg. Ik zei maar niets anders dan "dat zal wel een hele fikse rekening worden, hoop dat je weet wat je doet". Niet dat ze luistert o.i.d.
@mono-culti | 19-09-22 | 19:48: Klopt maar in bijna alle gevallen hebben die ook een gepast aantal zonnepalen waarmee dat gebruik wordt gecompenseerd. En met de salderingsregeling gaat de komende jaren nog niks veranderen.
@Leyolm | 19-09-22 | 20:11:
Koud douchen geeft een marginaal verschil. Twee minuten met kookwekker zou een prima advies zijn voor die gezinnen. Maar als ik jou hoor zeggen dat het weer tijd is voor een teiltje bij de wasbak zie ik hoopvollere manieren om gezinnen die er een zootje van maken te helpen hun financiën te reguleren.
Ik hoor (beroepshalve) zoveel verhalen van mensen die uit paniek koud gaan douchen. Ik kan ze zelfs met een tarief van 5 euro per m3 een begeleidingsplan geven waarbij ze uiteraard wel moeten bezuinigen (en het op momenten niet warm hebben) maar waarbij dat soort zaken niet nodig zijn om onder de energierekening van vorig jaar te komen.
Gaat dit ook voor vaste contracten gelden?
Fijn. Ik neem warmte af, bij wet gekoppeld aan de gasprijs. Was een GJ in 2021 nog zo'n €25, nu dik €50 dus een verdubbeling. Iets zegt mij dat de gasprijzen straks weer flink zullen stijgen. Dus straks én geen korting maar juist nogmaals een tariefsverhoging, én meebetalen aan het warm stoken van die ongeïsoleerde hokken van minima?
Dat de hokken van minima niet geisoleerd zijn komt door partikuliere verhuurders en huisjesmelkers.
Uw warmte leverancier heeft een monopolie, dus wees blijk dat de prijs nog ergens aan gekoppeld is.
@W_F | 19-09-22 | 20:14: Nee. Die koppeling is een op dit moment niet uit te leggen opslag.
Het is bij mij op het moment van schrijven 17 graden. Ik denk dat mijn onderbuur de verwarming heeft aangezet, want gisteren was het rond deze tijd 15 graden. Ik kan dus wel concluderen dat die 2 graden voor mij gevoelsmatig een wereld van verschil maken, want dit is wel te doen zo! En tenzij iemand in Den Haag verteld dat de gasprijs niet langer 500% hoger ligt dan normaal raak ik de verwarming echt niet meer aan. Want ja, dan hang ik. Zo simpel is het gewoon.
Ongeveer hetzelfde als met verkeersovertredingen dus.
Wat theelichtjes helpen ook. Kan er een lamp uit, is gezellig en de verwarming kan nog een paar weken uitblijven.
Dus, doordat jij niet stookt, moet je onderbuur extra stoken?! Is dat niet gewoon asociaal?! Alleen samen krijgen we de kou eronder!
@ikhebgeenflauwidee | 19-09-22 | 19:38: het is eerder samen kou lijden en de hongerklap doorleven
VBO_B_Niveau | 19-09-22 | 19:34 |
15 graden ? woon je in een tent ofzo.
@ikhebgeenflauwidee | 19-09-22 | 19:38: Warmte gaat omhoog, hij is stoken wat hij wil maar zijn onderbuur zal er geen voordeel aan hebben.
@pegaje | 19-09-22 | 19:42: Nee, in een krot van een voormalig bedrijfspand uit 1910, en misschien zelfs wel ouder. De isolatie laat nogal iets te wensen over hier, en de gebarsten glas-in-lood raampjes zijn dichtgeplakt met plakband. (Dus dan weet je het wel!)
@SterF... | 19-09-22 | 19:36: ga eens rekenen hoeveel paraffine / stearine je nodig hebt voor de equivalent van 1m^3 aardgas. En reken dan eens uit wat die hoeveelheid kost. (Krijg je het lampje cadeau) en als je daarmee klaar bent ga je je diep schamen en je excuses aanbieden voor je domme opmerking.
@mono-culti | 19-09-22 | 19:52:
Ach vent, lul toch op, je neemt af en toe zo'n zak mee uit de supermarkt en 's avonds zet je er een paar aan. Het helpt net iets. Je hele systeem hoeft dan niet aan. Nee, dit doe je niet als het keihard aan het vriezen is nee. Als je dat niet erin kunt lezen moet jij je mischien maar schamen lutser.
@VBO_B_Niveau | 19-09-22 | 19:47:
Oke zeker antikraak ?
De cijfers van elektriciteit komen wel overeen met mijn huis.
Het gasverbruik niet, dat ligt echt veel hoger, zonder gekke dingen te doen.
2497 KWh is het gemiddelde voor een twee persoons hiushouden. Een vier persoons zit gemiddeld op 4000KWU.
Tip: Check je ketel. Die van mij stond ingesteld op 80 graden en op een stand waarbij hij ieder kwartier aansloeg om een voorraad ten alle tijde warm te hebben. Nu naar 65 graden gezet en die stand uit en ik bespaar meer dan 50m3 per maand.
@Leyolm | 19-09-22 | 19:42: yep! Hebben wij ook gedaan!
Mijn stokpaardje: stadsverwarming.
Wanneer gaat die vermaledijde koppeling aan de gasprijs er eindelijk eens af?
Volgens de specificatie van Rattenvall wordt er in ons dorp 2% gas bijgestookt, maar betalen we wel de volle mep aan Gj equivalent gas.
Ben je van het gas af, het verdienmodel van de energiereuzen blijft hetzelfde. Lang leve de winst.
Stadsverwarming, waardeloos.
Je hebt geen keus in bepaalde wijken.
Ze kunnen vragen wat ze willen.
Ik had 2 jaar terug bijna een hut gekocht met stadsverwarming, nu was die hele toko maar zozo, maar stadsverwarming was ook wel een van de minpuntjes.
Zeker omdat 't hier in de buurt van Arnhem draait op restwarmte van afvalverbranding, dan betaal je gewoon 2 keer voor je afval: 1x voor het ophalen en nog een keer voor de warmte van je eigen afval...
Idem. In januari al een verdubbeling voor de kiezen gehad.
@ReyNemaattori | 19-09-22 | 19:39: Schoorsteen op de prullenbak en de fik d'r in!
@error503 | 19-09-22 | 19:40: Als ik door mn hout heen ben voor het eind van de winter dan schroom ik niet om gwn afval te verbranden, maar dan moet 't wel siberisch koud worden wil ik door een paar kuub in 1 seizoen gaan...
Energie is een prachtige melkkoe voor de overheid om ongebreideld belastingen te kunnen heffen, dit gouden kalf gaan ze dus niet slachten …
Eerst maken ze energie kunstmatig veel te duur, en nu het uit de hand loopt maken ze het niet minder duur, maar krijg je een verbruiksdrempel…
Schiet mij maar niet lek, maar dit kabinet … binnenkort verkiezingen, slijp de potloden!
??? Nou worden de energieminima voor miljarden euro’s met een totaal bizar systeem geholpen aan betaalbare energie, en nu is het weer niet goed??
@theo-is-dood | 19-09-22 | 19:37: Als jij gehecht wordt door de persoon die je neerstak is er toch ook niks aan de hand?
Die verbruiksdrempel is nu nog om de armen te helpen, strax een molensteen om ze mee fijn te malen, je kan er gif op innemen dat die waarden steeds verder naar beneden bijgesteld gaan worden(want ja, milieu en je kan fossiel niet blijven subsidiëren)
't is idd iets, maar eigenlijk is het een oplossing voor een probleem dat er zonder de EU(en Rutte) niet of nauwelijks zou zijn.
Het lijkt we; of we kleine kinderen zijn. Papa zegt 5 minuten douchen he en dan licht uit. Anders haal ik je spaarpot leeg.
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?!
Hoe dit allemaal gaat uitpakken. Geen idee, maar ik zie het in januari wel en probeer ondertussen een beetje energiezuinig te leven (deed ik al).
Meer hoeft ook niet, maar #NiEtMiJnOoRlOg
@geenjagergeenneeger | 19-09-22 | 19:31: Slava Ukraini!
*oerbos in houtkachel flikkeren doet*
Hier nog altijd centrale verwarming op 0 en raam vol open. Ja, trek maar een trui aan weet je.
*#Maarten 't Hart modus off
Werkelijk! Er wordt dus een systeem verzonnen waar achter elke aparte voordeur een ander bedrag gaat belanden. Waarvoor dus ook gegevens tussen de overheid (de overwerkte Belastingdienst) en allerlei energieleveranciers moet worden uitgewisseld.
Dit kan alleen maar eindigen in een grote puinhoop. Maar de energiebedrijven zitten straks niet met tien procent wanbetalers en de regering komt daadkrachtig over.
De rekening voor deze komende miljarden-zeperd komt terecht bij de nettobetalers.
Volgens mij lees jij wat anders dan hier staat beschreven.
Nee, de eerste zoveel m3 wordt voor iedereen verlaagd, als ik het goed begrijp.
@letopuwzaak | 19-09-22 | 19:36:
Bij nadere lezing heeft u gelijk. Dat zou inhouden dat de overheid voor elke voordeur hetzelfde bedrag gaat vergoeden aan de energiebedrijven. Of heb ik het dan nog niet goed begrepen?
@theo-is-dood | 19-09-22 | 20:01:
Ja, tot een bepaald verbruik (1000 m3 ofzo). Denk ik.
De prijzen van januari waren ook 5x zo hoog als vroegah ... dit helpt echt helemaal niemand.
Het gaat ook niet om mensen te helpen maar iets tevreden te houden,het minimale doen,el quack en de groene kmher zien een uitgelezen kans om miljarden te verdienen voor de groene idioterie en dat zijn ze precies aan het doen ook.
Het kabinet blijft lekker zitten daar de peilingen dramatisch zijn ,dus het kartel doet zijn werk,gaaf land he.
De prijs van januari was 1 nogwat per m3 en wordt nu 4 a 5 euro per m3. Dus dat is echt een enorme stijging.
Dit is een voordeel voor iedereen, rijk, midden en arm om iedereen een eerste verbruik tegen lage tarieven te geven. Onlangs was iedereen nog boos dat alleen de lage inkomens compensatie kregen. Deze tegemoetkoming is voor iedereen.
@letopuwzaak | 19-09-22 | 19:31: ik vind dit een prima oplossing. Ik wil gewoon een betaalbare energierekening.
Toen ik het las dacht ik ook dat het wél voorkomt dat mensen tussen wal en schip vallen. Dus er komt een prijsplafond voor iedereen ongeacht inkomen voor het eerste verbruik en daarna een aanmoediging tot besparen; marktprijs voor verder verbruik.
Geloof er geen zak van. Sowieso een sigaret uit eigen doos.
Als het maar geen klapsigaar is, levensgevaarlijk icm gas.
@Mr_Natural | 19-09-22 | 19:26:
Als het maar geen Monica L. sigaar is of wacht,,,, misschien.
Maar, beter een sigaret/sigaar uit eigen doos, dan het hele doosje in rook zien opgaan...
@ikhebgeenflauwidee | 19-09-22 | 19:34:
Gaat gebeuren. Dat hele doosje in rook opgaan. Heb verhalen gehoord van mijn opa in indo die zei “daar roken de vrouwen uit hun kut”
Ongehoord in die tijd. Wij moesten er om lachen vroeger.
Das dan lekker met je hoge KWh verbruik van je warmtepomp. Eerst ff lekker “geïnvesteerd” en dan geen korting op je (hoge) energieverbruik.
Klimaatdrammer zijn mag best wat kosten toch?
hadden ze maar iets verzonnen om je eigen kwhs op te wekken..
Met een warmtepomp heb je ook zonnepanelen op je dak, anders doe je geen warmtepomp.
Maar terecht punt. Je hebt geïnvesteerd in de afgelopen jaren voor een duurzame portemonnee, heb een laag verbruik (na saldering natuurlijk) en dan zie je dat de buurman wel een cadeautje van Mark en consorten krijgt omdat hij je voor gek heeft verklaard om mee te doen aan die duurzame onzin.
Nou ja, blij zijn dat je een lage rekening hebt dna maar.
Zullen we gewoon weer belastingen heffen op, ik noem maar een voorbeeld, inkomen? En energie gewoon weer als nutsvoorziening leveren, lijkt mij een goed plan, eenvoudig uit te voeren, scheelt weer de rompslomp met energietoeslagen, en de onvermijdelijke fraude daarmee.
Nee, dat kan niet meer. want we hebben de hele energievoorziening verpatst aan het buitenland en die laten de vette buit niet lopen. Zo spekken we oa. via Vattenvall de zweedse staatskas.
NL is een extreem dom land.
Tweede voorstel lijkt me prima, eerste voorstel niet zo. De belastingdruk is al hoog
En drie kwart van het ambtenarenapparaat overbodig maken?
Nee natuurlijk niet gekkie
Phillipen van ABN AMRO,ook D66,vindt al die anti armoedemaatregelen maar over the top.
Precies dit:
twitter.com/ArnoWellens/status/157177...
die zien liever meer subsidie voor huizenbezitters met schuld of mensen met dikke auto's dit op kosten van de gemeenschap rijden.
Lekker complex.
Hebben deloitte en 500 ambtenaren zeker in elkaar gedraaid.
Je kan ook de belasting omlaag schroeven per kwartaal zodat de totale opbrengsten matchen met die van datzelfde ijkmoment.
Te simpel (geen pervers verdienmodel)
Te eerlijk (geen kijk ons nou regelen)
Ik stem voor.
Zo ongeveer elk EU land past deze maatregel toe.
Tuurlijk. We gaan mensen geld bijgeven zodat ze hun energie rekening kunnen blijven betalen. Lekker die geld pers op volle toeren laten draaien en ondertussen stijgt de inflatie hierdoor. Dit is dus een sigaar uit eigen doos. De rekening wordt op een later ogenblik gepresenteerd. Enkel en alleen om de Europese green deal te {proberen} laten slagen.
@AntiZanicz | 19-09-22 | 19:37: Goed onderbouwd antwoord.
Komt er ook een prijsplafond voor de grootgrutters ?
Die is er (een soort van) al jaren door de enorme kortingen van grootverbruikers. Wel gek, want ze vervuilen dus ook het meest.
de wonderen zijn de wereld nog niet uit. maar vergeet niet, we HEBBEN al een INKOMENSAFHANKELIJKE energie-toeslag, voor 2022 en 2023.
Maar voor sommige partijen zal het nivelleren nooit genoeg zijn.
We hebben de huurtoeslag;
het kindgebonden budget;
de zorgtoeslag;
de kinderopvangtoeslag;
Sinds 2022 de toeslag van €1300 voor energieminima;
En daarbij een systeem waarbij een overheidsdienst kennelijk een deel van je gasrekening gaat betalen....
Kafka had het niet kunnen verzinnen
@theo-is-dood | 19-09-22 | 19:33:
laten we anders gewoon het communisme maar geheel omarmen, dan zijn we er ook vanaf. Dat stapje voor stapje wordt ik ook zo moe van. iedereen z'n inkomen inleveren.
De varkens (@joris, animal farm referentie) van de overheid zullen het wel even eerlijk verdelen. Wel zelf genoeg houden natuurlijk. En genoeg zwelgen in zelfverheerlijking en barmhartigheid.
@theo-is-dood | 19-09-22 | 19:33: geheel of gedeeltelijke vrijstelling van gemeentelijke belastingen, bijzondere bijstand zoals computer, kinderfietsen, één keer per jaar een eenmalig bedrag (individuele inkomenstoeslag), kinderpakket en ik weet niet wat.
@Kattie | 19-09-22 | 20:
Het zal niet meevallen om met een bijstandsuitkering rond te komen. Met een gezin.
Echter, kijk alleen al naar hoeveel ambtenaren er nodig zijn om al die bijzondere regelingen uit te voeren.
Als verslaggevers voor je staan met vragen niets willen zeggen want wachten op Prinsjesdag. Vervolgens de zooi lekken aan de NOS. Rare bestuurscultuur.
Het moment bepalen is belangrijk hoor.
Er kwamen afgelopen week wat filmpjes van snackbarhouders en bakkers die stonden te janken vanwege de energierekening. Nu vind iedereen het wel weer even best tot de eindafrekening. Ik vind 1200m3 wel wat aan de lage kant voor gezinnen. Singles en bijstandiërs hebben het meeste profijt.
@sjef-van-iekel | 19-09-22 | 20:18: Vind het ook wat zuinigjes. Volgens mij is de protestantse gemeente van energiebesparing onder dit topic neergestreken. Een en al wapperende vingertjes en gestrengheid.
Wel een beetje laat, niet?
hoezo is er een afrekening nabij?
Ik heb mazzel met die gemiddelden. Er zijn heel veel mensen die er boven zitten. En niet uit luxe. Die zijn dus alsnog flink de Chaque.
Zoals gezinnen. Ze kunnen beter per vervuilende eenheid compenseren.
Mensen met een kleine beurs en een ietwat kleinere woning kunnen de kachel op 30*C zetten.
Wij betalen straks €700,- én een deel vd rekening van die mensen die de kachel op 30 kunnen zetten.
Dan is het advies aan ons dat wij maar wat zuiniger moeten doen.
Kacheltje op 17*C ofzo.
Nivelleren noemen ze dat.
Ze kunnen wat mij betreft de vetpest genieten in Den Haag.
Jetten was er niet eens bij, mag morgen wel het leuke nieuws brengen aan de sociale onderklasse.
De middeninkomens betalen wel weer.
Dat socialisme komt me m’n strot uit.
Juistem zeg het ze Ruime!
Driemaal raden voor wie wij mogen gaan betalen...
Mijn huurbaas heeft een variabel contract dus het is echt niet zo dat ik mijn verwarming op 30 graden kan zetten en daar niets van zou merken. Jij wil niet weten hoe hoog de rekening was die mijn buurvrouw heeft ontvangen, en ja, die staat nu onder bewind. Tot zover ''socialisme''.
Weet je wat je ook kan doen? Niet zo lopen zeiken.
REAGEER OOK